beany schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:37:
[...]
Dank je!!
Ik blijf het toch opmerkelijk vinden dat ik een betalingsverplichting heb, maar de andere kant slechts een inspanningsverplichting heeft. En dat zie je ook elders. Hoe vaak ik al het argument 'sorry, maar het is zo druk' heb gehoord.... maar ondertussen wel eisen dat er betaald wordt zonder de problemen op te lossen.
Maar nogmaals dank voor het delen van de link, erg informatief

Punt is, wat is het alternatief? In zijn algemeenheid staat het net onder druk, en dan veel geld gaan gebruiken om te zorgen dat op de momenten met meeste opbrengst en minste vraag naar elektriciteit, alsnog jij je stroom kan terugleveren (ook al zitten er dus dan weinig op te wachten), kan, maar dat zal het voor iedereen duurder gaan maken.
En een leveringsverplichting kan natuurlijk iig in theorie. Maar wel met flinke beperkingen: Ze kunnen nooit garanderen dat als een hele wijk iedereen met 3x25A terug gaat leveren, dat blijft werken. Overigens andersom gaat er ook al lang een zekering ergens uit. Dus dan moet of het net gigantisch worden overgedimensioneerd, of jouw 3x25A wordt een 3x5A. Wel met leveringsgarantie.
Zie het als internet, jouw consumenten internetlijntje is zwaar overboekt. Als hele wijk tegelijk hun 1gbit lijntje vol wil gebruiken, gaat dat echt niet werken. Je kan gewoon internet met minder of zonder overboeking afnemen. Maar dan betaal je heel veel meer, voor veel minder internet. Voor de gemiddelde consument totaal niet interessant.
Uiteraard snap ik wel dat het voor jou persoonlijk kut is. En natuurlijk vind ik niet dat de beheerders er niks aan moeten doen, want vaak zat als in de éne wijk meer wordt opgewekt dan nodig, zou dat prima naar industrieterrein ernaast kunnen gaan. Maar garanties op dat jij binnen je 3x25A altijd maximaal kan leveren/gebruiken, kan gewoon niet voor de prijs die we betalen.
En persoonlijk: Sinds kort zonnepanelen, dus net eens gekeken:
De slimme stekker zegt net boven de 230V
De domme stopcontact-energiemeter zegt net boven de 240V
De multimeter zegt net onder de 240V
Oftewel, nu geen enkel probleem, maar dat is met half bewolkt. Vorig weekend volledig onbewolkt leek het ook goed te zijn gegaan, maar zou mij niet verbazen als in de zomer er weleens ook hier beperkingen kunnen zijn.
[
Voor 9% gewijzigd door
Sissors op 15-04-2023 16:43
]