Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDrebel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnXbYwF90EgwtEXd1ra9depmD4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kGnKJ9dHQpdL8hNGeN19o1pI.png?f=user_large

Deze panelen gecombineerd met een Goodwe omvormer, type D-NS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-wBMcfc37q4Ei9TeRkEBRtlZ78=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b17g8qynf1oiQD8zGIY6VzJD.png?f=user_large

Allen, bovenstaande is uitgangspunt voor de pv-installatie op mijn dakvlakken.
Ik heb 3 offertes binnen. 1 daarvan biedt aan met 2 omvormers Goodwe3000. Lezing van dit forum en ruggespraak met 1 van de 'veelposters' leert dat deze opstelling zeker met 1 omvormer toe kan (ik heb een 1-fase aansluiting in de mk).

Vraag: wat is de best begaanbare weg: Aanbieder 'dwingen' 1 omvormer te gebruiken? Zo ja, kies ik dan het best voor de 3600 of 4200 versie van Goodwe?
(welke rekensom mbt de veiligheid van de installatie kan ik de installateur voorleggen om hem te overtuigen?)

Bedankt vast!

MDR

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt een screenshot uit zo te zien sunny design.

Wat komt daar uit als omvormer ;)?

Een installateur die hier 2x 3kW omvormer suggereert snapt weinig van het kunstje…

Het doet werkelijk niets effectiefs richting beperking belasting hoofdzekering… integendeel zelfs…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDrebel
Komt uit Sunny design idd. En geloof het of niet, daar wordt ook 2 x 3kW voorgesteld, of 1x 5kW. Mag ik dan aannemen dat hij niet verder kijkt dan dit? Maar goed, vraag blijft: het kan met 1, welke geniet de voorkeur?

MDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-09 21:05
Er staat ook een verwachte opbrengst in Sunny design. Hoe verschilt deze voor beide opties?
In principe is 1 omvormer efficiënter en zal ook goedkoper zijn verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Op een enkelfase aansluiting is er geen voordeel om 2 omvormers te gebruiken. Eerder een klein efficiëntie nadeel.

Op een 3 fase aansluiting zou ik bij 5 kW de voorkeur geven aan een 3 fase omvormer.

Als je een 3,6 en 4 kW omvormer selecteert, wat is dan het omzet rendement? Zou ergens aan de rechterhand in een sectie titel moeten staan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDrebel
schumacher schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:10:
Er staat ook een verwachte opbrengst in Sunny design. Hoe verschilt deze voor beide opties?
In principe is 1 omvormer efficiënter en zal ook goedkoper zijn verwacht ik.
Efficiëntie komt met 1 omvormer van 4200 kW het beste uit. Maar blijkbaar heeft degene diende offerte heeft gemaakt daar geen 'zin' in. Ik denk dat het om de veiligheid gaat of de regels. Vandaar nog mijn extra vraag: met welke rekensom kan ik hem overtuigen?

MDR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@MDrebel veiligheid nog regels zijn een belemmering om dit met een 4200W te doen.

20A is volgens de selectiviteit politie okay achter 1x35A
20A mag over 2,5mm2

Al raad ik 6mm2 aan omdat je daarmee in een betere positie zit vanuit oogpunt netcongestie

En onwillende installateur zou ik vergeten… dan mist hij kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-09 21:05
MDrebel schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:29:
[...]

Efficiëntie komt met 1 omvormer van 4200 kW het beste uit. Maar blijkbaar heeft degene diende offerte heeft gemaakt daar geen 'zin' in. Ik denk dat het om de veiligheid gaat of de regels. Vandaar nog mijn extra vraag: met welke rekensom kan ik hem overtuigen?
Vaag verhaal, het is ook gewoon meer werk. Dus wat dan zijn beweegredenen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDrebel
Dank zover!

MDR

Pagina: 1