De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.205 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:14
hoevenpe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:55:
[...]

Nee

Mijn eerste associatie bij 'Martin Bos' was de ondervoorzitter van de tweede kamer, deze FvD laaf kende ik niet.
Laten we het het volk van Laaf wel met respect behandelen ;)
<per-seconde-wijzer-modus-aan>Waar je 'laaf' zei bedoelde je waarschijnlijk 'collaborateur', 'foreign agent', 'volksmenner', 'volstrekte idioot', etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 20:46
Dazzler2120 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:34:
[...]

Als je de russen op voedsel of wapens laat controleren, weet je dat na de controle er geen voedsel meer te vinden is op dat schip.
Dan moet je er voor zorgen dat er twee schepen gaan en bij de eerste het voedsel voorzien van laxeermiddelen. 🤡

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
Nog even over dat schip wat gisteren werd opgeblazen, de situatie voor de Russen is wat vervelender dan we denken.

Als de video klopt dan hebben ze er nog maar één die ze kunnen inzetten. Nummer 3 is "out of order" en nummer 4 is niet in de Zwarte Zee.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 20:55
HvdBent schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:19:
[...]

Daar is een aantal redenen voor:
Niet alle wapensystemen zijn zo te bedienen (geen training gehad)
Niet alle wapensystemen zijn voorzien van Russische/Oekrainse labels bij de knoppen
En het leveren van sommigge systemen zou echt een grote rode lap zijn voor Poetin (vandaar dat de migs niet geleverd zijn, we weten niet wat Poetin met de westerse leiders bespreekt aan de telefoon, maar ga er van uit dat er gewaarschuwd is voor....)
Mag toch hopen dat deze waarschuwingen niet hetgeen is wat ons tegenhoudt en dat wij degene zijn die waarschuwen. We zijn natuurlijk als organisatie altijd vrij passief geweest maar heb wel het idee dat die mentaliteit nu wat omgedraaid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:33
asing schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:07:
Als de video klopt dan hebben ze er nog maar één die ze kunnen inzetten. Nummer 3 is "out of order" en nummer 4 is niet in de Zwarte Zee.
Zover ik begrijp zit de enige die het nog doet in de pacific.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 19:26
SirMemeAlot schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:09:
[...]

Mag toch hopen dat deze waarschuwingen niet hetgeen is wat ons tegenhoudt en dat wij degene zijn die waarschuwen. We zijn natuurlijk als organisatie altijd vrij passief geweest maar heb wel het idee dat die mentaliteit nu wat omgedraaid is.
tja, we weten dat poetin irrationeel handelt, willen we echt een kernoorlog?
Ga er van uit dat er grote denktanks bezig zijn met het beoordelen van elke beweging van de russen, en het beoordelen van alles wat poetin zegt op psyche etc. we willen geen WOIII, als je een beetje beseft wat een WOIII zou betekenen snap je dat vast. Als gamer lijkt een oorlog misschien niet erg, maar laat de beelden van Marioepol op je inwerken, en besef dat veel steden er zo uit zouden zien, met alle leed die er bij komt kijken.
Wij hebben makkelijk praten vanuit een veilig Nederland, maar die veiligheid hangt echt aan een zijden draadje momenteel, meer nog dan tijdens de donkerste dagen van de koude oorlog.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
hoevenpe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:16:
[...]

Zover ik begrijp zit de enige die het nog doet in de pacific.
Dat zou helemaal mooi zijn. Als ze niks anders meer hebben om voorraden aan te voeren via de haven dan is ook die aanvoerlijn mooi onderbroken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Interessant draadje over Shoygu. Die was sinds 11 maart niet in het openbaar verschenen, maar zou op video een meeting hebben bijgewoond. Daar zijn nu twijfels over, of dit wel echt was. Het is natuurlijk een beetje conspiracy nog momenteel, maar ik ben benieuwd of we Shoygu nog in het echt gaan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
asing schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:07:
Nog even over dat schip wat gisteren werd opgeblazen, de situatie voor de Russen is wat vervelender dan we denken.

[YouTube: Ukrainians destroyed a Russian landing ship with a missile]

Ik heb nog geen idee wat de schade aan de andere twee schepen is. Is een leuke video, maar m.i. een beetje veel statements zonder echte onderbouwing. Natuurlijk kunnen de russen ook andere schepen gebruiken om zaken aan te voeren, maar dan moeten kranen gebruikt worden voor het lossen, wat meer tijd kost, en ze kunnen wellicht niet een landing bij Odessa uitvoeren. Voor mijn gevoel is het belangrijkste punt dat de russen weten dat ze de haven niet veilig kunnen gebruiken....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

HvdBent schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:18:
[...]

tja, we weten dat poetin irrationeel handelt, willen we echt een kernoorlog?
Ga er van uit dat er grote denktanks bezig zijn met het beoordelen van elke beweging van de russen, en het beoordelen van alles wat poetin zegt op psyche etc. we willen geen WOIII, als je een beetje beseft wat een WOIII zou betekenen snap je dat vast. Als gamer lijkt een oorlog misschien niet erg, maar laat de beelden van Marioepol op je inwerken, en besef dat veel steden er zo uit zouden zien, met alle leed die er bij komt kijken.
Wij hebben makkelijk praten vanuit een veilig Nederland, maar die veiligheid hangt echt aan een zijden draadje momenteel, meer nog dan tijdens de donkerste dagen van de koude oorlog.....
Wat je zegt is absolute waarheid, maar ik denk dat we ons ook goed moeten realiseren dat je een broedervolk "hanging out to dry" aan haar lot overlaat en je er straks achterkomt: shit we hadden eerder wat moeten doen omdat Putin doortast op allerlei fronten.

- Boos om sancties, gaat aanvallen buiten UA
- Teloorgang van Rusland door sancties
- Boos om de grote verliezen die zijn toegebracht door wapen leveringen extern van UA
- Expansie drift van het Russische rijk.

Persoonlijk ben ik gewoon bang voor hindsight.

Oekraine heeft in 2014 tijdens de Maidan revolutie een duidelijke keuze gemaakt, ze willen net als de rest van europa de vrijheid en door kunnen ontwikkelen zonder een dictator, en dit is hoe we het verwelkomen? lastig.

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
mindcre8r schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:27:
[...]

Wat je zegt is absolute waarheid, maar ik denk dat we ons ook goed moeten realiseren dat je een broedervolk "hanging out to dry" aan haar lot overlaat en je er straks achterkomt: shit we hadden eerder wat moeten doen omdat Putin doortast op allerlei fronten.

- Boos om sancties, gaat aanvallen buiten UA
- Teloorgang van Rusland door sancties
- Boos om de grote verliezen die zijn toegebracht door wapen leveringen extern van UA
- Expansie drift van het Russische rijk.

Persoonlijk ben ik gewoon bang voor hindsight.

Oekraine heeft in 2014 tijdens de Maidan revolutie een duidelijke keuze gemaakt, ze willen net als de rest van europa de vrijheid en door kunnen ontwikkelen zonder een dicatator, en dit is hoe we het verwelkomen? lastig.
Ik denk dat het effect van de sancties oplevert dat poetin straks alleen nog maar effectief kan zijn met kernwapens, en conventioneel geen echt leger meer overheeft. Dat gaat hem in alle regio's waar hij minderheden onderdrukt problemen opleveren. Bovendien denk ik dat vroeg of laat het russische volk toch echt genoeg krijgt van die man. dat scenario levert minder doden op, dan ingrijpen. Hoe vervelend dat ook is voor Oekraine. Alle ex-navo topmannen die in talkshows langskomen zeggen dat in verschillende bewoordingen. Geduld zullen we op moeten brengen, ook al doet dat pijn (als ik jonger was geweest en nog niet zo wijs had ik me vast bij het leger gemeld nu)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rukapul
mindcre8r schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:27:
en dit is hoe we het verwelkomen? lastig.
Wat is er lastig aan:
• de waarschijnlijk grootste leverantie van wapensystemen sinds WO2
• militaire ondersteuning met intelligence, etc. op een schaal die waarschijnlijk niet eerder is vertoond
• de zwaarste en breedste economische sancties ooit op wellicht Noord-Korea na
• vooruitzicht op economische steun van ongekende omvang sinds het Marshall plan

Het enige wat Europa en de westerse wereld niet doet is openlijk meevechten en daar zijn goede redenen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 23:20
RoD schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:25:
[Twitter]
Interessant draadje over Shoygu. Die was sinds 11 maart niet in het openbaar verschenen, maar zou op video een meeting hebben bijgewoond. Daar zijn nu twijfels over, of dit wel echt was. Het is natuurlijk een beetje conspiracy nog momenteel, maar ik ben benieuwd of we Shoygu nog in het echt gaan zien.
Het vreemde is dat er blijkbaar aangegeven is vanuit het Kremlin dat hij 'gewoon aan het werk is', een vierkantje in een online meeting bezet heeft maar uiteindelijk wel de minister van defensie is en normaliter de dienst uit zou maken rondom militaire operaties. Zijn rol is groter dan wat je nu ziet, tenzij het dus niet de bedoeling is dat zijn rol groter wordt dan dit.

En dat past helemaal in alles wat je meekrijgt over het FSB-denken van Putin en de zijnen: het leger is ondergeschikt en zodra iemand uit die tak meer aanzien of macht vergaard, verdwijnt ie of wat gesideraild. Voor het zelfde geld verdient deze minister in Rusland wel veel aanzien, aangezien er veel steun is voor de oorlog die geen oorlog mag heten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
HvdBent schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:32:
[...]

Ik denk dat het effect van de sancties oplevert dat poetin straks alleen nog maar effectief kan zijn met kernwapens, en conventioneel geen echt leger meer overheeft. Dat gaat hem in alle regio's waar hij minderheden onderdrukt problemen opleveren. Bovendien denk ik dat vroeg of laat het russische volk toch echt genoeg krijgt van die man. dat scenario levert minder doden op, dan ingrijpen. Hoe vervelend dat ook is voor Oekraine. Alle ex-navo topmannen die in talkshows langskomen zeggen dat in verschillende bewoordingen. Geduld zullen we op moeten brengen, ook al doet dat pijn (als ik jonger was geweest en nog niet zo wijs had ik me vast bij het leger gemeld nu)
De geschiedenis laat natuurlijk niet zien dat het volk gebukt laten gaan onder sancties succesvol is. Als Rusland die kaart goed speelt kan je zelfs zien dat ze meer eenheid gaan krijgen binnen Rusland. Uiteraard willen we met z'n allen voorkomen dat WW3 gaat uitbreken, maar door Putin altijd maar z'n gang te laten gaan heb ik niet de illusie dat hij denkt van laat ik maar stoppen.

Persoonlijk denk ik eerder dat er duidelijk grenzen gesteld moeten gaan worden. Als hij ervoor kiest om er overheen te gaan dan doet hij dat zonder die grenzen ook. De vraag is dan, tot hoever laat je zoiets komen totdat je ingrijpt of voordat het te laat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 19:01
NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:34:
[...]
Voor het zelfde geld verdient deze minister in Rusland wel veel aanzien, aangezien er veel steun is voor de oorlog die geen oorlog mag heten.
Van alle hoge ambtenaren in Rusland had deze waarschijnlijk het meeste aanzien; Het is een politieke survivor, de enige die sinds het 1990 en het uiteenvallen van de Sovjet-Unie onafgebroken een hoge post heeft bekleed. Ondertussen meer dan 30 jaar, Om dat in Rusland vol te houden is ongekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
SirMemeAlot schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:35:
[...]

De geschiedenis laat natuurlijk niet zien dat het volk gebukt laten gaan onder sancties succesvol is. Als Rusland die kaart goed speelt kan je zelfs zien dat ze meer eenheid gaan krijgen binnen Rusland. Uiteraard willen we met z'n allen voorkomen dat WW3 gaat uitbreken, maar door Putin altijd maar z'n gang te laten gaan heb ik niet de illusie dat hij denkt van laat ik maar stoppen.

Persoonlijk denk ik eerder dat er duidelijk grenzen gesteld moeten gaan worden. Als hij ervoor kiest om er overheen te gaan dan doet hij dat zonder die grenzen ook. De vraag is dan, tot hoever laat je zoiets komen totdat je ingrijpt of voordat het te laat is.
Er zijn grenzen aangegeven gisteren bij de Navo top, maar niet welke reactie de russen kunnen verwachten.
Lang niet alles wat besproken wordt wordt gedeeld..... reken er maar op dat er plannen zijn om terug te slaan als er over een grens wordt gegaan. wij weten slechts een fractie van alles wat er gebeurt. Het lijkt er tot nu toe op dat het leveren van at wapens en manpads in combi met intel veel succes oplevert.
Vliegtuigen zijn afhankelijk van bases, met personeel brandstof en materiaal om ze te onderhouden en bewapenen. Als een van die voorwaarden niet aanwezig is heb je niets aan vliegtuigen.
S300 systemen zijn welliswaar mobiel en potent, maar de radarsystemen er bij worden direct door de russen gezien en uitgeschakeld, een stinger zie je pas als het te laat is. (helaas kunnen die alleen laagvliegend spul aan, dus.....) Ik snap ieders frustratie dat er niet meer gedaan wordt, dat voel ik ook, maar het scenario waarin we geen controle meer hebben over de gevolgen is te gevaarlijk. Rusland zal geen andere landen invallen, want daar heeft het straks geen materiaal meer voor, we weten nu hoe we de grondtroepen moeten raken, op zijn hoogst zou Moldavië nog te vrezen hebben. Maar Polen en de Baltische staten hebben een betere luchtmacht/Navo achter zich. poetin mag dan wel van het padje zijn, maar er zal geen generaal meer zijn die een aanval op die landen toestaat....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stefanass
Dumskaya.net meldt dat Russische soldaten ondertussen niet meer betaald krijgen;
Huurlingen weigeren nu ook verder te vechten vanwege het uiblijven van betalingen.
"The Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense of Ukraine reports that the occupiers have ceased to be paid salaries - there is no money in the Russian budget for this.

“In the temporarily occupied Crimea, after the payment of “travel allowances” to those who participated in the war against Ukraine, in February the limit of funds for military units was completely exhausted. There is no funding for any payments for March,” the GUR said.

The same situation is in Russian PMCs. Mercenaries began to refuse to go to Ukraine because of the lack of payment, as well as non-payment of compensation to their colleagues for injuries."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
stefanass schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:51:
Huurlingen weigeren nu ook verder te vechten vanwege het uiblijven van betalingen.
Wat zou hun prijs zijn om Russen in de rug aan te vallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 20:27

JoeZuCK

_Fonz > all.

hoevenpe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Ja wij Westen kunnen die lui per stuk al het 10 voudige bieden toch? Minstens! Alhoewel .. volgens mij mogen wij niet actief huurlingen recruiten.

[ Voor 11% gewijzigd door JoeZuCK op 25-03-2022 10:13 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34

Seraphin

Meep?

SirMemeAlot schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:35:
[...]

De geschiedenis laat natuurlijk niet zien dat het volk gebukt laten gaan onder sancties succesvol is.
Hoezo niet dan, welke voorbeelden / onderbouwing heb je hiervoor?

Ik denk dat de geschiedenis juist laat zien dat sancties -op termijn- heel goed werken. De afschaffing van apartheid in Zuid-Afrika is (mede) ingezet omdat Z.A. een paria was op het wereldtoneel. De Soviet-Unie is opgehouden te bestaan omdat ze het welvaartsniveau (benodigd om het militaire apparaat te onderhouden) van het Westen niet langer konden bijbenen. De afschaffing van de trans-atlantische slavenhandel is (mede) ingezet doordat Europese consumenten suiker zijn gaan boycotten. De "carrot & stick approach" van de VS naar Iran leek aardig goed uit te pakken (totdat Trump als een stier in een porceleinkast de boel onderuit trok).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:34

Killjoy

Klingon lawn products

stefanass schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:51:
Dumskaya.net meldt dat Russische soldaten ondertussen niet meer betaald krijgen;

[...]
Tja,

Mercenaries are useless, disunited, unfaithful
They have nothing more to keep them in a battle
Other than a meager wage
Which is just about enough to make them wanna kill for you
But never enough to make them wanna die for ya

John Cale - Mercenaries (Ready for War)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Killjoy schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Tja,

Mercenaries are useless, disunited, unfaithful
They have nothing more to keep them in a battle
Other than a meager wage
Which is just about enough to make them wanna kill for you
But never enough to make them wanna die for ya

John Cale - Mercenaries (Ready for War)
Als ze in UK slim zijn bieden ze hun geld en eten aan en een blauwe lint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

HvdBent schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:32:
[...]

Een neveneffect van de sancties kan ook resulteren in een blok dat zich tegen "het westen' vormt, doctrine geeft het beeld dat "het westen" de schuldige is van de levenstandaarden voor de Rus. de Nazi's hebben het gedaan en enkel door de Nazi's (lees:wij dus) te verwijderen geeft Rusland weer een toekomst. Je zal dezelfde stappen moeten zetten maar wel met flinke verliezen op de voorgrond.

Bears and Bulls

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Weet niet hoe betrouwbaar de site is, maar had een map gevonden met de stand van zaken in Mariupol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPRepTMQjSWwpU3ZMKq_aCalHMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVINxn0AcFdeNwAFhtpFCpnf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

rejer schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:06:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met de semiconductors tekort?
Dat zit eigenlijk toch in alles?
Rusland is in ieder geval geen producent van semiconductors.
Zie de youtube link in asing 's post" ergens rond 3:00 in heeft hij het over "kogellagers" .. weetje hoeveel je niet kan bouwen zonder kogellagers ? dan zijn die semiconductors echt niet meer relevant ;)

@asing mooie vondst/filmpje van deze gozer ! zeker het bekijken waard !

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 25-03-2022 10:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DeKoetsier schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:14:
[...]

offtopic:
Ik moet zeggen dat ik dit ook fijn vind als het wel gepost wordt (mocht het wat toevoegen). Reddit kan ik helaas ook niet lezen zonder app, dus hopelijk kunnen we hier gewoon mee doorgaan.
Sorry maar waarom kun je Reddit niet lezen zonder app? Ik kan Reddit prima lezen vanuit de browser. Het feit dat je Telegram moet installeren is artificieel door Telegram ingesteld waarschijnlijk omdat ze je dan beter kunnen profilen en je minder vrijheid/controle hebt over de content. (Reddit pusht je wel naar hun app, dat is irritant, waarschijnlijk om dezelfde redenen.)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 22:34

Seraphin

Meep?

mindcre8r schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:21:
[...]

Een neveneffect van de sancties kan ook resulteren in een blok dat zich tegen "het westen' vormt, doctrine geeft het beeld dat "het westen" de schuldige is van de levenstandaarden voor de Rus. de Nazi's hebben het gedaan en enkel door de Nazi's (lees:wij dus) te verwijderen geeft Rusland weer een toekomst. Je zal dezelfde stappen moeten zetten maar wel met flinke verliezen op de voorgrond.
Dat blok is er al. Het boze Westen krijgt al de schuld als iemand zonder paraplu van huis is vertrokken en een regenbui zijn/haar kapsel verpest.

De huidige situatie is naar mijn mening niet te vergelijken met WW1 / Versailles. De vergelijking gaat meer op met WW2, waarin de Duitsters (dus de gemiddelde Duitse burger die niet per sé een Nazi was, maar wél al sinds 1928 alleen maar het Nazistische frame van de wereld te zien kreeg) in het reine moesten komen met wat er in naam van Duitsland allemaal was aangericht in de wereld.

Om die reden vrees ik eigenlijk dat de endgame hier alleen maar kan zijn dat Putin in zijn hele machtsbasis met wortel en tak verwijderd wordt uit Rusland. Alleen dan krijgt de gewone (geïndoctrineerde) Rus de kans om te erkennen wat er allemaal is gebeurt in de afgelopen 20 jaar. Als Putin gewoon door een ander poppetje wordt vervangen zonder fundamentele verandering in de huidige machtsstructuur, blijven de Russen hoe dan ook gevangen in het huige "Westen is schuldig aan alles" frame.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 20:27

JoeZuCK

_Fonz > all.

DoubleDutch schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:25:
Weet niet hoe betrouwbaar de site is, maar had een map gevonden met de stand van zaken in Mariupol.

[Afbeelding]
Nieuwe info is dat er vanuit het westen een punt tot in het centrum loopt.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Jerie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Sorry maar waarom kun je Reddit niet lezen zonder app? Ik kan Reddit prima lezen vanuit de browser. Het feit dat je Telegram moet installeren is artificieel door Telegram ingesteld waarschijnlijk omdat ze je dan beter kunnen profilen en je minder vrijheid/controle hebt over de content. (Reddit pusht je wel naar hun app, dat is irritant, waarschijnlijk om dezelfde redenen.)
Sites die je op mobiel naar een app dwingen kun je typisch laten werken door 'desktop mode' te activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Goeie vraag. Eerst zul je met ze moeten kunnen communiceren in welke taal dan ook (Russisch of Engels liggen voor de hand, Oekraïne heeft hier een groot voordeel dat ze de taal van de aanvaller vloeiend spreken). De vraag is hoe je met ze kunt communiceren. Pamfletten? Verder zul je (= Oekraïne) ze genoeg moeten kunnen betalen, en er zal vertrouwen moeten zijn dat die betalingen ook komen. Rusland heeft zojuist dat vertrouwen geschonden. Want Rusland heeft last van de sancties, dat blijkt wel weer. We zitten nu eind Maart, en de sancties begonnen eind Februari. Februari is nog uitbetaald (toen waren de sancties pas net in effect), maar nu Maart aan de beurt is, vergeet het. En Russische Roebels zijn een tikkende tijdbom, die munt gaat volledig instorten, dat weet iedereen. Er komt dan ook een stukje ethiek kijken. Als jij huurling bent en je doet het omdat je er moreel achter staat, waarom ben je dan huurling? Je doet het voor het geld (en wel een stabiele munt). Dus zouden ze makkelijk om te kopen moeten zijn. Maar misschien komt er ook iets anders bij kijken: loyaliteit naar Poetin, of indoctrinatie, of gewoon meedoen met de winnaars. Als je ook kijkt naar iedereen die heeft afgewezen mee te doen (Kazachstan, Azerbaijan, China, Turkije, en eigenlijk ook Belarus) dan hebben Poetin's vrienden weinig vertrouwen in z'n overwinning.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Zelensky to Orbán: There is no time to hesitate, once and for all, you must decide whose side you are on

Ik blijf er bij dat Zelensky de openbaring is van deze oorlog: een oprechte, sterke leider. Hier heeft Oekraïne mazzel mee zeg.

17 minuten embedded reporting uit Irpin, beelden van enkele dagen geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Seraphin schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:15:
[...]

Hoezo niet dan, welke voorbeelden / onderbouwing heb je hiervoor?

Ik denk dat de geschiedenis juist laat zien dat sancties -op termijn- heel goed werken. De afschaffing van apartheid in Zuid-Afrika is (mede) ingezet omdat Z.A. een paria was op het wereldtoneel. De Soviet-Unie is opgehouden te bestaan omdat ze het welvaartsniveau (benodigd om het militaire apparaat te onderhouden) van het Westen niet langer konden bijbenen. De afschaffing van de trans-atlantische slavenhandel is (mede) ingezet doordat Europese consumenten suiker zijn gaan boycotten. De "carrot & stick approach" van de VS naar Iran leek aardig goed uit te pakken (totdat Trump als een stier in een porceleinkast de boel onderuit trok).
Meest recente voorbeeld 2e wereld oorlog. Economie ging heel slecht door sancties vanuit de 1e wereldoorlog, bevolking wil dan graag iets/iemand geloven die direct zorgt dat het beter gaat komen i.p.v. het westen die zorgt dat het nog minder met ze gaat.

Z.A. heeft natuurlijk veel minder in de melk te brokkelen tegen 'het westen' dan een grote wereldmacht zoals Rusland of zoals in het verleden Duitsland. Ik kan me voorstellen dat sancties daar beter/sneller tegen werken dan iemand die veel zelfstandiger kan opereren.

Iran 'leek aardig goed uit te pakken' denk dat we hierin veel te naïef zijn, zolang we het niet weten zal het wel goed gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Jerie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:42:
[...]

Goeie vraag. Eerst zul je met ze moeten kunnen communiceren in welke taal dan ook (Russisch of Engels liggen voor de hand, Oekraïne heeft hier een groot voordeel dat ze de taal van de aanvaller vloeiend spreken). De vraag is hoe je met ze kunt communiceren. Pamfletten? Verder zul je (= Oekraïne) ze genoeg moeten kunnen betalen, en er zal vertrouwen moeten zijn dat die betalingen ook komen. Rusland heeft zojuist dat vertrouwen geschonden. Want Rusland heeft last van de sancties, dat blijkt wel weer. We zitten nu eind Maart, en de sancties begonnen eind Februari. Februari is nog uitbetaald (toen waren de sancties pas net in effect), maar nu Maart aan de beurt is, vergeet het. En Russische Roebels zijn een tikkende tijdbom, die munt gaat volledig instorten, dat weet iedereen. Er komt dan ook een stukje ethiek kijken. Als jij huurling bent en je doet het omdat je er moreel achter staat, waarom ben je dan huurling? Je doet het voor het geld (en wel een stabiele munt). Dus zouden ze makkelijk om te kopen moeten zijn. Maar misschien komt er ook iets anders bij kijken: loyaliteit naar Poetin, of indoctrinatie, of gewoon meedoen met de winnaars. Als je ook kijkt naar iedereen die heeft afgewezen mee te doen (Kazachstan, Azerbaijan, China, Turkije, en eigenlijk ook Belarus) dan hebben Poetin's vrienden weinig vertrouwen in z'n overwinning.
Er worden al SMS verstuurd naar Russiche soldaten om zich over te geven. Daarbij krijgen ze een premie op ingeleverde voertuigen.

Die huurlingen moet je vergelijkbaar behandelen. Je wilt ze niet in je eigen leger. Je wilt ze van tafel samen met zoveel mogelijk andere vijanden. Bv terug laten gaan naar eigen land met een premie en extra premie voor al het materieel en geneutraliseerde Russische eenheden.

Dit op de juiste manier communiceren is toegenomen onzekerheid en wantrouwen bij de aanvaller, juist voor dat mes in de rug ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 17:59

Bloodclot

Jawier!

reddit topic:
https://www.reddit.com/r/...nst_the_russian_invaders/

schijnt dat ukraine langzaam terrein aan het winnen is, vanaf het midden van het land richting de zuidelijke kust, misschien dat ze dan meer druk uit kunnen oefenen op de bezettingen/omsingelingen van de zuidelijke havensteden uiteindelijk Berdyansk en mariopul.

Als Mariopul stand houdt en steeds meer supply lines vertraging/vernietigd worden (zoals het russische schip gisteren), ziet het er niet goed uit voor de russen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:41:
[...]

Sites die je op mobiel naar een app dwingen kun je typisch laten werken door 'desktop mode' te activeren.
Zowel Twitter als Reddit kan ik gewoon in Chrome op Android bekijken zonder app, zonder desktop mode af te dwingen. Reddit komt altijd met de vraag of ik echt niet app wil gebruiken, en die krijgen altijd te horen dat ik dat niet wil. Dan kan ik vervolgens gewoon alles in de mobiele browser bekijken. In desktop browser werken ze allebei natuurlijk sowieso prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
vso schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:25:
[...]

Zie de youtube link in asing 's post" ergens rond 3:00 in heeft hij het over "kogellagers" .. weetje hoeveel je niet kan bouwen zonder kogellagers ? dan zijn die semiconductors echt niet meer relevant ;)

Ik heb het even nagezocht. Cijfers van 2019. https://wits.worldbank.or...artner/WLD/product/848210

In 2019, Top exporters of Ball bearings are China ($2,650,081.64K , 4,971,940,000 Item), Japan ($1,786,909.51K ), Germany ($1,706,674.66K ), European Union ($1,699,578.59K ), Italy ($867,187.81K ).

De vertaling is een beetje lastig, maar het gaat per 1000 $US.

Rusland staat laag op de lijst met een export van 51,790.24. Ik vermoed dat ze heel veel importeren. Dus het wordt niet onmogelijk maar wel heel lastig om iets te maken wat lagers nodig heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:51
DeKoetsier schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:14:
offtopic:
Reddit kan ik helaas ook niet lezen zonder app, dus hopelijk kunnen we hier gewoon mee doorgaan.
offtopic:
Desktop forceren, of www vervangen door old in de url.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Bloodclot schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:51:
reddit topic:

schijnt dat ukraine langzaam terrein aan het winnen is, vanaf het midden van het land richting de zuidelijke kust, misschien dat ze dan meer druk uit kunnen oefenen op de bezettingen/omsingelingen van de zuidelijke havensteden uiteindelijk Berdyansk en mariopul.

Als Mariopul stand houdt en steeds meer supply lines vertraging/vernietigd worden (zoals het russische schip gisteren), ziet het er niet goed uit voor de russen.
Mariupol gaat vallen, de vraag is wanneer. Voor het anti-nazi narratief (dat natuurlijk grotendeels maar niet volledig onzin is) is dat een plus. Dat kan handig zijn om een einde aan de oorlog te forceren. Want een einde, dat moet wel 'verkocht' kunnen worden. Aan beide partijen. Helaas heeft het ook tot gevolg dat Azov bataljon als helden zou sterven. De werkelijke reden is uiteraard een andere: aanvoerroute Krim.

Met name ten westen van Kyiv worden de Russen omsingeld, ook bij Chernikov rukken de Oekraïners op richting Tjernobyl. In zuiden worden ze teruggedrongen naar Cherson. Het lijkt er op dat de slag om Kyiv en Odessa de Oekraïners bespaard blijft. Sjevjerodonetsk gaat bijvoorbeeld de verkeerde kant op, en in het oosten zijn de Russen zich aan het hergroeperen. Voorzichtig kunnen we stellen dat deze oorlog zich ten oosten van de Dnjepr afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:56:
Ik heb het even nagezocht. Cijfers van 2019. https://wits.worldbank.or...artner/WLD/product/848210

In 2019, Top exporters of Ball bearings are China ($2,650,081.64K , 4,971,940,000 Item), Japan ($1,786,909.51K ), Germany ($1,706,674.66K ), European Union ($1,699,578.59K ), Italy ($867,187.81K ).

De vertaling is een beetje lastig, maar het gaat per 1000 $US.

Rusland staat laag op de lijst met een export van 51,790.24. Ik vermoed dat ze heel veel importeren. Dus het wordt niet onmogelijk maar wel heel lastig om iets te maken wat lagers nodig heeft.
(y)

Erhm bedoel je niet imports ?
https://wits.worldbank.or...artner/WLD/product/848210
RU --> 195,624.36 (100USD) ook niet erg "hoog" denk ik kwa import

Maar zet dat tegenover de machine produktie .. en als we zeer specifiek bv een tank nemen .. als je daar 100 kogellagers in nodig hebt (Weet ik veel ben geen monteur maar IT-er) die 500,- kosten rijd die tank niet.. (duh dat hoef je ook niemand te vertellen)

Wat natuurlijk minder voor de hand ligt is dat de metaal productie voor een dergelijke kogelager wel heel heel erg afhankelijk is van de kwaliteit van het ijzer/staal product .. te zacht en je tank (40Ton was het toch?) rijd paar KM en dan heb je versleten/vierkante kogellagers .. dus dat ze die importeren ligt redelijk voor de hand

(tijdje in staal fabriek gewerkt als IT-er) productie proces is niet lastig maar vergt wel veel expertise en verbazend veel high tech lab werk ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 17:59

Bloodclot

Jawier!

Jerie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:08:
[...]

Mariupol gaat vallen, de vraag is wanneer. Voor het anti-nazi narratief (dat natuurlijk grotendeels maar niet volledig onzin is) is dat een plus. Dat kan handig zijn om een einde aan de oorlog te forceren. Want een einde, dat moet wel 'verkocht' kunnen worden. Aan beide partijen. Helaas heeft het ook tot gevolg dat Azov bataljon als helden zou sterven. De werkelijke reden is uiteraard een andere: aanvoerroute Krim.

Met name ten westen van Kyiv worden de Russen omsingeld, ook bij Chernikov rukken de Oekraïners op richting Tjernobyl. In zuiden worden ze teruggedrongen naar Cherson. Het lijkt er op dat de slag om Kyiv en Odessa de Oekraïners bespaard blijft. Sjevjerodonetsk gaat bijvoorbeeld de verkeerde kant op, en in het oosten zijn de Russen zich aan het hergroeperen. Voorzichtig kunnen we stellen dat deze oorlog zich ten oosten van de Dnjepr afspeelt.
Ik denk ook dat Mariopol uiteindelijk gaat vallen, maar elke dag dat het nog niet gevallen is, is een grote winst.

Misschien wordt Mariopul idd dan gezien als een winst voor putin en kan hij met een grote tovrwinning op ukraine en het westen terug naar moskou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 20:04
Poetin moet een resultaat behalen op de "Nazis" voor 9 Mei: De Moskouse Dag van de Overwinning die groots gevierd wordt.

Dus in de komende weken gaat er nog wel wat gebeuren vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
vso schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:09:
[...]
(y)

Erhm bedoel je niet imports ?
https://wits.worldbank.or...artner/WLD/product/848210
RU --> 195,624.36 (100USD) ook niet erg "hoog" denk ik kwa import

Maar zet dat tegenover de machine produktie .. en als we zeer specifiek bv een tank nemen .. als je daar 100 kogellagers in nodig hebt (Weet ik veel ben geen monteur maar IT-er) die 500,- kosten rijd die tank niet.. (duh dat hoef je ook niemand te vertellen)

Wat natuurlijk minder voor de hand ligt is dat de metaal productie voor een dergelijke kogelager wel heel heel erg afhankelijk is van de kwaliteit van het ijzer/staal product .. te zacht en je tank (40Ton was het toch?) rijd paar KM en dan heb je versleten/vierkante kogellagers .. dus dat ze die importeren ligt redelijk voor de hand

(tijdje in staal fabriek gewerkt als IT-er) productie proces is niet lastig maar vergt wel veel expertise en verbazend veel high tech lab werk ..
Ik kon de imports niet zo snel vinden. Maar blijkbaar hebben ze niet veel. Dat maakt het verhaal in het filmpje een beetje minder.

Voor jouw idee : ieder ding met een as waarbij metaal op metaal draait vereist lagers. Nu zijn die er in vele soorten, een verbrandingsmotor heeft alleen glijlagers. Maar iedere elektromotor, versnellingsbak ed werkt met kogellagers.

De grootste klap voor de defensie industrie is het feit dat ze geen chips meer mogen importeren. Die kunnen ze namelijk niet zelf maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Well there's a twist

President Erdogan meldt mogelijke akkoorden Moskou - Kiev
ANKARA - De Turkse president Recep Tayyip Erdogan ziet nog maar twee onopgeloste grote geschillen tussen Oekraïne en Rusland. Dat zijn de status van de Oost-Oekraïense regio Donbas en van het schiereiland de Krim. Over de overige vier belangrijke twistpunten kunnen de strijdende partijen het eens worden volgens Erdogan. Dat zijn het eerder door Oekraïne beoogde lidmaatschap van de NAVO, een gedeeltelijke demilitarisering van Oekraïne, veiligheidsgaranties voor Oekraïne en de status van de Russische taal in Oekraïne.
Ben benieuwd wat dat waard is.

[ Voor 54% gewijzigd door RodeStabilo op 25-03-2022 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
jaapstobbe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:16:
Dus in de komende weken gaat er nog wel wat gebeuren vermoed ik.
Oekraïense tractor-parade op het Rode plein? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 08:43

Yucon

*broem*

hoevenpe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:23:
[...]

Dat zou mooi zijn. Wel in stijl met een aanhanger met raketten erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Moet toch onderhand een apocalyptische situatie zijn in Mariupol. Azov compleet omsingeld door de Russen. Zijn er eigenlijk nog ergens beelden van? In principe kan Putin dit wel verkopen als een geslaagde denazificatie.

Denk dat het Russisch volk die nog steeds voor de gek worden gehouden door de media met ‘militaire operatie’ in plaats van oorlog met Ukraine het nog wel prima vind ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 20:04
hoevenpe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:23:
[...]

Ik begrijp dit optimisme hier echt niet. Oekraine is alleen maar aan het verliezen, elke dag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De Telegraaf is geen betrouwbare bron is in het verleden vaak genoeg aangetoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 19:13

Spotmatic

Ken sent me

Lijkt mij onzin, Oekraïne gaat nooit akkoord met die vier genoemde punten.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Thombias schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:27:
[...]

De Telegraaf is geen betrouwbare bron is in het verleden vaak genoeg aangetoond.
Dit topic staat ook vol van nog meer onbetrouwbare twitter-links. Ik weet dat hier graag afgegeven wordt op de telegraaf maar random twitter of reddit-links zijn echt niet beter. Enige wat ik je mee zal geven is dat onduidelijk is waar ze dit vandaan hebben.
Spotmatic schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:28:
Dan moeten ze hopen dat Putin z'n troepen terug gaat trekken. Verder hebben ze de-facto die gebieden al heel lang niet meer onder controle dus die zullen ze dan eerst terug noeten winnen. Dat zie ik in ieder geval niet (zomaar) gebeuren. Ergens zal iemand een compromis moeten vinden of water bij de wijn gaan doen. Wie denk je dat dat eerder gaat doen? Zelensky of Putin?

[ Voor 8% gewijzigd door RodeStabilo op 25-03-2022 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Nou ja een aantal ervan kunnen ze best akkoord mee gaan. Dat je gewoon Russisch mag praten zal hoop ik toch geen breek punt voor ze zijn. Maar "demilitarisering" zal wel een heel groot probleem voor ze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
jaapstobbe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:26:
[...]

Ik begrijp dit optimisme hier echt niet. Oekraine is alleen maar aan het verliezen, elke dag.
Nou ze lijken toch wel wat succesvolle tegenaanvallen te hebben gedaan ook. En dat ze nog steeds veruit merendeel van Oekraïne onder controle hebben is winst op zichzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
In een oorlog zijn er alleen maar verliezers, Rusland verliest ook elke dag.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
#CallRussia fights Kremlin propaganda
https://www.france24.com/...fights-kremlin-propaganda
Quote uit artikel
“At the beginning, they were really angry and yelled a lot, but now we’re sensing a shift in sentiment,”

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
De kans dat Rusland over 5 weken deze oorlog gewonnen heeft en genoeg manschappen/modern materieel heeft om op het Rode Plein een indrukwekkende parade te houden is nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:19:
[...]

Ik kon de imports niet zo snel vinden. Maar blijkbaar hebben ze niet veel. Dat maakt het verhaal in het filmpje een beetje minder.

Voor jouw idee : ieder ding met een as waarbij metaal op metaal draait vereist lagers. Nu zijn die er in vele soorten, een verbrandingsmotor heeft alleen glijlagers. Maar iedere elektromotor, versnellingsbak ed werkt met kogellagers.

De grootste klap voor de defensie industrie is het feit dat ze geen chips meer mogen importeren. Die kunnen ze namelijk niet zelf maken.
check,

vraag: Het beeld word toch ook vertekend doordat als je zelf niet zoveel machines produceert voor export maar alleen voor intern gebruik en 80% produceer je in eigen land?

Ik denk gewoon dat het beide is .. chip en mechanische onderdelen .. als Duitsland in WW2 de oorlogsmachine aan de gang kon houden/krijgen .. Waarom zou Rusland dan een uitdaging hebben, zeg niet dat het een simpel iets is en zeker wel een stevige kluif zonder meer.

Maar anderzijds geef het genoeg tijd en toegang tot kennis en je kan best een end komen . toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Thombias schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Volledig mee eens. Er zijn echter ook andere bronnen: o.a. nd.nl en rd.nl de meesten hiervan noemen ANP als bron (De Telegraaf doet dat enkel specifiek bij de foto), en een andere website zag ik ANP/RTR als bron noemen (RTR = Reuters). Een zoektocht naar Reuters Erdogan levert als eerste resultaat (DDG): Erdogan says Zelenskiy's referendum call is "smart leadership" -media
[...]

He also said Ukrainian and Russian negotiators were able to agree on four out of the six main issues being discussed during peace talks, but that territorial disputes on the eastern region of Donbass and Crimea remained.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Voor zover ik zag stond er in het engels "reached an understanding" over die 4 punten.
Erdogan says Ukraine and Russia reached an understanding on four of the six topics of disagreement
Op basis van de vertaling daarvan naar het Nederalnds toe, kun je dat verschillend interpreteren :)

(Akkoord = Agreement, dus dat is niet de correcte vertaling iig :) )

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 25-03-2022 11:47 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dit draagt niks bij aan de discussie

[ Voor 101% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-03-2022 19:04 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:43:
[...]

De kans dat Rusland over 5 weken deze oorlog gewonnen heeft en genoeg manschappen/modern materieel heeft om op het Rode Plein een indrukwekkende parade te houden is nul.
De T-14's gaan ze iig niet Oekraine in sturen, ze zijn veel te bang ze kwijt te raken :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
vso schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:43:
[...]

check,

vraag: Het beeld word toch ook vertekend doordat als je zelf niet zoveel machines produceert voor export maar alleen voor intern gebruik en 80% produceer je in eigen land?

Ik denk gewoon dat het beide is .. chip en mechanische onderdelen .. als Duitsland in WW2 de oorlogsmachine aan de gang kon houden/krijgen .. Waarom zou Rusland dan een uitdaging hebben, zeg niet dat het een simpel iets is en zeker wel een stevige kluif zonder meer.

Maar anderzijds geef het genoeg tijd en toegang tot kennis en je kan best een end komen . toch ?
Een fabrikant maakt nooit alles zelf. Fabrikanten zijn van 2 dingen afhankelijk : ruwe materialen en wat we halffabrikaten noemen. Een ruw materiaal is bijvoorbeeld erts voor staal. Een halffabrikaat is een onderdeel wat je nodig hebt en door een andere fabriek geleverd wordt.

Stom voorbeeldje : Volkswagen moest de productie stil leggen want de kabelbomen worden in Oekraïne gemaakt. Dat stopte en een andere bron hadden ze niet. Er zijn tig fabrikanten die iets leveren, waarna VW alleen alles nog in elkaar schroeft. Denk aan Mahle, ATE, Brembo etc.

Nu is het voor een Russische fabrikant geen probleem als de halffabrikaten uit Rusland zelf komen. Zolang de hele keten Russisch is, niets aan de hand. Als ze nu voor een bepaald onderdeel afhankelijk zijn van iets wat uit het buitenland moet komen, dan wordt het ineens lastig. Je moet op zoek naar vervanging in eigen land. Dat gaat met lagers prima, die zijn allemaal standaard. Maar iets met een chip gaat gewoon niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:53
[...]

Er staat ook alleen dat er overeenstemming bereikt is, dat zegt nog niet welke partij zijn zin heeft gekregen.

Maar Oekraïne zei onlangs zelf al dat een Navo-lidmaatschap nu niet reeel is, dus dat zou best een concessie kunnen zijn die zij hebben gedaan. Als EU-lidmaatschap wel mogelijk blijft dan zou dat niet zo'n gekke concessie zijn, lijkt me. Dat er in Oekraïne ook Russisch gesproken mag worden lijkt me ook niet onoverkomelijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Ukraine verloor alles op de dag van de invasie en wint elke dag een stukje grond, toekomst en kans terug. De prijs die men betaalt is enorm, maar in het zicht van een verloren conflict snap ik het sentiment wel dat het voelt als winnen (ipv verliezen beperken).

De trollfarms moeten overwerken dit weekend. Wat zullen de wappies blij zijn met de Russische support.

Another one bites the dustmud.

[Twitter: https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1507287228749430790?s=20&t=JU8y2Y-Q5g7Ui6qfeDC-og]

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-03-2022 12:06 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:51:
Nu is het voor een Russische fabrikant geen probleem als de halffabrikaten uit Rusland zelf komen. Zolang de hele keten Russisch is, niets aan de hand. Als ze nu voor een bepaald onderdeel afhankelijk zijn van iets wat uit het buitenland moet komen, dan wordt het ineens lastig. Je moet op zoek naar vervanging in eigen land. Dat gaat met lagers prima, die zijn allemaal standaard. Maar iets met een chip gaat gewoon niet meer.
:) we draaien in cirkels denk ik (no offence) we bedoelen min of meer hetzelfde/zeggen het zelfde

Ik ben het niet oneens met je chips insteek, net zoals de kabelboom immers "draden" denk ik(wellicht jij ook) dat dat op meer fronten dit het geval is .. meer in de zin van niet elke kogellager heeft dezelfde specificaties /robuustheid heeft ..dus bestellen voor kannibalisatie doeleinden van een random product x uit china waar toevallig de benodigde lager/chip in zit .. zal het niet gaan worden..

Teminste zoiets in deze lijn zat ook in de "embargo-ed countries training(en)" verwerkt (denk ik = tijd terug).. dat elk product wat je levert daarom ook niet zomaar vervangende (lees betere) onderdelen in mag stoppen..

Tja vanalles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• asing
Another one bites the dust :

Hier een diepgaande uitleg hoe erg het is gesteld met de Russische chip industrie:

Het kleinste wat ze zouden kunnen maken is 65nm, maar het is blijkbaar nog niet gelukt om dat commercieel in te zetten. Voor nu zitten ze op 90nm en daarmee loopt hun industrie 15+ jaar achter op de onze.

Ze hebben wel een 28nm chip ontwikkeld, maar die moeten ze laten fabben door TSMC omdat ze zelf de apparatuur niet hebben om het te maken. Die apparatuur mogen ze ook niet meer importeren.

Dus qua halfgeleiders is het op dit moment echt een drama daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

migchiell schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Er staat ook alleen dat er overeenstemming bereikt is, dat zegt nog niet welke partij zijn zin heeft gekregen.

Maar Oekraïne zei onlangs zelf al dat een Navo-lidmaatschap nu niet reeel is, dus dat zou best een concessie kunnen zijn die zij hebben gedaan. Als EU-lidmaatschap wel mogelijk blijft dan zou dat niet zo'n gekke concessie zijn, lijkt me. Dat er in Oekraïne ook Russisch gesproken mag worden lijkt me ook niet onoverkomelijk.
In Oekraïne mag gewoon Russisch worden gesproken. Wat Rusland wil is dat Russisch een officiële taal wordt, een manier om invloed te behouden. Logisch dat Oekraïne daar niet mee akkoord gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:18:
[...]

In Oekraïne mag gewoon Russisch worden gesproken. Wat Rusland wil is dat Russisch een officiële taal wordt, een manier om invloed te behouden. Logisch dat Oekraïne daar niet mee akkoord gaat.
Toch ben ik van mening dat het niet verkeerd is de taal Russisch te erkennen. Wij doen hetzelfde met Fries, en dat spreekt eigenlijk minder dan 10% van onze bevolking (terwijl allerlei andere dialecten dan weer geen officiële taal zijn). De Belgen erkennen ook de Duitssprekende minderheid, en die is ook klein. Ook al spreken deze mensen Russisch, je kunt inmiddels (na 8 jaar oorlog met dit moment supreme) stellen dat ze zich Oekraïens voelen.

Als ik Oekraïne was zou ik hier zogenaamd moeilijk over doen, om er vervolgens over te onderhandelen ;) maar dat is ook gevaarlijk, dat soort geintjes. Dus eigenlijk beter niet doen. Nu de kaart al is gespeeld (zoals in huidige situatie) sta ik er zo in.

Overheid Californië biedt bijvoorbeeld veel tweetalig aan (Engels en Spaans). Daar is Engels niet de officiële taal maar defacto, en dus aldaar eigenlijk tweetalig.

Maargoed, ik kom zelf uit een gebied waar ze een dialect spreken (ik zelf niet eens, versta 't wel), ik ben vrij tolerant naar minderheden die een andere taal/dialect spreken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• hoevenpe
NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:58:
Ukraine verloor alles op de dag van de invasie en wint elke dag een stukje grond, toekomst en kans terug. De prijs die men betaalt is enorm, maar in het zicht van een verloren conflict snap ik het sentiment wel dat het voelt als winnen (ipv verliezen beperken).
De aangevoerde 'logistieke versterkingen' zijn niet serieus te nemen, klik en verslik je niet in de koffie:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:40
hoevenpe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:29:
[...]

De aangevoerde 'logistieke versterkingen' zijn niet serieus te nemen, klik en verslik je niet in de koffie:
[Embed]
Echt.. Het is dat er dagelijks mensen doodgaan in dit conflict anders was dit toch gewoon slapstick geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 21:35

Qwerty-273

Meukposter

Dat er in Oekraïne ook Russisch gesproken mag worden lijkt me ook niet onoverkomelijk.
Het is natuurlijk niet alleen maar spreken. Het gaat er dan ook dat alles beschikbaar is in het Russisch. Denk aan gemeentelijke procedures, maar ook contact met bijvoorbeeld je energie maatschappij en dat je met het Russisch ook in elke winkel terecht komt. Dat scholen ook les geven in Russisch etc. etc. en dat jouw dokter ook je begrijpt als je met alleen Russisch aankomt.

De meeste kaartjes met primaire taal die ik kan terug vinden zijn allemaal gebaseerd op een census uit 2001. Het Razumkov Centre heeft daar in 2015 ook nog een onderzoek naar gedaan, maar daarvan zie ik geen makkelijke kaartjes van terug.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/UkraineNativeLanguagesCensus2001detailed-en.png/1280px-UkraineNativeLanguagesCensus2001detailed-en.png
UIt Wikipedia: Languages of Ukraine

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:06:
Another one bites the dust :

[Twitter]

Hier een diepgaande uitleg hoe erg het is gesteld met de Russische chip industrie:

[YouTube: Why Russia Can’t Replace TSMC]

Het kleinste wat ze zouden kunnen maken is 65nm, maar het is blijkbaar nog niet gelukt om dat commercieel in te zetten. Voor nu zitten ze op 90nm en daarmee loopt hun industrie 15+ jaar achter op de onze.

Ze hebben wel een 28nm chip ontwikkeld, maar die moeten ze laten fabben door TSMC omdat ze zelf de apparatuur niet hebben om het te maken. Die apparatuur mogen ze ook niet meer importeren.

Dus qua halfgeleiders is het op dit moment echt een drama daar.
Maar 65 nm is geen probleem toch? Het is niet cutting edge, maar daar kan je nog steeds alles mee doen. Zeker het militaire spul hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te zijn.
Of mis ik iets?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

[Embed]
Dat komt omdat ze moeten vechten tegen badass mensen zoals deze jongedame:

[Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1507183759304577032?s=20&t=JU8y2Y-Q5g7Ui6qfeDC-og]

Ook hiervoor geldt: als het een filmset had geweest was het ongeloofwaardig - hier pakt iedereen de wapens op. Er zijn niet genoeg auto's in Rusland om dat te winnen.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-03-2022 12:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Jerie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:29:
[...]

Toch ben ik van mening dat het niet verkeerd is de taal Russisch te erkennen. Wij doen hetzelfde met Fries, en dat spreekt eigenlijk minder dan 10% van onze bevolking (terwijl allerlei andere dialecten dan weer geen officiële taal zijn). De Belgen erkennen ook de Duitssprekende minderheid, en die is ook klein. Ook al spreken deze mensen Russisch, je kunt inmiddels (na 8 jaar oorlog met dit moment supreme) stellen dat ze zich Oekraïens voelen.

Als ik Oekraïne was zou ik hier zogenaamd moeilijk over doen, om er vervolgens over te onderhandelen ;) maar dat is ook gevaarlijk, dat soort geintjes. Dus eigenlijk beter niet doen. Nu de kaart al is gespeeld (zoals in huidige situatie) sta ik er zo in.

Overheid Californië biedt bijvoorbeeld veel tweetalig aan (Engels en Spaans). Daar is Engels niet de officiële taal maar defacto, en dus aldaar eigenlijk tweetalig.

Maargoed, ik kom zelf uit een gebied waar ze een dialect spreken (ik zelf niet eens, versta 't wel), ik ben vrij tolerant naar minderheden die een andere taal/dialect spreken.
Al jouw voorbeelden gaan mank, want er zit geen moorddadig, imperalistisch regime achter die de taal pusht. Daarnaast was er ook geen oorlog nodig om die mensen zich Oekraïens te laten voelen. Dat was de overgrote meerderheid al. Alleen in de Donbas had je een plukje mensen die zich meer verwant met Rusland voelden, maar dat had vooral te maken met sociologische achterstand en het feit dat er vanuit de rest van Oekraïne nogal neerbuigend naar werd gekeken.

Rusland gebruikt dit om invloed uit te kunnen oefenen, het heeft niets met Russisch-sprekende Oekraïners te maken, die hebben dit niet nodig. Dat Russisch-sprekenden beschermd moeten worden is onderdeel van de Kremlin-propaganda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 20:02
[...]

Die meeste punten zijn inderdaad al voorbij gekomen. Die demiltarisering is vooral dat er geen buitenlands spul mag staan en is door Rusland al afgezwakt van heel Oekraine naar kleinere delen (langs de grens). De veiligheidsgaranties kunnen ze het altijd wel over eens worden, want beide partijen weet dat niemand zich daar aan zal houden. En die Russische taal zal ook niet onoverkomelijk zijn. Het is dus leuk dat ze het op 4 van de 6 punten eens kunnen worden, alleen zijn de overgebleven 2 punten vanaf het begin al juist de belangrijkste geschilpunten.

Uiteindelijk zegt dit dus nog niet zoveel.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 20:02
bulle bas schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:34:
[...]

Maar 65 nm is geen probleem toch? Het is niet cutting edge, maar daar kan je nog steeds alles mee doen. Zeker het militaire spul hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te zijn.
Of mis ik iets?
Je ligt daarmee minstens 15 jaar achter. Dus bedenk wat wij 15 jaar geleden konden maken en wat een enorme stap er vooruit gezet is in die tijd. Daarnaast kunnen ze ook die 65nm niet echt optimaal maken en is het eerder 90nm. Er tuurlijk kun je er wel wat mee maken, maar het blijft een enorme achterstand.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]

Of mis ik iets?
Die 65nm is om iets mee te proberen. Ze krijgen het niet in de vingers om er iets mee te produceren, laat staan in grote aantallen.

90nm is op dit moment het maximale. Dat hadden wij in 2003 al. De Intel Pentium 4 was er eentje van. Maar behalve dat ze de waferstepper technieken niet in huis hebben, hebben ze ook geen design kennis. Alles wordt ingevoerd.

Iets vervangends bedenken, ontwerpen en fabriceren gaat even heel lastig worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

redwing schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:41:
[...]

Je ligt daarmee minstens 15 jaar achter. Dus bedenk wat wij 15 jaar geleden konden maken en wat een enorme stap er vooruit gezet is in die tijd. Daarnaast kunnen ze ook die 65nm niet echt optimaal maken en is het eerder 90nm. Er tuurlijk kun je er wel wat mee maken, maar het blijft een enorme achterstand.
zelfs ongeacht dat hele verhaal moeten ze ook opnieuw met de ontwerpen van de rest van de hardware aan de slag. Meer stroom nodig, warmteontwikkeling, fysieke print past niet meer etc. Het kan allemaal wel. Maar het is wel gedoe.

Eigenlijk is het simpel. Als je terug wil in chipstechnologie moet je ook terugvallen op het complete oudere wapensysteem waar destijds die chips inzaten. En dat levert weer mogelijk problemen in andere delen van de supply chain op.

[ Voor 15% gewijzigd door Yucon op 25-03-2022 12:45 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Helemaal eens met @RoD

Na de boekverbrandingen, invoer van de roebel, wegvoeren van Ukrainse mensen naar kampen en het structureer platbombarderen van steden en als klap op de vuurpijl uithongeren van meer dan 100.000 mensen in Mariepol zou er voor niemand nog 1 twijfel moeten zijn over de intentie van ELKE Russische eis.

Die staan allemaal, zonder enige uitzondering, in het teken van het Russificeren van Ukraine en als het niet nu is, dan later.

Dat Zelensky hier geen millimeter meegeeft is geen onwil - hij kan niet anders. Zelfs dingen die best redelijk klinken, zijn het absoluut niet - door de intentie er van. Uiteindelijk is er voor hem ook belang in blijven praten en redelijk blijven zodat Rusland dat ook doet en z'n hand overspeelt. Bekeken naar het gehele conflict heeft Zelensky meer tijd dan Putin - alleen betekent dit dat Mariepol opgegeven is/wordt. Anderzijds, als Zelensky capituleert, gebeurt hetzelfde - de mensen blijven wellicht leven maar worden gedeporteerd naar Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

vso schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:25:
[...]

Zonde, want ze verbruiken nog steeds veel kogels in Ukraine, terwijl ze die dus thuis nodig hebben in die lagers.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Al jouw voorbeelden gaan mank, want er zit geen moorddadig, imperalistisch regime achter die de taal pusht. Daarnaast was er ook geen oorlog nodig om die mensen zich Oekraïens te laten voelen. Dat was de overgrote meerderheid al. Alleen in de Donbas had je een plukje mensen die zich meer verwant met Rusland voelden, maar dat had vooral te maken met sociologische achterstand en het feit dat er vanuit de rest van Oekraïne nogal neerbuigend naar werd gekeken.

Rusland gebruikt dit om invloed uit te kunnen oefenen, het heeft niets met Russisch-sprekende Oekraïners te maken, die hebben dit niet nodig. Dat Russisch-sprekenden beschermd moeten worden is onderdeel van de Kremlin-propaganda.
Ik doelde met name op data waaruit blijkt dat deze mensen verwesterd zijn in de afgelopen 8 jaar.

In het verleden zijn er wel conflicten geweest waarin men naderhand in een regio woont met diverse talen, zo ook in Joegoslavië (als voormalig land / streek), en Noord-Ierland. Het kan dus wel. Je moet het dan ook zien in de context van langdurige vrede. En een land als België is daar ook het resultaat van.

Dus stel Krim wordt Russisch grondgebied, en de Donbas (dwz de delen van 2014) idem. Als Oekraïne vervolgens tweetalig wordt, wat is dan het probleem? Rusland behoudt invloed? Maar dat behouden ze hoe dan ook. Het standpunt zou zijn dat ze makkelijker invloed zouden hebben.

De vraag is hoe stabiel vrede zou zijn. Het mag niet zo zijn dat Oekraïne zich maar moet ontwapenen zodat Rusland vervolgens de volgende keer de boel makkelijker plat kan walsen. Ik hoop dan ook op een pakket dat langdurig voor vrede kan zorgen, waarbij allebei de partijen een deel winnen. Dat een manier om dit afschuwelijke conflict zsm. te beëindigen op een stabiele manier. De weg waarbij je ingrijpt als NAVO, of waarbij Poetin intern omver wordt geworpen, eisen beiden meer bloedvergieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
[...]

Of mis ik iets?
Dat is het niveau pentium 4. Dat gaat al moeite hebben om HD video af te spelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Of mis ik iets?
Volgens het filmpje produceert men in een jaar wat 1 enkele andere fabriek in een maand produceert .. op zijn sloffen ..

65nm is Wikipedia: 65 nm process (wat dus in 2006 oid geproduceerd werd)

Militair stuf moet wel nagenoeg foutloos zijn, als je van 1 "wafer" maar 4 van de 200 bruikbaar zijn ofzo ..
en daarnaast hoe kleiner, minder energie (minder hitte).. en dus minder gewicht .. (ook handig voor "smart wapens" ..)
Maakt wel het verschil tussen "portable" en een vrachtwagen nodig hebben

Dus snap je waar het verschil zit ?

[ Voor 0% gewijzigd door vso op 25-03-2022 13:44 . Reden: datum 2002 naar 2006 gewijzigd ]

Tja vanalles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• hoevenpe
NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:35:
Dat komt omdat ze moeten vechten tegen badass mensen zoals deze jongedame
offtopic:
Ben ik de enige die aan Tanya uit C&C Red Alert moet denken? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

pro_6or schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:46:
[...]

Zonde, want ze verbruiken nog steeds veel kogels in Ukraine, terwijl ze die dus thuis nodig hebben in die lagers.
Zeg me dat je dat niet echt meent :F

Dit zijn de dingen waar het om gaat. Die draaien rond.

Afbeeldingslocatie: https://www.lagerkoning.nl/media/catalog/product/cache/25/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/mass/ibb_kogellager_6912_61912_rs_60x85x13mm__6000%20rs%20v2_2022-01-25-03-06-34.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Bloodclot schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:51:
reddit topic:

Ik denk dat dit waar is, want ik denk dat die landingsschepen zijn geraakt door een tochka-u raket (ss-21 scarab b). Die is denk ik afgevuurd precies uit die regio (onder dekking van de nacht, net achter de frontlijn, of misschien zelfs iets geïnfiltreerd, want die heeft een maximaal bereik van 150km.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pro_6or schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:46:
[...]

op=op teminste tenzij je ingefluisterd krijgt dat die kogels uit de zak der oneindigheid komt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Yucon schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Zeg me dat je dat niet echt meent :F

Dit zijn de dingen waar het om gaat. Die draaien rond.

[Afbeelding]
;) Dan maar naaldlagers.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:04

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Heel aardig die chips, maar als China gewoon levert (uiteraard voor een goede prijs) dan is dit probleem toch wel van tafel?Ondertussen financieren wij de boel nog met onze energiehonger en kan Putin vooruit.

Rusland kan niet onderschat worden in de interne kracht die ze hebben of op kunnen bouwen. Dat is in het verleden weleens gedaan, maar het land kan letterlijk over heel veel lijken gaan om zich om te vormen tot een oorlogsmachine. Wat natuurlijk wel meespeelt dat technologie nu een belangrijke factor is, maar hoeft ook niet beperkend te zijn met de juiste bondgenoten/handelspartners.

Kan het ook in de 21 eeuw? Geen idee, maar waarschijnlijk wel.

[ Voor 13% gewijzigd door tuinïnen op 25-03-2022 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
hoevenpe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:50:
[...]

offtopic:
Zeker niet - indrukwekkende beelden zo. Surreeel. Dat patroon van de weerbaarheid en het optimisme van de bevolking lijkt structureel en vind ik erg inspirerend. Ik vraag me geregeld af: wat zou ik doen. Denk dat we best wel verwend zijn hier, met zo lang vrede en veiligheid.

@tuinïnen klopt, China lost dit voor zichzelf en andere landen op termijn wel op. En dat is wellicht niet zo slecht, aangezien die markt nu in handen is van maar 2 Amerikaanse bedrijven.

Maar voor nu, morgen en overmogen heeft Rusland er niets aan. China produceert te weinig goeds voor haar eigen markt en moet dat nog opbouwen. Als ze massaal Rusland gaan voorzien om de sancties te ontduiken dan gaat TSMC en ASML dus niets meer aan China leveren, wat voor China nadelig is, dus die zijn daar ongetwijfeld ook voorzichtig mee.

Uiteindelijk ziet het er voor Rusland de komende periode niet best uit, al hebben ze dat zelf nog niet zo erg door helaas.

[ Voor 41% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-03-2022 12:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Qwerty-273 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:34:
[...]

Het is natuurlijk niet alleen maar spreken. Het gaat er dan ook dat alles beschikbaar is in het Russisch. Denk aan gemeentelijke procedures, maar ook contact met bijvoorbeeld je energie maatschappij en dat je met het Russisch ook in elke winkel terecht komt. Dat scholen ook les geven in Russisch etc. etc. en dat jouw dokter ook je begrijpt als je met alleen Russisch aankomt.

De meeste kaartjes met primaire taal die ik kan terug vinden zijn allemaal gebaseerd op een census uit 2001. Het Razumkov Centre heeft daar in 2015 ook nog een onderzoek naar gedaan, maar daarvan zie ik geen makkelijke kaartjes van terug.

[Afbeelding]
UIt Wikipedia: Languages of Ukraine
Op een podcast opperde iemand het idee om Russisch een officiële EU taal te maken. Al is het nergens de voertaal, er zijn heel wat groepen Russischtaligen in de Unie. Zo zou het voor Russen misschien iets transparanter worden wat de EU nu precies doet, en kunnen wij de Russische cultuur deels terugclaimen uit de klauwen van het Kremlin. Zoals met alle talen die in Europa gesproken worden, is de ervaring ermee niet tot (huidige) landsgrenzen beperkt. Tolstoi en Poesjkin zijn ook van ons.

Ik zie daar wel wat in eigenlijk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:48:
[...]

65nm is Wikipedia: 65 nm process (wat dus in 2002 oid geproduceerd werd) ?
2006. Intel in 2006, AMD in 2007 (AMD Athlon 64 Lima). Het spul er voor was ook wel 64 bit (bijv bij AMD want AMD had al AMD64 een paar jaar daar voor) maar dan een minder goed procedé. En video hangt ook af van GPU. Hier staat ook bijv Xbox 360 en PS3 tussen. 720p denk ik wel dat het spul moet kunnen. Verder hebben ze toegang tot de Chinese markt. Die maken intern volgens licentie recent AMD spul, en dat kunnen ze exporteren (China valt immers niet onder de sancties). Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld RISC-V. Tja, ik ben opgeroeid met veel trager spul, ik zou graag tekenen voor 65 nm in een geïsoleerd land. Alleen als die informatie van Rusland komt dan zou ik het met een flinke korrel zout nemen. Zo van het is ons gelukt. Ja ja, net zoals Intel zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:43:
[...]

Dat eerste lijkt mij ook niet, maar een parade is zo opgezet, ook zonder werkend materieel.

In de soviet tijd hebben ze blijkbaar ook regelmatig op grote schaal nep rakketten rond laten rijden en dat zagen "wij" blijkbaar ook niet.

https://www.independent.c...mmy-missiles-1185682.html
Another two mobile ballistic missiles shown in the same parade were also fakes, their test launches having been a failure, the magazine said.

"Foreign military attaches were scared to death, triggering panic in Nato headquarters," it said. "A huge international uproar followed, and only those who prepared this demonstration knew they were dummies."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Brent bovendien kan de taal van een volk niets doen aan de misdragingen van een dictator: ik kan het niet inschatten, maar als dit een signaal is naar het Russische volk dat we ze steunen en erkennen, waarom niet.

(Dat signaal moet dan wel de Russen zelf bereiken.. en die zijn momenteel behoorlijk onbereikbaar voor ons.)

[ Voor 20% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-03-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:40
Jerie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:48:
[...]

Ik doelde met name op data waaruit blijkt dat deze mensen verwesterd zijn in de afgelopen 8 jaar.

In het verleden zijn er wel conflicten geweest waarin men naderhand in een regio woont met diverse talen, zo ook in Joegoslavië (als voormalig land / streek), en Noord-Ierland. Het kan dus wel. Je moet het dan ook zien in de context van langdurige vrede. En een land als België is daar ook het resultaat van.

Dus stel Krim wordt Russisch grondgebied, en de Donbas (dwz de delen van 2014) idem. Als Oekraïne vervolgens tweetalig wordt, wat is dan het probleem? Rusland behoudt invloed? Maar dat behouden ze hoe dan ook. Het standpunt zou zijn dat ze makkelijker invloed zouden hebben.

De vraag is hoe stabiel vrede zou zijn. Het mag niet zo zijn dat Oekraïne zich maar moet ontwapenen zodat Rusland vervolgens de volgende keer de boel makkelijker plat kan walsen. Ik hoop dan ook op een pakket dat langdurig voor vrede kan zorgen, waarbij allebei de partijen een deel winnen. Dat een manier om dit afschuwelijke conflict zsm. te beëindigen op een stabiele manier. De weg waarbij je ingrijpt als NAVO, of waarbij Poetin intern omver wordt geworpen, eisen beiden meer bloedvergieten.
In het verleden zijn er vele afspraken gemaakt tussen Oekraïne en Rusland. Zoals het opgeven van nucleaire wapens. Keer op keer is het geschonden door Rusland. Wellicht nog voor de geest het referendum op de Krim?
Even analoog doortrekken. Stel België bezet geheel Limburg onder het mom van hereniging van Limburg. Houdt er een “referendum” en annexeert het gebied. Mag en moet Nederland dan niet hoe dan ook terugslaan?

Ik voor mij zie een goede oplossing in de wettelijke grenzen van Oekraïne. Als b.v. Een Russisch talige het niet bevalt kan die naar Rusland vertrekken.
Zie als goed voorbeeld India v.s. Bangladesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:50:
[...]

offtopic:
Bij Cherson moet ik steeds aan een afschuwelijke soap serie denken :/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Qwerty-273 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:34:
[...]

Het is natuurlijk niet alleen maar spreken. Het gaat er dan ook dat alles beschikbaar is in het Russisch. Denk aan gemeentelijke procedures,
Dat kan in Oekraine.
maar ook contact met bijvoorbeeld je energie maatschappij
Dit kan ook in Oekraine.
en dat je met het Russisch ook in elke winkel terecht komt.
Dit kan ook in Oekraine.
Dat scholen ook les geven in Russisch
Dit kan ook in Oekraine.
Tot een paar jaar terug waren er zelfs scholen met wel Russische les gaven, maar geen Oekrainse les.
etc. etc. en dat jouw dokter ook je begrijpt als je met alleen Russisch aankomt.
Dit kan ook in Oekraine.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
Brent schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:55:
[...]

Op een podcast opperde iemand het idee om Russische een officiële EU taal te maken. Al is het nergens de voertaal, er zijn heel wat groepen Russischtaligen in de Unie. Zo zou het voor Russen misschien iets transparanter worden wat de EU nu precies doet, en kunnen wij de Russische cultuur deel terugclaimen uit de klauwen van het Kremlin. Zoals met alle talen die in Europa gesproken worden, is de ervaring ermee niet tot (huidige) landsgrenzen beperkt. Tolstoi en Poesjkin zijn ook van ons.

Ik zie daar wel wat in eigenlijk.
En dan gelijk maar alle andere talen ook? Want er zijn ook genoeg mensen in de EU die die talen spreken?

Ik denk dat dit soort kunstmatige ingrepen alleen maar heel veel geld zullen verslinden, die je veel beter zou kunnen besteden. Aan Oekraïne bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
stefanass schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:59:
[...]

En dan gelijk maar alle andere talen ook? Want er zijn ook genoeg mensen in de EU die die talen spreken?

Ik denk dat dit soort kunstmatige ingrepen alleen maar heel veel geld zullen verslinden, die je veel beter zou kunnen besteden. Aan Oekraïne bijvoorbeeld.
Verslind dit geld? Zou dit misschien niet juist heel veel geld kunnen besparen, doordat het veel minder makkelijk vol te houden is dat de taal onderdeel is van de nationale identiteit?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

[Embed]
Dat is Idd zeer oud, civiel. Maar is dat niet alleen voor ver achter het front bedoeld.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 16:35

jgj82

Ja, maar = nee

RocketKoen schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:48:
[...]

Dat is het niveau pentium 4. Dat gaat al moeite hebben om HD video af te spelen.
En wat als ik je vertel dat het Patriot wapensysteem tot een paar jaar geleden op een (X)86 variant liep als Weapon Control Computer? Ook die kon prima de duizenden berekeningen per seconde doen. Ik denk dat je onderschat wat voor rekenkracht dat soort chips hebben en overschat wat er nodig is voor wapensystemen
Pagina: 1 ... 76 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: