7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Zou mooi zijn als je gelijk hebt, ik heb toch echt ergens (bij een netbeheerder?) gelezen dat netbeheerders problemen hebben met terug transformeren, tegen de ontwerprichting in.ds23man schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:54:
[...] Je mist een belangrijk punt. HS en MS transformatoren hebben al een eeuwigheid een gigantisch rendement (99%) en dat bidirectioneel. Zou niet best zijn als ze de gemiddelde kwaliteit zouden hebben als een trafo in je huishoudelijk apparaat, dan fikken ze gewoon op met die vermogens. Jij poneerde ergens dat dit soort trafo's teruglevering niet aankonden....
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Het grootste probleem is dat alle bekabeling is aangelegd van dik/veel bij de energiecentrales naar dun/weinig aan het 'eind' van de lijn. Aangezien we nu ook aan het 'eind' van die lijn aan het opwekken zijn klopt de hele opzet voor geen meter meer. Dat kun je alleen oplossen door meer/dikkere kabels te leggen zodat de capaciteit hoger wordt en dan kun je weer makkelijker de spanning via de transformatoren regelen.onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:00:
[...]
Zou mooi zijn als je gelijk hebt, ik heb toch echt ergens (bij een netbeheerder?) gelezen dat netbeheerders problemen hebben met terug transformeren, tegen de ontwerprichting in.
Uiteindelijk is het heel simpel, als er op een stroomnet meer geleverd wordt dan dat het net aankan, zal de spanning teveel oplopen. De transformatoren zijn daarin maar een enkele stap, de rest moet ook voldoende robust zijn.
[removed]
Dan heb je dat verkeerd gelezen of was het een persvoorlichter. Waar jij waarschijnlijk op doelt is de loadflow in het HS net. Van origine is dat top down ontworpen. Dus van 380 kV naar 220 kV en dan weer naar 110/150 kV. Met alleen maar opwek vanuit centrales is dat heel overzichtelijk. Maar met de decentrale opwek kunnen er bepaalde bepaalde stromen gaan lopen tussen de diverse netvlakken. Dit los je op met regeltransformatoren en eventueel het opknippen van lagere netvlakken. Dit laatste gebeurt momenteel met het 150 kV netvlak van Flevoland, Gelderland en Utrecht.onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:00:
[...]
Zou mooi zijn als je gelijk hebt, ik heb toch echt ergens (bij een netbeheerder?) gelezen dat netbeheerders problemen hebben met terug transformeren, tegen de ontwerprichting in.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ik denk dat u er best wel wat van weet, maar uw stelling dat het van origine top down ontworpen is klopt geheel niet.ds23man schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:25:
[...]
Dan heb je dat verkeerd gelezen of was het een persvoorlichter. Waar jij waarschijnlijk op doelt is de loadflow in het HS net. Van origine is dat top down ontworpen. Dus van 380 kV naar 220 kV en dan weer naar 110/150 kV. Met alleen maar opwek vanuit centrales is dat heel overzichtelijk. Maar met de decentrale opwek kunnen er bepaalde bepaalde stromen gaan lopen tussen de diverse netvlakken. Dit los je op met regeltransformatoren en eventueel het opknippen van lagere netvlakken. Dit laatste gebeurt momenteel met het 150 kV netvlak van Flevoland, Gelderland en Utrecht.
En waarom zou dat niet kloppen? Tot 20-30 jaar geleden hadden we geen windmolens en zonnepanelen.Simpel360 schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:46:
[...]
Ik denk dat u er best wel wat van weet, maar uw stelling dat het van origine top down ontworpen is klopt geheel niet.
En dit soort boeken eens gaan lezen, dan weet je hoe ons stroomnet is ontstaan:
:strip_exif()/f/image/1VcTe0ukgNNTzRD3PXSFnrmA.jpg?f=fotoalbum_large)
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Klopt van de windmolens en panelen, maar dat was uw stelling niet. Hierbij ging het om top down. Maar als uw overtuiging is dat de generatoren van de huidige E-centales direct 380kV maken laat staan die van enige decennia geleden, dikke prima, maar de realiteit is "iets" anders.ds23man schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:58:
[...]
En waarom zou dat niet kloppen? Tot 20-30 jaar geleden hadden we geen windmolens en zonnepanelen.
En dit soort boeken eens gaan lezen, dan weet je hoe ons stroomnet is ontstaan:
[Afbeelding]
Lezen is niet direct nodig, iets met eigen ervaring
Neemt niet weg dat dit leuke boekjes zijn.
Dit is pas vanaf dsmr5 (helaas). Heb zelf ook dit probleem en mijn dsmr4 meter stuurt geen spanningen.Proton_ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:16:
@Eendenreetx volgens mij vanaf dsmr4 zit de fasespanning er bij. In ieder geval dsmr5.
[Afbeelding]
Edit de plaatjes van FrenzyFreak in "Voorkomen van uitval bij hoge netspanning" komen ook uit de P1 data (wel een eigen database, de meter houdt geen geschiedenis bij)
Is tweedelig en er zitten grote kaarten bij per provincie.onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:45:
@ds23man Zo te zien heb je leuke lectuur, en twee exemplaren ook nog, mag ik er één?(2 delig?)
Natuurlijk leveren de generatoren niet direct 380 kV, maar het transportnet heeft een gelaagde opbouwSimpel360 schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:11:
[...]
Klopt van de windmolens en panelen, maar dat was uw stelling niet. Hierbij ging het om top down. Maar als uw overtuiging is dat de generatoren van de huidige E-centales direct 380kV maken laat staan die van enige decennia geleden, dikke prima, maar de realiteit is "iets" anders.
Lezen is niet direct nodig, iets met eigen ervaring![]()
https://www.hoogspanningsnet.com/netschema/
Dat bedoel ik met top down.
Aparte idee van top down dit. Dus omdat bij de daadwerkelijke opwek de spanning nog wat lager is en pas in een volgende stap naar 380kV wordt gebracht zou het geen top-down zijn? Het normale idee van top-down is dat er vanaf een punt met veel energie/hoge spanning wordt gedistribueerd naar de lokale netwerken waar de spanning in een paar stappen lager wordt gemaakt om uiteindelijk als 380/230V de huizen binnen te gaan. Top down slaat er normaal gesproken dan ook op dat de energie vanuit 1 groot punt het land in gaat. Het net is dus van origine ingericht voor de transport van veel energie bij de centrales naar minder energie als je dichter bij de gebruikers komt.Simpel360 schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:11:
[...]
Klopt van de windmolens en panelen, maar dat was uw stelling niet. Hierbij ging het om top down. Maar als uw overtuiging is dat de generatoren van de huidige E-centales direct 380kV maken laat staan die van enige decennia geleden, dikke prima, maar de realiteit is "iets" anders.
Lezen is niet direct nodig, iets met eigen ervaring![]()
Het huidige probleem is dat dat grote punt waarvandaan de energie komt, nu veel meer verspreid over het land ligt en dat we dus ook op de plekken die ingericht zijn voor minder energie, nu plotseling veel energie willen invoeren.
[removed]
Hier kan je mooi die ontwikkeling zien:
https://www.hoogspannings...torische-netkaarten/40-2/
Later werden steeds meer kleine centrales gesloten en namen grotere het over en werd het koppelnet een transportnet. Dat moest steeds zwaarder worden en er kwamen hogere netvlakken bij. Wat ooit begon als lichte 110/150 kV lijnen is uitgegroeid tot zwaar 220 kV met daar boven op 380 kV als backbone. Het oude koppelnet is daarom meer een distributienet geworden i.p.v. transport. Dat gaat goed zolang je invoert op het echte transportnet ( 220-380 kV) maar met de duurzame opwek gaan er opeens een heel andere current flow lopen in de lagere netten waar die niet meer voor bedoeld zijn. Daarom worden er momenteel heel veel aanpassingen gedaan in de netstructuur om die onbedoelde stromen richting het hoofdtransportnet te krijgen.
Ik teken direct voor dat bedrag hoor en ik kan met vroegpensioenErnstvV schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:57:
[...]
Overigens is terugleveren in Duitsland niet echt rendabel, met 8,5€/kWh.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Hoe het een en ander werkt (ook historisch) en waar de problemen zitten is mij al een poosje duidelijk.redwing schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:13:
[...]
Aparte idee van top down dit. Dus omdat bij de daadwerkelijke opwek de spanning nog wat lager is en pas in een volgende stap naar 380kV wordt gebracht zou het geen top-down zijn? Het normale idee van top-down is dat er vanaf een punt met veel energie/hoge spanning wordt gedistribueerd naar de lokale netwerken waar de spanning in een paar stappen lager wordt gemaakt om uiteindelijk als 380/230V de huizen binnen te gaan. Top down slaat er normaal gesproken dan ook op dat de energie vanuit 1 groot punt het land in gaat. Het net is dus van origine ingericht voor de transport van veel energie bij de centrales naar minder energie als je dichter bij de gebruikers komt.
Het huidige probleem is dat dat grote punt waarvandaan de energie komt, nu veel meer verspreid over het land ligt en dat we dus ook op de plekken die ingericht zijn voor minder energie, nu plotseling veel energie willen invoeren.
De brache is mij niet vreemd
Om op de top van de berg (380kV) te zijn moet je deze eerst beklimmen (via 150kV en lager).
De kreet "top down" geeft bij mij alleen de weg naar beneden aan, dat is alles.
Dat is ook precies mijn opmerking, jouw idee van "top down" is wat anders dan hoe de meeste mensen het in deze context gebruiken. Dat maakt je verhaal niet minder waar, maar zorgt wel voor dit soort discussies waarbij beide partijen eigenlijk prima weten hoe het netwerk is opgebouwdSimpel360 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:21:
[...]
Hoe het een en ander werkt (ook historisch) en waar de problemen zitten is mij al een poosje duidelijk.
De brache is mij niet vreemd![]()
Om op de top van de berg (380kV) te zijn moet je deze eerst beklimmen (via 150kV en lager).
De kreet "top down" geeft bij mij alleen de weg naar beneden aan, dat is alles.
[removed]
https://www.tennet.eu/nl/...ategorie=onshore&pagina=1
Je hebt gelijk, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan; Zover ik weet zijn de meeste (middenspannings-) transformators niet on-the-fly aan te passen, daar moet dus daadwerkelijk iemand naar toe om de spanning te verhogen of verlagen.jbhc schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:40:
[...]
IMHO kun je een eind komen door het overdag, tijdens de piek momenten van zonne productie, de spanning te verlagen naar 220V en tevens grote bufferaccu's te gaan plaatsen. Zo kun je de overproductie opslaan en deze tijdens de piekmomenten van afname terug leveren.
[...]
Verder zijn in Nederland de netbeheerderstaken en het leveren van energie gescheiden door de wetgever. Dit betekend dus dat de netbeheerders geen stroom mogen kopen en verkopen. Iets wat je wel doet wanneer je ergens een accu neerzet.
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Ik geloof ook best dat Tennet daar een deftige toekomstvisie voor heeft. In 2018 4400 man personeel, planning voor 2025 is 10.000 man personeel. Investeringen groeien tegen die tijd naar 6 miljard per jaar. De blik is al gericht op 2045 en ze zijn druk bezig.ds23man schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:47:
Maar al met al is het een gigantische opgave. Lopende projecten van Tennet:
https://www.tennet.eu/nl/...ategorie=onshore&pagina=1
De regionale beheerders, die hebben ook nog wat werk aan de winkel. Veel bestaande netten in woonwijken zijn er niet op ingericht om tijdens piekuren meerdere kilowatten per woning weg te werken. Ik ben benieuwd of we daar de komende jaren nog beweging gaan zien. De piekuren zomers voor levering met pv, de piekuren in de winter als de warmtepompen staan te brommen en de ev aan de lader staat.
[ Voor 15% gewijzigd door Wouter2403 op 17-04-2023 13:21 ]
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
/f/image/JjXcUjY9NsMZoLxussi85rMy.png?f=fotoalbum_large)
Op het hoogtepunt bijna 12 GW opwek aan zon tegenover nog geen 2 GW aan wind.
Als je dan hier gaat kijken:
/f/image/XI8R9MCytPdDhSKj9C7UAViD.png?f=fotoalbum_large)
https://transparency.entsoe.eu/dashboard/show
Zie je dat het vermogen van wind bijna volledig rechtstreeks naar het HS net gaat en de zon nauwelijks. Sterker nog, de hoeveelheid zon wat rechtstreeks het HS net in gaat is ongeveer gelijk met de opwek van wind vandaag. Het MS net heeft even 10 GW moeten verstouwen. Schat dat zo'n 10-20% van de PV in Nederland rechtstreeks op het HS gekoppeld is, dat zijn alleen de echt grote parken.
[ Voor 40% gewijzigd door ds23man op 17-04-2023 15:53 ]
Ik wil wel even toevoegen dat dit niet standaard aan staat in de omvormer. Je kunt hier alleen als installateur bij. Je hebt een code nodig die je als consument niet hebt.Proton_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:14:
@ds23man met een accu (of auto) aan een pv-verdeler pal onder de omvormer levert elke kilowatt verbruik ook een kilowatt meer ruimte voor opbrengst (aangenomen dat je buurman conform is en je dus geen 253+V binnenkrijgt). Ik neem aan dat je dat met me eens bent.
Dat naast een plaatje als mcied in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" van een omvormer die proportioneel terugregelt en het is duidelijk dat je lang niet het gehele vermogen hoeft te bufferen om curtailment te voorkomen.
Rond 10u begint omvormer langzaam terug te schalen van 100% tot uit eindelijk 0% tegen de middag waarbij de voltage boven de ~253V komt.
Aangezien de wat oudere omvormers niet terug gaan in vermogen maar gelijk afschakelen zie je constante pieken/dalen, net een knipperlicht in het voltage.
Airco/vaatwasser/wasmachine/boiler aanzetten helpt allemaal om te zorgen dat de omvormer niet terug schakelt. Maar in mate (airco helpt het meest want die loopt constant) want je trekt niet een constante vermogen.
Nu heeft ie een thuisbatterij geplaatst die de accu oplaad met het vermogen als de omvormer op dat moment opwekt, omvormer wekt 2kW op? dan laad ie de accu ook met 2kW vermogen.
Werkt perfect, geen last van uitval tot dat de accu vol is.... want op een goede zonnige dag wekt ie veel meer op dan de accu kan opslaan.
Op deze manier is zijn eigen opwek verbruik flink omhoog gegaan en zijn energie rekening is drastisch omlaag want bij ieder zonnige dag is de accu vol en kan hij de hele dag/nacht door zonder gebruik te maken van het net tenzij er een piek moment is waarbij meer vermogen nodig is dan dat de thuisbatterij kan leveren.
Of het allemaal rendabel is laat ik even in het midden, maar als je PV panelen gemiddeld maar 20% kunnen leveren dan lijkt me een thuisbatterij een prima oplossing, ieder kWh die je in je accu stopt en later gebruikt bespaar je op de rekening ipv dat het verloren gaat (tel effe de efficientie van een thuisbatterij niet mee).
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Netbeheerder is al op de hoogte, staat op de planning zeggen ze maar geen datum bekend.
Heeft dit jaar al zonder stroom gezeten op zonnige dagen door overbelasting van het net.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Dat is wel vreemd.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Bij dsmr4 ligt het aan de meter, sommige wel sommige niet.jbvo schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:54:
[...]
Dit is pas vanaf dsmr5 (helaas). Heb zelf ook dit probleem en mijn dsmr4 meter stuurt geen spanningen.
Als je het niet uit je meter uit kunt lezen zijn er ook slimme stekkers te krijgen waarmee je de netspanning kunt loggen.
Edit: excuses zie nu pas dat ik een relatief oud topic schop. Heb gisteren een aflevering van Radar gezien over dit onderwerp waar ik spontaan jeuk van kreeg:
- alle eenheden (spanning, stroom, kilowatt, kilowattuur, "kilowatt per uur") werden random door elkaar gebruikt tot het punt dat het niet meer te volgen was
- meneer had een 7kW warmtepomp wat even vergeleken werd met 7kW voor een wasmachine, het begrip COP volledig negerend
- er werden een hoop onwaarheden verteld, bijv: "als je je auto oplaadt gebruik je niet je eigen stroom" eh, als die aan het laden is trekt dat de spanning echt ruimschoots genoeg omlaag dat je omvormer weer aan gaat...
[ Voor 41% gewijzigd door mcDavid op 19-09-2023 07:38 ]
Heb je hier een bron voor? Ik heb precies deze discussie met een netbeheerder, die vindt dat 3V te veel isFrenzyFreak schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 00:18:
Een belangrijk detail is dat de omvormer het voltage moet verhogen met 3v om de stroom terug te kunnen leveren.
Maar volgens mij is dit standaard toch? Zou heel mooi zijn als ik hem wat documentatie kan opsturen
De netbeheerder bemoeit zich alleen met de spanning op het overdrachtspunt: de hoofdmeter.
Die grens van 253V is vooralsnog vrij hard.
De omvormer mag best een hogere spanning maken als die maar niet te meten is bij de hoofdmeter.
Dat houdt in dat je hooguit het kabelverlies van de omvormer tot je groepenkast kan compenseren, en die is belastingsafhankelijk dus ook geen vaste waarde.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zo lees ik dat in Australie bijvoorbeeld er een maximale 2% voltage rise toegestaan is in hun AS/NZS 4777 norm voor solar installaties. Zou dat dan niet gewoon per inverter merk verschillen?
[ Voor 19% gewijzigd door nolo op 11-11-2024 16:19 ]
De hoeveelheid waarmee hij dus de spanning moet ophogen is dus afhankelijk van de opbrengst van je panelen, de dikte van jouw kabel, en de net impedantie in jouw huis, en dat is dus niet een constante waarde. Die zal juist variëren afhankelijk van de omstandigheden zoals hierboven geschetst.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
En heeft de voltage rise ook niet te maken met de grootte van de transformator van de energiemaatschappij? Zoiets las ik ergens als mogelijke oorzaak. https://www.reddit.com/r/...increases_with_pv_output/
[ Voor 37% gewijzigd door nolo op 11-11-2024 16:31 ]
Dikkere trafo in het trafohuisje aan het eind van de straat of in jouw wijk, zorgt er voor dat bij een grotere belasting de spanning die de trafo kan leveren minder in zal zakken, ofwel er is een lagere netimpedantie dan wanneer er een kleinere wijktrafo in het huisje staat.nolo schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:27:
En heeft de voltage rise ook niet te maken met de grootte van de transformator van de energiemaatschappij? Zoiets las ik ergens als mogelijke oorzaak.
Dat werkt twee kanten op, de omvormer zal dan ook minder de spanning hoeven te verhogen om al zijn vermogen kwijt te raken.
Ik heb het nooit allemaal doorgerekend, maar ik vermoed dat de bekabeling in de straat c.q. naar jouw huis en de bekabeling naar de omvormer vanaf de meterkast meer doen dan de lokale trafo in jouw wijk.
Maar het speelt zeker allemaal een rol.
De spanning(verhoging) is daar een direct gevolg van.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ok duidelijk heren, mijn dank is heel groot!
Het Amerikaanse net is volgens mij wel echt heel anders opgebouwd dan het Nederlandse net. In die zin, dat daar vaak veel langere afstanden moeten worden afgelegd, en dat soms elk huis zijn eigen trafo heeft. Dat heb je dus automatisch een vrij kleine trafo, waar in Nederland wel tientallen (of meer?) Huizen op dezelfde wijktrafo zitten. Dus dat speelt dan een veel grotere rol in het hele verhaal, en die vergelijking op dat punt tussen de USA en NL zou ik zelf niet zo snel maken.nolo schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:27:
Zoiets las ik ergens als mogelijke oorzaak. https://www.reddit.com/r/...increases_with_pv_output/
Als je daar een grotere airco koopt, bel je de energiemaatschappij op, of ze de trafo even op een andere aftakking willen aansluiten om de spanning een beetje op te krikken, en dat doen ze dan ook gewoon. Dat komt hier (voor één enkele particulier) eigenlijk niet voor.
(meestal met een buck-boost converter, soms alleen een buck-converter als de ingangsspanning alleen verlaagt hoeft te worden, is iets efficiënter.)
Dan regelt de omvormer middels PWM dat het juiste vermogen naar het net gaat. Dat zijn pulsen van een spanning die hoger is dan de netspanning, maar het uitgangsfilter, met name de spoelen daarin, veranderen die pulsen (doorgaans rond de 20kHz) in een sinus gelijk aan die van het net. De hogere spanning is het GEVOLG van het regelen van de stroom / het vermogen.
Dat is dus niet iets wat de omvormer actief doet, maar slechts een gevolg.
Maar het wordt ivm de 253V grens wel bewaakt.
Bij mensen in een buitengebied, met lange kabel naar de trafo, zal dan dus de voltage rise doorgaans al hoger zijn dan voor iemand die vlak naast een trafo woont.
[ Voor 28% gewijzigd door nolo op 11-11-2024 20:45 ]
En de trafo is absoluut geen heilig eindpunt. Ook al is het na de trafo alleen makkelijker om een lagere impedantie te halen. Het is dan ook niet alleen het traject van omvormer naar trafo maar het traject van omvormer naar gebruikers. Of je dat nu zelf bent, je buren of iemand aan de andere kant van het land