Hoe weet je dat?
Dankzij mijn werk heb ik genoeg Russische en oost-europese contacten, en mijn beeld is heel anders.
Ja, de ouderen, de generatie die nog in de Sovjet Unie is opgegroeid, die boeit het allemaal niet zoveel. Die hebben alles al zien komen en gaan, en ook wel bitterdere ellende meegemaakt.
Maar de jongere generatie, en dan bedoel ik praktisch alles onder de 40 mee, die vindt dit echt kut met stoofperen. Die zijn opgegroeid in een tijd dat ze meer en meer en meer kregen, met een blik op het westen, open grenzen, eindeloze mogelijkheden praktisch, en die zien dat nu als een kaartenhuis instorten.
De braindrain was al een vrij serieus probleem, met name in Rusland [en ook in Moldavia, en ook wel in Ukraine, maar dat is nu niet belangrijk], iedereen die weg kan en wil, peert hem. En dat zijn dan vaak hoogopgeleiden, al mijn Russische leerlingen zijn behoorlijke knappe koppen, en echt een gemis voor Rusland dat zij settelen hier in Nederland en niks meer met moeder Rusland te maken willen hebben.
Reken maar dat dat nu alleen maar toeneemt, ik ken genoeg Russen die beseffen dat de economische schade nu al gigantisch is, laat staan als dit nog eens een jaar doorettert. Natuurlijk zal er grijze en zwarte import van allerlei dingen zijn, maar dat stilt niet alle honger. Plus dat mensen nu meer dan ooit opgesloten zitten in Rusland. Even een citytripje Milaan kunnen ze vergeten. En over niet al te lange tijd zullen zelfs binnenlandse vluchten niet meer mogelijk zijn omdat de reserve-onderdelen voor de Boeing's en Airbussen op zijn, en zoveel Russische lijnvliegtuigen zijn er niet, en ook die nieuwe Sukhoi heeft Europese onderdelen nodig, want Rusland is niet in staat om ze zelf te maken.
Dus ja, nog grotere brain drain, in een land waar zeker mannen niet oud worden. Er is al een tekort aan ingenieurs en dergelijke, en dat gaat alleen maar erger, en erger, en erger worden.
De sancties zijn niet een trap in de ballen om Putin op zijn knieën te dwingen, en al helemaal niet om het volk in opstand te dwingen. Dit is het, op lange termijn, volledig neutraliseren van Rusland als tegenstander. Op zowel economisch als militair vlak.
"Jamaar China zal....", China zal helemaal niks. China heeft Rusland al nodig voor het meer technologisch geavanceerde spul, China kan niet eens normale vuurwapens en moderne straalmotoren maken bijvoorbeeld, en ook op elektronica vlak lopen ze gewoon achter. Leuk dat ze smartphones kunnen bakken, maar radarsystemen zijn toch iets moeilijker.
Keer op keer lezen we over deserterende troepen, voorraden die opraken en omslingelingen, etc. terwijl de realiteit op de grond is dat rond Kyiv een nieuw groot offensief gestart lijkt te zijn.
De blauw-gele bril vertroebeld net zo goed.
De realiteit is dat beide gebeurt. Het is ondanks alles dat ze nu weer een offensief beginnen, kunnen ze doen, maar ze zullen niet ver komen.
Punt is alleen dat ze dus hongerige soldaten zonder munitie en enige vorm van steun naar het front sturen, en daardoor krijg je dus dit soort bizarre verliezen. Het is geen teken dat de verhalen niet waar zijn, het is een teken dat het de legerleiding gewoon totaal niet boeit.
Afghanistan hebben ze verlaten omdat het land het economisch niet meer trok, niet omdat het zo'n succesverhaal was. De eerste Tsjetsjeense oorlog is gestopt omdat het volk het, na meer dan een jaar en 15k zinken kisten, wel zat was.
En de tweede is vooral gewonnen door totale verwoesting en het omkopen van Kadyrov, maar om nou te zeggen dat dat conflict volledig gesust is? Er zullen genoeg Tsjetjenen gewoon wachten totdat Rusland en Kadyrov verzwakt zijn, zoals altijd in die geschiedenis daar.
People as things, that’s where it starts.