Begrijp ik. Wat ik schreef was vanuit Oekraïens perspectief ;-)hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:40:
[...]
Met minder dan de hele Donbass en een strook naar De Krim kan Poetin niet thuiskomen. Terug naar de situatie van 5 weken geleden is een totale nederlaag, dan is alles voor niets geweest.
Nu ja denk niet dat we vrolijk worden hij dat doet (A.B.C wapens inzetten) over een stukje "landje pik" .. dus ook dan zal onze reactie het zelfde zijn..downtime schreef op maandag 28 maart 2022 @ 00:10:
[...]
Zuid Korea heeft twee keer de bevolking van Noord Korea en is per hoofd van de bevolking 25 (!) keer rijker (als ik Wikipedia mag geloven). Maar Noord Korea heeft kernwapens en dus kan Zuid Korea dat land nooit bezetten.
Hoe moet Oekraine ooit een oorlog tegen Rusland winnen zolang Rusland kernwapens heeft? Het enige wat Putin nu tegenhoudt is de reactie van het buitenland als hij kernwapens inzet in een oorlog waarin hij zelf de agressor is.
Wat ik overgens meer bedoelde in dit verhaal: is dat als Oekraine lid zou zijn geworden en/of wordt dan kunnen we dat soort acties niet tolereren.
Ook een reden waarom we niet echt "westerse" aanvals wapens sturen .. maar wel Oekraine faciliteren in russisch oorlogtuig te "veroveren" .. immers propoganda werkt beter als je ook bewijs kan leveren dat westers spul gebruikt word.. en een tank/humvee waar je de berijder niet kan zien werkt dan beter dan handheld meuk ..
Tja vanalles
Als ik het zo even lees vooral gericht op vliegtuigen/helikopters. Nu vliegen de Russen inmiddels wel zo'n 300 missies per dag. Dus er valt genoeg neer te halen. En je zou zeggen dat hun voorraad kruisraketten niet oneindig is.TheekAzzaBreek schreef op maandag 28 maart 2022 @ 00:18:
[...]
Zou de meeste kruisraketten wel kunnen raken gok ik, met mach 4 zijn ze behoorlijk snel.
Moderne ballistische raketten gaan ze te snel.
Zelfmoord idd.GekkePrutser schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:36:
[...]
Ik kan me alleen niet voorstellen dat men voor het "gedemilitariseerde zone" idee gaat gaan vanuit Oekraine.
Ik vraag me af of het targeting systeem van starstreak goed / snel genoed is om een kruisraket te raken. Ze moeten de laser op het te raken object blijven richten. Bij een (relatief) klein & snel object als een kruisraket lijkt dat me lastig.TheekAzzaBreek schreef op maandag 28 maart 2022 @ 00:18:
[...]
Zou de meeste kruisraketten wel kunnen raken gok ik, met mach 4 zijn ze behoorlijk snel.
Moderne ballistische raketten gaan ze te snel.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Nee deze zijn gericht vooral op helicopters en laag vliegende vliegtuigenSeraphin schreef op maandag 28 maart 2022 @ 00:36:
[...]
Ik vraag me af of het targeting systeem van starstreak goed / snel genoed is om een kruisraket te raken. Ze moeten de laser op het te raken object blijven richten. Bij een (relatief) klein & snel object als een kruisraket lijkt dat me lastig.
Het is diezelfde trotse kant die de trias politica aan de kant zet. Alleen verzet tegen een tiran is natuurlijk goed. Verzet tegen democratie en menselijke grondrechten is intriest. Waarom staan goede dingen toch altijd onder druk.teacup schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:57:
[...]
Op zich kan ik wel inkomen dat dit niet is gebeurt. Niets dan respect voor Oekraïne en de Oekraïners, maar zij kunnen niet anders dan de verdediging ter hand nemen. Er is geen Europees land dat heeft besloten Oekraïne hiermee zo krachtig te ondersteunen dan Polen dat heeft gedaan. Zelf ben ik heel kritisch geweest op hoe de Poolse overheid heeft gemarchandeerd met de trias politica. Deze crisis laat mij ook een andere kant van Polen zien. Een trotse en onverzettelijke kant.
Oekraïne had geen keuze, en daar is geen woord verkeerd over Oekraïne bij. Polen had een keuze, en koos ervoor haar rug recht te houden. Ik kan alleen maar hopen dat de andere Europese landen op dit vlak een voorbeeld aan Polen kunnen nemen, en niet in eerste instantie aan de eigen portemonnee denken als ze een schuifelstapje vooruit zetten.
Dat in dit licht Biden voor Polen koos als entourage voor zijn statement wordt zo best wel logisch. En wat ik in de vorige post ook zei, eigenlijk gaat dit niet over Oekraïne.
een treffende spreuk
Alles? Het was toch alleen maar een speciale militaire operatie. Die is dan tijdelijk stopgezet.hoevenpe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:40:
[...]
Met minder dan de hele Donbass en een strook naar De Krim kan Poetin niet thuiskomen. Terug naar de situatie van 5 weken geleden is een totale nederlaag, dan is alles voor niets geweest.
Het is niet alsof het een enorme oorlog is waar Rusland all in is gegaan en vreselijke misdaden tegen een heel volk/staat van burgers net zoals zij zelf zijn heeft begaan. Nee, Gewoon een operatie die op schema zit, je zou zelfs kunnen zeggen dat je al klaar bent, iets voor op schema. Missie geslaagd, patiënt overleden, gauw naar huis.
een treffende spreuk
Holy crap. Dit is heftig. Waar gaat dit eindigen?Bschnitz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:04:
[...]
Probeer alleen scenario's, opties en meningen te peilen.
Paniekvoetbal zie ik meer terug bij de Russen.
In dit video maken ze min of meer duidelijk dat je beter een nucleaire oorlog kan hebben dan verliezen van Oekraïne.
[Embed]
Je mag niets op de staatstelevisie zeggen over deze oorlog, maar dit hele verhaal komt op TV en wordt ver daar buiten verspreid?Okasha schreef op maandag 28 maart 2022 @ 06:55:
[...]
Holy crap. Dit is heftig. Waar gaat dit eindigen?
Wat mij betreft een mooi staaltje propaganda en angstmakerij vanuit Rusland, met een knuffel naar naar India en China.
*knip* dit is niet HK. Grappige plaatjes zijn niet zinnig voor de discussie alhier
[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 08:41 ]
Ik snap die support van India voor Rusland niet goed. Economisch is het maar een kleine partner van ze. Ze exporteren 25 keer meer naar de US dan naar Rusland. Benieuwd of de US op de achtergrond nog aan het lobbyen is in India voor die support.Vorkie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 07:27:
[...]
Je mag niets op de staatstelevisie zeggen over deze oorlog, maar dit hele verhaal komt op TV en wordt ver daar buiten verspreid?
Wat mij betreft een mooi staaltje propaganda en angstmakerij vanuit Rusland, met een knuffel naar naar India en China.
Rusland is een kleine (economische) speler voor zo'n beetje iedereen. Het gaat die autocratiën om het principe. Ze zijn ongelofelijk afhankelijk van alles wat economisch sterk is (en vaak dus ook democratisch, op China na, maar die consumeren veel minder dan EU+US).TrailBlazer schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:00:
[...]
Ik snap die support van India voor Rusland niet goed. Economisch is het maar een kleine partner van ze. Ze exporteren 25 keer meer naar de US dan naar Rusland. Benieuwd of de US op de achtergrond nog aan het lobbyen is in India voor die support.
India gaat heel goedkoop grondstoffen etc kunnen inkopen. Opportunistisch gedrag. Niet heull gek ook, gelet op hoe ver weg dit zich allemaal afspeelt voor hen en ze qua buitenlandse politiek zelden heel betrokken zijn bij situaties die niet in de buurt zijn.TrailBlazer schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:00:
[...]
Ik snap die support van India voor Rusland niet goed. Economisch is het maar een kleine partner van ze. Ze exporteren 25 keer meer naar de US dan naar Rusland. Benieuwd of de US op de achtergrond nog aan het lobbyen is in India voor die support.
En India is de grootste afnemer in de wereld van Russische wapens:Requiem19 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:22:
[...]
India gaat heel goedkoop grondstoffen etc kunnen inkopen. Opportunistisch gedrag. Niet heull gek ook, gelet op hoe ver weg dit zich allemaal afspeelt voor hen en ze qua buitenlandse politiek zelden heel betrokken zijn bij situaties die niet in de buurt zijn.
https://www.bloomberg.com...ons-tethers-modi-to-putin
India operates more than 250 Su-30 MKi Russian-made fighter jets, seven Kilo-class submarines and more than 1,200 Russian-made T-90 tanks -- all of which are operational for another decade, the people said. In the pipeline are weapon systems worth about $10 billion, including a nuclear submarine to be leased to India and S-400 air defense system batteries.
[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 28-03-2022 08:50 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Als ik India was zou ik dat gezien het huidige optreden in Oekraine wel heroverwegen. In ieder geval kijken of alles werkt naar behoren en aan alle specs voldaan is.YakuzA schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:49:
[...]
En India is de grootste afnemer in de wereld van Russische wapens:
https://www.bloomberg.com...ons-tethers-modi-to-putin
Momenteel is er nog geen boycot op Russische diamant. Russische diamant wordt verkocht via langlopende contracten met verplichte afname, met als beloning deelname in winst. X jaar geleden hebben Antwerpse diamanthandelaars de gok gewaagd, de eerste jaren waren heftig, maar daarna kwam er vlot geld binnen.TrailBlazer schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:00:
[...]
Als er een boycot komt op Russische diamant, dan is dat enkel op de ongeslepen steen. Eens geslepen in land X, is dat natuurlijk een diamant geslepen in land X, en geen Russische meer, en kan dus verhandeld worden over de ganse wereld, ook waar er een boycot op Russische diamant zit.
Gokje wie zal proberen die Antwerpse contracten over te nemen, als er een boycot komt?
Bron
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Op deze manier kunnen we alle informatie die ons niet aanstaat wel afdoen als propaganda. Volgens mij wordt in dit topic over het algemeen gezegd dat de Russische staatstelevisie bedoelt is voor interne consumptie. En dat andere kanalen (zoals RT.com) juist meer gebruikt worden om propaganda te verspreiden naar het buitenland.Vorkie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 07:27:
[...]
Je mag niets op de staatstelevisie zeggen over deze oorlog, maar dit hele verhaal komt op TV en wordt ver daar buiten verspreid?
Het is evident dat Rusland kijkt naar scenario's waar nucleaire wapens ingezet (zouden) kunnen worden. Dat zijn scenario's waar Rusland (lees het regime van Putin) uitgaat van een existentiële bedreiging. Bijvoorbeeld die scenarios waarin (de reputatie van) hun leger ernstig verzwakt is. Dit valt binnen hun doctrine omtrent het inzetten van nucleaire wapens.
Nu is de vraag wat de Russen (lees Putin) verstaan onder existentiële bedreiging. Maar het is duidelijk dat Putin een ander wereldbeeld heeft dan wij. De opmerkingen van Biden over Putin in zijn laatste speech helpen natuurlijk ook niet echt mee.
Ik vind dit een bijzonder stukje. Als dit echt op staats tv is geweest dan geeft hij hier dus toe dat de oorlog (die daar geen oorlog wordt genoemd) wordt verloren. Probeert hij hier op een zo politiek correct mogelijke manier de bevolking te informeren over de daadwerkelijke situatie? Want de burgers weten toch niet beter of ze zijn aan de winnende hand?Okasha schreef op maandag 28 maart 2022 @ 06:55:
[...]
Holy crap. Dit is heftig. Waar gaat dit eindigen?
[Edit] Of probeert deze man eigenhandig de lat een stukje hoger te leggen door Poetin voor het blok te zetten? Vrede sluiten staat gelijk aan verliezen en verliezen betekend het einde van de Russische staat.
[ Voor 16% gewijzigd door 3raser op 28-03-2022 09:19 ]
Puur speculerend kan ik me voorstellen dat ze hopen dat het voorleggen van deze opties (winnen, of final countdown) verlammend zal werken op het interne (en externe?) verzet. Waarom zou je als Rus je leven wagen om tegen de oorlog te protesteren als het alternatief nog erger is?3raser schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:14:
[...]
Ik vind dit een bijzonder stukje. Als dit echt op staats tv is geweest dan geeft hij hier dus toe dat de oorlog (die daar geen oorlog wordt genoemd) wordt verloren. Probeert hij hier op een zo politiek correct mogelijke manier de bevolking te informeren over de daadwerkelijke situatie? Want de burgers weten toch niet beter of ze zijn aan de winnende hand?
[Edit] Of probeert deze man eigenhandig de lat een stukje hoger te leggen door Poetin voor het blok te zetten? Vrede sluiten staat gelijk aan verliezen en verliezen betekend het einde van de Russische staat.
Oftewel, alsnog allemaal propaganda. Bangmakerij voor iedereen die hoopte dat er nog een lichtpuntje was.wij schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:22:
[...]
Puur speculerend kan ik me voorstellen dat ze hopen dat het voorleggen van deze opties (winnen, of final countdown) verlammend zal werken op het interne (en externe?) verzet. Waarom zou je als Rus je leven wagen om tegen de oorlog te protesteren als het alternatief nog erger is?
Ik geef je gelijk dat de urgente situatie in Oekraïne voorrang moet hebben boven andere afwegingen. Het zoeken naar een compromis moet daarom gebeuren. Al was het alleen maar om de kans op vrede te vergroten. Bij het zoeken naar een compromis wordt wel vanuit de veronderstelling vertrokken dat met het huidige Russische bewind nog iets als een compromis is te sluiten.Waaj schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:04:
[...]
Het allerbelangrijkste voor Oekraïne en haar bevolking is dat het geweld zo snel mogelijk stopt. Als dat op korte termijn kan door - na onderhandelingen - terug te keren naar de grenzen van 22 februari dan zou dat een compromis moeten zijn wat Oekraïne serieus moet overwegen. Maar dan ook het enige compromis, geen verdere "veiligheidsgaranties" of andere Russische eisen waarmee wordt ingestemd.
Het gaat er niet om of Putin z'n gezicht kan redden, of dat hij beloond moet worden (of juist niet). Het is de primaire taak van een staat om er voor te zorgen dat de veiligheid van haar burgers wordt gegarandeerd. Die veiligheid moet het enige uitgangspunt van de Oekraïense regering zijn.
Precies op dat punt heb ik mijn zorg. En die zorg is net zo goed het gevolg van een interpretatie, dat besef ik ook. Wat we hebben kunnen vaststellen is dat de Russische leiding van deze oorlog losgezongen is en niet bereikt lijkt te kunnen worden. Als er onderhandelingen plaatsvinden, dan gebeurt dit vanuit Russische zijde door lagere echelons. We zien ook wat er gebeurt met de humanitaire corridors. Is er eentje wel gerespecteerd?
Dat dus gepraat wordt over het omverwerpen van het Russische bewind is denk ik niet zo gek. Poetin houdt volgens mij het proces naar een oplossing in gijzeling. Al heb ik wel mijn twijfel of dit proces in Rusland snel genoeg kan gaan voor Oekraïne. Mogelijk dat dus voor Oekraïne sneller een tussenoplossing nodig is. Bij het Poetin bewind gaat dit mijns inziens alleen wat opleveren als de druk op het Poetin bewind groot is, zowel aan de Russische grenzen als vanuit de eigen bevolking.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Ik blijf dit raar vinden. Volgens mij moet je niet onderhandelen met terroristen en dat is hoe de Russen in dit conflict zitten.teacup schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:34:
Ik geef je gelijk dat de urgente situatie in Oekraïne voorrang moet hebben boven andere afwegingen. Het zoeken naar een compromis moet daarom gebeuren. Al was het alleen maar om de kans op vrede te vergroten. Bij het zoeken naar een compromis wordt wel vanuit de veronderstelling vertrokken dat met het huidige Russische bewind nog iets als een compromis is te sluiten.
Na 9/11 zijn we toch ook niet gaan overwegen om toch maar de Sharia in te voeren?
Dat 'morele appel' op Zelensky om 'tot een compromis te komen' om het lijden te minimaliseren vind ik onterecht. Uiteraard is er wel een bepaalde verantwoordelijkheid, maar als je 'tegenstander' gewoon burgers afknalt, woonwijken bombardeert en een humanitaire ramp veroorzaakt, dan zijn ze de bevolking terroriseren.
Dit lijden kun je op geen enkele manier op Zelensky of Oekraïne schuiven.
Ik vind het ook een vreemd stukje TV, het is een totaal ander geluid dan wat (naar mijn idee) de Russen tot nu toe is voorgeschoteld: 1. het conflict wordt veel groter neergezet dan 'een speciale operatie', 2. Rusland is niet machtig, maar nu verliezende.3raser schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:14:
[...]
Ik vind dit een bijzonder stukje. Als dit echt op staats tv is geweest dan geeft hij hier dus toe dat de oorlog (die daar geen oorlog wordt genoemd) wordt verloren. Probeert hij hier op een zo politiek correct mogelijke manier de bevolking te informeren over de daadwerkelijke situatie? Want de burgers weten toch niet beter of ze zijn aan de winnende hand?
Zorgwekkend als dit echt zo is uitgezonden, want de reden hierachter lijkt dan inderdaad om een escalatie goed te praten.
In maskirovka laat je alle scenario’s langskomen.Sjoerd001 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:49:
[...]
Ik vind het ook een vreemd stukje TV, het is een totaal ander geluid dan wat (naar mijn idee) de Russen tot nu toe is voorgeschoteld: 1. het conflict wordt veel groter neergezet dan 'een speciale operatie', 2. Rusland is niet machtig, maar nu verliezende.
Zorgwekkend als dit echt zo is uitgezonden, want de reden hierachter lijkt dan inderdaad om een escalatie goed te praten.
PSN
Omdat de Taliban niet duizenden tanks had rondrijden, plus al hun overige spul. Je kan wel een hele principiele oorlog tot de laatste man ervan maken, maar wat als je niet de laatste man meer hebt, wat ben je dan ermee opgeschoten?TheGhostInc schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:47:
[...]
Ik blijf dit raar vinden. Volgens mij moet je niet onderhandelen met terroristen en dat is hoe de Russen in dit conflict zitten.
Na 9/11 zijn we toch ook niet gaan overwegen om toch maar de Sharia in te voeren?
Dat 'morele appel' op Zelensky om 'tot een compromis te komen' om het lijden te minimaliseren vind ik onterecht. Uiteraard is er wel een bepaalde verantwoordelijkheid, maar als je 'tegenstander' gewoon burgers afknalt, woonwijken bombardeert en een humanitaire ramp veroorzaakt, dan zijn ze de bevolking terroriseren.
Dit lijden kun je op geen enkele manier op Zelensky of Oekraïne schuiven.
En natuurlijk, sommige dingen moeten ze gewoon niet accepteren (zoals demilitarisatie, 5 minuten nadat dat compleet is valt Rusland weer binnen), maar van andere dingen kan je wel heel hoog springen dat je de moral high ground hebt, maar jouw inwoners gaan dood.
Wat is Maskirovka? Is dat het tv programma?YakuzA schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:51:
[...]
In maskirovka laat je alle scenario’s langskomen.
Er gaan geruchten dat Kiev nieuwe raketaanvallen vanuit Belarus kan verwachten:
Het Russische leger treft volgens Kiev voorbereidingen om nieuwe raketaanvallen op Oekraïne uit te voeren door nieuwe projectielen voor lanceerplatforms naar Belarus te vervoeren. Dat zei de Oekraïense legerleiding zondagavond op basis van de militaire inlichtingendiensten.
De raketten zouden worden gestationeerd bij een eenheid in het zuidoosten van Belarus en zouden bedoeld zijn om te gebruiken met een Iskander-wapensysteem. Deze raketten kunnen worden voorzien van kernkoppen. Het Duitse persbureau DPA kon de informatie niet onafhankelijk verifiëren.
Rusland liet eerder deze maand al weten op korte termijn "modern" militair materieel te leveren aan buurland Belarus, de belangrijkste bondgenoot van de Russen. Het Russische leger heeft via Belarus al duizenden militairen Oekraïne ingestuurd.
1,5 seconde googlen en je was er achter gekomen, verder is het al meerdere keren in diverse topics voorbij gekomen/uitgelegdSjoerd001 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:11:
[...]
Wat is Maskirovka? Is dat het tv programma?
Vaak bu'j te bang!
Nee, de russische oorlogstactiek; Wikipedia: Russian military deceptionSjoerd001 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:11:
[...]
Wat is Maskirovka? Is dat het tv programma?
|>
-tom-562 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:12:
[...]
1,5 seconde googlen en je was er achter gekomen, verder is het al meerdere keren in diverse topics voorbij gekomen/uitgelegd
Toch mooi om te zien dat een daadwerkelijk antwoord korter is (in tekens) dan een sneer richting degene die de vraag stelt.simon schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:12:
[...]
Nee, de russische oorlogstactiek; Wikipedia: Russian military deception
PS4 PSN: Dazzler2120
Plus dat ik heb gegoogled en je dan inderdaad ziet dat het een Russische tactiek is, maar ik had de link richting een tv programma gelegd, dus scrollde op Google daaraan voorbij.Dazzler2120 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:22:
[...]
[...]
Toch mooi om te zien dat een daadwerkelijk antwoord korter is (in tekens) dan een sneer richting degene die de vraag stelt.
Weer richting ontopic: ik moet dan wel zeggen dat ik de opmerking niet helemaal kan plaatsen. Want als je op een intern gericht medium dan dit soort tactieken gebruikt, beïnvloedt je het volk daarmee ook heel erg. Dus snap dan het voordeel niet. Mij valt dus vooral op dat het Russische narratief richting eigen volk hiermee wordt aangepast.
We were always at war with eastasia.Sjoerd001 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:35:
[...]
Plus dat ik heb gegoogled en je dan inderdaad ziet dat het een Russische tactiek is, maar ik had de link richting een tv programma gelegd, dus scrollde op Google daaraan voorbij.
Weer richting ontopic: ik moet dan wel zeggen dat ik de opmerking niet helemaal kan plaatsen. Want als je op een intern gericht medium dan dit soort tactieken gebruikt, beïnvloedt je het volk daarmee ook heel erg. Dus snap dan het voordeel niet. Mij valt dus vooral op dat het Russische narratief richting eigen volk hiermee wordt aangepast.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
waar lag de focus ook al weer?Reports coming in that Russia attacking to the east and northwest of Kyiv, trying to take key roads and settlements. In the city center, a constant rumble of not-too-distant explosions this morning.
Reports that Russia is trying to restart its offensive around Kyiv https://t.co/4pnUjdcvh6
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 28 maart 2022
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Het is meer dat ze alles zullen roepen om zoveel mogelijk theorieën te pitchen, waarmee je dus iedereen aanspreekt om daarin te gaan cherrypicken.Sjoerd001 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:35:
[...]
Plus dat ik heb gegoogled en je dan inderdaad ziet dat het een Russische tactiek is, maar ik had de link richting een tv programma gelegd, dus scrollde op Google daaraan voorbij.
Het hele spectrum word expres besproken van absurd vredelievend tot absurd war-mongering en alles daartussenin.
PSN
Ok, ik had het idee dat ze dat inderdaad doen richting buitenland, maar dat ze richting hun eigen volk wel een bepaalde narratief hanteren.YakuzA schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:39:
[...]
Het is meer dat ze alles zullen roepen om zoveel mogelijk theorieën te pitchen, waarmee je dus iedereen aanspreekt om daarin te gaan cherrypicken.
Het hele spectrum word expres besproken van absurd vredelievend tot absurd war-mongering en alles daartussenin.
Arme Putin. Biden is gemeen. En natuurlijk zeer terecht dat Rusland iig de opties overweegt, mochten ze in de pan gehakt worden in die verschrikkelijke en totaal onterechte oorlog van ze.wij schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:02:
[...]
Op deze manier kunnen we alle informatie die ons niet aanstaat wel afdoen als propaganda. Volgens mij wordt in dit topic over het algemeen gezegd dat de Russische staatstelevisie bedoelt is voor interne consumptie. En dat andere kanalen (zoals RT.com) juist meer gebruikt worden om propaganda te verspreiden naar het buitenland.
Het is evident dat Rusland kijkt naar scenario's waar nucleaire wapens ingezet (zouden) kunnen worden. Dat zijn scenario's waar Rusland (lees het regime van Putin) uitgaat van een existentiële bedreiging. Bijvoorbeeld die scenarios waarin (de reputatie van) hun leger ernstig verzwakt is. Dit valt binnen hun doctrine omtrent het inzetten van nucleaire wapens.
Nu is de vraag wat de Russen (lees Putin) verstaan onder existentiële bedreiging. Maar het is duidelijk dat Putin een ander wereldbeeld heeft dan wij. De opmerkingen van Biden over Putin in zijn laatste speech helpen natuurlijk ook niet echt mee.
Hoewel ik begrijp waarom je dit soort dingen zegt denk ik dat dat zeer gevaarlijk is. Dit is precies wat Putin wil en verwacht van het westen.
een treffende spreuk
Gelukkig hebben we genoeg ogen in de lucht om te zien wat ze daadwerkelijk doen dus ze kunnen een rookgordijn optrekken en iets roepen, maar we zien snel genoeg of ze de daad bij het woord voegen.YakuzA schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:39:
[...]
Het is meer dat ze alles zullen roepen om zoveel mogelijk theorieën te pitchen, waarmee je dus iedereen aanspreekt om daarin te gaan cherrypicken.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
*knip* klaar met deze narratief, zoals ook al heel vaak is uitgelegd geworden in de TS oa.
[ Voor 68% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:30 ]
Ik denk dat het vooral word weggehaald omdat het nou niet echt een genuanceerd bericht isTincahunter schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:03:
*knip* klaar met deze narratief, zoals ook al heel vaak is uitgelegd geworden in de TS oa.
[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:27 ]
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Natuurlijk is mijn persoonlijke mening juist dat Putin fout zit in deze hele oorlog, en dat hij dergelijke opties nooit zou mogen overwegen. Ik probeer aan te geven we nucleaire dreiging serieus moet nemen, en niet alleen maar kunnen afdoen als propaganda. Ook al zit Putin helemaal fout, dan kan de dreiging nog wel reëel zijn.pro_6or schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:42:
[...]
Arme Putin. Biden is gemeen. En natuurlijk zeer terecht dat Rusland iig de opties overweegt, mochten ze in de pan gehakt worden in die verschrikkelijke en totaal onterechte oorlog van ze.
Hoewel ik begrijp waarom je dit soort dingen zegt denk ik dat dat zeer gevaarlijk is. Dit is precies wat Putin wil en verwacht van het westen.
Natuurlijk is het voor het westen gevaarlijk om ons te laten verlammen door een nucleaire dreiging, maar negeren is dat ook. Het is en blijft een moeilijke balans tussen adequaat reageren en tegelijkertijd verdere escalatie voorkomen.
Het westen is niet schuldig aan die oorlog, Poetin is dat...Tincahunter schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:03:
[ Voor 27% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:27 ]
*knip* gebruik de TR en ga niet lopen trollenTincahunter schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:03:
[ Voor 41% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:28 ]
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Kun je dit eens uitgebreid uitleggen dan? Ik ben oprecht benieuwd naar de onderbouwing van deze visie.Tincahunter schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:03:
Met een onderbouwing erbij kunnen we ook de dialoog erover aangaan. Zo enkel deze stelling neerploffen leidt niet tot een discussie.
[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:29 ]
*knip* we spelen hier niet op de man, maar op de bal en met argumenten. Je maakt grote claims, dan zijn grote bewijzen nodigklaw schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:05:
[...]
Het westen is niet schuldig aan die oorlog, Poetin is dat...
[ Voor 32% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:28 ]
Goed. Dus je poneert een -op zijn zachtst gezegd- hoogst discutabele stelling, zonder enige onderbouwing of wat dan ook, die indruist tegen alles wat hier in 300+ pagina's weloverwogen discussie is beproefd. En je sorteert alvast voor op het moment dat deze stelling volledig terecht naar de prullenbak wordt verwezen en dat noem je censuur.Tincahunter schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:03:

Waar komt nou die butthurt redenatie vandaan?
[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:29 ]
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
*knip* gebruik de TR en ga niet lopen trollen
[ Voor 32% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:29 ]
*knip* ad hominemYariva schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:05:
[...]
Ik denk dat het vooral word weggehaald omdat het nou niet echt een genuanceerd bericht is
Negotiations between #Ukraine and #Russia are scheduled to begin this evening in #Istanbul. pic.twitter.com/frZyJF7vCY
— NEXTA (@nexta_tv) 28 maart 2022
Waar kunnen ze uberhaupt nog over onderhandelen? Rusland wilt alles en alles wat Oekraïne wilt is niet acceptabel.
Iets teveel blckbx gekeken zeker?Tincahunter schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:08:
[...]
*knip* we spelen hier niet op de man, maar op de bal en met argumenten. Je maakt grote claims, dan zijn grote bewijzen nodig
[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 14:31 ]
Hoe hebben wij dit dan aangestoken, leg eens uit? Welke afwegingen maak je daarbij? Tip, met oneliners heb je weinig te zoeken op een discussieforum...Tincahunter schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:08:
[...]
*knip* we spelen hier niet op de man, maar op de bal en met argumenten. Je maakt grote claims, dan zijn grote bewijzen nodig
[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 14:31 ]
*knip* grote claims behoeven grote onderbouwingen, die er nu wederom niet zijn. Zie ook de TSRequiem19 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:07:
[...]
Kun je dit eens uitgebreid uitleggen dan? Ik ben oprecht benieuwd naar de onderbouwing van deze visie.
Met een onderbouwing erbij kunnen we ook de dialoog erover aangaan. Zo enkel deze stelling neerploffen leidt niet tot een discussie.
[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:45 ]
Rusland is een belangrijke energieleverancier voor India en niet alleen een belangrijke wapenleverancier maar ook partner in de ontwikkeling van divers geavanceerd spul, zoals hypersone raketten. En die banden gaan ver terug, in de sovjet tijd waren ze al dikke maatjes.TrailBlazer schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:00:
[...]
Niet de troll voeden jongens, vergelijk post-historie.Requiem19 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:07:
[...]
Kun je dit eens uitgebreid uitleggen dan? Ik ben oprecht benieuwd naar de onderbouwing van deze visie.
In ander nieuws: Bellingcat heeft vandaag omvangrijk rapport naar buiten gebracht waarin bewijs wordt geleverd dat Boris Nemtsov door dezelfde FSB-squad werd gevolgd als die Navalny heeft vergiftigd.
Ik ben bang dat dit voor idioten als Trump en zijn gevolg allemaal niks uitmaakt, en het bevestigd slechts de redelijke vermoedens. Maar het is opnieuw een bewijs met wat voor fascisme we te maken hebben.
En het is ook een waarschuwing aan ons wat voor fascisme in onze samenleving woekert, met goede kans om via vergiftiging van democratische instrumenten de macht te grijpen.
Breaking: Before being shot, Boris Nemtsov was tailed by same FSB squad linked to @navalny, @vkaramurza poisonings. https://t.co/0GYMuAn0hn
— Christo Grozev (@christogrozev) 28 maart 2022
[ Voor 3% gewijzigd door bulle bas op 28-03-2022 11:19 ]
*knip* trollingStroopwafels schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:09:
[...]
*knip* ad hominem
[Twitter]
Waar kunnen ze uberhaupt nog over onderhandelen? Rusland wilt alles en alles wat Oekraïne wilt is niet acceptabel.
[...]
Iets teveel blckbx gekeken zeker?
[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 12:20 ]
*knip* ad hominembulle bas schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:12:
[...]
Niet de troll voeden jongens, vergelijk post-historie.
In ander nieuws: Bellingcat heeft vandaag omvangrijk rapport naar buiten gebracht waarin bewijs wordt geleverd dat Boris Nemtsov door dezelfde FSB-squad werd gevolgd als die Navalny heeft vergiftigd.
Ik ben bang dat dit voor idioten als Trump en zijn gevolg allemaal niks uitmaakt, en het bevestigd slechts de redelijke vermoedens. Maar het is opnieuw een bewijs met wat voor fascisme we te maken hebben.
En het is ook een waarschuwing aan ons wat voor fascisme in onze samenleving woekert, met goede kans om via vergiftiging van democratische instrumenten de macht te grijpen.
[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:41 ]
Volgens mij waren er alleen Russiche troepen die de invasie in Oekraine doen?Tincahunter schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:03:
[ Voor 45% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:30 ]
PSN
*knip* stop met deze ononderbouwde insinuaties
[ Voor 83% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:33 ]
Tijdje dit niet meer geplakt werd eens tijd.Tincahunter schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:12:
[...]
*knip* grote claims behoeven grote onderbouwingen, die er nu wederom niet zijn. Zie ook de TS
Maar wederom;
ctrl c ctrl v
Dit conflict gaat niet over de NAVO, het gedonder in Oekraïne begon nadat de bevolking genoeg had van Poetins marionet, het associatie verdrag ging ondertekenen en nieuwe verkiezingen uitschreef.
NAVO lidmaatschap was destijds niet aan de orde bij de bevolking.
Putin's is vooral bezig met zichzelf, als Oekraïne democratisch en succesvol wordt zou het kunnen dat Russen over de grens kijken en denken dat willen wij ook. Dat is de bedreiging. De Baltische staten, Polen, Slowakije willen vooral met rust gelaten worden en hun land opbouwen. Oekraïne ditto geen van die landen denkt serieus na over oorlog met Rusland. Putin doet alsof Rusland bedreigt wordt omdat zijn oligarchische kleptocratische machtsbasis bedreigt wordt.
Dat gezeur over de NAVO is een slap excuus om oorlog te beginnen. Dat narratief is rechtstreeks gekopieerd van het Kremlin en is gewoon niet waar.
En door...
[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:45 ]
*knip* gebruik de TRfunctie dan aubTincahunter schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:18:
[...]
En dat heeft een oorzaak waarom kijkt iedereen hier daar van weg
[ Voor 48% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:40 ]
Lees anders even de posts van mensen die wél serieus op je reageren:
klaw in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:34 ]
Dus als Poetin iets als een bedreiging ziet zijn al zijn acties legitiem? Je kan de schuld bij een ander proberen te leggen maar dat zijn niet de personen die een ander land binnen vallen.Tincahunter schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:12:
[...]
*knip* grote claims behoeven grote onderbouwingen, die er nu wederom niet zijn. Zie ook de TS
Ik hoop dat de Navo na deze actie van Poetin zich zo ver uitbreid dat het de complete grens van Europa met Rusland dekt.
[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:45 ]
*knip* trolling3raser schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:23:
[...]
Dus als Poetin iets als een bedreiging ziet zijn al zijn acties legitiem? Je kan de schuld bij een ander proberen te leggen maar dat zijn niet de personen die een ander land binnen vallen.
Ik hoop dat de Navo na deze actie van Poetin zich zo ver uitbreid dat het de complete grens van Europa met Rusland dekt.
[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:46 ]
Ik denk dat je wel gelijk hebt over het gevaar van democratie zo dicht bij de Russische grens. Maar ik denk dat de voornaamste reden is dat Putin na het verlies van zijn puppet-regime in Oekraine ook de controle over de geografisch belangrijke landbrug naar de krim verloren heeft.klaw schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:19:
[...]
Tijdje dit niet meer geplakt werd eens tijd.
Maar wederom;
ctrl c ctrl v
Dit conflict gaat niet over de NAVO, het gedonder in Oekraïne begon nadat de bevolking genoeg had van Poetins marionet, het associatie verdrag ging ondertekenen en nieuwe verkiezingen uitschreef.
NAVO lidmaatschap was destijds niet aan de orde bij de bevolking.
Putin's is vooral bezig met zichzelf, als Oekraïne democratisch en succesvol wordt zou het kunnen dat Russen over de grens kijken en denken dat willen wij ook. Dat is de bedreiging. De Baltische staten, Polen, Slowakije willen vooral met rust gelaten worden en hun land opbouwen. Oekraïne ditto geen van die landen denkt serieus na over oorlog met Rusland. Putin doet alsof Rusland bedreigt wordt omdat zijn oligarchische kleptocratische machtsbasis bedreigt wordt.
Dat gezeur over de NAVO is een slap excuus om oorlog te beginnen. Dat narratief is rechtstreeks gekopieerd van het Kremlin en is gewoon niet waar.
En door...
Die controle wilt hij nu terug en via democratisch proces gaat dat niet gebeuren. Ik denk dat Rusland genoegen neemt met controle over deze gebieden (daar is het uiteindelijk al altijd om te doen geweest), maar dat gaat Oekraine denk ik nooit mee akkoord gaan.
Een referendum bij het volk van de gebieden in kwestie, kan je dat wel vertrouwen? Ik vrees van niet, als Putin genoeg invloed heeft om de potus te bepalen, zal een referendum zo dicht bij de deur wel niet zo'n probleem vormen.
bulle bas schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:12:
Niet de troll voeden jongens, vergelijk post-historie.
offtopic:
TR en ... <even wachten> post zullen verdwijnen
ik snap deze opmerking van je niet, en was het niet trump en zijn gevolg "gesteund" door RU ? (serieuze vraag DUH)Ik ben bang dat dit voor idioten als Trump en zijn gevolg allemaal niks uitmaakt, en het bevestigd slechts de redelijke vermoedens. Maar het is opnieuw een bewijs met wat voor fascisme we te maken hebben.
[Twitter]
Tja vanalles
Opzich zouden dit soort discussies gewoon moeten kunnen, nadeel is dat het van BEIDE kanten meteen op de man gespeeld wordt of als troll gezien wordt.Tincahunter schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:03:
Dankzij het westen is daar nu oorlog. We moeten vooral zo doorgaan met bemoeien en opdringen. Dit zal wel weer weg worden gehaald censuur
Het zou goed zijn als beide kanten van het verhaal verteld worden mits dit normaal kan gebeuren.
Van 2 kanten?Tincahunter schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:22:
[...]
Nazi man want we gooien olie op het vuur. Het komt van 2 kanten dat dit gebeurt .
Is Rusland de Krim binnengevallen? JA
Is Rusland Oekraine binnengevallen? JA
Is Oekraine Rusland binnengevallen? NEE
Als mogelijke toetreding tot de NAVO van Oekraine(wat trouwens technisch niet eens mogelijk was) een reden is om een land binnen te vallen, voor jou een goeie reden is voor de oorlog ?
En wat dan met Estland en Letland, die zijn ook lid van de NAVO en grenzen ook aan Rusland?
Wat wil je dan? Een Rusland dat niet grenst aan een land dat tot de NAVO behoort?
Zie de topic-warning: Wiki: False balanceFabianGTI schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:28:
[...]
Opzich zouden dit soort discussies gewoon moeten kunnen, nadeel is dat het van BEIDE kanten meteen op de man gespeeld wordt of als troll gezien wordt.
Het zou goed zijn als beide kanten van het verhaal verteld worden mits dit normaal kan gebeuren.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Toch is dit een tegengeluid wat we steeds vaker zullen horen als dit conflict maanden of jaren voortsleept. De westerse aandachtsspanne is veel korter, de gevolgen op onze koopkracht zullen met het verstrijken van de tijd in de publieke zwaarder gaan wegen.
De Russische bevolking haalt z'n schouders op over de sancties. Keer op keer lezen we over deserterende troepen, voorraden die opraken en omslingelingen, etc. terwijl de realiteit op de grond is dat rond Kyiv een nieuw groot offensief gestart lijkt te zijn.
De blauw-gele bril vertroebeld net zo goed.
De Russische bevolking haalt z'n schouders op over de sancties. Keer op keer lezen we over deserterende troepen, voorraden die opraken en omslingelingen, etc. terwijl de realiteit op de grond is dat rond Kyiv een nieuw groot offensief gestart lijkt te zijn.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
*knip* offtopic
[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 11:44 ]
[ Voor 68% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 12:11 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Een artikeltje over hoe het eraan toe gaan in de twee volksrepublieken en wat dus de rest van bezet Oekraine ongeveer te wachten staat. Niet veel goeds:
Wat er uiteindelijk ontstond waren twee verpauperde ‘volksrepublieken’ waarin plaatselijke militaire commandanten tegen het Oekraïense leger streden, maar ook onderling om de macht en de opbrengsten van smokkel vochten. De ene na de andere militaire commandant werd opgeblazen, zoals ‘Givi’, ‘Motorola’ en zelfs ‘premier’ Aleksandr Zachartsjenko. Of zij het slachtoffer werden van aanslagen van de Oekraïense geheime dienst of van hun interne rivalen, bleef onduidelijk.
In de loop der tijd heeft Moskou enigszins orde op zaken gesteld in de rebellenrepublieken, maar de terreur ging door. Tal van inwoners met sympathieën voor Kiev hebben de afgelopen jaren kennis gemaakt met de beruchte detentiecentra waar de rebellen hun gevangenen mishandelen.
In het sinds 24 februari veroverde gebied:De terreur, de armoede en de corruptie in de ‘volksrepublieken’ heeft een groot deel van de pro-Oekraïense inwoners op de vlucht gejaagd, waardoor de situatie volstrekt is veranderd. Anders dan in 2014 kan Rusland nu niet meer rekenen op steun onder een van een deel van de bevolking in de gebieden van de Donbas die nog niet onder controle van de separatisten zijn.
Protest
In Cherson, Berdjansk en een reeks kleinere steden zijn de Russen begonnen de lokale autoriteiten te vervangen door pro-Russische bestuurders. Maar vooral in Cherson werken veel inwoners niet mee. Na drie weken bezetting gaan pro-Oekraïense betogers nog steeds de straat op om te protesteren tegen de Russen en wat zij de door Moskou geïnstalleerde ‘Gauleiter’ noemen.
Tot nog toe houden de Russische troepen zich er grotendeels buiten, kennelijk om te voorkomen dat het moreel onder de soldaten nog verder raakt aangetast. Maar er komen steeds meer meldingen van arrestaties en verdwijningen. Ook zijn er de afgelopen dagen eenheden gearriveerd uit Tsjetsjenië en de pro-Russische regio Zuid-Ossetië, die volgens Kiev vermoedelijk de taak zullen krijgen de bevolking te ‘pacificeren’.
Een teken dat Rusland erop uit is ook deze gebieden voorgoed te houden is dat er al voorbereidingen worden getroffen voor een referendum over afscheiding van Oekraïne en de invoering van de roebel. Op die manier ontstaat er een corridor van de Donbas naar de Krim. Sergej Aksjonov, de leider van de Krim, beloofde de inwoners onlangs al opgetogen dat zij binnenkort over land vanuit Rusland naar het geannexeerde schiereiland kunnen rijden.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik bedoelde dat dit opnieuw een klap is: wederom zien we dat Putin een tegenstander uit de weg ruimt. Bij Nemtsov speelde het Kremlin echter de vermoorde onschuld, het stelde een 'onderzoek' in en verzorgde een begrafenis. Het Kremlin had er zogenaamd niks mee te maken en was erg geschokt.vso schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:27:
[...]
offtopic:
[...]
ik snap deze opmerking van je niet, en was het niet trump en zijn gevolg "gesteund" door RU ? (serieuze vraag DUH)
Nu blijkt dat dat Putin een keiharde moordenaar is, en alle politieke tegenstanders uit de weg ruimt. Hij zat bewezen achter de moord op Nemtsov.
Gisteren werd bekend dat Trump wederom Putin verdedigde met "een great negotation that didn´t go well for him", hiermee keihard fascisme legitimerend als dat het slechts een "onderhandeling" zou zijn.
Dus het maakt allemaal niks uit wat over Putin naar buiten komt, onze fascisten spinnen de boel gerust verder als zakelijk conflict. Je ziet wat het hier doet in het topic, sommigen gaan zo ver dat ze de NAVO/VS de schuld geven van de oorlogsmisdaden van het Kremlin.
We gaan ook voorbij aan een fundamenteel verschil in opvattingen.hoevenpe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:31:
Toch is dit een tegengeluid wat we steeds vaker zullen horen als dit conflict maanden of jaren voortsleept. De westerse aandachtsspanne is veel korter, de gevolgen op onze koopkracht zullen met het verstrijken van de tijd in de publieke zwaarder gaan wegen.
Wij vinden dat onze leiders er zijn ons (samenleving) te dienen (ja, zit ook wat spanning op of ze dat doen)
In Rusland zijn ze niet anders gewend als dat de bevolking er is om haar leiders te dienen.
En ja niet beter weet of denkt dat het laatste waar is, zal je het lijden dat je overkomt veel meer gelaten oppakken en volharden.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
De blauw gele bril is vooral hier op het forum erg aanwezig. Het is vooral een selectieve bron selectie en wishful thinking. Gisteren liep er een hele discussie over hoe Oekraïne na de overwinning verdeeld moest worden. Als je alleen al naar de woorden van Zalensky luistert dan hoor je toch echt niet dat er een overwinning mogelijk is. Veel Westerse experts geven nog steeds aan dat Oekraïne Rusland niet kan verslaan.hoevenpe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:31:
Een belangrijk doel van het Russisch leger is en was al enige tijd zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken. Dat is een heel ander doel dan gebied in nemen. Misschien dat Oekraïne het innemen van gebied kan beperken maar in het maken van burgerslachtoffers excelleert het Russische leger. Ik zie niet hoe Oekraïne dat kan stoppen helaas.
Ik begrijp niet hoe je er toe komt om dit zo feitelijk te brengen. Ik zie wel dat ze weinig oog hebben voor burgerslachtoffers. Maar het lijkt mij tot nu toe zo dat ze weinig moeite hebben met wat zij zien als collateral damage. Maar echt niet dat het een doel is.HEY_DUDE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:34:
[...]
Een belangrijk doel van het Russisch leger is en was al enige tijd zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken.
Eigenlijk zie ik bij jou hier een beetje de westerse bril, daar waar je in hetzelfde stukje het forum hier (wel een beetje terecht denk ik) een groen/gele bril aanmeet.
Doel is misschien een groot woord maar het maken van burgerslachtoffers is wel een methode die de russen hanteren om hun doel te bereiken.PLAE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:42:
[...]
Ik begrijp niet hoe je er toe komt om dit zo feitelijk te brengen. Ik zie wel dat ze weinig oog hebben voor burgerslachtoffers. Maar het lijkt mij tot nu toe zo dat ze weinig moeite hebben met wat zij zien als collateral damage. Maar echt niet dat het een doel is.
Eigenlijk zie ik bij jou hier een beetje de westerse bril, daar waar je in hetzelfde stukje het forum hier (wel een beetje terecht denk ik) een groen/gele bril aanmeet.
Als ze Mariepol willen innemen dan is het kapotschieten van civiele doelen en zo veel mogelijk burgerslachtoffers maken gewoon een methode om het doel (Mariepol innemen) te behalen.
Dan maakt het eigenlijk weinig uit of het maken van burgerslachtoffers een doel op zich is of niet. Gebeuren doet het toch wel.
Ok, is dit wel acceptable voor jou?PLAE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:42:
[...]
Ik begrijp niet hoe je er toe komt om dit zo feitelijk te brengen. Ik zie wel dat ze weinig oog hebben voor burgerslachtoffers. Maar het lijkt mij tot nu toe zo dat ze weinig moeite hebben met wat zij zien als collateral damage. Maar echt niet dat het een doel is.
" het lijkt dat de kans aanwezig is dat Rusland niet echt haar best doet om er voor te zorgen dat bij beschietingen van steden met cluster munitie er zo weinig mogelijk burgers getroffen worden"
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Het is een wat weinig genuanceerde mening. Maar het bombardement op het Theater waar 300 mensen zijn omgekomen en welke was gemarkeerd met kinderen is voor mij al voldoende om aan te nemen dat burgerslachtoffers maken inderdaad een belangrijk doel is. Het is inderdaad een westerse bril, in het Westen doet men nog enige moeite om burgerdoelen te ontzien.PLAE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:42:
[...]
Verder heeft Rusland natuurlijk een aardig track record in die richting. Zie Syrië en Grozny.
Laten we niet vergeten dat het Oekraïense leger (al dan niet bewust/gedwongen) het gevecht vooral in de steden voert. Dat maakt het voor de bevolking ook niet echt makkelijker natuurlijk.
Twee conflicten die ze met deze strategie gewonnen hebben, vanuit hun perspectief is het 'de' manier om grote verzetshaarden uit te schakelen. Eerlijk gezegd zie ik ook geen andere manier om Mariupol in te nemen, een nette overname zal enorme Russische verliezen betekenen.HEY_DUDE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:54:
Verder heeft Rusland natuurlijk een aardig track record in die richting. Zie Syrië en Grozny.
En vrees ik dat daar een reële kern van waarheid inzit.PLAE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:42:
Veel van de vluchtelingen en slachtoffers zijn pro-westers. Die weg hebben maakt het bezet houden van het gebied makkelijker.
Vluchtelingen zijn al (aantoonbaar) door (Wit)-Rusland als wapen ingezet tegen het westen. Omdat niets zo lekker destabiliserend werkt in EU als vluchtelingen.
Je kunt niet volhouden dat de terreur die Rusland nu inzet (b.v. Maripol) een ander doel heeft als terreur. En terreur op dit schaal kun je alleen volhouden door bewust burgers doelwit te maken.
Deze drie samen maakt het mij erg onwaarschijnlijk dat Rusland ook maar enige moeite doet om burgerslachtoffers te voorkomen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Het was erg fijn geweest als de humanitaire corridors niet onder vuur waren genomen door de Russen. Het is ook een keuze van de Russen om vooral in Mariupol de burgers “gevangen” te houden.MikeyMan schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:57:
Laten we niet vergeten dat het Oekraïense leger (al dan niet bewust/gedwongen) het gevecht vooral in de steden voert. Dat maakt het voor de bevolking ook niet echt makkelijker natuurlijk.
Ja nee maar dat is ergens ook wel begrijpelijk. Mijn Russische contact snapt ook niet dat AA raketten in de binnenstad worden geplaatst. Geeft aan dat Oekraïne het schuld is dat er burgerdoden vallen op die manier.. lol.MikeyMan schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:57:
Wat moeten ze dan? Ergens op een open vlakte gaan staan met een crosshair op de rug?
Als het tegengeluid vooral bestaat uit ongefundeerde herkouwde bullshit, vind ik het de overweging waard om daar geen waarde aan te hechten, en ze eens op een cursus redeneren kan je leren te sturen.hoevenpe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:31:
Die oneliner dooddoeners zijn zo ontzettend vermoeiende en absoluut niet constructief. En als ze een standpunt moeten verdedigen dan verleggen ze regelmatig de aandacht naar een ander punt.
Ik ben het overwegend niet meer je eens, maar je maakt er tenminste een begrijpelijk standpunt van. Daar kan veel van het "tegengeluid" lering uit trekken.
always bring a towel
Nee, het is ook de enige manier om iets voor elkaar te krijgen. En zeker geen excuus. Maar wordt wel een beetje een self fulfilling prophecy zo natuurlijk.De_Bastaard schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:01:
[...]
Ja nee maar dat is ergens ook wel begrijpelijk. Mijn Russische contact snapt ook niet dat AA raketten in de binnenstad worden geplaatst. Geeft aan dat Oekraïne het schuld is dat er burgerdoden vallen op die manier.. lol.
Wat moeten ze dan? Ergens op een open vlakte gaan staan met een crosshair op de rug?
Je verdedigd de burgerbevolking. Die zit in de steden, dus die moet je verdedigen.MikeyMan schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:06:
[...]
Nee, het is ook de enige manier om iets voor elkaar te krijgen. En zeker geen excuus. Maar wordt wel een beetje een self fulfilling prophecy zo natuurlijk.
Zeker gezien het lot dat ze staat te wachten op het moment dat ze bezet worden.
Maar daar is eerder al aan gelinkt.
En of er meer of minder daden vallen tijdens een langdurige bezetting (met allemaal lokaal beloonde warlords) dan tijdens het afslaan van een aanval op een stad is helaas koffiedik kijken.
Er is maar een agressor in dit verhaal: Rusland.
Beetje als dat winkelcentrum in Kyiv waar militair materieel verstopt was, dat maakt het vanuit Russisch perspectief een legitiem doelwit.MikeyMan schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:06:
Nee, het is ook de enige manier om iets voor elkaar te krijgen. En zeker geen excuus. Maar wordt wel een beetje een self fulfilling prophecy zo natuurlijk.
Dat daarbij veel burgers omkomen is geen doel op zich maar eerder een 'prettige bijkomstigheid'.
Laten we de logica verleggen, AA=luchtafweer. Dus vliegtuigen/ heli's naar beneden halen. Wat doet een aanvalsvliegtuig/heli boven een stad?? Bommen gooien. Wat doe je om dat te stoppen? AA plaatsen op de plek die je wil verdedigen. AA = afweer=verdedigingMikeyMan schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:06:
[...]
always bring a towel
wellicht OTbulle bas schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:26:
[...]
Ik bedoelde dat dit opnieuw een klap is: wederom zien we dat Putin een tegenstander uit de weg ruimt. Bij Nemtsov speelde het Kremlin echter de vermoorde onschuld, het stelde een 'onderzoek' in en verzorgde een begrafenis. Het Kremlin had er zogenaamd niks mee te maken en was erg geschokt.
Nu blijkt dat dat Putin een keiharde moordenaar is, en alle politieke tegenstanders uit de weg ruimt. Hij zat bewezen achter de moord op Nemtsov.
Gisteren werd bekend dat Trump wederom Putin verdedigde met "een great negotation that didn´t go well for him", hiermee keihard fascisme legitimerend als dat het slechts een "onderhandeling" zou zijn.
Dus het maakt allemaal niks uit wat over Putin naar buiten komt, onze fascisten spinnen de boel gerust verder als zakelijk conflict. Je ziet wat het hier doet in het topic, sommigen gaan zo ver dat ze de NAVO/VS de schuld geven van de oorlogsmisdaden van het Kremlin.
Maar dit fenomeen beperkt zich niet alleen hier .. ik zie veel meer aanwijzigen dat dit soort "spinoffs" in de maatschappij gebeuren .. de verkiezing van Trump, anti-corona gedachtes
maar het word nog erger .. mensen beginnen u al met andere dingen te ondermijnen .. (ADHD medicatie bijvoorbeeld) wellicht toepasselijk YouTube: "People Have No Idea How SERIOUS THIS IS" Jordan Peterson (2022) legt het in mijn idee wel goed uit (aan de hand van canadese politiek)
Putin doet dit alleen "next level" .. of zoals Hitler/Stalin, eigenlijk is die McDonalds opening/sluiting best wel iets wat veel zegt als je der even bij stil staat.
Dat ze "ons" de schuld geven tja .. vind ik minder intressant, ik vraag me echt af hoe lang je de schijn kan ophouden ..
Iets wat je nooit gehad hebt kan je niet missen, en ik denk dus dat het missen daadwerkelijk veel meer zoden aan de dijk gaat zetten. denk dat we de impact van de sancties erg onderschatten alleen het is erg lange termijn middel.
Ja inderdaad dat zie je steeds meer "afzwakken' daar word je wel treurig van.HEY_DUDE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:34:
Als je alleen al naar de woorden van Zalensky luistert dan hoor je toch echt niet dat er een overwinning mogelijk is.
Vind het erg opmerkelijk ..begrijpenlijk dat beide kanten heel erg geheimzinnig doen over hun werkelijke inzetbare troeppen macht..Veel Westerse experts geven nog steeds aan dat Oekraïne Rusland niet kan verslaan.
Maar als het leger meer materieel heeft zowel door het westen als door RU zelf aangeleverd is dat best wel een (voor mij) onbegrijpenlijk standpunt .?
Ik begrijp wel dat het niet zoals hollywood-achtige "save the day" gaat gebeuren maar het terugdringen / verslaan van aanwezige troepen moet toch wel te doen zijn..
Misschien erg hard gezegd maar dat wist men in oekraine vanaf het moment dat de "trainingen" begonnenEen belangrijk doel van het Russisch leger is en was al enige tijd zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken. Dat is een heel ander doel dan gebied in nemen. Misschien dat Oekraïne het innemen van gebied kan beperken maar in het maken van burgerslachtoffers excelleert het Russische leger. Ik zie niet hoe Oekraïne dat kan stoppen helaas.
Ik reageerde op de "houten/kartonnen" wapen training echt zo van "WTF" ? niet omdat ik het hillarisch vond (ok beetje dan) maar ik zie dat hier in NL niet gebeuren .. teminste "out of the blue" .. dus dat lijkt me best een heftige omschakeling in gedachte ..
Tja vanalles
PLAE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:42:
[...]
offtopic:
Wat heeft Den Haag ermee te maken?
Wat heeft Den Haag ermee te maken?
Dat valt wel mee..DoubleDutch schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:27:
De cijfers worden wat minder lijkt wel.
/f/image/cNUfJJCyOdfRkiuNSt1oj4rq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BQvd9JTFZBw0vu89rB17fPUe.png?f=fotoalbum_large)
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ow de Russen mogen niet upset raken dus laten ze buitenlande "slagers" komen om de bevolking te terroriseren.Referendum, laat me niet lachen. Mijn maag draait om van dit soort berichten.

Die mensen wilden vrijheid en een beter leven voor zichzelf en hun kinderen en dit is wat ze krijgen
Ik snap denk ik wat je probeert te zeggen maar iets meer context zou wel helpen in je reactie.Odessa schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:22:
[...]
Ow de Russen mogen niet upset raken dus laten ze buitenlande "slagers" komen om de bevolking te terroriseren.Referendum, laat me niet lachen. Mijn maag draait om van dit soort berichten.![]()
Die mensen wilden vrijheid en een beter leven voor zichzelf en hun kinderen en dit is wat ze krijgen
Ik ben het verder (denk ik) met je eens, ik hoop dat het de Russische invasiemacht nog slechter afgaat als dat het nu al doet. Voorlopig zijn ze nog in staat om veel kapot te maken en veel slachtaffors te maken. Mariepol is daar een voorbeeld van. Laten we hopen dat het stand houd en dat het in ieder geval niet in Odessa zover komt.
Wat mij betreft steunen we Oekraine nog meer dan we nu al doen.
AA afweer systeem zoiets als RADAR nodig heeft om de vijand te zien, die plaats je niet op laagbouw / of in het veld met bomen eromheen. Line of Sight is denk wel handig voor optimaal functionerende Radar systemen .. zelfde geld wellicht voor die rakketten / kannonen die je erop aansluit.De_Bastaard schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:01:
<snip>Mijn Russische contact snapt ook niet dat AA raketten in de binnenstad worden geplaatst. Geeft aan dat Oekraïne het schuld is dat er burgerdoden vallen op die manier..
<snip>
Les die je overgens uit 9-11 mag trekken .. dat het niet altijd onverstandig is ..
offtopic:
Denk dat in de wereld best wel normaal is dat het leger depots heeft in de steden en wapentuig op key gebouwen. Dat we dit als burger niet weten is maar goed ook.
Denk dat in de wereld best wel normaal is dat het leger depots heeft in de steden en wapentuig op key gebouwen. Dat we dit als burger niet weten is maar goed ook.
Dat je hiermee burger slachtoffers krijgt is een ingecalculeerd risico lijkt mij .. (het inschakelen is immers nog altijd een keuze)
Stel dat je precisie materiaal "toevallig" opraakt en je dus overschakeld op "domme' munitie dan kan je toch (minder) verantwoordelijk gehouden woorden voor onbedoelde schade ?
Maar hele wijken hierom plat bombaderen om reden x.y.z lijkt me not done,
Overgens zoals eerder gezegd zijn de russen niet dom, maar ik vraag me af of russen nu alleen niet meer kunnen posten of zijn ze totaal geweerd van diverse platform(en) .. het laatste zou wellicht onhandig kunnen zijn gezien ze minder informatie ook zien van wat er gebeurd.
Tja vanalles
Even zodat we het over hetzelfde hebben;bulle bas schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:26:
[...]
Ik bedoelde dat dit opnieuw een klap is: wederom zien we dat Putin een tegenstander uit de weg ruimt. Bij Nemtsov speelde het Kremlin echter de vermoorde onschuld, het stelde een 'onderzoek' in en verzorgde een begrafenis. Het Kremlin had er zogenaamd niks mee te maken en was erg geschokt.
Beginnende met de disclaimer dat ik de invasie van Oekraine 100% afkeur; Ik vind Trump momenteel constructiever dan Biden. Als je iemand alleen maar gaat demoniseren dan is er geen mogelijkheid meer tot het vinden van een gezamenlijke grond;Het fascisme (Italiaans: fascismo) is een extreme vorm van autoritair nationalisme en is antidemocratisch, anticommunistisch, antiliberaal, antiparlementair en anti-intellectueel.[1] Het is een politiek stelsel dat onder meer werd ingesteld in Italië van 1922 tot 1943. In diezelfde periode van 1933 tot 1945 in Duitsland bloeide ook onder het bewind van Adolf Hitler en zijn partij de NSDAP het nationaalsocialistische bewind op, wat vaak met het fascisme in bredere zin vergeleken wordt. Het is gebruikelijk dat bij de toepassing van het fascisme er een partij of persoon alle macht neemt. In fascistische naties werd vaak door middel van partijmilities in uniform, massademonstraties, extreem nationalisme, het zoeken van publieke vijanden, nadruk op nationale frustraties en verheerlijking van de leider geprobeerd om het volk tot een eenheid te smeden.
Een paar veren in iemand zijn reet steken gaat honderd keer efficiënter zijn dan de woordkeuze van Biden. Soms moet je een spel spelen om je doel (vrede) te bereiken. (Trump bleek daar overigens heel goed in spelletjes spelen. Die roept post dan wat op twitter, alle aandacht gaat daarheen en op de achtergrond wordt er weer één of andere wet doorheen gedrukt. Zo'n man kun je het beste beoordelen op zijn resultaten en niet op zijn woorden.)"They asked me if Putin is smart. Yes, Putin was smart," Trump told a crowd of rallygoers.
After acknowledging that Putin had made a "big mistake" in attacking another country and its people, Trump said the Russian leader's massive buildup on the border ahead of the invasion appeared to be a "great negotiation."
"That's a hell of a way to negotiate, put 200,000 troops on the border," Trump said. "That was a big mistake, but it looked like a great negotiation. That didn't work out too well for him."
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Aangezien in Trump zijn achterzak ook het Russische geld en steun terecht komt, verwonderd het mij niet dat hij aan ass kissing van Putin doet?
PSN
Dit topic is gesloten.
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk
Het vliegbewegingen topic
Hulpacties Oekraïne
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: