Korte introductie. In juni krijg ik de sleutel van ons nieuwbouwhuis, en ik zou graag direct ons dak vol willen leggen met zonnepanelen om direct gebruik te kunnen maken van de meest productieve maanden. Het betreft dus een nieuwbouwhuis, waarvan het dak op dit moment niet af is. Het is dus nog enigszins onduidelijk hoe het gaat zitten met het afgebeelde pijpje. Daar is ook nog niet in alle offertes goed rekening mee gehouden, zou dus betekenen dat de offertes nog enigszins kunnen wijzigen bij de uiteindelijke schouw.
Ben met name benieuwd naar wat jullie indeling zou zijn qua dak, welke oriëntatie jullie zouden pakken en wat jullie vd offertes vinden./f/image/EUtyzZfP6aENX5dPmHwU5DoQ.png?f=fotoalbum_large)
De genoemde maten zijn de binnenmaten, gemeten op basis van de kamers die eronder liggen. Het getekende paaltje is van de ventilatie, voor mij nog onbekend hoe groot/hoog die is.
/f/image/QZQb5xHbjFVEXGJm4rTVoWjc.png?f=fotoalbum_large)
Ben met name benieuwd naar wat jullie indeling zou zijn qua dak, welke oriëntatie jullie zouden pakken en wat jullie vd offertes vinden.
Foto's
/f/image/EUtyzZfP6aENX5dPmHwU5DoQ.png?f=fotoalbum_large)
De genoemde maten zijn de binnenmaten, gemeten op basis van de kamers die eronder liggen. Het getekende paaltje is van de ventilatie, voor mij nog onbekend hoe groot/hoog die is.
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto hierbovenSchaduw
Geen schaduw, enkel het afgebeelde pijpje waar rekening mee gehouden hoeft te wordenJaarverbruik
Onbekend wegens nieuwbouw, doel is volleggen van het dak wegens mogelijk toekomstige elektrische auto en ook de wens om een warmtepomp te installeren in plaats van stadsverwarming.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A, 1 offerte heeft een 1-fase omvormer. De andere zijn 3-fase omvormersBudget en doel
~9.000 euro met als doel het dak zo vol en optimaal mogelijk in te kunnen zettenWie gaat het project uitvoeren
ExternBijhouden van data
Beetje monitoring is wel handig, hoeft van mij alleen niet per paneelReeds verkregen offertes
Ik heb er op dit moment 6 die variëren tussen de 1.13 en 1.36 euro per Wp en ook varieren qua opstelling. Wegens het dakformaat is het blijkbaar niet zo evident dat Oost-West beter is dan Zuid. dat zie je met name terug in de Prijs per Wp en daarna de prijs per kWh (uitgegaan van Wp x 0,8 bij oost-west en Wp x 0,9 bij zuid). Heb wel mijn twijfels of bij alle offertes alle panelen er ook wel daadwerkelijk oppassen. Goed om te benoemen is dat Niyata een offerte heeft met hybride omvormer, die gooit de prijs wel wat omhoog gok ik./f/image/QZQb5xHbjFVEXGJm4rTVoWjc.png?f=fotoalbum_large)