Intro
Omdat ik al veel te lang worstel met een plan hoop ik op tips en inzicht van meer ervaren tweakers.Ben ook in het Enphase topic aan het lezen gegaan en niet werken met hoge DC spreekt me wel aan, echter is dit ook voor mij veel te duur, zeker met weinig schaduw.
Monitoring per paneel zou mooi zijn, maar dus ook te duur alleen daarvoor.
Montage wilde ik eerst doen met een zelfbouw systeem van stapelblokken (beton) en aluminium profiel.
Maar aangezien ik vrijwel nooit klus en maar één rechterhand heb op een goede dag doe ik twee tot drie keer zo lang over iets dan een ander.
Uiteindelijk heb ik dankzij een post op Tweakers betaalbare betonsteunen gevonden waarvoor ik de €350 extra (bij 18 panelen) graag betaal om tijd te besparen.
Jaja ik weet het, ben geen "echte" tweaker helaas

Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Huis: 7,4m x 6,5m (±6m hoog) excl opstaande randen (kan waarschijnlijk tot 7,5 x 6,6m gaan, maar heb een marge aangehouden ivm de schuine randen aan de binnenzijde van de opstaande randen.Garage: 2,9m x 7,5m en ±3m hoog (achterzijde garage is 3,2m breed)
Laagbouw Huis: ongeveer 5m x 3m
Door het afschot van het dak lopen de dakranden af van ongeveer 35 naar 25cm hoogte.
Schaduw
Op het huis door de opstaande dakranden.Boomtop op het zuiden, volgens mij valt de schaduw van de boom heel erg mee, alleen bij hele lage zonstand en misschien op de garage (1e foto net rechts van het huis in de tuin van de buren).
Op de garage door het huis van de buren en wat bomen.
Op de lage uitbouw door mijn huis.
Schoorsteen 35x35x60cm (lxbxh)
Jaarverbruik
2019: 1.567 Kwh (en 395 M3 gas) Verbruik van 10,5 maand en we hadden nog geen airco.2020: 2.664 Kwh (en 610 M3 gas)
2021: 3.506Kwh (en 665 M3 gas)
2022: 4.495Kwh (en 505 M3 gas)
De toename komt door thuiswerken, steeds meer verwarmen met airco en gezinsuitbreiding in 2020 en 2022.
Electrische auto komt er voorlopig niet, misschien binnen 5jr een plug-in hybrid.
In de toekomst misschien een warmtepomp boiler.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35AWachttijd bij Enexis is minimaal 14-18 weken en eenmalig 300EUR voor 3x25 excl. meterkastaanpassing.
Omvormer(s) kan ik direct naast de meterkast hangen in de garage.
Budget en doel
Motivatie is voornamelijk geld besparen en een budget heb ik in principe niet, maar zat te denken aan max €8.000.Het moet wel terug te verdienen zijn binnen redelijke tijd.
Wie gaat het project uitvoeren
Alles zelf met hulp van mijn broer.Bijhouden van data
Zou mooi zijn om in één overzicht het verbruik van het net en opwekking te zien.Liefst opwekking opgesplits in zelfverbruik en teruglevering.
Reeds verkregen offertes
maart 2022€6.320 voor 16x 365wp full black / O-W Flatfix fusion / SMA 1 fase / RCD 25A 300mA / 10m AC kabel / 20m DC kabel
Regio
Zuid-LimburgPanelen in overweging ivm afmetingen
Jammer dat ik niet besteld heb voordat ze de fout in de webshop van J&M hadden ontdekt met de 21% "korting".Op 6 feb in de ochtend waren er veel panelen waarbij de BTW een keer extra er af was gehaald, 'smiddags was dit gecorrigeerd.
Een aantal van deze panelen zaten opeens rond de 310 EUR per 1k wp

Plannen
16x DENIM 460WP 15-graden op SB 5.0 - 6344 kWh
500wp panelen zijn beschikbaar bij webshops, ik heb even 495wp gebruikt ivm beschikbaarheid in Sunny Design.
18x DEMGC 495WP 5-graden op SB5.0 - 7915 kWh
18x DEMGC 495WP 5-graden op 2xSB3.0 - 8147 kWh
18x DEMGC 495WP 5-graden op 2xSB3.6 - 8236 kWh
18x DEMGC 495WP 5-graden op STP8.0 - 8257 kWh
18x DEMGC 495WP 5-graden op STP10.0 - 8265 kWh
18x DEMGC 495WP 10-graden op SB5.0 - 7613 kWh
18x DEMGC 495WP 10-graden op 2xSB3.6 - 7797 kWh
18x DEMGC 495WP 10-graden op STP8.0 - 7815 kWh
Voorbeeld boodschappenlijst
Opmerkingen, Overwegingen,
Door het verschil in opbrengst tussen 5 en 10 graden overweeg ik 18x DEMGC 500WP met 5-graden betonsteunen op 2xSB3.6, dan kan ik altijd nog over naar 3 fasen.En ik verwacht niet dat er veel meer vuil zal blijven liggen op 5 graden vergeleken met 10 graden, kan eventueel nog afwateringsclips bestellen.
- Op de garage wil ik eventueel (later) ook nog panelen leggen, maar hier is redelijk veel schaduw door het huis van de buren en wat bomen, misschien met micro-omvormers.
- Moet het topic nog doorlezen ivm eventueel >10k wp (niels11 in "Zonnepanelen en de belastingdienst meer dan 10.000 WP")
- Voor nu blijf ik liever onder de 10k wp.
- Het bitumendak is net als het huis 23 jaar oud, vervangen is kostbaar en heeft een lange wachttijd.
- Er ligt iets op het dak onder het grind wat lijkt op een soort wit purschuim naats de schoorsteen, vraag me af of dit een reparatie van het dak is.
- Vraag me af of het genoeg balast is, zeker als ik 2x \/\ met de opstaande rij naar de buitenkant leg. De verhoogde rand zal wel de meeste wind tegenhouden lijkt me.
- Omvormer voorkeur voor SMA door eigen gevoel en schaduwmanagement, maar ben bereid iets anders te kiezen. Growatt is bijvoorbeeld maar de helft van de prijs.
Vragen
- Kan ik 2x3,6kw op 1x35A zetten? (eventueel tijdelijk tot de 3fasen rond is) op het forum kom ik tegenstrijdige verhalen tegen, in het algemene PV topic staat max 8.050W totaal, maar max 5.750W per omvormer, elders staat weer max 5.750W totaal.
- Vraag me nog af hoe ik het geheel het beste kan aarden, stukjes aardedraad of alu profiel tussen de panelen, heeft het wel zin om te aarden zonder alu bevestigings-systeem?
- Kan ik SMA op een 30mA aarlekautomaat zetten of moet dit echt 300mA zijn?
- Ben ik nog iets vergeten (in de boodschappenlijst)?