Toch denk ik dat dit wel meevalt.HEY_DUDE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:09:
[...]
Sancties gaan op termijn steeds harder werken. Het land wordt ver terug geworpen in de tijd. Eerder kwam hier op het forum al voorbij dat er geen papier geproduceerd kon worden door gebrek aan grondstoffen. Vliegtuigen zullen 1 voor 1 aan de grond blijven staan wegens gebrek aan onderdelen. Etc. Etc. Rusland produceert echt weinig goederen zelf problemen gaan zich langzamerhand opstapelen. Vrijwel de gehele economie komt uiteindelijk tot stilstand. Sancties treffen vooral nu de bovenlaag en vooral in steden, die merken het direct.
Bedrijven die aan rusland leveren hebben wel gewoon de vraag vanuit Rusland, en zijn daardoor bezig omwegen te zoeken.
Maar de russen zelf zijn nog veel harder naar omwegen aan het zoeken.
Dus geef het een paar maanden, maar daarna is de handel gewoon weer mogelijk.
Voorbeeldje, mijn werkgever levert via een Nederlandse installateur aan Russische tuinders.
We kunnen gewoon aan de installateur leveren, en hij krijgt gewoon zijn containers via een omweg in Rusland.
Voor ons is service het grootste probleem, wij kunnen geen onderdelen en service monteurs rechtstreeks sturen.
Ze zijn nu aan het onderzoeken of we een voorraad in Rusland kunnen aanleggen zodat we spoed reparaties bij tuinders kunnen blijven uitvoeren.
Idem bij de werkgever van mijn vrouw.
Ze kregen afgelopen week een spare order van een boot op naam van iemand die op de lijst staat.
Een dag later komt diezelfde order binnen via een lokaal bedrijf waar die boot nu ligt.
En daar mogen ze wel aan leveren.
Zo zullen die vliegtuigen ook echt wel aan onderdelen komen.
Die gaan ze echt niet met plakband en spuug in de lucht houden.
Bedrijven gaat het puur om verkopen en winst maken, dat gaat echt niet stoppen.
[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 29-03-2022 16:36 ]