Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:40
Eind april heb ik zonnepanelen geplaatst, de setup:
  • SMA SB5.0-1AV-41 734 (1 fase)
  • Oost: 7 * Trina Vertex -S 395 Wp Mono HC All Black
  • West: 9 * Trina Vertex -S 395 Wp Mono HC All Black
Dit werkt naar behoren en ik zou dit graag willen uitbreiden. Op het oosten zou ik nog 9 extra panelen kwijt kunnen en op het westen ook nog 7 extra. Het geval is dat ik een één fase huisaansluiting heb. Op termijn wil ik dat wel gaan laten aanpassen door de netbeheerder, maar nu nog niet.

Wanneer ik in Sunny Design Web 4 strings van 8 panelen configureer en als volgt aan zou sluiten:
  • MPP Tracker A: string 1 oost en string 1 west
  • MPP Tracker A: string 2 oost en string 2 west
Dan geeft Sunny Design Web geen fouten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqxf2px-0yhmL_cMjLUppwGm_dE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMF72ZDP7ZHUJayDFyQlkHRr.jpg?f=fotoalbum_large

Afgezien van het flinke aftoppen op sommige dagen, zou dit gaan werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als sunny design zegt dat het kan, dan kan het ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Heb je ook gekeken of het mogelijk is om Oost in 1 string te zetten en west in 1 string? In 1 string brengt waarschijnlijk meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Boschkabouter Nee kan niet in 2x16 - Dat geeft 710V en dus een dode omvormer.

@chapie Je kunt nog aan die zelfde Vertex-S panelen komen? Met ander paneel is het niet ideaal ;-)

[ Voor 39% gewijzigd door Ronald op 03-09-2022 21:13 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:40
Bedankt voor de bevestiging dat ik van Sunny Design uit kan gaan, het geeft met deze omvormer een verwachte opbrengst van rond de 9600 kWh, met een STP 8.0 of hoger zou ik rond de 11.000 kWh uitkomen. Daar is tzt dan nog wel wat winst te behalen :)

2x16 kan inderdaad niet wegens te hoge stringspanning, vandaar de 4*8. Als het goed is zijn de panelen nog leverbaar (ze zijn inmiddels besteld), dat is ook de reden dat ik het nu al wil doen. :P