2.5mm voor 10KW die niet tegelijk actief is lijkt mij prima.
Misschien hadden ze een ā¬9 MC4-crimptang van Ali gebruiktVaevictis_ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:43:
Kreeg laatste maanden veel isolation faults (Solaredge) na regenbui soms ging de installatie helemaal niet aan. Gisteren maar eens de string nagelopen. Bleek 2 connectoren (M/F) los te zitten kon ze zo van de 6mm2 kabel af trekken en kabel brak ook af. Zag ook roestvorming op koperen aders. Kabel afgeknipt en alles er weer netjes opgezet met MC4 connectoren en pv krimptang. Het leek wel CCA kabel, is dat ook een ding bij PV installaties? Kabel gekocht bij een NL webshop.

De 6mm2 koperen kabel was ook verroest en brak zo door. Coper clad aluminum weet niet of dat bij pv kabel ook kan. Dus zowel connectors maar ook kabels en montage troep.Martin7182 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:26:
[...]
Misschien hadden ze een ā¬9 MC4-crimptang van Ali gebruikt
Waarom eikels? heb je toch zelf akkoord voor gegeven lijkt mij?Lollercopter schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:00:
Beste Tweakers,
Met dit mooie weer blijft mijn Growatt 8000TL3-X er soms uit klappen op Error 300: AC V Outrange.
2 strings, 22 x 405 wP in totaal (Noordoost / Zuidwest).
Wat ik gezien heb in de instellingen van de omvormer is dat het maximum AC voltage 438.2V mag zijn, daarboven gaat hij eruit klappen.
Opzich is dat logisch als heel de straat zonnepanelen heeft en de netspanning hier inderdaad richting de 250V gaat opkruipen op dagen zoals vandaag.
Maar als ik de huidige AC spanning van de 3 fases af lees in de omvormer:
Vac(RS) - 421 V
Vac(ST) - 412.9 V
Vac (TR) - 428.8 V
Dan zou hij toch gewoon weer op moeten starten nu ? Maar dat vertikt hij al 2 uur lang.
Waarom wil hij niet weer opstarten ? We zitten nog 10V bij de harde limiet van 438.2V vandaan zou je zeggen. Of maak ik hier een denk fout ?
Omvormer zit op 2.5 mm2 kwadraat (15 meter) aangesloten door de eikels die dit geinstalleerd hebbenDit ga ik vervangen voor 6 mm2, maar ik wil gewoon even de logica snappen waarom alsnog de omvormer uitblijft
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 7,6š
@Lollercopter 2.5mm2 voor een 8 kW drie fasen omvormer is geen probleem. Is Max 11.6 A per fase draad. (8000/230)/3
PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.
Even ter check; Nederland of Belgie?Lollercopter schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:00:
Beste Tweakers,
Met dit mooie weer blijft mijn Growatt 8000TL3-X er soms uit klappen op Error 300: AC V Outrange.
2 strings, 22 x 405 wP in totaal (Noordoost / Zuidwest).
Wat ik gezien heb in de instellingen van de omvormer is dat het maximum AC voltage 438.2V mag zijn, daarboven gaat hij eruit klappen.
Opzich is dat logisch als heel de straat zonnepanelen heeft en de netspanning hier inderdaad richting de 250V gaat opkruipen op dagen zoals vandaag.
Maar als ik de huidige AC spanning van de 3 fases af lees in de omvormer:
Vac(RS) - 421 V
Vac(ST) - 412.9 V
Vac (TR) - 428.8 V
Dan zou hij toch gewoon weer op moeten starten nu ? Maar dat vertikt hij al 2 uur lang.
Waarom wil hij niet weer opstarten ? We zitten nog 10V bij de harde limiet van 438.2V vandaan zou je zeggen. Of maak ik hier een denk fout ?
Omvormer zit op 2.5 mm2 kwadraat (15 meter) aangesloten door de eikels die dit geinstalleerd hebbenDit ga ik vervangen voor 6 mm2, maar ik wil gewoon even de logica snappen waarom alsnog de omvormer uitblijft
Je noemt hier al 3fase, 400V en 250v in een verhaal.
Heb je wel de juiste omvormer voor het juiste netwerk en is het juist aangesloten (niet de fase draad op de plek van de neutraal)? Daar ga ik voor het gemak wel even vanuit, tweede vraag staat je grid instelling juist?
Want je AC voltages per fase afleest zou ik juist verwachten dat je getallen in de 200 range krijgt, tussen fase x en nul. Net als dat je een multimeter in je stopcontact zou steken.
400V range is het verschil tussen de fasen onderling.
253V is het max op het stroomnet tussen fase en nul.
Check eens wat die spanning is tussen fase 1,2,3 en nul is als hij die AC V outrange foutmelding geeft.
Niet alleen SMA, Fronius ook hoor.onetime schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:34:
Die mppt's zijn vaak beperkt tot 60-75% van het max omvormer vermogen. "Vroeger" kon alleen een SMA het volle vermogen op ƩƩn MPPT aan...
Vraagje: zojuist 3 zonnepanelen op de uitbouw gelegd. JA Solar 395Wp. Omvormers zijn 2 x APS DS3-L.
Ik had nog wat YMVK kabel liggen, dus deze gebruikt. Afstand tussen omvormers en meterkast is ca. 4 meter.
Kabel voelde nogal soepel aan, en toen ik deze stripte, oeps: geen 2.5mm2 maar slechts 1.5mm2.
Volgens mij kan ik deze evengoed wel gebruiken voor de korte afstand en de maximaal 730VA voor elke DS3-L (de tweede gebruikt maar 1 van de 2 kanalen) - zoān 4,6A maximaal. Komt uiteraard op een eigen groep.
Klopt dit, of toch maar een nieuwe kabel trekken?
Dank!
Ik had nog wat YMVK kabel liggen, dus deze gebruikt. Afstand tussen omvormers en meterkast is ca. 4 meter.
Kabel voelde nogal soepel aan, en toen ik deze stripte, oeps: geen 2.5mm2 maar slechts 1.5mm2.
Volgens mij kan ik deze evengoed wel gebruiken voor de korte afstand en de maximaal 730VA voor elke DS3-L (de tweede gebruikt maar 1 van de 2 kanalen) - zoān 4,6A maximaal. Komt uiteraard op een eigen groep.
Dank!
[ Voor 3% gewijzigd door Ribruijn op 14-02-2023 20:22 ]
Ik heb nu een spare Goodwe GW1000-NS omvormer liggen en 4x JA Solar 300wp panelen, als ik enkel 2 panelen op de platte dak van mij schuur leg richting het zuiden, zou dit voldoende zijn om de omvormer zijn werk te laten doen?
De reden dat ik dit vraag is dat volgens de datasheet er minimaal 3 panelen aangesloten moeten worden.
De reden dat ik dit vraag is dat volgens de datasheet er minimaal 3 panelen aangesloten moeten worden.
/f/image/wpLqdfGkqaYnlts2V0lWf0II.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Xqlus1ve op 15-02-2023 07:12 ]
Vandaag met een heldere dag merk ik dat pvcalc toch wel afwijkt van mijn opgewekte energie.
6 x 415Wp op ONO (70°)
5 x 415Wp op WZW (250°)
Growatt MIN Tl3600XE
:strip_exif()/f/image/01HW1XL3nzK1marecwddZBMz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cIdFt8vMZncko1kkrHZVaSTq.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooral oost zit op de piek meer dan 200W onder de piek van pvcalc en zou op 945W moeten komen ipv de 710W die ik had vandaag op de top.
PVCalc link
Iemand die dit herkent?
De solar forecast in HA zit voor West precies goed met 5.6 kWh. Voor oost 20% minder met 2.5kWh ipv de voorspelde 3 kWh.
6 x 415Wp op ONO (70°)
5 x 415Wp op WZW (250°)
Growatt MIN Tl3600XE
:strip_exif()/f/image/01HW1XL3nzK1marecwddZBMz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cIdFt8vMZncko1kkrHZVaSTq.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooral oost zit op de piek meer dan 200W onder de piek van pvcalc en zou op 945W moeten komen ipv de 710W die ik had vandaag op de top.
PVCalc link
Iemand die dit herkent?
De solar forecast in HA zit voor West precies goed met 5.6 kWh. Voor oost 20% minder met 2.5kWh ipv de voorspelde 3 kWh.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
4,6 A over 1,5 mm2 kan makkelijk, zie TS-post onder Electrotechniek - AC Bekabeling...Ribruijn schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:20:
Vraagje: zojuist 3 zonnepanelen op de uitbouw gelegd. JA Solar 395Wp. Omvormers zijn 2 x APS DS3-L.
Dank!
jadjong schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:29:
2.5mm voor 10KW die niet tegelijk actief is lijkt mij prima.
Ja ik snap dat dat normaal gesproken prima zou moeten zijn, maar als de netspanning in de straat chronisch naar 250V gaat doordat het grid overbelast is, dan is elke volt "verlies" misschien net het verschil tussen mijn omvormer die afslaat, en de buurman die nog lekker door kan draaien toch ? Als ik een half gaar online tooltje invul dan zit er ongeveer 1.5V verschil tussen een 2.5 mm2 en een 6 mm2 kabel op 15 meter als ik er 9 kW doorheen jaag.Roeloffzen schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:20:
@Lollercopter 2.5mm2 voor een 8 kW drie fasen omvormer is geen probleem. Is Max 11.6 A per fase draad. (8000/230)/3
Het is wel opvallend dat vandaag al bij 2 kW productie de boel eruit klapte bij mij, dat zou natuurlijk een argument zijn dat het grid hier dusdanig vol zit dat zelfs met een joekel van een kabel het weinig zoden aan de dijk gaat zetten.
Ja ik heb ze gevraagd "is dat niet te dun", en het was goed volgens hun. Oke dan dat we zullen wel zien was mijn antwoordklump4u schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:56:
[...]
Waarom eikels? heb je toch zelf akkoord voor gegeven lijkt mij?
Ik neem aan dat het goed is aangesloten nu, het heeft 3 kwart jaar goed gewerkt, op wat korte uitval op sommige dagen. Maar nu met deze zonnig dagen (en misschien meer PV in de straat ?) is de uitval wel erger geworden. Vandaag tussen 10:30 en 15:00 hebben de panelen niks gedaan.Soullancer schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:42:
[...]
Even ter check; Nederland of Belgie?
Je noemt hier al 3fase, 400V en 250v in een verhaal.
Heb je wel de juiste omvormer voor het juiste netwerk en is het juist aangesloten (niet de fase draad op de plek van de neutraal)? Daar ga ik voor het gemak wel even vanuit, tweede vraag staat je grid instelling juist?
Want je AC voltages per fase afleest zou ik juist verwachten dat je getallen in de 200 range krijgt, tussen fase x en nul. Net als dat je een multimeter in je stopcontact zou steken.
400V range is het verschil tussen de fasen onderling.
253V is het max op het stroomnet tussen fase en nul.
Check eens wat die spanning is tussen fase 1,2,3 en nul is als hij die AC V outrange foutmelding geeft.
Ik ben het verder volledig eens dat ik ook voltages in de 200 range zou verwachten tussen fase en 0. Maar mijn Growatt geeft inderdaad voltages in de 400 range aan, geen idee of dat standaard is bij een 3 fase omvormer. Ik heb nu net weer de gehele manual doorgespit, maar ik kan nergens iets van het instellen van een landcode of een grid voltage vinden.
Die hele manual blinkt wat mij betreft niet uit in duidelijkheid.

Ik zal de spanning eens checken inderdaad, ik heb dat alleen eens nagemeten in de meterkast (met een duspol, ik heb geen goede multimeter) en nog niet bij de omvormer. Mijn conclusie was toen dat op een zonnige dag het voltage inderdaad ongeveer 245V kan zijn tussen de fase en de 0 (in de meterkast !). Er zat toen klein verschil tussen de fases, ik weet even niet meer precies hoeveel Dus de spanning gemeten bij de omvormer zal gerust nog een paar Volt hoger zijn.
Vraagje voor de kenners : heb een 3 fase aansluiting en een 3 aderige kabel naar de berging liggen. Nu wil ik 6500Wp aansluiten. Kan dit met een 3 aderige grondkabel?
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Nee want je mist 2 aders of als de grondkabel een aardlitze heeft 1ader.Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:03:
Vraagje voor de kenners : heb een 3 fase aansluiting en een 3 aderige kabel naar de berging liggen. Nu wil ik 6500Wp aansluiten. Kan dit met een 3 aderige grondkabel?
Netjes toch dat je alsnog 6mm2 krijgt. Mocht je een slimme meter hebben dan kun je de 3 voltages makkelijk uitlezen.Lollercopter schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:46:
[...]
[...]
Ja ik snap dat dat normaal gesproken prima zou moeten zijn, maar als de netspanning in de straat chronisch naar 250V gaat doordat het grid overbelast is, dan is elke volt "verlies" misschien net het verschil tussen mijn omvormer die afslaat, en de buurman die nog lekker door kan draaien toch ? Als ik een half gaar online tooltje invul dan zit er ongeveer 1.5V verschil tussen een 2.5 mm2 en een 6 mm2 kabel op 15 meter als ik er 9 kW doorheen jaag.
Het is wel opvallend dat vandaag al bij 2 kW productie de boel eruit klapte bij mij, dat zou natuurlijk een argument zijn dat het grid hier dusdanig vol zit dat zelfs met een joekel van een kabel het weinig zoden aan de dijk gaat zetten.Maar alle beetjes helpen hopelijk.
[...]
Ja ik heb ze gevraagd "is dat niet te dun", en het was goed volgens hun. Oke dan dat we zullen wel zien was mijn antwoord. En nu krijg ik gratis een 6 mm2 kabel van ze.
[...]
Ik neem aan dat het goed is aangesloten nu, het heeft 3 kwart jaar goed gewerkt, op wat korte uitval op sommige dagen. Maar nu met deze zonnig dagen (en misschien meer PV in de straat ?) is de uitval wel erger geworden. Vandaag tussen 10:30 en 15:00 hebben de panelen niks gedaan.
Ik ben het verder volledig eens dat ik ook voltages in de 200 range zou verwachten tussen fase en 0. Maar mijn Growatt geeft inderdaad voltages in de 400 range aan, geen idee of dat standaard is bij een 3 fase omvormer. Ik heb nu net weer de gehele manual doorgespit, maar ik kan nergens iets van het instellen van een landcode of een grid voltage vinden.
Die hele manual blinkt wat mij betreft niet uit in duidelijkheid.Via de Shine app van Growatt kan ik wel de upper en lower limit voor het grid voltage invullen. Default is dus blijkbaar 438 V upper limit. Dus mijn theorie voor nu is dat deze omvormer alleen naar de spanning tussen de fases onderling kijkt.
Ik zal de spanning eens checken inderdaad, ik heb dat alleen eens nagemeten in de meterkast (met een duspol, ik heb geen goede multimeter) en nog niet bij de omvormer. Mijn conclusie was toen dat op een zonnige dag het voltage inderdaad ongeveer 245V kan zijn tussen de fase en de 0 (in de meterkast !). Er zat toen klein verschil tussen de fases, ik weet even niet meer precies hoeveel Dus de spanning gemeten bij de omvormer zal gerust nog een paar Volt hoger zijn.
Ik heb 2 Growatt 7000 3 -fase en lees die via een pi uit, daar krijg ik wel de voltage van rond de 240 te zien.
En kan ik een 3 fase omvormer wel aansluiten op een 3 aderige grondkabel? Of gaat dit ook niet?
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Nee, want zoals hierboven gezegd mis je twee aders. Je hebt 5 aders nodig.Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:34:
En kan ik een 3 fase omvormer wel aansluiten op een 3 aderige grondkabel? Of gaat dit ook niet?
En gezien je vraagstelling zou ik een installateur vragen om dit voor jou te doen...
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 14-02-2023 22:38 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja zeker netjes.klump4u schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:17:
[...]
Netjes toch dat je alsnog 6mm2 krijgt. Mocht je een slimme meter hebben dan kun je de 3 voltages makkelijk uitlezen.
Ik heb 2 Growatt 7000 3 -fase en lees die via een pi uit, daar krijg ik wel de voltage van rond de 240 te zien.
Goede tip van de slimme meter, zal hem daar ook eens aflezen. Homewizard p1 meter laat voltage weer niet zien, alleen via de API

Wel bizar dat jouw 7000 uit dezelfde serie wel voltages rond 240V laten zien
Nee. Bij mij was het geleverde vermogen van de panelen op het zuiden, vanmorgen om 10.00 uur ca. 5% Ć” 10% hoger dan berekend door PVcalc.
Klopt, dat was bij @Gramser. Nu dit fenomeen zich ook bij @Hangover_ohoo voordoet begint het er toch echt op te lijken dat het max vermogen per MPPT begrenst wordt... We wachten nog op uitsluitsel van Goodwe via Gramser. Ik heb ondertussen ook al de vraag gesteld per mail maar nog geen reactie... Over deze mogelijke begrenzing lees ik niets in de datasheet of handleiding.onetime schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:34:
Er is hier kort geleden ook al langs gekomen dat er aftopping werd gezien, maar onder het max vermogen van de omvormer. Bleek het ƩƩn string op een omvormer met 2mppt's. Die mppt's zijn vaak beperkt tot 60-75% van het max omvormer vermogen. "Vroeger" kon alleen een SMA het volle vermogen op ƩƩn MPPT aan...
edit: soms is er een instelling om beide mppt's te "koppelen" voor parallel bedrijf, met Y connectoren op de ingangen.
Uitsluitsel heb ik helaas nog niet. Wel een vrij snelle reactie van GoodWe Support, ze hadden een dag later ook in mijn systeem gekeken en geconstateerd dat de parabool er goed uitzag. Ja duh, toen had ik er alweer twee strings van gemaaktbrambond schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 00:24:
[...]
Klopt, dat was bij @Gramser. Nu dit fenomeen zich ook bij @Hangover_ohoo voordoet begint het er toch echt op te lijken dat het max vermogen per MPPT begrenst wordt... We wachten nog op uitsluitsel van Goodwe via Gramser. Ik heb ondertussen ook al de vraag gesteld per mail maar nog geen reactie... Over deze mogelijke begrenzing lees ik niets in de datasheet of handleiding.
Dus, de vraag bij GoodWe staat nog steeds uit. Ga ze einde week weer een reminder sturen.
Begrijp ik het goed dat stroom die ik direct verbruik, niet als teruggeleverde stroom gezien wordt? Er zit namelijk een vrij groot verschil tussen de "teruggeleverde stroom" volgens de Vattenfall app en de totaal opgewekte stroom volgens mijn Growatt app.
Dat begrijp je goed...Janpietertje89 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:48:
Begrijp ik het goed dat stroom die ik direct verbruik, niet als teruggeleverde stroom gezien wordt? Er zit namelijk een vrij groot verschil tussen de "teruggeleverde stroom" volgens de Vattenfall app en de totaal opgewekte stroom volgens mijn Growatt app.
Vatenfall ziet alleen dat wat door je energiemeter gaat. De stroom van je zonnepanelen die je direct zelf verbruikt, blijft in je huis en gaat dus niet door de meter.Janpietertje89 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:48:
alles wat jij binnenhuis gebruikt, bereikt dus nooit de slimme meter. Vattenfall heeft dus simpelweg geen data daarover.Janpietertje89 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:48:
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Bij mij hetzelfde in de shine app en op de omvormer, maar met de pi via de rs485 aansluiting krijg ik wel dat voltage in de 200 range.Lollercopter schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:42:
[...]
Ja zeker netjes.
Goede tip van de slimme meter, zal hem daar ook eens aflezen. Homewizard p1 meter laat voltage weer niet zien, alleen via de API![]()
Wel bizar dat jouw 7000 uit dezelfde serie wel voltages rond 240V laten zienmaar misschien anders e manier van uitlezen (Pi vs Shine app). Ook als je op de omvormer OLED kijkt zie je dan ook 240V voltages bij de AC voltage ? Bij mij in de 400 ....
In mijn zoektocht naar SMA omvormers lijken deze lastig te leveren op het moment.
Ik heb al webshops gezien waar ze aangeven SMA misschien op 30 september weer op voorraad te hebben:
https://www.alma-solarsho...rmer-sunny-boy-sb-36.html
Ook zijn er waar je SMA niet eens kan toevoegen aan de winkelwagen:
https://www.jenm-zonnepan...b-36-1av-41-omvormer.html
Of ze hebben ze wel maar verplichten je ook daar panelen af te nemen:
https://www.winkelman-zon...usief-webconnect-wif.html
Iemand al geprobeerd toch een SMA te bestellen bij Winkelman zonder panelen?
Ze hebben daar niet de juiste formaat panelen die ik zoek.
Mocht iemand willen meedenken in mijn topic dan zou ik graag meer input willen van mensen met meer ervaring en verstand dan wat ik heb
.
Die lijkt een beetje verdronken tussen alle andere topics.
Volledig DHZ Zonnepanelen (PV) plan plat dak O-W
Ik heb al webshops gezien waar ze aangeven SMA misschien op 30 september weer op voorraad te hebben:
Mocht iemand willen meedenken in mijn topic dan zou ik graag meer input willen van mensen met meer ervaring en verstand dan wat ik heb
Ik heb er de afgelopen tijd ook overal naar gezocht, over nagebeld, etc. maar de levertijd voor de 1-fase varianten is overal eind mei vanuit de groothandels (er zijn er maar 2 die SMA doorleveren uiteindelijk. De datum in Mei is ook slechts indicatief). In Duitsland en BE zijn ze als je goed zoekt nog wel te vinden, maar voor een hele forse meerprijs. Ik heb dus toch maar met tegenzin een ander merk besteld uiteindelijk.Bluepanther7 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:23:
In mijn zoektocht naar SMA omvormers lijken deze lastig te leveren op het moment.
Mocht iemand willen meedenken in mijn topic dan zou ik graag meer input willen van mensen met meer ervaring en verstand dan wat ik heb.
All-electric.
Oke duidelijk thanks voor het checken.klump4u schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:45:
[...]
Bij mij hetzelfde in de shine app en op de omvormer, maar met de pi via de rs485 aansluiting krijg ik wel dat voltage in de 200 range.
Wat heeft de Pi + rs485 aansluiting verder nog voor voordelen t.o.v. de Shine app ? (behalve dat je niet afhankelijk ben van een chinese cloud).
Dat dus, je kunt met de data doen en laten wat je zelf wilt. Nou heb ik 'gratis 'bij beide omvormers een wifi stick gekregen en heb deze ook geĆÆnstalleerd om te kijken hoe het werkt maar pruts ook graag zelf wat in mekaar.Lollercopter schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:48:
[...]
Oke duidelijk thanks voor het checken.
Wat heeft de Pi + rs485 aansluiting verder nog voor voordelen t.o.v. de Shine app ? (behalve dat je niet afhankelijk ben van een chinese cloud).
Mooie post ook hier die laat zien waarom voor de meeste daken micro-omvormers geen sense maakt qua opbrengst (mogelijk wel voor monitoring / foutopsporing): https://www.linkedin.com/...7031335282574544896-Si6g/
Hij deed een test waarbij hij 1 van de panelen in een string van 32 beschaduwde, en het vermogen gewoon 1/32e terugzakte.
Hij deed een test waarbij hij 1 van de panelen in een string van 32 beschaduwde, en het vermogen gewoon 1/32e terugzakte.
:strip_exif()/f/image/6MrM3xvljuFbv43STLV1Wvbl.jpg?f=fotoalbum_large)
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Dit effect word nog minder als je half cell panelen hebt. Je hebt dan net zoals full cell 3 diodes maar dan in het midden waardoor je het paneel effectief opdeelt in 6 schakelbare zones. Ik vraag me wel af of alle panelen zakken als je een klein beetje van het paneel bedekt maar dan net niet genoeg om zo'n diode te triggeren._eLMo_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:26:
Mooie post ook hier die laat zien waarom voor de meeste daken micro-omvormers geen sense maakt qua opbrengst (mogelijk wel voor monitoring / foutopsporing): https://www.linkedin.com/...7031335282574544896-Si6g/
[Afbeelding]
Als de schaduw beweegt en dat soort moment zich dus maar zeer kort voor doen, dan is dus de vraag of de toegevoegde complexiteit (duurzaamheid, kosten) het waard zijn.Puddi Puddin schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:50:
[...]
Dit effect word nog minder als je half cell panelen hebt. Je hebt dan net zoals full cell 3 diodes maar dan in het midden waardoor je het paneel effectief opdeelt in 6 schakelbare zones. Ik vraag me wel af of alle panelen zakken als je een klein beetje van het paneel bedekt maar dan net niet genoeg om zo'n diode te triggeren.
Ik denk echt dat micro omvormers op een enkel dakvlak zelfs met dakkapel weinig te zoeken hebben.
Blijft wel relevant voor meerdere dakvlakken, monitoringswens en foutopsporing.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik heb toevallig net een berichtje gemaakt in het Enphase topic. Volgens mij heb ik wel echt een 'Enphase dak'_eLMo_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:01:
[...]
Als de schaduw beweegt en dat soort moment zich dus maar zeer kort voor doen, dan is dus de vraag of de toegevoegde complexiteit (duurzaamheid, kosten) het waard zijn.
Ik denk echt dat micro omvormers op een enkel dakvlak zelfs met dakkapel weinig te zoeken hebben.
Alleen op een ƩƩn fase omvormer. Van ongeveer 5kW of kleiner. (aannemende dat het 3x 2,5mm2 is) Dat is geen probleem. Zeker met een Oost-West set met een hellinghoek vanaf 200 of meer is dat geen probleem. Dan kan het bijvoorbeeld ook op een 4kW omvormer, liefst met twee MPPT's. Maar bij gelijke panelen en aantallen kan het schaduw vrij desnoods ook op ƩƩn MPPT.Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:03:
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Kijk hier om je voor te bereiden op de tijd na salderen: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)Janpietertje89 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:48:
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik weet niet waar dat plaatje vandaan komt, maar die panelen liggen niet goed; iedere rij heeft schaduw van de rij er boven..._eLMo_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:26:
[Afbeelding]
Als ik mij niet vergis gaat dan je totale spanning omlaag uit die reeks ( - de spanning van 1 paneel)_eLMo_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:26:
[Afbeelding]
Klopt het wat ik zeg?
In navolging op mezelf. De spanning op beide strings (aparte trackers) is nagenoeg gelijk terwijl op de ene string 5 en de andere 6 panelen van hetzelfde type zitten.mastair schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:41:
Vandaag met een heldere dag merk ik dat pvcalc toch wel afwijkt van mijn opgewekte energie.
6 x 415Wp op ONO (70°)
5 x 415Wp op WZW (250°)
Growatt MIN Tl3600XE
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PVCalc link
Iemand die dit herkent?
Ben een solar noob maar zou de spanning op de string met 6 panelen niet 20% hoger moeten zijn dan de string met 5 panelen?
Ik heb een adres in het oosten van het land wat betrouwbaar is. Neem even contact op met me via pm mocht je dat willenBluepanther7 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:23:
Mocht iemand willen meedenken in mijn topic dan zou ik graag meer input willen van mensen met meer ervaring en verstand dan wat ik heb.
Mag ik vragen welk programma dit is? Ik heb de P1 Monitor van ZTATZ. Jouw screenshot lijkt als 2 druppels water op die interface, maar deze info kan ik niet op deze manier tonen. Ben heel benieuwdHangover_ohoo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:26:
[...]
Dat lijkt gelukkig niet een issue hier
[Afbeelding]
Max 232 V vandaag en vrij stabiel ook.
Na wat zoeken gevonden, nooit op die knopjes gedrukt blijkbaar

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 15-02-2023 20:18 ]
Interessant, thanks voor het delen! Wel een erg exotisch paneel, al zal de V/I curve wel redelijk normaal zijn als seriegeschakelde PERC cel._eLMo_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:26:
[Afbeelding]
https://exasun.filecamp.com/s/gY6CsqxlqdWmFC8g/d
In de komende weken wordt eindelijk de dakconstructie van de onze garage vervangen.
8 panelen oost/west JA Solar 108 cells 410 WP met Van der Valk Solar Systems.
Ik heb nu nog tijdelijk zins vorige zomer 2 panelen met een YC600 micro omvormer op de keuken liggen.
Voor 4 panelen heb ik al 2 YC600 micro omvormers dus voor de overige 4 panelen nog een omvormer nodig.
De 108 cells panelen hebben een spanning tussen 30-31V en de huidige omvormers hebben allemaal een hogere MPPT dan YC600.
Alleen bij de IQ8+ wordt aangeven dat ze ook geschikt zijn 108 cells terwijl de MPPT spanningen niet afwijken dan bij de andere omvormers.
Ik heb op dit forum gezocht dan zijn er wel voorbeelden dat DS3-L wel werkt met 108 cells.
wat is de beste keuze?
APSystems YC600
MPPT voltage range 22-49V
DS3-L
Peak Power Tracking Voltage 28V-45V
Operating Voltage Range 16V-60V
Maximum Continuous Output Power 730VA
DS3D
Peak Power Tracking Voltage 56V-90V
IQ 7+
Spanningsbereik MPP 27 V - 37
Gebruiksbereik 16 V - 60 V
Min./max. startvoltage 22 V / 60 V
Piek uitgangsvermogen 250 VA 295 VA
IQ8+
54-cell / 108 half-cell, 60-cell / 120 half-cell, 66-cell / 132 half-cell, 72-cell / 144 half-cell
Minimale / maximale ingangsspanning 16 / 60V
Ingangsspanning bij starten 22V
Minimale / maximale MPP-spanning Umppmin / Umppmax 27 / 45V
Hoymiles HM-1500
PV-vermogen (Wp) 300-505+ per paneel
MPPT Voltage bereik 16-60V (NL webshop)
Peak power MPPT voltage range 36-48 (uit de pdf)
Opstartvoltage 22V
Helaas maar met 2 MPPT Trackers
Hoymiles HMS-2000-4T
MPPT-Spannungsbereich: 16-60V
Einschaltspannung: 22V
https://hoymiles-versand....rowechselrichter-1-phasig
8 panelen oost/west JA Solar 108 cells 410 WP met Van der Valk Solar Systems.
Ik heb nu nog tijdelijk zins vorige zomer 2 panelen met een YC600 micro omvormer op de keuken liggen.
Voor 4 panelen heb ik al 2 YC600 micro omvormers dus voor de overige 4 panelen nog een omvormer nodig.
De 108 cells panelen hebben een spanning tussen 30-31V en de huidige omvormers hebben allemaal een hogere MPPT dan YC600.
Alleen bij de IQ8+ wordt aangeven dat ze ook geschikt zijn 108 cells terwijl de MPPT spanningen niet afwijken dan bij de andere omvormers.
Ik heb op dit forum gezocht dan zijn er wel voorbeelden dat DS3-L wel werkt met 108 cells.
wat is de beste keuze?
APSystems YC600
MPPT voltage range 22-49V
DS3-L
Peak Power Tracking Voltage 28V-45V
Operating Voltage Range 16V-60V
Maximum Continuous Output Power 730VA
DS3D
Peak Power Tracking Voltage 56V-90V
IQ 7+
Spanningsbereik MPP 27 V - 37
Gebruiksbereik 16 V - 60 V
Min./max. startvoltage 22 V / 60 V
Piek uitgangsvermogen 250 VA 295 VA
IQ8+
54-cell / 108 half-cell, 60-cell / 120 half-cell, 66-cell / 132 half-cell, 72-cell / 144 half-cell
Minimale / maximale ingangsspanning 16 / 60V
Ingangsspanning bij starten 22V
Minimale / maximale MPP-spanning Umppmin / Umppmax 27 / 45V
Hoymiles HM-1500
PV-vermogen (Wp) 300-505+ per paneel
MPPT Voltage bereik 16-60V (NL webshop)
Peak power MPPT voltage range 36-48 (uit de pdf)
Opstartvoltage 22V
Helaas maar met 2 MPPT Trackers
Hoymiles HMS-2000-4T
MPPT-Spannungsbereich: 16-60V
Einschaltspannung: 22V
https://hoymiles-versand....rowechselrichter-1-phasig
@space-one Als je voor de Hoymiles HMS-2000-4T gaat: gewoon in Nederland halen
_eLMo_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:01:
[...]
Als de schaduw beweegt en dat soort moment zich dus maar zeer kort voor doen, dan is dus de vraag of de toegevoegde complexiteit (duurzaamheid, kosten) het waard zijn.
Ik kan mij zo voorstellen dat men graag micro omvormers verkoopt om zo meer marge te kunnen maken.![]()
Even snelle vraag want ik kan het in de handleiding en online niet 123 vinden maar misschien heeft iemand hier de kennis al.
Mijn omvormer heeft 13.5 amp per mppt nou ik de vraag: Is dit aan de AC 220v zeide of 13.5 amp aan DC/string voltage.
Mijn vermoeden is DC zeide gezien ik anders met 1 string en 1 mppt tracker nooit op de 3300 rating kom.
Niet erg belangrijk maar gewoon nieuwsgierigheid.
Mijn omvormer heeft 13.5 amp per mppt nou ik de vraag: Is dit aan de AC 220v zeide of 13.5 amp aan DC/string voltage.
Mijn vermoeden is DC zeide gezien ik anders met 1 string en 1 mppt tracker nooit op de 3300 rating kom.
Niet erg belangrijk maar gewoon nieuwsgierigheid.
@computerjunky Je schrijft het zelf al: per mppt, dat is de DC kant. Van een omvormer, dus de AC kant is heel anders.
Website was ook voorbeeld. Met 0% BTW hier ook goedkoper.Hermarcel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:45:
@space-one Als je voor de Hoymiles HMS-2000-4T gaat: gewoon in Nederland halen
Klopt. Je hebt geen schaduw? Dan lijkt het er op dat ƩƩn van de panelen kapot is.mastair schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:26:
[...]
In navolging op mezelf. De spanning op beide strings (aparte trackers) is nagenoeg gelijk terwijl op de ene string 5 en de andere 6 panelen van hetzelfde type zitten.
Ben een solar noob maar zou de spanning op de string met 6 panelen niet 20% hoger moeten zijn dan de string met 5 panelen?
Ik heb geen schaduw inderdaad. Maar als er 1 kapot is zou de hele string het niet moeten doen toch? Of is er ook een vorm van kapot waarbij de string het wel blijft doen?wappiewappie schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:10:
[...]
Klopt. Je hebt geen schaduw? Dan lijkt het er op dat ƩƩn van de panelen kapot is.
@mastair Ja die is er, defect paneel, maar diodes in junctionbox in orde.
Hier op inhakend, als er dan ook 1 van de diodes kapot is zal de gehele string minder vermogen gaan leveren?onetime schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:09:
@mastair Ja die is er, defect paneel, maar diodes in junctionbox in orde.
Ik probeer theoretisch te bedenken waarom mijn zonnepanelen een lager vermogen leveren dan dat volgens "Thomasberger.be" zou moeten.
Beiden strings leveren wel een goede open klem spanning (klopt op een paar Volt na)
Terwijl ik dit type kunnen er dan ook geen diode bij mij kapot zijn als de spanning wel klopt
(Overigens komt het bedrijf binnenkort langs voor controle)
Even los van wat ik van het bedrag van deze offerte vind, vind ik deze manier van berekenen ook een beetje kortdoordebocht.Speedy-Andre schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:27:
[...]
Ik vind de prijs absurd als de panelen zelf maar ā¬1560 zijn plus ā¬75 transport, 3 extra is niet veel werk.
Zonnepanelen van een goed merk kosten doorgaans toch wel 175 euro (ex btw prijs).
En dan nog een passend omvormsysteem/omvormer plus de rest aan materialen.
Vervolgens een bona fide installatie.
Dat snap ik, heb alles hier 2x zelf gedaan.Ultraboy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:04:
[...]
Even los van wat ik van het bedrag van deze offerte vind, vind ik deze manier van berekenen ook een beetje kortdoordebocht.
Zonnepanelen van een goed merk kosten doorgaans toch wel 175 euro (ex btw prijs).
En dan nog een passend omvormsysteem/omvormer plus de rest aan materialen.
Vervolgens een bona fide installatie.
Montage spul is nu wel duur maar nog kost het me moeite om aan ā¬4000 totaal te komen zonder arbeid.
Eerst eens de andere offertes afwachten, deze lijkt op 'afschrikken want we zitten vol'
Iets meer tijd om een andere indeling te schetsen namen ze al niet.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Iemand nog een goede tip voor een steun voor een enkel paneel in portrait op een plat dak?
Zie van alles langs komen, maar die steunen overstijgen de prijs van het paneel vele malen.
Zelfs losse alu profielen in elkaar schroeven kost een godsvermogen
Zie van alles langs komen, maar die steunen overstijgen de prijs van het paneel vele malen.

Vraagje voor de experts:
Situatie: 4 zonnepanelen elk plaatsen op 8 bungalows. Maximale afstand tussen de bungalows is 50 meter.
Voor elke bungalow worden twee APS DS3-L micro omvormers gebruikt.
Nu wil ik de 8 sets kunnen monitoren met een centraal geplaatste APS ECU-R. Zelfs als ik de ECU-R in het midden van het park plaats ben ik bang dat ik niet van alle bungalows de Zigbee-signalen van de omvormers kan ontvangen.
Bestaat er iets om eventueel de Zigbee signalen te versterken (zodat ik bijvoorbeeld op 2 plaatsen in het park versterkers kan plaatsen?)
Situatie: 4 zonnepanelen elk plaatsen op 8 bungalows. Maximale afstand tussen de bungalows is 50 meter.
Nu wil ik de 8 sets kunnen monitoren met een centraal geplaatste APS ECU-R. Zelfs als ik de ECU-R in het midden van het park plaats ben ik bang dat ik niet van alle bungalows de Zigbee-signalen van de omvormers kan ontvangen.
Bestaat er iets om eventueel de Zigbee signalen te versterken (zodat ik bijvoorbeeld op 2 plaatsen in het park versterkers kan plaatsen?)
Ik heb hier ƩƩn steun gemaakt van stalen L-profielen van de bouwmarkt.MikeyMan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:00:
Iemand nog een goede tip voor een steun voor een enkel paneel in portrait op een plat dak?
Ik heb hier 9 panelen met Flatfix eco's liggen (20°) en wilde daar één paneel in portrait bij leggen.
Die steun heb ik zelf in elkaar gelast. (met een verhoogd plateautje voor een pijpje op het dak)
En bij het plaatsen/monteren de handel lekker in de bitumen getjet.

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uUCoB6BeVAST1mO3APBe1Qeg.jpg?f=user_large)
L-profiel als ligger, de staanders zijn duimhengen waarvan het draaideel met een stuk M20 aan een duimheng aan het paneel vast zit.
Je geeft nu een mooi, compleet en informatief verhaal en een paar waardevolle tips! Dank!Speedy-Andre schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:32:
[...]
Dat snap ik, heb alles hier 2x zelf gedaan.
Montage spul is nu wel duur maar nog kost het me moeite om aan ā¬4000 totaal te komen zonder arbeid.
Eerst eens de andere offertes afwachten, deze lijkt op 'afschrikken want we zitten vol'
Iets meer tijd om een andere indeling te schetsen namen ze al niet.
Ja dat zou ook nog kunnen... Maar staal roestLooneyTunes schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:23:
[...]
Ik heb hier ƩƩn steun gemaakt van stalen L-profielen van de bouwmarkt.
Ik heb hier 9 panelen met Flatfix eco's liggen (20°) en wilde daar één paneel in portrait bij leggen.
Die steun heb ik zelf in elkaar gelast. (met een verhoogd plateautje voor een pijpje op het dak)
En bij het plaatsen/monteren de handel lekker in de bitumen getjet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
L-profiel als ligger, de staanders zijn duimhengen waarvan het draaideel met een stuk M20 aan een duimheng aan het paneel vast zit.
Daarom zit er een dikke laag bitumen op.MikeyMan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:30:
Ja dat zou ook nog kunnen... Maar staal roest
Bitumen underbodycoating, verkrijgbaar bij de bouwmarkt of automaterialen handel.
En tegen de tijd dat het is doorgeroest passen de nieuwe panelen al lang niet meer

grindtegels en daar plug inzettenMikeyMan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:00:
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik wilde zeggen: Het hoeft de weg niet op, maar vooruit, het is een mooie oplossingLooneyTunes schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:39:
[...]
Daarom zit er een dikke laag bitumen op.
Bitumen underbodycoating, verkrijgbaar bij de bouwmarkt of automaterialen handel.
En tegen de tijd dat het is doorgeroest passen de nieuwe panelen al lang niet meer
[Afbeelding]
Hrm. irritant probleem met de Solis app. Hij 'vergeet' sinds de 14e de dagtotalen in maandview. Bij de dag zelf kijken geeft wel de grafiek, maar 0 kWh opbrengst. De 15e is nu ook uit de maandgrafiek verdwenen, maar zie nog wel het dagtotaal in het dagoverzicht. Is Chinees nieuwjaar slecht gevallen??
Meer mensen met dit probleem?
Edit
Bij 'inverter' klopt alles wel, bij 'overview' mist er e.e.a..
Edit
[ Voor 9% gewijzigd door SeƱor Sjon op 16-02-2023 17:19 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Normaal gesproken maakt Zigbee een mesh netwerk als het in apparaten met een netvoeding zit.Ribruijn schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:18:
Vraagje voor de experts:
Echter zegt APS dat het bereik 10-20m is dus dat wordt lastig ...
https://emea.apsystems.com/nl/qs1micro/
Er zijn wel repeaters maar die komen niet veel verder en ze hebben een vaste voeding nodig.
Kom je er niet uit dan heeft @Ultraboy het ultieme antwoord wel voor je
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Zoek maar eens op beton steunen voor zonnepanelen.MikeyMan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:00:
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Heel erg fout, maar als het niks mag kosten... Een paar zandzakken met wat knelbanden...MikeyMan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:00:
Maar ik zou zoeken waar je goedkoop aan kan komen, pvc buizen, beton storten, hout constructie, alles kan, sommige dingen hebben meer of minder onderhoud nodig, maar dat hoort bij goedkoop denk ik...
Haha, ze staan nogal in zicht... Dus Moet er van een afstandje wel een beetje uit zien...hfolkers schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:28:
[...]
Heel erg fout, maar als het niks mag kosten... Een paar zandzakken met wat knelbanden...
Maar ik zou zoeken waar je goedkoop aan kan komen, pvc buizen, beton storten, hout constructie, alles kan, sommige dingen hebben meer of minder onderhoud nodig, maar dat hoort bij goedkoop denk ik...
Denk dat ik toch maar voor de alu profielen ga.
Had deze nog gevonden:
https://www.sellectzonnepanelen.nl/zonneschans-1-portrait
redelijk betaalbaar.
Ik zou nooit met zakken werken. Die zijn binnen 10 jaar helemaal kapot door het weer, en dan verdwijnt zonder dat je het weet de ballast....hfolkers schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:28:
[...]
Heel erg fout, maar als het niks mag kosten... Een paar zandzakken met wat knelbanden...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Let wel op, bij hoger als 2,5 mtr is vaak extra ballast nodig, ik heb zelf de Groot Beton steunen op 6 mtr hoog met extra ballast.Pim57 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:04:
[...]
Zoek maar eens op beton steunen voor zonnepanelen.
Ook kan het onderling verbinden met een profiel, minder ballast nodig hebben.
Al vind ik tot de dag van vandaag bij mij alles losstaand met name de hoeken een beetje eng.
Jaarlijkse controle van de bouten levert bij mij geen losse bouten op, gelukkig maar.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Ben gebonden aan portrait. En dan moet ik ineens met 60 kilo op mn bult een laddertje op...Pim57 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:04:
[...]
Zoek maar eens op beton steunen voor zonnepanelen.
Houd je spieren wel soepelMikeyMan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:46:
[...]
Ben gebonden aan portrait. En dan moet ik ineens met 60 kilo op mn bult een laddertje op...
Ik heb het met een ladderlift gedaan, wegens te weinig spieren.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Hier ook iets met weinig spieren, toen opgelost met een elektrische lier en binnenkort wellicht opnieuw:Supertip schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:41:
[...]
Houd je spieren wel soepel![]()
Ik heb het met een ladderlift gedaan, wegens te weinig spieren.
:strip_exif()/f/image/KtK7zqF90rswlUjiMhxWXCkW.jpg?f=fotoalbum_medium)
4 Betonblokken of stapelblokken.MikeyMan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:00:
Goed punt, ik heb zelf zakken beton gebruikt die ik nog had liggen, die zijn compleet uitgehard voordat de zak weg is... Overigens waren die zakken met knelbanden ook niet heel serieus bedoeld...Tommie12 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:41:
[...]
Ik zou nooit met zakken werken. Die zijn binnen 10 jaar helemaal kapot door het weer, en dan verdwijnt zonder dat je het weet de ballast....
Anoniem: 91634
Kan je niet rails gebruiken waarmee je normaal de zonnepanelen op en dakpannen dak plaats? Dat kost in ieder geval stukken minder dan de prijs per zonnepaneel.
Ik heb grindslurven uit de landbouw gebruikt (ballast voor kuilgrasbulten). Die zijn UV bestendig. Ik hoefde daardoor ook veel minder ballast naar het dak te tillen want ik kon het al aanwezige dakgrind gebruiken.Tommie12 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:41:
[...]
Ik zou nooit met zakken werken. Die zijn binnen 10 jaar helemaal kapot door het weer, en dan verdwijnt zonder dat je het weet de ballast....
Ik ben ook begonnen aan mijn 3 panelen projectje. Ook portrait. Ik heb nu 4 opsluitbanden 12x25x100cm (a 60kg) gekocht. Deze slijp ik door midden zodat er blokken van 30kg over blijven. Kost ā¬12,75/m1.MikeyMan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:46:
[...]
Ben gebonden aan portrait. En dan moet ik ineens met 60 kilo op mn bult een laddertje op...
De blokken leg ik aan de ene kant plat, en aan de andere kant staand (elk op een halve rubber tegel). De blokken (4 per zijde) verbind ik met een rails.
Volgens de ballast tabellen voor zonnepanelen zou dit voldoende moeten zijn voor een plat dak lager dan 5mtr, in windzone 2, bebouwd gebied 3 en een hellingshoek tot 20gr.
Afgelopen week werd hier onze PV-installatie geĆÆnstalleerd op ons ZO-dak. 14x 400Wp Qcell panelen en Huawei 4.6 omvormer op een string, geen trackers/optimizers e.d.
Was nogal uitdagend door de aanwezigheid van dakramen en de uiteindelijke plaatsing week af van het theoretische plannetje. Verder wel propere installatie.
Na de plaatsing begon ik mij toch de invloed van eventuele schaduw af te vragen, aangezien ik initieel de rechterkant van het dak wou mijden door de aanwezigheid van een schoorsteen.
Heb er even een foto van afgelopen zomer bijgehaald (begin augustus, 17u30). Er zou vanaf dan wat schaduw beginnen vallen op het paneel en die zou dan kloksgewijs meedraaien.
Iets om mij zorgen om te maken of zal dit best nog meevallen? Er zouden wel bypass-diodes in de panelen zitten, ik weet niet of het probleem al zou verhelpen.
Was nogal uitdagend door de aanwezigheid van dakramen en de uiteindelijke plaatsing week af van het theoretische plannetje. Verder wel propere installatie.
Na de plaatsing begon ik mij toch de invloed van eventuele schaduw af te vragen, aangezien ik initieel de rechterkant van het dak wou mijden door de aanwezigheid van een schoorsteen.
Heb er even een foto van afgelopen zomer bijgehaald (begin augustus, 17u30). Er zou vanaf dan wat schaduw beginnen vallen op het paneel en die zou dan kloksgewijs meedraaien.
Iets om mij zorgen om te maken of zal dit best nog meevallen? Er zouden wel bypass-diodes in de panelen zitten, ik weet niet of het probleem al zou verhelpen.
![]() | ![]() |
[ Voor 4% gewijzigd door Baats op 18-02-2023 20:54 ]
Afwijking door de hoeveelheid zon per jaar, zal groter zijn.Baats schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:18:
Afgelopen week werd hier onze PV-installatie geĆÆnstalleerd op ons ZO-dak. 14x 400Wp Qcell panelen en Huawei 4.6 omvormer op een string, geen trackers/optimizers e.d.
Iets om mij zorgen om te maken of zal dit best nog meevallen?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Eerste wat ik denk is: er hadden nog 2 stuks meer op gekund
dat heeft veel meer impact dan die schoorsteen.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ā19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ha, als je er zo naar kijkt snap ik de reactie. Het stoort mij gelukkig (nog) niet zo.nMad schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:59:
Eerste wat ik denk is: er hadden nog 2 stuks meer op gekunddat heeft veel meer impact dan die schoorsteen.
Er liggen er nog 4 aan de andere kant (voor eigen verbruik 's avonds) dus was het maximaal mogelijke :-). Maar jij schat de impact dus niet zo hoog in?
Hebben die 4 aan de NW-zijde een eigen omvormer? Een string van 4 is erg kort.Baats schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:11:
[...]
Ha, als je er zo naar kijkt snap ik de reactie. Het stoort mij gelukkig (nog) niet zo.
Er liggen er nog 4 aan de andere kant (voor eigen verbruik 's avonds) dus was het maximaal mogelijke :-). Maar jij schat de impact dus niet zo hoog in?
Inschatten van de schoorsteen impact is lastig. Je zou de opbrengst grafiek van een zonnige dag kunnen bekijken of deze na 1730 erg instort, maar die krijg je pas later in het jaar. Na 1730 heeft ZO al wel het meeste opgebracht, dus de impact zal nooit heel groot zijn.
[ Voor 0% gewijzigd door tomtor op 18-02-2023 21:18 . Reden: NW ipv NO ]
pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25
Aparte string voor NW-panelen op dezelfde omvormer (use case is vooral 's avonds de EV nog te kunnen opladen...). Installateur maakte daar in ieder geval geen opmerking over het lage aantal panelen op die string.tomtor schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:04:
[...]
Hebben die 4 aan de NO-zijde een eigen omvormer? Een string van 4 is erg kort.
Inschatten van de schoorsteen impact is lastig. Je zou de opbrengst grafiek van een zonnige dag kunnen bekijken of deze na 1730 erg instort, maar die krijg je pas later in het jaar. Na 1730 heeft ZO al wel het meeste opgebracht, dus de impact zal nooit heel groot zijn.
Als ik het goed voorheb heeft die omvormer een min. startvermogen van 100V.
Ik ga sowieso deze zomer de opbrengst in detail vergelijken met de eventuele schaduw. Nog even geduld dus.
Volgens de spec-sheet van die panelen zitten er ook 'bypass-diodes' op, maar ik weet niet of dat veel meerwaarde voor deze schaduw gaat bieden.
[ Voor 4% gewijzigd door Baats op 18-02-2023 21:23 ]
Ik bedoelde inderdaad NW ipv NO (aangepast).Baats schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:16:
[...]
Aparte string voor NW-panelen op dezelfde omvormer (use case is vooral 's avonds de EV nog te kunnen opladen...). Installateur maakte daar in ieder geval geen opmerking over het lage aantal panelen op die string.
Als ik het goed voorheb heeft die omvormer een min. startvermogen van 90V.
Ik ga sowieso deze zomer de opbrengst in detail vergelijken met de eventuele schaduw. Nog even geduld dus.
Volgens de spec-sheet van die panelen zitten er ook 'bypass-diodes' op, maar ik weet niet of dat veel meerwaarde voor deze schaduw gaat bieden.
Als je gewoon productie van NW hebt zonder issues zal dat wel ok zijn.
Omdat de schaduw pas zo laat komt op ZO zou ik me niet te druk maken, maar het is interessant om later in het jaar je opbrengst grafiek te zien.
pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25
Heeft er iemand ervaring met de DM405M10-54HBB zonnepanelen van DMEGC? De omvormers zullen Enphase IQ7+ worden.
Ik kwam dit tegen. Blijkbaar is hoger dan 253V niet zo problematisch als ze nu voorstellen tot 264,5V (+15%) toe te staan. Gelukkig hier sowieso geen probleem met de netspanning.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
wat wil je precies weten of horen?_jero_813 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:18:
Heeft er iemand ervaring met de DM405M10-54HBB zonnepanelen van DMEGC? De omvormers zullen Enphase IQ7+ worden.
Sorry, eigenlijk of dit goede panelen zullen zijn qua kwaliteit en opbrengst.
Netcode zegt nu binnen 2 seconden bij 253 V afschakelen wordt dus 10 minuten.Termy schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:56:
Ik kwam dit tegen. Blijkbaar is hoger dan 253V niet zo problematisch als ze nu voorstellen tot 264,5V (+15%) toe te staan. Gelukkig hier sowieso geen probleem met de netspanning.
Direct afschakelen bij 264,5 V.
Is o.a. in Belgiƫ al een paar jaar de norm.
We moeten wel de netbeheerders in de gaten houden dat ze de standaard 100% netspanning van 230 V ook niet stiekum op laten lopen. Hogere spanning van het net geeft lagere stroom door de kabel, geeft de achterliggende installaties van de beheerder n.l. ook ruimte.
Je kan nog bezwaar aantekenen.
Heb ze nu een maand op mijn dak liggen, vraag het me maar over een jaar of 10_jero_813 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 01:24:
[...]
Sorry, eigenlijk of dit goede panelen zullen zijn qua kwaliteit en opbrengst.
Maar zover ik eigenlijk begreep zijn er niet echt slechte panelen.
Vorig jaar bij mijn dochter DMEGC panelen van 450Wp geplaatst en die gaan gewoon goed, maar ik denk dat ieder merk voldoet, gewoon naar de maat, wattage en vooral prijs kijken. Maar waarom micro omvormers? last van schaduw?_jero_813 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:18:
[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 19-02-2023 09:24 ]
Is "last van schaduw" dan een valide argument om micro-omvormers te nemen? Naar mijn mening niet.klump4u schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:21:
[...]
Vorig jaar bij mijn dochter DMEGC panelen van 450Wp geplaatst en die gaan gewoon goed, maar ik denk dat ieder merk voldoet, gewoon naar de maat, wattage en vooral prijs kijken. Maar waarom micro omvormers? last van schaduw?
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ā19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Is maar gewoon een vraag uit belangstelling of jij dat een valide argument vindt doet der niet toe.nMad schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:25:
[...]
Is "last van schaduw" dan een valide argument om micro-omvormers te nemen? Naar mijn mening niet.
Ja, 1 of 2 panelen gaan ergens in de middag wat schaduw krijgen vanwege de dakkapel van de buren.klump4u schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:21:
[...]
Vorig jaar bij mijn dochter DMEGC panelen van 450Wp geplaatst en die gaan gewoon goed, maar ik denk dat ieder merk voldoet, gewoon naar de maat, wattage en vooral prijs kijken. Maar waarom micro omvormers? last van schaduw?
Hangt van je schaduw af. Ik heb er 6 onder een dakkapel liggen waar de zon heel langzaam op draait en dan opeens een boom tegen komt..nMad schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:25:
[...]
Is "last van schaduw" dan een valide argument om micro-omvormers te nemen? Naar mijn mening niet.
Dus daar wel
Of een string omvormer met schaduw management, zijn inderdaad altijd (financiƫle) keuzes die je moet maken bij schaduw, ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid panelen die je gaat leggen. Met micro omvormers kun je weer apart monitoren per paneel. Bij een eventuele defecte omvormer moet je weer het dak op._jero_813 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:30:
[...]
Ja, 1 of 2 panelen gaan ergens in de middag wat schaduw krijgen vanwege de dakkapel van de buren.
Niet exact die maar wel de 370Wp. Zolang de zon schijnt gaat het prima maar bij bewolkt weer vind ik ze wat tegen vallen. Mijn Trina's doen het dan minimaal 10% beter._jero_813 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:18:
Gebruik je Solis Home of Solis Cloud? Ik zie geen gekke dingen als vergeten opbrengsten of dagen.SeƱor Sjon schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:10:
Hrm. irritant probleem met de Solis app. Hij 'vergeet' sinds de 14e de dagtotalen in maandview. Bij de dag zelf kijken geeft wel de grafiek, maar 0 kWh opbrengst. De 15e is nu ook uit de maandgrafiek verdwenen, maar zie nog wel het dagtotaal in het dagoverzicht. Is Chinees nieuwjaar slecht gevallen??Meer mensen met dit probleem?
Edit
Inmiddels is het weer bijgetrokken.
Ik gebruik SolisCloud.
Ik gebruik SolisCloud.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
[/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren