De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.985.893 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-08 17:22
gws24 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:08:
Draadje met foto's van russische tank en gepantserde voertuigen opslag plaatsen om bijvoorbeeld die 12k tanks die Rusland zou hebben in perspectief te plaatsen:
[Twitter]Staan gewoon buiten en de meesten lijken weg te roesten. Een aantal lege plekken en dat zijn waarschijnlijk degene die ze nog aan de praat kregen :P

[Afbeelding]

edit: met een korreltje zout nemen dit natuurlijk want ik heb geen idee in hoeverre dit klopt maar gezien de corruptie daar lijkt het mij niet onlogisch dat deze nog als voorraad in de boeken staan en zijn er een aantal mensen rijk geworden aan 'onderhoud' plegen.
Op zich zou je daar met de tijd toch wel weer het nodig van rijdend moeten kunnen krijgen lijkt me, als je een groot deel als donor beschouwt, maar kost wel een hoop tijd en moeite. En met de munitie zal dat wat minder makkelijk gaan en geen idee hoe ze daar in zitten. Nog afgezien van het feit dat ook opgeknapte exemplaren weer sitting ducks zouden worden in de mobiele anti-tank-wapen oorlog, tenzij de oekraine en het westen daar ook door de voorraad heen raken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
vso schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:15:
[...]
Je zegt niet maar juist die MRAP ziet er kwa uitrusting toch redelijk hoogwaardig uit .. als je toch wat hoogwaardig materieel kan maken
Zeker omdat je zegt dat je materieel draaiend moet houden .. (ik ook hoor daar niet van) ..
Maar of iets hoogwaardig is of niet, wil nog weinig zeggen over de effectiviteit in en op een bepaald strijdtoneel, strategie en wapens van de tegenstander.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met het begin (schijn?) van herplaatsing van troepen uit het noorden van Oekraïne, ontstaat er ook weer speculatie over het mogelijk inzetten van een WMD. Als Rusland zo'n gruwel zou willen inzetten dan zullen ze ook kijken naar het 'juiste' moment, met het oog op de verspreiding van wat er vrijkomt. Ik heb beroepsmatig wat ervaring met atmosferische luchtverplaatsingsmodellen (trajectory model) en heb een eenvoudige variant gebruikt om te kijken hoe lucht zich zou verplaatsen met -ter illustratie- een scenario met een detonatie boven een buitenwijk van Kyiv, op 200m hoogte.

De komende week zou het bijna altijd richting het oosten waaien, snel Rusland in, maar bij detonatie op donderdag of vooral in de nacht naar vrijdag is er een stromingspatroon waarbij de eerste 36 uur het meeste zich weinig beweegt of naar het westen drijft. Onderstaand plaatje toont dit scenario; de losse lijntjes zijn individuele atmosferische berekeningen die iets zeggen over de onzekerheid.

TLDR - inzet van een WMD nabij/in Kyiv lijkt niet waarschijnlijk als je zuiver kijkt naar de weerpatronen die doorgaans overheersen. Wat er vrijkomt drijft in de regel snel oostwaarts, richting Rusland. In de komende week is alleen donderdag en de nacht naar vrijdag een 'gunstig' tijdvenster. Het is geen groot tijdvenster en het lijkt me ook kortdag om iedereen weg te krijgen, dus als het al gebeurt dan verwacht ik het voorlopig niet.

NB uiteraard heel veel disclaimers hierbij; los van of Rusland zoiets wel zou doen, de ratio en uitvoerbaarheid, is de belangrijkste noot wel dat dit geen dispersiemodel is met de fysieke eigenschappen van stralingsdeeltjes. Het plaatje zegt dus vooral iets over de globale verplaatsingsrichting tgv. atmosferische omstandigheden en verder niets. Je kan er niets uit halen over de uitwerkingseffecten, zoals hoe ver deeltjes werkelijk komen en hoeveel er tussentijds neerslaan, hoe radioactief ze zijn, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DWjUpURcpExmMtuTnn1Exbu3ck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x0jGpGW3ovmfQtsqA0z5vwIt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MikeyMan schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:02:
@XWB wat hebben die landen te winnen met een uitbreiding van hun voorraden?
Geld is een ruilmiddel en dat is goud ook. Je kunt bij wijze van spreken een tank afrekenen geld, goud of zakken rijst. Zolang zakken rijst een waarde vertegenwoordigen kun je er ook van alles mee kopen. Dus ook met goud. Het is alleen wat minder praktisch dan afrekenen in valuta dus de koper gaat waarschijnlijk een toeslag betalen als hij in goud of zakken rijst afrekent.

[ Voor 9% gewijzigd door downtime op 29-03-2022 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:53:
[...]

Vind dit altijd zo’n raar verschijnsel. Als de spanningen met een land, meestal Rusland, oplopen dan worden er ineens spionnen uitgezet. Kan me slecht voorstellen dat Nederland de afgelopen dagen ineens een nieuwe blik spionnen heeft aangetroffen. Die moeten dan al veel eerder in beeld zijn geweest. Dus blijkbaar gedogen wij best lang spionnen in ons land. Of het alternatief, bij spanningen verlagen wij de drempel om iemand als spion aan te wijzen fors. Beide vreemd.
Diplomaat zijn is een perfecte manier om onder officiële cover (OC) te spionneren (deeltijd / nevenfunctie of voltijd) omdat je dan diplomatiek onschendbaar bent (geen juridische vervolging, zo zijn er ook diplomaten die zich als een hork gedragen in gastland zoals in verkeer). Dat spionneren gebeurt altijd en over en weer, daarom theoretisch gezien zijn de aantallen gelijk. Een NOC is 'on your own'. Die is juridisch wel het haasje als-ie gepakt wordt. Hoewel mogelijk ook een doel om te turnen, dubbelspion worden.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Explosies in Belgorod, Rusland:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:09
Ik moest meteen hier aan denken:

Dat gaat een keer mis :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen! - van bejaardenexport tot WEF bezit, het komt allemaal voorbij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-08 21:46
Yup ammo depot, benieuwd het een cadeautje van Zelensky is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

gekkie schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:21:
[...]

Maar of iets hoogwaardig is of niet, wil nog weinig zeggen over de effectiviteit in en op een bepaald strijdtoneel, strategie en wapens van de tegenstander.
ik had het over dat ze zoiets kunnen produceren en operationeel kunnen houden.. oftewel een relatief groot aantal voertuigen/vliegtuigen enzv .. dat verbaast me ..
hoe een specifiek ding het doet op het strijd toneel tja leuk als referentie .. wellicht iets geschikter om je commandant mee plat te rijden dan een tank ..

Ik vraag me echt serieus af of rusland sterker of juist (veel) zwakker is dan het doet geloven. (wij allemaal denk ik)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-08 08:47
Benieuwd wie hier de schuld van krijgt. 🤔🤡

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DoubleDutch schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:55:
[...]

er is een vid bij

[Twitter: https://twitter.com/NotWoofers/status/1508877338016112644]

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 29-03-2022 20:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Ja probeer dit maar eens te ontkennen.

Speculaties vliegen om de oren - kijken wie het niet gaat opeisen ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen! - van bejaardenexport tot WEF bezit, het komt allemaal voorbij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ja zag hem, doelde eigenlijk dat er waarschijnlijk een foutje was door eigen personeel, maar dat ze het op een sabotage gooien van de UK. 🤡

[embed] link [/] 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MeteoVir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:28:
Met het begin (schijn?) van herplaatsing van troepen uit het noorden van Oekraïne, ontstaat er ook weer speculatie over het mogelijk inzetten van een WMD.
Heeft US / Biden niet zoiets gezegd ? Als "doe een WDM en je zal merken wat we in petto hebben"

@Jerie dat er over en weer gespioneerd word en bekend is, tja .. dat zijn spelletjes die er inderdaad bij horen

@HEY_DUDE is inderdaad wel vreemd van die 17 spionnen .. zeker nu .
denk eerlijk gezegd dat je het beter wellicht niet wilt weten --> lees massa paniek .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gXu87Q9LXk7KDufM3WShYZggSk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/86k7Sr9Z0nKroLAoCErWmvOq.png?f=user_large

als je het zo "leest"
zou rusland (1/3de inzet)

300K active + 500K reserve personeel ?
2.500 artillery
10.000 tanks
250 helikopters
500vliegtuigen

ingezet hebben oid bron YouTube: All Bling, no Basics - Why Ukraine has embarrassed the Russian Military

[ Voor 29% gewijzigd door vso op 29-03-2022 21:21 . Reden: toevoeging plaatje ]

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Niet te vroeg juichen - vooralsnog trekken ze niets terug maar verplaatsen ze het en de kans is groot dat de ellende elders gewoon door gaat. Zie oa:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Lijkt me duidelijk. Dat is het werk van de Tjechen. 😉

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:15
NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:19:
Niet te vroeg juichen - vooralsnog trekken ze niets terug maar verplaatsen ze het en de kans is groot dat de ellende elders gewoon door gaat.
'Repositioning' naar de Donbass was altijd toch al het idee?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:19:
Niet te vroeg juichen - vooralsnog trekken ze niets terug maar verplaatsen ze het en de kans is groot dat de ellende elders gewoon door gaat. Zie oa:

[Embed]
Zie ook deze (Bellingcat):

Hoe dan ook moeten we afwachten wat er in de komende dagen gaat gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-08 08:51

pro_6or

amateur_60r

vso schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:15:
[...]

Je zegt niet maar juist die MRAP ziet er kwa uitrusting toch redelijk hoogwaardig uit .. als je toch wat hoogwaardig materieel kan maken
Zeker omdat je zegt dat je materieel draaiend moet houden .. (ik ook hoor daar niet van) ..

oke het is wellicht relatief maar dan stel ik toch mijn vraagtekens erbij

Maar ja anderzijds er zijn altijd meer kanalen en wegen om toch je goederen alsnog binnen te krijgen ..

mag ik produkt x aan rusland verkopen (NEE) .. o dan verkoop ik het aan "isreal" die verkoopt het aan turkije en vervolgens als nog naar rusland .. tja .. er is geen controlle meer oid ..
Jawel hoor. Daar zijn allerlei internationale standaarden (certificaten, toestemming, met naam en toenaam en zware straffen, als je maar een vermoeden zou hebben van moet je al actie ondernemen). Zit ook in ons ERP pakket sinds een paar jaar. Uralwagonzavod was een klant van ons. Ik dacht dat dat treinwagonnen waren :F . Dat was een paar jaar geleden ook ineens afgelopen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wat Tass zegt is natuurlijk niet betrouwbaar, maar het is wel opvallend dat de Russen dit zelf een aanval noemen. Weet nou niet of een succesvolle aanval op Russisch grondgebied toegeven de meest slimme tactiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Laatst online: 30-08 18:48
RoD schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:25:
[Twitter]
Wat Tass zegt is natuurlijk niet betrouwbaar, maar het is wel opvallend dat de Russen dit zelf een aanval noemen. Weet nou niet of een succesvolle aanval op Russisch grondgebied toegeven de meest slimme tactiek is.
False flag voor volledige mobilisatie? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dutchy007 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:25:
[...]

False flag voor volledige mobilisatie? :+
Daar hoeft Rusland geen munitiedepot voor op te blazen. Ze kunnen prima iets verzinnen. We hebben al verhalen over chemische wapens en ontwikkeling van nucleaire wapens gehoord, dus geen verzinsels is ze gek genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RoD schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:23:
[...]

[Twitter]

Er heerst op Twitter een soort vage ‘jubelstemming’ terwijl ik maar hoop dat ze genoeg verdediging kunnen opbouwen richting het oosten.

En zeker afwachten.

Ja eens @hoevenpe, begrijp dus ook het optimisme niet. Rusland kan met 1 front in het oosten uiteindelijk Kyiv ook bereiken. Troepenconcentratie is uiteindelijk een rationelere aanpak dan een front van duizenden km’s maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:27:
[...]

Er heerst op Twitter een soort vage ‘jubelstemming’ terwijl ik maar hoop dat ze genoeg verdediging kunnen opbouwen richting het oosten.

En zeker afwachten.

Ja eens @hoevenpe, begrijp dus ook het optimisme niet. Rusland kan met 1 front in het oosten uiteindelijk Kyiv ook bereiken. Troepenconcentratie is uiteindelijk een rationelere aanpak dan een front van duizenden km’s maken.
Ik begrijp de jubelstemming ook wel. Het is namelijk wel een teken dat Rusland deze slag heeft verloren. Ze zien immers geen kans meer om Kyiv in te nemen. We moeten alleen het winnen van de slag niet verwarren met het winnen van de oorlog, want zo ver is het bij lange na niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Net een korte update op CNN vanuit de Pentagon, zoals het er nu naar uit zien op de satelliet beelden zijn het maar kleine groepjes die zich verplaatsen en niet alles en is er nog geen sprake van terugtrekken.

[ Voor 11% gewijzigd door DoubleDutch op 29-03-2022 21:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RoD schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:28:
[...]

Ik begrijp de jubelstemming ook wel. Het is namelijk wel een teken dat Rusland deze slag heeft verloren. Ze zien immers geen kans meer om Kyiv in te nemen. We moeten alleen het winnen van de slag niet verwarren met het winnen van de oorlog, want zo ver is het bij lange na niet.
Ik zou iets meer jubelen als die BTG’s vast zaten en niet meer terug de strijd in kunnen. Mogelijk weten ze die alsnog terug te trekken.

Maargoed, eens met de gewonnen slag. Denk dat ik die al even geleden ‘gejubeld’ heb.

Edit:

Enfin, de VS zien alles blijkbaar haarscherp en Ukraine dus ook.

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-03-2022 21:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DoubleDutch schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:29:
Net een korte update op CNN vanuit de Pentagon, zoals het er nu naar uit zien op de satelliet beelden zijn het maar kleine groepjes die zich verplaatsen en niet alles en is er nog geen sprake van terugtrekken.
De rest heeft een telefoon met lege accu en zal later geïnformeerd worden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 22:20

Indoubt

Always be indoubt until sure

Of de Oekrainers maken een demilitarized zone tot voorbij Belgorod

Ik kan me niet voorstellen dat de Oekrainers de capaciteit hebben om nu Belgorod te beschieten. Waarschijnlijk heeft iemand aan Russische zijde een ongeluk veroorzaakt. Aan de andere kant weet je het maar nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
jadjong schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:31:
[...]

De rest heeft een telefoon met lege accu en zal later geïnformeerd worden. :+
Je maakt wel een grapje, maar er kwamen geluidsopnames langs van radio contact tussen de Ruschische troepen die werden verstoord door UK troepen en dus niet aan kwamen, dus zou zo maar kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

En zeker afwachten.

Plus dat wat er nog wel zit ook niet 1 2 3 verslagen is, verre van.

een treffende spreuk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Toch geen ongelukje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
pro_6or schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:34:
[...]

Plus dat wat er nog wel zit ook niet 1 2 3 verslagen is, verre van.
Precies, it’s not over until the fat lady sings toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Het is moeilijk voor te stellen dat het Kremlin zo snel zou opgeven. De vraag is dan wat Poetin vervolgens zal doen, want hij lijkt toch echt een hekel aan Zelensky te hebben. Als er geen Russische troepen in de buurt van Kyiv zijn dan wordt de inzet van chemische wapens wel heel eenvoudig.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:29:
[...]

[Embed]

Enfin, de VS zien alles blijkbaar haarscherp en Ukraine dus ook.
En satellietbeelden liegen niet :)

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Wow, is dit een heuse tegenaanval? Nog even en dan belegeren de Oekrainers Moskou. Ik vindt dit wel echt een onverwachte wending

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-08 21:46
Kan maar zo :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

En zeker afwachten.

Eens dat het logischer is. Pentagon acht het reëel dat UA dit alsnog tegen zou kunnen houden. Dan ga ik ervan uit dat ze erbij hebben gerekend dat je Kiyv nog steeds moet beveiligen tegen een bliksemoffensief vanuit Belarus.

Reden voor juichen is dat Zelensky hiermee gered is, en dat dit de eerste publieke blow is voor Putin.
Overigens heeft Kamil weer een leuk draadje over mogelijke toekomstscenario's Rusland. Niet met alles eens, maar enkele observaties zijn wel interessant.

Zijn vrees is dat een veramd Rusland helemaal zo nadelig niet is voor Putin. Hij legt uit dat een leider die goed gokt als genie wordt gezien, vergelijking met Hitler die een paar keer geweldig escaleerde en won doordat de tegenstander voortdurend voor de-escalatie koos.

Ik heb al langer het gevoel wel dat Putin moet winnen danwel de oorlog bezig moet houden, hij heeft zijn lot teveel verbonden aan deze operatie. Daarom geloof ik niet in een duurzaam bestand, waar ook regelmatig optimisme over uitbreekt. Nu ik dat zeg moet ik daarbij opmerken dat we wellicht de stevigheid van Putin's positie onderschatten. Kamil zelf geeft ook aan dat muv Stalin Rusland nog nooit zo'n autocratische leiding heeft gekend, gerekend van het begin van de Soviettijd.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-08 09:55
M.b.t. die ontploffing in Belgorod;

https://twitter.com/slevo4kin/status/1508883070845345798

Ff zoeken in street view in Oktjabr'skij waar de ontploffing zou hebben plaatsgevonden...
Hey, die flat herken ik :)

https://goo.gl/maps/5PLng3yn5bAYRfZn6

In het filmpje duurt het minimaal 10 seconden voordat het geluid aankwam. Dat even extrapoleren vanuit de flat waar de foto is genomen in de richting van de foto en je komt ongeveer hier uit:

https://goo.gl/maps/g5oJnGrwmcgCcz8j7

Denk dat deze satellietfoto genomen is in de herfst van vorig jaar, toen de Russen bezig waren met de opbouw.
Edit:
Oh, zelfde locatie, maar dan een maand geleden, net voor de inval:
https://twitter.com/ckoet...96260001094156288/photo/1

[ Voor 6% gewijzigd door Joep op 29-03-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
bulle bas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:39:
Reden voor juichen is dat Zelensky hiermee gered is, en dat dit de eerste publieke blow is voor Putin.
Wel oppassen om niet overmoedig te raken en als nog tegen infiltranten op te gaan lopen voor hem persoonlijk. Die regelmatige en redelijk langdurige "ophokplicht" was er volgens mij niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:23
Toch eens eens een vraag. Tuurlijk snap ik dat alle nato landen zich er niet te veel mee willen inmengen omdat ze allemaal (terecht?) bang zijn voor ww3. Maar hoe werkt zoiets? Zaken die gebeuren in strijd met oorlogsrecht. Dus we weten het maar er gebeurd daarop niks? Geen specifieke verder sancties? Ik vind dat toch maar raar, waarom hebben we dat soort instituties dan? Waar zijn die dan? Enkel om achteraf straffen te geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vtA5zhhRyp1MnQ2oQZVCDToJxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ASaoHcSzuLOp1duEvwbmdQb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@Zorg

Het zal die Russen een biet zijn. DIe hebben er geen moeite mee om kinderziekenhuizen bewust te bombarderen en vluchtcorridors te beschieten.

Die trekken zich niet zo veel aan van wat een rechter in het buitenland daarvan vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:40
We gaan weer een paar treden omhoog op de escalatie ladder. Hoop dat het doelwit het waard was. Een aanval op Russisch grondgebied kan een 'rally around the flag' effect hebben.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pingkiller schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:59:
[...]

We gaan weer een paar treden omhoog op de escalatie ladder. Hoop dat het doelwit het waard was. Een aanval op Russisch grondgebied kan een 'rally around the flag' effect hebben.
Je neemt het Oekraïne serieus kwalijk dat ze een poging doen om wat aanvoer plat te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Laatst online: 09:23
Indoubt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:58:
@Zorg

Het zal die Russen een biet zijn. DIe hebben er geen moeite mee om kinderziekenhuizen bewust te bombarderen en vluchtcorridors te beschieten.

Die trekken zich niet zo veel aan van wat een rechter in het buitenland daarvan vindt
Ik doel meer de instanties die beoordelen of iets een oorlogsmisdaad is of niet. Wat doen zij? Wie zijn zij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

@Zorg

Precies, dit is gewoon wat ze overal doen, en omdat zij het Internationaal Strafhof toch niet erkennen, valt er eigenlijk ook weinig aan te doen.

En de VN kan ook niks doen, omdat Rusland gewoon alles kan veto'en.

Toch wel twee enorme makken van het Strafhof en de VN, maarja, helemaal niks hebben is ook zo wat.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

RobinHood schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:08:
[...]

Precies, dit is gewoon wat ze overal doen, en omdat zij het Internationaal Strafhof toch niet erkennen, valt er eigenlijk ook weinig aan te doen.

En de VN kan ook niks doen, omdat Rusland gewoon alles kan veto'en.

Toch wel twee enorme makken van het Strafhof en de VN, maarja, helemaal niks hebben is ook zo wat.
Jij weet dit, maar voor anderen die wellicht hier uit halen dat het veto-recht in de VN moet opbokken: dan krijg je een League of Nations. Dat ging ook, laten we zeggen, niet helemaal soepel.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe
Deel van de verklaring is de vinden in het artikel waar @bulle bas naar refereerde, Russen hechten veel minder waarde aan een mensenleven dan wij.

Zelfs hun eigen kinderen zijn 'handelswaar', armoede is een wapen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

McGryphon schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:09:
[...]

Jij weet dit, maar voor anderen die wellicht hier uit halen dat het veto-recht in de VN moet opbokken: dan krijg je een League of Nations. Dat ging ook, laten we zeggen, niet helemaal soepel.
Jep, het is eigenlijk hoe dan ook kut. Vergeleken met de LoN is de VN nog best effectief op allerlei vlakken, het is alleen nogal aan handen en voeten gebonden zodra 1 van de veto-landen kut doet.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:23:
[...]

[Twitter]

Kan zijn.

Maar ISW meldde de laatste dagen nieuwe aanvoer noord van de grens, dus het kan nog steeds om aflossing gaan, zoals we uit het Pentagon horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:14
Zorg schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:54:
Toch eens eens een vraag. Tuurlijk snap ik dat alle nato landen zich er niet te veel mee willen inmengen omdat ze allemaal (terecht?) bang zijn voor ww3. Maar hoe werkt zoiets? Zaken die gebeuren in strijd met oorlogsrecht. Dus we weten het maar er gebeurd daarop niks? Geen specifieke verder sancties? Ik vind dat toch maar raar, waarom hebben we dat soort instituties dan? Waar zijn die dan? Enkel om achteraf straffen te geven?

[Afbeelding]
De Navo is in de eerste plaats een defensief samenwerkingsverband tussen meerdere westerse landen.
Offensief ook wel, kijk maar naar Irak maar niet op volledige schaal van de gehele Navo maar individuele landen.

De UN / VN is het orgaan waarin de meeste landen in de wereld proberen geschillen vreedzaam te behandelen. Maar vanwege de veto rechten een papieren tijger.

En buiten de Navo landen, Rusland, China zijn er nog een paar actoren op het wereldfront. India en de oliestaten (als ze willen samenwerken) Daar tussen moet een balans zijn en als 1 partij teveel macht agressief probeert te benaderen dwingt dat de andere actoren tot het nemen van een tegenbeslissing.

Dus in deze situatie is de enige optie dat de VN besluit tot een vredesmacht van semi neutrale landen (lees geen Navo) voor een vredesmissie. Alleen wil geen van de neutrale landen zich daaraan branden. Blijft over als enige optie van afkeur de sancties die we nu hebben.

En hoe hard het ook klinkt. Voor de Navo is Oekraïne die met minimale ondersteuning Rusland tot stilstand brengt de beste uitkomst. Pas op het moment dat het conflict echt geëscaleerd wordt met chemische of nucleaire aanvallen blijft dit de status quo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:37

Fiber

Beaches are for storming.

RobinHood schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:18:
[...]

Jep, het is eigenlijk hoe dan ook kut. Vergeleken met de LoN is de VN nog best effectief op allerlei vlakken, het is alleen nogal aan handen en voeten gebonden zodra 1 van de veto-landen kut doet.
Tja, het liefste zou je natuurlijk Poetin en zijn kliek voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag of naar Kamp Zeist of zo slepen, maar dat zit er helaas niet in vrees ik... O-)

[ Voor 46% gewijzigd door Fiber op 29-03-2022 22:24 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Indoubt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:31:

Ik kan me niet voorstellen dat de Oekrainers de capaciteit hebben om nu Belgorod te beschieten. Waarschijnlijk heeft iemand aan Russische zijde een ongeluk veroorzaakt. Aan de andere kant weet je het maar nooit
Liveuamap meldt dat het door 'inslag projectiel' (russian media) is veroorzaakt en door 'menselijke factor' (emergency services).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Fiber schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:24:
Tja, het liefste zou je natuurlijk Poetin en zijn kliek voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag of naar Kamp Zeist of zo slepen, maar dat zit er helaas niet in vrees ik... O-)
Houthakken bij Slot Zeist? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Fiber schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:24:
[...]

Het liefst zou je ze geruisloos laten verdwijnen...
En dan een wat meer volksgerichte leiding installeren.
Dat Rusland gewoon meedraait in de wereld en het volk ook welvaart op bouwt...

Mjah niet in mijn leven denk ik,....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
hoevenpe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:26:
[...]

Houthakken bij Slot Zeist? ;)
Hmm, dat is wel erg Gulag light.
Bijna een vakantie in een Datsja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ohh nee, toch wel?

Fog of war is tegenwoordig verwarring op de twittert.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-08 06:45
Dit is wel een mooi draadje van iemand die radioverkeer tussen 2 Russen helemaal heeft ontcijferd (voorbereiding artillerieaanval) en best wat interessante ontdekkingen doet.

[ Voor 3% gewijzigd door PLAE op 29-03-2022 22:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:37

Fiber

Beaches are for storming.

PLAE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:40:
Dit is wel een mooi draadje van iemand die radioverkeer tussen 2 Russen helemaal heeft ontcijferd (voorbereiding artillerieaanval) en best wat interessante ontdekkingen doet.

[Twitter]
Een korte samenvatting zou best fijn zijn als jij het al gelezen hebt... O+

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Fiber schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:43:
[...]

Een korte samenvatting zou best fijn zijn als jij het al gelezen hebt... O+
TLDR at the end :P
Radio hobbyists overheard Volk and Consul — two Russian artillery officers — using unencrypted (for some reason) tactical communications to plan an artillery strike over the northwest front of Mariupol on March 4. Soviet maps from the 1980s (which use the same coordinate system as captured modern Russian maps) and high resolution satellite imagery from 2022 show exactly where some of these strikes may have landed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakensteine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-08 09:56
[...]

Ik denk dat we te vroeg juichen. Of dit is een schijn spelletje en valt hij kiev opnieuw aan. Of ze focussen op een ander gebiedt, om zo minder fronten te hebben. Voor Poetin geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

PLAE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:40:

[Twitter]
zou leuk zijn als je de locatie van rusische unit kan ontdekken en dan een drone c.q switchblade aanval terug stuurt :)

locatie vinden = met SDR ook niet zo moeilijk https://www.rtl-sdr.com/triangulation-vhf-signal-rtlsdr-scanner/
edit:
betere link

https://www.rtl-sdr.com/tag/signal-triangulation/

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 29-03-2022 22:53 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

https://liveuamap.com/en/...se-on-the-sovereignty-and
There can be no compromise on the sovereignty and territorial integrity of Ukraine and will not be - President Zelensky
Zegt Zelensky nu de grensen zoals ze 23-02-2024 (pre invasie dus) de enige uitkomst kan zijn ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Drakensteine schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:51:
Ik denk dat we te vroeg juichen. Of dit is een schijn spelletje en valt hij kiev opnieuw aan. Of ze focussen op een ander gebiedt, om zo minder fronten te hebben. Voor Poetin geen slecht idee.
Lijkt erop dat ze rekening houden met het opgeven van Kherson, de Dniepr als natuurlijke grens tussen klein-Oekraïne en de landbrug Krim-Donbass:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Mektheb schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:44:
[...]

Yup ammo depot, benieuwd het een cadeautje van Zelensky is ;)
Laten we hopen van niet, alles door Oekraïne op russisch grondgebied geeft ze redenen om naar grotere wapens en/of artikel 5 achtige zaken van CSTO te activeren. Laten we hopen dat het russen waren.

[ Voor 5% gewijzigd door MetalfanBlackness op 29-03-2022 23:04 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-08 06:45
vso schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:51:
[...]

zou leuk zijn als je de locatie van rusische unit kan ontdekken en dan een drone c.q switchblade aanval terug stuurt :)
In de reacties op Twitter staat dat dat mogelijk is inderdaad op basis hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
D-dark schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:31:
[...]

Hmm, dat is wel erg Gulag light.
Bijna een vakantie in een Datsja
Je mist de grap.

Wilhelm III, geïnterneerd in Solt Zeist, had houthakken als een hobby.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• hoevenpe
Thierry de buikspreekpop van Vladimir... :F
FvD als enige partij niet bij toespraak Oekraïense president

„Nooit eerder in de geschiedenis van onze democratie sprak een buitenlands staatshoofd in de Tweede Kamer”, meldt FvD. „Daar is een goede reden voor: de democratische besluitvorming in het Nederlandse parlement dient geheel onafhankelijk tot stand te komen, afgeschermd van buitenlandse beïnvloeding, ongehinderd door buitenlandse belangen.”

Bovendien vindt FvD het in de ’mist der oorlog ontzettend lastig om propaganda te onderscheiden van nuchtere feiten’. Volgens de partij is het ’naïef en zelfs absurd om Zelenski te zien als een halve heilige’. FvD lijkt mee te gaan in de nazi-beschuldigingen van de Russische president Poetin, door te stellen dat een deel van het Oekraïense leger ’dikwijls in zeer onverkwikkelijke poses poseert met nazisymbolen’.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 02:32

Qwerty-273

Meukposter

Hier nog een video van vandaag waar een aantal Russen aan het woord komen die in de eerste dagen van de oorlog Rusland zijn ontvlucht en in Turkije zijn neergestreken. Dit is voornamelijk de jonge generatie die niet achter de acties van de Russische overheid staan, en juist uit angst hun land hebben verlaten.
YouTube: Как живут русские эмигранты в Стамбуле? | Митинги, концерт Оксимирон...
ondertiteling kan automatisch naar het Engels vertalen - al is dat op sommige momenten wel ruk

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

PLAE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:13:
[...]

In de reacties op Twitter staat dat dat mogelijk is inderdaad op basis hiervan.
stond ook in het linkje wat ik erbij gezet had.. ;)

in het kader "achteraf kan je een koe in de kont kijken"

Op zicht zoiets in elkaar knutselen met zeg een RPI, LORA node + USB SDR is best goed te doen, het geheel trekt alleen ~10W oid ..(SDR verbruikt vrij veel) ..

en als je de spullen hebt kan je snel veel nodes verspreiden . je enige uitdaging is een stroombron

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

[Twitter: https://mobile.twitter.com/NotWoofers/status/1508890679543488516]

Zelfde bron, ik kan het niet verifiëren.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:15:
[...]

Je mist de grap.

Wilhelm III, geïnterneerd in Solt Zeist, had houthakken als een hobby.
Moest even google erbij pakken maar zie de symboliek nu. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:16
Jerie schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:21:
[...]

[Twitter]

Als de Russen zeggen dat het human error was, dan gok ik op een Ukrainse aanval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jerie schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:21:
[...]

[Twitter]

who cares wie het gedaan heeft ;)

belangrijker vind ik wat is de impact .. (wat is er vernietigd) ..

ander filmpje ?

btw Joep heeft recente foto op twitter gevonden met een mooie luchtfoto als het klopt natuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 29-03-2022 23:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:51:
[...]

locatie vinden = met SDR ook niet zo moeilijk https://www.rtl-sdr.com/triangulation-vhf-signal-rtlsdr-scanner/
edit:
betere link

https://www.rtl-sdr.com/tag/signal-triangulation/
SDR of niet, versleuteld of niet, welk protocol dan ook; een transmitter of transceiver is altijd te triangulaten. Het is niet voor niets dat men op geheime missies radiostilte in acht neemt. Men kan dan wel ontvangen, maar niet zenden. Het is ook vooral zenden dat vermogen kost.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:16:

[...]
Gelukkig heeft Trump de verkiezingen niet gewonnen. Indien wel had het allemaal heel anders kunnen lopen. Steun aan Oekraïne blokkeren, uit de NAVO willen stappen. Alles wat Putin allemaal zo graag wou en Trump deed het voor hem. Een NAVO met of zonder de VS ziet er voor de EU heel anders uit. Putin zou graag Baudet net zo veel macht geven als Trump had.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Woooops :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:05
Dit herken ik dan wel weer: :+
Baudet: Bovendien vindt FvD het in de ’mist der oorlog ontzettend lastig om propaganda te onderscheiden van nuchtere feiten’.
+1 voor de zelfkennis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Indoubt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:31:

Dat hebben ze zeker wel. De ss-21 scarab b. De tochka-u.

Koude oorlog era. Mobiele lanceer installatie met een Raket met bereik van 150km en accuratesse van 90 meter op die afstand. Daar hebben ze dat landingsschip, de haven, ook mee geraakt. In Jemen zijn daar ook enorme resultaten mee behaald.

Een wapen wat echte dreiging geeft. Nog steeds. Ik vond het altijd maar domme speeltjes maar niks is minder waar.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Gebanned schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:02:

[...]

+1 voor de zelfkennis
Nee, dit is precies de Kremlin tactiek. Heldere feiten overspoelen met een shitload aan rotzooi zodat “we het allemaal niet meer weten hoor”. Actief beleid om dat nog eens extra te benadrukken dmv je paid asset, t. Baudet.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ach ik denk niet dat die tijdlijn altijd klopt met de video's die online geslingerd worden. Aan de andere kant zijn er niet al te ver een aantal Rosneft benzinepompen in Rostov-on-Don. Of hij dan wel of niet de grens over is gewipt is ook maar een kwestie van verschillende km's uiteindelijk (nou ja van Mariupol tot Rostov-on-Don is iets van 165 km).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkyQFnOYyzWaZJV0ZUWVFbmOzNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ateL6klaaK4RMA8ALyPOnUBB.png?f=fotoalbum_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
PilatuS schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:52:
[...]

Gelukkig heeft Trump de verkiezingen niet gewonnen. Indien wel had het allemaal heel anders kunnen lopen. Steun aan Oekraïne blokkeren, uit de NAVO willen stappen. Alles wat Putin allemaal zo graag wou en Trump deed het voor hem. Een NAVO met of zonder de VS ziet er voor de EU heel anders uit. Putin zou graag Baudet net zo veel macht geven als Trump had.
Dus tijd voor Europa om ook militair zo snel mogelijk op eigen benen te gaan staan. Met de huidige approval ratings van Biden is de kans groot dat er binnenkort weer een Trump(ist) in het Witte Huis zit. Dan zal het naat mijn mening snel gedaan zijn met de democratie in de VS dus kunnen dat soort figuren nog wel een tijdje herkozen gaan worden.

Uitleg van dat laatste:
- het kiesmannen-systeem (on-democratisch)
- grootte van de staat maakt niet uit, ieder levert 2 senatoren (on-democratisch)
- benoeming van supreme court rechters is politiek erg gekleurd ( niet in lijn met trias politica)
- Gerry Mandering (on-democratisch)
- Voter suppression laws die er op dit moment doorheen gedrukt worden in bepaalde red states (on-democratisch)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Indoubt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:38:
[...]

Wow, is dit een heuse tegenaanval? Nog even en dan belegeren de Oekrainers Moskou. Ik vindt dit wel echt een onverwachte wending
Nee, maak je geen zorgen, de ukrainers zullen het heus bij het verdedigen van hun eigen land houden. Alleen, zo’n vet doel, er zal heel wat gelegen hebben, dat pakken ze.

Net zoals berdyansk. Toen alleen de Orsk er lag deden ze niks, toen de twee alligators erbij kwamen, boem de tochka er op. Ze hebben accurate Intel, dat zie je continu.

High profile targets pakken ze als ze kunnen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Apache4u schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:14:
[...]

Dus tijd voor Europa om ook militair zo snel mogelijk op eigen benen te gaan staan. Met de huidige approval ratings van Biden is de kans groot dat er binnenkort weer een Trump(ist) in het Witte Huis zit. Dan zal het naat mijn mening snel gedaan zijn met de democratie in de VS dus kunnen dat soort figuren nog wel een tijdje herkozen gaan worden.

Uitleg van dat laatste:
- het kiesmannen-systeem (on-democratisch)
- grootte van de staat maakt niet uit, ieder levert 2 senatoren (on-democratisch)
- benoeming van supreme court rechters is politiek erg gekleurd ( niet in lijn met trias politica)
- Gerry Mandering (on-democratisch)
- Voter suppression laws die er op dit moment doorheen gedrukt worden in bepaalde red states (on-democratisch)
Ik maak me daar ook grote zorgen over. Het besluipt, en dat sluipen is al in een vergevorderd stadium. Maargoed, offtopic

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Qwerty-273 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:11:
[...]

Ach ik denk niet dat die tijdlijn altijd klopt met de video's die online geslingerd worden. Aan de andere kant zijn er niet al te ver een aantal Rosneft benzinepompen in Rostov-on-Don. Of hij dan wel of niet de grens over is gewipt is ook maar een kwestie van verschillende km's uiteindelijk (nou ja van Mariupol tot Rostov-on-Don is iets van 165 km).
[Afbeelding]
Goed speurwerk, en het kan, maar imho no way dat die patser op zijn Prada laarsjes ook maar in de buurt van de vuurlijn gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door pro_6or op 30-03-2022 00:23 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Weten we nog dat Frankrijk, Turkije en Griekenland een hulpcorridor zouden gaan opzetten? Nou, dat gaat niet gebeuren want men wacht kennelijk op toestemming. Onnavolgbaar naïef. Als je het niet durft af te dwingen, kondig het dan niet groots aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pro_6or schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:06:
[...]

Dat hebben ze zeker wel. De ss-21 scarab b. De tochka-u.

Koude oorlog era. Mobiele lanceer installatie met een Raket met bereik van 150km en accuratesse van 90 meter op die afstand. Daar hebben ze dat landingsschip, de haven, ook mee geraakt. In Jemen zijn daar ook enorme resultaten mee behaald.

Een wapen wat echte dreiging geeft. Nog steeds. Ik vond het altijd maar domme speeltjes maar niks is minder waar.
1* oorlog = (bijna)voorbij en dan pas blaas je een munitie depot op ??? uhuh
2* Oekraine zou wel enorm dom zijn om de aanval op te eisen .. beter om gewoon ssssst te doen als het zo is.. je kan alleen maar verliezen als je het op zou eisen ..
3* dit zou de eerste "bekende" tegenaanval zijn + waarom niet meer ?

logisch het is niet . ..behalve wat je hier zegt pro_6or in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

toch blijf ik bij mijn 3 punten if you don't mind

edit:

dat ze de capaciteit hebben ...ssst dat weten we niet ;)

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 30-03-2022 00:31 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

vso schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:23:
[...]

1* oorlog = (bijna)voorbij en dan pas blaas je een munitie depot op ??? uhuh
2* Oekraine zou wel enorm dom zijn om de aanval op te eisen .. beter om gewoon ssssst te doen als het zo is.. je kan alleen maar verliezen als je het op zou eisen ..
3* dit zou de eerste "bekende" tegenaanval zijn + waarom niet meer ?

logisch het is niet . ..
Ik zou hem ook zeker niet opeisen. De Russen hebben hem al toegeëigend. Net zoals in Berdyansk was het een oepsie. >:)

Maar iig heeft Oekraïne weldegelijk deze capaciteit.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

pro_6or schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:22:
Goed speurwerk, en het kan, maar imho no way dat die patser op zijn Prada laarsjes ook maar in de buurt van de vuurlijn gaat.
Ik verwacht het ook niet direct dat hij op de frontlinie heeft gestaan. Ook het telegram kanaal 1ADAT heeft daar een post over geplaatst. Hoe Kadyrov het meeste regelt vanuit zijn luxe positie en de laagste alleen maar aan de frontlinie staan en daar sneuvelen.
https://t.me/IADAT/12175

Dit kanaal is een anoniem oppositie kanaal in Tsjetsjenië.
https://www.rferl.org/amp...-abductions/31686440.html

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
In Kharkiv keert de rust langzaam terug, inwoners van de stad zijn begonnen met opruimen:

Video: In Kharkiv, utilities and local residents are cleaning up the aftermath of the devastation

Als ik de comments mag geloven wordt er inmiddels veel minder gebombardeerd:
There was a bit of shelling during the night. Some explosions heard 1.5 hours ago. Some people are returning to the city. It's getting better. (Info from Kharkiv telegram channel)
It is not as bad as first 3 weeks. Back then it was constant non stop barrages, sometimes for hours with no end, like hundreds of impacts per day, so people could barely sleep.

Now it still is being hit with shit time to time, but its way calmer. Like one to five impacts somewhere with 1-4 hour breaks between.
De Russen bombardeerden vooral uit de voorstad Mala Rogan, die inmiddels heroverd zou zijn.

Verder zou er weer een Russische kolonel gesneuveld zijn:

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 30-03-2022 01:42 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Ook Trostianets zou bevrijd zijn, de Russen zouden in deze regio zwaar vernederd zijn:

Victory in Trostianets: Details of Russia’s ‘elite’ division defeat
After the defeat in Trostianets, Sumy region, a commander of the 13th Tank Regiment, a part of the Kantemirovskaya Division, shot himself. A commander of the 1st Guards Tank Army of the Western Military District was removed from the post.

“The information that a commander of the 13th Tank Regiment, a part of the Kantemirovskaya Division, shot himself, came from the Chief Directorate of Intelligence on the evening of March 26,” the Land Forces of the Armed Forces of Ukraine posted on Telegram.
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/xpcl5r8m9dq81.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.ukrinform.com/photos/2022_03/1648399260-4988.jpeg

https://www.reddit.com/r/...inian_tanks_in_liberated/
Trostianets appears to be the final resting place of the undeservingly famous Kantemirovskaya Tank Division (4th guards).

After losing 4 and abandoning 40+ T-80s trying to advance towards Myrhorod from Sumy, they pulled back to Trostianets to lick their wounds.
This was supposedly the most agile, hard hitting, and well equipped unit in all of the Russian army.

It was essentially obliterated after barely making it over the Russian border.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Qwerty-273 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 01:18:
[...]

Ik verwacht het ook niet direct dat hij op de frontlinie heeft gestaan. Ook het telegram kanaal 1ADAT heeft daar een post over geplaatst. Hoe Kadyrov het meeste regelt vanuit zijn luxe positie en de laagste alleen maar aan de frontlinie staan en daar sneuvelen.
https://t.me/IADAT/12175

Dit kanaal is een anoniem oppositie kanaal in Tsjetsjenië.
https://www.rferl.org/amp...-abductions/31686440.html
Wat een uitschot. Net als Putin zelf. Alles en iedereen met de meest smerige tactieken onderdrukken alleen om er zelf, je kliekje, beter van te worden. Het laagste van het laagste.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Medusa beweert de Oekraïense onderhandelingsvoorstellen te weten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NiGeLaToR
pro_6or schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 02:54:
[...]

Wat een uitschot. Net als Putin zelf. Alles en iedereen met de meest smerige tactieken onderdrukken alleen om er zelf, je kliekje, beter van te worden. Het laagste van het laagste.
We mogen niet vergeten wat FvD in NL betekent voor Putin. PVV in mindere mate, maar ook.

Men durft een statement af te kondigen met de gehele RT/Kremlin spin en alle ellende in de schoenen van Ukraine / Zelensky te schuiven.

Toen ze die 17 Russische diplomaten uitzetten hoopte ik dat FvD erbij zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:16:

[...]
Wel netjes dat hij als Russische delegatie daad bij het woord voegt door niet in de 2e kamer te verschijnen? :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Ging baudet niet spreken in de Tweede Kamer toendertijd met dat Geenstijl Oekraine referendum?
Of met de Euro, er was een keer dat hij als externe mocht speechen, das wel ironisch dat het dan tot dit komt
YouTube: Kamervoorzitter Vera Bergkamp weigert motie Thierry Baudet - Debat s...
pijnlijk hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

vso schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:57:
https://liveuamap.com/en/...se-on-the-sovereignty-and
[...]

Zegt Zelensky nu de grensen zoals ze 23-02-2024 (pre invasie dus) de enige uitkomst kan zijn ?
1991:
The issues of the temporarily occupied territories of Donetsk and Luhansk regions and Crimea will be taken out of the main part of the international agreement on security guarantees for Ukraine and will be discussed separately.

"As for such issues as Crimea, this is a separate clause of the agreement, in which we propose to enshrine the position of Ukraine and Russia to hold bilateral talks on the status of Crimea and Sevastopol for 15 years," Mykhailo Podolyak, Adviser to the Head of the Office of the President of Ukraine, said at a briefing in Istanbul, an Ukrinform correspondent reports.

[ Voor 50% gewijzigd door YakuzA op 30-03-2022 08:38 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
NiGeLaToR schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:28:
Toen ze die 17 Russische diplomaten uitzetten hoopte ik dat FvD erbij zou zitten.
Diplomatiek zou ik Thierry, Freek en Gideon niet willen noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Apache4u schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:14:
[...]

Je kan er veel van vinden, maar dat is redelijk normaal. Ik zou bijvoorbeeld ook niet zitten te wachten op een EU die puur op basis van stemmen voor het Europarlement zou worden bestuurd, we zouden hier dan compleet irrelevant zijn. En er is genoeg op het Amerikaanse systeem aan te merken, dat is zeker, maar dat je iets wil doen zodat ook staten met minder inwoners nog wat te zeggen hebben is begrijpelijk imo.
Gebanned schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:02:

[...]

+1 voor de zelfkennis
Ik vind het al heel wat dat hij toegeeft dat er een oorlog gaande is en niet alleen een "speciale militaire operatie".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:04:
[...]

Laten we hopen van niet, alles door Oekraïne op russisch grondgebied geeft ze redenen om naar grotere wapens en/of artikel 5 achtige zaken van CSTO te activeren. Laten we hopen dat het russen waren.
dat zou wel erg hypocriet zijn. de oekraine aanvallen is okay maar als dat andersom gedaan wordt is het reden om bepaalde clausules te activeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:20
Silent7 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:49:
Ging baudet niet spreken in de Tweede Kamer toendertijd met dat Geenstijl Oekraine referendum?
Of met de Euro, er was een keer dat hij als externe mocht speechen, das wel ironisch dat het dan tot dit komt
YouTube: Kamervoorzitter Vera Bergkamp weigert motie Thierry Baudet - Debat s...
pijnlijk hoor
Tjah, als je altijd in de slachtoffer rol kruipt als je je zin niet krijgt wordt het zeker wel pijnlijk ja. Er vanuitgaande dat het debat over onderwerp X gaat, en de afspraken zijn dat je motie aan moet sluiten bij het debat-onderwerp, dan had hij dit vooraf geweten.
Of wacht, dat wist hij waarschijnlijk ook wel, maar nu kan je weer slachtoffer spelen. :r

Overigens, de uitleg die hij geeft ook, Rusland had geen keuze, moest kiezen tussen afzondering of invasie. Vanwaar die afzondering? Het gehele westen deed zaken met Rusland (en flink ook) vanwege allerlei grondstoffen, westerse bedrijven produceerden daar zelfs en hielden de economie nog enigszins draaiende (anders dan voor de rijke Oligarchen kliek zeg maar)
Dit is gewoon precies hetgeen Putin beweert, maar in hoeverre gaat er echt dreiging uit vanuit de EU/ Nato voor Rusland wanneer Oekraïne aan zou sluiten, anders dan dat dit zou betekenen dat ze geen landjepik meer kunnen doen en Putin 1 van zijn speerpunten nooit waar zou kunnen maken?
De dreiging zat hem i.m.o. vooral op het punt dat Putin draagvlak zou verliezen, omdat hij niet vroeg genoeg met zijn (ooit beloofde) actie is gestart, of wellicht dat een deel van gebruikte grondstoffen voor West Europa niet vanuit Rusland meer zou komen, maar vanuit Oekraïne, en ze dus economisch moeilijkheden zouden krijgen voor de rijke kliek.
Dus de keuze was dan eigenlijk (niet wat T Baudet beweert):
- Zelf zorgen voor betere economische omstandigheden (blegh, dan moeten de rijken ook wat inleveren en dat willen ze niet), dus verandering vanuit intern;
- Doen alsof het een bedreiging is van de Russische soevereiniteit en kiezen voor de aanval.

Sowieso is de politiek en debatten in mijn optiek één groot toneelstuk, waarin mensen wel proberen hun eigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Proposal 3: Ukraine vows not to join any military coalitions or host any foreign military bases or troop contingents. Any international military exercises would be possible only with the consent of the guarantor-states. For their part, these guarantors confirm their intention to promote Ukraine’s membership in the European Union.
En dan krijgt de EU zijn eigen leger en is het toch een militaire macht en valt Rusland alsnog binnen.

Laten we vooral hopen dat Oekraïne de Russen zo hard het land uit trapt dat ze zelf ook niet meer de behoefte hebben om terug te komen. Hoewel het lastig is in te schatten, lijkt het erop dat het momentum bij Oekraïne ligt. Als de grote steden bevrijd zijn en het allemaal rondom de regio's gaat die wilden afscheiden, dan is er weinig reden meer om heel hard te onderhandelen. Dan komen die sancties ook in beeld, zonder staakt het vuren/overeenkomst gaan die ook niet zomaar gestopt worden.

Wat ik trouwens nog wel mis is de 'financiële afwikkeling' van dit hele verhaal. Rusland heeft enorm veel schade aangericht, wie gaat dat betalen? Of misschien beter gezegd wie mag dat betalen/regelen.
Ik kan me voorstellen dat als de EU massaal noodhulp stuurt en bijvoorbeeld ook veldhospitalen e.d. die door het leger worden ondersteund, dat Rusland daar ook weer iets van vindt.
Pagina: 1 ... 88 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: