De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.985.943 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:00
HEY_DUDE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:09:
[...]

Sancties gaan op termijn steeds harder werken. Het land wordt ver terug geworpen in de tijd. Eerder kwam hier op het forum al voorbij dat er geen papier geproduceerd kon worden door gebrek aan grondstoffen. Vliegtuigen zullen 1 voor 1 aan de grond blijven staan wegens gebrek aan onderdelen. Etc. Etc. Rusland produceert echt weinig goederen zelf problemen gaan zich langzamerhand opstapelen. Vrijwel de gehele economie komt uiteindelijk tot stilstand. Sancties treffen vooral nu de bovenlaag en vooral in steden, die merken het direct.
Toch denk ik dat dit wel meevalt.
Bedrijven die aan rusland leveren hebben wel gewoon de vraag vanuit Rusland, en zijn daardoor bezig omwegen te zoeken.
Maar de russen zelf zijn nog veel harder naar omwegen aan het zoeken.
Dus geef het een paar maanden, maar daarna is de handel gewoon weer mogelijk.

Voorbeeldje, mijn werkgever levert via een Nederlandse installateur aan Russische tuinders.
We kunnen gewoon aan de installateur leveren, en hij krijgt gewoon zijn containers via een omweg in Rusland.
Voor ons is service het grootste probleem, wij kunnen geen onderdelen en service monteurs rechtstreeks sturen.
Ze zijn nu aan het onderzoeken of we een voorraad in Rusland kunnen aanleggen zodat we spoed reparaties bij tuinders kunnen blijven uitvoeren.

Idem bij de werkgever van mijn vrouw.
Ze kregen afgelopen week een spare order van een boot op naam van iemand die op de lijst staat.
Een dag later komt diezelfde order binnen via een lokaal bedrijf waar die boot nu ligt.
En daar mogen ze wel aan leveren.

Zo zullen die vliegtuigen ook echt wel aan onderdelen komen.
Die gaan ze echt niet met plakband en spuug in de lucht houden.

Bedrijven gaat het puur om verkopen en winst maken, dat gaat echt niet stoppen.

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 29-03-2022 16:36 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
FRANQ schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:34:
[...]
Bedrijven die aan rusland leveren hebben wel gewoon de vraag vanuit Rusland, en zijn daardoor bezig omwegen te zoeken.

Voorbeeldje, mijn werkgever levert via een Nederlandse installateur aan Russische tuinders.
We kunnen gewoon aan de installateur leveren, en hij krijgt gewoon zijn containers via een omweg in Rusland.
Voor ons is service het grootste probleem, wij kunnen geen onderdelen en service monteurs rechtstreeks sturen.
Ze zijn nu aan het onderzoeken of we een voorraad in Rusland kunnen aanleggen zodat we spoed reparaties bij tuinders kunnen blijven uitvoeren.

Ze kregen afgelopen week een spare order van een boot op naam van iemand die op de lijst staat.
Een dag later komt diezelfde order binnen via een lokaal bedrijf waar die boot nu ligt.

Het wordt inderdaad eens tijd dat de staat dit soort dingen echt aanpakt en dit soort bedrijven forse boetes zou geven. Uiteindelijk zijn ze er daarmee mede verantwoordelijk voor van wat er nu gebeurt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waaj schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:32:
[...]

Alleen al dat zij de eis van denazificatie bijvoorbeeld laten vallen is vreemd. Nu Marioepol bijna volledig in hun handen is kunnen ze claimen dat de Azov-brigade daarmee vernietigd is en de denazificatie is geslaagd. Mooi vinkje op hun todo-list voor de binnenlandse propaganda, de Russische bevolking kan de waarheid van die claim toch niet controleren. Waarom dan die eis helemaal laten vallen? Maar misschien ben ik wel te wantrouwig en is Putin een eerlijke politicus ...
Ze kunnen die eis laten vallen omdat ze kunnen claimen dat het door de uitschakeling van Azov al gebeurd is. Zo simpel is het.

En ze moeten de eis ook laten vallen omdat niemand weet wat ermee bedoeld wordt en de Oekrainers het dus nooit kunnen accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:24
Het lijkt er inderdaad op dat de Russen met de staart tussen de benen het land verlaten:
(klik voor beeld)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Waaj schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:32:
[...]
Maar misschien ben ik wel te wantrouwig en is Putin een eerlijke politicus ...
Wut? Sarcasme?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:47
[...]
Niet met die slappe overheid die wij hier hebben inderdaad. Er ligt een exportverbod en bedrijven werken er omheen en mensen werken nog mee aan ondermijnen van de sancties ook nog. Echt niet te geloven.
Of je het eens bent met de sancties of niet, je zou toch gewoon aan de wet moeten houden. Maarja, van een overheid die belastingontwijking via allerlei vage constructies toestaat hoef je natuurlijk ook niet te verwachten dat ze serieus optreden tegen bedrijven die via andere vage constructies andere regels overtreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 02-09 21:06

bloody

0.000 KB!!

Dit is wel een wat conspiracy invalshoek, maar wel interessant.
De Russische troepen trekken zich al terug vanaf Kiev naar Belarus (zijn genoeg filmpjes van op twitter nu).

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003

Indoubt

Always be indoubt until sure

@FRANQ Ik ben bang dat het iets complexer is dan dat. Je mag bijvoorbeeld wel aan de werf leveren maar alleen generiek spul. Als het spul voor de boot is en op serienummer gaat dan mag je bijvoorbeeld die spullen ook niet aan de werf leveren.

Nu is dit nog een stevige versimpeling, in het echt is het nog complexer.

Betekend dat dat je fysiek wordt tegengehouden om te leveren? Mogelijk niet. De controle is achteraf en bij het omzeilen van sancties kun je heel zwaar de pineut zijn.

Er zijn in Nederland zat voorbeelden van bedrijven die failliet zijn gegaan door het omzeilen van sancties en die jaren later gewoon flink te grazen zijn genomen. Er zijn ook wel voorbeelden van bedrijven die ermee weg komen trouwens.

Dat het nu is gelukt of lijkt te lukken betekend niet dat je er in de toekomst niet op afgerekend wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

bloody schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:41:
[Twitter]

De Russische troepen trekken zich al terug vanaf Kiev naar Belarus (zijn genoeg filmpjes van op twitter nu).
Misschien gaan ze naar Kaliningrad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-09 13:16
hoevenpe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:40:
Het lijkt er inderdaad op dat de Russen met de staart tussen de benen het land verlaten:
[Embed][Embed](klik voor beeld)
Dit is zo vreemd.
Wat zou de bedoeling zijn?
Gaan ze echt de strijd om Kyiv staken?
Of wil hij deze troepen inzetten voor de Donbas?

Zou Oekraine nu troepen naar bvb Mariepol kunnen sturen of is dat te ver/te gevaarlijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:06
Requiem19 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:18:
[...]
Het idee is dat Oekraine veiligheidsgaranties krijgt van andere landen. Kortom, als er wat gebeurt, 'mogen' land x, land y, land z etc Oekraine militair helpen.

In feite is dat ook een verbond, maar veel beperkter. De vraag is of dit concept voldoende is en ten tweede welke voorwaarden er zijn voor de 'veligheidsgaranties'.
"mogen", maar we mogen nu ook meer helpen dan we doen.
We laten ons er alleen vanaf houden, combinatie van Russische retoriek, onzekerheid en in de eigen landen moeilijk te verkopen als politicus.
Dus waarom zouden we het bij een eventueel hernieuwde inval in de oekraine dan wel gaan doen, omdat papier dan zegt dat het "mag" ?
Ik zou er als Oekraine m'n geld maar niet op gaan zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 29-03-2022 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:46:
Dit is zo vreemd.
Wellicht dat Oekraïne inderdaad op het punt staat aanvoerlijnen af te snijden?
Beter op tijd eruit dan ingesloten, zie Mariupol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:31
oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:46:
[...]

Dit is zo vreemd.
Gaan ze echt de strijd om Kyiv staken?
Of wil hij deze troepen inzetten voor de Donbas?

Zou Oekraine nu troepen naar bvb Mariepol kunnen sturen of is dat te ver/te gevaarlijk ?
Hergroeperen, betere route kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:48:
[...]

Wellicht dat Oekraïne inderdaad op het punt staat aanvoerlijnen af te snijden?
Beter op tijd eruit dan ingesloten, zie Mariupol.
Hergroeperen en vervolgens heb je de keuze, korte termijn nieuwe aanval, daar (deels) laten staan als dreiging net over de grens zodat Oekraine zich ook maar beperkt op het zuid-oosten kan richten (maar geen verliezen meer). Verplaatsing naar het zuid-oosten.
Er zijn denk ik nog steeds wel meerdere scenario's denkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Charly schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:58:
[...]

Ja? Jij gelooft er nog steeds in? Het moderne materiaal, de "echte" special forces, etc... Die staan allemaal nog om het hoekje te wachten? Omdat... Redenen?
Nee je mag jezelf niet citeren ;)
Jij stuurt meteen je beste manschappen de frontlinie op als kannonvoer ? dat vind ik niet de meest wijze insteek van jou .. zeker niet tussen het kannonenvoer ...

Zelfs ik als stratego expert en Dune2 speler snapt dat nog wel .. je stuurt low end om het water te testen .

Als je special forces stuurt, heb je zeer belangrijke taken die ze uitvoeren zoals burgemeesters kidnappen of andere key targets . en daarna trek je ze terug .. voor de volgende operatie.

Achteraf kan je natuurlijk roepen dat als we iets eerder de anti-tank meuk geleverd hadden en dat het westen op tijd had bereikt was de hele invasie macht wellicht tank voor tank uitgeschakeld .. (althans een groter gedeelte) ..

Daarnaast kan je wel gokken dat we als het westen er niet inmengen maaruh als dat nu wel eens gedaan hadden ?? dan word je compleet de pan in gehakt. en als we echt zo "evil" waren hadden we doorgestoot naar Moskou .. nee daar maak je vrienden mee..

Het hoe vreemd is te denken dat dit dit "plan" van te voren al 75% bekend zou zijn .. weet jij veel of hij een Trumpje uithaalt en totaal andere dingen op de achtergrond aan het doen was die we ons pas veel te laat gaan realiseren ??
Immers de meest "experts" riepen al dit houdt hij maar 2 weken vol .. we zitten in week 5 oid .. maar wel op de verwachte 15k gevallen russen ..

je kan het het elke slinger die je wilt maar ik hap op dit moment nog niet ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[Twitter]

Ik vind het niet per se conspiracy, maar logisch. Dit is zo contra-intuïtief, en too good to be true. Dusdanig dat ik zelfs niet durf te hopen dat alles wat naar buiten is gekomen over de onderhandelingen, daadwerkelijk klopt.

Zo wel, dan zou het een gigantisch verlies voor Rusland betekenen.

Eerst maar kijken wat er de komende dagen op de grond gebeurt. Voorlopig geloof ik gewoon even helemaal niets. Behalve dat Rusland zich rond Kyiv en Chernihiv terugtrekt natuurlijk, maar dat zagen we in de afgelopen dagen al, en dat had vooral met het Oekraïense leger te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door RoD op 29-03-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-08 19:11

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Blijkbaar troepen die zich terugtrekken naar Wit-Rusland.

https://t.me/OSINTUKRAINE/3950

Maar ondertussen wel nog even een paar raketten afvuren in west Oekraïne

https://t.me/OSINTUKRAINE/3949

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
bulle bas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Jawel, maar is niet voldoende. Om het eigen luchtruim schoon te houden heeft UA behoorlijk wat vliegtuigen nodig. Dat is een dure grap en daarom is het logischer om die van bondgenoten te gebruiken. Zelfde voor zaken op zee.
Daar zijn ook oplossingen voor te vinden. Polen heeft nog een aantal MIG's die direct die kant uit kunnen. het voordeel daarvan is dat Oekraïne de kennis en ervaring heeft om ze direct in te zetten. Verder worden er in West-Europa in de nabije toekomst een hoop F16's uitgefaseerd. Niet het meest moderne toestel maar nog steeds heel capabel. Bovendien is in deze oorlog gebleken dat met luchtafweer ook veel te bereiken valt om je luchtruim te beschermen. Mogelijkheden genoeg dus voor Europa om de Oekraïense luchtmacht (en landmacht en marine) snel weer op te bouwen en uit te breiden, maar dat zal afhangen van de precieze tekst van het verdrag. De rekening daarvan zal grotendeels door Europa betaald moeten worden, een sterk Oekraïne is immers ook voor ons van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zolang we niet weten waar die filmpjes gemaakt zijn en welke kant ze opgaan zegt me dat nog niet zoveel, maar de US lijkt enige terugtrekking wel te bevestigen (@15:45)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Hop en roebel is weer bijna helemaal terug op het niveau van voor de oorlog

1 USD = 87.8956 RUB

https://www.xe.com/curren.../?from=USD&to=RUB&view=1M

Men zegt wel dat dit kunstmatig is , hoe je het went of keert de oorlogskas van Putin is dus lang niet leeg, die sancties blijken dus niets uit te halen.... |:(

ÉN helpt Rusland om meer zelfvoorzienend te zijn dan ooit, zie de TB2's van Turkije, die zijn gebouwd omdat de US en Israel ze niet wilden verkopen, nu hebben ze meer dan 10 modellen drone's, je gooit ze uit de F35 programma en ze gaan zelf 1 bouwen.

Straks heb je een veel sterkere Rusland voor je...

[ Voor 31% gewijzigd door Q_7 op 29-03-2022 17:23 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Seraphin

Meep?

[...]

[..]

Ik vind hier wel wat van. Als je als bedrijf denkt dat het een goed idee is om sancties te ontwijken, "why stop there"?

Gewoon je medewerkers uitknijpen en wurgcontracten opstellen. Milieu- en ARBO-wetgeving aan je laars lappen, kost alleen maar geld. En waarom je leveranciers nog netjes betalen als je ook eens in de zoveel tijd de boel via een paar plof-BV's kan omleiden?

Dat iets "kan", wil niet zeggen dat het een goed idee is. Ik ben toch echt heel benieuwd hoe de bedrijven in jouw aangehaalde voorbeelden zullen reageren indien de FIOD over een paar maanden opeens een inval doet.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Nu online

Seraphin

Meep?

Q_7 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:21:

1 USD = 87.8956 RUB

Men zegt wel dat dit kunstmatig is , hoe je het went of keert de oorlogskas van Putin is dus lang niet leeg, die sancties blijken dus niets uit te halen.... |:(
Sancties zijn als het klimaat; het heeft geen nut om op basis van de temperatuur vandaag iets over (de ontwikkeling van) het klimaat te roepen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum

1 USD = 87.8956 RUB

[...]
Want waar gaan ze dit daadwerkelijk kopen dan? Waar moeten ze die dollars vandaan halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:05:
[...]

Ik vind het niet per se conspiracy, maar logisch. Dit is zo contra-intuïtief, en too good to be true. Dusdanig dat ik zelfs niet durf te hopen dat alles wat naar buiten is gekomen over de onderhandelingen, daadwerkelijk klopt.
Als het logisch is, is het ook snel intuïtief toch?

RU had volgens mij weinig andere keus, ze liepen risico op omsingeling en waren door munitie aan het raken. Kyiv is niet meer haalbaar op het moment, dan maar alle ballen op het oosten en bij voldoende succes kan je Kyiv later nog eens proberen als je de aandrang voelt.
Ik denk dat alles ervan afhangt hoe stevig Putin in het zadel zit. Voor hem zal vrede een korte leugen moeten zijn, want een falende leider is gauw buiten functie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

bulle bas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:26:
[...]

Als het logisch is, is het ook snel intuïtief toch?

RU had volgens mij weinig andere keus, ze liepen risico op omsingeling en waren door munitie aan het raken. Kyiv is niet meer haalbaar op het moment, dan maar alle ballen op het oosten en bij voldoende succes kan je Kyiv later nog eens proberen als je de aandrang voelt.
Dat is ook wat ik bedoel. Dit is dan ook geen terugtrekking, maar een hergroepering.

Dat blijft overigens een verlies, want de ambities waren veel groter. Deze terugtrekking is hoe dan ook een teken dat Rusland de slag (maar nog niet de oorlog) heeft verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Seraphin schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:22:
[...]

Sancties zijn als het klimaat; het heeft geen nut om op basis van de temperatuur vandaag iets over (de ontwikkeling van) het klimaat te roepen.
Hoe je het ook bekijken wil, vandaag de dag zijn de meest hevige sancties ooit tegen een land ingesteld, waarbij de publieke opinie grotendeels tegen hen is, ze hebben de infrastructuur van Ukraine vernietigd, duizenden onschuldige burgerslachtoffers gemaakt etc. etc.

En dat zie ik niet terug in de koers, gewoon hetzelfde als van voor de oorlog, dat er minder geïmporteerd mag worden betekend ook dat het geld in eigen land blijft, zo ook de winsten die multinationals daar maakten en uiteindelijk uit dat land ook vertrokken, wij zijn in Europa meer afhankelijk van Rusland dan zij van ons, geen gas/olie óf dubbele prijzen, dan heb je zelf geen draaiende economie meer....

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-08 08:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0_9FXH6ibWJesV8fQ38RJ3ErEo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/20cb0hLjpfJM7IbZvc1iYLgB.jpg?f=user_large

Anonymous shut down the servers of the Federal Air Transport Agency.

By the way, there’s information that the data of the Federal Air Transport Agency were destroyed as a result of a cyber attack on the infrastructure of the Federal Air Transport Agency. All documents, files, aircraft registration data and mail have been removed from the servers. In total, about 65 terabytes of data have been erased.

The authorities are looking for a backup. The Aviation Herald writes that there is no backup copy of this data - the Russian Ministry of Finance has not allocated funds for it.

And that is just beautiful.

[ Voor 5% gewijzigd door DoubleDutch op 29-03-2022 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-08 13:04
RoD schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:27:
[...]
Dat is ook wat ik bedoel. Dit is dan ook geen terugtrekking, maar een hergroepering.
Of een voorbode van de inzet van nucleaire wapens.
Inmiddels is duidelijk dat elk woord van Putin een leugen kan zijn.
Alleen de tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

vso schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:54:
[...]

Jij stuurt meteen je beste manschappen de frontlinie op als kannonvoer ? dat vind ik niet de meest wijze insteek van jou .. zeker niet tussen het kannonenvoer ...

Zelfs ik als stratego expert en Dune2 speler snapt dat nog wel .. je stuurt low end om het water te testen .

Als je special forces stuurt, heb je zeer belangrijke taken die ze uitvoeren zoals burgemeesters kidnappen of andere key targets . en daarna trek je ze terug .. voor de volgende operatie.

Achteraf kan je natuurlijk roepen dat als we iets eerder de anti-tank meuk geleverd hadden en dat het westen op tijd had bereikt was de hele invasie macht wellicht tank voor tank uitgeschakeld .. (althans een groter gedeelte) ..

Daarnaast kan je wel gokken dat we als het westen er niet inmengen maaruh als dat nu wel eens gedaan hadden ?? dan word je compleet de pan in gehakt. en als we echt zo "evil" waren hadden we doorgestoot naar Moskou .. nee daar maak je vrienden mee..

Het hoe vreemd is te denken dat dit dit "plan" van te voren al 75% bekend zou zijn .. weet jij veel of hij een Trumpje uithaalt en totaal andere dingen op de achtergrond aan het doen was die we ons pas veel te laat gaan realiseren ??
Immers de meest "experts" riepen al dit houdt hij maar 2 weken vol .. we zitten in week 5 oid .. maar wel op de verwachte 15k gevallen russen ..

je kan het het elke slinger die je wilt maar ik hap op dit moment nog niet ..
De vraag die dan telkens gesteld wordt, maar nooit beantwoord wordt:

Welk modern materiaal? Welke spec ops?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 23:01

1 USD = 87.8956 RUB

Roebel wordt kunstmatig gepompt, bv door opkoopprogramma van de overheid. En van de sancties werd al gezegd dat die grotendeels voor de middellange termijn zijn. Het is echt niet dat die binnen dit tijdsbestek al heel pijnlijk zouden zijn voor Poetin en de zijnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 10:52

Yucon

*broem*

[...]

Heeft echt niemand de ballen hier tegenin te gaan? Als ze je vragen om afgewerkte olie in het parkje naast de ingang leeg te kiepen, doe je dat dan ook? :/

Dat bedrijven dit proberen verbaast me niet. Dat mensen erin meegaan ook niet. Maar dat kennelijk iedereen dat doet wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Nu online

Seraphin

Meep?

Q_7 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:28:
[...]

En dat zie ik niet terug in de koers, gewoon hetzelfde als van voor de oorlog,
Je bedoelt: nu, vandaag, op dit moment is de koers "bijna" hetzelfde. Het is overigens nog steeds een verschil van 20%; ik noem dat fors (al je import -voor zover nog beschikbaar- is immers 20% duurder geworden).

Let wel: deze koers is dus mede het resultaat van de steunaankopen, opgelegde beperkingen en -niet in de laatste plaats- het optrekken van de rente van de centrale bank naar 20%
dat er minder geïmporteerd mag worden betekend ook dat het geld in eigen land blijft, zo ook de winsten die multinationals daar maakten en uiteindelijk uit dat land ook vertrokken,
Dat is niet hoe macro-economie werkt. Als je X niet meer kan importeren, verstoor je de hele waardeketen waar X in zit. Dan blijft het geld dat je voor X betaalde weliswaar over om aan andere zaken uit te geven, maar de spullen A B C heb je dan niet meer / kun je niet meer verkopen. Doorgaans heeft dat per saldo een flink negatief effect op je economische activiteit (en dus welvaart en ook je mooie militaire spullen).
wij zijn in Europa meer afhankelijk van Rusland dan zij van ons, geen gas/olie óf dubbele prijzen, dan heb je zelf geen draaiende economie meer....
Euh, nee. Het percentage van onze (=EU) economie dat afhangt van Rusland is vele malen kleiner dan vice versa. En hoe klote onze afhankelijkheid van Russisch LNG nu ook is; dat is in principe vervangbaar. Voor Rusland geldt dat in mindere mate (op de lange termijn is het voor hen lastiger om afnemers te vinden tegen vergelijkbare tarieven als de EU bereid was te betalen).

[edit]
Om te herhalen: sancties zijn als het klimaat: "slow but steady". Uiteindelijk weten we over 6 maanden op zijn vroegst wat de effecten zijn. Die weer in grote mate zullen afhangen van de mate waarin randdebielen criminelen immorele zelfverrijkers bedrijven actief of passief meewerken aan het omzeilen van de sancties.

[ Voor 9% gewijzigd door Seraphin op 29-03-2022 17:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 02-09 21:06

bloody

0.000 KB!!

Ik hoop bijna dat het in scene gezet is , wat een slapstick!

Edit: hmm embed tag doet het niet 🤔
Oh, plotseling wel.. nvm

[ Voor 19% gewijzigd door bloody op 29-03-2022 17:39 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norjee
  • Niet online

1 USD = 87.8956 RUB

ÉN helpt Rusland om meer zelfvoorzienend te zijn dan ooit, zie de TB2's van Turkije, die zijn gebouwd omdat de US en Israel ze niet wilden verkopen, nu hebben ze meer dan 10 modellen drone's, je gooit ze uit de F35 programma en ze gaan zelf 1 bouwen.

Straks heb je een veel sterkere Rusland voor je...
Q_7 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:18:
[...]

Ondanks alle sancties en ophef staat de russische roebel nog steeds overeind, weet zelfs weer flink in waarde te stijgen, ik durf te wedden dat de chinezen en arabieren hier een rol in spelen.

1 USD = 111,15500 RUB

Was 150+ vorige week....
https://wise.com/nl/currency-converter/usd-to-rub-rate
Er is toen uitgelegd waarom dat getal nietszeggend is... waarom blijf je er naar kijken (en ja, die "open" beurs is nog steeds pot dicht). Net zoals pennystocks / cryptoshizzle en meer gare constructies: als er een ijsberg onderwater is waar geen handel in is en een klein gedeelte wel, kun je niet de waarde van het geheel laten bepalen door een klein gedeeltle.

Edit: maar belangrijker nog: Op welke manier zou zo'n getal wat zeggen over het effect van sancties?

[ Voor 26% gewijzigd door Norjee op 29-03-2022 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

ledog schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:31:
[...]

Of een voorbode van de inzet van nucleaire wapens.
Inmiddels is duidelijk dat elk woord van Putin een leugen kan zijn.
Alleen de tijd zal het leren.
Dit lijkt me dus geen ondenkbaar scenario.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

bloody schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:38:
[Twitter]

Ik hoop bijna dat het in scene gezet is , wat een slapstick!

Edit: hmm embed tag doet het niet 🤔
Oh, plotseling wel.. nvm
Dat bestaat bijna niet. Dat de bestuurder het niet direct merkt kan best. Maar dat z'n vriendjes achterin het niet doorhebben lijkt me uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:34:
[...]

Heeft echt niemand de ballen hier tegenin te gaan? Als ze je vragen om afgewerkte olie in het parkje naast de ingang leeg te kiepen, doe je dat dan ook? :/

Dat bedrijven dit proberen verbaast me niet. Dat mensen erin meegaan ook niet. Maar dat kennelijk iedereen dat doet wel.
Niet iedereen doet dat, dus wees niet bang.
Deze omwegen klinken leuk maar uiteindelijk drijft het de kostprijs op van die producten. Deze sancties ga je niet binnen een maand allemaal zien. Maar als de tuinders in dit voorbeeld meer moeten gaan betalen voor de producten en diensten die ze afnemen, dan gaat de kostprijs van hun producten omhoog. Zowel producten die kant op als betalingen de andere kant op kosten meer geld en moeite (moeite is in de meeste gevallen ook geld). Dus, ze moeten hun prijzen omhoog gooien. Daarnaast rekenen ze de producten en diensten waarschijnlijk af in euro's of dollars. Ik kan je verzekeren dat de prijs die je op XE ziet staan, niet te prijs is die de Rus in Rusland betaalt voor euro's of dollars. Zet er rustig 30% bovenop.
Kort gezegd, die tuinders krijgen te maken met veel hogere kosten en zullen dus ook hogere prijzen voor hun producten moeten gaan rekenen (in roebels). Nu ga ik er even voor het gemak vanuit dat die tuinders voornamelijk verbouwen voor binnenlandse consumptie. De mensen die die duurdere producten moeten gaan kopen hebben het niet makkelijk. De werkeloosheid zal omhoog gaan etc.
Kortom, er moeten duurdere producten worden afgezet op een markt die minder te besteden heeft. Dit effect ga je niet zien binnen een maand uiteraard. Maar langzaam aan zal dit de economie echt niet gaan helpen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:29
JPS schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:43:
[...]

Dit lijkt me dus geen ondenkbaar scenario.
Tja hoef niet gelijk nucleair te zijn chemisch of biologisch is ook niet lekker op eigen troepen.
Als hij het lef heeft om dat bommentje te gooien heeft hij toch wel het e.a uit te leggen in eigen land.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RobinHood schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:32:
De vraag die dan telkens gesteld wordt, maar nooit beantwoord wordt:

Welk modern materiaal? Welke spec ops?
spec ops ==>
Special operations (S.O.) are military activities conducted, according to NATO, by "specially designated, organized, selected, trained, and equipped forces using unconventional techniques and modes of employment".[1][2] Special operations may include reconnaissance, unconventional warfare, and counter-terrorism actions, and are typically conducted by small groups of highly-trained personnel, emphasizing sufficiency, stealth, speed, and tactical coordination, commonly known as "special forces".
Zou dat burgemeester kidnappen kunnen zijn ?? radar installaties ontmantelen zodat je vliegtuigjes niet neer geschoten worden
Maar wellicht dat de militair onderlegden je beter kunnen informeren wat je als "leger" aanvalt en wat je als "specops" zou gedaan kunnen hebben in deze oorlog ..

Miin punt is meer: Deze ga je niet op frontlinie zetten zodat de eerste beste mijn/antitank wapen / raket ze uitschakeld ..

Wat versta je onder modern materieel .. dat is nogal breed interpertabel .. dat kan een t90 vs t14 zijn of t90 versus een anti-tank karretje achter een jeep oid .. vertel het maar ..

Ook hier was mijn punt .. dat zet je niet direct 100% vol in .. je houd wat reserve

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

merlin1201 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:48:
[...]

Tja hoef niet gelijk nucleair te zijn chemisch of biologisch is ook niet lekker op eigen troepen.
Als hij het lef heeft om dat bommentje te gooien heeft hij toch wel het e.a uit te leggen in eigen land.
Nee eens, maar iig scenario's waarbij de eigen manschappen beter uit de buurt zijn. Ook voor evt tegenactie van westerse landen op Oekrains grondgebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 02-09 22:03
Geloof er niks van.

Typisch Russisch : praten voor vrede
Terugtrekken en hergroeperen en weer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Nederland zet 17 spionnen uit: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220329_94980025

Weinig details, uiteraard

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Spetznaz, VDV, Wagner, etc.

Allemaal ingezet voor zover ik weet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prosac
vso schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:54:
[...]

De eerste dagen zijn juist heel veel speciale troepen ingezet. Spetznas eenheden in Kyiv om onrust te zaaien en paratroepen om Hostomel veilig te stellen. Die troepen zijn verslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Mektheb schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:54:
[...]

Geloof er niks van.

Typisch Russisch : praten voor vrede
Terugtrekken en hergroeperen en weer gaan.
Tja ik heb ook mijn twijfels, want Rusland zal toch wel een trofee willen, en die heeft hij nog niet lijkt me.
Hij moet toch echt wel iets moeten hebben om dat economische slagveld wat hij heeft veroorzaakt te verantwoorden bij zijn bevolking.. Tja. daar heeft hij toch schijt aan.

[ Voor 20% gewijzigd door merlin1201 op 29-03-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Prosac schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:58:
De eerste dagen zijn juist heel veel speciale troepen ingezet. Spetznas eenheden in Kyiv om onrust te zaaien en paratroepen om Hostomel veilig te stellen. Die troepen zijn verslagen.
maar niet als kanonnen voer hoop ik ;) teminste respectievelijk

kijk @RobinHood hier heb je je antwoord ..deze acties dus

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
merlin1201 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:59:
Tja ik heb ook mijn twijfels, want Rusland zal toch wel een trofee willen, en die heeft hij nog niet lijkt me.
Het hele zuiden van Kherson tot aan de Donbass, Melitopol, Mariupol en met wat hergroeperingen een groot deel van het oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
hoevenpe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:01:
[...]

Het hele zuiden van Kherson tot aan de Donbass, Melitopol, Mariupol en met wat hergroepering een groot deel van het oosten.
Zou je denken dat hij die gebieden zal blijven bezetten op de lange termijn? dat zal Oekraïne toch nooit accepteren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-09 23:14
merlin1201 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:59:
[...]Tja ik heb ook mijn twijfels, want Rusland zal toch wel een trofee willen, en die heeft hij nog niet lijkt me.
Hij moet toch echt wel iets moeten hebben om dat economische slagveld wat hij heeft veroorzaakt te verantwoorden bij zijn bevolking.. Tja. daar heeft hij toch schijt aan.
Rusland, als zijnde de agressor in deze, heeft helemaal niks te willen.
Punt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

hoevenpe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:56:
[...]

Spetznaz, VDV, Wagner, etc.

Allemaal ingezet voor zover ik weet.
ook @vso
Spetsnaz zelf zegt niet zoveel, spetsnaz is gewoon russisch voor "spec ops", daar zijn heel wat smaakjes in, en eerlijk gezegd heb ik niet heel veel dingen gezien waarbij ik denk "oh, ja, dat moeten wel speciale mannetjes zijn geweest". Hooguit de "saboteurs" in de eerste nachten in Kiev, maar die hebben ook weinig bereikt.

VDV heeft inmiddels een totale meme-status bereikt qua falen.

Wagner, tja, zou vandaag of gister naar binnen zijn gerold, maar dat is meer een soort russisch leger wat geen russisch leger is.

Punt wat ik maakte is dat ik nog niks heb kunnen vinden over relatief grootschalige [voor spec ops dan] en succesvolle inzet van speciale groepen, op de VDV na, plus dat er ook reden genoeg is om te twijfelen over hoe "spets" die "naz" nou eigenlijk zijn. Het lijkt, net als de VDV, heel veel show te zijn, maar ondertussen lopen die mensen ook rond met oud materieel.

Ja, wat burgemeesters zijn ontvoerd, gefeliciteerd, een Nederlandse BOA lukt dat nog.
vso schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:49:

Wat versta je onder modern materieel .. dat is nogal breed interpertabel .. dat kan een t90 vs t14 zijn of t90 versus een anti-tank karretje achter een jeep oid .. vertel het maar ..

Ook hier was mijn punt .. dat zet je niet direct 100% vol in .. je houd wat reserve
Nouja, het punt is; Er is simpelweg geen materieel wat je uberhaubt modern kan noemen, zelfs niet in de meest oprekbare definities. T-72, T-80 en T-90[gewoon een T-72 met sterallures] is gewoon objectief oude rommel in Europa.

En waarom zou je dat niet direct vol inzetten? De Amerikanen reden direct met hun modernste Abrams Irak binnen, die gaan niet eerst wat oude meuk laten opblazen, kost alleen maar geld en manschappen, tankcrew moet je trainen, die groeien niet aan de boom.

Zelfde met de luchtmacht. Amerika zette vrolijk F-117's in boven de Balkan, en B2's boven Irak. Ze lieten niet eerst wat F-111's kogels en S-whatevevers eten, want weer: piloten groeien niet aan de boom.

Daarnaast is het ook gewoon onhandig om materieel af te schrijven, iets waar Rusland ook gewoon een gebrek aan heeft. Zoals al tot in den treure herhaald: Leuk dat ze volgens hunzelf 12k tanks hebben, maar hoeveel kunnen er binnen nu en een maand volledig operationeel rondrijden? Ik ga voor hooguit 25% daarvan. Je ziet nu al dat tanks ERA misten, dat is geen "we maken oude rommel op", nee, ERA is essentieel om juist eenvoudige wapens uit te schakelen, zonder ERA is je "moderne" T-90 ook kwetsbaar voor 50 jaar oude anti-tankwapens.

Korter gezegd: als jij ergens een moderne slag, dus na 1918, in een modern leger [dus geen Iran ten tijde van irak-iran] kan vinden waarin zeer duidelijk eerst "oude meuk" offensief is ingezet, wil ik dat heel graag zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Er is ook weer met Rutte gesproken:

En donderdag spreekt hij dus de Tweede Kamer toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-09 07:58

mindcre8r

Tradepedia

Ik zie Putin er ook nog wel voor aan om zijn manschappen veilig te stellen, wachten tot mensen gaan opruimen en dan de dirty bomb er op.

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odessa
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:05:
[...]

Eerst maar kijken wat er de komende dagen op de grond gebeurt. Voorlopig geloof ik gewoon even helemaal niets. Behalve dat Rusland zich rond Kyiv en Chernihiv terugtrekt natuurlijk, maar dat zagen we in de afgelopen dagen al, en dat had vooral met het Oekraïense leger te maken.
Ik heb hier op het forum al meerdere malen gelezen dat de lichting dienstplichtige gaan afzwaaien Maart/April. Ik weet niet waar die info vandaan komt maar mocht dat zo zijn zou dat misschien iets te maken hebben met de terugtrekking? Mag het hopen iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-09 23:14
Odessa schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:20:
[...]Ik heb hier op het forum al meerdere malen gelezen dat de lichting dienstplichtige gaan afzwaaien Maart/April. Ik weet niet waar die info vandaan komt maar mocht dat zo zijn zou dat misschien iets te maken hebben met de terugtrekking? Mag het hopen iig.
Als dat al zo is dan vermoed ik dat 'afzwaaien' tijdens een 'speciale militaire operatie' helemaal niet aan de orde is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
RobinHood schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:09:
[...]
ook @vso
Spetsnaz zelf zegt niet zoveel, spetsnaz is gewoon russisch voor "spec ops", daar zijn heel wat smaakjes in, en eerlijk gezegd heb ik niet heel veel dingen gezien waarbij ik denk "oh, ja, dat moeten wel speciale mannetjes zijn geweest". Hooguit de "saboteurs" in de eerste nachten in Kiev, maar die hebben ook weinig bereikt. [...]
Mja, die saboteurs waren ongetwijfeld Wagner, welke weer voornamelijk Russische ex-militairen zijn (vanuit de meer prestigieuze afdelingen). Of nouja, "ex" want het lijkt meer een Sprtsnaz afdeling zelf te zijn dan echt iets op zichzelf staands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Yaksa schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:27:
[...]

Als dat al zo is dan vermoed ik dat 'afzwaaien' tijdens een 'speciale militaire operatie' helemaal niet aan de orde is.
Het is Rusland.

Natuurlijk gebeurd dat wel, gebeurde ook constant in Afghanistan en Tsjetsjenië. Handig, heeft men eindelijk wat geleerd, mogen ze naar huis en mag de nieuwe lichting wat "werkervaring" op doen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Odessa schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:20:
[...]

Ik heb hier op het forum al meerdere malen gelezen dat de lichting dienstplichtige gaan afzwaaien Maart/April. Ik weet niet waar die info vandaan komt maar mocht dat zo zijn zou dat misschien iets te maken hebben met de terugtrekking? Mag het hopen iig.
Ze krijgen inderdaad een nieuwe lichting per 1 april. Zou er inderdaad best mee te maken kunnen hebben, naast de feitelijke situatie op de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:47
[...]

En hoe wordt die installateur betaald? Handje contantje? Bitcoin? Of een papertrail van hier tot in Vladivostok?
Stel dat die man na 1 keer zegt "twas toch te veel moeite, na 1 keer nooit meer", en na een paar weken komt er terug een telefoontje. Wat dan? Eerst weigeren, en dan wordt de andere kant van de telefoon een beetje boos, worden er wat dreigementen geuit.
Mensen die nu dergelijke import naar Rusland faciliteren, lijken me niet de normale import/export handelaars te zijn.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Punt wat ik maakte is dat ik nog niks heb kunnen vinden over relatief grootschalige [voor spec ops dan]

Ja, wat burgemeesters zijn ontvoerd, gefeliciteerd, een Nederlandse BOA lukt dat nog.
nee dat zetten ze op posterformaat van een maand te voren in 3 kranten, internet en op talloze media sites ..
De boa vergelijking in vredestijd natuurlijk
Nouja, het punt is; Er is simpelweg geen materieel wat je uberhaubt modern kan noemen, zelfs niet in de meest oprekbare definities. T-72, T-80 en T-90[gewoon een T-72 met sterallures] is gewoon objectief oude rommel in Europa.
Daarom vroeg ik ook wat versta je onder modern .. voor hun of voor ons ..

Maar je kan er wel vol grappen over maken .. maar laten we eerlijk zijn 60tanks vs 1 ambrams dan legt die 1 ne het ook af .. dat er 50 tal voer zijn zodat 1 a 2 van die 60 wel een treffer kan maken .. dat is niet in lijn met ons "Westers" gedachte goed

Wij als Westen vinden dit een absurde techniek, echter de Russen slapen er geen seconde minder om .. dat is gewoon zo.
En waarom zou je dat niet direct vol inzetten?
aha .. nu snap ik hem .. jij denkt dat volle inzet = we trappen oude materieel het veld in .. hoewel ik dat wellicht min of meer zei (denk ik) .. is dat heel wat anders ..

Als jij 10 tank eenheden hebt voor heel je land en je wilt een ander land in pikken stuur je er 5 naar het front en met 3 val je er aan ofzo
nu heb je meer soorten eenheden, genie, cavelerie enzv .. (ja ja ik ben geen militair dus shoot me voor welke eenheden er zijn)

Vol inzetten is dus meer gericht op het feit dat je NIET die 10 tankeenheden in 1x inzet .. maar zoals hierboven beschreven wat meer gebalanceerd .. met dus die 2 op reserve en 5 bij je "basis" .. als we het op Dune2 niveau houden ..

Betreft "oud materieel" .. tja als je binnen 5 seconden over je vijand denkt te gaan walsen waarom zou je dan het beste paart van stal halen ??? makes no sense ..
Immers in je voorbeelden vergeet je wel te vermelden dat amerika welliswaar "fieldtests" houd met nieuw materieel .. maar wellicht nog een enorme bak voorraad heeft van die meuk .. die laten indien het handig blijkt te zijn nog uit die bewuste voorraad een enorme lading aanrukken ..

Tja vanalles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online

Dat konvooi, dat kwam tot stilstand - niet omdat ze niet verder wilden, maar omdat ze niet verder konden.
“This one little unit in the night destroyed two or three vehicles at the head of this convoy, and after that it was stuck. They stayed there two more nights, and [destroyed] many vehicles,” Honchar said.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Zijn de Russische financiële markten al weer open eigenlijk?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Dit schijnt modern spul te zijn:
Kamaz Typhoon

The development of the "Typhoon" vehicle family began in 2010, when Minister of Russian Federation Armed Forces approved the "Development of Russian Federation Armed Forces military vehicles for the period until 2020" program and started the Typhoon MRAP program. In 2012 the first contract between Russian Ministry of Armed Forces and Kamaz to buy Typhoons was signed.

12 Typhoons took part in Russian Victory Day military parade in 2014. State tests were completed in 2019.
Oepsiewoepsie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:06
NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:57:
[...]

Een beetje. En op een dusdanige manier dat het alleen goed is voor Rusland zelf. Was de Moskou stock exchange gewoon open gegaan dan had het harde tikken opgeleverd.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:07
Waaj schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:28:
[...]

Als dit inderdaad het voorstel is waar de Russen mee naar de onderhandelingstafel komen vraag ik mij af wie aan de touwtjes trekt in het Kremlin, of welke gigantische adder onder het gras ligt. Een dergelijk voorstel verwacht ik eerder als het eindbod dan het openingsbod van de onderhandelingen.
ze redden het niet rond Kiev. Dan kan je beter als teken van goede wil je troepen daar weghalen, dan gedwongen terugtrekken. Dat hele voorstel is dus niks waard.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-08 13:04
RoD schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:45:
[...]

Ze krijgen inderdaad een nieuwe lichting per 1 april. Zou er inderdaad best mee te maken kunnen hebben, naast de feitelijke situatie op de grond.
Het terrein ten Noordoosten van Kiev is voorzover Ik heb begrepen bij warm weer totaal ongeschikt voor oorlogsvoering met zwaar materieel. Tijdens de troepenopbouw lag er al een grote tijdsdruk op de hele operatie. Het was een snelle annexatie of bij de dooi in de lente terugtrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:56:
[Embed]

Dat konvooi, dat kwam tot stilstand - niet omdat ze niet verder wilden, maar omdat ze niet verder konden.
zag deze eerder .. (in dit topic?)

Dit is wel een moderne versie van "vietnam" style oorlog voering .. v2.0 cheap drone granaat/plastic er aan en vliegen maar ..

net iets geavanceerder is de YouTube: Switchblade: America's Suicide Drone Used to Destroy Russian Tank

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
user109731 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:19:
Er is ook weer met Rutte gesproken:
[Twitter]
En donderdag spreekt hij dus de Tweede Kamer toe :)
Ik ben wel benieuwd naar het gesprek met Rutte en waar het dan over gaat.. Ons leger stelt geen zak voor en we hebben een paar wapens die kant op gestuurd.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:21

Fiber

Beaches are for storming.

MeteoVir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:20:
Rusland wil de militaire activiteit rond Kyiv en Chernihiv sterk afbouwen, althans die boodschap wordt afgegeven. De vraag is natuurlijk of juist het omgekeerde het geval zal zijn. Maar er zijn tegelijk wel signalen dat Rusland zoals ze hadden aangekondigd de focus heeft verlegd naar het zuiden en oosten van Oekraïne. Afwachten maar...
[Twitter]
Mag het leger van Oekraïne de achtervolging inzetten en schieten op zich terugtrekkende Russen of is dat 'not done'...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:56:
[Embed]

[...]
Door de lokale modelvliegtuig-club. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TheRicolaa10 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:12:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar het gesprek met Rutte en waar het dan over gaat.. Ons leger stelt geen zak voor en we hebben een paar wapens die kant op gestuurd.
Technologie in plaats van slagkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hoevenpe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:05:
[...]

[...]

Oepsiewoepsie...
[Embed]
hmmm hoe kan je als je sancties hebt van 2014 toch "modern" materieel produceren ?

Als ik YouTube: 6x6 Kamaz Typhoon ⚔️ Russian MRAP Vehicle [Military Review] mag geloven is dat ding nog al beschermd ..
echter als ik je plaatje bekijk vraag ik me af hoe heet het onder de voeten werd van de inzittenden ..

Denk dat ze een frontaal rakketje hebben geprobeert te koppen hun. .. en/of was het glas wat minder uitgevoerd om dat ze bij de leverancier oid wat liever meer spendeerde in het casino

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Fiber schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:12:
[...]

Mag het leger van Oekraïne de achtervolging inzetten en schieten op zich terugtrekkende Russen of is dat 'not done'...? O-)
Zo lang er geen staakt het vuren is mag dat gewoon. Kan mij van de golfoorlog nog herrinneren dat de amerikanen de terugtrekkende irakezen compleet vernietigden: Wikipedia: Highway of Death

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Dat geld voor beide partij-en .. denk ik zo ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Is dit een beetje positief?
Russia pledges to scale down military activity near Kyiv, Chernihiv — live updates
https://www.dw.com/en/rus...v-live-updates/a-61286047

En dan bedoel ik vooral, "ze kunnen er geen winst halen dus brengen minder hard aanvallen als iets aardigs"
Positief voor UA dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:07
[...]

Russia's promise to scale down military operations around Kyiv and northern Ukraine does not represent a ceasefire and talks on a formal agreement with Kyiv have a long way to go, Moscow's lead negotiator in peace talks said on Tuesday.
Een 'scale down' operatie... Ben nog even in afwachting wat precies de Russische vertaling daarvan is. Maar zonder witte vlag zijn vluchtende militairen legitiem doel volgens mij.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

jadjong schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:19:
[...]
Technologie in plaats van slagkracht.
Wij hebben ook nog slagkracht genoeg, nee, natuurlijk zijn wij geen Frankrijk of Duitsland, maar ook wij kunnen echt nog wel aardig ons mannetje staan.

Zeker de meer gespecialiseerde onderdelen van onze strijdkrachten zijn bijzonder goed. Niet alleen ter land, maar ook onze 4 schattige duikbootjes zijn stiekem nog gewoon goede dingen bijvoorbeeld.
vso schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:21:
[...]

hmmm hoe kan je als je sancties hebt van 2014 toch "modern" materieel produceren ?

Als ik YouTube: 6x6 Kamaz Typhoon ⚔️ Russian MRAP Vehicle [Military Review] mag geloven is dat ding nog al beschermd ..
echter als ik je plaatje bekijk vraag ik me af hoe heet het onder de voeten werd van de inzittenden ..

Denk dat ze een frontaal rakketje hebben geprobeert te koppen hun. .. en/of was het glas wat minder uitgevoerd om dat ze bij de leverancier oid wat liever meer spendeerde in het casino
Dat is "gewoon" een soort MRAP, weinig speciaals aan. Ook qua pantser.

Dat zo'n ding in die staat langs de weg staat is niet heel speciaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:27:
[...]

Dat blijft overigens een verlies, want de ambities waren veel groter. Deze terugtrekking is hoe dan ook een teken dat Rusland de slag (maar nog niet de oorlog) heeft verloren.
Rusland heeft heel wat verloren: internationale gemeenschap vertrouwen geschaad (vrijwel iedereen op de wereld), vereniging EU en NAVO (hoewel extra kosten leger alleen waard zijn als je ze ook inzet), handel (import en export).

Wat is de winst? Men weet op wie men kan bouwen, militaire ervaring/oefening, wat rotzooi op de schroot bij de buren kunnen dumpen (grad, oude voertuigen, stukke brakke zooi), intimidatie buurlanden (zijn bang), en -zo lijkt het- Krim & Donbas. Was dat het nou waard? Ik hoop niet dat we verslappen qua sancties maar ik denk dat ik al weet hoe dat gaat... I need dollars :r

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Er zal dan vast wel wat morele verontwaardiging zijn (zie ook Highway of Death of het kelderen van de Admiral Belgrano) maar meer ook niet. Die troepen blijven immers een bedreiging voor Oekraine zolang er geen wapenstilstand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

De troepen van de Russen blijven een bedreiging zolang ze niet zijn verslagen en ontwapend.

Tenzij ze in Siberie zitten of zo.

Het is nog lang geen hoezee, hooguit een sprankje hoop meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 10:37

pro_6or

amateur_60r

[Twitter]

De VDV trekt zich terug. De luchtmobiele brigade zeg maar. Het verdedigen van de grond mag door reguliere eenheden worden gedaan. Die worden straks ingezet in het oosten. Ik vermoed rond Izium.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
downtime schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:29:
[...]

Er zal dan vast wel wat morele verontwaardiging zijn (zie ook Highway of Death of het kelderen van de Admiral Belgrano) maar meer ook niet. Die troepen blijven immers een bedreiging voor Oekraine zolang er geen wapenstilstand is.
Ach ja.. rond de terugtrekking bij Ilovaisk en later Debaltseve boeide het de Russen ook niet zo dat ze een slachting konden aanrichten onder de Oekrainers. Vooral die eerste was kwalijk, want daar was zelfs een terugtrekking afgesproken met de Russen en separatisten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

vso schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Niet (zie de t14 armata) en als je het wel doet dan kost het zoveel dat het ten koste gaat van je normale materieel qua onderhoud etc (naast alle andere problemen zoals corruptie). Gisteren werd deze video gedeeld hier: YouTube: All Bling, no Basics - Why Ukraine has embarrassed the Russian Military

offtopic:
edit: video is niet van een militair specialist maar hij werd gedeeld door @DaniëlWW2 hier DaniëlWW2 in "De oorlog in Oekraïne - deel 2" dus ik neem aan dat de video als bron relevant is.

Komt er op neer dat Rusland misschien wel een tien keer zo'n hoog militair budget heeft als Oekraïne maar dat een groot gedeelte daar van niet relevant is voor de huidige oorlog:
- nucleair arsenaal is gigantisch duur
- vloot is voor deze landoorlog niet heel belangrijk
- wonderwapens zijn leuk maar als ze niet goed werken of je er maar weinig van hebt heb je er alsnog vrij weinig aan terwijl ze wel veel kosten.
- grote interne strijdkracht om te zorgen dat er geen opstand uitbreekt.

Dat laatste waarschijnlijk :P

[ Voor 6% gewijzigd door gws24 op 29-03-2022 19:40 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 10:37

pro_6or

amateur_60r

RobinHood schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:28:
[...]

Wij hebben ook nog slagkracht genoeg, nee, natuurlijk zijn wij geen Frankrijk of Duitsland, maar ook wij kunnen echt nog wel aardig ons mannetje staan.

Zeker de meer gespecialiseerde onderdelen van onze strijdkrachten zijn bijzonder goed. Niet alleen ter land, maar ook onze 4 schattige duikbootjes zijn stiekem nog gewoon goede dingen bijvoorbeeld.
[...]

Klopt. Typhoon is een van die mythische namen. Een hele serie 4x4 VDV, gewoon 4x4, ambulances, 6x6 van zowel Kamaz als ural. Van de 6x6 Kamaz zijn er iig al 9 gesneuveld in Ukraine.

Allemaal maar mondjesmaat beschikbaar en heel gewone mraps. Vooral tegen mijnen goed beschermd. Meer voor peace keeping, anti oproer dan dat ze nu zo goed zijn in de frontlijn.

Net zoals de armata’s, bumerang, etc. Allemaal zogenaamd tekenen van de Russische capaciteit. Ze hebben er maar bar weinig van.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:57:
[...]

Beperkt, sinds iets meer dan een week
.
Er mag maar in een beperkt aantal aandelen gehandeld worden en buitenlandse bedrijven mogen niets verkopen, dus de prijzen zeggen niet zo heel veel over de echte marktwaarde.
Valutamarkt is dacht ik maar enkele dagen dicht geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:40:
[...]

Beperkt, sinds iets meer dan een week
.
Er mag maar in een beperkt aantal aandelen gehandeld worden en buitenlandse bedrijven mogen niets verkopen, dus de prijzen zeggen niet zo heel veel over de echte marktwaarde.
Valutamarkt is dacht ik maar enkele dagen dicht geweest.
Ik weet weinig van financiele markten maar loop je dan niet het risico dat er een zwarte markt voor financiele producten ontstaat? Neem aan dat je een pakket aandelen ook gewoon onderhands kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nederland en andere EU-landen zetten Russische diplomaten uit om spionage

Diplomaten :Z nu nog de tegenreactie, alleen kun je er in geval van tegenreactie niet op vertrouwen dat die ook daadwerkelijk spion zijn, en in het huidige klimaat ook niet dat het even proportioneel is. Plus spionnen met NOC pak je hier niet mee.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Oftewel we hebben geluk dat Duitsland tussen ons en Rusland ligt .. en Nederland niet al te groot zodat onze buren ook snel kunnen ondersteunen anders zijn we weg ..

We zijn erg goed in spelde prikjes uitdelen ja .. nog beter gezien we bezuinigd hebben ..

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Jerie schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:47:
Nederland en andere EU-landen zetten Russische diplomaten uit om spionage

Diplomaten :Z nu nog de tegenreactie, alleen kun je er in geval van tegenreactie niet op vertrouwen dat die ook daadwerkelijk spion zijn, en in het huidige klimaat ook niet dat het even proportioneel is. Plus spionnen met NOC pak je hier niet mee.
Vind dit altijd zo’n raar verschijnsel. Als de spanningen met een land, meestal Rusland, oplopen dan worden er ineens spionnen uitgezet. Kan me slecht voorstellen dat Nederland de afgelopen dagen ineens een nieuwe blik spionnen heeft aangetroffen. Die moeten dan al veel eerder in beeld zijn geweest. Dus blijkbaar gedogen wij best lang spionnen in ons land. Of het alternatief, bij spanningen verlagen wij de drempel om iemand als spion aan te wijzen fors. Beide vreemd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

vso schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:52:
[...]

Oftewel we hebben geluk dat Duitsland tussen ons en Rusland ligt .. en Nederland niet al te groot zodat onze buren ook snel kunnen ondersteunen anders zijn we weg ..

We zijn erg goed in spelde prikjes uitdelen ja .. nog beter gezien we bezuinigd hebben ..
Sorry, maar in welke wereld leef jij, dat Nederland individueel een oorlog tegen een land als Rusland zou moeten kunnen voeren?

En speldenprikjes op kritieke punten zijn een stuk zinniger dan MLRS'en leegschieten op flatgebouwen. Zeker in het missieprofiel van het Nederlandse leger, dat altijd in coalitieverband werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door McGryphon op 29-03-2022 19:58 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:39

KrazyJay

HEY_DUDE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:53:
[...]

Vind dit altijd zo’n raar verschijnsel. Als de spanningen met een land, meestal Rusland, oplopen dan worden er ineens spionnen uitgezet. Kan me slecht voorstellen dat Nederland de afgelopen dagen ineens een nieuwe blik spionnen heeft aangetroffen. Die moeten dan al veel eerder in beeld zijn geweest. Dus blijkbaar gedogen wij best lang spionnen in ons land. Of het alternatief, bij spanningen verlagen wij de drempel om iemand als spion aan te wijzen fors. Beide vreemd.
Mijn kennis van cyrillisch is nihil, maar het zou goed kunnen dat die mensen op deze lijst staan:

https://www.thetimes.co.u...ter-data-breach-q68sqdh2t

Er zijn 620 namen bekend geraakt door een hack op het FSB, is een paar dagen geleden bekend gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

[...]

Die 'duikbootjes' zijn volgens mij één van de grootste dieselelektrische onderzeeërs van de NAVO. Dat zijn behoorlijke onderzeeboten, groter dan de Duitse/Spaanse/Griekse/Zweedse boten. Maar inmiddels ook oud en beperkt inzetbaar. Onderzeeërs kunnen niet onbeperkt duiken. Na x aantal duiken gaat de drukhuid steeds verder achteruit en kunnen ze niet zo diep meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

[...]

Net als in de koude oorlog :+ . Volgens mij weet je op een gegeven moment wie de spionnen zijn en dan kan het handiger zijn om die te laten zitten en te volgen dan ze uit te zetten en dan weer opnieuw uit te moeten vinden wie hun taken heeft over genomen. In die zin is het een 'spel' en voor al ook bedoeld als politiek signaal imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:46:
[...]

Ik weet weinig van financiele markten maar loop je dan niet het risico dat er een zwarte markt voor financiele producten ontstaat? Neem aan dat je een pakket aandelen ook gewoon onderhands kan verkopen.
In het westen in ieder geval niet, dat is vrij strak gereguleerd. Als een bedrijf een significant (enkele procenten) deel van een ander bedrijf koopt of verkoopt moeten ze dat melden en de sancties zijn pittig.

Geen idee hoe dat in Rusland gaat.

Voor wat ik heb gezien zijn de regels streng en straffen zwaar, maar is vervolging afhankelijk van wie je kent of wie je een envelopje toeschuift. Maar ik beweeg me niet in financiële kringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

1 USD = 87.8956 RUB

En er is altijd nog de goudvoorraad:
Zo’n 2.300 ton goud. Goed voor de op vier na grootste goudreserve ter wereld. Een strategische schat, netjes gegoten in overzichtelijke staven en veilig bewaard achter slot en grendel, ergens diep in het binnenland van Moedertje Rusland. Dat is een van de laatste troefkaarten die Vladimir Poetin achter de hand houdt.

Volgens de VS kan en zal Poetin die strategische pot met goud gebruiken om de westerse sancties te omzeilen, ­omdat Rusland niet meer bij een groot deel van zijn reserves aan buitenlands geld, goud en andere bezittingen kan. Zo’n 300 miljard dollar, goed voor de helft van de Russische oorlogskas, is sinds de start van de oorlog bevroren in de kluizen van de centrale banken van de G7 en andere westerse landen.
Maar voorlopig is er nog geen noodzaak om de goudvoorraad aan te spreken:
Zolang Poetin via de verkoop van gas en olie – veelal met een serieuze korting – volop vers geld binnenkrijgt, heeft hij zijn pot met goud helemaal niet nodig. En mocht dat toch veranderen, dan kan Poetin zijn goudstaven mogelijk gewoon verkopen aan de centrale banken van bevriende landen ­zoals China en India. Of als het echt moet, ondergronds doorverkopen aan de meest biedende. Venezuela deed dat lange tijd om de Amerikaanse sancties te omzeilen, met de hulp van, ­jawel, het Rusland van Poetin.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:46

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@XWB wat hebben die landen te winnen met een uitbreiding van hun voorraden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
[...]
[...]
Oepsiewoepsie...
[Embed]
Klinkt vooral minder gevoelig van onderen, maar niet van boven (en deels ook op zij)
Misschien leuk voor geïmproviseerde explosieven in bijvb. het midden oosten en wat lichtere munitie, maar tegen die moderne anti-tank wapens zal het weinig uithalen denk ik.
Dus het kan nog steeds "modern spul" zijn, maar niet opgewassen tegen de wijze van tegenstand in de Oekraine en hoe en waar mee er daar gevochten wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]

Dat er onder personeel met diplomatieke status spionnen zitten is vrij normaal.

En dat je, als je ze ontdekt hebt, een tijdje hun gang laat gaan om te zien wat voor netwerk ze hebben ook, want zij zijn de handlers, het netwerk doet het echte werk. Ze zijn ook prima bruikbaar om misinformatie te verspreiden.

Het kan ook goed dat spionnen zich normaal heel koest houden maar in tijd van spanning ineens actiif worden en ineens dan opvallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]

[...]

Oepsiewoepsie...
[Embed]
Als een javelin een echte tank uit kan schakelen moet zo'n gepantserde taxi toch ook we lukken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Draadje met foto's van russische tank en gepantserde voertuigen opslag plaatsen om bijvoorbeeld die 12k tanks die Rusland zou hebben in perspectief te plaatsen:
Staan gewoon buiten en de meesten lijken weg te roesten. Een aantal lege plekken en dat zijn waarschijnlijk degene die ze nog aan de praat kregen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajBiBD9QavBr19ajhtMaHws-m6M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KgozCwbni85g7RDqhjer0r93.png?f=fotoalbum_large

edit: met een korreltje zout nemen dit natuurlijk want ik heb geen idee in hoeverre dit klopt maar gezien de corruptie daar lijkt het mij niet onlogisch dat deze nog als voorraad in de boeken staan en zijn er een aantal mensen rijk geworden aan 'onderhoud' plegen.

[ Voor 15% gewijzigd door gws24 op 29-03-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

gws24 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:37:
[...]
Niet (zie de t14 armata) en als je het wel doet dan kost het zoveel dat het ten koste gaat van je normale materieel qua onderhoud etc (naast alle andere problemen zoals corruptie). Gisteren werd deze video gedeeld hier: YouTube: All Bling, no Basics - Why Ukraine has embarrassed the Russian Military
Je zegt niet maar juist die MRAP ziet er kwa uitrusting toch redelijk hoogwaardig uit .. als je toch wat hoogwaardig materieel kan maken
Zeker omdat je zegt dat je materieel draaiend moet houden .. (ik ook hoor daar niet van) ..

oke het is wellicht relatief maar dan stel ik toch mijn vraagtekens erbij

Maar ja anderzijds er zijn altijd meer kanalen en wegen om toch je goederen alsnog binnen te krijgen ..

mag ik produkt x aan rusland verkopen (NEE) .. o dan verkoop ik het aan "isreal" die verkoopt het aan turkije en vervolgens als nog naar rusland .. tja .. er is geen controlle meer oid ..

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 87 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: