Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Tot een week geleden was dit misschien wel waar, maar wint Rusland nog steeds terrein nu? Volgens mij niet.jaapstobbe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:21:
[...]
Volgens mij wint Ruslnad nog dagelijks terrein. Die verliezen horen er gewoon bij.
Dan wordt het tijd dat ABC (Atoom, Bacterieel, Chemisch) wordt uitgebreid met de D van Digital. Een dusdanig grootschalige aanval is - omdat we er zo afhankelijk van zijn - een aanval met een massavernietigingswapen primair gericht op de burgerbevolking. Dit kan derhalve gelijkgeschaard worden aan een atoom-, bacteriële of chemische aanval.olafmol schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:55:
[...]
In het interview met de Finse ex-intelligence officer geeft hij al een aantal hints:
- de Russen zijn al een tijd bezig om hun data van "internationale clouds" naar hun eigen infra te verplaatsen
- ze zitten op heel veel plekken er al in, en/of kunnen er bij. Of dat nu via hun staat-gesponsorde ransom-ware groepen is, of via staats-hackers, of via defensie cyber afdelingen, ze hebben al aangetoond de boel echt plat te kunnen gooien, zowel op logistiek als infra als op data. (bv Wikipedia: Ukraine power grid hack)
- het kan ook fysiek, en ws een combi: ze schijnen duikboten te hebben die fysiek kabels kunnen vernietigen (https://www.thedrive.com/...s-cables-mysteriously-cut) en zo zullen er meer mogelijkheden zijn
- ze hebben al getest hoe Rusland kan blijven werken zonder verbinding met het internet: https://www.reuters.com/t...sts-rbc-daily-2021-07-22/
- vergis je niet hoe afhankelijk wij zijn van het internet in de westerse wereld, het zit echt *overal* in en achter. En vergis je ook niet hoe snel mensen in paniek kunnen raken als alles wat ze voorheen als "normaal" zagen niet meer werkt.
- waarschijnlijk zullen de Russen dus, als ze dit doen, een gecoordineerde cyber en fysieke aanval doen, kabels doorknippen, satelliet-verbindingen uit de lucht halen, essentiele infrastructuur (bv DNS) plat leggen, en systemen en data versleutelen, en daarbovenop een doorgaande dDoS attack die het moeilijk maakt de boel weer op te starten.
Ik heb het antwoord ook niet, maar bovenstaande lijkt me niet onmogelijk of onwaarschijnlijk, en de impact ervan op alle dimensies van ons leven is veel groter dan de meesten zich realiseren.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ben benieuwd of er ergens binnenkort weer een update is van dit kaartje:Rub3s schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:34:
[...]
Tot een week geleden was dit misschien wel waar, maar wint Rusland nog steeds terrein nu? Volgens mij niet.
Putin's War - The Daily Briefing Map of Ukraine.
— Nathan Ruser (@Nrg8000) 24 maart 2022
Today marks 1 month since Russian troops invaded Ukraine. So I'm going to share a thread with a variety of maps.
1st: A map showing the chronology of the Russian forward line every week of the invasion.
HD - https://t.co/pQV4ejVyji pic.twitter.com/rphDRCm5II
Inclusief alle voor en achteruitgangen van de leger posities van de 1e maand.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 29-03-2022 11:53 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Veel terrein zal het niet zijn en op een bepaald moment hou je dan toch niet meer genoeg over om nog verder op te rukken.jaapstobbe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:21:
[...]
Volgens mij wint Ruslnad nog dagelijks terrein. Die verliezen horen er gewoon bij.
We hebben , denk ik ook weinig zicht op de situatie van Oekraine of zijn die cijfers ergens te vinden?
What do we definitely know about #Russian military casualties in #Ukraine? BBC in-depth research of verified military losses found some interesting tendencies \1
— Olga Ivshina (@oivshina) 28 maart 2022
Vooral de hoge pieten maken ze bekend:
Roughly 20% of all verified losses are officers. The research was based on analysis of official statements by Russian governors, local media reports, posts by official accounts of universities, schools etc.
Er is veel verschil tussen de regio's in hoeveel ze naar buiten brengen. De druk op Russische journalisten om geen verliezen te melden neemt ook toe:
There is evidence of growing pressure on local journalists in Russia who report on the military losses – some of the earlier publications about soldiers killed in action were deleted. Sometimes it happens in a day or two, sometimes within an hour.
Dat is niet de volgende stap. Er zijn zat mogelijkheden om Oekraïne te helpen. We hoeven alleen maar naar ze te luisteren.RodeStabilo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:50:
[...]
Ik ben het er pertinent mee oneens dat we aan het 'wegkijken' zijn.
De volgende stappen die je zou kunnen doen, echt de tanks doen binnenrollen, is onwenselijk en ik neem even aan dat je dat ook wel begrijpt.
Oh we luisteren ook wel. Maar ik ben blij dat de NATO niet echt gevoelig is voor de emotionele smeekbedes van Zelensky die soms ook een beetje op chantage lijken, hoe hard het ook is. Wat dat betreft speelt ie z'n 'rol' geweldig dat zal ik hem nageven.RoD schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:15:
We hoeven alleen maar naar ze te luisteren.
Maar goed, inmiddels hier ook 1000x besproken. NATO actief betrekken lijkt me niet wenselijk.
De NAVO is al betrokken. Daarnaast zit er nog veel meer in de toolbox dan "de tanks laten binnenrijden". Dat soort uitspraken zijn een ontzettende dooddoener en dragen niets bij. Lever Oekraïne simpelweg de wapens die ze nodig hebben. Pak de oligarchen harder aan (zeker in Nederland), verban alle Russische bedrijven, waar mogelijk, laat de schepen nergens meer aanmeren, etc. Er zijn echt voldoende opties.RodeStabilo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:19:
[...]
Oh we luisteren ook wel. Maar ik ben blij dat de NATO niet echt gevoelig is voor de emotionele smeekbedes van Zelensky die soms ook een beetje op chantage lijken, hoe hard het ook is. Wat dat betreft speelt ie z'n 'rol' geweldig dat zal ik hem nageven.
Maar goed, inmiddels hier ook 1000x besproken. NATO actief betrekken lijkt me niet wenselijk.
Onmogelijk te zeggen. Met zo'n grote bevolking (140 miljoen ofzo) is het een kwestie van politieke wil. Als ze een miljoen dienstplichtige jongens (en/of reservisten) willen opofferen door ze een roestige AK te geven en vanaf de grens naar Kiev te laten lopen dan liggen er vast nog genoeg oude voorraden om het een hele tijd vol te houden.oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:12:
[...]
Ik blijf mij verbazen over die aantallen.
Hoelang kan Rusland dit nog volhouden eigenlijk?
Hoeveel materieel en troepen kan het nog sturen eigenlijk? Iemand een idee?
En dit soort voorraden kunnen ze ook kopen. Zelfs als China en India niet meedoen dan is er altijd nog Noord Korea. Dat land ligt vol met oude wapens en munitie.
Gevoelsmatig proberen we Rusland nu heel erg aan te pakken waar het ons het minste raakt. Het is natuurlijk logisch dat je dit wil voorkomen want democratie en dat kost je je eigen kop. Maar ik hou de afgelopen weken de waarde van de Roebel of de hernieuwde beursgang even in de gaten. Daarbij is de opening vna de beurs natuurlijk vooral een farce en heel gecontroleerd. Maar ik heb het idee dat het effect van de sancties ook wel hun momentum aan het kwijt raken zijn. Ik zie geen significate daling meer, en de waarde van de roebel stijgt alweer richting de waarde pre oorlog.RoD schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:40:
[...]
De NAVO is al betrokken. Daarnaast zit er nog veel meer in de toolbox dan "de tanks laten binnenrijden". Dat soort uitspraken zijn een ontzettende dooddoener en dragen niets bij. Lever Oekraïne simpelweg de wapens die ze nodig hebben. Pak de oligarchen harder aan (zeker in Nederland), verban alle Russische bedrijven, waar mogelijk, laat de schepen nergens meer aanmeren, etc. Er zijn echt voldoende opties.
Mis ik iets, of hebben de de sancties simpelweg veel meer tijd nodig?
Dan moet je wel deze claims even onderbouwen. Vooral omdat er continu informatie (propaganda?) langskomt die het niet ondersteunt.jaapstobbe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:21:
Volgens mij wint Rusland nog dagelijks terrein. Die verliezen horen er gewoon bij.
De wapens worden geleverdRoD schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:40:
[...]
De NAVO is al betrokken. Daarnaast zit er nog veel meer in de toolbox dan "de tanks laten binnenrijden". Dat soort uitspraken zijn een ontzettende dooddoener en dragen niets bij. Lever Oekraïne simpelweg de wapens die ze nodig hebben. Pak de oligarchen harder aan (zeker in Nederland), verban alle Russische bedrijven, waar mogelijk, laat de schepen nergens meer aanmeren, etc. Er zijn echt voldoende opties.
Oligarchen aanpakken zal niet veel uitmaken, die zitten al veilig met hun spullen in de rest van de wereld waar geld belangrijker is dan waarden. Tuurlijk gaan ze wat geld verloren hebben maar de meesten gaan het niet voelen.
Alle Russische bedrijven verbannen , klinkt simpel maar zal juridisch niet evident zijn. En wat met de mensen die er werken?
Schepen kunnen makkelijk varen onder andere vlag.
Ik denk eigenlijk dat er echt niet veel meer is, dat je nog kan doen.
Het enige dat misschien echt effect zou hebben is de gaskraan dichtdraaien maar dat is onmogelijk.
We zijn een maand ver in de oorlog.
De sancties die ze gedaan hebben, waren een financiele atoombom, zeiden ze. Nou, het lijkt eerder een straal pis in de zee.
Rusland zal wel afzien maar ik zie de mensen in Moskou nog niet vechten om een brood bij de bakker.
Is de beurs in Moskou gecrashed? Is Rusland failiet?
Je hebt gelijk, maar helaas zijn er zeker in NL belangen om een bepaalde beerput dicht te houdenRoD schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:40:
[...]
Volledig mee eens. De tweet van Pieter Omtzigt afgelopen week over het feit dat Nederland gewoon belastinggegevens ontvangt van Rusland maar dat deze gegevens niet gebruikt mogen worden om sancties door te voeren vanwege 'privacy' laat ook weer duidelijk zien hoe compleet doorgeslagen onze regels zijn en hoe we hier aan blijven vasthouden zelfs in een oorlogssituatie. Blijkbaar is de urgentie toch nog niet hoog genoeg.RoD schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:40:
[...]
Iedereen in Nederland die durft te zeggen dat "we doen wat we kunnen" moet toch nog maar eens goed in de spiegel kijken.
Hij zou dan kunnen zeggen prima ik wil geen oorlog met nato, dat zou zijn gezichtsverlies beperken.
Mja zo simpel zal het wel niet zijn 😇
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Ja beurs is finaal gecrash en wordt artificeel hoog gehouden. Volgende week is er weer kans dat Rusland de volgende fase van haar faillissement in gaat.oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:52:
[...]
Rusland zal wel afzien maar ik zie de mensen in Moskou nog niet vechten om een brood bij de bakker.
Is de beurs in Moskou gecrashed? Is Rusland failiet?
Rusland is een grote graan producent te kort aan brood zal niet gauw ontstaan. Ook is het zelfvoorzienend qua energie. China is bijvoorbeeld veel sneller lam te leggen omdat deze haar energie grotendeels importeert. Bovendien is de bevolking buiten de steden al straatarm en deels zelfvoorzienend. Daar hebben sancties minder impact op.
Sancties gaan op termijn steeds harder werken. Het land wordt ver terug geworpen in de tijd. Eerder kwam hier op het forum al voorbij dat er geen papier geproduceerd kon worden door gebrek aan grondstoffen. Vliegtuigen zullen 1 voor 1 aan de grond blijven staan wegens gebrek aan onderdelen. Etc. Etc. Rusland produceert echt weinig goederen zelf problemen gaan zich langzamerhand opstapelen. Vrijwel de gehele economie komt uiteindelijk tot stilstand. Sancties treffen vooral nu de bovenlaag en vooral in steden, die merken het direct.
Vanochtend een column van Marianne Zwagerman op BNR over een gelieerd onderwerp. (Yesilgoz is minister van Justitie)Janpietertje89 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:56:
[...]
Volledig mee eens. De tweet van Pieter Omtzigt afgelopen week over het feit dat Nederland gewoon belastinggegevens ontvangt van Rusland maar dat deze gegevens niet gebruikt mogen worden om sancties door te voeren vanwege 'privacy' laat ook weer duidelijk zien hoe compleet doorgeslagen onze regels zijn en hoe we hier aan blijven vasthouden zelfs in een oorlogssituatie. Blijkbaar is de urgentie toch nog niet hoog genoeg.
Iedereen in Nederland die durft te zeggen dat "we doen wat we kunnen" moet toch nog maar eens goed in de spiegel kijken.
We kunnen dus blijkbaar van alles wat niet zo in de haak is met privacy van , nota bene kamerleden, maar de privacy van criminele russiche oligarchen is wel belangrijk. Het lijkt wel de omgekeerde wereld.Yeşilgöz wil de verboden werkwijze van de NCTV legaliseren in een nieuwe wet waarover behalve de NCTV niemand enthousiast is. Donderdag is er in de Tweede Kamer een rondetafelgesprek met experts die het wetsvoorstel allemaal verwerpen. Bits of Freedom en Amnesty International waarschuwen dat de mensenrechtenschendende spionage een chilling effect heeft, zeker in de context van terrorisme. Het maakt burgers en journalisten kopschuw en ondermijnt het publieke debat en de vrije samenleving.
De Autoriteit Persoonsgegevens oordeelt dat Nederland door het bespieden verandert in een surveillancemaatschappij. 'In de systemen van de NCTV terechtkomen is een van de ingrijpendste dingen die iemand kan overkomen vanwege de potentiële impact,' zegt de privacy autoriteit, 'de NCTV deelt analyses met andere organisaties zoals de politie en de kans is groot dat zij daarop actie zullen ondernemen.'
Als het niet zo triest was dan zou je zeggen dat het een grap is.
Als individuele lidstaten doen ze van alles, dat maakt de NATO als geheel nog niet betrokken.
Was maar een voorbeeld. Zal de volgende keer duidelijker zijn.Daarnaast zit er nog veel meer in de toolbox dan "de tanks laten binnenrijden". Dat soort uitspraken zijn een ontzettende dooddoener en dragen niets bij.
Doen 'we' dat niet dan?Lever Oekraïne simpelweg de wapens die ze nodig hebben.
Ja. Maar jij zegt dat 'we' wegkijken en als je het voor een klein moment even objectief bekijkt doen we dat ook niet. Dat het niet op de manier gebeurd zoals jij graag zou zien is heel iets anders.Er zijn echt voldoende opties.
[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 29-03-2022 13:18 ]
Uiteindelijk gaan de sancties vooral de mensen in de steden treffen die een bepaalde levensstandaard gewend zijn. Vliegtuigonderdelen is niet direct een probleem gezien de vele toestellen die ze hebben geconfisqueerd. Kijk maar naar Iran voor een goed voorbeeld daarvan.HEY_DUDE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:09:
[...]
Ja beurs is finaal gecrash en wordt artificeel hoog gehouden. Volgende week is er weer kans dat Rusland de volgende fase van haar faillissement in gaat.
Rusland is een grote graan producent te kort aan brood zal niet gauw ontstaan. Ook is het zelfvoorzienend qua energie. China is bijvoorbeeld veel sneller lam te leggen omdat deze haar energie grotendeels importeert. Bovendien is de bevolking buiten de steden al straatarm en deels zelfvoorzienend. Daar hebben sancties minder impact op.
Sancties gaan op termijn steeds harder werken. Het land wordt ver terug geworpen in de tijd. Eerder kwam hier op het forum al voorbij dat er geen papier geproduceerd kon worden door gebrek aan grondstoffen. Vliegtuigen zullen 1 voor 1 aan de grond blijven staan wegens gebrek aan onderdelen. Etc. Etc. Rusland produceert echt weinig goederen zelf problemen gaan zich langzamerhand opstapelen. Vrijwel de gehele economie komt uiteindelijk tot stilstand. Sancties treffen vooral nu de bovenlaag en vooral in steden, die merken het direct.
Waar het mis gaat is dat er een klasse is in Rusland die inmiddels gewend zijn om op vakantie te kunnen naar de zon in Turkije/Egypte en ga zo maar door. Dat gaat problematisch worden. Alleen nog Huawei kunnen kopen en geen Samsung/iPhone. Weten dat er Instagram is (ik noem maar iets) maar je alleen de lokale Hyves kunt gebruiken. Een Mercedes willen rijden maar iets lokaals moeten kiezen. Langzamerhand zal dat gaan zagen aan de fundamenten van de machthebbers...hoopt men. Maar ik denk dat dit jaren kan duren.
Er zijn nog veel zaken, vooral offensief, waar Oekraïne om heeft gevraagd, maar waar maar moeilijk beweging in komt. De MiGs waren natuurlijk het dieptepunt.RodeStabilo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:18:
[...]
Als individuele lidstaten doen ze van alles, dat maakt de NATO als geheel nog niet betrokken.
[...]
Was maar een voorbeeld. Zal de volgende keer duidelijker zijn.
[...]
Doen 'we' dat niet dan?
Dat was een reactie op een bepaalde post waarvan ik nu al niet meer weet waar dat over ging. Er zijn echter nog wel degelijk westerse elementen die liever wegkijken dan alles op alles zetten om Rusland tegen te houden.Ja. Maar jij zegt dat 'we' wegkijken en als je het voor een klein moment even objectief bekijkt doen we dat ook niet. Dat het niet op de manier gebeurd zoals jij graag zou zien is heel iets anders.
Inderdaad, het lijkt me niet dat Rusland er een soortgelijk rechtmatige aanpak op nahoudt richting het westen. Die hebben geen juridisch kader nodig om het e.e.a. to regelen.Indoubt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:15:
[...]
Vanochtend een column van Marianne Zwagerman op BNR over een gelieerd onderwerp. (Yesilgoz is minister van Justitie)
[...]
We kunnen dus blijkbaar van alles wat niet zo in de haak is met privacy van , nota bene kamerleden, maar de privacy van criminele russiche oligarchen is wel belangrijk. Het lijkt wel de omgekeerde wereld.
Als het niet zo triest was dan zou je zeggen dat het een grap is.
Ik zou zeggen, gewoon met gelijke munt terugbetalen!
Lijkt me niet dat dit soort acties investeringen vanuit het buitenland zouden schaden, de westerse landen waarvan we de investeringen graag tegemoet zien zullen toch ook wel begrijpen dat hun dit niet snel zal overkomen.
Nou, dan gaan ze toch gewoon lekker naar Dubai of ZO Azie op vakantie, mogelijkheden nog genoeg.PLAE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:19:
[...]
Uiteindelijk gaan de sancties vooral de mensen in de steden treffen die een bepaalde levensstandaard gewend zijn. Vliegtuigonderdelen is niet direct een probleem gezien de vele toestellen die ze hebben geconfisqueerd. Kijk maar naar Iran voor een goed voorbeeld daarvan.
Waar het mis gaat is dat er een klasse is in Rusland die inmiddels gewend zijn om op vakantie te kunnen naar de zon in Turkije/Egypte en ga zo maar door. Dat gaat problematisch worden. Alleen nog Huawei kunnen kopen en geen Samsung/iPhone. Weten dat er Instagram is (ik noem maar iets) maar je alleen de lokale Hyves kunt gebruiken. Een Mercedes willen rijden maar iets lokaals moeten kiezen. Langzamerhand zal dat gaan zagen aan de fundamenten van de machthebbers...hoopt men. Maar ik denk dat dit jaren kan duren.
En Iphones gaan er voor ons binnenkort ook niet meer zoveel zijn.
De sancties hebben ook gevolgen voor ons. chiptekorten worden groter door oa gebrek aan palladium.
Volgens het adviesbureau Techcet is bijna de volledige Amerikaanse voorraad van palladium afkomstig uit Rusland en Oekraïne.
Dus kan best wel zijn dat ze in Rusland geen Samsung/Iphones meer gaan hebben, wij gaan ze ook niet meer kunnen kopen of ze worden zo duur dat velen ze ook niet meer kunnen/willen betalen.
Dus de vraag zal worden, hoelang kunnen wij deze sancties nog volhouden?
Eerlijk, ik schat minder lang dan Rusland.
En hier stopte ik al met lezen. Wat Marianne Zwagerman nog op BNR doet is mij een raadsel, als je wilt weten waar haar column over gaat dan voldoet het om even kort op Facebook te kijken wat het sentiment op antivax en complot groepen dat moment is.Indoubt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:15:
[...]
Vanochtend een column van Marianne Zwagerman op BNR -
Dus op grond van gebrek aan alle nuance en de wens tot ophitsing zou ik daar vooral niet meer naar luisteren, helemaal als het aankomt op zoiets belangrijks als dit conflict.

Shoigu reports that the main tasks of the first stage of the special operation in Ukraine have been completed.
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 29 maart 2022
Not exactly sure what they were. pic.twitter.com/HPBfmpQaXZ
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
En hoe wil je daar komen zonder vliegtuigen?oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:34:
[...]
Nou, dan gaan ze toch gewoon lekker naar Dubai of ZO Azie op vakantie, mogelijkheden nog genoeg.
Ik denk het niet - Rusland wordt kei-hard getroffen door de sancties. Ons BNP wordt er nauwelijks door geraakt.En Iphones gaan er voor ons binnenkort ook niet meer zoveel zijn.
De sancties hebben ook gevolgen voor ons. chiptekorten worden groter door oa gebrek aan palladium.
Volgens het adviesbureau Techcet is bijna de volledige Amerikaanse voorraad van palladium afkomstig uit Rusland en Oekraïne.
Dus kan best wel zijn dat ze in Rusland geen Samsung/Iphones meer gaan hebben, wij gaan ze ook niet meer kunnen kopen of ze worden zo duur dat velen ze ook niet meer kunnen/willen betalen.
Een (tijdelijk) stop van gas- en olieleveringen zou ook Rusland veel meer pijn doen dan Europa. M.i. is dat iets wat serieus het overwegen waard is. Dan maar een jaartje geen tulpen uit Amsterdam, bij wijze van spreken.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Stap 1 van het plan was om afgeschreven materiaal en boventallig verklaard personeel te dumpen in Oekraine... Dat is geluktDaniëlWW2 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:44:
Alles gaat volgens plan. Wat het plan dan was, is mij ook niet helemaal duidelijk, maar het gaat volgens plan.![]()
[Embed]
Zonder vliegtuigen? Er mogen toch vliegtuigen vliegen van andere landen naar daar of niet?Garyu schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:45:
[...]
En hoe wil je daar komen zonder vliegtuigen?
[...]
Ik denk het niet - Rusland wordt kei-hard getroffen door de sancties. Ons BNP wordt er nauwelijks door geraakt.
Een (tijdelijk) stop van gas- en olieleveringen zou ook Rusland veel meer pijn doen dan Europa. M.i. is dat iets wat serieus het overwegen waard is. Dan maar een jaartje geen tulpen uit Amsterdam, bij wijze van spreken.
Op dit moment zijn o.a. volgende verbindingen mogelijk:
Dit heb ik snel teruggevonden.
Dagelijkse vluchten naar Istanbul met Turkish Airlines en Pegasus en dit zowel vanuit Moskou als Sint-Petersburg.
Dagelijkse vluchten naar Dubai en Abu Dhabi vanuit Moskou met FlyDubai en Etihad.
Er zullen nog tal van maatschappijen vliegen toch ?
Misschien heeft iemand anders daar een beter zicht op?
gas en olieleveringen zijn te belangrijk voor Duitsland, dus vergeet het maar. Komt er niet dadelijk van.
wat ik kon vinden:DaniëlWW2 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:44:
Alles gaat volgens plan. Wat het plan dan was, is mij ook niet helemaal duidelijk, maar het gaat volgens plan.![]()
[Embed]
Russian Defense Minister Shoigu claims that main goals of 1st stage of war against Ukraine have been achieved. Ukrainian Navy, air defense and air forces completely destroyed
(navy klopt dan misschien nog wel, maar daar was het meeste al in 2014 verdwenen/gestolen door Rusland)
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 29-03-2022 13:55 ]
PSN
We kunnen er wel mee lachen, maar hij zal er wel in geslaagd zijn om landje pik gedaan te hebben.-Bonalds schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:51:
[...]
Stap 1 van het plan was om afgeschreven materiaal en boventallig verklaard personeel te dumpen in Oekraine... Dat is gelukt
Wie is er dan de winnaar ?
Wij, die als bange wezels blij zijn dat we niet betrokken zijn in het geweld of Poetin die nu weer wat extra gebied zal veroveren.
Verlies van soldaten of materieel zal hem niet boeien.
Integendeel , hij zal een belangrijke les geleerd hebben. Namelijk dat zijn leger mede door corruptie niet is , wat hij allicht dacht.
Dat wordt dan een werkpuntje waar hij zeker werk van zal maken.
en binnen 5 jaar probeert hij het gewoon ergens anders opnieuw en wij zullen allicht weer toekijken.
Hij zal het wel intern weten te verkopen als een overwinning en de modale Rus zal kwaad zijn op het Westen owv de sancties.
De situatie zal er dus zeker niet vredevoller op geworden zijn, integendeel
https://www.reuters.com/w...ussian-agents-2022-03-28/
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ik vraag me af of een cyberaanval de Russen wel helpt. Volgens peilingen staan de meeste Amerikanen vrij onverschillig tegenover Oekraine en heeft Biden in eigen land weinig steun. De economie vinden ze belangrijker. Een grote cyberaanval, van het soort wat de gemiddelde Amerikaan echt zou voelen, zou dat volledig kunnen veranderen (a la Pearl Harbor en 9/11). Dat is het laatste wat de Russen willen.NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:10:
@olafmol ik denk dat we alles waar we bang voor waren wat Rusland zou kunnen nog 's goed moeten dubbelchecken voor we er daadwerkelijk bang voor zijn. Zowel hun ICT-capaciteiten als de onderzee capaciteit lijkt meer angst-voor dan dat ze zo enorme prestaties hebben neergezet. Het is niet alsof ze niets kunnen, maar of ze het 'hele internet' kunnen ontregelen en kabels doorknippen - ik weet het niet. Op dit moment kunnen ze niet eens een tank nieuwer dan pakweg 20 jaar oud of ouder inzetten.
Dus onderschatten is niet aan de orde, maar we laten ons wel onterecht in de greep houden.
Aan de andere kant: Putin zit psychologisch anders in elkaar en zou (net als Japanners en Bin Laden) kunnen denken dat de Amerikanen wel inbinden als de eerste klap maar hard genoeg is.
Sure .. jij leeft zeker in fairytail landGaryu schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:45:
Ik denk het niet - Rusland wordt kei-hard getroffen door de sancties. Ons BNP wordt er nauwelijks door geraakt.
Jij denkt dat vrachtwagens alleen 1 kant op rijden, en die 2.000 km terugweg "leeg" magisch respawnen bij het startpunt ?
Als je kan rekenen,
Een brood kost bij wijze spreken per 31-12-2021 0,50 cent van A-Z .. nu is je graan duurder en de gas voor je ovens duurder .. men betaalde 0.65 cent per voor gas nu betaald men ongeveer 2.50 dat is bijna 4x
zoveel wat denk je als je een bedrijf bent en een gas rekening had van 275.000 per maand doe dat eens x 4 .
Denk jij dat je kost prijs van gas + graan nog grappig is .. dan is 2,50 van de fabriek af al "prijzig" .. dan moet het nog via de transport/supermarkt etc bij jou thuis komen ..
het kost tijd om alternatieve bronnen te vinden dat je het nu nog niet merkt ligt eerder dat we voorraden/buffers hebben en niet zoveel Just In Time meuk .. alhoewel dat niet lang meer gaat duren.
Tja vanalles
Dat heeft weinig te maken met regels hoor. Gewoon willekeur en corruptie. Als die gegevens van jou of mij waren dan hadden ze die allang gebruikt.Janpietertje89 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:56:
[...]
Volledig mee eens. De tweet van Pieter Omtzigt afgelopen week over het feit dat Nederland gewoon belastinggegevens ontvangt van Rusland maar dat deze gegevens niet gebruikt mogen worden om sancties door te voeren vanwege 'privacy' laat ook weer duidelijk zien hoe compleet doorgeslagen onze regels zijn en hoe we hier aan blijven vasthouden zelfs in een oorlogssituatie. Blijkbaar is de urgentie toch nog niet hoog genoeg.
De Nederlandse overheid heeft gewoon geen zin om de sancties uit te voeren want dat komt bepaalde mensen niet zo goed uit.
[ Voor 7% gewijzigd door Brazos op 29-03-2022 14:17 ]
#BREAKING Russia says to 'radically' reduce military activity near Kyiv, Chernigiv pic.twitter.com/sAuTO6RCaJ
— AFP News Agency (@AFP) 29 maart 2022
We kunnen een semantische discussie houden over bij hoeveel onversneden zelfzuchtigheid je pas aan het wegkijken bent.RodeStabilo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:18:
Ja. Maar jij zegt dat 'we' wegkijken en als je het voor een klein moment even objectief bekijkt doen we dat ook niet. Dat het niet op de manier gebeurd zoals jij graag zou zien is heel iets anders.
Inderdaad zie je dat onze overheden nu wel betrokken zijn, omdat het PR-technisch onverkoopbaar is geworden om echt niets te doen. Na MH-17 gingen we vrolijk dealen met de Russen, dat gaat nu niet meer.
Mind you, UA was aan het begin verteld door Dld dat ze geen wapens zouden leveren en ook Nordstrom 2 niet gingen annuleren, want die invasie zou toch binnen een paar uur al afgerond zijn. Maw: sorry, maar jammer voor je. Dat was de teneur hier in het westen.
Dat lukt nu niet meer met het bombardement aan
a) info vanuit UA en
b) het beroep van UA op ons.
PR-technisch moesten we nu wel wat meer doen. Deze hele geschiedenis heeft het westen geweldig in zijn hemd gezet. Westen heeft RU en UA volledig verkeerd ingeschat, strategie richting RU aantoonbare puinhoop, Westen heeft defensie en democratie verwaarloosd, en moreel gezien zijn we compleet afgedroogd door Zelensky.
Nog steeds willen we zo weinig mogelijk doen wat echt ongemakkelijk is. Hence: fake acties van bevriezen Russische tegoeden. Maar kleine wapenleveranties is te overzien ongemak. Het omschakelen van energieleveranciers is wat meer werk.
De hele achtergrond van dit verhaal past niet bij dit topic, dus dat laat ik voor bulle bas in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"
Main point: er is geen reden om tevreden te zijn met onszelf, verre van. Als we nu nog steeds in een verkeerd zelfbeeld hangen, dan is dat ronduit pijnlijk om te zien.
Eens. Daarom schreef ik gisteren ook dat Oekraïne nu het momentum heeft om zaken te bereiken. Dat gaat later nooit meer zo sterk worden toch.oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:34:
[...]
Ik vind dat je jezelf tekort doet. Afwijkende visies/geluiden zijn af en toe gezond. Ik vind haar wel scherp.nst6ldr schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:34:
[...]
En hier stopte ik al met lezen. Wat Marianne Zwagerman nog op BNR doet is mij een raadsel, als je wilt weten waar haar column over gaat dan voldoet het om even kort op Facebook te kijken wat het sentiment op antivax en complot groepen dat moment is.
Dus op grond van gebrek aan alle nuance en de wens tot ophitsing zou ik daar vooral niet meer naar luisteren, helemaal als het aankomt op zoiets belangrijks als dit conflict.
Jazeker. Als de munt echter teveel verzwakt wordt ook dat een uitdaging.oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:52:
[...]
Zonder vliegtuigen? Er mogen toch vliegtuigen vliegen van andere landen naar daar of niet?
Het blijft gevaarlijk voor die maatschappijen die nog op Rusland vliegen, als je vliegtuig daar staat met pech, mogen er geen reserve onderdelen naartoe gevlogen worden etc.oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:52:
[...]
Zonder vliegtuigen? Er mogen toch vliegtuigen vliegen van andere landen naar daar of niet?
Op dit moment zijn o.a. volgende verbindingen mogelijk:
Dit heb ik snel teruggevonden.
Dagelijkse vluchten naar Istanbul met Turkish Airlines en Pegasus en dit zowel vanuit Moskou als Sint-Petersburg.
Dagelijkse vluchten naar Dubai en Abu Dhabi vanuit Moskou met FlyDubai en Etihad.
Er zullen nog tal van maatschappijen vliegen toch ?
Misschien heeft iemand anders daar een beter zicht op?
gas en olieleveringen zijn te belangrijk voor Duitsland, dus vergeet het maar. Komt er niet dadelijk van.
PSN
"Look at what they do, not at what they say."MeteoVir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:20:
Rusland wil de militaire activiteit rond Kyiv en Chernihiv sterk afbouwen, althans die boodschap wordt afgegeven. De vraag is natuurlijk of juist het omgekeerde het geval zal zijn. Maar er zijn tegelijk wel signalen dat Rusland zoals ze hadden aangekondigd de focus heeft verlegd naar het zuiden en oosten van Oekraïne. Afwachten maar...
[Twitter]
PSN
Waarom niet ? Kan toch perfect lijkt me?YakuzA schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:25:
[...]
Het blijft gevaarlijk voor die maatschappijen die nog op Rusland vliegen, als je vliegtuig daar staat met pech, mogen er geen reserve onderdelen naartoe gevlogen worden etc.
Wat is jouw definitie van winnaar eigenlijk? Dat Putin zich als winnaar uitroept op een gegeven moment, dat zal best. Dat maakt hem nog geen winnaar eerder addtioneel bewijs voor het hebben van een psychische afwijkingoldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:01:
[...]
We kunnen er wel mee lachen, maar hij zal er wel in geslaagd zijn om landje pik gedaan te hebben.
Wie is er dan de winnaar ?
Wij, die als bange wezels blij zijn dat we niet betrokken zijn in het geweld of Poetin die nu weer wat extra gebied zal veroveren.
Verlies van soldaten of materieel zal hem niet boeien.
Integendeel , hij zal een belangrijke les geleerd hebben. Namelijk dat zijn leger mede door corruptie niet is , wat hij allicht dacht.
Dat wordt dan een werkpuntje waar hij zeker werk van zal maken.
en binnen 5 jaar probeert hij het gewoon ergens anders opnieuw en wij zullen allicht weer toekijken.
Hij zal het wel intern weten te verkopen als een overwinning en de modale Rus zal kwaad zijn op het Westen owv de sancties.
De situatie zal er dus zeker niet vredevoller op geworden zijn, integendeel
V.w.b. de leercurve van het Russische leger, daar lijk je ook iets te veel credits aan te geven.
Ze lijken verdacht weinig geleerd te hebben van eerdere conflicten.
Sancties vanuit het westen verhinderen dit. Boeing en Airbus mogen geen reserve onderdelen meer (laten) bezorgen naar Rusland.
Lijkt me dat ze ook niet zo happig zijn als dit via 3e landen zou gebeuren.
Kijk, Poetin zal allicht niet happy zijn met de manier waarop zijn invasie verlopen is.-Bonalds schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:27:
[...]
Wat is jouw definitie van winnaar eigenlijk? Dat Putin zich als winnaar uitroept op een gegeven moment, dat zal best. Dat maakt hem nog geen winnaar eerder addtioneel bewijs voor het hebben van een psychische afwijking
V.w.b. de leercurve van het Russische leger, daar lijk je ook iets te credtis aan te geven.
Ze lijken verdacht weinig geleerd te hebben van eerdere conflicten.
Maar aan het eind van de dag zal hij allicht heel de Donbass, de Krim, Loehansk en wie weet zelfs een landbrug vanuit de Krim hebben.
En hij zal geen boterham minder eten hierna.
Het zal hem aan zijn **** roesten of wij vinden dat hij psychisch gestoord is.
De overwinning zal gevierd worden, de sancties na een tijd verdwijnen en life goes on
Het zou me verbazen moesten er niet heel wat koppen rollen in defensie.
en 1 ding zal Poetin wel geleerd hebben, als je dreigt met een kernoorlog, is zo goed als alles toegelaten.
De reden die ze geven:MeteoVir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:20:
Rusland wil de militaire activiteit rond Kyiv en Chernihiv sterk afbouwen, althans die boodschap wordt afgegeven. De vraag is natuurlijk of juist het omgekeerde het geval zal zijn. Maar er zijn tegelijk wel signalen dat Rusland zoals ze hadden aangekondigd de focus heeft verlegd naar het zuiden en oosten van Oekraïne. Afwachten maar...
[Twitter]
Russia’s deputy defense minister says Moscow has decided to “fundamentally cut back military activity in the direction of Kyiv and Chernigiv” in order to “increase mutual trust for future negotiations to agree and sign a peace deal with Ukraine.” pic.twitter.com/2qDYOzAzDp
— max seddon (@maxseddon) 29 maart 2022
Naar Rusland niet nee, maar wel naar de landen waar deze maatschappijen gevestigd zijngustaveau schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:29:
[...]
Sancties vanuit het westen verhinderen dit. Boeing en Airbus mogen geen reserve onderdelen meer (laten) bezorgen naar Rusland.
Lijkt me dat ze ook niet zo happig zijn als dit via 3e landen zou gebeuren.
Als Pegasus vanuit Turkije reserve onderdelen stuurt naar een vliegtuig in panne in Moskou lijkt me dat totaal geen probleem.
Zelfde met alle andere landen/maatschappijen die nog naar Rusland vliegen.
We moeten niet naief zijn he. Its all about the money
Dus je omzeilt het embargo door illegaal vliegtuig onderdelen van Turkije naar Rusland (te verschepen)...oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:35:
[...]
Naar Ruland niet nee, maar wel naar de landen waar deze maatschappijen gevestigd zijn
Als Pegasus vanuit Turkije reserve onderdelen stuurt naar een vliegtuig in panne in Moskou lijkt me dat totaal geen probleem.
Zelfde met alle andere landen/maatschappijen die nog naar Rusland vliegen.
We moeten niet naief zijn he. Its all about the money
Hoe denk je dat daarop gereageerd gaat worden?
Edit 2 woorden misten
[ Voor 3% gewijzigd door klaw op 29-03-2022 14:52 ]
Ik vermoed dat boeing/airbus geen enkel onderdeel meer naar die maatschappij mag sturen.klaw schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:37:
[...]
Dus je omzeilt het embargo door illegaal vliegtuig onderdelen van Turkije naar Rusland...
Dit is de sanctie:klaw schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:37:
[...]
Dus je omzeilt het embargo door illegaal vliegtuig onderdelen van Turkije naar Rusland...
De sancties uit het tweede pakket ogen inderdaad fors. Europa verbiedt de verkoop van vliegtuigen, onderdelen en uitrusting aan Russische luchtvaartmaatschappijen
Dus niet aan andere maatschappijen die naar Rusland vliegen lijkt me. Zou ook wel beetje gek zijn dat maatschappijen hun vliegtuigen in Rusland moeten laten staan als ze defect zijn.
Maar misschien ben ik mis en kan iemand me dat bevestigen?
De sancties van het innemen van de Krim stonden ook nog steeds, dus ga er maar niet van uit dat de huidige sancties snel gaan verdwijnen. Pak daarbij dat gas/olie echt wel versneld afgebouwd gaat worden en defensie van de landen om hem heen juist veel meer geld gaat krijgen.oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:33:
[...]
Kijk, Poetin zal allicht niet happy zijn met de manier waarop zijn invasie verlopen is.
Maar aan het eind van de dag zal hij allicht heel de Donbass, de Krim, Loehansk en wie weet zelfs een landbrug vanuit de Krim hebben.
En hij zal geen boterham minder eten hierna.
Het zal hem aan zijn **** roesten of wij vinden dat hij psychisch gestoord is.
De overwinning zal gevierd worden, de sancties na een tijd verdwijnen en life goes on
Putin zal hier echt niet blij mee zijn, zeker omdat zijn echte doel (Sovjet-Unie) hiermee verder weg dan ooit is gekomen.
Mij wel. Dat is bij vorige akties niet gebeurt en dat er veel corruptie is, is ook niet nieuw. Ik zie daar weinig veranderen, zeker omdat de sancties wel degelijk ervoor zorgen dat Rusland lastig nieuwe dingen kan ontwikkelen.Het zou me verbazen moesten er niet heel wat koppen rollen in defensie.
Ook zonder die dreiging was er niet veel gedaan. Dit is de manier waarop de NAVO altijd al heeft gewerkt.en 1 ding zal Poetin wel geleerd hebben, als je dreigt met een kernoorlog, is zo goed als alles toegelaten.
[removed]
Kon ik het niet meer mee oneens zijn, er moet iets van substantie in zitten voordat het gezond is.PLAE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:23:
[...]
Ik vind dat je jezelf tekort doet. Afwijkende visies/geluiden zijn af en toe gezond. Ik vind haar wel scherp.
Dus niet dit soort populistisch klaagzang:

Net zoals gedurende de pandemie is ze druk bezig met desinformatie en misleiding, en als je haar doorsnee reacties leest dan lukt dat best goed: https://twitter.com/mariannezw/status/1503630719574228994
Als het een uitschieter was dan viel er nog wat voor te zeggen, maar de overeenkomst tussen haar sentiment en dat van antivax groepen is dermate identiek dat ik niet anders kan concluderen dat er opzet in zit.
Hier is niks gezonds aan.
Toch gelden de sancties net zo goed voor eigen gebruik. Hoe ze dat gaan oplossen of dat ze helemaal niet meer gaan vliegen weet ik ook niet. Punt is iig wel dat de sancties ook voor eigen gebruik gelden.oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:43:
[...]
Dit is de sanctie:
De sancties uit het tweede pakket ogen inderdaad fors. Europa verbiedt de verkoop van vliegtuigen, onderdelen en uitrusting aan Russische luchtvaartmaatschappijen
Dus niet aan andere maatschappijen die naar Rusland vliegen lijkt me. Zou ook wel beetje gek zijn dat maatschappijen hun vliegtuigen in Rusland moeten laten staan als ze defect zijn.
[removed]
De sancties die ingevoerd zijn nadat Amerika uit het atoom akkoord uitgestapt is hadden dat effect op leveringen van Airbus en Boeing naar Iran, onafhankelijk van de maatschappij. Wat wederom betekent dat een gestrand vliegtuig in Teheran nauwelijks gerepareerd kan worden inderdaad. Ik ken de details en verschillen ten opzichtetvan de sancties nu niet, maar kan me voorstellen dat dat ook in Rusland moeilijk is.oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:43:
[...]
Dit is de sanctie:
Ik heb voor mijn werk ook regelmatig te maken met (mogelijke) export restricties vanwege dual use in de luchtvaartelectronica en één ding kan ik zeggen, het is een enorm obstakel.
[ Voor 8% gewijzigd door Garyu op 29-03-2022 15:06 ]
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Kiev wil een terugtrekking van de Russische troepen en veiligheidsgaranties, terwijl Rusland eist dat Oekraïne afstand neemt van het militaire bondgenootschap de NAVO, de oostelijke separatistische regio's erkent als onafhankelijke gebieden en de Krim, het schiereiland dat in 2014 ingelijfd is, erkent als deel van Rusland.
Volgens de Financial Times zou Rusland ook toegevingen willen doen. Zo zou het de eis laten vallen dat Oekraïne "gedenazificeerd" moet worden en is het bereid om het land te laten toetreden tot de Europese Unie. Dat laatste geldt enkel op voorwaarde dat er geen militair verbond mee gepaard gaat.
Bron:
https://www.msn.com/nl-be...945e94a7ca08b07d423f00ddd
Is dit aanvaardbaar voor Zelensky?
Wij kunnen politiek de gasprijs sturen en bepaalde branches natuurlijk subsidieren ten opzichte van anderen. Dat heeft in een liberale markt natuurlijk redelijk drastische gevolgen op de markt, maar het kan wel, en zou de gemiddelde burger daardoor lang niet zo hard treffen als je hierboven schetst.vso schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:16:
[...]
Sure .. jij leeft zeker in fairytail land![]()
Jij denkt dat vrachtwagens alleen 1 kant op rijden, en die 2.000 km terugweg "leeg" magisch respawnen bij het startpunt ?
Als je kan rekenen,
Een brood kost bij wijze spreken per 31-12-2021 0,50 cent van A-Z .. nu is je graan duurder en de gas voor je ovens duurder .. men betaalde 0.65 cent per voor gas nu betaald men ongeveer 2.50 dat is bijna 4x
zoveel wat denk je als je een bedrijf bent en een gas rekening had van 275.000 per maand doe dat eens x 4 .
Denk jij dat je kost prijs van gas + graan nog grappig is .. dan is 2,50 van de fabriek af al "prijzig" .. dan moet het nog via de transport/supermarkt etc bij jou thuis komen ..
het kost tijd om alternatieve bronnen te vinden dat je het nu nog niet merkt ligt eerder dat we voorraden/buffers hebben en niet zoveel Just In Time meuk .. alhoewel dat niet lang meer gaat duren.
At the same time zet je ruim 70% van de export vanuit Rusland stil, waar gas en olie gewoon het leeuwendeel van alle export uitmaakt. Hun cashreserves zullen voor de winter op zijn, waar Europa natuurlijk gevolgen ervaart maar niet in de buurt komt van de economische catastrofe in Rusland.
oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:09:
Wat ligt er op tafel?
Kiev wil een terugtrekking van de Russische troepen en veiligheidsgaranties, terwijl Rusland eist dat Oekraïne afstand neemt van het militaire bondgenootschap de NAVO, de oostelijke separatistische regio's erkent als onafhankelijke gebieden en de Krim, het schiereiland dat in 2014 ingelijfd is, erkent als deel van Rusland.
Volgens de Financial Times zou Rusland ook toegevingen willen doen. Zo zou het de eis laten vallen dat Oekraïne "gedenazificeerd" moet worden en is het bereid om het land te laten toetreden tot de Europese Unie. Dat laatste geldt enkel op voorwaarde dat er geen militair verbond mee gepaard gaat.
Bron:
Eerst belachelijke eisen stellen ("denazificatie") en dan later laten vallen zodat het lijkt alsof je ook toegevingen gaat doen... man man man. Tevens moet Oekraïne zelf bepalen of ze EU willen toetreden (waar ze dus al mee begonnen zijn), Rusland hoeft daar geen toestemming voor te geven. Eigenlijk dus bullshit.Zo zou het de eis laten vallen dat Oekraïne "gedenazificeerd" moet worden
Ik zou zeggen dat er meer in zit voor Zelensky. Ze verkopen het als een gunst dat ze ophouden rond Kyiv, maar ze zitten gewoon muurvast. Nu gaan ze voor second best en dat is dit.. Dat ze een toontje lager zingen komt alleen maar omdat het zo slecht gaat. Minimaal terug naar de situatie voor de oorlog, zou ik zeggen. Liever nog gewoon helemaal ophoepelen.oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:09:
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Ja maar dat gaat dan nooit aanvaard worden door Rusland, en ik zie helaas Oekraine niet in staat de Donbas te heroveren, laat staan de KrimboesOne schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:16:
[...]
Ik zou zeggen dat er meer in zit voor Zelensky. Ze verkopen het als een gunst dat ze ophouden rond Kyiv, maar ze zitten gewoon muurvast. Nu gaan ze voor second best en dat is dit.. Dat ze een toontje lager zingen komt alleen maar omdat het zo slecht gaat. Minimaal terug naar de situatie voor de oorlog, zou ik zeggen. Liever nog gewoon helemaal ophoepelen.
Dat is lekker makkelijk natuurlijk, er zijn amper nazi's in Oekraïne. Die illusie hebben ze zelf gecreëerdoldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:09:
Wat ligt er op tafel?
Bron:
Nauwelijks weet ik niet, maar het is niet een specifiek iets voor Oekraine; het speelt breder in Oost-Europa (en ook bij ons).q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:18:
[...]
Dat is lekker makkelijk natuurlijk, er zijn amper nazi's in Oekraïne. Die illusie hebben ze zelf gecreëerdWat een aanfluiting...
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Enerzijds een gigantisch verlies voor Rusland, want +/- 15.000 troepen verloren plus enorm veel materieel, zwakte laten zien van hun krijgsmacht en dan eigenlijk niet verder komen dan de Krim, die indirect al onder Rusland's controle stond en Donbas+Luhanks, die grotendeels ook al onder hun controle stonden.oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:09:
Wat ligt er op tafel?
Bron:
Dus wat zijn ze nu opgeschoten met deze hele oorlog? Weinig.
Tegelijkertijd zou zo'n 'verdrag' de situatie in de Krim en Donbas+Luhanks wel formaliseren tot niet-Oekrains grondgebied. Dat is een hele grote stap voor Oekraine - in feite het opgeven van eigen grondgebied aan Rusland.
Wellicht is dit ook weer een slim strategisch spel van Rusland: doen alsof ze inschikken omdat ze militair hun doelen niet bereiken. Wellicht dat Oekraine hierdoor haar kans denkt te ruiken en troepen verplaatst van Kiev naar het Oosten, waarop Rusland vervolgens met een versterkte troepenmacht juist Kiev aanvalt... Double bluff?
Als we puur kijken naar het voorstel denk ik dat Oekraine er niet mee akkoord moet gaan dat Krim+Donbas+Luhansk Russisch grondgebied worden, maar 'contested area's' of iets dergelijks.
Je zou tot een compromis kunnen komen. Beide zijden houden vast aan hun eigen territoriale claims maar trekken hun militairen terug naar de feitelijke grenzen die tot de inval bestonden. Daarnaast een afspraak om onenigheid over territorium alleen met vreedzame middelen uit te vechten. Dan hoeft niemand principiele concessies te doen maar zijn we terug bij de situatie van 2014. Dan is niemand helemaal blij maar hoeven ze ook niet "om het principe" door te vechten.oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:17:
[...]
Ja maar dat gaat dan nooit aanvaard worden door Rusland, en ik zie helaas Oekraine niet in staat de Donbas te heroveren, laat staan de Krim
De Korea's leven ook al decennia in staat van oorlog maar met een wapenstilstand. Niet ideaal maar het werkt - min of meer.
Als dit inderdaad het voorstel is waar de Russen mee naar de onderhandelingstafel komen vraag ik mij af wie aan de touwtjes trekt in het Kremlin, of welke gigantische adder onder het gras ligt. Een dergelijk voorstel verwacht ik eerder als het eindbod dan het openingsbod van de onderhandelingen.oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:09:
Wat ligt er op tafel?
Bron:
Maar wat heeft Poetin dan gewonnen?downtime schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:28:
[...]
Je zou tot een compromis kunnen komen. Beide zijden houden vast aan hun eigen territoriale claims maar trekken hun militairen terug naar de feitelijke grenzen die tot de inval bestonden. Daarnaast een afspraak om onenigheid over territorium alleen met vreedzame middelen uit te vechten. Dan hoeft niemand principiele concessies te doen maar zijn we terug bij de situatie van 2014. Dan is niemand helemaal blij maar hoeven ze ook niet "om het principe" door te vechten.
De Korea's leven ook al decennia in staat van oorlog maar met een wapenstilstand. Niet ideaal maar het werkt - min of meer.
Het enige is dan dat Oekraine nooit tot de NAVO zal toetreden.
Heb je daarvoor dan heel deze humanitaire catastrofe veroorzaakt?
Sinds wanneer maakt het Kremlin zich druk over het humanitaire stukje?oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:30:
[...]
Maar wat heeft Poetin dan gewonnen?
Het enige is dan dat Oekraine nooit tot de NAVO zal toetreden.
Dit is met een westerse blik kijken naar hoe het Kremlin denkt ;-)
Los van dat, wat hebben ze dan bereikt?Waah schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:32:
[...]
Sinds wanneer maakt het Kremlin zich druk over het humanitaire stukje?![]()
Dit is met een westerse blik kijken naar hoe het Kremlin denkt ;-)
Hij houdt het restant van zijn leger intact en kan aan het herstel van de economie werken.
Putin geeft niet om het humanitaire aspect. En een garantie dat Oekraine niet tot de NATO toetreedt kan hij binnenlands uitleggen als een overwinning op NATO.Het enige is dan dat Oekraine nooit tot de NAVO zal toetreden.
1. Nou dan was hij beter niet begonnen aan die oorlog. Scheelde ongeveer 15.000 man en economisch staat hij nu ook veel slechter ervoor dan aan het begin van de oorlog.downtime schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:34:
[...]
Hij houdt het restant van zijn leger intact en kan aan het herstel van de economie werken.
[...]
Putin geeft niet om het humanitaire aspect. En een garantie dat Oekraine niet tot de NATO toetreedt kan hij binnenlands uitleggen als een overwinning op NATO.
2. Tja, hij kan dat idd zo uitleggen maar zelf weet hij wel beter.
Waar kun je dan nog Roebels voor Euro”s omwisselen? Dat dat grotendeels aan banden is gelegd maakt deze koers vrijwel virtueel.Xtr3me4me schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:06:
De roebel lijkt toch richting een stijgende lijn te gaan. https://www.lynx.nl/beurs...elkoers/russische-roebel/
Oekraine niet bij de NAVO
Extra regio's ingelijfd
Erkenning van de regio's als "Rusland".
Wat dus betekent:
De sancties van de EU kunnen eraf, óók voor de Krim. Immers: Oekraïne zegt zélf dat het bij Rusland hoort
Economie herstellen, leren van deze inval en je militaire operaties en tanks/technologie op orde brengen
Over 6 jaar* hetzelfde geintje nog eens flikken
*kan eerder of later zijn
Prima winst dus.

https://nos.nl/artikel/24...aten-uit-vanwege-spionageNederland zet 17 Russische diplomaten uit, omdat ze volgens de inlichtingendiensten AIVD en MIVD in werkelijkheid spionnen waren. De Russische ambassadeur in ons land is op het matje geroepen om hem de beslissing mee te delen, laat het ministerie van Buitenlandse Zaken weten.
Ik ben benieuwd of dat de "diplomaten" uit dat lijstje zijn dat de Oekrainse inlichtingendiensten laatst online hebben gezet..
[ Voor 31% gewijzigd door TheRicolaa10 op 29-03-2022 15:45 ]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
FTFYdowntime schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:34:
Hij houdt het restant van zijn leger intact en kan aan het herstel van de economie werken uit het noorden terugtrekken. Hergroeperen, bevoorraden en vanuit de Donbass en het zuiden verder oprukken tot de Dnjepr.
"The new Russian strategy is a strategy of exhaustion replacing one of overthrow...One part of the shift will be an intensification of negotiations, seeking to divide the Ukraine and the West by offering cease-fires, temporary withdrawals to new lines..."https://t.co/SZ9otd9yF7
— Bill Kristol (@BillKristol) 29 maart 2022
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ieder vliegtuig heeft altijd bepaalde reserveonderdelen aan boord om eventuele reparaties uit te voeren.oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:43:
[...]
Dit is de sanctie:
KLM is gestopt met vliegen op Rusland omdat ze de onderdelen niet meer mee mochten nemen en het risico te groot was het dat vliegtuig niet terug zou kunnen vliegen.
Zou beetje krom zijn als maatschappijen bewust het risico nemen en alsnog onderdelen mogen invliegen.
Dan moet je wachten op de spin die er aangegeven wordt in het thuisland. Daar komt vast een prachtig rozengeur en maneschijn droomverhaal bij.oldgrumpy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:33:
Los van dat, wat hebben ze dan bereikt?
Bijkomend wanneer de oorlog eindigt, en zelfs als het Russische leger zich compleet terug trekt (ook uit de Krim etc) dan is het zo'n puinhoop dat je de maffia er makkelijk in kan sturen. Het houdt niet op bij alleen deze oorlog. Daarna zal je zeer goed uit moeten kijken naar welke groepen op elk niveau macht en geld zullen grijpen. Lucratieve herbouwopdrachten met Europees geld, waarbij er meer in de zak verdwijnt dan er in stenen komt te zitten. Etc.
Geeft het nog een decennia en je ziet weer volop sponsoring van lokale politici om ook op die manier een draai te geven zodat men naar Rusland gaat leunen.
Zolang er het regime in Rusland niet veranderd, zal dit door blijven spelen op het wereldtoneel. En dat is ook wanneer Poetin niet meer in beeld is, maar de huidige structuren gewoon blijven bestaan. Ik verwacht dat de tijdspanne van aandacht op deze punten in de Westerse politiek veel te kort is. Waardoor we over een periode weer met een vergelijkbare situatie in de maag zullen zitten. Waarbij we allemaal verrast op de socials te keer zullen gaan.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Rusland heeft de definitie van nazi aangepast naar "nationalist".q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:18:
[...]
Dat is lekker makkelijk natuurlijk, er zijn amper nazi's in Oekraïne. Die illusie hebben ze zelf gecreëerdWat een aanfluiting...
Iedereen die vindt dat Oekraïne een zelfstandig land is in plaats van een onderdeel van Rusland is dus een "nazi".
In de praktijk kwam het er op neer dat ze een dodenlijst hebben met alle politici en legerleiding die niet Rusland gezind zijn.
wat levert oekraine daadwerkelijk in
- gevallen burgers ? hoeveel ?
- wat staat er in die regio's dat financieel belangijk is voor oekraine ?
- krijgen ze nog 2 miljard/biljard voor die pijplijn van russland die door het land loopt ?
- krijgt oekraine een "compensatie" (eerder sarcastisch bedoeld)
Kortom wat zouden ze nu echt moeten inleveren ..
En dan heb ik het nog niet over de verwoesting, munitie en slingerende landmijnen etc ..
die 15k manschappen/materieel is voor rusland "verwaarloosbaar" .. ze zetten niet voor niks troep in .. dit is eerder een waarschuwing denk ik voor het interne legerleiding .. "jij kan ook naar het front gestuurd worden" immers die 20 generaals die het loodje legde ... who cares?
Weetje ik zou het een stunt vinden als er een tijdelijke akkoord komt en als er dan een enorme lading materieel naar binnen geschoven word en "weetje Rusland we hebben erover na gedacht, we herzien onze beslissing" en gaan er alsnog even de "gebieden" herroveren ..
Tja vanalles
YouTube: Do Russians feel the sanctions now?
https://nos.nl/artikel/24...aten-uit-vanwege-spionage
Edit: onze onderburen blijkbaar ook
🇧🇪#Belgium expels 21 #Russian diplomats.
— NEXTA (@nexta_tv) 29 maart 2022
🇳🇱The #Netherlands expels 17 #Russian diplomats.
— NEXTA (@nexta_tv) 29 maart 2022
[ Voor 29% gewijzigd door Stroopwafels op 29-03-2022 16:02 ]
Ja? Jij gelooft er nog steeds in? Het moderne materiaal, de "echte" special forces, etc... Die staan allemaal nog om het hoekje te wachten? Omdat... Redenen?vso schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:51:
die 15k manschappen/materieel is voor rusland "verwaarloosbaar" .. ze zetten niet voor niks troep in .. dit is eerder een waarschuwing denk ik voor het interne legerleiding .. "jij kan ook naar het front gestuurd worden" immers die 20 generaals die het loodje legde ... who cares?
Weetje ik zou het een stunt vinden als er een tijdelijke akkoord komt en als er dan een enorme lading materieel naar binnen geschoven word en "weetje Rusland we hebben erover na gedacht, we herzien onze beslissing" en gaan er alsnog even de "gebieden" herroveren ..
Als ik mezelf even mag citeren uit deel 1:
... Inmiddels zijn we een maand verder en ik heb nog geen zinnig antwoord gezien.Charly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:45:
[...]
Ik verbaas me er vooral over dat deze theorie keer op keer de kop op blijft steken. Echt... WHY? Welk voordeel zou het brengen om eerst je dienstplichtigen af te laten slachten en het verrassingselement weg te geven?
Elke dag dat dit langer duurt is een dag voor Oekraïne en het westen om zich verder te mobiliseren / organiseren. Als Rusland dit had willen winnen hadden ze a la krim snel en beslissend toe moeten slaan en de rest van de wereld voor een voldongen feit moeten stellen.
[ Voor 31% gewijzigd door Charly op 29-03-2022 16:04 ]
Als legerleider zou hij toch trots moeten zijn. Eerste fase is helemaal succesvol verlopen. Vol positiviteit de tweede fase ook aftikken.
https://t.me/OSINTUKRAINE/3938
Meer juist: iedereen die tegen Rusland is is een Nazi.RocketKoen schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:51:
[...]
Rusland heeft de definitie van nazi aangepast naar "nationalist".
Iedereen die vindt dat Oekraïne een zelfstandig land is in plaats van een onderdeel van Rusland is dus een "nazi".
In de praktijk kwam het er op neer dat ze een dodenlijst hebben met alle politici en legerleiding die niet Rusland gezind zijn.
In de propaganda zenders wordt ook gesproken over denazificatie van Oost-Europa.
Achtergrond hiervan is polarisering van de gebeurtenissen na de 2e Wereldoorlog. De Oost Europese landen waren eerst bezet door Nazi Duitsland en daarna “bevrijd” door Rusland. Als je dan tegen de bevrijders was werd je gezien als pro-Nazi door een gepolariseerd beeld.
Verder helpt de term Nazi natuurlijk vooral om een gedehumaniseerd vijandsbeeld te creëren.
Buitenlanders mogen roebels niet verkopen en op de beurs mag zelfs helemaal niet gehandeld worden door buitenlanders. Pak daarbij ook nog dat we niet weten hoeveelk steunaankopen er door de regering worden gedaan. Zolang dit zo blijft zegt dit allemaal weinig.Xtr3me4me schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:06:
De roebel lijkt toch richting een stijgende lijn te gaan. https://www.lynx.nl/beurs...elkoers/russische-roebel/
[removed]
Gewoon voortborduren op termen die de Communisten al hanteerden. De officiele naam van de Berlijnse Muur was niet voor niets Antifaschistischer Schutzwall. Het democratische westen werd in de propaganda toen al geassocieerd met fascisme.HEY_DUDE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:04:
[...]
Meer juist: iedereen die tegen Rusland is is een Nazi.
In de propaganda zenders wordt ook gesproken over denazificatie van Oost-Europa.
Achtergrond hiervan is polarisering van de gebeurtenissen na de 2e Wereldoorlog. De Oost Europese landen waren eerst bezet door Nazi Duitsland en daarna “bevrijd” door Rusland. Als je dan tegen de bevrijders was werd je gezien als pro-Nazi door een gepolariseerd beeld.
Verder helpt de term Nazi natuurlijk vooral om een gedehumaniseerd vijandsbeeld te creëren.
De gigantische adder steekt pontificaal een paar meter boven het maaiveld uit in laatste zin: "Dat laatste geldt enkel op voorwaarde dat er geen militair verbond mee gepaard gaat."Waaj schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:28:
[...]
Als dit inderdaad het voorstel is waar de Russen mee naar de onderhandelingstafel komen vraag ik mij af wie aan de touwtjes trekt in het Kremlin, of welke gigantische adder onder het gras ligt. Een dergelijk voorstel verwacht ik eerder als het eindbod dan het openingsbod van de onderhandelingen.
UA heeft een militair bondgenootschap nodig, anders is het slechts kwestie van de boel reorganiseren en "hey daar was ik weer".
Je kunt het ook omdraaien. Ze laten al een maand zien dat ze best zonder NATO lidmaatschap kunnen. Net zo goed als Finland en Oostenrijk zonder konden.bulle bas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:13:
[...]
De gigantische adder steekt pontificaal een paar meter boven het maaiveld uit in laatste zin: "Dat laatste geldt enkel op voorwaarde dat er geen militair verbond mee gepaard gaat."
UA heeft een militair bondgenootschap nodig, anders is het slechts kwestie van de boel reorganiseren en "hey daar was ik weer".
Het is dan ook geen openingsbod. de onderhandelingen zijn al een maand bezigWaaj schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:28:
[...]
Als dit inderdaad het voorstel is waar de Russen mee naar de onderhandelingstafel komen vraag ik mij af wie aan de touwtjes trekt in het Kremlin, of welke gigantische adder onder het gras ligt. Een dergelijk voorstel verwacht ik eerder als het eindbod dan het openingsbod van de onderhandelingen.
Hoeft geen NATO te zijn, het gaat om het militaire pact wat hoort bij je EU-lidmaatschap.downtime schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:14:
[...]
Je kunt het ook omdraaien. Ze laten al een maand zien dat ze best zonder NATO lidmaatschap kunnen. Net zo goed als Finland en Oostenrijk zonder konden.
Een betere tegenstander had UA het lastiger gemaakt. Bovendien kan UA niet zo maar een luchtmacht, landmacht en zeemacht op de been houden. Je ziet dat die laatste ook kapot is, en die eerste heel bescheiden. Nee, die hebben de komende jaren een paraplu van ons nodig.
Het idee is dat Oekraine veiligheidsgaranties krijgt van andere landen. Kortom, als er wat gebeurt, 'mogen' land x, land y, land z etc Oekraine militair helpen.bulle bas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:13:
[...]
De gigantische adder steekt pontificaal een paar meter boven het maaiveld uit in laatste zin: "Dat laatste geldt enkel op voorwaarde dat er geen militair verbond mee gepaard gaat."
In feite is dat ook een verbond, maar veel beperkter. De vraag is of dit concept voldoende is en ten tweede welke voorwaarden er zijn voor de 'veligheidsgaranties'.
Je komt op facebook?nst6ldr schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:34:
[...]
En hier stopte ik al met lezen. Wat Marianne Zwagerman nog op BNR doet is mij een raadsel, als je wilt weten waar haar column over gaat dan voldoet het om even kort op Facebook te kijken wat het sentiment op antivax en complot groepen dat moment is.
Dan kan ik stoppen met lezen.
Verder eens dat het niet altijd geweldig is of dat ik het met haar eens ben maar deze was dan wel weer scherp.
Zeker in het licht van we kunnen geen sancties opleggen aan criminele oligarchen want privacy
Ja daar zou ik als UA zijnde voor bedanken. Bij mogen gaat Putin namelijk gewoon weer dreigen met extreme verwoesting en dan zegt een zeg Duitsland: "oei nee toch niet, laten we praten."Requiem19 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:18:
[...]
Het idee is dat Oekraine veiligheidsgaranties krijgt van andere landen. Kortom, als er wat gebeurt, 'mogen' land x, land y, land z etc Oekraine militair helpen.
In feite is dat ook een verbond, maar veel beperkter. De vraag is of dit concept voldoende is en ten tweede welke voorwaarden er zijn voor de 'veligheidsgaranties'.
UA heeft keiharde garanties nodig. Het onderdeel Budapest-memorandum zijn ze wel gepasseerd.
Belangrijk is vooral wat straks wél mag. Dat NATO-lidmaatschap en stationeren van buitenlandse troepen niet mag, wil niet zeggen dat we Oekraine niet mogen bewapenen en trainen. De kleine lettertjes van een akkoord gaan belangrijk worden.bulle bas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:17:
[...]
Hoeft geen NATO te zijn, het gaat om het militaire pact wat hoort bij je EU-lidmaatschap.
Een betere tegenstander had UA het lastiger gemaakt. Bovendien kan UA niet zo maar een luchtmacht, landmacht en zeemacht op de been houden. Je ziet dat die laatste ook kapot is, en die eerste heel bescheiden. Nee, die hebben de komende jaren een paraplu van ons nodig.
https://www.nu.nl/spannin...n.html#coral_talk_wrapper
Maar, hoe gaat dit nu in zijn werk in praktische zin? Er gaat geen vliegtuig richting Moskou. Op een vlucht naar Polen gezet en tot aan de grens worden gebracht?
Edit: @Stroopwafels was mij al voor.
[ Voor 5% gewijzigd door renegrunn op 29-03-2022 16:26 ]
Jawel, maar is niet voldoende. Om het eigen luchtruim schoon te houden heeft UA behoorlijk wat vliegtuigen nodig. Dat is een dure grap en daarom is het logischer om die van bondgenoten te gebruiken. Zelfde voor zaken op zee.downtime schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:23:
[...]
Belangrijk is vooral wat straks wél mag. Dat NATO-lidmaatschap en stationeren van buitenlandse troepen niet mag, wil niet zeggen dat we Oekraine niet mogen bewapenen en trainen. De kleine lettertjes van een akkoord gaan belangrijk worden.
Dat betekent, stam + t .
Daarnaast is het ook heel belangrijk wat er van Rusland dan tegenover staat. Oftewel mag Rusland over een paar jaar weer een paar 100k soldaten aan de grens zetten, of mag dan de NATO ook troepen klaarzetten aan de grens.downtime schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:23:
[...]
Belangrijk is vooral wat straks wél mag. Dat NATO-lidmaatschap en stationeren van buitenlandse troepen niet mag, wil niet zeggen dat we Oekraine niet mogen bewapenen en trainen. De kleine lettertjes van een akkoord gaan belangrijk worden.
Niet een militair pact mogen sluiten zou ook moeten betekenen dat rusland de garantie geeft om niets te doen en zo wel dat dan alsnog de garantie er is dat NAVO (of losse landen), komen helpen.
[removed]
Een theorie was dat Rusland bevreesd was voor een confrontatie met Nato, een daar spullen voor achter hand hield. Misschien was dat in de eerste weken ook wel zo. Inmiddels ziet het er wel anders uit, Rusland lijkt niet spaarzaam met hun kruisraketten om te springen.Charly schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:58:
[...]
Ja? Jij gelooft er nog steeds in? Het moderne materiaal, de "echte" special forces, etc... Die staan allemaal nog om het hoekje te wachten? Omdat... Redenen?
Als ik mezelf even mag citeren uit deel 1:
[...]
... Inmiddels zijn we een maand verder en ik heb nog geen zinnig antwoord gezien.
Het halve land ligt in puin, miljoenen mensen zijn gevlucht naar het buitenland of op de trein gezet naar het oosten van Rusland. (ik houd mijn hart vast wat hun lot is)downtime schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:14:
[...]
Je kunt het ook omdraaien. Ze laten al een maand zien dat ze best zonder NATO lidmaatschap kunnen. Net zo goed als Finland en Oostenrijk zonder konden.
Een beetje echte NATO hulp was wel welkom geweest denk ik.
Mijn Flickr; Sony A7iii
op een vliegtuig naar turkije en daar overstappen voor een vlucht naar moskou. Zoiets zal het wel zijn/worden.renegrunn schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:25:
Nederland zet 17 Russische diplomaten uit welke als spion worden gezien:
https://www.nu.nl/spannin...n.html#coral_talk_wrapper
Maar, hoe gaat dit nu in zijn werk in praktische zin? Er gaat geen vliegtuig richting Moskou. Op een vlucht naar Polen gezet en tot aan de grens worden gebracht?
Edit: @Stroopwafels was mij al voor.
Tot nu toe stelden die onderhandelingen nauwelijks iets voor. Het is al verrassend dat er nu wel inhoudelijk onderhandeld wordt, de strekking van dit openingsbod maakt mij achterdochtig. Dat Rusland tijd nodig heeft om zich te hergroeperen is duidelijk maar daar is niet zo'n grote stap in de onderhandelingen ten opzichte van hun vorige voorstellen voor nodig.TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:17:
[...]
Het is dan ook geen openingsbod. de onderhandelingen zijn al een maand bezig
Alleen al dat zij de eis van denazificatie bijvoorbeeld laten vallen is vreemd. Nu Marioepol bijna volledig in hun handen is kunnen ze claimen dat de Azov-brigade daarmee vernietigd is en de denazificatie is geslaagd. Mooi vinkje op hun todo-list voor de binnenlandse propaganda, de Russische bevolking kan de waarheid van die claim toch niet controleren. Waarom dan die eis helemaal laten vallen? Maar misschien ben ik wel te wantrouwig en is Putin een eerlijke politicus ...
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: