• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Traguardo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:21:
Men verdiend meer dan ooit met verkoop van gas. Hiermee worden nieuwe projecten opgestart (chemicals + fertilizer). Wij betalen de pijpleidingen naar Azië voor toekomstige gas export. Minder leveringen? Prima, de prijs maakt dat ruimschoots goed.
Ik ben wel benieuwd hoe lang ze hiervan op deze manier profiteren als je ziet welke kant het opgaat: elke maand minder export naar de EU en (versneld) minder fossiele brandstoffen op lange termijn. Leuk dat China en India meer gaan inslaan, maar ze verliezen daarmee wel hun troefkaart, invloed in het westen.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De verhalen die ik uit Rusland meekrijg zijn heel anders qua sancties. Oplopende werkloosheid en veel zaken zijn aanmerkelijk duurder geworden en anderen gewoonweg niet te krijgen. Dat chinese heinekenbiertje bijvoorbeeld is duurder dan het originele russische heinekenbiertje.

Dat betekent, stam + t .

• Traguardo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:14
user109731 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:27:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe lang ze hiervan op deze manier profiteren als je ziet welke kant het opgaat: elke maand minder export naar de EU en (versneld) minder fossiele brandstoffen op lange termijn. Leuk dat China en India meer gaan inslaan, maar ze verliezen daarmee wel hun troefkaart, invloed in het westen.
Het is zomer, de winter moet nog komen.

Ik denk dat de gevolgen voor de economie in de westerse wereld groter kunnen zijn dan voor Rusland. Hoe chaotisch het leger georganiseerd is. Integendeel zijn de plannen omtrent de sancties. Kijk naar de hike naar 20% interest om de roebel te stabiliseren. De roebel is sterker dan de euro na 5 maanden oorlog. Het gemak waarmee de Chineze banken in het systeem daar passen.

Er is goed over nagedacht. Ik vrees zelf voor de winter. Kijk naar het protest van de boeren, 1 dag voor een supermarkt en het land is in paniek. Stel je voor dat je miljoenen mensen in de 'rijke' wereld in de kou kan laten zitten. Ik zie niet in waarom men die kaart niet zou gaan trekken.
Apache4u schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:31:
De verhalen die ik uit Rusland meekrijg zijn heel anders qua sancties. Oplopende werkloosheid en veel zaken zijn aanmerkelijk duurder geworden en anderen gewoonweg niet te krijgen. Dat chinese heinekenbiertje bijvoorbeeld is duurder dan het originele russische heinekenbiertje.
Mijn biertje is ook duurder geworden. Het leven is anders geworden. Europa? waarom zou ik naar Europa moeten? (geen noodzaak tot reizen meer). Geen Apple meer? (een iPhone was toch altijd drama). Als je je aanpast kom je ver. Dat zal voor iedereen anders zijn.

[Voor 8% gewijzigd door Traguardo op 21-07-2022 20:36]

No One Can Predict the Market!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:28

Fiber

Beaches are for storming.

Ik hoop eigenlijk nog steeds dat als de Oekraïners het Russische leger grondig verslagen hebben, en hun land weer teruggepakt hebben inclusief de Krim, dat ze dan als toegift nog een serie raketten richting Moskou sturen, maar ik vrees dat dat laatste er helaas niet in zal zitten, al is het maar vanwege de afstand... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Skalaar
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Skalaar

What air defence doing?

Fiber schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:55:
Ik hoop eigenlijk nog steeds dat als de Oekraïners het Russische leger grondig verslagen hebben, en hun land weer teruggepakt hebben inclusief de Krim, dat ze dan als toegift nog een serie raketten richting Moskou sturen, maar ik vrees dat dat laatste er helaas niet in zal zitten, al is het maar vanwege de afstand... O-)
Ik denk dat helemaal niemand daar iets mee opschiet. Ik zou het persoonlijk zelfs indrukwekkender vinden als UA deze oorlog kan winnen zonder Rusland over de grens aan te vallen of achteraf wraak te nemen.

🚫Dit bericht is verwijderd.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:28

Fiber

Beaches are for storming.

Skalaar schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:59:
[...]

Ik denk dat helemaal niemand daar iets mee opschiet. Ik zou het persoonlijk zelfs indrukwekkender vinden als UA deze oorlog kan winnen zonder Rusland over de grens aan te vallen of achteraf wraak te nemen.
Moreel en ethisch gezien heb je helemaal gelijk. Praktisch, tactisch en strategisch gezien ook. Maar gevoelsmatig gezien niet... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:02
Traguardo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:34:
[...]Ik denk dat de gevolgen voor de economie in de westerse wereld groter kunnen zijn dan voor Rusland.
Het leven is anders geworden. Europa? waarom zou ik naar Europa moeten? (geen noodzaak tot reizen meer). Geen Apple meer? (een iPhone was toch altijd drama). Als je je aanpast kom je ver.
Alleen erg jammer dat bijvoorbeeld bepaalde auto onderdelen (die normaliter bij een grote beurt vervangen werden, druklagers en zo) niet in Rusland gemaakt kunnen worden en door de sancties ook niet meer geïmporteerd kunnen worden. Dat is nog maar een voorbeeld wat je als Rus niet kunt aanpassen, dus je auto staat dan stil. En zo kan ik er nog wel meer noemen. Die sancties gaan werken, wanneer je geen reserveonderdelen meer hebt dan stoppen de reparaties.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-08-2022
Wat is de logica dan om Oekraïne aan te vallen en de banden met de westerse wereld te verbreken.

Nu lijkt het alsof ze de keuze hebben gemaakt voor brics landen als een bewussie. Maar echt een andere keuze hebben ze niet.

Europa was gewoon een super afzetmarkt en betrouwbaarder dan de rest.

De jonge goed opgeleide jonge Rus zal ook liever bij een tech bedrijf in Berlijn Amsterdam etc werken dan ergens in een achterlijk onvrij land.

Ik geloof er weinig van dat het allemaal zo super is in Rusland. Ook omdat je op YouTube hele andere zaken ziet en die acht ik betrouwbaarder dan van een kennis uit Rusland.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-03 17:58
Yaksa schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:11:
[...]

Alleen erg jammer dat bijvoorbeeld bepaalde auto onderdelen (die normaliter bij een grote beurt vervangen werden, druklagers en zo) niet in Rusland gemaakt kunnen worden en door de sancties ook niet meer geïmporteerd kunnen worden.
In een wereldeconomie en kennelijk ook met China en Iran als vriendjes is er altijd een weg, zelfs al is het dubbel verschepen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Rofdof
Sebazzz schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:15:
[...]

In een wereldeconomie en kennelijk ook met China en Iran als vriendjes is er altijd een weg, zelfs al is het dubbel verschepen.
Dus China koopt een onderdeel voor 50 euro uit Duitsland. Die zet er 25 euro bij op en nog 10 euro shipping cost.

Dus waar de Rus eerst 50 euro voor betaalde is nu 85. En als ze er in Europa achter komen dan zal dat de relatie met China ook beïnvloeden.

• Apache4u
  • Niet online
[...]

Ik denk dat de gevolgen voor de economie in de westerse wereld groter kunnen zijn dan voor Rusland. Hoe chaotisch het leger georganiseerd is. Integendeel zijn de plannen omtrent de sancties. Kijk naar de hike naar 20% interest om de roebel te stabiliseren. De roebel is sterker dan de euro na 5 maanden oorlog. Het gemak waarmee de Chineze banken in het systeem daar passen.

Er is goed over nagedacht. Ik vrees zelf voor de winter. Kijk naar het protest van de boeren, 1 dag voor een supermarkt en het land is in paniek. Stel je voor dat je miljoenen mensen in de 'rijke' wereld in de kou kan laten zitten. Ik zie niet in waarom men die kaart niet zou gaan trekken.

[...]

Mijn biertje is ook duurder geworden. Het leven is anders geworden. Europa? waarom zou ik naar Europa moeten? (geen noodzaak tot reizen meer). Geen Apple meer? (een iPhone was toch altijd drama). Als je je aanpast kom je ver. Dat zal voor iedereen anders zijn.
Mijn punt is niet dat de mensen zich niet zullen aanpassen. Ik denk namelijk dat ze dat inderdaad zullen doen. Mijn punt is dat er wel degelijk grote invloed van de sancties op de samenleving en economie in RU merkbaar is. Een pijplijn naar azie is niet zomaar gebouwd. Daar is hier ook al eerder over gepost.

Wat ook duidelijk is, is dat RU er bij gebaat is door het te laten lijken of de opgelegde sancties het westen harder raken dan hen zelf.

Dat betekent, stam + t .

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Apache4u schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:20:
[...]

Mijn punt is niet dat de mensen zich niet zullen aanpassen. Ik denk namelijk dat ze dat inderdaad zullen doen. Mijn punt is dat er wel degelijk grote invloed van de sancties op de samenleving en economie in RU merkbaar is. Een pijplijn naar azie is niet zomaar gebouwd. Daar is hier ook al eerder over gepost.

Wat ook duidelijk is, is dat RU er bij gebaat is door het te laten lijken of de opgelegde sancties het westen harder raken dan hen zelf.
Om de zoveel tijd komt er iemand die claimt inside info te hebben dat Rusland aan het winnen is, dat zal nog wel zo door tot het opeens instort zoals Rusland al meerdere keren ingestort is nadat de werkelijkheid van hun militaire zwakte een kritiek punt passeert. Alleen met hulp van het Westen hebben ze de afgelopen eeuwen iets gewonnen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Rofdof
YouTube: GREAT RUSSIAN DOWNGRADE HAS BEGAN | Can We see It Now?

Hij heeft ook meerdere video’s van in winkelcentra en dergelijke. Schijnt dat het toch nu erg zwaar word voor Russen. Ook in de rijke steden. Of wellicht dat die juist nu gaan lijden.

• Anoniem: 421923
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
IJzerlijm schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:25:
[...]

Om de zoveel tijd komt er iemand die claimt inside info te hebben dat Rusland aan het winnen is, dat zal nog wel zo door tot het opeens instort zoals Rusland al meerdere keren ingestort is nadat de werkelijkheid van hun militaire zwakte een kritiek punt passeert. Alleen met hulp van het Westen hebben ze de afgelopen eeuwen iets gewonnen.
zelfs m'n moeder begon er vandaag over.
'ja want ze hebben de Donbas al en het zuiden....'

Ik: de Donbas? Die hebben ze maar voor de helft. Heb haar de livemap laten zien. En uitgelegd dat de Donbas ook Donetsk is. Haar Sloviansk en Kramatorsk laten zien en de huidige frontlinie en uitgelegd dat het al enige weken nu zo is sinds Lysychansk.
Ook de veroverde delen bij Kherson laten zien.

Ze heeft vast gelijk.
Maar ik heb haar maar gevraagd om even te wachten hoe de vlag er eind augustus bij hangt.

• Niet online
Rofdof schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:12:
Wat is de logica dan om Oekraïne aan te vallen en de banden met de westerse wereld te verbreken.

Nu lijkt het alsof ze de keuze hebben gemaakt voor brics landen als een bewussie. Maar echt een andere keuze hebben ze niet.

Europa was gewoon een super afzetmarkt en betrouwbaarder dan de rest.

De jonge goed opgeleide jonge Rus zal ook liever bij een tech bedrijf in Berlijn Amsterdam etc werken dan ergens in een achterlijk onvrij land.

Ik geloof er weinig van dat het allemaal zo super is in Rusland. Ook omdat je op YouTube hele andere zaken ziet en die acht ik betrouwbaarder dan van een kennis uit Rusland.
tja, sowieso is de R in BRICS natuurlijk Rusland.
Niet vreemd dat ze contact zoeken met de overige BICS-landen.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Rofdof schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:28:

Hij heeft ook meerdere video’s van in winkelcentra en dergelijke. Schijnt dat het toch nu erg zwaar word voor Russen. Ook in de rijke steden. Of wellicht dat die juist nu gaan lijden.
Propaganda van beide kanten draait overuren. Denk dat we massale echte onvrede in Rusland wel uit kunnen sluiten, daarvoor is het gewoon te rustig.

PV Output |

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:06
[...]

Rusland zit nu in de "vriendjes landen" afzetmarkt voor de olie. O.a. Iran en Venezuela zien de inkomsten dalen en moet de olie goedkoper weggeven. Vooral Venezuela is meer aan het kijken naar het Westen en minder naar Rusland. Iran en Venezuela voelen economische pijn als Rusland vol olie gaat verkopen in de afzetmarkt waar zij inzitten en daar zijn ze niet blij mee.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:27

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Ik zou zeggen.
Doe een stapje terug en kijk er even naar wat er echt aan de hand is.

Als de EU helemaal niks meer uit Rusland zou halen, daalt onze groei ongeveer van 3% naar 1 of 2%.
Hoe kunnen die gevolgen ooit groter zijn dan een drop die Rusland nu maakt.
According to a World Bank report, 2022 will be a bad year for the Russian economy. Gross Domestic Product (GDP) is expected to drop by over 11 %. This would be the largest drop in GDP since the collapse of the Soviet Union.
VS
The Summer 2022 (interim) Economic Forecast projects that the EU economy will grow by 2.7% in 2022
En die 11% drop is dan nog terwijl ze de Duitse roebels voor het gas binnen harken ;)

[Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 21-07-2022 22:02]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:36
Rofdof schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:28:

Hij begon met filmpjes van een minuut of 20 met beelden en tekst. Dat keek lekker weg. Nu maakt hij er een podcast van waarbij hij 70 minuten zit vol te kletsen en thee te drinken. Het is ook nog eens een bedel sessie want "please help" en je ziet de donaties binnen komen.

Ik ben afgehaakt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:19
tuinïnen schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:38:
[...]

Propaganda van beide kanten draait overuren. Denk dat we massale echte onvrede in Rusland wel uit kunnen sluiten, daarvoor is het gewoon te rustig.
Vergeet ook niet dat veel propaganda van de Russen intern gericht is en niet zozeer richting het buitenland.

Er zijn veel Russen die 'denken' dat dit allemaal maar tijdelijk is, en dat de meeste wegvallende merken zo vervangen worden door eigen Russische varianten, zoals met Mcdonalds gedaan is... om nu al zonder friet te zitten.

Ik spreek dan weer iemand uit Rusland die de zaken wat minder rooskleurig inziet en een grote ellende daar verwacht in het najaar. Het zijn niet alleen ver-chineeste biertjes die duurder zijn geworden.

• Traguardo
  • Registratie: Juli 2004
YakuzA schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:54:
[...]

Ik zou zeggen.
Doe een stapje terug en kijk er even naar wat er echt aan de hand is.

Als de EU helemaal niks meer uit Rusland zou halen, daalt onze groei ongeveer van 3% naar 1 of 2%.
In de huidige situatie ben ik dat helemaal met je eens. Echter zal het bij een mogelijk gastekort niet bij die 1% of 2% groei blijven. De gevolgen daarvan zullen destracieus zijn voor onze welvaartstaat. Wij zijn niet gewend om welvaart in te leveren. Zonder de afhankelijk van gas zag het conflict er heel anders uit.
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:59:
[...]
Er zijn veel Russen die 'denken' dat dit allemaal maar tijdelijk is, en dat de meeste wegvallende merken zo vervangen worden door eigen Russische varianten, zoals met Mcdonalds gedaan is... om nu al zonder friet te zitten.

Ik spreek dan weer iemand uit Rusland die de zaken wat minder rooskleurig inziet en een grote ellende daar verwacht in het najaar. Het zijn niet alleen ver-chineeste biertjes die duurder zijn geworden.
Westerse bedrijven zijn de deuren aan het sluiten. De bedrijven worden verkocht aan Russen die natuurlijk voor een prikkie wel geïnteresseerd zijn. Dit is natuurlijk voor de 1% rijke Russen die hiervan profiteren. Zo worden de oligarchen een cadeautje gegeven. Dit is niet jan en alleman die van een salaris overleven.

No One Can Predict the Market!

• Yaksa
[...]In een wereldeconomie en kennelijk ook met China en Iran als vriendjes is er altijd een weg, zelfs al is het dubbel verschepen.
Het is allang niet meer zo dat onderdelen onder merken onderling uitwisselbaar zijn. Of denk je nog steeds dat de auto's in Rusland zo uitgelegd zijn dat je maar 3 maten bouten/moeren, 1 maat kogellagers en 2 maten pasbussen nodig hebt om een reparatie te kunnen doen.
Besef ook dat die wereldeconomie het voor elkaar heeft gekregen dat (als voorbeeld) er her en der op de wereld fabriekjes staan die maar een specifiek onderdeel maken (omdat dat goedkoper is) en dat over de hele wereld distribueren. Je (en jij niet alleen maar Rusland inmiddels ook) bent dan dus afhankelijk van dat ene fabriekje in het buitenland, en wanneer daar een exportsanctie op zit dan zit je in Rusland zonder. Zomaar even een nieuwe productielijn opzetten voor dat onderdeel is financieel waarschijnlijk niet eens haalbaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens MI6 raakt het Russische leger uitgeput:
Het Russische leger in Oekraïne zal waarschijnlijk ergens in de komende weken een operationele pauze inlassen. Dat zei Richard Moore, hoofd van de Britse buitenlandse inlichtingendienst MI6, vandaag op het Aspen Security Forum in Colorado. ‘Ik denk dat het Russische leger bijna uitgeput is’, zei hij.

Moore schatte dat Rusland onderhand zo’n 15 duizend soldaten heeft verloren sinds het begin van de oorlog met Oekraïne. Hij noemt het aantal ‘waarschijnlijk een conservatieve schatting’.

Volgens Moore heeft het Russische leger in toenemende mate een tekort aan nieuwe soldaten en materieel. ‘Ze zullen toch op een bepaalde manier moeten pauzeren.’ De pauze zal een belangrijke kans zijn voor het Oekraïense leger om terug te vechten, aldus Moore.

‘Het is belangrijk, denk ik, voor de Oekraïners dat ze aan zichzelf bewijzen dat ze terug kunnen vechten.’ Daarnaast is succes voor het Oekraïense leger volgens Moore nodig om de rest van Europa eraan te herinneren dat Oekraïne de oorlog nog kan winnen. Zeker nu door de gastekorten een ‘zware winter’ voor de deur staat.

La Batterie des Hommes sans Peur

• YakuzA

YakuzA

Traguardo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:29:
[...]

In de huidige situatie ben ik dat helemaal met je eens. Echter zal het bij een mogelijk gastekort niet bij die 1% of 2% groei blijven. De gevolgen daarvan zullen destracieus zijn voor onze welvaartstaat. Wij zijn niet gewend om welvaart in te leveren. Zonder de afhankelijk van gas zag het conflict er heel anders uit.
De economische prognoses zijn dat als we helemaal geen Russisch gas meer hebben er 2%punt van de groei af gaat.
Tegen een extra 10%punt gdp drop extra voor Rusland.
oil and gas comprise over 60% of Russia's exports and account for over 30% of the country's gross domestic product (GDP).
Het gas kan Rusland momenteel ook nergens anders kwijt, daarom verwacht ik niet dat Rusland die stap zal nemen.

Ik ben nog steeds wel benieuwd waarom het ons meer pijn zal doen als Rusland?
Met de huidige gasprijs hebben we in NL al meer gas bespaard dan we überhaupt importeerden uit Rusland.

[Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 21-07-2022 22:39]

PSN

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
[...]

[...]

Ingelogd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:51:
[...]

Rusland zit nu in de "vriendjes landen" afzetmarkt voor de olie. O.a. Iran en Venezuela zien de inkomsten dalen en moet de olie goedkoper weggeven. Vooral Venezuela is meer aan het kijken naar het Westen en minder naar Rusland. Iran en Venezuela voelen economische pijn als Rusland vol olie gaat verkopen in de afzetmarkt waar zij inzitten en daar zijn ze niet blij mee.
Op dit moment zie ik in dit topic berichten voorbij komen en ik wil daar wel direct een paar correcties op maken (niet lullig bedoeld naar @Traguardo @Ingelogd ). Mensen moeten zich een klein beetje beter informeren, misschien het aanpassen van de topicstart kan daarbij helpen.

Ten eerste zegt de waarde van de Roebel NIKS over de staat van de Russische economie. Mensen die dat wel zeggen, Import naar Rusland van hoge waarde ligt stil, machines etc. export blijft hoog, dus waarde munt stijg. Ten tweede heeft Rusland eerder moeite met het goedkoop produceren van OLIE (geen gas). De putten in Siberië zijn grotendeels leeg, dus komt het nu uit het koude hoge noorden boven de permafrost grens. Oliewinning in permafrost is significant duurder voor Rusland dan oliewinning in Siberië. Ten derde Rusland kan vrijwel niks zelf produceren dat complexer is dan een schroef of bout (en dat wordt zelfs betwijfeld). Vrijwel alle machines die Rusland gebruikt in haar industrie komen uit Duitsland.
Bronnen:

Lees de vier bovenstaande threads en je zal beter begrijpen dat sancties wel werken en de economie van Rusland niet zo goed ervoor staat als dat gezegd wordt.

game pc

• YakuzA

YakuzA

Emryte schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:38: Ten derde Rusland kan vrijwel niks zelf produceren dat complexer is dan een schroef of bout (en dat wordt zelfs betwijfeld).
Ook bijv de lopen voor artillerie geschut in Rusland zijn post-2014 schijnbaar aanmerkelijk slechter van kwaliteit door de import sancties op kwaliteitsstaal en legeringen had ik gelezen.

PSN

• asing
YakuzA schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:42:
[...]

Ook bijv de lopen voor artillerie geschut in Rusland zijn post-2014 schijnbaar aanmerkelijk slechter van kwaliteit door de import sancties op kwaliteitsstaal had ik gelezen.
Dat las ik ook. Staal van goede kwaliteit hebben ze niet meer en lopen gemaakt van goed staal kunnen maar x keer schieten. Daarna worden ze inaccuraat en bij nog verder gebruik ontploft de loop onder druk van het explosief.

Dan is het gewoon een rekensommetje. Hoeveel stuks artillerie hebben ze en hoeveel granaten hebben ze verschoten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-03 22:07
Traguardo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:29:
[...]

[...]

Westerse bedrijven zijn de deuren aan het sluiten. De bedrijven worden verkocht aan Russen die natuurlijk voor een prikkie wel geïnteresseerd zijn. Dit is natuurlijk voor de 1% rijke Russen die hiervan profiteren. Zo worden de oligarchen een cadeautje gegeven. Dit is niet jan en alleman die van een salaris overleven.
Sja, economische krimp hier zou heel goed kunnen. Toch worden hier nog wel auto's gemaakt die aan veiligheidsnormen voldoen. In Rusland viel de autoproductie stil, na het schrappen van eisen konden er weer wat Ladaatjes geproduceerd worden.
Ondertussen is China bang om gesanctioneerde goederen te leveren, dus het valt niet mee.

Het doel van de importsancties heeft een morele component: bij Hitler ga je geen goud kopen als je weet dat de vullingen uit de slachtoffers getrokken zijn. Vandaar dat gas en olie kopen heel ongemakkelijk is voor ons.
De exportsancties hebben als doel de economische ruggegraat van de Russische oorlogsmachine te treffen. Of er nu wel of geen McDonald-frietjes zijn is geen doel, dat is een gevolg van een morele overweging van McDonalds (of iig op zijn minst slecht imago voorkomen).
Export-Sancties op high-tech onderdelen, kogellagers etc zijn wel voorbeelden van gerichte staken in het wiel.

De Russische wapenindustrie ondervond al problemen als gevolg van de sancties na 2014. Het is wel bedroeven dat sindsdien Duitsland en Frankrijk toch zaken hebben geleverd die de dood betekenen van duizenden onschuldige Oekrainers. Waaronder een compleet commando- en trainingscentrum op NAVO-leest dat door het Duitse Rheinmetal na 2014 is geleverd aan Rusland.

De roebel is overigens niet sterker dan de euro. Daarnaast is het geen vrije markt.
Bij economische beweging, of dat nu op- dan wel neerwaarts is, valt geld te verdienen. Natuurlijk zijn er kansen voor sommigen, maar zoals je zelf al aangeeft, dat is niet Jan met de Pet.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Er is een heel mooi topic voor alles gerelateerd aan de opgelegde sancties: Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:38:
Volgens MI6 raakt het Russische leger uitgeput:

[...]
Het Russische leger in Oekraïne zal waarschijnlijk ergens in de komende weken een operationele pauze inlassen.
Alweer? Of nog steeds? >:)

Eerst CIA, nu MI6, met die 15000, maar die zitten gezellig met elkaar te beppen in Aspen waarschijnlijk.

Na 'ingloriously retreated' van de afgelopen dagen, krijgen we nu 'weak attacks'.

En de ammo wil nog steeds niet echt.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
YakuzA schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:54:
Onze afhankelijkheid zit vooral in energie. Rusland levert een behoorlijk percentage van de olie en gas die Europa verbruikt. Onbekender is misschien dat Rusland tevens een van de grootste leveranciers van uranium voor Europa is. Zo'n 20% van de gebruikte splijtstof wordt door het staatsbedrijf Rosatom geleverd. De VS is voor zo'n 16% van hun uranium afhankelijk van Rusland. Rusland bezit 46% van de wereldwijde capaciteit om uranium te verrijken.

De impact hiervan op onze economieën is een veelvoud groter dan de impact van overige handel met Rusland.
Ik denk dat een uitputtingsslag voor beide zijdes waarschijnlijker is, zowel Oekraïne als Rusland lijkt niet genoeg mankracht te hebben om echt grote offensieven nog te voeren. Wapenstilstand of niet, mogelijk dat het front ergens simpelweg bevriest omdat niemand meer echt iets kan doen. De kans dat Oekraïne De Krim, Donetsk en Loehansk terug weet te krijgen lijkt mij in elk geval klein.

• XWB
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:58:
[...]

Ik denk dat een uitputtingsslag voor beide zijdes waarschijnlijker is, zowel Oekraïne als Rusland lijkt niet genoeg mankracht te hebben om echt grote offensieven nog te voeren. Wapenstilstand of niet, mogelijk dat het front ergens simpelweg bevriest omdat niemand meer echt iets kan doen. De kans dat Oekraïne De Krim, Donetsk en Loehansk terug weet te krijgen lijkt mij in elk geval klein.
Donetsk Oblast is maar voor de helft in handen van het Russische leger. Wat dat bereft is de complete Donbas nog niet veroverd.

Verder is er nog Cherson, daar lijkt wel een Oekraïens offensief van start te gaan.

• YakuzA

YakuzA

[...]
Naar het schijnt is Oekraïne nu bezig om grote delen van de troepen in de donbass te roteren.
Ik las iig dat de paar maanden opleiding van 3 nieuwe brigades afgerond was en die nu daar worden in geroteerd worden zodat de huidige troepen een tijdje rust kunnen krijgen.
A long over-due rotation of Ukrainian units stationed in Donbas might be underway. The command of Armed Forces of Ukraine has begun to deploy newly formed brigades to the eastern Ukraine. In addition to newly formed units, 1st Tank Brigade has been redeployed from the north to Donbas after a two-month break.
Lijkt er iig minimaal op te duiden dat de hoeveelheid inzetbare manschappen aan het aangroeien is.

[Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 21-07-2022 23:07]

PSN

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 14:15

FunkyTrip

Funky vidi vici!

:?

Dus als NL tegen jouw zin België binnenvalt en verslagen wordt dan vindt jij het prima als België vervolgens een raket op je hoofd afvuurt als wraak omdat je niet meteen het ondergrondse verzet in bent gegaan en aanslagen hebt gepleegd op NL militairen. Hoe moet ik dat zien?

Je wil tienduizenden inwoners van Moskou vermoorden uit wraak voor wat een regiment Russen in Oekraine uitgevreten hebben?

Dit dus.

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Hij zal wel bedoelen op het Kremlin.

• asing
Ik kan deze heel moeilijk plaatsen : https://english.nv.ua/nat...kraine-news-50257950.html

Je zou denken, dat is goed nieuws! Maar vanuit Mikolayiv Oblast is het of niet bezet door de Russen, of binnen bereik van HIMARS. Kherson Oblast is wel wat verder, Chaplinka bijvoorbeeld ligt meer als 100 km in bezet gebied.

Mocht het kloppen en alle jets en heli's kwamen onbeschadigd terug, dan wil dat iets zeggen over de zwakte die de Russen hebben over het luchtruim boven Kherson Oblast. Ook geeft het aan dat de actie van de Russen, om hun depots buiten bereik van HIMARS te plaatsen, niet echt goed gelukt is.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:17
asing schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:13:
Mocht het kloppen en alle jets en heli's kwamen onbeschadigd terug, dan wil dat iets zeggen over de zwakte die de Russen hebben over het luchtruim boven Kherson Oblast.
In dat geval zou de A-10 daar heel effectief kunnen zijn, vernietigende vuurkracht en het psychologische effect van de 'freedom fart'...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:24
Indoubt schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:55:
[...]
Nope, Ik zit niet meer in die business en als ik het zou weten is dat sowieso proprietary info. Ik heb ook wle kennissen die redelijk dicht bij het vuur zitten maar daar wordt echt winig over gesproken. Diegene die zo vertrouwd worden dat ze info hebben zijn dermate discreet dat dat vrijwel nooit lekt. En terecht.

Ik weet iets meer dan ik schrijf, dat dan weer wel. Sommige dingen maak je gewoon niet publiek.
"Those who know, don't talk.
Those who talk, don't know."

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:07
[...]

Je ziet heel vaak langs komen dat er veel Oekrainers worden getraint in het buitenland, maar ook in Oekraine zelf. Wapens worden niet volop nar de frontlinie gebracht, maar de troepen erachter worden goed bewapend. Daardoor wordt Oekraine juist steeds beter bewapend, maar ook voorzien van nieuwe troepen, waar dat bij rusland niet lukt. Of dat voldoende is, is natuurlijk de vraag, maar ik zou er niet raar van op kijken als er straks een sterk tegenoffensief van Oekraine komt. Ze zijn nu heel sterk bezig om bevoorrading en commandostructuur aan te pakken, als je de verhalen uit Kherson ziet, gaat rusland er al vanuit dat ze die niet gaan houden. En als ze die hebben, is de doorgang naar de Krim plotseling ook een stuk minder open voor rusland.

[removed]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
YakuzA schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:03:
Naar het schijnt is Oekraïne nu bezig om grote delen van de troepen in de donbass te roteren.
Ik las iig dat de paar maanden opleiding van 3 nieuwe brigades afgerond was en die nu daar worden in geroteerd worden zodat de huidige troepen een tijdje rust kunnen krijgen.

[...]

Lijkt er iig minimaal op te duiden dat de hoeveelheid inzetbare manschappen aan het aangroeien is.
redwing schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:21:
Of dat voldoende is, is natuurlijk de vraag, maar ik zou er niet raar van op kijken als er straks een sterk tegenoffensief van Oekraine komt.
Gangbare militaire wijsheid volgens o.a. Mart de Kruif is dat voor een succesvol offensief je een overmacht van 3 tot 1 ten opzichte van je tegenstander nodig is. Oekraïne heeft al een algehele mobilisatie en Poetin is begonnen om Russische aow-ers te ronselen voor zijn leger, ik zie niemand echt meer een groot blik soldaten opentrekken daar. Niet op korte termijn.

• asing
CMD-Snake schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:27:
Gangbare militaire wijsheid volgens o.a. Mart de Kruif is dat voor een succesvol offensief je een overmacht van 3 tot 1 ten opzichte van je tegenstander nodig is. Oekraïne heeft al een algehele mobilisatie en Poetin is begonnen om Russische aow-ers te ronselen voor zijn leger, ik zie niemand echt meer een groot blik soldaten opentrekken daar. Niet op korte termijn.
Die 3:1 verhouding zegt niets over de beschikbare spullen en moraal. Als je uitgaat van dezelfde spullen en dezelfde moraal zal 3:1 een reële waarde zijn. Als je overwicht hebt in spullen en moraal zou het anders kunnen zijn. Oekraïne heeft betere spullen en de Russen hebben momenteel een tekort aan spullen en ordnance.

Dus ik weet het niet.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
Ik zou verwachten dat er in zo'n vuistregel nogal wat ruimte zit afhankelijk van omstandigheden en context, derhalve geen wet van Meden en Perzen.

[Voor 3% gewijzigd door gekkie op 21-07-2022 23:35]

• XWB
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:21:
[...]

Je ziet heel vaak langs komen dat er veel Oekrainers worden getraint in het buitenland, maar ook in Oekraine zelf. Wapens worden niet volop nar de frontlinie gebracht, maar de troepen erachter worden goed bewapend. Daardoor wordt Oekraine juist steeds beter bewapend, maar ook voorzien van nieuwe troepen, waar dat bij rusland niet lukt. Of dat voldoende is, is natuurlijk de vraag, maar ik zou er niet raar van op kijken als er straks een sterk tegenoffensief van Oekraine komt. Ze zijn nu heel sterk bezig om bevoorrading en commandostructuur aan te pakken, als je de verhalen uit Kherson ziet, gaat rusland er al vanuit dat ze die niet gaan houden. En als ze die hebben, is de doorgang naar de Krim plotseling ook een stuk minder open voor rusland.
In theorie kan de mobilisatie miljoenen troepen op de been brengen. Toen Stalin mobiliseerde beschikte het Rode Leger over miljoenen manschappen. De meeste waren onervaren burgers, maar ze waren niet te stoppen en werden continu aangevuld met verse manschappen. De prijs was wel torenhoog, naar schatting kwamen zo'n 20 miljoen burgers uit de Sovjet-Unie om het leven toen ze tegen Nazi-Duitsland vochten.

De vraag is, kan Oekraïne miljoenen burgers trainen en uitrusten? En hoeveel dodelijke slachtoffers willen ze accepteren? Want Stalin had er geen moeite mee, maar Zelenskyy waarschijnlijk wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:06
asing schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:33:
[...]

Die 3:1 verhouding zegt niets over de beschikbare spullen en moraal. Als je uitgaat van dezelfde spullen en dezelfde moraal zal 3:1 een reële waarde zijn. Als je overwicht hebt in spullen en moraal zou het anders kunnen zijn. Oekraïne heeft betere spullen en de Russen hebben momenteel een tekort aan spullen en ordnance.

Dus ik weet het niet.
En toch lukt het tot nu toe aardig voor de Russen:

https://nos.nl/artikel/24...front-schuift-langzaam-op

Ik hoop dat het langzaam genoeg is om Rusland totaal te verzwakken.

Ik zit op dit moment in een all in resort aan de Caribische zee en voorheen zaten hier ook altijd aardig wat Russen.

Op een paar gezinnen na, nu niemand.

Dan vraag ik mij ergens toch af hoe die mensen zich voelen.

Ik kan af en toe een “slava Ukraine” niet binnen houden als ze langs zwemmen.

Ze lijken het volledig te negeren.

• YakuzA

YakuzA

asing schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:13:
Ik kan deze heel moeilijk plaatsen : https://english.nv.ua/nat...kraine-news-50257950.html

Je zou denken, dat is goed nieuws! Maar vanuit Mikolayiv Oblast is het of niet bezet door de Russen, of binnen bereik van HIMARS. Kherson Oblast is wel wat verder, Chaplinka bijvoorbeeld ligt meer als 100 km in bezet gebied.

Mocht het kloppen en alle jets en heli's kwamen onbeschadigd terug, dan wil dat iets zeggen over de zwakte die de Russen hebben over het luchtruim boven Kherson Oblast. Ook geeft het aan dat de actie van de Russen, om hun depots buiten bereik van HIMARS te plaatsen, niet echt goed gelukt is.
De video’s waar ze onder radar hoogte vliegen zijn idd aardig insane.

PSN

• Niet online
[...]

[...]

een overmacht van 3 op 1 gaat dan uiteraard uit van een situatie waarin beide partijen aan elkaar gewaagd zijn danwel op volle sterkte zijn.
Als Rusland troepen heeft die niet op volle sterkte zijn en amper munitie hebben vanwege himars-acties dan heb je geen overmacht van 3 op 1 nodig.

Iets met Sun Tzu en ervoor zorgen dat je de vijand kan verslaan zonder te hoeven vechten.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 22-07-2022 06:59]

• redwing
[...]

[...]

Die 3:1 gaat er van uit dat beide legers in eenzelfde soort staat zijn. Als Oekraine echter de bevoorrading kan blijven verstoren, zoals ze nu aan het doen zijn, is dat echter niet het geval. Zonder bevoorrading valt een stad gewoon, het is niet alsof de russen enorme voorraden in de stad hebben opgeslagen waarmee ze het maanden vol gaan houden. Daarnaast heeft Oekraine dat blik met soldaten ook nog eens. Die krijgen nl. steeds meer getrainde soldaten erbij, en als je ziet hoeveel er getraint wordt is dat nog best een aantal.
Die algehele mobilisatie van Oekraine betekend nl. niet dat iedereen ook aan het front staat. Het gros staat juist niet aan het front, maar krijgen eerst een training.

Aan Oekrainse kant is de rek er daarmee nog niet uit. Hoe dat aan de russische kant is weten we natuurlijk niet, maar alles wijst er op dat daar de rek wel uit is. En een mobilisatie aan russische kant lijkt vooral nadelen voor Poetin te geven, dus of dat ooit zal gebeuren is maar de vraag.

[removed]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rofdof
asing schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:56:
[...]

Hij begon met filmpjes van een minuut of 20 met beelden en tekst. Dat keek lekker weg. Nu maakt hij er een podcast van waarbij hij 70 minuten zit vol te kletsen en thee te drinken. Het is ook nog eens een bedel sessie want "please help" en je ziet de donaties binnen komen.

Ik ben afgehaakt.
Dat klopt. Ik scroll er tegenwoordig ook doorheen.
Maar hij had een goed lopend bedrijf met personeel.

Nu zit die veel op YouTube en “bedeldt” om donaties.
Iets zegt mij dat zijn bedrijfje niet meer zo goed draait ;)

Acties:
  • +4Henk 'm!
CMD-Snake schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:13:
[...]

Dat handelen doen ze al. India koopt nu enorme hoeveelheden Russische olie in en China is dit van plan nu hun economische activiteit weer opleeft na diverse lockdowns. Afrikaanse landen zitten te springen om Russisch graan en andere landbouwproducten.
Dat is niet mijn punt: ze verdienen er daar veel minder aan. De route is langer. De klandizie onzeker. Europa is een economische reus verdeeld over tientallen entiteiten: Rusland investeerde niet voor niets miljarden in de beinvloedingsstrategie in de EU.

Als het zo makkelijk allemaal even om te schakelen was, waarom überhaupt zaken doen met het verdorven Westen?

De logica van je redenatie ontbreekt in mijn optiek.
China en Rusland zijn al 10 jaar lang best hecht. China heeft weinig interesse in echte allianties, maar Rusland en China kunnen elkaar vinden in een gemeenschappelijke afkeer van de VS. Een afkeer van de VS (of het Westen) is iets wat alle BRICS landen verbindt.
Terwijl Europa nog met naive appeasememt probeerde Rusland te helpen, zijn ze nu aangewezen op handelspartners die ze willen gebruiken. Klinkt niet als een vooruitgang. China zal bijv het technologisch voordeel wat ze hebben over Rusland niet met ze delen.
Russische infanterie komt voornamelijk uit de armste delen van Rusland, voornamelijk deelrepublieken richting het oosten van Rusland. In sommige van die deelrepublieken is het leger de grootste werkgever. Er is daar weldegelijk verdriet bij de nabestaanden van gesneuvelde soldaten, alleen openlijk rouwen is niet eenvoudig als het in maximaal 15 jaar in een strafkamp kan resulteren.
Ik denk dat de laatste zin de reactie van een aantal mensen hier en hun relaties in Rusland verklaart. Ze zullen en kunnen niet anders dan positief zijn.

Van nu.nl:
Russen die zich uitspreken tegen de oorlog in Oekraïne riskeren sinds begin maart een celstraf die kan oplopen tot vijftien jaar. Inmiddels zijn in totaal ruim zestienduizend mensen gearresteerd en lopen er tweehonderd strafzaken. Mensenrechtenorganisatie Amnesty International spreekt van "een oorlog tegen de vrijheid van meningsuiting".
Mijn ervaring met mensen uit Rusland die al langer in NL en de EU woonden is niet anders: altijd positief over Rusland. Al ver voor de oorlog. Waarom ze dan hier zijn? Meestal volgt er dan een voornemen om terug te gaan naar Rusland.

Maar van die mensen is nu niemand terug. En zijn ze nog steeds positief. Psychologische effect van propaganda is gewoon bizar. Zou de verhalen van mensen die afhankelijk zijn van Rusland dus in dat perspectief zien.

bron

My prediction: we'll evolve into a digital form.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoevenpe
Emryte schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:38:
Ten derde Rusland kan vrijwel niks zelf produceren dat complexer is dan een schroef of bout (en dat wordt zelfs betwijfeld).
Andersom zijn er ook afhankelijkheden, naast olie en gas op het gebied van zeldzame grondstoffen:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Skalaar
  • Nu online

Skalaar

What air defence doing?

hoevenpe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:05:
[...]

Andersom zijn er ook afhankelijkheden, naast olie en gas op het gebied van zeldzame grondstoffen:
[Twitter][Twitter]
Dat is geen afhankelijkheid. Rusland was in 2020 verantwoordelijk voor 10% van de totale wereldwijde export van Titanium, de grootste klap komt nog altijd uit de VS.

Bron: OEC

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Interessant interview met een PzH 2000 crew en hun kijk op deze machines.
YouTube: Ukraine's Big German Howitzers Roll Into Action Against Russian Forces
  • Snelheid; opzetten 1 minuut, vuren 1 minuut, inpakken en wegwezen 1 minuut
  • rapid fire mode; 3 shells binnen 10 seconden
  • laden van 60 Shells duurt 12 minuten

[Voor 34% gewijzigd door Bo0bz op 22-07-2022 09:32]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +5Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Tweak_ers schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 00:20:
[...]

En toch lukt het tot nu toe aardig voor de Russen:

https://nos.nl/artikel/24...front-schuift-langzaam-op

Ik hoop dat het langzaam genoeg is om Rusland totaal te verzwakken.

Ik zit op dit moment in een all in resort aan de Caribische zee en voorheen zaten hier ook altijd aardig wat Russen.

Op een paar gezinnen na, nu niemand.

Dan vraag ik mij ergens toch af hoe die mensen zich voelen.

Ik kan af en toe een “slava Ukraine” niet binnen houden als ze langs zwemmen.

Ze lijken het volledig te negeren.
offtopic:
Probeer eens "Российские оккупанты иди нахуй" O-)

Ontopic:

Beroepscrimineel Girkin heeft weer een update gegeven. Bevestigt eigenlijk wat we de afgelopen dagen in de praktijk zien, namelijk dat de Russen vastlopen. ISW verwacht inmiddels dat het culminatiepunt komt voordat Bakhmut en Slavjansk zijn ingenomen. Laten we het hopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

RoD schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:57:
[...]
Ontopic:
[Embed]
Beroepscrimineel Girkin heeft weer een update gegeven. Bevestigt eigenlijk wat we de afgelopen dagen in de praktijk zien, namelijk dat de Russen vastlopen. ISW verwacht inmiddels dat het culminatiepunt komt voordat Bakhmut en Slavjansk zijn ingenomen. Laten we het hopen.
Die vertaling is alleen mogelijk niet correct denk ik.
in het russisch heeft hij het over 500's, niet over "up to 500", ik denk eerder dat dat op de status code van reden van de uitschakeling slaat. al zou het ook de 500/dag kunnen zijn :?
200's is dood, 300's was gewond en uitgeschakeld voor vechten, weet alleen niet wat 500's zijn? (deserteurs?)

Hmm blijkbaar niet :P zal dan wel op 500 / dag slaan.
Cargo 100: ammunition
Cargo 200: dead
Cargo 300: wounded
Cargo 400: concussion or captured
Cargo 500: medicines
Cargo 600: oversized cargo
Cargo 700: cash
Cargo 800: "special" or chemical weapons

[Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 22-07-2022 10:24]

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:15:
[...]

in het russisch heeft hij het over 500's, niet over "up to 500", ik denk eerder dat dat op de status code van reden van de uitschakeling slaat. al zou het ook de 500/dag kunnen zijn :?
200's is dood, 300's was gewond en uitgeschakeld voor vechten, weet alleen niet wat 500's zijn? (deserteurs?)
Deserteurs inderdaad. Blijft een probleem. Rferl, had daar laatst nog een artikel over.

https://www.rferl.org/a/r...efuse-fight/31952117.html
In all, 78 soldiers including Kaminsky openly challenged his orders, and demanded to be either sent home or reassigned, he said.

Unit commanders then staged an intervention. According to an audio recording shared with Current Time, commanders met with the insubordinate soldiers on July 17, alternately threatening, begging, and trying to coerce them to remain in service or rescind their resignation requests.

“Command post guard duty? Artillery sentry duty? Anybody want it?” the commander, a lieutenant colonel identified only by his surname Agafonov, can be heard telling the soldiers. “Brigade commanders ask who wants to guard the second gunners’ unit. Anyone? Three days of duty?”

“They’re making everything so easy for you, guys. I’m warning you, this is a final offer,” he is heard telling the soldiers. “If no one’s willing to take the offers from the brigade commanders, I won’t detain you. But you have until 6 p.m. today. After that, I won’t look at any new offers.”

According to Kaminsky, the pressure ended up working in part: As of July 16, 50 of the 78 soldiers who had demanded to return to their home base had relented.

For the remainder, however, unit commanders ordered them arrested, and held in a makeshift brig in the Luhansk region, according to Kaminsky, where they were being given food only once a day.

As of July 20, the fate of the detained soldiers was unknown.
The discontent in Kaminsky’s 11th Brigade is not an isolated case, and there are indications that Russian commanders are trying different tactics to keep the problem from spiraling out of control: for example, publicly shaming soldiers who are refusing to fight.
In his conversations with Current Time, Kaminsky lamented what he described as commanders’ callous disregard for the wellbeing of their troops.

“These people are ready for anything. They don't care about the life of a soldier; what’s more important is his position and rank,” Kaminsky said.

“’I’d rather bury you on the front line, on the line of defense, than give up my position,’” he said, describing the sentiments of his commanders. “They just don't care. You’re just a soldier for them; you’re nobody.”

[Voor 64% gewijzigd door sugarlevi01 op 22-07-2022 10:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:52:
[...]

Mijn ervaring met mensen uit Rusland die al langer in NL en de EU woonden is niet anders: altijd positief over Rusland. Al ver voor de oorlog. Waarom ze dan hier zijn? Meestal volgt er dan een voornemen om terug te gaan naar Rusland.

Maar van die mensen is nu niemand terug. En zijn ze nog steeds positief. Psychologische effect van propaganda is gewoon bizar. Zou de verhalen van mensen die afhankelijk zijn van Rusland dus in dat perspectief zien.

bron
Mijn ervaring is dat als ze je echt als vriend gaan zien en je het er een keertje in het prive over hebt(ook buiten camera's of wat dan ook), ze pro-russisch zijn omdat ze bang zijn voor represailles. Meestal hebben ze nog wel familie die nog in rusland zit die ze willen bezoeken. En als ze eenanti-rusland geluid laten horen, kan dat een reden zijn dat ze bij familie-bezoek opgepakt worden, maar het kan ook betekenen dat de familie wordt aangepakt.
Dus dat komt niet alleen door propaganda, maar ook door de dreiging dat er altijd iets met jou of je familie kan gebeuren.

[removed]

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:24

Snow_King

Konijn is stoer!

Bo0bz schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:26:
Interessant interview met een PzH 2000 crew en hun kijk op deze machines.
YouTube: Ukraine's Big German Howitzers Roll Into Action Against Russian Forces
  • Snelheid; opzetten 1 minuut, vuren 1 minuut, inpakken en wegwezen 1 minuut
  • rapid fire mode; 3 shells binnen 10 seconden
  • laden van 60 Shells duurt 12 minuten
Hier hebben ze het er dan over dat ze alsnog de coördinaten via via krijgen en die daarna invoeren, maar recentelijk las ik juist dat ze de boel automatisch doen: https://www.ewmagazine.nl...pantserhouwitsers-893517/

Ben benieuwd hoe het nu precies gaat.

Ook vraag ik mij af of een Pzh kan vuren vanuit een bos (als de loop maar vrij zicht heeft) of dat hij echt op een open veld moet staan.
RoD schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:57:
[...]

offtopic:
Probeer eens "Российские оккупанты иди нахуй" O-)

Ontopic:
[Embed]
Als analist van achter mijn toetsenbord is het allemaal erg lastig. Ik denk dat iedereen hier heel wat kanalen aan informatie volgt om maar mee te krijgen wat er gebeurd.

Wel zie ik persoonlijk een trend dat het allemaal veel langzamer gaat aan de Russische kant en mijn gedachten zijn dat ze dat echt niet uit vrije wik doen.

Vanuit Kherson (waar ik via-via informatie uit krijg) kreeg ik door dat de Russen erg nerveus blijven en dat er nu vooral 'kanonnenvoer' vooraan wordt gezet.

Probleem zou wel zijn dat alles rondom Kherson erg vlak is en dat je dus niet zo maar even een hele grote troepenmacht ergens verstopt.

Laten we in ieder geval hopen dat het kantelpunt snel nadert.

Mijn grote angst zit hem er in dat veel mensen de interesse verliezen of al verloren hebben. Als de EU en VS maar hun aandacht blijven geven. Dan niet het volk, maar wel de leiders.

Om mij heen hoor ik al mensen zeggen: Laat de Russen nou gewoon dat stuk in het Oosten houden! Dan zijn we er vanaf en kan de gasprijs weer naar beneden. Ik ben het er niet mee eens, maar dat is wel wat ik hoor.

• Niet online
over kanonnenvoer gesproken. Las vanochtend dat de Russen inderdaad totaal ongeschikte eenheden inzet.
Bijvoorbeeld deze uit de Eastern District voor de verdediging van de Kuril islands.
Die lui worden geacht om het strand te verdedigen aldaar, niet om als stormtroopers ingezet te worden.

Wikipedia: 18th Machine Gun Artillery Division

Type fortification artillery formation

Schrapen over de bodem van je strijdkrachten. Totdat er niets overblijft.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 22-07-2022 11:58]

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:15:
[...]

Hmm blijkbaar niet :P zal dan wel op 500 / dag slaan.

[...]
Yes, daar ging het ook in de reacties over. Verliezen slaat dus niet per se op alleen doden, maar een combinatie van doden, gewonden, deserteurs, etc.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• asing
Snow_King schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:54:
[...]
Mijn grote angst zit hem er in dat veel mensen de interesse verliezen of al verloren hebben. Als de EU en VS maar hun aandacht blijven geven. Dan niet het volk, maar wel de leiders.
Als de EU en Biden het bijltje erbij neergooien is het gedaan met Oekraïne. Zonder moderne wapens redden ze het niet.

Dat heeft tot gevolg dat er een soort "vrede" gaat komen waarbij alle natuurlijke bronnen aan Rusland toebedeeld worden. Verder is het game over voor de NAVO waar het de lijn in het zand betreft. Moldavië is de volgende die eraan zal moeten geloven en daarna de Baltische Staten. Dan komt art 5 weer om de hoek kijken en moet de NAVO in gaan grijpen.

Het is van alle kanten bekeken veel beter voor het westen als de oorlog enkel op Oekraiens grondgebied wordt uitgevochten waarbij het zover komt dat Rusland militair volledig is uitgekleed.

Iedere andere uitkomst is uitstel van executie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Om mij heen hoor ik al mensen zeggen: Laat de Russen nou gewoon dat stuk in het Oosten houden! Dan zijn we er vanaf en kan de gasprijs weer naar beneden. Ik ben het er niet mee eens, maar dat is wel wat ik hoor.
Dat hoor je heel veel inderdaad. Ik heb het per ongeluk in de vroegere jaren van het conflict (2014-2015) ook wel gedacht, in de naïeve veronderstelling dat je afspraken kan maken met Rusland. In Oekraïne gaven ook maar weinig mensen om de Donbas pre-Maidan. Maargoed, inmiddels hebben we allemaal kunnen zien dat als je met Rusland afspraken wil maken, je ze eerst militair/economisch moet verslaan.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit is wel een mooie vangst. Een heel nest met zware artillerie + bijbehorende munitie opgeblazen.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
[...]

Hier dus laatst een gesprek over gehad met een collega, hij wist helemaal niets van de situatie maar wel klagen over de gasprijs en 'Wat hebben wij nou te schaften met dat hele Oekraïne, laat ze het daar lekker uitzoeken.' Na wat uitleg keek hij er toch anders tegenaan.

Ik snap ook echt niet dat er vanuit onze overheid niet enigsinds informatie wordt gegeven betreffende het conflict met enige openheid van zaken... Waarom het voor Europa op de korte termijn beter is dat Rusland terug gedreven wordt. En wat er aan grondstoffen in Oekraïne bevindt waarvan wij baat hebben op de korte tot middellange termijn.

Als je mensen beter informeert ontstaat er in mijn optiek meer draagvlak voor eventueel (financieel) ongemak.

I live inside that bubble, reality of the naive.

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-03 22:07
verwijderd69 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:18:
[...]

Hier dus laatst een gesprek over gehad met een collega, hij wist helemaal niets van de situatie maar wel klagen over de gasprijs en 'Wat hebben wij nou te schaften met dat hele Oekraïne, laat ze het daar lekker uitzoeken.' Na wat uitleg keek hij er toch anders tegenaan.

Ik snap ook echt niet dat er vanuit onze overheid enigsinds informatie wordt gegeven betreffende het conflict met enige openheid van zaken... Waarom het voor Europa op de korte termijn beter is dat Rusland terug gedreven wordt. En wat er aan grondstoffen in Oekraïne bevindt waarvan wij baat hebben op de korte tot middellange termijn.

Als je mensen beter informeert ontstaat er in mijn optiek meer draagvlak voor eventueel (financieel) ongemak.
De overheid heeft zoveel krediet verspeeld dat dat wel eens averechts zou kunnen werken. Binnen no time heb je een complot te pakken met bijvoorbeeld het WEF of het gevaarlijke IMF.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 08:37

Qwerty-273

Meukposter

RoD schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:59:
[Twitter]
Dit is wel een mooie vangst. Een heel nest met zware artillerie + bijbehorende munitie opgeblazen.
Het is trouwens in "Prydonets‘ke, Kharkiv" (ik was benieuwd waar het was, want ziet er kwa plek en omgeving prachtig uit). Het is trouwens een hotel (of herberg of hoe je het ook wilt noemen) en heeft goede reviews (op Google maps). Van vorig jaar:
A quiet, calm place with wonderful and sincere hosts ready to help with any request, nature, and the very atmosphere of the place soothes and energizes, this place is suitable for people who want to relax in silence without loud music or noisy company, all other attributes for outdoor recreation are present (barbecue, skewers, cauldrons). I really liked the interior of the house in which we lived for several days on the May holidays, again made with soul, in the house, everything is present for a comfortable stay, if you are still thinking and choosing options, then feel free to stop at this and get wonderful emotions and a charge of cheerfulness for the near future !

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:25:
[...]

A quiet, calm place with wonderful and sincere hosts ready to help with any request, nature, and the very atmosphere of the place soothes and energizes, this place is suitable for people who want to relax in silence without loud music or noisy company, all other attributes for outdoor recreation are present (barbecue, skewers, cauldrons). I really liked the interior of the house in which we lived for several days on the May holidays, again made with soul, in the house, everything is present for a comfortable stay, if you are still thinking and choosing options, then feel free to stop at this and get wonderful emotions and a charge of cheerfulness for the near future !
Het kan verkeren.

I live inside that bubble, reality of the naive.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:24

Snow_King

Konijn is stoer!

asing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Als de EU en Biden het bijltje erbij neergooien is het gedaan met Oekraïne. Zonder moderne wapens redden ze het niet.

Dat heeft tot gevolg dat er een soort "vrede" gaat komen waarbij alle natuurlijke bronnen aan Rusland toebedeeld worden. Verder is het game over voor de NAVO waar het de lijn in het zand betreft. Moldavië is de volgende die eraan zal moeten geloven en daarna de Baltische Staten. Dan komt art 5 weer om de hoek kijken en moet de NAVO in gaan grijpen.

Het is van alle kanten bekeken veel beter voor het westen als de oorlog enkel op Oekraiens grondgebied wordt uitgevochten waarbij het zover komt dat Rusland militair volledig is uitgekleed.

Iedere andere uitkomst is uitstel van executie.
Ik ben het volledig met je eens, maar mijn angst is dus de situatie dat EU/Biden opgeven.

Nog steeds denk ik dat dit voor de VS een uitgelezen en goedkope kans is om het Russische leger eens goed te testen en ook helemaal kapot te slijten. Zo is Rusland weer een hele tijd terug zijn ‘hok in’ en is die dreiging even verdwenen.

Wel zal het in Oekraine snel moeten gaan heb ik het gevoel, deze winter moet het toch echt wel klaar zijn.

Dat het nu stil is vanuit UA lijkt aan te geven dat de boel statisch is geworden, maar kan ook betekenen dat UA zich aan het voorbereiden is om het offensief in te gaan.

• YakuzA

YakuzA

Snow_King schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:20:
[...]
Ik ben het volledig met je eens, maar mijn angst is dus de situatie dat EU/Biden opgeven.
Ik denk dat dit pas op langere termijn (1+ jaar) zal gaan spelen.

Als de verkiezingen in de VS gaan lopen met ?? vs mogelijk Trump.
Binnen de EU moet er vrij veel unaniem/meerderheid gestemd worden, en daarin zullen de oost-europese landen genoeg invloed hebben.

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:57
bulle bas schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:24:
[...]

De overheid heeft zoveel krediet verspeeld dat dat wel eens averechts zou kunnen werken. Binnen no time heb je een complot te pakken met bijvoorbeeld het WEF of het gevaarlijke IMF.
Dat complot komt er toch wel of je het wil of niet. En de mensen die daar intrappen zijn of de mensen die er sowieso in gaan trappen, wat je ook doet, ofwel de mensen die in een tunnel van valse informatie worden gezogen doordat er geen correcte informatie gepusht wordt vanuit een betrouwbare bron en ze het dus zelf maar gaan opzoeken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

https://www.reddit.com/r/...s_withdrawn_25_btgs_from/
Dagelijks netto 500 soldaten verliezen (doden, gewonden en deserteurs - versterkingen) + de troepen zonder munitie, brandstof en eten = geen houdbare situatie

Artillerieoverwicht is hoe de Russen langzaam vooruitgang boeken, maar de rest ziet vooral de enorme hoeveelheden zware munitie dat naar het front vervoerd moet worden. Een houten kist met een 152 mm artilleriegranaat en een aandrijflading weegt ongeveer 60 kg.
  • Kamaz 4X4 kan 4,1 ton of 68 houten kisten meenemen.
  • 6x6 kan 6 ton of 100 kisten meenemen.
  • 8x8 kan 10 ton of 166 kisten meenemen.
60k artilleriegranaten per dag betekent 600 Kamaz 6x6 dat 3600 ton aan houten kisten vervoerd. 3 uren inladen, 2 uren naar het front rijden (80+ km), 3 uren uitladen en 2 uren terugrijden.

20k per dag is ook veel, 1200 ton aan houten kisten per dag die aan het front geleverd moeten worden.

Zou het kantelpunt zo dicht bij zijn?

https://www.wsj.com/artic...nteroffensive-11658398142
De impact van de HIMARS is merkbaar.

Duitsland moet en zal de turbine krijgen.

Duitsland blijft wel erg afhankelijk van Rusland.

Laat ze maar de luchtdoelraketten verspillen aan gronddoelen totdat de Oekraïense vliegtuigen en helikopters overal kunnen vliegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

rapture schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:01:
60k artilleriegranaten per dag betekent 600 Kamaz 6x6 dat 3600 ton aan houten kisten vervoerd. 3 uren inladen, 2 uren naar het front rijden (80+ km/h), 3 uren uitladen en 2 uren terugrijden.
Die optimistische snelheid van 80/u haalde je niet eens buiten oorlogstijd.

Denk dat een realistische snelheid voor zo'n transport eerder richting de 20 a 30 km/u is. met alle checkpoints onderweg, kapot geschoten wegen etc.

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 08:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:12:
[...]

Die optimistische snelheid van 80/u haalde je niet eens buiten oorlogstijd.

Denk dat een realistische snelheid voor zo'n transport eerder richting de 30 km/u is. met alle checkpoints onderweg, kapot geschoten wegen etc.
Was een typo, ik bedoelde van buiten GMLRS-bereik.

• YakuzA

YakuzA

Die graan export begeleiding door Turkije wordt een interessante en complexe aangelegenheid zo te zien.
“Regarding the Istanbul agreement ‘on the export of Ukraine’s grain. Ukraine does not sign any documents with Russia. We sign an agreement with Turkey and the UN and undertake obligations to them. Russia signs a mirror agreement with Turkey and the UN,” Podolyak wrote on his Twitter account.

According to him, “no transport escort by Russian ships and no presence of Russia’s representatives in our ports. In case of provocations, an immediate military response”.

PSN

• redwing
YakuzA schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:22:
Die graan export begeleiding door Turkije wordt een interessante en complexe aangelegenheid zo te zien.

[...]
Lijkt me ook logisch, Oekraine gaat echt geen russen in de buurt toelaten of beloftes doen dat ze geen russen aanvallen. Toch ben ik wel benieuwd of dit nu echt gaat werken. Rusland is tot nu toe niet ech tbetrouwbaar geweest, maar schepen die onder beveiliging van de UN staan aanvallen zullen ze ook niet snel doen.

[removed]

Anoniem: 1312488

redwing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:42:
[...]

Lijkt me ook logisch, Oekraine gaat echt geen russen in de buurt toelaten of beloftes doen dat ze geen russen aanvallen. Toch ben ik wel benieuwd of dit nu echt gaat werken. Rusland is tot nu toe niet ech tbetrouwbaar geweest, maar schepen die onder beveiliging van de UN staan aanvallen zullen ze ook niet snel doen.
Ik vertrouw die hele deal niet. Welk belang hebben de Russen hier bij? Is dit de eerste stap naar quit while you’re ahead of wat is dit?

• YakuzA

YakuzA

Anoniem: 1312488 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:36:
[...]

Ik vertrouw die hele deal niet. Welk belang hebben de Russen hier bij? Is dit de eerste stap naar quit while you’re ahead of wat is dit?
Voor de Russen zie ik alleen de 'internationale goodwill' die ze hiermee kunnen krijgen.

Het is inderdaad een zwaktebod van Rusland vanuit hun oogpunt.

PSN

• Skalaar
  • Nu online

Skalaar

What air defence doing?

Anoniem: 1312488 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:36:
[...]

Was het hervatten van treintransport van Rusland naar Kaliningrad niet mogelijk onderdeel van deze deal?

• hoevenpe
YakuzA schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:48:
Voor de Russen zie ik alleen de 'internationale goodwill' die ze hiermee kunnen krijgen.

Rusland zal zich ook beseffen dat ze niet veel meer gebied gaan veroveren.

Behouden wat je hebt door verdeeldheid te zaaien door het tonen van 'goede wil', referenda, annexaties en een eenzijdig staakt het vuren ligt vanuit Russisch perspectief voor de hand.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:56

Die gaan natuurlijk geen corridor krijgen, als dit verhaal klopt. 2000 man is een mooie slag voor Oekraine.

• Rofdof
Prosac schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:03:
[Twitter]

Die gaan natuurlijk geen corridor krijgen, als dit verhaal klopt. 2000 man is een mooie slag voor Oekraine.
Zag het al eerder op ander fora. Mooi nieuws. Hopenlijk geven ze zich over. Oekraïne behan de of ze goed en maakt statement dat elke Rus die zich over geeft een goede behandeling krijgt en bescherming tegen de orcs in het Kremlin.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• hoevenpe
Die gaan natuurlijk geen corridor krijgen, als dit verhaal klopt.
Klopt waarschijnlijk niet:

• Rofdof
YakuzA schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:48:
[...]

Als de berichten van de laatste 24 uur beetje kloppen is er een kantelpunt. Ukraine artillerie krijgt de overhand en men kan troepen gaan rouleren die met betere nato wapens terug komen.

En die paar himars lijken dus een echte game changer te zijn en er komen er dus nog meer inclusief ander zwaar materiaal.

Hoop echt dat Ukraine nu die orcs weer de grenzen overtrapt.

• redwing
Skalaar schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:53:
[...]

Was het hervatten van treintransport van Rusland naar Kaliningrad niet mogelijk onderdeel van deze deal?
Dat is wel precies het moment dat dit is gaan spelen. Daarnaast hebben de Afrikaanse landen al eerder aangegeven dat ze rusland verantwoordelijk houden voor het tekort. En daar wordt rusland niet zo blij van, omdat ze daarmee niet heel veel 'vrienden' over hebben. Het zal dus wel een combinatie van factoren zijn, waarbij ik eerst nog moet zien of het ook daadwerkelijk gaat gebeuren (al lijkt het er wel steeds meer op)

[removed]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het is weer tijd voor een rondje "US official": https://threadreaderapp.com/thread/1550475245227687937.html
NEW from Senior U.S. Defense Official on the war in #Ukraine:

Russia has committed nearly 85% of its military to the war in Ukraine… It has removed military coverage from other areas on their border and around the world.
Russia is presently launching tens of thousands artillery rounds per day. “They can’t keep it up forever,” the official said. “They have expended a lot of their smarter munitions... Their capabilities are getting dumber.”
Official adds fight for Donetsk will “likely last through the summer,” with Russia achieving slow gains at high cost.

Official says Russia is “using rolling barrages,” but Russia still has not figured out how to use combined arms effectively.
Official says with the help of HIMARS, Ukraine has taken out more than a hundred “high-value” targets, attacking Russian command posts, ammunition depots, air-defense sites, radar and communications nodes, and long-range artillery positions.
Russia is taking hundreds of casualties a day. Among Russia’s military fatalities have been “thousands” of lieutenants and captains, “hundreds” of colonels, and “many” generals. “The chain of command is still struggling," the official said.
Veel hebben we al eerder van gehoord, maar die 100 targets vernietigd door HIMARs is wel een serieus aantal zeg, wow.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Rofdof schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:11:
[...]

Als de berichten van de laatste 24 uur beetje kloppen is er een kantelpunt. Ukraine artillerie krijgt de overhand en men kan troepen gaan rouleren die met betere nato wapens terug komen.

En die paar himars lijken dus een echte game changer te zijn en er komen er dus nog meer inclusief ander zwaar materiaal.

Hoop echt dat Ukraine nu die orcs weer de grenzen overtrapt.
Ik hoop ook op een kantelpunt, maar herinner me dat we dit ten tijde van de slag om Severodonetsk ook gezien hebben. Ja, dit is geen vergelijkbare situatie, maar het Russische leger is en blijft groot.

Fingers crossed.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

[Twitter]

Die corridor kunnen ze vergeten. Azovstal kreeg het ook niet. Als een buitenlander zich overgeeft krijg je de doodstraf. Als oekrainer word je gedeporteerd naar de binnenlanden.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[Twitter]

Dit klopt waarschijnlijk niet, Def Mon legt het uit: https://twitter.com/DefMon3/status/1550436779664228355

Edit, Hoevenpe zei het hierboven al.

[Voor 4% gewijzigd door RoD op 22-07-2022 17:21]

• redwing
hoevenpe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:09:
[...]

Klopt waarschijnlijk niet:
[Twitter]
Tja, aan de ene kant is het raar dat er zoveel ingesloten raken, aan de andere kant is het wel de plek waar Oekraine progressie maakt en was 3/4 van het land rondom dit dorp al in Oekrainse handen. Als rusland er niet genoeg troepen omheen heeft gezet, of er een aantal teruggetrokken zijn, is het dan ook best mogelijk. Het zou echter wel dom zijn om 2000 man in het dorp te zetten en niets eromheen.

Het blijft dan ook altijd afwachten met dit soort berichten.

[removed]

• Rofdof
Btw ik las ook elders dat Putin nog een soort van eigen binnenlandse bescherm garde had van +- 200.000 man. Voornamelijk bedoeld voor de binnenlandse veiligheid/veiligheid Putin. Lees je eigen volk afknallen als ze het zat worden en in opstand komen.

Nog kans dat een deel daarvan richting Oekraïne gaat?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Rofdof schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:25:
Btw ik las ook elders dat Putin nog een soort van eigen binnenlandse bescherm garde had van +- 200.000 man. Voornamelijk bedoeld voor de binnenlandse veiligheid/veiligheid Putin. Lees je eigen volk afknallen als ze het zat worden en in opstand komen.

Nog kans dat een deel daarvan richting Oekraïne gaat?
Dat is Rosvgardia.

Die zijn al gedeeltelijk gedeployed en gedeployed geweest in het offensief richting Kyiv.
Wikipedia: National Guard of Russia

Wikipedia: National Guard of Russia
Gedeeltelijk die jongens die bij Chernobyl aan het graven waren ;)
The National Guard was reported as having occupied Ukrainian nuclear power plants. On February 24, the National Guard together with Russian Ground Forces moved into the Chernobyl Nuclear Power Plant, attacking Ukrainian forces at the Battle of Chernobyl. After Ukrainian forces withdrew, Rosgvardyia occupied the Power Plant.
Officieel gezien zijn dat meer de oproerpolitie samen met Omon. (of Omon is deel van Rosvgardia, zoiets)

[Voor 42% gewijzigd door YakuzA op 22-07-2022 17:30]

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
hoevenpe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:53:
[...]

Rusland zal zich ook beseffen dat ze niet veel meer gebied gaan veroveren.

Behouden wat je hebt door verdeeldheid te zaaien door het tonen van 'goede wil', referenda, annexaties en een eenzijdig staakt het vuren ligt vanuit Russisch perspectief voor de hand.
Ik verwacht ook zoiets.

Edit: Waarbij half Europa denkt; Zie je het valt allemaal wel mee. Geen bommen op ons hoofd en we hebben weer wat gas. Tot het riedeltje weer verder gaat…

[Voor 16% gewijzigd door Alpina op 22-07-2022 17:31]

Acties:
  • +22Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
Het heeft even geduurd, maar daar ben ik weer met een update. Een van mijn beste bronnen was namelijk inactief vanwege covid. Om te beginnen wil ik het hebben over een algeheel beeld van het front en daarna specifiekere gegevens. Op het eind komt er een verrassing :9

Algemeen

Ik maak veel gebruik van de wekelijkse updates van Jomini of the West op twitter. Hij/zij verwerkt veel data om een goed beeld te geven van de veranderende situatie. In dit geval de veranderingen tussen 28 juni en 21 juli. Nog extra informatie, open de foto's op extern tabblad om te vergroten.

Algemene kaart.
https://pbs.twimg.com/media/FYPK8TUXkAIKWnr?format=jpg&name=4096x4096

Strategische doelen Rusland:

Strategische doelen Oekraïne:

Symbolen legenda:

Temperaturen komende dagen vergelijkbaar met temperaturen in Nederland m.u.v. de nacht, die zijn een stuk frisser. Overdag tussen de 32-23 C en in de nacht tussen 19-13 C.
Kharkiv front.
Komende 100 uur geen grote veranderingen verwacht. Oekraïne zal voor een deel het front proberen vast te zetten waar Rusland doordrukt. Daarintegen probeert Oekraïne langs de T12117 snelweg op te rukken richting het plaatsje Tsupivka. Ook is er geen indicatie dat Oekraïne meer aanwezig is aan de oostkant van de rivier Siversky Donets bij de plaats Staryi Saltiv, dus hier:

Voor Rusland is de verwachting dat ze niet genoeg capaciteit hebben om verder op te rukken richting Kharkiv. Het is wel essentieel dat zij weer de controle krijgen over de snelwegen T2117. E105, T2104 en M03 om verdere oprukkingen te kunnen garanderen in de toekomst. Vooral valt op ddat de Russische elektronische oorlogsvoering hier veel invloed heeft op de activiteiten van Oekraïne. Dit pakt positief uit voor Rusland, omdat Oekraïne hierdoor moeilijker gebruik kan maken van drones. Rusland zal zich in de komende tijd vooral concentreren op het verbeteren en verdedigen van infrastructuur en depots.

Kaart van het front:
https://pbs.twimg.com/media/FYPLVX-WQAApKWU?format=jpg&name=4096x4096
Donbass front
Bij dit front kom ik informatie tegen die ik op tweakers nog niet echt gezien heb met de betrekking tot de val van Lysychansk. Doordat Rusland na de val van Severodonetsk snel op rukte bij de plaatsen Toshivka en Hirske, werden de haast (slecht) aangegelde verdediging tussen Bila Hora en Vovcholarivka snel verpletterd. Hierdoor kon Oekraïne Lysyschansk moeilijk verdedigen en daarbij hielp de gelukte bruggenhoofd bij Shepilove ook niet. Oekraïne heeft zich hierdoor succesvol teruggedrongen naar de verdedigingslinie op de hoogtes tussen Siversk en Bakhmut. Rusland had niet de slagkracht om een mini blitzkrieg daar uit te voeren. Dit heeft bijgedragen aan de val van de Luhansk oblast, wat het eerste grote mijlpaal van Rusland is in dit conflict. Hier dus:

Ten zuiden van Izium (of te westen van Slovyansk) probeert Rusland bij Barvinkove op te rukken om versterkte verdedigingslinies bij Dolyna en Adamivka te passeren. De verovering van het plaatstje Ivanivka kan daar een sterke bijdrage aanleveren. Ze proberen simpel gezegd bij Slovyansk een twee fronten linie te creëren. Bij de bossen ten wezen van Izium staan de linies vast, dat is een artillerie oorlog geworden, waarbij Oekraïne zich voornamelijk richt op commandoposten.

Wat voor Rusland vooral lastig is, is het volgende:

Om dat obstakel op te lossen, moet Rusland de depots van Oekraïne zien te vernietigen. Dit kunnen ze doen de volgende indicatoren te verbeteren, het uitbreiden van de inziet van UAVs, het tegen werken van Oekraïense UAVs en het verbeteren van welke hoogwaardige strategische doelen ze moeten vernietigen (dit gaat niet goed). Er zijn er nog een paar, maar ga er standaard vanuit dat Rusland niet alles kan verbeteren. Dit betekent alleen niet dat zij niet meer de mogelijkheid het initiatief te kunnen nemen.

De komende 100 uur zal Rusland proberen om druk te blijven zetten op Siversk via Berestove en Serebrianka, oftewel het noordoosten en zuidwesten. Daarnaast zal Rusland proberen op te rukken richting Bakhmut en Adiivka (bij de stad Donetsk). Oekraïense artillerie zal daarintegen veel aanvallen doen met HIMARS ver achter de Russische linies.

Kaart van het front
https://pbs.twimg.com/media/FYPLg4sXgAEbvLL?format=jpg&name=small
Zaporizhia front
Vrij weinig op dit front gebeurt, vooral kleine tactische aanvallen van beide kampen om een tactisch betere positie te krijgen, zoals heuvels. Oekraïne heeft bij Vuhledar, ten noordwesten van Volnovakha nieuwe troepen naar het front gebracht. Dit kan een mogelijke indicatie zijn voor een tegenoffensief, maar dit blijft onzeker. Daarnaast is Oekraïne opgerukt richting de buitenwijken van Polohy. Voor Rusland is dit gevaarlijk, omdat bij Polohy enkele Russische depots zitten en een belangrijk treinknooppunt die ze gebruiken. Treinknooppunt ziet er zo uit:

Rusland probeert dit tegen te werken door bij Vasylivka (bij de Dnipro) troepen op te bouwen waarmee ze druk op Orikhiv willen zetten. Hiermee hopen ze dat de druk op Polohy afneemt. Voor de rest is het grotendeels elkaar bestoken met artillerie.

De komende 100 uur zal Oekraïne vooral bij Marinka en Vuhledar lokale aanvallen doen. Rusland zal voornamelijk haar verdediging versterken en haar bezetting van Melitopol, Mariupol, Tokmak en Enerhodar versterken.

Kaart van het front:
https://pbs.twimg.com/media/FYPLycQXkA4tlaG?format=jpg&name=4096x4096
Kherson front
Tja, hier gebeurt de afgelopen tijd heel veel. De Dnipro kan je niet meer opvaren vanuit de Zwarte Zee, want Oekraïne heeft aan de mond van de Dniproska Gulf mijnen gelegd. Oekraïne heeft nog stteeds een bruggenhoofd over de Inhults rivier. HIMARS worden veel toegepast en een bekende lanceerlocatie is bij Voznesensk. Oekraïne rukt langzaam op richting Kherson, stapje bij stapje.

Voor Oekraïne heeft dit front het meeste opgeleverd, ze zijn tot 10-12km van Kherson genaderd. De aanvallen van Rusland bij de Davydiv Brid bruggenhoofd wordt goed tegengehouden, Rusland bereikt niet wat het wilt bereiken. Alleen Oekraïne heeft geen grote stappen gezet, wel is de artillerie van Oekraïne verbeterd. Denk aan de enige autobrug bij Kherson waar Rusland geen zwaar materieel overheen kan laten rijden. Rusland lukt het nog om haar linies te houden. Ook heeft Rusland haar luchtverdediging, etc. verbetert.

Doordat ze beide over een groot deel van het front actief zijn, is het voor Oekraïne moeilijk om een goed offensief op te zetten. Een groot voordeel dat Oekraïne wel heeft is dat Rusland het niet voor elkaar krijgt om haar commandoposten en depots aan te passen aan de HIMARS aanvallen. Er is dus een grote kans dat Oekraïne een doorbraak hier weet te forceren. Zoals wat @Prosac (hij was eerder :X ) al als voorbeeld aangaf, de omsingeling van 2k troepen bij Vysokopillya. Het zouden volgens die geruchten VDV troepen moeten wezen.
https://pbs.twimg.com/media/FYRCywIWQAA0Lh-?format=jpg&name=900x900
Maar @hoevenpe geeft een goed tegenargument dat er een kans is dat het niet klopt.

De komende 100 zijn de verwachtingen dat Rusland veelal moet verdedigen en Oekraïne verder oprukt richting Kherson, uitbreiden van het bruggenhoofd dichtijb Davydiv Brid, oprukken richting Snihurivka en het oprukken in het noorden van Kherson oblast (waar die omsingeling zou zijn).

Afsluiting

Jomini of the West zal de komende dagen zich richten op thread over de activiteiten van beide marinies, beoordeling over luchtoperaties, een deep dive over de operationale trends en mogelijke operaties in de late zomer begin herfst. Ook een verdere verdieping in hoe het offensief in het zuiden zou kunnen lopen:

Lego fans

Fans van lego hebben Azovstal soldaten als legofiguren gemaakt en ook een journalist, zie twitter kanaal voor meer.

https://pbs.twimg.com/media/FYJX2AVUYAAyNOe?format=jpg&name=360x360
https://pbs.twimg.com/media/FYJX2AXVQAEVrLB?format=jpg&name=360x360
https://pbs.twimg.com/media/FXqd3gfUEAANMc2?format=jpg&name=360x360
https://pbs.twimg.com/media/FYOjd5aVQAAiaRs?format=jpg&name=small

game pc

• hoevenpe
redwing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:23:
Het zou echter wel dom zijn om 2000 man in het dorp te zetten en niets eromheen.
2000 is sowieso onzin: 10% van de hele Russische strijdmacht in Kherson Oblast samengepakt in één slecht verdedigbaar dorp? Dat zijn Mariupol aantallen...

Als er al sprake is van een omsingeling dan zijn het hooguit honderden soldaten.

• redwing
hoevenpe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:34:
[...]

2000 is sowieso onzin: 10% van de hele Russische strijdmacht in Kherson Oblast samengepakt in één slecht verdedigbaar dorp? Dat zijn Mariupol aantallen...

Als er al sprake is van een omsingeling dan zijn het hooguit honderden soldaten.
Lijkt mij ook hoor, het aantal ging het mij niet eens zozeer om. Meer dat als er een omsingeling gelukt zou zijn, dat wel de plek is waar het zou kunnen gebeuren. Voor de rest wacht ik ook gewoon af, wat verdeigingslinies betreft zou het iig niet logisch zijn, want dan zou daar een gat ingevallen zijn.

Ik zie wel op de livemap dat Visokopyllia nu in Oekrainse handen zou zijn. Nogal tegenstrijdige verhalen dus die voorbij komen.

[Voor 8% gewijzigd door redwing op 22-07-2022 17:44]

[removed]

• hoevenpe
redwing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:37:
Ik zie wel op de livemap dat Visokopyllia nu in Oekrainse handen zou zijn. Nogal tegenstrijdige verhalen dus die voorbij komen.
Dat is het op livemap al weken, kijk maar met de historie functie. Zou daar niet teveel waarde aan hechten.

• YakuzA

YakuzA

redwing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:37:
[...]

Lijkt mij ook hoor, het aantal ging het mij niet eens zozeer om. Meer dat als er een omsingeling gelukt zou zijn, dat wel de plek is waar het zou kunnen gebeuren. Voor de rest wacht ik ook gewoon af, wat verdeigingslinies betreft zou het iig niet logisch zijn, want dan zou daar een gat ingevallen zijn.

De huidige situatie daar lijkt volgens mij nog het meeste zoals hij hier is weergegeven:
https://deepstatemap.live/en#10.25/47.5250/33.5431

PSN

• redwing
hoevenpe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:46:
[...]

Dat is het op livemap al weken, kijk maar met de historie functie. Zou daar niet teveel waarde aan hechten.
Apart, want net toen ik de plek aan het opzoeken was om te kijken wat livemap ervan zei stond het in russische handen. Ach, we wachten gewoon af, dit soort dingen worden toch pas na een dagje echt duidelijk.

[removed]

• Yaksa
Turkije geeft aan dat ze willen helpen om mijnen te ruimen in de Zwarte Zee.
En UA heeft een aanval uitgevoerd op een militair kamp in de buurt van de kerncentrale van Zaporizhzhya.
Bron: LiveUAmap

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat betreft de graandeal, heeft dit ook tot gevolg dat Rusland hun gestolen graan nu kunnen exporteren via de Bosporus?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:20:
[...]

Dit klopt waarschijnlijk niet, Def Mon legt het uit: https://twitter.com/DefMon3/status/1550436779664228355

Edit, Hoevenpe zei het hierboven al.
Hij is op verder onderzoek gegaan en is 2 uur geleden toch weer aan het twijfelen geslagen nadat hij, voor hem betrouwbare, bronnen vond die er ook melding van maken:

Dus zijn conclusie:

Sowieso ging het originele bericht over 250 -2000 man. De sensatiezoekers maken er dus meteen 2000 van. Terwijl die 250 waarschijnlijk dichter bij de waarheid ligt.

Dat betekent, stam + t .

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk
Het vliegbewegingen topic
Hulpacties Oekraïne
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee