Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-06 09:06
Mijn vriendin en ik hebben ons ingeschreven voor een nieuwbouwwoning en zijn ingeloot voor onze eerste voorkeur. We hebben inmiddels het eerste gesprek gehad met de verkoopmakelaar en voor volgende week staat de tekenafspraak gepland van de koop- en aannemingsovereenkomst.

De situatie is als volgt. Ik heb een eigen woning en mijn vriendin heeft haar huurwoning nog. We wonen dus nog niet op hetzelfde adres maar willen dat gaan doen vanaf het moment dat we de nieuwe woning betrekken. Ik ben van plan de overwaarde van mijn woning te gebruiken om zo de nieuwe hypotheek te verlagen. We hebben afgesproken om dit vast te leggen. Volgens mij kan dat via een samenlevingscontract. We zouden ook alles 50-50 kunnen verdelen, in dat geval zal ik de vrijgekomen overwaarde beleggen of iets dergelijks en niet in de nieuwe woning stoppen. Qua hypotheek kunnen wij op basis van ons inkomen namelijk de benodigde volledige hypotheek krijgen. Maar dat heeft dus niet de voorkeur. Onze voorkeur gaat uit naar mijn overwaarde inzetten en dit contractueel vastleggen.

Volgende week dus tekenen, daarna hebben we twee maanden de tijd om de hypotheek te regelen. Dan rond de zomer naar de notaris voor de hypotheekakte, etc. Mijn vraag is wanneer het het beste moment is om het samenlevingscontract met de financiele verdeling op te laten stellen? Ik denk zelf na gereedkomen hypotheekofferte, omdat dan pas duidelijk is wat ik zal inbrengen en hoeveel mijn vriendin inbrengt.

Ik vind het ingewikkeld om het juiste proces en volgorde scherp te krijgen. Daarnaast ben ik ook een beetje bezorgd geworden welk risico wij lopen als we volgende week tekenen zonder dat de financiele verdeling op papier staat. Kunnen wij in ieder geval wel alvast volgende week tekenen en daarna de bovengenoemde verdeling vastleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:37

de Peer

under peer review

Stefan79 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:38:
Mijn vraag is wanneer het het beste moment is om het samenlevingscontract met de financiele verdeling op te laten stellen?
ik zou zeggen, zo laat mogelijk (als zo veel mogelijk duidelijk is) en dan kiezen voor een ingangsdatum die passend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-07 22:12
de Peer schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:01:
[...]

ik zou zeggen, zo laat mogelijk (als zo veel mogelijk duidelijk is) en dan kiezen voor een ingangsdatum die passend is.
Dat is dus helemaal niet handig…
Dan zit je met de spanning voor het nieuwe huis en moet je nog “even” naar de notaris. De notaris stelt “moeilijke” vragen (zoals, is er een kinderwens, wat wil je als je ander een bus komt en overlijdt etc.) legt dingen uit.
Dan heb je door de stress en de spanning van het nieuwe huis de korte regel tijd helemaal geen tijd om alles even te laten bezinken, goed na ge denken en een goede keuze te maken.

Daarom zo vroeg mogelijk contact opnemen met de notaris. Dan staan het samenlevingscontract en de testamenten (aanrader!) al in de steigers en hoeft alleen nog maar het overwaarde gedeelte erin gezet te worden want over de inhoud van de rest is al duidelijkheid.
Daar komt nog bij dat het veel notariskantoren heel druk zijn en het best even kan duren (ongeveer 3 weken is helemaal niet gek) voor je een eerste gesprek kunt plannen.

[ Voor 5% gewijzigd door shadowlyse op 12-04-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:37

de Peer

under peer review

shadowlyse schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:03:
[...]

Dan zit je met de spanning voor het nieuwe huis en moet je nog “even” naar de notaris. De notaris stelt “moeilijke” vragen (zoals, is er een kinderwens, wat wil je als je ander een bus komt en overlijdt etc.) legt dingen uit.
Dan heb je door de stress en de spanning van het nieuwe huis de korte regel tijd helemaal geen tijd om alles even te laten bezinken, goed na ge denken en een goede keuze te maken.

Daarom zo vroeg mogelijk contact opnemen met de notaris. Dan staan het samenlevingscontract en de testamenten (aanrader!) al in de steigers en hoeft alleen nog maar het overwaarde gedeelte erin gezet te worden want over de inhoud van de rest is al duidelijkheid.
Daar komt nog bij dat het veel notariskantoren heel druk zijn en het best even kan duren (ongeveer 3 weken is helemaal niet gek) voor je een eerste gesprek kunt plannen.
Ja dat is zeker waar. het kan best even duren voordat je er samen uit bent hoe je het wil gaan regelen en dat is geen beslissing die je onder druk moet maken.
Dus als dat voor TS nog helemaal niet concreet is, dan zeker meer tijd voor uit trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:52
Wij hebben voor dezelfde situatie gestaan en hebben ook een samenlevingsovereenkomst opgesteld. Volgens mij hebben wij in diezelfde overeenkomst opgenomen hoe de verdeling is geweest bij het kopen van het huis. Voel je daarin ook niet bezwaard, dergelijke zaken dien je even zakelijk te benaderen. In een wereld waar 70% van de relaties op de klippen loopt moet je je zaakjes gewoon goed regelen.

Aangaande je persoonlijke situatie zou ik nog eens overwegen om (een deel van) het geld gewoon lekker te beleggen. Afhankelijk van je horizon kan nu een smak geld inleggen wel eens heel interessant uitpakken over de langere termijn. Rente is laag, dus je hypotheek wordt sneller minder waard dan je beleggingen die doorgaans wel meegroeien met zaken als inflatie.

[ Voor 9% gewijzigd door MagniArtistique op 12-04-2022 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Even een zijsprong, maar waarom zou je je overwaarde niet gaan beleggen? Opzich helemaal geen verkeerd idee, vooral nu de rentes van de hypotheken nog steeds laag staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik vind het ingewikkeld om het juiste proces en volgorde scherp te krijgen. Daarnaast ben ik ook een beetje bezorgd geworden welk risico wij lopen als we volgende week tekenen zonder dat de financiele verdeling op papier staat. Kunnen wij in ieder geval wel alvast volgende week tekenen en daarna de bovengenoemde verdeling vastleggen?
Een samenlevingscontract is in hoofdlijnen hoe je de kosten wilt verdelen, hoe je omgaat met kinderen, wat je doet als je uit elkaar gaat, noem het maar op. Ik weet niet of er al kinderen in het spel zijn, maar als dat niet zo is, is een samenlevingscontract niet gek spannend.

Bedenk ook dat een samenlevingscontract is voor wanneer je samen leeft. Dus niet wanneer er iemand dood gaat, daar is een wilsbeschikking voor. Denk daar ook meteen over na. Wat als jij komt te overlijden, wat is er dan geregeld voor je vriendin? Hierin zitten ook dingen zoals slim omgaan met de belastingdienst, want je wilt niet je vriendin opzadelen met hoge kosten als jij komt de overlijden. Het beste kan je dit trouwens bij een notaris vragen omdat het opstellen van dit soort dingen wat maatwerk bevat gericht op jullie specifieke situatie.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

als je tekent leg je als ik het goed heb hooguit de intentie te kopen vast en ben je beide voor 100% daarvooor verantwoordelijk (alhoewel het kan zijn dat er ook voorbehoud van financierings-clausule in zou kunnen zitten die topetreft als je het niet zou kunnen financieren, dat is als ik het goed heb bij julie geen thema verder).

totdat je de verdeling samen vastgelegd hebt geld gewoon 'standaard' recht en dat is die van een 'eenvoudige bezitsgemeenschap..
dat is simpelweg zo dat per definitie de eigendomsverhouding evenredig is, dus 50%-50%... maar dat als jij meer geld inlegt dan de andere eigenaar, je dit kunt terugclaimen op de gemeenschap (en dus je partner de helft daarvan, haar eigendosmdeel zou moeten restitueren)...

dus nee, je geld gaat niet zomaar *poef* verloren als je dat in jullie gemeenschappelijke bezit steekt.
een evenredig eigendom brengt zowel rechten (op 50% van een eventuele winst), maar ook plichten, nl. dat je ook 50% van de kosten moet betalen, tenzij je daarover iets anders vastlegt

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
Amens schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:24:
Even een zijsprong, maar waarom zou je je overwaarde niet gaan beleggen? Opzich helemaal geen verkeerd idee, vooral nu de rentes van de hypotheken nog steeds laag staan.
Inderdaad een andere discussie. Ik wil in ieder geval voldoende inbrengen zodat de rente naar de laagste risicoklasse gaat. Hier hebben we beide profijt van door lagere maandlasten. Wat er overblijft kan ik misschien inderdaad gebruiken op een andere manier. Ik beleg ook al een redelijke bedrag dus een beetje spreiden in verschillende investeringen kan geen kwaad dacht ik. Maar goede suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
Widow schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:11:
[...]

Een samenlevingscontract is in hoofdlijnen hoe je de kosten wilt verdelen, hoe je omgaat met kinderen, wat je doet als je uit elkaar gaat, noem het maar op. Ik weet niet of er al kinderen in het spel zijn, maar als dat niet zo is, is een samenlevingscontract niet gek spannend.

Bedenk ook dat een samenlevingscontract is voor wanneer je samen leeft. Dus niet wanneer er iemand dood gaat, daar is een wilsbeschikking voor. Denk daar ook meteen over na. Wat als jij komt te overlijden, wat is er dan geregeld voor je vriendin? Hierin zitten ook dingen zoals slim omgaan met de belastingdienst, want je wilt niet je vriendin opzadelen met hoge kosten als jij komt de overlijden. Het beste kan je dit trouwens bij een notaris vragen omdat het opstellen van dit soort dingen wat maatwerk bevat gericht op jullie specifieke situatie.
We hebben inmiddels een afspraak gepland met de notaris om dit soort zaken te gaan vastleggen. Bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
shadowlyse schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:03:
[...]

Goede tip! We gaan toch maar binnenkort naar de notaris om dit zo te bespreken en te laten vastleggen. Dan kan de overwaarde later nog worden bijgesteld o.b.v. werkelijke waarde. En het klopt inderdaad dat ze het druk hebben ;)
Pagina: 1