Jij en ik, waarschijnlijk met een of meerdere van de landen die hier boven genoemd wordt als tussenstation.Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:32:
Zelfs al zou Rusland deze oorlog nog 'winnen', wie zou die met bloed overgoten grondstoffen nog van ze willen kopen?
Verwijderd
Ik dacht eerst dat het het winkelcentrum bij de blauwe cirkel in het midden was was maar ik begrijp dat het toch de rode cirkel onderaan is.Alpina schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:24:
Ja, een winkelcentrum.
Ik hoor nu graag welke militaire doelen hier zouden zitten?
Puur terrorisme dit.
Helemaal bovenin lijkt me wel een redelijk militair doel.
Zou een afzwaaier zijn van 10km.
/f/image/6DRwgWzmadXHqHnhcR6l4U4D.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rPhXDvhbDFck7WWYZfXdGSoc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GKPepzjhAVKoG5n0O9BsMkdP.png?f=fotoalbum_large)
Ja maar de andere kant…Alpina schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:24:
Ja, een winkelcentrum.
Puur terrorisme dit.
Ja maar foutmarge…
Ja maar er zaten lizardpeople verschanst…
Ja maar dat moet je nuanceren…
Ik denk niet dat je de reactie gaat krijgen waar je op doelt…
Er wordt gesproken over meer dan 1 raket, dus lijkt toch echt op een bewussie.dr.lowtune schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:43:
[...]
Ja maar de andere kant…
Ja maar foutmarge…
Ja maar er zaten lizardpeople verschanst…
Ja maar dat moet je nuanceren…
Ik denk niet dat je de reactie gaat krijgen waar je op doelt…
Als dat het doel was en je raakt dan nog 10km verkeerd, dan ben je als leger zwaar incompetent. Maar in dit geval ga ik daar niet vanuit.Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:35:
[...]
Ik dacht eerst dat het het winkelcentrum bij de blauwe cirkel in het midden was was maar ik begrijp dat het toch de rode cirkel onderaan is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beelden van net na de inslag (heftig):
[X: https://twitter.com/LIGAnet/status/1541433617397809157]
Inslag op gebouw (geen NSFW), ondersteunt ook meteen de locatie @Verwijderd
Hey; ik gaf aan dat de Russen wss niet de militaire doelen kunnen raken. Vermoedelijk omdat ze niet weten waar deze liggen. Ik praat het niet goed; het is barbaars en ze moeten voor het internationaal strafhof komen in Den Haag.Alpina schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:24:
Ja, een winkelcentrum.
Puur terrorisme dit.
Wat ik bedoel is dat de Russische intel wss zo slecht is dat ze niet goed weten waar Oekraïne hun militaire depots heeft. Winkelcentrums verplaatsen zich niet dus bij het falen van hun militaire inlichtingscentrums gaan ze maar wat burgerdoelen beschieten uit woede en frustratie. En ja; dat is gewoonweg slecht.
Ik begrijp het leed maar ik bekijk het vanuit de tactische kant. Klaarblijkelijk hebben ze het spul om depots van Oekraïne te raken; klaarblijkelijk hebben ze echter niet de intel om deze te vinden in grote mate.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Verwijderd
Het punt is niet hoe dat Rusland erin staat (dat weten we wel), het punt is dat zelfs de meest moordzuchtige generaal zou kiezen voor het raken van een militair doelwit met een dergelijke raket. Om het cru te zeggen: burgers uitmoorden hebben ze andere en effectievere spullen voor, die dan bovendien minder gestoord zouden worden. In deze redenering is het feit dat die iskander niet op een militaire installatie terecht kwam een indicatie van (een gebrek in) de capaciteiten van het Russische leger.Apache4u schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:33:
Ik kan me hier een discussie van gisteren voor de geest halen waar het er om ging of RU nu wel of niet die "schaarse" iskanders tegen burgerdoelen zou inzetten. Ik heb zojuist wat beelden voorbij zien komen van een drukbezocht winkelcentrum in Kremenchuk wat afgelopen uur door RU in puin is geschoten met de nodige burgerslachtoffers tot gevolg. Walgelijke beelden. Lijkt me echt wel duidelijk hoe RU er in zit hoor. Maar mocht dat bij sommigen nog niet zo zijn na Bucha, Irpin, Mariupol, scholen, ziekhuizen etc. etc dan voegt dit misschien wel weer iets toe.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2022 19:08 ]
Onzin. Dit bewijst gewoon dat voor Rusland het terroriseren van de Oekraïense bevolking hogere prioriteit heeft dan het raken van militaire doelen.Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:05:
[...]
Het punt is niet hoe dat Rusland erin staat (dat weten we wel), het punt is dat zelfs de meest moordzuchtige generaal zou kiezen voor het raken van een militair doelwit met een dergelijke raket. Om het cru te zeggen: burgers uitmoorden hebben ze andere en effectievere spullen voor, die dan bovendien minder gestoord zouden worden. In deze redenering is het feit dat die iskander niet op een militaire installatie terecht kwam een indicatie van (een gebrek in) de capaciteiten van het Russische leger.
Zijn jullie het wel met me eens dat die raffinaderij een veel logischer en militair significant doelwit is?Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:35:
Ik dacht eerst dat het het winkelcentrum bij de blauwe cirkel in het midden was was maar ik begrijp dat het toch de rode cirkel onderaan is.
Laat ik het anders formuleren: snap werkelijk niet waarom ze bewust die winkel raken en die olievoorraad laten voor wat het is...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Verwijderd
correct.hoevenpe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:17:
[...]
Zijn jullie het wel met me eens dat die raffinaderij een veel logischer en militair significant doelwit is?
Laat ik het anders formuleren: snap werkelijk niet waarom ze bewust die winkel raken en die olievoorraad laten voor wat het is...
Hebben ze in april ook al gedaan:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/04/25/7341885/
En op 1-2 april ook:On 24 April, the Russian army launched missile strikes on the Kremenchuk Thermal Power Plant (TPP) and the Kremenchug Oil Refinery, killing one person and injuring seven.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/04/2/7336502/
En in mei:Kremenchuk: Several attacks on the city in the morning, on infrastructure and residential buildings.
https://news.cgtn.com/new...ks-1a09MP6IuXu/index.html
En 18 juni:Russian Defense Ministry said on Friday that it destroyed the production facilities of an oil refinery and fuel tanks for Ukrainian troops on the northern outskirts of Kremenchuk in the Poltava region.
https://tsn.ua/en/ato/pow...et-of-attack-2090038.html
En met dat laatste vraag je je af: lopen ze gewoon een lijst af met vooraf bekende locaties zonder te inventariseren of het nog nuttige doelen zijn? Je zou verwachten dat ze met satellieten prima kunnen zien of iets nog in bedrijf is of niet. Iets met warmtebeelden etc. Je kan middels satellieten precies zien hoeveel olie er in tanks zit.the Russian missiles hit several industrial sites, which had been already destroyed in the earlier attacks. Both facilities were shut down after the previous missile strikes.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2022 19:32 ]
Ongeveer 60% van de wereldbevolking die Putin tot nu toe ook in woorden niet veroordeeld hebben?Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:32:
Zelfs al zou Rusland deze oorlog nog 'winnen', wie zou die met bloed overgoten grondstoffen nog van ze willen kopen?
No way dat ze hier nog internationaal geaccepteerd uitkomen... Toch?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Simpel: Terreur, bevolking bangmaken, G7 waarschuwen; als er nieuwe sancties komen gaan wij meer burgerdoelen raken. Take your pick.hoevenpe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:17:
[...]
Zijn jullie het wel met me eens dat die raffinaderij een veel logischer en militair significant doelwit is?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Waarom denk je dat er dagelijks zoveel US stratotankers rond vliegen daar?Tens schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:18:
[Embed]
Toevallig vergeten om transponder uit te zetten?
Zie wel vaak een drone, radar en tankers, tot zover geen F-35's gezien
Echt niet om om hun eigen transportvliegtuigen in de lucht bij te tanken.
Ik heb zo'n vermoeden dat die straaljagers er al veel langer vliegen (+ wat we niet zien vanwege uitgeschakelde transponders).
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
eh, dat zei ik dus: transponder toevallig/ per ongeluk/ mnet opzet aan gelaten.Yaksa schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:39:
[...]
Waarom denk je dat er dagelijks zoveel US stratotankers rond vliegen daar?
Ik heb zo'n vermoeden dat die straaljagers er al veel langer vliegen (+ wat we niet zien vanwege uitgeschakelde transponders).
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Verwijderd
ik heb me er niet heel erg in verdiept maar ik heb ook wel eens rondgeklikt inderdaad: die stratotankers vliegen daar regelmatig.Yaksa schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:39:
[...]
Waarom denk je dat er dagelijks zoveel US stratotankers rond vliegen daar?
Ik kon hooguit verzinnen dat ze een NATO-awacs zouden bijtanken maar als ik de flightpaths vergeleek tussen bieden had ik niet het idee dat die samenvielen op bepaalde punten.
Dus inderdaad: ze tanken iets bij wat niet zichtbaar is op flightradar.
Als dan inderdaad een F-35 opduikt (zag het vandaag ook op de livemap maar niet meer op flightradar... was aan het werk en had geen tijd op dat moment blijkbaar
ok dat is dan mogelijk een gegeven: er vliegen daar mogelijk F-35's.
Vraag is: waarom.
Standby voor..... <insert reason> ?
Surveillance?
Training?
Combat standby?
Maar waarom moeten die bijgetankt worden? Kan de piloot langer in de lucht zijn dan de tank capaciteit heeft? En moet dat ook?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2022 19:50 ]
In WOII maakte DU tijdens de slag om Engeland ook de fout om over militaire doelen als de primitieve radar stations heen te vliegen.
Ja ze veroorzaakten een hoop ellende in London. Maar ook meer vastberadenheid bij de Engelsen die hun afweer en war-capacity niet zagen slinken door deze acties.
Doden zijn betreurenswaardig maar wel typisch dat het lijkt alsof deze geschiedenis niet in RU is aangekomen ..
Ja ze veroorzaakten een hoop ellende in London. Maar ook meer vastberadenheid bij de Engelsen die hun afweer en war-capacity niet zagen slinken door deze acties.
Doden zijn betreurenswaardig maar wel typisch dat het lijkt alsof deze geschiedenis niet in RU is aangekomen ..
Het zou technisch mogelijk moeten zijn om de Himars te koppelen met de geavanceerde radarsystemen die een F35 aan boord heeft. Dan wordt het stuk makkelijker om ver voorbij de linies munitiedepots te raken.Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:49:
[...]Vraag is: waarom.
Surveillance?
Training?
Combat standby?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
onder dat ze vijandelijk luchtruim betreden?Yaksa schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:00:
[...]
Het zou technisch mogelijk moeten zijn om de Himars te koppelen met de geavanceerde radarsystemen die een F35 aan boord heeft. Dan wordt het stuk makkelijker om ver voorbij de linies munitiedepots te raken.
combat stand by denk ik, voor info heb je de Forte, Awacs en satellieten lijkt me.Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:49:
[...]
ik heb me er niet heel erg in verdiept maar ik heb ook wel eens rondgeklikt inderdaad: die stratotankers vliegen daar regelmatig.
Ik kon hooguit verzinnen dat ze een NATO-awacs zouden bijtanken maar als ik de flightpaths vergeleek tussen bieden had ik niet het idee dat die samenvielen op bepaalde punten.
Als dan inderdaad een F-35 opduikt (zag het vandaag ook op de livemap maar niet meer op flightradar... was aan het werk en had geen tijd op dat moment blijkbaar)...
Surveillance?
Training?
Combat standby?
Maar waarom moeten die bijgetankt worden? Kan de piloot langer in de lucht zijn dan de tank capaciteit heeft? En moet dat ook?
wrs vliegen ze vanuit Italië of zo, dan vlak bij inzet gebied voltanken voor maximale vliegtijd daar. Dan weer afvullen voor vertrek naar basis als het nodig is.
edit: op topsnelheid hebben ze hun tank met een uurtje leeg.
Verwijderd
Ik meen me te herinneren dat er een paar maanden terug een drone helemaal tot in Kroatië terechtkwam. Wellicht is één van de redenen het voorkomen van een herhaling van een dergelijk incident?Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:49:
[...]
ik heb me er niet heel erg in verdiept maar ik heb ook wel eens rondgeklikt inderdaad: die stratotankers vliegen daar regelmatig.
Als dan inderdaad een F-35 opduikt (zag het vandaag ook op de livemap maar niet meer op flightradar... was aan het werk en had geen tijd op dat moment blijkbaar)...
Surveillance?
Training?
Combat standby?
Past verdere discussie hierover niet beter in het vliegbewegingen topic?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2022 20:11 ]
Die olie gat gewoon naar India, China enz en wij kopen het tegen hogere prijs van hen. Volgens mij raken we vooral ons zelf op het moment met deze sanctiesVerwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:32:
No way dat ze hier nog internationaal geaccepteerd uitkomen... Toch?

Verwijderd
het concept is dat F-35's eigenlijk vliegende informatiedrones zijn, digitaal verbonden met tal van systemen op de grond en in de lucht zodat ze heul veul informatie tot hun beschikking hebben.MikeyMan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:01:
[...]
onder dat ze vijandelijk luchtruim betreden?
Ik heb er totaal geen verstand van maar wat als de raketbrandstof van een HIMARS veel verder kan dan bijv. een targeting radar? En de F-35 de raketten voorziet van nieuwe info verder weg dan het himars grondstation? Geen idee of het zo werkt maar ik denk graag out of the box.
Sowieso een radarsysteem aan boord heeft een bereik van 150 km.MikeyMan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:01:
[...]zonder dat ze vijandelijk luchtruim betreden?
Maar goed, lijkt me meer een discussie voor Wapensystemen en effectiviteit.
Oh ja? Hoe weet je dat? De samenstelling van olie is nogal specifiek en eenvoudig te achterhalen. Een raffinaderij moet op de samenstelling worden afgesteld.De_Bastaard schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:15:
[...]
Die olie gat gewoon naar India, China enz en wij kopen het tegen hogere prijs van hen. Volgens mij raken we vooral ons zelf op het moment met deze sancties
Klinkt als stemmingmakerij
Die samenstelling is uiteraard zeer eenvoudig gelijk te trekken. Daarnaast kunnen ze (China, India) de olie uit Rusland verbruiken en in plaats daarvan de olie uit eigen velden doorverkopen.Indoubt schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:37:
[...]
Oh ja? Hoe weet je dat? De samenstelling van olie is nogal specifiek en eenvoudig te achterhalen. Een raffinaderij moet op de samenstelling worden afgesteld.
Mooi artikel. Pure diefstal.Emryte schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:39:
BBC heeft een analyse gedaan over het graan dat gestolen wordt. Ook hebben ze gps-data van waar de schepen vanuit Rusland vol met graan terecht komen. Bron: BBC
Er vliegen daar constant f35s. Sterker nog, er vliegen er ook een paar van Nederland.Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:49:
[...]
Surveillance?
Training?
Combat standby?
Dat is gewoon aanwezigheid/bangmakerij.
En in oorlogstijd worden tankers, radarvliegtuigen etc geëscorteerd door een aantal straaljagers. Geen idee of dat boven Roemenië, vlakbij oorlogsgebied en niet boven oorlogsgebied, ook het geval is.
Denk zelf dat er altijd bescherming is nu... Naast alles wat gewoon oefent en langs de grens patrouilleert.
Die van Nederland zijn op 31 mei teruggekeerd van hun taak in Bulgarije.AndereKoekoek schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:11:
[...]Er vliegen daar constant f35s. Sterker nog, er vliegen er ook een paar van Nederland.
En je kunt hooguit vermoeden dat er daar constant F35's vliegen. Normaliter zie je ze namelijk niet op de radar.
Nee hoor.Indoubt schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:37:
[...]
Oh ja? Hoe weet je dat? De samenstelling van olie is nogal specifiek en eenvoudig te achterhalen. Een raffinaderij moet op de samenstelling worden afgesteld.
https://www.rtlnieuws.nl/...a-olieboycot-export-india
Die zouden ook wel gek zijn om het niet te doen. Boycotten Rusland niet, kopen wel de olie met korting en kunnen het dan mooi doorverkopen.
Mooi toch, hebben wij toch gewoon Olie en heeft Rusland 30% minder eraan verdient.De_Bastaard schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:28:
[...]
Nee hoor.
https://www.rtlnieuws.nl/...a-olieboycot-export-india
Die zouden ook wel gek zijn om het niet te doen. Boycotten Rusland niet, kopen wel de olie met korting en kunnen het dan mooi doorverkopen.
Eindelijk een slimme politieke zet
Verwijderd
prima, dat weten we als leken natuurlijk niet. OSINT is het enige wat we hebben zoals bijv. flightradar en daar zie je ze niet vaak op.AndereKoekoek schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:11:
[...]
Er vliegen daar constant f35s. Sterker nog, er vliegen er ook een paar van Nederland.
Dat is gewoon aanwezigheid/bangmakerij.
En in oorlogstijd worden tankers, radarvliegtuigen etc geëscorteerd door een aantal straaljagers. Geen idee of dat boven Roemenië, vlakbij oorlogsgebied en niet boven oorlogsgebied, ook het geval is.
Denk zelf dat er altijd bescherming is nu... Naast alles wat gewoon oefent en langs de grens patrouilleert.
De tankers wel en dan is altijd de vraag: waarvoor zijn die tankers daar? Wie tanken ze bij?
Als de jagers daar vliegen ter bescherming van de tanker, wat doet de tanker daar? De jagers bijtanken? Da's een beetje een cirkel dan in de zin van 'de tanker vliegt er om de jagers bij te tanken' en 'de jagers vliegen er om de tanker te beschermen'
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2022 21:33 ]
Dat kan wel inderdaad. China en India staan echter nou niet te boek als grote olie exporterende landenq-enf0rcer.1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:41:
[...]
Die samenstelling is uiteraard zeer eenvoudig gelijk te trekken. Daarnaast kunnen ze (China, India) de olie uit Rusland verbruiken en in plaats daarvan de olie uit eigen velden doorverkopen.
Maar de prijs is alleen wel 60% hoger waardoor Rusland er alsnog aan verdiendRequiem19 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:30:
[...]
Mooi toch, hebben wij toch gewoon Olie en heeft Rusland 30% minder eraan verdient.
Eindelijk een slimme politieke zet.
Wij mogen dan wel een probleem hebben met Rusland, maar in Azië, Afrika en Zuid-Amerika zijn er een stuk minder bezwaren waardoor ze het gros van de grondstoffen nog goed kwijtkunnen. Met opgelopen prijzen blijven de marges zelfs met korting in tact. We dachten ook de Roebel te treffen, deze staat alleen nu op de hoogste koers tegenover de Euro sinds 2014 en stijgt alleen nog maar vanaf maart. Nog niet alles loopt zoals verwacht zullen we maar zeggen.
Op hele lange termijn zullen de sancties Rusland ook wel treffen, maar West-Europa als groot netto-importeur zal een forse prijs betalen de eerste jaren.
Wat doet de roebel op de vrije markt dan?tuinïnen schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:46:
[...]
Maar de prijs is alleen wel 60% hoger waardoor Rusland er alsnog aan verdiendDat heeft Putin niet slecht bedacht vorig jaar, achteraf raar dat er bij niemand hier een belletje ging rinkelen. Een plan 20 jaar lang opgebouwd wordt nu uitgevoerd.
Wij mogen dan wel een probleem hebben met Rusland, maar in Azië, Afrika en Zuid-Amerika zijn er een stuk minder bezwaren waardoor ze het gros van de grondstoffen nog goed kwijtkunnen. Met opgelopen prijzen blijven de marges zelfs met korting in tact. We dachten ook de Roebel te treffen, deze staat alleen nu op de hoogste koers tegenover de Euro sinds 2014 en stijgt alleen nog maar vanaf maart. Nog niet alles loopt zoals verwacht zullen we maar zeggen.
Op hele lange termijn zullen de sancties Rusland ook wel treffen, maar West-Europa als groot netto-importeur zal een forse prijs betalen de eerste jaren.
Of bedoel je de gefingeerde prijs die je vanuit Rusland hoort.
Niet dat Rusland het niet slim heeft gespeeld en heel veel drukmiddelen heeft opgebouwd maar de perceptie is toch dat de sancties behoorlijk effect lijken te hebben en dat is eigenlijk veel sneller dan verwacht. Sancties duren lang en hebben ook nog nooit een oorlog gewonnen.
Produktie in Rusland zal behoorlijk krimpen, ook van Olie en gas. Duurt misschien even , dat dan weer wel.
Maar dan is het guidance system en/of de input daarvoor met bijvb een hoogte profiel van terrein wel dermate ruk dat een aanzienlijk deel van die krengen volstrekt ergens anders terecht komt.hoevenpe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:17:
[...]
Het lijkt er bijna op dat ze beter op een burger doel kunnen mikken zodat ze eens per ongeluk wat semi-militairs gaan raken.
Hopelijk komt er toch ook nog een beperkte selectie van munitie/raketten voor die HIMARS met een grotere range, juist voor dit doel zou het mooi zijn als je vanaf een aardige afstand alle munitiedepots en eventueel brandstofopslagen plat kunt gooien van een afstand en in een beperkte tijd. Dan maak je ze vrij vlot vleugel lam en weer afhankelijk van hun onmogelijk lange bevoorradingslogistiek vanuit het moederland waarvan je weet dat dat niet gaat lopen.DaniëlWW2 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:47:
Ik zie dat de Oekrainers erg goed gebruik maken van Amerikaanse satellietafbeeldingen en HIMARS. Het is ook wel nodig omdat de Oekraïners steeds een stukje teruggedreven lijken te worden door de enorme volumes aan Russische artillerie. Dan kan je proberen de batterijen uit te schakelen of de munitiedepots opblazen. Nummer twee is makkelijker als je zoiets als HIMARS hebt.
Ze tanken daar voornamelijk straaljagers bij. De awacs en andere radarvliegtuigen hebben voldoende bereik om een lange trip te maken zonder bijtanken.Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:32:
[...]
prima, dat weten we als leken natuurlijk niet. OSINT is het enige wat we hebben zoals bijv. flightradar en daar zie je ze niet vaak op.
De tankers wel en dan is altijd de vraag: waarvoor zijn die tankers daar? Wie tanken ze bij?
Als de jagers daar vliegen ter bescherming van de tanker, wat doet de tanker daar? De jagers bijtanken? Da's een beetje een cirkel dan in de zin van 'de tanker vliegt er om de jagers bij te tanken' en 'de jagers vliegen er om de tanker te beschermen'
Een kan tussen de 90.000 en 110.000 kilo brandstof meenemen om bij te tanken.
Brandstof capaciteit van een f35 zit volgens mij max rond de 8000kg. F-15(max 6000kg brandstof) van de USAF vliegt er ook rond vanuit Polen en de F-16(schrik niet.. +- 3000kg) van de USAF opereert vanuit Roemenië op het moment.
Dan zit er nog een berg in het zuidelijke puntje van Italië. En vliegen er ook B-52 bommenwerpers. Ook zo nu en dan met de transponder aan en dan exact langs de grens van Oekraïne.
Voornamelijk gewoon wat spierballerij mbt de b52, maar de jets zijn wel direct inzetbaar daar.
Gedurende zo'n tripje boven Roemenië tanken ze wel 15-20 straaljagers bij denk ik.
Ik blijf jouw reactie(s) bijzonder vinden...hoevenpe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:17:
[...]
Volgens mij is dit je eerste en tot nu toe enige reactie op het beschieten van het winkelcentrum. Je veroordeelt het niet maar vraagt je af waarom ze dit deden. Het is vrijwel iedereen hier op het forum duidelijk dat Rusland dit bewust doet. Jou nog steeds niet.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je bijna altijd twijfels hebt en ze zelfs misschien wel (bewust) zaait...
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Het probleem hiermee is dat de Russen werken vanuit de twee garnizoenssteden van Belgorod en Rostov aan de Don. In Belgorod zijn er al wat dingen "spontaan ontploft", maar Rostov is net iets verder. Die stad kan je bereiken met de langere afstandsmunitie, maar is is de vraag of de Amerikanen dit wel willen leveren. Want van dergelijke raketten weet je dat ze gebruikt worden voor aanvallen op Russische grondgebied. Zei het Rostov of de brug naar de Krim. Die zullen de Oekraïners ook graag opblazen.gekkie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:26:
[...]
Hopelijk komt er toch ook nog een beperkte selectie van munitie voor die HIMARS met een grotere range, juist voor dit doel zou het mooi zijn als je vanaf een aardige afstand alle munitiedepots en eventueel brandstofopslagen plat kunt gooien van een afstand en in een beperkte tijd. Dan maak je ze vrij vlot vleugel lam en weer afhankelijk van hun onmogelijk lange bevoorradingslogistiek vanuit het moederland waarvan je weet dat dat niet gaat lopen.
Het hoeft ook niet want als je de spoorlijn tussen Rostov en Donetsk opblaast, tja dan kunnen die treinen ook niet meer naar Donetsk komen en dan ligt je toevoer alsnog stil. Zo bereik je alsnog het doel zonder nog verdere escalatie. Want we zien hoe het Kremlin vandaag weer reageerde op de levering van betere wapens en uitsluiting van de G7.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dan heb je er dus geen vertrouwen in dat de Oekraine afspraken die je maakt niet zal nakomen.DaniëlWW2 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:39:
[...]
Het probleem hiermee is dat de Russen werken vanuit de twee garnizoenssteden van Belgorod en Rostov aan de Don. In Belgorod zijn er al wat dingen "spontaan ontploft", maar Rostov is net iets verder. Die stad kan je bereiken met de langere afstandsmunitie, maar is is de vraag of de Amerikanen dit wel willen leveren. Want van dergelijke raketten weet je dat ze gebruikt worden voor aanvallen op Russische grondgebied. Zei het Rostov of de brug naar de Krim. Die zullen de Oekraïners ook graag opblazen.
Misschien is het inderdaad beter om ze niet in de verleiding te laten komen, al kun je met een HIMARS met 50 km range bij Kharkiv langs de grens ook al een aardig eind komen.
Ik bedoelde ook tussen opslagen (en eventueel aanvoerlijnen kan inderdaad ook) in Oekraine pakken zoals ze nu ook gedaan lijken te hebben. Maar er zullen er ook nog wel diverse zijn die ze nu nog (net) niet kunnen bereiken die wel op Oekrains grondgebied zijn en dus ook dichter bij het front. Als je die weet te raken dan zullen ze dus weer die hele lange aanvoerlijnen in moeten gaan zetten. Dat was mijn punt, zorgen dat alle tussenopslag op Oekrains grondgebied tot target voor HIMARS gaat behoren door beperkte hoeveelheid munitie die dat kan halen (en de afspraak dat er niet op andere dingen gemikt wordt).Het hoeft ook niet want als je de spoorlijn tussen Rostov en Donetsk opblaast, tja dan kunnen die treinen ook niet meer naar Donetsk komen en dan ligt je toevoer alsnog stil. Zo bereik je alsnog het doel zonder nog verdere escalatie. Want we zien hoe het Kremlin vandaag weer reageerde op de levering van betere wapens en uitsluiting van de G7.
In dat licht snap ik het provoceren van de G7 aan tafel ook niet. Komt nogal kinderachtig over als ze met zijn allen zitten te grappen over Poetin die met een ontbloot bovenlijf op een paard rijdt. Trudeau en Johnson gingen maar door, anderen haakten schaapachtig aan.DaniëlWW2 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:39:
[...]
Zo bereik je alsnog het doel zonder nog verdere escalatie. Want we zien hoe het Kremlin vandaag weer reageerde op de levering van betere wapens en uitsluiting van de G7.
Mijn snelle objectieve analyse van de recente raket aanval op Kiev waarbij ook flats met woningen geraakt zijn. Op basis van de officiële versie van de aanval van het Russische en Oekraïense ministerie van defensie.
Russische MoD verhaal: "The strike was carried out on Sunday with four high precision missiles, all of which reached the Artyom rocket-manufacturing plant, located in the Shevchenkovskiy district of Kiev, without damaging civilian infrastructure in the city.
The authorities in Kiev tried to intercept the Russian high precision missiles using anti-aircraft weapons stationed around the city, including S-300 and Buk M1 anti-aircraft missile systems, which reportedly launched 10 rockets during the strike.
Due to the apparent lack of communication between the anti-aircraft defense systems located in the city, two S-300 rockets were shot down by Ukrainian Buks, one of which fell on a residential building."
Oekraïense MoD verhaal: "A spokesperson for the Ukrainian Air Force claimed that Russian aircraft had launched up to six missiles at Kiev on Sunday and that two of them were intercepted mid-air."
Wat opvalt is dat een deel van de 2 versies overeen komt. Namelijk dat er 2 raketten onderschept zijn. Aangezien ze het daar beide over eens lijken te zijn kunnen we aannemen dat dat zeer waarschijnlijk heeft plaatsgevonden.
Daarna houden beide kanten er weer hun eigen versie op na. Beide kanten hebben belang bij hun kant zo positief mogelijk af te schilderen en ik ga er vanuit dat beide versies mogelijk zijn verdraaid door hun oorlogs-PR spindoctors. De Oekraïners zeggen dat de Russen 6 raketten op Kiev hebben afgevuurd waarvan ze er 2 hebben weten te onderscheppen. En de Russen zeggen dat ze 4 raketten hebben afgevuurd die allemaal hun beoogde doel hebben geraakt, een raket munitie fabriek. En dat de schade aan de flat het gevolg is van het neerhalen van Oekraïense S300 SAM raketten door hun eigen Buk SAM raketten.
Als er geverifieerd kan worden dat de fabriek idd door 4 raketten is geraakt dan zou je daar uit op kunnen maken dat de Russen geen burgerdoelen getarget hebben. Aangezien de Oekraïne zegt dat de Russen 6 raketten hebben gebruikt in deze aanval op doelen in Kiev waarvan ze beweren er 2 neergehaald te hebben. Als er 4 de fabriek hebben geraakt en 2 uit de lucht zijn geschoten blijven er geen over voor andere doelen. Tenminste, geen bewust gekozen doelen, maar ze komen natuurlijk wel naar beneden na onderschepping. En dat op een willekeurige locatie die door de omstandigheden van de onderschepping bepaald is.
Ik zou er niet raar van staan te kijken als de schade aan de flats het gevolg is van zo'n onderschepping.
Russische MoD verhaal: "The strike was carried out on Sunday with four high precision missiles, all of which reached the Artyom rocket-manufacturing plant, located in the Shevchenkovskiy district of Kiev, without damaging civilian infrastructure in the city.
The authorities in Kiev tried to intercept the Russian high precision missiles using anti-aircraft weapons stationed around the city, including S-300 and Buk M1 anti-aircraft missile systems, which reportedly launched 10 rockets during the strike.
Due to the apparent lack of communication between the anti-aircraft defense systems located in the city, two S-300 rockets were shot down by Ukrainian Buks, one of which fell on a residential building."
Oekraïense MoD verhaal: "A spokesperson for the Ukrainian Air Force claimed that Russian aircraft had launched up to six missiles at Kiev on Sunday and that two of them were intercepted mid-air."
Wat opvalt is dat een deel van de 2 versies overeen komt. Namelijk dat er 2 raketten onderschept zijn. Aangezien ze het daar beide over eens lijken te zijn kunnen we aannemen dat dat zeer waarschijnlijk heeft plaatsgevonden.
Daarna houden beide kanten er weer hun eigen versie op na. Beide kanten hebben belang bij hun kant zo positief mogelijk af te schilderen en ik ga er vanuit dat beide versies mogelijk zijn verdraaid door hun oorlogs-PR spindoctors. De Oekraïners zeggen dat de Russen 6 raketten op Kiev hebben afgevuurd waarvan ze er 2 hebben weten te onderscheppen. En de Russen zeggen dat ze 4 raketten hebben afgevuurd die allemaal hun beoogde doel hebben geraakt, een raket munitie fabriek. En dat de schade aan de flat het gevolg is van het neerhalen van Oekraïense S300 SAM raketten door hun eigen Buk SAM raketten.
Als er geverifieerd kan worden dat de fabriek idd door 4 raketten is geraakt dan zou je daar uit op kunnen maken dat de Russen geen burgerdoelen getarget hebben. Aangezien de Oekraïne zegt dat de Russen 6 raketten hebben gebruikt in deze aanval op doelen in Kiev waarvan ze beweren er 2 neergehaald te hebben. Als er 4 de fabriek hebben geraakt en 2 uit de lucht zijn geschoten blijven er geen over voor andere doelen. Tenminste, geen bewust gekozen doelen, maar ze komen natuurlijk wel naar beneden na onderschepping. En dat op een willekeurige locatie die door de omstandigheden van de onderschepping bepaald is.
Ik zou er niet raar van staan te kijken als de schade aan de flats het gevolg is van zo'n onderschepping.
AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti
Waarom denk je dat Rusland slechte intel heeft? Ik denk dat er genoeg infiltranten/verraders op de grond zijn. Ze hebben ook jaren de tijd gehad om zich voor te bereiden.Auredium schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:03:
[...]
Hey; ik gaf aan dat de Russen wss niet de militaire doelen kunnen raken. Vermoedelijk omdat ze niet weten waar deze liggen. Ik praat het niet goed; het is barbaars en ze moeten voor het internationaal strafhof komen in Den Haag.
Wat ik bedoel is dat de Russische intel wss zo slecht is dat ze niet goed weten waar Oekraïne hun militaire depots heeft. Winkelcentrums verplaatsen zich niet dus bij het falen van hun militaire inlichtingscentrums gaan ze maar wat burgerdoelen beschieten uit woede en frustratie. En ja; dat is gewoonweg slecht.
Ik begrijp het leed maar ik bekijk het vanuit de tactische kant. Klaarblijkelijk hebben ze het spul om depots van Oekraïne te raken; klaarblijkelijk hebben ze echter niet de intel om deze te vinden in grote mate.
Even op terugkomen… eindelijk!Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:40:
https://www.reuters.com/w...0-stoltenberg-2022-06-27/
NATO wil het aantal high-readiness troepen verhogen van 40k naar meer dan 300k.
Da's een stevig bericht richting Rusland: DANGER! KEEP OUT!
Dit zijn flinke aantallen. De huidige situatie Maart ‘22:
:strip_exif()/f/image/icdybkgJ86yupzYc0qXaaIDZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk hier Zweden, Finland en Turkije nog bij
En je hebt echt een gigantische defensieve ‘kom’ die altijd klaar staat in geval van escalatie.
Er van uitgaande dat deze 3 er samen uitkomen met betrekking tot NAVO toetreding.
De eerste reacties zijn er al in puur russische retoriek
:strip_exif()/f/image/XADhLe2rdCuUcKUCUpupEUK0.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op, is een pro Russisch kanaal maar ik geloof het meteen dat het zo verkocht wordt daar.
Dit zal ook vast gezellig worden:
:strip_exif()/f/image/nphmCFkAbjygNMAUN9bgWeDO.jpg?f=fotoalbum_large)
Rusland zegt dat Ukraine hun eigen luchtafweer raket weer uit de lucht schoten met een ander eigen luchtafweer raket en dat het de raketten die op de burgerdoelen belanden de raketten van Ukraine luchtafweer zijn. Rusland is weer bezig met het verzinnen van hele verhalen waarom het niet hun precisie raketten zijn, dat kan namelijk nietThe Reeferman schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:08:
Mijn snelle objectieve analyse van de recente raket aanval op Kiev waarbij ook flats met woningen geraakt zijn. Op basis van de officiële versie van de aanval van het Russische en Oekraïense ministerie van defensie.

Blijkbaar gaat het nu flink los met gevechten nabij Kharkiv. Alleen wie valt wie aan? Volgens Liveuamap is het icoontje 'blauw'. Dat impliceert dat Oekraïne in de aanval is? Anders zou het icoontje rood moeten zijn?
https://liveuamap.com/en/...-the-directions-of-velyki
De twee wapendepots hadden rode symbolen. Neem aan dat ze niet denken dat Rusland zelf de boel bombardeerde. Dus de kleur volg ik niet altijdDutchy007 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:36:
Blijkbaar gaat het nu flink los met gevechten nabij Kharkiv. Alleen wie valt wie aan? Volgens Liveuamap is het icoontje 'blauw'. Dat impliceert dat Oekraïne in de aanval is? Anders zou het icoontje rood moeten zijn?
Zou kunnen. In ieder geval meer dan nu.PLAE schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:30:
300k, yeah right. Lijkt mij vooral een papieren tijger.
Goed artikel, net zoals met vliegtuigen hebben schepen zo goed als altijd hun AIS transponder aanstaan (ook genoemd in het BBC artikel). En er zijn ook tal van websites waar je dit op kan volgen. Echter als ze uit staan, dan zie je het signaal natuurlijk niet meer.Emryte schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:39:
BBC heeft een analyse gedaan over het graan dat gestolen wordt. Ook hebben ze gps-data van waar de schepen vanuit Rusland vol met graan terecht komen. Bron: BBC
Het uitzetten van de transponder gebeurt veel tijdens illegale visvangst (over de hele wereld), en daarom heeft GFW onderzoek gedaan hoe je toch schepen kan volgen wanneer dit gebeurt. Op hun kaart heb je naast de AIS data, ook data van VMS, VIIRS en SAR. Al is het vaak niet direct duidelijk welk schip het is, je ziet wel de "meta" data van hoe het schip vaart etc.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik ben blij dat het graan iig wordt uitgevoerd en niet gaat liggen rotten terwijl er elders mensen verhongeren.Qwerty-273 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:40:
[...]
Goed artikel, net zoals met vliegtuigen hebben schepen zo goed als altijd hun AIS transponder aanstaan (ook genoemd in het BBC artikel). En er zijn ook tal van websites waar je dit op kan volgen. Echter als ze uit staan, dan zie je het signaal natuurlijk niet meer.
Het uitzetten van de transponder gebeurt veel tijdens illegale visvangst (over de hele wereld), en daarom heeft GFW onderzoek gedaan hoe je toch schepen kan volgen wanneer dit gebeurt. Op hun kaart heb je naast de AIS data, ook data van VMS, VIIRS en SAR. Al is het vaak niet direct duidelijk welk schip het is, je ziet wel de "meta" data van hoe het schip vaart etc.
De pecunia pakken we nog wel terug. En zo niet dan niet, maar het is beter dat het graan terecht komt waar het zijn moet.
een treffende spreuk
Nog een video van het vernietigde winkelcentrum in Kremenchuk. Dit is een video met reddingswwerkzaamheden. Tijdens het plaatsen van de video waren er 11 doden, nu zijn er al 15 doden bevestigd. Ook zijn er nog 40 vermisten.
Aantal twitter berichten met beelden.
Nog ander nieuws. Het Turkse bedrijf Baykar van de Kayraktar TB2 is geïnformeerd over de crowdfunding voor TB2 UAV's en geeft aan dat ze er drie doneren.
Aantal twitter berichten met beelden.
Aftermath of Russia’s rocket attack on Kremenchuk mall that killed at least 11 people. Video by Poltava regional governor Dmytro Lunin. pic.twitter.com/r3cZhKayw4
— Myroslava Petsa (@myroslavapetsa) 27 juni 2022
Rescue works and debris clearing will continue all night long at the site of mass murder of peaceful Ukrainians.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 27 juni 2022
15 confirmed dead as of now.#Kremenchuk #RussianWarCrimes pic.twitter.com/0RqWxds9W1
As of now 8 bodies were taken out of the debris and one wounded person died in hospital in #Kremenchuk.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 27 juni 2022
Territorial guards have joined the rescuers to clear out debris. #UkraineRussiaWar #StopPutinNOW pic.twitter.com/22OXUwttju
Nog ander nieuws. Het Turkse bedrijf Baykar van de Kayraktar TB2 is geïnformeerd over de crowdfunding voor TB2 UAV's en geeft aan dat ze er drie doneren.
:strip_exif()/f/image/lDnsFJx7DE9joIeXBz8l5NI6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Emryte op 27-06-2022 23:57 ]
Verwijderd
zou heel goed kunnen.The Reeferman schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:08:
Met als opmerking:
- als Rusland deze oorlog niet was gestart, hadden ze ook geen raketten af hoeven schieten die Oekraine vervolgens weer probeert neer te halen.
Het is een ethisch vraagstuk wie hier dan schluldig is voor de civiele schade:
- had Oekraine de raketten ongemoeid moeten laten, met als gevolg schade aan militaire doelen? (in een fabriek werken trouwens ook burgers...)
- als Rusland niet had geschoten had Oekraine ze niet neer hoeven halen
Belangrijker nog:
- Rusland raakt wel vaker burgerdoelen; had Oekraine kunnen of moeten weten dat de raketten dit keer op een militair doel was gericht?
Ik stel voor dat Rusland in het vervolg Oekraine inseint welke raketten een militair doel zullen gaan raken, zodat Oekraine ze niet neer hoeft te schieten.
Verwijderd
hebben ze ook jaren de tijd gehad om te weten dat dit een druk bezocht winkelcentrum was en geen militair doel.PLAE schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:20:
[...]
Waarom denk je dat Rusland slechte intel heeft? Ik denk dat er genoeg infiltranten/verraders op de grond zijn. Ze hebben ook jaren de tijd gehad om zich voor te bereiden.
Conclusie: Rusland heeft bewust dit winkelcentrum aangevallen. Een civiel doelwit.
Verwijderd
als je niet wil dat mensen over je grappen met betrekking tot het met ontbloot bovenlijf op een paard rijden, dan moet je niet met ontbloot bovenlijf op een paard rijden.tuinïnen schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:06:
[...]
In dat licht snap ik het provoceren van de G7 aan tafel ook niet. Komt nogal kinderachtig over als ze met zijn allen zitten te grappen over Poetin die met een ontbloot bovenlijf op een paard rijdt. Trudeau en Johnson gingen maar door, anderen haakten schaapachtig aan.
Verwijderd
omdat? Ik mis een argumentatie voor je stelling.PLAE schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:30:
300k, yeah right. Lijkt mij vooral een papieren tijger.
300k is helemaal niet zoveel voor enkele tientallen landen.
De Russen hadden ook een 'standing army' van 300k die ze Oekraine binnen lieten rijden.
Dat is 300k op een populatie van 140M.
Kan je nagaan wat voor parate eenheden je kan samenstelling uit een populatie van 900M (NATO-lidstaten).
Al met al, is er in elk geval in dit conflict 1 kant een papieren tijger gebleken (hint: het is niet UA/NATO)
Schade doet de tijger wel maar goed een papercut is sowieso uitermate vervelend maar meer ook niet.
[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2022 08:08 ]
Ja jouw conclusie weten we nu wel. Die deel je hier zo’n 10x per dag. Dat stukje reageerde ik niet op. Het ging mij om de informatiepositie van Rusland. Die moeten we niet onderschatten denk ik.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:43:
[...]
hebben ze ook jaren de tijd gehad om te weten dat dit een druk bezocht winkelcentrum was en geen militair doel.
Conclusie: Rusland heeft bewust dit winkelcentrum aangevallen. Een civiel doelwit.
Het is nogal een extra extraordinary claim. Zeker als je dat aan je oostgrens gaat plaatsen.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:46:
[...]
omdat? Ik mis een argumentatie voor je stelling.
300k is helemaal niet zoveel voor enkele tientallen landen.
190k is bij mijn weten de laatste schatting geweest eind feb.De Russen hadden ook een 'standing army' van 300k die ze Oekraine binnen lieten rijden.
Verwijderd
overschatten ook niet.PLAE schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:16:
[...]
Ja jouw conclusie weten we nu wel. Die deel je hier zo’n 10x per dag. Dat stukje reageerde ik niet op. Het ging mij om de informatiepositie van Rusland. Die moeten we niet onderschatten denk ik.
Het lijkt er gewoonweg op dat ze eigenlijk alleen statische doelen aanvallen. Real-time targets zijn erg moeilijk voor ze.
Ja, die conclusie weet jij ook. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Of eigenlijk hoeft dat niet. Het hoeft maar 1x gezegd worden per keer dat de Russen het doen. Als dat dagelijks is, zegt dat wat over de Russen
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2022 08:20 ]
Verwijderd
het betreft 'high readiness'. Betekent niet dat ze allemaal aan de oostgrens gaan staan.PLAE schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:18:
[...]
Het is nogal een extra extraordinary claim. Zeker als je dat aan je oostgrens gaat plaatsen.
Weer een mooi stukje fictie, deze Kremlin schrijver zou voor zichzelf moeten beginnen. Lijkt me een potentieel bestseller schrijver.The Reeferman schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:08:
.
Heel mooi. Eerder hebben ze de Litouwse TB2 ook al gedoneerd, dus de teller staat al op 4 stuks. Fijn dat dit bedrijf een substantiële bijdrage wil leveren, terwijl het land zelf van twee walletjes probeert te eten.Emryte schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:52:
[Afbeelding]
• UK intelligence: The Russian forces are increasingly hollowed out. They currently accept a level of degraded combat effectiveness, which is probably unsustainable in the long term.
• Institute for the Study of War: Russia relying on retired officers and reserve forces due to heavy losses. The U.S. think tank said on June 27 that 🇷🇺 continues to seek ways to replenish their increasingly exhausted force capabilities without announcing general mobilization.
• US intelligence: U.S. believes that Ukrainian troops are inflicting significant costs on the Russians in the Donbas despite the retreat from Sieverodonetsk: senior defense official - "The Ukrainians are making them pay for a very small piece of ground," the official said.
Dus, waar blijft dat culminatiepunt...
• Institute for the Study of War: Russia relying on retired officers and reserve forces due to heavy losses. The U.S. think tank said on June 27 that 🇷🇺 continues to seek ways to replenish their increasingly exhausted force capabilities without announcing general mobilization.
• US intelligence: U.S. believes that Ukrainian troops are inflicting significant costs on the Russians in the Donbas despite the retreat from Sieverodonetsk: senior defense official - "The Ukrainians are making them pay for a very small piece of ground," the official said.
Dus, waar blijft dat culminatiepunt...
En dan nog zo vaak 'per ongeluk' burgerdoelen raken, bijzonder.PLAE schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:20:
[...]
Waarom denk je dat Rusland slechte intel heeft? Ik denk dat er genoeg infiltranten/verraders op de grond zijn. Ze hebben ook jaren de tijd gehad om zich voor te bereiden.
Het cynische van die misselijkmakende aanval op het winkelcentrum in Kremenchuk is, is dat het eigenlijk goed nieuws is. Oekraïne staat weer even op de voorpagina's, de G7 komt met een statement, en we mogen hopen op extra hulpzendingen.
Dat is "beter" dan het gangbare patroon, waarbij Rusland elke dag op verscheidene plaatsen een paar burgers afslacht, lukraak huizen vernietigd en wat raketten ergens neerplempt.
Wij hebben vrienden in Kremenchuk, dus er was even paniek. Gelukkig mankeren die niets. Maar de levens van tientallen anderen zijn verwoest. En wederom zonder enige zinnige reden. Zou Duitsland nu nog durven zeggen dat we vooral ook aan onze toekomstige relatie met Rusland moeten denken?
Dat is "beter" dan het gangbare patroon, waarbij Rusland elke dag op verscheidene plaatsen een paar burgers afslacht, lukraak huizen vernietigd en wat raketten ergens neerplempt.
Wij hebben vrienden in Kremenchuk, dus er was even paniek. Gelukkig mankeren die niets. Maar de levens van tientallen anderen zijn verwoest. En wederom zonder enige zinnige reden. Zou Duitsland nu nog durven zeggen dat we vooral ook aan onze toekomstige relatie met Rusland moeten denken?
Vanwaar deze frustratie?PLAE schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:16:
[...]
Ja jouw conclusie weten we nu wel. Die deel je hier zo’n 10x per dag. Dat stukje reageerde ik niet op. Het ging mij om de informatiepositie van Rusland. Die moeten we niet onderschatten denk ik.
Ik moet ook een aantal keer per dag lezen hoe jij aanvallen op burgerdoelen in twijfel trekt.
Wat juist goed is denk voor het forum om het van beide kanten te bekijken maar sta er zelf dan ook boven als iemand informatie vanuit een ander standpunt deelt…
Daar zitten we allemaal de meesten van ons hier ook op te wachten.
Verwijderd
Alles wat er in Oekraïne gebeurd qua geweld en slachtoffers is Rusland aan te rekenen. Zij zijn de agressor, waren zij niet binnen gevallen dan zou Oekraïne ook niet genoodzaakt zijn zich te verdedigen.
Rusland zit dus sowieso 100% fout.
Ik snap niet zo goed waarom het zo belangrijk is voor sommige mensen of Rusland intentioneel burgerdoelen uitkiest om te bestoken of dat het zou gaan om militaire doelen waarbij het fout gaat en per ongeluk burgerdoelen worden geraakt? Zij schieten die rakketten en als ze daar niet mee begonnen waren zou er überhaupt helemaal niets geraakt worden.
Ze vagen complete steden van de kaart met bombardementen, raketten en artillerie. Daarnaast wijst zowel de recente als langdurige geschiedenis uit dat ze burgerdoelen nooit als taboe hebben beschouwd.
Ik vind het daarmee persoonlijk een beetje een non discussie, want Rusland zit hoe dan ook 100% fout. Als ze vandaag compleet zouden terugtrekken zou Oekraïne vermoedelijk Rusland niet aanvallen, dus iedere dag dat dit conflict voortzet met al haar gruwelijkheden is dat de Russen volledig aan te rekenen.
Natuurlijk is het voor de toekomst belangrijk dat er wordt uitgezocht wat er precies is gebeurd zodat het later officieel veroordeeld kan worden (indien dat er ooit van komt).
Maar wat wij daar nu verder mee opschieten binnen dit topic? Niet erg veel denk ik behalve heen en weer gaand gekibbel over dit soort details.
Ik snap niet zo goed waarom het zo belangrijk is voor sommige mensen of Rusland intentioneel burgerdoelen uitkiest om te bestoken of dat het zou gaan om militaire doelen waarbij het fout gaat en per ongeluk burgerdoelen worden geraakt? Zij schieten die rakketten en als ze daar niet mee begonnen waren zou er überhaupt helemaal niets geraakt worden.
Ze vagen complete steden van de kaart met bombardementen, raketten en artillerie. Daarnaast wijst zowel de recente als langdurige geschiedenis uit dat ze burgerdoelen nooit als taboe hebben beschouwd.
Ik vind het daarmee persoonlijk een beetje een non discussie, want Rusland zit hoe dan ook 100% fout. Als ze vandaag compleet zouden terugtrekken zou Oekraïne vermoedelijk Rusland niet aanvallen, dus iedere dag dat dit conflict voortzet met al haar gruwelijkheden is dat de Russen volledig aan te rekenen.
Natuurlijk is het voor de toekomst belangrijk dat er wordt uitgezocht wat er precies is gebeurd zodat het later officieel veroordeeld kan worden (indien dat er ooit van komt).
Maar wat wij daar nu verder mee opschieten binnen dit topic? Niet erg veel denk ik behalve heen en weer gaand gekibbel over dit soort details.
Verwijderd
From this week, 200 Ukrainian soldiers are set to arrive in the UK every day to receive training.
defenitely maybe himars
en dan deze:
This morning Ukrainian artillery - probably HIMARS - struck a Russian military garrison deep inside occupied territory in Perevalsk, Luhansk region.🔥🇺🇦pic.twitter.com/4BG3a4H6eN
— Jimmy Rushton (@JimmySecUK) 28 juni 2022
Buildings in the foreground are here: 48.43425, 38.80202
— rollo (@rollowastaken) 28 juni 2022
Strike likely landed around: 48.44155, 38.80426
As per @666_mancer's map, there's an LPR base in the vicinity. @GeoConfirmed pic.twitter.com/LMCz8TOhu6
en dan deze:
vanmorgen was het nog dat UA eigen luchtafweer raketten hadden neergeschoten die op de winkelcentrum waren neergekomen.Russian Ministry of Defense confirms missile strike in Kremenchuk yesterday, claims that it has targeted warehouses with western ammunition, and secondary explosions destroyed "not working mall"
[ Voor 51% gewijzigd door Tens op 28-06-2022 10:23 ]
Deze 300k gaan niet aan de grens staan, dit zijn eenheden die net als altijd blijven doen wat ze doen maar organisatorisch nu tot die snelle reactiemacht behoren.PLAE schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:18:
[...]
Het is nogal een extra extraordinary claim. Zeker als je dat aan je oostgrens gaat plaatsen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Oorlog is op zichzelf al een misdaad, maar dan heb je ook nog oorlogsmisdaden.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:42:
Alles wat er in Oekraïne gebeurd qua geweld en slachtoffers is Rusland aan te rekenen. Zij zijn de agressor, waren zij niet binnen gevallen dan zou Oekraïne ook niet genoodzaakt zijn zich te verdedigen.
Op de een of andere manier is oorlog blijkbaar veroorloofd maar misdaden tijdens een oorlog (volgens het oorlogsrecht, de code van geneve) zijn dat niet.
Dat is waarom men zich er extra druk om maakt.
Het is een gevoel van machteloosheid, de een heeft spelregels, geeft om mensen, de ander geeft nergens wat om behalve inkomsten voor een select groepje.
een treffende spreuk
Waar staat dat er 300k man aan de oostgrens gezet gaan worden, er wordt gesproken over een quick reaction force van 300k man. Ik denk dat dat realistisch en noodzakleijk is. De Rus moet weten dat ze gestopt zullen worden bij snode plannen.PLAE schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:18:
[...]
[...]
190k is bij mijn weten de laatste schatting geweest eind feb.
een treffende spreuk
Traditionele maskirovka.Tens schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:20:
en dan deze:
[...]
vanmorgen was het nog dat UA eigen luchtafweer raketten hadden neergeschoten die op de winkelcentrum waren neergekomen.
[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 28-06-2022 10:56 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hey Ik wil me even snel bijdehand hierop focussen. Maar die geolocation klopt toch niet of maak ik nou een cruciale denkfout?

Vanaf de kijker (het filmpje) komt eerst het huis (geel), dan het tweede huis (rood) en dan de berg (blauw).
Terwijl op de kaart die line of sight: rood, geel, blauw is. Oftewel, die locatie zou niet kloppen.
EDIT: daarnaast zou als het roze item links van de berg staat, de kijker/filmer ZUIDELIJK van de berg moeten staan en niet noordelijk. Klopt dus niks van.
[ Voor 12% gewijzigd door DeKoetsier op 28-06-2022 11:14 ]
@DeKoetsier eens, klopt niet helemaal
oftewel: helemaal niet.
EDIT: oh ja... links boven kaart en onder zijn niet 1 geheel maar aan elkaar geplakt.
Waarom niet ff een duidelijke lijn er tussen om dat aan te duiden
EDIT 2:
Lijkt te kloppen. De huizen zijn ten zuiden van het inslaggebied. Ze hadden dus de foto van de huisjes links-onder moeten zetten, en de berg met inslagpunt links-boven.
Onhandig in elkaar geplakt dus. Maar wel correct lijkt het

oftewel: helemaal niet.
EDIT: oh ja... links boven kaart en onder zijn niet 1 geheel maar aan elkaar geplakt.
Waarom niet ff een duidelijke lijn er tussen om dat aan te duiden

EDIT 2:
Lijkt te kloppen. De huizen zijn ten zuiden van het inslaggebied. Ze hadden dus de foto van de huisjes links-onder moeten zetten, en de berg met inslagpunt links-boven.
Onhandig in elkaar geplakt dus. Maar wel correct lijkt het
[ Voor 86% gewijzigd door Waah op 28-06-2022 11:19 ]
Er loopt midden door de linker foto een naad. Die 2 delen horen dus niet perse bij elkaar.DeKoetsier schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:05:
[...]
Hey Ik wil me even snel bijdehand hierop focussen. Maar die geolocation klopt toch niet of maak ik nou een cruciale denkfout?![]()
Vanaf de kijker (het filmpje) komt eerst het huis (geel), dan het tweede huis (rood) en dan de berg (blauw).
Terwijl op de kaart die line of sight: rood, geel, blauw is. Oftewel, die locatie zou niet kloppen.
EDIT: daarnaast zou als het roze item links van de berg staat, de kijker/filmer ZUIDELIJK van de berg moeten staan en niet noordelijk. Klopt dus niks van.
https://goo.gl/maps/zLk4x9RXERpe4UhV6
Deze maakt het duidelijker. Dan zou het dus wel kloppen.
@DeKoetsier Link even aangepast. Hoop dat het zo wel duidelijk is. Laten we hopen dat er flink wat Russisch wapentuig in rook is opgegaan.
[ Voor 29% gewijzigd door SkiFan op 28-06-2022 11:28 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Scherp, dankjewel.
Rook komt (als je de schaduwen bekijkt die nagenoeg haaks op de foto vallen) direct naast de berg en niet de locatie die ze aangeven. Maargoed, uiteraard hoop ik met je mee!
Geel zou meer de locatie zijn waarvan de rook afkomstig is.
Rook komt (als je de schaduwen bekijkt die nagenoeg haaks op de foto vallen) direct naast de berg en niet de locatie die ze aangeven. Maargoed, uiteraard hoop ik met je mee!
Geel zou meer de locatie zijn waarvan de rook afkomstig is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D87WSnoqi1w3BKYBPMpqNxKf.jpg?f=user_large)
[ Voor 133% gewijzigd door DeKoetsier op 28-06-2022 11:33 ]
Je krijgt dus dezelfde desinformatie als altijd, waarbij we MH17 kunnen aanhalen als voorbeeld. Gewoon 80 miljard theorien de wereld inslingeren die een beetje normaal mens niet doet twijfelen maar wel door de Niemollers en Baudetten van de wereld voor waarheid wordt aangenomen.Tens schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:20:
en dan deze:
[...]
vanmorgen was het nog dat UA eigen luchtafweer raketten hadden neergeschoten die op de winkelcentrum waren neergekomen.
natuurlijk, de himars is pinpoint accuraat. Het enige dat nodig is is goede intel over waar wat te treffen is.SkiFan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:14:
[...]
Er loopt midden door de linker foto een naad. Die 2 delen horen dus niet perse bij elkaar.
https://goo.gl/maps/zLk4x9RXERpe4UhV6
Deze maakt het duidelijker. Dan zou het dus wel kloppen.
@DeKoetsier Link even aangepast. Hoop dat het zo wel duidelijk is. Laten we hopen dat er flink wat Russisch wapentuig in rook is opgegaan.
een treffende spreuk
Was deze nog voorbij gekomen? 40 In een klap. Die Himars zijn inderdaad effectief.
https://www.msn.com/en-gb...g-himars-video/ar-AAYUezt
Effectief maar wel gering in aantallen en munitie. Om er 3/4 operationeel te laten draaien aan het front is al heel wat, want hoeveel zijn er toegekend, 10? Dan moet je ook nog trainen, onderhoud, verplaatsen. Deze zullen voorlopig niet het verschil maken ben ik bang. Alle beetjes helpen maar er is wel wat meer nodig dan enkel kleine beetjes.SkiFan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:22:
Was deze nog voorbij gekomen? 40 In een klap. Die Himars zijn inderdaad effectief.
Denk dat deze apparaten een andere rol spelen. Voor de rol die jij in gedachten hebt hebben ze de M777. Denk dat deze vooral bestemd gaan zijn voor aanvallen op depots buiten bereik van artillerie, en aanvallen waarbij de legerleiding onthoofd gaat worden.tuinïnen schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:30:
[...]
Effectief maar wel gering in aantallen en munitie. Om er 3/4 operationeel te laten draaien aan het front is al heel wat, want hoeveel zijn er toegekend, 10? Dan moet je ook nog trainen, onderhoud, verplaatsen. Deze zullen voorlopig niet het verschil maken ben ik bang. Alle beetjes helpen maar er is wel wat meer nodig dan enkel kleine beetjes.
Verwijderd
er zijn er vier geleverd, met nog 4 in het vooruitzicht.tuinïnen schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:30:
[...]
Effectief maar wel gering in aantallen en munitie. Om er 3/4 operationeel te laten draaien aan het front is al heel wat, want hoeveel zijn er toegekend, 10? Dan moet je ook nog trainen, onderhoud, verplaatsen. Deze zullen voorlopig niet het verschil maken ben ik bang. Alle beetjes helpen maar er is wel wat meer nodig dan enkel kleine beetjes.
En dat is de testpilot. Reken maar dat in de loop van de zomer er meer worden geleverd.
Training hebben ze al gehad.
En zoals r_bleumer zegt: momenteel worden ze voor specifieke doeleinden gebruikt, en dat doen de Oekrainers heel goed.
Verwijderd
Die rol moeten ze nu wel vervullen, ze hebben er simpelweg te weinig van. Zeer waardevolle apparatuur nu voor Oekraïne. Als ze er wat meer van zouden krijgen inclusief munitie zouden ze bijv. ook tegen Russische artillerie zelf kunnen inzetten, dan zou je echt snel verschil kunnen maken.SkiFan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:34:
[...]
Denk dat deze apparaten een andere rol spelen. Voor de rol die jij in gedachten hebt hebben ze de M777. Denk dat deze vooral bestemd gaan zijn voor aanvallen op depots buiten bereik van artillerie, en aanvallen waarbij de legerleiding onthoofd gaat worden.
Maar toch erg mooi om te zien hoe succesvol en strategisch ze ingezet worden. Al meerdere munitiedepots te pakken en blijkbaar ook een goed gevuld hoofdkwartier.
Met de intel van Oekraïne lijkt het wel snor te zitten.
Hoe hard ook, het is voor Oekraïne en voor ons veel beter om niet direct de Russen de deur uit te zetten, maar om het Russische leger daarbij ook nog de tijd te gunnen om volledig verpulverd en beschaamd te worden. Dat kost wat meer tijd, je moet ze de tijd gunnen om zooi aan te voeren, maar voor de langere termijn levert een leeggebloed Rusland Oekraïne en ons meer veiligheid op. (en cynischer: de Russen verkopen geen tank meer naar het buitenland)
En dan hebben we het nog niet over Moldavië, Georgië en de Baltische staten, die dan een stuk minder bedreigd worden.
En dan hebben we het nog niet over Moldavië, Georgië en de Baltische staten, die dan een stuk minder bedreigd worden.
[ Voor 6% gewijzigd door SkiFan op 28-06-2022 13:01 ]
Dit is vooral een uitputtingsoorlog of 'war of attrition'. Het is een ander soort oorlog wat 'wij' in het westen zijn gewend. Onze vorm van oorlogsvoering is een verder gevormde variant van 'blitzkrieg' waarbij we middels technologisch overwicht snel de vijand overrompelen. (Shock and Awe)tuinïnen schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:30:
[...]
Ik denk dat veel frustratie en verkeerde interpretaties zijn omdat de oorlog in Oekraïne zijn oorsprong vinden in het feit dat wij dat eigenlijk niet zijn gewend. Ongeacht hoe Afghanistan en Irak zijn geëindigd was het zo dat wij de preliminaire macht altijd vrij snel met de grond gelijk hadden gemaakt. NATO is ook met die doctrine uitgerust. Snel hard kunnen toeslaan. Dreigingen neutraliseren voor ze zich kunnen vestigen.
Oekraïne en Rusland is niet zo'n oorlog. Het is meer gebaseerd op de (enigszins achterhaald) doctrine van conventionele oorlogsvoering. Hun legers zijn ook zo ingericht en het zal nog maanden zo door gaan tot 1 van beide instort. Hier zit ook de crux; Oekraïne zal qua materiaal niet instorten.
Vergeet niet dat wij niet meer te horen krijgen wat Oekraïne krijgt toegestuurd. Wel is zeker dat ze nieuw materiaal aan de lopende band zullen blijven krijgen; hoe hard weten wij niet; we gokken altijd 'te weinig' maar doen dit meer uit onderbuikgevoel en incomplete gegevens dan wat anders. Bij Oekraïne is het vooral moraal en mensen. Training deels ook; alhoewel hun tegenstander geen getrainde troepen meer heeft dus valt dat wel enigszins weg te strepen.
Ik denk dat het westerse draaiboek kan worden samengevat als volgt: "Houd Rusland bezig tot de sancties en restricties het land uit elkaar laten vallen." Hierbij zal de wetenschap zijn dat dit ergens in het najaar of winter van 2022 is. Gebeurd dat niet zal er gewoon verder worden gegaan naar het volgende draaiboek wat ongetwijfeld al klaar ligt. (Ik geef dit aan omdat er hier azijnpissers zijn die zeggen dat die termijn niet wordt gehaald; wat kan maar waar ook mee rekening wordt gehouden)
//Edit; Ik kan overigens wel een gokje maken. Het Oekraïense leger wordt momenteel getraind om met westers materiaal om te kunnen gaan. Als Rusland niet instort economisch in het najaar is die training ook voltooid. Het westen is dan vrij om de druk op te voeren door de leveringen te laten toenemen in hoogwaardig materiaal. Maar let op dat dit slechts een enkel draaiboek scenario is. Meestal heeft het westen een reeks draaiboeken op de plank liggen. Niet allemaal in het voordeel van Oekraïne overigens.
[ Voor 9% gewijzigd door Auredium op 28-06-2022 13:28 ]
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Verwijderd
En nog even de herinnering van Medvedev (niet de tennisser maar de voormalige premier) over het eeuwige Russische eigendom: de Krim. Elke aanval daarop betekent de Derde Wereldoorlog.Six batallions of the Belarussian army reinforce on the border and perform recoinnaissance.
Our intelligence reports that the Russians are preparing a diversion intelligence group from among the Belarusian military.
- spokesman of the Ministry of Defense of Ukraine, Oleksandr Motuzyanyk
For us, Crimea is part of Russia. And this is forever.
Any attempt to infringement of Crimea is a declaration of war on our country.
And if it is done by a country that is a member of NATO, it is a conflict with the entire North Atlantic Alliance. World War III. A total disaster.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2022 14:03 ]
Ja en? Wat wil je hiermee zeggen? Dat we bang moeten zijn voor de Russen? Gezien de sterkte (of gebrek daaraan) van hun leger is dat wel voorbij.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:01:
[...]
En nog even de herinnering van Medvedev (niet de tennisser maar de voormalige premier) over het eeuwige Russische eigendom: de Krim. Elke aanval daarop betekent de Derde Wereldoorlog.
[...]
Verwijderd
is gewoon een melding van zaken die betrekking hebben op de oorlog in Oekraine.SkiFan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:05:
[...]
Ja en? Wat wil je hiermee zeggen? Dat we bang moeten zijn voor de Russen? Gezien de sterkte (of gebrek daaraan) van hun leger is dat wel voorbij.
Voor de mensen die het nog niet hebben meegekregen en het wel willen weten, ter kennisneming van het standpunt van Rusland aangaande de Krim.
Dit is gewoon wat Medvedev blijkbaar heeft gezegd.
De Russen zeggen uiteraard wel vaker wat. Of ze het waar maken is nog maar de vraag maar goed dat is niet het punt.
In ander nieuws:
De SBU (Oekraiense inlichtingendienst) heeft een man opgepakt in verband met raketaanvallen op het trainingskamp in Yavoriv, waarbij meer dan 50 Oekraiense strijders omkwamen en bijna 150 gewonden vielen.
Betreft een ex-KGB'er met vermoedelijk de Oekraiense nationaliteit aangezien hij wordt verdacht van verraad (treason).
Middels een beveiligd Telegram-kanaal heeft deze persoon correcties doorgegeven op een kaart van de omgeving ten gunste van betere doelwit-markering voor de Russen om de locatie in west-Oekraine beter te kunnen bestoken.
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2022 14:26 ]
Het is politieke strategie. Het is het zoveelste signaal van Rusland dat als Oekraïne de Krim terug wilt nadat het onderdeel is van de NATO/EU er een oorlog met de NATO betekent. In andere woorden: "Als je bij de NATO wilt moet je bereid zijn om land op te geven" en Oekraïne heeft meermaals aangegeven dat de landsgrenzen hersteld moeten worden waardoor het voor de bestaande NATO leden de wensen van Oekraïne juist een afschrikkend effect hebben.SkiFan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:05:
[...]
Ja en? Wat wil je hiermee zeggen? Dat we bang moeten zijn voor de Russen? Gezien de sterkte (of gebrek daaraan) van hun leger is dat wel voorbij.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Na dit alles zal er met de mening van Rusland nauwelijks meer rekening gehouden worden. De tijd dat we ons als westen lieten afpersen door de Russen is nu wel voorbij.
Volgens mij zitten we daar nu juist precies in.SkiFan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:58:
De tijd dat we ons als westen lieten afpersen door de Russen is nu wel voorbij.
Maar over een paar jaar zal het wel minder zijn indien we wat minder afhankelijk kunnen worden. Zolang de Russen niet naar hun last resort gebruiken hebben we er ook nog wat aan
Ik ben echt benieuwd of er voldoende zitvlees is voor Europa en of er geen verdeeldheid zal ontstaan zodra ook hier de centen op raken. Problemen zijn toch een voedingsbron van populisten wat weer de EU en NATO kan verdelen. We kunnen ons schrapzetten voor een zeer langlopend conflict ben ik bang.
Verwijderd
en dit is dus ook wat de Kremlin-trollen zullen proberen aan te wakkeren en dat doen ze ook al her en der op internet:tuinïnen schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:03:
[...]
Volgens mij zitten we daar nu juist precies in.
Maar over een paar jaar zal het wel minder zijn indien we wat minder afhankelijk kunnen worden. Zolang de Russen niet naar hun last resort gebruiken hebben we er ook nog wat aan
Ik ben echt benieuwd of er voldoende zitvlees is voor Europa en of er geen verdeeldheid zal ontstaan zodra ook hier de centen op raken. Problemen zijn toch een voedingsbron van populisten wat weer de EU en NATO kan verdelen. We kunnen ons schrapzetten voor een zeer langlopend conflict ben ik bang.
- jaja nu allemaal sancties maar wacht maar... wacht maar tot het weer winter wordt...
- wacht maar tot het de west-europese burger pijn gaan doen, thermostaat lager blabla
- want de westerse burger is verwender dan de Rus die gewend is om de broekriem aan te halen
Tal van soortgelijke argumenten worden nu al her en der neergeplemd.
Om twijfel te zaaien, om daadkrachtige vervolgstappen te verlammen zodat er uiteindelijk weinig tot niets gebeurt om Oekraine te helpen en onafhankelijk te worden van Rusland.
En ja het is zo, maar doordat diverse personen het overal neerzetten op internetfora en op twitter etc. om het in de hoofden van de lezers te laten belanden is dat een poging tot het creeëren van een self-fulfilling prophecy. Omdat het volk het gaat geloven, omdat hun politici het gaan herhalen en er uiteindelijk in de besluitvorming niets gebeurt 'want het gaat toch niet lukken'.
Oekraine beseft dit ook en past zich hier op aan in de eigen informatie-oorlog.
Vandaag een bericht waarin ze stil staan bij de waarde van journalisten die uiterst belangrijk werk doen door het nieuws te verslaan.
Bijvoorbeeld de internationale verslaglegging (in elk geval in west-Europa) met grote nieuwskoppen over het bombardement op het winkelcentrum in Kremenchuk.
Om het conflict levend te houden, om ons te blijven herinneren aan het gevaar van de Russen en waar Oekraine dag in dag uit mee te maken heeft.
Een compleet uitgebrand winkelcentrum, met inmiddels meer dan 20 doden en 59 gewonden op de teller.
Op Twitter reageert iemand ook al op een vermoedelijk troll-account die stelde: 'oh 12 doden, dus geen 1000', omdat er werd aangegeven dat er zo'n 1000 mensen aanwezig zouden zijn ten tijde van het bombardement.
Inmiddels staat de teller dus op 20 doden en 59 gewonden.
Maar de Kremlin-trollen zijn alweer aan het downplayen: 'oh dus geen 1000 doden, dus 'eigenlijk valt het wel mee''.
Het is een walgelijke informatieoorlog maar dan voornamelijk van Russische kant.
Dus als we Oekraine willen steunen danwel onafhankelijker willen worden van Rusland zullen we dag in dag uit moeten beseffen wat er gaande is:
- trap er niet in, trap niet in de Kremlin-retoriek die soms heel logisch klinkt en ook omarmd en gebezigd wordt door partijen als FvD van Baudet
- soms beseffen mensen niet eens dat ze de retoriek echoeën maar denken ze het werkelijk in alle onschuld, terwijl ze vergeten dat het propaganda is met als enige doel het zaaien van verdeeldheid in het westen
Laten we er niet in trappen, niet intuinen, niet verslappen, niet verzwakken.
Want als Rusland stopt met vechten, is de oorlog voorbij.
Want als Oekraine stopt met vechten, houdt Oekraine op te bestaan.
Rusland is hier de enige aanvaller, vanuit een achterhaald 19e eeuws sentiment dat echter niet compatible is met de 21e eeuw.
Een grootheidswaanzin van een collectief waandenkbeeld dat de hele wereld tegen ze is en hen aan wil vallen en Rusland zich daarom moet verdedigen.
De werkelijkheid is dat niemand Rusland wil aanvallen. De westerse wereld wil gewoon handel drijven in goede verstandhouding tussen soevereine landen.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2022 15:20 ]
Ze hoeven ons ook niet af te persen, maar de uitspraken van Rusland zullen een chilling effect hebben. We zullen toch twee keer nadenken of toch een iets andere besluit nemen.SkiFan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:58:
Na dit alles zal er met de mening van Rusland nauwelijks meer rekening gehouden worden. De tijd dat we ons als westen lieten afpersen door de Russen is nu wel voorbij.
De verwachting van de Russen was dat net zoals toen bij de Krim er geen actie uit de EU zou komen. En als er actie was het vooral diplomatiek of economisch zou zijn. Echter Rusland ziet nu grootschalige militaire voorbereiding en het feit dat de "neutrale buurlanden" zich aansluiten bij de tegenpartij.
Echter ze weten ook dat de EU een voorkeur heeft voor vrede.
Tevens zijn dit soort uitspraken ook voer voor mensen zoals Baudet die beweren dat de EU/NATO deze situatie heeft gecreëerd. Immers de EU/NATO wist er toch van?
Dit alles met de intentie om verschillende besluitvormingen te beïnvloeden.
Zoals altijd in dit soort gevallen: Vraag niet alleen af wat men zegt/bedoeld, maar ook waarom men het zegt.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Het wordt hoogsten een beetje krapper, maar het geld raakt echt niet op hoor. Onze economie is behoorlijk robuust. Daarnaast gaat het meeste extra geld naar verbeterde infrastructuur wat het op termijn alleen maar goedkoper maakt. En misschien wat extra geld aan voedsel om onze levensstandaard op het huidige niveau te houden.tuinïnen schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:03:
[...] zodra ook hier de centen op raken. [...]
Maar geld hier opraken? Dan moet het wel heel gek gaan en dan nog duurt dat decennia.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Fixed it for ya.DevWouter schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:11:
[...]
Tevens zijn dit soort uitspraken ook voer voor mensen zoals Baudet die beweren tevens wordt Baudet ingezet om te beweren dat de EU/NATO deze situatie heeft gecreëerd. Immers de EU/NATO wist er toch van?
Verwijderd
Frankrijk komt met extra steun aan UA:
- significant quantities of French-made armored personnel carrier and support vehicles, known als VAB
- six more CAESARS
- examining the possibility of delivering French-built anti-ship Exocet missiles
Aldus de Franse minister van Defensie Sebastien Lecornu.
Exocet lol *Falklands flashback intensifies*
- significant quantities of French-made armored personnel carrier and support vehicles, known als VAB
- six more CAESARS
- examining the possibility of delivering French-built anti-ship Exocet missiles
Aldus de Franse minister van Defensie Sebastien Lecornu.
Exocet lol *Falklands flashback intensifies*
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2022 15:26 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk
Het vliegbewegingen topic
Hulpacties Oekraïne
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: