• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:03
JvS schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:02:
[...]

Van links naar rechts
- Dakdoorvoer elektra zonnepanelen
- CV ketel (die moet echt zo hoog zijn)
- Ventilatie afvoer (met S&P buisventilator, 100mm leidingen)
- Beluchting riool

[Afbeelding]

Zowel beluchting riool als ventilatieafvoer zijn korte pijpjes. 26cm hoog enkelwandig:
https://www.janwit.nl/pla...hting-enkelwandig-90-100/
Thanks, ik wist niet dat je die ook voor ventilatieafvoer kon gebruiken (ipv alleen ontluchting) :)

Na navraag blijkt de losse 150/160 mm variant bovenkap helaas niet op de bestaande Ubbink 166 plakplaat te passen...
Dan zou er door een dakdekker een nieuwe plakplaat moeten worden geplaatst.
Dat vind ik helaas wat teveel impact (en kosten).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:38
Frenkie567917 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:25:
[...]

Thanks, ik wist niet dat je die ook voor ventilatieafvoer kon gebruiken (ipv alleen ontluchting) :)

Na navraag blijkt de losse 150/160 mm variant bovenkap helaas niet op de bestaande Ubbink 166 plakplaat te passen...
Dan zou er door een dakdekker een nieuwe plakplaat moeten worden geplaatst.
Dat vind ik helaas wat teveel impact (en kosten).
Hangt er vanaf hoe handig je ben.
Even de diameter meten van het pijpje van de bestaande plakplaat.
Men kope een nieuw setje waarvan van het pijpje van de nieuwe plakplaat over het pijpje van de bestaande plakplaat past, de pijpjes zijn nl taps, dus de nieuwe moet halverwege bijven steken, niet in zijn geheel eroverheen gaan.
Van de nieuwe plakplaat het "plak" gedeelte afhalen
Een rups tixopalte kit ertussen en schuift het nieuwe pijpje op de oude en hij zit gelijk waterdicht vast.
En dan de bijbehorende kap er op.
Been there, done that.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:03
Simpel360 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Hangt er vanaf hoe handig je ben.
Even de diameter meten van het pijpje van de bestaande plakplaat.
Men kope een nieuw setje waarvan van het pijpje van de nieuwe plakplaat over het pijpje van de bestaande plakplaat past, de pijpjes zijn nl taps, dus de nieuwe moet halverwege bijven steken, niet in zijn geheel eroverheen gaan.
Van de nieuwe plakplaat het "plak" gedeelte afhalen
Een rups tixopalte kit ertussen en schuift het nieuwe pijpje op de oude en hij zit gelijk waterdicht vast.
En dan de bijbehorende kap er op.
Been there, done that.
Mooi spul dat tixophalte, wel handschoenen aan doen want het komt lastig van de vingers af :+

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Frenkie567917 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:25:
[...]

Geen verstand van :P. Dit is zo afgeleverd en het werkt. Beluchting if 40 of 50mm buis en dunne dakdoorvoer en ventilatie 100mm buis met ditto dakdoorvoer. Allen 26cm hoog.

[Voor 8% gewijzigd door JvS op 08-03-2023 13:49]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:59
Het laatste voorstel van de netbeheerders is dat de grens naar 264 volt moet......

Acties:
  • +2Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:49

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
offtopic:
@ds23man Ja, zag wat. Bizar voorstel, hoe willen de netbeheerders dan nu veilig gebruik van apparaten met standaard +10% garanderen? Extra uitval nog daargelaten.. Of is dat dan gewoon lekker iemands anders probleem :/

Voor nu is +10% dus gelukkig de grens.

• ds23man
septillion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:20:
offtopic:
@ds23man Ja, zag wat. Bizar voorstel, hoe willen de netbeheerders dan nu veilig gebruik van apparaten met standaard +10% garanderen? Extra uitval nog daargelaten.. Of is dat dan gewoon lekker iemands anders probleem :/

Voor nu is +10% dus gelukkig de grens.
Niet lang meer:

https://solarmagazine.nl/...-overspanningsbeveiliging

Ben je lekker mee als je bestaande omvormer niet is aan te passen en de netspanning boven de 253V gaat komen.....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• septillion

septillion

@ds23man Uhh, nee, ben je lekker klaar mee als consument waarbij het stuk gaan / niet veilig meer zijn van devices opeens zijn/haar probleem is... 264V heb ik zelden zien staan als geldige spanning op een device. Ofwel, stuk/onveilig/brand is niet probleem van de fabrikant...

Wegens off-topic trap ik ons even ergens anders heen :+

[Voor 11% gewijzigd door septillion op 08-03-2023 16:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:02
septillion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:34:

[mbr]Wegens off-topic trap ik ons even ergens anders heen :+ [/mbr]
Vandaar dat ik ineens posts kwijt was 8)7

In stuk van Solar magazine staat heel duidelijke nuance.

De omvormer mag het gemiddelde over een wat langere periode uitsmeren, maar zoals ik het lees blijft dat gemiddelde 253. Het wordt hiermee een wat softere limiet met harde limiet pas op 264.

Dit heeft algoritmes voor high voltage ride through meer kans.

Overigens heeft België nu ook al 264 van wat ik begreep… en onze vrienden daar gebruiken geen radicaal andere apparatuur…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20
Ronald schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:45:
Overigens heeft België nu ook al 264 van wat ik begreep… en onze vrienden daar gebruiken geen radicaal andere apparatuur…
Nee. Die apparatuur is hetzelfde, alleen de netinstellingen erin zijn anders. Die kun je vaak (eenmalig) bij het installeren instellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
septillion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:34:
@ds23man Uhh, nee, ben je lekker klaar mee als consument waarbij het stuk gaan / niet veilig meer zijn van devices opeens zijn/haar probleem is... 264V heb ik zelden zien staan als geldige spanning op een device. Ofwel, stuk/onveilig/brand is niet probleem van de fabrikant...

[mbr]Wegens off-topic trap ik ons even ergens anders heen :+ [/mbr]
Wordt je echt niet vrolijk van. Van wat oudere ( audio) apparatuur die niet op een trafowikkeling van 240V gezet kunnen worden, gaan gewoon in rook op. Veel modern spul met een smps kan je een verkorte levensduur incalculeren....

• Andrehj
ds23man schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:26:
Ben je lekker mee als je bestaande omvormer niet is aan te passen en de netspanning boven de 253V gaat komen.....
Ik ga er even vanuit dat de betere merken t.z.t. gewoon met een firmware update komen, waarin dit netjes wordt verwerkt, zodat je de consument niet gaat dwingen om via allerlei hacks de omvormer op België te zetten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Ronald
@Andrehj ik doelde op niet omvormers;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• ds23man
Andrehj schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:48:
[...]

Ik ga er even vanuit dat de betere merken t.z.t. gewoon met een firmware update komen, waarin dit netjes wordt verwerkt, zodat je de consument niet gaat dwingen om via allerlei hacks de omvormer op België te zetten.
Denk je nou echt dat een fabrikant met een update komt voor een apparaat wat al een jaar of 5 uit productie is?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj
Aha. Nu snap ik het. Je gaf daarmee aan dat in België dezelfde apparatuur die hier gebruikt wordt ook niet massaal stuk gaat door de hogere netspanning.

• Andrehj
ds23man schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:50:
Denk je nou echt dat een fabrikant met een update komt voor een apparaat wat al een jaar of 5 uit productie is?
Dat hoop ik wel. En dat kan ook best. Van SMA verwacht ik het ook wel.
In andere branches wordt al jaren aangetoond dat fatsoenlijke support prima kan. Zo ondersteunt AVM de Fritzbox routers nog jaren nadat ze uit productie zijn, en ook QNAP doet het bij haar NAS-sen wat dat betreft erg goed. Voor mij de belangrijkste reden om bij die twee te blijven.

• ds23man
Andrehj schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:52:
[...]

Dat hoop ik wel. En dat kan ook best. Van SMA verwacht ik het ook wel.
In andere branches wordt al jaren aangetoond dat fatsoenlijke support prima kan. Zo ondersteunt AVM de Fritzbox routers nog jaren nadat ze uit productie zijn, en ook QNAP doet het bij haar NAS-sen wat dat betreft erg goed. Voor mij de belangrijkste reden om bij die twee te blijven.
Dus Qnap of AVM komt even bij je langs om je voeding of adapter om te wisselen?

• septillion

septillion

Ronald schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:45:
Maar als ik zo lees af en toe wel compleet andere ideeën over veiligheid... En ook daar lijkt het dus "opgelost" door het "not my problem' principe...

Snap dat het dus maar van korte duur is maar vind 10 minuten eigenlijk al niet kort... :X En ben niet thuis, maar meen dat er nu ook al iets van weging/vertraging in zit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ds23man
septillion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:57:
[...]

Maar als ik zo lees af en toe wel compleet andere ideeën over veiligheid... En ook daar lijkt het dus "opgelost" door het "not my problem' principe...

Snap dat het dus maar van korte duur is maar vind 10 minuten eigenlijk al niet kort... :X En ben niet thuis, maar meen dat er nu ook al iets van weging/vertraging in zit.
Je wil niet weten hoeveel mensen nog apparatuur in huis hebben wat nog op 220V staat ingesteld en nu al regelmatig tegen de grens draait..... Dat is gewoon poef als het net 260 plus haalt.

• Andrehj
ds23man schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:55:
Dus Qnap of AVM komt even bij je langs om je voeding of adapter om te wisselen?
Die adapters doen het gewoon op elke netspanning tussen de 90 en de 264V. Geen paniek dus.

• Ronald
septillion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:57:
[...]

Nu dus seconden werk.

Overigens is de juiste oplossing gewoon het elektriciteit net laten voldoen aan de eisen van nu… vroegah heeft netbeheerder in publiek beheer jaar op jaar enorme groei gefaciliteerd… maar de private beheerders van nu lijken dit niet te kunnen… we dwalen af ;)

• ds23man
Andrehj schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:15:
[...]

Die adapters doen het gewoon op elke netspanning tussen de 90 en de 264V. Geen paniek dus.
Hoezo? Heb hier een partij Netgear Switches met een trafo muurwrat. Kan je op een briefje geven dat de elco's en spanningsregelaars ( doe wel eens wat in elektronica ontwikkeling) er uit fikken met een netspanning van 264....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
Ronald schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:18:
[...]

Nu dus seconden werk.

Overigens is de juiste oplossing gewoon het elektriciteit net laten voldoen aan de eisen van nu… vroegah heeft netbeheerder in publiek beheer jaar op jaar enorme groei gefaciliteerd… maar de private beheerders van nu lijken dit niet te kunnen… we dwalen af ;)
Netbeheerders zijn nog steeds publiek.... Energieleveranciers zijn privaat.
@ds23man Als de elco's maar 350V zijn heb je gelijk. 400V Electronica moet goed gaan. Tot 282V zelfs.
Dit voor de net-kant. Aan de laagspanningskant heeft electronica vaak meer reserve, %.

Oudere apparatuur met instelbare trafo-tap moet wel aangepast worden natuurlijk... [/ot]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:33
Zou dit ook wat brengen dan? (Het zal best, want anders zouden ze het niet doen). Misschien klopt mijn anologie niet, maar ik zie het als een trechter in een stuk tuinslang: je kunt de trechter groter maken zodat wat meer water in past, maar er gaat niet meer water door de tuinslang. Dus het vangt misschien wat korte piekjes op, maar op een zonnige dag zal het weinig verschil maken. Maar misschien zie ik het verkeerd.

[Voor 4% gewijzigd door dennisfr op 08-03-2023 18:18]

@dennisfr Jouw vergelijking gaat niet echt op.
Tenzij je je voor kunt stellen dat de hogere spanning (druk) ervoor zorgt dat de tuinslang uitrekt en er daardoor meer doorheen kan.
Het is de stroom die te hoog wordt, vooral als de kabel naar de wijk trafo te lang wordt. Dan leidt dat tot die te hoge spanning. Maar door die hogere spanning gaat er bij dezelfde stroom wel meer vermogen doorheen.

Hoop dat het beetje duidelijk is, alles hangt nm van elkaar af...

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LooneyTunes
Andrehj schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:15:
Maar om nou alle trafo's te ontdoen van wat wikkelingen gaat me wel erg ver.
Hier staat nog wat "vintage" apparatuur zonder schakelende voeding (waarvan een enkeling nog uit de jaren 70). Spul waar 'slechts' 220 op staat i.p.v. 230.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@LooneyTunes Voor iedereen die ermee weet om te gaan:
Neem een trafo die 10-25V bij de benodigde stroom kan leveren, en sluit die in tegenfase en in serie aan tussen je gebruiker en het net. Je gebruiker zal een 10-25V lagere netspanning zien...

Dit is ook bij omvormers te gebruiken, zodat ze een paar volt netspanning verder doorgaan.
Ik heb dit ergens op tweakers al eerder uitgelegd.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:26

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Wie kan voor mij de rijafstand verduidelijken van het Esdec Flatfix Fusion systeem?

Ik wil dus een dubbele zuid opstelling maar daarvoor moet ik een rijafstand profiel kiezen van 35, 55 of 75cm. Mijn totale werkbare ruimte is 270cm, maar welke basis profiel heb ik daar dan voor nodig (paneel is 1722x1134mm)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-03 14:54

Lulukai

God's gift to women

Voor dat paneel gebruik je 1077mm basisprofiel, dus dan kom ik uit op 55cm

.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:21
ds23man schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:10:
[...]

Je wil niet weten hoeveel mensen nog apparatuur in huis hebben wat nog op 220V staat ingesteld en nu al regelmatig tegen de grens draait..... Dat is gewoon poef als het net 260 plus haalt.
Zo komen we mooi van de gloeilampen af ;)

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:49
Zon hoog voltage laten gebeuren klinkt gewoon als een lekkere goedkope oplossing voor de netbeheerder en wij mogen voor de kosten opdraaien als het goed fout gaat. Voelt niet echt veilig wat mij betreft.

En buiten dat is alle oudere zonne installatie hardware de klos. Die gaat gewoon uit. Dat is dus uiterst asociaal beleid dat discrimineert op of je oude of nieuwe installaties hebt.
Even een cross-post:
https://support.industry....39?pdti=td&dl=en&lc=en-NL edit: doorgelinkt vanaf sander...
Voltage
type of voltage of the operating voltage AC
insulation voltage (Ui) rated value 253 V
surge voltage resistance rated value 4 000 V
surge current resistance at (8/20) µs 1 kA
Supply voltage
supply voltage
● at AC rated value 230 V
● for testing equipment minimum 195 V
Die 195V laat mij juist denken dat de aardlek functie wel spannings afhankelijk is.
Ook is dit schijnbaar niet goedgekeurd voor meer dan 253V!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

APsystems micro omvormers, je hebt de DS3 en de DS3-L, het is mijn nou niet helemaal duidelijk welke geschikter is voor een 415wp paneel (met name de JA Solar JAM54S30-415MR, plat dak), Maakt het veel uit welke omvormer je neemt?

Was ff lastig te vinden:
PRODUCT MODELS:
DS3-S – 640VA output, ideal for PV modules up to 400W+
DS3-L – 748VA output, ideal for PV modules up to 480W+
DS3 – 880VA output, ideal for PV modules up to 550W+
(+ means higher wattage PV modules will not negatively impact the inverter)
2e vraag, ga ik met 2 panelen veel verschil maken tussen een p-type paneel en een n-type panel, ze praten over 4 procent verschil in opbrengst, echter betaal ik daar ook tussen de 22 en 25 euro per paneel meer voor. Vraag mij af of het waard is.

[Voor 59% gewijzigd door Xqlus1ve op 09-03-2023 11:19]

• ds23man
FransvWoerkom schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 00:51:
[...]

Zo komen we mooi van de gloeilampen af ;)
Ja lekker, heb hier wat reptielen die afhankelijk zijn ouderwetse reflectorlampen voor de warmte. Koop af en toe een restpartij Philips lampen op. Merk nu al dat door de verhoging van 220 naar 230 de levensduur korter is.

• LooneyTunes
onetime schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:11:
[,,,]Je gebruiker zal een 10-25V lagere netspanning zien...
Dan kan je net zo goed een 'Kubie' plaatsen. ;)
Die verlaagt de gehele netspanning in het huis.
@LooneyTunes Die heb ik niet in de rommel voorraad liggen, en jij had met enkele apparaten een probleem.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:14
Is het verhoging naar 264V echt nieuw? In de SMA documentatie staat nl:
5. De netbewakingsparameters instellen
Netbewakingsparameters behoren tot de parameters die door de landinstellingen worden gewijzigd. In België zijn de vereiste netbewakingsparameters gedefinieerd in de ‘C10/11:2019’ norm. In Nederland wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van de Europese netcode ‘EN50549-1:2018’ voor installaties tot 1MW.

Voor installaties die vroeger ingesteld waren op de oude Belgische landnorm ‘C10/11’ of de oude Nederlandse landnorm ‘NEN EN 50438:2013’ (of ouder) ligt de ogenblikkelijke bovengrens van de netspanning op 253 V. Voor installaties groter dan 3 x 16 A in Nederland lag vroeger de bovengrens zelfs maar op 243,8 V.

Met de huidige landcodes is de ogenblikkelijke bovengrens vastgelegd op 264,5V en speelt de parameter ‘beveiliging tegen spanningsstijging’ de grootste rol. Deze veiligheidsparameter wordt het vaakst overschreden (de gemiddelde spanning over 10 minuten mag niet hoger dan 253V liggen), met afschakeling tot gevolg.

Van installaties die de oude setting nog aanhouden, mogen de parameters aangepast worden aan de huidige.
https://www.sma-benelux.c...-te-hoge-netspanning.html

https://www.sma-benelux.c...05%20eenvoudige%20stappen

• LooneyTunes
onetime schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:28:
@LooneyTunes Die heb ik niet in de rommel voorraad liggen, en jij had met enkele apparaten een probleem.
Ook alleen maar als de netspanning over de 253 gaat mogen komen.
Maar ondanks alle panelen hier in de buurt is dit blijkbaar een goede laag-spanningswijk ;). De hoogste spanning hier gemeten komt niet over de 238 volt. (afgelopen 10 jaar)
Sterker, in 2015 is de spanning hier zelfs omhoog gedraaid van 213 naar 231 volt.

Toen ik hier kwam wonen (2005) had ik regelmatig spanningen die rond de 208 volt lagen. (multimeter in het stopcontact)
Nu zitten we inderdaad zo rond de 228-234 zo over de dag heen.

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:23
Kort vraagje voor jullie experts hier, heb al gezocht maar een eenduidig antwoord vind ik niet.

Als je de grotere panelen (227cm) kwijt wil op een plat dak, dan valt Flat fix fusion af vawege de maat. Valk Pro schijnt wel te kunnen.

Ik zag wel een post van iemand die er een balkdrager onder had gezet vanwege doorzakken. Iemand ervaring met grotere panelen en een plat dak?

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:23

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Wie is bekend met panelen van Longi Solar 420Wp. Deze worden mij voorgesteld vanuit een uitvoerende partij. Volgens mij zijn er geen slechte PV panelen meer maar toch vraag ik t ff

9900 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Stylish 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023👍🏻👍🏻👍🏻

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:09
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:55:
Wie is bekend met panelen van Longi Solar 420Wp. Deze worden mij voorgesteld vanuit een uitvoerende partij. Volgens mij zijn er geen slechte PV panelen meer maar toch vraag ik t ff
Specificeren ze nog een exact type?
Ik ben zelf naar de 405Wp all black variant aan het kijken voor mijn nieuwe woning.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:56
Iemand een idee waar je
ValkPro+ P10 Zuid nog (in backorder) kunt bestellen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:21
[b]Xqlus1ve in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
[...]
2e vraag, ga ik met 2 panelen veel verschil maken tussen een p-type paneel en een n-type panel, ze praten over 4 procent verschil in opbrengst, echter betaal ik daar ook tussen de 22 en 25 euro per paneel meer voor. Vraag mij af of het waard is.
@Xqlus1ve Volgens dit artikel is het verschil hoog uit 2,1%. Verder lijkt het mij een kwaliteits en garantiediscussie waarin de n-type het duurdere paneel is.

https://solarmagazine.com...e-vs-p-type-solar-panels/
Citaat:
The main advantage of N-type vs. P-type solar panels is the lack of a boron-oxygen defect reducing the performance of the module by up to 10% in just a few weeks, which is caused by the LID. N-type solar panels are immune to this phenomenon and only suffer from regular degradation over the years.

Since holes are minority carriers in bulk regions for N-type solar panels, there is less of a window for the recombination process to occur, causing modules to feature higher efficiencies. N-type solar panels currently have achieved an efficiency of 25.7% and have the potential to keep on increasing, while P-type solar panels have only achieved an efficiency of 23.6%.

Aanvulling: in een poging om het snel te berekenen (ik hoor wel als het fout gaat _/-\o_ )
2x ja solar 415W levert (830 x 0,8) 664 kW per jaar op.
Bij2,1% verschil praat je over 13,9kW/j a bijvoorbeeld €0,40 per kW energieprijs. Opbrengst €5,58 /j
Als je nu €50 extra moet betalen, praat je in dit voorbeeld over 9 jaar terugverdientijd.

[Voor 24% gewijzigd door MrSweety66 op 10-03-2023 00:55]

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Brokencore schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:39:
Iemand een idee waar je
Bedoel je dit?

• Brokencore
  • Laatst online: 22:56
Klopt, daar ook niet bestelbaar (kan niet in winkelmandje)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-03 09:49
Xenir schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:21:
Kort vraagje voor jullie experts hier, heb al gezocht maar een eenduidig antwoord vind ik niet.

Als je de grotere panelen (227cm) kwijt wil op een plat dak, dan valt Flat fix fusion af vawege de maat. Valk Pro schijnt wel te kunnen.

Ik zag wel een post van iemand die er een balkdrager onder had gezet vanwege doorzakken. Iemand ervaring met grotere panelen en een plat dak?
Ik zat met exact dezelfde vraag (panelen van 225x113) en heb inmiddels een antwoord. Ik heb deze zonneschans besteld:
https://www.sellectzonnepanelen.nl/zonneschans-2-portrait
Deze schans is in de basis ook te kort maar hiervoor kun je een verlenging bijbestellen.

Education is important but big biceps are importanter

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:34

JB

Cédric roelt!

Als een Growatt status LOST geeft, betekent dat gewoonweg geen verbinding meer met WiFi? Het PV systeem (van mijn moeder) lijkt nog wel dagelijks op te starten maar ik zie geen data meer na 19 februari zo lijkt.

https://tweakers.net/i/TSP1hG_PEQEUkoaaFsuwqfgskPY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8AtYcZ07moh8cqQSp1T8LN7x.png?f=user_large

Zo ja, dan moet ik daar even langs om de WiFi stick te controleren, maar zwaar irritant als dat ding inderdaad compleet van het netwerk verdwijnt (reset?) en ik 'm weer opnieuw moet aanmelden;

https://www.zelfstroom.nl...tt-wifi-stick-herstellen/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

MrSweety66 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:27:
[...]

Aanvulling: in een poging om het snel te berekenen (ik hoor wel als het fout gaat _/-\o_ )
2x ja solar 415W levert (830 x 0,8) 664 kW per jaar op.
Bij2,1% verschil praat je over 13,9kW/j a bijvoorbeeld €0,40 per kW energieprijs. Opbrengst €5,58 /j
Als je nu €50 extra moet betalen, praat je in dit voorbeeld over 9 jaar terugverdientijd.
@Exqliusive
een 415Wp N-type en 415Wp P-type leveren evenveel op. Alleen kan de efficientere van de twee het met een iets kleiner paneel omdat-ie iets efficiënter is. Die efficientie is al in het Wp getal meegenomen en het is niet zo dat je dat % nog een keer moet optellen.

Eigenlijk moet je je gewoon niet zo met het paneeltype bezig houden, maar met je totale systeem design.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Brokencore schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:19:
[...]

Klopt, daar ook niet bestelbaar (kan niet in winkelmandje)
Oh ja, excuses, had dat nog niet door.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
Kan iemand hier toevallig iets roepen over de minimale afmetingen van je dakconstructie om panelen erop te kunnen plaatsen?

Ik woon dus in Duitsland en ben wat offertes aan het opvragen. Krijg net een telefoontje van een bedrijf waar ik mee bezig was. "Zijn je dachsparren (kepers) echt maar 4,5cm?".

Zij hanteren dus een eigen norm dat de kepers minimaal 5,5cm dik moeten zijn want anders kan het dak instorten. Nu hebben wij volgens mij een gewoon vrij normaal dak zoals het destijds (1959) gemaakt is volgens Nederlandse voorwaarden. Het gebied hoorde toendertijd bij Nederland.

De kepers bij ons zijn (uit m'n hoofd) 4,5 * 7, 60cm HoH. Liggen op dikke gordingen (om de 1,50m) en er is nog een A-Spant aanwezig.

Lijkt mij wel te moeten kunnen toch? Maar goed, ik ben geen bouwkundige _O-.

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:03
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:55:
Tja, wat wil je weten?
Ik heb hier Longi LR4-72HPH. Dat zijn 455wp panelen. En uh ja, ze doen het goed *O*

PVOutput

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:53

Termy

valt er nog wat te fragge?

RobWest schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:10:
[...]

Tja, wat wil je weten?
Ik heb hier Longi LR4-72HPH. Dat zijn 455wp panelen. En uh ja, ze doen het goed *O*
Precies dezelfde hier en doen het ook prima. M'n vorige LR4-60HPH die nu bij een buur liggen ook, net als de andere LR4-HPH die bij 2 andere buren liggen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Iedereen weet dat de Longi Solar 420Wp wel precies een heel slecht product is natuurlijk

(ik begrijp deze vragen echt niet, je weet wat het antwoord gaat zijn, toch vragen. Terwijl in het systeem echt HEEL VEEL heel erg mis kan zijn, maar niet een topic starten om het systeem te laten checken :P).

• RobWest
JvS schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:39:
Iedereen weet dat de Longi Solar 420Wp wel precies een heel slecht product is natuurlijk

(ik begrijp deze vragen echt niet, je weet wat het antwoord gaat zijn, toch vragen. Terwijl in het systeem echt HEEL VEEL heel erg mis kan zijn, maar niet een topic starten om het systeem te laten checken :P).
En waarom is de Longi een slecht product? Ik wist het niet, dat is dus niet iedereen.

[Voor 4% gewijzigd door RobWest op 10-03-2023 13:55]

PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22-03 23:33
RobWest schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:54:
[...]

En waarom is de Longi een slecht product? Ik wist het niet, dat is dus niet iedereen.
Het was dan ook niet serieus bedoeld. Ook dat begreep iedereen behalve jij ;)

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RobWest
de Peer schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:03:
[...]

Het was dan ook niet serieus bedoeld. Ook dat begreep iedereen behalve jij ;)
Nou lekker dan :o :o :o 7(8)7

PVOutput

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35
De_Bastaard schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:12:
Kan iemand hier toevallig iets roepen over de minimale afmetingen van je dakconstructie om panelen erop te kunnen plaatsen?

Ik woon dus in Duitsland en ben wat offertes aan het opvragen. Krijg net een telefoontje van een bedrijf waar ik mee bezig was. "Zijn je dachsparren (kepers) echt maar 4,5cm?".

Zij hanteren dus een eigen norm dat de kepers minimaal 5,5cm dik moeten zijn want anders kan het dak instorten. Nu hebben wij volgens mij een gewoon vrij normaal dak zoals het destijds (1959) gemaakt is volgens Nederlandse voorwaarden. Het gebied hoorde toendertijd bij Nederland.

De kepers bij ons zijn (uit m'n hoofd) 4,5 * 7, 60cm HoH. Liggen op dikke gordingen (om de 1,50m) en er is nog een A-Spant aanwezig.

Ach ja, cultuurdingetje. Als ze één reden vinden om iets niet te doen, dan gebeurt het ook niet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Laatst online: 21:23

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Mijn dakvlak is behoorlijk groot. Ben dan ook voornemens om 9500Wp te leggen terwijl mijn huidig verbruik slechts 4500Kw betreft. Dus behoorlijke extra terugleveren. Dat meer met de gedachten richting toekomst. Zijn er meer mensen die dit zo overwogen hebben? Denk aan extra airco, mogelijk in toekomst EV etc?

9900 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Stylish 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023👍🏻👍🏻👍🏻

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:14
Rob roelofs 1 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:39:
Mijn dakvlak is behoorlijk groot. Ben dan ook voornemens om 9500Wp te leggen terwijl mijn huidig verbruik slechts 4500Kw betreft. Dus behoorlijke extra terugleveren. Dat meer met de gedachten richting toekomst. Zijn er meer mensen die dit zo overwogen hebben? Denk aan extra airco, mogelijk in toekomst EV etc?
9500 Wp is in dit topic niet zoveel hoor ;) Ik heb nog meer op een tussenwoning in de stad liggen.

Dak(en) vol leggen is financieel gezien de beste keuze!

PV: 10,4 kWp | WP: Daikin FVXM35A + FTXM25R | EV: Tesla M3 LR

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
Jep, dat heb ik ook gedaan.
Vorig jaar 6000Wp toegevoegd aan een 12-jarige installatie van 4560 Wp, en dan Arico's geinstalleerd om te verwarmen (en koelen), en de EV is onderweg.

Zo lang de terugleververgoeding boven de 10ct zit ben ik al blij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:56
Is ook mijn plan. Verwacht verbruik is rond de 4000 kWh voor mijn nieuwe huis, en ga er ongeveer ~7500-8000 Wp op neerleggen. Dit inderdaad met het oog op een airco die geplaatst gaat worden in de toekomst en mogelijk ook een elektrische auto in de toekomst.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• de Peer
Zijn er meer mensen die dit zo overwogen hebben?
Het is al een jaar of 8 hier het standaard advies: dak zo vol mogelijk leggen.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 13:30
https://www.telegraaf.nl/...val-van-vier-verdiepingen
Tragisch, maar niet verrassend.

Quotes uit het artikel:
Volgens de inspectie is het al het vijfde dodelijke slachtoffer in drie jaar tijd bij de installatie van zonnepanelen en neemt het aantal ongelukken bij deze werkzaamheden toe. In de afgelopen anderhalf jaar is in veertig gevallen sprake geweest van ernstig letsel.
De inspectie zegt dat veel van die ongelukken gebeuren doordat installateurs zich niet zekeren, het ontbreekt aan dakrandbeveiliging en er geen gebruik wordt gemaakt van steigers.

• Tommie12
WackoH schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:23:
https://www.telegraaf.nl/...val-van-vier-verdiepingen
Tragisch, maar niet verrassend.

Quotes uit het artikel:

[...]

[...]
Idd.
Bij mijn dochter is het dak 2 hoog. Die hebben gewoon een ladder tegen de gevel gezet, en hebben dan met z’n 2 gewoon 10panelen op het dag gedragen. In 2 uur was dat gebeurd.
Niks steiger, beveiliging of valzekering….

• FransvWoerkom
  • Laatst online: 20:21
De_Bastaard schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:12:

Die balken die verticaal over de gordingen lopen heten sporen. Volgens mijn exemplaar van JMM [Jellema, Meischke en Muller, Bouwkunde, Delft 1958] was de minimum maat voor sporen 5x7cm. Als de jouwe 4,5 breed zijn, zijn ze gekrompen of geschaafd. De hoh afstand van de sporen is afhankelijk van de hoh afstand van de gordingen en van de belasting. 60cm bij 1,5m bij een beschoten dak met pannen of leien, geen riet. is prima. Het dakbeschot zorgt voor verdeling van de belasting, dus het is van belang of dat niet te dun is en in redelijke staat. Voor mensen die het dak op moeten, is van belang dat ze er niet door zakken. Dat lijkt me bij jou niet af te hangen van de sporen, maar eerder van de staat van het dakbeschot en panlatten. Het gewicht van de panelen van 20kg/m2 valt in het niet bij het gewicht van een dakdekker/panelenlegger.

• Ronald
Zeker doen... Reken vooral ook even uit hoeveel voordeliger verdere verduurzaming erdoor wordt...
Hier ook 6700kWh over 2022 en slechts 2000kWh verbruik.

[Voor 5% gewijzigd door Ronald op 11-03-2023 06:54]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Heb in verband met de maat van het dak 10 stuks Denim U - Mono 460 Black White Half Cut panelen op het oog, echter deze hebben volgens de sheet een MPP-stroom 13.13 A en een kortsluitstroom van 14,04 A. Is een Growat MOD 5000TL3-X met een Max. input current van 13A per MPP tracker en een Max. short-circuit current per MPP tracker van 16 A verantwoord?
De panelen komen op een pannendak ongeveer 35 graden op het Zuid-Westen gericht.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Uszka
  • Laatst online: 23:17
Brokencore schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:39:
Iemand een idee waar je
https://www.elektrobode.n...alkpro-l10-zuid-landscape

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
de Peer schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:54:
[...]

Het is al een jaar of 8 hier het standaard advies: dak zo vol mogelijk leggen.
Vergeet de disclaimer niet:
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. :+

Als je in staat ben om je eigen opwek direct op te maken door EV of airco e.d. of nog wat te kunnen salderen is het sowieso een no brainer voor de snelle terugverdientijd.

Voor de rest laat de toekomst op zich wachten O-)

• De_Bastaard
FransvWoerkom schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 02:37:
[...]

Die balken die verticaal over de gordingen lopen heten sporen. Volgens mijn exemplaar van JMM [Jellema, Meischke en Muller, Bouwkunde, Delft 1958] was de minimum maat voor sporen 5x7cm. Als de jouwe 4,5 breed zijn, zijn ze gekrompen of geschaafd. De hoh afstand van de sporen is afhankelijk van de hoh afstand van de gordingen en van de belasting. 60cm bij 1,5m bij een beschoten dak met pannen of leien, geen riet. is prima. Het dakbeschot zorgt voor verdeling van de belasting, dus het is van belang of dat niet te dun is en in redelijke staat. Voor mensen die het dak op moeten, is van belang dat ze er niet door zakken. Dat lijkt me bij jou niet af te hangen van de sporen, maar eerder van de staat van het dakbeschot en panlatten. Het gewicht van de panelen van 20kg/m2 valt in het niet bij het gewicht van een dakdekker/panelenlegger.
Thanks voor de info. Het dak is eigenlijk vrij recent (3j terug) vervangen en de sporen/kepers waren gewoon nog goed. Zijn door de NL dakdekkers wel nieuwe panlatten geplaatst, achteraf hadden die voor Duitse maatstaven dikker gemoeten.

Het gaat nu vooral over de dachsparren/sporen.

• de Peer
Simpel360 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:40:
[...]

Vergeet de disclaimer niet:
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. :+

Als je in staat ben om je eigen opwek direct op te maken door EV of airco e.d. of nog wat te kunnen salderen is het sowieso een no brainer voor de snelle terugverdientijd.

Voor de rest laat de toekomst op zich wachten O-)
Ja dat is waar, het is een investering met onzeker rendement. Sommige mensen vinden dat eng en willen garanties. Die heb je nu eenmaal niet.

• Ronald
klump4u schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:19:
Heb in verband met de maat van het dak 10 stuks Denim U - Mono 460 Black White Half Cut panelen op het oog, echter deze hebben volgens de sheet een MPP-stroom 13.13 A en een kortsluitstroom van 14,04 A. Is een Growat MOD 5000TL3-X met een Max. input current van 13A per MPP tracker en een Max. short-circuit current per MPP tracker van 16 A verantwoord?
De panelen komen op een pannendak ongeveer 35 graden op het Zuid-Westen gericht.
Zou moeten gaan. De omvormer kan het paneel net niet op Max power point tracken als de zon er heel erg op staat... maar dat is echt niet erg.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

de Peer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:35:
[...]

Ja dat is waar, het is een investering met onzeker rendement. Sommige mensen vinden dat eng en willen garanties. Die heb je nu eenmaal niet.
Het is 1 handtekening, uitgegeven is uitgegeven, en ook zonder salderen krijg je je investering terug, duurt alleen langer.

Als je puur kijkt naar salderen omdat je het anders niet kan bekostigen dan moet je er niet aan beginnen denk ik. Mijn terugverdientijd met mijn NNO opstelling is 7 jaar, met salderen. Maar ook zonder salderen had ik het gedaan. Mijn maandelijkse lasten gaan omlaag, en daardoor kan ik weer sneller sparen / meer uit geven per maand :)

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:24
Ik adviseer ook overal te pas (en ook wel te onpas volgens sommigen): dak vol! Wellicht zijn er specifieke situaties hoor dat het misschien niet handig is (stadsverwarming, huurhuis, geen auto), maar in mijn bubble is dat toch echt de uitzondering. Sterker nog, hoe vaak wordt er niet uitgebreid...

Hier 13.000 kWh opwek bij 12.000 kWh verbruik. Ik baal er nu van dat ik de ruimte voor 10 panelen pal op Noord niet gebruikt heb haha. Het kan zo maar zijn dat die panelen er bij afbouw salderen, tweede electrische auto en een dynamisch energiecontract alsnog komen.

• de Peer
Omdat ik een goed contract met hoge TLV heb, ben ik nog gaan zoeken naar plek voor meer panelen. De overkapping in de tuin was nog 'kaal'. Dus hier mijn upgrade van 57 naar 63 panelen :)

Bewust plat gehouden omdat we ze voor ons zelf en de buren niet te veel in het zicht willen hebben.

Opbouw hier te zien.

• computerjunky
Xqlus1ve schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:39:
[...]

Het is 1 handtekening, uitgegeven is uitgegeven, en ook zonder salderen krijg je je investering terug, duurt alleen langer.

Als je puur kijkt naar salderen omdat je het anders niet kan bekostigen dan moet je er niet aan beginnen denk ik. Mijn terugverdientijd met mijn NNO opstelling is 7 jaar, met salderen. Maar ook zonder salderen had ik het gedaan. Mijn maandelijkse lasten gaan omlaag, en daardoor kan ik weer sneller sparen / meer uit geven per maand :)
Zoals het er nu uit ziet is mijn terugverdientijd 7 jaar en gebruik ik 32% van mijn opgewekte stroom direct. Zonder salderen is dat dus een TVT van 21 jaar. En dan neem ik een defecte omvormer wat kan gebeuren niet eens mee. Eerlijk gezegd vind ik het zonder salderen een onzinnige investering.

Ik ben dan ook voor een heel ander systeem zoals bijvoorbeeld de eerste 3 jaar volledig salderen en dan 1 jaar half. Dan zijn ze gegarandeerd terugverdiend en blijft het lonen en daarna gewoon niet meer salderen. Zo hou je mensen gemotiveerd panelen te leggen.
Het nieuwe systeem gaat voor ontmoedigen zorgen.

• Tommie12
computerjunky schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Zoals het er nu uit ziet is mijn terugverdientijd 7 jaar en gebruik ik 32% van mijn opgewekte stroom direct. Zonder salderen is dat dus een TVT van 21 jaar. En dan neem ik een defecte omvormer wat kan gebeuren niet eens mee. Eerlijk gezegd vind ik het zonder salderen een onzinnige investering.

Ik ben dan ook voor een heel ander systeem zoals bijvoorbeeld de eerste 3 jaar volledig salderen en dan 1 jaar half. Dan zijn ze gegarandeerd terugverdiend en blijft het lonen en daarna gewoon niet meer salderen. Zo hou je mensen gemotiveerd panelen te leggen.
Ik verwacht toch dat als salderen er uit gaat, je een terugleververgoeding krijgt.
Dat is hier in België het geval. Midden vorig jaar ca 30ct, nu 17ct per kWh. Vind ik redelijk, en brengt mijn terugverdientermijn rond de 7 jaar.

• asing
  • Laatst online: 20:49
[...]

Er ontstaat een probleem als PV teveel wordt aangemoedigd. Stroomnetten raken overbelast :X . Dus als de hele wijk vol ligt en het net zit vol, dan liggen je panelen te niksen in de zon.

2023 en 2024 zijn nog interessant om je dak vol te hebben. Daarna mag je een percentage wegstrepen en over de rest krijg je een terugleververgoeding. Helaas staan de leveringstarieven niet in deze lijst.

Anyway, ik voorspel in 2024 een boom in de thuisaccu's. Met een beetje goed weer heb ik voldoende aan een 5kWh accu om een etmaal mezelf te voorzien. Het overschot kan ik ook nog inzetten door de accu van de Tesla bij te laden. In plaats van de terugleververgoeding zou ik dan het normale tarief betaald krijgen. Ook zou ik een airco kunnen laten plaatsen. Lekker koel in de zomer.

Ik snap dat lang niet iedereen in die luxe positie zit, dus ik weet niet hoe lang "het dak vol leggen" nog houdbaar is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Puddi Puddin
  • Laatst online: 23:29
asing schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:44:
[...]

Er ontstaat een probleem als PV teveel wordt aangemoedigd. Stroomnetten raken overbelast :X . Dus als de hele wijk vol ligt en het net zit vol, dan liggen je panelen te niksen in de zon.

2023 en 2024 zijn nog interessant om je dak vol te hebben. Daarna mag je een percentage wegstrepen en over de rest krijg je een terugleververgoeding. Helaas staan de leveringstarieven niet in deze lijst.

Anyway, ik voorspel in 2024 een boom in de thuisaccu's. Met een beetje goed weer heb ik voldoende aan een 5kWh accu om een etmaal mezelf te voorzien. Het overschot kan ik ook nog inzetten door de accu van de Tesla bij te laden. In plaats van de terugleververgoeding zou ik dan het normale tarief betaald krijgen. Ook zou ik een airco kunnen laten plaatsen. Lekker koel in de zomer.

Ik snap dat lang niet iedereen in die luxe positie zit, dus ik weet niet hoe lang "het dak vol leggen" nog houdbaar is.
Maar betaald die accu zich ook terug? Als je hem elke dag helemaal vol en leeg trekt hoeveel jaar houd hij het dan vol? Als hij 800-1200 cyclussen aan kan en dan 20 procent verliest dan vind ik dat nog een flink verlies. Ik geloof er nog niet zo in ik denk dat dit centraler opgelost moet worden ook ivm brand veiligheid.

[Voor 3% gewijzigd door Puddi Puddin op 11-03-2023 11:52]

• Chaoss
  • Registratie: December 2000

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Hangt een ook van je dak af, mijn zuidkant ligt helemaal vol en dat zijn dan 15 panelen met een verwachte opbrengst van 5500kwh.

Andere helft van het dak ligt dus op het noorden, kan ook nog voor €6-10k panelen op leggen maar de terugverdien tijd schiet voor geen meter op. Dan kun je dat geld beter ergens anders aan uitgeven. Heb zelf ook geïnvesteerd in bodemisolatie en kunstof kozijnen met HR++

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• computerjunky
asing schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:44:
[...]

Die accu gaat zich nooit terugverdienen binnen de garantietermijn en dat is toch wel belangrijk. Ik kan met een accu zo'n 500 kWh opvangen voor eigen gebruik. De rest is in de winter waar de accu leeg zal zijn en ik minder als mijn verbruik op wek. Al met al gaat dat de enorme prijs van een accu niet rechtvaardigen. Bovendien moeten velen ook een nieuwe omvormer hebben om het helemaal goed te regelen.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:47
Puddi Puddin schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Maar betaald die accu zich ook terug? Als je hem elke dag helemaal vol en leeg trekt hoeveel jaar houd hij het dan vol? Als hij 800-1200 cyclussen aan kan en dan 20 procent verliest dan vind ik dat nog een flink verlies. Ik geloof er nog niet zo in ik denk dat dit centraler opgelost moet worden ook ivm brand veiligheid.
Mijn accus zouden als het goed is 6000 cyclus mee moeten gaan, dat is dus best een paar jaar. Maar ik denk dat 5kW wel op het randje is. Ik heb 12 kW en die is rond deze tijd 's morgens 50% leger dan eind van het zonlicht.

• asing
Ik ga er vanuit dat de situatie zoals we die nu hebben niet echt houdbaar is. Een overbelast net is gewoon een probleem. In België is de thuisaccu een ingeburgerd iets en de effecten op het net zijn zichtbaar. Dat is de reden dat netbeheerders hier roepen om subsidie op die accu's.

Met 6000 cycli zou de accu een jaar of 20 mee moeten kunnen gaan. Voor de winterperiode zou je het ding ook kunnen aftoppen met goedkope nachtstroom en die overdag gebruiken. Op dit moment is dat voor mij 20 cent verschil.

De prijs van de accu's zal zakken, techniek zal verbeteren en op een gegeven moment zal het uit kunnen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

De laatste berichten lijken meer in Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) te passen.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:12
[...]

Zoals het er nu uit ziet is mijn terugverdientijd 7 jaar en gebruik ik 32% van mijn opgewekte stroom direct. Zonder salderen is dat dus een TVT van 21 jaar.
7 jaar? Dan doe je iets niet goed. Ik zit met een nieuwe installatie op 2 a 3 jaar. Mooi op tijd voordat solderen eraf is.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:13
DjAntoon schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:31:
[...]

7 jaar? Dan doe je iets niet goed. Ik zit met een nieuwe installatie op 2 a 3 jaar. Mooi op tijd voordat solderen eraf is.
Mijn oost-west systeem uit 2019 was binnen 30 maanden terugverdiend.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

DjAntoon schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:31:
[...]

Maar net wat je verbruik was, voor de energie crisis betaalde ik nog geen 1000 euro per jaar aan stroom dan gaat het niet hard met terugverdienen.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:17
Hier ook nog lage tarieven ( 25,4 cent / kWh ), nog contract tot 10-2024
Normaal gesproken ook een langere terugverdientijd.

Maar omdat ik zo’n voordelig contract had, was ik financieel wel in de mogelijkheid om zonnepanelen aan te schaffen.
Het is maar net hoe je het bekijkt.

• Meeterea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-03 15:48
cville schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Mijn oost-west systeem uit 2019 was binnen 30 maanden terugverdiend.
Kun je dit eens toelichten in een rekensommetje?
Mij lukt het absoluut niet om binnen 30 maanden en dan helemaal niet vanaf april 2019 (als ik jouw gegevens zie en dit juist intrepreteer) dit voor elkaar te krijgen, nog voordat dus de energie prijzen omhoog schoten?
Ben effe benieuwd en misschien help dit anderen ook om een keuze te maken.
Dank daarvoor alvast.

Culemborg, 2.720Wp Zuidzijde; PV Output

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:13
Meeterea schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:48:
[...]

Kun je dit eens toelichten in een rekensommetje?
Mij lukt het absoluut niet om binnen 30 maanden en dan helemaal niet vanaf april 2019 (als ik jouw gegevens zie en dit juist intrepreteer) dit voor elkaar te krijgen, nog voordat dus de energie prijzen omhoog schoten?
Ben effe benieuwd en misschien help dit anderen ook om een keuze te maken.
Dank daarvoor alvast.
Leuk dat je mij triggered om het eens goed uit te rekenen :( Ik had al een antwoord geschreven met de relevante getallen erin maar vlak voordat ik op de verstuurknop drukte, realiseerde ik me dat ik een fundamentele denkfout maak: ik had n.l. ook de opbrengst van mijn - reeds afgeschreven - zuid systeem meegenomen. De TVT zal dus zeker langer dan 30 maanden zijn, maar hoeveel precies ga ik met een spreadsheet uitrekenen. Ik heb daar nu geen tijd voor maar hoop binnen een paar dagen terug te komen; ik wil het nu ook exact weten :)

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:58
Eindelijk zon vandaag!! Mijn nieuwe panelen wekken voor de eerste keer wat leuke kWh op. Hoeveel hebben jullie opgewekt vandaag? Ik nu zo'n 19 kWh.

• MaStar
Simpel360 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:40:
[...]

Als je in staat ben om je eigen opwek direct op te maken door EV
Wat is hier het voordeel van?

Alleen voordelig als je minder verbruikt dan jaarlijks opgewekt?

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

MaStar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:05:
[...]

Ik denk dat hij bedoeld dat je met een EV je verbruik flink stijgt (snel 60-100kwh per week) en dus gaat het terugverdienen sneller.

Nu denk ik dat het grootste gedeelte van de EV rijders dat ding zakelijk rijden (lease vd baas) en dus niet zelf voor de stroomkosten hoeven te betalen. En dan is het nog interresanter, als de zon vol schijnt hang ik mijn EV ook aan de lader, krijg van de baas dan 50 cent per kWh vergoeding en dat is een stuk meer dan dat Vattenfall mij geeft :+

• asing
MaStar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:03:
Eindelijk zon vandaag!! Mijn nieuwe panelen wekken voor de eerste keer wat leuke kWh op. Hoeveel hebben jullie opgewekt vandaag? Ik nu zo'n 19 kWh.
14.5 kWh, ik heb 3200Wp op zuid-west liggen. Iets van 220 graden. 10kWh groene stroom is het net op gegaan.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

*Knip* verplaatst

[Voor 145% gewijzigd door Chaoss op 11-03-2023 18:09]

• asing
MaStar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:05:
[...]

Ik heb een eigen laadpaal. Ik krijg hiervoor een vergoeding per kWh die ik laadt. Het wordt interessant als je laadvergoeding per kWh hoger ligt dan de prijs die je zelf voor zou krijgen. Mijn werkgever betaalt namelijk nachttarief voor het laden.

Dat is in 2 situaties voordelig:
- je rijdt weinig, en je totale verbuik - totale opwekking < plafond.
- je wekt meer op dan dat je zelf verbruikt, en voor het extra deel zou je de terugleververgoeding krijgen

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:12
Ik wek met mijn oude systeem al veel meer op dan ik kan salderen. Alles wat ik teruglevering is a 0,50 euro / kWh netto. Ik ga nu 5500Wp bij leggen. Kost me net geen 4000 euro. Stel dat de opbrengst 5500Wp 4000kWh is dan is dat 2000 euro. Dus 2 jaar. Moet de teruglever vergoeding wel op 0,50 blijven. Anders word het wel langer.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• MaStar
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik heb een vraag over salderen. Sinds vorige week heb ik zonnepanelen en de verwachte jaaropbrengst is 5500 kwh.

De vragen die ik nog heb zijn:

- Vanaf welk punt wordt de balans opgemaakt met + / - voor salderen? Is dit al vanaf 1 januari 2023 (kalenderjaar0, of gaat dat over de periode waarop ik het contract weer een nieuw jaar in gaat? Ik wil even weten hoeveel ik verbruikt heb zodat ik dat kan monitoren o.b.v. terugleveringen. Uiteindelijk streef ik naar break-even - of zelfs lager zodat ik kan salderen;

- Op welke manier kan ik de balans , opwekken versus verbruik het beste monitoren? Hoe doen jullie dat?

- We hebben thuis een elektrische auto (lease - werkgever betaalt het verbruiktarief (E). Hoe ga je hier nu slim mee om in combinatie met het laden als de zon schijnt? Mijn aanname is dat dit (alleen) relevant is als je in een jaar kans hebt meer op te wekken dan te verbruiken. Omdat salderen minder opbrengt dan de terugbetaling tegen hetzelfde inkooptarief. Klopt deze aanname? Als ik niet laad terwijl de zon wel schijnt, loopt mijn verbruik Kwh terug. Dat is net zo gunstig als ik de energie in de auto-laad.

[Voor 16% gewijzigd door MaStar op 11-03-2023 18:52]

Pagina: 1 ... 48 ... 51 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee