Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-06 13:49
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jujc2ezU8QeM5qC2bH00j2h-uVU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hyD7qCjQScx5WNOuBTArBKiG.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak van 20ft container.
5,50 x 2,10m
Schaduw
Geen
Budget en doel
Zo goedkoop mogelijk
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf
Bijhouden van data
Nee

Bij onze modelvliegclub hebben wij een container op het veld staan als opslagloods. Daar wil ik een paar panelen op leggen om 12/24V accu's mee te laden.
Deze accu's worden hoofdzakelijk in het weekend gebruikt om LiPo's mee op te laden.

Wat heb ik daar precies voor nodig? Ik heb hier al eens van die Chinese micro-omvormers langs zien komen, maar daar weet ik de naam niet meer van.

En stel dat ik een paar oude panelen (<200wp) op de kop kan tikken, past dat dan op die micro-omvormers? Of is het beter om een kleine string-omvormer te nemen? Bestaan die? Alhoewel mijn voorkeur wel naar micro's gaat.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:49
Ik neem aan dat je hier geen vaste net-aansluiting hebt? (dit is om te weten wat voor omvormers je nodig hebt)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:45
Ik zou eens gaan kijken naar systemen voor campers of boten, bijvoorbeeld www.victronenergy.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:46

de Peer

under peer review

Is het niet handiger om samen 1 accu te kopen en dat iemand die ook thuis kan gebruiken/opladen en dat hij die dan meeneemt naar de club in het weekend?

En kun je niet via auto's laden misschien?

Zonnepanelen gebruiken om een accu te laden om daar weer LiPo's mee te laden lijkt me nogal omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:11:
Is het niet handiger om samen 1 accu te kopen en dat iemand die ook thuis kan gebruiken/opladen en dat hij die dan meeneemt naar de club in het weekend?

En kun je niet via auto's laden misschien?

Zonnepanelen gebruiken om een accu te laden om daar weer LiPo's mee te laden lijkt me nogal omslachtig.
Tuurlijk kan dat, dat doe ik zelf al regelmatig. Maar het is ook leuk zoiets te hebben. Dan heb je in de containter een plek waar leden eenvoudig zelf kunnen laden zonder dat je afhankelijk bent van iemand.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
OnTracK schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:50:
Ik neem aan dat je hier geen vaste net-aansluiting hebt? (dit is om te weten wat voor omvormers je nodig hebt)
Ja klopt. Zonnepanelen moeten in eiland-mode gaan werken.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:48
Hier heb je niet veel vermogen voor nodig. Ik zou in eerste instantie eens kijken op marktplaats naar een gebruikt boot- of campersysteempje van iemand die de boel gaat upgraden. Of gewoon zo'n mobiele accu "generator" met 230V aansluitingen kopen en die meeslepen idd. Veel goedkoper en voor wat je overhoudt kan je thuis een paneeltje leggen die wél 7 dagen per week wat nuttigs doet.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobWest
Teddy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:11:
Ik zou eens gaan kijken naar systemen voor campers of boten, bijvoorbeeld www.victronenergy.nl
We zijn modelbouwers ;) Dus we vinden het ook leuk om dingen zelf te bouwen i.p.v. standaard oplossingen te kopen. En als iets gratis/goedkoop kan dan is dat ook altijd erg prettig.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
RonJ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:17:
Hier heb je niet veel vermogen voor nodig. Ik zou in eerste instantie eens kijken op marktplaats naar een gebruikt boot- of campersysteempje van iemand die de boel gaat upgraden. Of gewoon zo'n mobiele accu "generator" met 230V aansluitingen kopen en die meeslepen idd. Veel goedkoper en voor wat je overhoudt kan je thuis een paneeltje leggen die wél 7 dagen per week wat nuttigs doet.
De bedoeling is dus dat we niet continue met accu's en generatoren gaan slepen. Dat moet allemaal gepland worden en ben je afhankelijk of de desbetreffende persoon er ook echt is.

Het moet gewoon simpel en eenvoudig. Container open, lader aansluiten en gaan.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:00
@RobWest je zal moeten nagaan hoeveel kWh er nodig is om de accu’s opgeladen te houden. In de winter komt er echt heel erg weinig uit PV, dus wellicht red je het dan niet.

