Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste
Acties:
  • 673.274 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-06 20:04

luigi87

Domotica Fanaticus

Ronald schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:35:
[...]

De oorzaak is vrij duidelijk…

De rijen liggen zo te zien serieus (te) dicht bij elkaar.

Schaduw op de 2e rij maakt dat die rij veel minder stroom kan doorgeven.

De omvormer moet nu kiezen: of de hele 2e rij in bypass drukken, dan houdt je de helft van de opbrengst. Of de lagere stroom voor alles accepteren. Ik vermoed dat dat laatste de minst slechte keuze is want dat zal meer dan de helft zijn.

Het resulterende productie verlies is helaas significant. Zou voor een deel op te lossen zijn door optimizers op gehele rij 2, maar dat is €450 aan materiaal. Of je die investering terug gaat halen is lastig te bepalen…

Persoonlijk had ik met zo weinig ruimte O-W gelegd, maar legmateriaal vervangen/verkopen zal nog meer kosten.
Mag ik hier even op aanhaken, zit met een soort gelijke situatie (in design nog) waarbij 4 rijen met panelen achter elkaar wil leggen. met mis 20 cm ertussen. Richting het Zuid-oosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BZXx0ZSHWd5i1YKO_7qPjJpnS8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/klo1L3YYRft951OcFbbtUKyO.png?f=user_large
Meer info in mijn topic:

luigi87 in "Advies voor wat extra Zonnepanelen"
Of moet ik dan toch ook de zo-nw opstelling pakken?

- leeg -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

rolandb schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:24:
[...]

Haha moest er ook even aan wennen. Maar volgens mij is het een soort van groothandel die een side business heeft gevonden. Die Enphase micro's, kan niks mis mee zijn. Maar met name de zonnepanelen, hoor je weleens verhalen over B panelen. En gezien ik niemand anders hun naam op het forum zie noemen, kreeg ik enige twijfel.
Waar hoor je verhalen van B panelen? Op een verjaardag van een zwetsende oom ofzo?
luigi87 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:24:
[...]

Mag ik hier even op aanhaken, zit met een soort gelijke situatie (in design nog) waarbij 4 rijen met panelen achter elkaar wil leggen. met mis 20 cm ertussen. Richting het Zuid-oosten.

[Afbeelding]
Meer info in mijn topic:

luigi87 in "Advies voor wat extra Zonnepanelen"
Of moet ik dan toch ook de zo-nw opstelling pakken?
Jouw situatie is totaal anders. Je wilt 1 rij neerleggen.

[ Voor 40% gewijzigd door JvS op 27-02-2023 13:27 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ronald schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:42:
@Jeep nog een mogelijk creatieve oplossing: de growatt kan ik 1 van de trackers polystring aan. Als van rij 1 en 2 een apparte string gemaakt wordt zou dat parallel op de 26A tracker kunnen.

Door parallel aansluiten is de lagere stroom van rij 2 geen blokkade voor rij 1

Niet zonder nadeel: de spanning gaat ook door de helft. Minder resterend schaduw beheer omdat string spanning dichter bij minimum Vmpp zit. Schaduw beheer is sowieso lastiger is in polystring.
@Jeep Wellicht nog een creatieve oplossing: achterste rij omdraaien. Dan liggen de hoge kanten tegen elkaar aan zoals bij OW opstelling.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Mijn zonnepanelen-leverancier geeft mij de keuze om te kiezen tussen:

10 x DMEGC 400wp (DM400M10-54hbb)

of

10 x Recom 400wp Panther Mono crystalline half-cut

Beide in combinatie met Enphase IQ7+ nmicro- omvormers.

Iemand die plus-minnen heeft tussen deze keuze?
Of is dit om het even?

[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 27-02-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 12:48
MaStar schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:47:

10 x DMEGC 400wp

of

Of is dit om het even?
Hoeveel wp doen die Recom?

Ik zou eenvoudig gaan voor de meeste wp's

Je hebt het net aangepast zie ik :)
Dan maakt het weinig uit denk ik. DMEGC zie ik vaker langs komen, Recom niet

[ Voor 10% gewijzigd door RobWest op 27-02-2023 14:53 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
RobWest schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:51:
[...]

Hoeveel wp doen die Recom?

Ik zou eenvoudig gaan voor de meeste wp's
Allebei 400 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-06 20:04

luigi87

Domotica Fanaticus

JvS schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:25:
[...]

Waar hoor je verhalen van B panelen? Op een verjaardag van een zwetsende oom ofzo?
[...]

Jouw situatie is totaal anders. Je wilt 1 rij neerleggen.
even als check, dit wilde ik doen maar dan 4 panelen achter elkaar.
Zuid - Oost ligging

Dan heb ik geen last deze gedeelde spanning door schuwval?

Afbeeldingslocatie: https://np-energy.eu/wp-content/uploads/2022/04/zonnepanelen-plat-dak-met-stekker.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door luigi87 op 27-02-2023 14:58 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 17:27
MaStar schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:47:

10 x DMEGC 400wp (DM400M10-54hbb)

of

Of is dit om het even?
De mijne heeft me geswitcht van de eerste naar de laatste ivm levertijd. De Recom's hebben tov de DMEGC de diodes in het midden, dus 6 bypass zones ipv 3, wat minder degradatie over de tijd en een langere garantie. Zoals je kan lezen op de datasheets ;)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

luigi87 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:58:
[...]

even als check, dit wilde ik doen maar dan 4 panelen achter elkaar.
Zuid - Oost ligging

Dan heb ik geen last deze gedeelde spanning door schuwval?

[Afbeelding]
Doe ff in je eigen topic/ Dat is niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:20
RonJ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:58:
[...]

De mijne heeft me geswitcht van de eerste naar de laatste ivm levertijd. De Recom's hebben tov de DMEGC de diodes in het midden, dus 6 bypass zones ipv 3, wat minder degradatie over de tijd en een langere garantie. Zoals je kan lezen op de datasheets ;)
De datasheet die ik erbij pak van een 400W Panther serie paneel staat expliciet 3 diodes.

De configuratie met diodes in midden is Heel erg gebruikelijk bij half cut panelen. Per Diode 2 parallelle strings - de onder en boven helft van het paneel.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 27-02-2023 15:50 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ronald schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:49:
[...]

De datasheet die ik erbij pak van een 400W Panther serie paneel staat expliciet 3 diodes.

De configuratie met diodes in midden is Heel erg gebruikelijk bij half cut panelen. Per Diode 2 parallelle strings - de onder en boven helft van het paneel.
Klopt... Ik begrijp even niet welk punt je wil maken? Door die 3 diodes in het midden te plaatsen creëer je effectief 6 "te bypassen zones". Dat is juist het hele concept van half-cut panelen? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3HUHMXIxRDp_xG2N1q32u26SrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuZSEEYx38L9VvMhYot3CBJB.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:33
Ronald schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:42:
@Jeep nog een mogelijk creatieve oplossing: de growatt kan ik 1 van de trackers polystring aan. Als van rij 1 en 2 een apparte string gemaakt wordt zou dat parallel op de 26A tracker kunnen.

Door parallel aansluiten is de lagere stroom van rij 2 geen blokkade voor rij 1

Niet zonder nadeel: de spanning gaat ook door de helft. Minder resterend schaduw beheer omdat string spanning dichter bij minimum Vmpp zit. Schaduw beheer is sowieso lastiger is in polystring.
Rijen liggen inderdaad dicht op elkaar, er was niet meer ruimte en hebben het dak maximaal benut.
Ik kan er wel tussen door lopen maar veel ruimte is er niet.

Met deze laagstaande zon dan heeft de 2de rij een klein beetje schaduw aan de onderkant.(+/- 20 cm).
Ik ging ervan uit dat dan de rest van het paneel wel volledig werkt icm de 1ste rij maar als ik dit zo lees is dit niet het geval ?

Of de Growatt polystring aan kan geen idee, dit zal ik moeten (laten) uitzoeken. Hoe kom ik hier achter, waar kan ik deze info ophalen ?

Afgelopen zomer had ik volgens mij geen schaduw en presteerde de panelen prima, de zon staat dan ook hoger dus zal er geen schaduw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ronald schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:49:
[...]

welk paneel zou jij kiezen ? Die Recom 400wp Phanter of juist die DMEG 400wp?
Maakt het nog uit qua uiterlijk? Beide zijn volgens mij full-black?

Of ontloopt het elkaar niet veel...

[ Voor 5% gewijzigd door MaStar op 27-02-2023 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Stomme vraag misschien, mag je je 3600W inverter ook aansluiten met een CEE stopcontact en stekker?

Als ik dat namelijk doe, ziet het er allemaal net even wat strakker uit en is dit ook netjes verwisselbaar.

https://www.elektramat.nl...30v-ip44-blauw-103200002/
https://www.elektramat.nl...30v-ip44-blauw-172500009/

Dan kan ik mijn huidige bekabeling blijven gebruiken. Dit is uiteindelijk zelfs nog goedkoper dan alles vervangen door neopreenkabel, want zo'n stopcontact is vrijwel net zo duur als een meter snoer, hoe gek het ook klinkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
RonJ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:58:
[...]

En maakt het qua half-cut panelen uit?
Zijn die half-cut zichtbaar op het paneel - t.o.v. de DMEGC?

[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 27-02-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
MaStar schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:23:
[...]

En maakt het qua half-cut panelen uit?
Zijn die half-cut zichtbaar op het paneel - t.o.v. de DMEGC?
Je ziet een iets dikkere donkergrijze streep in het midden van het paneel. Voor mij iig acceptabel.

Uit de datasheets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnykw_bn4K_QBSNQvr8U2DQ7URc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJzCwoDuE8co2ua1jO0Fs5IN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZnOb4pNPjoPm2lGeHOJu2XYw8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXHo9dXGAb9R43Uk420oQXCq.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
RonJ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:28:
[...]

Je ziet een iets dikkere donkergrijze streep in het midden van het paneel. Voor mij iig acceptabel.

Uit de datasheets:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En qua technologie nog voor of nadelen tov elkaar?

Anders vind ik die full black van DMEGC wel mooier op het dak denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
MaStar schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:32:
[...]

En qua technologie nog voor of nadelen tov elkaar?

Anders vind ik die full black van DMEGC wel mooier op het dak denk ik
Heeft die Panther geen iets te lage spanning voor IQ7+?

Edit: never-ending, had foute datasheet bekeken.

[ Voor 7% gewijzigd door KweNi op 27-02-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Fairy schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:14:
Stomme vraag misschien, mag je je 3600W inverter ook aansluiten met een CEE stopcontact en stekker?

Als ik dat namelijk doe, ziet het er allemaal net even wat strakker uit en is dit ook netjes verwisselbaar.

https://www.elektramat.nl...30v-ip44-blauw-103200002/
https://www.elektramat.nl...30v-ip44-blauw-172500009/

Dan kan ik mijn huidige bekabeling blijven gebruiken. Dit is uiteindelijk zelfs nog goedkoper dan alles vervangen door neopreenkabel, want zo'n stopcontact is vrijwel net zo duur als een meter snoer, hoe gek het ook klinkt...
Waarom alles vervangen?
1 meter kost €3,65 bij de bouwmarkt.
https://www.hornbach.nl/p...zwart-per-meter/10253070/

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De Dmecg zijn dus exact hetzelfde gebouwd als de Recom. Dit terwijl ik @RonJ’s post interpreteer als dat ze anders zouden zijn…

Dat de middellijn op het ene merk op paneel iets duidelijker zichtbaar is als de ander is puur visueel, geen technisch verschil.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Jeep schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Rijen liggen inderdaad dicht op elkaar, er was niet meer ruimte en hebben het dak maximaal benut.
Ik kan er wel tussen door lopen maar veel ruimte is er niet.

Met deze laagstaande zon dan heeft de 2de rij een klein beetje schaduw aan de onderkant.(+/- 20 cm).
Ik ging ervan uit dat dan de rest van het paneel wel volledig werkt icm de 1ste rij maar als ik dit zo lees is dit niet het geval ?

Of de Growatt polystring aan kan geen idee, dit zal ik moeten (laten) uitzoeken. Hoe kom ik hier achter, waar kan ik deze info ophalen ?

Afgelopen zomer had ik volgens mij geen schaduw en presteerde de panelen prima, de zon staat dan ook hoger dus zal er geen schaduw zijn.
De half-cell karakteristiek waarbij de bovenste helft onbeperkt levert is bij lagere stroom. De combinatie met de onbeschaduwde rij is dus het probleem.

De datasheet van de omvormer. Mppt1 kan 26A aan en 2 strings. Deze worden dan gezamenlijk getrackt.

Bij voldoende hoge zon inderdaad geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:12
RobWest schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:59:
[...]

Of de 1e rij plat neerleggen
Dan heb je wel 2 iets verschillende orientaties in 1 string. Niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:33
Ronald schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:48:
[...]

De half-cell karakteristiek waarbij de bovenste helft onbeperkt levert is bij lagere stroom. De combinatie met de onbeschaduwde rij is dus het probleem.

De datasheet van de omvormer. Mppt1 kan 26A aan en 2 strings. Deze worden dan gezamenlijk getrackt.

Bij voldoende hoge zon inderdaad geen probleem.
Doordat de panelen in portrait liggen en de onderkant schaduw heeft heb ik voor deze rij dus geen opbrengst en leveren alleen de 1ste rij opbrengst. Dit zal een hoop verklaren.

Beide strings zijn in gebruik, 16 panalen die op het schuine dak liggen en 18 op het platte dak in 2 rijen.

Dan is er blijkbaar maar 1 oplossing en dat is dan Optimizers laten plaatsen op deze 9 panelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
KweNi schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:38:
[...]

Heeft die Panther geen iets te lage spanning voor IQ7+?

Edit: never-ending, had foute datasheet bekeken.
Nog opvallendheden, of welke keuze zou jij maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 12:48
Jeep schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:06:
[...]

Doordat de panelen in portrait liggen en de onderkant schaduw heeft heb ik voor deze rij dus geen opbrengst en leveren alleen de 1ste rij opbrengst. Dit zal een hoop verklaren.

Beide strings zijn in gebruik, 16 panalen die op het schuine dak liggen en 18 op het platte dak in 2 rijen.

Dan is er blijkbaar maar 1 oplossing en dat is dan Optimizers laten plaatsen op deze 9 panelen ?
Of wat @Ronald zei: kratje pils onder de 2e rij.
Of wellicht iets steviger als een aantal opsluitbanden

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ronald schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:44:
De Dmecg zijn dus exact hetzelfde gebouwd als de Recom. Dit terwijl ik @RonJ’s post interpreteer als dat ze anders zouden zijn…

Dat de middellijn op het ene merk op paneel iets duidelijker zichtbaar is als de ander is puur visueel, geen technisch verschil.
Ik zie nu op een andere datasheet dat de DMEGC ook half-cut is inderdaad, dat stond op de mij toegezonden engelstalige datasheet totaal niet vermeld. Dan is er op dat vlak inderdaad geen technisch verschil en begrijp ik nu je punt. Dan blijft wel over dat de Recom's minder (gegarandeerde) degradatie en een langere garantie hebben tov de DMEGC.

DMEGC, gegarandeerde output na 25 jaar: 84,8%, productgarantie 12 jaar.
Recom, gar. output na 25 jaar: 87,2%, productgarantie 25 jaar.

Of dat in de praktijk echt zo verschillend gaat uitpakken zal allemaal nog maar moeten blijken natuurlijk, daarnaast heb jij in eerste instantie voor garantie met je installateur te maken en niet de fabrikant.

Verder is het allemaal redelijk om het even qua paneelkeuze.

@MaStar Hangt er wel een beetje vanaf wat je verstaat onder "full black" (en pas je verwachtingen hierin maar vast aan). Deze zwarte panelen hebben een wat minder zichtbare structuur doordat de zilveren busbars donker(der) gecoat zijn, maar je ziet het nog steeds duidelijk zitten.

"Echte" full black panelen alsin een volledig effen zwart vlak a la een display heb ik iig nog nooit gezien, ik ben hier vanuit mn kamer omringt door zeker 10 verschillende types "full black" panelen op de daken hier in de buurt en allemaal hebben ze een op afstand duidelijk zichtbare busbar-structuur. Bij het ene paneel is het contrast net iets groter en/of is het paneel zelf wat blauwer, maar ze hebben allemaal de bekende busbar-structuur. Als je daar echt heel kritisch op bent zou ik eerst eens in het echt (en in het daglicht) gaan kijken bij een zonnepanelen shop voordat je ergens voor gaat.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

klump4u schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:39:
[...]

Waarom alles vervangen?
1 meter kost €3,65 bij de bouwmarkt.
https://www.hornbach.nl/p...zwart-per-meter/10253070/
Ik wil sowieso op 4mm² blijven, maar los daarvan, Zo'n CEE stopcontact is op zich ook wel praktisch. Kort snoer eraan en qua kosten scheelt het amper, dus vandaar dat ik dat overweeg. Wil alleen graag weten of zo'n CEE stekker voor een inverter ook is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Jeep schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:06:
[...]

Samenvattend
- kratjes
- polystring
- optimizers

Kratjes kost minste, levert meeste op. Maar let op wind belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
RonJ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:14:
[...]

Ik zie nu op een andere datasheet dat de DMEGC ook half-cut is inderdaad, dat stond op de mij toegezonden engelstalige datasheet totaal niet vermeld. Dan is er op dat vlak inderdaad geen technisch verschil en begrijp ik nu je punt. Dan blijft wel over dat de Recom's minder (gegarandeerde) degradatie en een langere garantie hebben tov de DMEGC.

DMEGC, gegarandeerde output na 25 jaar: 84,8%, productgarantie 12 jaar.
Recom, gar. output na 25 jaar: 87,2%, productgarantie 25 jaar.

Of dat in de praktijk echt zo verschillend gaat uitpakken zal allemaal nog maar moeten blijken natuurlijk, daarnaast heb jij in eerste instantie voor garantie met je installateur te maken en niet de fabrikant.

Verder is het allemaal redelijk om het even qua paneelkeuze.

@MaStar Hangt er wel een beetje vanaf wat je verstaat onder "full black" (en pas je verwachtingen hierin maar vast aan). Deze zwarte panelen hebben een wat minder zichtbare structuur doordat de zilveren busbars donker(der) gecoat zijn, maar je ziet het nog steeds duidelijk zitten.

"Echte" full black panelen alsin een volledig effen zwart vlak a la een display heb ik iig nog nooit gezien, ik ben hier vanuit mn kamer omringt door zeker 10 verschillende types "full black" panelen op de daken hier in de buurt en allemaal hebben ze een op afstand duidelijk zichtbare busbar-structuur. Bij het ene paneel is het contrast net iets groter en/of is het paneel zelf wat blauwer, maar ze hebben allemaal de bekende busbar-structuur. Als je daar echt heel kritisch op bent zou ik eerst eens in het echt (en in het daglicht) gaan kijken bij een zonnepanelen shop voordat je ergens voor gaat.
Thanks! Met betrekking tot het visuele aspect ben ik er niet heel kritisch op. Maar bij de Rencon panelen lijkt de half cut zichtbaarder dan die van de DMEGC. Die laatste zou dan mijn voorkeur hebben....

Garantie en output...tja de praktijk zal het leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:56
Fairy schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:39:
Wil alleen graag weten of zo'n CEE stekker voor een inverter ook is toegestaan.
Geen idee of het mag, maar het werkt hier uitstekend sinds 2013.
2 systemen met CEE (1 X 2K inverter op 2,5² en 1 X 3K6 inverter op 4²)

De zonneboer had oorspronkelijk ymvk(?) gebruikt, maar dat viel al bijna van de muur af als je er te hard naar keek. Zo is ook het gebrek aan een werkschakelaar opgelost (wat in 2013 nog geen vereiste was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

LooneyTunes schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:41:
[...]

Geen idee of het mag, maar het werkt hier uitstekend sinds 2013.
2 systemen met CEE (1 X 2K inverter op 2,5² en 1 X 3K6 inverter op 4²)

De zonneboer had oorspronkelijk ymvk(?) gebruikt, maar dat viel al bijna van de muur af als je er te hard naar keek. Zo is ook het gebrek aan een werkschakelaar opgelost (wat in 2013 nog geen vereiste was).
Goed om te horen. Ik heb naast de inverters een PV verdeler hangen met een hoofdschakelaar erin en aparte 16B automaten per inverter, dat zie ik zelf als werkschakelaar.

Die CEE stekkers lijken me een perfecte manier om de inverters aan te sluiten. De pinnen zijn heel dik en dat lijkt me een prima connectie die desgewenst ook is los te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ronald schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:44:
Maar wat is het mooist? Het middellijst zichtbaar (zoals op de rencon) of juist niet (zoals op de DMEGC?)
Ik denk dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09-2024

rolandb

JvS schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:25:
[...]

https://solarbuildermag.c...audulent-pv-module-sales/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:24

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Appels met peren. B panelen vs fraude zijn twee hele verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 09:24

Chielos

Inno Mini Cooper

Heeft iemand van jullie ervaring met grotere installaties? We zijn bezig met een systeem van 140+ panelen zakelijk. Maar ik lees en hoor dat je dit niet zelf kan/mag? Ik heb al meerdere installaties gelegd, maar niet zo groot.
Panelen leggen is niet zo moeilijk. Aansluiten laat ik wel doen. Inkoop kan overal denk ik.
En dan een scope 12 keuring erachteraan?

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:52
@Chielos Begin bij je verzekering.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Laatst online: 09:56
Fairy schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:45:
De pinnen zijn heel dik en dat lijkt me een prima connectie die desgewenst ook is los te maken.
Zeker als je het vergelijkt met die iele Wieland connectoren die aan sommige inverters zitten. (ondanks dat ze geschikt zijn voor 20A)
Let er wel op dat je een 16A en een 32A CEE hebt. (random links, geen advies!)

Voor de '2K' inverter heb de 16A (bouwmarkt) versie, voor de andere (3K6) heb ik een 32A (Conrad) gekozen (gevalletje 'better save than sorry').
De '2K' omvormer is nu vervangen door een 4K2 omvormer, dus de CEE's gaan binnenkort ook vervangen worden door 32A varianten (incl een vervanging van 2² naar 4² naar de groepenkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:14
Chielos schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:14:
Heeft iemand van jullie ervaring met grotere installaties? We zijn bezig met een systeem van 140+ panelen zakelijk. Maar ik lees en hoor dat je dit niet zelf kan/mag? Ik heb al meerdere installaties gelegd, maar niet zo groot.
Panelen leggen is niet zo moeilijk. Aansluiten laat ik wel doen. Inkoop kan overal denk ik.
En dan een scope 12 keuring erachteraan?

Wat zouden jullie doen?
Eerst iemand zoeken die dan de aansluiting kan en wil doen (prijs op voorhand vast leggen), en die ook weet wat er moet gebeuren voor de keuring en aanmelding.
Je zal maar 140 panelen op je dak hebben liggen en dat dan niet aangesloten en goedgekeurd krijgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-06 19:26
Op dit moment worden op de hoge tweekapper aan de overkant, panelen gelegd zonder enige valbeveiliging. Op de auto van de installateur staat zijn lijfspreuk: "technisch en veilig werken".

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Gaat soepel vandaag...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pg6R1fNJPfN2fuFCEhGvpGWm7hQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mLjcjprn10g16BzzM2zjiniH.png?f=user_large
Allemaal overvoltage meldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGuhXwKqNdu2YWJrtxKfTKmszWA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P0ps3tP5D4TjYYoQimtaFjgW.png?f=user_large
Het verschil zint me niks tussen de fasen terwijl ik op drie fasen teruglever.

's ochtends staat ie al scheef
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmtJ-1pvJk1ViEoMjHuIzrFSmoM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aW6SrqVlJfP1fbJVEoNbResj.png?f=user_large

In principe komt morgen Stedin even kijken. Ze zijn de meter (weer) kwijt in het systeem (ik zie hem wel) en misschien is er meer aan de hand.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Señor Sjon Tijd om even flink wat straalkachels aan te zetten om het voltage wat naar beneden te trekken ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Skipper-93 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:52:
[...]

Dat is flink lang! De leverbaarheid van nieuwe is nu ook wel drama.
In de tussentijd kwam er vanuit Fimer nog een formulier om in te vullen.

De PVS-60 ventilatorset is vandaag met TNT economy express geleverd.

28 - 9 Februari = 19 dagen / net geen 3 weken is de levertijd van Fimer voor een omvormer wisselstuk (reserve/vervang onderdeel) onder garantie.

Afzender: Santa Barbara, Via dell'industria, 52022 Località Meleto Cavriglia AR
Volgens Google Maps is het nog ABB op huisnummer 19.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cville
Uitbreiding forfait voor zonnepaneelhouders. Voor wie het nog niet wist, zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Termy schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:39:
@Señor Sjon Tijd om even flink wat straalkachels aan te zetten om het voltage wat naar beneden te trekken ;).
Ik had al remote de a/c op verwarmen gezet, maar die gebruikt de verkeerde fase. :+

Ik ben wel benieuwd of meer mensen met 3 fasen-omvormers zulke verschillen hebben tussen de fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
cville schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:05:
Op dit moment worden op de hoge tweekapper aan de overkant, panelen gelegd zonder enige valbeveiliging. Op de auto van de installateur staat zijn lijfspreuk: "technisch en veilig werken".
Met een ladder of met een steiger/hoogwerker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:52
cville schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:05:
Bel de Woute!
Ik bedoel Arbo :+

Hij al wel snel klaar willen zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:03
Señor Sjon schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:07:
Gaat soepel vandaag...
[Afbeelding]
Allemaal overvoltage meldingen.

[Afbeelding]
Het verschil zint me niks tussen de fasen terwijl ik op drie fasen teruglever.

's ochtends staat ie al scheef
[Afbeelding]

In principe komt morgen Stedin even kijken. Ze zijn de meter (weer) kwijt in het systeem (ik zie hem wel) en misschien is er meer aan de hand.
Hier L3 234,3 volt en L2 250,2 vanmiddag.
Was hier vorig jaar zomer al zo, ben toen de netspanning gaan loggen in HA ivm de toekomstige aanschaf PV. Is november 2022 geplaatst.
Heb de indruk dat de buren allemaal met een pv-verdeler op zolder op de zelfde fase invoeden.

Goed dat de netcode wordt aangepast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Martin7182 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:24:
[...]

Met een ladder of met een steiger/hoogwerker?
Ladder en 1 persoon die de panelen het dak op tilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
elektriekert schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:33:
[...]

Bel de Woute!
Ik bedoel Arbo :+

Hij al wel snel klaar willen zijn :9
Toen de wijk nog in aanbouw was, heb ik dat een paar keer gedaan en goed kunnen zien wat het resultaat was. De inspecteur komt langs en steekt zijn vingertje op waarop de installateurs hun valbeveiliging omdoen. De inspecteur rijdt de straat uit en de installateurs doen de valbeveiliging weer af en gaan op de oude voet verder. Het lijkt uitsluitend voor de bühne te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
cville schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:03:
[...]

Toen de wijk nog in aanbouw was, heb ik dat een paar keer gedaan en goed kunnen zien wat het resultaat was. De inspecteur komt langs en steekt zijn vingertje op waarop de installateurs hun valbeveiliging omdoen. De inspecteur rijdt de straat uit en de installateurs doen de valbeveiliging weer af en gaan op de oude voet verder. Het lijkt uitsluitend voor de bühne te zijn.
Waar ik werk gaat het ook deels zo, er zijn allerlei veiligheidsmiddelen beschikbaar maar soms volstaan ze niet of is het onwerkbaar.
We staan niet op eek dak overigens :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 08:09
Simpel360 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:37:
[...]

Was hier vorig jaar zomer al zo, ben toen de netspanning gaan loggen in HA ivm de toekomstige aanschaf PV. Is november 2022 geplaatst.
Heb de indruk dat de buren allemaal met een pv-verdeler op zolder op de zelfde fase invoeden.

Heb je tips hoe dat te loggen?

Ik heb een homewizard dongle en wat zigbee spul aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
jantje112 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:59:
[...]

Heb je tips hoe dat te loggen?

Ik heb een homewizard dongle en wat zigbee spul aangesloten
De netspanning is onderdeel van het DSMR protokol welke uit de P1 poort rolt van de kWh meter.
Deze waardes log ik via een usb kabeltje op een RasberryPi waarop HomeAssistant draait.
In 1e instantie geen spanningen om te loggen, bleek de meter dit niet op de P1 poort te zetten. Stedin heeft toen (gratis) de meter vervangen. *O*

Niet alle dongles doen iets met de netspanning. Zal trial & error zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
cville schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:58:
[...]

Ladder en 1 persoon die de panelen het dak op tilde.
Oei, dat is foute boel. Ook al gaat het veel sneller, ik begrijp dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

Señor Sjon schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:14:
[...]

Ik had al remote de a/c op verwarmen gezet, maar die gebruikt de verkeerde fase. :+

Ik ben wel benieuwd of meer mensen met 3 fasen-omvormers zulke verschillen hebben tussen de fasen?
Klinkt wel als de moeite waard om die van fase te wisselen. Niet dat de airco nou zo veel trekt, maar misschien net genoeg.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb vorig jaar veel Wp er bij gelegd en goed kunnen profiteren van de hoge tlv. In totaal nu 18000Wp verspreid over verschillende dakvlakken en het ligt vol. Veel schaduw op sommige plekken, maar dat maakt niet zo veel uit. In februari bijvoorbeeld kort 10kW aangetikt.

Nu wil ik een laatste uitbreiding doen en dat is een veranda plaatsen met zonnepanelen als dak. En omdat ik dan toch bezig ben ook 16 stuks 250Wp panelen vervangen door hogere Wp panelen.

Het veranda dak krijgt dan ruim 7000Wp op een 3-fase omvormer. Met het vervangen van de kleine panelen kom ik uit op bijna 27000Wp totaal geïnstalleerd.

Gisteravond heb ik in Sunny alles gesimuleerd en ook alles bekeken met pvcalc en ik zie dat met name in de zomer dat ik een grote kans heb bij volle zon in de middag 22kW aan ga tikken. Dit zit ruim boven 3x25a. Wat is het beste te doen?

Naar 3x35a komt dit jaar nog uit, maar daarna niet meer. Dit zie ik op dit moment niet als een goede oplossing.

Mogelijke oplossingen:

- Minder uitbreiden
- Omvormers begrenzen in de maanden wanneer de zon hoog staat ( dan heb ik bijna geen last van schaduw na 13 uur). Ik heb dan 5 omvormers waarvan ik er 4 makkelijk kan aanpassen.
- Oriëntatie kan ik niet zo heel veel aan doen, maar een veranda met een punt dak helpt een beetje, maar vereist veel meer bouwkundige kunsten van mij , terwijl de piek minimaal naar beneden gaat. Het dak van de veranda wordt bijna helemaal plat met een kleine hoek van 3-4 graden richting oost
- Kleine panelen niet vervangen zorgt voor een piek die 1kW lager zal zijn .
- Grote verbruikers aanzetten kan ik nu nog niet. Geen warmtepompen hier op dit moment een is ook geen echte oplossing

Kunnen jullie helpen met andere inzichten? Ik wil niet continu de hoofdzekering er uit laten klappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

kiddyl schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:12:

- Omvormers begrenzen in de maanden wanneer de zon hoog staat
dat zou ik doen inderdaad. want dan profiteer je de rest van het jaar wel maximaal van ál je zonnepanelen.

Je zou ook gewoon je kleinste omvormer uit kunnen zetten, misschien zelfs wel automatisch via domotica. Dan kun je alles aangesloten houden maar zodra je over de 22 kW heen gaat, laat je 1 omvormer automatisch uit vallen bijvoorbeeld. Ook kun je dan de rest van de dag weer gebruik maken van al je capaciteit.

Handigst zou dus zijn als je automatisch iets kunt terugregelen voor de piekmomenten. Technisch is dat mogelijk. Goodwe omvormers zijn bijvoorbeeld via bijvoorbeeld een wifi smartswitch eenvoudig tijdelijk uit te schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:44

Mogelijke oplossingen:

1 Minder uitbreiden
2 Omvormers begrenzen in de maanden wanneer de zon hoog staat ( dan heb ik bijna geen last van schaduw na 13 uur). Ik heb dan 5 omvormers waarvan ik er 4 makkelijk kan aanpassen.
3 Oriëntatie kan ik niet zo heel veel aan doen, maar een veranda met een punt dak helpt een beetje, maar vereist veel meer bouwkundige kunsten van mij , terwijl de piek minimaal naar beneden gaat. Het dak van de veranda wordt bijna helemaal plat met een kleine hoek van 3-4 graden richting oost
4 Kleine panelen niet vervangen zorgt voor een piek die 1kW lager zal zijn .
5 Grote verbruikers aanzetten kan ik nu nog niet. Geen warmtepompen hier op dit moment een is ook geen echte oplossing

Kunnen jullie helpen met andere inzichten? Ik wil niet continu de hoofdzekering er uit laten klappen.
Ik zou 2 en 4 doen. Twee omdat dat echt werkt en 4 omdat ik ervoor ben om spullen die nog goed werken niet te vervangen in verband met het milieu.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Ik heb vorig jaar veel Wp er bij gelegd en goed kunnen profiteren van de hoge tlv. In totaal nu 18000Wp verspreid over verschillende dakvlakken en het ligt vol. Veel schaduw op sommige plekken, maar dat maakt niet zo veel uit. In februari bijvoorbeeld kort 10kW aangetikt.

Nu wil ik een laatste uitbreiding doen en dat is een veranda plaatsen met zonnepanelen als dak. En omdat ik dan toch bezig ben ook 16 stuks 250Wp panelen vervangen door hogere Wp panelen.

Het veranda dak krijgt dan ruim 7000Wp op een 3-fase omvormer. Met het vervangen van de kleine panelen kom ik uit op bijna 27000Wp totaal geïnstalleerd.

Gisteravond heb ik in Sunny alles gesimuleerd en ook alles bekeken met pvcalc en ik zie dat met name in de zomer dat ik een grote kans heb bij volle zon in de middag 22kW aan ga tikken. Dit zit ruim boven 3x25a. Wat is het beste te doen?

Naar 3x35a komt dit jaar nog uit, maar daarna niet meer. Dit zie ik op dit moment niet als een goede oplossing.

Mogelijke oplossingen:

- Minder uitbreiden
- Omvormers begrenzen in de maanden wanneer de zon hoog staat ( dan heb ik bijna geen last van schaduw na 13 uur). Ik heb dan 5 omvormers waarvan ik er 4 makkelijk kan aanpassen.
- Oriëntatie kan ik niet zo heel veel aan doen, maar een veranda met een punt dak helpt een beetje, maar vereist veel meer bouwkundige kunsten van mij , terwijl de piek minimaal naar beneden gaat. Het dak van de veranda wordt bijna helemaal plat met een kleine hoek van 3-4 graden richting oost
- Grote verbruikers aanzetten kan ik nu nog niet. Geen warmtepompen hier op dit moment een is ook geen echte oplossing

De panelen of verandadak extra helling geven naar 13 graden oost.
En
Slim regelen, 1 van de omvormersystemen laten terugregelen in vermogen op totaal teruglevering door de meter middels bijv. de P1 poort.

Ik weet niet of de hoofdzekering een automaat is, zo ja kun je ook wat makkelijker de grens opzoeken >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:27:
[...]

dat zou ik doen inderdaad. want dan profiteer je de rest van het jaar wel maximaal van ál je zonnepanelen.

Je zou ook gewoon je kleinste omvormer uit kunnen zetten, misschien zelfs wel automatisch via domotica. Dan kun je alles aangesloten houden maar zodra je over de 22 kW heen gaat, laat je 1 omvormer automatisch uit vallen bijvoorbeeld. Ook kun je dan de rest van de dag weer gebruik maken van al je capaciteit.

Handigst zou dus zijn als je automatisch iets kunt terugregelen voor de piekmomenten. Technisch is dat mogelijk. Goodwe omvormers zijn bijvoorbeeld via bijvoorbeeld een wifi smartswitch eenvoudig tijdelijk uit te schakelen.
Ik heb al mijn uitbreidingen met Goodwe omvormers gedaan. Hier zal ik naar zoeken.
Noutie schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:55:
[...]

Ik zou 2 en 4 doen. Twee omdat dat echt werkt en 4 omdat ik ervoor ben om spullen die nog goed werken niet te vervangen in verband met het milieu.
De kleine panelen heb ik begin vorig jaar tweedehands gekocht toen de tlv 45 cent was. Inmiddels ruim meer opgeleverd dan ze hebben gekost en zijn mijn dakvlakken prime estate geworden met 90 cent tlv 8) . Ze komen op MP te staan voor de volgende ronde. Verder ben ik het met je eens dat spullen opgebruikt moeten worden.
Simpel360 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:04:
[...]

De panelen of verandadak extra helling geven naar 13 graden oost.
En
Slim regelen, 1 van de omvormersystemen laten terugregelen in vermogen op totaal teruglevering door de meter middels bijv. de P1 poort.

Ik weet niet of de hoofdzekering een automaat is, zo ja kun je ook wat makkelijker de grens opzoeken >:)
13 graden is heb ik ook gesimuleerd, maar niet zozeer in opbrengst, maar in eventuele schaduw voor mijn achterburen. Het hoogste punt wordt dan significant hoger. Ik overweeg wel om iets meer helling dan 3 graden te geven om het water beter af te voeren. Met 3 graden heb ik nu 20cm over 4 meter en dat kan ik mooi wegwerken. Met een grotere hoek moet ik het dak zichtbaar een helling geven. Een luxe probleem, maar het wordt ook het eerste houten bouwwerk dat ik ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Simpel360 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:37:
[...]

Ze komen voor 12.00 kijken

Wat metingen deze ochtend.
7:29
221.3 | 231.5 | 225.6

7:54
226.8 | 233.3 | 227.7

8:35
229.8 | 238.0 | 231.4

9:12
230.5 | 239.9 | 235.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32
Ik heb een Goodwe omvormer te koop staan, maar was even benieuwd hoe het met de koppeling met de SEMS Portal zit. Ik zie daar een optie voor 'verwijderen'. Kan een koper hem dan zo aan zijn account koppelen als ik dat heb gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:46

Mogelijke oplossingen:

- Minder uitbreiden

Ik weet niet bij welke netbeheerder jij zit, maar Liander bijvoorbeeld stelt wel maxima aan het teruglever vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXfaQQOrP2BuT6wrhz0hV_cCigI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtNadWByyDZcQZiemFa2ORqV.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Pim57 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:28:
[...]

Ik weet niet bij welke netbeheerder jij zit, maar Liander bijvoorbeeld stelt wel maxima aan het teruglever vermogen.

[Afbeelding]
Dat is gelijk aan de max van de aansluiting.

3 x 25A x 230v = 17.250 W
3 x 35A x 230v = 24.150 W

Ik heb zelf een 3x 25A aansluiting en komt wel eens voor dat één van de fases tijdelijk met 35A wordt belast. Een smeltzekering is niet zo "gevoelig" en kan prima langdurig hoger ampèrage toelaten.

Als ik in jouw situatie zat en je hebt smeltzekeringen zou ik omvormers limiteren op max 3x 30A (~21 kW).

[ Voor 21% gewijzigd door nMad op 01-03-2023 09:51 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Pim57 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:28:
[...]

[Afbeelding]
Je kan afhankelijk van oriëntaties makkelijk meer Wp aan zonnepaneel vermogen geïnstalleerd hebben omdat de pieken niet op hetzelfde tijdstip vallen.

In mijn simulatie heb ik met 27000Wp zonnepaneel vermogen een max van 22kW opwekking gedurende een periode van max 2 a 3 uur op een dag over een periode van 3 maanden.

De omvormers die ik heb zijn onder gedimensioneerd bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

ThinkPad schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:26:
Ik heb een Goodwe omvormer te koop staan, maar was even benieuwd hoe het met de koppeling met de SEMS Portal zit. Ik zie daar een optie voor 'verwijderen'. Kan een koper hem dan zo aan zijn account koppelen als ik dat heb gedaan?
Ja zo werkt het bij de meeste omvormers.
Meestal kunnen ze maar aan een account gekoppeld zijn.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:50

greatgonzo

schit-te-rend!

beetje zonde terwijl het zo'n mooi weer is, Solaredge defect, wordt onder garantie vervangen..

Nu vroeg ik mij het volgende af. Op dit moment hebben we een 5000w omvomer, maar we hebben later panelen bijgelegd, waardoor ik op 6700 Wp zit. Het installatiebedrijf gaf destijds aan dat het niet rendabel was om de omvormer te vervangen, dat is juist een van de duurdere onderdelen, die investering heb je er niet zomaar uit.

Maar aangezien Solaredge toch een nieuwe stuurt, kan het misschien interessant zijn dat ik, tegen kleine meerprijs, een 7000w omvormer wil.

Over de vuist berekening:
- op zonnige dagen loopt de omvormer tussen 12:30 en 15.00 tegen z'n max. Dat is 2,5 uur.
- Dat gebeurt vooral in de zonnige maanden, zeg mei t/m augustus. Dat is 4 maanden.
- Ik ga maar even uit van 33% aan zonnige dagen, waarbij hij tegen de max loopt.

Volgens die berekening mis ik op jaarbasis (2,5 x 30 x 4)/ 3 = 100 kWh. Laat ik er van uitgaan dat, met de komende jaren erbij, de prijs ongeveer €0,30 is, dan scheelt me dat op jaarbasis €30

Is wel realistisch toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 08:56
Simpel360 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:30:
[...]

Zo iets een idee?
[Afbeelding]

Anders met een 90 en 45 graden bocht aan elkaar
Dat vind ik net iets te creatief inderdaad... :)

Bochten zijn ook een optie. Ik vraag me alleen af die wel goed gaat ivm condens?
wappiewappie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:53:
Ik weet niet of het nodig is, maar de werking is niet gelijk aan de trekkap die er nu op zit.
Een trekkap is op zich niet nodig (liever niet zelfs). Er zit namelijk een badkamerventilator op aangesloten.
BarryH schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:10:
[...]

wel nadenken over sneeuw....
Goed punt. Enig idee of er richtlijnen zijn qua minimale hoogte?
Puddi Puddin schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:12:
De vraag is hoeveel draait die pijp daadwerkelijk op het paneel? Ik weet niet hoe groot je string is maar stel hij draait er iets op dan verlies je at most een 100watt op dat moment? Er van uitgaande dat je string niet heel groot is. Valt er genoeg schaduw op dan zullen de bypass diodes het paneel beschermen en direct ook het verlies tot 1 paneel beperken.
De pijp staat ongeveer ten zuiden van het paneel. Op een zonnige zomerdag (30 kWh opbrengst) schat ik zo’n 1,5 kWh te verliezen.

Op de GoodWe GW-4000DT (3 fase) zit schaduwmanagement, maar dit werkt af en toe niet goed. Komt waarschijnlijk door de lage stringspanning. Er zitten namelijk maar 8 panelen op de string met schaduw (Oost-West opstelling met 2 string van elk 8 panelen).
raymondw schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:38:
[...]

Je zou ook kunnen denken aan een optimizer
TS4-A-0
Zo’n Tigo heeft er al tussen gezeten (nu weer tussenuit gehaald), helaas deed dit weinig/vrijwel niets.
JvS schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:26:
[...]

@Frenkie567917 geen idee wat dat pijpje moet doen, maar mijn luchtdoorvoeren van de ventilatie en rioolontluchting zijn VEEL korter. Kan je overal ook vinden op internet.
Het gaat om een afvoer alleen van de badkamer. Hierop is een badventilator is aangesloten.
Ik heb zelf aardig lopen googlen, maar ik kwam geen kortere tegen.
Wel ontluchtingsdoorvooren, die zijn inderdaad korter.
Ik vraag me af of die hier kan toepassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:06
Hangover_ohoo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:11:
Soort gelijk issue mogelijk als @sgouman hier.....

Set 12x 400wp panelen, volledig op zuid gelegen, helling 45 graden in 1 string aangesloten op een 3-fase Goodwe 4gw4k-dt.
Opbrengst vandaag (tot 15:05u) 13.2kWh.

Wat me opvalt is dat er een harde aftopping lijkt plaats te vinden.

.......[tekst en plaatje]

Is dit gedrag (bij anderen) herkenbaar en volkomen logisch of zou ik met 12x 400wp panelen en deze string setup / Goodwe omvormer die harde aftopping nu niet moeten verwachten ? En is er dus mogelijk een deel van de panelen wellicht niet goed aangesloten. Hoor graag jullie ideeen.
Update: na een FW upgrade van mijn omvormer (Goodwe 4k) is het probleem eindelijk opgelost. Heb wat moeten duwen en zeuren bij support van GW om het voor elkaar te krijgen maar zojuist hebben ze de FW gepushed en zie direct een opbrengst die oploopt tot boven de 3900wh ipv de 2800 waarop ik bleef steken.

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Opslag 10 kWh (2x MT FW151 CT003 FW114, 2 fases, ModBus/NodeRed) | 42 kWh i3 BEV | 12 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT | MHI (2x) + ME L/L airco's (ESP sturing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Frenkie567917 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:01:
[...]

Het gaat om een afvoer alleen van de badkamer. Hierop is een badventilator is aangesloten.
Ik heb zelf aardig lopen googlen, maar ik kwam geen kortere tegen.
Wel ontluchtingsdoorvooren, die zijn inderdaad korter.
Ik vraag me af of die hier kan toepassen?
Van links naar rechts
- Dakdoorvoer elektra zonnepanelen
- CV ketel (die moet echt zo hoog zijn)
- Ventilatie afvoer (met S&P buisventilator, 100mm leidingen)
- Beluchting riool

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hEqn1VvustFd5Xb9sRpPG9YcmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rkuJHXebwmNIB6zohEl149wa.png?f=fotoalbum_large

Zowel beluchting riool als ventilatieafvoer zijn korte pijpjes. 26cm hoog enkelwandig:
https://www.janwit.nl/pla...hting-enkelwandig-90-100/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:52
@kiddyl Als je zelf je netaansluiting weer kan activeren (dus automaten hebt) kan je het gewoon proberen.
Als je nog stoppen hebt die in een bakelieten verzegelde kast zitten, kan je dat ook doen, maar loop je het risico dat je netbeheerder langs moet komen om de boel weer aan te zetten.

Wellicht kan je nog dynamisch terugregelen (max ac wattage terugzetten)? b.v. met de data uit de P1 poort van de slimme meter. Ik weet niet of Goodwe dat ondersteunt met de omvormers die jij hebt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuxxx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Beste mede-Tweakers,

Met veel interesse ben jk dit inmiddels 49 pagina tellend topic van begin tot einde aan het door lezen, want sinds afgelopen week hebben wij de knoop doorgehakt om zonnepanelen te (laten) plaatsen.

Inmiddels hebben wij naar 20+ bedrijven een uitvraag gedaan die bewust een summiere hoeveelheid aan data bevat, in de veronderstelling dat wij daarmee de meest objectieve voorstel krijgen. Uiteraard zijn zaken als obstructies, type meterkast (1 vs. 3 fase) en de harde eis dat 1 paneel het niet voor de rest mag verpesten wel meegeleverd.

Wat ons opvalt zijn de twee kampen die lijnrecht tegenover elkaar staan, namelijk de bedrijven die zonder schouwing precies het "hoe en wat" weten. Hoogstwaarschijnlijk leunen ze onderhevig op (in ons geval gedateerde) luchtfoto's en het belletje wat daar aan vooraf gaat. Het andere kamp belt ook, maar om een schouwing in te plannen, want zonder schouwing kunnen zij geen gedegen offerte opstellen. Aldus.

Inmiddels hebben wij van het eerste kamp al een aantal offertes binnen gekregen, en wij verbazen ons over het volgende:
  • Geen gespecialiseerde offerte/factuur. De kitlist bestaat niet uit prijs per product, maar een totaalprijs.
  • De prijsverschillen (duizenden euro's) tussen de verkregen offertes.
  • Het onverklaarbare prijsverschil tussen een offerte en de particuliere (webshop)prijs voor exacte dezelfde onderdelen. Toegegeven, manuren moeten ook betaald worden, maar dat mag naar ons inziens niet 50% of meer van prijsverschil zijn.
  • Het mondiale verschil in de hoeveelheid zonnepanelen ons adres kan huisvesten (van 6 tot 17). Gênant detail, toevallig allemaal dezelfde panelen (Jinko 420wp).
  • Het verschil in type omvormers en setup (parallel versus serieel).
  • M.i. geen oog op de toekomst door producten te adviseren die niet geschikt zijn voor een thuisaccu. Idem dito voor omvormers die wel geschikt zijn voor de geadviseerde panelen, maar 500WP of hoger niet.
  • De het gebrek aan uitleg over de opstelling, terwijl luchtfoto's uit de wijk diverse opstellingen tonen.
Dit heeft ons drie dingen doen afvragen, namelijk of:
  • Wij beter in zee kunnen gaan met bedrijven die wel eerst schouwen en dan pas offreren.
  • Of het misschien niet voordeliger is om ze zelf te plaatsen, maar het electra-gedeelte uit te besteden aan een installateur. (Mijn DM staat open. Wil graag ervoor betalen)
  • Waar het eerse kamp, maar ook jullie :-), in hemelsnaam gedetailleerde legplannen genereren o.b.v. luchtfoto's. Hoe weet je dat een getekende paneel in een legplan daadwerkelijk zoveel pixels lang/breed is? Is daar gratis software voor?
Hoop dat dit topic het juiste topic is voor deze soort vragen.

Met vriendelijke groet,

Tuxxx

In a tuxedo, I’m a star. In regular clothes, I’m a nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
[b]Tuxxx schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:15:[/b

Dit heeft ons drie dingen doen afvragen, namelijk of:
  • Wij beter in zee kunnen gaan met bedrijven die wel eerst schouwen en dan pas offreren.
  • Of het misschien niet voordeliger is om ze zelf te plaatsen, maar het electra-gedeelte uit te besteden aan een installateur. (Mijn DM staat open. Wil graag ervoor betalen)
  • Waar het eerse kamp, maar ook jullie :-), in hemelsnaam gedetailleerde legplannen genereren o.b.v. luchtfoto's. Hoe weet je dat een getekende paneel in een legplan daadwerkelijk zoveel pixels lang/breed is? Is daar gratis software voor?
1. De vraag stellen is hem beantwoorden ;) Wij hebben vergelijkbare ervaringen met deze luchtfoto-offerte-fabriekjes en zijn dan ook met een partij in zee gegaan die eerst is komen kijken en meten. Maar dan nog: As we speak wordt de betreffende installatie geplaatst en komen de panelen (in overleg) toch weer anders te liggen dan toen bedacht door de eigenaar/verkoper, dit ivm de plaatsing van de haken tov de dakbalken. Daar kom je pas achter als je de pannen eraf hebt.

2. Uiteraard is dat voordeliger. De vraag is meer, ga je in deze markt iemand vinden die een halve klus wil doen? Ik zou dan kijken of je het AC- dan wel het meterkast deel kan uitbesteden aan een lokale elektricien en het DC-gedeelte wel helemaal zelf doen. Kijk dan ook eens naar Weidmuller PV-sticks, dan hoef je al geen MC-4 stekkers te knijpen.
3. Kijk eens naar designer.solaredge.com of sunnydesignweb.com. NIet alleen handig voor een legplan, maar ook om compatibiliteit van omvormer vs panelen en de juiste sizing te bepalen.

Als je de maten van 1 dakpan opmeet kan je het redelijk nauwkeurig doortellen. Maar het blijft natuurlijk een gok op basis van een luchtfoto. Meten is altijd beter.

Tot slot: Ik begrijp je opmerking mbt omvormers voor 500Wp panelen niet helemaal, dat gaat neem ik aan over Micro's? Als je die wil uitbreiden kan je ze het beste tegen die tijd op een extra groep zetten, meestal zijn de nieuwere modellen niet compatible binnen dezelfde kabelstring. Panelen gaan iig langer mee dan een omvormer.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-06 19:27
Ik heb een offerte-topic geopend, ben benieuwd naar jullie meningen en expertise!

Offertes zonnepanelen - plat dak - nieuwbouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-06 12:19

Mogelijke oplossingen:

Bij growatt kun je met spoelen (current sensors) in de meterkast meten, en daar dynamisch via modbus de omvormer limiteren. Dat betekent dat dit mede afhankelijk is van je eigen verbruik.
Ik weet niet of andere merken dat ook kunnen, wat ik wel weet is dat zelfs Growatt leveranciers het niet begrijpen / installeren...

https://webshop.cedel.nl/Eastron-SDM630-Growatt

Er staat een pdf op deze pagina met een beschrijving.

[ Voor 4% gewijzigd door DjAntoon op 01-03-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik ga uitbreiden. Ik heb nu een growatt omvormer die uitstekend werkt.
8400Wp, Growatt 3 fase omvormer, opbrengst 2022: 9892kWh

Nu ga ik op een plat dak uitbreiden, daarbij zal ik wel wat schaduw hebben.
Ik zou bij voorkeur een growatt bijplaatsen aangezien ik in hun "eco" systeem zit, echter er word een goodwe GW 3000D-NS aangeraden ivm schaduw management.

Maakt dat zoveel verschil?

Dit maakt 3 verschillende monitoring systemen, aangezien er ook een APS DS3 bijkomt voor een muur bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-03 09:25
Ik heb nu zonnepanelen op het dak gemonteerd, opbrengst gaat al lekker deze dagen, nu heb ik nog een vast contract tot juni en zal vanaf juli een variable contract krijgen. Uiteraard wil ik mijn opties open houden en misschien wel een overstap naar een andere energie leverancier. Wat gebeurt er met me opgebouwde buffer(saldering) ik ga er even van uit dat ik al flink in de + sta. Neemt een ander leverancier de opgebouwde mandaat over? Hoe werkt dit eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

AngelusHD schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:38:
Ik heb nu zonnepanelen op het dak gemonteerd, opbrengst gaat al lekker deze dagen, nu heb ik nog een vast contract tot juni en zal vanaf juli een variable contract krijgen. Uiteraard wil ik mijn opties open houden en misschien wel een overstap naar een andere energie leverancier. Wat gebeurt er met me opgebouwde buffer(saldering) ik ga er even van uit dat ik al flink in de + sta. Neemt een ander leverancier de opgebouwde mandaat over? Hoe werkt dit eigenlijk?
Nee, je begint weer bij 0. En het overschot wordt uitgebetaald tegen de TLV (terugleververgoeding) van je oude contract.

Soms kan dat dus een reden zijn om bij je oude leverancier te blijven, bijvoorbeeld als je de winter nog door moet.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 01-03-2023 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:37

Mogelijke oplossingen:

- Minder uitbreiden

Een hoofdzekering moet voor 10.000 seconden met factor 1,16 belast worden om hem te triggeren.

Weet je wat de spanning is op de fases?

7333W per fase met factor 1,16 @ 240V is net geen 7000W. Je zit op het randje.

Heb je nog oude stoppen of automaten? Oude stoppen kunnen nog meer hebben. En automaten kun je zelf terug klikken.

Is het proberen waard zonder naar 3x35A met flinke vaste lasten verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Ik weet niet of je een domotica oplossing gebruikt.
Maar je kunt bijv met een P1 kabel je stroom op je fase(s) meten en afhankelijk daarvan 1 of meerdere omvormers via Modbus dynamisch begrenzen. Ik weet niet welke omvormers je hebt en of deze dat kunnen. Fronius en SMA kunnen dat in ieder geval wel.

N.B. door die grote hoeveelheid kWp zou je (nu ook al) aangifte moeten doen bij de belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:02:
@kiddyl Als je zelf je netaansluiting weer kan activeren (dus automaten hebt) kan je het gewoon proberen.
Als je nog stoppen hebt die in een bakelieten verzegelde kast zitten, kan je dat ook doen, maar loop je het risico dat je netbeheerder langs moet komen om de boel weer aan te zetten.

Wellicht kan je nog dynamisch terugregelen (max ac wattage terugzetten)? b.v. met de data uit de P1 poort van de slimme meter. Ik weet niet of Goodwe dat ondersteunt met de omvormers die jij hebt.
Ik gebruik HA en zie dat het volgende op ieder omvormer beschikbaar is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vJtmljeqKKfTn76xUhhXOAceVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xKGhJ8AdriZwyZXdktlxecqU.jpg?f=user_large

Hier ga ik mee spelen dit weekend als het weer mooi genoeg is. Als dit werkt om de omvormer te limiteren dan kan ik het makkelijk in HA doen en eventueel automatiseren.
Noord27 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:53:
[...]

Een hoofdzekering moet voor 10.000 seconden met factor 1,16 belast worden om hem te triggeren.

Weet je wat de spanning is op de fases?

7333W per fase met factor 1,16 @ 240V is net geen 7000W. Je zit op het randje.

Heb je nog oude stoppen of automaten? Oude stoppen kunnen nog meer hebben. En automaten kun je zelf terug klikken.

Is het proberen waard zonder naar 3x35A met flinke vaste lasten verhoging.
Ik heb automaten die ik inderdaad makkelijk om kan zetten, maar het is nooit fijn als ze af gaan. Zeker als ik overdag werk en gezin thuis zit en zich afvraagt wat er aan de hand is. Het wordt een beetje proberen en als de HA integratie werkt kan ik dit finetunen. Heerlijk om het maximale uit te halen wat technisch kan.
jobr schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:56:
[...]

Ik weet niet of je een domotica oplossing gebruikt.
Maar je kunt bijv met een P1 kabel je stroom op je fase(s) meten en afhankelijk daarvan 1 of meerdere omvormers via Modbus dynamisch begrenzen. Ik weet niet welke omvormers je hebt en of deze dat kunnen. Fronius en SMA kunnen dat in ieder geval wel.

N.B. door die grote hoeveelheid kWp zou je (nu ook al) aangifte moeten doen bij de belastingdienst
Ik ga het proberen met de HA integratie, maar ik heb al gevonden dat je via Modbus ook veel kan doen. Daar heb ik nog geen ervaring mee en zal me hierin moeten inlezen. Een omvormer uitschakelen zoals eerder genoemd is mogelijk zag ik al. Ik heb 1 SolardEdge waar ik weinig in kan veranderen, maar mijn uitbreidingen zijn allemaal GoodWe en de volgende omvormer ben ik ook van plan om een GoodWe te nemen.

Mijn plan was in eerste instantie handmatig op de omvormers de limiet in te stellen, maar als het allemaal in HA kan is het veel makkelijker dan gedacht. Dit zal dan wel echt de laatste uitbreiding zijn, of ik moet meer dakvlakken gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
kiddyl schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:41:
[...]

Ik gebruik HA en zie dat het volgende op ieder omvormer beschikbaar is:

[Afbeelding]

Hier ga ik mee spelen dit weekend als het weer mooi genoeg is. Als dit werkt om de omvormer te limiteren dan kan ik het makkelijk in HA doen en eventueel automatiseren.

[...]

Ik heb automaten die ik inderdaad makkelijk om kan zetten, maar het is nooit fijn als ze af gaan. Zeker als ik overdag werk en gezin thuis zit en zich afvraagt wat er aan de hand is. Het wordt een beetje proberen en als de HA integratie werkt kan ik dit finetunen. Heerlijk om het maximale uit te halen wat technisch kan.

[...]

Ik ga het proberen met de HA integratie, maar ik heb al gevonden dat je via Modbus ook veel kan doen. Daar heb ik nog geen ervaring mee en zal me hierin moeten inlezen. Een omvormer uitschakelen zoals eerder genoemd is mogelijk zag ik al. Ik heb 1 SolardEdge waar ik weinig in kan veranderen, maar mijn uitbreidingen zijn allemaal GoodWe en de volgende omvormer ben ik ook van plan om een GoodWe te nemen.

Mijn plan was in eerste instantie handmatig op de omvormers de limiet in te stellen, maar als het allemaal in HA kan is het veel makkelijker dan gedacht. Dit zal dan wel echt de laatste uitbreiding zijn, of ik moet meer dakvlakken gaan plaatsen.
Ik weet niet of het heel goed is om regelmatig dit soort parameters van de omvormer aan te passen. Meestal worden dit soort instellingen in een EPROM of stukje flash opgeslagen. Dit soort geheugens hebben een beperkt aantal schrijf acties. Zou jammer zijn als je op die manier geheugen stuk maakt. Als je omvormer DRM ondersteund is dat wellicht logischer om te gebruiken, dat is juist bedoeld om het vermogen van buiten af te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
ErnstvV schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:45:
[...]

Ik weet niet of het heel goed is om regelmatig dit soort parameters van de omvormer aan te passen. Meestal worden dit soort instellingen in een EPROM of stukje flash opgeslagen. Dit soort geheugens hebben een beperkt aantal schrijf acties. Zou jammer zijn als je op die manier geheugen stuk maakt. Als je omvormer DRM ondersteund is dat wellicht logischer om te gebruiken, dat is juist bedoeld om het vermogen van buiten af te beperken.
Ik lees nu op Github dat het blijkbaar niet werkt op mijn type omvormers. Ik ga het testen, maar het idee was eigenlijk deze waarde 1 keer te veranderen (na het nodige testen) en daarna voor de zonnige maanden zo te laten. Misschien dat ik uiteindelijk besluit een vaste waarde probeer te vinden en het dan niet meer te veranderen. Ik moet er eerst ervaring mee opdoen en door de reacties hier zie ik veel meer mogelijkheden om het eerst maar eens neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Poeh dit zijn wel scheit dagen met mijn NNO dak, doe rond de 250 watt (4400wp). bewolking in Maart levert mij meer opbrengst op :+

[ Voor 22% gewijzigd door Xqlus1ve op 02-03-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Xqlus1ve schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:54:
Poeh dit zijn wel scheit dagen met mijn NNO dak, doe rond de 250 watt (4400wp). bewolking in Maart levert mij meer opbrengst op :+
Oei, hier 4664W met 8400Wp op zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:59
2kw hier met 3360wp en 12.9kwh vandaag opgewekt maar wel ideale zuidelijke ligging _/-\o_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-06 22:02
DjAntoon schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Oei, hier 4664W met 8400Wp op zuid.
hier vandaag tot nu toe 8.7 kwh met tuin op zuidwesten
met 7 panelen van van 2.870 Wattpiek

[ Voor 4% gewijzigd door Mars18 op 02-03-2023 15:20 ]

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Mars18 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:17:
[...]

hier vandaag tot nu toe 8.7 kwh met tuin op zuidwesten
met 7 panelen van van 2.870 Wattpiek
Het waren watten, in kWh 42.1. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Voor de laatste reacties hebben we: Het grote "jouw productie" topic - Deel 9

edit: kijk daar ook voor een indruk van de opbrengst in verhouding tot de oriëntatie. Per maand en per jaar.

[ Voor 36% gewijzigd door onetime op 02-03-2023 15:37 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Wow, hier 4900W met 8400Wp, ZZO ligging en hellingshoek 13 graden.
Nu 26,1kWh opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

elektriekert schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:55:
[...]

Wow, hier 4900W met 8400Wp, ZZO ligging en hellingshoek 13 graden.
Nu 26,1kWh opgewekt.
Ach had ook niets kunnen doen, nu gaat over een jaar gezien als goed is mijn verbruik met 2/3 omlaag. Er komt ook nog 800wp op de platte dak van mijn schuur te liggen op het zuiden. dan ben ik ook weer een stukje verder.

En mijn gas vebruik gaat omlaag door airco's aan het einde van de maand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Xqlus1ve schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:57:
[...]

Ach had ook niets kunnen doen, nu gaat over een jaar gezien als goed is mijn verbruik met 2/3 omlaag. Er komt ook nog 800wp op de platte dak van mijn schuur te liggen op het zuiden. dan ben ik ook weer een stukje verder.

En mijn gas vebruik gaat omlaag door airco's aan het einde van de maand :P
Ik zeg ook zeker niet dat het slecht had.
Soms heb je gewoon geen ideaal dak.

Beter iets dan niets :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:51
Weet iemand hier of er nog CIS-panelen in de handel zijn? Ik heb nog een MPPT over op mijn omvormer en een stukje platdak op noordoost. Als ik daar 4 paneeltjes neer kan leggen pak ik 's ochtends vroeg nog mooi wat mee. Met kristallijne panelen haal ik met 4 stuks de opstartstpanning van 200V niet.

Ik heb natuurlijk zelf gezocht. Maar dan kom je op sites met informatie uit het jaar kruik en webshops waarvan ik betwijfel of de betaalkoppeling nog wel werkt. Het lijstje van fabrikanten op wiki levert ook vooral verleden tijd en dode websites op.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
T-MOB schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:25:
Weet iemand hier of er nog CIS-panelen in de handel zijn? Ik heb nog een MPPT over op mijn omvormer en een stukje platdak op noordoost. Als ik daar 4 paneeltjes neer kan leggen pak ik 's ochtends vroeg nog mooi wat mee. Met kristallijne panelen haal ik met 4 stuks de opstartstpanning van 200V niet.

Ik heb natuurlijk zelf gezocht. Maar dan kom je op sites met informatie uit het jaar kruik en webshops waarvan ik betwijfel of de betaalkoppeling nog wel werkt. Het lijstje van fabrikanten op wiki levert ook vooral verleden tijd en dode websites op.
Sunpower Maxeon 3 panelen hebben een nominale spannig van rond de 70V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:33

tijmeng

Panasonic 7J

T-MOB schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:25:

Onlangs is er bij BVA een partij TSMC panelen geveild. Die staan nu per stuk op MP. Heb ze hier zelf ook. Prima dingen welke bij weinig licht en zelfs een hoop vervuiling als kak en bladeren toch veel opwekken. Maat 660x1600 uit mn hoofd. Doen rond de 80v ps dacht ik zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@T-MOB als je dapper bent kun je een halfcell paneel anders bedraden voor dubbele spanning :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:51
Zo zeg, die maxeon-panelen zijn aan de prijs. Dat schiet zijn doel wel voorbij, want voor het geld van 2 van die panelen koop ik 4 andere en een omvormer. Iets als die TSMC's is inderdaad waar ik naar kijk, maar 100 euro voor 155 Wp schiet nog niet echt op.
Proton_ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:51:
@T-MOB als je dapper bent kun je een halfcell paneel anders bedraden voor dubbele spanning :)
Dapper is het probleem niet :) is dat een kwestie van omsolderen in de junction box?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

T-MOB schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:09:
Zo zeg, die maxeon-panelen zijn aan de prijs. Dat schiet zijn doel wel voorbij, want voor het geld van 2 van die panelen koop ik 4 andere en een omvormer. Iets als die TSMC's is inderdaad waar ik naar kijk, maar 100 euro voor 155 Wp schiet nog niet echt op.

[...]

Dapper is het probleem niet :) is dat een kwestie van omsolderen in de junction box?
idd 100€ ps is de gekheid van deze tijd. Ik kocht ze 2 jaar terug voor 20€ ps 2e hands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@T-MOB ja, al weet je pas hoe het er vanbinnen uit ziet als je de junction boxes open doet :)
Er is een kleine kans dat ze buiten de junction box gekoppeld zitten.
Als je het netjes wil doen, doe je er ook drie bypass diodes bij. Grote kans dat de bypass diode die er in zit de dubbele spanning niet fijn vindt.

Maar in theorie is het inderdaad een kwestie van de twee substrings die nu parallel zitten simpel in serie zetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Heeft er iemand een defect half-cell paneel voor onderzoek?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

Proton_ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:17:
@T-MOB ja, al weet je pas hoe het er vanbinnen uit ziet als je de junction boxes open doet :)
Er is een kleine kans dat ze buiten de junction box gekoppeld zitten.
Als je het netjes wil doen, doe je er ook drie bypass diodes bij. Grote kans dat de bypass diode die er in zit de dubbele spanning niet fijn vindt.

Maar in theorie is het inderdaad een kwestie van de twee substrings die nu parallel zitten simpel in serie zetten.
Vind t wel een tof idee. heb hier ook nog wel wat plekken waar opstartspannign een issue is. Complex is t iig niet:

YouTube: [JA Solar]Instructions for replacement of Solar Panel Junction Box

Diodes kun je uitrekenen lijkt me. Spanning verdubbelt, amperage halveert
Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren