Vraag

• Bluepanther7
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:12

Intro

Omdat ik al veel te lang worstel met een plan hoop ik op tips en inzicht van meer ervaren tweakers.
Ben ook in het Enphase topic aan het lezen gegaan en niet werken met hoge DC spreekt me wel aan, echter is dit ook voor mij veel te duur, zeker met weinig schaduw.
Monitoring per paneel zou mooi zijn, maar dus ook te duur alleen daarvoor.

Montage wilde ik eerst doen met een zelfbouw systeem van stapelblokken (beton) en aluminium profiel.
Maar aangezien ik vrijwel nooit klus en maar één rechterhand heb op een goede dag doe ik twee tot drie keer zo lang over iets dan een ander.
Uiteindelijk heb ik dankzij een post op Tweakers betaalbare betonsteunen gevonden waarvoor ik de €350 extra (bij 18 panelen) graag betaal om tijd te besparen.

Jaja ik weet het, ben geen "echte" tweaker helaas :)

Foto's

Beschikbare (dak)ruimte

Huis: 7,4m x 6,5m (±6m hoog) excl opstaande randen (kan waarschijnlijk tot 7,5 x 6,6m gaan, maar heb een marge aangehouden ivm de schuine randen aan de binnenzijde van de opstaande randen.
Garage: 2,9m x 7,5m en ±3m hoog (achterzijde garage is 3,2m breed)
Laagbouw Huis: ongeveer 5m x 3m
Door het afschot van het dak lopen de dakranden af van ongeveer 35 naar 25cm hoogte.

Schaduw

Op het huis door de opstaande dakranden.
Boomtop op het zuiden, volgens mij valt de schaduw van de boom heel erg mee, alleen bij hele lage zonstand en misschien op de garage (1e foto net rechts van het huis in de tuin van de buren).
Op de garage door het huis van de buren en wat bomen.
Op de lage uitbouw door mijn huis.
Schoorsteen 35x35x60cm (lxbxh)

Jaarverbruik

2019: 1.567 Kwh (en 395 M3 gas) Verbruik van 10,5 maand en we hadden nog geen airco.
2020: 2.664 Kwh (en 610 M3 gas)
2021: 3.506Kwh (en 665 M3 gas)
2022: 4.495Kwh (en 505 M3 gas)
De toename komt door thuiswerken, steeds meer verwarmen met airco en gezinsuitbreiding in 2020 en 2022.
Electrische auto komt er voorlopig niet, misschien binnen 5jr een plug-in hybrid.
In de toekomst misschien een warmtepomp boiler.

Huidige elektriciteitsaansluiting

1x35A
Wachttijd bij Enexis is minimaal 14-18 weken en eenmalig 300EUR voor 3x25 excl. meterkastaanpassing.
Omvormer(s) kan ik direct naast de meterkast hangen in de garage.

Budget en doel

Motivatie is voornamelijk geld besparen en een budget heb ik in principe niet, maar zat te denken aan max €8.000.
Het moet wel terug te verdienen zijn binnen redelijke tijd.

Wie gaat het project uitvoeren

Alles zelf met hulp van mijn broer.

Bijhouden van data

Zou mooi zijn om in één overzicht het verbruik van het net en opwekking te zien.
Liefst opwekking opgesplits in zelfverbruik en teruglevering.

Reeds verkregen offertes

maart 2022
€6.320 voor 16x 365wp full black / O-W Flatfix fusion / SMA 1 fase / RCD 25A 300mA / 10m AC kabel / 20m DC kabel

Regio

Zuid-Limburg

Panelen in overweging ivm afmetingen

Jammer dat ik niet besteld heb voordat ze de fout in de webshop van J&M hadden ontdekt met de 21% "korting".
Op 6 feb in de ochtend waren er veel panelen waarbij de BTW een keer extra er af was gehaald, 'smiddags was dit gecorrigeerd.
Een aantal van deze panelen zaten opeens rond de 310 EUR per 1k wp :+

Plannen

16x DENIM 460WP 15-graden op SB 5.0 - 6344 kWh

500wp panelen zijn beschikbaar bij webshops, ik heb even 495wp gebruikt ivm beschikbaarheid in Sunny Design.
18x DEMGC 495WP 5-graden op SB5.0 - 7915 kWh
18x DEMGC 495WP 5-graden op 2xSB3.0 - 8147 kWh
18x DEMGC 495WP 5-graden op 2xSB3.6 - 8236 kWh
18x DEMGC 495WP 5-graden op STP8.0 - 8257 kWh
18x DEMGC 495WP 5-graden op STP10.0 - 8265 kWh
18x DEMGC 495WP 10-graden op SB5.0 - 7613 kWh
18x DEMGC 495WP 10-graden op 2xSB3.6 - 7797 kWh
18x DEMGC 495WP 10-graden op STP8.0 - 7815 kWh

Voorbeeld boodschappenlijst

Opmerkingen, Overwegingen,

Door het verschil in opbrengst tussen 5 en 10 graden overweeg ik 18x DEMGC 500WP met 5-graden betonsteunen op 2xSB3.6, dan kan ik altijd nog over naar 3 fasen.
En ik verwacht niet dat er veel meer vuil zal blijven liggen op 5 graden vergeleken met 10 graden, kan eventueel nog afwateringsclips bestellen.
  • Op de garage wil ik eventueel (later) ook nog panelen leggen, maar hier is redelijk veel schaduw door het huis van de buren en wat bomen, misschien met micro-omvormers.
  • Moet het topic nog doorlezen ivm eventueel >10k wp (niels11 in "Zonnepanelen en de belastingdienst meer dan 10.000 WP")
  • Voor nu blijf ik liever onder de 10k wp.
  • Het bitumendak is net als het huis 23 jaar oud, vervangen is kostbaar en heeft een lange wachttijd.
  • Er ligt iets op het dak onder het grind wat lijkt op een soort wit purschuim naats de schoorsteen, vraag me af of dit een reparatie van het dak is.
  • Vraag me af of het genoeg balast is, zeker als ik 2x \/\ met de opstaande rij naar de buitenkant leg. De verhoogde rand zal wel de meeste wind tegenhouden lijkt me.
  • Omvormer voorkeur voor SMA door eigen gevoel en schaduwmanagement, maar ben bereid iets anders te kiezen. Growatt is bijvoorbeeld maar de helft van de prijs.

Vragen

1. Kan ik 2x3,6kw op 1x35A zetten? (eventueel tijdelijk tot de 3fasen rond is) op het forum kom ik tegenstrijdige verhalen tegen, in het algemene PV topic staat max 8.050W totaal, maar max 5.750W per omvormer, elders staat weer max 5.750W totaal.
  2. Vraag me nog af hoe ik het geheel het beste kan aarden, stukjes aardedraad of alu profiel tussen de panelen, heeft het wel zin om te aarden zonder alu bevestigings-systeem?
  3. Kan ik SMA op een 30mA aarlekautomaat zetten of moet dit echt 300mA zijn?
  4. Ben ik nog iets vergeten (in de boodschappenlijst)?

Alle reacties

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-02 17:22
Het hoeft niet veel te zijn, maar een klein beetje looppad is toch wel erg handig.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Bluepanther7
Ik snap heel goed dat het handig is, maar ik wil graag zoveel mogelijk gebruikmaken van de oppervlakte.

In het midden is een looppad van meer dan 60cm, ook om later nog op het dak te kunnen komen.
Dit leek me genoeg om ze schoon te kunnen maken met een lange borstel.
Als er iets aan de hand zou zijn dan vind ik het niet erg om panelen los te moeten maken om storing te zoeken of eventueel nog meer los te moeten halen bij eventuele dakreparatie.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:53
Het verschil in opbrengst in de simulatie lijkt vooral te komen door die rode hoekjes.
Dit zijn in de simulatie veel minder erg bij 5 graden omdat het midden daarvan hoger ligt. Is dat in het echt ook zo?

En hoeveel scheelt het als je alles een paar centimeter hoger legt.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• Bluepanther7
Ik had al rekening gehouden met verhoging ivm schaduw van de dakrand, maar de simulatie had na de verhoging geen nieuwe berekening gedaan.
Als ik een paneel verschuif en dan terug schuif dan krijg je wel een nieuwe berekening.

Beide met 2x SB3.6
5gr met 25cm ophoging geeft 8.243 kWh
10gr met 20cm ophoging geeft 8.085 kWh

Verschil is inderdaad de rode hoekjes.

Het lijkt me niet verstandig bij 10 graden nog hoger te gaan want het steekt nu al iets boven de rand van het dak en dan gaan de panelen nog meer wind vangen.

Het laagste punt van het paneel komt ongeveer op 9cm hoogte bij 5 graden en 7cm bij 10graden bij bevestiging in het midden van de korte kant en 1cm rubber meegerekend

Ik zou dus iets moeten verzinnen van zeker 10-15cm extra verhoging, zat dan te denken aan betonblokken van 60x15x10 of 60x15x15 cm en eventueel nog vastzetten aan de steunen voor extra ballast.

Ik had een schets gekregen van De Groot Beton van de steunen voor 5 en 10 graden.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:20
Bluepanther7 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:43:

[/list]

Vragen

1. Kan ik 2x3,6kw op 1x35A zetten? (eventueel tijdelijk tot de 3fasen rond is) op het forum kom ik tegenstrijdige verhalen tegen, in het algemene PV topic staat max 8.050W totaal, maar max 5.750W per omvormer, elders staat weer max 5.750W totaal.
  2. Vraag me nog af hoe ik het geheel het beste kan aarden, stukjes aardedraad of alu profiel tussen de panelen, heeft het wel zin om te aarden zonder alu bevestigings-systeem?
  3. Kan ik SMA op een 30mA aarlekautomaat zetten of moet dit echt 300mA zijn?
  4. Ben ik nog iets vergeten (in de boodschappenlijst)?
- Volgens de richtlijnen van de netbeheerders niet (max 5 kW per fase), maar dat is geen wet. Ik zou het als het tijdelijk is totdat je naar 3-fasen kan gewoon doen. Hou wel rekening met de bekabeling in de meterkast als je niet meteen gaat bruggen op de hoofdschakelaar. Desnoods zet je tijdelijk een begrenzing aan op de omvormer als je je netjes aan de limiet wil houden.
- Als je de solarstell/blubase overal doorkoppelt hoef je maar op 1 punt te aarden, anders doorverbinden met aardedraad van minimaal dezelfde dikte als je solar kabels. In dit geval dus ook 6mm2. Ik zou alles doorkoppelen met oost-west koppelstukken, scheelt ook een hoop ballast.
- De kleinere modellen kunnen prima op 30mA (hier is een documentatie documentje over te vinden op de site van SMA over hoe je dit kan berekenen).
- Ik mis een AC-werkschakelaar.

Extra:
- Gezien de leeftijd van je bitumen en de wens dit nu niet te vervangen, overweeg zo'n witte bitumencoating (zie solar-bouwmarkt o.a.) te smeren voor je gaat plaatsen. Scheelt ook nog eens warmte 's-zomers en je kan de levensduur nu wat verlengen voor relatief weinig.
- Alternatieven voor SMA: Fronius wordt weer langzaam beschikbaar. Goodwe is de chinese SMA qua functionaliteiten/schaduwbeheer.
- Ik liep flink te kutten met de solarstell bouten dit niet wilde pakken. Ik heb uiteindelijk voor een deel 4mm zelftappers gebruikt voor de zijschotten e.d.

All-electric.

• Bluepanther7
@RonJ Bedankt voor je tips.

Ik heb overigens solarstell alleen in gedachten om de panelen op de betonsteunen te bevestigen.
Verder geen zijschotten of koppelstukken.

Witte coating heb ik inderdaad al wat van gevonden op het forum.
In de winter is het dan ook koeler en na verloop van tijd wordt het weer vies.
Denk wel dat als ik mijn plan doorzet dat ik een witte of zwarte coating zal moeten aanbrengen.
Vrees dat ik weer een blik bomen heb opengetrokken net nu ik het bos weer begon te zien.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:20
Bluepanther7 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:14:
@RonJ Bedankt voor je tips.

Ik heb overigens solarstell alleen in gedachten om de panelen op de betonsteunen te bevestigen.
Verder geen zijschotten of koppelstukken.

Witte coating heb ik inderdaad al wat van gevonden op het forum.
In de winter is het dan ook koeler en na verloop van tijd wordt het weer vies.
Denk wel dat als ik mijn plan doorzet dat ik een witte of zwarte coating zal moeten aanbrengen.
Vrees dat ik weer een blik bomen heb opengetrokken net nu ik het bos weer begon te zien.
Bedoel je alleen de solarstell beugeltjes/clips gebruiken om de panelen vast te zetten? Dat gaat dan niet werken. Deze zijn gemaakt om met de aluminium "clips" onderaan in de sleuven van de basiselementen of rails te klikken en dan het paneel vast te trekken. Je kan ze dus niet direct in de betonsteun schroeven. Je zou wel een "pannendak-rail" op de betonsteunen kunnen schroeven en daarop dan weer de panelen met clips bevestigen. Maar dan mis je wel weer de passende zij- en achterplaten, die mijnsinziens wel redelijk essentieel zijn om te voorkomen dat de wind onder de panelen komt en de boel bij de eerste goede storm van het dak afblaast. Of levert de betonsteun-leverancier zoiets? Daar ga je dan een gat onder creeren als je de panelen hoger legt met een rail eronder. Ik zou toch echt overwegen om het hele solarstell systeem te gebruiken.

Je hebt met je dakbedekking denk ik 2 opties: Nu al het grind eraf halen en een coating aanbrengen, dan kan je wel weer zo'n 10 jaar langer vooruit met het bitumen. Of het voor nu laten voor wat het is en accepteren dat je over een paar jaar (wanneer de prijzen/wachttijden weer wat normaler worden) de boel weer tijdelijk moet afbreken om het dak te laten vervangen. Heb je al iemand laten kijken naar de staat van het bitumen? De theoretische levensduur uit het boekje hoeft niet persé te vertalen naar de staat van jouw dakbedekking, ook omdat er grid overheen ligt. Het later tijdelijk afbreken gaat wel een stuk makkelijker als je het hele solarstell systeem toepast ipv betonsteunen.

Succes iig met kiezen en uitvoeren!

All-electric.

• Bluepanther7
https://gathering.tweaker...message/73313736#73313736

Aan de hand van deze post had ik de Solarstell klemmen gevonden.
Het lijkt me geen probleem om de standaard klemmen hiervoor te gebruiken.
Ik denk dat je de Solarstell Connect klem in gedachten hebt.

https://www.stralendgroen.nl/product/solarstell-middenklem/
https://www.stralendgroen.nl/product/solarstell-eindklem/

De betonsteunen zijn juist bedoeld als bevestiging en ballast ineen. De 5 graden versies zijn 26,5kg per stuk en de 10 graden 30kg.
Zeker als ik er ook nog eens 15cm extra beton onder zet zit ik over 75kg ballast per paneel bij 5 graden.
Ook al komt de wind er onder dan moet alles zwaar genoeg zijn om niet van het dak te waaien.
Ik heb ook aan alle zijden van het dak een opstaande rand die de wind tegen zal houden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee