dr.lowtune schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:47:
[...]
Vanuit onze optiek misschien stompzinnig, maar als Poetin er op die manier de NATO in kan trekken, dan kan hij in eigen land ineens wel probleemloos een algehele mobilisatie afkondigen en ook nog eens zonder gezichtsverlies, immers, hij wilde de arme ingesloten kameraden in Kaliningrad helpen, de grote boze Litouwers lieten dat niet toe. En toen de heldhaftige grote beer daar wat tegen ging doen kwamen ineens de nazi's van de NATO meedoen. Ofzo.
Het is tevens een interessante testcase voor China en Taiwan; wat is "gegarandeerde" en "afgesproken" actieve bescherming van NATO/het westen nu echt waard.
Ik kan alleen maar hopen dat als het zo ver komt, we de Russen zo hard naar hun eigen land schoppen dat de de hele boel daar implodeert.
het zal me niet in dank afgenomen worden

maar volgens mij zit dat ook in een van de boeken van Tom Clancy. Ik dacht in hetzelfde boek als de invasie van Oekraine.
- Rusland doet eerst een inval in de Baltische staten (of in 1 ervan) maar er kwam volgens mij geen grootschalige NATO-response. Alleen specops en een helo die Russische tanks omsmelt
- daarna kwam een grootschalige invasie van Oekraine door Rusland
Wikipedia: Commander in Chief (novel)A Russian military train transporting men and materiel to Kaliningrad Oblast gets attacked by a Polish terrorist group, which gives Volodin an excuse to increase military presence in the region.
Wikipedia: Command AuthorityRussian dictator Valeri Volodin, a character widely noted as similar to real-life Russian president Vladimir Putin
Ik vond het altijd al raar, ik kan me herinneren dat het boek begon met een Russische inval in Estland en daar Oekraine maar op de wiki kom ik het niet tegen.
In onderstaande boek-review wel:
https://estonianworld.com...-estonia-jack-ryan-saved/Command Authority paints a grim picture for Estonia. The tiny Nordic country is invaded by Russian forces, retaliating for “terrorist acts” against its eastern neighbour, and despite it being a NATO member, the alliance hasn’t seemingly come to Estonia’s defence. Clancy’s description of the brief war, including a map of the town of Põlva in south-eastern Estonia, titled “The Battle for Põlva”, sends shivers across one’s back, especially when one has a connection with the country – mainly because the action is so incredibly realistic that one could actually imagine it all happening.
dus het is inderdaad nog maar de vraag wat NATO werkelijk gaat doen. Misschien doen ze nu wel meer dan in Tom Clancy's boek omdat de aandacht al op Oekraine is.
Maar voor hetzelfde geld voert Rusland alleen een actie uit in de Suwalki-gap, bijv. met een pantsertrein, om Kaliningrad te bereiken.
En dan is de vraag: wat doet Litouwen? Ze hebben in die gap een eigen territorial defense force.
En wat doet NATO? Welke inzet zouden we gaan zien?
Want we zijn heel stellig allemaal: 'ja maar NATO dus blabla etc.' maar ik moet nog zien welke proportie.