Toon posts:

De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 252 253 254 Laatste
Acties:
  • 1.930.991 views

• Anoniem: 421923
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:58:
[...]

Volgens mij zie je dat verkeerd. Slangeneiland is voor Oekraïne, maar ook voor de NAVO (ligt bijv dichtbij Roemenië) een bijzonder strategische plek.
Als Rusland daar geavanceerde luchtafweerrakketen (bijv SS-400), radarinstallaties, raketsystemen of dergelijke had geplaatst had dat een behoorlijke invloed kunnen hebben, zeker nu de Moskva gezonken is, is het cruciaal voor controle van de westkant van de Zwarte Zee.

Ook op de langere termijn. Op een gegeven moment is de oorlog voorbij (of nouja, is het een 'frozen conflict') en dan is alles wat Rusland veroverd heeft de facto van Rusland. Oekraïne, Moldavië, Roemenië en eventueel ook Bulgarije zouden last kunnen hebben van de Russen.

[...]

Deze vond ik trouwens maf. Ik dacht dat Nederland zo goed als geen mijnenvegers meer had?
dergelijke raket/radarsystemen hebben de Russen dus al een paar keer op het eiland neergezet, maar dus elke keer gesmolten door Oekrainese TB-2's en Su-34's en naar verluid nu ook artillerie vanaf wal.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-03 19:41

pro_6or

amateur_60r

Anoniem: 421923 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:51:
[...]

dergelijke raket/radarsystemen hebben de Russen dus al een paar keer op het eiland neergezet, maar dus elke keer gesmolten door Oekrainese TB-2's en Su-34's en naar verluid nu ook artillerie vanaf wal.
S-400 is wel even andere koek dan een TOR of een pantsir.

Enorm bereik en bijna niet te stoppen. Zijn zeer grote systemen.

een treffende spreuk

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:07
pro_6or schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:53:
[...]

S-400 is wel even andere koek dan een TOR of een pantsir.

Enorm bereik en bijna niet te stoppen. Zijn zeer grote systemen.
Punt blijft dat die op dat eiland zo goed als niet mobiel zouden zijn en dus net zo goed kapot geschoten zouden worden. Zeker tegen artillerie doet zijn ding naar weinig.

[removed]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

fits the description

een beetje goodwill help hebben ze wel gehad. >:)

Ligt er een beetje aan wat voor chips die 10% wel geleverde zijn.

[Voor 36% gewijzigd door Tens op 30-06-2022 19:46]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Niet online

Grabbelton 30 juni 2022

Putin is about to dismiss Chief of General Staff Valery Gerasimov
Details: Gerasimov is going to be made the scapegoat for the failures in Ukraine, and thus show the other generals what awaits them if the failures continue. In addition, sources have reported that Valeriy Gerasimov has been abusing alcohol amid his impending resignation and has in fact been de facto removed from the planning and leadership of the troops for a month now.
Sergei Shoigu, on the other hand, remains in his post for the time being, but he has not and will not have any real influence on the course of the war.

Oekraiense oorlogsdraak Bogdana spuwt vuur richting Snake Island:

Voor het filmpje klik hier.
Korte samenvatting: 'voor de Russische bezetters van Snake Island'

In 2017, Oleksandr found a dog chained near an abandoned house in Donbas.
He saved him from starving, named the dog Sam. Ever since, they were like brothers.
Oleksandr was killed earlier this week. Sam keeps serving…

A Russian helicopter was destroyed by the Ukrainian Armed Forces near Snake Island
Details: The Russians tried to organize a rescue and search operation after the Ukrainian Armed Forces' strikes on the island, but the helicopter showed a "gesture of goodwill" and "landed aboard the cruiser "Moskva". 😎

[Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-06-2022 22:23]

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Is dit zes bovenop de eerder toegezegde extra zes, of zijn dit nog die extra toegezegde zes?

Tanks...? zijn we over die willekeurige grens heen van geen tanks sturen?

Volgens eerder genoemde Warmonitor, ook nog extra artillerie systemen.

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-03 14:25
Tens schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:42:
Deze weet ik niet te duiden
Gazprom vandaag - 30%

[...]
Het afzien van uitkeren van dividend is iets dat beleggers haten. Er was zo goed als beloofd een dividend van ongeveer 53 roebel per aandeel uit te keren en Gazprom is op deze belofte teruggekomen met afstraffing op de beurs tot gevolg.

God does not play dice

• redwing
-AzErTy- schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:26:
[...]

Het afzien van uitkeren van dividend is iets dat beleggers haten. Er was zo goed als beloofd een dividend van ongeveer 53 roebel per aandeel uit te keren en Gazprom is op deze belofte teruggekomen met afstraffing op de beurs tot gevolg.
Precies, gecombineerd met de lobby voor een max. prijs voor gas, geeft dat een slecht beeld en dat wordt afgestraft. Kan ook zomaar weer omhoog schieten, maar zo'n drop geeft wel aan dat beleggers ook nerveus zijn, 25% er zo snel af is best veel.

[removed]

Acties:
  • +12Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-03 18:16
Even kort gekeken of ie al voorbij is gekomen, maar zag 'm niet zo snel. Anyways, reportage van Sky News in Lysychansk. Militair die geinterviewd wordt is duidelijk over de NAVO en EU: "Stop being fucking pussies".

[Voor 17% gewijzigd door TheRicolaa10 op 01-07-2022 08:09]

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-03 22:53
sugarlevi01 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:22:
[Twitter]

Is dit zes bovenop de eerder toegezegde extra zes, of zijn dit nog die extra toegezegde zes?

[Embed]

Volgens eerder genoemde Warmonitor, ook nog extra artillerie systemen.

[Embed]
140.000 anti-tank systemen klinkt ongeloofwaardig. Dat is toch zwaar overkill? Bovendien kan ik me niet voorstellen dat er zoveel over zijn in het westen

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-03 19:41

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:01:
[...]

Punt blijft dat die op dat eiland zo goed als niet mobiel zouden zijn en dus net zo goed kapot geschoten zouden worden. Zeker tegen artillerie doet zijn ding naar weinig.
Ik geef alleen maar aan dat er daar geen s-400 stonden (strategische luchtverdediging) maar wat medium kort bereik AA, (TOR en Pantsir).

Niets is bestand tegen een zwaar kaliber artillerie granaat. (Ja een hele dikke laag aarde/bunker).

een treffende spreuk

Acties:
  • +15Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Zal wel deze verwarring zijn:

Dat betekent, stam + t .

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:32
Apache4u schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:41:
[...]

[Afbeelding]
Was hem net aan het zoeken :+

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Jerie schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:18:
[...]

Wellicht heeft het hier totaal niets mee te maken maar ik denk wel eens aan beveiliging van computers in dit toneel. Niet eens PC bij een Oekraïner thuis maar meer smartphone bij een gedode of gevangen genomen soldaat. Kan een schat aan informatie bevatten. Hoe gaat men daar mee om?
Er komen wel eens filmpjes naar buiten die gemaakt zijn door Russische soldaten die gedood zijn door Oekraïne. Dus dit is zeker een factor. De echt interessante dingen krijgen wij natuurlijk niet te zien.

• Niet online
[...]

[Afbeelding]
neem het de mensen eens kwalijk. Met een stukje kauwgom, een paperclip en een Victorinox Tinker small maakt men overal een tank van.

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-06-2022 22:07]

• Niet online
pro_6or schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:27:
[...]

Ik geef alleen maar aan dat er daar geen s-400 stonden (strategische luchtverdediging) maar wat medium kort bereik AA, (TOR en Pantsir).

Niets is bestand tegen een zwaar kaliber artillerie granaat. (Ja een hele dikke laag aarde/bunker).
klopt maar dat weten we.
Geen S-400 oid maar inderdaad wel short to medium missile/radar.
Ik specificeerde niet. Maar wel raket/radarsystemen.
Maar durf te stellen dat ze ongetwijfeld wel een S-xxx zouden hebben neergezet als ze een tijdje met rust gelaten zouden zijn.

#details

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-06-2022 22:06]

• Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:16:
[...]

140.000 anti-tank systemen klinkt ongeloofwaardig. Dat is toch zwaar overkill? Bovendien kan ik me niet voorstellen dat er zoveel over zijn in het westen
Javelins, NLAWs, Panzerfaust, etc.
140k is wel een flinke hoeveelheid. Halveer dat en ze kunnen 70.000 Russische voertuigen omsmelten.

• sugarlevi01
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Ik zag op Twitter nog een mooie voorbij komen. Macron had trouwens een tweet met tank verwijderd en armoured vehicles ervoor in de plaats teruggezet.

In Duitsland doen ze moeilijk over 'Panzer'.

Uiteindelijk mogen soviet tanks natuurlijk wel. Dus misschien hebben ze er daar nog meer van weten los te peuteren in die 50+ landen.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:14
Tens schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:42:
Deze weet ik niet te duiden
Gazprom vandaag - 30%

[...]
Gazprom heeft aangegeven geen dividend uit te keren. Het percentage stemmers voor deze maatregel was exact gelijk aan het aandeel van de RU overheid in Gazprom....

• sugarlevi01
  • Niet online
Ik snapte dit trouwens echt niet. Maar nu nog minder. Duitsland probeert een uitzondering te krijgen voor Rusland om goederen naar Kalingrad te krijgen door Litouwen heen.

https://www.politico.eu/a...ian-goods-to-kaliningrad/

De reden is:
"And, of course, these [rules] must always be set in the light of the fact that we are dealing here with traffic between two parts of Russia," he added, suggesting that EU sanctions against Russian goods should not apply because these goods were not entering the bloc as imports but just passing in transit.
Zijn we hier echt bang over?
Ze kunnen toch een bootje of vliegtuig sturen met hun spulletjes?

Ik zie persoonlijk niet in waarom een staat als Rusland recht op doorvoer van goederen moet hebben door de EU. Ik zou zeggen dit krijg je ervan als je perse een stuk land wilt hebben tussen de EU landen in, terwijl je die bedreigt en zo goed als tot je vijand verklaart.

• sugarlevi01
  • Niet online
Hmmm, Ruttes rol blijft toch bijzonder hier. Vind het echt niets voor hem om hier een trekkende rol in te spelen.

Blijkbaar heeft hij opeens iets gevonden om behoorlijk pro-oekraine te zijn?

Maar misschien dat Italië ook pzhs gaat sturen!

https://www.politico.eu/a...aine-mark-rutte-dutch-pm/
Asked by POLITICO on the sidelines of a NATO leaders’ summit in the Spanish capital, Rutte said his “big concern at the moment” was the “difficult” military situation in eastern Ukraine, where Russian troops have made slow but constant advances in recent weeks. “It is incredibly important that Ukraine is getting supplied with sufficient heavy weapon systems,” Rutte added.
Asked whether this meant that Italy would also send the German-made Panzerhaubitze 2000 howitzers, which Rome has in its army stocks, Rutte replied that “we still have to see” whether it will be the Panzerhaubitzes, but added that “they [the Italians] have said that in addition to what the Netherlands and Germany are doing, they will be supplying similar material.”
Dit is dan weer in karakter.
Rutte also lambasted other NATO allies for not sending enough heavy armory to Ukraine, without specifying which countries he was referring to.

“You still see in the NATO area that there are countries that are hesitant” to supply heavy weapons to the Ukrainian army, he said. Rutte said he didn’t want to name and shame “because if you do so then you also know that they are definitely not going to do it."

Yet, “everyone knows exactly who is meant by that,” he added.

[Voor 3% gewijzigd door sugarlevi01 op 30-06-2022 22:45]

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:29

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Anoniem: 421923 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:48:

Grabbelton 30 juni 2022

Sergei Shoigu, on the other hand, remains in his post for the time being, but he has not and will not have any real influence on the course of the war.
Nee, die man zal lucht zijn voor Poetin, omdat Poetin effectief zelf al lang de volledige regie over de Russische defensie heeft. En dat is goed nieuws. Want het moment dat het gewoon allemaal wat te veel wordt voor een stel hersens is eigenlijk al gepasseerd, omdat we terugkijken op een ketting aan missers die nu uiteindelijk culmineert in de legendarische patstelling. Onder de bezielde leiding van de Directeur-eigenaar Poetin waarborgt het Russische bewind zonder verdere dialoog of ruggespraak een toekomstige constante stroom aan nieuwe missers. Gewoon goed nieuws dus.

En wie nam ook al weer de rol van Gerasimov over? Een eerder postje (teacup in "De oorlog in Oekraïne - deel 2") teruglezende kom ik op Gennady Zhidko. Maar aan de grote klok lijkt het niet te worden gehangen. Een Roemeense krant erop nalezende, die wat bronnen heeft verzamelt:
“It seems to confirm that Colonel-General Ghenadi Zhidko is the commander of Russian forces in Ukraine,” military analyst Rob Lee noted in a Twitter message, commenting on images released by the Moscow Defense Ministry.
Maar ook:
“These drastic changes among the Russian army, if they have taken place, are not measures taken by a force close to major success,” said the American think tank Institute for the Study of War.
en
Russia’s command is “experimenting with problems (from the front) and trying not to lose the war,” military analyst Pavel Luzin told The Moscow Times.
Een argument waarom aan de benoeming van Zhidko een plan ten grondslag kan liggen wist het artikel nog wel te noemen:
His alleged appointment to lead Russian troops could mean that Moscow wants to bring the entire operation from Ukraine under a single command, says military analyst Rob Lee.
Nu nog even broeden wat dit kan inhouden.

Dit opzij vegende blijft die Zhidko echte bureaucraat als je het mij vraagt, zij het wel een goede organisator naar het schijnt, maar met weinig gevechtservaring. Kortom, een totaal ander mens dan die Dvornikov. Toch?

Of toch niet? Ben ik nu de enige die zo'n rare battle of the clones associatie krijgt bij het zien van die onderstaande foto's? Willen beide mannen nu strengheid uitstralen (priemende blik)? of ontevredenheid (omlaag getrokken mondhoeken)? Of stralen ze het besef uit dat, eenmaal in hun positie gekomen, de leuke dingen in het leven voorbij zijn?

Oud: Alexandr Dvornikov
Nieuw: Gennady Zhidko

• Mektheb
[...]

Mja call them weird, maar wellicht zien de Amerikanen wel gebeuren dat er straks vanuit Wit Rusland het 1 en ander gaat gebeuren.

En dan komen ze zeker weer van pas.

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-03 22:07
sugarlevi01 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:43:
Hmmm, Ruttes rol blijft toch bijzonder hier. Vind het echt niets voor hem om hier een trekkende rol in te spelen.

Blijkbaar heeft hij opeens iets gevonden om behoorlijk pro-oekraine te zijn?

Maar misschien dat Italië ook pzhs gaat sturen!

https://www.politico.eu/a...aine-mark-rutte-dutch-pm/

[...]

[...]

Dit is dan weer in karakter.

[...]
De inzet van NL op het lamleggen van Rusland op de Zuid-as was bedroevend, maar de inzet van NL op militair gebied vind ik wel positief. De houding van Duitsland vind ik nog steeds onbegrijpelijk. Ze lijken een beetje achter Nederland aan te dreutelen, het gaat allemaal niet van harte.
Als Duitsland vind dat het niet zonder Rusland als exportmarkt en grondstoffenexporteur kan, dan moeten ze dat op tafel leggen.
En volgens Oryx heeft België nog niks zwaars gestuurd?
Hoe zit het met Italiaanse leveringen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:14
Vrij unbiased video van de BBC over een elite eenheid van het Russische leger, bevat NSFW

game pc

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Niet online

Odessa wenst de wereld een goede morgen op 1 juli 2022.

Helaas kan de stad dit niet over zichzelf zeggen.

De welwillende bevrijders van de Donbas hebben in al hun wijsheid besloten dat een appartementsgebouw en twee 'recreatiegebouwen' gedenazificeerd dienden te worden vannacht.
Vannacht. Toen mensen lagen te slapen.

Drie Kh-22 raketten, afgeschoten door Tu-22 strategische bommenwerpers boven de Zwarte Zee hebben tot nu toe 17 doden geëist, waaronder een kind.
31 mensen raakten gewond, waaronder vier kinderen en een zwangere vrouw.
Acht mensen zijn bevrijd vanonder het puin, waaronder drie kinderen.

Een eerdere raketaanval in Mykolaev heeft 8 mensen gedood. Recent is nog weer een slachtoffer gevonden onder het puin van een huis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:56
ach jeetje, zomaar weer een foutje, toch weer per ongeluk een civiel doel geraakt.

wat ongelukkig toch steeds van die Russen

:r

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:27

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[Twitter]

Zullen wel weer dezelfde 6 zijn.
[Embed]

Polen had al in april 200+ T72’s geleverd. En ook nog wat uit Tsjechië oid.
Had je die gemist?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redwing
[...]

Waarom overkill? Je hebt daar een heel lang front en rusland heeft ook nog heel veel tanks. En die tanks worden weliswaar steeds ouder, maar als soldaat tegenover een tank leg je het alsnog af. En ga er maar van uit dat zeker in Amerika de produktie alweer op volle toeren draait. Die hebben gewoon een wapenindustrie waarbij ze enerzijds weten dat rusland lang door kan gaan, maar anderzijds ook weten dat dit geld oplevert. Al die gebruikte wapens moeten weer worden aangevuld en dit soort wapens blijken zeer effectief. Daar gaat dus nog veel meer vraag naar komen.

[removed]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
[...]

Je kunt ze beter hebben en over een paar maanden (laten we het hopen) terugsturen met een doosje Merci er bij :9

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-03 20:58
Prosac schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:47:
ach jeetje, zomaar weer een foutje, toch weer per ongeluk een civiel doel geraakt.

wat ongelukkig toch steeds van die Russen

:r
in 2014 sliepen hier 2 soldaten dus dan was het een legitiem doel 8)7

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

redwing schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:07:
waarom overkill? Je hebt daar een heel lang front en rusland heeft ook nog heel veel tanks. En die tanks worden weliswaar steeds ouder, maar als soldaat tegenover een tank leg je het alsnog af. En ga er maar van uit dat zeker in Amerika de produktie alweer op volle toeren draait. Die hebben gewoon een wapenindustrie waarbij ze enerzijds weten dat rusland lang door kan gaan, maar anderzijds ook weten dat dit geld oplevert. Al die gebruikte wapens moeten weer worden aangevuld en dit soort wapens blijken zeer effectief. Daar gaat dus nog veel meer vraag naar komen.
Dan ga je van het verkeerde uit. Fabrikanten hebben al aangegeven dat ze minimaal tot (diep in) 2023 nodig hebben om bepaalde productie weer op te starten en op niveau te brengen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:57
Bo0bz schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:17:
[...]
Je kunt ze beter hebben en over een paar maanden (laten we het hopen) terugsturen met een doosje Merci er bij :9
Niets van de wapens die nu naar Oekraïne gaat komt ooit nog terug. Ze worden of opgebruikt of worden daar gebruikt voor het op peil houden van het leger nadat alles is afgelopen. Oekraïne krijgt echt enorme hoeveelheden cadeau om af te kopen dat wij iets verder in het Westen geen oorlogsslachtoffers hoeven te hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:43:

Odessa wenst de wereld een goede morgen op 1 juli 2022.

Helaas kan de stad dit niet over zichzelf zeggen.

De welwillende bevrijders van de Donbas hebben in al hun wijsheid besloten dat een appartementsgebouw en twee 'recreatiegebouwen' gedenazificeerd dienden te worden vannacht.
Vannacht. Toen mensen lagen te slapen.

Drie Kh-22 raketten, afgeschoten door Tu-22 strategische bommenwerpers boven de Zwarte Zee hebben tot nu toe 17 doden geëist, waaronder een kind.
31 mensen raakten gewond, waaronder vier kinderen en een zwangere vrouw.
Acht mensen zijn bevrijd vanonder het puin, waaronder drie kinderen.

Een eerdere raketaanval in Mykolaev heeft 8 mensen gedood. Recent is nog weer een slachtoffer gevonden onder het puin van een huis.
Verdrietig nieuws, deeltje 1452.

Rusland: "Wie komt er ook op het idee om een flat van 9 verdiepingen te bouwen tussen de zwarte zee en een 'legitiem' militair doel"

Die Kh-22 (anti-schip) raketten hoor je trouwens niet aankomen. Die vliegen op het laatste stuk > mach 3. Ik neem dat het luchtalarm wel op tijd klonk, maar aangezien dat elke dag en nacht wel te horen is zo'n beetje luisteren er ook veel mensen niet meer naar.

[Voor 6% gewijzigd door Garyu op 01-07-2022 09:56]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Bo0bz schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:17:
[...]
Het doosje Merci zat al inbegrepen bij het shipment op de heenweg ;)
https://www.ndtv.com/worl...ory-message-2934439/amp/1
The Queen of Spain put traditional sausages and a postcard wishing Ukraine victory over Russia in a shipment of grenades from her country.

PSN

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

Een korte samenvatting van enkele belangrijke punten van de NATO top van afgelopen week in Madrid:

Poetin zijn beslissing heeft dus aardig wat gevolgen die hij niet wilde zien of deed verwachten.

Verdere info over de aanval op Odessa, de NATO top en hoe de EU omgaat met de gevolgen van de oorlog:

[Voor 92% gewijzigd door Auredium op 01-07-2022 13:50]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
er zou een auto-ongeluk gebeurd zijn op de Kerch-brug. In het terrein naast de brug is veel witte rook te zien, naar verluid een oefening van 'law enforcement'.

https://liveuamap.com/pics/2022/07/01/22461223_0.jpg

[Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 01-07-2022 16:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:05:
er zou een auto-ongeluk gebeurd zijn op de Kerch-brug. In het terrein naast de brug is veel witte rook te zien, naar verluid een oefening van 'law enforcement'.

[Afbeelding]
Lijkt/schijnt idd een oefening met een rookscherm over de brug heen:

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
bulle bas schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:57:
[...]

De inzet van NL op het lamleggen van Rusland op de Zuid-as was bedroevend, maar de inzet van NL op militair gebied vind ik wel positief. De houding van Duitsland vind ik nog steeds onbegrijpelijk. Ze lijken een beetje achter Nederland aan te dreutelen, het gaat allemaal niet van harte.
Als Duitsland vind dat het niet zonder Rusland als exportmarkt en grondstoffenexporteur kan, dan moeten ze dat op tafel leggen.
Italië, lijkt redelijk wat geleverd te hebben. . Maar verder hoor je er weinig over.
Maar die zitten dus ook nog met hun eigen interne problematiek van Russische beïnvloeding, waardoor dat interne debat over wapenleveranties op scherp staat. Ze hebben in het begin trouwens wel iets geroepen over die phz's, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan, wel andere artillerie gestuurd.

https://cepa.org/italys-unwavering-support-for-ukraine/

België, is wel lastig geloof ik, want die hebben zelf bijna niets.
Griekenland, zit met Turkije. En heb ik weinig over voorbij zien komen. Behalve een deal met de Ringtausch van Duitsland die dus oa ketste omdat ze eerst de levering van de Duitsers wilde hebben voordat ze zelf gingen sturen ivm de Turken.
Portugal ook niet, terwijl die een redelijke diaspora hebben vanuit Oekraïne.
Oostenrijk? Is ook een Russisch nest, en weinig van voorbij zien komen.
Hongarije. Duh.
Bulgarije, heeft ook zo hun issues.
Ierland?
Finland, houdt zich denk ik stil over wat ze sturen, en hebben natuurlijk ook nog een hele lange grens om zelf te moeten verdedigen.
Kroatië en Slovenië zijn erg stil.
Roemenië militair gezien straatarm. Die hebben schijnbaar spul dat je niet eens aan Oekraïne wilt geven. Zoals stokoude MIGs die inmiddels vliegende doodskisten zijn.

Toch eens opzoeken, van een maand geleden:
https://epthinktank.eu/20...-military-aid-to-ukraine/

Hongarije dus.
En Ierland en Oostenrijk geen wapens. Maar zijn trouwens ook binnen de EU van de landen die niet militair of defensief meedoen en ook niet in de NATO zitten.
En Bulgarije.

En Zwitserland valt er sowieso buiten, niet EU, niet NATO, en 'neutraal'.

En verdere een hoop landen die weinig zwaars hebben gestuurd, of hebben laten weten dat te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

bulle bas schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:57:
[...]
Van België waren voornamelijk lichte wapens, en de M109’s die ze verkocht hadden zijn nu ook via via onderweg.

Wikipedia: List of foreign aid to Ukraine during the Russo-Ukrainian War

[Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 01-07-2022 17:59]

PSN

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:02
sugarlevi01 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:31:
[...]
Italië, lijkt redelijk wat geleverd te hebben. . Maar verder hoor je er weinig over.
België, is wel lastig geloof ik, want die hebben zelf bijna niets.
Griekenland, zit met Turkije..
Portugal ook niet, terwijl die een redelijke diaspora hebben vanuit Oekraïne.
Oostenrijk? Is ook een Russisch nest, en weinig van voorbij zien komen.
Hongarije. Duh.
Bulgarije, heeft ook zo hun issues.
Ierland?
Finland, houdt zich denk ik stil over wat ze sturen,
Kroatië en Slovenië zijn erg stil.
Roemenië militair gezien straatarm.
Hongarije dus.
En Ierland en Oostenrijk geen wapens. Maar zijn trouwens ook binnen de EU van de landen die niet militair of defensief meedoen en ook niet in de NATO zitten.
En Bulgarije.
En Zwitserland valt er sowieso buiten, niet EU, niet NATO, en 'neutraal'.
Jouw post komt over alsof er zowat niets naar Oekraïne gestuurd is.
Wanneer je deze site raadpleegt dan worden er juist een enorme hoeveelheid wapens en andere militaire goederen gestuurd. En dat is hetgeen bekend gemaakt is wat verstuurd is maar waarschijnlijk is er nog meer verstuurd waar we niks van weten. Zelfs een land als Roemenië (wat jij straatarm noemt) heeft voor een bedrag van 3 miljoen brandstof, kogelvrije vesten, helmen, munitie en andere militaire goederen en medische goederen gedoneerd. Dus een beetje positiever mag wel.
Over Roemenië gesproken: Het zou mij niet verbazen dat er vanuit de havenstad Constanta iets door de Navo gepland is richting Odessa. Al wekenlang vliegen er US en UK militaire vracht- en spionagevliegtuigen af en aan naar het vliegveld bij Constanta.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik zie de afgelopen dagen weer meer filmpjes voorbijkomen van kapotgeschoten Russisch materiaal. Kan natuurlijk selectieve waarneming zijn, maar ik houd Oryx de komende dagen goed in de gaten om te zien of de getalletjes gaan stijgen.

En hopelijk krijgen we binnenkort ook beelden van Snake Island.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:17
RoD schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:28:
Kan natuurlijk selectieve waarneming zijn, maar ik houd Oryx de komende dagen goed in de gaten om te zien of de getalletjes gaan stijgen.
Het aantal geclaimde tanks en gerelateerde voertuigen was de afgelopen dagen substantieel hoger dan voorheen. Wellicht dat daar een verband zit?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Ik zie de afgelopen dagen weer meer filmpjes voorbijkomen van kapotgeschoten Russisch materiaal. Kan natuurlijk selectieve waarneming zijn, maar ik houd Oryx de komende dagen goed in de gaten om te zien of de getalletjes gaan stijgen.

Is toch goodwill van de Russen? :')

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-03 22:07

Was hij niet met vakantie geweest? Dan lijkt het mij op wegwerken backlog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

bulle bas schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:01:
[...]

Was hij niet met vakantie geweest? Dan lijkt het mij op wegwerken backlog.
Ik heb het over beeldmateriaal, dat komt niet van Oryx, hij telt het alleen met zijn team :)

Hij was overigens inderdaad met vakantie maar er was slechts een backlog van 50 stuks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mektheb
Wat is jullie mening op de unificatie van Belarus en Rusland binnenkort en daarna alsnog een nieuw front?

Hoor dit signaal nu steeds vaker

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Mektheb schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:13:
Wat is jullie mening op de unificatie van Belarus en Rusland binnenkort en daarna alsnog een nieuw front?

Loekashenko wil graag dictator blijven in zijn eigen land, dus die zal dat wel af blijven houden.
(Zoals die al vele jaren doet)

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online

pre-2018 was Lukhashenko naar verluid erg bezig met een nationalisme voor Belarus zelf, weg bij Rusland.
Zeker na diverse opstanden en de huidige oorlog denk ik dat de kans klein is dat het volk het wil.

Ik zie het niet gebeuren in werkelijkheid. Misschien wel formeel vanuit ome Luka maar dat is alles.

In ander nieuws zijn er een handvol Belarus bataljons wel degelijk bij de grens bezig op oefeningen etc.
Toen ik in 2018 in Minsk was, sprak het volk niet of nauwelijks Engels.
Erg westers gericht zijn ze niet. Arm land, voornamelijk agricultuur.
Maar denk dat ze dichter bij Oekraine zitten qua richting dan bij het westen.

We gaan het zien.

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 01-07-2022 21:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yaksa
Weer wat additionele hulp vanuit de US aangekondigd:
Pentagon announces $820M in additional security assistance for Ukraine. New weapons include: Ammo for High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS); 2 National Advanced Surface-to-Air Missile Systems (NASAMS); 4 additional counter-artillery radars and ammo
Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De US heeft zojuist weer een steunpakket bekend gemaakt. Voor 820m dit keer.
oa Munitie voor HIMARS en belangrijk, NASAMS luchtverdedigingsystemen. Nu officieel dus.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online

die beelden zijn er al. Onder andere bayraktar beelden maar ook van de Bogdana artillerie die het eiland beschiet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:37

Qwerty-273

Meukposter

Waarom wachten tot het rustig wordt en er duidelijkheid geschapen wordt over grenzen etc. Maar sinds deze maand kan men in Donetsk een Russisch paspoort aanvragen/ontvangen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Since July, the issuance of passports of the Russian Federation has begun in the capital of the Donetsk People's Republic
Ik heb zo’n surrealistisch gevoel bij de berichten uit deze regio. Alsof men al vindt dat de oorlog klaar is en men puur bezig is met opbouw etc. Het is natuurlijk propaganda en de methode om snelle stappen te maken om het gebied om te vormen als onderdeel van de federatie (waardoor je het niet ‘terug kan geven’).

Er zijn ook meer berichten vanuit het Azov regiment.
https://t.me/polkazov/4496
Congratulations on the birthday of the commander of the "Azov" regiment, the Hero of Ukraine, lieutenant colonel Denys Prokopenko, Redis, from the Ukrainian stars of music and sports.

The video was edited by Redis' wife - Kateryna Prokopenko, head of the "Association of Families of Defenders of Azovstal"
https://t.me/polkazov/4498
‼️Attention. 43 servicemen of the "Azov" regiment are already at home!

Another exchange of prisoners was carried out, thanks to which 144 Ukrainian defenders returned home. Of the 144 dismissed, 95 were defenders of Azovstal. Of them - 43 servicemen of the "Azov" regiment

Welcome back!
Glory to Ukraine!
https://t.me/polkazov/4499
‼️ Appeal to the t.v.o. the duties of the commander of the "Azov" regiment, Major Nikita Nadtochy, Raz-Dva, regarding the exchange of prisoners of war, thanks to which 43 soldiers of the "Azov" regiment returned home.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
De Russische oligarchie is na consolidatie in eigen land al een tijd opzoek naar nieuwe wingebieden. Nu de sancties ingrijpen op zowel de winstgevendheid en afzetmarkt van bestaande oligarchische ondernemingen, ligt expansie naar makkelijk te annexeren gebieden natuurlijk voor de hand. Zeker nu de annexatie van Oekraïne minder soepel verloopt.

Het probleem voor Loekasjenko is dat hij zijn lokale oligarchie niet kan overhandigen aan Rusland, aangezien zijn machtsbasis daar zwaar op leunt. Loekasjenko heeft in het verleden het spel slim weten te spelen, maar z'n opties worden in rap tempo natuurlijk minder.

Van wat ik lees online heeft Wit-Rusland een leger dat voornamelijk gericht is op interne veiligheid en onderdrukking. Als Wit-Rusland zelf een front zou openen, zonder dat Rusland controle heeft overgenomen, verzwakt het de interne veiligheid en wordt het kwetsbaarder voor intern verzet. Dat wil zowel Rusland als Wit-Rusland niet.

Mijn take: Wit-Rusland gaat niets doen in Oekraïne zolang Rusland het land niet compleet heeft geannexeerd. Het Wit-Russische leger is gericht op interne repressie, eventuele slagkracht zal toch vooral van Rusland zelf moeten komen. Dat zijn resources die ze niet in overvloed hebben.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:29:
[...]

die beelden zijn er al. Onder andere bayraktar beelden maar ook van de Bogdana artillerie die het eiland beschiet.
Ik bedoel beelden van wat er allemaal aan Russisch materiaal is vernietigd, die zijn er volgens mij nog niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Apache4u schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:28:
De US heeft zojuist weer een steunpakket bekend gemaakt. Voor 820m dit keer.
oa Munitie voor HIMARS en belangrijk, NASAMS luchtverdedigingsystemen. Nu officieel dus.
De details:
The PDA authorization is the fourteenth drawdown of equipment from DoD inventories for Ukraine that the Biden Administration has authorized since August 2021. Capabilities in this package include:

Additional ammunition for High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS).

Under USAI, the DoD will provide Ukraine with critical capabilities to defend against Russian aggression. Included in this package are:

Two National Advanced Surface-to-Air Missile Systems (NASAMS);
Up to 150,000 rounds of 155mm artillery ammunition; and
Four additional counter-artillery radars.
Unlike Presidential Drawdown, USAI is an authority under which the United States procures capabilities from industry rather than delivering equipment that is drawn down from DoD stocks. This announcement represents the beginning of a contracting process to provide additional capabilities to Ukraine's Armed Forces.
Ik heb er weinig verstand van, maar gezien bovenstaande lijkt het erop dat de VS voor de lange termijn meer in gaat zetten op het kopen van nieuw spul voor Oekraïne ipv bestaande voorraden aan te spreken?

• RoD
  • Niet online

RoD

Journalist van FP:

Beelden en claims waren al gedeeld door Oekraïne, maar de VS ziet het dus ook. Mooi nieuws. Hopelijk levert het een bijdrage aan het stoppen van de Russen.

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-03 18:16
Reportage van VICE in de Donbas en Kharkiv. De journalist komt tevens in shelling terecht van de Russen.

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• Yaksa
UA M777 houwitsers hebben een Russisch munitiedepot vernietigd in de Oblast Zaporizhia.
Bron: (met filmpje)

• sugarlevi01
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:30:
[...]

Jouw post komt over alsof er zowat niets naar Oekraïne gestuurd is.
Wanneer je deze site raadpleegt dan worden er juist een enorme hoeveelheid wapens en andere militaire goederen gestuurd. En dat is hetgeen bekend gemaakt is wat verstuurd is maar waarschijnlijk is er nog meer verstuurd waar we niks van weten. Zelfs een land als Roemenië (wat jij straatarm noemt) heeft voor een bedrag van 3 miljoen brandstof, kogelvrije vesten, helmen, munitie en andere militaire goederen en medische goederen gedoneerd. Dus een beetje positiever mag wel.
Over Roemenië gesproken: Het zou mij niet verbazen dat er vanuit de havenstad Constanta iets door de Navo gepland is richting Odessa. Al wekenlang vliegen er US en UK militaire vracht- en spionagevliegtuigen af en aan naar het vliegveld bij Constanta.
Daarom hing ik dat artikel er ook aan, waar het verder uitgesplitst staat en vooral Ierland, Oostenrijk, Bulgarije en natuurlijk Hongarije eruit springen.

Ik noemde Roemenië bewust militair straatarm, omdat ze een behoorlijke economische sprong hebben gemaakt sinds aansluiting bij de EU en ze doen het tegenwoordig best goed. En ze kunnen wel die kleinere steun geven, maar waarschijnlijk niet het grotere materieel, omdat het te oud is of te weinig van het nieuwe beschikbaar is, althans is wat ik las. De meeste landen die ik in eerste instantie noemde, zijn wat dat betreft vertegenwoordigd in die categorie van wel het kleinere spul dat in het begin gestuurd werd, maar groter weinig tot niet, of ze sturen het niet, of ze houden het bewust buiten de media. Maar dat weten wij dan weer niet, welke van die twee het is.

En dat is ook waar het in eerste instantie om ging, het grotere spul

Roemenië is natuurlijk ook een mooi invoer- en doorvoer land om militair spul naar Oekraïne te krijgen en eruit voor reparatie. En er wordt graan vervoerd richting hun havens en naar andere landen als ik het goed heb. En ze produceren ook nog soviet ammunitie, het zou ontiegelijk rot zijn als de Russen die productiecapaciteit opblazen.
Ik denk dat daarvoor ook veel vliegtuigen aanwezig zijn om dat in de gaten te houden en te beschermen. Niet dat Rusland domme ideeën krijgt, en even die routes en opslagplaatsen onder vuur neemt.

[Voor 16% gewijzigd door sugarlevi01 op 02-07-2022 10:25]

• Yaksa
sugarlevi01 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:25:
[...]Roemenië is natuurlijk ook een mooi invoer- en doorvoer land om militair spul naar Oekraïne te krijgen en eruit voor reparatie. En er wordt graan vervoerd richting hun havens en naar andere landen als ik het goed heb. En ze produceren ook nog soviet ammunitie, het zou ontiegelijk rot zijn als de Russen die productiecapaciteit opblazen.
Ik denk dat daarvoor ook veel vliegtuigen aanwezig zijn om dat in de gaten te houden en te beschermen. Niet dat Rusland domme ideeën krijgt, en even die routes en opslagplaatsen onder vuur neemt.
Roemenië is NAVO lid. No way dat de Russen er ook maar aan denken om dergelijke doelen onder vuur te nemen want dan krijgen ze onmiddellijk de hele NAVO over zich heen.

• gekkie
  • Laatst online: 22:24
Yaksa schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:43:
[...]
Roemenië is NAVO lid. No way dat de Russen er ook maar aan denken om dergelijke doelen onder vuur te nemen want dan krijgen ze onmiddellijk de hele NAVO over zich heen.
Ik zou dan eerder aan een GRU sabotage actie denken waarvan men ze al eerder verdenkt in het oostblok in de afgelopen jaren.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:01:
[...]

Lijkt/schijnt idd een oefening met een rookscherm over de brug heen:
[Embed]
En dan? Neem aan dat ze dat ding met wat rook ook nog wel kunnen vinden.

Van mij mag het, zou een mooie opsteker zijn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

TheRicolaa10 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:55:
Reportage van VICE in de Donbas en Kharkiv. De journalist komt tevens in shelling terecht van de Russen.
[YouTube: The New Phase Of The War In Ukraine]
Voor wie geen schokkende beelden wilt zien: het begint met het ruimen van dode Russische soldaten.

De eerste minuut en 50 seconden kan geskipt worden:
YouTube: The New Phase Of The War In Ukraine

• sugarlevi01
  • Niet online
[...]

Zoals het er nu voor staat, waarschijnlijk niet.
Maar het is niet voor niets dat er ook een grotere aanwezigheid van troepen wordt opgebouwd in de Baltische staten. En ook Roemenië zijn extra troepen gestationeerd. Beter zorg je ervoor dat ze het ook niet eens durven.

En de routes lopen Oekraïne in, en het wordt daar opgeslagen. Daar wil je ook intel over geven als dat in gevaar komt. Ook lullig, als het allemaal net over grens wordt opgeblazen.

• rapture
  • Laatst online: 08:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

RoD schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:21:
Ik heb er weinig verstand van, maar gezien bovenstaande lijkt het erop dat de VS voor deange termijn meer in gaat zetten op het kopen van nieuw spul voor Oekraïne ipv bestaande voorraden aan te spreken?
NASAMS 2 is 15 jaar oud en de overstap naar NASAMS 3 is 3 jaren geleden begonnen. AIM-120B en C hebben een houdbaarheid van 15 jaren en de overstap naar AIM-120D begint. Het is nu het moment om te shoppen voor materiaal dat goedkoop afgevoerd wordt en we willen zien hoe goed het presteert tegen Russische raketten.

150k artilleriegranaten is wat de VS in 2 jaren tijd aankoopt. Westerse doctrine is op luchtoverwicht ipv artillerie gebaseerd en we waren voor buitenlandse missies zoals in Irak en Afghanistan voorbereid: het afbouwen zware wapens en houden munitievoorraden aan die niet eens 2 weken hoge intensiteit oorlog kan doorstaan. De artillerie en granaten worden op de markt gekocht.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-03 13:13
TheRicolaa10 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:55:
[YouTube: The New Phase Of The War In Ukraine]
Fijn om dingen van VICE te zien. Ik mis zo Simon Ostrovsky mbt Oekraïne.
Voor wie eens terug wil kijken hoe het in 2014 verliep. Kijk vooral de Russian Roulette serie van hem op VICE terug. Adembenemend.

https://video.vice.com/en.../55b005b5d228472a56853e79

[Voor 10% gewijzigd door PLAE op 02-07-2022 11:46. Reden: link toegevoegd]

• PLAE
[...]

Wat Rob de Wijk daarover aangaf (en daarbij zei hij dat de experts het daar aardig over eens waren) was dat er geen reactie werd verwacht vanuit de NAVO als er bijvoorbeeld een distributiepunt in Polen zou worden aangevallen.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Yaksa
PLAE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:47:
[...]Wat Rob de Wijk daarover aangaf (en daarbij zei hij dat de experts het daar aardig over eens waren) was dat er geen reactie werd verwacht vanuit de NAVO als er bijvoorbeeld een distributiepunt in Polen zou worden aangevallen.
Rob de Wijk beschouw ik inmiddels als iemand die zijn opleiding 40 jaar geleden heeft afgemaakt en sindsdien niets, maar dan ook niets meer op eigen initiatief heeft bijgeleerd. Hij leunt mijn inziens teveel op oude denkbeelden en strategieën. Hij geeft wel vaker aan dat 'experts' het ergens over eens zijn, maar hij geeft nimmer aan welke experts dat dan zijn.

• PLAE
Hij heef toegang tot talloze congressen waar gesproken wordt over dit soort zaken door mensen van onderzoeksinstituten, overheden, militairen van verschillende landen/ NAVO et cetera. Vaak mag hij niet quoten wie dat was omdat het zo werkt op dat soort congressen. Anders kan niemand daar meer vrijuit meer praten. Dat licht hij ook toe in de podcasts van hem op BNR. Het is prima kritiek op hem te hebben maar ik neem hem toch wel zeer serieus als bron. En ik vind het ook sterk dat hij een helikopterview heeft die vanuit mijn perspectief bij veel anderen ontbreekt. Heb jij hem op gekke denkbeelden kunnen betrappen?

In het verlengde daarvan interessant om naar de podcast War on the rocks te luisteren. Daar werd door enkele jonge Amerikaanse (militaire) Rusland experts recent ook een heel verhaal gehouden over tekorten die er nu zijn, omdat het de afgelopen jaren helemaal niet 'hip' was om je nog in Rusland te verdiepen.

[Voor 5% gewijzigd door PLAE op 02-07-2022 13:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gekkie
PLAE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:47:
[...]
Wat Rob de Wijk daarover aangaf (en daarbij zei hij dat de experts het daar aardig over eens waren) was dat er geen reactie werd verwacht vanuit de NAVO als er bijvoorbeeld een distributiepunt in Polen zou worden aangevallen.
Geen reactie lijkt me sterk.
Dat deze afhankelijk zal zijn van wat er precies gebeurd is en proportioneel zal zijn, dat wel, maar dat is ook geen wonder.
Dat deze reactie op zo'n eerste event ook niet per se (direct) militair hoeft te zijn ook, kan in woorden, kan ook indirect militair in daden door Oekraine spullen te geven die ze voorheen nog niet kregen etc.
Tevens zal men in de eigen publieke opinie duidelijk moeten maken waarom men hier voor kiest (voordat alle mafkezen van de wereld gaan roepen "zie je wel art. 5 dat is een papieren tijger" etc.)

Maar totaal geen reactie, het lijkt mij bijzonder sterk, maar goed ik ben dan ook geen Rob de Wijk en heb geen bergen met experts om me achter te verschuilen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

fits the description

PLAE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:00:
Heb jij hem op gekke denkbeelden kunnen betrappen?
eh, ik ga het niet voor je opzoeken van waar en wanneer precies, maar ongeveer dit:
we moeten accepteren dat de Donbas Russisch is.
Gek genoeg voor je?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• PLAE
gekkie schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:14:
[...]

Geen reactie lijkt me sterk.
Dat deze afhankelijk zal zijn van wat er precies gebeurd is en proportioneel zal zijn, dat wel, maar dat is ook geen wonder.
Dat deze reactie op zo'n eerste event ook niet per se (direct) militair hoeft te zijn ook, kan in woorden, kan ook indirect militair in daden door Oekraine spullen te geven die ze voorheen nog niet kregen etc.
Tevens zal men in de eigen publieke opinie duidelijk moeten maken waarom men hier voor kiest (voordat alle mafkezen van de wereld gaan roepen "zie je wel art. 5 dat is een papieren tijger" etc.)

Maar totaal geen reactie, het lijkt mij bijzonder sterk, maar goed ik ben dan ook geen Rob de Wijk en heb geen bergen met experts om me achter te verschuilen.
Ik bedoelde geen militair geweld inderdaad, excuus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PLAE
Het is lastig reageren op een vrije vertaling zonder context, moment waarop et cetera.

[Voor 5% gewijzigd door PLAE op 02-07-2022 13:41]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

fits the description

PLAE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:41:
[...]

Het is lastig reageren op een vrije vertaling zonder context, moment waarop et cetera.
natuurlijk

• PLAE
Ik begrijp natuurlijk wel dat jij de kritiek op hem aanstipt. Namelijk dat hij zijn visie realistisch vindt en vele anderen fatalistisch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
RoD schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:39:
Journalist van FP:
[Embed]
Beelden en claims waren al gedeeld door Oekraïne, maar de VS ziet het dus ook. Mooi nieuws. Hopelijk levert het een bijdrage aan het stoppen van de Russen.
Mooi! Dit soort wapens levert dus ook daadwerkelijk een competitief voordeel op voor de Oekrainers.

Het lijkt er alleen nog steeds op dat de leveringen van dergelijke systemen een druppel op de gloeiende plaat zijn en de Russen rustig doorgaan met hun meter voor meter terreinwinst door gewoon alles plat te schieten met simplistische (en ogenschijnlijk oneindige) artillerie.

Ik ben wel benieuwd of een Westers land zelf een schatting heeft gemaakt van hoeveel (moderne) wapens Oekraine uiteindelijk nodig heeft om echt progressie te boeken.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Skalaar
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Skalaar

What air defence doing?

PLAE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:49:
Ik begrijp natuurlijk wel dat jij de kritiek op hem aanstipt. Namelijk dat hij zijn visie realistisch vindt en vele anderen fatalistisch.
Jij begrijpt het niet. Rob probeert met dit soort uitspraken andere mensen te overtuigen dat de Donbas Russisch zou moeten zijn. Dat hij dat vindt vind ik al gevaarlijk, maar dat hij anderen ervan probeert te overtuigen, is gevaarlijk in het kwadraat.

🚫Dit bericht is verwijderd.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• gekkie
Ik vind zijn stelligheid in dat de Donbas en de Krim nu eenmaal Russisch zijn of zijn geworden vaak wat apart en daarmee eigenlijk een soort self-fulfilling prophecy scheppen, bedoeld of onbedoeld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

fits the description

ik volg hem en BNR al een tijdje niet meer, teveel, te vaak:
We moeten Putin niet boos maken;
Sancties werken niet;
Goed gedrag belonen.
kernwapens etc
Beloon goed gedrag
De Wijk blijft er op hameren: sancties zijn niet effectief zolang ze niet gekoppeld zijn aan duidelijke doelstellingen. En die duidelijkheid is er op dit moment allesbehalve: 'Ik zie bijna tien verschillende redenen. Je moet duidelijk maken welke eisen aan sancties gekoppeld zijn, én met één mond praten.' Volgens De Wijk werken sancties noch algemene doelstellingen als: beëindig de oorlog. Het moet volgens hem specifieker: 'We willen nu binnen twee maanden een vredesakkoord, en dan bouwen we het eerste sanctiepakket af. Nu buitelen we met sancties over elkaar heen, dat werkt niet. Je hebt prikkels nodig voor goed gedrag.'
Leuk bedacht, zo train je honden, zou de uitwerking van hem wel eens willen zien
'als je uit UA vertrekt stoppen we met (een aantal) sancties' is dan blijkbaar weer niet goed.

(overigens, vredesakkoord volgens de Wijk: RU blijft in Donbass en de Krim)
ColumnRob de Wijk
Wapenleveranties en sancties stoppen de oorlog niet

Dit leidt tot de prangende vraag wat met de rompstaat Oekraïne moet gebeuren. Zelenski vraagt om veiligheidsgaranties. Het Westen ontkomt er niet aan die te geven, maar dit plaatst regeringen wel voor een akelig dilemma: veiligheidsgaranties betekenen dat je de bereidheid moet hebben om met Rusland oorlog te voeren. Maar juist dat wil iedereen voorkomen, niemand zit te wachten op de nucleaire vernietiging van delen van dit continent.
Weer een column met een nucleaire dreiging, maar inderdaad RU die vertrekt is het enige wat de oorlog stopt.

[Voor 12% gewijzigd door Tens op 02-07-2022 14:17]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gekkie
PLAE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:39:
[...]
Ik bedoelde geen militair geweld inderdaad, excuus.
Ook daar zitten nog wel gradaties in.
Zelf direct militair geweld, of indirect militair geweld.

Ik denk dat het de eerste keer afhankelijk nog van de omvang, nog een forse waarschuwing is en eventueel extra wapenleveranties en nog meer troepen langs de grens.

Maar bij een volgende event zou het ook indirect militair geweld kunnen zijn via de Oekraine, daarbij zou je bijvb kunnen denken aan dan gelijk die +300km range raketten voor HIMARS leveren en duidelijk maken aan Rusland dat als Oekraine toevallig eens wat depots op Russische grondgebied raakt, je daar vanaf nu ook niet meer zo mee gaat zitten.
Tevens zou je dan wellicht wat actiever kunnen worden met je eigen sabotage acties in Rusland.

Dus er zijn wel wat meer mogelijkheden te bedenken dan gelijk zelf direct terug vuren.
Maar goed geen idee hoe de experts van Rob de Wijk daar in staan.

[Voor 3% gewijzigd door gekkie op 02-07-2022 14:17]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tens schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:15:
[...]

ik volg hem en BNR al een tijdje niet meer, teveel, te vaak:
We moeten Putin niet boos maken;
Sancties werken niet;
Goed gedrag belonen.
kernwapens etc

[...]

Leuk bedacht, zo train je honden, zou de uitwerking van hem wel eens willen zien
'als je uit UA vertrekt stoppen we met (een aantal) sancties' is dan blijkbaar weer niet goed.

(overigens, vredesakkoord volgens de Wijk: RU blijft in Donbass en de Krim)

[...]

Weer een column met een nucleaire dreiging, maar inderdaad RU die vertrekt is het enige wat de oorlog stopt.
Hij is een klassieke westsplainer. Uberhaubt de notie dat de oorlog gestopt moet worden... De oorlog moet helemaal niet gestopt worden, we moeten Oekraïne helpen om te winnen. We zien wat de geavanceerde wapens kunnen doen (M777, HIMARS bijvoorbeeld), dus het lijkt me meer dan logisch om Oekraïne veel meer te leveren. Het is een kwestie van willen.

• PLAE
Skalaar schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:06:
[...]

Jij begrijpt het niet. Rob probeert met dit soort uitspraken andere mensen te overtuigen dat de Donbas Russisch zou moeten zijn.
*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk.

[Voor 21% gewijzigd door defiant op 02-07-2022 14:55]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Iedereen al 'desk ornament' gegoogelt?

NYTimes heeft een artikeltje over het oekraïners-zijn-nazi's verhaal van de Russen. We wisten het natuurlijk al maar het grafiekje is visueel erg sterk. Duidelijk te zien wanneer de inval begon.
A data set of nearly eight million articles about Ukraine collected from more than 8,000 Russian websites since 2014 shows that references to Nazism were relatively flat for eight years and then spiked to unprecedented levels on Feb. 24, the day Russia invaded Ukraine. They have remained high ever since.

The data, provided by Semantic Visions, a defense analytics company, includes major Russian state media outlets in addition to thousands of smaller Russian websites and blogs. It gives a view of Russia’s attempts to justify its attack on Ukraine and maintain domestic support for the ongoing war by falsely portraying Ukraine as being overrun by far-right extremists.

De eerdere jaarlijkse piekjes zijn rond 9 mei, de dag dat men de overwinning op nazi-Duitsland viert.
Experts say linking Ukraine with Nazism can prevent cognitive dissonance among Russians when news about the war in places like Bucha seeps through. “It helps them justify these atrocities,” Dr. Doroshenko said. “It helps to create this dichotomy of black and white — Nazis are bad, we are good, so we have the moral right.”
Mr. Putin alluded to that history in a speech on May 9 for the Russian holiday commemorating victory over Nazi Germany. “You are fighting for our motherland so that nobody forgets the lessons of World War II,” he said to a parade of thousands of Russian soldiers. “So that there is no place in the world for torturers, death squads and Nazis.”
https://www.nytimes.com/i...e-nazis-russia-media.html

[Voor 10% gewijzigd door sugarlevi01 op 02-07-2022 14:43]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nav mijn eerdere post dat we de in de afgelopen dagen weer meer filmpjes van gesloopt Russisch materiaal te zien krijgen, hier een mooi voorbeeld:

En dan nog een dienstmededeling voor de Oryx volgers:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:07

nst6ldr

Down with Big Tech.

sugarlevi01 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:43:
Iedereen al 'desk ornament' gegoogelt?

NYTimes heeft een artikeltje over het oekraïners-zijn-nazi's verhaal van de Russen. We wisten het natuurlijk al maar het grafiekje is visueel erg sterk. Duidelijk te zien wanneer de inval begon.

[...]

[Afbeelding]

De eerdere jaarlijkse piekjes zijn rond 9 mei, de dag dat men de overwinning op nazi-Duitsland viert.

[...]

[...]

https://www.nytimes.com/i...e-nazis-russia-media.html
https://secondaryinfektion.org/ voor een inhoudelijk onderzoek hierover. Er kunnen niet genoeg mensen zijn die kennis maken met dat rapport over de grootse systematiek achter Russische propaganda, en waarom dat niet vergelijkbaar is met gekleurde berichtgeving uit Westerse media.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:11:
[...]

Ik bedoel beelden van wat er allemaal aan Russisch materiaal is vernietigd, die zijn er volgens mij nog niet.
Volgens mij leest er hier iemand mee, want er zijn net verse beelden vrijgegeven :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Veel goeie filmpjes dus vandaag, maar ondertussen:

Jammer, maar gezien het tempo van de afgelopen dagen niet onverwacht. In vervolgtweets stelt Damage Control dat het Oekraïense leger zich waarschijnlijk grotendeels al teruggetrokken heeft.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Tens schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:16:
[...]

eh, ik ga het niet voor je opzoeken van waar en wanneer precies, maar ongeveer dit:

[...]

Gek genoeg voor je?
Ik hoor graag een realistische senario en wat er dan nodig is om alleen al terug te gaan naar de grenzen van 24 februari binnen 1 jaar. Of binnen 2 jaar.

Ook ik zou dat een droomsenario vinden en niets liever willen.

Maar ik zie andere feiten. En zie niet in hoe dat zomaar terug kan veranderen.

[Voor 39% gewijzigd door Cyberpope op 02-07-2022 16:13]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Mektheb
Cyberpope schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:10:
[...]

Ik hoor graag een realistische senario en wat er dan nodig is om alleen al terug te gaan naar de grenzen van 24 februari binnen 1 jaar. Of binnen 2 jaar.

Een uitputtingsslag is nu gaande en onderweg zo min mogelijk verliezen met zoveel mogelijk schade.
Dat is nu het scenario zoals ik het zie.

Oekraïne kan pas terug pakken als het 1 meer NATO standaard Artillerie heeft.
En als het lucht overwicht heeft, en dat gebeurt pas als de F16/15 gaan binnen rollen.
En de vraag is of dat ooit gaat gebeuren.

Zolang Oekraïne niet de baas kan zijn 100% in de lucht pakken ze ben ik bang niet veel terug behalve bij Kharkiv en Kherson.

Krim en de rest van Donbass acht ik voorlopig nog onmogelijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mektheb schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:35:
[...]

Een uitputtingsslag is nu gaande en onderweg zo min mogelijk verliezen met zoveel mogelijk schade.
Dat is nu het scenario zoals ik het zie.

Oekraïne kan pas terug pakken als het 1 meer NATO standaard Artillerie heeft.
En als het lucht overwicht heeft, en dat gebeurt pas als de F16/15 gaan binnen rollen.
En de vraag is of dat ooit gaat gebeuren.

Zolang Oekraïne niet de baas kan zijn 100% in de lucht pakken ze ben ik bang niet veel terug behalve bij Kharkiv en Kherson.

Krim en de rest van Donbass acht ik voorlopig nog onmogelijk.
Eens.. probleem is dat UA ook wel dikke schade lijdt. Ze hebben het zelf over 100 doden per dag (reken maar op meer).

En zo veel artillerie gaan ze niet krijgen. De gedacht was dat westerse wapens extra zouden zijn. Maar ze raken door hun oude sovjetmunitie heen dus de westerse wapens zijn geen plus, maar een vervanging voor wat ze niet kunnen gebruiken. En zo veel munitie heeft het westen niet meer. En ze zullen zelf ook hun voorraden willen houden. Max 25% wordt weggegeven.

luchtoverwicht zie ik niet gebeuren. De russen hebben het voordeel dat ze hun beste samsystemen kunnen opstellen op hun eigen grondgebied waarmee ze feitelijk onaantastbaar worden. Daar mogen ze immers niet met door het westen geleverde wapens aangevallen worden.

Dus ik denk ook dat de onvermijdelijke gevolgtrekking is dat Putin de Dombass niet zal opgeven. En UA zie ik het niet terugpakken. Waarmee we feitelijk dus moeten accepteren dat dit stuk land in Russische handen valt en minimaal de komende 10 jaar ook zal blijven. Dat wil niet zeggen dat we het moeten erkennen als Rusland (dat nooit, waarbij nooit ongeveer 2 generaties is) maar het feitelijk wel zo zal zijn.

Hoewel zijn volledige powergrab mislukt is, haalt Putin er in grondgebied echt wel wat uit deze oorlog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yaksa
Cyberpope schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:31:
[...]Dus ik denk ook dat de onvermijdelijke gevolgtrekking is dat Putin de Dombass niet zal opgeven. En UA zie ik het niet terugpakken. Waarmee we feitelijk dus moeten accepteren dat dit stuk land in Russische handen valt en minimaal de komende 10 jaar ook zal blijven. Dat wil niet zeggen dat we het moeten erkennen als Rusland (dat nooit, waarbij nooit ongeveer 2 generaties is) maar het feitelijk wel zo zal zijn.

Hoewel zijn volledige powergrab mislukt is, haalt Putin er in grondgebied echt wel wat uit deze oorlog.
Wie is "we"? Als je daarmee de 'westerse' bondgenoten bedoeld dan hebben die daar niks over te zeggen.
De Oekraïners zullen nooit accepteren dat Putin er via landjepik weer een stuk grondgebied bij gaat krijgen, die les hebben ze sinds De Krim wel geleerd.
Dus feitelijk blijft er niks anders over dan Oekraïne maximaal steunen vanuit het westen totdat de agressor teruggedreven is aan de grens zoals die voor de Krim overname was.
Op het moment dat je Rusland namelijk een vinger geeft heb je grote kans dat op termijn je hele hand er afgehakt wordt.
Dat zie je nu al gebeuren in delen die ze 'gedenazificeerd" hebben; een russificatie op grote schaal, deporteren van mensen die het niet eens zijn met het RU regime en uitgeven van Russische identiteitspapieren aan Oekraïners.

• PLAE
Yaksa schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:50:
[...]

Wie is "we"? Als je daarmee de 'westerse' bondgenoten bedoeld dan hebben die daar niks over te zeggen.
Keep dreaming. Inmiddels bepaalt de VS natuurlijk. Wie betaalt die bepaalt.

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Qua grondgebied kan Rusland er idd op vooruitgaan, maar of ze de grondstoffen die dit grondgebied rijk is kunnen delven zoals de intentie is, vind ik maar de vraag.

Het lijkt me niet dat wanneer dit gebied veroverd is er ineens vrede zal zijn. Dus installaties bouwen om gas/olie en andere grondstoffen te delven zal wel lastig worden als er maandelijks dingen de lucht in blijven vliegen. Vind maar eens bedrijven die in zo'n onstabiel gebied willen investeren.

Ik zie Oekraïne nooit accepteren dat Rusland daar vrolijk centjes gaat staan oogsten, helemaal niet als je kijkt naar welke gruwelijkheden Rusland uitspookt.

Er is zeer diepe haat gekweekt.

Ik denk dat dit nog een lange en diep complexe situatie gaat worden.

I live inside that bubble, reality of the naive.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
[...]

het lijstje met wapens waar Ukraine om gevraagd heeft is duidelijk.
Of dat realistisch is laat ik in het midden.
Maar daarmee gaan ze de Russen binnen twee jaar terugschoppen tot achter de grenzen.

Die F16's komen sowieso. Oekraiense piloten worden daar inmiddels op getraind voor zover ik weet en dat doe je alleen als ze er daadwerkelijk mee zullen gaan vliegen.

De himars wordt succesvol toegepast door Oekraine en het westen ziet dat en traint hoe langer hoe meer (200 per dag in het VK).

Ik denk dat als we nu in winterslaap gaan en volgend jaar zomer wakker worden en kijken naar het wapentuig wat het Oekraiense leger gebruik van maakt we met onze oren staan te klapperen vergeleken met nu.
Misschien zelfs de kans dat Oekraine op 1 juli 2023 gewoon NATO-lidstaat is. De transformatie richting NATO-standaard leger is inmiddels ingezet.
PLAE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:03:
[...]

en de VS heeft inmiddels al aangegeven dat ze Oekraine steunen in wat ze willen. Ze gaan dat niet dicteren.
Oekraine gaat geen grondgebied opgeven en vecht voor het eigen land conform de grenzen van 1991.
De VS is het daar blijkbaar mee eens en steunt praktisch onvoorwaardelijk waarschijnlijk omdat dit een fantastische kans is om Rusland compleet te laten decimeren.

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 02-07-2022 18:29]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
[...]

Stop met dromen jongen, eet uw pizza.

De visie van VS/NATO is duidelijk gemaakt.
Zelfs zonder deze steun zal de strijd nog jaren verder duren:

Het lijkt me verstandig dat mensen de denkwijze van ‘de Krim afgeven en alles wordt weer zoals het was’ niet voor de Donbass en het zuiden van Oekraïne gaan invullen.

Er zijn andere tijden aangebroken…

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:14
Alpina schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:37:
[...]

Stop met dromen jongen, eet uw pizza.

De visie van VS/NATO is duidelijk gemaakt.
Zelfs zonder deze steun zal de strijd nog jaren verder duren:

[Afbeelding]

Het lijkt me verstandig dat mensen de denkwijze van ‘de Krim afgeven en alles wordt weer zoals het was’ niet voor de Donbass en het zuiden van Oekraïne gaan invullen.

Er zijn andere tijden aangebroken…
Wat ik vooral merk is dat er verbindingen zijn met het Interbellum tussen de twee wereldoorlogen. Oftewel, de tijd van vrede is voorbij. Ik denk ook dat we naar een nieuwe variant gaan van een Koude Oorlog, die niet vergelijkbaar is met de voorgaande.

game pc

• Alpina
  • Registratie: November 2019
Emryte schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:46:
[...]

Wat ik vooral merk is dat er verbindingen zijn met het Interbellum tussen de twee wereldoorlogen. Oftewel, de tijd van vrede is voorbij. Ik denk ook dat we naar een nieuwe variant gaan van een Koude Oorlog, die niet vergelijkbaar is met de voorgaande.
Dat denk ik ook.

• redwing
[...]
De VS heeft al heel duidelijk gezegd dat zij niets bepalen, maar dat Oekraine bepaalt wat er gebeurt. Ze hebben zelfs Duitsland/Frankrijk er (indirect) op aangesproken dat ze niets voor Oekraine kunnen/mogen bepalen. Bedenk daarbij dat de VS Rusland ziet als een van de belangrijkste vijanden en dus bij voorkeur zo lang mogelijk door zullen gaan.

[removed]

• Tens
  • Nu online

Tens

fits the description

[...]

Bel even met Zelensky

Pagina: 1 ... 252 253 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk
Het vliegbewegingen topic
Hulpacties Oekraïne
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee