De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.985.980 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
FunkyTrip schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:09:
Inmiddels lees en zie ik hier en daar de filmpjes van Oekraïnse soldaten die Russische POWs in de knie schieten. (Kan hier niet gepost worden, maar zelfs Thierry post het op zijn propaganda-twitter account).

Zijn daar inmiddels al wat fact-checks over te vinden? Want iedereen kan wel blauwe armbandjes omdoen en oorlogsmisdaden begaan.
Het is sowieso uiterst naïef om te denken dat Oekraïne heiligen zijn die niet af en toe uit de bocht vliegen. Als je makkers overhoop geschoten worden dat doet wat met je en neem je niet altijd rationele beslissingen in oorlogssituaties conform de Geneefse conventie. Zelfs Nederlanders zijn in Afghanistan weleens buiten hun boekje gegaan.

Wat zou het überhaupt zeggen als dat filmpje waar is? Het legitimeert nog steeds niet de acties van Rusland. En dat is precies wat Baudet en anderen proberen m’n met dit filmpje.

Laten we hopen dat alle oorlogsmisdadigers zich moeten gaan verantwoorden in Den Haag. Kan me haast niet voorstellen dat daar geen Oekraïners bij zullen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:05

Seraphin

Meep?

Inmiddels lees en zie ik hier en daar de filmpjes van Oekraïnse soldaten die Russische POWs in de knie schieten. (Kan hier niet gepost worden, maar zelfs Thierry post het op zijn propaganda-twitter account).

Zijn daar inmiddels al wat fact-checks over te vinden? Want iedereen kan wel blauwe armbandjes omdoen en oorlogsmisdaden begaan.
Ik heb het filmpje in kwestie ook gezien. Paar opvallende punten:
- geen insignes of andere herkenningstekens van de "daders"
- geen enkele terugslag of mondingsvuur bij het wapen waarmee de "slachtoffers" op minder dan 1m afstand worden beschoten. (ook geen exit-wounds of wat dan ook, wat je wel mag verwachten bij een 7.76mm wapen)

We kunnen niet uitsluiten dat dit echt is (en zelfs als dit specifieke filmpje nep is kunnen we niet uitsluiten dat dergelijke taferelen zich daadwerkelijk voordoen), maar gezien -vooral- het totale gebrek aan terugslag bij het wapen én het bestaande track-record van de Russisch-gezinden omtrent valse informatie, hou ik een héle grote slag om de arm.

[ Voor 3% gewijzigd door Seraphin op 28-03-2022 17:27 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:13

J2S

Hier is een dagelijks geüpdatete blog van de Oekraïense metal band Ignea. Zij wonen in kyiv. Hier is hun inzicht in dit filmpje en de situatie met overschrijdingen van de Oekraïense kant:
Russian propaganda machine is putting lots of effort to spread a fake video of allegedly improper relations with prisoners of war by Ukrainian soldiers. The video shows a Ukrainian soldier shooting Russian POW's knees. If you watch closely, there are no marks and blood spills on asphalt after shooting, the bands that should cover the wounds are absolutely clean and the legs are just lying over a puddle of 'blood,' and the standing soldiers have incorrect chevrons. The Ukrainian uniforms were stolen in Ukrainian back land in Sumy region on March 23rd with an entire URAL truck that was bringing them to the front to get Ukrainian soldiers changed.

It is important to understand that the Ukrainian Armed Forces are following all conventions and traditions of war, and Ukraine's attitude to captured Russian soldiers is the same, which can be seen in all videos. They all get fed, changed to clothing better than Russia gave them and are provided with a call home to say that they're alive and safe. Of course, we're all people and incidents happen. There is a video of Ukrainian soldier kicking the head of a freshly captured Russian prisoner of war, and that one is true. Said Ukrainian soldier is already rotated and will go through at least a disciplinary hearing.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:18

Als Thierry het deelt moet het wel nep zijn. Heeft hij overigens ook gedeeld hoe Mariepol er bij ligt en hoe het in Kharkiv gaat?

Mbt oorlogsmisdaden - of het filmpje nep is of niet maakt uiteindelijk weinig uit, je kunt er redelijk vanuit gaan dat naarmate de strijd vordert er grote kans is dat iemand z'n zelfbeheersing verliest, zeker als de verliezen aan beide zijden verder oplopen, verhalen over misdaden worden verspreid, etc. Het zou enorm naief zijn om te denken dat het niet gebeurt en toch is het onacceptabel.

En daarom is dit filmpje in ene wel relevant: want het is nep of niet, voor mensen die het willen geloven sowieso waar. Voor mij geen toeval - er doken enorm veel filmpjes op van Russische POW's en die waren vaak tegenovergesteld, ze werden weliswaar vastgebonden en ontdaan van al hun bepakking etc, maar ook verbonden en voorzien van eten en drinken.
J2S schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:32:
Hier is een dagelijks geüpdatete blog van de Oekraïense metal band Ignea. Zij wonen in kyiv. Hier is hun inzicht in dit filmpje en de situatie met overschrijdingen van de Oekraïense kant:

[...]
Ah thanks, deze uitzondering heb ik ook gezien. Herkenbaar beeld wat ze omschrijven.

En verder: Dat moet je als Russische bevelhebber natuurlijk niet hebben, dat de vijand je troepen beter gaat behandelen dan je zelf doet.
user109731 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:24:
Bij de onderhandelingen tussen Oekraine en Rusland zou chemische troep gebruikt zijn:
[Twitter][Twitter]
Ongelovelijk. Wie bedenkt hier het complot bij? :X

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 28-03-2022 17:39 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:24

Qwerty-273

Meukposter

user109731 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:24:
Bij de onderhandelingen tussen Oekraine en Rusland zou chemische troep gebruikt zijn:
[Twitter][Twitter]
En het artikel op WSJ
https://www.wsj.com/artic...ted-poisoning-11648480493

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

vso schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:22:
[...]

Komt omdat ik niet overal verstand van heb (en ook niet pretendeer dat te hebben), dus correcties zijn altijd welkom of vragen of ik wat duidelijker kan zijn .. teminste wel aub met handvat waardoor ik ook begrijp dat ik onzin/onduidelijk was.

Bedoelde in dit geval dan Nato natuurlijk (iets wat de "beer" niet tof vind )
In de scandinavische landen hebben we een redelijke mix zitten.
Noorwegen: wel in NAVO, niet in EU
Zweden: niet in NAVO, wel in EU
Finland: niet in NAVO, wel in EU

Als Finland of Zweden bij de NAVO zou gaan, zou er niet heel veel veranderen, behalve dat die landen dan mee gaan doen aan de NAVO oefeningen en zich veiliger voelen tegen de Russische agressie.

Als Rusland het boze oog op de Baltische staten richt, helpen hun toch mee tegen de Russen vanuit het EU verband.
Als Rusland het boze oog op Finland/Zweden laat vallen, helpen de andere EU landen toch tegen de Russen.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 28-03-2022 17:45 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:29

bloody

0.000 KB!!

PilatuS schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:24:
[...]

Even opgezocht, maar het ziet er nogal nep uit. Geen bloed, heel vreemd vallen, geen schreeuw of niets, maar wat rondrollen op de grond. Het zou mij verbazen als het echt is. Doet mij meer denken aan een film met slechte acteurs.
Zie mijn reply 5 of 10 posts hierboven ;)

https://twitter.com/TheDe...tatus/1508363507301064708

[ Voor 8% gewijzigd door bloody op 28-03-2022 17:40 ]

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Je ziet op Reddit de laatste dagen ook een toename van het aantal filmpjes waarbij je “Oekraïense “ soldaten oorlogsmisdaden ziet plegen, dat varieert van pesten van nabestaanden tot kneecappen en vermoorden. Wat die filmpjes gemeen hebben: het is niet te verifiëren dat het echt is.

Daarmee wil ik overigens niet insinueren dat dit soort dingen niet kunnen gebeuren. De toename in dit soort filmpjes de afgelopen dagen is echter wel opmerkelijk.

Net zoals dat ik in dit topic (ik ben er even wat minder mee bezig geweest) er kennelijk recent ook meer mod-ingrepen lijken te zijn geweest. Tot zover de constatering.

