Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
Korte introductie. In juni krijg ik de sleutel van ons nieuwbouwhuis, en ik zou graag direct ons dak vol willen leggen met zonnepanelen om direct gebruik te kunnen maken van de meest productieve maanden. Het betreft dus een nieuwbouwhuis, waarvan het dak op dit moment niet af is. Het is dus nog enigszins onduidelijk hoe het gaat zitten met het afgebeelde pijpje. Daar is ook nog niet in alle offertes goed rekening mee gehouden, zou dus betekenen dat de offertes nog enigszins kunnen wijzigen bij de uiteindelijke schouw.

Ben met name benieuwd naar wat jullie indeling zou zijn qua dak, welke oriëntatie jullie zouden pakken en wat jullie vd offertes vinden.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s283PMEflyjfeUoqajpLDzpk6KY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EUtyzZfP6aENX5dPmHwU5DoQ.png?f=fotoalbum_large

De genoemde maten zijn de binnenmaten, gemeten op basis van de kamers die eronder liggen. Het getekende paaltje is van de ventilatie, voor mij nog onbekend hoe groot/hoog die is.
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto hierboven
Schaduw
Geen schaduw, enkel het afgebeelde pijpje waar rekening mee gehouden hoeft te worden
Jaarverbruik
Onbekend wegens nieuwbouw, doel is volleggen van het dak wegens mogelijk toekomstige elektrische auto en ook de wens om een warmtepomp te installeren in plaats van stadsverwarming.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A, 1 offerte heeft een 1-fase omvormer. De andere zijn 3-fase omvormers
Budget en doel
~9.000 euro met als doel het dak zo vol en optimaal mogelijk in te kunnen zetten
Wie gaat het project uitvoeren
Extern
Bijhouden van data
Beetje monitoring is wel handig, hoeft van mij alleen niet per paneel
Reeds verkregen offertes
Ik heb er op dit moment 6 die variëren tussen de 1.13 en 1.36 euro per Wp en ook varieren qua opstelling. Wegens het dakformaat is het blijkbaar niet zo evident dat Oost-West beter is dan Zuid. dat zie je met name terug in de Prijs per Wp en daarna de prijs per kWh (uitgegaan van Wp x 0,8 bij oost-west en Wp x 0,9 bij zuid). Heb wel mijn twijfels of bij alle offertes alle panelen er ook wel daadwerkelijk oppassen. Goed om te benoemen is dat Niyata een offerte heeft met hybride omvormer, die gooit de prijs wel wat omhoog gok ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGIagNNUYFI2I7NKOjL6-AoYifE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZQb5xHbjFVEXGJm4rTVoWjc.png?f=fotoalbum_large
Regio
Midden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34
Ik vind het een beetje lastig oordelen…

Als iets niet past is het geen valide offerte…

Bij gelijke paneel aantallen levert oost west altijd minder op.

Bij gelijke paneel aantallen krijg je ook geen gunstiger opbrengst profiel op plat dak.

Ofwel dan leg je zuid.

De optimizer is geen belangrijke factor. Schaduw beheer via diodes in de panelen werkt prima bij harde schaduw

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 12:30
Blik1984 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:38:
Ben met name benieuwd naar wat jullie indeling zou zijn qua dak, welke oriëntatie jullie zouden pakken.
Voordat je veel effort in een layout stopt, is het essentieel om te weten of de tekening alle pijpjes laat zien. Ik mis de MV en eventueel een afzuiging van de keuken. Ik neem aan dat er geen CV aansluiting is. Op een plat dak kun je de installatie gemakkelijk zelf aanleggen als je een beetje handig bent (heb ik ook gedaan en is nog leuk ook). Het meterkast werk heb ik aan een elektricien overgelaten.

Als je definitief weet waar de pijpjes komen, zou ik een layout tekenen met zoveel mogelijk oost-west. Ikzelf gebruik liever een tekenprogramma i.p.v. een van de simulatie programma's. Bij zo'n dak als dat van jouw kost dat minder tijd en levert waarschijnlijk een beter resultaat op.

[ Voor 5% gewijzigd door cville op 01-03-2023 16:51 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
cville schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:49:
[...]

Voordat je veel effort in een layout stopt, is het essentieel om te weten of de tekening alle pijpjes laat zien. Ik mis de MV en eventueel een afzuiging van de keuken. Ik neem aan dat er geen CV aansluiting is. Op een plat dak kun je de installatie gemakkelijk zelf aanleggen als je een beetje handig bent (heb ik ook gedaan en is nog leuk ook). Het meterkast werk heb ik aan een elektricien overgelaten.

Als je definitief weet waar de pijpjes komen, zou ik een layout tekenen met zoveel mogelijk oost-west. Ikzelf gebruik liever een tekenprogramma i.p.v. een van de simulatie programma's. Bij zo'n dak als dat van jouw kost dat minder tijd en levert waarschijnlijk een beter resultaat op.
Volgens de tekeningen hebben we 2 openingen naar buiten toe. 1 in de zijgevel vanuit de technische ruimte op de 2de verdieping. En het ingetekende pijpje op het platte dak vanuit de technische ruimte naar boven toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ronald schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:41:
Ik vind het een beetje lastig oordelen…

Als iets niet past is het geen valide offerte…

Bij gelijke paneel aantallen levert oost west altijd minder op.

Bij gelijke paneel aantallen krijg je ook geen gunstiger opbrengst profiel op plat dak.

Ofwel dan leg je zuid.

De optimizer is geen belangrijke factor. Schaduw beheer via diodes in de panelen werkt prima bij harde schaduw
Ik begrijp wat je bedoelt, want ik vind het zelf ook lastig beoordelen. Op zich geeft de prijs per Wp wel een aardige indicatie, van het uiteindelijke prijspunt denk ik. Mocht de uiteindelijke schouw aangeven dat er 1-2 panelen meer/minder op passen dan zal de offerte uiteraard ook evenredig mee omlaag gaan in totaalkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:57

Lulukai

God's gift to women

1. Je lijkt me een veeleisende klant, je wilt een gedetailleerde offerte, alles prima uitgerekend voor jouw scenario, maar je vraagt wel bij 20 partijen offertes op. Ik zou als bedrijf niet geneigd zijn om voor jou gratis veel berekeningen te maken; want uiteindelijk zou je die toch gebruiken en naar de goedkoopste stappen om te laten uitvoeren.
2. Het is moeilijk om een correcte offerte te maken en krijgen; als de situatie van je dak nog niet gekend is.
3. Overdenk het allemaal niet zoveel. Het belangrijkste is dat je zonnepanelen hebt, en dat ze kwalitatief zijn geïnstalleerd. Of je daar nu 8000 of 9000 voor betaald hebt, ben je snel vergeten; als er nadien gedoe aan is zal je het wel weten.
4. Mijn advies: neem gewoon serieus contact op met 1 of 2 goed aangeschreven partijen, en laat hen de situatie bekijken zodra alle informatie voorhanden is.
5. In se is jouw geval wel tamelijk eenvoudig: ofwel leg je alles in het zuiden, ofwel leg je alles perfect oost-west. Wat het meest oplevert, zal een randgeval zijn en o.a. afhangen van de exacte afmetingen van de panelen. 3 kolommen oost-west gaat net niet lukken op het linkse deel van je huis. Dus dan zit je met 2x oost-west en 1x west; kan lukken.

[ Voor 26% gewijzigd door Lulukai op 01-03-2023 17:35 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Lulukai schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:21:
1. Je lijkt me een veeleisende klant, je wilt een gedetailleerde offerte, alles prima uitgerekend voor jouw scenario, maar je vraagt wel bij 20 partijen offertes op. Ik zou als bedrijf niet geneigd zijn om voor jou gratis veel berekeningen te maken; want uiteindelijk zou je die toch gebruiken en naar de goedkoopste stappen om te laten uitvoeren.
2. Het is moeilijk om een correcte offerte te maken en krijgen; als de situatie van je dak nog niet gekend is.
3. Overdenk het allemaal niet zoveel. Het belangrijkste is dat je zonnepanelen hebt, en dat ze kwalitatief zijn geïnstalleerd. Of je daar nu 8000 of 9000 voor betaald hebt, ben je snel vergeten; als er nadien gedoe aan is zal je het wel weten.
1. 4 partijen, niet bijzonder veel toch? Verder ben ik juist echt het tegenovergestelde van een veeleisende klant.
2. dat begrijp ik, maar even een check laten doen door onafhankelijke mensen is an sich niks verkeerds aan en werd me zelfs in het centrale topic aangeraden
3. Ook eens, Maar dat proces begint volgens mij al in de onderzoeksfase waarbij je bepaald waar je wel/geen offertes opvraagt. De 4 partijen waar ik nu offertes bij heb lopen zijn alle 4 partijen die al wat langer werkzaam zijn op dit vlak en een goede reputatie hebben. Er zitten geen cowboys tussen
4. En dat doe ik dus juist liever niet, omdat ik dan pas in november een installatie heb staan en ik daarbij de 4 productiefste maanden mis

[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 01-03-2023 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:57

Lulukai

God's gift to women

@Blik1984 mijn excuses ik heb je verward met een andere poster! Even met mijn hoofd er niet bij.

[ Voor 20% gewijzigd door Lulukai op 01-03-2023 17:28 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Lulukai schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:28:
@Blik1984 mijn excuses ik heb je verward met een andere poster! Even met mijn hoofd er niet bij.
ah ok, geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34
Dan is het op zich weer vrij simpel.

Coolblue heeft de beste prijs en staat goed aangeschreven. Zolang ze flexibel kunnen zijn wat betreft legplan tzt moet het lukken.

Oost west is ruwweg 90% op jaarbasis van hetzelfde aantal panelen op zuid. 10% extra panelen kost dus meer en levert weinig op (óók op dag spreiding niet).

Vanaf ~15% extra panelen begint de afweging want er zitten wel hogere kosten aan een dergelijke oost west opstelling

Ik zou zoveel als past leggen. Dekt meer van je verbruik af, wat zeker met een rustig pruttelende warmtepomp nuttig is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ronald schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:40:
Dan is het op zich weer vrij simpel.

Coolblue heeft de beste prijs en staat goed aangeschreven. Zolang ze flexibel kunnen zijn wat betreft legplan tzt moet het lukken.

Oost west is ruwweg 90% op jaarbasis van hetzelfde aantal panelen op zuid. 10% extra panelen kost dus meer en levert weinig op (óók op dag spreiding niet).

Vanaf ~15% extra panelen begint de afweging want er zitten wel hogere kosten aan een dergelijke oost west opstelling

Ik zou zoveel als past leggen. Dekt meer van je verbruik af, wat zeker met een rustig pruttelende warmtepomp nuttig is.
Ik zal eens overleggen met Coolblue of we op basis van de schouw een definitief legplan kunnen afspreken, ofwel op Oost-West danwel op Zuid., afhankelijk van het aantal panelen dat gelegd kan worden op het dak in beide oriëntaties.
Pagina: 1