De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.241 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
XWB schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:52:
Onder Russische influencers ontstaat nu paniek omdat ze straks niet meer op Instagram kunnen:

[...]

Voor sommige mensen was Instagram een bron van inkomsten.
Ik ken helaas meerderen.

Ik zou ze geen influencer noemen (meer ook een Nederlands begrip wellicht), maar ze gebruiken platformen als instagram wel voor marketing ed. (instagram betekent niet dat iedereen een influencer is!!)
Ze zijn allemaal alles behalve supporters over wat er nu gaande is.

Het enge en nare is, dat ze dat dus niet zomaar kunnen/mogen uitspreken :'(

[ Voor 11% gewijzigd door B_FORCE op 14-03-2022 13:30 ]

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:37
zzzzz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:07:
[...]

*knip* mensen woorden in de mond leggen om daarna hun mening weg te zetten als hypocriet gaan we hier niet doen
Ik rep in mijn post geen woord over Russisch zijn of niet. Mijn mening is dat het hele influencer gedoe gewoon bullshit is. Het werkt schijnbaar wel en mensen worden er rijk van maar ik vind het geen echte baan 8)

[ Voor 29% gewijzigd door polthemol op 14-03-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 16:25
dcell schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:26:
[...]

Ik rep in mijn post geen woord over Russisch zijn of niet. Mijn mening is dat het hele influencer gedoe gewoon bullshit is. Het werkt schijnbaar wel en mensen worden er rijk van maar ik vind het geen echte baan 8)
Vind ik ook van crypto handelaren en voetballers. Moeten gewoon gaan werken en niet zo janken als alles rekt gaat. Had je maar een vak moeten leren :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 21:36
*knip* nee, we gaan hier geen genderwars bij introduceren ook nog eens

[ Voor 88% gewijzigd door polthemol op 14-03-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:10
Het is vandaag een beetje een slow news day....

Ik hoor vrij weinig over de toestand in Mariupol - waar zich echt een humanitaire ramp aan het voltrekken is...
De gebruikleijke Bayaktar filmpjes zijn er nog - hoewel ik nu merk dat deze uitsluitend s'nachts vliegen?

Benieuwd wat er gaat volgen; ik vreeste dat Putin zo net na het weekend toch wel iets had geprobeerd te forceren; zei het door exta troepen op te trommelen, WMD's in te zetten of op een andere manier te escaleren. Nu lijken de Russen zich in te graven en door te gaan met het beschieten van burgerdoelen.

Ik vraag me af wat de volgende zet gaat zijn...

at your service

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor wie zich afvraagt of tanks nog wel zo handig zijn tegenwoordig, kwam ik het volgende stukje tegen. Het lijkt er op dat Rusland niet zo heel slim bezig is en weinig heeft geleerd, of de verliezen maken ze niet uit.
Yes but no. The short answer is "in extremely limited capacities."

The long answer I read in an economics of war study I read a few years ago in an economics review. In that it talked about how DARPA about 10 years ago put together a purpose built supercomputer for battle simulations, and then they proceeded to run thousands of scenarios in it. And they found that when the battlefield has asymmetric technology between the aggressor and defender, tanks have a decisive edge of projected power. However once the battlefield starts becoming saturated with technology like drones, heavy armor rapidly looses it's edge and eventually passes out of the positives into being a liability.

Drones have become exceedingly cheap. A Bayraktar costs between $1 to $2 million USD. A modern M1 Abrams costs about $8.5 million plus four soldiers inside. Conversely a single ATGM missile costs about $175,000 apiece. And once you strap something like TROPHY tank protection system onto an M1A3 to protect it about 85% of the time from missiles, it now costs roughly $10 million dollars. Even if it takes 50+ ATGM's to take it out, that's still cheaper than the tank itself, not to mention the loss of those 4 soldiers. There is no math that puts that loss in the economic positives.

DARPA's simulations predicted that if a nation state is fighting against a technologically deficient adversary, then tanks have an advantage. As soon as that adversary gains access to tech weapons like drones and fire-and-forget anti-tank weapons like NLAW's, tanks rapidly become deathtraps even out in the open, and even more deadly once you enter uneven terrain like Ukraine that can hide assailants everywhere. The only place heavy armor still has an edge is running at speed in open terrain rapidly taking territory, such as open desert, and even then they have to have specialized air cover to defeat small low flying drones now. DARPA predicted it, and shortly thereafter the US Marine Core started quietly restructuring it's doctrine, reorganizing tactics, and purging itself of M1 Abrams. All of the tanks went into storage in Arizona, or were sold, or were transferred to the US Army - and I think they completed that in early 2020. And ultimately we saw the reality of those simulations played out in the Syrian conflict, a theater full of ATGM's and drones, heavy armor losses were horrific. Russia as a supposed superpower, now obviously a paper tiger, should have learned that lesson from Syria and it is apparent that they did not, or that they don't care. That was an extremely decisive conflict that really solidified the global reality that tanks are a relic warfare machine that we will likely look at in the very near future as antiquated technology.

Tanks have been on the way out for awhile now, and likely the opening days of Desert Storm in 1991 will be heralded as the last great battle of tanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Er is iets gebeurd... nog onduidelijk wat precies.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:37
dylan_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:32:
[...]

Vind ik ook van crypto handelaren en voetballers. Moeten gewoon gaan werken en niet zo janken als alles rekt gaat. Had je maar een vak moeten leren :+
risico van het vak he O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
PilatuS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:37:
Voor wie zich afvraagt of tanks nog wel zo handig zijn tegenwoordig, kwam ik het volgende stukje tegen. Het lijkt er op dat Rusland niet zo heel slim bezig is en weinig heeft geleerd, of de verliezen maken ze niet uit.

[...]
In een tank gaat het overigens niet alleen om enkel "soldiers", maar mensen die je apart moet opleiden om überhaupt zo'n ding te kunnen besturen.
Buiten de mensenlevens om, is dat misschien nog wel kostbaarder dan een tank zelf, zeker op langere termijn.

Een drone bestuurder is over het algemeen veel minder exposed en volgens mij is de opleiding daarvoor veel minder intensief.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
The_Butler schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:37:

De slag om Kiev moet nog beginnen. De binnenstad zou inmiddels binnen artilleriebereik zijn, al is het niet duidelijk of de Russen wel weten waarop ze moeten schieten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PilatuS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:37:

[...]
Interessant. Heb je hier ook de bron bij toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:19
MikeyMan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:48:
[...]

Interessant. Heb je hier ook de bron bij toevallig?
https://www.reddit.com/r/...ukrainian_anti_tank_hits/

een comment kwam het vandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

The_Butler schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:37:
Het is vandaag een beetje een slow news day....

Ik hoor vrij weinig over de toestand in Mariupol - waar zich echt een humanitaire ramp aan het voltrekken is...
De gebruikleijke Bayaktar filmpjes zijn er nog - hoewel ik nu merk dat deze uitsluitend s'nachts vliegen?

Benieuwd wat er gaat volgen; ik vreeste dat Putin zo net na het weekend toch wel iets had geprobeerd te forceren; zei het door exta troepen op te trommelen, WMD's in te zetten of op een andere manier te escaleren. Nu lijken de Russen zich in te graven en door te gaan met het beschieten van burgerdoelen.

Veel schepen op oefening dichtbij de grens ? .. vraag me af hoeveel waar is ,, to be fair

YouTube: NATO sent 50 warships to the Russian borders.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 21:30

Qwerty-273

Meukposter

jan390 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:32:

[ Voor 50% gewijzigd door polthemol op 14-03-2022 14:10 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-09 14:32
vso schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:52:
[...]

Veel schepen op oefening dichtbij de grens ? .. vraag me af hoeveel waar is ,, to be fair

Oefening Cold Response 2022 https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_192351.htm

Wikipedia: Cold Response

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

Ik weet dat er een aantal Nederlandse marineschepen momenteel voor oefening in de Baltische zee liggen - dat is relatief dicht bij de grens van Rusland uiteraard. Wellicht ter bescherming van Finland, Estland, Letland en Litouwen?

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Dat soort oefeningen zijn normaal. Daarbij mag Rusland waarnemers sturen om de oefeningen te observeren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:58:
Dat soort oefeningen zijn normaal. Daarbij mag Rusland waarnemers sturen om de oefeningen te observeren.
waarnemen = op afstand observeren of luisteren ze actief mee ? (geoorloofd bedoel ik) dat ze meeluisteren lijkt me een gegeven oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-09 09:22

bloody

0.000 KB!!

Creepy... lijkt wel Battlefield.
Je ziet nog wat infanterie staan achter dat voertuig wat te grazen genomen wordt..

[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1503354623817625603]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het wekelijkse ThreatWire cyber overzicht van deze oorlog, we blijven natuurlijk Tweakers

[ Voor 16% gewijzigd door xbeam op 14-03-2022 14:27 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:15
[...]

Is een Navo oefening
https://www.hln.be/buiten...en-in-noorwegen~a3c0beed/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bloody schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:04:
Je ziet nog wat infanterie staan achter dat voertuig wat te grazen genomen wordt..

[Twitter]
Das geen remote controlled apparaat toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:27:
[...]

Volgens mij horen we de militairen die in het voertuig zitten en het geweergeschut bedienen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWPdCuDejJoMHRxDiYISAgmeKMs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bVAC0dXPmEPfoSTe1z5vPQPf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 18:22
Was dit al voorbij gekomen? Er zijn Nederlanders gewond geraakt bij de aanval in het westen van Oekraïne.

https://www.telegraaf.nl/...-aanval-op-basis-oekraine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
Vandaag in het AD: Wat als Poetin een kernbom inzet? RIVM berekent de gevolgen voor Nederland

Gisteren in het RTL nieuws begon er ook iemand (instituut zus en zo?) te vertellen over de logica van het inzetten van kernwapens om het conflict sneller te beëindigen want de oorlog zou te duur worden.

Zelf zie ik dat momenteel totaal niet gebeuren, na een paar weken te duur? Als je op die manier de oorlog wil afronden weet je zeker dat je niet van je sancties af komt....De Navo houdt zich verder aan de spelregels en het is in het belang van Rusland zelf om dit zo te houden. Dus los van dat de logica niet op gaat is het ook niet in het belang van Rusland om in die richting te escaleren.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Zo'n computer stem filmpje is zelden goed onderbouwd. Het spreekt zichzelf ook tegen en laat beelden zien die niets met het onderwerp te maken hebben. Grote kans dat dit door een algoritme wordt gegenereerd, het hele kanaal bevat stukjes die uit headlines komen en met text-to-speech worden verwerkt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
artikel zit achter een paywall

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 14-03-2022 14:47 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
sdk1985 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:30:
Vandaag in het AD: Wat als Poetin een kernbom inzet? RIVM berekent de gevolgen voor Nederland

Gisteren in het RTL nieuws begon er ook iemand (instituut zus en zo?) te vertellen over de logica van het inzetten van kernwapens om het conflict sneller te beëindigen want de oorlog zou te duur worden.

Zelf zie ik dat momenteel totaal niet gebeuren, na een paar weken te duur? Als je op die manier de oorlog wil afronden weet je zeker dat je niet van je sancties af komt....De Navo houdt zich verder aan de spelregels en het is in het belang van Rusland zelf om dit zo te houden. Dus los van dat de logica niet op gaat is het ook niet in het belang van Rusland om in die richting te escaleren.
Volgens mij hadden we hier eerder een discussie over.

Uit het artikel dat je nu zelf citeert;
"Voor Nederland moet je qua gevolgen dan denken aan de kernramp in Tsjernobyl in 1986. Die heeft hier nul gezondheidsschade aangericht. Wel was er gedoe: koeien moesten van het land af, je wilt geen radioactieve stof in de melk.’’ "

Die uitspraak komt vanuit het RIVM en andere professionals nota bene.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:30
[...]

Nee, maar het kanon op de bovenzijde wel. Dit ziet er zoals in het Twitter draadje al wordt aangehaald uit als relatief moderne apparatuur en je ziet dat ze het zoals je het in Battlefield zou doen gebruiken - rijden, schieten - rijden, schieten enzovoorts.

Je realiserende dat hier meerdere mensenlevens worden beindigd maakt het intrigerende doch misselijkmakende beelden. Althans, dat effect heeft het op mij. Oorlog is bruut.

Uit twitterdraadje, binnenzijde van het gebruikte voertuig.

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-03-2022 14:40 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
B_FORCE schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:38:
[...]

"Voor Nederland moet je qua gevolgen dan denken aan de kernramp in Tsjernobyl in 1986. Die heeft hier nul gezondheidsschade aangericht. Wel was er gedoe: koeien moesten van het land af, je wilt geen radioactieve stof in de melk.’’ "

Die discussie waar je na elk argument 2x je stelling nuanceerde en toen besloot er geen woorden meer aan vuil te willen maken, maar ook daar nu toch graag even op terug komt ? :> Je originele stelling blijft onzinnig. Die ging over niet significante impact op Europees niveau, niet over blijvende gezondheidsschade in Nederland. Het heeft geen zin steeds nieuwe subdiscussies te voeren puur om even je punt te willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
B_FORCE schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:38:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd van wat voor soort wapen het RIVM uit gaat; want ik dacht dat vrijkomende straling bij het gebruik van kernwapens tegenwoordig grotendeels afhankelijk is van hoe sterk men een gebied wil vervuilen. Dat Rusland door de samenstelling van de bom zelf kan regelen of er bijna geen of juist extreem veel radioactief materiaal achterblijft.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
bloody schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:04:

[Twitter]
Gek hè, het kom zo bekend voor. Maar dit is echt...

Dit wist ik tot voorkort niet, tot ik CNN keek, maar die Azov zijn de Neo-Nazi's die Putin gebruikt als argument om zijn inval goed te praten. Blijkbaar waren er pre-inval al sancties vanuit de VS richting deze groepering omdat ze er nogal heftige standpunten op na houden. Ik ging er eigenlijk automatisch vanuit dat die hele neo nazi's niet bestonden. (Waarmee ik dus zeker niet de inval van Rusland goed ga praten, laat daar geen misverstand over bestaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
sdk1985 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:43:
[...]

Die discussie waar je na elk argument 2x je stelling nuanceerde en toen besloot er geen woorden meer aan vuil te willen maken, maar ook daar nu toch graag even op terug komt ? :> Je originele stelling blijft onzinnig. Die ging over niet significante impact op Europees niveau, niet over blijvende gezondheidsschade in Nederland. Het heeft geen zin steeds nieuwe subdiscussies te voeren puur om even je punt te willen maken.
ehm nee, zo is het niet gegaan.

De reden dat ik er niet meer mee verder was gegaan, is omdat het teveel off-topic werd (waar ik het mee eens was).
Aangezien dit weer nieuws is, is het een reden om erop te reageren.

Voor de rest raad ik aan om nog maar eens te lezen, want wat jij zegt klopt niet en heb ik ook nimmer beweerd.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:44
sdk1985 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:30:

Er was becijferd dat de oorlog Rusland per dag $20 miljard kost. Dat gaat na een paar weken toch wel in de papieren lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:10
autje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:50:
[...]

Er was becijferd dat de oorlog Rusland per dag $20 miljard kost. Dat gaat na een paar weken toch wel in de papieren lopen.
En dat zijn dan nog alleen maar de directe kosten. De indirecte kosten kunnen nog wel eens een veelvoud daarvan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
[...]

Nee,
Wikipedia: BTR-4
The BTR-4 "Bucephalus is an amphibious 8x8 wheeled armoured personnel carrier (APC) designed in Ukraine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
XyritZz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:45:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd van wat voor soort wapen het RIVM uit gaat; want ik dacht dat vrijkomende straling bij het gebruik van kernwapens tegenwoordig grotendeels afhankelijk is van hoe sterk men een gebied wil vervuilen. Dat Rusland door de samenstelling van de bom zelf kan regelen of er bijna geen of juist extreem veel radioactief materiaal achterblijft.
goed punt maar lastig in te schatten.

Ze kunnen ook niet al te ver gaan, aangezien dan zichzelf (of bv Belarus) in de problemen brengen.
Moskou ligt dan alsnog dichter bij deze plekken dan bv zelfs Duitsland.
Steden als Kursk liggen nog veel dichterbij.

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 14-03-2022 14:57 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
Gaat nog best lastig worden...

Tevens een grote kans dat YouTube geblokkeerd gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 17:33
sdk1985 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:45:
[...]

Dit wist ik tot voorkort niet, tot ik CNN keek, maar die Azov zijn de Neo-Nazi's die Putin gebruikt als argument om zijn inval goed te praten. Blijkbaar waren er pre-inval al sancties vanuit de VS richting deze groepering omdat ze er nogal heftige standpunten op na houden. Ik ging er eigenlijk automatisch vanuit dat die hele neo nazi's niet bestonden. (Waarmee ik dus zeker niet de inval van Rusland goed ga praten, laat daar geen misverstand over bestaan.)
Dat hele neonazi verhaal is over de groep wel wat overdreven. Het zijn meer ultranationalisten waarbij Israel als een van de voorbeelden is van een staat die zij willen. Daarnaast is het opgenomen in het leger dus zal over tijd ook wel wat van de extremere punten eruit gefilterd worden... aangezien er constant soldaten worden doorgeroeleerd...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
autje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:50:
[...]

Ik vind de insteek van die bron niet zo goed. Kosten van verloren materieel zijn kosten die in het verleden al zijn afgetikt. Kosten van verlies aan bevolking en gdp zijn ook geen directe kosten maar verlies aan potentiele inkomsten.

Directe kosten moet je meer denken aan evt extra salaris voor actieve inzet (voor zover Rusland dat compenseert?), brandstof, munitie, vergoeding aan nabestaanden, enz. Die sancties doen natuurlijk echt pijn maar als ze morgen de oorlog stoppen dan verdwijnen daarmee die sancties niet. Zeker niet wanneer de logica is kernbom>einde oorlog. Dan weet je zeker dat je niet van die sancties af komt. Als geld de primaire factor wordt dan ga je juist geen kernbom gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Gisteren waren ze nog optimistisch over een deal in 2-3 dagen, maar als ik dit zo lees vermoed ik dat het niets meer is dan een schijnbeweging van Putin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Iets meer diepgang over de situatie rond om Poetin

Ex-CIA official explains who Putin should be afraid of

[ Voor 20% gewijzigd door xbeam op 14-03-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
bulle bas schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:01:
Gisteren waren ze nog optimistisch over een deal in 2-3 dagen, maar als ik dit zo lees vermoed ik dat het niets meer is dan een schijnbeweging van Putin.
[Twitter]
Geen idee wat dit inhoudt:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:18
sdk1985 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:45:
[...]

Ter achtergrond, ja er zijn neo nazis die voorheen een paramilitaire organisatie vormden in de stad Mariupol. Na 2014 is de top van deze organisatie opgestapt en een politieke partij gestart (2% van stemmen). De paramilitairen zijn onderdeel geworden van het Oekraïense leger, hoewel discutabel valt hier wel iets voor te zeggen, je hebt immers liever geen paramilitaire organisatie in je land die op eigen houtje de Russen gaan aanvallen. Na de invasie van 2014 is er een nationalistische golf geweest in Oekraïne (begrijpelijk) waarbij er een afkeer is ontstaan voor Rusland, er is (mening) een inschattingsfout gemaakt waarbij de Oekraïnse taal tot enige herkende nationale taal gemaakt is. Dit heeft tot nog meer verdeling geleid in de door Rusland bewapende seperatisten gebieden Luhansk en Donetsk. Deze burgeroorlog is nooit gestopt en dat is nu voor Poetin de zogenaamde aanleiding voor deze oorlog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:29:
[...]

Dat 'bluffen' over nucleaire wapens is hetgeen wat heeft gezorgd dat we afgelopen 75 jaar geen WW3 hebben gehad. Hoe zeker ben je ervan dat het echt bluf is? Wat doe je inderdaad als hij gewoon een enkel taktische nuke ergens gebruikt waarbij enkele tienduizenden omkomen? Waarbij hij ook nog claimt dat het duidelijk een Oekraïnse nucleair wapen is dat perongeluk is ontploft?
Dan zeg je dat-ie uit zn nek lult en dan flikker je een tactische nuke op zijn volk met ongeveer dezelfde schade. Net zo lang tot-ie het doorheeft. Je geeft hem nu ruimte, hij ziet ons als *knip*feminisme is geen scheldwoord of een zwaktebod watjes. Waarom heb je andets B52? Voor de show? We hoeven het niet te accepteren. Het is een keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 15-03-2022 08:12 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

bulle bas schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:01:
[Twitter]
Was te verwachten. Met mijn Westerse bril op dacht ik al dat Rusland zou communiceren:
"We hadden een akkoord en Oekraine wijkt er ineens vanaf. We zijn niks opgeschoten daardoor."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
n0pe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:07:
[...]

Ter achtergrond, ja er zijn neo nazis die voorheen een paramilitaire organisatie vormden in de stad Mariupol. Na 2014 is de top van deze organisatie opgestapt en een politieke partij gestart (2% van stemmen). De paramilitairen zijn onderdeel geworden van het Oekraïense leger, hoewel discutabel valt hier wel iets voor te zeggen, je hebt immers liever geen paramilitaire organisatie in je land die op eigen houtje de Russen gaan aanvallen. Na de invasie van 2014 is er een nationalistische golf geweest in Oekraïne (begrijpelijk) waarbij er een afkeer is ontstaan voor Rusland, er is (mening) een inschattingsfout gemaakt waarbij de Oekraïnse taal tot enige herkende nationale taal gemaakt is. Dit heeft tot nog meer verdeling geleid in de door Rusland bewapende seperatisten gebieden Luhansk en Donetsk. Deze burgeroorlog is nooit gestopt en dat is nu voor Poetin de zogenaamde aanleiding voor deze oorlog.
Nee Svoboda is de partij met 2% van de stemmen en is weer gematigder dan Azov. De verkiezingen in 2014 waren tijdens de beginfase van de oorlog in het oosten. Azov heeft weinig met politiek gedaan in die tijd.

Over Svoboda...
ctrl c ctrl v;
En van de wiki pagina ja ze zijn nationalistisch maar ze hebben juist weer Neo fascistische elementen geweerd...

Daarnaast is de partij nog wel wat heen en weer geschoven op het spectrum het was een tijdje "redelijk" daarna weer wat extremer geworden waardoor de partij ook weer iets groter werd... Maar vervolgens weer extremere mensen aantrok de partij nog extremer waren. Waardoor de partij "te extreem" werd en toen gingen juist weer mensen weg.... er zijn verschillende facties binnen de partij die het niet altijd eens zijn... en er zijn mensen die lid zijn maar wel "voor zichzelf" meedoen aan verkiezingen (dus onafhankelijk)... Maar dit gaat verder buiten scope van dit topic :)
(bron; een Oekraïner die ik ooit sprak) (meer weet ik ook niet :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:06
n0pe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:07:
[...]
Ter achtergrond, ja er zijn neo nazis die voorheen een paramilitaire organisatie vormden in de stad Mariupol. Na 2014 is de top van deze organisatie opgestapt en een politieke partij gestart (2% van stemmen). De paramilitairen zijn onderdeel geworden van het Oekraïense leger, hoewel discutabel valt hier wel iets voor te zeggen, je hebt immers liever geen paramilitaire organisatie in je land die op eigen houtje de Russen gaan aanvallen. [...]
En er is nog een land in Europa dat neonazi's in het leger heeft (Duitsland) en de vraag is dus hoe erg het echt is. Liever heb je ze helemaal niet, maar als ze er al zijn dan liever onder toezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
gekkie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:55:
[...]
Hij kan ze nog steeds leveren, maar je zit dan toch in een lastiger pakket tov een GOP en Trump die kunnen nog makkelijk alle kanten op, zowel met hun vaste electoraat, als met alles wat swingt.
Dit vind ik wel echt een probleem in Amerika... Die extreme patstelling van de Demokraten en Republikeinen die elkaar tot op het bot haten en elk dingetje tot in het extreme uitmelken. En zelfs het hele land chanteren door allerlei stokpaardjes te koppelen aan de budgetwetten. En dan Trump die echt als een idioot onzin loopt te blaten en zijn hele gevolg daar in mee gaat. Je weet gewoon niet wat die de volgende dag gaat roepen.

Het maakt het land tot een zeer onbetrouwbare partner. En het is intern gewoon echt stuk. Zie ook dat Space Launch System (ook wel Senate Launch System genoemd) dat niet meer is dan een banenmachine voor de sentatoren die in de ruimtecommissie zitten.

Dit ondermijnt de positie van Amerika nog veel meer dan China of Rusland kunnen doen. En omdat ze zich zo op zichzelf gericht hebben gebeuren dit soort dingen. Want een effectieve respons is gewoon niet mogelijk. Jammer dat ze dat zelf niet inzien. Voor de stabiliteit in de wereld is dit gewoon een heel slechte zaak.

Niet dat wij in de EU beter zijn want ons "designed by committee" model is ook veel te langzaam om duidelijke lijnen te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:21

Dit is niet goed.

[ Voor 12% gewijzigd door Ingelogd op 14-03-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

volgens telegraaf:
De grote graanexporten vanuit Rusland en Oekraïne via de Zwarte Zee worden geblokkeerd. Verschepers durven de grote graanhaven Odessa niet uit. Diverse bulkschepen zijn getorpedeerd of dreigen op Russische mijnen te lopen.
Dit is wel bizar als je met je (buitenlands) schip niet eens de haven uit mag, teminste ik hoop niet dat dat het geval is .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Volodymyr Klychko at the site of today's Russian attack in Kyiv
Wikipedia: Volodymyr Klytsjko

[ Voor 93% gewijzigd door xbeam op 14-03-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Caelorum schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:16:
[...]

En er is nog een land in Europa dat neonazi's in het leger heeft (Duitsland) en de vraag is dus hoe erg het echt is. Liever heb je ze helemaal niet, maar als ze er al zijn dan liever onder toezicht.
Waar heb je het dan over? Dit hoor ik voor het eerst. Juist in een land als Duitsland waar zelfs geen hakenkruisen in games voor mogen komen (waar je tegen Nazi's vecht) vind ik dat nogal merkwaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
GekkePrutser schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:18:
[...]
Waar heb je het dan over? Dit hoor ik voor het eerst. Juist in een land als Duitsland waar zelfs geen hakenkruisen in games voor mogen komen (waar je tegen Nazi's vecht) vind ik dat nogal merkwaardig.
Als je gaat googlen kom je meerdere voorname nieuwsbronnen tegen. Zoals:
https://www.voanews.com/a...ght-activity/6193792.html
https://www.nytimes.com/2...litary-neo-nazis-ksk.html

Het probleem is er wel. Neo-nazi's worden vanuit hun ideologie aangetrokken tot dit soort organisaties. Duitsland heeft er een wat unieke historie mee en juist daardoor wellicht meer problemen. Ze hebben een lange tijd weggekeken om het maar niet te confronteren. Als het dan het nieuws haalt en ze niet meer weg kunnen kijken reageren ze wel weer snel.

Maar het wijkt een beetje af. Het ding met Azov is dat het bestond/bestaat en je er mee moet dealen. Dat kan je op twee manieren doen: onderdrukken of kanaliseren in iets goeds. Ik denk dat met fatsoenlijk toezicht het best prima kan werken zo. Zolang ze maar niet te extreem worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 14-03-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
klaw schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Nee Svoboda is de partij met 2% van de stemmen en is weer gematigder dan Azov. De verkiezingen in 2014 waren tijdens de beginfase van de oorlog in het oosten. Azov heeft weinig met politiek gedaan in die tijd.

Over Svoboda...
ctrl c ctrl v;
En van de wiki pagina ja ze zijn nationalistisch maar ze hebben juist weer Neo fascistische elementen geweerd...

Daarnaast is de partij nog wel wat heen en weer geschoven op het spectrum het was een tijdje "redelijk" daarna weer wat extremer geworden waardoor de partij ook weer iets groter werd... Maar vervolgens weer extremere mensen aantrok de partij nog extremer waren. Waardoor de partij "te extreem" werd en toen gingen juist weer mensen weg.... er zijn verschillende facties binnen de partij die het niet altijd eens zijn... en er zijn mensen die lid zijn maar wel "voor zichzelf" meedoen aan verkiezingen (dus onafhankelijk)... Maar dit gaat verder buiten scope van dit topic :)
(bron; een Oekraïner die ik ooit sprak) (meer weet ik ook niet :P )
Wilde het beknopt houden maar technisch gezien is Natsionalnyi korpus de partij met Azov roots en hebben ze een extreem rechtse alliantie gevormd (gecombineerde lijst) met o.a. svoboda. De alliantie heeft 2.15% van de stemmen ontvangen. Bron: https://m.glavcom.ua/coun...sok-na-vibori-600508.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
xbeam schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:18:
Vers van de pers . Selenski doet een rondje Kiev
[YouTube: 14 maart 2022]
Dat is 1 van de Klitschko broers, niet Zelensky. Van hemzelf op Twitter:

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 14-03-2022 15:26 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Caelorum schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:22:
[...]
Maar het wijkt een beetje af. Het ding met Azov is dat het bestond/bestaat en je er mee moet dealen. Dat kan je op twee manieren doen: onderdrukken of kanaliseren in iets goeds. Ik denk dat met fatsoenlijk toezicht het best prima kan werken zo. Zolang ze maar niet te extreem worden.
Bedankt! Het was ook niet dat ik je niet geloofde, maar ik had het nog niet eerder gehoord.

En wat je zegt dat dit soort figuren zich aangetrokken voelen tot het leger zie ik ook wel inderdaad. Ze lopen altijd in camopakjes, ook bijvoorbeeld die white supremacists in Amerika en houden van autoriteit. Persoonlijk kan ik mezelf niet eens voorstellen dat ik ooit bevelen zou opvolgen :)

Overigens vind ik 2% van de stemmen geen ernstige hoeveelheid en zeker geen reden voor een invasie. Wij hebben ook onze centrumpartij gehad bijvoorbeeld en die haalde ook wel eens een zetel binnen. Helaas heb je dat in elk land wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Wanneer hebben we het laatst Poetin gehoord trouwens? Dat is al een tijdje geleden toch?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:19
GekkePrutser schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:27:
[...]

Bedankt! Het was ook niet dat ik je niet geloofde, maar ik had het nog niet eerder gehoord.

En wat je zegt dat dit soort figuren zich aangetrokken voelen tot het leger zie ik ook wel inderdaad. Ze lopen altijd in camopakjes, ook bijvoorbeeld die white supremacists in Amerika en houden van autoriteit. Persoonlijk kan ik mezelf niet eens voorstellen dat ik ooit bevelen zou opvolgen :)

Overigens vind ik 2% van de stemmen geen ernstige hoeveelheid en zeker geen reden voor een invasie. Wij hebben ook onze centrumpartij gehad bijvoorbeeld en die haalde ook wel eens een zetel binnen. Helaas heb je dat in elk land wel een beetje.
Ik vond dit wel een aardige explainer mbt azov.

[YouTube: What is the Azov Battalion? | 5 Minute History]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
xbeam schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:03:
Iets meer diepgang over de situatie rond om Poetin

Ex-CIA official explains who Putin should be afraid of
[YouTube: Ex-CIA official explains who Putin should be afraid of]
Dus als er een coup komt dan komt dat hooguit vanuit de spionagehoek, GRU enzo, volgens deze man.

Dat zou wel slecht zijn, want als ze hem onderuit halen omdat ze hem niet sterk genoeg vinden, dan lijkt het me logisch dat ze een leider neerzetten die zich nog harder wil bewijzen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
n0pe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:22:
[...]

Wilde het beknopt houden maar technisch gezien is Natsionalnyi korpus de partij met Azov roots en hebben ze een extreem rechtse alliantie gevormd (gecombineerde lijst) met o.a. svoboda. De alliantie heeft 2.15% van de stemmen ontvangen. Bron: https://m.glavcom.ua/coun...sok-na-vibori-600508.html
Dit is hoe deze soldaten er volgens Oekraïne nu bij lopen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HnCCtsVYMMHn5GEoFk13jrUhBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAstZJXLxWhjEcTF815ixxIW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vso schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:18:
volgens telegraaf:

[...]

Dit is wel bizar als je met je (buitenlands) schip niet eens de haven uit mag, teminste ik hoop niet dat dat het geval is .
Waarom is dat bizar? Zo deden de geallieerden het in WO1 en WO2 ook tegen Duitsland. Als je buitenlandse schepen wel doorlaat heeft die blokkade ook geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
GekkePrutser schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:31:
[...]

Dus als er een coup komt dan komt dat hooguit vanuit de spionagehoek, GRU enzo, volgens deze man.

Dat zou wel slecht zijn, want als ze hem onderuit halen omdat ze hem niet sterk genoeg vinden, dan lijkt het me logisch dat ze een leider neerzetten die zich nog harder wil bewijzen...
Die hoek heeft ook het meest last van sancties. Een miljard meer of minder is niet zo”n probleem voor een Olicharch. Je zelf wat verrijken als medewerker van de geheim dienst wordt lastiger. Blijft koffiedik kijken maar het hoeft niet per se een hardere hardliner te worden.

De kans op een paleis coupe wordt überhaupt als erg klein bestempeld door analisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 15:41

Player1S

Probably out in the dark

[...]

Aan de andere kant, die zijn dan nog eerst tijd bezig met intern de neuzen 1 kant op te krijgen want links en rechts zal ook nog wel iemand met wat troepen opstaan die denkt dat hij de opvolger van Putin zou moeten zijn.
Daarna moeten ze hun leger heropbouwen.

In die tijd kunnen de omringende landen hun eigen leger ook weer moderniseren.

Tegen de tijd dat Rusland serieus weer wat zou kunnen doen is de situatie niet veel beter dan nu tenzij ze deze keer wel het zonder corruptie doen. MAW: Geen privejacht kopen met geld bestemd voor het leger.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
[...]

Een van de tactieken van Putin is altijd geweest om niemand machtig te laten zijn buiten hemzelf. Er is nooit een oppositie geweest en ook geen 2de man. Medvedev is ooit nog in zo’n positie geweest maar die is ook op een zijspoor gezet. De kring om hem heen moet vooral stil zijn en in ruil daarvoor leiden ze een goed leven.

Dat brengt het probleem met zich mee dat er geen logische opvolger is. Als er iemand zou zijn die het stokje over zou kunnen nemen zonder al te veel protest dan was het een minder groot issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

downtime schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Waarom is dat bizar? Zo deden de geallieerden het in WO1 en WO2 ook tegen Duitsland. Als je buitenlandse schepen wel doorlaat heeft die blokkade ook geen zin.
Het is nog geen WO3 daarom is het bizar ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Lethalis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:23:
[...]

[Twitter]
Het is zo jammer dat de hoofden van de landen/rijken niet meestrijden in een oorlog.
Had graag een gevecht gezien tussen Klitschko en Putin... Gewoon zoals vroeger met paard en zwaard :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05:44

JoeZuCK

_Fonz > all.

Lethalis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:38:
[Twitter]
Er is iets gebeurd... nog onduidelijk wat precies.
Dit verontrust mij wel. Er wordt met geen woord over gerept wat de reden van afwezigheid is.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
GekkePrutser schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:17:
[...]

Dit vind ik wel echt een probleem in Amerika... Die extreme patstelling van de Demokraten en Republikeinen die elkaar tot op het bot haten en elk dingetje tot in het extreme uitmelken. En zelfs het hele land chanteren door allerlei stokpaardjes te koppelen aan de budgetwetten. En dan Trump die echt als een idioot onzin loopt te blaten en zijn hele gevolg daar in mee gaat. Je weet gewoon niet wat die de volgende dag gaat roepen.

Het maakt het land tot een zeer onbetrouwbare partner. En het is intern gewoon echt stuk. Zie ook dat Space Launch System (ook wel Senate Launch System genoemd) dat niet meer is dan een banenmachine voor de sentatoren die in de ruimtecommissie zitten.

Dit ondermijnt de positie van Amerika nog veel meer dan China of Rusland kunnen doen. En omdat ze zich zo op zichzelf gericht hebben gebeuren dit soort dingen. Want een effectieve respons is gewoon niet mogelijk. Jammer dat ze dat zelf niet inzien. Voor de stabiliteit in de wereld is dit gewoon een heel slechte zaak.

Niet dat wij in de EU beter zijn want ons "designed by committee" model is ook veel te langzaam om duidelijke lijnen te trekken.
Zo is het niet altijd geweest. De neo-conservatieven hebben de zeer religieuzen achter zich weten te krijgen, en Trump nu de nationalisten en wappies erbij. Maar het is niet zeker dat Trump in 2024 door GOP wordt herkozen. Biden idem. Helaas wordt het wel blauw of rood, meer keus is er niet. Wat dat betreft hebben we het in Nederland democratischer voor elkaar. Maar van oudsher onkwam je niet aan of groen (CDA), rood (PvdA), of blauw (VVD).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:28
GekkePrutser schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Ben opgegroeid in Sachsen als kind, neonazi's waren dagelijkse dingen, wij wisten zelf als kinderen al wanneer we uit de speeltuin of park moesten omdat die dan in rond een bepaald tijd gingen verzamelen of rondliepen.

Als Duitser of kind hoefde echter niet bang te zijn, ze doen niks. Turken waren echter duidelijk minder te vinden op straat.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
[...]

[Twitter]
Ook al is het ook een stukje PR, dit soort zaken maakt het zo menselijk en dat de leiding van het land ook aangeeft dat ze om hun mensen geven. Recentelijk het bezoek van de president aan het ziekenhuis was ook mooi om te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:30
xbeam schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Dit is hoe deze soldaten er volgens Oekraïne nu bij lopen
[Afbeelding]
Wellicht is het geloof van elke Ukrainer nu even ondergeschikt aan Rusland buiten de deur houden?

Geen idee overigens hoeveel Nederlanders er rechts extemistische gedachtes op na houden, als referentie. Ik weet wel dat FvD/PVV aardig wat zetels hebben natuurlijk.

Btw: die bruine platen zijn zoals ik het kan zien verzamelde ballistische platen uit kogelwerende vesten. Forse stapel van mensen die ze blijkbaar niet meer nodig hebben. Ik heb gezien dat ze van omgekomen militairen afgetrokken worden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik word behoorlijk moe van dat gezuig van Rusland met die kerncentrales in Oekraïne...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4Real
  • Laatst online: 14-09-2024
sugarlevi01 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:52:
[...]

Ik word behoorlijk moe van dat gezuig van Rusland met die kerncentrales in Oekraïne...
*knip* als je niets serieus hebt om bij te dragen, dan post even niets

[ Voor 25% gewijzigd door polthemol op 15-03-2022 08:12 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:28
Jongens, ik weet het nu zeker. Putin is een nazi. Hij laat fietsen stelen, beter bewijs is er niet.

https://www.rtlnieuws.nl/...ers-van-poetin-en-fietsen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:50:
[...]

Wellicht is het geloof van elke Ukrainer nu even ondergeschikt aan Rusland buiten de deur houden?

Geen idee overigens hoeveel Nederlanders er rechts extemistische gedachtes op na houden, als referentie. Ik weet wel dat FvD/PVV aardig wat zetels hebben natuurlijk.

Btw: die bruine platen zijn zoals ik het kan zien verzamelde ballistische platen uit kogelwerende vesten. Forse stapel van mensen die ze blijkbaar niet meer nodig hebben. Ik heb gezien dat ze van omgekomen militairen afgetrokken worden.
Geloof zou altijd ongeschikt moeten zijn aan mensen levens. Maar het kan kloppen met uitleg van @analogworm dat Azov bestaat uit gemengde nationaliteiten en zeker nationalistische is maar niet gelinkt met nazisme.

Je heb altijd dubieuze groepen in land maar Het belangrijkste is dat de regeringen en de gewonen Oekraïne niets met gedachten goed te maken wil hebben. Oekraïne heeft trouwens een hele grote joodse bevolking groep en joodse president. Wat de claim dat nazi’s rond uit belachelijk maakt
Ik kan wel huilen. Als je goed kijkt zie op gefilterde/ gecensureerde beelden van de NOS de lijken regelmatig op straat liggen.

[ Voor 28% gewijzigd door xbeam op 14-03-2022 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:42
Jerie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:48:
[...]

Zo is het niet altijd geweest. De neo-conservatieven hebben de zeer religieuzen achter zich weten te krijgen, en Trump nu de nationalisten en wappies erbij. Maar het is niet zeker dat Trump in 2024 door GOP wordt herkozen. Biden idem. Helaas wordt het wel blauw of rood, meer keus is er niet. Wat dat betreft hebben we het in Nederland democratischer voor elkaar. Maar van oudsher onkwam je niet aan of groen (CDA), rood (PvdA), of blauw (VVD).
Maar het voordeel van 3 kleuren is dat je daarmee niet per definitie tegen de andere partij krijgt. Bij 2 krijg je al snel dat je voor of tegen bent. En helaas zit dat door de hele samenleving, zelfs bij reclames zie je dat 90% erover gaat dat de concurrent slecht is, en 10% om aan te geven dat je hun produkt/kandidaat moet kiezen/stemmen. En dat zie je in echt alles van auto-reclames tot politieke verkiezingen.
Voor de politiek heeft dat ook als nadeel dat een nieuwe partij eerst een paar jaar bezig is om zoveel mogelijk van zijn voorganger terug te draaien om daarna zijn eigen beleid uit te gaan voeren. In Nederland krijg je dat je lasnog wel enigszins vooruit gaat in de algehele richting van wat mensen willen. In Amerika rijd je 4/8 jaar de ene kant op en daarna weer 4/8 jaar de andere kant.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

redwing schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:01:
[...]
In Amerika rijdt je 4/8 jaar de ene kant op en daarna weer 4/8 jaar de andere kant.
Zelfde issue hadden ze idd in Oekraine.
4/8 jaar iemand die toenadering zocht richting EU, die dan opgevolgd werd door iemand die 4/8 jaar weer toenadering zocht richting Rusland.
Waarbij beide partijen zo hard mogelijk probeerden de deur de andere kant op dicht te slaan.

En uiteindelijk kom je dan in zo'n netelige positie terecht waarbij je niet genoeg aligned bent met het westen om bij de NAVO te komen, en niet genoeg aligned met Rusland om niet de woede en shit van Putin over je heen te krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 14-03-2022 16:08 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
YakuzA schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:06:
[...]

4/8 jaar iemand die toenadering zocht richting EU, die dan opgevolgd werd door iemand die 4/8 jaar weer toenadering zocht richting Rusland.
Waarbij beide partijen zo hard mogelijk probeerden de deur de andere kant op dicht te slaan.
Maar dankzij Rusland blijft het voorlopig niet pro-Russisch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

En uiteindelijk kom je dan in zo'n netelige positie terecht waarbij je niet genoeg aligned bent met het westen om bij de NAVO te komen, en niet genoeg aligned met Rusland om niet de woede van Putin over je heen te krijgen.
Dat komt niet doordat je twee smaakjes hebt, dat komt doordat je twee zwaar gepolariseerde smaakjes hebt die ver van elkaar af liggen. Verder dan 25 jaar geleden. De polarisatie is begonnen met Dubya. Er is zelfs een tjjd geweest dat de Reps liberaler waren dan de Dems. Dat was het grootste deel van de vorige eeuw het geval. En dit kan in theorie veranderen, ook met twee smaakjes. Ja, ik ben het eens dat hier waarschijnlijk een conflict over moet ontstaan (alsof het einde van Trump's termijn niet afschuwelijk genoeg was), en drie smaakjes zijn beter, maar als je kijkt bij ons zijn het met name VVD en (vooorlopers van) CDA die de afgelopen 50 jaar hebben geregeerd. PvdA is op afstand #3 en laatste 30 jaar af en toe D66. Slechts 1x GL of LPF. Aan de andere kant zijn die drie ook het meest gematigd.

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat een kandidaat die openlijk pro-Poetin is de presidentsverkiezing gaat winnen. No way. Niet in NL, en al helemaal niet in VS. Dus dat pro moet dan sneaky gaan of achteraf blijken. Maar omdat het conflict is... opgelaaid... zal het onderdeel worden van verkiezingen. En men zal pogen politici kleur te laten bekennen. Afschaffen NAVO bijvoorbeeld is nu niet zo'n populair standpunt. Bezuinigen op leger idem.

[ Voor 13% gewijzigd door Jerie op 14-03-2022 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
En daarbij komt het hele coalitie vormen nog aan bod inclusief polderen. Van extremen kunnen er gewoon niet veel in de regering komen; kijk maar naar het gedoogakkoord met PVV. Een coalitie schuift altijd naar het midden toe tenzij er een partij is die meer dan 76 zetels krijgt.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
[...]

En uiteindelijk kom je dan in zo'n netelige positie terecht waarbij je niet genoeg aligned bent met het westen om bij de NAVO te komen, en niet genoeg aligned met Rusland om niet de woede van Putin over je heen te krijgen.
De president die in 2005 (oranje revolutie) is afgezet was pro Europees, is door een corruptie schandaal zijn support verloren en heeft toen toenadering gezocht tot Rusland om met harde hand zijn positie te beschermen.

Daarna is er een pro Europese president geweest na een discutabele verkiezingsuitslag en vergiftiging, de president daarna heeft geleid tot de maidan revolutie voor het weigeren van het associatie verdrag.

Er is vooral een trend dat het distantiëren richting de EU direct leidt tot protesten en tot 2 keer toe een revolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:54
bulle bas schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:13:

De weg vooruit is net zo lang als dat wij hem maken. No ruler rules alone. Er zijn grenzen tot waar Putin kan gaan.
hoop je
Ik lees hier soms te veel een nachtmerriebeeld van een enkel persoon die alles en iedereen kan laten doen wat hij wil. Dat hij veel macht heeft: ja. Heeft hij almacht: nee.
hoop je
Ik zie maar twee opties:
1) Putin trekt zich terug na het uitschakelen van fracties die hem deze blunder betaald kunnen zetten.
2) Putin loopt tegen onze gestelde grens op en wordt tegengehouden => einde Putin.
1: geen idee waar je dat op baseert
2: welke gestelde grens?
Het scenario waar Putin alles kan doen wat hij wil, waarbij iedereen door zijn hoepeltje springt, is erg onrealitisch.
hoop je
Als je kijkt naar de acties van Putin zie je ook dat hij voor zijn doen voorzichtig zoekt naar hoe hij verder kan.
hij bombardeert inderdaad heel voorzichtig woonwijken en ziekenhuizen
Die chemische wapens zijn nog niet gebruikt, bij elke escalatie kijkt en wacht Putin hoe onze reactie is.
Dat wij nu communiceren nooit in te gaan grijpen in UA is zeer bedreigend voor ons.
wie is 'wij'
Echt ongelooflijk. Die kaart houd je zichtbaar in de hand, ook al wil je hem niet spelen.

Het feit dat wij geen rode lijn communiceren betekent dat wij niet bereid zijn om deze ook te handhaven. Wat dat betreft hebben we geleerd van Syrië. Of juist niet.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
Tens schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:28:
[...]
hoop je

[...]
hoop je

[...]
1: geen idee waar je dat op baseert
2: welke gestelde grens?

[...]
hoop je

[...]
hij bombardeert inderdaad heel voorzichtig woonwijken en ziekenhuizen

[...]
wie is 'wij'

[...]
YouTube: The Rules for Rulers
"No man rules alone" er moeten altijd mensen zijn die dingen voor hem uitvoeren (de eerste 5 minuten kijken dan terug komen ... ;)
Maar het hele filmpje is aan te raden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
klaw schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:33:
[...]

YouTube: The Rules for Rulers
"No Ruler rules alone" er moeten altijd mensen zijn die dingen voor hem uitvoeren
yep, minions.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
Zo werkt macht dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
klaw schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:36:
[...]

dictatorschap wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:46

Bever!

3

Bschnitz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:48:
[...]

Ben opgegroeid in Sachsen als kind, neonazi's waren dagelijkse dingen, wij wisten zelf als kinderen al wanneer we uit de speeltuin of park moesten omdat die dan in rond een bepaald tijd gingen verzamelen of rondliepen.

Als Duitser of kind hoefde echter niet bang te zijn, ze doen niks. Turken waren echter duidelijk minder te vinden op straat.
Wat ook interessant is, Medvedev is openlijk sterk anti-semitisch. In een aantal artikelen die hij geschreven heeft steekt hij dat ook niet onder stoelen of banken... Dus wie is er nu de nazi, ask vlad..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
https://www.coe.int/en/web/portal/live#

Council of Europe live.

[ Voor 13% gewijzigd door marshallq op 14-03-2022 16:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Goed nieuws uit Marioepol:
Geslaagde evacuatie van burgers uit Marioepol

Tientallen personenauto's hebben de zwaar belegerde stad Marioepol kunnen verlaten. Dat meldt het stadsbestuur. De auto's zijn op weg zijn naar Berdjansk, een stad dat in het gebied ligt dat door het Russische leger wordt gecontroleerd. Daarna rijden ze naar Zaporizja, dat door Oekraïne wordt bestuurd.

Volgens het stadsbestuur zijn zeker 50 auto's vertrokken en mogen in totaal 160 voertuigen de stad verlaten. De corridor lijkt veilig, schrijft het stadsbestuur, maar de situatie kan ieder moment veranderen.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 14-03-2022 16:40 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
4Real schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:49:
[...]

Ook al is het ook een stukje PR, dit soort zaken maakt het zo menselijk en dat de leiding van het land ook aangeeft dat ze om hun mensen geven. Recentelijk het bezoek van de president aan het ziekenhuis was ook mooi om te zien.
Deze beelden bedoel je toch ?
[...]

[Twitter]
Thanks , zo kwam hij langs en ik was nog bezig te verifiëren. Zocht in de richting van ministers maar blijkt een bokser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:59
klaw schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:36:
[...]

Je hebt verschillende vormen van macht, maar inderdaad er zullen naast die 1-ling altijd wat mensen moeten staan die hem gehoorzamen, omdat ze denken dat het logisch is wat hij doet. Simpel gesteld:
Had je alleen Putin gehad, dan kreeg die de bevolking niet zo onder de duim / bang. Nu zit er een kliek(je) om hem heem die ook allemaal weer wat mensen onder zich hebben die zich (al dan niet door angst geregeerd) laten leiden door die mensen.

Of dit nu macht is die je verkrijgt door angst, onderdrukking of doordat je gewoon van nature een leider bent die mensen gewoon volgen (charisma), of zinnige dingen roept, in je eentje krijg je niet zoveel macht. Wellicht over een klein groepje, maar niet over een heel volk, niet dusdanig dat ze alles maar doen wat je roept. (dus geen volledige macht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
jbdeiman schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:41:
[...]

Je hebt verschillende vormen van macht, maar inderdaad er zullen naast die 1-ling altijd wat mensen moeten staan die hem gehoorzamen, omdat ze denken dat het logisch is wat hij doet. Simpel gesteld:
Had je alleen Putin gehad, dan kreeg die de bevolking niet zo onder de duim / bang. Nu zit er een kliek(je) om hem heem die ook allemaal weer wat mensen onder zich hebben die zich (al dan niet door angst geregeerd) laten leiden door die mensen.

Of dit nu macht is die je verkrijgt door angst, onderdrukking of doordat je gewoon van nature een leider bent die mensen gewoon volgen (charisma), of zinnige dingen roept, in je eentje krijg je niet zoveel macht. Wellicht over een klein groepje, maar niet over een heel volk, niet dusdanig dat ze alles maar doen wat je roept. (dus geen volledige macht)
ww2 gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
XWB schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:39:
Goed nieuws uit Marioepol:

[...]
Volgens independer en The Guardian zou het gaan om meer dan 160 voertuigen.
Goed nieuws voor diegene die kunnen vertrekken. Hel op aarde voor diegene die achterblijven.

[ Voor 13% gewijzigd door jan390 op 14-03-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Bschnitz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:55:
Jongens, ik weet het nu zeker. Putin is een nazi. Hij laat fietsen stelen, beter bewijs is er niet.

https://www.rtlnieuws.nl/...ers-van-poetin-en-fietsen
Je moet die Russen één ding nageven, ze weten hoe ze protesten de kop in moeten drukken.
Niks niet een kopje koffie drinken op het museumplein. Één minuutje te lang aanwezig zijn op het plein? Gewoon hup, één van de al klaarstaande arrestantenbus in. Klaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
Nee, nee keihard nee... daar is geen enkel historisch voorbeeld van... Er zijn geen minions om een dictator heen... er is , er zijn altijd sleutel figuren die door hem betaald moeten worden om hun functies te vervullen. Deze mensen moeten ook mensen onder hun tevreden houden. Anders worden ze door iemand onder hen vervangen...
Dat is juist van toepassing op Putin want veel sancties zijn bedoelt om de mannen om Putin heen te raken zodat die ontevreden worden en een vervanger gaan zoeken. Niet alleen Poetins macht wordt bedreigd... door het falen van de invasie word het hof van Putin bedreigt door mensen van onder die het beter denken te kunnen doen. Daarnaast door Putin zelf omdat ze hun werk niet goed doen en dus geld op hen wordt verspild...
De eerste stappen hebben we al gezien sommige agenten van de FSB zijn al onder huis arrest gezet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
  • Laatst online: 18-09 08:19
De vork zit iets anders in de steel:
In de link hieronder word uitgelegd dat de Russen van plan zijn munitie opgeblazen hebben nabij de NPP en nog een aantal van dit soort "disposals" in de planning hebben staan.
Er staat niet dat ze de NPP zelf of gebouwen er van op gaan blazen.

https://www.ukrinform.net...hzhia-npp-energoatom.html

en

https://www.ukrinform.net...izhia-npp-energoatom.html

[ Voor 15% gewijzigd door Nordcore op 14-03-2022 17:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
Als je denkt dat daar alles bij Hitler lag mag je de geschiedenisboeken weer openslaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jan390
sugarlevi01 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:46:
[...]

Je moet die Russen één ding nageven, ze weten hoe ze protesten de kop in moeten drukken.
Niks niet een kopje koffie drinken op het museumplein. Één minuutje te lang aanwezig zijn op het plein? Gewoon hup, één van de al klaarstaande arrestantenbus in. Klaar uit.
Het is maar wat je bewonderd.
Pagina: 1 ... 36 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: