De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.186 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
jgj82 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:04:
[...]

En wat als ik je vertel dat het Patriot wapensysteem tot een paar jaar geleden op een (X)86 variant liep als Weapon Control Computer? Ook die kon prima de duizenden berekeningen per seconde doen. Ik denk dat je overschat wat voor rekenkracht dat soort chips hebben en wat er nodig is voor wapensystemen
Een heleboel vliegtuigen draaien stabiel op de eerste 32 bit arch, VAX. Ook div. Unix machines. Gewoon niet aan het internet hangen, en fysiek beveiligen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

jaapstobbe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:16:
Poetin moet een resultaat behalen op de "Nazis" voor 9 Mei: De Moskouse Dag van de Overwinning die groots gevierd wordt.

Dus in de komende weken gaat er nog wel wat gebeuren vermoed ik.
Hoeft niet, de bumerang, de armata’s, de typhoon vdv, allemaal niet gezien in Oekraïne, dus met die ieders 20 of zo kan hij mooi paraderen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:46

Qwerty-273

Meukposter

asing schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:43:
Iets vervangends bedenken, ontwerpen en fabriceren gaat even heel lastig worden.
Het is geen grote speler, en het is niet zo snel en krachtig als wat we tegenwoordig kennen. Maar onder andere het Wikipedia: MCST ontwikkeld wel eigen microprocessors (al is het gros tegenwoordig wel gebaseerd op SPARC). Ze worden wel gemaakt door TSMC maar dan zal je nog alleen je hoofd moeten breken over de fabricage (en eventueel het ontwerp aanpassen om daar mee om te kunnen gaan).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:35

jgj82

Ja, maar = nee

Jerie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Een heleboel vliegtuigen draaien stabiel op de eerste 32 bit arch, VAX. Ook div. Unix machines. Gewoon niet aan het internet hangen, en fysiek beveiligen.
Precies. Het enige netwerk waar ze aan hangen is Link16B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:35
Brent schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Verslind dit geld? Zou dit misschien niet juist heel veel geld kunnen besparen, doordat het veel minder makkelijk vol te houden is dat de taal onderdeel is van de nationale identiteit?
Als het in de EU ingevoerd moet worden: ja. Alles vanuit de EU zal dan ook in het Russisch vertaald en gepubliceerd moeten worden. Hoe dit (heel veel) geld zou kunnen besparen, geen idee.

Kijk hier bv wat het inhoudt als een taal een officiële EU taal wordt:

https://european-union.eu...ries-history/languages_nl

[ Voor 13% gewijzigd door stefanass op 25-03-2022 13:16 . Reden: toevoeging EU site ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:03

defiant

Moderator General Chat
tuinïnen schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:53:
Heel aardig die chips, maar als China gewoon levert (uiteraard voor een goede prijs) dan is dit probleem toch wel van tafel?Ondertussen financieren wij de boel nog met onze energiehonger en kan Putin vooruit.

Rusland kan niet onderschat worden in de interne kracht die ze hebben of op kunnen bouwen. Dat is in het verleden weleens gedaan, maar het land kan letterlijk over heel veel lijken gaan om zich om te vormen tot een oorlogsmachine. Wat natuurlijk wel meespeelt dat technologie nu een belangrijke factor is, maar hoeft ook niet beperkend te zijn met de juiste bondgenoten/handelspartners.

Kan het ook in de 21 eeuw? Geen idee, maar waarschijnlijk wel.
Rusland was de afgelopen decennia al niet in staat om met grote financiering uit fossiele brandstoffen vanuit het westen en integratie met onze technologie supply chains om de productie van moderne wapen systemen op te voeren. Van alle modernisering qua materieel zijn er vaak hooguit maar tientallen gemaakt, waarschijnlijk alleen bedoelt als showcase voor de export.

Wil men moderner wapentuig dan zal met niet alleen de supply chains moeten switchen naar Chinese toeleveringsbedrijven, wat een langdurig proces zal zijn, ze zullen ook moeten laten zien dat ze in staat zien om 't in voldoende mate te produceren zonder interne corruptie.

Want laten we niet om de kwestie heendraaien, de enige reden waarom Rusland successen kan boeken is het omdat ze kernwapens hebben, niet vanwege de kwaliteit van het militaire apparaat.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
vincent_1971 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:58:
[...]

In het verleden zijn er vele afspraken gemaakt tussen Oekraïne en Rusland. Zoals het opgeven van nucleaire wapens. Keer op keer is het geschonden door Rusland. Wellicht nog voor de geest het referendum op de Krim?
Even analoog doortrekken. Stel België bezet geheel Limburg onder het mom van hereniging van Limburg. Houdt er een “referendum” en annexeert het gebied. Mag en moet Nederland dan niet hoe dan ook terugslaan?

Ik voor mij zie een goede oplossing in de wettelijke grenzen van Oekraïne. Als b.v. Een Russisch talige het niet bevalt kan die naar Rusland vertrekken.
Zie als goed voorbeeld India v.s. Bangladesh.
Het grappige is dat ze in Venlo en Kerkrade zich totaal niet verbonden voelen met België. Dat is in Maastricht anders. Het zijn andere dialecten; er is niet eens '1' Limburgs dialect. Wat betreft terugslaan, we hebben het over een buurland dat veel groter is, en dat ook sterker is bewapend. Woorden kunnen niet uitdrukken hoe goor ik het vind om eerst nucleaire wapens op te laten geven onder garanties, en die vervolgens te schenden. Dus ja, ik snap het als men Poetin's wapenstilstand of vrede niet vertrouwt. En dat staat dan los van alles dat nog verder met deze oorlog te maken heeft!!

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:12

Dazzler2120

FP ProMod
Jerie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:09:
[...]

Het grappige is dat ze in Venlo en Kerkrade zich totaal niet verbonden voelen met België. Dat is in Maastricht anders. Het zijn andere dialecten; er is niet eens '1' Limburgs dialect. Wat betreft terugslaan, we hebben het over een buurland dat veel groter is, en dat ook sterker is bewapend. Woorden kunnen niet uitdrukken hoe goor ik het vind om eerst nucleaire wapens op te laten geven onder garanties, en die vervolgens te schenden. Dus ja, ik snap het als men Poetin's wapenstilstand of vrede niet vertrouwt. En dat staat dan los van alles dat nog verder met deze oorlog te maken heeft!!
Ik denk dat compleet Limburg zich niet verbonden voelt met Vlaams Limburg hoor. Althans ik zou het - gezien het verschil in huizenmarkt - niet erg vinden als we geannexeerd door België worden hoor :+
Daarnaast klopt het wel wat je zegt. Maastricht heeft wat meer belgische / franse invloeden in het dialect terwijl Heerlen / Kerkrade / Venlo meer Kölsche dialecten zijn / invloeden van hebben.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:58:
@Brent bovendien kan de taal van een volk niets doen aan de misdragingen van een dictator: ik kan het niet inschatten, maar als dit een signaal is naar het Russische volk dat we ze steunen en erkennen, waarom niet.

(Dat signaal moet dan wel de Russen zelf bereiken.. en die zijn momenteel behoorlijk onbereikbaar voor ons.)
Ik heb er begrip voor dat het binnen Oekraine nu eventjes wat genuanceerder ligt, maar in het algemeen ben ik tegen cultureel imperialisme, zoals Doegins invloedssferen (hij noemt het vaak gewoon imperialisme, het is weer stuitend hoe letterlijk we zulke gekkies moeten nemen). Of zoals dat Duitse Kultur-denken van een tijdje terug; de Duitse regering is niet de enige die Duitse auteurs en denkers vertegenwoordigd.

Kortom, cultuur is van ons allemaal, dus het moet ons verbinden, niet splijten. Russen zouden misschien eens meer moeten weten dat ze net zo goed Russisch kunnen zijn buiten Rusland, dat Rusland (en om wat preciezer te zijn, het Kremlin) daar helemaal niet voor nodig is. En sterker nog, daar eigenlijk flink afbreuk aan doet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:08
Dazzler2120 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:15:
[...]

Ik denk dat compleet Limburg zich niet verbonden voelt met Vlaams Limburg hoor. Althans ik zou het - gezien het verschil in huizenmarkt - niet erg vinden als we geannexeerd door België worden hoor :+
Daarnaast klopt het wel wat je zegt. Maastricht heeft wat meer belgische / franse invloeden in het dialect terwijl Heerlen / Kerkrade / Venlo meer Kölsche dialecten zijn / invloeden van hebben.
Ook voor. :+
Ik luister de laatste tijd vaker Radio 1 en 2 van de VRT Limburg, ik schrok eigenlijk hoe georiënteerd ze zijn op Nederland, ik schaamde me bijna omdat ik dat zo niet voel alleen zijn ze een stuk beschaafder en nemen ze nog ergens de tijd voor. Het nieuws is echter gewoon Nederlands met evenveel ellende, daar schrok ik dan ook weer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:34:
[...]

Het is natuurlijk niet alleen maar spreken. Het gaat er dan ook dat alles beschikbaar is in het Russisch. Denk aan gemeentelijke procedures, maar ook contact met bijvoorbeeld je energie maatschappij en dat je met het Russisch ook in elke winkel terecht komt. Dat scholen ook les geven in Russisch etc. etc. en dat jouw dokter ook je begrijpt als je met alleen Russisch aankomt.

De meeste kaartjes met primaire taal die ik kan terug vinden zijn allemaal gebaseerd op een census uit 2001. Het Razumkov Centre heeft daar in 2015 ook nog een onderzoek naar gedaan, maar daarvan zie ik geen makkelijke kaartjes van terug.

[Afbeelding]
UIt Wikipedia: Languages of Ukraine
Tsja, je zou dan kunnen voorstellen om Russisch alleen in die rode gebieden te erkennen als officiele taal, zoals Fries bij ons volgens mij ook alleen in Friesland een officiele taal is, althans in de zin van dat het ook echt gebruikt moet kunnen worden.

Als dat nou de concessie is die Oekraïne moet doen om de bombardementen te doen stoppen, en die gebieden ook weer terug te krijgen van Rusland, dan lijkt dat me een goede deal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:52
Nieuwe update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONartfSj-Ejl-h9zkJuuY8AY4-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjlcXb0Q6yK7L45QMmRgzzkx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

migchiell schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:32:
[...]

Tsja, je zou dan kunnen voorstellen om Russisch alleen in die rode gebieden te erkennen als officiele taal, zoals Fries bij ons volgens mij ook alleen in Friesland een officiele taal is, althans in de zin van dat het ook echt gebruikt moet kunnen worden.

Als dat nou de concessie is die Oekraïne moet doen om de bombardementen te doen stoppen, en die gebieden ook weer terug te krijgen van Rusland, dan lijkt dat me een goede deal.
Persoonlijk vind ik geen enkele deal die wordt afgedwongen door vrouwen en kinderen te bombaren een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzarect0r
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 16:10
YakuzA schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:59:
[...]

Dat kan in Oekraine.

[...]

Dit kan ook in Oekraine.

[...]

Dit kan ook in Oekraine.

[...]

Dit kan ook in Oekraine.
Tot een paar jaar terug waren er zelfs scholen met wel Russische les gaven, maar geen Oekrainse les.

[...]

Dit kan ook in Oekraine.
Ik heb werkelijk nog nooit Oekraïens hoeven te spreken (en gelukkig maar, want ik bak er niks van), ook niet met bedrijven of overheidsinstanties. Dit was dan in Zaporozhye en Kiev, maar zelfs in het westen werd ik niet raar aangekeken of anders behandeld wanneer ik Russisch sprak. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Maar die rode gebieden gaan over meerderheid, het is niet zwart-wit wel of niet Russisch sprekend.

We hebben trouwens 4 talen binnen ons koninkrijk aldus Wikipedia: Officiële taal
Hiermee krijgen het Nederlands en het Fries, Papiaments en Engels bepaalde functies, die wat betreft de laatste drie talen verbonden zijn aan de territoria van respectievelijk Friesland, Bonaire en Sint Eustatius en Saba.
Zie ook Wikipedia: Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden en dan 'erkende talen' -> een waslijst!

Er wordt op 3 punten onderscheid gemaakt:
Deel I omvat algemene bepalingen, waaronder de bovenvermelde begripsomschrijvingen.

Deel II bestaat uit algemene doelstellingen en beginselen die van toepassing zijn op alle regionale talen en talen van minderheden die onder het Handvest beschermd worden. De staten moeten op deze voor het behoud van de talen noodzakelijke beginselen hun beleid en wetgeving baseren. De basisbeginselen en -doelstellingen zijn:

de erkenning van de regionale talen of talen van minderheden als uiting van culturele rijkdom;
de eerbiediging van het geografisch gebied van elke regionale taal of taal van een minderheid;
de noodzaak van vastberaden optreden ter bevordering en bescherming van regionale talen of talen van minderheden;
de vergemakkelijking en/of aanmoediging van het gebruik van regionale talen of talen van minderheden, in gesproken en geschreven vorm, in het openbare en particuliere leven;
de instandhouding en ontwikkeling van banden en culturele betrekkingen tussen groepen die een regionale taal of taal van een minderheid gebruiken onderling en met de andere taalgroepen in de staat;
het voorzien in passende vormen en middelen voor het onderwijs in en de bestudering van regionale talen of talen van minderheden op alle daarvoor in aanmerking komende onderwijsniveaus;
het verschaffen van voorzieningen om degenen die een regionale taal of taal van een minderheid niet spreken en die wonen in het gebied waar deze wordt gebruikt, in staat te stellen deze taal te leren indien zij dit wensen;
de bevordering van studie en onderzoek van regionale talen of talen van minderheden aan universiteiten of gelijkwaardige instellingen;
de bevordering van passende soorten internationale uitwisselingen;
het wegnemen van alle ongerechtvaardigde vormen van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur betreffende het gebruik van een regionale taal of taal van een minderheid waarmee wordt beoogd de instandhouding of ontwikkeling van een zodanige taal te ontmoedigen of in gevaar te brengen.
het kweken van wederzijds begrip tussen alle taalgroepen van het land, het opnemen in het onderwijsprogramma van eerbiediging van, begrip voor en tolerantie ten aanzien van regionale talen of talen van minderheden en het aanmoedigen van de massamedia om hetzelfde te doen.

Verder verplichten de staten die het Handvest ondertekenen zich ertoe rekening te houden met de behoeften en wensen die naar voren gebracht worden door groepen die de talen gebruiken en het oprichten van verenigingen die deze groepen vertegenwoordigen aan te moedigen. Verder moeten de bovengenoemde basisbeginselen en -doelstellingen ook toegepast worden op de niet-territoriale talen, zij het op soepele wijze rekening houdend met de bijzondere kenmerken van deze talen.

In Deel III van het Handvest zijn 68 uitgewerkte maatregelen opgesteld ter bescherming en bevordering van regionale talen of talen van minderheden. Voor elk van de talen waarop dit deel van toepassing wordt verklaard, moeten minstens 35 maatregelen worden uitgekozen die ter bescherming en bevordering van de desbetreffende taal in beleid en wetgeving moeten worden omgezet. De maatregelen verschillen in omvang en verstrekkendheid en hebben betrekking op de volgende zeven terreinen:

onderwijs;
rechterlijke autoriteiten;
bestuurlijke autoriteiten en openbare diensten;
media;
culturele activiteiten en voorzieningen;
economisch en sociaal leven;
grensoverschrijdende uitwisselingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jerie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:57:
[...]

2006. Intel in 2006, AMD in 2007 (AMD Athlon 64 Lima). Het spul er voor was ook wel 64 bit (bijv bij AMD want AMD had al AMD64 een paar jaar daar voor) maar dan een minder goed procedé. En video hangt ook af van GPU. Hier staat ook bijv Xbox 360 en PS3 tussen. 720p denk ik wel dat het spul moet kunnen. Verder hebben ze toegang tot de Chinese markt. Die maken intern volgens licentie recent AMD spul, en dat kunnen ze exporteren (China valt immers niet onder de sancties). Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld RISC-V. Tja, ik ben opgeroeid met veel trager spul, ik zou graag tekenen voor 65 nm in een geïsoleerd land. Alleen als die informatie van Rusland komt dan zou ik het met een flinke korrel zout nemen. Zo van het is ons gelukt. Ja ja, net zoals Intel zeker.
thx voor correctie (zal de post aanpassen) ..

Denk wel dat je een aantal zaken door elkaar mixt 65nm zegt niks over het doel van de chip .. een RPI / esp32 of arduino dat betreft kan niet zoveel las mijn laptop/pc maar een webserver oid doet tie toch zeker wel goed genoeg voor specifieke doeleinden ..

maar een chip ontwerpen voor specifieke doeleinden is wel een heel andere uitdaging..

kortom je levert misschien wat in ..maar niet op alle vlakken.. anderzijds de gelimiteerde productie hoeveelheid vormt dan een grotere uitdaging .. en als je een beperkte oplage hebt dan moet je prioritizeren / batches produceren.

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Jerie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:47:
Zelensky to Orbán: There is no time to hesitate, once and for all, you must decide whose side you are on

Ik blijf er bij dat Zelensky de openbaring is van deze oorlog: een oprechte, sterke leider. Hier heeft Oekraïne mazzel mee zeg.

[YouTube: The battle of Irpin: Meeting the Ukrainian resistance • FRANCE 24 English]

17 minuten embedded reporting uit Irpin, beelden van enkele dagen geleden.
Zo inderdaad… zwaar respect hoor!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJbICs04WFZnByX9ulLV7_FWJdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4ypsvNKGfZUGHconRKRffYe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:50
Rzarect0r schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:41:
[...]

Ik heb werkelijk nog nooit Oekraïens hoeven te spreken (en gelukkig maar, want ik bak er niks van), ook niet met bedrijven of overheidsinstanties. Dit was dan in Zaporozhye en Kiev, maar zelfs in het westen werd ik niet raar aangekeken of anders behandeld wanneer ik Russisch sprak. :/
Ik denk dat het wel anders is na de oorlog;
https://www.reddit.com/r/..._speakers_in_ukraine_has/
De Russische taal is vergiftigd in Oekraïne door dit conflict, ik weet niet hoe de staat eruit gaat zien maar ik denk dat je maar Oekraïens moet gaan leren...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:57:
[...]

2006. Intel in 2006, AMD in 2007 (AMD Athlon 64 Lima). Het spul er voor was ook wel 64 bit (bijv bij AMD want AMD had al AMD64 een paar jaar daar voor) maar dan een minder goed procedé. En video hangt ook af van GPU. Hier staat ook bijv Xbox 360 en PS3 tussen. 720p denk ik wel dat het spul moet kunnen. Verder hebben ze toegang tot de Chinese markt. Die maken intern volgens licentie recent AMD spul, en dat kunnen ze exporteren (China valt immers niet onder de sancties). Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld RISC-V. Tja, ik ben opgeroeid met veel trager spul, ik zou graag tekenen voor 65 nm in een geïsoleerd land. Alleen als die informatie van Rusland komt dan zou ik het met een flinke korrel zout nemen. Zo van het is ons gelukt. Ja ja, net zoals Intel zeker.
@vso Voor het afspelen van video's zijn general purpose processoren niet efficiënt, in latere modellen hebben we daar specifieke hardwareversnelling voor ingebakken. Een moderne cpu bevat een behoorlijke hoeveelheid extensies, AVX, SSE, AES etc. Het is natuurlijk wel zo dat hoe groter je proces is, hoe minder ruimte er is voor dergelijke gespecialiseerde rekenunits. Met 90nm wordt dat een lastige ja.

Maar wat anderen ook opmerkten, heel veel stabiele systemen die we kennen uit het bankwezen, vliegdekschepen en alles waar agile alleen maar een nachtmerrie is, werken op dino-platforms.

Vandaar dat ik hoop dat die halfgeleiderban echt gaat werken, maar houd mijn hart vast hoeveel er mogelijk is. Het zal vermoedelijk inderdaad dan zo zijn dat alle bestaande wapensystemen herontworpen moeten worden om homegrown-spul te herbergen, en daar zal dan de klap zitten.

Als je kijkt buiten x86, dan heb je nog ARM wat energiezuinig is en bruikbaar is voor mobiele toepassingen. Ik dacht dat ARM een redelijk open spec was, maar heb geen idee of Mordor daar ook wat mee kan.

offtopic:
Dat AMD ook in China wordt geproduceerd, daar wordt ik ook niet vrolijk van. De Soviet Unie hebben we ook alle technische know-how kado gegaan via tech transfers, we zijn vrolijk dezelfde fout aan het maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:44:
[...]

thx voor correctie (zal de post aanpassen) ..

Denk wel dat je een aantal zaken door elkaar mixt 65nm zegt niks over het doel van de chip .. een RPI / esp32 of arduino dat betreft kan niet zoveel las mijn laptop/pc maar een webserver oid doet tie toch zeker wel goed genoeg voor specifieke doeleinden ..

maar een chip ontwerpen voor specifieke doeleinden is wel een heel andere uitdaging..

kortom je levert misschien wat in ..maar niet op alle vlakken.. anderzijds de gelimiteerde productie hoeveelheid vormt dan een grotere uitdaging .. en als je een beperkte oplage hebt dan moet je prioritizeren / batches produceren.
Bedoel je FPGAs?

Huidige chips met meest efficiënte procedé hebben van alles erop zitten gemaakt met andere (minder efficiente) procedés. Denk aan modem, geluidskaart, GPU, enz enz. Daar kan bijvoorbeeld heel wat ARM/MIPS/RISC-V spul tussen zitten (het zou zelfs Linux kunnen draaien for all we know).

Rusland jatte de ontwerpen van de VAX machines tijdens de koude oorlog (lijkt me nog best lastig om zo'n ding te exporteren), om vervolgens hun eigen kloon uit te brengen. Toen kon je met een microscoop bekijken hoe zoiets werkte. Tegenwoordig lukt je dat niet meer. Ik gok dat ze heel wat uit/via China gaan importeren. In de koude oorlog gebruikten ze ook veelvuldig grijze import.

PS: Wat betreft ARM ben ik alleen maar enthousiaster geworden. Nvidia deal gaat niet door, en efficiënte architectuur is door energiecrisis nog interessanter geworden!

PPS: @bulle bas het is een spec die je kunt licenseren, en vervolgens kunt implementeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Jerie op 25-03-2022 14:00 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:47

-tom-562

Oliesjeik

Kan die PC/CPU discussie niet ergens anders? Dit heeft weinig met de situatie daar te maken :?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

klaw schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:51:
[...]
De Russische taal is vergiftigd in Oekraïne door dit conflict, ik weet niet hoe de staat eruit gaat zien maar ik denk dat je maar Oekraïens moet gaan leren...
Zolang ze weten dat je geen Rus bent willen ze prima met je in het Russisch blijven praten vermoed ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:40

Garyu

WW

bulle bas schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:51:
[...]

@vso Voor het afspelen van video's zijn general purpose processoren niet efficiënt, in latere modellen hebben we daar specifieke hardwareversnelling voor ingebakken. Een moderne cpu bevat een behoorlijke hoeveelheid extensies, AVX, SSE, AES etc. Het is natuurlijk wel zo dat hoe groter je proces is, hoe minder ruimte er is voor dergelijke gespecialiseerde rekenunits. Met 90nm wordt dat een lastige ja.

Maar wat anderen ook opmerkten, heel veel stabiele systemen die we kennen uit het bankwezen, vliegdekschepen en alles waar agile alleen maar een nachtmerrie is, werken op dino-platforms.

Vandaar dat ik hoop dat die halfgeleiderban echt gaat werken, maar houd mijn hart vast hoeveel er mogelijk is. Het zal vermoedelijk inderdaad dan zo zijn dat alle bestaande wapensystemen herontworpen moeten worden om homegrown-spul te herbergen, en daar zal dan de klap zitten.

Als je kijkt buiten x86, dan heb je nog ARM wat energiezuinig is en bruikbaar is voor mobiele toepassingen. Ik dacht dat ARM een redelijk open spec was, maar heb geen idee of Mordor daar ook wat mee kan.

offtopic:
Dat AMD ook in China wordt geproduceerd, daar wordt ik ook niet vrolijk van. De Soviet Unie hebben we ook alle technische know-how kado gegaan via tech transfers, we zijn vrolijk dezelfde fout aan het maken.
Wapensystemen (of algemeen: defensie, of nog algemener: embedded systems) draaien niet op dezelfde hardware als desktops en laptops. Andere spelers zijn hier veel groter. Je hebt bergen aan makers van microcrontrollers en de wat minder ingewikkelde processors. Je zult niet veel grote zware Intels vinden in het gemiddelde vliegtuig bijvoorbeeld. Architectuur is meestal PowerPC, tenminste in het verleden. Dat is ondertussen ook Intel misschien, maar dat is door vele handen gegaan ;). Verder zie je veel chips die als ASIC zijn ontworpen en dus dedicated voor een bepaalde taak zijn, of als het wat minder massaproductie dingen betreft, FPGAs. We hebben het daar bij moderne chips over 28nm procedes of 18nm best best case. Die vliegen nog nergens.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:00

Versterkingen vanuit het buitenland lijken de frontlinies te bereiken - de laatste dagen duiken er steeds meer filmpjes op van oa de Sheikh-nogwat brigade, Georgische strijders, het Belarus-battalion en natuurlijk onmiskenbaar Amerikanen. Die zijn opvallend veel te zien/horen. En blijkbaar effectief.

Ander patroon: groepjes pantservoertuigen in een dorp of stad, opgeblazen en troepen aan Ukrainse zijde die er doorheen banjeren. Er zijn blijkbaar geen linies, maar losse plukkes Russen-per-plaats?

300

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-03-2022 14:03 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Zo te zien dezelfde lokatie als in de tweet in deze post: NiGeLaToR in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:01:
[Embed]

Versterkingen vanuit het buitenland lijken de frontlinies te bereiken - de laatste dagen duiken er steeds meer filmpjes op van oa de Sheikh-nogwat brigade, Georgische strijders, het Belarus-battalion en natuurlijk onmiskenbaar Amerikanen. Die zijn opvallend veel te zien/horen. En blijkbaar effectief.

Ander patroon: groepjes pantservoertuigen in een dorp of stad, opgeblazen en troepen aan Ukrainse zijde die er doorheen banjeren. Er zijn blijkbaar geen linies, maar losse plukkes Russen-per-plaats?

[Embed]

300
Ja ik vond het al merkwaardig dat men met grote letters de aanwezigheid van kinderen markeerde. Toen men in Syrie de Russen ook informeerde welke plekken humanitair ontzien moesten worden, werd dat juist helemaal kapotgebombardeerd.

Dit is prijsschieten voor de Russen, doelen zoals kinderen zijn juist een target vanwege shock-effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Waaj schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:11:
[...]

Zo te zien dezelfde lokatie als in de tweet in deze post: NiGeLaToR in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
Mogelijk Lukanivka oid die net gisteren gecleared was?
https://liveuamap.com/en/...ukianivka-village-in-kyiv

Die locatie zit aardig ver van de grens met Rusland, dus die zullen niet heel veel motivatie/eten/brandstof over hebben.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
bulle bas schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:14:
[...]

Ja ik vond het al merkwaardig dat men met grote letters de aanwezigheid van kinderen markeerde. Toen men in Syrie de Russen ook informeerde welke plekken humanitair ontzien moesten worden, werd dat juist helemaal kapotgebombardeerd.

Dit is prijsschieten voor de Russen, doelen zoals kinderen zijn juist een target vanwege shock-effect.
Is het dan raar dat men blij is met elke ‘dooie rus’

Voor mij niet in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Overzicht van de versterkingen die door Rusland gepland zijn:
Measures are being taken in Russia to replenish their manpower losses by forming and sending to Belarus consolidated units from
- the 37th separate motorized rifle brigade (Kyakhta),
- the 5th іузфкфеу panzer brigade (Ulan-Ude) of the 36th army, and
- the 38th separate motorized rifle brigade (Ekaterinoslavka) of the 35th army, and
- 40th separate brigade of marines (Petropavlovsk-Kamchatsky) of the Pacific Fleet.
https://www.ukrinform.net...ships-in-sea-of-azov.html

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 25-03-2022 14:21 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzarect0r
klaw schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:51:
[...]

Ik ga lekker niks leren, maar goed de mensen die ik daar spreek en familie spreken enkel Russisch, denk niet dat die opeens gaan veranderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:59
bulle bas schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:14:
[...]

Dit samen met het "double-tap" bombarderen. Eerst civiele doelen raken, even wachten tot de hulpverlening en pers er is, nog een keer schieten.
Praktijken die men in Syrie geoefend heeft. Ik huil geen milimeter voor elke gedode professionele russische militair. En eigenlijk ook niet om de dienstplichtigen die hier al 4 weken aan mee doen.

Behalve die gast die over zijn meerdere heen reed met een tank _O_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:48
Rzarect0r schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Ik ga lekker niks leren, maar goed de mensen die ik daar spreek en familie spreken enkel Russisch, denk niet dat die opeens gaan veranderen.
Russisch wordt daar net zo populair als Duits hier in 1946.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:44

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Alpina schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:18:
[...]

Is het dan raar dat men blij is met elke ‘dooie rus’

Voor mij niet in ieder geval.
Kan zelf lastig 'blij' worden van doden, ook dit zijn zoons,vaders,broers die waarschijnlijk ook wel een ander leven voor zich hadden gezien dan sterven in deze oorlog. Het is voor de Oekraïners een noodzakelijk kwaad, maar juichen als buitenstaander wanneer mensen het leven laten dat blijf ik opmerkelijk vinden. Treurnis alom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:50
Rzarect0r schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Er was in de volkskrant een tijdje terug een artikel over Russischtaligen in Oekraïne die proberen nu zoveel mogelijk (bepekrt) Oekraïens te spreken. De taal is vergiftigd en misschien omdat jij niet Russisch bent is het daan geen probleem...
Putin bereikt precies de tegenovergestelde dingen van die hij wil, nog even en men gaat de Russische taal misschien wel haten in Oekraïne...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28

Seraphin

Meep?

[[URL="

Het zouden ook geen Amerikanen zijn als ze niet luidruchtig, prominent aanwezig en nodeloos overenthousiast zijn... :o O-)

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
tuinïnen schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:24:
[...]

Kan zelf lastig 'blij' worden van doden, ook dit zijn zoons,vaders,broers die waarschijnlijk ook wel een ander leven voor zich hadden gezien dan sterven in deze oorlog. Het is voor de Oekraïners een noodzakelijk kwaad, maar juichen als buitenstaander wanneer mensen het leven laten dat blijf ik opmerkelijk vinden. Treurnis alom.
Ik spreek ook niet voor mezelf maar kan er helemaal inkomen dat de mensen uit Oekraïne zo denken.

Al moet ik wel toegeven dat met dit soort berichten de anti-rus gevoelens wel erger worden. Ook al kan de gemiddelde Russische soldaat hier zelf weinig aan doen.
Maar is dit ooit anders geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:50

3raser

⚜️ Premium member

[Embed]

[Embed]

300
Is het de 2e keer dat ze het Mariupol Drama Theater bombarderen? Hij quote zelf een tweet van 16 maart waarin het ook gebeurde. Maar toen liep het blijkbaar nog redelijk goed af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Alpina schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:30:
[...]

Ik spreek ook niet voor mezelf maar kan er helemaal inkomen dat de mensen uit Oekraïne zo denken.

Al moet ik wel toegeven dat met dit soort berichten de anti-rus gevoelens wel erger worden. Ook al kan de gemiddelde Russische soldaat hier zelf weinig aan doen.
Maar is dit ooit anders geweest?
De gemiddelde russische soldaat kan er in zoverre iets aan doen dat ie z'n artillerie niet op een flatgebouw, theater of ziekenhuis richt. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Seraphin schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Het zouden ook geen Amerikanen zijn als ze niet luidruchtig, prominent aanwezig en nodeloos overenthousiast zijn... :o O-)
De NLers rennen met hun staart tussen de benen terug:
https://www.ad.nl/binnenl...ls-kanonnenvoer~a6f7a6ab/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:48
jgj82 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:04:
[...]

En wat als ik je vertel dat het Patriot wapensysteem tot een paar jaar geleden op een (X)86 variant liep als Weapon Control Computer? Ook die kon prima de duizenden berekeningen per seconde doen. Ik denk dat je onderschat wat voor rekenkracht dat soort chips hebben en overschat wat er nodig is voor wapensystemen
Wat hier nu uit de fabriek rolt draait op een rek vol servers met recente dual processor setups.

Natuurlijk kun je ook met veel oudere hardware een werkend systeem bouwen. Maar het is een wedstrijd, en de verliezer gaat dood. Dan wil je niet aan de start van een F1 race verschijnen in een Lada.

De radars uit die tijd hadden bijvoorbeeld een 640*480 monochroom scherm.
Dit maken we nu: http://www.navyrecognitio...at-management-system.html

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

3raser schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Is het de 2e keer dat ze het Mariupol Drama Theater bombarderen? Hij quote zelf een tweet van 16 maart waarin het ook gebeurde. Maar toen liep het blijkbaar nog redelijk goed af?
Ze weten nu pas een initieel dodental van het bombardement van de 16e?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:33:
[...]

De gemiddelde russische soldaat kan er in zoverre iets aan doen dat ie z'n artillerie niet op een flatgebouw, theater of ziekenhuis richt. :X
Euh ja good luck with that, beter meteen de kogel vragen dan.

Alles begint bij Putin en zijn trouwe aanhangers.

[ Voor 7% gewijzigd door Alpina op 25-03-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:52
MikeyMan schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Denk niet dat ze daar tegenin durven te gaan, doe je het niet dan laten ze je wel verdwijnen. 🤐

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En aan het thuisfront wordt er weer hard weggedoken.
Er liggen te veel lijken in de kast op de Zuidas, maar Omtzicht doet zijn best.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 17-09 19:28
Vind het maar vage verhalen. Paar dagen geleden nog had je het verhaal van Harry. In elke krant weer een ander verhaal en nu gaat het gerucht dat hij een straf wilde ontlopen in Nederland (mishandeling van taxichauffeur) en daarom naar de Oekraine is gevlucht.

Vraag me af wat voor verhalen we nu van Joyce te horen krijgen.. :/

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ChojinZ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:39:
[...]

Vind het maar vage verhalen. Paar dagen geleden nog had je het verhaal van Harry. In elke krant weer een ander verhaal en nu gaat het gerucht dat hij een straf wilde ontlopen in Nederland (mishandeling van taxichauffeur) en daarom naar de Oekraine is gevlucht.

Joyce heeft PTSS opgelopen in Kosovo en dacht dat het in Oekraine niet erger zou worden...

Nota bene moeder van drie kinderen.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 25-03-2022 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Sowieso ga je daarheen met de serieuze optie om dood te gaan. Dat doe je niet met kleine kinderen of als je leven je dierbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Heb het artikel als niet-abonnee niet kunnen lezen, maar ik kan me wel een voorstelling maken bij waar het over gaat. Ik denk dat 'we' in Nederland, en in het bijzonder mensen als "Joyce", nogal onderschatten wat de omstandigheden in een echte oorlog zijn. Ook ene Harry was binnen een paar weken weer terug.

Wat mij wel stoort is dat dat soort types zich uitvoerig laten interviewen door elk medium dat ook maar in de verste verte interesse heeft. Zeker wanneer ze zo snel weer terugkomen heb je het idee dat ze het meer voor hun eigen ego deden, dan dat ze de mensen daar écht oprecht willen steunen.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Er zijn helemaal niet genoeg troepen voor een bezetting.

De Russen stellen zich centraal op in het dorp, zodat het dorp onder controle blijft, maar zijn daardoor ook meteen schietschijf voor Oekraïne. Voor een goede bezetting moet je naast de troepen in het centrum ook nog de toegangswegen bewaken en patrouilles lopen etc. Maar daarvoor hebben ze niet de capaciteit (en ook niet de training).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MikeyMan schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:40:
[...]

Joyce heeft PTSS opgelopen in Kosovo en dacht dat het in Oekraine niet erger zou worden...

Die interviews zijn hopeloos. Onvoorbereid, ongetraind, onrealistisch. Ik ben echt verbaasd over deze mensen, maar zeker iemand die in het leger gediend heeft die zo naief daar heen gaat.

Ze zijn pas kanonnenvoer als ze zich daarvoor lenen. En dat doen ze blijkbaar. Ik denk dat als je er alleen heen gaat zonder spullen en niet goed regelt dat je daar training krijgt en spullen, je van jezelf kanonnenvoer maakt. Tis oorlog, je komt als vrijwilliger, zoek het uit.

Wel goede waarschuwing voor mensen die denken dat het een leuk uitje is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
TheGhostInc schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:41:
[...]

Sowieso ga je daarheen met de serieuze optie om dood te gaan. Dat doe je niet met kleine kinderen of als je leven je dierbaar is.
MikeyMan schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:40:
[...]

Dit dus. Klinkt toch fishy?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ChojinZ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:44:
[...]

[...]

Dit dus. Klinkt toch fishy?
Nou, fishy... Die lui zitten gewoon serieus met zichzelf in de knoop.
Soort alternatieve zelfmoordmethode dit.

En daar komen ook nog weleens mensen van terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Hier het artikel over de heenrijs:

https://www.rijnmond.nl/n...bedoeling-dat-ik-terugkom

(Dennis = gefingeerd.)
Wat de twee precies in Oekraïne gaan doen weten ze eigenlijk nog niet. Joyce: "De ambassade zorgt voor vervoer, we gaan met de bus geloof ik. Geen idee met wie ik daarnaartoe ga, ik ken verder niemand die dit doet. Ik krijg verdedigende taken, heb ik te horen gekregen. Maar als ex-militair neem ik aan dat ik ook bewapend word."
Joyce laat een meisje van vijftien en twee volwassen zoons in Dordrecht achter om zich in Oekraïne te kunnen laten gelden. Haar moeder en ex-partner nemen de zorg voor de kinderen over. "Natuurlijk zijn ze erg bezorgd, maar ze kennen me ook. Als ik ergens onrecht zie, moet ik er iets aan doen." Joyce zegt dat ze niet bang of zenuwachtig is, en dat ze gewoon weer terugkomt.
Dat laatste klopte als een bus :+ ik vind het wel moedig btw. Maar niet verstandig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Zelfs RPi CM4 is een military grade versie van las ik: https://www.curtisswright...ged-mission-computer.html

Ik zou als ik Rusland was lekker met FOSS en open standaarden werken. Doen ze intern deels al met Aurora OS. Red Star Linux? Kek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzarect0r
klaw schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:26:
[...]

Er was in de volkskrant een tijdje terug een artikel over Russischtaligen in Oekraïne die proberen nu zoveel mogelijk (bepekrt) Oekraïens te spreken. De taal is vergiftigd en misschien omdat jij niet Russisch bent is het daan geen probleem...
Putin bereikt precies de tegenovergestelde dingen van die hij wil, nog even en men gaat de Russische taal misschien wel haten in Oekraïne...
Kan dat zelf heel moeilijk geloven, de tijden veranderen uiteraard. Maar je gaat mij niet vertellen dat ze mijn vader vervolgens kwalijk gaan nemen dat hij Russisch spreekt, terwijl hij in het Oekraïnse leger zit en voor ze aan het vechten is 8)7 (mocht die er levend uitkomen :'( )

Die belt overigens met mij gewoon in het Russisch, en niemand die hem verdenkt van spionage oid.

[ Voor 7% gewijzigd door Rzarect0r op 25-03-2022 14:49 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:20
Caelorum schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:31:
Echt.. Het is dat er dagelijks mensen doodgaan in dit conflict anders was dit toch gewoon slapstick geweest.
Die twee-ster van vanochtend, waar denk je dat die gesneuveld is? Op het vliegveld van Cherson, ze leren het ook nooit... _/-\o_

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bulle bas schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:51:
[...]

erhm mag je verwachten dat ondanks dat ik graag op "non"-tweaker related topics reageer dat ik ook wel enige kennis bezit ... ;) soldeer nog net niet mijn eigen versterker/ 14k/4 modem oid of progammeer BBS /software.. maar you get the drift. Maar dat je dat ook niet kan zien in je glazen bol neem ik dus ook weer niet kwalijk ;)
@Jerie FGPA's dat zou best kunnen ja ;)

"stabiele" systemen zijn niet met kolen gevoede apparaten mind you en toch wel redelijk recent(er) dan 15+ jaar geleden .. heb er vaak genoeg mee te maken ze zijn dan wel uitgekleed en doel gericht maar onderschat de spec niet .. volgens mij is het leger voorzien van de beste kwaliteit en daarna komt pas de consument ..

En op een ander vlak jij ook alleen je merkt het niet omdat het steeds compacter / sneller / beter word maar daarmee ook de communicatie zelf ..

Enig idee hoeveel "data" jij genereert (namens jou) bv ook al gebruik je je gsm niet ? en ben je geen person of intrest bij de overheid ? dat is absuurd veel en dan hebben we het nog niet over de infra die daarvoor nodig is ..

Denk onder andere aan de ecu van een auto .. dat ding maakt wel verschil tussen 1:5 rijden of 1:20 .. lijkt me voor een tank wel handig .. om de reikwijdte te bepalen

Anderzijds .. een krukken-as makken consistent op grote schaal heb je robots voor nodig .. zo niet moet je veel meer mensen inzetten en heb je veel meer product verspilling om binnen tolleranties te blijven die je graag op zeer kleine marges houd .. en product verspilling = minder snel productie ..

Kortom denk echt wel dat je op veel meer vlakken moet kijken van de sancties dan inzoomen op 1 specifiek aspect van de sanctie .. dit is gewoon een waterval effect . die tijd nodig heeft om door te druppelen..

maar dat geld ook voor ons .. dingen waar we als consument nu zeggen " daar kunnen we wel mee zonder" dat kan ook op langere termijn best vervelende effecten hebben die jij/wij wellicht niet eens overzien

kortom "global supply chain issues"

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

ChojinZ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:39:
[...]

Ik vraag me af of ze echt ooit gevechtscontact heeft gehad. Het kan natuurlijk maar in een oorlog tegen de Russen aan het front is iedereen kanonnenvoer. Het is een oorlog, geen vredesmissie, ook al noemen de russen het anders. Die komen altijd met flink wat beschietingen met artillerie, bommen en raketten.

De overlevingskans aan het front bij echt en serieus gevechtscontact wordt (voor de functie die ik destijds had) gerekend in minuten, niet in uren of dagen. Echte gevechtscontacten duren vaak ook niet zo lang.

Je vecht alleen omdat het alternatief erger is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:12
[de laatste dagen duiken er steeds meer filmpjes op van oa de Sheikh-nogwat brigade
Het Sheihk Mansur Battalion uit Tsetsjenie. Voortgekomen uit strijders van het Dzhokhar Dudayev Battalion. Vernoemd naar Sheikh Mansur.

edit: 1e link gecorrigeerd

[ Voor 6% gewijzigd door jan390 op 25-03-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:10
[...]

En andere talen cq culturen zijn dan wel toegestaan in die gebieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:44:
[...]

Die interviews zijn hopeloos. Onvoorbereid, ongetraind, onrealistisch. Ik ben echt verbaasd over deze mensen, maar zeker iemand die in het leger gediend heeft die zo naief daar heen gaat.

Ze zijn pas kanonnenvoer als ze zich daarvoor lenen. En dat doen ze blijkbaar. Ik denk dat als je er alleen heen gaat zonder spullen en niet goed regelt dat je daar training krijgt en spullen, je van jezelf kanonnenvoer maakt. Tis oorlog, je komt als vrijwilliger, zoek het uit.

Het is ons land niet. Niet tegen onrecht kunnen is niet sterk genoeg. Je moet een sterke binding hebben met de mensen en de regio. Zo sterk dat als jij doodgaat en een andere militair blijft daardoor leven (met een gelukkig gezin) dat zo'n situatie het voor je waard zou zijn. Wapenbroeders dus.
vso schreef: Enig idee hoeveel "data" jij genereert (namens jou) bv ook al gebruik je je gsm niet ? en ben je geen person of intrest bij de overheid ? dat is absuurd veel en dan hebben we het nog niet over de infra die daarvoor nodig is
Maak ik me geen zorgen meer over. In ons land ben je voor de overheid geen person of interest (die hebben het veel te druk), tenzij je je misdraagt. Ze zijn inmiddels ook wat beter met de tijd mee (denk hierbij aan Brenno de Winter). Btw, je kunt GSM functie ook uitzetten. Ik persoonlijk gebruik op Android enkel LTE/NR, maar je kunt ook alle transceivers uitzetten (mijn vuistregel is: als je een transceiver niet gebruikt zet 'm dan uit. Trouwens een prima vuistregel tijdens een oorlog). Maar dat doe ik omdat als de overheid een MITM kan uitvoeren middels jamming, een crimineel dat ook kan, en vice versa. En ja er zijn landen waar het verschil tussen overheid en criminaliteit minder ver ligt. Bij ons zit dat snor, ook al beweren bepaalde figuren dat dat anders ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 25-03-2022 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

[Twitter: https://twitter.com/jmvasquez1974/status/1506876285997436933#m]

N=1 natuurlijk, maar wat die Amerikaanse soldaat meedeelt is toch wel nerveusstemmend ("remarkably undertrained"). Ik hoop dat de rest van het UA-leger wel beter getraind is. Een totale omslag in 8 jaar is misschien ook teveel gevraagd. Bovendien begreep ik dat wij het UA-leger getraind hebben op de situatie dat het land effectief al geheel in handen is van Rusland, omdat we ervan uitgingen dat Rusland wel over de defensie heen zou walsen.
Nu is UA mss toch een andere oorlog aan het voeren dan waar ze op getraind zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
bulle bas schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:04:
[...]

[Twitter]

N=1 natuurlijk, maar wat die Amerikaanse soldaat meedeelt is toch wel nerveusstemmend ("remarkably undertrained"). Ik hoop dat de rest van het UA-leger wel beter getraind is. Een totale omslag in 8 jaar is misschien ook teveel gevraagd. Bovendien begreep ik dat wij het UA-leger getraind hebben op de situatie dat het land effectief al geheel in handen is van Rusland, omdat we ervan uitgingen dat Rusland wel over de defensie heen zou walsen.
Nu is UA mss toch een andere oorlog aan het voeren dan waar ze op getraind zijn?
Die Amerikaan heeft het niet over het Oekraiense leger volgens mij, maar over leden van de foreign legion en leden van de territorial defence force. In beide gevallen vrijwilligers dus.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
jan390 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:54:
[...]

Het Sheihk Mansur Battalion uit Tsetsjenie. Voortgekomen uit strijders van het Dzhokhar Dudayev Battalion. Vernoemd naar Sheikh Mansur.
Je eerste link is bogus.

Hier een werkende (Engels): https://wikitia.com/wiki/Sheikh_Mansur_Battalion en een klein stukje erover hier (Engels) Wikipedia: Ukrainian volunteer battalions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Laatst online: 16:35

jgj82

Ja, maar = nee

RocketKoen schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:34:
[...]

Wat hier nu uit de fabriek rolt draait op een rek vol servers met recente dual processor setups.

Natuurlijk kun je ook met veel oudere hardware een werkend systeem bouwen. Maar het is een wedstrijd, en de verliezer gaat dood. Dan wil je niet aan de start van een F1 race verschijnen in een Lada.

De radars uit die tijd hadden bijvoorbeeld een 640*480 monochroom scherm.
Dit maken we nu: http://www.navyrecognitio...at-management-system.html
Ik kijk nu ook tegen 1080p touchscreens en een rek vol Xeon's aan ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:49
Rzarect0r schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:48:
[...]

Kan dat zelf heel moeilijk geloven, de tijden veranderen uiteraard. Maar je gaat mij niet vertellen dat ze mijn vader vervolgens kwalijk gaan nemen dat hij Russisch spreekt, terwijl hij in het Oekraïnse leger zit en voor ze aan het vechten is 8)7 (mocht die er levend uitkomen :'( )

Die belt overigens met mij gewoon in het Russisch, en niemand die hem verdenkt van spionage oid.
Er zullen sociale conventies komen om Russisch-talige Oekraïners te onderscheiden van Oekraïners die zich als Rus identificeren.

De taal zelf is een non issue. Zelfs Zalenski sprak primair Russisch.

Het nieuwe Oekraïne zal echter de proliferatie van het Russisch moeten remmen omdat het fundamenteel de natie ondermijnt: elke Oekraïner die primair Russische media consumeert krijgt zijn brein vergiftigd.

Dit probleem is overigens identiek in de Baltische staten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Ik sta hier toch 50/50 verdeelt tegenover .. ook de reactie van Oekraine/Zelensky laat wel een nare smaak achter
Ik snap je reactie deels dus echt wel en dat betreft "check" ..
Maar aangeboden hulp direct als "fodder" op te ruimen is ook wel radicaal immers Wali de sniper is ook weer back home .. (naar verluid)

En ik krijg steeds meer een gevoel dat dit een voor opgezet plan is .. ook die Erdogan kan vertrouw ik niet verder dan ik hem kan gooien ..
(alhoewel ik geen andere bemiddelaar zou zien tussen beide partij-en ???)

We (eu/nato oid) hebben geen keuze om te handelen maar we krijgen zowel van Rusland als van Oekraine de "stinkeye" , maar juist dat is wat me zo tja "irriteert" / onderbuik gevoel geeft .. vandaar de "plan within plans" gevoel ..
(en dan geven we bakken wapens aan Oekraine .. dat maakt het wel zuur .. we doen nooit genoeg)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 25-03-2022 15:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Prosac schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:21:
[...]

Dit samen met het "double-tap" bombarderen. Eerst civiele doelen raken, even wachten tot de hulpverlening en pers er is, nog een keer schieten.
Praktijken die men in Syrie geoefend heeft. Ik huil geen milimeter voor elke gedode professionele russische militair. En eigenlijk ook niet om de dienstplichtigen die hier al 4 weken aan mee doen.

Behalve die gast die over zijn meerdere heen reed met een tank _O_
Niet over huilen idd. Maar ook niet zakken naar hetzelfde niveau. Doodeng die moordzuchtige sfeer op zo’n forum. Dit maakt zo duidelijk waarom er een voedingsbodem is voor oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
vso schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Ik sta hier toch 50/50 verdeelt tegenover .. ook de reactie van Oekraine/Zelensky laat wel een nare smaak achter
Maar aangeboden hulp direct als "fodder" op te ruimen is ook wel radicaal immers Wali de sniper is ook weer back home .. (naar verluid)

En ik krijg steeds meer een gevoel dat dit een voor opgezet plan is .. ook die Erdogan kan vertrouw ik niet verder dan ik hem kan gooien ..

We (eu/nato oid) hebben geen keuze om te handelen maar we krijgen zowel van Rusland als van Oekraine de "stinkeye" , maar juist dat is wat me zo tja "irriteert" / onderbuik gevoel geeft .. vandaar de "plan within plans" gevoel ..
(en dan geven we bakken wapens aan Oekraine .. dat maakt het wel zuur .. we doen nooit genoeg)
Heb je een bron voor de claim dat Wali terug naar huis is? Voor zover ik las zit hij bij de Special Forces van Oekraïne en lijkt mij niet dat ze die als "fodder" inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Een plan within a plan, wat is dat geheime plan van Oekraine dan? Volgens mij zit je op verkeerde twitteraccounts te kijken.

De sniper zou er nog steeds zitten volgens https://www.msn.com/en-ca...n-kyiv/ar-AAVpxwc?ocid=st

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Leuk om te zien hoe de realiteit voorspellingen in haalt. Ik kreeg net een artikel van een week geleden doorgestuurd wat ik nog niet gelezen had, maar toch interessant genoeg is om nog even wat uit te pikken.

Medium: Victorious Ukraine

De auteur legt in een lang en gedegen artikel uit waarom Putin al verloren had, vorige week. Dat was voor de tegenaanvallen van Ukraine, bijvoorbeeld. Ik vond dat toen wellicht nog optisme of wensdenken, maar in dat licht:
The only things that could prolong putin’s rule a bit longer are:
  • a ceasefire, which would allow putin to replenish his defeated troops and then strike deeper into Ukraine
  • a NATO intervention, which would shore up putin’s legitimacy within russia and allow him to mobilize millions of russian men for a global war and a renewed push deeper into Ukraine
  • russian forces using chemical, biological, or nuclear weapons against Ukrainian troops or civilians to force Ukraine into surrender, but which would also lead to russia being fully sanctioned and economically razed to the ground
Dat is nog niet veranderd op zich en kan ik me in vinden: ladder omhoog in geweld, meer tijd winnen voor herbewapenen of all-out oorlog met NATO.
On 24 February when the war started Ukraine fielded a military of 215,000 troops, which faced a russian onslaught of an estimated 220,000 troops. putin’s plan for the invasion assumed that the majority of Ukraine’s military would not fight, but side with the invaders, and that 100,000 of quislings and collaborators would welcome the russian troops with flowers and kisses. But putin was deceived by his intelligence officers, who stole $100s of millions, which putin was led to believe would be spent on a giant pro-russian network of collaborators in Ukraine. A scam that would have never come to light had putin not invaded Ukraine.
Volgens dit artikel heeft Putin opdracht gegeven loyaliteit te kopen in het Ukrainse leger, maar drijft dit geld ergens op de Middelandse zee vermomd als superjacht. Het plan: binnenvallen, je omgekochte leger bij je voegen en samen de resterende dwarse soldaten wegjagen.

Dat ging net iets anders en ik denk zelfs als dat geld niet was omgezet in teak-dek.
More russian troops are killed each day, as a percentage of total force, than during the battle of Stalingrad in World War 2. The estimated losses for russian forces range from 500 to 1,000 killed per day. Soviet losses during the Battle of Stalingrad were on the lower end of that range, with a force-size adjusted 565 killed in action per day.
Putin heeft dus soldaten nodig, die hij zelf blijkbaar niet meer heeft en niemand hem wilt geven. De dienstplichtigen die per abuis Ukraine ingestuurd werden heeft ie snel naar huis moeten halen.
At the start of the war Ukraine fielded a military of 215,000 troops, but thanks to Ukraine’s regular army stalling the russian advance, Ukraine managed to call up the reserves and mobilize the nation’s manpower:
  • 220,000 reservists
  • 130,000 National Police troops
  • at least 300,000 Ukrainians, who returned from abroad to fight
  • at least 30,000 foreign volunteers
  • at least 400,000 territorial defense forces
In total Ukraine fields about 1.3 million troops by now. And more join up every day. When Croatia fought for its independence in 1991–1995 it had 4.35% of its population under arms, when Finland defended its freedom against the Soviet Union in 1939–40 it had 9.36% of its population under arms: Ukraine as of now has an estimated 3.1% of its population under arms.
Dit is interessant: Ukraine heeft 44 miljoen inwoners, waarvan een flink deel volwassen en fit zou kunnen zijn. Daarvan was volgens de auteur vorige week al zo'n 1,3 miljoen mensen, inclusief buitenlandse vrijwilligers, geactiveerd. Er zou in potentie meer mogelijk kunnen zijn, maar we weten ook dat Ukraine niet zomaar mensen naar het front lijkt te sturen - ondanks de verhalen van die paar mensen die geronseld werden lijkt het onboarden van militairen in reguliere eenheden georganiseerd te gaan en zie je doorgaans vreemdelingenlegioens effectief opereren.

Ik vraag me wel af of het een kwestie van tijd is voor er meer vanuit het westen richting het oosten komt om te helpen - want in theorie zou er inmiddels een aardige overmacht op de been moeten zijn. Wapens lijkt een probleem te zijn, dus wellicht zijn er remmende factoren.
Number 10 (Donbas) is a perfect example of the continuing russian delusion of trying to achieve battlefield successes with troops not suited for a tenth of the task set before them: russia tries to encircle the 60,000 Ukrainian troops fighting the DNR and LNR troops in Donbas with 8–9 russian BTGs, which field at best 9,000 troops. These 8–9 BTGs are meant to advance in the Ukrainian troops rear and cut them off from the rest of Ukraine. If the russian advance would be successful, then the survivors among the 9,000 russian troops would have to hold a 300 km long siege ring. A siege ring with 60,000 Ukrainian troops on the eastern side and about 100,000 territorial defense volunteers on the western side. This siege ring would have to be held against Ukrainian attacks by 1 russian soldier for each 33 meters of siege ring. A clownish, amateurish, delusional plan, perfectly on par with the rest of russia’s military planning.
Er volgt een lijst met vastgelopen fronten en dan dit stukje: over het insluiten van het Ukrainse front bij de Donbas en waarom dit niet gaat lukken, aldus de auteur. We zijn er allemaal bang voor, dat Rusland erin slaagt daar een soort insluiting te bewerkstelligen van het Donbas-front met daarin naar verluit 60.000 troepen. De afstand om deze troepen is rond de 300km, waarbij je dus aan de ene zijde 60.000 Ukrainse militairen hebt en aan de andere kant.. de rest. En dat zouden er elke dag meer moeten worden.

Ik snap in ene waarom er geen enorm tegenoffensief tegen deze poging tot insluiting is: het is voor Rusland heel kostbaar. Zelfs als het ze lukt, kan Ukraine een enorme lange linie uitputten, elke dag, elke nacht, tot er niemand meer over is. Lange linies, een beproefd recept.
To understand how impossible it is for russia to sustain a fighting force beyond its borders let's look at some numbers:
  • russian mechanized battalion is supported by material support platoon of around 40 troops
  • US Army mechanized battalion is supported by a sustainment company of around 180 troops
  • russian material support platoon hauls 21,000 liters of fuel
  • US Army sustainment company hauls 90,000 liters of fuel.
  • russia’s 83x brigades/regiments are support by 10x logistic brigades
  • the US Army’s 58x brigades are support by 31x logistics brigades
Mooi vergelijk tussen het Amerikaanse leger en logistiek en die van Rusland. Self-explanetory.
Ukrainians cannot defeat the russians for all of us if we do not give the Ukrainians the tools for the fight: 800,000 assault rifles are needed, 100,000 machine guns are needed, 800,000 bullet proof vests are needed, 800,000 helmets are needed, 800,000 secure radios are needed, a billion bullets are needed. It is imperative for the future of Ukraine, for peace on the European continent, for the liberation of Belarus, for democracy everywhere, that Ukrainians are given everything to fight and obliterate the russian forces stuck in Ukraine.
En dan de vraag die ons allen bezig houdt: kan Ukraine Rusland er helemaal uitschoppen. Er wordt een lange speculatie gegeven over die mogelijkheid, met een 'boodschappenlijstje' aan het einde. Dit verklaart denk ik waarom we niet zo enorm veel tegenoffensief zien:

- alles moet bezet en bewaakt blijven, bewapend en wel. Rusland kan in theorie overal nog een inval doen. Belarus kan nog mee doen. Invasie vanaf de zee kan nog komen. Dus je kunt niet alles op 1 front inzetten.
- Er is dus een enorme hoeveelheid materiaal nodig en veel menskracht.
- Logistiek wordt dan voor Ukraine lastiger, ook al is het een thuiswedstrijd, de frontlinie moet wel eten, drinken en voorzien worden van munitie etc. En dan is het ook voor de thuisspelers een groot land.

De auteur gaat nog een stap verder - niet alleen defensieve wapens leveren, maar ook offensievere wapens. Laat ze Rusland maar wegjagen en zichzelf een toekomst geven, maar ook de democratie in Europa een toekomst geven. Ik ben het er mee eens, maar zie ook hoe we te maken hebben met een narcist die niet zal opgeven en niet kan verliezen.

Genoeg op af te dingen - maar wetende dat dit alles al weer een week geleden op internet verscheen zit de auteur er vooralsnog niet naast. Er is een tegenoffensief, er komen meer wapens en de international gemeenschap lijkt meer verenigd dan ooit. Voor veel mensen in de linie of ingenomen gebied een hard gelach, net als voor de gemiddelde onwetende Rus. Daarom is het goed om zelf een leider te mogen kiezen en naar huis te sturen als ie van plan is een buurland in te vallen.

bulle bas schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:04:
[...]

[Twitter]

Het aandeel goed getrainde militairen is enorm beperkt vergeleken met waar het vreemdelingen legioen mee optrekt. Ik las al dat er veelal een getrainde militair op pad wordt gestuurd met een setje ongetrainde, om precies te doen wat de persoon in je tweet schrijft.

Is overigens de meest effectieve manier om snel te leren: door het voor te doen en de mensen die met je mee gaan te vragen je na te doen.

Maargoed, wel mooi om te lezen dat het element van moed weer bovendrijft.

Edit: in het artikel hierboven beschrijft de auteur dit 'learning by doing'-principe ook:
Many of these additional troops had no training when they joined the fight for freedom, but thanks to the stalled russian invasion Ukraine has the time to train these troops. Every day these fresh troops increase their combat quality and readiness. Already on 2 March the territorial troops of Voznesensk (population 34,050) and a handful of regular Ukrainian troops obliterated a russian battalion tactical group of the russian 126th Coastal Defense Brigade. The details of this russian rout can be found in this delightful article.

[ Voor 16% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-03-2022 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Apache4u schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:09:
[...]

Die Amerikaan heeft het niet over het Oekraiense leger volgens mij, maar over leden van de foreign legion en leden van de territorial defence force. In beide gevallen vrijwilligers dus.
Ik hoop dat ze dan lichte taken hebben. Want jij kan als veteraan super getraind zijn, als je makkers het niveau niet hebben is dat ook een gevaar voor jezelf. Ik ben erg benieuwd hoe men deze afwegingen maakt, UA heeft nu bepaald geen homogeen leger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Joyce is nav de aanval op Yavoriv (bij Lviv) teruggevlucht. Ze zegt dat ze in was gezet als kanonnenvoer, maar levert hier geen bewijs voor (in het stukje dat we openbaar konden lezen). Als we haar lijn volgen dan zouden de buitenlanders die aan het trainen waren bij Yavoriv kanonnenvoer zijn. Alsof de Oekraïners weten dat er een hypersonische raket af wordt gevuurd op die basis in de buurt van Lviv? Dat klinkt onlogisch.

edit:
Ik heb een logischere verklaring: er zijn een paar mensen heel erg geschrokken en bang geworden van deze hypersonische raket, zo ver ook nog in West-Oekraïne. Dat was dubbel onverwacht. Slim gespeeld van de Russen. En dan kom je kijken bij dat stukje is dit onze oorlog? Ja en nee. M'n buurman vecht niet mee. Maar als ik in een oorlog mijn buurman kan beschermen met een wapen door iemand anders om te leggen, dan zou ik dat doen, want ik hou van hem en zijn gezin, en we raken toch wel onze woning kwijt. Kortom, de binding en drijfveer is niet sterk/concreet genoeg. Niet tegen onrecht kunnen, prima basis, maar niet genoeg.

[ Voor 18% gewijzigd door Jerie op 25-03-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:59
Rukapul schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Er zullen sociale conventies komen om Russisch-talige Oekraïners te onderscheiden van Oekraïners die zich als Rus identificeren.

De taal zelf is een non issue. Zelfs Zalenski sprak primair Russisch.

Het nieuwe Oekraïne zal echter de proliferatie van het Russisch moeten remmen omdat het fundamenteel de natie ondermijnt: elke Oekraïner die primair Russische media consumeert krijgt zijn brein vergiftigd.

Dit probleem is overigens identiek in de Baltische staten.
Vind de hele discussie voorbarig Rusland is nog niet verslagen en heeft nog wel mankracht om steden te vernietigen deportaties en genocide uit te voeren. Met de snelheid waarin Oekraïne nu ontvolkt wordt is er gerede kans dat heel Oekraïne straks Russisch spreekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Alpina schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Euh ja good luck with that, beter meteen de kogel vragen dan.

Alles begint bij Putin en zijn trouwe aanhangers.
Het mag dan wel beginnen met Putin maar het eindigt met soldaten die onschuldige burgers en hun hebben en houwen kapotschieten. De soldaat is net zo schuldig als Putin aan deze verwerpelijke misdaden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:59
Brazos schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:41:
[...]

Het mag dan wel beginnen met Putin maar het eindigt met soldaten die onschuldige burgers en hun hebben en houwen kapotschieten. De soldaat is net zo schuldig als Putin aan deze verwerpelijke misdaden.
Denken in vijanden en goed en slecht is makkelijk. Individuele soldaten verantwoordelijk houden doen we in Nederland ook niet daar wordt bij voorkeur niet meer over gepraat ( onze eigen vredesmissie in Indoenesie bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:52:
[...]

Denken in vijanden en goed en slecht is makkelijk. Individuele soldaten verantwoordelijk houden doen we in Nederland ook niet daar wordt bij voorkeur niet meer over gepraat ( onze eigen vredesmissie in Indoenesie bijvoorbeeld).
Het is inderdaad makkelijk, er is geen twijfel mogelijk over de scheiding van goed en slecht en wie aan welke kant van die lijn staat in dit conflict. Ik praat daar gewoon over, wat jij doet moet jij weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Brazos schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Het is inderdaad makkelijk, er is geen twijfel mogelijk over de scheiding van goed en slecht en wie aan welke kant van die lijn staat in dit conflict. Ik praat daar gewoon over, wat jij doet moet jij weten.
In plaats van je positie te verdedigen zou het helemaal geen slecht idee zijn om je eens te verdiepen. Dan kom je er vrij snel achter dat praten in goed en kwaad enorm kortzichtig is en eigenlijk altijd tot ellende leidt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:27:

[...]

Volgens dit artikel heeft Putin opdracht gegeven loyaliteit te kopen in het Ukrainse leger, maar drijft dit geld ergens op de Middelandse zee vermomd als superjacht. Het plan: binnenvallen, je omgekochte leger bij je voegen en samen de resterende dwarse soldaten wegjagen.

Dat ging net iets anders en ik denk zelfs als dat geld niet was omgezet in teak-dek.
Maar hoe zou dat niet in de gaten lopen, zo'n enorm omkoopprogramma?
Ukrainians cannot defeat the russians for all of us if we do not give the Ukrainians the tools for the fight: 800,000 assault rifles are needed, 100,000 machine guns are needed, 800,000 bullet proof vests are needed, 800,000 helmets are needed, 800,000 secure radios are needed, a billion bullets are needed. It is imperative for the future of Ukraine, for peace on the European continent, for the liberation of Belarus, for democracy everywhere, that Ukrainians are given everything to fight and obliterate the russian forces stuck in Ukraine.
Dat zijn getallen, heb je zicht op wat realistisch is? Hoeveel kan er in 1 week geproduceerd worden, en hoeveel is beschikbaar voor donatie?

EDIT
Ik zie een getal van 1,6 miljard bullets per jaar als productiecapaciteit in de US. Neem aan dat in Europa ook wel fabrieken zijn.
A reasonable extrapolation puts the amount of ammunition produced for the United States market at somewhat over 9 billion rounds, of which 5 billion are rimfire and 4 billion are centerfire rifle, pistol, and shotgun rounds in 2020.

To put those numbers in perspective, the capacity of the U.S. military to produce small arms ammunition is 1.6 billion rounds per year. 99% of small arms ammunition for the military is produced at the Lake City ammunition plant in Independence, Missouri. From alu.army.mil:

Over 99 percent of all small-arms bullets (5.56-millimeter [mm], 7.62-mm and .50-caliber) consumed by the Army under its Title 10 responsibility to supply and equip its forces are manufactured at the Lake City Army Ammunition Plant.

Lake City is the last of the World War II ammunition plants still in operation. All the rest have been shut down and decommissioned. In World War II, the U.S. produced 21.6 billion rounds of small arms ammunition per year. Most of the ammunition plants were shut down immediately after the war. During the Korean war, 4 plants were brought back into service. Now only the Lake City plant is operational. From jmc.army.mil:
Oryxspioenkop heeft ook een wapenwensenlijstje voor UA:
On the Ukrainian side, though both its existing inventory and newly delivered guided weaponry have proven extremely effective, rates of depletion must be very high and much of the armament in question is only effective out to short ranges. In addition to such armament, then, the Ukrainians require longer ranged weaponry both for air defence and targeted ground strikes.

The one source currently forthcoming with such armament, Turkey, has plenty of other assets that would be highly suitable. In addition to UCAVs like the Bayraktar TB2, which have already taken on a seminal role thus far, it also exports weapons systems like the TRLG-230, a multiple rocket launcher (MRL) which by virtue of its precision-guided munitions is especially lethal. [2] In combined operations with the TB2, which can strike up to four targets but due to its endurance identify many more, the 230mm TRLG-230 can accurately destroy armament designated by Bayraktar TB2s UCAVs in quick succession out to a range of 70 kilometres. [3] This ability would not only be devastating against Russian land forces, it could even deter naval landings and other operations considering its range and excellent accuracy.

(...)

Conversely, to protect Ukrainian assets on the ground and make sure Russia does not attain aerial superiority, it is in dire need of more potent air defence assets. Although MANPADS (both foreign-delivered and Ukrainian) have been devastatingly effective in the conflict, longer ranged systems would allow defenders more freedom on friendly territory, in effect enabling more effective defence and counter attack. At the present, the only publically known assets Ukraine has received in this area were abandoned by Russia, whose soldiers to date left some twenty air defence systems behind in various battles and retreats. [1] The problem with most foreign additions of air defences is that they would require a Ukrainian crew to train for a long time before attaining proper operating skills, whereas the equipment is needed now. Some have even suggested Turkey should deliver its S-400 SAM system, which aside from this same issue also begs the question why only they are considered responsible for delivering strategic SAMs. [4] Pragmatically, Ukraine would likely benefit most from mobile medium-to-long ranged air defences with which it is already acquainted, such as the 9K33 Osa that could be supplied by Bulgaria, Greece or Poland, the Buk-M1 by Finland, the Tor-M1 from Greece and the S-300PMU(-1) from Bulgaria, Slovakia and Greece.

(...)

In the area of infantry armament, aside from the much publicised anti-tank weapons, MANPADS and small arms (not to mention night vision equipment, which has allowed Ukraine a consistent upper hand in night fighting), loitering munitions and other non-line of sight armament would give it a substantive edge over its adversary.

[ Voor 14% gewijzigd door bulle bas op 25-03-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
giantgiantus schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:59:
[...]

In plaats van je positie te verdedigen zou het helemaal geen slecht idee zijn om je eens te verdiepen. Dan kom je er vrij snel achter dat praten in goed en kwaad enorm kortzichtig is en eigenlijk altijd tot ellende leidt.
Dat is een onredelijke eis lijkt me. Wat is datgene waar hij zich in moet verdiepen, en hoe leidt dat tot die conclusie? Zou best kunnen dat er onderweg allerlei axioma's zijn die niet gedeeld worden bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
giantgiantus schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:59:
[...]

niets is zwart / wit en er zijn altijd grijstinten, echter.....

Iedereen heeft een keus (en ja; ook als dat je dood betekent):
Red jezelf en vermoordt anderen en daarmee je eigen onschuld
Accepteer je eigen dood en sta aan de goede kant van de geschiedenis

Ik ga niet zeggen dat het makkelijk is, bijna onmogelijk zelfs. Maar het is en blijft een keus. En als je die maakt dan heb ik ook geen moeite met wensen dat elke Russische soldaat zijn einde vindt op de slagvelden van UA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

xh3adshotx schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:22:

Heb je een bron voor de claim dat Wali terug naar huis is? Voor zover ik las zit hij bij de Special Forces van Oekraïne en lijkt mij niet dat ze die als "fodder" inzetten.
ik zag op youtube / andere news zenders dat hij teruggekeerd was van het front .. het was mijn bedoeling om te impliceren dat hij hals over kop terug is gevlucht

maar OPSEC ==> als je familie belt doe je dat vanuit een NATO/EU land (veilige grond oid) toch ?
Zie bulle bas in (laatste zin in de link die @bulle bas post
Een plan within a plan, wat is dat geheime plan van Oekraine dan?
of Oekaraine een slachtoffer/deelnemer is in een groot complot IDK evenmin van RU /Turkije .. ik vind het alleen een vreemd verhaal ..

Erdogan die ons "nazi" noemt (Mark Rutte / frankrijk oid) is nu de held ?
Puttin doet lief en draait opeens 180 graden ?
Oekraine krijgt "steun" tja niet wat het wenst en reageert toch niet erg dankbaar (niet dat ik ze zeer ongelijk geef) ..

Wat zou jij doen als je buurman je een knal in je gezicht geeft en volgende dag met een biertje ?? ik weet niet hoor maar ik zou de deur dicht smijten ..

Of de bedelaar die geld vraagt voor eten en vervolgens 5 minuten later met een naald in zijn arm ziet zitten geef jij hem volgende keer geld ?

Dat je een ongeluk voor je ziet gebeuren bij koud/regenachtig weer en het slachtoffer uit de auto trekt maar niet laat schuilen in je (lease)auto .. omdat je auto anders open geknipt wordt .. tja deze vind ik wel begrijpenlijk dat het slachtoffer je niet dankbaar is..

Ik snap dat Politiek technisch het niet zo simpel is als ik het nu stel .. maar dat wil niet zeggen dat ik er een goed gevoel bij heb

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:38

KrazyJay

Als ik dit zo lees lijkt putin zich te gaan concentreren op het oosten en heeft misschien Kyiv en Odesa opgegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Ik heb heel erg moeite om je te volgen mede vanwege de af en toe onduidelijke of ontbrekende interpunctie. Kan je eens met een samenhangend verhaal je punt duidelijk maken?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:14:

of Oekaraine een slachtoffer/deelnemer is in een groot complot IDK evenmin van RU /Turkije .. ik vind het alleen een vreemd verhaal ..

Erdogan die ons "nazi" noemt (Mark Rutte / frankrijk oid) is nu de held ?
Puttin doet lief en draait opeens 180 graden ?
Oekraine krijgt "steun" tja niet wat het wenst en reageert toch niet erg dankbaar (niet dat ik ze zeer ongelijk geef) ..
Oekraïne heeft wel dankbaar gereageerd maar het is net als met kinderen. Als ik mijn kind iedere dag een reep chocolade geef, dan gaat ze op een gegeven moment opmerken wanneer ik het niet geef. Het went. Deze hulp went ook, het smaakt naar meer. Eigenlijk is het een compliment. En er staat voor hen veel op het spel: hun eigen identiteit.

Voor wat betreft allerlei figuren die nu ineens vrienden zijn. Tijdens de coronacrisis stond extreem-links (of wat daar nog van over is) samen met extreem-rechts, boeren, en nog allerlei vage groeperingen op het Museumplein een slag te slaan. Dat zijn ook groeperingen waarvan je niet verwachtte dat ze samen zouden werken, maar ze hadden nu een gezamenlijke vijand. Hetzelfde zag je ook in verzet WOII (communisten en kapitalisten werkten samen tegen de bezetter maar zodra de oorlog over was wist men wat de volgende strijd zou zijn, ook op globaal niveau). Er is een gezegde: the enemy of the enemy is my friend. Zo ook hier. In een wereldwijd conflict wil je zoveel mogelijk partijen naar jouw hand zetten. Oom P. doet dat, wij net zo goed, maar wij zijn een stuk eerlijker, hebben wat betere ethiek, liegen onze bevolking niet zo massaal voor, enz.

Dus nee, Erdogan is geen held, hij is een minder grote lul dan Poetin. Door hem nu op een voetstuk te zetten, zorgen we er voor dat hij aan onze kant staat. Hij hapt trouwens niet, hij is echt niet vergeten dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:14

boesOne

meuh

KrazyJay schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:23:
Als ik dit zo lees lijkt putin zich te gaan concentreren op het oosten en heeft misschien Kyiv en Odesa opgegeven?

[Twitter]
Ja lijkt me verstandig. En dan dat stuk claimen bij onderhandelingen. Mag het westen discussieren of dat ''reasonable'' is.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
vso schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:14:
[...]

ik zag op youtube / andere news zenders dat hij teruggekeerd was van het front .
Er waren geruchten dat hij dood zou zijn, niet dus. Hij zegt zelf in de regio van Kyiv te zijn.
[Twitter: https://twitter.com/urbanlovesrural/status/1507348106756698119]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40

[Twitter]
Sergey Rudskoy, head of the main operational department of the General Staff of the Russian Armed Forces, said 93% of Luhansk oblast and 54% of Donetsk oblast was under Russian control.
tsja, zo lijkt het aardig succesvol. :+
Russia had destroyed the vast majority of Ukraine's air force and navy, and this marked the successful end of the first phase of the conflict, he added.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jerie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:24:
[...]
Oekraïne heeft wel dankbaar gereageerd maar het is net als met kinderen. Als ik mijn kind iedere dag een reep chocolade geef, dan gaat ze op een gegeven moment opmerken wanneer ik het niet geef. Het went. Deze hulp went ook, het smaakt naar meer. Eigenlijk is het een compliment. En er staat voor hen veel op het spel: hun eigen identiteit.
Als je het zo zegt, tja .. dan snap ik het wel. terrecht punt ....

note to self (ik zie alleen maar "knipsels van een groter geheel" ) daaruit conclusies trekken is niet echt gezond
Voor wat betreft allerlei figuren die nu ineens vrienden zijn. Tijdens de coronacrisis stond extreem-links (of wat daar nog van over is) samen met extreem-rechts, boeren, en nog allerlei vage groeperingen op het Museumplein een slag te slaan. Dat zijn ook groeperingen waarvan je niet verwachtte dat ze samen zouden werken, maar ze hadden nu een gezamenlijke vijand. Hetzelfde zag je ook in verzet WOII (communisten en kapitalisten werkten samen tegen de bezetter maar zodra de oorlog over was wist men wat de volgende strijd zou zijn, ook op globaal niveau). Er is een gezegde: the enemy of the enemy is my friend. Zo ook hier. In een wereldwijd conflict wil je zoveel mogelijk partijen naar jouw hand zetten. Oom P. doet dat, wij net zo goed, maar wij zijn een stuk eerlijker, hebben wat betere ethiek, liegen onze bevolking niet zo massaal voor, enz.

Dus nee, Erdogan is geen held, hij is een minder grote lul dan Poetin. Door hem nu op een voetstuk te zetten, zorgen we er voor dat hij aan onze kant staat. Hij hapt trouwens niet, hij is echt niet vergeten dat.
_/-\o_ dank voor de uitleg

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jan390

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:38

KrazyJay

Tens schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:29:
[...]

[...]

[...]
Ze moeten het intern weten te verkopen natuurlijk in rusland. Ik ben optimistisch, maar als we de buitenlandse bevroren tegoeden van rusland aan Oekraïne geven als herstelbetalingen en er een Marshallplan overheen smijten, lopen we over tien jaar zonder roamingkosten door de Krim. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

[...]

[...]
Haha, ja, deze troef zagen we totaal niet aankomen :+. Punt is alleen wel dat de resources (olie/gas die gevonden was in de grond) in de Donbas ligt in het gedeelte dat nog niet was veroverd. Dan zou Oekraïne alleen de gedeeltes bij Lviv en bij Odessa nog hebben (hoewel dat gedeelte onder water ligt, en ze dat ook deels moeten delen bij Krim). Mooie heist...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:32
[...]

[...]

[...]
Doet me denken aan dit huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/279f45a1a90d32e5bcf2b631ebc60de0bae72ffa/?url=https%3A%2F%2Fcloud.funda.nl%2Fvalentina_media%2F118%2F179%2F022_2160.jpg

Oftewel, 95% van het straatwerk is gereed dus we zijn goed op weg.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:44

tuinïnen

Eventus stultorum magister

jan390 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:31:
Interessant, mocht het waar zijn:
[Twitter]
Licht overdreven allemaal, volgens mij is er over zijn voeten gereden. Of niet, je weet het niet :)

Berichten uit Oekraïne moeten eerst door een flinke filter, daarna twee weken laten rijpen. Kijken of het ergens bevestigd kan worden en dan weten we eigenlijk wat waar is en wat niet waar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

[Twitter]
Gezien hoe het er nu voor staat is dat ook het enige dat ze kunnen doen. Het is wel duidelijk dat Odesa hem niet gaat worden nu Rusland juist verder is teruggedrongen op een paar plekken die ze nodig hebben. Ze zijn een landingsschip kwijt waardoor over water ook een stuk lastiger wordt. En voor Kyiv geldt eigenlijk hetzelfde. De verliezen lopen daar alleen maar op en ik schat dat dat stuk dus langzaamaan terug naar Oekraine zal gaan.
Het oosten is een ander verhaal, zeker omdat daar de aanvoerlijnen korter zijn. Uiteindelijk komt het er op neer dat het oorspronkelijke plan van Kyiv innemen alleen maar verder weg is gekomen. En dus gaat de focus naar het andere doel, de Donbass.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ChojinZ
jeroenkb schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:11:
[...]

Accepteer je eigen dood en sta aan de goede kant van de geschiedenis
Maar hoe weet je als 18 jarige kind (want dat ben je gewoon nog als je 18 bent) die op een missie is om Nazi's te verjagen en jaren lang geindoctrineerd is met het idee dat de Oekraine pure evil is, dat je aan de verkeerde kant van de geschiedenis staat?

Daarnaast: Kiezen voor je eigen dood vind ik geen keuze. Vanuit het menselijke overlevings instinct doet niemand dat (mensen met zelfmoordneigingen even uitgesloten). Er is geen enkele soldaat die naar de vijandelijke vuurlinie rent om zijn leven op te offeren zodat hij/zij aan de juiste kant van de geschiedenis komt te staan.

Ik zal hier veel shit voor krijgen, maar ik heb wel medelijden met een aantal Russische soldaten. Een gedeelte daarvan was te jong om een goed overwogen keuze te maken, zijn onder valse voorwendselen een oorlog ingeduwd maar worden door eigen troepen afgeschoten als ze deserteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
tuinïnen schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:35:
[...]

Licht overdreven allemaal, volgens mij is er over zijn voeten gereden. Of niet, je weet het niet :)

Berichten uit Oekraïne moeten eerst door een flinke filter, daarna twee weken laten rijpen. Kijken of het ergens bevestigd kan worden en dan weten we eigenlijk wat waar is en wat niet waar is.
Killed lijkt mij niet te betekenen: "over zijn voeten gereden"
Bericht komt van security and defence editor van Sky News.
Of het waar is: who knows.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

[...]

[...]
Precies, ik zie hier mensen posten dat "we" bij onderhandelingen Putin een "way out" moeten geven. Dat is mijns inziens volkomen onzinnig. Zij kunnen zelf als de beste een "way out" definieren, net zoals alle andere onzin die de laatste maanden vanuit Rusland voorbij is gekomen. Zelfs als UA Donbas en Krim herovert kunnen ze nog altijd zeggen dat alle nazi's geëlimineerd zijn, dat de capaciteit van het UA leger tot 10% is teruggebracht en dat ze geen luchtmacht en marine meer hebben. Ik bedoel, als je zulke onzin kunt verkopen als dat de Russen doen, moet een "way out" helemaal geen onderwerp zijn waar Zelenskyy of het westen zich zorgen om moeten maken.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jan390 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:28:
[...]

Er waren geruchten dat hij dood zou zijn, niet dus.
pff die negeer ik zoiezo .

Be careful drawing conclusions from .... werd hier gepost .. (dus repost)

Dat betreft er zitten hier in dit topic 20x betere informatiebronnen/analisten die hun zaken delen! maar gelukkig ook direct (gefundeerd) afschieten als je er naar hun idee naast zit ..
Ben al blij als ik een antwoord krijg op een vraag / opmerking maar discussies probeer ik wel te vermijden

Zolang we hier wijzer van worden .. daar schieten we allemaal toch mee op of niet ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:36:
[...]

Gezien hoe het er nu voor staat is dat ook het enige dat ze kunnen doen. Het is wel duidelijk dat Odesa hem niet gaat worden nu Rusland juist verder is teruggedrongen op een paar plekken die ze nodig hebben. Ze zijn een landingsschip kwijt waardoor over water ook een stuk lastiger wordt. En voor Kyiv geldt eigenlijk hetzelfde. De verliezen lopen daar alleen maar op en ik schat dat dat stuk dus langzaamaan terug naar Oekraine zal gaan.
Het oosten is een ander verhaal, zeker omdat daar de aanvoerlijnen korter zijn. Uiteindelijk komt het er op neer dat het oorspronkelijke plan van Kyiv innemen alleen maar verder weg is gekomen. En dus gaat de focus naar het andere doel, de Donbass.
Idd, en ze zullen er vast wel weer een mooi verhaaltje van maken. Sterker nog ze zijn al begonnen. Bron: nieuwsblad.be

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20rPIuSTD1tuwpAuX3uPv9xw2Ac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqDNa0Oa9JnIjYx3gtcFtXFt.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 77 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: