De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 250 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.985.689 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 18:35

pro_6or

amateur_60r

Exocet kan vanonder vliegtuig worden gelanceerd, ook SU-24? Dat zou wel een gevaar zijn voor de Russische boten.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:39:
Exocet kan vanonder vliegtuig worden gelanceerd, ook SU-24? Dat zou wel een gevaar zijn voor de Russische boten.
Oekraine is slim genoeg, hebben ze al aangetoond, om een multi-angle aanval uit te voeren

Bayraktar op hoogte (of laag boven de horizon), en dan vanuit een kant een Harpoon-missile en dan gelijktijdig vanuit een andere hoek twee Su's met Exocets inderdaad.

De Russische marine gebruikt overigens ook civiele schepen als 'schild'.
Bijvoorbeeld door de schepen onder dwang een bepaalde zone in te sturen (bijv. vermoedelijk mijnenveld) waardoor ze zinken (een schip uit Estland is hierdoor gezonken geloof ik: https://www.thesun.co.uk/...ne-odessa-russia-ukraine/)

of letterlijk als schild: erachter varen. Zodat Oekraiense raketten moeilijk hun doel kunnen vinden vanwege gebroken 'line of sight'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:13

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Die dingen lijken vanaf een heleboel platformen te kunnen worden gelanceerd, en grotendeels fire & forget te zijn, dus ik voorzie dat de Oekrainse technici ze wel aan de praat krijgen. Daarnaast zijn dit de manieren om de Russische vloot ook in / rond de haven het leven zuur te maken, en daarmee halen ze dreiging weg... plus dat het na de Moskva een nog grotere blamage zou geven als ze meer belangrijke bootjes kwijtraken... Een Krivak of een Grigorovich minder maakt de kans op een Odessa-avontuur nog veel kleiner.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

luchtverdediging geactiveerd in regio Dnipro. ten oosten van Dnipro..
en tenminste twee stevige explosies in Dnipro stad.

-O-
Prisoners swap between Russian and Ukraine: 16 Ukrainian military and 1 civilian released from Russian captivity, 5 wounded
*O*

Voor zover ik weet is het nog steeds 1 UA voor 1 RF.
Helaas heeft UA geen grote voorraad RF-krijgsgevangenen, terwijl de RF wel veel Oekraieners gevangen hebben.
Kom wel eens filmpjes tegen van kleine groepjes Russen die ingerekend worden om 'toevoegd worden aan de gevangenenruilvoorraadtrommel van UA' dus ze zijn aan UA-kant wel actief mee bezig om een voorraad op te bouwen om 'their own' weer vrij te kunnen krijgen _/-\o_ :P

Discussie over werkelijke doel Kremenchuk-aanval van 27 juni
Men discussieert over een ander doel dan het winkelcentrum aan de hand van satellietbeelden, camerabeelden en waar schade is en terecht gekomen worden.
Iets ten noorden van het winkelcentrum is een fabriek verkort genoemd 'Kredmash', wat ik ervan begrijp is het een fabriek tbv wegenbouw (asfalt etc.).
De eerste raket zou het winkelcentrum hebben geraakt. Een tweede raket verder noordelijk vlak naast de fabriek:

Afbeeldingslocatie: https://liveuamap.com/pics/2022/06/28/22460055_0.jpg

Het witte gebouw is het winkelcentrum. Ten noorden van de fabriek (zie ook rode cirkel bovenin) is dus bovenstaand krater.
De camerabeelden van het groene park + vijver zijn wel te vinden op internet voor de liefhebbers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVi0UDTWAANw3BXdiunoJY6u2mk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wb6Fi7ahgISAk8KP9jbeBlT2.png?f=user_large

500 meter verschil tussen beide inslagen. tja...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zE2HTtrrKQzgI1sQmkt4u4MSLPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dBKs3KkFuQ8myMCt2nqt4qh7.png?f=user_large

[ Voor 151% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2022 17:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03:05
Er komen bevestigingen dat HIMARS zijn gebruikt voor doelen in Luhansk.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:05

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Hoewel ik je niet tegen zal spreken is het niet alleen Baudet ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
Blijkbaar posten Russische CEO’s, van Russische militaire fabrieken, videos op Youtube van hoe ze de wapens etc. produceren. Hierdoor is het duidelijk dat die militaire fabrieken machines gebruiken van Duitse makelarij. Vooral machines van de bedrijven Siemens en Heidenhain.

Hierdoor zijn de Russen ook bang dat wij als Westerse landen die machines op afstand uitzetten en daar debatteren ze al jaren over. Ook is het volgens de CEO van de ‘Institute for the digital intellectual systems’ A. Zelensky (niet verwarren met de Oekraïense president) een zwakte van de Russische industrie

De bijbehorende thread maakt het nog duidelijker.

Daarnaast nog wat anders. De Russische luchtmacht is al op zoek naar onderdelen voor hun vliegtuigen. Dit zijn dan standaard geïmporteerde onderdelen, bron. De sancties blijken dus al te werken voor de luchtvaart

[ Voor 14% gewijzigd door Emryte op 28-06-2022 18:13 ]

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-08 20:13

dr.lowtune

Deugt niet

Emryte schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:06:
Blijkbaar posten Russische CEO’s, van Russische militaire fabrieken, videos op Youtube van hoe ze de wapens etc. produceren. Hierdoor is het duidelijk dat die militaire fabrieken machines gebruiken van Duitse makelarij. Vooral machines van de bedrijven Siemens en Heidenhain.
[Twitter]
[Twitter]
Hierdoor zijn de Russen ook bang dat wij als Westerse landen die machines op afstand uitzetten en daar debatteren ze al jaren over. Ook is het volgens de CEO van de ‘Institute for the digital intellectual systems’ A. Zelensky (niet verwarren met de Oekraïense president) een zwakte van de Russische industrie
[Twitter]
[Twitter]
De bijbehorende thread maakt het nog duidelijker
Beetje sensatie…zodra een PLC draait, dan kan deze decennia lang het programma uitvoeren wat er op staat. Dan heb je geen support meer nodig (tenzij je ineens andere sensoren e.d. in je machine zet of functionaliteit wil wijzigen).

Als die machines bijvoorbeeld 5 jaar geleden zijn opgeleverd, dan draaien ze nog wel een tijdje door zonder hulp van een software engineer. Dan kan je die bedrijven van alles vragen, maar wat ze deden was toen niet illegaal of discutabel.

Overigens vind ik het uiteraard wel heel jammer als die machines erg degelijk blijken en niet snel kapot gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
dr.lowtune schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:16:
[...]
Beetje sensatie…zodra een PLC draait, dan kan deze decennia lang het programma uitvoeren wat er op staat. Dan heb je geen support meer nodig (tenzij je ineens andere sensoren e.d. in je machine zet of functionaliteit wil wijzigen).
Als die machines bijvoorbeeld 5 jaar geleden zijn opgeleverd, dan draaien ze nog wel een tijdje door zonder hulp van een software engineer. Dan kan je die bedrijven van alles vragen, maar wat ze deden was toen niet illegaal of discutabel.
Dat valt nog maar te bezien, de PLC draait idd gewoon door, maar de machinebediende moet dat wel op het switchboard kunnen zien. Ik herinner me nog dat Siemens daarvoor lampjes onder het switchboard had geplaatst in speciale fittingen die op de besturingsprint gesoldeerd waren. Het leken gewoon simpele lampjes, ware het niet dat de bajonetsluiting (en de lampjes) speciaal en exclusief voor Siemens waren ontworpen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 07:50

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

In de Volkskrant Liveblog spreekt oud president Medvedev een Wo III dreigement uit zou de NATO de Krim aanvallen, want de Krim is van Rusland[....]
De voormalige president van Rusland Dmitri Medvedev waarschuwde maandag dat als de Navo het schiereiland de Krim binnendringt, Rusland dat zal opvatten als een oorlogsverklaring. Dat zou tot een Derde Wereldoorlog kunnen leiden, aldus Medvedev, tegenwoordig plaatsvervangend voorzitter van de Russische Veiligheidsraad.

'Voor ons is de Krim deel van Rusland. En dat betekent voor altijd', zei Medvedev tegen een Russisch weekblad. 'Dat is een oorlogsverklaring tegen ons land. En als dit wordt gedaan door een Navo-lidstaat, betekent het een conflict met de hele alliantie, een Derde Wereldoorlog. Een complete catastrofe.'

Medvedev waarschuwde ook dat als Zweden en Finland lid worden van de Navo, Rusland zijn grenzen zal versterken en zich zal klaarmaken voor 'vergeldingsmaatregelen'. Dat zou kunnen inhouden dat Rusland Iskander-raketten 'op hun drempel' plaatst, aldus de oud-president.

Rusland annexeerde het schiereiland de Krim in 2014. Oekraïne en een groot deel van de internationale gemeenschap erkennen de regio niet als Russisch grondgebied.
Bij zo'n uitspraak bedenk ik mij altijd, wat bepaalt dat de uitspraak nu wordt gedaan? Het opschakelen van de NATO troepen naar 300.000 kan een reden zijn. Een andere reden kan een interne zijn. Bijvoorbeeld dat Ruslands' troepencapaciteit in Oekraïne nu wordt uitgerekt, naar de opvatting van Rusland zelf tenminste.

Wat de reden ook is, voor Rusland is een aanval op de Krim inmiddels blijkbaar niet meer een verre realiteit. Nu kan je zo'n dreigement als beangstigend beschouwen. Je kan er ook hoop uit putten. De uitspraken worden schriller, en Rusland spreekt haar angsten uit. En dat andere dreigement jegens de NATO uitbreiding met Zweden en Finland, tsja, ik kan dat niet anders dan pathetisch noemen. Dat woord is iets te vaak van toepassing op acties van Rusland. Hebben ze nu echt geen zelfreflectie?

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emryte
Oryx heeft de grens van 800 verloren tanks aan Russische zijde behaald.
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1541806477056397312?s=21&t=PKgLjKQi2VqpsM4wn8Eujw]

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:34
Tens schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:53:
[...]
Daar zitten we allemaal de meesten van ons hier ook op te wachten.
Mjah, van veel afhankelijk, o.a. of Rusland versneld mensen en spullen in de meatgrinder blijven stoppen, dan hoeft de kwaliteit niet geweldig te zijn om toch het omslagpunt te vertragen (echter hollen ze zich zelff dan nog verder en steeds sneller uit als het goed is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-07 16:24
Emryte schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:26:
Oryx heeft de grens van 800 verloren tanks aan Russische zijde behaald.
[Twitter]
Mooie cijfers. Ik ben benieuwd wanneer Rusland eens gaat inzien dat de verliezen die ze lijden niet vol te houden zijn. Straks is er geen Russische tank meer over....

En ja, ik weet dat ze nog een aantal roestende tanks ergens bij een sloop hebben staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:24:
In de Volkskrant Liveblog spreekt oud president Medvedev een Wo III dreigement uit zou de NATO de Krim aanvallen, want de Krim is van Rusland[....]
[...]

Bij zo'n uitspraak bedenk ik mij altijd, wat bepaalt dat de uitspraak nu wordt gedaan? Het opschakelen van de NATO troepen naar 300.000 kan een reden zijn. Een andere reden kan een interne zijn. Bijvoorbeeld dat Ruslands' troepencapaciteit in Oekraïne nu wordt uitgerekt, naar de opvatting van Rusland zelf tenminste.

Wat de reden ook is, voor Rusland is een aanval op de Krim inmiddels blijkbaar niet meer een verre realiteit. Nu kan je zo'n dreigement als beangstigend beschouwen. Je kan er ook hoop uit putten. De uitspraken worden schriller, en Rusland spreekt haar angsten uit. En dat andere dreigement jegens de NATO uitbreiding met Zweden en Finland, tsja, ik kan dat niet anders dan pathetisch noemen. Dat woord is iets te vaak van toepassing op acties van Rusland. Hebben ze nu echt geen zelfreflectie?
prima toch dat ze Iskanders op de drempel neer zetten? hoeven de NATO-raketten niet zo ver Russisch grondgebied in te vliegen om ze te vernietigen >:)

Maar goed, militair gezien heeft Rusland echt een probleem als Finland aanvalt. Er is maar 1 toegangsweg vanuit 'Moskou' naar de marinebases in het noorden en die ligt 'vlakbij' de Russische grens. Met een klap zijn ze dan de toegang tot hun Noordelijke Vloot kwijt.

Maar goed, als Rusland gewoon een goede buur zou zijn, zouden ze niet bang hoeven zijn dat het westen binnenvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-08 19:27
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:09:
Dus als we Oekraine willen steunen danwel onafhankelijker willen worden van Rusland zullen we dag in dag uit moeten beseffen wat er gaande is:

- trap er niet in, trap niet in de Kremlin-retoriek die soms heel logisch klinkt en ook omarmd en gebezigd wordt door partijen als FvD van Baudet
- soms beseffen mensen niet eens dat ze de retoriek echoeën maar denken ze het werkelijk in alle onschuld, terwijl ze vergeten dat het propaganda is met als enige doel het zaaien van verdeeldheid in het westen

Laten we er niet in trappen, niet intuinen, niet verslappen, niet verzwakken.

Want als Rusland stopt met vechten, is de oorlog voorbij.
Want als Oekraine stopt met vechten, houdt Oekraine op te bestaan.
Rusland is hier de enige aanvaller, vanuit een achterhaald 19e eeuws sentiment dat echter niet compatible is met de 21e eeuw.
Een grootheidswaanzin van een collectief waandenkbeeld dat de hele wereld tegen ze is en hen aan wil vallen en Rusland zich daarom moet verdedigen.
De werkelijkheid is dat niemand Rusland wil aanvallen. De westerse wereld wil gewoon handel drijven in goede verstandhouding tussen soevereine landen.
^^dat dus.
En niet dit:
Russia will end offensive if Ukraine surrenders - Kremlin
A little more now from Dmitry Peskov, the Kremlin spokesman.

He says Russia will end its offensive in Ukraine as soon as Kyiv surrenders.

He urges Ukrainian authorities to order their troops to lay down arms.

"The Ukrainian side can stop everything before the end of today," Peskov said, according to the Agence France-Presse news agency.

"An order for the nationalist units to lay down their arms is necessary."

Ukrainian President Volodymyr Zelensky has repeatedly said his country's troops will not surrender and that they will eventually be victorious in the war.
8)7
Gratis tip voor Peskov: Als jullie zelf stoppen is de oorlog ook voorbij.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:51

Shabbaman

Got love?

Bij zo'n uitspraak bedenk ik mij altijd, wat bepaalt dat de uitspraak nu wordt gedaan?
Ja precies, dat dacht ik ook. Waarom specifiek de Krim? Is er HIMARS-langeafstandsammo geleverd ofzo? Heel raar.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
F*ck you russia, Snake island nog steeds een dingetje:
https://www.france24.com/...ial-in-russia-ukraine-war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:59
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:10:
luchtverdediging geactiveerd in regio Dnipro. ten oosten van Dnipro..
en tenminste twee stevige explosies in Dnipro stad.

-O-

[...]

*O*

Voor zover ik weet is het nog steeds 1 UA voor 1 RF.
Helaas heeft UA geen grote voorraad RF-krijgsgevangenen, terwijl de RF wel veel Oekraieners gevangen hebben.
Kom wel eens filmpjes tegen van kleine groepjes Russen die ingerekend worden om 'toevoegd worden aan de gevangenenruilvoorraadtrommel van UA' dus ze zijn aan UA-kant wel actief mee bezig om een voorraad op te bouwen om 'their own' weer vrij te kunnen krijgen _/-\o_ :P

Discussie over werkelijke doel Kremenchuk-aanval van 27 juni
Men discussieert over een ander doel dan het winkelcentrum aan de hand van satellietbeelden, camerabeelden en waar schade is en terecht gekomen worden.
Iets ten noorden van het winkelcentrum is een fabriek verkort genoemd 'Kredmash', wat ik ervan begrijp is het een fabriek tbv wegenbouw (asfalt etc.).
De eerste raket zou het winkelcentrum hebben geraakt. Een tweede raket verder noordelijk vlak naast de fabriek:

[Afbeelding]

Het witte gebouw is het winkelcentrum. Ten noorden van de fabriek (zie ook rode cirkel bovenin) is dus bovenstaand krater.
De camerabeelden van het groene park + vijver zijn wel te vinden op internet voor de liefhebbers.

[Afbeelding]

500 meter verschil tussen beide inslagen. tja...

[Afbeelding]
Ik zie net de beelden van het park. Wat een inslag. Verder erg vervelende beelden ouders/grootouders met kinderen rennen voor hun leven.
Wat ik kan zien komen in ieder geval de mensen uit het park er redelijk goed vanaf. Op de trauma’s na dan…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Alpina schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:07:
[...]

Ik zie net de beelden van het park. Wat een inslag. Verder erg vervelende beelden ouders/grootouders met kinderen rennen voor hun leven.
Wat ik kan zien komen in ieder geval de mensen uit het park er redelijk goed vanaf. Op de trauma’s na dan…
laat ik ze dan toch maar posten.
De disclaimer zit aan het begin van het filmpje zelf: some people may find this footage distressing.
Je ziet geen bloed oid dit zijn beelden uit een nabijgelegen park.
Maar het is goed zichtbaar dat je nooit in de buurt van een explosie moet zijn: wat een debris splashes in het water.
En de roodgele shockwave is ook 'prachtig' te zien. Word je gewoon door weggeblazen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
[...]

Hoeven ze toch niet bang voor te zijn, Oekraïne is geen NATO en die trapte er wel uit.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nog zes erbij.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
Goed nieuws, al denken we maar 6, elke is er 1.

Las net ook dat de training van de Noorse afweer systemen ook al een maand onderweg schijnt te zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mektheb
Zou het dan echt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yW7Fj689s9RLjztmCd5MeuF95yQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhHrNKV7Qf8ZMs7PeJbpXDI2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:30
De NOS en NU.nl kwamen zojuist met een push notificatie. Waardoor zou Turkije opeens overstag zijn gegaan? Daar lees je nu nog niks over.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
RobinNL schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:37:
[...]

De NOS en NU.nl kwamen zojuist met een push notificatie. Waardoor zou Turkije opeens overstag zijn gegaan? Daar lees je nu nog niks over.
Vraag het mij af, denk iets met de F35

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Hij heeft er vast iets moois uit weten te slepen die ouwe boef van een Erdoğan >:) We zullen er vermoedelijk snel meer over horen.

Desondanks wel prima nieuws, en een goede aanwinst voor de NATO lijkt me. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1312488

Mektheb schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:40:
[...]

Vraag het mij af, denk iets met de F35
Dat denk ik niet, de Amerikanen staan er niet om bekend dat ze losjes omgaan met informatiebeveiliging. Ik gok eerder op f-16's. Las ik ook al ergens, zal even voor je kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mooi nieuws :) Zweden en Finland komen gewoon bij de NAVO en Turkije heeft er zeker een mooie deal uit weten slepen.

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 1312488

Anoniem: 1312488 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:52:
[...]

Dat denk ik niet, de Amerikanen staan er niet om bekend dat ze losjes omgaan met informatiebeveiliging. Ik gok eerder op f-16's. Las ik ook al ergens, zal even voor je kijken.

Gevonden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49
Heeft Putin toch maar weer mooi voor elkaar gekregen. De noordflank van de Navo komt verder naar het oosten te liggen met 2 nieuwe lidstaten, pal tegen Rusland aan, en de zuidflank wordt versterkt met modernere F16's.

Nou die S400's nog uit Turkije weg. Het strategisch genie.

[ Voor 4% gewijzigd door SkiFan op 28-06-2022 21:01 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Goed nieuws :) lijkt mij een historisch moment een uitbreiding met twee van zulke enorme landen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit zou de deal zijn. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
Met andere woorden, verdachte Koerden mogen snel nog het land verlaten voor ze gehaald worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mektheb schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:18:
[...]

Met andere woorden, verdachte Koerden mogen snel nog het land verlaten voor ze gehaald worden.
Ik betwijfel het omdat veel van die "verdachten" al niet uitgeleverd mogen worden vanwege Zweedse gerechtelijke bevelen. Dat weet Erdogan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

wat kan het Erdogan schelen, zolang de 'terroristen' maar niet naar Turkije komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Voordat mensen denken dat er straks 300.000 NAVO militairen aan de oostgrens van Europa staan, kijkend naar rijen Iskander-raketten hieronder uit een Volkskrant artikel hoe men zich die troepenverdeling van die 300.000 militairen voorstelt. Ik pak allen de stukken eruit die op die troepenverdeling terugslaan:

eerst nog even waarom die uitbreiding van 40.000 naar 300.000 militairen voor de rapid response force? En waarom de organisatiestructuur op de schop moet? De Estse premier weet dat kernachtig samen te vatten:
De Estse premier Kaja Kallas wees er in de Financial Times op dat haar land onder het huidige systeem ‘van de kaart zou worden geveegd’ bij een Russische aanval. Het uiteindelijke compromis is een uitdrukking van de complexiteit van de verschillende veiligheidsbelangen van de dertig bondgenoten. En een uitdrukking van de politieke én militaire beperkingen om de Baltische wensen helemaal in vervulling te laten gaan.
De frontlijn landen hadden het liefst die 300.000 aan de grens gehad. Uiteindelijk werd dit een typisch NAVO ultimatum:
Er komen geen permanente bases, maar wel een structuur inclusief de kern van hoofdkwartieren, materieel en andere voorraden. Die zou, door snel ingevlogen troepen, de verdediging van deze landen moeten kunnen garanderen. Navo-chef Stoltenberg belooft dat de Russen de Estse hoofdstad Tallinn niet zullen kunnen veroveren. De Saceur (Supreme Allied Commander Europe, de hoogste Navo-generaal) krijgt de beschikking over veel meer parate troepen dan voorheen. Die zullen deels gecommitteerd zijn aan de verdediging van bepaalde sectoren van het bondgenootschap, net als in de Koude Oorlog.
Samenvattend betekend dit dat de meeste van die 300.000 militairen als uitgangspunt in eigen land gestationeerd zullen zijn:
Dat de meeste parate troepen in eigen land gestationeerd zullen blijven, garandeert hun optimale gebruik, zeggen West-Europese experts. Want wie weet waar ze nodig zullen zijn? De oostflank is niet de enige bron van instabiliteit langs de Navo-grenzen, zoals de zuidelijke lidstaten met recht betogen. Zij kijken onder meer met grote zorgen naar de instabiliteit in de Sahel, waar ze de greep op verliezen en waar Rusland invloed wint. Ook de oplopende spanningen tussen Marokko en Algerije worden maximaal door Rusland aangewakkerd.
Voor sommige landen betekend dat grote aantal troepen drstisch uitbreiden:
Aangezien onzekerheid troef is, staat er een premie op flexibiliteit. Om die te waarborgen moeten de gereedheid en paraatheid drastisch omhoog – wat een grote opgave wordt voor de Europese krijgsmachten die zichzelf de afgelopen 25 jaar deels hebben wegbezuinigd.

Met de huidige voorraden van sommige krijgsmachten kunnen we totale oorlogvoering als in Oekraïne maar kort volhouden en dan houdt het wel weer op. Maar gelukkig zijn we wel op tijd om bij te sturen
Die laatste zin vind ik dan weer curieus. Deze ontwikkeling had ook in 2014 ingezet kunnen zijn. Industrie is nog wel op te schalen, maar de huidige arbeidsmarkt is competitief.

Positieve vibe is wel de toetreding van Zweden en Finland, die doet de benodigede capaciteit aan militairen verdeeld worden over meerdere landen. Ook is de Baltische zee bijna geheel omringd door NATO landen, afgezien van een stukje Rusland en Kaliningrad. Dit maakt het strategische Gotland beter te verdedigen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOTMUM0Dy_VNgdYPua39x8l-Aws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXifdkloqJv9VWcGERA166R7.jpg?f=fotoalbum_large

En edit: het verbetert de toegankelijkheid van Estland, Letland en Litouwen via die nieuwe assen Zweden- Gotland en Finland.Hierdoor wordt de Suwalki gap tussen Kaliningrad en Belarus minder kritisch als doorvoerroute:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OK3gvKKAriX93qWxZGcksKA4xvk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SVdqBoPABE9vr6lofw41P3N1.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 28-06-2022 22:00 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 30-07 12:28

Yucon

*broem*

SkiFan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:01:
Nou die S400's nog uit Turkije weg. Het strategisch genie.
Wie weet met een strikje erom richting Amerika.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
Welkom Finland en Zweden! De Baltische zee is nu een NAVO zee 8)

Geweldige nederlaag voor Poetin!

[ Voor 25% gewijzigd door jaapstobbe op 28-06-2022 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-08 10:15

bloody

0.000 KB!!

Herinner het naar de bodem gejaagde Russische landingsvaartuig bij die pier.
Blijkbaar is er weer iets aan de hand daar, want er zijn explosies gemeld:

Het is nog onduidelijk wat het is, hopelijk morgen meer nieuws.

nope

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Emryte
En hier ben ik weer met een lang draadje over verschillende updates omtrent de frontlinies en mogelijke toekomstverwachtingen. En ik ga niet alles voor kauwen.

De verschillende frontlines

Algemeen
De doelen van Rusland en Oekraïne volgens de twitteraar Jomini of the West
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxgN-9ah6fPPG_DmFByVR9jOmiU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MsGajzmKvb0ohunEYgLdPblo.png?f=fotoalbum_large

En gehele overzicht van het front.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FWTLT5IWQAIARJv?format=jpg&name=4096x4096
En ook belangrijk, het weer overzicht.
Kharkiv front
Vrij vloeiende frontlinies, Oekraïne probeert Rusland weg te duwen zodat Kharkiv niet door artillerie geraakt kunnen worden. Terwijl Rusland probeert Oekraïne meer richting Kharkiv te duwen om zo Belgorod buiten het bereik van Oekraïense artillerie te houden. Wat ook opvallend is dat Oekraïne nog aan de rechter oever aanwezig bij het plaatsje Staryi Saltiv (dus de rechteroever van Severski Donets). Daarnaast verwachten zowel de twitteraar Jomini of the West als Michael Kofman niet dat Oekraïne de mankracht heeft om Rusland terug naar de grenzen te duwen of Izyum te bedreigen.

Het zal daarom een vloeiende, maar vooral statische frontline blijven, Jomini verwacht ook de komende 96 uur vrij weinig veranderingen voor Oekraïne. Voor Rusland verwacht hij dat ze vooral druk zullen zetten op Rubizhne richting Staryi Saltiv om de druk op de bevoorrading tussen Belgorod en Izyum te verlagen.
De Severodonetsk/Lysychansk pocket
Bronnen moeilijk leesbaar, maar probeer mijn best.
Oekraïne heeft hier veel moeite, het initiatief ligt nu bij Rusland. Ook al had Rusland moeite met het doorbreken bij Popasna, is ze dat nu aardig gelukt. Ze zijn (wat wij al weten) teruggetrokken uit Severodonetsk hebben ze nog controle over Lysychansk. Apart is het geen belangrijk strategisch doel, gezamenlijk wel. Waarom? Dit komt, omdat voor Rusland het dan makkelijker wordt om het noorden van de Donetsk oblast binnen te stormen.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FWWVqN_XoAIwOOU?format=jpg&name=4096x4096

Beide kampen leiden zware verliezen van manschappen tot apparatuur en dat zal door blijven gaan. Ook staan de logistieke en comunnicatie lijnen van Oekraïne onder druk door de druk op de T1302 snelweg. Mocht Lysychansk omzingeld worden (of die kans is er) dan verwacht Jomini dat het Oekraïense leger zich terugtrekt. Rusland zal de druk blijven opvoeren door reserves in te zetten om de pocket te kunnen sluiten. Oekraïne zal haar defensie linies proberen te versterken om het Russische initiatief stop te zewtten. Ook verwacht Jomini dat Oekraïne haar voortgang ten westen van Izium door zal blijven zetten met als doel om de druk ten noordwesten van Slovyansk te verminderen.

Mocht Rusland het lukken om toch die pocket in haar bezit te krijgen dan zal Oekraïne zich terugtrekken naar de hoogtes ten westen van de T0513 snelweg. Hier heeft Oekraïne een verdedigingsvoordeel. Ook zijn Kramatorsk en Slovyansk zwaar versterkt voor het verdedigen. Als Rusland daar wilt komen, moeten ze eerst nog Bakhmut zien te veroveren en de verwachten daarvan zijn laag.

Extra info:

Zaporizhzhia-Donetsk front
Geen grote gebeurtenissen, Oekraïne doet vooral lokale aanvallen met lokale voortgangen. De enige uitzondering is ten zuiden van Vuledar. Daar is de frontline 10km naar het zuiden verschoven en zijn een aantal dorpen bevrijd. Michael Kofman denkt vooral dat de Russischie lijnen hier dun verspreid zijn vanwege de activiteiten bij de Severodonetsk/Lysychansk frontlinie.

Daarnaast neemt het verzet in de zuidelijke gebieden toe. Konvoois worden onder andere aangevallen, maar ook de administratie van Rusland, dit gebeurt in Melitopol en Mariupol.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FWTMY8UXEAETs7b?format=jpg&name=4096x4096
Odessa-Kherson front.
Veel activiteit vanuit de Oekraïense kant, vrij weinig van Rusland. Frontlinies zijn vrij vloeiend, maar de eerste verdedigingslinie van Rusland is gevallen of betwist. Er is geen grote doorbraak van Oekraïne mogelijk, omdat Oekraïne evenveel bataljons inzet als Rusland heeft aan BTG's. Dit zijn er volgens Jomini of the West ongeveer tussen de 13 á 15.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FWTMiLoXgAEuw-h?format=jpg&name=4096x4096
Ook is het zo dat in dit gebied de Russische linies het meest verspreid zijn en Oekraïne langzamerhand dichter bij de stad Kherson komt. Rusland legt de nadruk dan wel op de Donbas, maar volgens Michael Kofman is economisch en strategisch gezien Kherson een belangrijker punt (hij geeft niet aan waarom).

De verwachtingen zijn dat de komende 96 uur Rusland zal verdedigen op de aanvallen van Oekraïne om ze stop te zetten. Ook is volgens Jomini de pcoket bij Davydib Brid nog steeds aanwezig, maar dit wordt ook tegen gesproken. Ik weet dus niet hoe dit zit, maar mocht het nog aanwezig zijn dan zal Oekraïne haar positie daar vergroten en versterken. Ook worden de logistieke depots van Rusland non-stop bestookt door Oekraïnse artillery rondom Kherson.
Zwarte zee
Er vindt meer activiteit plaats in de zwarte zee. De blokkade duurt voort, maar wordtr wel bemoeilijkt door de anti-ship raketten die Oekraïne heeft ontvangen. Ook neemt de hoeveelheid troepen en apparatuur op Snake Island toe, omdat Rusland bang is dat het teruggenomen wordt. Verwachtingen zijn dat Rusland haar verdediging op Snake Island zal versterken met troepen en apparatuur. Beide kampen zullen elkaar ook blijven bestoken met raketten.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FWTNKvXX0AUjcZo?format=jpg&name=4096x4096
Afsluiting
Nog wat extra belangrijke informatie die meer algemeen geldt.

Zoals iedereen hier op tweakers weet is het een uitputtingsoorlog geworden. Rusland heeft het voordeel met betrekking tot artillerie, maar mist de manschappen en materieel om een goede doorbraak te creëeren. Beide hebben last van het feit dat wat ze bereiken klein is, maar veel kost qua manschappen en materieel. Rusland is sterk afhankelijk van de mankracht van LDNR, Wagner, vrijwilligers en reserves. Zij nemen het grootste deel van de verliezen. LNR was vooral aanwezig in Severodonetsk en ze dienen als infanterie.

Voor Oekraïne geldt dat de verliezen hebben gezorgd dat ze afhankelijk zijn geworden van de territoriale strijdkrachten en troepen van lagere kwaliteit. Het toont niet aan dat Oekraïne op instorten staat. Ook heeft Oekraïne last van een tekort aan zware artillerie en munitie. Ze proberen het Westen te motiveren om sneller de tekorten aan te vullen.

De oorlog zal nog een lange duren en sowieso de gehele zomer. De verliezen kunnen alleen leiden tot een operationele pause om de troepen t versterken. Dit kan dan volgens Micheal Kofman leiden tot een vloeiendere frontlinie. Ook geeft hij aan dat de Donbas in het voordeel van Rusland is, maar de lange termijn trends in het voordeel van Oekraïne zijn (op dit moment). Dit blijft aleen afhankelijk van het westen, maar hij verwacht dat het een langdurige oorlog wordt. Ook denkt hij dat Rusland niet de cappaciteit heeft om verder te komen dan het volledig bezetten van Luhansk Oblast.

game pc

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Rusland is trouwens een relletje aan het bouwen met Noorwegen over Svalbard (Spitsbergen).
Aangezien Noorwegen geen zin heeft om Russische goederen over hun grondgebied daarheen te laten verschepen.

Eerder deze week hebben ze het al geprobeerd.
https://thebarentsobserve...g-shipped-mainland-norway

Maar officiële verzoek is nu ook afgewezen.
https://tass.com/world/1472785 (Ja tass)
STOCKHOLM, June 28. /TASS/. Norway refused to allow transport of goods for Russian settlements in Svalbard via Storskog border crossing point, Norwegian NRK TV Channels says on Tuesday, citing the comment of the country’s foreign ministry.

"The specific request to authorize freight transportation was rejected," the Norway’s Foreign Ministry said.

According to the TV Channel, the Russian embassy in Oslo sent the request related to "the authorization to carry foods for Russian miners’ settlement Barentsburg on behalf of Arcticugol Company."

Goods to Russian settlements in Svalbard were normally delivered from Murmansk to Tromso by trucks via Storskog, the single checkpoint on the Russian-Norwegian border, and then to Barentsburg by sea. About 500 persons are living in the settlement, including miners working on coal mines of Russia’s Arcticugol.
Iets uitgebreider:
https://norway.postsen.co...K-Troms-and-Finnmark.html

Op zich niet zo heel veel aan de hand.
Earlier this week, NRK was in contact with the Russian Consul General, Sergei Gushchin. He says the situation is stable. They are working to get exemptions for the goods on humanitarian grounds.

Later, he went into more detail to the Russian website news.ru. According to him, Trust Arktikugol has other ways of transporting goods. They are not threatened by hunger, but the sample is reduced.

– There is less fruit and vegetables in the shops. In addition, there is not enough Russian flour and dairy products, he told the newspaper on Christmas Eve.

He also pointed out that spare parts, medical and technical equipment are usually transported via Tromsø. This is now not delivered.
Wel een bijzondere situatie daar.

https://news.topwirenews....-news-news-report-by-afr/

Het is van Noorwegen, maar andere landen mogen er behoorlijk vrij gebruik van maken. Dat wist ik niet.
These spectacular islands of glaciers and mountain peaks, halfway between Norway and the North Pole, are a strategic and economic bridgehead not only for Moscow but also for Beijing.

All because of one of the most bizarre and least understood international agreements ever concluded, which gives Norway sovereignty but allows the citizens of 46 countries to exploit the islands’ potentially vast resources on an equal footing.

That’s why 370 Russian and Ukrainian miners from the Donbass work in Barentsburg, a remote corner of Svalbard where the Soviets have been digging for coal for decades and where it’s pitch black for almost three months of the year.
Hoe lang zou het duren, voordat het verandert van 'het is deel van onze geschiedenis maar niet van ons' naar 'het is deel van onze geschiedenis en dus van ons' ?
“Spitsbergen has been covered in Russian sweat and blood for centuries,” Moscow Consul Sergei Gushchin said.

“I’m not saying it’s not Norwegian territory, but it’s part of Russian history,” he added.
En stel dat er wat NATO presence komt, dat ze gaan klagen over de dreiging vanaf daar?
Nuclear submarines of the mighty Russian Northern Fleet also have to pass close to Svalbard’s southernmost Bear Island in order to reach the North Atlantic.

Russia’s “main interest is to avoid a situation where others use[the islands]offensively,” said political scientist Arild Moe of Norway’s Fridtjof Nansen Institute.

To make sure that happens, “they maintain an appropriate presence and are watching what’s going on very closely,” he added.
Noren hebben wel humor trouwens. Met hun natuurparken, die ze toevallig precies om de Russische gebieden heen hebben gezet.
Moscow accuses Norway of paralyzing its environmental protection ambitions, for example with strictly controlled Russian helicopter flights.

“We have started to create nature reserves around Russian sites,” admitted former diplomat Sverre Jervell, the architect of Norway’s policy in the Barents Sea, which separates the islands from Norway and Russia.

This “wasn’t officially done” to restrict the Russians, Jervell said, but in reality that’s exactly what happened. “Of course we had good arguments, the environment is very fragile,” he said.

And Norway was bound by treaty to protect the nature of the islands. “But we have specially protected the areas around Russian sites.”
China zit ook een tikkeltje vervelend te doen.
Two marble lions – symbols of Imperial China – guard the entrance of the Norwegian-owned building known to its residents as the Yellow River Station.

According to Torbjorn Pedersen, a political scientist at Norway’s Nord University in Bodo, this is a blatant example of “flag-waving”.

“Some foreign capitals … raise their presence there as national stations and strategic bases, potentially giving them claims to political power and influence in the islands and in the wider Arctic region,” he wrote in the Polar Journal last year.

“Some of the research presence in Svalbard may seem geopolitically motivated,” added Pedersen.

“If consolidated, the strategic presence could potentially embolden some… including major powers with regional aspirations and become a real security challenge for the host nation of Norway.”
Nog een reisverhaal van de BBC, die nog snel even naar Pyramiden af zijn gereist, nu het nog kan.
https://www.bbc.com/trave...mining-town-in-the-arctic

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant Liveblog:

De overheid van Bulgarije, dat bloot staat aan directe druk van haar Russiche buren bijt van zich af door 70 Russische diplomaten uit te zetten:
Bulgarije zet zeventig Russische diplomaten uit die het van spionage-activiteiten verdenkt. Daarmee halveert het aantal diplomaten van Moskou in het land. Ze hebben tot zondag om het land te verlaten. Het land verlaagt ook het aantal Russische diplomaten dat in Bulgarije aanwezig mag zijn: maximaal 48.

Het Russische persbureau Tass citeert een anonieme overheidsbron die zegt dat Rusland zal reageren. Dit heeft Rusland vooralsnog niet gedaan.

Rusland en Bulgarije onderhielden relatief goede relaties, totdat Rusland Oekraïne binnenviel. Bulgarije, lid van de EU en de Navo, werd als een van de eerste Europese landen van het gas afgesneden omdat het weigerde in roebels te betalen.
Voor jullie kader Bulgarije ontsloeg, al voor het stoppen van de gasleveringen, in Februari haar eigen minister van Defensie
Premier Kiril Petkov ontsloeg in februari verder zijn minister van Defensie omdat die het steeds had over een ‘speciale militaire operatie’, de term die Moskou gebruikt, in plaats van ‘oorlog’. Het land repareert Oekraïens wapentuig, maar stuurde zelf geen wapens.

‘Dit is geen daad van agressie richting het Russisch volk’, zei Petkov over het wegsturen van de diplomaten. ‘Als buitenlandse overheden zich proberen in te mengen met onze binnenlandse aangelegenheden, hebben we instituties die reageren.’
Het is naar mijn mening mooi om te zien dat een land met een Oostblok achtergrond zich zo heeft omgevormd dat het de rug recht kan houden tegen de Russische druk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
teacup schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:15:
Volkskrant Liveblog:

De overheid van Bulgarije, dat bloot staat aan directe druk van haar Russiche buren bijt van zich af door 70 Russische diplomaten uit te zetten:
[...]

Voor jullie kader Bulgarije ontsloeg, al voor het stoppen van de gasleveringen, in Februari haar eigen minister van Defensie
[...]

Het is naar mijn mening mooi om te zien dat een land met een Oostblok achtergrond zich zo heeft omgevormd dat het de rug recht kan houden tegen de Russische druk.
In Bulgarije is wel echt een stevig gevecht gaande trouwens.
Regering is nog maar net gevallen. Onder andere door de pro-Russische regeringspartijen.

Tegelijkertijd hebben ze ook eindelijk hun veto tegen Noord-Macedonisch EU lidmaatschap laten varen.

Daar gebeurt stiekem echt heel veel in deze tijd. Of niet zo stiekem. Maar we hebben hier in Nederland niet per se heel veel aandacht voor andere landen. Waardoor ik er weinig over lees binnen Nederlandse media.

[ Voor 7% gewijzigd door sugarlevi01 op 28-06-2022 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Emryte schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:07:
En hier ben ik weer met een lang draadje over verschillende updates omtrent de frontlinies en mogelijke toekomstverwachtingen. En ik ga niet alles voor kauwen.

De verschillende frontlines

Algemeen
De doelen van Rusland en Oekraïne volgens de twitteraar Jomini of the West
[Afbeelding]

En gehele overzicht van het front.
[Afbeelding]
En ook belangrijk, het weer overzicht.
[Twitter]
Kharkiv front
Vrij vloeiende frontlinies, Oekraïne probeert Rusland weg te duwen zodat Kharkiv niet door artillerie geraakt kunnen worden. Terwijl Rusland probeert Oekraïne meer richting Kharkiv te duwen om zo Belgorod buiten het bereik van Oekraïense artillerie te houden. Wat ook opvallend is dat Oekraïne nog aan de rechter oever aanwezig bij het plaatsje Staryi Saltiv (dus de rechteroever van Severski Donets). Daarnaast verwachten zowel de twitteraar Jomini of the West als Michael Kofman niet dat Oekraïne de mankracht heeft om Rusland terug naar de grenzen te duwen of Izyum te bedreigen.
[Twitter]
Het zal daarom een vloeiende, maar vooral statische frontline blijven, Jomini verwacht ook de komende 96 uur vrij weinig veranderingen voor Oekraïne. Voor Rusland verwacht hij dat ze vooral druk zullen zetten op Rubizhne richting Staryi Saltiv om de druk op de bevoorrading tussen Belgorod en Izyum te verlagen.
[Twitter]
De Severodonetsk/Lysychansk pocket
Bronnen moeilijk leesbaar, maar probeer mijn best.
Oekraïne heeft hier veel moeite, het initiatief ligt nu bij Rusland. Ook al had Rusland moeite met het doorbreken bij Popasna, is ze dat nu aardig gelukt. Ze zijn (wat wij al weten) teruggetrokken uit Severodonetsk hebben ze nog controle over Lysychansk. Apart is het geen belangrijk strategisch doel, gezamenlijk wel. Waarom? Dit komt, omdat voor Rusland het dan makkelijker wordt om het noorden van de Donetsk oblast binnen te stormen.
[Afbeelding]

Beide kampen leiden zware verliezen van manschappen tot apparatuur en dat zal door blijven gaan. Ook staan de logistieke en comunnicatie lijnen van Oekraïne onder druk door de druk op de T1302 snelweg. Mocht Lysychansk omzingeld worden (of die kans is er) dan verwacht Jomini dat het Oekraïense leger zich terugtrekt. Rusland zal de druk blijven opvoeren door reserves in te zetten om de pocket te kunnen sluiten. Oekraïne zal haar defensie linies proberen te versterken om het Russische initiatief stop te zewtten. Ook verwacht Jomini dat Oekraïne haar voortgang ten westen van Izium door zal blijven zetten met als doel om de druk ten noordwesten van Slovyansk te verminderen.

Mocht Rusland het lukken om toch die pocket in haar bezit te krijgen dan zal Oekraïne zich terugtrekken naar de hoogtes ten westen van de T0513 snelweg. Hier heeft Oekraïne een verdedigingsvoordeel. Ook zijn Kramatorsk en Slovyansk zwaar versterkt voor het verdedigen. Als Rusland daar wilt komen, moeten ze eerst nog Bakhmut zien te veroveren en de verwachten daarvan zijn laag.

Extra info:
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Zaporizhzhia-Donetsk front
Geen grote gebeurtenissen, Oekraïne doet vooral lokale aanvallen met lokale voortgangen. De enige uitzondering is ten zuiden van Vuledar. Daar is de frontline 10km naar het zuiden verschoven en zijn een aantal dorpen bevrijd. Michael Kofman denkt vooral dat de Russischie lijnen hier dun verspreid zijn vanwege de activiteiten bij de Severodonetsk/Lysychansk frontlinie.
[Twitter]
Daarnaast neemt het verzet in de zuidelijke gebieden toe. Konvoois worden onder andere aangevallen, maar ook de administratie van Rusland, dit gebeurt in Melitopol en Mariupol.
[Afbeelding]
Odessa-Kherson front.
Veel activiteit vanuit de Oekraïense kant, vrij weinig van Rusland. Frontlinies zijn vrij vloeiend, maar de eerste verdedigingslinie van Rusland is gevallen of betwist. Er is geen grote doorbraak van Oekraïne mogelijk, omdat Oekraïne evenveel bataljons inzet als Rusland heeft aan BTG's. Dit zijn er volgens Jomini of the West ongeveer tussen de 13 á 15.
[Afbeelding]
Ook is het zo dat in dit gebied de Russische linies het meest verspreid zijn en Oekraïne langzamerhand dichter bij de stad Kherson komt. Rusland legt de nadruk dan wel op de Donbas, maar volgens Michael Kofman is economisch en strategisch gezien Kherson een belangrijker punt (hij geeft niet aan waarom).
[Twitter]
[Twitter]
De verwachtingen zijn dat de komende 96 uur Rusland zal verdedigen op de aanvallen van Oekraïne om ze stop te zetten. Ook is volgens Jomini de pcoket bij Davydib Brid nog steeds aanwezig, maar dit wordt ook tegen gesproken. Ik weet dus niet hoe dit zit, maar mocht het nog aanwezig zijn dan zal Oekraïne haar positie daar vergroten en versterken. Ook worden de logistieke depots van Rusland non-stop bestookt door Oekraïnse artillery rondom Kherson.
[Twitter]
Zwarte zee
Er vindt meer activiteit plaats in de zwarte zee. De blokkade duurt voort, maar wordtr wel bemoeilijkt door de anti-ship raketten die Oekraïne heeft ontvangen. Ook neemt de hoeveelheid troepen en apparatuur op Snake Island toe, omdat Rusland bang is dat het teruggenomen wordt. Verwachtingen zijn dat Rusland haar verdediging op Snake Island zal versterken met troepen en apparatuur. Beide kampen zullen elkaar ook blijven bestoken met raketten.
[Afbeelding]
Afsluiting
Nog wat extra belangrijke informatie die meer algemeen geldt.

Zoals iedereen hier op tweakers weet is het een uitputtingsoorlog geworden. Rusland heeft het voordeel met betrekking tot artillerie, maar mist de manschappen en materieel om een goede doorbraak te creëeren. Beide hebben last van het feit dat wat ze bereiken klein is, maar veel kost qua manschappen en materieel. Rusland is sterk afhankelijk van de mankracht van LDNR, Wagner, vrijwilligers en reserves. Zij nemen het grootste deel van de verliezen. LNR was vooral aanwezig in Severodonetsk en ze dienen als infanterie.
[Twitter]
Voor Oekraïne geldt dat de verliezen hebben gezorgd dat ze afhankelijk zijn geworden van de territoriale strijdkrachten en troepen van lagere kwaliteit. Het toont niet aan dat Oekraïne op instorten staat. Ook heeft Oekraïne last van een tekort aan zware artillerie en munitie. Ze proberen het Westen te motiveren om sneller de tekorten aan te vullen.
[Twitter]
[Twitter]
De oorlog zal nog een lange duren en sowieso de gehele zomer. De verliezen kunnen alleen leiden tot een operationele pause om de troepen t versterken. Dit kan dan volgens Micheal Kofman leiden tot een vloeiendere frontlinie. Ook geeft hij aan dat de Donbas in het voordeel van Rusland is, maar de lange termijn trends in het voordeel van Oekraïne zijn (op dit moment). Dit blijft aleen afhankelijk van het westen, maar hij verwacht dat het een langdurige oorlog wordt. Ook denkt hij dat Rusland niet de cappaciteit heeft om verder te komen dan het volledig bezetten van Luhansk Oblast.
Respect voor je post, een zeer uitgebreide opsomming van de actualiteiten _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Alpina schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:53:
[...]

Vanwaar deze frustratie?
Ik moet ook een aantal keer per dag lezen hoe jij aanvallen op burgerdoelen in twijfel trekt.

Wat juist goed is denk voor het forum om het van beide kanten te bekijken maar sta er zelf dan ook boven als iemand informatie vanuit een ander standpunt deelt…
De frustatie zit em (bij mij, dan toch) in dat blijkbaar de emotie een excuus is om niet goed te te lezen wat de andere typt.

De vraag die gesteld werd was niet of het Russische leger bewust burgerdoelen treft (dat is ondertussen overduidelijk), de vraag was of in dit specifieke geval een militair doel beoogd was (overigens nog steeds, net als ieder kogel, raket of bom van Russische kant, een misdaad). Een technische vraag dus, die een technisch antwoord verlangt in plaats van doordrammen op de morele verontwaardiging waar een grote meerderheid het in deze draad al mee eens was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:48:
[...]

De frustatie zit em (bij mij, dan toch) in dat blijkbaar de emotie een excuus is om niet goed te te lezen wat de andere typt.

De vraag die gesteld werd was niet of het Russische leger bewust burgerdoelen treft (dat is ondertussen overduidelijk), de vraag was of in dit specifieke geval een militair doel beoogd was (overigens nog steeds, net als ieder kogel, raket of bom van Russische kant, een misdaad). Een technische vraag dus, die een technisch antwoord verlangt in plaats van doordrammen op de morele verontwaardiging waar een grote meerderheid het in deze draad al mee eens was.
Dit is voor mij al een heel stuk duidelijker.
Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

sugarlevi01 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:27:
[...]

In Bulgarije is wel echt een stevig gevecht gaande trouwens.
Regering is nog maar net gevallen. Onder andere door de pro-Russische regeringspartijen.

Tegelijkertijd hebben ze ook eindelijk hun veto tegen Noord-Macedonisch EU lidmaatschap laten varen.

Daar gebeurt stiekem echt heel veel in deze tijd. Of niet zo stiekem. Maar we hebben hier in Nederland niet per se heel veel aandacht voor andere landen. Waardoor ik er weinig over lees binnen Nederlandse media.
Daar hoor ik echt van op. Was mij niet bekend. Dit is een blinde vlek voor mij moet ik bekennen. Ik hoop dat Bulgarije voldoende steun krijgt uit andere EU landen en EU. Het land lijkt een lifeline nodig te hebben.

Dat veto was mij wel opgevallen. Wat zijn die internationale relaties toch een wespennest.

Ik hoop dat anderen je post ook even willen honoreren. Een onbekend stukje conflict.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Bulgarije is inderdaad wel iets om in de gaten te houden.

Overigens is die mini-Orban in Slovenië sinds eind mei weg.

[ Voor 35% gewijzigd door xabre16v op 28-06-2022 23:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 02:22
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:48:
[...]

Dat komt simpelweg omdat die vraag hier iets te vaak voorbij komt. En dat antwoord ga je in veel gevallen simpelweg niet krijgen. In dit geval werd de intel van rusland ter discussie gesteld of beter gezegd net gedaan of rusland juist goede intel heeft. En dat terwijl al vaker is aangetoond dat ze oude kaarten gebruiken en hun intel over het algemeen juist slecht is. Zeker als je die vraag gaat stellen bij een aanval op zo'n winkelcentrum ver buiten het oorlogsgebied, kun je dus een hoop tegengas krijgen. De kans dat dit een militair doelwit was of een misser is simpelweg nihil.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze helemaal blind zijn, maar goede intel kun je het niet noemen. Zeker niet als je het vergelijkt met Oekraine.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-08 15:17
XWB schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:53:
Mooi nieuws :) Zweden en Finland komen gewoon bij de NAVO en Turkije heeft er zeker een mooie deal uit weten slepen.
Uitstekende strategische move van Vlad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
teacup schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:56:
[...]

Daar hoor ik echt van op. Was mij niet bekend. Dit is een blinde vlek voor mij moet ik bekennen. Ik hoop dat Bulgarije voldoende steun krijgt uit andere EU landen en EU. Het land lijkt een lifeline nodig te hebben.

Dat veto was mij wel opgevallen. Wat zijn die internationale relaties toch een wespennest.

Ik hoop dat anderen je post ook even willen honoreren. Een onbekend stukje conflict.
Het is meer een nationale blinde vlek, internationaal misschien zelfs, net zoals de protesten van Ecuador.

Toen Rusland de gaskraan voor Bulgarije dicht zette, wat voor iedereen nogal als een verrassing kwam, was dat waarschijnlijk ook een zet van Rusland om verdeeldheid te zaaien binnen Bulgarije.

https://www.politico.eu/a...-lose-no-confidence-vote/

Motie van wantrouwen verloren van de week, en de premier heeft een dankwoordje uitgesproken voor de puppetmasters, en de Russische ambassadeur in het bijzonder.
“This vote is one tiny step along the very long road ahead of us. I promise we will continue the battle to win the country back and, one day, we will have a Bulgaria without puppet masters, without the mafia — a normal European country,” he said in a valedictory address before the national assembly.

Giving a list of the people who had been instrumental to tearing down his administration, Petkov named the Russian ambassador in Sofia and accused Russia of exercising its influence over his removal through lawmakers from the far-right Revival party.
Heel stabiel is het politieke klimaat al niet in Bulgarije. Bijna toe aan de vierde verkiezingen binnen anderhalf jaar.
Petkov’s party, followed by the opposition, will now have an opportunity to try to garner support for a workable majority. If this fails — as seems probable — the country will be set for its fourth general election since April 2021.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Toch nog even kort over de 6 PzH 2000 Howitzers die Duitsland en Nederland samen sturen.

De Volkskrant merkte in haar Liveblog nog even fijntjes het verschil in opstelling bij de Nederlandse en Duitse bewindsvrouwen op:
00:00
Nederland en Duitsland sturen allebei nog drie houwitsers naar Oekraïne

Nederland en Duitsland sturen zo snel mogelijk elk nog drie pantserhouwitsers met munitie naar Oekraïne. Volgens de Duitse minister van Defensie Christine Lambrecht is daarmee de ‘absolute grens van wat verantwoord is bereikt’. Haar Nederlandse collega Ollongren zei echter: ‘Zeg nooit nooit, want we weten niet hoe die oorlog zal gaan’.
Dit lijkt het vermoeden van anderen in dit blog te bevestigen dat Nederland een kartrekker is in het PzH 2000 initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:01:
[...]

Dat komt simpelweg omdat die vraag hier iets te vaak voorbij komt. En dat antwoord ga je in veel gevallen simpelweg niet krijgen. In dit geval werd de intel van rusland ter discussie gesteld of beter gezegd net gedaan of rusland juist goede intel heeft. En dat terwijl al vaker is aangetoond dat ze oude kaarten gebruiken en hun intel over het algemeen juist slecht is. Zeker als je die vraag gaat stellen bij een aanval op zo'n winkelcentrum ver buiten het oorlogsgebied, kun je dus een hoop tegengas krijgen. De kans dat dit een militair doelwit was of een misser is simpelweg nihil.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze helemaal blind zijn, maar goede intel kun je het niet noemen. Zeker niet als je het vergelijkt met Oekraine.
ik heb nog even na zitten denken na m'n post van gister:

- 2 raketten
- 1 op het winkelcentrum
- 1 vlak naast een van de buitengebouwen van die fabriek ten noorden van het winkelcentrum

Dus wat was het doel?

- de fabriek?
- het winkelcentrum?

Mogelijk scenario's
- winkelcentrum was het doel maar voor de maskirovka-retoriek ook even een raket bij die fabriek zodat ze kunnen zeggen dat dat het echte doel was
- fabriek was het doel maar omdat het toch geen betrouwbare high-precision raketten zijn zien we nu deze clusterfuck
- anders namelijk...

Er zit ruim 500 meter tussen beide inslagen.
Dus wat was het doel? Hebben ze exact geraakt wat ze wilden raken?
Of is de raket op het winkelcentrum een afzwaaier?

Welke van de twee raketten is de afzwaaier?
Of zijn het beide afzwaaiers?

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xabre16v schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:59:
Bulgarije is inderdaad wel iets om in de gaten te houden.

Overigens is die mini-Orban in Slovenië sinds eind mei weg.
ik ben 1x in Bulgarije geweest (Sofia).
lees me altijd een klein beetje in in het land waar ik naar toe ga.

Bulgarije heeft voor zover ik me kan herinneren toch wel een vleug Russische invloed in haar geschiedenis.
Dus best interessant om eens in de gaten te houden wat daar nu op politiek en maatschappelijk vlak gebeurt inderdaad.

Apart topic voor Bulgarije? Ligt wel op een strategische locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:20:

vanmorgen was het nog dat UA eigen luchtafweer raketten hadden neergeschoten die op de winkelcentrum waren neergekomen.
nee dat ging volgens mij over Kyiv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:07:
[...]

- 2 raketten
- 1 op het winkelcentrum
- 1 vlak naast een van de buitengebouwen van die fabriek ten noorden van het winkelcentrum

Dus wat was het doel?

- de fabriek?
- het winkelcentrum?

Mogelijk scenario's
- winkelcentrum was het doel maar voor de maskirovka-retoriek ook even een raket bij die fabriek zodat ze kunnen zeggen dat dat het echte doel was
- fabriek was het doel maar omdat het toch geen betrouwbare high-precision raketten zijn zien we nu deze clusterfuck
- anders namelijk...

Kijk naar eerdere aanvallen en de kans is 99% dat het winkelcentrum het doel was en de 2e raket of een afzwaaier van het centrum of een misser op de fabriek. Het laatste is dan het meest logische, omdat die raketten meestal toch aardig in de buurt van hun doel terecht komen. En van deze specifieke aanval zul je dat nooit 100% weten, maar het beeld is gewoon overduidelijk. De russen mikken bewust op burgerdoelen en deze past prima in het rijtje.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-07 13:08

AndereKoekoek

Ping! Pong?

teacup schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:27:
Toch nog even kort over de 6 PzH 2000 Howitzers die Duitsland en Nederland samen sturen.

De Volkskrant merkte in haar Liveblog nog even fijntjes het verschil in opstelling bij de Nederlandse en Duitse bewindsvrouwen op:
[...]

Dit lijkt het vermoeden van anderen in dit blog te bevestigen dat Nederland een kartrekker is in het PzH 2000 initiatief.
Het is sowieso wel bijzonder dat zowel Nederland als Duitsland ieder 3 stuks sturen.

Eigenlijk zou je verwachten dat als Nederland er 3 stuurt, dat Duitsland er wel minimaal 6 stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Dus wat was het doel?

- de fabriek?
- het winkelcentrum?
Is dat dan relevant? Ook een fabriek is, zover mij bekend, geen militair doelwit. Tenzij het iets is als een wapen/munitiefabriek of tijdelijk wordt gebruikt als opslag voor militaire doeleinden, maar dat was volgens mij niet het geval.

Overigens twijfel ik er niet aan dat het winkelcentrum het doelwit was. Misschien omdat dagen/weken/maanden geleden ooit een leger camo vrachtwagen daar is gestopt, net zoals bij dat winkelcentrum in Kiev.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Die raket die is gebruikt, de KH-22 is een zestig jaar oud ontwerp dat bedoeld is om schepen op zee aan te vallen. Met een interne (GPS was er nog niet) gyroscoop navigatie vliegt die de geprogrammeerde afstand en richting, zet z'n radar aan en kiest een doel dat qua radarcontact een Amerikaans vliegkampschip zou moeten zijn. Als je het op een stad afschiet weet je dat er een groot gebouw een lading van 1000 kilo TNT met 4000 km/u door het dak krijgt maar welk gebouw is niet te zeggen. In een genocidale vernietigingsoorlog is dat ook helemaal niet relevant.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-08 13:54

Auredium

Informaticus Chaoticus

AndereKoekoek schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:37:
[...]

Het is sowieso wel bijzonder dat zowel Nederland als Duitsland ieder 3 stuks sturen.

Eigenlijk zou je verwachten dat als Nederland er 3 stuurt, dat Duitsland er wel minimaal 6 stuurt.
Als Salontafel specialist zou ik zeggen dat na de 2e WO Duitsland zelf geen sterk leger wilde hebben uit schuldgevoel. Na de eenwording en de val van de SU in 91/92 is er waarschijnlijk een politieke luiheid ingeslopen waarin men het makkelijk zag om gewoon niet veel geld in het leger te stoppen. Als je kijkt naar de data over militair budget zie je ook een nosedive op 1991 die simpelweg nooit hersteld.

De reden hiervoor is vrij eenvoudig en valt samen met die van Nederland; er is geen gevaar dus wij spenderen niet. Echter heeft Duitsland disproportioneel bezuinigd op hun leger zelfs vergeleken met Nederland. Er is pas geleden aan het begin van de oorlog aan de alarmbel getrokken omdat ze niet genoeg tanks zouden kunnen mobiliseren in een geval van een Russische invasie. Duitsland heeft constant bezuinigd op hun leger om de schatkist er niet mee te belasten.

Ik denk dat dit meespeelt met wat Duitsland bereid is te sturen naar Oekraïne. Het goede nieuws is dat Scholtz serieus het leger van DE wilt uitbreiden en moderniseren. Dat duurt echter wel even.

Overigens als zijnoot over olie en goudafname door India en China van Rusland; het schijnt dat ze ongeveer 30% korting krijgen op de marktprijs die er op de wereldmarkt is. Dat betekend dus dat Rusland per vat inderdaad veel en veel minder verdient dan wat ze zouden verdienen in vredestijd en zouden krijgen van het westen. Ze worden dus min of meer gechanteerd door India en China tot een veel lagere afnameprijs.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

AndereKoekoek schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:37:
[...]

Het aantal van 6 is zo gevraagd door Oekraïne. Op die manier konden ze een volledige onderdeel (18 stuks) uitrusten met PzH 2000 machines.

Los daarvan heb ik mij ook betrapt op die verhouding. Ik had de gedachte "klopt dat wel, 3 om 3?"

Dit zie ik als een kenmerkend voorbeeld dat Nederlanders "uitdagingen" wat flexibeler aanvliegen dan Duitsers. Dit herken ik helemaal in mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 19:22
Auredium schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:52:
[...]
Overigens als zijnoot over olie en goudafname door India en China van Rusland; het schijnt dat ze ongeveer 30% korting krijgen op de marktprijs die er op de wereldmarkt is. Dat betekend dus dat Rusland per vat inderdaad veel en veel minder verdient dan wat ze zouden verdienen in vredestijd en zouden krijgen van het westen. Ze worden dus min of meer gechanteerd door India en China tot een veel lagere afnameprijs.
De prijzen liggen iets hoger dan in vredestijd (al was er al een stijgende lijn zichtbaar)en de kostprijs van onshore olie ligt voor Rusland zeer laag. Dus ik denk dat je wat dat betreft geen 'medelijden' hoeft te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PLAE schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:01:
[...]

De prijzen liggen iets hoger dan in vredestijd (al was er al een stijgende lijn zichtbaar)en de kostprijs van onshore olie ligt voor Rusland zeer laag. Dus ik denk dat je wat dat betreft geen 'medelijden' hoeft te hebben.
Het is wel belangrijk om hierbij te snappen dat de shift van Europa naar niet-russisch olie/gas niet opgevangen zal worden door China/India. Die zullen de olie/gas weliswaar kopen, maar wel tegen een veel lagere prijs. Dus dat het voor rusland niet uitmaakt waar het gas/olie heen gaat (zoals je vaak hoort), klopt gewoon niet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

PLAE schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:01:
[...]

Ik heb zeker geen medelijden met Rusland. Maar de winst die wat Rusland behaald voor de olie is zeker niet wat ze ervoor zouden kunnen vangen (wat goed is).

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 19:22
redwing schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Het is wel belangrijk om hierbij te snappen dat de shift van Europa naar niet-russisch olie/gas niet opgevangen zal worden door China/India. Die zullen de olie/gas weliswaar kopen, maar wel tegen een veel lagere prijs. Dus dat het voor rusland niet uitmaakt waar het gas/olie heen gaat (zoals je vaak hoort), klopt gewoon niet.
Dat is ook niet wat ik beweer. Ik denk dat het voor hun belangrijker is dat ze er nog inkomsten uit halen en vooral dat de boel gewoon door kan draaien, er is een bepaalde continuïteit. Van alles stil gaan leggen en ooit weer op moeten starten is desastreus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PLAE schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:12:
[...]

Dat is ook niet wat ik beweer. Ik denk dat het voor hun belangrijker is dat ze er nog inkomsten uit halen en vooral dat de boel gewoon door kan draaien, er is een bepaalde continuïteit. Van alles stil gaan leggen en ooit weer op moeten starten is desastreus.
Het was dan ook meer een opmerking om aan te geven dat voor rusland deze shift echt wel impact gaat hebben op de lange termijn.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

De grabbelton van 29 juni 2022:

Oekraine claimt dat de identiteit bekend is van de Russische piloten die het bombardement op Kremenchuk hebben uitgevoerd.
Het zou gaan om piloten van het 52nd Guards Aviation Regiment, behorend tot militaire eenheid 33310 (Kaluga region, Shaikovka settlement).

22nd Heavy Bomber Aviation Regiment
Shaykovka
22nd TBAD
37th Air Army
Toestellen: Tu-22M3
Status: Still active 2000[7] 2009 became part of 6951st Aviation Base

Maar goed, ze deden natuurlijk ook maar gewoon hun werk. Naar verluid krijgen meer piloten gewoon de opdracht om een bom te droppen op <coordinaat> zonder te weten wat er op dat coordinaat is.
Of ze konden gewoon weigeren, het is geen oorlog maar een vrijwillige operatie :P
Blijft triest, dat wel.

Wikipedia: Shaykovka (air base)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FWUyDqKXkAQjFVY?format=jpg&name=small

Die vervelende draden ook altijd!
Niet alleen Nederlandse Apache-piloten hebben last van draden, ook de Russische Ka-52 helikopter kan er niet tegen.
Volgens plaatselijke bewoners in de Kherson regio heeft een Ka-52 draden geraakt en is neergestort:

Kherson region, Genichesk, village Novogrigorievka

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eU5zRgYl_OmZaeYmrQqGvVWhdDU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dxNYFRdKhmvBVZBDVs1zak60.png?f=user_large

29 juni:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMhvsDs6N1RJwGobSMVNC1cD2_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9GNbnCUhCVsNyAnnvqnb5Nl3.png?f=user_large

Ontbijt in Charkiv 2022
Wat zijn jouw jeugdherinneringen? Hoe was jouw ontbijt toen je klein was?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuxvp687YkjpwWezZLh_Xx6yaUA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xPzmIb6AW0p1iMIid0t6U5CO.png?f=user_large

De-nazificatie van Oekraiense voetbalstadions

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cu9sq6p7opYeNnpzfjFrWOv7jt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7fDfRDCTe8si2OJWVAc6841.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJpsjX24UDTrVFSUZVBLPdzgIQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KqvzNESNTsETHvxnu0LUUh7k.jpg?f=user_large

Kremenchuk winkelcentrum stond leeg
Volgens Lavrov stond het winkelcentrum in Kremenchuk leeg.
Voor een leegstaand winkelcentrum is het dan toch bijzonder dat er verkoolde lichamen geidentificeerd moeten worden.
Er werkten wel degelijk mensen. Bijv. een air-condition verkoper die nu in het ziekenhuis ligt.
Of moeder Ludmila die een foto van haar dochter Tatjana laat zien.
Tatjana werkte in het winkelcentrum als verkoopster van mobiele telefoons.
Ze heeft haar geprobeerd te bellen; de telefoon gaat wel over maar niemand neemt op.
Tatjana wilde binnenkort gaan trouwen.
De ouders van Tatjana hebben DNA afgestaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbpXCwGQ3Ixvm_ntZPuqZllbCWY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DFOlyVdGADpELPDvFses1tgY.jpg?f=user_large
IJzerlijm schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:51:
Die raket die is gebruikt, de KH-22 is een zestig jaar oud ontwerp dat bedoeld is om schepen op zee aan te vallen. Met een interne (GPS was er nog niet) gyroscoop navigatie vliegt die de geprogrammeerde afstand en richting, zet z'n radar aan en kiest een doel dat qua radarcontact een Amerikaans vliegkampschip zou moeten zijn. Als je het op een stad afschiet weet je dat er een groot gebouw een lading van 1000 kilo TNT met 4000 km/u door het dak krijgt maar welk gebouw is niet te zeggen. In een genocidale vernietigingsoorlog is dat ook helemaal niet relevant.
inderdaad, alsof een olifant op een poppenhuis gaat staan.
hierbij de freeze frame vlak voor impact:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQqp0MQjnEJOpaGGgIRZIn8ogcU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pDyeqoHhy11oI7JETq4uQJsA.png?f=user_large

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-08 19:27
PLAE schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:12:
[...]

Ook dat zal tegenvallen, leveren tegen 30% korting, wat betekent dat voor de opbrengst/winst?
Hoeveel kunnen ze aan India & co kwijt?
Hoe groot is de capaciteit van de olieleidingen die kant op?
Het zal even duren, maar veel minder leveren tegen een veel lagere prijs gaat echt zeer doen. De corruptiemarge moet je ook niet vergeten.

[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 29-06-2022 10:52 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvQwlSOKqb342z_H4-uvbsh2V4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RY8iDZ8Ayh02nnDevDJ2o939.jpg?f=fotoalbum_large

Heb meteen een shirt besteld met Saint Javelin.
Dat zal ze leren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49
Alpina schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:37:
[Afbeelding]

Heb meteen een shirt besteld met Saint Javelin.
Dat zal ze leren ;)
Die Javelins hebben de Russen al vele miljoenen gekost. Dat je dan de meme-maker gaat aanpakken is een beetje erg droevig. Wellicht weet je nog van vroeger; Russische rotzooi, als je het over Lada's had. De T72's e.d. zijn geen haar beter. Nog steeds Russische rotzooi.

Overigens, bij de Apaches hield de Apache eerder de draad tegen. Toen zat een stukje NL zonder stroom. De Apache is min of meer heel gebleven.

[ Voor 9% gewijzigd door SkiFan op 29-06-2022 12:09 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
[...]

- 2 raketten
- 1 op het winkelcentrum

Dus wat was het doel?

- de fabriek?
- het winkelcentrum?

Mogelijk scenario's
- anders namelijk...

Ben je nu echt in het twijfel trekken dat Rusland die raket bewust op het winkelcentrum heeft gegooid? ;(

Hoeveel voorbeelden heb je nog nodig van burgerdoelwitten die zijn geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:11:
[...]

Ben je nu echt in het twijfel trekken dat Rusland die raket bewust op het winkelcentrum heeft gegooid? ;(

mijn brein broeit dus op die tweede raket: dat die bewust daarop gericht is als slap excuus dat de fabriek het doel was.
Terwijl het winkelcentrum wel een voltreffer was, en de eerste raket.

Maar blijkbaar doen de Russen dat niet eens.
Ze blaten dat het winkelcentrum al heel lang leeg stond.
Hadden ze beter het 'fabriek was doelwit'-argument kunnen gebruiken.
Je zou bijna denken dat de Russen slechter zijn geworden in hun eigen uitvinding: maskirovka.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:13:
[...]
mijn brein broeit dus op die tweede raket: dat die bewust daarop gericht is als slap excuus dat de fabriek het doel was.
Terwijl het winkelcentrum wel een voltreffer was, en de eerste raket.

Je zou bijna denken dat de Russen slechter zijn geworden in hun eigen uitvinding: maskirovka.
Ik vraag me altijd af voor wie ze dat soort dingen zeggen. Iedereen die enigszins nadenkt snapt toch dat een leeg winkelcentrum sowieso geen militair doel is? Want met deze uitleg zeggen ze dat ze als doel een leeg winkelcentrum hadden. Ongeacht aan welke kant je staat is zo'n verhaal toch altijd onzinnig?

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:07
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:11:
[...]

Ik vind het ook niet eens echt uitmaken of ze de intentie hadden dat winkelcentrum te raken of niet. Jouw raket, jouw verantwoordelijkheid. Als jij daarmee een winkelcentrum raakt dan ben je 100% accountable, ongeacht of je wel of niet iets anders had willen raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoffa schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:31:
[...]

Ik vind het ook niet eens echt uitmaken of ze de intentie hadden dat winkelcentrum te raken of niet. Jouw raket, jouw verantwoordelijkheid. Als jij daarmee een winkelcentrum raakt dan ben je 100% accountable, ongeacht of je wel of niet iets anders had willen raken.
ik denk dat de Russen daarom doen aan damage control. Enerzijds boeit het ze niet maar anderszijds doen ze inderdaad toch moeite om het te downplayen.
redwing schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Ik vraag me altijd af voor wie ze dat soort dingen zeggen. Iedereen die enigszins nadenkt snapt toch dat een leeg winkelcentrum sowieso geen militair doel is? Want met deze uitleg zeggen ze dat ze als doel een leeg winkelcentrum hadden. Ongeacht aan welke kant je staat is zo'n verhaal toch altijd onzinnig?
het verhaal van Lavrov is dat het doelwit een opslagloods met westerse wapens was en dat het nabijgelegen winkelcentrum (dat dus leeg stond volgens hem) in brand is gevlogen.

Tja.

Stoffa heeft een extra goed punt: jouw raket, jouw verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 23:15

Seraphin

Meep?

[...]

Het doel van maskirovka is niet om mensen de leugen te laten geloven, maar om ze aan alles -incl de waarheid- te laten twijfelen.
Stoffa schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:31:
[...]

Ik snap je redenering, echter door het zo absoluut te stellen voorzie je de Russen munitie voor een andere tool in hun maskirovka-kit: de valse vergelijking. Immers, uitgaande van jouw stelling kunnen de Russen schermen met "Nederlanders hebben in Syrië óók burgerdoelen gebombardeerd en zijn net zo schuldig aan waar ze ons van betichten".

Het is een heel lastige discussie om onderscheid te maken tussen "deze bom is doelbewust op burgers gegooid" en "dit was een ongelukkige afzwaaïer die onbedoeld burgerslachtoffers heeft gemaakt", en ik respecteer jouw standpunt daarin (ik vind het overigens goed gevonden dat je het woord "accountable" gebruikt), ik denk echter ook dat de intentie waarmee iets gebeurt relevant is voor de beoordeling van het resultaat.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Er wordt teveel gediscussieerd over dat winkelcentrum. Het was een treurig voorval bedoeld of onbedoeld. Het wel of niet opzettelijk kunnen wij over praten maar heeft verder weinig voeten in de aarde voor ons. Wij zijn niet VN gezanten die onderzoek doen naar oorlogsmisdaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Seraphin schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Het doel van maskirovka is niet om mensen de leugen te laten geloven, maar om ze aan alles -incl de waarheid- te laten twijfelen.
Dat snap ik, maar ik snap nooit hoe mensen daar in kunnen trappen. Dat zal dan wel aan mij liggen, maar als iemand tig keer aantoonbaar leugens vertelt vervalt die bron simpelweg. En dan kan hij dus leugens blijven verkondigen, maar dat maakt de waarheid daarmee niet minder duidelijk.
[...]
Ik snap je redenering, echter door het zo absoluut te stellen voorzie je de Russen munitie voor een andere tool in hun maskirovka-kit: de valse vergelijking. Immers, uitgaande van jouw stelling kunnen de Russen schermen met "Nederlanders hebben in Syrië óók burgerdoelen gebombardeerd en zijn net zo schuldig aan waar ze ons van betichten".

Het is een heel lastige discussie om onderscheid te maken tussen "deze bom is doelbewust op burgers gegooid" en "dit was een ongelukkige afzwaaïer die onbedoeld burgerslachtoffers heeft gemaakt", en ik respecteer jouw standpunt daarin (ik vind het overigens goed gevonden dat je het woord "accountable" gebruikt), ik denk echter ook dat de intentie waarmee iets gebeurt relevant is voor de beoordeling van het resultaat.
Dat laatste is het vooral. Er zit een groot verschil tussen een afzwaaier bij een partij die al het mogelijke doet om geen burgerdoelen te raken en een partij die overduidelijk daarvoor geen enkele moeite doet. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de bewijzen dat het regelmatig ook bewezen bewuste doelen zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Tsja, geen slechte aanpak van de Russen zo. De focus is vol op dat winkelcentrum met een aantal doden, terwijl in de tussentijd de volgende stad, Lysychansk, plat wordt gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:02

J2S

TheBrut3 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:51:
Tsja, geen slechte aanpak van de Russen zo. De focus is vol op dat winkelcentrum met een aantal doden, terwijl in de tussentijd de volgende stad, Lysychansk, plat wordt gegooid.
Het is alleen de internationale pers die vol de aandacht op Kremenchuk heeft. En dat is goed want het kweekt meer sympathie voor Oekraïne.

Het Oekraïense leger en hun internationale inlichtingen partners hebben hun aandacht echt wel bij de strijd.

Dus nee, dit is niet handig voor Rusland.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-08 18:18

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Als je bent opgegroeid in een wereld zonder oorlog klinkt dat inderdaad onlogisch. Maar het is daar oorlog, en dan kan elk gebouw door beide kampen gebruikt worden als militaire basis. Of dat ook zo was in dit geval betwijfel ik, maar de gedachtengang dat een school, ziekenhuis of winkelcentrum per definitie geen militair doel kan zijn, vind ik in dit conflict iets te naïef.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:07
Seraphin schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:38:
[...]

[...]

Snap je punt. Echter, wat ik hier lees is dat ze met een raket zijn gaan gooien die 60 jaar oud is, en eigenlijk is bedoeld voor zeedoelen. Dat klinkt me verre van een "precisieinstrument" in de oren. Met andere woorden: Je schiet met spullen waarvan je weet dat het een totaal andere kant op kan vliegen, en dat houdt je niet tegen. Totaal onverantwoord als je van zins bent geen burgerslachtoffers te maken want het is schieten met hagel.

In mijn ogen ben je dan geheel aansprakelijk voor burgerslachtoffers. Het staat voor mij nauwelijks af van gewoon richten op dat winkelcentrum en afdrukken.
Als ik hier met een shotgun de straat op loop, en ik probeer een vogel uit te lucht te schieten maar schiet per ongeluk de kop van een omstander eraf, reken maar van yes dat ik dan de lul ben qua straf. Zo zie ik dat zo'n beetje.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoffa op 29-06-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Laatst online: 02:02

J2S

Fanta schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:57:
[...]

Als je bent opgegroeid in een wereld zonder oorlog klinkt dat inderdaad onlogisch. Maar het is daar oorlog, en dan kan elk gebouw door beide kampen gebruikt worden als militaire basis. Of dat ook zo was in dit geval betwijfel ik, maar de gedachtengang dat een school, ziekenhuis of winkelcentrum per definitie geen militair doel kan zijn, vind ik in dit conflict iets te naïef.
Het Oekraïense leger vecht voor hun eigen land en mensen. Dan gaan ze zich echt niet ophouden in een school of ziekenhuis. Dat brengt de mensen alleen maar in meer gevaar en gaat dus tegen hun belangen in. Daarnaast heeft Rusland laten zien (buiten de frontlinies) voornamelijk civiele doelen aan te vallen, dus een goede schuilplek is het sowieso niet.

Het Russische leger heeft geen interesse in mensenrechten, maar Oekraïne heeft andere interesses, zoals aansluiting vinden bij het Westen en onder het bewind van Rusland vandaan komen om aan een betere toekomst te werken. Ook kan het voor Oekraïne wapenleveringen in gevaar brengen als ze zich niet aan de Geneefse conventie houden. Dat wordt hier niet gewaardeerd en zal consequenties hebben.

Natuurlijk, het is oorlog, fouten worden gemaakt. Maar die fouten worden door Oekraïne berecht, Rusland moedigt het alleen maar aan bij hun troepen.

offtopic:
@Stoffa Accountable = aansprakelijk

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:44
Stoffa schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:28:
[...]

Snap je punt. Echter, wat ik hier lees is dat ze met een raket zijn gaan gooien die 60 jaar oud is, en eigenlijk is bedoeld voor zeedoelen. Dat klinkt me verre van een "precisieinstrument" in de oren. Met andere woorden: Je schiet met spullen waarvan je weet dat het een totaal andere kant op kan vliegen, en dat houdt je niet tegen. Totaal onverantwoord als je van zins bent geen burgerslachtoffers te maken want het is schieten met hagel.

In mijn ogen ben je dan geheel aansprakelijk voor burgerslachtoffers. Het staat voor mij nauwelijks af van gewoon richten op dat winkelcentrum en afdrukken.
Als ik hier met een shotgun de straat op loop, en ik probeer een vogel uit te lucht te schieten maar schiet per ongeluk de kop van een omstander eraf, reken maar van yes dat ik dan de lul ben qua straf. Zo zie ik dat zo'n beetje.
Ik zou van voorwaardelijke opzet willen spreken bij de Russen. Het is niet dat ze een winkelcentrum als doel hebben gekozen, maar dat het prima is dat de raket daar ergens landt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:51:
[Twitter]
yup, blijkbaar gooien ze 2 BTG's op Lysychansk momenteel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVhPbPXDY3fLrjbzxmiofX_oAJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ni279FmgqJjCQkZqKSplYDKD.png?f=user_large

Overige twitter-snips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1_jpuCE2Y2BS7ggtbcOAK85usg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jU2dT0UPZh48FG1LJUVZ6jvT.png?f=user_large

Toch weer even twee (vermeend) afgeluisterde telefoongesprekken.
Triest gesteld met het Russische leger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUhmtHmcZB5_rXH1bQ4xqjd3Mr0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2mMXEiweFYSO39xziIjcLULQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI0lbrygF62wa_EsD0lIuWGh0As=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RaxvHSCUeNsoeTLeEkgqEQHT.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Nu de training gedaan is duiken de landen hun storage in om de MLRS’en te vinden :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
Per definitie kun je dat inderdaad niet zeggen, andersom kun je ook niet zeggen dat het standaard een militair doel. En dat is wel wat hier gebeurt, hoe je de berichtgeving ook leest kun je er niet onderuit dat het niet allemaal militaire doelen kunnen zijn. En daar zit nu net het grote verschil, per event kan het nog steeds van alles zijn, maar als het continue gebeurt is het logisch dat er iets niet klopt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:19:
Nu de training gedaan is duiken de landen hun storage in om de MLRS’en te vinden :)
[Twitter]
Voor zover ik het zie en lees is dat ook min-of meer het plan. Eerst trainen met een deel apparaten dan verschepen. Ongetwijfeld is een onderdeel van de trainingen in bijvoorbeeld de VK ook dat de Oekraïners zelf mensen kunnen trainen in eigen land.

Initieel zijn dit nog vrij weinig. 16 Houwitsers van DE en NL bijvoorbeeld. Maar als er iedere week ladingen van zulke wapens internationaal worden gestuurd begint het al snel op te lopen. Vergeet ook niet dat de Houwitsers en MLRS wapens niet vergelijkbaar zijn met de artillerie van de Russen.

De Russen hebben veel artillerie maar het is vooral domme artillerie. Ze maken berekeningen over welk gebied ze willen raken en als het schot is gevuurd vliegt er een dom projectiel wat 'ergens' in dat gebied zal landen. De Houwitsers en MLRS wapens kunnen worden voorzien van slimme munitie en zijn veel preciezer. Een drone markeert een locatie en de Houwitser of MLRS raakt die in een enkel salvo met vernietigende precisie. De Russen daarentegen moeten een hele barrage met verschillende artilleriestukken doen en hopen dat het raak is.

Als de Russen 1000 artillerie stuks hebben (bij wijze van spreken) heeft Oekraïne geen 1000 MLRS-en nodig om hetzelfde te bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:13:
Hoe meer verhalen er zijn, hoe meer er keuze is om een ander verhaal te kiezen dan de waarheid. En hoe meer twijfels je zaait over elk verhaal dat er rond gaat, hoe eerder iemand alle verklaringen af doet als geneuzel en propaganda. Buiten dat, wellicht was de schrijver van dit excuus verhaal overwerkt en niet zo fris meer.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auredium schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Voor zover ik het zie en lees is dat ook min-of meer het plan. Eerst trainen met een deel apparaten dan verschepen. Ongetwijfeld is een onderdeel van de trainingen in bijvoorbeeld de VK ook dat de Oekraïners zelf mensen kunnen trainen in eigen land.

Initieel zijn dit nog vrij weinig. 16 Houwitsers van DE en NL bijvoorbeeld. Maar als er iedere week ladingen van zulke wapens internationaal worden gestuurd begint het al snel op te lopen. Vergeet ook niet dat de Houwitsers en MLRS wapens niet vergelijkbaar zijn met de artillerie van de Russen.

De Russen hebben veel artillerie maar het is vooral domme artillerie. Ze maken berekeningen over welk gebied ze willen raken en als het schot is gevuurd vliegt er een dom projectiel wat 'ergens' in dat gebied zal landen. De Houwitsers en MLRS wapens kunnen worden voorzien van slimme munitie en zijn veel preciezer. Een drone markeert een locatie en de Houwitser of MLRS raakt die in een enkel salvo met vernietigende precisie. De Russen daarentegen moeten een hele barrage met verschillende artilleriestukken doen en hopen dat het raak is.

Als de Russen 1000 artillerie stuks hebben (bij wijze van spreken) heeft Oekraïne geen 1000 MLRS-en nodig om hetzelfde te bereiken.
tel daar bij op dat ze mogelijk wel heul veul kanonnen hebben maar dat de granaten op een gegeven moment op zijn, want hun depots worden vernietigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:38:
[...]

tel daar bij op dat ze mogelijk wel heul veul kanonnen hebben maar dat de granaten op een gegeven moment op zijn, want hun depots worden vernietigd.
Dat ook. Je ziet dat Oekraïne deze depots raakt. Punt is ook dat veel van deze Russische artillerie batterijen komen uit de Sovjet tijd en de munitie wat ze momenteel gebruiken is vaak net zo oud. Door sancties en logistieke problemen zijn ze niet in staat om veel nieuwe munitie te maken. Zelfs als ze dat zouden kunnen; die batterijen zijn niet geweldig precies.

Btw: belangrijk Nato overleg bezig:
YouTube: Watch live: NATO chief Stoltenberg speaks at Madrid summit | DW News

O.a. over de toekomst van Nato en het nieuwe lidmaatschap.

[ Voor 14% gewijzigd door Auredium op 29-06-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
  • Laatst online: 11-06 17:26
Auredium schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:42:
[...]

Dat ook. Je ziet dat Oekraïne deze depots raakt. Punt is ook dat veel van deze Russische artillerie batterijen komen uit de Sovjet tijd en de munitie wat ze momenteel gebruiken is vaak net zo oud. Door sancties en logistieke problemen zijn ze niet in staat om veel nieuwe munitie te maken. Zelfs als ze dat zouden kunnen; die batterijen zijn niet geweldig precies.
Dan is het de vraag welke munitie ze daarna gaan inzetten. Wat als de bodem van de kist met domme granaten is bereikt en een andere kist met chemische wapens in het depot opduikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

YakuzA schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:19:
[Twitter]
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1542099627167686656]

Gaan dus nog via de UK voor updates.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 29-06-2022 15:55 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Het verdrag van Genève zegt duidelijk dat “burger installaties” niet als “militaire installaties” gebruikt mogen worden. Dit is ook de reden waarom ziekenhuizen, scholen, woningen als object nooit een doelwit mogen zijn.
De enige uitzondering is wanneer die objecten *actief* deelnemen aan het gevecht.

Zo zijn burger ziekenhuizen ook neutraal en zijn beide partijen verplicht om soldaten van de ander te verzorgen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 24-07 18:35

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:55:
[...]

[Twitter]

Gaan dus nog via de UK voor updates.
Ik las ergens dat UK 3 extra MLRS direct naar Ukraine stuurt en dat de noorweegse dan naar de UK gaan om die 3 weer aan te vullen (en in de UK dan wel weer up to snuff zullen worden gebracht).

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Auredium schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe wat dat naar een ratio kunnen omzetten. Aan hoeveel artillerie is een slimme artillerie gelijk? Met andere woorden; hoeveel van deze slimme artillerie is er nodig om de domme artillerie van de Russen uit te schakelen? En beschikken de Russen wellicht ook over slimme artillerie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
pro_6or schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:58:
[...]Ik las ergens dat UK 3 extra MLRS direct naar Ukraine stuurt en dat de noorweegse dan naar de UK gaan om die 3 weer aan te vullen (en in de UK dan wel weer up to snuff zullen worden gebracht).
Dat lijkt wel een logische weg.
Overigens, zo'n upgrade kan ook gewoon een kwestie zijn van een nieuw bedieningspaneel met modernere software zijn. Kwestie van 4 schroefjes eruit, 3 kabeltjes losmaken, oude eruit, nieuwe erin, testen of het werkt en klaar. Duurt geen weken of zo.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:18:
[...]Ik ben wel benieuwd hoe wat dat naar een ratio kunnen omzetten. Aan hoeveel artillerie is een slimme artillerie gelijk? Met andere woorden; hoeveel van deze slimme artillerie is er nodig om de domme artillerie van de Russen uit te schakelen? En beschikken de Russen wellicht ook over slimme artillerie?
Waarom wil je dat weten? Een oorlog is niet in een Excel spreadsheet om te zetten. Teveel variabelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Ik ben wel benieuwd hoe wat dat naar een ratio kunnen omzetten. Aan hoeveel artillerie is een slimme artillerie gelijk?
Dat is niet te kwantificeren, daar komt teveel nuancering bij om de hoek kijken.
[...]

Met andere woorden; hoeveel van deze slimme artillerie is er nodig om de domme artillerie van de Russen uit te schakelen?
De vraag is eerder hoe goed getraind zijn de schutters (onze artillerie is complexer), hoeveel tijd is er om counterbattery toe te passen en hoe snel zijn de Russische kanonnen aangevuld?
[...]

En beschikken de Russen wellicht ook over slimme artillerie?
Voor zover ik weet niet van de orde die de NATO heeft.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Pagina: 1 ... 250 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: