Interessant. Nog maar een nieuwe PV-installatie (in BE) dus ik hou het goed in de gaten, vanochtend alvast 3u niet kunnen draaien omdat de netspanning hier rond de 255v zat... Ondertussen weer gezakt tot 234v.Termy schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:56:
Ik kwam dit tegen. Blijkbaar is hoger dan 253V niet zo problematisch als ze nu voorstellen tot 264,5V (+15%) toe te staan. Gelukkig hier sowieso geen probleem met de netspanning.
Goedemiddag,
Wij hebben een nieuwbouwwoning met 19x365WP panelen i.c.m. met de Solis S6-GR1P6K.
Als de opbrengsten boven de 5400W komt valt hij in storing met de volgende melding.
:strip_exif()/f/image/ivNNm6rAwUlfOfYAXir3IwKV.jpg?f=fotoalbum_large)
Omschrijving foutcode:
Types of Error Message and their Meaning
"OV-G-V01": the grid voltage value is higher than the standard Vup01 (standard first step overvoltage value
Betekent dit dat de omvormer te licht is voor het aantal panelen? Het is namelijk nog maar een zonnige dag in februari.
Wij hebben een nieuwbouwwoning met 19x365WP panelen i.c.m. met de Solis S6-GR1P6K.
Als de opbrengsten boven de 5400W komt valt hij in storing met de volgende melding.
:strip_exif()/f/image/ivNNm6rAwUlfOfYAXir3IwKV.jpg?f=fotoalbum_large)
Omschrijving foutcode:
"OV-G-V01": the grid voltage value is higher than the standard Vup01 (standard first step overvoltage value
Betekent dit dat de omvormer te licht is voor het aantal panelen? Het is namelijk nog maar een zonnige dag in februari.
De omschrijving van deze foutcode is toch heel duidelijk; te hoge netspanning, bij de omvormer, dat wel.PSP123 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:30:
Goedemiddag,
[...]
Omschrijving foutcode:
- Wat is de spanning in je groepenkast?
- En bij de omvormer?
- Wat is de dikte en lengte van de bedrading naar de omvormer?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Had je met zoveel panelen niet 3 fase of meerdere omvormers moeten hebben?PSP123 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:30:
Goedemiddag,
[Afbeelding]
Omschrijving foutcode:
Heb je ook een p1 meter (domotica) zodat je de lijn spanning kan zien en zo ja, wat is die?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Zijn er veel zonnepanelen bij jullie in de straat aangesloten?PSP123 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:30:
Goedemiddag,
[Afbeelding]
Omschrijving foutcode:
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Nou ein-de-lijk! Ik had op aanraden van @Ronald een APSystems met 3DS aangeschaft. Offerte getekend in september en vandaag zijn ze bezig met installatie. 8*405Wp DMEGC gaat zo het dak op. De levering van de 3DS systemen is zeer lastig.
[ Voor 11% gewijzigd door asing op 19-02-2023 14:35 ]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Om iets achtergrond te geven: waarschijnlijk is de netspanning (dus zeg maar de spanning op je stopcontacten opgelopen tot boven de 253V. Op dat punt gaat je omvormer namelijk (verplicht) op alarm.PSP123 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:30:
Goedemiddag,
[Afbeelding]
Omschrijving foutcode:
Een omvormer moet de afgegeven spanning verhogen tot boven de netspanning om stroom terug te kunnen leveren aan het net.
De meest waarschijnlijke oorzaak is dat er in jouw buurt meer zonne-energie wordt opgewekt dan het net kan verwerken.
Een alternatieve oorzaak zou kunnen zijn dat de afstand omvormer <-> meterkast erg groot is en dat de kabel tussen die twee onder bemeten is. Maar dat is minder waarschijnlijk.
Mocht je in het bezit zijn van een multimeter (of iemand kennen die er een heeft) dan kun je de spanning op je stopcontacten eens meten. Meet een keer in de ochtend of avond als de zon onder is. Dan zou je 230v moeten meten. Een 2e meting doe je op een zonnig moment. Als de spanning dan is opgelopen tot boven de 250v is het net in je buurt onderbemeten.
Helaas kun je daar zelf niet zo veel aan doen behalve klagen bij je netbeheerder. Overigens: als dit nu al gebeurd in februari gaat het in mei/juni nog veel erger worden.
Mocht je een 3 fase netaansluiting hebben thuis dan zou je nog eens kunnen kijken wat de spanning op de anderen fasen doet.
@PSP123 En lees je P1 op je digitale meter uit, of meet het voltage op de fase vlakbij de meter. Dan kan je zien of alleen het AC voltage bij je omvormer hoog is of ook bij je meter. Indien alleen bij je omvormer: dan kan een dikkere kabel tussen meterkast en omvormer zin hebben. Indien ook bij de meter, dan zit het "in de straat"
Als je bij de meter ook rond de 253V zit. En ook hoog als je de omvormer uitschakelt, dan kan je met de netbeheerder in gesprek.
Als je bij de meter ook rond de 253V zit. En ook hoog als je de omvormer uitschakelt, dan kan je met de netbeheerder in gesprek.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@PSP123 is dat nou een 6 kW ƩƩnfase omvormer?
Ik denk dat het een goed idee is om die om te laten ruilen voor een 3fase exemplaar. Vrijwel zeker dat dat je probleem ook oplost.
Ik hoop niet dat je een 3x25A aansluiting hebt want die omvormer kan 27.5 A leveren. Leuk voor de selectiviteitsdiscussie, maar ook voor de netcode die volgens mij meer dan 5kW scheeflast ontraadt.
Als al je buren de omvormer op dezelfde fase hebben is het zelfs in februari al raak, ja...
Ik denk dat het een goed idee is om die om te laten ruilen voor een 3fase exemplaar. Vrijwel zeker dat dat je probleem ook oplost.
Ik hoop niet dat je een 3x25A aansluiting hebt want die omvormer kan 27.5 A leveren. Leuk voor de selectiviteitsdiscussie, maar ook voor de netcode die volgens mij meer dan 5kW scheeflast ontraadt.
Als al je buren de omvormer op dezelfde fase hebben is het zelfs in februari al raak, ja...
[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 19-02-2023 17:19 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Deze zaken laat ik nameten door de aannemer/uitvoerder.onetime schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:39:
[...]
De omschrijving van deze foutcode is toch heel duidelijk; te hoge netspanning, bij de omvormer, dat wel.
- Wat is de spanning in je groepenkast?
- En bij de omvormer?
- Wat is de dikte en lengte van de bedrading naar de omvormer?
Wordt dit doorgaans met 3 fase omvormer uitgevoerd? Dit lijkt idd een 1fase omvormer.asing schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:41:
[...]
Had je met zoveel panelen niet 3 fase of meerdere omvormers moeten hebben?
Heb je ook een p1 meter (domotica) zodat je de lijn spanning kan zien en zo ja, wat is die?
Helaas nog geen P1 meter op de slimmemeter.
Klopt heel de nieuwbouw wijk ligt vol, ong. 30/40 woningen liggen vol. Met wisselende aantallen min. 6x max 30x per dak.klump4u schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:54:
[...]
Zijn er veel zonnepanelen bij jullie in de straat aangesloten?
Dank voor je reactie, a.s. zaterdag kan ik het zelf nameten. In de woning is 3x25A aanwezig.dennisfr schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:24:
[...]
Om iets achtergrond te geven: waarschijnlijk is de netspanning (dus zeg maar de spanning op je stopcontacten opgelopen tot boven de 253V. Op dat punt gaat je omvormer namelijk (verplicht) op alarm.
Een omvormer moet de afgegeven spanning verhogen tot boven de netspanning om stroom terug te kunnen leveren aan het net.
De meest waarschijnlijke oorzaak is dat er in jouw buurt meer zonne-energie wordt opgewekt dan het net kan verwerken.
Een alternatieve oorzaak zou kunnen zijn dat de afstand omvormer <-> meterkast erg groot is en dat de kabel tussen die twee onder bemeten is. Maar dat is minder waarschijnlijk.
Mocht je in het bezit zijn van een multimeter (of iemand kennen die er een heeft) dan kun je de spanning op je stopcontacten eens meten. Meet een keer in de ochtend of avond als de zon onder is. Dan zou je 230v moeten meten. Een 2e meting doe je op een zonnig moment. Als de spanning dan is opgelopen tot boven de 250v is het net in je buurt onderbemeten.
Helaas kun je daar zelf niet zo veel aan doen behalve klagen bij je netbeheerder. Overigens: als dit nu al gebeurd in februari gaat het in mei/juni nog veel erger worden.
Mocht je een 3 fase netaansluiting hebben thuis dan zou je nog eens kunnen kijken of de spanning op de anderen fasen doet.
Ik zal een beroep doen op de aannemer om de omvormer om te laten wisselen voor een 3 fase.Proton_ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:17:
@PSP123 is dat nou een 6 kW ƩƩnfase omvormer?
Voor mijn beeld wat zijn de risico's? Er is namelijk sprake van een 3x25A aansluiting.
Gevaar is er niet, hooguit ongemak, maar een 25A automaat klapt niet bij 25,01A en er zal ook wat sluipverbruik zijn.PSP123 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:27:
[...]
Ik zal een beroep doen op de aannemer om de omvormer om te laten wisselen voor een 3 fase.
Voor mijn beeld wat zijn de risico's? Er is namelijk sprake van een 3x25A aansluiting.
Het is alleen niet echt netjes om een apparaat dat urenlang meer dan 25A kan veroorzaken achter zo'n zekering te zetten (los van de normen) en je hebt al gemerkt dat zo'n hoge stroom gepaard gaat met veel spanningsopdrijving.
Met een driefase omvormer is dat probleem alvast 6x zo klein.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ben benieuwd naar jullie gedachte hierover, met name vooruit kijkende naar de toekomst.
Situatie: nieuwbouwhuis met plat dak, wil het plat dak volleggen met panelen. Wegens de vorm vh dak kan ik in oost-westopstelling 16 panelen kwijt en op zuid kan ik er 17 kwijt. Gevolg is dat bij de opstelling op zuid de opbrengst hoger zal zijn, maar echter wel door een piekopbrengst in de middag. Oostwest opstelling is beter verdeeld over de dag.
Wat is, met het oog op de toekomst de betere keuze. Zuid-opstelling met meer opbrengst, maar meer salderen en meer kans op uitval. Of de oostwestopstelling met minder opbrengst maar betere verdeling over de hele dag heen, waardoor minder salderen?
Situatie: nieuwbouwhuis met plat dak, wil het plat dak volleggen met panelen. Wegens de vorm vh dak kan ik in oost-westopstelling 16 panelen kwijt en op zuid kan ik er 17 kwijt. Gevolg is dat bij de opstelling op zuid de opbrengst hoger zal zijn, maar echter wel door een piekopbrengst in de middag. Oostwest opstelling is beter verdeeld over de dag.
Wat is, met het oog op de toekomst de betere keuze. Zuid-opstelling met meer opbrengst, maar meer salderen en meer kans op uitval. Of de oostwestopstelling met minder opbrengst maar betere verdeling over de hele dag heen, waardoor minder salderen?
Zou alleen voor oost/west kiezen als je dan meer paneen kan leggen dan met een zuidoplossing. Als je met zuid meer kan leggen, zou ik zeker zuid nemen.Blik1984 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:38:
Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.
Ieder afzonderlijk component zou niet tot stress moeten leiden maar in mijn ogen heb je wat teveel watt piek voor je omvormer die nu een beetje op zijn tenen moet lopen. Tel daarbij op dat velen in de wijk panelen hebben geplaats, er zal nog niet veel bewoning zijn en misschien is het net onder bemeten voor zoveel panelen.PSP123 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:24:
[...]
Klopt heel de nieuwbouw wijk ligt vol, ong. 30/40 woningen liggen vol. Met wisselende aantallen min. 6x max 30x per dak.
Kijk ook eens op de site van je netbeheerder. Dus niet je energieleverancier. Kijk of er uitbreiding gepland is voor je wijk. Dat zal je probleem deze lente niet oplossen maar je hebt wel iets om naar uit te kijken.
Een andere oplossing is om alle elektrische auto's in de wijk met mooi weer aan de thuislader te hangen. Dan kan de stroom ergens heen waardoor de spanning zakt.
Apart hoor: bij panelen op zuid moet je wat afstand houden ivm schaduw. Bij oost/west hoeft dat niet.Blik1984 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:38:
Ben benieuwd naar jullie gedachte hierover, met name vooruit kijkende naar de toekomst.
Heb je nog gekeken naar een iets andere paneelmaat? b.v. 1909x1134 ipv 1745x1134, etc?
Bij een hellingshoek van 10 graden oost/west heb je een minder hoge piek, dus lager risico op aftoppen.
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 19-02-2023 20:34 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als je op zuid echt meer kwijt kan, past daar nog noord bij? (geeft in de zomer en bewolkte dagen extra)Blik1984 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:38:
Zeker als je een accu overweegt voor de toekomst is een opstelling die het in de winter relatief goed doet beter. Minstens een hellingshoek van 200, liefstt rond de 400.
Met een accu is wel een nacht te overbruggen, maar niet een heel seizoen. Beter als je niet meer kan salderen. Voor extra ideeƫn: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Hoeveel vermogen kan nu worden opgewekt 9000Watt of 6000Watt?Proton_ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:36:
[...]
Gevaar is er niet, hooguit ongemak, maar een 25A automaat klapt niet bij 25,01A en er zal ook wat sluipverbruik zijn.
Het is alleen niet echt netjes om een apparaat dat urenlang meer dan 25A kan veroorzaken achter zo'n zekering te zetten (los van de normen) en je hebt al gemerkt dat zo'n hoge stroom gepaard gaat met veel spanningsopdrijving.
:strip_exif()/f/image/0qGVMINo1LxL4YuOsd4EWw3Z.jpg?f=fotoalbum_large)
6kW. Het maximaal ingangsvermogen is 9kW maar dat strookt niet met de max 600v en 14A want dat is 8,4kW zodat die 9kW een nogal zinloze spec is.PSP123 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:44:
[...]
Hoeveel vermogen kan nu worden opgewekt 9000Watt of 6000Watt?
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 19-02-2023 20:47 ]
Lees mbt het vette stukje en de rest van de eerste alinea even de topicstart svp. Over (SMA) omvormers.asing schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:48:
[...] Ieder afzonderlijk component zou niet tot stress moeten leiden maar in mijn ogen heb je wat teveel watt piek voor je omvormer die nu een beetje op zijn tenen moet lopen. Tel daarbij op dat velen in de wijk panelen hebben geplaats, er zal nog niet veel bewoning zijn en misschien is het net onder bemeten voor zoveel panelen.
Kijk ook eens op de site van je netbeheerder. Dus niet je energieleverancier. Kijk of er uitbreiding gepland is voor je wijk. Dat zal je probleem deze lente niet oplossen maar je hebt wel iets om naar uit te kijken.
Een andere oplossing is om alle elektrische auto's in de wijk met mooi weer aan de thuislader te hangen. Dan kan de stroom ergens heen waardoor de spanning zakt.
Wat betreft de laatste alinea, ook voor jou: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
De aannemer gaat de vraag uitzetten bij de zonnepanelen boer.Uszka schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:47:
[...]
6kW. Het maximaal ingangsvermogen is 9kW maar dat strookt niet met de max 600v en 14A want dat is 8,4kW zodat die 9kW een nogal zinloze spec is.
Is blauw omkaderde passender voor de 19x 365WP? Dan ben ik voorbereid als ze een oplossing aanbieden.
:strip_exif()/f/image/LD2pfmU9hhFScI47X6apczOl.jpg?f=fotoalbum_large)
dat is per mppt. 600V 14A.Uszka schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:47:
[...]
6kW. Het maximaal ingangsvermogen is 9kW maar dat strookt niet met de max 600v en 14A want dat is 8,4kW zodat die 9kW een nogal zinloze spec is.
theoretisch kan er dan 16.8kw.
[ Voor 5% gewijzigd door redbullwaning op 19-02-2023 21:09 ]
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Het is het niet het maximale vermogen, maar het aanbevolen maximale vermogenUszka schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:47:
[...]
@PSP123 Wat is de oriƫntatie? Als het Zuid is, dan wil je wel een grotere omvormer hebben en 3-fase inderdaad.
Even los van het feit dat meer op zuid dan OW passend krijgen dubieus is (liggen die zuid panelen dan niet in elkaars schaduw? Open anders even een los topic om die situatie te bespreken), is "spreiding" van OW een beetje een mytheBlik1984 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:38:
Dit is mei OW vs Z
/f/image/VhJlqxu822q4MxAGr49EiBKE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/j3xAF50d5BvnmbzENIRVwv0F.png?f=fotoalbum_large)
En dit is december OW vs Z
/f/image/pHFnJVLaD3lHsJNqhYf7NGSx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ah4UL3qwhdaNFdhzmOZfntc5.png?f=fotoalbum_large)
Wat je ziet is inderdaad net ff iets eerder en iets later vermogen (maar je hebt het over kwartiertjes), maar op een zonnige decemberdag (maar het hele jaar door) meer opbrengst. Vooral in donkere maanden scheelt het bijna 100% aan max opbrengst op een zonnige dag!
In december komt de zon namelijk amper echt oostelijk of westelijk. Hij staat vooral laag aan de horizon en komt ZZO op en gaat ZZW onder. OW orientatie, en winter is geen lekkere combi.
OW doe je alleen maar om je dak optimiaal te vullen.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Onder welke hellingshoek is dit?JvS schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:36:
[...]
Even los van het feit dat meer op zuid dan OW passend krijgen dubieus is (liggen die zuid panelen dan niet in elkaars schaduw? Open anders even een los topic om die situatie te bespreken), is "spreiding" van OW een beetje een mythe
Dit is mei OW vs Z
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat je ziet is inderdaad net ff iets eerder en iets later vermogen (maar je hebt het over kwartiertjes), maar op een zonnige decemberdag (maar het hele jaar door) meer opbrengst. Vooral in donkere maanden scheelt het bijna 100% aan max opbrengst op een zonnige dag!
In december komt de zon namelijk amper echt oostelijk of westelijk. Hij staat vooral laag aan de horizon en komt ZZO op en gaat ZZW onder. OW orientatie, en winter is geen lekkere combi.
de vraag ging om een plat dak, dus 13 graden. Dat is ook de enige situatie om te praten over of het "zinnig" is. In andere gevallen leg je ze gewoon op je dak en bepaalt je dakorientatie de panelen orientatie
Omdat het interessant is, ook ff gesimuleerd:
35 graden heeft wel een zinnige hogere opbrengst op de flanken (stijgt sneller, piekt minder, blijft langer nuttig hoog), maar je ziet dat in december de opbrengst zelfs bijna 200% hoger is op een zonnige dag. Dat gaan je dure kWh'tjes worden die je ook met een thuisaccu of wat dan ook niet kan compenseren.
OW en Z in mei
/f/image/Wtb0UJRM7jVvu6lkWzSTIwbE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zPGmLhQ41B41oFmt7iSVSR78.png?f=fotoalbum_large)
OW en Z in december
/f/image/3moKU4hIFSeC4fy2fri3a6gP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4DmUK8sDkKd5pdxmf6eiyHRN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 19-02-2023 21:56 ]
Helder, oriƫntatie is zuid-oost, dak ong 45 graden.Zenix schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:26:
[...]
Het is het niet het maximale vermogen, maar het aanbevolen maximale vermogen. Ik heb ook een 6kW Goodwe, maar daar zit 10kW aan. Met Oost-West is dat geen enkel probleem, geen aftoppen de laatste jaren. Op Zuid is het wel een probleem.
@PSP123 Wat is de oriƫntatie? Als het Zuid is, dan wil je wel een grotere omvormer hebben en 3-fase inderdaad.
Het nadeel natuurlijk wel is dat je veel meer te maken krijgt met schaduw op de andere panelen met zo'n opstelling. Dan kunnen er veel minder panelen op je dak.JvS schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:55:
[...]
de vraag ging om een plat dak, dus 13 graden. Dat is ook de enige situatie om te praten over of het "zinnig" is. In andere gevallen leg je ze gewoon op je dak en bepaalt je dakorientatie de panelen orientatie. Bij een plat dak is het ook echt een keuze.
Omdat het interessant is, ook ff gesimuleerd:
35 graden heeft wel een zinnige hogere opbrengst op de flanken (stijgt sneller, piekt minder, blijft langer nuttig hoog), maar je ziet dat in december de opbrengst zelfs bijna 200% hoger is op een zonnige dag. Dat gaan je dure kWh'tjes worden die je ook met een thuisaccu of wat dan ook niet kan compenseren.
OW en Z in mei
[Afbeelding]
[Afbeelding]
OW en Z in december
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uiteraard, daarom zei ikelektriekert schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:29:
[...]
Het nadeel natuurlijk wel is dat je veel meer te maken krijgt met schaduw op de andere panelen met zo'n opstelling. Dan kunnen er veel minder panelen op je dak.
Ik heb zelf ook een OW set op een plat dakJvS schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:36:
[...]
Mythe, handig, dakvulling of niet, schaduw etc. Er zijn eigenlijk teveel parameters om vooraf te zeggen wat nu beter werkt voor een specifieke situatie. Natuurlijk kan je 'best-of' simulaties draaien, maar of die ook kloppen met die situatie weet je pas achter af.JvS schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:36:
is "spreiding" van OW een beetje een mythe
Maar om er wat cijfertjes / grafiekjes in te gooien.
Ik heb het volgende op mijn dak liggen:
Regio Den Bosch
Zuid 165°, 10x360Wp (SMA TriPower 4.0)
Oost 75° + West 255°, 12x360Wp + 12x360Wp (SMA TriPower 5.0)
Totaal: 34 x 360 Wp (12240 Wp), alles op een 42° dakhelling
Mijn Oost set heeft last van huizen aan de overkant en bomen die er staan aan de straat kant. Echter naarmate de zon hoger komt te staan zal dat verminderen.
/f/image/0yo9Bkg3FXkRZ8JycLeRJyZ0.png?f=fotoalbum_large)
Garage = Zuid
Huis Voor = Oost
Huis Achter = West
De grafiek is van 14 feb; de beste dag tot nu toe van dit jaar.
Je zuid panelen stoppen er dus om 16u mee? Bijzonder. Denk dat ze eerder dan uit de zon liggen door schaduw of dat ze stiekem zzo liggen?
[ Voor 45% gewijzigd door JvS op 20-02-2023 08:49 ]
_Arthur schreef op maandag 20 februari 2023 @ 07:51:
[...]
Mythe, handig, dakvulling of niet, schaduw etc. Er zijn eigenlijk teveel parameters om vooraf te zeggen wat nu beter werkt voor een specifieke situatie. Natuurlijk kan je 'best-of' simulaties draaien, maar of die ook kloppen met die situatie weet je pas achter af.
Maar om er wat cijfertjes / grafiekjes in te gooien.
Ik heb het volgende op mijn dak liggen:
Regio Den Bosch
Zuid 165°, 10x360Wp (SMA TriPower 4.0)
Oost 75° + West 255°, 12x360Wp + 12x360Wp (SMA TriPower 5.0)
Totaal: 34 x 360 Wp (12240 Wp), alles op een 42° dakhelling
Mijn Oost set heeft last van huizen aan de overkant en bomen die er staan aan de straat kant. Echter naarmate de zon hoger komt te staan zal dat verminderen.
[Afbeelding]
Garage = Zuid
Huis Voor = Oost
Huis Achter = West
De grafiek is van 14 feb; de beste dag tot nu toe van dit jaar.
/f/image/eftzUZAswuBAd1vnD0V0kEZy.png?f=fotoalbum_large)
Altijd wel leuk te zien dat bijna iedereen een stabiele opbrengst heeft en mijn panelen als een gek op een neer springen (NNO opstelling, 11x400wp). Toch haal ik momenteel rond de 3,2 a 3,5 kWh per dag
Graden staan er bijJvS schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:48:
Je zuid panelen stoppen er dus om 16u mee? Bijzonder. Denk dat ze eerder dan uit de zon liggen door schaduw of dat ze stiekem zzo liggen?
[ Voor 19% gewijzigd door _Arthur op 20-02-2023 08:57 ]
Dankjewel, ook na aanleiding van de andere reacties nog maar even goed navragen waarom er op OW niet meer panelen op het dak passen. En indien dit echt vanwege formaat niet anders kan (ook niet met andere panelen van ander formaat), dan heeft Zuid de voorkeur boven OWJvS schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:36:
[...]
Even los van het feit dat meer op zuid dan OW passend krijgen dubieus is (liggen die zuid panelen dan niet in elkaars schaduw? Open anders even een los topic om die situatie te bespreken), is "spreiding" van OW een beetje een mythe
Dit is mei OW vs Z
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je dan je grafiek van 14feb er bij pakt, zal het mogelijk anders zijn.Xqlus1ve schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:51:
[...]
[Afbeelding]
Altijd wel leuk te zien dat bijna iedereen een stabiele opbrengst heeft en mijn panelen als een gek op een neer springen (NNO opstelling, 11x400wp). Toch haal ik momenteel rond de 3,2 a 3,5 kWh per dag
Mijn grafiek van gister, 19 feb, ziet er ook 'wat anders' uit hoor.
/f/image/cRMymwRI7FapMYllnApJqueI.png?f=fotoalbum_large)
Heeft ook vaak te maken met de frekwentie van afvragen door de app.Xqlus1ve schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:51:
...
Bijvoorbeeld, mijn HA kijkt om de 30 seconden naar de SE modbus en naar de P1 vd meter om
de seconde, de app van SE om de paar minuten. Geeft toch een andere vorm al is het de zelfde meting.
Kunnen er ook nog allerlei filters op zitten om het "er zo lekker" uit te laten zien.
Het ziet er "zo lekker uit" omdat er gewoon de hele dag volle bak zon wasSimpel360 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:33:
Kunnen er ook nog allerlei filters op zitten om het "er zo lekker" uit te laten zien.
Dat heeft ook mijn voorkeur._Arthur schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:47:
[...]
Het ziet er "zo lekker uit" omdat er gewoon de hele dag volle bak zon was

Blijkt dat Fimer op 2 Februari 2022 (vorig jaar) in een soort failissementssituatie is geraakt.Skipper-93 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:52:
[...]
De leverbaarheid van nieuwe (Fimer omvormers) is nu ook wel drama.
De telefoon wordt wel beantwoord. Maar meer dan "wachten en geduld hebben" komt er niet uit. Wel lijkt vestiging Duitsland gesloten te gaan worden en de afhandeling van garantie vanuit Italiƫ te gaan plaatsvinden.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3ĆFronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18ĆRept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Zoals gezegd, open even een eigen topic met wat foto's van je dak erbij en het legplan enzo conform the template. Dit klinkt dubieus.Blik1984 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:03:
[...]
Dankjewel, ook na aanleiding van de andere reacties nog maar even goed navragen waarom er op OW niet meer panelen op het dak passen. En indien dit echt vanwege formaat niet anders kan (ook niet met andere panelen van ander formaat), dan heeft Zuid de voorkeur boven OW
Liggen ze in dezelfde oriƫntatie en helling en is er evenveel zicht op de horizon?Uszka schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:43:
[...]
Niet exact die maar wel de 370Wp. Zolang de zon schijnt gaat het prima maar bij bewolkt weer vind ik ze wat tegen vallen. Mijn Trina's doen het dan minimaal 10% beter.
Ik monitor hier 5 systemen op plat dak waarvan 3 O/W, 1 Zuid en 1 N/Z. Die N/Z doet het op bewolkte dagen het slechtst (zelfde merk panelen, maar zelfs hoger Wp in dezelfde serie dan 2/3 O/W sets) want een appartementengebouw blokkeert een aardig deel van de hemel. De rest ligt op een ander dak naast elkaar zonder noemenswaardig verschil in zicht op de horizon onderling en beduidend meer dan de N/Z set.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik ben voornemens extra panelen te laten plaatsen. Mijn huidige panelen, type Longi LR4-60HPB-365, hebben een VOC van 38.4V (NOTC). Deze zijn niet meer leverbaar, waardoor ik ben aangewezen op een ander type, vermoedelijk zelfs ook een ander merk.
Hoeveel mogen de nieuwe panelen van deze VOC afwijken? Of is dat minder relevant en hoef ik alleen maar te zorgen, dat het totaal -per string- onder de 850V blijft? Dit is namelijk de maximale input van mijn SMA TriPower omvormer.
Hoeveel mogen de nieuwe panelen van deze VOC afwijken? Of is dat minder relevant en hoef ik alleen maar te zorgen, dat het totaal -per string- onder de 850V blijft? Dit is namelijk de maximale input van mijn SMA TriPower omvormer.
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Interessant filmpje over het combineren van verschillende panelen: YouTube: How to wire different sizes of solar panels togetherLeut schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:59:
Ik ben voornemens extra panelen te laten plaatsen. Mijn huidige panelen, type Longi LR4-60HPB-365, hebben een VOC van 38.4V (NOTC). Deze zijn niet meer leverbaar, waardoor ik ben aangewezen op een ander type, vermoedelijk zelfs ook een ander merk.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ā19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Alleen in dezelfde string moeten de panelen zo weinig mogelijk gehinderd worden door elkaars optimale stroomsterkte. Die is namelijk voor de hele string gelijk. En je omvormer varieert de belasting om het optimale punt te vinden. De 'hoeveelheid licht - stroomsterkte' curve moet voor meerdere voltages dus zo gelijk mogelijk zijn.Leut schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:59:
Werken gaat het wel. Optimaal is erg complex. Alles hangt af van de details van je situatie. Open hier ff een los topic voor als je het in detail wilt bespreken met alle gegevens van je installatie.
Dit is wel een hele sterke versimpeling van zaken (en hij switcht op een gegeven moment van 3,3V panelen naar 5V panelen en lost het dus op door panelen te switchen en niet alleen de schakeling te optimaliseren. Die schakeling optimaliseren was niet eens meer nodig met die nieuwere kleine panelennMad schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:23:
[...]
Interessant filmpje over het combineren van verschillende panelen: YouTube: How to wire different sizes of solar panels together
Van
/f/image/woy2y4SWzPRZ9Qr6SBoSAdg6.png?f=fotoalbum_large)
Naar
/f/image/JCInGn5tC2hfedw3Ddiz2pkO.png?f=fotoalbum_large)
Met normale ~30-40V en ~9-13A panelen nooit zomaar parallel en serieel gaan zetten met 1 omvormer / "string" zoals ze in dit filmpje suggereren!
[ Voor 47% gewijzigd door JvS op 21-02-2023 13:39 ]
Dank voor je reactie. Dat een uitbreiding met andere type panelen niet optimaal is, is vrij evident. Idealiter zou ik dan eigenlijk 1 string volledig moeten gaan vervangen door nieuwe panelen. Dan zijn alle panelen per string identiek in alle opzichten. Het klinkt alleen nogal rigoureus en zonde, aangezien de panelen bijna 2 jaar oud (of jong) zijn.JvS schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:28:
[...]
Alleen in dezelfde string moeten de panelen zo weinig mogelijk gehinderd worden door elkaars optimale stroomsterkte. Die is namelijk voor de hele string gelijk. En je omvormer varieert de belasting om het optimale punt te vinden. De 'hoeveelheid licht - stroomsterkte' curve moet voor meerdere voltages dus zo gelijk mogelijk zijn.
Werken gaat het wel. Optimaal is erg complex. Alles hangt af van de details van je situatie. Open hier ff een los topic voor als je het in detail wilt bespreken met alle gegevens van je installatie.
Zal anders mijn oude topic eens boven water tillen en de casus daarin verder behandelen.
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
Ik zou in dezelfde string wel geen panelen mixen van verschillende merken.Leut schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:59:
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je bespaart 1 omvormer, .....Tommie12 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:58:
[...]
Ik zou in dezelfde string wel geen panelen mixen van verschillende merken.
Resultaat van mijn meest recente projectje. 2x Jinko JKM420N-54HL4-B = totaal 840 Wp op stukje plat dak van onze woning i.c.m. een APSystems DS3-L micro-omvormer. Panelen liggen georiƫnteerd op ZZO (150 graden).
Totale investering circa ā¬750 = ā¬0,89 per Wp. Thomasberger pvcalc rekent op 727 kWh per jaar. Zal iets minder zijn door CV-ketel rookgasafvoer. Nu nog een extra reden om van het gas af te gaan!
Projectje was vrij eenvoudig want er zat al een dakdoorvoer voor de buitenunit airco en een lichtkoepel die te openen is zodat je eenvoudig het dak kan betreden. Al het materiaal paste hier ook doorheen.
Totaal 28 panelen nu op woning (20) en schuurtje (8 ). Kunnen nog 4 op platte dak van de keuken en dan heb ik echt elke vierkante meter dakoppervlakte gebruikt. Niet gek voor een tussenwoning..
:strip_exif()/f/image/SYXjRb1NJ6z2MLQn22wMiveq.jpg?f=fotoalbum_large)
Totale investering circa ā¬750 = ā¬0,89 per Wp. Thomasberger pvcalc rekent op 727 kWh per jaar. Zal iets minder zijn door CV-ketel rookgasafvoer. Nu nog een extra reden om van het gas af te gaan!
Projectje was vrij eenvoudig want er zat al een dakdoorvoer voor de buitenunit airco en een lichtkoepel die te openen is zodat je eenvoudig het dak kan betreden. Al het materiaal paste hier ook doorheen.
Totaal 28 panelen nu op woning (20) en schuurtje (8 ). Kunnen nog 4 op platte dak van de keuken en dan heb ik echt elke vierkante meter dakoppervlakte gebruikt. Niet gek voor een tussenwoning..
:strip_exif()/f/image/SYXjRb1NJ6z2MLQn22wMiveq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vg5kka0GWiARX1a2iglp1RKh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door nMad op 21-02-2023 14:50 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ā19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Vraagje.
Solarbouwmarkt geeft een advies op basis van WP per paneel en welke Enphase Micro Omvormer daarbij past.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0l6D6wAk3w6mUDE7ePnwoDVv.png?f=user_large)
Maar als ik bij de specificaties kijk van de Enphase IQ8 staat dat deze geschikt voor 120- en 144 half-cells panelen.
Nu zit ik te kijken naar deze zonnepanelen met 108 cellen.
JA Solar JAM54S30-415-MR Mono Black Frame Halve Cellen 415Wp
Gaat deze combinatie werken?
Solarbouwmarkt geeft een advies op basis van WP per paneel en welke Enphase Micro Omvormer daarbij past.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0l6D6wAk3w6mUDE7ePnwoDVv.png?f=user_large)
Maar als ik bij de specificaties kijk van de Enphase IQ8 staat dat deze geschikt voor 120- en 144 half-cells panelen.
Het gaat om Voc paneel < DC V max van de omvormerAfca_020 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:32:
Vraagje.
[Afbeelding]
en A oc paneel < DC A max van de omvormer
Dank, ondertussen kwam ik deze ook nog tegen.BarryH schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:08:
[...]
Het gaat om Voc paneel < DC V max van de omvormer
en A oc paneel < DC A max van de omvormer
https://enphase.com/nl-nl...microinverters/calculator
Als ik daar onder 'aangepast model' alles invul dan zijn alle Enpase omvormers geschikt voor het paneel wat ik op het oog heb.
Er zijn nog andere opties: neem panelen met een lagere stroom, en doe daar Tigo optimizers op. De Tigo's zetten dan spanning om in extra stroom om te matchen met de andere panelen.Leut schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:56:
[...] Dank voor je reactie. Dat een uitbreiding met andere type panelen niet optimaal is, is vrij evident. Idealiter zou ik dan eigenlijk 1 string volledig moeten gaan vervangen door nieuwe panelen. Dan zijn alle panelen per string identiek in alle opzichten. Het klinkt alleen nogal rigoureus en zonde, aangezien de panelen bijna 2 jaar oud (of jong) zijn.
Zal anders mijn oude topic eens boven water tillen en de casus daarin verder behandelen.
Inderdaad de Voc goed binnen de Vmax van de omvormer houden.
Of neem panelen met een hogere Imp, en negeer het beetje verlies.
Deze beide opties als je relatief weinig panelen gaat bijplaatsen.
Dank voor deze suggesties, die ga ik ook even onthouden.onetime schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:27:
[...]
Er zijn nog een andere opties: neem panelen met een lagere stroom, en doe daar Tigo optimizers op. De Tigo's zetten dan spanning om in extra stroom om te matchen met de andere panelen.
Inderdaad de Voc goed binnen de Vmax van de omvormer houden.
Of neem panelen met een hogere Imp, en negeer het beetje verlies.
Deze beide opties als je relatief weinig panelen gaat bijplaatsen.
Op dit moment bezig met een leverancier die dezelfde panelen als ik reeds heb, in -net- voldoende aantal kan leveren. Dat biedt perspectief en stukken eenvoudiger dan met andere type panelen gaan combineren/ werken. Dan wordt het een soort van plug-and-play
Even weer een oud topic tot leven roepen.
Waar kan ik vinden dat het inderdaad mag om je DC kabels in 1 buis te doen?
Mijn installateur doet dit namelijk ook....
Is dit conform NEN 1010 of SCOPE12 ??
het betreft 1 string waar de rode, zwarte en aarde draad door 1 buis vanaf de panelen naar de omvormer gaat.
Totaal 5880 Wattpiek
Graag jullie hulp en evt. bron vermelding.
Ipv oud topic kapen mag dat wel in het algemene topic
Waar kan ik vinden dat het inderdaad mag om je DC kabels in 1 buis te doen?
Mijn installateur doet dit namelijk ook....
Is dit conform NEN 1010 of SCOPE12 ??
het betreft 1 string waar de rode, zwarte en aarde draad door 1 buis vanaf de panelen naar de omvormer gaat.
Totaal 5880 Wattpiek
Graag jullie hulp en evt. bron vermelding.
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 24-02-2023 08:58 ]
Een vriend van mij, heeft nog een draaistroom meter, zie foto. Deze wilt hij graag houden. Nu is hij van plan 2 a 3 zonnepanelen op zijn schuur te plaatsen. Veel stroom gebruikt hij niet, dus van 2 a 3 panelen zal hij zeker profijt hebben. Er bestaan blijkbaar draaistroom meters met een terugdraai beveiling!? De vraag is, heeft iemand een idee, of ervaring met het terugleveren van stroom met dit type meter?
:strip_exif()/f/image/S7l1YIbqKosAeZxbP6TCbCp2.jpg?f=fotoalbum_large)
Parklife
@Parklife ik zit geen pictogram van terugdraaiblokkering, dus het zal wel goed gaan. Vergeet niet dat je je panelen moet aanmelden bij de netbeheerder, ook aan zijn het er maar een paar.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hij staat op de lijst van door Kema uitgegeven metercodes. Die code is 2336. Er is geen teruglooprem. Dit type, Schlumberger/Meterfabriek type G3Xd staat op een lijst met afgekeurde meters die afhankelijk van de netbeheerder al zijn vervangen of (in 2022) vervangen zouden moeten worden.Parklife schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:06:
Een vriend van mij, heeft nog een draaistroom meter, zie foto. Deze wilt hij graag houden. Nu is hij van plan 2 a 3 zonnepanelen op zijn schuur te plaatsen. Veel stroom gebruikt hij niet, dus van 2 a 3 panelen zal hij zeker profijt hebben. Er bestaan blijkbaar draaistroom meters met een terugdraai beveiling!? De vraag is, heeft iemand een idee, of ervaring met het terugleveren van stroom met dit type meter?
[Afbeelding]
https://www.zelfenergiepr...eitsmeters-2020-07-20.pdf
Het probleem is opgelost en was iets kleins,elektriekert schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:50:
[...]
Hier nog op terugkomend:
Zojuist contact gehad met het bedrijf en 1 string lijkt niet mee te doen...
Edit2:
Volgens Datasheet is de open klemspanning per paneel net geen 37V
String 1: 8x37V = 296V (gemeten : 278V rond 16:40)
String 2: 13x37V= 481V (gemeten: 450V rond 16:40)
Beiden string hebben dus wel een spanning.
Misschien dat een andere mogelijkheid is dat er een connector is met een hoge weerstand door corrosie of iets anders mafs.
Anyway, er wordt weer contact opgenomen met mij om voor de 4e keer een afspraak te maken om het zooitje te komen maken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Jammer dat niet alle monteurs hiervan op de hoogte zijn binnen het bedrijf.
Even een korte vraag over een foutmelding van mijn recent geĆÆnstalleerde zonnepanelen (9 panelen van 430wp met Huawei omvormer (SUN2000-3.68TKL-L1). Eergisteren is het systeem geĆÆnstalleerd, functioneerde goed gisteren maar vanmorgen bij opkomen van de zon foutmelding in app (hoge reeksspanning). In de app kan ik zien dat de ingangsspanning 677,4V was en van wat ik begrijp is dat hoger dan de omvormer aankan. Installateur komt binnen een paar dagen langs en volgens mij wist hij al wat het probleem zou zijn (2de string erbij). Klinkt dit enigszins logisch? Ik ben maar beperkt onderlegd in deze materie maar ik probeer te begrijpen of dit nou een serieus probleem is of iets dat makkelijk te verhelpen is.
De string moet in 2en, 4-5 verdeling, je omvormer kan dat wel aan. Maar de Vmax is 600V...Falch schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:47:
Even een korte vraag over een foutmelding van mijn recent geĆÆnstalleerde zonnepanelen (9 panelen van 430wp met Huawei omvormer (SUN2000-3.68TKL-L1). Eergisteren is het systeem geĆÆnstalleerd, functioneerde goed gisteren maar vanmorgen bij opkomen van de zon foutmelding in app (hoge reeksspanning). In de app kan ik zien dat de ingangsspanning 677,4V was en van wat ik begrijp is dat hoger dan de omvormer aankan. Installateur komt binnen een paar dagen langs en volgens mij wist hij al wat het probleem zou zijn (2de string erbij). Klinkt dit enigszins logisch? Ik ben maar beperkt onderlegd in deze materie maar ik probeer te begrijpen of dit nou een serieus probleem is of iets dat makkelijk te verhelpen is.
Welke panelen liggen erop? 677,4/9 = 75 V per paneel? Maar idd, op 2 mppt's is beter...Falch schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:47:
Ik heb hier nog even naar gekeken, maar kan eigenlijk niet echt iets vinden over dat "gedeutschwaschte" gedoe rondom de omvormers. Dat pand ziet er niet zo gek uit toch? Waar heb jij die informatie vandaan dat het Chinese pauperdingen zijn?RonJ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:35:
[...]
Ik wil iig onder gƩƩn beding een AEG. Het enige Duitse aan dat "gedeutschwaschte" chinese pauperding is het met graffitti ondergespoten brievenbus-kraakpand in Frankfurt (zoek het adres van Solar Solutions GmbH maar eens op) waar de boel voor Europa wordt gemarket en de foldertjes voorzien worden van zoveel mogelijk Duitse vlaggetjes, dus die valt iig hard af. Ik lees er ook niet al te beste dingen over online, met name over de brakke cloud monitoring/software oplossing.
Volgens mij is dat hier al eerder gepost dat het enige Duitse aan AEG panelen de naam is. Zo vreemd is dat niet, geldt ook voor bv alles wat onder de Philips naam verkocht wordt aan consumenten, dat heeft niets te maken met het Philips concern anders dan de naam.
Of het pauperdingen zijn is een tweede, dan zouden alle panelen pauperdingen zijn (want ze komen vrijwel allemaal uit....)
Of het pauperdingen zijn is een tweede, dan zouden alle panelen pauperdingen zijn (want ze komen vrijwel allemaal uit....)
Betekent dit dat de omvormer dan niet geschikt is voor deze zonnepanelen? Of geldt die Vmax per string?onetime schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:02:
[...]
De string moet in 2en, 4-5 verdeling, je omvormer kan dat wel aan. Maar de Vmax is 600V...
Het gaat om de Maxeon 3 430wp.bvdbos schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:12:
[...]
Welke panelen liggen erop? 677,4/9 = 75 V per paneel? Maar idd, op 2 mppt's is beter...
Dank voor jullie reacties trouwens, fijn om deze materie wat beter te begrijpen!
@bvdbos De Voc ligt boven de 80V. @Falch Dat is precies waarom ik aangeef er 2 strings van te maken.
Nou, als je het adres intikt in streetview zie je in eerste instantie dit:Muncher schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:26:
[...]
Ik heb hier nog even naar gekeken, maar kan eigenlijk niet echt iets vinden over dat "gedeutschwaschte" gedoe rondom de omvormers. Dat pand ziet er niet zo gek uit toch? Waar heb jij die informatie vandaan dat het Chinese pauperdingen zijn?
:strip_exif()/f/image/ReQSoQwBpKphHrSrNyX2lZXr.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar het lijkt erop dat ze om de hoek zitten, ziet er netter uit, maar ook bepaald geen grote firma waar een hoop R&D wordt gedaan oid:
:strip_exif()/f/image/nux7dgQQQDtGAvTrF7MVsW9T.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ze daar dus vooral doen is branding voor de europese markt, lees: foldertjes in onze talen maken met zoveel mogelijk Duitse vlaggetjes erin, wat doet voorkomen alsof het een Duits product is (wat dan weer een bepaalde kwaliteit implicieert). "Designed in Germany" lijkt echter vooral/alleen te slaan op de behuizing, ik zie verder geen enkel verschil met de originele INVT qua stekkers, schakelaars, etc.
De omvormers zelf zijn namelijk overduidelijk 1:1 rebranded versies van het Chinese INVT. Zie bijv. deze "AEG".
Ik vind dat persoonlijk een vorm van misleiding van de consument, wat ik dan maar even als "Deutschwasching" heb aangeduid. Er zijn best prima Chinese omvormers te koop, maar ga dan gewoon uit van je eigen kracht en merk wmb. Het was daarnaast ook een beetje irritatie van mijn kant richting m'n installateur die dit toen als volwaardig "Duits" alternatief voor een SMA probeerde te slijten en dat is het gewoon totaal niet.
Wat maakt het dan een pauperding? Nou los van de hele "neppe" AEG branding, wat je natuurlijk voor lief kan nemen:
- Er is geen enkele vorm van schaduwmanagement aanwezig.
- Geen Arc Fault detectie
- Geen lokale API oid (wel evt. RS485)
- Mag niet gebruikt worden met optimizers volgens de lastig te vinden handleiding
- Op de NL site is er niet- tot nauwelijks iets over te vinden.
- Standaard maar 5 jaar garantie.
- De Cloud/software omgeving is ook niet eigen, maar wordt door "Solarman" geleverd. Dat komt er hier iig niet in
All-electric.
Deze leverancier? https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-375.htmlLeut schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:37:
[...]
Dank voor deze suggesties, die ga ik ook even onthouden.
Op dit moment bezig met een leverancier die dezelfde panelen als ik reeds heb, in -net- voldoende aantal kan leveren. Dat biedt perspectief en stukken eenvoudiger dan met andere type panelen gaan combineren/ werken. Dan wordt het een soort van plug-and-play
Deze zijn een fractie hogere Wp, maar zelfde paneel type, kan dus zonder problemen in de string erbij (mits je max spanning omvormer niet overschrijd!!)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Zij hadden mijn voorkeur (temeer zij ook mijn huidige installatie hebben geinstalleerd), ook dit type paneel. Echter, iemand besloot deze panelen eveneens te kopen, waardoor er momenteel niet voldoende zijn, voor hetgeen ik wil.Ronald schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:40:
[...]
Deze leverancier? https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-375.html
Deze zijn een fractie hogere Wp, maar zelfde paneel type, kan dus zonder problemen in de string erbij (mits je max spanning omvormer niet overschrijd!!)
Qua maximale spanning blijft Sunnydesignweb groene vinkjes geven
Mijn zwager wil binnenkort ook 8 panelen leggen op zijn schuur (schuin dak 37 graden) waarbij ik ga helpen.
Worden 2 rijen van 4 panelen landscape op 1 dakvlak.
Nu vragen wij ons af wat eenvoudiger leggen is. Rails horizontaal op dak (4 stuks) of rails verticaal op dak (8 stuks). Mij lijkt het eerste omdat je langere lijnen eenvoudiger kunt uitlijnen t.o.v. elkaar en je dit slechts 4 keer hoeft te doen.
Iemand ervaring met landscape op schuin dak die hierin kan adviseren?
Worden 2 rijen van 4 panelen landscape op 1 dakvlak.
Nu vragen wij ons af wat eenvoudiger leggen is. Rails horizontaal op dak (4 stuks) of rails verticaal op dak (8 stuks). Mij lijkt het eerste omdat je langere lijnen eenvoudiger kunt uitlijnen t.o.v. elkaar en je dit slechts 4 keer hoeft te doen.
Iemand ervaring met landscape op schuin dak die hierin kan adviseren?
@nMad Wat geeft de fabrikant van de panelen aan? Ik heb zelf ook een voorkeur voor horizontaal.
@onetime Heb deze informatie online geprobeerd te vinden maar dat was zonder resultaat.
Betreft Jinko JKM420N-54HL4-B panelen. Afmeting 1722x1134 mm. Heb zelf twee van deze panelen op plat dak landscape en die steunen ook alleen aan de korte zijdes. Zie ze daarbij niet doorbuigen.
Als ik naar daken hier in de buurt kijk zie ik beide varianten wel toegepast worden.
Betreft Jinko JKM420N-54HL4-B panelen. Afmeting 1722x1134 mm. Heb zelf twee van deze panelen op plat dak landscape en die steunen ook alleen aan de korte zijdes. Zie ze daarbij niet doorbuigen.
Als ik naar daken hier in de buurt kijk zie ik beide varianten wel toegepast worden.
@nMad Ik heb weleens in specsheet voorgeschreven zien staan hoe ze gemonteerd moesten worden, maar ik kan het voor deze panelen inderdaad niet vinden. Ik ga zelf ook 3 (andere) panelen landscape plaatsen.
Bij mij hetzelfde als bij PremT en gram501. Gisteren 9 panelen geplaatst met SolarEdge optimizers/omvormer bij mij thuis. Zowel de plus, min als aardedraad door ƩƩn dakdoorvoer van naar de omvormer. Ook is er geen werkschakelaar/lastscheider bij de omvormer gemonteerd (afstand van omvormer naar meterkast ca. 8 meter).
Ik sprak vandaag de vaste electricien op mijn werk en die vond het geen strak plan om de plus en min niet te scheiden en gƩƩn werkschakelaar toe te passen.
Hoor graag!
Ik sprak vandaag de vaste electricien op mijn werk en die vond het geen strak plan om de plus en min niet te scheiden en gƩƩn werkschakelaar toe te passen.
Hoor graag!
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 24-02-2023 08:58 ]
SMA STP 8.0 firmware update naar 4.0.7.R
Ik kwam er vandaag achter dat mijn omvormer zichzelf afgelopen woensdag heeft geupdate naar deze versie. Volgens de changelog zou er nu o.a. "enhanced security" zijn en "I/V-curve tracing".
Wat dat laatste is, wat je er mee kunt en hoe je dat doet is me ook na een tijdje googlen nog totaal onduidelijk. Manual vermeldt het ook al niet. Iemand een idee?
En door die "enhanced security" zijn er nu twee extra inlogniveaus: Service en Developer, maar daarop kan ik niet inloggen, dus geen idee wat je er mee moet.
Verder heb ik nu (ingelogd als user) continu een melding in beeld dat ik een security key moet maken, maar ook daarvan is het doel totaal onduidelijk. Iemand een idee hoe je van die melding af komt of wat het nut van die key is?
Ik kwam er vandaag achter dat mijn omvormer zichzelf afgelopen woensdag heeft geupdate naar deze versie. Volgens de changelog zou er nu o.a. "enhanced security" zijn en "I/V-curve tracing".
Wat dat laatste is, wat je er mee kunt en hoe je dat doet is me ook na een tijdje googlen nog totaal onduidelijk. Manual vermeldt het ook al niet. Iemand een idee?
En door die "enhanced security" zijn er nu twee extra inlogniveaus: Service en Developer, maar daarop kan ik niet inloggen, dus geen idee wat je er mee moet.
Verder heb ik nu (ingelogd als user) continu een melding in beeld dat ik een security key moet maken, maar ook daarvan is het doel totaal onduidelijk. Iemand een idee hoe je van die melding af komt of wat het nut van die key is?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Afgelopen maandag zijn mijn panelen geĆÆnstalleerd door een bedrijf waarmee gemeente samenwerkt.
Wat blijkt dus.. Ze hebben "per ongeluk" verkeerde panelen geleverd.
In offerte stond Hyundai HG 430WP panelen en de geleverde panelen zijn Hyundai VG 410 panelen.
Gelukkig kwam ik er op tijd achter en direct contact opgenomen. Dus hopelijk krijg ik binnenkort de juiste panelen en fatsoenlijke montage. Gelukkig nog geen geld overgemaakt dus dat scheelt.
Vooral de manier van montage.. wordt er gek van.
is het zo moeilijk om het recht op ƩƩn lijn te monteren.
:strip_exif()/f/image/a2eerZs3FKdG5AXYcNdPF5u6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus altijd dubbelchecken of de geleverde materiaal overeenkomt met offerte!
In offerte stond Hyundai HG 430WP panelen en de geleverde panelen zijn Hyundai VG 410 panelen.
Gelukkig kwam ik er op tijd achter en direct contact opgenomen. Dus hopelijk krijg ik binnenkort de juiste panelen en fatsoenlijke montage. Gelukkig nog geen geld overgemaakt dus dat scheelt.
Vooral de manier van montage.. wordt er gek van.
:strip_exif()/f/image/a2eerZs3FKdG5AXYcNdPF5u6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door sanane op 24-02-2023 10:59 ]
Er valt bij ons schaduw van een ventilatiepijp op de zonnepanelen:

Het gaat om een Ubbink platdak ventilatiepijp 166 mm.
Om de schaduw te beperken, wil ik de ventilatiepijp inkorten of vervangen door een lagere versie.
Hebben jullie suggesties voor een lagere versie of is de huidige pijp in te korten?

Om de schaduw te beperken, wil ik de ventilatiepijp inkorten of vervangen door een lagere versie.
Hebben jullie suggesties voor een lagere versie of is de huidige pijp in te korten?
w t fsanane schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:58:
Afgelopen maandag zijn mijn panelen geĆÆnstalleerd door een bedrijf waarmee gemeente samenwerkt.
Vooral de manier van montage.. wordt er gek van.is het zo moeilijk om het recht op ƩƩn lijn te monteren.
[Afbeelding]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Zo iets een idee?Frenkie567917 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:39:
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/sfW5D87ow9HVCFufA2Fz7wg5.png?f=user_large)
Is een kabeldoorvoer platdak, wellicht wat te creatief

Alleen even opletten of de luchtdoorvoer niet te beperkend is en 1:1 gaat passen.
Anders deze plakplaat op de "oude" plakplaat fixen. (been there, done that)
Anders met een 90 en 45 graden bocht aan elkaar
[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 24-02-2023 12:47 ]
Ik weet niet of het nodig is, maar de werking is niet gelijk aan de trekkap die er nu op zit.Simpel360 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:30:
[...]
Zo iets een idee?
[Afbeelding]
Is een kabeldoorvoer platdak, wellicht wat te creatief
wel nadenken over sneeuw....Frenkie567917 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:39:
[Afbeelding]
De vraag is hoeveel draait die pijp daadwerkelijk op het paneel? Ik weet niet hoe groot je string is maar stel hij draait er iets op dan verlies je at most een 100watt op dat moment? Er van uitgaande dat je string niet heel groot is. Valt er genoeg schaduw op dan zullen de bypass diodes het paneel beschermen en direct ook het verlies tot 1 paneel beperken.Frenkie567917 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:39:
[Afbeelding]
Je zou ook kunnen denken aan een optimizerFrenkie567917 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:39:
[Afbeelding]
TS4-A-0
Wij hebben ook 1 pijp, vorig jaar zonder optimizer en dit jaar met.
Zie je het in je string voltage? Ja!
Zie je het in betere opbrengst? Moah... tot nu toe zou ik zeggen dat er op een goeie dag marginaal meer binnenkomt.
Alleen als je met een lagere pijp echt wat kunt verbeteren, dan zou ik dat doen.
Maar rekening houdend met allerlei andere factoren zou ik niet 1-2-3 afzagen.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
En als je de pijp vervangt, wat is dan de terugverdientijd? Stel die pijpt kost ⬠50. Dan moet je dus bij de huidige prijzen minimaal 250 kWh meer produceren dan wat je nu doet voor dat ene paneel.raymondw schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:38:
[...]
Je zou ook kunnen denken aan een optimizer
TS4-A-0
Wij hebben ook 1 pijp, vorig jaar zonder optimizer en dit jaar met.
Zie je het in je string voltage? Ja!
Zie je het in betere opbrengst? Moah... tot nu toe zou ik zeggen dat er op een goeie dag marginaal meer binnenkomt.
Alleen als je met een lagere pijp echt wat kunt verbeteren, dan zou ik dat doen.
Maar rekening houdend met allerlei andere factoren zou ik niet 1-2-3 afzagen.
En dat geldt natuurlijk ook voor een optimizer die je ertussen kan zetten.
[ Voor 4% gewijzigd door RobWest op 24-02-2023 14:45 ]
Is er ergens iets bekend over de betrouwbaarheid van de APsystems DS3? Ik lees af en toe klachten over hoge uitval van de vorige generatie van hun micro-omvormers.
Hmm, ik lees op het forum alvast grote problemen met een bepaalde batch: APSystems DS3 en QS1 DEAD
Hmm, ik lees op het forum alvast grote problemen met een bepaalde batch: APSystems DS3 en QS1 DEAD
[ Voor 28% gewijzigd door Kakola op 24-02-2023 15:38 ]
Er is 1 batch geweest die niet goed werkte. Dat waren er heel veel en heeft gezorgd voor veel tekorten. Is allemaal prima vervangen. Verder volgens mij 'normaal'
Het is alleen niet echt een op consumenten gericht bedrijf. De producten vind ik wel nice en goeie prijs / vermogen. Net als hoymiles. (hebbumzellufook)
Het is alleen niet echt een op consumenten gericht bedrijf. De producten vind ik wel nice en goeie prijs / vermogen. Net als hoymiles. (hebbumzellufook)
[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 24-02-2023 17:23 ]
Een optimizer maakt van schaduw geen zon. Die doet echt HEEEEEL weinig als een string verder gewoon goed werkt en de bypass diodes / schaduwmanagement van de stringomvormer functioneren.raymondw schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:38:
[...]
Je zou ook kunnen denken aan een optimizer
TS4-A-0
Mijn stelling: optimizers zijn angstproducten voor schaduwmanagement
@Frenkie567917 geen idee wat dat pijpje moet doen, maar mijn luchtdoorvoeren van de ventilatie en rioolontluchting zijn VEEL korter. Kan je overal ook vinden op internet.
Ik snap iets niet, onze energieleverancier zegt dat ik een 3x25a aansluiting heb en het netbeheerder zegt 1x35a.
Ik kan het beste uitgaan wat de netbeheerder zegt?
Huh, dat kun je toch zelf zien in je meterkast?Isane schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:31:
Ik snap iets niet, onze energieleverancier zegt dat ik een 3x25a aansluiting heb en het netbeheerder zegt 1x35a.
Bedoel je per jaar? Dan vergeet je de levensduur van het systeem. Je hebt er de tijd voor.RobWest schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:44:
[...] En als je de pijp vervangt, wat is dan de terugverdientijd? Stel die pijpt kost ⬠50. Dan moet je dus bij de huidige prijzen minimaal 250 kWh meer produceren dan wat je nu doet voor dat ene paneel.
En dat geldt natuurlijk ook voor een optimizer die je ertussen kan zetten.
Ik heb het volgende teruggekregen vanuit de aannemer:Proton_ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:36:
[...]
Gevaar is er niet, hooguit ongemak, maar een 25A automaat klapt niet bij 25,01A en er zal ook wat sluipverbruik zijn.
Het aantal wattpiek van een zonnepaneel is gebaseerd op het aantal wattpiek eruit kan komen in een ideale situatie. Bij een Pv installatie op een schuin dak, zal er nooit het maximale WP per paneel worden gegeneerd. De omvormer wordt daarom over gedimensioneerd tot ongeveer 20%. In onderstaande situatie zal dan ook niet meer dan 25A gaan lopen. Hiervoor brengen wij een aardlekautomaat aan van C25A. De hoofdzekeringen zijn D25A en daarom nog selectief.
Er is gekozen voor 1-fase omvormers doordat er op de zolder ook een 1 fase aansluiting is aangebracht voor de PV installatie.
Het is niet de bedoeling dat de omvormer in storing gaat. Mogelijk is er een onjuiste aardlekautomaat geplaatst. Ik zal de storing aanmelden, zodat er binnenkort iemand langs komt om de installatie na te kijken.
Einde bericht.
Wat vinden jullie, bij 1fase omvormer houden? Of alsnog 3 fase bekabeling i.c.m. 3 fasen omvormer afdwingen?
Dit is niet waar. Juist op een nominaal 35 graden dak en op het zuiden kan een paneel makkelijk op een zonnige dag evenveel watt als z'n Wp waarde opwekken. Zelfs op mijn platte dak halen de panelen het in de zomer. Het is alleen niet de hele dag.PSP123 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:46:
[...]
Ik heb het volgende teruggekregen vanuit de aannemer:
Het aantal wattpiek van een zonnepaneel is gebaseerd op het aantal wattpiek eruit kan komen in een ideale situatie. Bij een Pv installatie op een schuin dak, zal er nooit het maximale WP per paneel worden gegeneerd.
Overdimensioneren is ook normaal, omdat het alleen piekjes afschaagt.
Geen idee of in jouw geval meer dan 25A loopt. Als de omvormer niet meer dan 5750watt is klopt dat. Panelen doen er niet toe, het gaat om het max omvormervermogen als het om regelgeving en principes gaat. (tip: start even eigen topoic als je je eigen situatie in detail wilt bespreken). Dit wordt verder officieel ook niet als "selectief" gezien.De omvormer wordt daarom over gedimensioneerd tot ongeveer 20%. In onderstaande situatie zal dan ook niet meer dan 25A gaan lopen. Hiervoor brengen wij een aardlekautomaat aan van C25A. De hoofdzekeringen zijn D25A en daarom nog selectief.
Er is gekozen voor 1-fase omvormers doordat er op de zolder ook een 1 fase aansluiting is aangebracht voor de PV installatie.
Het is niet de bedoeling dat de omvormer in storing gaat. Mogelijk is er een onjuiste aardlekautomaat geplaatst. Ik zal de storing aanmelden, zodat er binnenkort iemand langs komt om de installatie na te kijken.
Einde bericht.
Wat vinden jullie, bij 1fase omvormer houden? Of alsnog 3 fase bekabeling i.c.m. 3 fasen omvormer afdwingen?
Toch al meermaals voorgehad dat nieuwe PV-installatie in bescherming gaat door overspanning. Omvormer geeft 255+ volt aan, maar als ik de spanning in huis nameet (tot op de zekering van de PV) blijf ik netjes onder de 240v(1fasige woning). Installateur denkt aan een probleem op het lokale net, maar ik zou eerder aan een probleem met de omvormer denken?
Huawei Sun2000 omvormer trouwens
Huawei Sun2000 omvormer trouwens
[ Voor 7% gewijzigd door Baats op 25-02-2023 11:17 ]
PSP123 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:46:
Ik heb het volgende teruggekregen vanuit de aannemer:
Het aantal wattpiek van een zonnepaneel is gebaseerd op het aantal wattpiek eruit kan komen in een ideale situatie. Bij een Pv installatie op een schuin dak, zal er nooit het maximale WP per paneel worden gegeneerd. De omvormer wordt daarom over gedimensioneerd tot ongeveer 20%. In onderstaande situatie zal dan ook niet meer dan 25A gaan lopen. Hiervoor brengen wij een aardlekautomaat aan van C25A. De hoofdzekeringen zijn D25A en daarom nog selectief.
Einde bericht.
- Als je een 3-fasen huisaansluiting hebt altijd voor een 3-fasen omvormer kiezen. Veel beter voor je faseverdeling en veel minder kans op problemen met overspanning. Ook je bekabeling wordt goedkoper, want je kunt gewoon een standaard 5x2.5mm² kabel gebruiken.
- Als je automaten hebt: Die zijn hier (in Liander gebied) C25. Zeker niet D25.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nee in totaal. Je moet kijken naar dat ene paneel die schaduw krijgt van die pijp. Hoe lang duurt het voordat je 250 kWh MEER hebt geproduceerd dan me die schaduw erop?onetime schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:31:
[...]
Bedoel je per jaar? Dan vergeet je de levensduur van het systeem. Je hebt er de tijd voor.
Dit zal ongetwijfeld vaker zijn langsgekomen, maar ik ben bezig met het inrichten van wat home automation (vooral dynamisch opladen van de EV adhv huidige levering/teruglevering) en het valt me op dat de fase waarop mijn zonnepanelen zitten aanzienlijk hogere netspanning heeft. Op zich niet heel gek, maar vroeg me vooral af wanneer jullie contact zouden opnemen met de netbeheerder; ik begreep dat het hun verantwoordelijkheid is dat de netspanning onder de 253V blijft. Heb het idee dat iedereen in de buurt hier op de L3 zit
Ik heb overigens nog geen last gehad van de omvormer die uitschakelt, maar wellicht in de lente?

/f/image/vCfn6cKMOjGh0XxwTlIjCLEO.png?f=fotoalbum_large)
De netbeheerder doet niks tot je over de 253V bij de meter gaat want daaronder is er geen probleem vanuit hun perspectief.Terranca schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:50:
Dit zal ongetwijfeld vaker zijn langsgekomen, maar ik ben bezig met het inrichten van wat home automation (vooral dynamisch opladen van de EV adhv huidige levering/teruglevering) en het valt me op dat de fase waarop mijn zonnepanelen zitten aanzienlijk hogere netspanning heeft. Op zich niet heel gek, maar vroeg me vooral af wanneer jullie contact zouden opnemen met de netbeheerder; ik begreep dat het hun verantwoordelijkheid is dat de netspanning onder de 253V blijft. Heb het idee dat iedereen in de buurt hier op de L3 zitIk heb overigens nog geen last gehad van de omvormer die uitschakelt, maar wellicht in de lente?
[Afbeelding]
Kun je zelf de fase waar het op zit niet veranderen? Als het op een andere fase ook zo hoog komt (en dit is zeker hoog, dat wordt vast een probleem in de lente) dan ligt het aan jouw elektra. Te lange kabel/te dunne kabel/te hoog vermogen op 1 fase.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
[/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren