Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.059 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
Terranca schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:50:
Dit zal ongetwijfeld vaker zijn langsgekomen, maar ik ben bezig met het inrichten van wat home automation (vooral dynamisch opladen van de EV adhv huidige levering/teruglevering) en het valt me op dat de fase waarop mijn zonnepanelen zitten aanzienlijk hogere netspanning heeft. Op zich niet heel gek, maar vroeg me vooral af wanneer jullie contact zouden opnemen met de netbeheerder; ik begreep dat het hun verantwoordelijkheid is dat de netspanning onder de 253V blijft. Heb het idee dat iedereen in de buurt hier op de L3 zit 8)7 Ik heb overigens nog geen last gehad van de omvormer die uitschakelt, maar wellicht in de lente?

[Afbeelding]
Twee vragen:
  1. Wat is de netspanning als je je PV-omvormer uit zet?
  2. En waarom zet je de omvormer niet gewoon op de fase met de laagste spanning? (Uiteraard even meten als de zon volop schijnt).
Je kunt namelijk wel bij de netbeheerder gaan klagen, maar dit ziet eruit als een "probleem" wat je zelf eenvoudig op kunt lossen.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 25-02-2023 11:55 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:57
Andrehj schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:54:
[...]

Twee vragen:
  2. En waarom zet je de omvormer niet gewoon op de fase met de laagste spanning? (Uiteraard even meten als de zon volop schijnt).
Je kunt namelijk wel bij de netbeheerder gaan klagen, maar dit ziet eruit als een "probleem" wat je zelf eenvoudig op kunt lossen.
Goede vraag! Ik zal de omvormer inderdaad eens uitzetten, kijken wat het doet. De rest van de meterkast zit allemaal op diezelfde fase -- ben geen klusser/expert dus dan zou ik de hele installatie naar een andere fase moeten zetten? Maar ik zal inderdaad eerst eens kijken wat het uitschakelen doet; als hij dan inzakt moet ik eens kijken of de kabel niet te dun is / het een lokaal probleem is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
Terranca schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:59:
Goede vraag! Ik zal de omvormer inderdaad eens uitzetten, kijken wat het doet. De rest van de meterkast zit allemaal op diezelfde fase -- ben geen klusser/expert dus dan zou ik de hele installatie naar een andere fase moeten zetten? Maar ik zal inderdaad eerst eens kijken wat het uitschakelen doet; als hij dan inzakt moet ik eens kijken of de kabel niet te dun is / het een lokaal probleem is.
Wacht even: Je hebt een driefasen aansluiting (je leest immers drie spanningen uit de slimme meter), maar je hele huis zit op dezelfde fase? 8)7
Welke koekenbakker heeft dat nou weer aangesloten? |:(

Je moet dus niet de hele meterkast naar een andere fase zetten, maar netjes alle gebruikers over de fasen verdelen. Voor meer info: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 25-02-2023 12:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
Andrehj schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:22:
[...]

Wacht even: Je hebt een driefasen aansluiting (je leest immers drie spanningen uit de slimme meter), maar je hele huis zit op dezelfde fase? 8)7
Welke koekenbakker heeft dat nou weer aangesloten? |:(
Haha ik snap het ook niet -- ooit is de aansluiting verzwaard in voorbereiding voor krachtstroom in de keuken, maar de meterkast is nooit vervangen voor een 3 fase inrichting. Alleen de EV oplader zit op alle drie de fases. Mocht het daar aan liggen is dit een goed excuus om de boel eens recht te trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Grappig. IK dacht dat een 3 fase aansluiting alleen werd aangeslotenals er ook een 3 fase hoofdschakelaar / meterkast was. Heb je die wel?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

Terranca schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:26:
[...]

Haha ik snap het ook niet -- ooit is de aansluiting verzwaard in voorbereiding voor krachtstroom in de keuken, maar de meterkast is nooit vervangen voor een 3 fase inrichting. Alleen de EV oplader zit op alle drie de fases. Mocht het daar aan liggen is dit een goed excuus om de boel eens recht te trekken :)
Nvm, de EV-lader trekt dus de stroom op de andere fasen.

Wel bizar dat je spanning zo hoog is met slechts 2.x kW teruglevering.

[ Voor 11% gewijzigd door Termy op 25-02-2023 12:51 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:01
Isane schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:31:
Ik snap iets niet, onze energieleverancier zegt dat ik een 3x25a aansluiting heb en het netbeheerder zegt 1x35a.

Ik kan het beste uitgaan wat de netbeheerder zegt?
Ik had ook 3x25 maar Enexis bleef volhouden dat het 1x40 was (en Greenchoice dat het 3x40 was). Een foto sturen hielp niet want het was "mijn" foto en niet die van Enexis. Er is toen een "schouw" gedaan; de man was na 1min weer weg nadat hij een "officiële" foto genomen had. Uiteindelijk heb ik EUR600 teruggekregen van Enexis.

Conclusie: zelf vaststellen wat voor aansluiting je hebt en kijken of dit in overeenstemming is met de afrekeningen (daar moet het op staan).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
Andrehj schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:54:
[...]

Twee vragen:
Zojuist in de volle zon eens kunnen proberen; L3 op 243V -- na uitschakelen PV daalt het naar ~240V, maar daarmee nog steeds aanzienlijk hoger dan L1 die op 231V zit. Het helpt dus niet, maar het is wel de "drukste" fase in de buurt lijkt het. Ik zal het op onbewolkte dag nog eens over doen om te verifiëren. En anders eens kijken of ik hem naar L1 kan verplaatsen. Dank voor de tips :)

PS: Overigens gaat er op dat moment dan 3.9kW over het lijntje met een 3.6kW omvormer -- dus zelfs hoger dan spec door de lage temperatuur en scherpe zon. De 2.x teruglevering kwam door 1.2kW opladen EV op die fase.

[ Voor 11% gewijzigd door Terranca op 25-02-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

2 vraagjes voor de zekerheid:

Ik heb mijn 3 Growatt 3,6kw inverters op dit moment aan YmVK kabel 3G4 aangesloten. Ik heb begrepen dat dit niet wenselijk is, gezien dat nogal stug is. De kabels en stekkers beweeg ik uiteraard nooit, maar ik wil het liever aangesloten hebben zoals wenselijk. Dit kan een hoop ellende voorkomen als er wél wat mis gaat (laten we hopen dat dit nooit nodig is).

Ik denk aan de volgende kabel:

https://www.elektramat.nl...bel-h07rnf-3x4-per-meter/

Neopreen 3x4mm². Dit is wél soepel. Is dit de geschikte kabel om te gebruiken?

Voor eventuele kabelschoentjes heb ik materiaal en een krimptang beschikbaar.

Is het ook raadzaam om de kan die in de inverter (stekker) gaat, te voorzien van kabelschoentjes, of gewoon bare bone onder het schroefje in de stekker?

Het gaat om zo'n soort stekker die in mijn omvormer gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8dod_P6vexCu44fUT-J6rZMcjQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C95GuOutIIf0Y3k3wS6bLDKH.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 25-02-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:05

swat!

computeraar

Fairy schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:38:

Ik heb mijn 3 Growatt 3,6kw inverters op dit moment aan YmVK kabel 3G4 aangesloten. Ik heb begrepen dat dit niet wenselijk is, gezien dat nogal stug is. De kabels en stekkers beweeg ik uiteraard nooit, maar ik wil het liever aangesloten hebben zoals wenselijk. Dit kan een hoop ellende voorkomen als er wél wat mis gaat (laten we hopen dat dit nooit nodig is).

Is het ook raadzaam om de kan die in de inverter (stekker) gaat, te voorzien van kabelschoentjes, of gewoon bare bone onder het schroefje in de stekker?

[Afbeelding]
Volgens wie is het niet wenselijk dan, en nog belangrijker: waarom dan?

YMVK is prima :Y

Als je toch voor de soepele kabel gaat, dán wel adereindhulzen (wat jij kabelschoentjes noemt) aanbrengen.

[ Voor 5% gewijzigd door swat! op 25-02-2023 20:46 ]

EV6 Plus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Fairy schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:38:

[Afbeelding]
Juist onder een schroefje moet je een adereindhuls gebruiken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:16
Ik denk dat de omvormer bij vrijwel iedereen met YMVK aangesloten is. Lijkt me ook geen enkel probleem, tenzij je hem vaak los wil halen? Meestal zal ie in elk geval jaren aangesloten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:06

Osxy

Holy crap on a cracker

Baats schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:04:
Toch al meermaals voorgehad dat nieuwe PV-installatie in bescherming gaat door overspanning. Omvormer geeft 255+ volt aan, maar als ik de spanning in huis nameet (tot op de zekering van de PV) blijf ik netjes onder de 240v(1fasige woning). Installateur denkt aan een probleem op het lokale net, maar ik zou eerder aan een probleem met de omvormer denken?

Huawei Sun2000 omvormer trouwens
De spanning kan bij de omvormer overigens wel hoger zijn dan in rest van woning dit heeft weer te maken met verliezen in de kabels. Dikkere kabels helpen hier tegen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

dennistd schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:30:
Ik denk dat de omvormer bij vrijwel iedereen met YMVK aangesloten is. Lijkt me ook geen enkel probleem, tenzij je hem vaak los wil halen? Meestal zal ie in elk geval jaren aangesloten zitten.
Ik had juist begrepen dat dit onwenselijk was ICM zo'n stekker. Als 't OK is laat ik 't mooi zo :)

Dank allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Heeft iemand hier wel eens het frame van de panelen zwart gespoten? Voor een kennis wil ik helpen met 3 grote panelen op een klein plat dakje. Vind panelen van 555wp voor een mooie prijs maar uiteraard met een alu frame.

Ik zou zeggen gewoon paneel afplakken en spuiten? Of zie ik wat over het hoofd waarom dit niet slim is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fairy schreef op zondag 26 februari 2023 @ 07:55:
[...]

Ik had juist begrepen dat dit onwenselijk was ICM zo'n stekker. Als 't OK is laat ik 't mooi zo :)

Dank allen.
Ja strict genomen moet je het met soepele kabel aansluiten omdat een omvormer niet gezien wordt als "installatie". Je doet je stugge "installatie" kabel tot de werkschakelaar en vanaf de werkschakelaar gebruik je soepele neopreen kabel. Dat is helemaal conform de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:10
JvS schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:28:
[...]

Ja strict genomen moet je het met soepele kabel aansluiten omdat een omvormer niet gezien wordt als "installatie". Je doet je stugge "installatie" kabel tot de werkschakelaar en vanaf de werkschakelaar gebruik je soepele neopreen kabel. Dat is helemaal conform de regels.
Nooit geweten en ik zie het eerlijk gezegd ook niet vaak zo aangesloten. Bij mij in ieder geval vaste kabel door een buis, ook tussen werkschakelaar en omvormer. Eerlijk gezegd lijkt me dat ook de meest solide oplossing toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zie er nul problemen mee. Een omvormer is mijn beleving "installatie". De werkschakelaar moet je wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:33

JME

zeg maar Jamie

Is er een manier om de registratiestatus op energieleveren.nl te checken nadat de installerende partij zegt dit te hebben geregeld? Woningcorporatie van ouders heeft de installatie geregeld, maar er zijn in het hele traject best wel wat dingen administratief niet helemaal lekker gegaan, dus een kleine controle zou toch een geruster gevoel geven..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

JME schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:42:
Is er een manier om de registratiestatus op energieleveren.nl te checken nadat de installerende partij zegt dit te hebben geregeld? Woningcorporatie van ouders heeft de installatie geregeld, maar er zijn in het hele traject best wel wat dingen administratief niet helemaal lekker gegaan, dus een kleine controle zou toch een geruster gevoel geven..
Ja, gewoon inloggen op energieleveren.nl met postcode, huisnummer en laatste 6 cijfers van meternummer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JvS schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:28:
[...]

Dank voor de info. Dan doe ik er misschien toch goed aan om die kabels te vervangen.

De huidige 4mm² stugge kabel die ik er aan heb zitten is ook wel héél erg stug.

PS. heeft 4mm² soepel dezelfde elektrische weerstand als solide? Volgens mij moet 6mm² ook passen, maar of dat realistisch is.... 2,5mm² is volgens mij de vereiste, althans voor solide. Of dat ook bij soepel is weet ik niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou 8mm2 doen! :P Waar komt die onzekerheid om het allemaal zo dik te willen doen vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 21:43
Fairy schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:12:
[...]

Dank voor de info. Dan doe ik er misschien toch goed aan om die kabels te vervangen.

De huidige 4mm² stugge kabel die ik er aan heb zitten is ook wel héél erg stug.

PS. heeft 4mm² soepel dezelfde elektrische weerstand als solide? Volgens mij moet 6mm² ook passen, maar of dat realistisch is.... 2,5mm² is volgens mij de vereiste, althans voor solide. Of dat ook bij soepel is weet ik niet 100% zeker.
Hier is de 3 fase omvormer op de werkschakelaar aangesloten met 5x 2,5mm2 (15cm lang)
Vanaf de werkschakelaar naar de meterkast loopt een YMVK-AS 6mm2 naar de groepenkast (16m lang)

De installateur vond het overkill, waarop ik zei: “klopt, een 4mm2 had ook volstaan maar als ik hierdoor pas later van het net afschakelen is dat mooi meegenomen.”

Ik zag overigens laatst pas dat de kabel van omvormer naar werkschakelaar “slechts” een 2,5mm2 was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JvS schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:20:
Ik zou 8mm2 doen! :P Waar komt die onzekerheid om het allemaal zo dik te willen doen vandaan?
Beetje de sport om zo veel mogelijk stroom op te wekken, dus hoe minder verlies hoe beter. In 2022 had ik 5200kWh meer opgewerkt dan verbruikt.

Tussen de meter en de PV verdelers heb ik ook alles 6mm². Kreeg ik kado, een beste rol 6mm², dus dan ook maar gebruiken hé :)

In mijn wijk is overgens de netspanning behoorlijk laag, dus daarvoor hoef ik het niet te doen.
De netspanning is volgens mijn meter op de fasen gemiddeld 231 volt. Is volgens mij prima, want ik zit nu in de volle zon op het moment.

[ Voor 24% gewijzigd door Fairy op 26-02-2023 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Nou het begint eindelijk te lopen he. Gister 5kWh, hoogste tot nu toe was 3kWh op de 15e.

In de zomer zit ik ook op iets van 17kWh per dag. Maar nu al in februari kan de verwarming uit als de zon vol naar binnen schijnt, dus zo gauw als ik weer ga opwekken heb ik de stroom niet meer nodig. Beetje jammer wel, want ik zou niet hoe ik mijn stroom over een paar jaar direct ga gebruiken.

Juist in november, december en januari wanneer ik vrijwel niets opwek heb ik de stroom nodig. Daarna gebruik ik nog maar 2kWh over de hele dag en nacht. Gelukkig nog een paar jaar om iets te bedenken.

Als ik over een paar maanden ook een airco boven krijg kan die overdag vol aan om te koelen en 's nachts uit en dan ook maar eens op zoek naar een elektrische boiler ofzo voor douchen, kan de ketel eruit.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

klump4u schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:48:
[...]

Ja, gewoon inloggen op energieleveren.nl met postcode, huisnummer en laatste 6 cijfers van meternummer.
Zucht. Niet aangemeld dus. Zou er iets mis kunnen gaan als we dat zelf doen en de woningcorporatie het later alsnog ook probeert? Of kun je eventueel aanmelden met terugwerkende kracht? Het loopt wel lekker vandaag, is zo jammer als dat gratis aan de energieboer wordt geschonken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
JME schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:42:
[...]

Zucht. Niet aangemeld dus. Zou er iets mis kunnen gaan als we dat zelf doen en de woningcorporatie het later alsnog ook probeert? Of kun je eventueel aanmelden met terugwerkende kracht? Het loopt wel lekker vandaag, is zo jammer als dat gratis aan de energieboer wordt geschonken..
Bij mij ging het ook niet soepel om het maar zacht uit te drukken. Ik heb dus zelf de registratie gedaan en de installateur bericht dat het al gedaan is. Het zijn echt een paar klikjes en het stelt niks voor.

Ik verwacht niet dat je niks krijgt voor de periode waarin je installatie niet is aangemeld. Het doel van de verplichte registratie is meer voor de groene cijfers voor statistieken en capaciteitsplanning op het net. Ik kan niks opgeven bij mijn energieleverancier maar ik kreeg na aanmelding wel bericht van de netbeheerder over mijn aanmelding,

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
JDx schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:00:
Nou het begint eindelijk te lopen he. Gister 5kWh, hoogste tot nu toe was 3kWh op de 15e.

In de zomer zit ik ook op iets van 17kWh per dag. Maar nu al in februari kan de verwarming uit als de zon vol naar binnen schijnt, dus zo gauw als ik weer ga opwekken heb ik de stroom niet meer nodig. Beetje jammer wel, want ik zou niet hoe ik mijn stroom over een paar jaar direct ga gebruiken.

Juist in november, december en januari wanneer ik vrijwel niets opwek heb ik de stroom nodig. Daarna gebruik ik nog maar 2kWh over de hele dag en nacht. Gelukkig nog een paar jaar om iets te bedenken.

Als ik over een paar maanden ook een airco boven krijg kan die overdag vol aan om te koelen en 's nachts uit en dan ook maar eens op zoek naar een elektrische boiler ofzo voor douchen, kan de ketel eruit.
Er is een heel topic voor wat vol staat met tips hoe je je stroom direct kan gebruiken.

Met 15kWh overproduktie (17-2) heb je wel een uitdaging :o . Met mooi weer kan ik mijn Telsa 100km ver laten komen op wat jij over hebt. Nu begrijp ik heel goed dat een elektrische auto niet in ieders bereik ligt, en thuisladen voor de meeste mensen ook een utopie is. Anders moet je tegen die tijd op zoek naar een energiemaatschappij met de hoogste terugleververgoeding.

[ Voor 7% gewijzigd door asing op 26-02-2023 13:01 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Laatst online: 12-09 17:49
iemand al ervaring met deze?
JKM420N-54HL4R-B: 420 wattpiek en efficiëntie van 21,02 procent
JKM425N-54HL4R-B: 425 wattpiek en efficiëntie van 21,27 procent
JKM430N-54HL4R-B: 430 wattpiek en efficiëntie van 21,52 procent
JKM435N-54HL4R-B: 435 wattpiek en efficiëntie van 21,77 procent
JKM440N-54HL4R-B: 440 wattpiek en efficiëntie van 22,02 procent

Wij hadden een offerte met iq7+ en JKM420N-54HL4-BK maar deze panelen lijken slecht te leveren. Nu krijgen we iq8M + JKM425N-54HL4R-B. Ik kan nog maar weinig mensen vinden die deze panelen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Panelen maken echt geen moer uit. Jinko is een kwalitatief prima en veelgebruikt chinees merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
JvS schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:32:
Panelen maken echt geen moer uit. Jinko is een kwalitatief prima en veelgebruikt chinees merk.
thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
harrybeuker schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:23:
iemand al ervaring met deze?
JKM420N-54HL4R-B: 420 wattpiek en efficiëntie van 21,02 procent
JKM425N-54HL4R-B: 425 wattpiek en efficiëntie van 21,27 procent
JKM430N-54HL4R-B: 430 wattpiek en efficiëntie van 21,52 procent
JKM435N-54HL4R-B: 435 wattpiek en efficiëntie van 21,77 procent
JKM440N-54HL4R-B: 440 wattpiek en efficiëntie van 22,02 procent

Wij hadden een offerte met iq7+ en JKM420N-54HL4-BK maar deze panelen lijken slecht te leveren. Nu krijgen we iq8M + JKM425N-54HL4R-B. Ik kan nog maar weinig mensen vinden die deze panelen hebben.
Je benadering is een beetje scheef denk ik. Hoe efficiënt een paneel is maakt in principe weinig uit. Meer van belang is de prijs per Wp en de afmetingen.Zo heb ik een relatief klein en onhandig dak. Door een klein paneel te kiezen kon ik 1 paneel extra plaatsen. Die paar extra Wp die ik met grotere panelen kon krijgen wogen niet echt op tegen de wat lagere Wp per paneel die ik nu heb, maar dan met een extra paneel.

Ik heb toen een excel sheet gemaakt met de prijs per Wp en Wp/m2. Dat leverde een maximaal rendement op per bruikbare vierkante meter tegen de laagste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
asing schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:43:
[...]

Je benadering is een beetje scheef denk ik. Hoe efficiënt een paneel is maakt in principe weinig uit. Meer van belang is de prijs per Wp en de afmetingen.Zo heb ik een relatief klein en onhandig dak. Door een klein paneel te kiezen kon ik 1 paneel extra plaatsen. Die paar extra Wp die ik met grotere panelen kon krijgen wogen niet echt op tegen de wat lagere Wp per paneel die ik nu heb, maar dan met een extra paneel.

Ik heb toen een excel sheet gemaakt met de prijs per Wp en Wp/m2. Dat leverde een maximaal rendement op per bruikbare vierkante meter tegen de laagste kosten.
€1.10 per wp betalen we dan. Ze zijn idd 4 cm groter dan die 420wp panelen. Ik zal eens kijken hoe dat allemaal uit komt op het dak. Ik weet wel even genoeg voor nu. Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:56
Dan heb je niet zo'n hele uitgebreide installatie. Iets van 2000W - 2500W omvormer met iets van 2200 - 2450 Wp aan zonnepanelen. Dan heb je ook iets van 2200 >> 2400 kWh per jaar aan opbrengst.
Dan heb je inderdaad nu heel veel profijt van de huidige regelingen. Een thuisbatterij zal deels helpen door in de zomer / nacht met een paar kWh die te overbruggen maar een hele winter zal niet gaan :)
Daarmee los je een deel van de overcapaciteit alleen het probleem in de zomer op :) In de winter gebruik je de boiler ook. Je stroomrekening zal altijd omhoog gaan. Als je gas de deur uit kan doen dan kan het nog wel eens schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Lulukai

God's gift to women

APsystems DS3. Er wordt vermeld dat die niet werkt met 108 cellen.
Als ik de specs van mijn panelen ingeef in de APsystems Module Compatibility Calculator, wordt het echter wel toegestaan.
(er wordt niet gevraagd naar aantal cellen)

Wat is nu de waarheid? Het gaat om deze specs van dit paneel: EURENER (EX) MONO HALF-CUT 410W FULL BLACK

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T4F6PN1.png

DS3 spec sheet
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EZ0lprK.png

Berekening. Het gaat goed tot 60 graden, nadien niet meer. Ik vermoed omdat het voltage van de panelen dan te laag is, maar is dat erg?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vW5VJah.png

[ Voor 24% gewijzigd door Lulukai op 26-02-2023 15:25 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:04
Ik vind mijn opbrengt nogsteeds erg laag(naar mijn mening)
Of komt dat nu echt nog omdat de zon nog niet heel sterk is?

4800wp en 4200w goodwe omvormer. Hoogste wat ik vandaag haal is 3050W opbrengst. dak licht op het westen.

Gister had ik 10.9 kwh totaal.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiAp2Tk4_qIIVNQ8cJp7e7ALLfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rARAl3Mny6U8KJ9hOTpJKONj.png?f=fotoalbum_large
Bovenstaande plaatje was gister. Ik denk dat er redelijk wat wolken waren gister waardoor het steeds even rond de 2500-3000watt is en daarna weer minder.

[ Voor 55% gewijzigd door sgouman op 26-02-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
sgouman schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:01:

4800wp en 4200w goodwe omvormer. Hoogste wat ik vandaag haal is 3050W opbrengst. dak licht op het westen.

Gister had ik 10.9 kwh totaal.[Afbeelding]
Bovenstaande plaatje was gister. Ik denk dat er redelijk wat wolken waren gister waardoor het steeds even rond de 2500-3000watt is en daarna weer minder.
Ik zit op zuid-west. 3200Wp, 2870W maximaal vandaag met 14.8kWh opbrengst. Er komt nu nog steeds 600W van het dak dus het loopt nog wat door.

Edit , ik zie net dat je het over gisteren hebt. 3070 Watt maximaal en 11kWh opbrengst. Wel wat minder wolken als jij aan de pieken en dalen te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door asing op 26-02-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
sgouman schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:01:

Gister had ik 10.9 kwh totaal.[Afbeelding]
Mijn 7760Wp installatie piekt ook nog maar op 3000w 3700w. Alles op ZZW, 2960Wp op 10 graden en 4800Wp op 4 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Alles hangt nu van je dakhelling af. CHeck PVcalc als je wilt weten of het goed is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Heerlijk weer vandaag. 58 kWh opgewekt. Dat is meer dan 50 euro aan terugleververgoeding :9~
En druk bezig geweest met het maken van een zonneschansje voor 3x2 panelen op de overkapping. Dan gaan we van 57 naar 63 panelen en moet ik een andere hobby gaan zoeken (alle daken vol)

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 26-02-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:04
JvS schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:32:
Alles hangt nu van je dakhelling af. CHeck PVcalc als je wilt weten of het goed is.
Dakhelling is 45 graden.
volgens pvcalc zou ik 9.1kwh opbrengt normaal zijn daar zit ik dus wel een stukje boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:50
Uszka schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:47:
[...]

Mijn 7760Wp installatie piekt ook nog maar op 3000w 3700w. Alles op ZZW, 2960Wp op 10 graden en 4800Wp op 4 graden.
Mijn installatie (alles op Zuid) 4800 Wp (45°) en 6900Wp (10°) verschilt enorm in opbrengst.

4800 Wp had om 13.00 uur een piek van 4442w en de 6900 Wp had om 12.10 uur een piek van 2788w.

Maakt de helling dan zo'n groot verschil ?
De installatie op 45° haalt een piek van 92,5% en die van 10° maar 40%.

Als ik de gegevens invul op PVcalc dan zou die hoger moeten zijn dan 2788w.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Laatst online: 12:16
Ik denk dat het in deze tijd van het jaar (met een zon die nog relatief laag staat) heel veel uitmaakt inderdaad. De zon heeft nu 29° als hoogste punt. Over 4 maanden is dat 61°.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

Oei, ik zie dat het maximumvoltage hier al naar 245V kruipt - mogelijk ook dankzij dat vele zonnepanelen in de wijk zijn bijgeplaatst. Ik hoop maar dat dat goed gaat in de lente en zomer :X

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
dennistd schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:17:
Ik denk dat het in deze tijd van het jaar (met een zon die nog relatief laag staat) heel veel uitmaakt inderdaad. De zon heeft nu 29° als hoogste punt. Over 4 maanden is dat 61°.
Zal dat zoveel verschil maken ?
Persoonlijk vindt ik 2788w in de piek voor 6900Wp wel heel weinig, ondanks dat deze op 10° liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Baats schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:04:
Toch al meermaals voorgehad dat nieuwe PV-installatie in bescherming gaat door overspanning. Omvormer geeft 255+ volt aan, maar als ik de spanning in huis nameet (tot op de zekering van de PV) blijf ik netjes onder de 240v(1fasige woning). Installateur denkt aan een probleem op het lokale net, maar ik zou eerder aan een probleem met de omvormer denken?

Huawei Sun2000 omvormer trouwens
Ik krijg meer het idee dat het aan de bedrading naar de omvormer ligt, meet daar nu eerst eens.
Als wat je daar meet afwijkt van wat de omvormer zegt heb je een garantie geval te pakken...

En als je nu een fors spanningsverschil meet tussen de groepenkast en bij de omvormer ga je een brand voorkomen...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert

Toevallig zat ik net naar een elektrische boiler te kijken, vandaag 20+ kWh opgewekt.
Ik weet alleen niet of mijn nieuwe ketel problemen zou geven door ee een boiler voor te hangen.
Dat moet ik nog uitzoeken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
asing schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:59:
[...] Er is een heel topic voor wat vol staat met tips hoe je je stroom direct kan gebruiken.

Met 15kWh overproduktie (17-2) heb je wel een uitdaging :o . Met mooi weer kan ik mijn Telsa 100km ver laten komen op wat jij over hebt. Nu begrijp ik heel goed dat een elektrische auto niet in ieders bereik ligt, en thuisladen voor de meeste mensen ook een utopie is. Anders moet je tegen die tijd op zoek naar een energiemaatschappij met de hoogste terugleververgoeding.
@JDx Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Lulukai schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:08:
Als ik de specs van mijn panelen ingeef in de APsystems Module Compatibility Calculator, wordt het echter wel toegestaan.

Wat is nu de waarheid? Het gaat om deze specs van dit paneel: EURENER (EX) MONO HALF-CUT 410W FULL BLACK

[Afbeelding]

DS3 spec sheet
[Afbeelding]

Berekening. Het gaat goed tot 60 graden, nadien niet meer. Ik vermoed omdat het voltage van de panelen dan te laag is, maar is dat erg?
[Afbeelding]
Ik zou van degene die deze combinatie voorstelt de garantie willen hebben dat het goed werkt, omdat de Vmp van de panelen, zelfs bij standaard test condities(temperatuur) al, buiten het MPPT-bereik ligt.
Anders zou ik het niet doen. Er zal best iets afkomen, maar het lijkt duidelijk sub-optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:58:
Heerlijk weer vandaag. 58 kWh opgewekt. Dat is meer dan 50 euro aan terugleververgoeding :9~
En druk bezig geweest met het maken van een zonneschansje voor 3x2 panelen op de overkapping. Dan gaan we van 57 naar 63 panelen en moet ik een andere hobby gaan zoeken (alle daken vol)
Ik kon zo snel geen foto's van deze prestatie (alle daken vol) vinden. Lijkt me leuk om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kontroll
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 11:15
We hebben onlangs zonnepanelen laten plaatsen:
- 12x JA Solar 395 Wp oostwaarts
- 12x JA Solar 395 Wp westwaarts

De panelen zijn op 2 strings aangesloten (één voor de oost-kijkende panelen / één voor de west-kijkende panelen) en komen zo onze omvormer binnen (een Solis S5-GR3P 8K).

Die omvormer heeft een DC1 & DC2 ingang. Ik had verwacht dat de 2 strings elk op één van die DC-poorten zou aangesloten worden.
Beide strings zijn echter op dezelfde DC1 aangesloten.

Iemand die weet waarvoor die DC2 dan precies dient?
Of werd er per abuis slechts één string aangelegd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/084YHR9d6-ckTAK_rAkNDXfW9dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cp7FOTe0UKpzGPrThaCxq13S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:53:
[...] Toevallig zat ik net naar een elektrische boiler te kijken, vandaag 20+ kWh opgewekt.
Ik weet alleen niet of mijn nieuwe ketel problemen zou geven door ee een boiler voor te hangen.
Dat moet ik nog uitzoeken :D
Doe jezelf en het milieu een plezier, neem een voldoende grote (warmtepomp) boiler en gebruik alleen die voor warmwater. Als je daar niet op vertrouwt, plaats dan een paar kranen zodat je je ketel kunt in/uit schakelen voor warmwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
kontroll schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:26:

De panelen zijn op 2 strings aangesloten (één voor de oost-kijkende panelen / één voor de west-kijkende panelen) en komen zo onze omvormer binnen (een Solis S5-GR3P 8K).

Die omvormer heeft een DC1 & DC2 ingang. Ik had verwacht dat de 2 strings elk op één van die DC-poorten zou aangesloten worden.

[Afbeelding]
Je zou voor de zekerheid de handleiding kunnen lezen, maar nu is het donker en kan je zonder problemen de 2e string op de andere input klikken.
Even voorzichtig met losmaken van de connectoren, er zitten blokkeer lipjes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
kontroll schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:26:

[Afbeelding]
Dat is inderdaad niet goed en kan je maar beter snel aanpassen. Je hebt 2 MPTT's en die mogen beide hun werk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

onetime schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:23:
[...]

Ik kon zo snel geen foto's van deze prestatie (alle daken vol) vinden. Lijkt me leuk om te zien.
Gaat om 5 dakdelen + overkapping. Krijg het niet op 1 foto, en ivm herkenbaarheid ben ik er wel wat terughoudend in.

Eigenlijk moet ik een keer met een drone een foto maken. Dat zal er wel mooi uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
onetime schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:29:
[...]

Doe jezelf en het milieu een plezier, neem een voldoende grote (warmtepomp) boiler en gebruik alleen die voor warmwater. Als je daar niet op vertrouwt, plaats dan een paar kranen zodat je je ketel kunt in/uit schakelen voor warmwater.
Had al wat rond gekeken en vond het verbruik van een COP1 boiler schrikbarend hoog :'( ,
Eerst maar een Douche-WTW installeren.

Edit:
Afgelopen 2 jaar de bankrekeningen hier finaal aan gort geslagen in,op,om en onder het huis.
Wpb moet nog eventjes wachten.

[ Voor 12% gewijzigd door elektriekert op 26-02-2023 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:35:
[...] Had al wat rond gekeken en vond het verbruik van een COP1 boiler schrikbarend hoog :'( ,
Eerst maar een Douche-WTW installeren.

Edit:
Afgelopen 2 jaar de bankrekeningen hier finaal aan gort geslagen in,op,om en onder het huis.
Wpb moet nog eventjes wachten.
Zeker als gas dan het huis uit kan een warmtepompboiler, desnoods met een groen-lening. En dan laten draaien met voldoende zon-opbrengst en je bent ook weer beter bestand tegen afschaffing salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Bakema schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:15:
Heeft iemand hier wel eens het frame van de panelen zwart gespoten? Voor een kennis wil ik helpen met 3 grote panelen op een klein plat dakje. Vind panelen van 555wp voor een mooie prijs maar uiteraard met een alu frame.

Ik zou zeggen gewoon paneel afplakken en spuiten? Of zie ik wat over het hoofd waarom dit niet slim is?
Off-topic Aluminum kun je niet zomaar schilderen, zie link

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:03
Andrehj schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:48:
[...]
  1. Als je een 3-fasen huisaansluiting hebt altijd voor een 3-fasen omvormer kiezen. Veel beter voor je faseverdeling en veel minder kans op problemen met overspanning. Ook je bekabeling wordt goedkoper, want je kunt gewoon een standaard 5x2.5mm² kabel gebruiken.
  2. Als je automaten hebt: Die zijn hier (in Liander gebied) C25. Zeker niet D25.
Wellicht is de PV groep de boosdoener, het is een C16 ipv C25/D25.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYS2SEbxZyKreZgsYXpSTEfOpyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZMospi189k07jUBFxNg0ctb.jpg?f=fotoalbum_large

Filmpje van de omvormer voordat hij uitvalt, let ook op het geluid.
[Video: https://drive.google.com/file/d/19dwixv4vs-4E5NI4hNpMMU1QaNn1mjRz/view?usp=share_link]

[ Voor 7% gewijzigd door PSP123 op 27-02-2023 05:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Laatst online: 18:19
Lulukai schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:08:

[Afbeelding]

DS3 spec sheet
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb hier de APSystems DS3-L gecombineerd met 108 cells paneel en dat gaat goed.

Jouw screenshot van datasheet is niet van de EMEA versie. Zie hier voor de goede versie.

Vmp -10% en +10% moet grofweg binnen de MPPT range vallen en dat doet hij. 0,9 * 31,45 = 28,3 volt. Wel erg dicht tegen de grens aan dus.

[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 27-02-2023 06:57 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Jeep schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:47:
[...]

Zal dat zoveel verschil maken ?
Persoonlijk vindt ik 2788w in de piek voor 6900Wp wel heel weinig, ondanks dat deze op 10° liggen.
Ik haal 1,3 van de 2,4 op 15 graden op plat dak deze dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
JDx schreef op maandag 27 februari 2023 @ 06:45:
[...]

Ik haal 1,3 van de 2,4 op 15 graden op plat dak deze dagen.
Niet geheel onbelangrijk: wat is je azimuth?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

elektriekert schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:04:
[...]

Niet geheel onbelangrijk: wat is je azimuth?
Oh, ja exact op het zuiden.

Op deze manier passen er maar 8 of maximaal 10 op mijn dak, heb nu 8x240, dacht doe er ooit nog wel 2 bij, maar dat kan niet zomaar. Als ik ze ooit ga vervangen, doe ik denk ik 12x400 in dakjes oost west, past net.

Mits ik de energie op kan slaan op een of andere manier voor de winter natuurlijk tegen die tijd. Of in de zomer direct nuttig kan gebruiken. Een elektrische auto zal de komende 10 jaar niet komen, heb sowieso geen auto.

[ Voor 54% gewijzigd door JDx op 27-02-2023 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Jeep schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:04:
[...]

Mijn installatie (alles op Zuid) 4800 Wp (45°) en 6900Wp (10°) verschilt enorm in opbrengst.

4800 Wp had om 13.00 uur een piek van 4442w en de 6900 Wp had om 12.10 uur een piek van 2788w.

Ik zou inderdaad ook meer verwachten. Mijn 9,3 kWp ligt op het zuiden met 7 graden helling, ik haalde gisteren een piek van ruim 6 kW, dus zo'n 65% van de geinstalleerde waarde, daar zit jij met 40% toch wel ver onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51
Jeep schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:04:
[...]

Hoe is het platte systeem precies geïnstalleerd? Paneel type, rijafstand, omvormer, aansluiting op omvormer etc?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ErnstvV schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:45:
[...]

Ik zou inderdaad ook meer verwachten. Mijn 9,3 kWp ligt op het zuiden met 7 graden helling, ik haalde gisteren een piek van ruim 6 kW, dus zo'n 65% van de geinstalleerde waarde, daar zit jij met 40% toch wel ver onder.
Heb je ze ver uit elkaar liggen? Vooral 's morgens en 's avonds pakken ze nog veel schaduw van elkaar. Al zal dat met 7 graden wel mee vallen, ik haal hier in de zomer 2,2/2,4 en nu 1,3/2,4 op 15 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Ronald schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:50:
[...]

Hoe is het platte systeem precies geïnstalleerd? Paneel type, rijafstand, omvormer, aansluiting op omvormer etc?
Dak van 45° liggen 16 Zonnepanelen Trina Solar 300 WP (Full Mono Black) Totaal 4800 WP

Platte dak liggen 18 Zonnepanelen Jinko Solar 385 WP Type JKM385M-6RL3-B (Monokris. All Black) Totaal 6930WP.

Panelen op het platte dak liggen in 2 rijen van 9 op het Zuiden.

Omvormer Growatt MOD 10KTL3-X

Op de foto mist nog 1 paneel deze is wel aanwezig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOeh60voiRAXhHYJP0cH_e-ygAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CxeNAmnM5Q5p4AmcNgOO7Mz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
JDx schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:17:
[...]

Heb je ze ver uit elkaar liggen? Vooral 's morgens en 's avonds pakken ze nog veel schaduw van elkaar. Al zal dat met 7 graden wel mee vallen, ik haal hier in de zomer 2,2/2,4 en nu 1,3/2,4 op 15 graden.
Ik heb een beetje bijzonder constructie, die van mij liggen tegen elkaar aan: Ze vormen het dak van de carport. Dus liggen ze niet in elkaars schaduw. Maar ik ben ook wel een beetje positief verrast door de opbrengst, die is hoger dan PVcalc voorspelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:48

yay

ErnstvV schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:30:
[...]

Ik heb een beetje bijzonder constructie, die van mij liggen tegen elkaar aan: Ze vormen het dak van de carport. Dus liggen ze niet in elkaars schaduw. Maar ik ben ook wel een beetje positief verrast door de opbrengst, die is hoger dan PVcalc voorspelt.
Ik heb een vergelijkbare situatie als jij: 10.000 WP op 6graden hellingshoek. Alles plat en aansluitend, geen schansen. Gisterenmiddag 13:10 een piek van 6.636W, dus 66%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
yay schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:35:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie als jij: 10.000 WP op 6graden hellingshoek. Alles plat en aansluitend, geen schansen. Gisterenmiddag 13:10 een piek van 6.636W, dus 66%.
Die van mij liggen portrait in 2 rijen van 9 (zie foto) en halen gisteren 40% van de capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Die van mij zijn wel bi-facial maar ik weet niet of dat daadwerkelijk zoveel toe voegt. Klopt de spanning en stroom wel een beetje zoals ze van de panelen af komen? Misschien zit er een paneel tussen dat geen zin heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
ErnstvV schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:46:
Die van mij zijn wel bi-facial maar ik weet niet of dat daadwerkelijk zoveel toe voegt. Klopt de spanning en stroom wel een beetje zoals ze van de panelen af komen? Misschien zit er een paneel tussen dat geen zin heeft?
Geen idee, zou niet weten hoe ik dit moet meten of uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Kan het dat een paneel het niet goed doet en dat dit invloed heeft op de rest van de panelen ?
Ik kan ze niet apart meten, zijn aan elkaar geschakeld volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Het ligt een beetje aan je omvormer, maar als het goed is kan je zien welke spanning er van de panelen af komt. In de specificatie van je panelen staat als het goed is de "open klem spanning". Dat is de spanning die van de panelen komt als er geen stroom loopt. Je spanning bij de omvormer zou dan ongeveer aantal panelen x open klem spanning moeten zijn, maar dat is alleen als de omvormer niets terug levert. Je zult de de omvormer offline moeten zetten daar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
ErnstvV schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:59:
Het ligt een beetje aan je omvormer, maar als het goed is kan je zien welke spanning er van de panelen af komt. In de specificatie van je panelen staat als het goed is de "open klem spanning". Dat is de spanning die van de panelen komt als er geen stroom loopt. Je spanning bij de omvormer zou dan ongeveer aantal panelen x open klem spanning moeten zijn, maar dat is alleen als de omvormer niets terug levert. Je zult de de omvormer offline moeten zetten daar voor.
Bedoel je onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whgv8rtm1NN8Trstl-9XC0jL69Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n2snVXeZiNypgHvJCC3qU1AY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Is dit wat je bedoeld met "open klem spanning"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FygLqtg9dK8dZH7ClQBWPjsUTA8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a9TTiSrOz4vVnxGo8Sm0p8qx.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
PSP123 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 05:25:
[...] Wellicht is de PV groep de boosdoener, het is een C16 ipv C25/D25.[Afbeelding]

Filmpje van de omvormer voordat hij uitvalt, let ook op het geluid.
[Video]
Nee, de automaat is niet de boosdoener, die doet zijn werk, hij beschermt de kabel tegen overbelasting.
16A betekent maximaal, bij 230V 3680W, 240V 3840W, 250V 4000W. Het geluid geeft mij de indruk dat de omvormer zijn stroom niet meer kwijt kan, na het afschakelen van de automaat bij die grote overbelasting. En dat het display achterloopt op de feiten is een algemeen digitaal probleem. Analoog-digitaal omzetting kost tijd, de gegevens overdracht tussen de verschillende modules kost tijd, alles kost extra tijd. Het zijn geen gigabit verbindingen intern in zo'n apparaat. (kijk maar via je camera in je mobiel, als je die beweegt zie je dat het beeld achterloopt op de beweging.)

Als je een 4mm2 of dikkere kabel hebt naar je omvormer kan je de automaat laten vervangen, maar beter is gewoon een 3fase omvormer voor dat vermogen. En dus 5x 2,5mm2 bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Jeep Dat bedoelt @ErnstvV inderdaad. edit: Nederlands vs Engels.

[ Voor 25% gewijzigd door onetime op 27-02-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Als ik dit * 18 panelen doet kom ik op 792, op het overzicht komt deze op +/- 740, zou dat beteken dat 1 paneel het niet goed doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Die open klem spanning geldt alleen als er geen stroom loopt door de panelen en ze goed belicht zijn. Je moet dus wel zorgen dat je omvormer niets terug levert. Maar dat is inderdaad de spanning die ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
ErnstvV schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:25:
Die open klem spanning geldt alleen als er geen stroom loopt door de panelen en ze goed belicht zijn. Je moet dus wel zorgen dat je omvormer niets terug levert. Maar dat is inderdaad de spanning die ik bedoel.
Als 1 paneel in de rij het niet goed doet heeft dit ook invloed op de rest van de panelen omdat ze aan elkaar zijn geschakeld ?

Dan kom ik nog maar op 43% van de capaciteit als ik 1 paneel niet mee reken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:42
Wat is in jullie ervaring het percentage van de jaaropbrengst van februari? Ik zie op internet getallen van 2% tot 5% staan. Maar dat maakt nogal een verschil. Is hier iets algemeens over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Atomius Kijk eens naar de topicstart van Het grote "jouw productie" topic - Deel 9

[ Voor 41% gewijzigd door onetime op 27-02-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Jeep schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:39:
[...]

Als 1 paneel in de rij het niet goed doet heeft dit ook invloed op de rest van de panelen omdat ze aan elkaar zijn geschakeld ?

Dan kom ik nog maar op 43% van de capaciteit als ik 1 paneel niet mee reken.
Als er één niet mee doet is inderdaad je totale opbrengst minder. Meestal zit er een soort overbrugging in de panelen zodat de rest wel gewoon hun energie kwijt kunnen. Heb je misschien een warmtecamera tot je beschikkig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
ErnstvV schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:54:
[...]

Als er één niet mee doet is inderdaad je totale opbrengst minder. Meestal zit er een soort overbrugging in de panelen zodat de rest wel gewoon hun energie kwijt kunnen. Heb je misschien een warmtecamera tot je beschikkig?
Ik heb geen warmtecamera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:25

911GT2

en blazen maar!

Ik heb verschillende topics doorgespit, maar ik vind het lastig te beoordelen waar mijn vraag thuis hoort, dus ik begin toch maar hier.

Vrijdag zijn hier zonnepanelen geïnstalleerd. 15 in totaal die samen meer leveren dan ik op kan maken. So far so good.

Maar ik wil natuurlijk mijn opgewekte energie optimaal benutten (zonder accu). Ik heb inmiddels een P1 besteld om het actuele verbruik en de actuele opbrengst inzichtelijk te krijgen. Wat ik echter nog niet kan vinden is een ITTT achtige toepassing waarmee ik bijvoorbeeld mijn wasmachine kan laten starten overdag wanneer de zon schijnt. Dat zou ideaal zijn wat mij betreft.

Ik snap dat apparaten dat moeten ondersteunen, maar ik heb al redelijk wat smart home apparaten dus dat zou volgens mij mogelijk moeten zijn. Het enige wat er mist lijkt een platform te zijn wat alles samenbrengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
911GT2 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:08:
Ik heb verschillende topics doorgespit, maar ik vind het lastig te beoordelen waar mijn vraag thuis hoort, dus ik begin toch maar hier.

Vrijdag zijn hier zonnepanelen geïnstalleerd. 15 in totaal die samen meer leveren dan ik op kan maken. So far so good.

Maar ik wil natuurlijk mijn opgewekte energie optimaal benutten (zonder accu). Ik heb inmiddels een P1 besteld om het actuele verbruik en de actuele opbrengst inzichtelijk te krijgen. Wat ik echter nog niet kan vinden is een ITTT achtige toepassing waarmee ik bijvoorbeeld mijn wasmachine kan laten starten overdag wanneer de zon schijnt. Dat zou ideaal zijn wat mij betreft.

Ik snap dat apparaten dat moeten ondersteunen, maar ik heb al redelijk wat smart home apparaten dus dat zou volgens mij mogelijk moeten zijn. Het enige wat er mist lijkt een platform te zijn wat alles samenbrengt.
Dan zou ik eens bij Home Assistant kijken

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18
Andrehj schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:48:
[...]
  1. Als je een 3-fasen huisaansluiting hebt altijd voor een 3-fasen omvormer kiezen. Veel beter voor je faseverdeling en veel minder kans op problemen met overspanning. Ook je bekabeling wordt goedkoper, want je kunt gewoon een standaard 5x2.5mm² kabel gebruiken.
  2. Als je automaten hebt: Die zijn hier (in Liander gebied) C25. Zeker niet D25.
Even los van het feit dat een C25 automaat voor je PV op 3x25A om meerdere redenen geen goed idee is, ik had in m'n vorige woning toch echt (GE) D25 automaatjes in het Liander gebied. Die zijn geplaatst begin 2014. In de huidige woning (vorig jaar geplaatst) heb ik idd (AEG) C25 automaten van ze gekregen. Maar D25 komt dus wel degelijk voor.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009

luigi87

Domotica Fanaticus

Zoals het hoort heb ik even een eigen Topic aangemaakt voor mijn advies vraag:

luigi87 in "Advies voor wat extra Zonnepanelen"

Graag hoor ik jullie mening in deze, en of het ook zinvol is om op deze wijze de ochtendzon beter te kunnen benutten.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09-2024

rolandb

Iemand ervaring bij drogistdeal.nl? https://drogistdeal.nl/collections/solar-zonnepanelen
Leveren wel tegen scherpe prijzen, maar geen beeld of dit dan B-panelen of iets dergelijks zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
rolandb schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:10:
Iemand ervaring bij drogistdeal.nl? https://drogistdeal.nl/collections/solar-zonnepanelen
Leveren wel tegen scherpe prijzen, maar geen beeld of dit dan B-panelen of iets dergelijks zijn.
Bij de drogist je zonnepanelen kopen? Tuurlijk :)
De spullen zijn standaard panelen die je ergens ook kan kopen en de Enphase micro's zijn ook prima.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09-2024

rolandb

RobWest schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:16:
[...]

Bij de drogist je zonnepanelen kopen? Tuurlijk :)
De spullen zijn standaard panelen die je ergens ook kan kopen en de Enphase micro's zijn ook prima.
Haha moest er ook even aan wennen. Maar volgens mij is het een soort van groothandel die een side business heeft gevonden. Die Enphase micro's, kan niks mis mee zijn. Maar met name de zonnepanelen, hoor je weleens verhalen over B panelen. En gezien ik niemand anders hun naam op het forum zie noemen, kreeg ik enige twijfel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
De oorzaak is vrij duidelijk…

De rijen liggen zo te zien serieus (te) dicht bij elkaar.

Schaduw op de 2e rij maakt dat die rij veel minder stroom kan doorgeven.

De omvormer moet nu kiezen: of de hele 2e rij in bypass drukken, dan houdt je de helft van de opbrengst. Of de lagere stroom voor alles accepteren. Ik vermoed dat dat laatste de minst slechte keuze is want dat zal meer dan de helft zijn.

Het resulterende productie verlies is helaas significant. Zou voor een deel op te lossen zijn door optimizers op gehele rij 2, maar dat is €450 aan materiaal. Of je die investering terug gaat halen is lastig te bepalen…

Persoonlijk had ik met zo weinig ruimte O-W gelegd, maar legmateriaal vervangen/verkopen zal nog meer kosten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Jeep nog een mogelijk creatieve oplossing: de growatt kan ik 1 van de trackers polystring aan. Als van rij 1 en 2 een apparte string gemaakt wordt zou dat parallel op de 26A tracker kunnen.

Door parallel aansluiten is de lagere stroom van rij 2 geen blokkade voor rij 1

Niet zonder nadeel: de spanning gaat ook door de helft. Minder resterend schaduw beheer omdat string spanning dichter bij minimum Vmpp zit. Schaduw beheer is sowieso lastiger is in polystring.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 27-02-2023 12:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Ronald schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:35:
[...]

De oorzaak is vrij duidelijk…

De rijen liggen zo te zien serieus (te) dicht bij elkaar.

Schaduw op de 2e rij maakt dat die rij veel minder stroom kan doorgeven.

De omvormer moet nu kiezen: of de hele 2e rij in bypass drukken, dan houdt je de helft van de opbrengst. Of de lagere stroom voor alles accepteren. Ik vermoed dat dat laatste de minst slechte keuze is want dat zal meer dan de helft zijn.

Het resulterende productie verlies is helaas significant. Zou voor een deel op te lossen zijn door optimizers op gehele rij 2, maar dat is €450 aan materiaal. Of je die investering terug gaat halen is lastig te bepalen…

Persoonlijk had ik met zo weinig ruimte O-W gelegd, maar legmateriaal vervangen/verkopen zal nog meer kosten.
Je kan ook iets onder die 2de rij leggen, dan heb je dat schaduwprobleem niet meer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
rolandb schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:24:
[...]

Haha moest er ook even aan wennen. Maar volgens mij is het een soort van groothandel die een side business heeft gevonden. Die Enphase micro's, kan niks mis mee zijn. Maar met name de zonnepanelen, hoor je weleens verhalen over B panelen. En gezien ik niemand anders hun naam op het forum zie noemen, kreeg ik enige twijfel.
Ik hoor nooit B-verhalen over zonnepanelen. Ik heb hier Longi liggen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Tommie12 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:44:
[...]

Je kan ook iets onder die 2de rij leggen, dan heb je dat schaduwprobleem niet meer.
Of de 1e rij plat neerleggen

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Tommie12 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:44:
[...]

Kratje pils dan maar ;)?

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren