Voorkomen van uitval bij hoge netspanning

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-06 19:21
@beany P1 logger aansluiten en dan in de app kijken.
Op je "slimme" meter aflezen of het 1 of 3 fase is.
Of met een multimeter aan de slag in huis. Maar dat is misschien nog stap te ver voor je kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:18

beany

Meeheheheheh

Dapdodo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:56:
@beany P1 logger aansluiten en dan in de app kijken.
Op je "slimme" meter aflezen of het 1 of 3 fase is.
Of met een multimeter aan de slag in huis. Maar dat is misschien nog stap te ver voor je kennis.
Hoe kan ik dat op de slimme meter zien :?

Als ik de ruwe data van mijn P1 logger pak zijn dit de huidige waardes:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
"total_power_import_kwh": 37469.592,
"total_power_import_t1_kwh": 21422.931,
"total_power_import_t2_kwh": 16046.661,
"total_power_export_kwh": 5027.768,
"total_power_export_t1_kwh": 1536.003,
"total_power_export_t2_kwh": 3491.765,
"active_power_w": -207,
"active_power_l1_w": -1023,
"active_power_l2_w": 141,
"active_power_l3_w": 673,
"active_current_l1_a": 5,
"active_current_l2_a": 1,
"active_current_l3_a": 3,
"voltage_sag_l1_count": 0,
"voltage_sag_l2_count": 4,
"voltage_sag_l3_count": 2,
"voltage_swell_l1_count": 0,
"voltage_swell_l2_count": 0,
"voltage_swell_l3_count": 0,

[ Voor 5% gewijzigd door beany op 15-04-2023 10:27 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

beany schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:26:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
"total_power_import_kwh": 37469.592,
"total_power_import_t1_kwh": 21422.931,
"total_power_import_t2_kwh": 16046.661,
"total_power_export_kwh": 5027.768,
"total_power_export_t1_kwh": 1536.003,
"total_power_export_t2_kwh": 3491.765,
"active_power_w": -207,
"active_power_l1_w": -1023,
"active_power_l2_w": 141,
"active_power_l3_w": 673,
"active_current_l1_a": 5,
"active_current_l2_a": 1,
"active_current_l3_a": 3,
Je hebt 3 fasen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:12:
[...] Even praktisch is denk ik kijken wat je nu eigenlijk hebt.
Welke omvormer? Hoe is die aangesloten op je meterkast?
Wat is de netspanning in je meterkast op de momenten dat de zaak uit valt?
Hoeveel watt heb je liggen aan panelen?

Er komt hier soms ruim 8Kw van het dak dan ga je met een 5kwh accu ook niet heel veel doen op een zonnige dag....
Als je die accu als echte peak-shaver inzet, dus alleen bij piek spanningen lekker laden, dan kom je toch best ver. Omdat ik hier in de buurt ook steeds meer panelen zie verschijnen heb ik gisteren even gemeten;
~ 244V, toen mijn auto gaan laden met 2kW, en zie ~239V...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-06 19:21
beany schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:26:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
Je hebt spanningsdippen op je andere fases dan waar je terugleverd. Dus je net is niet erg sterk.
Helaas geeft deze geen spanningen terug (of ondersteund de software dit alleen niet).
Dus je zou je terug levering naar fase 2 om kunnen zetten.

Maar je kan altijd nog je contract opzeggen omdat je het er niet mee eens bent en naar eilandbedrijf gaan.
Heb je de SLA zelf in de hand. Maar wees gewaarschuwd, je gaat meer storingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:51:
[...]

Alsje die accu als echte peak-shaver inzet, dus alleen bij piek spanningen lekker laden, dan kom je toch best ver. Omdat ik hier in de buurt ook steeds meer panelen zie verschijnen heb ik gisteren even gemeten;
~ 244V, toen mijn auto gaan laden met 2kW, en zie ~239V...
Idd ik zeg ook niet dat het niet werkt maar in mijn geval niet lang met een 5Kwh accu.
Zonnige onbewolkte dag doet hier gauw 45Kwh op een dag.
Er komt dan ergens tussen de 6 en 8 kw aan vermogen van het dak tijdens die pieken.
Dan zou ik met een 5 kwh accu op 2kw laden een goede 2 uur wat kunnen doen.
Die accu moet dan natuurlijk snachts gebruikt worden voor eigen gebruik en het restant het net in want morgen weer een zonnige dag.

Het kan allemaal wel maar wat gaat dat kosten aan apparatuur en wat leverd het op....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
beany schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:46:
[...]

Ik weet niet veel van de installatie. We hebben dit huis vorig jaar gekocht en de zonnepanelen zaten erbij.

Het is geplaatst door Zonneplan, op de omvormer staat ook alleen hun logo. Maximale wat er opgewekt wordt wat ik gezien heb is iets meer dan 4000 watt. Ik heb geen idee hoe het is aangesloten in de meterkast.

En hoe kan ik de netspanning zien??
4 Kw moet er door de kabel van je omvormer naar de meterkast.
Hoelang is die kabel? En wat voor kabel is het?

Spanning meten kun je doen met een multimeter of met een p1 meter.
Ik gebruik home wizzard er nu voor met het Windows programma van een tweaker.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Ronald.42 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:16:
[...]

4 Kw moet er door de kabel van je omvormer naar de meterkast.
Hoelang is die kabel? En wat voor kabel is het?

Spanning meten kun je doen met een multimeter of met een p1 meter.
Ik gebruik home wizzard er nu voor met het Windows programma van een tweaker.
Geen idee hoe lang de kabel is en wat voor kabel het is. Nogmaals: woning vorig jaar gekocht en de installatie was al aanwezig. De omvormer zit redelijk recht boven de meterkast (maar wel op zolder). Maar ik weet niet hoe de leidingen door de muren heen lopen.

Kan ik dat windows programma ergens vinden??

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@beany
Onlangs heeft de geschillencommissie Energie geoordeeld dat de netbeheerder niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de gemiste inkomsten veroorzaakt door het afschakelen van de omvormer. Ondanks dat wij ons kunnen vinden in deze uitspraak, begrijpen wij heel goed dat dit voor consumenten geen leuke boodschap is.
https://www.degeschillenc...-bij-overschrijden-253-v/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Ronald.42 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:10:
[...]

Idd ik zeg ook niet dat het niet werkt maar in mijn geval niet lang met een 5Kwh accu.
Er komt dan ergens tussen de 6 en 8 kw aan vermogen van het dak tijdens die pieken.
Die accu moet dan natuurlijk snachts gebruikt worden voor eigen gebruik en het restant het net in want morgen weer een zonnige dag.

Het kan allemaal wel maar wat gaat dat kosten aan apparatuur en wat leverd het op....
Wat ik eigenlijk wil is de opbrengst maximaliseren. Ik weet dat batterijen prijzig zijn, heb er net even naar zitten zoeken. En uiteraard is de keuze weer reuze wat het allemaal niet makkelijker maakt.

Dat het op de lange termijn niet rendabel is. Mwa, ik wil die gok wel nemen. We hebben gezien dat energieprijzen echt alle kanten op kunnen gaan. En het is ook gewoon zonde dat de panelen maar half werken. Niet echt duurzaam. Maar ja, batterijen zijn ook weer niet echt duurzaam (materialen).

Wij werken beide 100% thuis. 2 laptops + flinke PC hele dagen aan. Tiener die lekker zit te gamen na school. En dan frustreerd het gewoon dat we overdag al die energie verbruiken maar niet opwekken omdat het restant niet teruggeleverd kan worden. Met een batterij die piekspanningsperiodes opvangen zou moeten kunnen met een kleine batterij. Volgens mij is 2 a 3 kw zelfs genoeg om de panelen aan de gang te houden ... ??

Ik ga eens kijken of ik iemand kan vinden die hier kan komen kijken en advies kan geven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
beany schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:26:
[...]

Geen idee hoe lang de kabel is en wat voor kabel het is. Nogmaals: woning vorig jaar gekocht en de installatie was al aanwezig. De omvormer zit redelijk recht boven de meterkast (maar wel op zolder). Maar ik weet niet hoe de leidingen door de muren heen lopen.

Kan ik dat windows programma ergens vinden??
HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma

Is er een eigen groep geplaatst voor die omvormer of zit hij gewoon op de huisbekabeling aangesloten?
In dat laatste geval zou het op 2,5mm2 zitten en als het nog redelijk wat meters zijn zou je daar nog wat spannings ophoging in kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Dank je!!

Ik blijf het toch opmerkelijk vinden dat ik een betalingsverplichting heb, maar de andere kant slechts een inspanningsverplichting heeft. En dat zie je ook elders. Hoe vaak ik al het argument 'sorry, maar het is zo druk' heb gehoord.... maar ondertussen wel eisen dat er betaald wordt zonder de problemen op te lossen.

Maar nogmaals dank voor het delen van de link, erg informatief :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Ronald.42 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:34:
[...]

HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma

Is er een eigen groep geplaatst voor die omvormer of zit hij gewoon op de huisbekabeling aangesloten?
In dat laatste geval zou het op 2,5mm2 zitten en als het nog redelijk wat meters zijn zou je daar nog wat spannings ophoging in kunnen hebben.
Geen idee. Als ik de meterkast open is het abacadabra voor mij. Ik ga opzoek naar een electricien om het eens allemaal goed door te nemen. Sowieso handig om te weten hoe alles beetje in elkaar steekt. En misschien kan die ook meedenken over een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:10:
[...] Idd ik zeg ook niet dat het niet werkt maar in mijn geval niet lang met een 5Kwh accu.

Je mist alleen mijn punt van alleen puur peak-shaving; dus alleen laden bij > 253V zodat die spanning niet overschreden wordt. Een accu kan grote piek stromen aan, en dan kan je omvormer gewoon verder...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:49
onetime schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:45:
[...]

Je mist alleen mijn punt van alleen puur peak-shaving; dus alleen laden bij > 253V zodat die spanning niet overschreden wordt. Een accu kan grote piek stromen aan, en dan kan je omvormer gewoon verder...
Dit kan alleen zowel financieel als energetisch nooit uit. Je bent veel beter af door gewoon die energie te curtailen, zowel voor je portemonnee als het milieu.

Je kan nog beter kolenstroom gebruiken dan dit beetje energie waar je speciaal een accu voor koopt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

assje schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:55:
[...]

Dit kan alleen zowel financieel als energetisch nooit uit. Je bent veel beter af door gewoon die energie te curtailen, zowel voor je portemonnee als het milieu.

Je kan nog beter kolenstroom gebruiken dan dit beetje energie waar je speciaal een accu voor koopt.
Zelfs grootschalig kan het niet uit:

https://solarmagazine.nl/...terijen-rendabel-tot-2030

https://solarmagazine.nl/...bij-afname-stroom-niet-op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je toch al 50+ kWh op de oprit hebt staan is het een kleine moeite een netspanningsgestuurde laadstrategie in de domotica te zetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:18:
Als je toch al 50+ kWh op de oprit hebt staan is het een kleine moeite een netspanningsgestuurde laadstrategie in de domotica te zetten.
Meestal staat de auto niet op piekmomenten op de oprit of je moet een thuiswerker zijn maar dan krijg die kWh uurtjes niet verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:16
ds23man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:23:
[...]

Meestal staat de auto niet op piekmomenten op de oprit of je moet een thuiswerker zijn maar dan krijg die kWh uurtjes niet verstookt.
1x in het weekend opladen. En misschien nog een keer op woensdag als je 32 uur werkt. Maar de meeste mensen kunnen op 50kWh wel een week op hun werk komen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ds23man @RocketKoen Met 25kWh (halve accu) kan je heel wat piek momenten opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

onetime schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:58:
@ds23man @RocketKoen Met 25kWh (halve accu) kan je heel wat piek momenten opvangen.
En wat moet je dan met een auto als je 5 dagen in de week met het OV naar je werk moet? De meeste mensen werken gewoon overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Iemand die alleen problemen zoekt en (deel) oplossing(en) zomaar afschrijft, daar kom je echt nooit verder mee.
Proton_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:18:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

onetime schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:09:
Iemand die alleen problemen zoekt en (deel) oplossing(en) zomaar afschrijft, daar kom je echt nooit mee verder.

[...]
Ik kijk gewoon naar demografische cijfers. Je hebt niet eens een bierviltje nodig om te beredeneren dat dit soort oplossingen niet werken en nooit gaan werken, zeker niet op grote schaal. Zoek nou eerst maar eens op hoeveel mensen in Nederland een eigen oprit hebben. Ik kan je verzekeren dat 95% van de mensen met een oprit elke dag met de auto naar het werk gaan, want een eigen oprit is duur waar je een goed betaalde baan voor moet hebben. Het is niet voor niets dat ze bij de Zuiderburen de subsidie op accu's al weer binnen recordtijd hebben afgeschoten en hier het nooit ingevoerd gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
beany schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:37:
[...]

Dank je!!

Ik blijf het toch opmerkelijk vinden dat ik een betalingsverplichting heb, maar de andere kant slechts een inspanningsverplichting heeft. En dat zie je ook elders. Hoe vaak ik al het argument 'sorry, maar het is zo druk' heb gehoord.... maar ondertussen wel eisen dat er betaald wordt zonder de problemen op te lossen.

Maar nogmaals dank voor het delen van de link, erg informatief :)
Punt is, wat is het alternatief? In zijn algemeenheid staat het net onder druk, en dan veel geld gaan gebruiken om te zorgen dat op de momenten met meeste opbrengst en minste vraag naar elektriciteit, alsnog jij je stroom kan terugleveren (ook al zitten er dus dan weinig op te wachten), kan, maar dat zal het voor iedereen duurder gaan maken.

En een leveringsverplichting kan natuurlijk iig in theorie. Maar wel met flinke beperkingen: Ze kunnen nooit garanderen dat als een hele wijk iedereen met 3x25A terug gaat leveren, dat blijft werken. Overigens andersom gaat er ook al lang een zekering ergens uit. Dus dan moet of het net gigantisch worden overgedimensioneerd, of jouw 3x25A wordt een 3x5A. Wel met leveringsgarantie.

Zie het als internet, jouw consumenten internetlijntje is zwaar overboekt. Als hele wijk tegelijk hun 1gbit lijntje vol wil gebruiken, gaat dat echt niet werken. Je kan gewoon internet met minder of zonder overboeking afnemen. Maar dan betaal je heel veel meer, voor veel minder internet. Voor de gemiddelde consument totaal niet interessant.

Uiteraard snap ik wel dat het voor jou persoonlijk kut is. En natuurlijk vind ik niet dat de beheerders er niks aan moeten doen, want vaak zat als in de éne wijk meer wordt opgewekt dan nodig, zou dat prima naar industrieterrein ernaast kunnen gaan. Maar garanties op dat jij binnen je 3x25A altijd maximaal kan leveren/gebruiken, kan gewoon niet voor de prijs die we betalen.

En persoonlijk: Sinds kort zonnepanelen, dus net eens gekeken:
De slimme stekker zegt net boven de 230V :)
De domme stopcontact-energiemeter zegt net boven de 240V :/
De multimeter zegt net onder de 240V :/

Oftewel, nu geen enkel probleem, maar dat is met half bewolkt. Vorig weekend volledig onbewolkt leek het ook goed te zijn gegaan, maar zou mij niet verbazen als in de zomer er weleens ook hier beperkingen kunnen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 15-04-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

ds23man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:23:
[...]

Ik kijk gewoon naar demografische cijfers. Je hebt niet eens een bierviltje nodig om te beredeneren dat dit soort oplossingen niet werken en nooit gaan werken, zeker niet op grote schaal. Zoek nou eerst maar eens op hoeveel mensen in Nederland een eigen oprit hebben. Ik kan je verzekeren dat 95% van de mensen met een oprit elke dag met de auto naar het werk gaan, want een eigen oprit is duur waar je een goed betaalde baan voor moet hebben. Het is niet voor niets dat ze bij de Zuiderburen de subsidie op accu's al weer binnen recordtijd hebben afgeschoten en hier het nooit ingevoerd gaat worden.
Nog even een toevoeging:

Slechts 30% van de woningen in NL heeft een eigen oprit:

review: De praktijk van elektrisch rijden - Van laden tot rijden met één pedaal

Daar mag je dan weer meer 35% vanaf trekken aan sociale huurwoningen omdat daar de EV en PV al niet voor komt vanwege het inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:45:
[...]

Ik snap je idee wel hoor.
Maar als ik hier een week zon zou hebben dan moet ik al een vrij dikke accu neerzetten om al het vermogen kwijt te kunnen.
Reken maar 4 uur per dag dat je de opbrengst in die accu kwijt moet kunnen.
Dan vervolgens een slim systeem om die accu gedurende de lagere netspanning weer leeg te soupleren.

Ja tuurlijk het kan allemaal wel, maar is het zinvol?

Een leuk systeem zou een auto met een wissel accu zijn net als je accu boormachine.
Overdag dat ding volblazen
Als je thuiskomt die volle accu in je auto en die uit de auto eventueel afhankelijk van de zonverwachting de volgende dag gedurende de nacht in het net het restant ontladen.

Maar dan de financiële kant.. does not compute voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtpd0KVHtlJ_tRW4BsyZPzJwsPo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UcUfM3APjO8bcoysfNZq4Jzn.png?f=user_large
Tussen de witte lijnen heb ik de EV opgeladen, wat mij vooral opvalt is dat er geen noemenswaardige drop is in de spanningen. Terwijl er zeker in het begin toch 11KW getrokken wordt (op dat moment was er ongeveer 2200Watt opwekking vanuit PV (ook 3 fase)) Fluctuatie lijkt groot maar schaal is van 224v tot 237v en gemeten door de PV Omvormer z'n 22 meter vanaf de meterkast, EV laadpaal ook op z'n 18meter van meter kast (andere kabel)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:16
ds23man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:27:
[...]

Nog even een toevoeging:

Slechts 30% van de woningen in NL heeft een eigen oprit:

review: De praktijk van elektrisch rijden - Van laden tot rijden met één pedaal

Daar mag je dan weer meer 35% vanaf trekken aan sociale huurwoningen omdat daar de EV en PV al niet voor komt vanwege het inkomen.
Heb je wel eens een sociale huurwoning gezien met een eigen oprit?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

RocketKoen schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:50:
[...]

Heb je wel eens een sociale huurwoning gezien met een eigen oprit?
Die hebben we hier in het hoge Noorden toch relatief veel, zelfs met garage. Haagse kijk op de werkelijkheid?

[ Voor 3% gewijzigd door ds23man op 15-04-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Ik kijk gewoon naar demografische cijfers. Je hebt niet eens een bierviltje nodig om te beredeneren dat dit soort oplossingen niet werken en nooit gaan werken, zeker niet op grote schaal. Zoek nou eerst maar eens op hoeveel mensen in Nederland een eigen oprit hebben. Ik kan je verzekeren dat 95% van de mensen met een oprit elke dag met de auto naar het werk gaan, want een eigen oprit is duur waar je een goed betaalde baan voor moet hebben. Het is niet voor niets dat ze bij de Zuiderburen de subsidie op accu's al weer binnen recordtijd hebben afgeschoten en hier het nooit ingevoerd gaat worden.
Iemand die alleen problemen zoekt en (deel) oplossing(en) zomaar afschrijft, daar kom je echt nooit verder mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Waarom zou een goedbetaalde baan niet vanuit huis kunnen? We zullen toch mensen nodig hebben die denken in oplossingen, en niet in obstakels.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
The-Source schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:37:
[Afbeelding]
Tussen de witte lijnen heb ik de EV opgeladen, wat mij vooral opvalt is dat er geen noemenswaardige drop is in de spanningen. Terwijl er zeker in het begin toch 11KW getrokken wordt (op dat moment was er ongeveer 2200Watt opwekking vanuit PV (ook 3 fase)) Fluctuatie lijkt groot maar schaal is van 224v tot 237v en gemeten door de PV Omvormer z'n 22 meter vanaf de meterkast, EV laadpaal ook op z'n 18meter van meter kast (andere kabel)
Ik zie die drop toch duidelijk, als je mij dit plaatje zou geven en zou vragen waar je de auto opgeladen hebt, zou ik het window waarschijnlijk hooguit een kwartiertje eerder hebben gezet. Je curve gaat in die tijd toch zo'n 2 a 3 Volt omlaag. Veel meer kun je ook niet verwachten, het is niet alsof je tegenwoordig het hele net omlaag kunt trekken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
beany schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:31:
Met een batterij die piekspanningsperiodes opvangen zou moeten kunnen met een kleine batterij. Volgens mij is 2 a 3 kw zelfs genoeg om de panelen aan de gang te houden ... ??
Niet als bijv de buren ervoor zorgen dat je netspanning al boven de 253v uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
jobr schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:10:
[...]

Niet als bijv de buren ervoor zorgen dat je netspanning al boven de 253v uitkomt.
Dat is het probleem inderdaad, als het zo was dat iedereen 15% capaciteit verloor tijdens de piek, dan had je dat zo in een accu kunnen stoppen. Maar op een moment verlies je 100%. En dan heb je dus ook inverters nodig die rechtstreeks in een accu het kunnen stoppen, een los accu systeem helpt je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:33:
[...] Ik snap je idee wel hoor.
Maar als ik hier een week zon zou hebben dan moet ik al een vrij dikke accu neerzetten om al het vermogen kwijt te kunnen.
Reken maar 4 uur per dag dat je de opbrengst in die accu kwijt moet kunnen.
Dan vervolgens een slim systeem om die accu gedurende de lagere netspanning weer leeg te soupleren.

Ja tuurlijk het kan allemaal wel, maar is het zinvol?

Een leuk systeem zou een auto met een wissel accu zijn net als je accu boormachine.
Overdag dat ding volblazen
Als je thuiskomt die volle accu in je auto en die uit de auto eventueel afhankelijk van de zonverwachting de volgende dag gedurende de nacht in het net het restant ontladen.

Maar dan de financiële kant.. does not compute voorlopig.
Een deel begrijp je zeker. Maar dat ik het heb over alleen peak-shaving heb je nog niet door.
Niet meer de accu insturen dan nodig om de omvormer NIET af te laten schakelen.
Niet op uur basis, maar liefst / bij wijze van spreken op (halve?) sinus basis. Of desnoods per 1/10 seconde. Op dezelfde manier als voorkomen dat je teruglevert, maar op een dynamisch en ander "power-point" dan 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33
redwing schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:47:
[...]

Ik zie die drop toch duidelijk, als je mij dit plaatje zou geven en zou vragen waar je de auto opgeladen hebt, zou ik het window waarschijnlijk hooguit een kwartiertje eerder hebben gezet. Je curve gaat in die tijd toch zo'n 2 a 3 Volt omlaag. Veel meer kun je ook niet verwachten, het is niet alsof je tegenwoordig het hele net omlaag kunt trekken.
de lijnen staan niet echt perfect goed, want sessie begon 11:50 en ik weet dat hij aan het einde niet meer op vol vermogen aan het laden is maar die richting de 100% behoorlijk afbouwt.
Nu was het ook rond die tijd niet continu zonnig ( af en toe een wolk etc)
Maar het maakt ook niet uit voor mijn situatie maar ik betwijfel alleen of het gaan laden van een accu pakket het nodige verschil zal maken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:17:
[...]

Een deel begrijp je zeker. Maar dat ik het heb over alleen peak-shaving heb je nog niet door.
Niet op uur basis, maar liefst / bij wijze van spreken op (halve?) sinus basis. Of desnoods per 1/10 seconde. Op dezelfde manier als voorkomen dat je teruglevert, maar op een dynamisch en ander "power-point" dan 0.
Dat werkt enkel en alleen als de reden dat het net boven de 253V is, jouw zonnepanelen zijn. Dikkere kabels leggen kan dat ook grotendeels doen. Als het probleem de zonnepanelen van de buren zijn, die net iets later afslaan, dan lost dit niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:17:
[...]

Dit wil je doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOBTsIbyI7QtArFlUhtvXwCFP8c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2dvubwMxrxbMNaut6o6Mj4PY.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

onetime schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:39:
[...]

Cijfers, cijfers en nog eens cijfers. Heb ik al eerder in dit draadje gegeven. Ideeën van HTS/TH studentjes die nog niet eens droog achter de oren zijn hebben we niets aan. Laat staan dat die een huis hebben en een auto. Peak shaving via je auto, leuk. Maar in de praktijk zal dat slechts haalbaar zijn voor 1 % van de huizenbezitters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ds23man met een accu (of auto) aan een pv-verdeler pal onder de omvormer levert elke kilowatt verbruik ook een kilowatt meer ruimte voor opbrengst (aangenomen dat je buurman conform is en je dus geen 253+V binnenkrijgt). Ik neem aan dat je dat met me eens bent.

Dat naast een plaatje als mcied in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" van een omvormer die proportioneel terugregelt en het is duidelijk dat je lang niet het gehele vermogen hoeft te bufferen om curtailment te voorkomen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:14:
@ds23man met een accu (of auto) aan een pv-verdeler pal onder de omvormer levert elke kilowatt verbruik ook een kilowatt meer ruimte voor opbrengst (aangenomen dat je buurman conform is en je dus geen 253+V binnenkrijgt). Ik neem aan dat je dat met me eens bent.

Dat naast een plaatje als mcied in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" van een omvormer die proportioneel terugregelt en het is duidelijk dat je lang niet het gehele vermogen hoeft te bufferen om curtailment te voorkomen.
In bepaalde (beperkte) situaties zou het een oplossing kunnen zijn om de puinhoop van de netbeheerders op te kunnen lossen. In aantallen blijkt het nog niet eens een halve druppel op de gloeiende plaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

*knip* offtopic

[ Voor 104% gewijzigd door Proton_ op 16-04-2023 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:14:

Je wil dan eigelijk een omvormer die het "overschot" in een accu propt welke dan snachts je verbruik afdekt en eventueel restant het net op stuurt.
Dat zou eventueel rendabel kunnen worden.

Huidig zou het gewoon aftoppen op netspanning ideaal zijn.
Weinig kosten en je omvormer leverd nog wat max mogelijk is op het net.
Dat is beter dan dat je niks meer terug kunt voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
*knip* offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door Proton_ op 16-04-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:24:
[...]
Je wil dan eigelijk een omvormer die het "overschot" in een accu propt welke dan snachts je verbruik afdekt en eventueel restant het net op stuurt.
Dat zou eventueel rendabel kunnen worden.

Huidig zou het gewoon aftoppen op netspanning ideaal zijn.
Weinig kosten en je omvormer leverd nog wat max mogelijk is op het net.
Dat is beter dan dat je niks meer terug kunt voeden.
Aftoppen op netspanning kan nooit. De enige manier om energie het net op te sturen is door net iets hoger dan de netspanning te zitten. Je zult dus altijd de netspanning wat hoger maken als je terugleverd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

redwing schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:30:
[...]

Aftoppen op netspanning kan nooit. De enige manier om energie het net op te sturen is door net iets hoger dan de netspanning te zitten. Je zult dus altijd de netspanning wat hoger maken als je terugleverd.
En is in strijdt met de Netcode....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:30:
[...]

Bedoelt als in: waneer netspanning is >250 dan vermogen afknijpen.

En niet hard uit bij 252

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 15-04-2023 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:32:
[...]

Bedoelt als in: waneer netspanning is >250 dan vermogen afknijpen.

En niet hard uit bij 252
Dat is ook een beetje het idee van een omvormer die ondergedimensioneerd is. Je krijgt dan wel de opwek van alle zonnepanelen, maar de pieken haal je er van af. Hoe dan ook is de uiteindelijke oplossing of lokale opslag of de netbeheerder moet zorgen voor een beter netwerk.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
jobr schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:10:
[...] Niet als bijv de buren ervoor zorgen dat je netspanning al boven de 253v uitkomt.
Er is zoiets als net impedantie; zolang het net binnen spec is, is iedere belasting die je toevoegt, extra ruimte om op te wekken zonder buiten spec te gaan.
Zit je naast de trafo, dan zal jouw spanning niet snel buiten spec gaan.
Zit je aan het eind van de lijn, dan werkt extra belasten heel effectief om de spanning te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Moet ik het nu helemaal gaan uitspellen? Het is zo simpel.
Als de spanning te hoog dreigt te worden ga je belasten. Hoe je dat precies vorm geeft is irrelevant.
Maar vooral de toppen met pwm belasten werkt natuurlijk het best. Al moet je dan weer oppassen dat de thv niet te hoog wordt. Dat mag ook weer niet.
Je kunt met / voor een gelijkgerichte sinus met een RC netwerkje de reactie snelheid bepalen, simpel, en dat de pwm laten aansturen, of je kan analoog of digitaal de sinus volgen en als die boven spec komt gaan belasten. Serieus werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 00:25:
[...]

Als de spanning te hoog dreigt te worden ga je belasten. Hoe je dat precies vorm geeft is irrelevant.
Maar vooral de toppen met pwm belasten werkt natuurlijk het best. Al moet je dan weer oppassen dat de thv niet te hoog wordt. Dat mag ook weer niet.
Je kunt met / voor een gelijkgerichte sinus met een RC netwerkje de reactie snelheid bepalen, simpel, en dat de pwm laten aansturen, of je kan analoog of digitaal de sinus volgen en als die boven spec komt gaan belasten. Serieus werk.
Als het dan zo simpel is, bouw dan wat en zet het in de markt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
ds23man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:56:
[...] Cijfers, cijfers en nog eens cijfers. Heb ik al eerder in dit draadje gegeven. Ideeën van HTS/TH studentjes die nog niet eens droog achter de oren zijn hebben we niets aan. Laat staan dat die een huis hebben en een auto. Peak shaving via je auto, leuk. Maar in de praktijk zal dat slechts haalbaar zijn voor 1 % van de huizenbezitters.
Heb je het over jezelf? Zeker niet over mij in ieder geval.
En nu niet alle hier besproken situaties in een antwoord willen samenvatten. Het gaat er om dat er in iedere situatie wel mogelijkheden zijn. Een losse accu kan met pwm heel nauwkeurig peak-shaving toepassen. Met een granny-charger of een (warmtepomp)boiler ben je meer in stappen bezig. En alle belasting geeft extra ruimte voor opwekking. Soms is een kleine extra belasting genoeg om een "grote" omvormer niet af te laten schakelen. Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor meer ideeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
ds23man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:20:
[...] In bepaalde (beperkte) situaties zou het een oplossing kunnen zijn om de puinhoop van de netbeheerders op te kunnen lossen. In aantallen blijkt het nog niet eens een halve druppel op de gloeiende plaat...
Alle (kleine) beetjes helpen. Individueel. En hoe meer hoe beter. Tot een stortbui aan toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:37
Nou de sfeer is er hier niet bepaald goed op geworden zeg. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Modbreak:De offtopic discussie over hoeveel auto's er nou op een oprit kunnen staan is gearchiveerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De enige echte oplossing is meer aluminium in de grond, maar dat maakt andere deeloplossingen niet waardeloos.

Overigens: met een hoge cos phi is de piek van de stroom niet gelijktijdig met de piek van de spanning. Dat kan ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Creëer je dan niet heel veel harmonischen als je de top van de sinus gaat afplatten?

Dat verhaal met gelijkrichte sinus, RC netwerk begrijp ik niet. Sowieso is bij mij in de buurt de netspanning verre van een sinus, dus de topwaarde zegt niet zoveel over de effectieve waarde. Er zijn vast kant en klare RMS IC's, al dan niet in een microcontroller geprogrammeerd :)

Iets meer toelichting of een proof-of-concept zou het voor mij ook duidelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:40:
De enige echte oplossing is meer aluminium in de grond, maar dat maakt andere deeloplossingen niet waardeloos.
Is het probleem echt gewoon IR drop over de kabels? Dan zou als iedereen 's avonds gaat koken / auto opladen ook je spanning naar de 200V moeten droppen.
Overigens: met een hoge cos phi is de piek van de stroom niet gelijktijdig met de piek van de spanning. Dat kan ook helpen.
Door veel blind stroom terug te gaan leveren. Gezien als het goed is ondertussen de slimme meters je niet zouden moeten laten betalen voor blindstroom, zouden ze je ook niet moeten betalen voor het terugleveren ervan. Je bent dan wel stroom het net in aan het duwen, maar geen (/minder) energie, lijkt mij niet heel zinvol. Los van de vraag hoe je dit zou doen, dan moet je toch interessante aanpassingen aan je omvormers gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Sissors
Ik zou niet weten waarom inverters geen reactief vermogen kunnen leveren. Sterker nog, de grote installaties doen dit standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

253V is de RMS waarde, dus alleen pieken afschaven zou de oplossing niet zijn. Los ervan als door gewoon wat variatie de panelen van de buren t/m 253.5V doorleveren, jij ook hun geleverde stroom moet gaan verbranden bij deze methode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:40:
Dat is niet de enige echte oplossing, alleen de meest robuuste en voor alle situaties geschikt.
Als omvormers verplicht 25% of tot 50% onder gedimensioneerd zouden worden, zouden de meest belastende pieken er niet meer zijn en zou, ten koste van minder dan 10% van de jaar-opbrengst, er veel meer solar mogelijk zijn. Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 (omvormer) Naar mijn idee zouden dan alle opbrengst congestie problemen voor nu opgelost zijn.
(edit: bovendien is die <10% het minst waarde volle deel van de opbrengst)
Ik denk dat je bedoelt dat met een grote fase-hoek de piek van de stroom niet gelijktijdig met de piek van de spanning is.
Maar met een kleine hoek, en hoge cos phi, is de piek van de stroom juist wel gelijktijdig met de piek van de spanning.
En dat is het beste, omdat dat het hoogste effectieve vermogens transport oplevert.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 16-04-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dre schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:27:
@Sissors
Ik zou niet weten waarom inverters geen reactief vermogen kunnen leveren. Sterker nog, de grote installaties doen dit standaard.
Alles kan natuurlijk, maar jouw huis-tuin-en-keuken omvormer zal dat niet doen. Dus op zijn minst zal je andere firmware erop moeten zetten, en mogelijk ook andere hardware. Ik heb iig in mijn omvormers geen optie om blindvermogen aan te zetten.

En verbaasd mij dat grote installaties het standaard doen. Wat is de reden daarachter? Want je creeert dan een hoop extra verliezen door de blindstroom, zonder dat je daadwerkelijk meer energie teruglevert. Bij grote verbruikers zijn er juist ook regels dat dit daarom niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dre schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:24:
[...] Creëer je dan niet heel veel harmonischen als je de top van de sinus gaat afplatten?
[...] Maar vooral de toppen met pwm belasten werkt natuurlijk het best. Al moet je dan weer oppassen dat de thv niet te hoog wordt. Dat mag ook weer niet. [...]
thv = totale harmonische vervorming.
Dat verhaal met gelijkrichte sinus, RC netwerk begrijp ik niet.
[...] Je kunt met / voor een gelijkgerichte sinus met een RC netwerkje de reactie snelheid bepalen, simpel, en dat de pwm laten aansturen, [...]
Met een brugcel (symmetrische voeding handigst) of zoiets krijg je gelijk gerichte sinus pulsen.
sinus-brugcel-R-C-output-R-nul
Met de verhouding tussen de beide R's en de C bepaal je de reactie snelheid op spannings verandering.
De hoogte van de output is dan de aansturing van de pwm. Natuurlijk pas inschakelen vanaf een drempel.
edit: en natuurlijk ook de sinus zelf gebruiken in de pwm aansturing.
Sowieso is bij mij in de buurt de netspanning verre van een sinus, dus de topwaarde zegt niet zoveel over de effectieve waarde. Er zijn vast kant en klare RMS IC's, al dan niet in een microcontroller geprogrammeerd :)

Iets meer toelichting of een proof-of-concept zou het voor mij ook duidelijker maken.
Als je de hoogste toppen weet te verlagen heeft dat het meeste effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:30:
[...] Alles kan natuurlijk, maar jouw huis-tuin-en-keuken omvormer zal dat niet doen. Dus op zijn minst zal je andere firmware erop moeten zetten, en mogelijk ook andere hardware. Ik heb iig in mijn omvormers geen optie om blindvermogen aan te zetten.

En verbaasd mij dat grote installaties het standaard doen. Wat is de reden daarachter? Want je creeert dan een hoop extra verliezen door de blindstroom, zonder dat je daadwerkelijk meer energie teruglevert. Bij grote verbruikers zijn er juist ook regels dat dit daarom niet mag.
Ik heb in veel omvormer specs anders cos(phi) van +/-0,8 tot +/-0,9 gezien. Ik vermoed dat ze zelf een goede sinus (edit: spanning) proberen te maken, en de stroom afwijkingen t.o.v. een sinus tot deze grens aan kunnen.
Dre schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:24:
[...] Sowieso is bij mij in de buurt de netspanning verre van een sinus, dus de topwaarde zegt niet zoveel over de effectieve waarde.[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:28:
[...] 253V is de RMS waarde, dus alleen pieken afschaven zou de oplossing niet zijn.
Zie reactie hier boven.
Los ervan als door gewoon wat variatie de panelen omvormer van de buren t/m 253.5V doorleveren, jij ook hun geleverde stroom moet gaan verbranden bij deze methode.
De omvormer van de buren is niet op jouw groepenkast aangesloten. Daar zit kabel (=R) tussen. En dat is bij iedere aansluiting in meer of mindere mate het geval. ("het net" zal normaal gesproken niet buiten spec gaan.) En dus kan je de spanning in jouw groepenkast voldoende beïnvloeden.
Kunnen, ik heb het hier niet over hoe nuttig, of makkelijk of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zondag 16 april 2023 @ 00:29:
[...] Als het dan zo simpel is, bouw dan wat en zet het in de markt....
Voor een individuele situatie best te doen, maar ik ga me niet bezighouden met alle keuringen en eisen.
Bovendien werkt het het best als het op de situatie is toegesneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Alles kan natuurlijk, maar jouw huis-tuin-en-keuken omvormer zal dat niet doen. Dus op zijn minst zal je andere firmware erop moeten zetten, en mogelijk ook andere hardware. Ik heb iig in mijn omvormers geen optie om blindvermogen aan te zetten.

Hardware aanpassing verwacht ik niet. Software zal voor oudere modellen kunnen. Bij nieuwe SMA omvormers zie ik al 3 kW exemplaren die reactief vermogen kunnen leveren.

Reactief vermogen is noodzakelijk voor de stabiliteit van het elektriciteitsnet. De precieze eisen weet ik niet, maar bij grote zonneparken passen ze reactief vermogen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:24:
[...]

Zie reactie hier boven.

[...]

De omvormer van de buren is niet op jouw groepenkast aangesloten. Daar zit kabel (=R) tussen. En dat is bij iedere aansluiting in meer of mindere mate het geval. ("het net" zal normaal gesproken niet buiten spec gaan.) En dus kan je de spanning in jouw groepenkast voldoende beïnvloeden.
Kunnen, ik heb het hier niet over hoe nuttig, of makkelijk of iets anders.
Dat laatste kan zeker een ding zijn, maar dan is natuurlijk wel de vraag, als de spanning bij jouw groepenkast niet te hoog is, en bij jouw omvormer wel, zou je dan niet gewoon een dikkere kabel moeten neerleggen? En natuurlijk dan heb je nog het stukje van jouw groepenkast tot waar je buren ook op zitten aangesloten waar jij niks aan kan doen, maar het stuk van groepenkast tot de omvormer kan je zelf verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-06 10:13
Het probleem van de hoge spanning is een door de netbeheerder gecreëerd probleem. Er zijn gewoon regeltrafo's in het hoogspanningsnet en het is dus vrij makkelijk om overdag de spanning te verlagen naar 220V of zelfs nog wat lager.

Behalve dat zou de energie belasting ingezet kunnen worden om op meerdere tactische plaatsen naast de trafohuisjes bufferaccu's te plaatsen.

Helaas zijn dat soort oplossingen te simpel en gaat men liever het hele land open graven om de kabels te verzwaren. Iets wat precies 0 effect gaat hebben op de te hoge netspanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

jbhc schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:06:
Helaas zijn dat soort oplossingen te simpel en gaat men liever het hele land open graven om de kabels te verzwaren. Iets wat precies 0 effect gaat hebben op de te hoge netspanning.
Ik weet niet precies wat het doel is maar met zwaardere kabels kun je toch een lagere spanning over de kabel doen met meer vermogen? Lijkt me wel winst.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Het probleem van de hoge spanning is een door de netbeheerder gecreëerd probleem. Er zijn gewoon regeltrafo's in het hoogspanningsnet en het is dus vrij makkelijk om overdag de spanning te verlagen naar 220V of zelfs nog wat lager.

Behalve dat zou de energie belasting ingezet kunnen worden om op meerdere tactische plaatsen naast de trafohuisjes bufferaccu's te plaatsen.

Ja, je kunt dat regelen met regeltrafo's, maar daarvoor moeten wel de kabels dik genoeg zijn. Zonnepanelen voeren een bepaald vermogen in, en de spanningsverlaging zorgt dan voor een stroomtoename. De kabels moeten dat dan wel aankunnen. Het is dus wel heel kort door de bocht om te stellen dat het een gecreëerd probleem is dat makkelijk is op te lossen. Want hoe je het ook wendt of keert, we verbruiken veel meer energie en wekken ook veel meer energie op. Daarnaast is vanuit de historie het netwerk opgebouwd met dikke kabels vanaf de centrales tot dunne kabels ver in het land. Helaas zijn we nu juist ver in het land steeds meer aan het opwekken.

Oftewel, wil je de spanning terug kunnen regelen zal eerst het netwerk op orde moeten zijn en dat betekend toch echt dikkere kabels.

Verder zijn accu's nog niet echt rendabel om op zo'n schaal in te zetten, dus ook dat is de komende jaren nog geen oplossing.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:48:
[...] als de spanning bij jouw groepenkast niet te hoog is, en bij jouw omvormer wel, zou je dan niet gewoon een dikkere kabel moeten neerleggen? [...]
We zitten in de situatie dat er plaatsen zijn waar het net de grenzen nadert, en de extra bedrading van de groepenkast naar de omvormer de druppel is. Je kan de bedrading aanpassen, eigen verbruik verhogen, en, !pas op! alleen beginnen te overwegen als je echt weet wat je doet, een eigen trafo tussen omvormer en groepenkast om het spannings verlies over je bedrading tussen omvormer en groepenkast te compenseren.
edit: of de instelling van de omvormer met de juiste waarde voor het verlies in de bedrading aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 16-04-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Nee. Je stelt voor om lokale problemen op regionaal / landelijk niveau te gaan oplossen. Dat loopt op andere plaatsen om andere redenen weer mis. De netspanning is de afgelopen decennia langzaam verhoogt van 220 naar 230 Volt. Dit om met minder stroom het zelfde vermogen te kunnen transporteren. Omdat de vermogens vraag maar blijft toenemen, en zo minder te hoeven verzwaren. (ja Europese harmonisatie was ook een doel) Dus wat jij hier zegt kan niet. Er zijn, heb ik begrepen, hier en daar wel wijktrafo's die tijdens bedrijf kunnen regelen. Maar die zijn niet overal. En de originele / oude wijktrafo's waren alleen ontworpen om omlaag te transformeren. Tegenwoordig hoop ik dat ze (meer) twee kanten op kunnen.

Netbeheerders zijn NUTS bedrijven en behoren geen winst te maken. Laat ze die maar voor dit soort zaken gebruiken. Accu's op plaatsen waar de piek-transport capaciteit tekort schiet, regel-trafo's waar alleen de spanning het probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]

Zelfs een goodwe 700 xs van €220 kan tussen 0.8 capacitief en inductief ingesteld worden. Je vermindert hiermee de blindstroom over het net als je verbruikers ook zo'n cos phi hebben (actieve compensatie). De echt hippe features als 3e harmonische compensatie en current shaping is inderdaad voorbehouden aan de luxere versies, maar cos phi instelbaar is vrij standaard. Ik denk dat jij je vergist of net die ene omvormer hebt die het niet kan :)
Maakt niet uit, het gaat om het idee; hoeveel scheelt het om reactief vermogen te leveren?

Als we rekenen met 5 kW opwek, 250V in de meterkast en 0.2 ohm netimpedantie, dan zien we met PF1: 20 A * 0.2 ohm= 4 V spanningsverhoging.
Met PF0.8 moeten we 6.25 kVA opwekken, een stroom van 25A en 5V spanningsverhoging dus.
De piek van de spanning en de piek van de stroom komen echter niet tegelijk; er zit 0.64 rad (37 graden) tussen.
Dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goTTkhsnPJcApo9sdEw0vgKBv_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uiK2wqKp4cdG3ikUNSeTzsnd.png?f=fotoalbum_large
Hogere stroom, evenveel vermogen, 0.2V minder spanningsopdrijving.
En als de buren 0.8 de andere kant op instellen is het voor het net neutraal.

Het effect is dus klein, zeker geen vervanging van dikkere kabels, maar goedkoop en meetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:44:
[...]

Zelfs een goodwe 700 xs van €220 kan tussen 0.8 capacitief en inductief ingesteld worden. Je vermindert hiermee de blindstroom over het net als je verbruikers ook zo'n cos phi hebben (actieve compensatie). De echt hippe features als 3e harmonische compensatie en current shaping is inderdaad voorbehouden aan de luxere versies, maar cos phi instelbaar is vrij standaard. Ik denk dat jij je vergist of net die ene omvormer hebt die het niet kan :)
Maakt niet uit, het gaat om het idee; hoeveel scheelt het om reactief vermogen te leveren?

Als we rekenen met 5 kW opwek, 250V in de meterkast en 0.2 ohm netimpedantie, dan zien we met PF1: 20 A * 0.2 ohm= 4 V spanningsverhoging.
Met PF0.8 moeten we 6.25 kVA opwekken, een stroom van 25A en 5V spanningsverhoging dus.
De piek van de spanning en de piek van de stroom komen echter niet tegelijk; er zit 0.64 rad (37 graden) tussen.
Dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
Hogere stroom, evenveel vermogen, 0.2V minder spanningsopdrijving.
En als de buren 0.8 de andere kant op instellen is het voor het net neutraal.

Het effect is dus klein, zeker geen vervanging van dikkere kabels, maar goedkoop en meetbaar.
In theorie leuk, maar hoe coördineer je dat met de buren. Zeker als die de PV op een andere richting hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik heb 2 ZP systemen op mijn dak liggen.
Beiden op zuid, geen schaduw.
1x7000wp op 2 strings
1x8000wp op 1 string(2e niet gebruikt)
Nu had ik vd week uitval op het 8000wp systeem. De 7000wp draaide gewoon door.

Kan dit komen dat de 8000wp op 1 string invloed heeft op uitval door hoge netspanning?

Bij gelijktijdig bekijken van de info geeft de 8000wp bij zowel voltage als ampère iets hogere waardes aan.
Beide omvormers zijn 3 fase gschikt en aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

rreevvss schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:07:
Ik heb 2 ZP systemen op mijn dak liggen.
Beiden op zuid, geen schaduw.
1x7000wp op 2 strings
1x8000wp op 1 string(2e niet gebruikt)
Nu had ik vd week uitval op het 8000wp systeem. De 7000wp draaide gewoon door.

Kan dit komen dat de 8000wp op 1 string invloed heeft op uitval door hoge netspanning?

Bij gelijktijdig bekijken van de info geeft de 8000wp bij zowel voltage als ampère iets hogere waardes aan.
Beide omvormers zijn 3 fase gschikt en aangesloten.
Strings maakt niet uit, wel meet onnauwkeurigheid. Een 1 % afwijking geeft al een verschil van 2,5 Volt bij 250 netspanning. Kan zijn dat je ene omvormer meer netspanning meet dan de ander en daardoor eerder afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:25:
[...] Is het probleem echt gewoon IR drop over de kabels? Dan zou als iedereen 's avonds gaat koken / auto opladen ook je spanning naar de 200V moeten droppen. [...]
Nee, dat is niet alles. En ja dat gebeurt ook, die dip is echt te meten. Dat komt ten dele ook doordat de oudere trafo's zijn geoptimaliseerd voor omlaag transformeren. Tegenwoordig houden ze met meer rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:53:
[...]

Nee, dat is niet alles. En ja dat gebeurt ook, die dip is echt te meten. Dat komt ten dele ook doordat de oudere trafo's zijn geoptimaliseerd voor omlaag transformeren. Tegenwoordig houden ze met meer rekening.
Voor een trafo maakt dat geen donder uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 18:36
Het net is nu eenmaal gedimensioneerd op gemiddelden.
Met ander woorden als iedereen gelijktijdig zijn maximale aansluitwaarde ook werkelijk zou afnemen dan zou de wijk verdeler meteen afschakelen vanwege overbelasting.

Als je op veel daken zonnepanelen gaat leggen, dan leveren die in een wijk allemaal gelijktijdig de maximale stroom (als er veel zon is).
Je kunt dan twee dingen doen, je laat de wijkverdeler zijn gang gaan en die schakelt dan op een bepaalt moment door overbelasting gewoon uit.
Of je zorgt ervoor dat al die zonnepaneel omvormers uitschakelen als er teveel vermogen terug geleverd wordt, dan houd je de netspanning tenminste in stand.

Theoretisch zou het handig zijn als die omvormers zichzelf zouden terug regelen en in plaats van afschakelen minder zouden terug leveren, maar ik vermoed dat zoiets een oscillerende werking zou veroorzaken omdat al die converters niet met elkaar gesynchroniseerd zijn, plus dat de huidige omvormers dan gewoon niet kunnen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
ds23man schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:02:
[...] Voor een trafo maakt dat geen donder uit.
Jawel, de buitenste wikkeling omsluit wel de hele binnenste wikkeling en de daarvan afkomstige flux, maar de binnenste wikkeling omsluit niet de gehele flux van de buitenste wikkeling. Ergo verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ben(V) De regelgrenzen en de "ruis" van willekeurige gebruikers zullen oscillatie wel grotendeels onderdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ben(V) schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:07:
Theoretisch zou het handig zijn als die omvormers zichzelf zouden terug regelen en in plaats van afschakelen minder zouden terug leveren, maar ik vermoed dat zoiets een oscillerende werking zou veroorzaken omdat al die converters niet met elkaar gesynchroniseerd zijn, plus dat de huidige omvormers dan gewoon niet kunnen.
Veel omvormers kunnen dat wel (en doen dat ook). Zoekterm: volt watt response.
Zie ook mcied in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@onetime
Alleen als er goede regelaars in de converter ingebouwd worden.
Ander krijg dat hij terug gaat regelen (net als alle anderen), de spanning zakt daardoor en ze regelen weer op waardoor de spanning weer hoger wordt.
En het feest herhaalt zich.

@Proton_
Dat werkt dus eigenlijk alleen als ze dat synchroon kunnen anders regel jij terug en pakt een ander de zo ontstane ruimte.
Dus niet echt een oplossing voor te veel zonnestroom op momenten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:44:
[...]

Nee. Je stelt voor om lokale problemen op regionaal / landelijk niveau te gaan oplossen. Dat loopt op andere plaatsen om andere redenen weer mis. De netspanning is de afgelopen decennia langzaam verhoogt van 220 naar 230 Volt. Dit om met minder stroom het zelfde vermogen te kunnen transporteren. Omdat de vermogens vraag maar blijft toenemen, en zo minder te hoeven verzwaren. (ja Europese harmonisatie was ook een doel) Dus wat jij hier zegt kan niet. Er zijn, heb ik begrepen, hier en daar wel wijktrafo's die tijdens bedrijf kunnen regelen. Maar die zijn niet overal. En de originele / oude wijktrafo's waren alleen ontworpen om omlaag te transformeren. Tegenwoordig hoop ik dat ze (meer) twee kanten op kunnen.
Het probleem is dat de spanning nu veel te hoog wordt. Door de basisspanning tijdens de piekmomenten wat te verlagen zal de uiteindelijke spanning nog steeds hoger zijn dan de ingestelde basis spanning.

Dus wanneer je op de piekmomenten ipv 230v 220v als basis neemt wordt de uiteindelijke spanning 240+V in plaats van 250+V.

Overigens is de spanning opgeschroefd om zo zonder investeringen het vermogen te kunnen verhogen. Als er gewoon fatsoenlijk geinvesteerd was hadden we nu en straks niet met de ellende gezeten die je al van mijlen ver aan had kunnen zien komen.

Als het hele land van het gas en de brandstof af moet zal er op extreem grote schaal geinvesteerd moeten worden want het huidige electriciteits net is nooit bedacht op de enorme hoeveelheid energie de het op korte termijn zal moeten gaan leveren.

IMHO kun je een eind komen door het overdag, tijdens de piek momenten van zonne productie, de spanning te verlagen naar 220V en tevens grote bufferaccu's te gaan plaatsen. Zo kun je de overproductie opslaan en deze tijdens de piekmomenten van afname terug leveren.

Het is triest dat de electriciteits bedrijven door de polietiek gemaakt zijn tot wat ze nu zijn waardoor we nu met de enorme puinhoop zitten die het nu is.

[ Voor 73% gewijzigd door jbhc op 16-04-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:53
Niet zeker of het al eerder is genoemd maar volgens mij is dit de oplossing. Vergeleken met nu kan er dan ongeveer 2x zoveel Wp geïnstalleerd worden met gelijke netbelasting.

https://solarmagazine.nl/...inder-stroom-terugleveren

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:41:
Niet zeker of het al eerder is genoemd maar volgens mij is dit de oplossing. Vergeleken met nu kan er dan ongeveer 2x zoveel Wp geïnstalleerd worden met gelijke netbelasting.

onetime in "Voorkomen van uitval bij hoge netspanning"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:13:
[...]

Jawel, de buitenste wikkeling omsluit wel de hele binnenste wikkeling en de daarvan afkomstige flux, maar de binnenste wikkeling omsluit niet de gehele flux van de buitenste wikkeling. Ergo verlies.
Dat is geheel afhankelijk van hoe een trafo is opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
ds23man schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:52:
[...]

Dat is geheel afhankelijk van hoe een trafo is opgebouwd.
Gewoon 2 spoelen om elkaar gewikkeld met een brok ijzer er doorheen :)

De 10KV trafo's zijn niet heel bijzonder.

https://www.se.com/ww/en/...ected-node-id=12146846264

[ Voor 26% gewijzigd door jbhc op 16-04-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
busscherski schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:41:

Nee dat is een oplossing voor zonneparken, niet voor zonnepanelen die op daken van huizen liggen.
De netbeheerder heeft geen manier om de converter bij huishoudens af te schakelen of lager te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ben(V) schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:44:
[...]

Nee dat is een oplossing voor zonneparken, niet voor zonnepanelen die op daken van huizen liggen.
De netbeheerder heeft geen manier om de converter bij huishoudens af te schakelen of lager te zetten.
Volgens mij staat daar dat je bij een array van 10 kW, maximaal een omvormer mag die is begrenst op 5,5 kW.
Er wordt dus niet echt iets later gezet, het wordt dan bij design lager.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zoals bij wel meer in Nederland zit de uitdaging in de handhaving.
Voor consumenten vind ik een volt/watt response meer foolproof en dus realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
busscherski schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:48:
[...]

Volgens mij staat daar dat je bij een array van 10 kW, maximaal een omvormer mag die is begrenst op 5,5 kW.
Er wordt dus niet echt iets later gezet, het wordt dan bij design lager.
Of je plaats een andere link of ik zie het niet, maar ze hebben het volgens mij nergens over maximaal 10KW.
Ik zie alleen percentages, maar buiten dat is het nooit werkbaar tenzij er als eis gaat komen dat de netbeheerder de prive converters van mensen kunnen terugregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ben(V) schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:57:
[...]

Of je plaats een andere link of ik zie het niet, maar ze hebben het volgens mij nergens over maximaal 10KW.
Ik zie alleen percentages, maar buiten dat is het nooit werkbaar tenzij er als eis gaat komen dat de netbeheerder de prive converters van mensen kunnen terugregelen.
Ja klopt er staat 55% omvormer vermogen. Ik had het uitgeschreven om het wat beter uit te leggen.

Handhaving is in Nederland inderdaad wel een issue. In Duitsland doen ze het wel al jaren op 70%.
Terugregelen is niet het juiste woord denk ik. Eenmalig Instellen vind ik een beter woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als het niet evenredig gaat maar met een vaste waarde is het al helemaal nutteloos.
Maar zoals ik al zei gaat dat artikel niet over thuisomvormers, maar over solar (en wind) parken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

jbhc schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:04:
[...]

Gewoon 2 spoelen om elkaar gewikkeld met een brok ijzer er doorheen :)

De 10KV trafo's zijn niet heel bijzonder.

https://www.se.com/ww/en/...ected-node-id=12146846264
Leesvoer:

https://www.hoogspanningsnet.com/techniek/transformators/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ben(V) schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:16:
Als het niet evenredig gaat maar met een vaste waarde is het al helemaal nutteloos.
Maar zoals ik al zei gaat dat artikel niet over thuisomvormers, maar over solar (en wind) parken.
Dat heb je verkeerd gelezen. Het gaat ook over thuis omvormers.
In de 4 geschetste scenario’s gaan de netbeheerders ervan uit dat huishoudens in 2040 nog maar 55 procent van de maximale piekproductie van hun zonnepanelen op het stroomnet kunnen zetten
Handhaving blijft uiteraard de uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik lees niets nieuws, behalve een enkele naam voor een functie. Maar de echte achtergrond ontbreekt.
Denk om te beginnen even terug aan de middelbare school natuurkunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:27:
[...]

Ik lees niets nieuws, behalve een enkele naam voor een functie. Maar de echte achtergrond ontbreekt.
Denk om te beginnen even terug aan de middelbare school natuurkunde.
Je mist een belangrijk punt. HS en MS transformatoren hebben al een eeuwigheid een gigantisch rendement (99%) en dat bidirectioneel. Zou niet best zijn als ze de gemiddelde kwaliteit zouden hebben als een trafo in je huishoudelijk apparaat, dan fikken ze gewoon op met die vermogens. Jij poneerde ergens dat dit soort trafo's teruglevering niet aankonden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:07:
[...]

Ja klopt er staat 55% omvormer vermogen. Ik had het uitgeschreven om het wat beter uit te leggen.

Handhaving is in Nederland inderdaad wel een issue. In Duitsland doen ze het wel al jaren op 70%.
Terugregelen is niet het juiste woord denk ik. Eenmalig Instellen vind ik een beter woord.
De 70% is er sinds begin dit jaar niet meer bij toepassing, je mag nu gewoon 100% terug leveren. Voorheen mocht dat ook wel maar dan moest je omvormer vanuit de netbeheerder aan te sturen zijn. De netbeheerder kan dan selectief bepaalde installaties uitschakelen. Dus niet willekeurig zoals in Nederland dan een omvormer zichzelf uit schakelt door een te hoge spanning.

Overigens is terugleveren in Duitsland niet echt rendabel, met 8,5€/kWh.
Pagina: 1 2 3 Laatste