En je hebt geen omvormer naar wisselspanning nodig, je wil immers een gelijkstroom accu laden. Dus gridforming is niet van toepassing.

En als je al 230 wil dan kun je dat waarschijnlijk beter doen “vanaf” de accu’s in plaats van direct van de PV.

Ik vraag me af of uitgangspunt gebruikte panelen kosteneffectief gaat zijn ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:54
Ik zou voor zoiets gaan:
https://www.bluettipower.eu/products/eb3a

En dan flink dan de zonnepanelen flink overdimensioneren zonder over het maximum voltage te gaan.
Dit kun je het beste doen door een aantal panelen parallel te schakelen.

Even voor jezelf eerst ruwe schatting maken hoeveel opslag je nodig hebt in kWh.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat is er hier moeilijk? Bepalen hoeveel accu je wilt hebben. En dan een solar mppt charge controller. Klaar.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:14
onetime schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:41:
Wat is er hier moeilijk? Bepalen hoeveel accu je wilt hebben. En dan een solar mppt charge controller. Klaar.
Panelen diefstalproof maken lijkt me helaas de grootste uitdaging....

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Ronald schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:31:
@RobWest je zal moeten nagaan hoeveel kWh er nodig is om de accu’s opgeladen te houden. In de winter komt er echt heel erg weinig uit PV, dus wellicht red je het dan niet.

En je hebt geen omvormer naar wisselspanning nodig, je wil immers een gelijkstroom accu laden. Dus gridforming is niet van toepassing.

En als je al 230 wil dan kun je dat waarschijnlijk beter doen “vanaf” de accu’s in plaats van direct van de PV.

Ik vraag me af of uitgangspunt gebruikte panelen kosteneffectief gaat zijn ;)
In de winter wordt er (erg) weinig gevlogen. En als er gevlogen wordt dan red je het meestal wel met je eigen accu's. Het is vooral op een lekkere zomerse dag als je de hele dag op het veld ben.

Vele mobiele laders voor je LiPo's werken op 12-30V, dus dat zou kunnen vanaf accu's die dan in de container staan. Ik zat te denken aan 2 koperen rails (+ en - ), waar meerdere personen dan hun eigen lader aan kunnen koppelen middels accu klemmen. Die 2 koperen rails zijn dus gekoppeld aan de accu's.

Dus kort gezegd:
De PV moeten een aantal 12 of 24V accu's gaan laden welke vast in de container aanwezig zijn. Die hebben de hele week de tijd om geladen te worden en in het weekend worden die pas gebruikt.
Mochten we ooit in de container 230V willen hebben, dan zal dat niet rechtstreeks uit de PV komen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Je wilt dus een 12 of 24V spanningsbron aanbieden voor laders? Wat nog mist in je overzicht is hoeveel energie jullie nodig hebben. Dus wil je bijv capaciteit hebben voor het opladen van 20stuks van 12V LiPo's van 5000 mAh? Dan heb je dus ~ 12*5*20 = 1200 Wh aan capaciteit nodig.

Ga er ff van uit dat je verder nog ~20% verlies ofzo hebt tussen laders e.d. en dat je voor simpele lood-accus gaat die je maar max tot 50% mag ontladen. Dan heb je dus ~2900 Wh of 2,9 kWh aan opslag nodig (4 stuks van 12V 60Ah loodaccu en je bent er al). Je hebt dan vooral nog een manier nodig om de accu's te laden en het ontladen in de gaten te houden zodat je de accu's niet helemaal leegtrekt. hiervoor kom je vaak bij spullen van victron uit. Je kunt voor het laden bijv. zoiets halen:
https://www.bluepowershop...0-20-12v-24v-48v-20a.html

Kun je bij goede opbrengst van je panelen ~20A mee laden, dan heb je in 3 uur 1 van die accu's al vol en in 12 uur dus alle 4 weer vol). Dat is met 2 paneeltjes al te halen. Je sluit dan alle gebruikers aan op de "belastingsuitgang" en daarmee voorkom je te diepe ontlading van je accu's. Zie bijv. dit document: https://www.victronenergy...100-15,-100-20_48V-NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Fr33z schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:01:
Je wilt dus een 12 of 24V spanningsbron aanbieden voor laders? Wat nog mist in je overzicht is hoeveel energie jullie nodig hebben. Dus wil je bijv capaciteit hebben voor het opladen van 20stuks van 12V LiPo's van 5000 mAh? Dan heb je dus ~ 12*5*20 = 1200 Wh aan capaciteit nodig.

Ga er ff van uit dat je verder nog ~20% verlies ofzo hebt tussen laders e.d. en dat je voor simpele lood-accus gaat die je maar max tot 50% mag ontladen. Dan heb je dus ~2900 Wh of 2,9 kWh aan opslag nodig (4 stuks van 12V 60Ah loodaccu en je bent er al). Je hebt dan vooral nog een manier nodig om de accu's te laden en het ontladen in de gaten te houden zodat je de accu's niet helemaal leegtrekt. hiervoor kom je vaak bij spullen van victron uit. Je kunt voor het laden bijv. zoiets halen:
https://www.bluepowershop...0-20-12v-24v-48v-20a.html

Kun je bij goede opbrengst van je panelen ~20A mee laden, dan heb je in 3 uur 1 van die accu's al vol en in 12 uur dus alle 4 weer vol). Dat is met 2 paneeltjes al te halen. Je sluit dan alle gebruikers aan op de "belastingsuitgang" en daarmee voorkom je te diepe ontlading van je accu's. Zie bijv. dit document: https://www.victronenergy...100-15,-100-20_48V-NL.pdf
Ja zoiets wil ik dus. Maar kan je dan bijv. 4 accu's achter 1 zo'n apparaat hangen?
En wat voor panelen kunnen/mogen/moeten daar aan?

En snel laden is niet noodzakelijk. In principe hebben ze een week de tijd om weer geladen te worden.

PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

RobWest schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Vele mobiele laders voor je LiPo's werken op 12-30V, dus dat zou kunnen vanaf accu's die dan in de container staan. Ik zat te denken aan 2 koperen rails (+ en - ), waar meerdere personen dan hun eigen lader aan kunnen koppelen middels accu klemmen. Die 2 koperen rails zijn dus gekoppeld aan de accu's.
Los van het PV stuk, accu's kunnen veel vermogen leveren (zoals jij weet vanuit RC). Koperenrails is een zeer slecht idee.

Als je een laagspanningscircuit wil gaan aanleggen, doe dit dan netjes. Maak een geïsoleerde hoofdkabel die afgezekerd is op een bruikbare stroom, en maak "stopcontacten" (met bv een XT90 connector, of wat gebruikelijk is in de vlieg RC sport) die elk zijn afgezekerd op een lagere stroom.

Per ongeluk kortsluiting maken tussen de + en - van een 12/24/48 volts tractie accu is geen geintje!
RobWest schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Ja zoiets wil ik dus. Maar kan je dan bijv. 4 accu's achter 1 zo'n apparaat hangen?
Je zult meerdere apparaten moeten hebben, de gelinkte Victron MPPT solar charger kan 20A continue hebben voor laden, maar ook ontladen. Dus 20A * 24V = 480 watt (jaja, VA whatever).
480 wat is niet mega veel als er 5 teams tegelijk willen laden.

[ Voor 23% gewijzigd door _eLMo_ op 15-03-2023 12:23 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
_eLMo_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:19:
[...]

Los van het PV stuk, accu's kunnen veel vermogen leveren (zoals jij weet vanuit RC). Koperenrails is een zeer slecht idee.

Als je een laagspanningscircuit wil gaan aanleggen, doe dit dan netjes. Maak een geïsoleerde hoofdkabel die afgezekerd is op een bruikbare stroom, en maak "stopcontacten" (met bv een XT90 connector, of wat gebruikelijk is in de vlieg RC sport) die elk zijn afgezekerd op een lagere stroom.

Per ongeluk kortsluiting maken tussen de + en - van een 12/24/48 volts tractie accu is geen geintje!
Dat van die koperen rails is inderdaad niet zo slim. 7(8)7
Ik had gehoord dat een andere club zoiets had. XT60 werkt inderdaad veel beter

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
RobWest schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:14:
[...]

En snel laden is niet noodzakelijk. In principe hebben ze een week de tijd om weer geladen te worden.
misschien kun je eens wat camper-blogs of websites bezoeken en daar dingen lezen. Want dit topic begint zo een 1-op-1 ontwerphandleiding te worden terwijl je echt alle info kunt vinden met een beetje zoekwerk. Het is niet erg om dingen te vragen maar enig uitzoekwerk is wel zo handig.

met de toevoeging van @_eLMo_ en mijn stukje zou je alles moeten kunnen maken. Je kunt je afvragen of je meerdere van die laadcontrollers nodig gaat hebben of dat 1x20A wel voldoende gaat zijn. Als je met 24V werkt dan heb je rond de 500W bruikbaar, is dat voldoende voor wat je wilt met meerdere teams? Of is dat uberhaupt onbelangrijk omdat je gewoon start met volle LiPo's en daarmee de dag wel doorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:48
Je weet ook dat je geen "standaard" lood zuur accu's kan gebruiken? Voor dit soort gebruik heb je tractie accu's nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
WEBGAMING schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:28:
Je weet ook dat je geen "standaard" lood zuur accu's kan gebruiken? Voor dit soort gebruik heb je tractie accu's nodig.
Eh waarom dan? Die charge-controllers van Victron zorgen er wel voor dat je accu's in goede staat blijven dus speciaal tractie-accus niet nodig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Fr33z schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:25:
[...]

misschien kun je eens wat camper-blogs of websites bezoeken en daar dingen lezen. Want dit topic begint zo een 1-op-1 ontwerphandleiding te worden terwijl je echt alle info kunt vinden met een beetje zoekwerk. Het is niet erg om dingen te vragen maar enig uitzoekwerk is wel zo handig.

met de toevoeging van @_eLMo_ en mijn stukje zou je alles moeten kunnen maken. Je kunt je afvragen of je meerdere van die laadcontrollers nodig gaat hebben of dat 1x20A wel voldoende gaat zijn. Als je met 24V werkt dan heb je rond de 500W bruikbaar, is dat voldoende voor wat je wilt met meerdere teams? Of is dat uberhaupt onbelangrijk omdat je gewoon start met volle LiPo's en daarmee de dag wel doorkomt?
Ik heb nu inderdaad wel een aardig idee wat ik nodig heb. Ik dacht eerst dat ik dus losse micro's of een stringomvormer nodig zou hebben, vergelijkbaar met een thuis PV dus. Maar die Victron SmartSolar is dus een prima oplossing.

En 20A zal zeker voldoende zijn. Een LiPo laad je meestal met 1C, dus 1 maal de laadcapaciteit. Dat zal dan zelden boven de 5A uitkomen. En de kans dat meer dan 4 personen tegelijk gaan laden is ook niet groot.

Vaak heb je 3 LiPo's om mee te vliegen. Na 1 x vliegen is die dan leeg. Dus als je op 1 dag meer dan 3x wil vliegen dan is het wel leuk om die LiPo's weer te kunnen laden.

Maar ik kom nog niet helemaal uit de datasheet. Volgens het plaatje kunnen 1 of meerdere panelen in serie of parallel worden aangesloten.

En kan je aan de Victron dan meerdere accu's in serie/parallel achter hangen?

En ik ben mij bewust dat een loodaccu niet echt geschikt is. Ik heb zelf al een 12V/90A Gel-accu welke je diep ontladen kan.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Fr33z schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:38:
[...]

Eh waarom dan? Die charge-controllers van Victron zorgen er wel voor dat je accu's in goede staat blijven dus speciaal tractie-accus niet nodig lijkt me.
Omdat je natuurlijk veel minder capaciteit hebt als je een accu maar tot ongeveer de helft kan ontladen. Ook kan je voor de prijs van die controller gewoon een tractieaccu kopen, waardoor je die hele controller niet meer nodig hebt.

Ik zou echt niet weten waarom je een hoop meer geld uit zou geven, om een minder optimale oplossing te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 15-03-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
WEBGAMING schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:58:
[...]

Omdat je natuurlijk veel minder capaciteit hebt als je een accu maar tot ongeveer de helft kan ontladen. Ook kan je voor de prijs van die controller gewoon een tractieaccu kopen, waardoor je die hele controller niet meer nodig hebt.

Ik zou echt niet weten waarom je een hoop meer geld uit zou geven, om een minder optimale oplossing te krijgen.
Maar als die controller er niet meer tussenzit, dan heb je toch nog iets anders nodig als omvormer.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dat klopt, maar dat hoeft dan niet zo'n specifiek ding te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Ik heb hier op Tweakers wel eens een Chinese omvormer langs zien komen waar je 4 panelen op kan aansluiten.
Dan heb je 230V, maar dan heb je ook weer laders voor je accu's nodig

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
RobWest schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:47:
[...]

En kan je aan de Victron dan meerdere accu's in serie/parallel achter hangen?

[...]
De "Victron SmartSolar MPPT 100/20"

Heeft:
Maximale PV-nullast-spanning: 100 V
Hier moet je zeker niet over gaan.
Dit betekend in de praktijk maximaal twee grid-tie panelen in serie en goed op de specs letten!

Max. PV kortsluitstroom: 20 A
Blijkbaar mag je hier bij de Victron niet over heen gaan:
" Een PV-generator met een hogere kortsluitstroom kan de controller beschadigen"
Maar misschien wat eigen onderzoek doen wat er in de praktijk kan.

Dus bij aantal panelen in parallel voor zorgen dat je niet over de 20A gaat. Dit zijn er waarschijnlijk ook 2.

Dus afhankelijk van het type paneel kun je er waarschijnlijk ongeveer 2x2 op kwijt zonder over de specs te gaan.

Dit levert zelfs in de winter nog aardig wat op.

(Ik ga uit van "normale" grid tie panelen, want die zijn meestal aanzienlijk goedkoper en lijken goed te matchen met deze controller)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
ice-T106 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Heeft:
Dit betekend in de praktijk maximaal twee grid-tie panelen in serie en goed op de specs letten!

" Een PV-generator met een hogere kortsluitstroom kan de controller beschadigen"

Dus bij aantal panelen in parallel voor zorgen dat je niet over de 20A gaat. Dit zijn er waarschijnlijk ook 2.

Dus afhankelijk van het type paneel kun je er waarschijnlijk ongeveer 2x2 op kwijt zonder over de specs te gaan.

(Ik ga uit van "normale" grid tie panelen, want die zijn meestal aanzienlijk goedkoper en lijken goed te matchen met deze controller)
Ik zat ook aan max. 1 á 2 panelen te denken. Dat zal ruim voldoende zijn.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
ice-T106 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Heeft:

Ik heb inmiddels deze 2 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izOi7az8HT-ETI0Si59E47R5l6Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dgx4qeuQEzMAKvhC9G0FJiD2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-Q7_F2fJ-Ij5knxkWZA-uzYI8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rq31JRTA0jvclzdRg6NtYgQ9.png?f=user_large

Gaat dat goed samen met de Victron MPPT 100/20?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oIDuqApn_4r0I26IMuRwpaVYGw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZPIAlxgWA0m3jBu1oFFfqSPf.png?f=user_large

Wat betekent precies dat Nominaal PV-vermogen? Hoe moet ik dat lezen?
En hoe zou je deze het beste kunnen aansluiten? Parallel of serieel?

Want jij het had over 2x2, dat is dan 4 in totaal en dan 2 parallel en 2 serieel?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Heb je nu twee verschillende panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
ice-T106 schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:12:
Heb je nu twee verschillende panelen?
Qua specs zijn je nagenoeg hetzelfde. Ze zien er ook hetzelfde uit.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die speclijst die je post is te klein om er iets over te kunnen zeggen. Gaat om Vstart, Vmpp Vmax Ampp Amax en dat soort dingen. Als je ze in serie zet, moet de omvormer minimaal 81V aankunnen (Voc opgeteld, liefst marge). Meer spanning aansluiten dan maximaal kan betekent dat het stuk gaat. Als je parallel aansluit, en je wilt volle zon aankan, dan wil je dat de mpp tracker 20A kan verwerken. Als dat minder is, dan zal de omvormer niet stuk gaan, maar afvlakken bij hoge vermogens.

Bij serieel gaan de panelen elkaar beperken in stroomsterkte (zwakste bepaalt) en bij parralel moeten de spaningen hetzelfde zijn, ik weet niet zo goed wat er dan gebeurt, maar ik zou alleen identieke panelen parallel aansluiten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Panelen hebben een geleidelijk IV-curve, dus zo exact komt het niet. Dit lijkt me een goeie match qua panelen. Zowel serie als parallel.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 16-04-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Ik had een beetje geknipt en geplakt met de specs van de Victron, dit zijn de volledige specs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adeWosduKWjC1WlhoHjmTO68iNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/82dswdTKyU4xmjOe4pMTsniQ.png?f=fotoalbum_large

Dus serieel moet sowieso lukken, dan blijven ze ruim onder de 100V.

Maar om het te begrijpen, zou je ook 2 serieel en 2 parallel kunnen aansluiten?
En wat betekent dat "Nominaal PV-vermogen 12/24/48V" ?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ja 2x2 zou zelfs kunnen. Gaat wel enorm aftoppen, want (dat is je andere vraag) het nominaal OV vermogen is wat hij er daadwerkelijk van maakt bij 12, 24 of 48V output is geen 1200watt als je 12V of 24V systeem gaat gebruiken voor je accus (wat je vier panelen in piek wel op kunnen brengen), maar gelimiteerd tot dat vermogen (zo te zien een stroomsterkte limiet en geen thermische limiet ofzo, het vermogen verdubbelt mee met spanning).

Kan in deze applicatie nog steeds interessant zijn, want 4 panelen doen op winterse en/of grauwe dagen nog steeds 4x zoveel als 1 paneel (tot je die maximale outputvermogen hebt bereikt).

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 16-04-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Aangezien de Victron minimaal 2% verlies kent verwacht ik dat er een step-down converter in zit. De panelen zullen werken op hun MPP.

2 parallel of 2 serie maakt eigenlijk niet uit. 2 serie is het makkelijkste aansluiten. 2 in serie en 2 parallel kan ook, maar verbruik je zoveel energie, of wil je met een heel kleine bufferaccu kunnen werken :)

12/24/48V zijn standaard spanningen voor loodaccu's. Victron herkent zelf wat voor accu erop aangesloten zit en stelt de lader daarop in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Ho wacht, bij 2 x serieel telde ik V en A op, dus ik dacht: 66V * 20A, fout dus.
Als je 2x2 aansluit dan heb je 66V en 20A.

Dus als ik nu deze 2 panelen aansluit en later nog eens 2 hele andere panelen, dan kunnen die parallel aan deze als ik maar niet boven 100 Voc en 20A kom.

[ Voor 38% gewijzigd door RobWest op 16-04-2023 10:34 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja maar "hele andere" is niet altijd het best. Daarnaast tel je nu bij die 66V niet de Voc op, maar de Vmpp. Ik kom tot 81V.

Even een (op zich stomme, maar ik ga het toch vragen) vraag: Is het wel handig dat je zo'n opstelling gaat maken? Ik denk dat volledig de concepten en risico's snappen wel essentieel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
RobWest schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:46:
Ik had een beetje geknipt en geplakt met de specs van de Victron, dit zijn de volledige specs:

[Afbeelding]

Dus serieel moet sowieso lukken, dan blijven ze ruim onder de 100V.

Maar om het te begrijpen, zou je ook 2 serieel en 2 parallel kunnen aansluiten?
En wat betekent dat "Nominaal PV-vermogen 12/24/48V" ?
Dit Victron spul is niet kunstmatig op vermogen beperkt, maar heeft stroom en spannings grenzen.
Vermogen = stroom x spanning. Dus bij een andere spanning kan hij een ander vermogen aan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Als je panelen in serie aansluit moet de Imp (bijna) gelijk zijn. De spanning mag totaal anders zijn.
Als je panelen parallel aansluit moet de Vmp (bijna) gelijk zijn. De stroom mag totaal anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
JvS schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:49:
Ja maar "hele andere" is niet altijd het best. Daarnaast tel je nu bij die 66V niet de Voc op, maar de Vmpp. Ik kom tot 81V.

Even een (op zich stomme, maar ik ga het toch vragen) vraag: Is het wel handig dat je zo'n opstelling gaat maken? Ik denk dat volledig de concepten en risico's snappen wel essentieel is.
De Voc mag niet boven de 100V komen, maar het vermogen is dus 66V * 10A.

Ik heb thuis 27 panelen met Enphase, dat is veel makkelijker, dus ik moest even mijn geheugen opfrissen hoe het nou precies zat.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:07:
Als je panelen in serie aansluit moet de Imp (bijna) gelijk zijn. De spanning mag totaal anders zijn.
Als je panelen parallel aansluit moet de Vmp (bijna) gelijk zijn. De stroom mag totaal anders zijn.
Dus als deze 2 panelen samen 66V leveren, dan zouden 2 andere panelen die dan parallel komen ook ~66V moeten leveren.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ja de stelling van twee keer 2 klopt nog steeds.
Ik zou bij 2 panelen ze in serie aan sluiten want je blijft makkelijk onder de maximum spanning.
Als je (in de winter) tekort komt zou je nog zo'n string er parallel aan kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-06 20:26
Esdec Clickfit evo heeft onderdelen voor een staaldak. Deze bout je gewoon vast, tec7 ertussen en het is waterdicht.

Van 230VAC zou ik wegblijven. Gewoon lekker een DC chargecontroller die je batterijen oplaad. Eventueel kan je een aparte auto 12/24v inverter gebruiken om toch wat netspanning te hebben.

Ik heb nog wel wat oude 245WP paneeltjes staan die ene 2e thuis zoeken, DM maar bij interesse :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
larsg schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:08:
Esdec Clickfit evo heeft onderdelen voor een staaldak. Deze bout je gewoon vast, tec7 ertussen en het is waterdicht.

Van 230VAC zou ik wegblijven. Gewoon lekker een DC chargecontroller die je batterijen oplaad. Eventueel kan je een aparte auto 12/24v inverter gebruiken om toch wat netspanning te hebben.

Ik heb nog wel wat oude 245WP paneeltjes staan die ene 2e thuis zoeken, DM maar bij interesse :-)
Ik ga Van der Valk eindklemmen gebruiken op betonnen opsluitbandjes.

Als later de wens er is voor wat 230AC dan ga ik een omvormer van Victron erbij zetten.

Zoals je hierboven kan lezen heb ik inmiddels al 2 paneeltjes. Ik heb hierboven net geleerd dat als ik er nog 2 bij wil zetten in parallet, dat deze dan ook 66V moeten leveren. Dus ik denk dat je aanbod niet past.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:29
Had je niet beter een aggregaat kunnen aanschaffen? Ieder zijn eigen lader, geen lege accu's of diefstal van de panelen. Je gekozen oplossing is mooi maar in dit geval misschien niet heel praktisch, zeker niet als je voor budget "0" gaat.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
geldersscheepje schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:45:
Had je niet beter een aggregaat kunnen aanschaffen? Ieder zijn eigen lader, geen lege accu's of diefstal van de panelen. Je gekozen oplossing is mooi maar in dit geval misschien niet heel praktisch, zeker niet als je voor budget "0" gaat.
Dit is alleen de 'vaste' installatie in de container, daar komt nog een plek waar iedereen zijn eigen lader kan aansluiten. Met 20A ter beschikking kunnen er genoeg tegelijk geladen worden.

Waarom is een aggregaat budget "0"? Daar moet benzine in, heeft onderhoud nodig. Maak veel herrie.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-06 16:55
Ronald schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:31:

Er zijn toch genoeg LiPo laders die op 12 of 24 vilt werken? Wellicht hangt het af van hoeveel cellen er in serie staan bij de acccus die je moet opladen.

Het lijkt me dat je wat modelaccus van 5..20 Ah toch makkelijk met een paar panelen van 150 a 200 W kan opladen, zeker als je een paar accus van 60 a 120Ah hier continu volllaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
RobWest schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:59:
[...]

Dit is alleen de 'vaste' installatie in de container, daar komt nog een plek waar iedereen zijn eigen lader kan aansluiten. Met 20A ter beschikking kunnen er genoeg tegelijk geladen worden.

Waarom is een aggregaat budget "0"? Daar moet benzine in, heeft onderhoud nodig. Maak veel herrie.
Is niet nul maar eer dat je nu klaar ben is je budget bepaalt ook niet nul .. Vergis je ook niet in de kosten van de accu's, dat zal de grootste kostenpost zijn. Ben zelf in het bezit van een tiny house, zelf middels omvormer, accu's en zonnepanelen stroom verzorgd. Voor je beeldvorming: omvormer (hybride voor off line gebruik 240 euro, accu's 2 maal deep cycle 420 euro, zonnepanelen 340 Wp 2x 90 euro.

Ja aggregaat gebruikt benzine maar hoeveel zal dat zijn op een zondagmiddag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
fastedje schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:15:
[...]

Er zijn toch genoeg LiPo laders die op 12 of 24 vilt werken? Wellicht hangt het af van hoeveel cellen er in serie staan bij de acccus die je moet opladen.

Het lijkt me dat je wat modelaccus van 5..20 Ah toch makkelijk met een paar panelen van 150 a 200 W kan opladen, zeker als je een paar accus van 60 a 120Ah hier continu volllaad.
Dat is ook exact wat we gaan doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pq9wi7Gv4WeXbXzfizZ-4SgA6ow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IFJ4Ledzbi6T6QnWlZo0G5L7.png?f=user_large

Aan de kant van de "DC Loads" maken we een 'laadbank' waar iedereen zijn eigen 12V lader kan gebruiken om zijn eigen LiPo's te laden.

In principe zou je natuurlijk rechtstreeks vanaf de panelen kunnen laden.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
geldersscheepje schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:02:
[...]

Is niet nul maar eer dat je nu klaar ben is je budget bepaalt ook niet nul .. Vergis je ook niet in de kosten van de accu's, dat zal de grootste kostenpost zijn. Ben zelf in het bezit van een tiny house, zelf middels omvormer, accu's en zonnepanelen stroom verzorgd. Voor je beeldvorming: omvormer (hybride voor off line gebruik 240 euro, accu's 2 maal deep cycle 420 euro, zonnepanelen 340 Wp 2x 90 euro.

Ja aggregaat gebruikt benzine maar hoeveel zal dat zijn op een zondagmiddag?
Dit is waar ik ongeveer nu op uitkom qua kosten:
Zonnepanelen 2 x 320wp € 50
Victron Laadregelaar 20A € 160
Accu (deep cycle gel 90Ah) € 250
Klein materiaal € 175

Dus totaal € 635

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
Hou er wel rekening mee dat je je accu maar voor 50% kan leegtrekken. Verder kan wel maar verkort de levensduur significant. Been there, done that, 400 euro in 2 jaar afgeschreven. Effectief heb je dus beschikbaar 45*12v = 0,5 kWh. Das niet veel. Bij zonneschijn leveren je panelen bijna hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
geldersscheepje schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:53:
Hou er wel rekening mee dat je je accu maar voor 50% kan leegtrekken. Verder kan wel maar verkort de levensduur significant. Been there, done that, 400 euro in 2 jaar afgeschreven. Effectief heb je dus beschikbaar 45*12v = 0,5 kWh. Das niet veel. Bij zonneschijn leveren je panelen bijna hetzelfde.
Yes, I know. Die Victron regelaar, regelt ook hoeveel je af kan nemen en schakelt af als de spanning te laag wordt in de accu.
Maar we vliegen nooit met regen, dus de panelen zullen ook continue leveren.

PVOutput

Pagina: 1