In de categorie jammer: bij mijn dochter in de klas (groep 1) zit ook een kindje met Oekraïense familie, die zitten nu gelukkig hier. Drie keer raden wat de themaletter van deze maand is…..
spoiler:
de Z van zon en zomer…..ai ai ai
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@dr.lowtune

Oke, dus observaties:

- modingrepen hier
- twitter wordt overspoeld met geautomatiseerde onzin - opvallend weinig creativiteit in de reacties en enorm veel herhaling.
- filmpjes waarvan onduidelijk is waar ze vandaan komen met oorlogsmisdaden

Hoe is het elders? Zijn onze favoriete politici ook druk bezig met hun werk doen en die onzin verspreiden, zoals Baudet blijkbaar doet?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:59

gws24

Thinking is hard!

spuit 111 en voegt weinig meer toe :P

[ Voor 92% gewijzigd door gws24 op 28-03-2022 17:51 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Was dat de meeting waar die soldaat met een granaat met pin eruit wegliep ???

Waarom waren der niet meer mensen "infected" ? vreemd verhaal

probeer hier niet pro/anti te zijn .. beetje vreemd waarom nu pas naar buiten, maar 3 niet meer etc ..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 28-03-2022 17:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-09 22:19
YakuzA schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:39:
[...]

In de scandinavische landen hebben we een redelijke mix zitten.
Noorwegen: wel in NAVO, niet in EU
Zweden: niet in NAVO, wel in EU
Finland: niet in NAVO, wel in EU

Als Finland of Zweden bij de NAVO zou gaan, zou er niet heel veel veranderen, behalve dat die landen dan mee gaan doen aan de NAVO oefeningen en zich veiliger voelen tegen de Russische agressie.

Als Rusland het boze oog op de Baltische staten richt, helpen hun toch mee tegen de Russen vanuit het EU verband.
Als Rusland het boze oog op Finland/Zweden laat vallen, helpen de andere EU landen toch tegen de Russen.
Ze doen al mee met oefeningen, ze zijn eigenlijk al helemaal voorgesorteerd om bij de Navo te kunnen er hoeft alleen maar bij het kruisje getekend te worden.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-08 06:45
dr.lowtune schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:39:
In de categorie jammer: bij mijn dochter in de klas (groep 1) zit ook een kindje met Oekraïense familie, die zitten nu gelukkig hier. Drie keer raden wat de themaletter van deze maand is…..
spoiler:
de Z van zon en zomer…..ai ai ai
.
Eerder in de categorie totaal niet relevant voor een kind :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 05-09 11:49
Heeft iemand overigens bevestigde filmpjes van Russen die op burgers enz schieten?

Probeer die persoon die ik regelmatig app in Rusland te overtuigen dat Rusland echt geen vredesmissie doet daar zeg maar. Er moeten wel Russen op te zien zijn zodat er geen twijfel over kan ontstaan over wie de dader is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

klaw schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:49:
[...]
Ze doen al mee met oefeningen, ze zijn eigenlijk al helemaal voorgesorteerd om bij de Navo te kunnen er hoeft alleen maar bij het kruisje getekend te worden.
Dan is het zelfs nog meer een formaliteit dan ik dacht.

https://www.france24.com/...nd-sweden-train-with-nato

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
De_Bastaard schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:50:
Heeft iemand overigens bevestigde filmpjes van Russen die op burgers enz schieten?

Probeer die persoon die ik regelmatig app in Rusland te overtuigen dat Rusland echt geen vredesmissie doet daar zeg maar. Er moeten wel Russen op te zien zijn zodat er geen twijfel over kan ontstaan over wie de dader is…
Dag 1 al - dat oudere echtpaar. Die is helemaal uitgeplozen, maar de vele aanvallen op rijen voor de bakker zijn ook aardig confronterend.

[Twitter: https://twitter.com/euromaidanpr/status/1508416429745491968?s=21]

Prima, die Poolse Mig’s zijn dus niet off limits begrijp ik.

Enfin, vooralsnog onzin. Dus. Thx voor het melden @PLAE

[ Voor 67% gewijzigd door NiGeLaToR op 28-03-2022 17:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
Het Ministerie van Defensie van Armenië schildert het af als onzin. (reactie staat onder dezelfde tweet)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Te bizar toch... onderhandelingen zouden toch neutraal moeten zijn.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Energy ministers from the Group of Seven have rejected demands put forward by Russian President Vladimir Putin that "unfriendly" nations pay for Russian gas with roubles.

That’s according to Germany's Economy Minister Robert Habeck, who spoke with the press after talks with his G7 counterparts on Monday, Reuters reports.

"All G7 ministers have agreed that this is a unilateral and clear breach of existing contracts," Habeck told reporters.
Het gas wordt niet in Rubbels afgerekend door de afnemers.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:21
Ze trainen al langer met NAVO landen. In 2005 was er 'wereldnieuws' omdat een Zweedse sub CVN-76 'tot zinken' had gebracht tijdens een oefening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En het vergiftigen van mensen gaat gewoon verder:
De steenrijke Russische zakenman Roman Abramovitsj en Oekraïense vredesonderhandelaars zijn mogelijk vergiftigd rond vredesoverleg in de Oekraïense hoofdstad Kiev. Volgens de Amerikaanse krant The Wall Street Journal geven de betrokkenen de schuld aan haviken van het Russische regime in Moskou, die de onderhandelingen zouden willen saboteren.

De oligarch Abramovitsj, die tussen Moskou, het Oekraïense Lviv en andere onderhandelingsplekken pendelde, en zeker twee hoge leden van de Oekraïense delegatie hadden symptomen van een vermoedelijke vergiftiging, aldus de krant, die zich baseert op ingewijden. Inmiddels zouden de omstandigheden van de drie zijn verbeterd en zijn hun levens niet in gevaar.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09 14:10

unclero

MB EQA ftw \o/

teacup schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:29:
Ik ken een Armeense en die zei mij ook al dat dit al ze vreesde dat dit van invloed is op het conflict tussen Armenië en Azerbeidjan.
Azerbaijan is al meerdere delen van Nagorno-Karabakh binnen gereden. Iets met de wet communicerende vaten.
Rusland die nog meer mensen en materieel uit die regio weghaalt wordt onmiddelijk beantwoord met verder oprukken van de Azeri's.
RobinHood schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:17:
Dat zakencontacten pissig zijn kan ik wel begrijpen, en vergeet niet: Je kan alleen een serieuze zakenman zijn in Rusland als je in de goede aarde valt. Een Moskou-kritische zakenman kan hooguit een groentenwinkel runnen.
If at all. Ook een groentewinkel heeft een 'krysha' (dakje) nodig. Dan komt er een keer een kerel langs in zo'n leren colbert die zachtjes vraagt of men niet eens wil betalen voor 'beveiliging'. Nee zeggen is een optie. Maar dan kan het opeens zo zijn dat de groentes niet geleverd worden ofzo.
En die krysha heeft zelf ook weer een krysha. Enzovoorts. Als u dan op sociale media kritische posts tikt over Putin, zal het zomaar eens kunnen zijn, dat die zachtpratende vent weer terug is, en u toefluisterd of u niet even kan dimmen op sociale media. Of hij verdubbelt ineens de maandelijkse factuur. Enzovoorts.
NiGeLaToR schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:42:
@dr.lowtune

Oke, dus observaties:

- modingrepen hier
- twitter wordt overspoeld met geautomatiseerde onzin - opvallend weinig creativiteit in de reacties en enorm veel herhaling.
- filmpjes waarvan onduidelijk is waar ze vandaan komen met oorlogsmisdaden

Hoe is het elders? Zijn onze favoriete politici ook druk bezig met hun werk doen en die onzin verspreiden, zoals Baudet blijkbaar doet?
De trollenfabriekjes krijgen weer geld. Dus die gaan nu los op zo'n beetje ieder commentarenpaneel wat ze maar kunnen vinden.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:55:
[...]

Het gas wordt niet in Rubbels afgerekend door de afnemers.
Dan stopt het gas na 31 maart volgens Putin zelf. Contract of niet, /care.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:20

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

vso schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:51:
[...]

Vergelijkingen zijn interresant, maar conclusies trekken voor de toekomst is gewoonweg gevaarlijk denk ik
om het appels met appels vergelijkingen te houden zou ik wel in het verleden blijven.

Stel je voor dat rusland bewust "troep" stuurt en claimt dat het door oorlogs materieel is enzv enzv ..
alleen maar als Nato aanvalt we serieus een kluif hebben om op te kauwen.

Maar als je al sancties hebt sinds 2014 .. hoe de F kan je dan uberhaupt "veel" moderne meuk produceren?

Dit is wel een leuke YouTube: Is Russia low on Ammo? na 5min gaat hij de history in het was in deze of een andere vid (kan niet vinden) waar ze bv uitleggen dat je gewoon na paar dagen serieus te kort hebt aan munitie je schiet bv 50K munitie per x tijd de lucht in dat gaat hard en tikt hard aan ..

WW2 boeit me niet zo dus alle vids verwijderd uit kijk historie .. anders blijf je in recommended videos krijgen van het kanaal
Mee eens hoor. Met mijn WO-II referentiekader drong die associatie met het Ardennen offensief zich alleen steeds bij mij op. De valkuil van dit soort vergelijkingen is dat er een eindeloze discussie kan ontstaan over overeenkomsten en verschillen. Zo'n discussie leidt eigenlijk alleen maar af. Waar ik mijzelf alleen wel op betrap is dat de parallellen die ik zie mij wel heel alert maken voor wat er met het bewind Poetin aan de hand is. Hierover maak ik mij ook best wel zorgen want zo'n situatie kan alle kanten opvallen.

De andere kant van het gelijk is er ook. De historici hebben met hun kennis uit het verleden deze aanval niet zien aankomen. De Volkskrant had hier drie dagen terug nog een artikel over. Een verwijzing naar het verleden kan een juiste analyse van het heden in de weg staan. Wat dat betreft was de militaire analyse voor de inval het meest trefzeker. De politieke kaste zou dus zich maar beter wat meer kunnen aanhaken op de informatie van deskundigen.

Het historische kader is wat het is, historisch kader. Handig om te weten hoe de huidige verhoudingen tussen naties tot stand zijn gekomen. En ook best wel interessant. Ook dat historisch kader heeft een keerzijde. Te pas en te onpas is het gebruikt om nationale identiteit mee te stutten of al cherry pickend stukjes geschiedenis te gebruiken om een eigen stelling mee te versterken. Ik denk dat we de wereld een stukje vriendelijker maken als we begrippen als nationale identiteit en "cultuur" wat meer kunnen relativeren en wat meer de nadruk leggen op overeenkomsten in plaats van verschillen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bschnitz schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:11:
[...]

Dan stopt het gas na 31 maart volgens Putin zelf. Contract of niet, /care.
_O-
Rusland heeft niet het kapitaal voor om zo iets ook echt te doen, das een slechte bluf.
Zelfs als hij dit probeert, voor ons is dit inderdaad ook een /care en we zetten er een blik juristen op?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:14:
[...]

_O-
Rusland heeft niet het kapitaal voor om zo iets ook echt te doen, das een slechte bluf.
Zelfs als hij dit probeert, voor ons is dit inderdaad ook een /care en we zetten er een blik juristen op?
Alleen gas hè, olie niet.

Juristen zullen hem ook weinig bewegen, bedoel hij heeft net de grootste vliegtuigen diefstal ooit gedaan.

Maar we zullen zien :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:50
Wat een prutsers bij nu.nl:
Russen verliezen na grote stad Kherson ook controle over Kyiv-voorstad Irpin

Als de Russen inderdaad de controle over Irpin hebben verloren, is dat een grote klap voor de troepenmacht. De Russen probeerden Kyiv al wekenlang te omsingelen, maar boekten bijna geen terreinwinst meer. Daarnaast zou het de tweede stad zijn die Oekraïne in korte tijd herovert. Dit weekend meldde het Pentagon dat de Russen ook de controle hadden verloren over de grote zuidelijke havenstad Kherson.

Rusland beweert dat de stad nog wél in handen is van haar strijdkrachten, maar Amerikaanse defensiefunctionarissen zeiden dat er opnieuw zware gevechten waren uitgebroken in de havenstad. Meerdere delen van de stad zouden zijn bevrijd.
Kherson is nog stevig in Russische handen, Irpin is nooit helemaal bezet geweest.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Goed nieuws voor Charkov, de humanitaire hulp schijnt op gang te komen:
De wekenlange Russische beschietingen van de oostelijke Oekraïense stad Charkov hebben tot grote verwoestingen geleid, zegt burgemeester Ihor Terechov. Bijna 1180 woongebouwen met meerdere verdiepingen, meer dan vijftig kleuterscholen, ongeveer zeventig scholen en vijftien ziekenhuizen zijn vernield, aldus Terechov tegen het Oekraïense persbureau UNIAN.

...

De stad krijgt humanitaire hulp uit andere steden en er is een lading medicijnen ter waarde van 880.000 dollar (ruim 800.000 euro) uit de VS aangekomen. ,,Charkov is een Russischsprekende stad", citeerde de krant Ukrayinska Pravda Terechov. Hij zegt dat veel inwoners vrienden en familieleden in Rusland hebben. ,,Mensen hadden in hun ergste dromen nooit kunnen vermoeden dat Rusland Oekraïne en Charkov zou aanvallen", aldus de burgemeester.
Ook zou een voorstad van Charkov heroverd zijn:
Oekraïense troepen hebben een dorpje aan de rand van Charkov, de tweede grootste stad van het land, heroverd. Dat meldt het Franse persagentschap AFP.

Tijdens een beveiligingsmissie hebben Oekraïense soldaten de Russische troepen verjaagd uit Mala Rogan, een klein dorp op zo'n vier kilometer van Charkov. ,,Er liggen hier overal Russische lijken", zo getuigde een Oekraïense militair aan AFP. Volgens hem lopen de Russische verliezen op tot zeker 25 soldaten. Daarnaast werden ook verschillende Russische voertuigen vernietigd.

Mala Rogan is van groot strategisch belang voor de Russen. Vanaf dit dorp bombarderen ze woonwijken in Charkov, zo verklaarde de burgemeester van het dorp Igor Terekhov. Enkele kilometers naar het noorden woeden nog steeds gevechten om Vilkhivka, een ander dorp vanwaaruit de Russen hun aanvallen lanceren.

[ Voor 49% gewijzigd door XWB op 28-03-2022 18:31 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 09:12

pro_6or

amateur_60r

Nordcore schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:19:
[...]

In diezelfde reacties staat ook veel kritiek op het rode kruis, bijvoorbeeld doordat ze de term "operatie" gebruiken om de situatie in Oekraine te beschrijven.
Schijnbaar zijn er wat mooie donaties geweest want dit is schandalig van het rode kruis. Ik had ze al laag zitten (strijkstok) maar nu is het echt bijna nul.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PLAE
Interessant artikel over het klaarmaken en overbrengen van materiaal vanuit het buitenland naar Oekraïne

https://www.washingtonpos...clid=11508479159869362182

Edit: goed om toe te voegen dat het over vrijwilligers gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door PLAE op 28-03-2022 18:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
PLAE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:26:
Interessant artikel over het klaarmaken en overbrengen van materiaal vanuit het buitenland naar Oekraïne

Er rijdt ook van alles over de Duitse snelwegen, daarom heeft Duitsland de snelwegcamera's voorlopig uitgeschakeld. Kwestie dat dergelijke konvooien niet live gevolgd kunnen worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:44
Even nog over de pow die in hun knie geschoten wordt. Filmpje is waarschijnlijk fake in elkaar gedraaid door de Russen als propaganda. Zie voor uitleg onderstaande Twitter

[Twitter: https://mobile.twitter.com/Ars_Faivre/status/1508036906088636423]

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 09:12

pro_6or

amateur_60r

PilatuS schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:24:
[...]

Even opgezocht, maar het ziet er nogal nep uit. Geen bloed, heel vreemd vallen, geen schreeuw of niets, maar wat rondrollen op de grond. Het zou mij verbazen als het echt is. Doet mij meer denken aan een film met slechte acteurs.
De “Oekraïners” die het doen dragen ipv de meer zandkleurige kleding die Oekraïne gebruikt verdacht Russisch donker/olijfgroen en de blauwe band die altijd ongeveer de dikte van 1 wikkel heeft zit er driedubbel dik op. Heb ik bij geen enkele soldaat gezien en bij deze dus wel. Zo van, dat ze het maar niet missen. Staged as fuck.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:14:
[...]

_O-
De juristen kunnen echter niet de gaskraan fysiek opendraaien, mocht Rusland de toevoer stoppen.

Eigenlijk zou iemand het lef moeten hebben om de pijpleidingen op te blazen. Dan hoeven onze politici de beslissing niet meer te maken of we van het Russisch gas af willen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Louwke schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:31:
Even nog over de pow die in hun knie geschoten wordt. Filmpje is waarschijnlijk fake in elkaar gedraaid door de Russen als propaganda. Zie voor uitleg onderstaande Twitter

[Embed]
Andersom denkt BILD dat het echt kan zijn, oa op basis van de locatie:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

erhm --> ja/nee + misschien :+

Als je op kan sommen waarom het gelijk al dan niet verschilt ... waarom zou je zoiets niet gebruiken ?

Het grootste probleem en dat bedoelde ik meer is dat je het verleden als graad meter voor de toekomst gebruikt .. oftewel een gesloten stelling nemen waarbij je de opties TE strak limiteert.

Om bij de Ardennen te blijven, daar had je wellicht (zeer waarschijnlijk) een enorm te kort aan informatie
nu heb je een relatieve overvloed van informatie waaruit je moet gaan zeven

We hopen dat dit morgen afgelopen is, en dan vraag ik me af hoe dit tussen dan en bv 5 jaar ge-analyseert gaat worden.. (docu oid) ..

maar van mij mag je komen met dit soort vergelijkingen, ik was alleen benieuwd ;)

Merk wel op dat het vandaag erg "Stil" is aan het front

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:43

koudepinda

Don't Panic

Even weer terug komend op dat filmpje. deze is gister middag/avond in de roulatie gegaan, op het zelfde tijdstip dat er weer een golf aan pro-rus troll activiteit begon + de lading usefull idiots die er vol in mee gaan.

Dit heeft mij er van weerhouden om er überhaupt iets over te melden, gezien het gebrek aan verificatie, en de bron van de berichten pro-russisch zijn, (oftewel waarom heeft een pro-russich kanaal beelden van Oekraïense strijdkrachten die krijgsgevangen beschieten).

inmiddels is de locatie geolocated

recentelijk veroverd gebied door Oekraïne. zegt verder nog weinig. Gebied was daarvoor in Russische handen. en was een tijdje betwist. dus tijd van filmen is een belangrijk gegeven. (welke nog mist)

Wat hierboven al wordt aangegeven in de reacties, bloed op de grond maar wit verband. en andere inconsistenties. iemand die de beelden zo'n beetje frame voor frame heeft ontleed.
[Twitter: https://twitter.com/Ars_Faivre/status/1508036906088636423]

En wat ik zelf direct al gek vond was de wond maar vooral het gebrek aan "schade" ak patronen zijn niet kinderachtig en al helemaal niet van zo dicht bij. Je zou half an flarden geschoten delen van huid verwachten en heftige bloedingen. hier een uiteenzetting van de gebruikelijke AK kalibers en met verschillende AK configuraties. en de gevolgen daarvan op (amateur) ballistische gel
https://www.youtube.com/watch?v=mIAf4KfJdAE

Wat het voor mij nog opmerkelijker maakt is dat er op iemand word geschoten die niet vrij is van "vriendelijke" troepen. Al deze munitie vliegt dwars door iets zieligs als een armpje of beentje. De kans op friendly fire is belachelijk hoog op deze manier.

Vervolgens grijpen de trollen Zelensky's persbericht aan waarin hij vermeld om vooral de Geneefse Conventies na te leven als bewijs dat het wel echt moet zijn 8)7 (even serieus mensen door rood rijden is dodelijk doe het niet, zie hier het bewijs dat we massaal door rood rijden en ik ook). :+

+
tot nog toe heeft Oekraïne de propaganda oorlog bijzonder goed gespeeld. Dit breekt vrijwel geheel met dat beeld op elk front. Dit is louter schadelijk, en daardoor wel heel erg handig voor de russen. (who benefits).

Buiten dat alles om is het simpelweg nog niet "hard" ontkracht, en dat gaat ook gewoon extreem lastig worden. tenzij ze de "krijgsgevangen" in dat filmpje op weten te sporen.

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
vso schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:48:
Merk wel op dat het vandaag erg "Stil" is aan het front
Lees op Reddit dat Mariupol gevallen zou zijn, onbevestigd maar voor de burgers daar waarschijnlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
XWB schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:37:
[...]

De juristen kunnen echter niet de gaskraan fysiek opendraaien, mocht Rusland de toevoer stoppen.

Eigenlijk zou iemand het lef moeten hebben om de pijpleidingen op te blazen. Dan hoeven onze politici de beslissing niet meer te maken of we van het Russisch gas af willen.
Nog veel sterker, ik verwacht dat het hem om iets heel anders gaat en dat hij daadwerkelijk het gas gaat uitschakelen.

Er lopen namelijk bijzondere lange contracten voor gas, deze nu cancelen zou hem goed uitkomen.

Dan EU laten janken voor paar weekjes en nieuwe contracten maken die veel duurder zijn ;)

Dat met een plicht om die gasvelden te vullen tot 80% die ook van Gazprom zijn, gouden combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Bschnitz schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:52:
[...]

Nog veel sterker, ik verwacht dat het hem om iets heel anders gaat en dat hij daadwerkelijk het gas gaat uitschakelen.

Er lopen namelijk bijzondere lange contracten voor gas, deze nu cancelen zou hem goed uitkomen.

Dan EU laten janken voor paar weekjes en nieuwe contracten maken die veel duurder zijn ;)

Dat met een plicht om die gasvelden te vullen tot 80% die ook van Gazprom zijn, gouden combinatie.
Niet tekenen en uit principe voor veel meer geld bij de Amerikanen kopen is ook een optie.

Poetin zou zichzelf in zijn voet schieten daar mee, want ook China ziet dan wat Russische contracten waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

https://liveuamap.com/en/...bducted-oleksiy-konovalov
Today, Russian forces abducted Oleksiy Konovalov, a deputy of the Henichesk council from Servant of the People, the vice Chairman of the Kherson Regional Council Sobolevsky writes on FB. He adds that Konovalov was arrested at a checkpoint because he was on a Russian list
hoevenpe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:50:
Lees op Reddit dat Mariupol gevallen zou zijn, onbevestigd maar voor de burgers daar waarschijnlijk beter.
https://liveuamap.com/en/...pol-is-subjected-to-heavy

lijkt erop van nog niet

[ Voor 30% gewijzigd door vso op 28-03-2022 18:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
bloody schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:55:
[Twitter]

Te bizar toch... onderhandelingen zouden toch neutraal moeten zijn.
Ik had eigenlijk niet anders verwacht van de Russen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

Waarom zou dat beter zijn?

Ik heb niet de illusie dat de Russen daar opeens wel water, voedsel en medische hulp gaan toelaten, doen ze nu immers ook al niet.

Plus met alle verhalen over deportaties, en wat ik al eerder vertelde over hoe Rusland Oekraïne niet alleen van de kaart, maar ook uit het geheugen wil vegen...

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-09 09:34
[...]

Ik hoop dat dit niet waar is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Ik snap je hoop, vrees echter voor een regen in de drup scenario.

Dit conflict laat een interessant concept zien: propaganda die zich tegen de makers en gebruikers keert. Van Putin die zelf ging geloven in z’n eigen kans op succes, de staat van Ukraine en de weerstand die er zou zijn tot de normale soldaat uit de armere delen van Rusland en nu in een land komen met Westerse ontwikkeling.

In zekere zin dus een probleem voor toekomstige propaganda - als je eenmaal door hebt dat alles een leugen is, geloof je niets meer.

[ Voor 54% gewijzigd door NiGeLaToR op 28-03-2022 19:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Als je nog steeds denkt dat het Rusland om de kleur vlag gaat dan mag je echt terug de schoolbanken in. Als Oekraïense leven onder Russisch bewind is praktisch wachten op je executie.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

NiGeLaToR schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:02:
[...]

Dit conflict laat een interessant concept zien: propaganda die zich tegen de makers en gebruikers keert. Van Putin die zelf ging geloven in z’n eigen kans op succes, de staat van Ukraine en de weerstand die er zou zijn tot de normale soldaat uit de armere delen van Rusland en nu in een land komen met Westerse ontwikkeling.

In zekere zin dus een probleem voor toekomstige propaganda - als je eenmaal door hebt dat alles een leugen is, geloof je niets meer.
Dit effect voorspelde ik in het begin al: Poetin kán geen terugtocht organiseren omdat hij dan 100k getuigen z'n land binnenhaalt. Het gros zal daar ongetwijfeld moeten blijven, en een overwinning zal de geluiden van leugens moeten overstemmen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

nst6ldr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:10:
[...]

Als je nog steeds denkt dat het Rusland om de kleur vlag gaat dan mag je echt terug de schoolbanken in. Als Oekraïense leven onder Russisch bewind is praktisch wachten op je executie.
Dit is een onderwerp dat dagelijks de revue passeert, en nooit logische verworpen word. Sommige mensen zien een kloppend hart als iets belangrijkers dan een werkend brijn en een recht van zijn. Maar dat punt als een ziekte ontwijken want er is geen antwoord op. Soms is het belangrijker om gewoon voor de tegenpartij te zijn dan te weten waarom :+

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:09
Tot 31 Maart heeft de EU de tijd om de facturen van de gas in roebels te betalen. Anders dreigt Putin de kraan dicht te draaien..

De berichtgeving over de eventuele vergiftiging van abramovich, is mij wel een brug te ver.. Ik hoop dat dit een hoax is.

Edit: bronvermelding https://t.me/OSINTUKRAINE

[ Voor 8% gewijzigd door Rubberen op 28-03-2022 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Laatst online: 05-09 16:41
Rubberen schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:19:
Tot 31 Maart heeft de EU de tijd om de facturen van de gas in roebels te betalen. Anders dreigt Putin de kraan dicht te draaien..

De berichtgeving over de eventuele vergiftiging van abramovich, is mij wel een brug te ver.. Ik hoop dat dit een hoax is.
Heb je een bron?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
RobinHood schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:59:
Waarom zou dat beter zijn?

Ik heb niet de illusie dat de Russen daar opeens wel water, voedsel en medische hulp gaan toelaten, doen ze nu immers ook al niet.
Er zijn nog 150.000 burgers in de stad, die gaan er ook aan als dit nog weken voortsleept. Deportatie is verschrikkelijk maar dood lijkt me nog erger.

De situatie is uitzichtloos, de kans op militaire ontzetting nihil. Onvergelijkbaar met Kharkov, Sumy en Cherniv waar nog aanvoerlijnen zijn en verse troepen naartoe kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
pro_6or schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:26:
[...]

Schijnbaar zijn er wat mooie donaties geweest want dit is schandalig van het rode kruis. Ik had ze al laag zitten (strijkstok) maar nu is het echt bijna nul.
Wat hadden ze dan moeten doen?

Het is de taak van het Rode Kruis om neutraal te blijven, zodat ze aan alle partijen hulp kunnen blijven bieden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Rubberen schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:19:

Die kraan dichtdraaien kunnen ze 1 x doen. Dan zal de EU gas elders moeten laten aanrukken en Rusland links laten liggen. Rusland verliest dan een groot deel van hun inkomsten en krijgen die nooit meer terug.

Ik douche wel een tijdje koud om dit te zien gebeuren. Als EU niet bang zijn, deze keer.

Ja tuurlijk, als je zo snel door je generaals gaat wijs je je favo huurling.

Jemig, Twitter is echt vergeven van de onzin momenteel. Dat POW-filmpje lijkt door een miljard bots te worden gedeeld, samen met een serie andere bizarre filmpjes - thema is doorgans Azov doet iets tegen burgers, uitgezonden door een schimmig Russisch ‘news agency’-dingetje.

Useful idiots als Joost Niemoller, Baudet, Wierd Duk en hun wappie-korps zijn er maar druk mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:38

Indoubt

Always be indoubt until sure

PLAE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:26:

Edit: goed om toe te voegen dat het over vrijwilligers gaat.
Top actie.

Hier in Nederland mag je als prive persoon bepaalde spullen niet hebben en/of weggeven maar er blijft nog voldoende over van wat we wel kunnen doen.

Ik probeer in mijn netwerk ook bepaalde spullen te regelen en waarschijnlijk gaat dat lukken. Overigens zijn er steeds meer initiatieven en ik denk dat dat goed is. Er is aan veel gebrek in Oekraine. Het zou mooi zijn als we met de rest van de landen om ons heen de ergste nood kunnen verhelpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Dit werpt een interessant licht op dat beruchte POW filmpje:

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
Excuses, bronvermelding in het bericht gemaakt bericht erbij geplaatst.

https://t.me/OSINTUKRAINE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Laatst online: 05-09 16:41
Ik weet niet of een telegrambericht nu echt een bron is? Ik moet zeggen dat ik met mijn 35 oud begin te worden, dus mogelijk is het wel gewoon een goede bron.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Ik heb zo mijn twijfels of het voor de burgers beter is. Die krijgen een enkeltje naar een plek waar ze niet willen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Cyberhelden 49 - Robert van der Noordaa over trollenlegers (Spotify link, andere platformen even zelf zoeken)
Mijn gast van deze week is Robert van der Noordaa. Hij is oprichter van Trollrensincs, waarmee hij onderzoek doet naar online beïnvloedingscampagnes. We praten over trollenlegers en hun rol in de oorlog in Oekraïne.
Mocht je je afvragen waarom rt.com hier verbannen is en binnen EU ook, in deze episode vindt je het antwoord, plus meer. Hij heeft dus ook defamation campagnes meegemaakt, en is persona non grata in Rusland. Wordt ook beticht van Rusland hater terwijl hij er heeft gewoond, Russische vrienden heeft, enz. Gaat ook stukje over China en hun rol van trollenleger in oorlog, plus stukje covid trollen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 28-03-2022 19:33 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hoevenpe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:21:
Er zijn nog 150.000 burgers in de stad, die gaan er ook aan als dit nog weken voortsleept. Deportatie is verschrikkelijk maar dood lijkt me nog erger.
je maakt een grapje zeker ? ---> Holodomor verdiep je daar eens in

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
vso schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:34:
je maakt een grapje zeker ? ---> Holodomor verdiep je daar eens in
Het is nu of over een week, veel langer houden ze het daar niet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

hoevenpe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:36:
[...]

Kom nou je blijft het herhalen maar niet onderbouwen, langzame slachting is beter dan "snelle". De historische parallellen en het eigen narratief staan nu niet echt aan de zijde van de russen. Cultuur moord met de botte hand is beter?

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
NiGeLaToR schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:24:
[...]

Die kraan dichtdraaien kunnen ze 1 x doen. Dan zal de EU gas elders moeten laten aanrukken en Rusland links laten liggen. Rusland verliest dan een groot deel van hun inkomsten en krijgen die nooit meer terug.

Ik douche wel een tijdje koud om dit te zien gebeuren. Als EU niet bang zijn, deze keer.
Ik denk dat je de gevolgen hier wel even zeer hard van onderschat. Indien dit zou gebeuren zou er al snel veel industrie moeten sluiten wegens gebrek aan.. Dit zorgt er dan weer voor dat aanvoerketens doorbroken worden. Een sneeuwbaleffect dus.

Als het mogelijk zou zijn om van dag op dag even van leverancier te wisselen zoals je dat particulier kan doen, had de EU dit wel al gedaan.

Dit wil je echt wel niet meemaken dat Putin morgen die kraan dichtzet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Geen idee of dat beter is, burgers worden naar Rusland gedeporteerd en zien hun land en familie waarschijnlijk nooit meer terug. En als ze naar werkkampen moeten dan wordt je leven er niet per se beter op.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:14
[...]

Die wij vervolgens betalen met de bevroren tegoeden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 10:20

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

unclero schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:10:
[...]

Azerbaijan is al meerdere delen van Nagorno-Karabakh binnen gereden. Iets met de wet communicerende vaten.
Rusland die nog meer mensen en materieel uit die regio weghaalt wordt onmiddelijk beantwoord met verder oprukken van de Azeri's.
Nog even wat bronnen erbij gezocht. De Azeri's lijken inderdaad aan het testen te zijn of Rusland nog zijn aandacht erbij heeft:Deze vond ik opmerkelijk, dat Armenië zich nu tot Turkije lijkt te richten, als gevolg van het conflict met Oekraïne. Misschien heb ik het gesimplificeerd, maar ik zag Armenië - Azerbeidzjan als een Proxy oorlog van Turkije en Rusland, die hun overeenkomstige geloofsgenoten ondersteunden. Wanneer nu Turkije zowel met Azerbeidzjan als met Armenië diplomatieke betrekkingen gaat onderhouden, lijkt mij complex als beiden nog schermutselingen met elkaar hebben:(De betrouwbaarheid van de bron kan ik alleen niet goed beoordelen).

Al met al best een cynische spinn-off van het conflict met Oekraïne dat een oorlog als deze ook oplaait.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Rubberen schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:40:
[...]

Ik denk dat je de gevolgen hier wel even zeer hard van onderschat. Indien dit zou gebeuren zou er al snel veel industrie moeten sluiten wegens gebrek aan.. Dit zorgt er dan weer voor dat aanvoerketens doorbroken worden. Een sneeuwbaleffect dus.

Als het mogelijk zou zijn om van dag op dag even van leverancier te wisselen zoals je dat particulier kan doen, had de EU dit wel al gedaan.

Idealiter niet, maar nu buigen is capitulatie. En als ie het doet, zijn we zo snel als mogelijk van gas en olie af vanuit Rusland.

We hebben zelf toegestaan een abo te nemen op een dictator, dus dan ook dealen met de consequenties.

Maargoed - ik denk dat het niet gebeurt omdat Putin weet dat als dit 1 x gebeurt het einde Russische economie is. Wij gaan veel last hebben, Rusland stopt (economisch) te bestaan. China gaat de Europese prijs niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
Ze mogen toch ook met Bitcoin betalen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
NiGeLaToR schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:50:
[...]

Idealiter niet, maar nu buigen is capitulatie. En als ie het doet, zijn we zo snel als mogelijk van gas en olie af vanuit Rusland.

We hebben zelf toegestaan een abo te nemen op een dictator, dus dan ook dealen met de consequenties.

Maargoed - ik denk dat het niet gebeurt omdat Putin weet dat als dit 1 x gebeurt het einde Russische economie is. Wij gaan veel last hebben, Rusland stopt (economisch) te bestaan. China gaat de Europese prijs niet betalen.
De geleidelijke afstap van gas is de beste manier voor de europese burger. Als morgen het al gebeurt is de EU hier niet op voorbereid en zal dit grote gevolgen hebben. We zijn hier als burgers veel gewoon, plots geen gas meer kunnen verkrijgen of moeten rantsoeneren zal enkel maar tot grote sociale onrust zorgen. En daar kies ik niet voor.

En voor de duidelijkheid, de burger heeft zichzelf niet afhankelijk gemaakt van het Russische gas. Onze leiders hebben dit veroorzaakt.

Verder zou ik er niet van uitgaan dat hij het NIET doet. Sowieso gaan we het russisch gas af, dus hij weet dat die inkomstenbron met tijd verdwijnt. Waarom zou je het dan nu al niet doen, nu de EU hier grote last van zou ondervinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
https://www.bbc.com/news/world-europe-60904676

Dit is dus veel eerder gebeurd deze maand? Het goede nieuws is dat ze nog aan het onderhandelen zijn, maar dat betekend vrijwel niets als je vervolgens die onderhandelaars 'waarschuwt'. Het nut van die gesprekken is dan vrijwel nergens op gebaseerd.

---

Hoe zit het met ons als EU? Ik lees op NU.nl dat wij ons niet kunnen bewapenen tegen Rusland. Klopt dit? Duitsland gaat veel in het leger investeren en wij Europa gaan toch meer doen met een wapenschild?

---

De wereld wordt er niet vrolijker op, moet dit soort nieuws ook eigenlijk niet lezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

hoevenpe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:36:
[...]

Ik blijf je bijdrages wel apart vinden.

Waarom denk je werkelijk dat die mensen beter af zijn? En dan graag een langere uitleg dan een oneliner.

Het is al keer op keer op keer uitgelegd hoe de Russen rollen, een simpele "jamaar anders gaan ze dood" is geen argument, want dood gaan ze sowieso wel.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Rubberen schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:40:
Dat wil ik wel .. dat is "zelfmoord" namelijk scheelt ons sancties ... roebel is niks waard hoe wil je dan goederen kopen als je geen inkomsten hebt ?

Wat denk je dat een issue zou zijn ?

Ik ben van 1700m3 naar 700m3 gezakt en daarvoor hoef ik geen extra paar sokken/trui voor aan .. kassen (bloemen/fruit) kunnen perfect met warmtepompen overweg ..

We produceren ons eigen bio-gas, stadsverwarming met Datacenters, staal smelten we met elektra niet met gas.

Tja er zijn wat uitdagingen maar het is niet alsof er geen oplossingen ervoor zijn..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:50:
[...]

Gas naar China is sowieso geen optie. De huidige pijplijn naar China zit al aan de capaciteit en heeft ook geen aansluiting op de leidingen naar Europa. Een nieuwe pijplijn duurt aantal jaar. Deze is inmiddels al wel overeen gekomen tussen China en Rusland.

Wat ik ook tegen was gekomen in een podcast is dat de productie niet stilgelegd kan worden in Rusland. Het zou jaren kosten om een stilgelegde bron weer op te starten. Ben dit nog niet in andere bronnen tegengekomen. Indien waar is het een nog grotere bluff van Poetin.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• PLAE
Een artikel over hoe de Finnen sinds de Winteroorlog en Tweede Wereldoorlog al rekening houden met opnieuw een oorlog met de Russen. Voorbereidingen gaan daar - vanuit vredestijdperspectief bekeken - heel ver.

https://www.ft.com/conten...clid=11508480952720404481

Voor wie het Finse perspectief interessant vindt nog een college vanuit een oud-Kolonel uit het Finse leger (inlichtigenofficier) over het Russische denken. Er staat ook een Engelse versie (qua geluid) op Youtube mocht iemand dat fijner vinden.

YouTube: Tiedustelueverstin arvio Venäjästä | 3.12.2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-09 18:26
vso schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Dat wil ik wel .. dat is "zelfmoord" namelijk scheelt ons sancties ... roebel is niks waard hoe wil je dan goederen kopen als je geen inkomsten hebt ?

[...]

Wat denk je dat een issue zou zijn ?

Ik ben van 1700m3 naar 700m3 gezakt en daarvoor hoef ik geen extra paar sokken/trui voor aan .. kassen (bloemen/fruit) kunnen perfect met warmtepompen overweg ..

We produceren ons eigen bio-gas, stadsverwarming met Datacenters, staal smelten we met elektra niet met gas.

Tja er zijn wat uitdagingen maar het is niet alsof er geen oplossingen ervoor zijn..
Ik denk dat vooral de snelheid waarmee het moeten omgezet het probleem is. Ik ben met je eens dat het prima zonder Russisch gas zou moeten kunnen, maar daar gaat wel een voorbereiding aan vooraf. Huishoudens laten minderen geloof ik wel in, maar de industrie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
PLAE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:04:
Een artikel over hoe de Finnen sinds de Winteroorlog en Tweede Wereldoorlog al rekening houden met opnieuw een oorlog met de Russen. Voorbereidingen gaan daar - vanuit vredestijdperspectief bekeken - heel ver.

https://www.ft.com/conten...clid=11508480952720404481

Voor wie het Finse perspectief interessant vindt nog een college vanuit een oud-Kolonel uit het Finse leger (inlichtigenofficier) over het Russische denken. Er staat ook een Engelse versie (qua geluid) op Youtube mocht iemand dat fijner vinden.

YouTube: Tiedustelueverstin arvio Venäjästä | 3.12.2018
Die grens tussen Rusland en Finland is ook lastig terrein. De Sovjets bleven troepen aanvoeren maar kwamen er gewoon niet doorheen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
XWB schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:17:
[...]

Die grens tussen Rusland en Finland is ook lastig terrein. De Sovjets bleven troepen aanvoeren maar kwamen er gewoon niet doorheen.
Als je het interessant vindt kan ik je de volgende boeken aanraden.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51YpCkUwnPL._SX218_BO1,204,203,200_.jpg/img%5Damazon.com/images/I/61eI5YotXoL._SX387_BO1,204,203,200_.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61eI5YotXoL._SX218_BO1,204,203,200_QL40_FMwebp_.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door PLAE op 28-03-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mensen ..
- nordstream --> direct naar DE
- 1 lijn via polen
- 1 lijn via Oekraine (2biljoen euro/USD inkomsten) YouTube: Nord Stream 2: Was It Merkel's Biggest Mistake? T=5:20 ongeveer
Afbeeldingslocatie: https://gdb.rferl.org/35E7414B-EF23-423E-A234-246C6AFDCEC5_w650_r0_s.jpg

jens17 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:14:
[...]
Ik denk dat vooral de snelheid waarmee het moeten omgezet het probleem is. Ik ben met je eens dat het prima zonder Russisch gas zou moeten kunnen, maar daar gaat wel een voorbereiding aan vooraf. Huishoudens laten minderen geloof ik wel in, maar de industrie?
Probleem zit hem eerder in de overschakeling / tekort aan WP en installateurs .. en uitteraard de aanschafprijs

Technisch kan het ..dat het een uitdaging is en wie betaald wat ?

BTW het filmpje YouTube: Nord Stream 2: Was It Merkel's Biggest Mistake?

daar zegt men dat we ook zelf een enorme uitdaing zouden hebben hoe substantieel is dat eigenlijk echt ?

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 28-03-2022 20:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:17:
[...]

[YouTube: World War II Every Day with Army Sizes]
didn't watch maar was het niet zo erg dat 20 soldaten oid gewoon een inmens stuk grens met suc6 wisten te beschermen
+ snipers die gewoon extreem relaxed aan het cherrypicken waren ?

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:36
Yaksa schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:22:
[...]

Dat is toch geen vrijheid? Die mensen wonen al op een plek waar ze graag wonen. Die willen helemaal niet verhuizen. Die willen bij opa en oma in de buurt blijven wonen omdat opa en oma graag de kleinkinderen willen zien opgroeien. Die willen het graf hun grootouders kunnen blijven verzorgen. Of het akkerland wat al 100 jaar door de familie ingezaaid en bemest wordt blijven verzorgen.
Je doet nu net alsof er beweerd is dat de huidige situatie een wenselijke uitkomst is. Maar dat is niet wat er is beweerd. Je denkt nu puur moralistisch, niet realistisch. De realiteit is dat het feit dat er niet elke dag iemand langs komt om je spullen te stelen en vrouwen te ontvoeren het gevolg is van een opgebouwde beschaving. Wetten en regels geven zekerheden en een zekere mate van vrijheid. Vervolgens loop je als beschaving het risico dat op een dag een keer iemand over je heen loopt. Daarvoor zorg je voor een leger en allianties.

Moralistisch is je vinger opsteken en zeggen ja dat zou niet moeten gebeuren. Helemaal mee eens, maar dat verandert echter helemaal niks. Dan zijn er nog steeds tientallen miljoenen mensen verzeild in een oorlog. Realistisch is een voorstel zoals ik heb geopperd met een duidelijke geografische scheiding gecombineerd met het open houden van de grenzen. Putin kan dit verkopen en het verlies aan levens en bezittingen blijft daarmee voorlopig beperkt tot hetgeen nu is verloren.

Dan mag je dat een stom plan vinden. Maar kom dan aub met een realistisch alternatief en niet met een moralistische veroordeling. Die moralistische veroordeling zou geen reden mogen zijn om dit conflict jaren lang door te laten gaan. Vergeet ook niet dat de huidige sancties pas met de tijd echt effect gaan hebben. Nu tijd rekken is in de toekomst winnen. Des te meer wanneer je dit combineert met de inhaalslag voor de diverse legers die nu op de planning staat. Onze vuist wordt groter. Als we woord bij daad voegen en daadwerkelijk geen olie en gas meer importeren dan wordt de vuist aan de andere kant alleen maar kleiner.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 28-03-2022 20:48 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:15
koudepinda schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:50:
Even weer terug komend op dat filmpje. deze is gister middag/avond in de roulatie gegaan, op het zelfde tijdstip dat er weer een golf aan pro-rus troll activiteit begon + de lading usefull idiots die er vol in mee gaan.
Ik vind het vooral opvallend dat pas de laatste week/2 weken echt "embedded" filmpjes van de Russen naar buiten komen. We hadden eigenlijk alleen de tiktok brigade van Kadyrov. Maar verder vrij weinig, geen nieuws niks. Ook de trollenfabrieken leken zich rustig te houden. Eigenlijk pas toen het leger van Rusland stil viel, het front stabiliseerde begon men zich weer te roeren. Reddit wordt sinds een week (dat Oekraine gebieden terugpakt) echt overspoeld met pro-Russisch materiaal, veel wat vrij snel gedebunked kan worden of overduidelijk van de eerste week is.
Men moet ineens een punt maken, iets doen tegen de positieve berichtgeving rondom Oekraine. En zoals je zegt, de Usefull idiots gaan er in mee. Baudet zag ik al iets van propagandatool Patrick Lancaster retweeten. Nu is het wachten nog op een filmpje of berichtje van Graham Philips en de lijn is weer terug naar 2014.
Ik heb het idee dat de Russen het allemaal niet nodig vonden en halfbakken deden. En nu moeten ze toch wat doen om de Oekrainers in diskrediet te brengen.

Maar ja.. met hun trackrecord }:O :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Indoubt schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:25:
[...]

Top actie.

Hier in Nederland mag je als prive persoon bepaalde spullen niet hebben en/of weggeven maar er blijft nog voldoende over van wat we wel kunnen doen.

Ik probeer in mijn netwerk ook bepaalde spullen te regelen en waarschijnlijk gaat dat lukken. Overigens zijn er steeds meer initiatieven en ik denk dat dat goed is. Er is aan veel gebrek in Oekraine. Het zou mooi zijn als we met de rest van de landen om ons heen de ergste nood kunnen verhelpen.
Probleem is dat het snel een bende wordt, zie https://www.1limburg.nl/i...raine-stopt-noodgedwongen. Er is 1 maart al letterlijk opgeroepen niet zomaar wat te gaan doneren;
Aan de Pools-Oekraïense grens staan de hulpgoederen meters hoog opgestapeld, vertelt Ceelen. „Overal liggen bergen kleding, wc-papier, shampoo, babyvoeding en blikjes tonijn. Er komt geen einde aan.” Ceelen reisde afgelopen zaterdag naar de Poolse stad Jaroslaw, vlak bij Oekraïne. Daar praat haar team met mensen die net de grens overkwamen, om de hulp af te stemmen. Stichting Vluchteling heeft ook teams in Polen, Moldavië en Roemenië om samen met lokale organisaties noodhulp op te zetten.

Ceelen verwacht dat de bulk van de spullen die nu wordt ingezameld, wordt geweigerd. Want hoe vind je de tube tandpasta die je nodig hebt tussen al die zakken met gedoneerde spullen? „Die worden op één hoop gegooid: er is niemand om uit te zoeken wat het is.”
TLDR de vraag is vooral geld te doneren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
sdk1985 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:41:
[...]
Dan mag je dat een stom plan vinden. Maar kom dan aub met een realistisch alternatief en niet met een moralistische veroordeling. Die moralistische veroordeling zou geen reden mogen zijn om dit conflict jaren lang door te laten gaan. Vergeet ook niet dat de huidige sancties pas met de tijd echt effect gaan hebben. Nu tijd rekken is in de toekomst winnen. Des te meer wanneer je dit combineert met de inhaalslag voor de diverse legers die nu op de planning staat. Onze vuist wordt groter. Als we woord bij daad voegen en daadwerkelijk geen olie en gas meer importeren dan wordt de vuist aan de andere kant alleen maar kleiner.
Ik denk dat Oekraïne nu het momentum heeft. Niet over een paar jaar. De dreiging van dat kernwapen waar je het eerder over had blijft er vanaf de Russische zijde.

Nu is het moment waarop het leger goed is getraind door de NAVO. Dit is het moment waarop de hele wereld sympathie heeft voor Oekraïne. Dat cijfer gaat vanaf nu alleen maar zakken. Sancties zullen ook sneller verminderen dan je nu hoopt. Nu krijgen ze gratis wapens, geld, inlichtingen en steun in alle vormen behalve soldaten.

Dus nu is het moment om te kijken hoe ver ze militair gezien kunnen komen. Pas als ze aan het einde van hun latijn zijn en de fronten vast zijn gelopen is het moment om eieren voor je geld te kiezen. Het zou kunnen dat we al bijna op dat punt zitten. Daar gaan wij niet echt een beeld van krijgen. Maar ik vermoed van niet. Reserves zijn net gemobiliseerd. Het moreel is hoog. Maar voor de zomer moet dit wel afgelopen zijn.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Ik moet zeggen dat jullie bijna allemaal totaal niet de impact snappen van gas dicht.

Veel van jullie maken opmerkingen over hoe dit geen issue is en wij nu toch nauwelijks gas verbruiken. Of maken opmerkingen over hoe ze een trui aandoen.

Dus laat ik effe kort uitleggen wat de impact is als daadwerkelijk de kraan uit gaat.

1: Huishouden verbruiken ergens tussen de 10-20% van het gas, de rest is industrie.

2: Veel stroom word opgewekt door gasturbines, dat is niet bepaald weinig, +- 60%. Dat kunnen wij niet opvangen.

Gaskraan dicht betekent voor ons lockdown, heeft niets met een extra trui te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
PLAE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:54:
[...]

Ik denk dat Oekraïne nu het momentum heeft. Niet over een paar jaar. De dreiging van dat kernwapen waar je het eerder over had blijft er vanaf de Russische zijde.

Nu is het moment waarop het leger goed is getraind door de NAVO. Dit is het moment waarop de hele wereld sympathie heeft voor Oekraïne. Dat cijfer gaat vanaf nu alleen maar zakken. Sancties zullen ook sneller verminderen dan je nu hoopt. Nu krijgen ze gratis wapens, geld, inlichtingen en steun in alle vormen behalve soldaten.

Dus nu is het moment om te kijken hoe ver ze militair gezien kunnen komen. Pas als ze aan het einde van hun latijn zijn en de fronten vast zijn gelopen is het moment om eieren voor je geld te kiezen. Het zou kunnen dat we al bijna op dat punt zitten. Daar gaan wij niet echt een beeld van krijgen. Maar ik vermoed van niet. Reserves zijn net gemobiliseerd. Het moreel is hoog. Maar voor de zomer moet dit wel afgelopen zijn.
Hmm, dat is inderdaad een heel ander uitgangspunt. Mag ik hieruit opmaken dat jij verwacht dat Rusland wordt teruggedrongen de komende weken? Anders snap ik niet zo goed wat er te winnen valt door uit te stellen.

(Mijn verwachting is overigens dat er veel geld voor herstel naar Oekraïne zal stromen indien het op een splitsing zou uitdraaien.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bschnitz schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:57:
Ik moet zeggen dat jullie bijna allemaal totaal niet de impact snappen van gas dicht.

Veel van jullie maken opmerkingen over hoe dit geen issue is en wij nu toch nauwelijks gas verbruiken. Of maken opmerkingen over hoe ze een trui aandoen.

Dus laat ik effe kort uitleggen wat de impact is als daadwerkelijk de kraan uit gaat.

1: Huishouden verbruiken ergens tussen de 10-20% van het gas, de rest is industrie.

2: Veel stroom word opgewekt door gasturbines, dat is niet bepaald weinig, +- 60%. Dat kunnen wij niet opvangen.

Gaskraan dicht betekent voor ons lockdown, heeft niets met een extra trui te maken.
Gaskraan dicht =! Russische gaskraan dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:39

Grvy

Bot

Als je dan percentages noemt en zegt dat iedereen het mis heeft verwacht ik op zijn minst wat bronnen. :)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Grvy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:59:
[...]

Als je dan percentages noemt en zegt dat iedereen het mis heeft verwacht ik op zijn minst wat bronnen. :)
De verwachting dat er niks aan de hand is en dat je het oplost met een trui zijn fout.

Het zijn 2 simpele Google opdrachten om deze informatie te vinden over de %.

https://images.app.goo.gl/gJArDQzZj63av9gg7

[ Voor 31% gewijzigd door Bschnitz op 28-03-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 05-09 11:49
Ben wel benieuwd of putin de kraan nu dichtdraait. Hij naait zichzelf ook, de vraag is nu wie heeft de meeste last van het dichtdraaien. Onze industrie en voedselvoorziening heeft toch wel wat gas nodig…

Betalen we btw een normale prijs voor het LNG uit Amerika of weten die nu ook wel misbruik te maken van de situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:58:
[...]

Gaskraan dicht =! Russische gaskraan dicht
Nederland kan het misschien nog wel opvangen. Richting Oost-Europa is de afhankelijkheid van Russisch gas nog veel groter. Ik dacht Bulgarije bijna 90% van de energie. Ik denk dat daarom de EU ook geen blok kan gaan vormen tegen Rusland. Er zullen zeker landen zijn die zich wel gedwongen voelen om gas in Roebels te gaan afrekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-09 09:34
Kijk, voor mij is het simpel
Als Poetin kon, had hij allang het gas dichtgedraaid na de aankondiging van de sancties
Feit is dat dit niet gebeurd is en ik dus ook niet snel verwacht dat hij dit gaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zou graag hier verder gaan Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas ? ik vind het wel mega intressant..
offtopic:
Als je wilt en als de mods het toestaan .. i don't mind als men bv het topic overneemt oid (lees startpost naar eigen hand zou zetten

dit is algemeen gesteld

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 23:22
Tegen die tijd mag ik toch hopen dat we wel bereid zijn om die te "nationaliseren".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985

Dat van die gasturbines is in deel 1 al besproken. Dat is inderdaad erg onhandig.

Nederland heeft in 2021 39.000 mln m3 geëxporteerd, 22000 geproduceerd en 44000 geïmporteerd. Het verbruik was 40.000. Als je de export stopt dan kom je 18.000 tekort. In 2020 en 2021 kwam er reeds 9700 via LNG. Dat zal verdubbeld moeten worden om het huidige verbruik te handhaven.

Zie https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/00372
Wil je weten hoeveel gas en olie we nog hebben? zie https://www.nlog.nl/olie-en-gas-overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
gekkie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:05:
[...]

Tegen die tijd mag ik toch hopen dat we wel bereid zijn om die te "nationaliseren".
Hehe, dat gaat helaas iets anders. De regel is dat als de velden niet op tijd zijn gevuld dat het bedrijf de velden of pockets moet verkopen omdat ze geen certificaat meer krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
sdk1985 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:58:
[...]

Hmm, dat is inderdaad een heel ander uitgangspunt. Mag ik hieruit opmaken dat jij verwacht dat Rusland wordt teruggedrongen de komende weken? Anders snap ik niet zo goed wat er te winnen valt door uit te stellen.
Kan wishful thinking zijn vanuit mij natuurlijk. Maar Rusland begon op volle kracht eind februari. Oekraïne niet helemaal (geen algehele mobilisatie).

Eerlijk is eerlijk Rusland heeft natuurlijk ook niet algeheel gemobiliseerd. En ze kunnen nog meer actieve troepen aanvoeren. Maar dat zorgt niet snel voor een verdubbeling van troepen met een goede moraal. Bij de Oekraïners wel.
(Mijn verwachting is overigens dat er veel geld voor herstel naar Oekraïne zal stromen indien het op een splitsing zou uitdraaien.)
Klopt. Dat kan nu al. 300 miljard van de Centrale Russische Bank is bevroren. Er wordt nu uitgezocht of het juridisch mogelijk is om de helft daarvan richting Oekraïne te schuiven voor de opbouw (bron: Rob de Wijk op BNR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 23:22
Bschnitz schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:09:
[...]

Hehe, dat gaat helaas iets anders. De regel is dat als de velden niet op tijd zijn gevuld dat het bedrijf de velden of pockets moet verkopen omdat ze geen certificaat meer krijgen.
Ik mag aannemen dat als (ongetwijfeld een ander deel van Gazprom, dus misschien voor de gemiddelde jurist lastig) niet meer contractueel levert, men in het kader van nationale veiligheid, die gasopslagvelden iets eerder gaan confisqueren dan te wachten tot of ze in het najaar wel of niet gevuld zijn.
Maar misschien is dat ijdele hoop, de Nederlandse overheid heeft al vaker blijk gegeven weinig doortastend en vooruitziend te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Staakt het vuren, want ingraven, herbewapenen en weer door. Geldt voor Ukraine ook - doch maken die de meeste progressie momenteel.

Vooralsnog geloof ik er weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

sdk1985 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:53:
[...]

Probleem is dat het snel een bende wordt, zie https://www.1limburg.nl/i...raine-stopt-noodgedwongen. Er is 1 maart al letterlijk opgeroepen niet zomaar wat te gaan doneren;

[...]

TLDR de vraag is vooral geld te doneren.
Ongetwijfeld gaat er ook veel mis, daar is betere afstemming voor nodig. Dit soort verhalen zie je altijd en kun je ook verwachten.

Dan nog staat het in geen verhouding van hetgeen er wel goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
gekkie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:13:
[...]

Ik mag aannemen dat als (ongetwijfeld een ander deel van Gazprom, dus misschien voor de gemiddelde jurist lastig) niet meer contractueel levert, men in het kader van nationale veiligheid, die gasopslagvelden iets eerder gaan confisqueren dan te wachten tot of ze in het najaar wel of niet gevuld zijn.
Maar misschien is dat ijdele hoop, de Nederlandse overheid heeft al vaker blijk gegeven weinig doortastend en vooruitziend te zijn.
Hebben ze slim gedaan, je komt er niet aan.TAQA Energy BV in Alkmaar als voorbeeld. Alles via onze Arabische vrienden.

https://www.platform-inve...-lecture-us-about-russia/

Pagina: 1 ... 84 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: