Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste
Acties:
  • 673.105 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:13
Die bypass-diodes krijgen normaal toch ook de spanning van de hele string voor hun kiezen? Zolang je niet over het systeemvoltage gaat zou het goed moeten gaan lijkt me.

Maar als ik plaatjes bekijk van een half-cut design:
Afbeeldingslocatie: https://www.solarreviews.com/content/images/blog/Half-cut-solar-cell-B.jpg

En dan achterkantjes van half-cell-panelen:
Afbeeldingslocatie: https://resourcewebsite.singoo.cc/15897671382989337/en/image/6052efb5b6409.jpg
Dan zie je eigenlijk altijd 3 doosjes achterop. Om dan van parallel naar serie te gaan heb moet je draden tussen de junction boxes gaan trekken. Ik vrees dus dat het in de praktijk ingewikkeld wordt :(

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViSmAXDmPb45SlFMde1q_Ulaep4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ugDnBz56Zo5aeu0UXeZhu0ib.png?f=fotoalbum_large
Valt mee toch? 1 draadje buitenom.
Het risico is alleen dat ze aan de voorkant al aan elkaar zitten (lijkt er op die foto wel op).

Edit: @T-MOB alle foto's die ik zie hebben ze aan de voorkant al aan elkaar, dus er gaan maar twee aansluitingen (geen vier) de junction box in. Dit in tegenstelling tot alle schematische uitleg...
Dus het blijft een puur theoretische mogelijkheid die in de praktijk niet gaat werken.
Sorry :|

[ Voor 35% gewijzigd door Proton_ op 02-03-2023 22:28 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:44
T-MOB schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:59:
Die bypass-diodes krijgen normaal toch ook de spanning van de hele string voor hun kiezen? Zolang je niet over het systeemvoltage gaat zou het goed moeten gaan lijkt me.
Maar als de hele string 2 × zoveel cellen heeft, dan verdubbelt dus de spanning in sper.
Misschien een ander idee: kleine panelen zodat je er meer kunt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
T-MOB schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:59:
Die bypass-diodes krijgen normaal toch ook de spanning van de hele string voor hun kiezen? Zolang je niet over het systeemvoltage gaat zou het goed moeten gaan lijkt me. [...]
Martin7182 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:56:
[...] Maar als de hele string 2 × zoveel cellen heeft, dan verdubbelt dus de spanning in sper.
Misschien een ander idee: kleine panelen zodat je er meer kunt leggen.
Die diodes blijven 1/3 paneel spanning zien. Heb je de plaatjes wel bekeken?

[ Voor 28% gewijzigd door onetime op 03-03-2023 06:30 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:15:
[Afbeelding]
Valt mee toch? 1 draadje buitenom.
Het risico is alleen dat ze aan de voorkant al aan elkaar zitten (lijkt er op die foto wel op).

Edit: @T-MOB alle foto's die ik zie hebben ze aan de voorkant al aan elkaar, dus er gaan maar twee aansluitingen (geen vier) de junction box in. Dit in tegenstelling tot alle schematische uitleg...
Dus het blijft een puur theoretische mogelijkheid die in de praktijk niet gaat werken.
Vandaar:
onetime schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:22:
Heeft er iemand een defect half-cell paneel voor onderzoek?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:31
nvm gefixt!

[ Voor 98% gewijzigd door De_Bastaard op 03-03-2023 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

En zo heb ik vandaag weer dubbele opbrengst op het moment, leuk hoe mijn difuuslichtpanelen werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-06 13:29
Ik heb een Omnik (failliet) en Hosola omvormer. Bij beide heb ik geen gegevens meer van de wifi of login. Welke stappen moet ik nemen om dit te resetten en weer te kunnen koppelen? Of gaat dat niet meer lukken?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

YoshiBignose schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:07:
Ik heb een Omnik (failliet) en Hosola omvormer. Bij beide heb ik geen gegevens meer van de wifi of login. Welke stappen moet ik nemen om dit te resetten en weer te kunnen koppelen? Of gaat dat niet meer lukken?
Google Duckduckgo al gereedpleegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 19:34
Mijn opbrengst is al vanaf februari om te huilen. Ligging is prima, op het zuiden. Een helling van ongeveer 35 graden maar wel jaarlijks hogere bomen.
Ik heb eens naar mijn logboek gekeken in mijn omvormer en schrok daar toch wel van. Bijvoorbeeld op 1 maart 124 foutmeldingen van een netspanningsfout. Op 2 maart weer 101 foutmeldingen en vandaag, tot nu toe alweer 62 meldingen! Zeer waarschijnlijk ontstaan door een overbelasting van het netwerk in mijn omgeving.
Mijn installatie is geplaatst in september 2013, bijna 10 jaar oud dus, en bestaat uit een SMA TL2100SB omvormer en 10 x LDK 250P-20 panelen. Op een paar jaar na, 2017 en 2021, een jaarlijkse opbrengst van ruim boven de 2.500 kW. Daar klaag ik dan ook niet over. Ik vrees echter wel dat de opbrengst dit jaar onder druk komt te staan van de netwerkproblemen hier.

Sorry, verkeerde topic. Kan het door de moderator nog verplaatst worden naar Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Excuses.

[ Voor 7% gewijzigd door Meubelmaker op 03-03-2023 16:26 ]

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
onetime schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 06:14:
[...]

[...]

Die diodes blijven 1/3 paneel spanning zien. Heb je de plaatjes wel bekeken?
Als je 6 diodes gebruikt wel ja. Met de originele 3 diodes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:13
Proton_ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:15:
[Afbeelding]
Het is niet anders, ik ga gewoon marktplaats in de gaten houden voor partijtjes SF-170 of TSMC.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:26:
[...] Als je 6 diodes gebruikt wel ja. Met de originele 3 diodes niet.
Het lijkt er op dat je niet begrijpt hoe het werkt.
De spanning over een bypass diode wordt nooit hoger dan dat deel van het paneel waar hij overheen staat.
En als hij zijn werk gaat doen staat er 0,5 tot 1V overheen, in de andere richting...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
onetime schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:17:
[...]

Het lijkt er op dat je niet begrijpt hoe het werkt.
De spanning over een bypass diode wordt nooit hoger dan dat deel van het paneel waar hij overheen staat.
En als hij zijn werk gaat doen staat er 0,5 tot 1V overheen, in de andere richting...
Volgens mij begrijpen we het allebei wel; als je 1 diode over 2 parallelle groepen zonnecellen hebt, dan is de sperspanning maar de helft dan wanneer je de twee groepen in serie schakelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Oude koeien uit de sloot halen

Polster in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Sinds ingebruikname in 2019 geeft mijn SMA STP5.0 de status
General operating status: Derating
Reason for derating: not active

Meerdere mensen hadden hier last van: @cville @TriLithium

Volgens installateur geen probleem en het leek ook daadwerkelijk geen issue.

2 dagen geleden is er een nieuwe firmware gepusht (FW4-00-08-R) en nu staat er gewoon netjes
General operating status: MPP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
Hi tweakers,

Ik heb 10 stuks Jinko 375 WP N-type zonnepanelen besteld (volledige type naam volgens factuur: JKM375N-6TL3-B). Nu probeer ik uit te zoeken of dit PV paneel ook bypass diodes heeft. Ik ging er eigenlijk vanuit dat tegenwoordig elk paneel er 2 of 3 heeft. Ik lees echter alleen dat bij dit paneel de boven helft volledig blijft functioneren als de onderhelft in de schaduw ligt. Weet iemand of dit de enige bypass is die op dit paneel zit?

Ik ga namelijk 1 paneel in landscape leggen, waarvan de onderkant deels in de schaduw komt te liggen in het voor en na jaar en dan heb ik daar niet zoveel aan.

Ik kan er verder niks over vinden, maar misschien zoek ik verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 12:49
Evanrvb schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:36:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat tegenwoordig elk paneel er 2 of 3 heeft. Ik lees echter alleen dat bij dit paneel de boven helft volledig blijft functioneren als de onderhelft in de schaduw ligt. Weet iemand of dit de enige bypass is die op dit paneel zit?

Ik ga namelijk 1 paneel in landscape leggen, waarvan de onderkant deels in de schaduw komt te liggen in het voor en na jaar en dan heb ik daar niet zoveel aan.
Dat de bovenste helft blijft functioneren betekent dat het een half cell paneel is. Die zijn normaal gesproken verdeeld in 6 delen met 3 diodes. Bij schaduw op de landscape onderkant verlies je dan 33% dus dat is ok.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
tomtor schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:23:
[...]

Dat de bovenste helft blijft functioneren betekent dat het een half cell paneel is. Die zijn normaal gesproken verdeeld in 6 delen met 3 diodes. Bij schaduw op de landscape onderkant verlies je dan 33% dus dat is ok.
Dat is prima inderdaad. Ik kan alleen nergens informatie vinden of die 3 diodes erin zitten of niet.

Het zal wel omdat het een modern paneel is, maar wel gek dat ik er geen info over vind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:40
tomtor schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:23:
[...]

half cel power point is bij halve stroom en is niet toepasbaar in het gemiddelde string systeem.

Wel met optimizer of micros

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:48

The Legend

*Plop*

Even een kleine offerte-check als dat mag: ik wil extra panelen laten leggen. Heb een schuin dakvlak op NW, maar daar bijleggen kost me 2 euro per opgewekte kWh. Dat lijkt me niet rendabel. Ik heb nog drie platte daken met meer zon: een tuinhuisje, de garage en de dakkapel. Heb nu een offerte voor 8 JA Solar 405Wp panelen met Enphase IQ7+ Micro omvormers met een 1-fase systeem voor 5087 euro. Dit is inclusief complete installatie, alleen graaf- en straatwerkzaamheden (terras moet open om bij het tuinhuisje te komen) zit er niet bij in. Niet heel goedkoop (€1,57 p/Wp), maar dit is dus een installatie op drie verschillende dakvlakken (dakkapel op het schuine dakvlak NO, platte dak garage NW en platte dak tuinhuis ZW) en bekabeling door de fundering, vloer en via de kruipruimte naar de meterkast. Dat lijkt me qua prijs dan op zich niet gek toch?

Inhoudelijke vraag: ik heb een 3x25A aansluiting. Geoffreerd wordt nu een 1-fase systeem. Dan kun je de opgewekte stroom dus niet over de 3 fasen verdelen. Is een 1-fase systeem logisch gezien het beperkte vermogen van de installatie (3240Wp)? Met andere woorden, de meerprijs van een 3-fase systeem weegt daar niet tegen op? M’n huidige installatie zit op een GW-DT5000 3-fase omvormer.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polster schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:42:
2 dagen geleden is er een nieuwe firmware gepusht (FW4-00-08-R) en nu staat er gewoon netjes
General operating status: MPP
Even shadefix controleren of die (nog) werkt.

Heb helaas nog maar 1 (mid)dag kunnen testen met nieuwe firmware.

SMA 3.6 1-AV41: (1-fase SMA)

Voorheen
Software version 1.1.83.R
Revision status 6
Hardware version 02|04

Firmware version: 4.0.55.R

Nu:
Software version 1.1.85.R
Revision status 6
Hardware version 02|04

Besturingssysteem
Firmware version: 4.10.0.R
Firmwareversie: 4.0.75.R (gedownloade versie SMA?)

Results:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m24a1huLZzuPB1W3kFb4fPkGZ9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZuzPu4PH76Anoh9s3PElHrL.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:32
T-MOB schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:25:
Weet iemand hier of er nog CIS-panelen in de handel zijn? Ik heb nog een MPPT over op mijn omvormer en een stukje platdak op noordoost. Als ik daar 4 paneeltjes neer kan leggen pak ik 's ochtends vroeg nog mooi wat mee. Met kristallijne panelen haal ik met 4 stuks de opstartstpanning van 200V niet.

Ik heb natuurlijk zelf gezocht. Maar dan kom je op sites met informatie uit het jaar kruik en webshops waarvan ik betwijfel of de betaalkoppeling nog wel werkt. Het lijstje van fabrikanten op wiki levert ook vooral verleden tijd en dode websites op.
ik heb nog een aantal dunne film panelen in de schuur staan, Auria 120 Wp. Vmpp 96 Volt. gratis als je ze komt halen in Groningen en ze zijn nog ongebruikt. DM als je belangstelling hebt.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:35
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:01:
[...]

SMA 3.6 1-AV40: (1-fase SMA)

Voorheen
Revision status 6
Hardware version 02|04

Nu:
Revision status 6
Hardware version 02|04

Besturingssysteem

Results:
[Afbeelding]
Ga ik ook eens kijken. Als de schaduw werking verbetert zou ik daar wel profijt van hebben

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BarryH
Ze hadden het met V4 gesloopt ipv verbeterd.
Helaas te weinig goede dagen gezien om het daadwerkelijk goed te testen.
Maar hopelijk is het met de allernieuwste V4 weer opgelost.
Ik wacht weer op zon.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Afgelopen week op een onbewolkte dag en toen de grafiek een mooie parabool maakte bleef de piek net onder de 2,5kWh en 1 of 2 dagen later kwam op een grotendeels bewolkte dag op het moment dat de zon heel even tevoorschijn kwam de piek ruim boven de 2,5kWh tot zelfs 3,0kWh.

Hoe kan dat?

Komt het doordat de panelen op een volledig zonnige dag nu al iets aan rendement verliezen door warmte? Of is er een andere reden?

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Kareem schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:57:
Afgelopen week op een onbewolkte dag en toen de grafiek een mooie parabool maakte bleef de piek net onder de 2,5kWh en 1 of 2 dagen later kwam op een grotendeels bewolkte dag op het moment dat de zon heel even tevoorschijn kwam de piek ruim boven de 2,5kWh tot zelfs 3,0kWh.

Hoe kan dat?

Komt het doordat de panelen op een volledig zonnige dag nu al iets aan rendement verliezen door warmte? Of is er een andere reden?
Goede observatie.

Op een wolkenloze dag krijg je alleen instraling recht van de zon. De blauwe hemel is relatief ‘donker’.

Als er wat licht good doorschijnende bewolking is met wat openingen, dan krijg je bin instraling door de opening rechtstreeks zonlicht, maar ook gereflecteerde zon via de wolken er naast. Daar is de hemel dan veel lichter dan een blauwe hemel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Tommie12 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:09:
[...]

Goede observatie.

Op een wolkenloze dag krijg je alleen instraling recht van de zon. De blauwe hemel is relatief ‘donker’.

Als er wat licht good doorschijnende bewolking is met wat openingen, dan krijg je bin instraling door de opening rechtstreeks zonlicht, maar ook gereflecteerde zon via de wolken er naast. Daar is de hemel dan veel lichter dan een blauwe hemel.
Dat klinkt best logisch. Bedankt, interessant.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kareem schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:13:
[...]

Dat klinkt best logisch. Bedankt, interessant.
Ja en warmte dus. Je panelen zijn zwart die worden in de volle zon ook in maart flink warmer dan wanneer ze niet in volle zon liggen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:09:
[...]

Goede observatie.

Dat klinkt inderdaad logisch. Ik zag afgelopen dagen ook enorme pieken en vroeg me al af wat dat veroorzaakte, bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55

Termy

valt er nog wat te fragge?

De voornaamste reden van de hoge piek is wat @JvS zei, nl dat een relatief koud paneel opeens een bak zon krijgt. Met lichte bewolking heb je misschien meer diffuus licht en wek je aardig op, maar dat geeft geen enorme pieken. Een koud paneel (want wolk voor de zon) opeens direct zonlicht geven (+wat diffuus licht) wel.

@The Legend Als het echt enphase micro's worden (dure optie overigens, is elk dak echt zo klein dat een simpele stringomvormer niet kan?) dan kan dat prima verdeelt worden over de fasen. Er is geen enkele noodzaak dat dat allemaal op 1 fase moet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:48

The Legend

*Plop*

Termy schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:58:
De voornaamste reden van de hoge piek is wat @JvS zei, nl dat een relatief koud paneel opeens een bak zon krijgt. Met lichte bewolking heb je misschien meer diffuus licht en wek je aardig op, maar dat geeft geen enorme pieken. Een koud paneel (want wolk voor de zon) opeens direct zonlicht geven (+wat diffuus licht) wel.

@The Legend Als het echt enphase micro's worden (dure optie overigens, is elk dak echt zo klein dat een simpele stringomvormer niet kan?) dan kan dat prima verdeelt worden over de fasen. Er is geen enkele noodzaak dat dat allemaal op 1 fase moet.
[edit]

Verder in eigen topic:

The Legend in "Vast energiecontract, nu panelen bijleggen of niet?"

[ Voor 34% gewijzigd door The Legend op 04-03-2023 21:29 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@The Legend doe je situatie even in een eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Een vraagje/best practice vraag.

Een kennis van mij heeft een vrachtauto met bak erachter. Hierin heeft hij een hele werkplaats gebouwd. Best vernuftig allemaal. Hierdoor kan hij bij mensen en bedrijven aan huis komen en zijn hele werkplaats meenemen. Het zagen e.d. kan hij dan in de wagen doen en daardoor veel schoner werken en heeft hij alle materialen bij de hand.

Hij heeft in zijn vrachtwagen grote accu's liggen die in 24 volt spanning voorzien. Hieraan hangt op dit moment een Victron 2000 watt (4000 piek) omvormer die voorzien in de elektra voor zijn verlichting en gereedschap. Dit werkt perfect (op een zaagtafel na, die er niet helemaal lekker op loopt).

Als hij op locatie is kan hij uit de accu tappen. Als er 230v aanwezig is kan hij omschakelen naar vaste stroom. Hij wil graag zijn stroomvoorziening autonoom maken in de vrachtauto en met het verbruik dat hij daar heeft, is dat prima te doen. De panelen zijn misschien zelfs overkill, maar dan werkt het tenminste ook op de donkere dagen.

Qua aansluiten en elektra is hij enorm handig, alleen m.b.t. laadregelaars e.d. heeft hij geen kennis van. Wel heeft hij kennis van elektra aansluiten, ook hogere vermogens, dus dat kan je prima aan hem overlaten.

Hij kwam bij mij met een vraag, omdat ik best fanatiek ben met zonnepanelen e.d. of ik een oplossing voor hem kan bedenken.

Hij wil op zijn vrachtauto een aantal zonnepanelen plaatsen. Dit van het normale type. Hij kan daar ongeveer 7 van kwijt, misschien zelfs meer (maar lijkt me niet nodig). Montage zal muurvast zijn en plat op het dak, met windafscherming etc, dus daarover geen zorgen. Panelen die hij kan leggen mogen groot zijn, dus 1x2 meter is geen enkel probleem. De panelen die ik in gedachten heb zijn 460 watt.

Dat maakt 7*460 = 3220 wp . 42 volt OC, dus 294v OC spanning in string.

Nu komt mijn vraag.

Hij wil de accu's voor de werkplek opladen en opgeladen houden middels de zonnepanelen. Ook wil hij gelijktijdig kunnen blijven werken. Naar mijn weten mag je een laadregelaar en een verbruiker gelijktijdig koppelen.

Heeft iemand hier ervaring met deze usecase en goede tips c.q. laadregelaars die je kan aanraden? Mijn gevoel was namelijk dat 24 volt misschien aan de lage kant is voor het gewenste vermogen en als je het dan in 1x goed wil doen je misschien beter voor 48 volt kan kiezen, maar misschien zit ik er wel naast? Op vol vermogen opladen bij 24 volt heb je het over zo'n 135 ampère en dat is toch wel vrij fors.

Zijn verbruik is echter niet hoog. Er brand wat verlichting binnen en het gereedschap draait natuurlijk niet permanent.

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 05-03-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:46

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Fairy Bij een Victron ecosysteem is dat toch gewoon een kwestie van de juiste uitvoering selecteren? https://www.victronenergy.nl/solar-charge-controllers.

Zijn er genoeg in zowel 24 als 48v uitvoering. Hoge stromen zijn redelijk normaal in dit soort setups.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 07-06 08:37

JWT

Even op offgridgarage zoeken op youtube, heb je vandaag genoeg te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-06 14:16
Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen maar probeer het toch maar.

Tot 1 maart was het voor mij duidelijk wat de dagelijkse opbrengst van onze panelen was en zag dat ook terug in de Solax cloud app. Ook in de in de app van Vattenfall en slimmemeterportal.nl was dat duidelijk voor mij maar nu begrijp ik er niets meer van.
Als ik in de Vattenfall app de dagopbrengst van 28 februari en 1 maart met elkaar vergelijk zie ik toch wel opeens een groot verschil in opbrengst tegenover de opbrengst in de omvormer app van die dagen.

Hopelijk maken de volgende fotos eea duidelijk voor jullie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJKZm-o7rc3JoKAFdfYTa9hiqh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wjjFgz0JunucmR4zLJxZHqo6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2r8dz5v7bR1cOx7IGt2aEEn9Nl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8URSmLpJAdqENdgRPvVNvJU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghqk2cM4MKRwasDzlS8pVEQB-ro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iquZtQjti8jMSW8i0PItvSzS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuT9Uq_sQHHxM7tNc4-w-KRQpG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7KulxSwFzQ2wh9zagBaKGqH.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand enig idee wat hier gebeurt zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb geen idee welk screenshot welke app is, maar ben je niet je opbrengst (door Solax gerapporteerd) met teruggeleverde energie (door je slimme meter geregistreerd) aan het vergelijken? Direct eigen verbruik ziet je slimme meter en energeileverancier niet

Sowieso zie ik in een van de screenshots "teruggeleverd 0kWh" staan. Dat klopt sowieso niet.

ZO te zien heb je 28feb 13,3kwh opgewekt en 11,8kwh teruggeleverd. Dat zie je in meerdere screenshots (Behalve ergens waar terugleverding 0,0kWH staat, ik gok dat dat de solax is, die dat ook niet standaard kan meten). Je hebt die dag 2kWh zelf direct verbuikt.

1 maart heb je iets meer zelf verbruikt. Waar maak je je precies zorgen om?

[ Voor 66% gewijzigd door JvS op 05-03-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Nog even een vraag ivm het vervangen van de panelen op mijn dak. Vanavond na zonsondergang kan ik gewoon 1 mc4 connector van 1 van de 2 kabels afknippen toch? 1 kabel moet namelijk verlengd worden.

Lijkt me logisch van wel aangezien er dan geen licht is maar check het toch graag nog even ivm werken met stroom (8>

Moet ik verder nog ergens rekening mee houden?

het plan is: vanavond de omvormer uit, kabels eruit. 1 kabel doorknippen tapeje erop en weghalen, morgen panelen er af (kabels los), deels constructie aanpassen (extra), langere kabel leggen ivm inductielus, mc4 erop knijpen 2x, nieuwe panelen leggen kabels aansluiten, kabels in de omvormer, omvormer aan. Vrij straightforward toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-06 14:16
JvS schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:01:
Ik heb geen idee welk screenshot welke app is, maar ben je niet je opbrengst (door Solax gerapporteerd) met teruggeleverde energie (door je slimme meter geregistreerd) aan het vergelijken? Direct eigen verbruik ziet je slimme meter en energeileverancier niet

Sowieso zie ik in een van de screenshots "teruggeleverd 0kWh" staan. Dat klopt sowieso niet.

ZO te zien heb je 28feb 13,3kwh opgewekt en 11,8kwh teruggeleverd. Dat zie je in meerdere screenshots (Behalve ergens waar terugleverding 0,0kWH staat, ik gok dat dat de solax is, die dat ook niet standaard kan meten). Je hebt die dag 2kWh zelf direct verbuikt.

1 maart heb je iets meer zelf verbruikt. Waar maak je je precies zorgen om?
Foto 1 zie je dat de omvormer op 28 februari 13.3 kWh opleverde en volgens Vattenfall op foto 2 een gebruik van 13.921 kWh en teruggelevering van 11.886 kWh, dus 2.035 kWh meer verbruikt dan teruggeleverd die dag.

Foto 3 kun je dan zien dat de omvomer op 1 maart 13.4 kWh opleverde dus bijna identiek als een dag eerder maar volgens Vattenfall een een teruglevering van 6.264 kWh. Een duidelijk verschil volgens mij.

Zowel 28 februari als 1 maart waren voor ons zeer zonnige dagen en de opbrengst onderling verschilde haast niet tussen beide dagen. Volgens Vattenfall of slimmemeterportal opeens wel (maar 8.317 kWh opbrengst), iets wat ik zo 123 niet kan snappen. Moet die opbrengst voor de slimmemeter ook niet ergens rond de 13 kWh liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
The Legend schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:46:
[...] Inhoudelijke vraag: ik heb een 3x25A aansluiting. Geoffreerd wordt nu een 1-fase systeem. Dan kun je de opgewekte stroom dus niet over de 3 fasen verdelen. Is een 1-fase systeem logisch gezien het beperkte vermogen van de installatie (3240Wp)? Met andere woorden, de meerprijs van een 3-fase systeem weegt daar niet tegen op? M’n huidige installatie zit op een GW-DT5000 3-fase omvormer.
Als je niet al een 3fase systeem zou hebben zie ik dat als heel logisch.
Maar zelfs met je huidige systeem erbij gaat het goed, je blijft onder de 5kW per fase en binnen de 25A.
Geen probleem dus. Misschien kan je proberen je basisload op de zelfde fase te krijgen als je nieuwe 1fase systeem. Lagere netbelasting en beter voorbereid als ze nog meer gaan sleutelen aan saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:46
tuppes schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:44:
[...]

Foto 1 zie je dat de omvormer op 28 februari 13.3 kWh opleverde en volgens Vattenfall op foto 2 een gebruik van 13.921 kWh en teruggelevering van 11.886 kWh, dus 2.035 kWh meer verbruikt dan teruggeleverd die dag.

Foto 3 kun je dan zien dat de omvomer op 1 maart 13.4 kWh opleverde dus bijna identiek als een dag eerder maar volgens Vattenfall een een teruglevering van 6.264 kWh. Een duidelijk verschil volgens mij.

Zowel 28 februari als 1 maart waren voor ons zeer zonnige dagen en de opbrengst onderling verschilde haast niet tussen beide dagen. Volgens Vattenfall of slimmemeterportal opeens wel (maar 8.317 kWh opbrengst), iets wat ik zo 123 niet kan snappen. Moet die opbrengst voor de slimmemeter ook niet ergens rond de 13 kWh liggen?

[ Voor 16% gewijzigd door dennisfr op 05-03-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:46
Vermogen dat je zelf verbruikt, terwijl je zonnepanelen stroom opwekken, blijft binnen je huis en wordt dus niet geregistreerd door je slimme meter.
Het lijkt er op dat op 1 maart de wasmachine/vaatwasser/droger etc. overdag aan heeft gestaan en dat op 28 februari er nauwelijks eigen verbruik is geweest toen de zon scheen.

Het hoeft in ieder geval niet per definitie zo te zijn dat de opbrengst gemeten door je omvormer overeen komt met wat je teruggelevert volgens je slimme meter.

[ Voor 10% gewijzigd door dennisfr op 05-03-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

tuppes schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:44:
[...]

Verbruik in de vattenval app is meer "afname van het net" of "geleverde stroom door vattenval". Vattenval kan je verbruik niet zien als je zonnepanelen hebt. Je echte verbruik is hoger (direct verbruik van energie va nje panelen komt erbovenop en die ziet vattenavl niet). Die term "verbruik" in de vattenval app zorgt denk ik voor misverstand
Ja, je hebt gewoon meer eigen verbruik gehad op 1 maart.

Wellicht helpt dit plaatje wat je in home assistant vindt. Dit is bij mij op 1 maart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Imhpiyzkj4Ou1IzjiP1wsB07BXM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TQefuoA8JmiVd5y671pRMqGS.png?f=user_large

Het blauwe linkerbolletje "grid" is wat vattenval ziet en wat ze "verbruik" en "teruglevering" noemen. Verbruik is een verkeerde term, het is meer "levering" en "teruglevering". Deze twee getallen meet je slimme meter en die weet vattenval dus.

Het oranje bolletje midden boven is wat je panelen opbrengen en wat je in je solax app ziet als opbrengst

Het rechter oranje/blauwe bolletje (dat je nergens ziet, tenzij je dit door een app laat berekenen zoals ik dat met home assistant doe) is echt "verbruik".

Je gegevens kloppen gewoon met elkaar. 1 maart heb je gewoon overdag energie dat je panelen opwekken direct verbruikt (wat goed is) en je hebt dus minder terug geleverd.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 05-03-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sinds gisteren een drietal panelen toegevoegd op een eigen goodwe omvormer. Spul draait, maar valt me op dat de tijd in SEMS niet klopt.

Locatie instelling kan ik vinden, maar die staat goed. Iemand enig idee waar de tijd in te stellen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:48
Evanrvb schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:10:
Nog even een vraag ivm het vervangen van de panelen op mijn dak. Vanavond na zonsondergang kan ik gewoon 1 mc4 connector van 1 van de 2 kabels afknippen toch? 1 kabel moet namelijk verlengd worden.

Lijkt me logisch van wel aangezien er dan geen licht is maar check het toch graag nog even ivm werken met stroom (8>

Moet ik verder nog ergens rekening mee houden?

het plan is: vanavond de omvormer uit, kabels eruit. 1 kabel doorknippen tapeje erop en weghalen, morgen panelen er af (kabels los), deels constructie aanpassen (extra), langere kabel leggen ivm inductielus, mc4 erop knijpen 2x, nieuwe panelen leggen kabels aansluiten, kabels in de omvormer, omvormer aan. Vrij straightforward toch?
Ja dat kan, maar waarom moet de kabel door geknipt? Kan je niet gewoon een stekker los halen?
Verder klink het als een prima plan... Overigens kan het ook gewoon overdag als je de dc schakelaar op je omvormer eerst uit zet.

(Reactie aangepast vanwege de stomme automatische 'verbeteringen' die Google er in gooit... De reactie onder mij verwoordt overigens duidelijker wat ik bedoelde :) )

[ Voor 7% gewijzigd door hfolkers op 05-03-2023 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Evanrvb Niet afknippen, gewoon een verlengkabel?
Of de volgorde van aansluiten anders, zodat het gewoon zo ook al uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
onetime schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:03:
@Evanrvb Niet afknippen, gewoon een verlengkabel?
Of de volgorde van aansluiten anders, zodat het gewoon zo ook al uitkomt?
Hmm ja dat is natuurlijk veel makkelijker :p Dan hoef ik ook de kabel niet opnieuw door 4m buis te trekken binnen. Ik ga de kabel dan buiten gewoon verlengen, 1 connector extra op het dak kan ook geen kwaad.

Anders indelen gaat niet lukken, de vorige set is niet correct aangelegd icm een inductielus. Plus de extra panelen waardoor ik in totaal dus zo'n 12 meter extra lengte nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:23
Is het doorbuigen van een zonnepaneel zoals te zien is op onderstaande foto schadelijk voor een paneel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBCy-luG33FS403-zfsZawVtWwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6JocXlOqURNCjqGVdylkPNZ.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

nMad schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:31:
Is het doorbuigen van een zonnepaneel zoals te zien is op onderstaande foto schadelijk voor een paneel?

[Afbeelding]
Waar en hoe ondersteunt?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@nMad Als ze -bol- staan zoals op jouw foto het geval lijkt, is er iets -voor mij- vreemds aan de hand.
Ik ben gewend een hele kleine holling te zien, een beetje doorbuigen onder het eigen gewicht.
Ik verwacht voornamelijk schade van heen en weer bewegen. Niet van hol staan. Bol, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
klump4u schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:35:
[...]

Waar en hoe ondersteunt?
@onetime

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhsoFxIBhw9zLm21fPmIAf4AQhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GU7rUWSH9ULDXgi1MpPPBpmH.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf geïnstalleerd.

Heb de onderste en middelste gording gepakt voor bevestigen van de rails. Achteraf toch beter de onderste en bovenste kunnen pakken..

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55

Termy

valt er nog wat te fragge?

@nMad Dus de bovenkant hangt gewoon los onder z'n eigen gewicht en kan gaan wapperen in de wind? Dit kan geen goed idee zijn... Waarom idd niet de bovenste gepakt?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

nMad schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:45:
[...]

@onetime

[Afbeelding]

Zelf geïnstalleerd.

Heb de onderste en middelste gording gepakt voor bevestigen van de rails. Achteraf toch beter de onderste en bovenste kunnen pakken..
Midden gedeelte moet ongeveer 2/3 en dan boven en onderkant 1/6 deel, dit is te veel bij jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
Ja, duidelijk.. @JvS @Ronald hadden dit ook al opgemerkt in mijn eigen topic destijds. Was toen nog in de veronderstelling dat het wel prima was zo. Maar nu ik zie dat de panelen beginnen door te buigen heb ik er geen lekker gevoel meer bij.

Ga bovenste rails binnenkort wel naar de bovenste gording verplaatsen. Hele klus maar is niet anders.. Beginnersfoutje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@nMad Als je de rails hebt verplaatst kan je de panelen ook iets hoger leggen, bij nok -bijna- tegen elkaar.
Dan is er minder ruimte voor de wind om er onder te slaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
nMad schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:57:

Ga bovenste rails binnenkort wel naar de bovenste gording verplaatsen. Hele klus maar is niet anders.. Beginnersfoutje.
Beter is eigenlijk 4 rails extra installeren zodat elke rij panelen op 2 rails ondersteund wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@kiddyl Je ziet het niet goed, kijk nog eens... Aan iedere kant één rij half-cell panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk. Dacht dat het 2 panelen waren. Dan is het opschuiven meestal wel voldoende in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

De vorm en aantallen panelen op een smartphonefoto inschatten is notoir moeilijk, is altijd zo enorm vervormd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:41
Evanrvb schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:42:
[...]

Hmm ja dat is natuurlijk veel makkelijker :p Dan hoef ik ook de kabel niet opnieuw door 4m buis te trekken binnen. Ik ga de kabel dan buiten gewoon verlengen, 1 connector extra op het dak kan ook geen kwaad.

Anders indelen gaat niet lukken, de vorige set is niet correct aangelegd icm een inductielus. Plus de extra panelen waardoor ik in totaal dus zo'n 12 meter extra lengte nodig heb.
Heb je last van teveel of te weinig inductie? Wat zijn de symptomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Iemand met ervaring met de schaduw management van Goodwe? Mijn wattage opbrengst wil nog wel eens flink yo-yo-en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FransvWoerkom schreef op maandag 6 maart 2023 @ 00:19:
[...]

In principe heb je nooit last van een inductielus, tot ergens een bliksem in de buurt inslaat en er grote magnetische velden zijn. Dan gaat die lus veel stroom opwekken als het een mooie grote ronde lus is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik vond toevallig de offerte van mei 2019 terug, misschien handig voor mensen die zich afvragen of ze nu een goede prijs krijgen. Zijn ze nu eigenlijk goedkoper of duurder per Wp?
8 x Zonnepanelen 300 Wp All Black
1 Omvormer SolarEdge SE2200 HD Wave
8 x SolarEdge Optimizer P370
1 x Inzicht in de opbrengst van uw zonnepanelen
1 x Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Plat Dak
1 x Volledig all-inclusive installatie
1 x Leveren en opleggen tegels t.b.v. ballast
---
Te betalen bedrag inclusief btw: € 4255,57
Dat zou dus nu neer komen op 3517,- euro voor 8x300 = 2400Wp.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:32

de Peer

under peer review

JDx schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:17:
Ik vond toevallig de offerte van mei 2019 terug, misschien handig voor mensen die zich afvragen of ze nu een goede prijs krijgen. Zijn ze nu eigenlijk goedkoper of duurder per kW?

[...]

Dat zou dus nu neer komen op 3517,- euro voor 8x300 = 2400kW.
Je zegt kW, maar je bedoelde Wp (Watt piek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:19:
[...]

Je zegt kW, maar je bedoelde Wp (Watt piek)
Ja dat bedoelde ik idd.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-06 21:45
Hallo,

Volgens mij zit ik hier goed.

Ik heb 9x400WP (of 390 of 410 die meneer wist het niet meer zeker :x) zonnepanelen op een plat dak, gericht op het zuiden met Enphase micro omvormers IQ7+.

Deze zijn eind oktober gelegd. Mijn dak heeft 0 schaduw maar installateur had erg kleine afstand tussen de panelen gedaan. Volgens mij iets van 20 centimeter. Ze lagen in elkaars schaduw. Dit is nu iets verlegd, nu ongeveer 50cm tussen de panelen. Met aanvullende versteviging. Sinds half februari is de zon hoog genoeg dat ik geen schaduw meer heb van de panelen zelf. Gelijke opbrengst tussen alle panelen.

Van wat ik begreep liggen de panelen tussen de 10 en 15 graden. Maar ik las dat een optimale plaatsing voor plat dak op zuid 35 graden betreft.

Zijn er voor en nadelen van de huidige plaatsing? Ik top nog niet af namelijk. Op enkele momenten leveren de panelen ongeveer 280w per paneel waar de max 295w is.

Installateur heeft voor een plat dak enkel het huidige legsysteem waardoor plaatsen op 35 graden niet mogelijk was oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 23:40
Aschtra schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:00:
Hallo,

Ik heb 9x400WP (of 390 of 410 die meneer wist het niet meer zeker :x) zonnepanelen op een plat dak, gericht op het zuiden met Enphase micro omvormers IQ7+.

Deze zijn eind oktober gelegd. Mijn dak heeft 0 schaduw maar installateur had erg kleine afstand tussen de panelen gedaan. Volgens mij iets van 20 centimeter. Ze lagen in elkaars schaduw. Dit is nu iets verlegd, nu ongeveer 50cm tussen de panelen. Met aanvullende versteviging. Sinds half februari is de zon hoog genoeg dat ik geen schaduw meer heb van de panelen zelf. Gelijke opbrengst tussen alle panelen.

Van wat ik begreep liggen de panelen tussen de 10 en 15 graden. Maar ik las dat een optimale plaatsing voor plat dak op zuid 35 graden betreft.

Zijn er voor en nadelen van de huidige plaatsing? Ik top nog niet af namelijk. Op enkele momenten leveren de panelen ongeveer 280w per paneel waar de max 295w is.

Installateur heeft voor een plat dak enkel het huidige legsysteem waardoor plaatsen op 35 graden niet mogelijk was oid.
Met 35 graden moet je ze weer nog verder uit elkaar zetten om te voorkomen dat ze in elkaar schaduw zitten. Dan passen er dus weer minder panelen op je dak.
Het is dus altijd een compromis.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Xqlus1ve schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:13:
Iemand met ervaring met de schaduw management van Goodwe? Mijn wattage opbrengst wil nog wel eens flink yo-yo-en.
Werkt prima i.c.m. langzaam veranderende voorspelbare schaduw van b.v. een dakkapel. Als ik het uit zet, dan zijn er momenten dat de bypass-diodes niet inschakelen terwijl dat wel nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Aschtra schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:00:
Hallo,

Dat hangt van je eis af. Schuiner = meer afstand = minder panelen. Per paneel is het het beste, per dak is de potentiele opbrengst dan een stuk miner.

De "beste" opstelling op een plat dak is zelfs 10 of 13° en dan OW in zogenaamde "dakjes". Dat is nog minder efficient (10% op jaarbasis), maar omdat je 20% meer panelen op je dak kwijt kan, alsnog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-06 21:45
JvS schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Dat hangt van je eis af. Schuiner = meer afstand = minder panelen. Per paneel is het het beste, per dak is de potentiele opbrengst dan een stuk miner.

De "beste" opstelling op een plat dak is zelfs 10 of 13° en dan OW in zogenaamde "dakjes". Dat is nog minder efficient (10% op jaarbasis), maar omdat je 20% meer panelen op je dak kwijt kan, alsnog beter
Klopt, OW idd beste voor het meeste op te brengen in zijn totaal. Echter financieel toen niet mogelijk voor ons :p We hebben het meeste gelegd wat kon.

Dan denk ik dat 10-15 graden voor ons prima is. Er kan geen rij meer achter namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 14:44
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:01:
[...]

SMA 3.6 1-AV40: (1-fase SMA)

Voorheen
Revision status 6
Hardware version 02|04

Nu:
Revision status 6
Hardware version 02|04

Besturingssysteem

Results:
[Afbeelding]
Waar heb je deze versie vandaan? Op sma.de staat alleen de Firmware update 1.03.36.R van 2020.
Deze op mijn SB3.0 en SB4.0 draaien. Loop ik zo ver achter? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@loyske
foutje
SMA 3.6 1-AV40 moest zijn SMA 3.6 1-AV41
Heb het aangepast.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Zijn er tweakers die ervaring hebben met Quasolar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanrvb
FransvWoerkom schreef op maandag 6 maart 2023 @ 00:19:
[...]

:p Geen symptomen gelukkig aangezien de bliksem nog niet in de buurt ingeslagen is. Maar nu heb ik gewoon netjes 1 van de kabels met de panelen meegelegd ipv zo kort mogelijk terug.

voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtTfbd-UGBUjGAm7sPJ72G2NqG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4MvxuAx9nufxPTLkSKqG8cq.jpg?f=fotoalbum_large

na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBFAdLCYei1Gqdq_hD1lmhPN8tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZG94wI29EWoZQGrZD8yH7YqK.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels liggen ze, net voor de regen klaar.

Volgens mijn excel sheet zijn de oude DMEGC 325WP 9 cm korter, maar dat klopt helemaal niet ze zijn praktisch even lang. Ik ga denk dus toch maar 3 Jinko 375WP erbij halen om die laatste 3 DMEGC's te vervangen. Staat toch wat strakker.

Edit: die 3 DMEGC's zitten overigens op een eigen string en komen op een omvormer in de garage, voordat hier welgemeende opmerkingen op komen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Evanrvb op 06-03-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Het viel me trouwens op dat in de SMA omvormer die ik al had hangen Phoenix connectors zaten. Op het dak zaten deze ook aan de kabel en aan het paneel. Ik heb deze op de kabels die van binnen komen vervangen voor normale Mc4 krimp connectors zodat die wel direct op het Jinko paneel past.

Ik kan me niet meer herinneren waarom we toen Phoenix connectors gepakt hadden. Misschien hadden we geen krimptang of is dit standaard bij SMA?

Het is toch geen enkel probleem als aan de ene kant van de kabel Phoenix connectors zitten en aan de andere kant Mc4 connectors? Phoenix zit dus op Phoenix bij de SMA omvormer en Mc4 op Mc4 buiten. (dus niet Phoenix male op Mc4 female, dat past ook niet) Plusjes, minnetjes uiteraard goed en hetzelfde gehouden.

Tja domme vraag misschien maar ben er huiverig voor dat ik de boel naar de kl*ten help, terwijl het allemaal vrij simpel is volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Indien ik een werkschalaar voor een omvormer wil plaatsen (meterkast is 1 1 fase), heb ik dan een 2 polige of 4 polige schakelaar van bijvoorbeeld ABB nodig voor een 840wp set?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:09
Xqlus1ve schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:54:
Indien ik een werkschalaar voor een omvormer wil plaatsen (meterkast is 1 1 fase), heb ik dan een 2 polige of 4 polige schakelaar van bijvoorbeeld ABB nodig voor een 840wp set?
Twee polig. Je schakelt alleen 1 fase en de nul.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Xqlus1ve schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:39:
Zijn er tweakers die ervaring hebben met Quasolar?
Vrij prijzig zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Op onze garage liggen 14 panelen met een piekvermogen van 4,13 kWp, aangesloten op een SolarEdge SE5K-NL00ENNN2 omvormer (4130 / 14 = 295 Wp panelen dus).

Nu wordt er binnenkort een overkapping geplaatst, wat ruimte voor eventueel aanvullende panelen betekent.
Klopt mijn beredenering dat mijn huidige omvormer SE5K-NL00ENNN2 een maximum van 6750 Watt heeft, en er met de reeds aanwezige 4,13 kWp er nog ruimte is voor ~ 2,5 kWp aanvullende panelen (op basis van 400 Wp nog 6 stuks extra)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

klump4u schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:00:
[...]

Vrij prijzig zo te zien.
Ik weet niet welke producten je precies bedoeld, nadeel is dat ik nergens een 3DS-L kan krijgen maar een complete set bij hun inclusief werkschakelaar, verlengkabels, etc etc voor circa 250 euro is het voor mij wel een prima optie, tenzij jij ergens anders het voor veel goedkoper en op voorraad weet?

Bij winkelman zonnepanelen schaf ik 2 panelen en een set flatfix aan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Xqlus1ve schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:39:
[...]

Ik weet niet welke producten je precies bedoeld, nadeel is dat ik nergens een 3DS-L kan krijgen maar een complete set bij hun inclusief werkschakelaar, verlengkabels, etc etc voor circa 250 euro is het voor mij wel een prima optie, tenzij jij ergens anders het voor veel goedkoper en op voorraad weet?

Ik vind de panelen duur.
Het is inderdaad bij elkaar zoeken allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-06 17:31
@Xqlus1ve je bedoelt QueSolar.
Ik heb in januari 3x 500Wp panelen (type DMEGC DM500M10-66HSW/-V) met 2x APS DS3, ESU-R, rails en alle toebehoren bij hun besteld. Het bestelproces verliep wat rommelig (mijn bestelling is ook klein en niet standaard) maar geen moment van onwil, of een kwaad woord van hun zijde. Ze kwamen het persoonlijk thuis brengen (leuk contact :) ). Na de DIY-installatie had ik nog even hulp nodig met de APS EMAapps maar dat werkt nu ook.
Voor een hobby-project leuk en leerzaam om te doen. Qua kosten was ik €1650,- kwijt (incl HomeWizard kWh-meter) en heb nog 8 daksteunen en 2,38mtr rails over 8)

Ps. Bij de ABB werkschakelaar heb je wartels M24 nodig, niet de standaard M20

[ Voor 31% gewijzigd door MrSweety66 op 06-03-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-06 17:31
Xqlus1ve schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:39:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Laatst online: 09:32
Evanrvb schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:40:
Het viel me trouwens op dat in de SMA omvormer die ik al had hangen Phoenix connectors zaten. Op het dak zaten deze ook aan de kabel en aan het paneel. Ik heb deze op de kabels die van binnen komen vervangen voor normale Mc4 krimp connectors zodat die wel direct op het Jinko paneel past.

Ik kan me niet meer herinneren waarom we toen Phoenix connectors gepakt hadden. Misschien hadden we geen krimptang of is dit standaard bij SMA?

Het is toch geen enkel probleem als aan de ene kant van de kabel Phoenix connectors zitten en aan de andere kant Mc4 connectors? Phoenix zit dus op Phoenix bij de SMA omvormer en Mc4 op Mc4 buiten. (dus niet Phoenix male op Mc4 female, dat past ook niet) Plusjes, minnetjes uiteraard goed en hetzelfde gehouden.

Tja domme vraag misschien maar ben er huiverig voor dat ik de boel naar de kl*ten help, terwijl het allemaal vrij simpel is volgens mij.
Gebruikt SMA geen Sunclix-connectoren aan de omvormer? Ik heb die er netjes bijgeleverd gekregen twee jaar terug iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
dennistd schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 03:02:
[...]

Gebruikt SMA geen Sunclix-connectoren aan de omvormer? Ik heb die er netjes bijgeleverd gekregen twee jaar terug iig.
Geen idee. Ik kreeg er Phoenix connectors bij. Er zit wel een dubbele rij aansluitingen op de omvormer. Ik heb alleen de aansluitingen het dichste bij de muur gebruikt. Wellicht dat op die andere 4 andere connectoren passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Evanrvb 3 panelen? Er is nog plaats voor een 4e. Of is de zon-foto op NoordWest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
JBS schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:03:
Op onze garage liggen 14 panelen met een piekvermogen van 4,13 kWp, aangesloten op een SolarEdge SE5K-NL00ENNN2 omvormer (4130 / 14 = 295 Wp panelen dus).

Nu wordt er binnenkort een overkapping geplaatst, wat ruimte voor eventueel aanvullende panelen betekent.
Klopt mijn beredenering dat mijn huidige omvormer SE5K-NL00ENNN2 een maximum van 6750 Watt heeft, en er met de reeds aanwezige 4,13 kWp er nog ruimte is voor ~ 2,5 kWp aanvullende panelen (op basis van 400 Wp nog 6 stuks extra)?
Misschien wel meer, dit is afhankelijk van de ligging en moet getoetst worden in SolarEdge designer

Let op dat SolarEdge gevoelig is voor problemen bij kleine groepen panelen op erg verschillende oriëntatie's
Dat speelt met je 3fase omvormer behoorlijk snel

Welke optimizers zijn er gebruikt?

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 07-03-2023 07:38 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Ronald schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:35:
[...]

Misschien wel meer, dit is afhankelijk van de ligging en moet getoetst worden in SolarEdge designer

Let op dat SolarEdge gevoelig is voor problemen bij kleine groepen panelen op erg verschillende oriëntatie's
Dat speelt met je 3fase omvormer behoorlijk snel

Welke optimizers zijn er gebruikt?
Oriëntatie van de huidige 14 panelen is 150° en ze liggen op het platte dak van de garage.

De eventueel aanvullende panelen zullen vermoedelijk in dezelfde oriëntatie gelegd worden (en ook op plat dak), aangezien de te plaatsen overkapping tegen de garage geplaatst waarop de huidige panelen liggen.

Als ik me niet vergis kan ik de aanwezige optimizers niet zien in de SolarEdge portal, of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 07-03-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Laatst online: 13-06 17:04
Goedemiddag,

ik kreeg vandaag een mail van de installateur van de zonnepanelen die 14 Maart gelegd zullen worden.
de panelen uit de offerte kunnen niet meer geleverd worden.
Dit zouden zijn:

Jinko Tiger Neo N-type
54HL4-B
Key Features
SMBB Technology
Better light trapping and current collection to improve
module power output and reliability.
Certified to withstand: wind load (2400 Pascal) and snow
load (5400 Pascal).
Enhanced Mechanical Load
2400 Pa
5400 Pa
PID Resistance
Excellent Anti-PID performance guarantee via
optimized mass-production process and materials
control.
2.0
Hot 2.0 Technology
The N-type module with Hot 2.0 technology has better
reliability and lower LID/LETID.
HOT
LINEAR PERFORMANCE WARRANTY
25 Year Product Warranty
30 Year Linear Power Warranty
0.40% Annual Degradation Over 30 years
99%
100%
1 25 30
Guaranteed Power Performance
years
87.4%
400-4 0 Watt

Aantal Omschrijving Prijs
10 Jinko Mono Full Black Tiger Neo N-Type JKM415N-54HL4-B | 108C | MBB |
30mm
1 SolarEdge HD-Wave 3680H met Setapp
1 SolarEdge antenne kit for Wifi
10 SolarEdge Power Optimizer S440
1 Van der Valk montagesysteem
1 Montage zonnepanelen
1 AC werkzaamheden 1 fase + DC bekabeling en stekkers
1 klein materiaal
Totaal excl. BTW: € 5.675,49
BTW 21%: € 1.191,85
Totaal incl. BTW: € 6.867,35

Geachte klant,

Er is bericht gekomen vanuit de importeur dat de Jinko 415-420Wp zonnepanelen pas over enkele weken tot maanden weer leverbaar zijn.

Wij hebben n.a.v. deze berichtgeving besloten Trina Solar toe te voegen aan ons assortiment (Trina Solar Vertex S TSM-415-Full Black).

Trina Solar behoort al jaren tot de grootste Tier 1 zonnepanelen fabrikanten ter wereld. Trina Solar is opgericht in 1997 en is sinds 2006 beursgenoteerd in New York.

Het is daarmee een van de oudste zonnepanelen fabrikanten en dus ook erg betrouwbaar op gebied van kwaliteit en leverbetrouwbaarheid.

De zonnepanelen van Trina Solar presteren erg goed, ook op dagen met weinig licht. Alle Trina Solar zonnepanelen hebben een eigen serienummer, worden na productie 100% getest en zijn zo gegarandeerd van hoge kwaliteit.

Het is voor ons op dit moment erg lastig in te schatten welke zonnepanelen op uw installatiedatum geïnstalleerd worden.

De komende dagen zal de resterende voorraad Jinko 415-420Wp ingezet worden en de weken daarop zullen de Trina Solar 415Wp Full Black zonnepanelen ingezet worden.

In de periode die daarop volgt kunnen zowel de Jinko 415-420Wp als de Trina Solar 415Wp ingezet worden afhankelijk van de beschikbaarheid.

Bijgaand vindt u de datasheet van de Trina Solar zonnepanelen.

Trina Solar 415Wp

PRODUCT:
POWER RANGE:
TSM-DE09R.05
405–425 W

425 W+
MAXIMUM POWER OUTPUT POSITIVE POWER TOLERANCE MAXIMUM EFFICIENCY
Outstanding Visual Appearance
• Designed with aesthetics in mind
• Ultra-thin, virtually invisible busbars
• Excellent cell color control by machine selection
Small in size, big on power
• Generates up to 425 W, 21.3 % module efficiency with high density
interconnect technology
• Multi-busbar technology for better light trapping, lower series resistance,
improved current collection and enhanced reliability
• Excellent low light performance (IAM) with cell process and
module material optimization
Optimal solution for residential rooftops
• Designed for compatibility with existing mainstream inverters,
optimizers and mounting systems
• Perfect size and low weight for easy handling. Optimized transportation cost
• Reduces installation cost with higher power bin and efficiency
• Flexible installation solutions for system deployment
High Reliability
• Positive load up to 6,000 Pa (snow)
• Negative load up to 4,000 Pa (wind)
0/+5 W 21.3 %

Zijn deze vergelijkbaar of moet is vasthouden aan de offerte en voor de Jinka's gaan?
Of wel de hele installatie afblazen?

Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 13-06 14:44
Evanrvb schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:40:

SMA gebruikt standaard Phoenix Sunclix en levert die ook bij de omvomer.
dennistd schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 03:02:
[...]

Klopt, Sunclix is Phoenix ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
JBS schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:55:
[...]

Als ik me niet vergis kan ik de aanwezige optimizers niet zien in de SolarEdge portal, of zie ik iets over het hoofd?
Zeker niet via de app. Als je volledige toegang hebt misschien via de monitoring website bij gebruik van laptop/desktop. Anders even het dak op een onder de panelen kijken.

Belangrijk omdat die kritiek is elke optimizer je zou moeten kopen. Maar als het systeem volgens richtlijnen gelegd is dan zou je een 85V optimizer moeten hebben en is het uitbreiden met s500b of oude voorraad p404 / p505

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiReC
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 00:19
Weet iemand hoe ik op Huawei Fusionsolar een nieuwe installateursregistratie (=bedrijf) kan uitvoeren, en daarbij als server "region01.eu5 " kan toegewezen krijgen?

meerdetails in een ander draadje https://gathering.tweaker...message/74684616#74684616

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
cautje schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:55:
Goedemiddag,

ik kreeg vandaag een mail van de installateur van de zonnepanelen die 14 Maart gelegd zullen worden.
Dit zouden zijn:

Jinko Tiger Neo N-type
54HL4-B
Key Features
SMBB Technology
Better light trapping and current collection to improve
module power output and reliability.
Certified to withstand: wind load (2400 Pascal) and snow
load (5400 Pascal).
Enhanced Mechanical Load
2400 Pa
5400 Pa
PID Resistance
Excellent Anti-PID performance guarantee via
optimized mass-production process and materials
control.
2.0
Hot 2.0 Technology
The N-type module with Hot 2.0 technology has better
reliability and lower LID/LETID.
HOT
LINEAR PERFORMANCE WARRANTY
25 Year Product Warranty
30 Year Linear Power Warranty
0.40% Annual Degradation Over 30 years
99%
100%
1 25 30
Guaranteed Power Performance
years
87.4%
400-4 0 Watt

Aantal Omschrijving Prijs
10 Jinko Mono Full Black Tiger Neo N-Type JKM415N-54HL4-B | 108C | MBB |
30mm
1 SolarEdge HD-Wave 3680H met Setapp
1 SolarEdge antenne kit for Wifi
10 SolarEdge Power Optimizer S440
1 Van der Valk montagesysteem
1 Montage zonnepanelen
1 AC werkzaamheden 1 fase + DC bekabeling en stekkers
1 klein materiaal
Totaal excl. BTW: € 5.675,49
BTW 21%: € 1.191,85
Totaal incl. BTW: € 6.867,35

Geachte klant,

Er is bericht gekomen vanuit de importeur dat de Jinko 415-420Wp zonnepanelen pas over enkele weken tot maanden weer leverbaar zijn.

Wij hebben n.a.v. deze berichtgeving besloten Trina Solar toe te voegen aan ons assortiment (Trina Solar Vertex S TSM-415-Full Black).

Trina Solar behoort al jaren tot de grootste Tier 1 zonnepanelen fabrikanten ter wereld. Trina Solar is opgericht in 1997 en is sinds 2006 beursgenoteerd in New York.

Het is daarmee een van de oudste zonnepanelen fabrikanten en dus ook erg betrouwbaar op gebied van kwaliteit en leverbetrouwbaarheid.

De zonnepanelen van Trina Solar presteren erg goed, ook op dagen met weinig licht. Alle Trina Solar zonnepanelen hebben een eigen serienummer, worden na productie 100% getest en zijn zo gegarandeerd van hoge kwaliteit.

Het is voor ons op dit moment erg lastig in te schatten welke zonnepanelen op uw installatiedatum geïnstalleerd worden.

De komende dagen zal de resterende voorraad Jinko 415-420Wp ingezet worden en de weken daarop zullen de Trina Solar 415Wp Full Black zonnepanelen ingezet worden.

In de periode die daarop volgt kunnen zowel de Jinko 415-420Wp als de Trina Solar 415Wp ingezet worden afhankelijk van de beschikbaarheid.

Bijgaand vindt u de datasheet van de Trina Solar zonnepanelen.

Trina Solar 415Wp

PRODUCT:
POWER RANGE:
TSM-DE09R.05
405–425 W

425 W+
MAXIMUM POWER OUTPUT POSITIVE POWER TOLERANCE MAXIMUM EFFICIENCY
Outstanding Visual Appearance
• Designed with aesthetics in mind
• Ultra-thin, virtually invisible busbars
• Excellent cell color control by machine selection
Small in size, big on power
• Generates up to 425 W, 21.3 % module efficiency with high density
interconnect technology
• Multi-busbar technology for better light trapping, lower series resistance,
improved current collection and enhanced reliability
• Excellent low light performance (IAM) with cell process and
module material optimization
Optimal solution for residential rooftops
• Designed for compatibility with existing mainstream inverters,
optimizers and mounting systems
• Perfect size and low weight for easy handling. Optimized transportation cost
• Reduces installation cost with higher power bin and efficiency
• Flexible installation solutions for system deployment
High Reliability
• Positive load up to 6,000 Pa (snow)
• Negative load up to 4,000 Pa (wind)
0/+5 W 21.3 %

Zijn deze vergelijkbaar of moet is vasthouden aan de offerte en voor de Jinka's gaan?

Bedankt!
Grootste verschil is het aantal cellen (Jinko: 108 vs Trina: 144) en type van de cellen.

Bij Jinko is dit N-type en bij Trina P-type. Informatief artikel hierover.

Dat vertaalt zich ook in verschillende degradatiecijfers. Bij Jinko (N-type) is dit een stukje lager.

De Jinko 54HL4-B zou mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
onetime schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:29:
@Evanrvb 3 panelen? Er is nog plaats voor een 4e. Of is de zon-foto op NoordWest?
Het dak is zuidwest. Naast de dakkapel zou inderdaad nog wel een paneel kunnen maar die ligt dan wel heel lang in de schaduw dus dat leek me niet echt de moeite.

In eerste instantie was het ook niet de bedoeling dat die drie oude panelen er weer op kwamen en toen had 10 nieuwe panelen een hogere WAF ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobWest
Evanrvb schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:19:
[...]

Het dak is zuidwest. Naast de dakkapel zou inderdaad nog wel een paneel kunnen maar die ligt dan wel heel lang in de schaduw dus dat leek me niet echt de moeite.

In eerste instantie was het ook niet de bedoeling dat die drie oude panelen er weer op kwamen en toen had 10 nieuwe panelen een hogere WAF ;)
WAF is sowieso altijd de belangrijkste factor

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:37:
Sinds gisteren een drietal panelen toegevoegd op een eigen goodwe omvormer. Spul draait, maar valt me op dat de tijd in SEMS niet klopt.

Locatie instelling kan ik vinden, maar die staat goed. Iemand enig idee waar de tijd in te stellen is?
Om mijn eigen vraag maar te beantwoorden…

Blijkbaar moet dit via de servicedesk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Evanrvb Ik zou hem er wel neerleggen, op slechte dagen doet hij gewoon mee, en als salderen echt word afgeschaft heb je in de winter en andere slechte dagen meer opbrengst. En dat zijn dan de belangrijkste tijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:32
Goedemiddag,

ik kreeg vandaag een mail van de installateur van de zonnepanelen die 14 Maart gelegd zullen worden niet leverbaar zijn

-knip-

Ik zou dit niet zomaar afblazen. De verschillen zijn klein en je kan één van de laatste twee zomers met volledig salderen missen. In maart de panelen erop is echt veel beter dan in augustus panelen krijgen die misschien iets beter presteren omdat het het nieuwe N-type is.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
onetime schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:32:
@Evanrvb Ik zou hem er wel neerleggen, op slechte dagen doet hij gewoon mee, en als salderen echt word afgeschaft heb je in de winter en andere slechte dagen meer opbrengst. En dat zijn dan de belangrijkste tijden.
Ja mee eens. Kijk maar eens naar mijn dak en let dan op het verschil of juist niet tussen een grijze dag en een zonnige dag. De ingetekende vakken zijn dakkapellen. Bovenste plaatjes is van 2 maart (superzonnig), onderste plaatje is vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzQ2YWL2aSSqzPiGC0G4jk-uF_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m8FyJu5SvGWV3JJD361bupDx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VggUPOpKOpF1gCVFIvqk80OZ7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MiUeLv0LPh0u50ODlDX6EgQB.png?f=user_large

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:21
Goedemiddag,

Dit zouden zijn:

Bedankt!
Gezien mijn ervaringen (wachten wachten wachten en nog een wachten) zou ik de installatie gewoon laten doorgaan. Mijn installateur werkte gewoon door in het weekend zo druk was het. Spul geleverd krijgen was ook 4.5 maand wachten. Dus als je Watt piek niet teveel verschilt en het formaat paneel ook niet zover afwijkt dat het niet op je dak past, dan lekker laten komen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren