Oekraïne heeft geen keus. Oorlogsmisdaden worden wel door iedereen afgekeurd. Niet optreden is ook bekend: angst voor WW3, atoombommen, afhankelijkheid Russisch gas, enz.
[...]
Alleen blijft daarbij het punt staan dat de meeste verhalen achteraf bewezen waar blijken te zijn. Dan kun je wel elk gerucht ter discussie stellen, alleen doe je daarmee juist weer precies het tegenovergestelde. Dan ga je net doen of heel veel dingen niet gebeuren. En dat wil je ook niet bereiken. Vandaar ook dat ik al eerder zei dat je van de russen gewoon kunt stellen dat het oorlogsmisdadigers zijn. Wli je ze echter als individu aanpakken zul je met bewijzen moeten komen. Dat is een verschil dat je moet zien, maar geeft ook aan dat je zulke 'geruchten' best serieus mag nemen en bespreken.
Je vult nu van alles in, legt mij woorden in de mond. Ik doe niet alsof heel veel dingen niet gebeuren, want geen bewijs. Er zijn zat aannemelijke verhalen die passen in de bewezen ervaringen die wij met de Russen hebben. Je kunt de verhalen zeker serieus nemen en ook bespreken. Wat je niet moet doen, is stellen dat het allemaal zeker waar moet zijn, want: Russen zijn zo.
Als voorbeeld: Er worden volgens een gerucht massaal kinderen verkracht, wat zijn de Russen toch smeerlappen. Dat was de strekking gisteren. Je kunt slechts stellen dat als het waar is, dat de daders dan smeerlappen zijn. Dat is niet bagatelliseren, maar eerlijk, objectief en rationeel naar de situatie kijken.
Om de Russen zwart te maken, is het net zo aannemelijk dat de lokale bevolking de verhalen flink aandikt. Er is ergens door een Rus een kind verkracht -> De Russen verkrachten kinderen -> Russen verkrachten kinderen onder de 10 jaar -> Russen verkrachten kinderen van 0 tot 10 jaar -> Russen verkrachten kinderen, waaronder baby's -> Russen verkrachten kinderen en baby's en de ouders zijn machteloos -> Russen verkrachten kinderen en baby's en de ouders moeten toekijken.
Daarna plaatst iemand het uiteindelijk hier in het topic en dan moeten we het allemaal voor waar aannemen. Als de bron Russisch is trouwens, dan wordt het meteen afgedaan als propaganda. Het is niet zo zwart-wit.
[...]
Wederom, daarom moet je het juist posten en bespreken. Als er bewijzen komen dat iets niet gebeurt is komt dat hier ook voorbij. Dat is alleen iets anders dan alles per definitie af te doen als niet gebeurt totdat het 100% bewezen is.
Opnieuw, zwart-wit en woorden in de mond leggen. Ik zeg niet dat geruchten totaal niet waar zijn TOT ze bewezen zijn. Alleen dat we er iets gereserveerder over zouden moeten spreken en denken. Het is waarschijnlijk waar en het is serieus en ernstig. Breng het echter niet als feit, totdat de consensus op basis van feiten dat aangeeft. En een correctie kan daarna altijd komen.
[...]
Dat doe je niet door elke oorlogsmisdaad maar af te doen als niet gebeurt totdat het bewezen is. Ik snap je punt best, maar met wat je wil, bereik je dat helemaal niet. Je bereikt dat veel beter door dit soort dingen juist wel te bespreken.
Ik zeg dan ook nergens dat we het niet moeten of mogen bespreken. Juist wel inderdaad. Maar dan op de juiste manier met de juiste toon en argumenten.
[...]
Je kunt je ook afvragen waarom jouw stukken zoveel weggemod zijn. Dat laat naar mijn idee eerder zien dat je zelf even wat meer afstand moet nemen en eens goed bedenken wat jij nu zegt en wat je daar als tegenreaktie op krijgt. Iedereen hier is het er mee eens dat de oorlog niet betekend dat elke rus slecht is. Alleen aangezien de meeste berichten die je hoort over gruwelijkeden echter meestal nog erger blijken te zijn, is het niet logisch om pas iets te posten als het bewezen is. Die geruchten blijken keer op keer gewoon een goed beeld te geven.
Maak je geen zorgen over mij. En nee, de mod-ingrepen zeggen niks. Op mijn reacties kwamen ook positieve reacties en een aantal plusjes. Ik merk dat een aantal mensen hier sterk zwart-wit denken met veel emotie. Past bij een oorlog, dat snap ik. Betekent niet dat het goed is of beter dan hoe ik er naar kijk.
[...]
Ja, 'gaaf'! Emotie, kracht, hulpeloosheid, alles zit er in. Dat wil niet zeggen dat het daarmee een leuke foto is, of dat het een goed gevoel geeft.
Nee nee, maar toch vraag ik mij af wat er precies achterzit. De emotie snap ik zeker, maar 'gaaf' zou ik het nooit noemen. Is slechts een woord en ik zet er ook alleen een vraagteken bij. Ben benieuwd naar de toelichting van de persoon zelf.
[...]
Wat is het doel om het te willen verzwijgen? We weten ook dat de mensen daar massaal lijden, moeten we daar ook over op houden? We weten ook dat het oorlog is, moeten we daar ook over zwijgen?
Opnieuw, woorden in de mond leggen. Zeg ik ergens dat we dingen moeten verzwijgen? Zelfs de hele oorlog? Nee en natuurlijk niet. Er is voortdurend nieuws, er zijn vele ontwikkelingen. Wordt allemaal besproken. Ook geruchten moeten benoemd worden. Het is alleen niet goed dat het volgende in dit topic is gebeurd:
1) Gerucht benoemd zonder bewijs/onderbouwing.
2) Emotionele reacties.
3) Ik wijs erop dat het een gerucht is.
4) Mod knipt in mijn reactie, want geen onderbouwing.
En dan nog een hele discussie waarin mij van alles in de mond wordt gelegd.
Een groot deel van de mensen komt in dit topic slechts lezen voor actueel inhoudelijk nieuws en de discussie daarover. Niet voor hoe een stel internetridders (ik ook) elkaar de les lezen. Ik laat het hier dan ook bij. Moest echter wel reageren, want ik maak mij zorgen om de staat van dit topic en hoe een aantal mensen omgaan met zaken in en rond de oorlog.