De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 216 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.351 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 19:46

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:16:
[...]

betekent ook niet automatisch dat Oekraine de gebieden heeft 'heroverd'.
Ik ben skeptisch over het gehele noordelijke front.
Oekraine verkoopt het op de kaart als zijnde 'heroverd'.
Terwijl de meest logische verklaring meestal is: 'de Russen hebben zich teruggetrokken'.
Zijn genoeg filmpjes met artillerie beschietingen geweest juist uit die regio.

Vooral die gasten waar alles kapot ging maar hun “broodje” er nog stond, de ouwe trouwe buchanka (UAZ 3909). Overigens ook hier in NL nieuw te koop, zie er vaak een rijden, verhoogd, letters op de banden wit gemaakt.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:16:
[...]

betekent ook niet automatisch dat Oekraine de gebieden heeft 'heroverd'.
Ik ben skeptisch over het gehele noordelijke front.
Oekraine verkoopt het op de kaart als zijnde 'heroverd'.
Terwijl de meest logische verklaring meestal is: 'de Russen hebben zich teruggetrokken'.
In een oorlog is her/veroveren vaak niet veel anders dan de tegenstander die zich terugtrekt.

De tegenstander trekt zich alleen niet zonder reden terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
migchiell schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 23:20:
[...]

[...]

Ja dan is het wel erg slordig ja.
Als ik me druk ga maken over iedereen uit een ander land die mijn naam niet goed uitspreekt, dan kan ik me ook nog heel erg druk gaan maken. Of niet natuurlijk, echt is dit het ergste wat we kunnen vinden? Iemands naam wordt verkeerd uitgesproken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Brazos schreef op zondag 22 mei 2022 @ 07:59:
[...]

In een oorlog is her/veroveren vaak niet veel anders dan de tegenstander die zich terugtrekt.

De tegenstander trekt zich alleen niet zonder reden terug.
En dat zal ook niet alleen zijn geweest om de Donbass te versterken, als ze daar aan een succesvolle aanval op Kiev bezig waren, dan waren ze ook niet teruggehaald. Ze waren op andere plaatsen nodig, maar best case bereikten ze daar ook niks, en realistischer werden ze ook gewoon teruggedwongen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Interessant stuk, kern lijkt me deze alinea:
"Russia needs proper humiliation. It needs a humble recognition of its diminished status, an acceptance of guilt, and a slow, painstaking effort to rebuild the trust of those it has wronged. Russia did not learn this lesson in the 1990s. It must learn it now. "

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Silent7 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:43:
[...]

ik snap je en zou zeker niet aanraden de rol alu folie te pakken :)
Maar feiten zijn feiten en het is niet te ontkennen dat zolang we onze gas/olie en graan afhankelijkheid niet op orde krijgen de VS maar al te graag aan ons die dingen verkoopt. Het is een globaal moeilijke tijd en voorlopig kost het ons in de EU veel meer en levert het de VS enorm veel op, feiten, een goed moment voor de EU om orde op zaken te krijgen imho.
Zoals ik al vaker heb geschreven hier, ik hoop enorm dat de EU de zaken op orde krijgt en dat 2% BNP betekend euros in de EU.
Er zijn voldoende aanwijzingen dat de VS niets liever wil dan de aandacht verleggen naar Azie en als wij hier de zaken goed op orde krijgen zorgt dat voor 1 welvaart in de EU, 2 toekomst gerichte tech in de EU en 3 stabiliteit in Europa als gebied dus verder dan EU.
Als HP een nieuwe supercomputer fabriek wil bouwen in de EU, Tesla een nieuwe giga fab op kosten van belasting betaler krijgt in DL en INtel hier iets gaat doen ben ik enerzijds blij met verbreding van productie maar anderzijds denk ik dat wij als EU ook dergelijke bedrijven zouden moeten kunnen hebben zeker als je weet dat het een hotspot is in Eindhoven. Dus geen 5G van VS of Chinees makelarij maar EU spul. Maar goed dat stapt wellicht te ver opzij.
Helemaal met je eens. Mijn post ging meer over de neiging die ik meende te zien bij een aantal posters dat de VS dit conflict actief georkestreerd hebben om voordelen te halen. Dat vind ik het domein van de conspiracy naderen.

Dat de VS nu gebruikt maakt van de opportunity lijkt me niet meer dan normaal.

Europa moet eens wakker worden uit haar droom van eeuwige vrede en eeuwig leunen op de militaire macht van de VS.
Erg lastig; want elke uitbespaarde defensie euro zit voor een groot gedeelte in sociale voorzieningen die Europa wel heeft en de VS niet. En ik ben bang dat het bijna onmogelijk is om die op te geven zonder dat het politieke zelfmoord is.

Denk dat de oorlog letterlijk aan de grens moet staan voordat onze politici echt stappen durven te zetten (en dat zal dan veel te laat zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:05
Yucon schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:39:
Ik zie op facebook opvallend veel gebruikers met Afrikaanse namen anti-navo op het orgel gaan, waarbij ze heel duidelijk een 'wij Afrikanen' standpunt innemen. Het westen wordt daarbij zwartgemaakt als intens slechte kolonisator. [...]

Zo te zien heeft rusland hiermee wat best nog wat ijzers in het vuur. [...]
In dit The Guardian artikel, wat achtergrond info.
https://www.theguardian.c...e-in-unstable-west-africa
Niet toevallig komen deze 'geluiden' vnl. uit landen waar Moskou's huurlingen leger 'Wagner' is uitgenodigd door lokale leiders.
Een overzicht op The Guardian over ambities van Moskou, in geheel Afrika.
https://www.theguardian.c...exert-influence-in-africa

En een wat meer recent bericht, over hoe Wagner bijvoorbeeld nu huis houdt in Mali.
https://www.theguardian.c...ivilian-massacres-in-mali
Putin's cateraar en Wagnerbaas Yevgeny Prigozhin heeft wel een mening over de Britse kwaliteitskrant The Guardian.
Prigozhin accused the Guardian of “fakes, outright lies and … falsification” and of trying to “spit in the face of me, the Russian patriots, and the Malian people”.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

De ironie ook dst er momenteel maar 1 land bezig is met geweld uit te breiden, en dat zijn niet 'de Europeanen'

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 15:05
Syntax error.

[ Voor 98% gewijzigd door Baserk op 22-05-2022 10:38 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
CurlyMo schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:29:
Net in "Even tot hier" op NPO1.
Maar net waar je je druk om maakt idd. Ik vraag mij meer af waarom de man hier is. Heeft hij zoveel kinderen dat hij dispensatie heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Silent7 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:59:
[...]

Interessant stuk, kern lijkt me deze alinea:
"Russia needs proper humiliation. It needs a humble recognition of its diminished status, an acceptance of guilt, and a slow, painstaking effort to rebuild the trust of those it has wronged. Russia did not learn this lesson in the 1990s. It must learn it now. "
Russia of putin?

Hoewel ik geneigd ben ook die harde aanpak aan te hangen, hebben we in het interbellum gezien dat dit niet per definitie een geweldige strategie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:45
PLAE schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:40:
[...]

Maar net waar je je druk om maakt idd. Ik vraag mij meer af waarom de man hier is. Heeft hij zoveel kinderen dat hij dispensatie heeft?
Dat was iets van het begin van de oorlog. Met 4 kinderen mag je als man wel het land uit. 0-3 en je wordt geacht te blijven om te gaan vechten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MikeyMan schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Hoewel ik geneigd ben ook die harde aanpak aan te hangen, hebben we in het interbellum gezien dat dit niet per definitie een geweldige strategie is.
Maar na 1945 werkte het prima. Dus is het nou een goed idee of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 18:23
[...]
Russia of putin?

Vandaar ook dat ik denk dat het belangrijk is om naast die harde aanpak op sommige punten, enige mogelijkheden tot hoop en hulp te bieden (onder strikte voorwaarden dat dat ook snel weer stopt bij afglijden) op andere vlakken. Die zullen ze vervolgens zelf moeten aanvaarden en aanpakken en er dus ook in volharden. En dat zal waarschijnlijk niet makkelijk zijn voor ze en ook niet voor ons omdat er nogal wat verstorende factoren en actoren zijn (zowel binnenlands als buitenlands (waar ik ons zelf ook tussen reken)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheekAzzaBreek schreef op zondag 22 mei 2022 @ 01:00:
[...]

Och.
De Oekraïense aan het eind zegt ook 'Wladimir'. Je moet er iet te veel achter zoeken.
Vergelijk het met ABN vs Limburgs: de een noemt het een dialect, de ander een aparte taal. In de praktijk llopt het door elkaar.
ik wil er nog iets verder in duiken in de toekomst maar ik zag laatst ergens een uitleg: het is niet meer echt een kwestie van dialect. Het Russisch en het Oekraiens is al lang geleden uit elkaar gegroeid. Sowieso zijn beide volkjes en talen tussen de 13e-16e- eeuw uit elkaar gegroeid zodat er nu dus het Oekraiens is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2022 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Russia of putin?

Hij heeft het over Duitsland van na de 2WO. Waar ze ook hooghartig in gingen en uiteindelijk volledig verslagen zijn. De Duitsers hebben deze les daarna ter harte genomen en dat zou Rusland ook moeten doen na deze nederlaag (waar we hopelijk op af stevenen, het is iig een afgang tot nu toe).

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
https://www.dw.com/en/ukr...a-live-updates/a-61890970
Kyiv has ruled out a cease-fire with Moscow, insisting Russian forces pull out of Ukraine's south and east. Ukraine and Russia have traded accusations over stalled negotiations.

Live: Russia intensifies push for Donbas as Ukraine war overshadows WHO meeting
https://www.france24.com/...who-international-meeting
The war in Ukraine looms large as the World Health Organization opens its annual assembly on Sunday, threatening to overshadow other health crises and a reform push aimed at preventing future pandemics. "The situation in Donbas is extremely difficult," Ukrainian President Volodymyr Zelensky said in his nightly address. Follow FRANCE 24's liveblog for all the latest developments. All times are Paris time (GMT+2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Silent7 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:30:
https://www.dw.com/en/ukr...a-live-updates/a-61890970
Kyiv has ruled out a cease-fire with Moscow, insisting Russian forces pull out of Ukraine's south and east. Ukraine and Russia have traded accusations over stalled negotiations.

Live: Russia intensifies push for Donbas as Ukraine war overshadows WHO meeting
https://www.france24.com/...who-international-meeting
The war in Ukraine looms large as the World Health Organization opens its annual assembly on Sunday, threatening to overshadow other health crises and a reform push aimed at preventing future pandemics. "The situation in Donbas is extremely difficult," Ukrainian President Volodymyr Zelensky said in his nightly address. Follow FRANCE 24's liveblog for all the latest developments. All times are Paris time (GMT+2).
Oekraine heeft deze zomer de luxe om krap een miljoen manschappen in te zetten, uitgerust met moderne westerse wapens. Derhalve ook de luxe om niet meer te hoeven smeken om een onderhandelingstafel.

De Russen trekken zich terug achter hun eigen grenzen, of worden kapot geschoten.
pro_6or schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:16:
[...]

Hij heeft het over Duitsland van na de 2WO. Waar ze ook hooghartig in gingen en uiteindelijk volledig verslagen zijn. De Duitsers hebben deze les daarna ter harte genomen en dat zou Rusland ook moeten doen na deze nederlaag (waar we hopelijk op af stevenen, het is iig een afgang tot nu toe).
het probleem is dat er geen les geleerd kan en hoeft te worden als je als inwoner niet weet dat je land verslagen is.

Voordeel voor de Russen is dat ze straks hun geld-kostende oude logge leger kwijt zijn. Minder upkeep en kunnen ze volledig focusen op een slank en modern leger. De ballast van het Koude Oorlog materiaal is er straks niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
redwing schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:14:
[...]

Ja, die zijn daar weg gehaald omdat ze bij de Donbass werden afgestopt en ze daar dus troepen nodig hadden. Oftewel die zijn daar weggehaald omdat Oekraine teveel tegenstand gaf. Het liefst had rusland echt wel ook die regio in handen gekregen. Je kunt dus niet stellen dat rusland dat gebied niet meer wilde hebben.
klopt, er was ook niemand die dat beweerde volgens mij.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:41
Tens schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:39:
[...]

klopt, er was ook niemand die dat beweerde volgens mij.
Tja, ik kan jouw logica gewoon niet volgen dat je het met wat ik hier zeg eens ben, maar dan alsnog vindt dat ze het hebben teruggegeven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
redwing schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:54:
[...]

Tja, ik kan jouw logica gewoon niet volgen dat je het met wat ik hier zeg eens ben, maar dan alsnog vindt dat ze het hebben teruggegeven.
:?
nog één poging:
ik heb nooit gesteld dat ze het terug hebben gegeven, alleen dat er troepen (niet alle) zijn weggehaald, waardoor het gemakkelijker werd voor UA om het terug te veroveren.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:35:
[...]

Voordeel voor de Russen is dat ze straks hun geld-kostende oude logge leger kwijt zijn. Minder upkeep en kunnen ze volledig focusen op een slank en modern leger. De ballast van het Koude Oorlog materiaal is er straks niet meer.
Zonder de ballast van het Koude Oorlog materiaal blijft er niks over. Zeker geen modern leger want zolang de sancties blijven kan Rusland dat leger niet uitrusten. Ze kunnen alleen nog in China aankloppen en hopen dat ze wat moderns mogen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:58:
[...]
:?
nog één poging:
ik heb nooit gesteld dat ze het terug hebben gegeven, alleen dat er troepen (niet alle) zijn weggehaald, waardoor het gemakkelijker werd voor UA om het terug te veroveren.
Sorry, had nog een andere discussie in mijn hoofd zitten (die met tyrunar).

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
downtime schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:59:
[...]

Zonder de ballast van het Koude Oorlog materiaal blijft er niks over. Zeker geen modern leger want zolang de sancties blijven kan Rusland dat leger niet uitrusten. Ze kunnen alleen nog in China aankloppen en hopen dat ze wat moderns mogen kopen.
Als ze zo doorgaan is rusland straks een groot Noord Korea, af en toe wat grote raketten laten zien, beetje dreigen met nukes maar verder weinig dreiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

downtime schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:10:
[...]

Maar na 1945 werkte het prima. Dus is het nou een goed idee of niet?
Er werd nogal anders met (West) Duitsland omgegaan in 1945 dan in 1918. Zie ook het verschil tussen het oosten en het westen.

Of west Duitsland nog onder 'een lesje leren' valt is de vraag.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 22-05-2022 13:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MikeyMan schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:39:
[...]

Er werd nogal anders met (West) Duitsland omgegaan in 1945 dan in 1918. Zie ook het verschil tussen het oosten en het westen.

Of west Duitsland nog onder 'een lesje leren' valt is de vraag.
Duitsland is militair en economisch verwoest tijdens WO2. Na WO2 wist elke Duitser dat ze alles hadden gegeven, er 8 miljoen Duitsers omgekomen waren, maar dat ze gewoon geen partij voor de geallieerden waren. En het was ook duidelijk wie schuld had: De nazi's en generaals. Schaamte over de manier waarop die oorlog is gevoerd, de holocaust en de talloze oorlogsmisdaden, deed de rest.

Dat was na WO1 juist een probleem. Duitsland had aan het front redelijk stand gehouden terwijl de economie instortte en er grote onrust in het land was. Daardoor dachten de Duitse soldaten dat ze nooit verslagen waren maar verraden waren door democraten en communisten die de macht grepen terwijl de soldaten dachten dat ze de oorlog nog konden winnen. Zo ontstond die dolksteek mythe en de basis voor fel anti-democratisch, anti-communistisch en anti-joods gedachtengoed. En de behoefte om het nog een keer te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:35:
[...]

Oekraine heeft deze zomer de luxe om krap een miljoen manschappen in te zetten, uitgerust met moderne westerse wapens. Derhalve ook de luxe om niet meer te hoeven smeken om een onderhandelingstafel.

De Russen trekken zich terug achter hun eigen grenzen, of worden kapot geschoten.

[...]

het probleem is dat er geen les geleerd kan en hoeft te worden als je als inwoner niet weet dat je land verslagen is.

Ja, die dreiging is er, van de andere kant, hun erfenis van biljarden aan materieel uit de Sovjet tijd is dan hopelijk ook voorgoed weg. Vooral qua artillerie hebben ze nog veel.

De Duitsers zaten in wo2 ook onder de propaganda en hadden helemaal geen internet. Wir haben es nicht gewusst was toen ook al nauwelijks aannemelijk.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Laatst online: 07:18
Rusland een lesje leren is imho zinloos. Je kan een volk wel uit een dictatuur halen; maar hoe haal je de (acceptatie van) dictatuur uit een volk.

Enige lichtpuntje is het feit dat Rusland geen volk is; na maar een verzameling van volken. Of misschien nog beter: een volkje met een koloniaal rijk.

Er zijn genoeg gebieden waar de locals de Moskovieten liever zien gaan dan komen. Een machtsstrijd/wissel in combinatie met een verzwakt leger is het recept voor een poging tot uitbraak van enkele van die gebieden. (Denk aan einde WO1 en het einde van de Sovjet-Unie)

Wat wij in het westen moeten doen is zorgen dat de eerste Tsjetsjeen, Tartaar of wie het ook maar op de heupen krijgt voldoende middelen heeft om een herhaling van Tjetstjenië te voorkomen.

Ineenstorting van de ellende is dan misschien niet mogelijk; maar het gezwel verkleinen moet toch wel mogelijk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 11:58
pro_6or schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:10:
[...]

De Duitsers zaten in wo2 ook onder de propaganda en hadden helemaal geen internet. Wir haben es nicht gewusst was toen ook al nauwelijks aannemelijk.
En inmiddels wijst historisch onderzoek ook wel uit dat "Wir haven es nicht gewusst" klinkklare onzin is als het gaat om de wandaden tijdens de WOII. Het sijpelde al vrij snel door de hele samenleving.

Misschien dat de uitspraak betrekking kan hebben op de periode tot 1938 zo van: "We dachten dat het nooit zo erg kon worden".

Ik kan mensen het boek "De Duitsche Oorlog" van Nicholas Stargardt aanraden. Dat laat duidelijk zien dat vrijwel iedereen in de samenleving, van Nazi-kopstukken, de Wehrmacht frontsoldaat tot het boerenmeisje in een klein ruraal dorpje in Bayern wel op enige manier wist van wat er gaande was. Zowel aan het front als met de joden en andere "ongewensten". Ondanks alle propaganda.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:44

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Uit het Volkskrant live blog:

Zware gevechten rond Sjevjerodonetsk
12:27
Oekraïne meldt opnieuw zware gevechten rond Sjevjerodonetsk

In het oosten van Oekraïne wordt nog steeds zwaar gevochten om de steden Sjevjerodonetsk en Lisitsjansk in de regio Loehansk, zegt de generale staf in Kyiv. Langs de hele frontlinie in het gebied zouden posities van Oekraïense troepen worden beschoten met Russische artillerie.
Het vernietigen van een brug tussen Sjevjerodonetsk en Lisitsjansk door de Russen kan cruciaal worden in de verdediging van de stad omdat het de bevoorrading bemoeilijkt. Kortom de situatie rond Sjevjerodonetsk kan kritisch worden.
Russische troepen zouden onder meer proberen om steden ten noorden, oosten en zuiden van Sjevjerodonetsk en ten zuiden van Lisitsjansk te bestormen. Het Russische leger probeert bovendien om de bevoorrading van Oekraïense troepen rondom de twee steden te belemmeren. Zo is onder meer een brug die Sjevjerodonetsk en Lisitsjansk met elkaar verbindt, vernietigd.

Rondom Sjevjerodonetsk vinden al dagen hevige gevechten plaats, waarbij meerdere doden en gewonden zijn gevallen.

Volgens het Russische ministerie van Defensie heeft het leger de afgelopen 24 uur bijna veertig doelen vanuit de lucht aangevallen, waaronder vijf wapendepots in de Donbas. Bovendien zouden bijna zeshonderd doelen met raketten en artillerie zijn beschoten.

Redactie
Hmm, vanuit de lucht aangevallen? Luchtmacht? Hinds? Raketaanvallen?

In een andere bron, NV, New Voice of Ukraine wordt melding gemaakt van het gebruik van TOS-1A Solntsepek raketwerpers. Die dingen zijn een allesbehalve bedoeld voor precisie bombardementen. Die dingen hebben maar een modus, massa destructie. Met het hun bekende gebrek aan creativitiet lijken de Russen Solntsepek de Marieoepol behandeling te geven.

Oekraine doet wat het kan om zijn luchtruim te verdedigen, maar kan niet alles tegenhouden:
Ukrainian air defense forces were able to shoot down two of those missiles in the sky, while another one was destroyed by air defense system in Vinnytsya Oblast.

In the East, air defense system of Ukrainian Infantry destroyed an Orlan-10, a Russian reconnaissance drone.
Maar de Russische luchtmacht heeft geen deel in de operaties rond Sjevjerodonetsk:
Prior to the war, the Ukrainian Air Force was considered to be the weakest part of the Ukrainian army, but the ongoing war has shown this to have been wrong.

Meanwhile, Russian Air Force was supposed to be a major destruction force, but its aircraft operations near Kyiv have failed to achieve substantial results.
De Oekraiense luchtmacht is daarentegen wel in actie:
As Russia’s war goes on, the Ukrainian Armed Forces are achieving more impressive results in fighting off Russia’s heavily armed invasion force. The latest success came on May 21, when Ukrainian aircraft destroyed at least 12 Russian targets. The list of destroyed equipment includes two extremely destructive Solntsepek artillery systems.
Dit geeft mij wel de indruk dat Oekraine in dit gevecht alles in de strijd gooit wat het kan. Verder wordt een compagnie BMP-T Terminator tank support vehicles (een soort AFV) door de Russen ingezet (Kyiv independent). Ofschoon AFV's zijn deze dingen hypermodern. Deze compagnie zou de enige Russische compagnie zijn die hiermee is uitgerust. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T52Ty_PQq1j3LfC-WJpkQkHyqng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XWi6n2fCferKmmgEUbG1lJff.png?f=fotoalbum_large
Dat de Russen hun modernste spullen gebruiken zegt iets over het belang dat ze aan deze Sjevjerodonetsk operatie hechten.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

Gebanned schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:15:
Rusland een lesje leren is imho zinloos. Je kan een volk wel uit een dictatuur halen; maar hoe haal je de (acceptatie van) dictatuur uit een volk.

Enige lichtpuntje is het feit dat Rusland geen volk is; na maar een verzameling van volken. Of misschien nog beter: een volkje met een koloniaal rijk.

Er zijn genoeg gebieden waar de locals de Moskovieten liever zien gaan dan komen. Een machtsstrijd/wissel in combinatie met een verzwakt leger is het recept voor een poging tot uitbraak van enkele van die gebieden. (Denk aan einde WO1 en het einde van de Sovjet-Unie)

Wat wij in het westen moeten doen is zorgen dat de eerste Tsjetsjeen, Tartaar of wie het ook maar op de heupen krijgt voldoende middelen heeft om een herhaling van Tjetstjenië te voorkomen.

Ineenstorting van de ellende is dan misschien niet mogelijk; maar het gezwel verkleinen moet toch wel mogelijk zijn.
Zoals Kamil Galeev schreef dat je Rusland beter met het Spaanse Rijk kan vergelijken en als de treinen niet meer rijden (wegens geen toegang tot Zweedse en Amerikaanse wiellagers), dan wordt het iedereen voor zichzelf en de regionale leiders hamsteren graan, suiker,... om de lokale bevolking tevreden te houden. Rusland valt dan uit elkaar zoals Latijns Amerika. De interne structuur van Rusland lijkt veel meer op Latijns-Amerikaanse landen dan (West-)Europese landen.
https://threadreaderapp.com/thread/1509968359483445256.html

Wat met de Russische kernwapens? De regionale leiders zullen dermate wanhopig voor cash zijn dat het Westen ze gewoon kunnen kopen officieel of officieus.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 22-05-2022 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 28-09 22:59
teacup schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:22:
Verder wordt een compagnie BMP-T Terminator tank support vehicles (een soort AFV) door de Russen ingezet (Kyiv independent). Ofschoon AFV's zijn deze dingen hypermodern. Deze compagnie zou de enige Russische compagnie zijn die hiermee is uitgerust. [Afbeelding]
Dat de Russen hun modernste spullen gebruiken zegt iets over het belang dat ze aan deze Sjevjerodonetsk operatie hechten.
Dat de Russen er tot nu toe maar tien (10!) operationeel hebben kunnen krijgen geeft al aan dat er geen significant effect van verwacht mag worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Yaksa schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:39:
[...]

Dat de Russen er tot nu toe maar tien (10!) operationeel hebben kunnen krijgen geeft al aan dat er geen significant effect van verwacht mag worden.
Dat zegt de bron ook. Het belang van de AFV's zelf is wat dat betreft minder interessant dan het gegeven dat ze in de strijd betrokken worden en wat dat impliceert. Rusland zet zijn beste spullen in, even ongeacht of ze beantwoorden aan de taak en ongeacht of ze een effect hebben.

We zouden hieruit af kunnen leiden dat ze weinig andere opties hebben dan deze spullen in te zetten. De eenheid (Central Group of Forces, CFG) was al actief in Kyiv. Deze AFV's lijken echter hun eerste operationele activiteit pas rond Sjevjerodonetsk uit te voeren.

Het is natuurlijk maar een interpretatie, maar het kan betekenen dat ze niks anders meer hebben.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Tenzij die terminator bmp een goede verdediging tegen de stugna of nlaw heeft zal het geen heel groot verschil gaan maken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
teacup schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:54:
[...]We zouden hieruit af kunnen leiden dat ze weinig andere opties hebben dan deze spullen in te zetten. De eenheid (Central Group of Forces, CFG) was al actief in Kyiv. Deze AFV's lijken echter hun eerste operationele activiteit pas rond Sjevjerodonetsk uit te voeren.
Het is natuurlijk maar een interpretatie, maar het kan betekenen dat ze niks anders meer hebben.
Wanneer deze eenheid ook in Kyiv actief zou zijn geweest dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ze toen deze AFV's niet bij zich hadden. Ergo, mijn interpretatie is dan; wanneer ze in Kyiv niet erg succesvol waren dan gaan ze dat nu ook niet worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 11:58
YakuzA schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:03:
[...]

Tenzij die terminator bmp een goede verdediging tegen de stugna of nlaw heeft zal het geen heel groot verschil gaan maken.
Ik vrees voor de Russen dat die bescherming net zo goed als die op de T90 zou zijn.
Op papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:05:
[...]

Wanneer deze eenheid ook in Kyiv actief zou zijn geweest dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ze toen deze AFV's niet bij zich hadden. Ergo, mijn interpretatie is dan; wanneer ze in Kyiv niet erg succesvol waren dan gaan ze dat nu ook niet worden.
volgens Janes zijn ze pas deze week voor het eerst ingezet in UA

https://www.janes.com/def...s-combat-debut-in-ukraine

Ze staan op een T-72 chassis, dus kwetsbaarheid lijkt een puntje inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Tens schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:23:
[...]volgens Janes zijn ze pas deze week voor het eerst ingezet in UA
https://www.janes.com/def...s-combat-debut-in-ukraine
Ze staan op een T-72 chassis, dus kwetsbaarheid lijkt een puntje inderdaad
En Janes knipt en plakt zijn 'nieuws' van een Russisch staatsbedrijf (RIA Novosti). Lijkt mij geen onafhankelijke bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:31:
[...]

En Janes knipt en plakt zijn 'nieuws' van een Russisch staatsbedrijf (RIA Novosti). Lijkt mij geen onafhankelijke bron.
Bij Kyiv zijn deze bmp’s niet gespot, ook niet door de bayraktars die daar continu rondjes vlogen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09 09:32

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTWeStYWAAE2wON?format=png&name=medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

klopt wel hoor, die Terminators (versie, inderdaad op T-72 chassis) zijn pas na de 9 mei parade naar UA gestuurd.
Al waren ze in 2021 ook bij de Zapad-oefening in Belarus.

Zou helemaal mooi zijn als ze ook de T-3 op Armata chassis in gaan zetten, dan weet je dat ze echt wanhopig zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2022 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Prosac schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:21:
[...]

En inmiddels wijst historisch onderzoek ook wel uit dat "Wir haven es nicht gewusst" klinkklare onzin is als het gaat om de wandaden tijdens de WOII. Het sijpelde al vrij snel door de hele samenleving.

Misschien dat de uitspraak betrekking kan hebben op de periode tot 1938 zo van: "We dachten dat het nooit zo erg kon worden".

Ik kan mensen het boek "De Duitsche Oorlog" van Nicholas Stargardt aanraden. Dat laat duidelijk zien dat vrijwel iedereen in de samenleving, van Nazi-kopstukken, de Wehrmacht frontsoldaat tot het boerenmeisje in een klein ruraal dorpje in Bayern wel op enige manier wist van wat er gaande was. Zowel aan het front als met de joden en andere "ongewensten". Ondanks alle propaganda.
precies dit. Onderaan de streep wist men wel het maar wilde men het er niet over hebben. Het was iets wat (helaas) moest gebeuren en als eenling kon je er niks aan veranderen, dus laat maar zitten.

Eenzelfde is ongetwijfeld ook in Rusland aan de hand. Ze weten het wel, maar willen het niet weten. Het is iets wat moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Die Terninators zijn toch meer bedoeld voor stedelijke gevechten?

Ze zien er gevaarlijk uit maar ze zullen wegens hun T72 basis geen partij zijn voor een NLAW of Javelin.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Het is “gewoon” een IFV. T72 met wat AT raketten en 2 30mm ipv de één die haast elke Russische ifv al heeft. Betere richt apparatuur is het grootste voordeel. Ik verwacht dat ze vrij snel een raket op de kop krijgen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:31:
[...]

british intelligence beter? :X

https://www.ukrinform.net...british-intelligence.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
In the Udmurt village of Igra, unidentified persons threw a Molotov cocktail into the military registration and enlistment office building. There was a fire in the reserve room

Russia bans 963 Americans, including Biden and Harris — but not Trump

maar wel een paar die toch niet meer zelfstandig die kant op konden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Gebanned schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:15:

Wat ik zo ergens gelezen heb op een Tartaarse rebel website dat het volgens hun kwestie van tijd is dat de Federatie uiteen valt. Wanneer het zo ver is... Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Prutzertje schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:36:
[...]

Wat ik zo ergens gelezen heb op een Tartaarse rebel website dat het volgens hun kwestie van tijd is dat de Federatie uiteen valt. Wanneer het zo ver is... Ben benieuwd.
en dan, een nieuwe versie van voormalig Joegoslavië met etnische oorlogen om grenzen vast te stellen? x landen met kernwapens zonder de benodigde kennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:40:
[...]

en dan, een nieuwe versie van voormalig Joegoslavië met etnische oorlogen om grenzen vast te stellen? x landen met kernwapens zonder de benodigde kennis?
Oekraïne was ooit ook een kernmacht...

En oorlogen, waarmee? Als dit voorbij is is er van het Russische leger niet heel veel meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
[...]

Beter losse kleine landen tegen elkaar dan een grote federatie tegen UA denk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
asing schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:44:
[...]

Oekraïne was ooit ook een kernmacht...

En oorlogen, waarmee? Als dit voorbij is is er van het Russische leger niet heel veel meer over.
Als de federatie uit elkaar valt zoals gezegd.
Desnoods hooivorken, je hebt gezien hoe Joegoslavië uit elkaar viel? Onder één dictator werkten ze samen, toen die wegviel was het chaos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
Tens schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:48:
[...]
Desnoods hooivorken, je hebt gezien hoe Joegoslavië uit elkaar viel? Onder één dictator werkten ze samen, toen die wegviel was het chaos
Beter dat de Federatie nu uit elkaar valt. Scheelt UA hoop ellende. Dan moeten de overige gebieden maar even kijken wat ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-09 21:04
Prutzertje schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:54:
[...]

Beter dat de Federatie nu uit elkaar valt. Scheelt UA hoop ellende. Dan moeten de overige gebieden maar even kijken wat ze willen.
Siberië kan zich dan alvast aansluiten bij China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:37
Er is ook een behoorlijk deel van de Russen incl de kringen rondom Poetin die vinden dat Poetin zwaardere wapens moet inzetten. Instabiliteit van Rusland gaat niet per se leiden tot meer gematigdheid. Zou kunnen dat er nog een behoorlijk schepje bovenop gedaan gaat worden bij een val van Poetin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
Mektheb schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:58:
[...]

Siberië kan zich dan alvast aansluiten bij China.
Inval van China, dan zijn zij de 'agressor'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
[...]

Die grenzen zijn er al: [url=https://en.wikipedia.org/wiki/Russia#Political_divisions]. En verder zijn kernwapens niet het meest praktische middel tegen een groep demonstranten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
Prutzertje schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:02:
[...]

Ineens duiken allemaal mannetjes met een blauwe overall en een rood boekje op en wordt er een referendum georganiseerd. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2022 @ 17:12:
[...]

precies dit. Onderaan de streep wist men wel het maar wilde men het er niet over hebben. Het was iets wat (helaas) moest gebeuren en als eenling kon je er niks aan veranderen, dus laat maar zitten.

Eenzelfde is ongetwijfeld ook in Rusland aan de hand. Ze weten het wel, maar willen het niet weten. Het is iets wat moet gebeuren.
Ik denk eerder dat het pure overgave aan de staat is, haast religieus. Toevallig werd ik vandaag (en gisteren) nog nazi genoemd omdat ik Europeaans was. Hun respons op de deportaties? "Dat zijn vluchtelingen, ze doen het vrijwillig", ik moest wel gek zijn om te geloven dat Rusland niet komt om te bevrijden. Men gaf aan dat als het een invasie was geweest, de bevolking guerilla acties zou uitvoeren. Toen ik daar video's van liet zien, waren die nep en in scene gezet door Oekraïne.

Vroeger hadden we geen desinformatie van deze schaal en kwaliteit, het verschil met WWII is echt enorm. Enorm frustrerend, en zeer gevaarlijk dat het onder andere in Italië tastbaar effect begint te krijgen. Hier in Nederland gaat dat ook gebeuren.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:08
Prutzertje schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:02:
Klopt en daar gaat verder helemaal niemand iets tegen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Niet schrikken van de bron, de naam is Pravda, maar het is de Oekraïense tak ervan. De link naar de pravda komt van de Kyiv Independent.
Zelenskyy: up to Ukrainian 100 soldiers killed each day in eastern Ukraine

President Volodymyr Zelenskyy of Ukraine believes that men of conscription age have a duty to remain in Ukraine while "between 50 and 100 people" are killed in the East of Ukraine each day.

Source: Zelenskyy during a press briefing with Polish President Andrzej Duda

Details: Zelenskyy was asked about his opinion on the online petition asking to make it possible for men to leave Ukraine, which has already gathered 25,000 signatures on the website of the President of Ukraine.

Quote from Zelenskyy: "I don’t know whom the petition addresses. Perhaps, it addresses me. On the other hand, perhaps it should address those parents who had lost their sons, their sons who sacrificed their lives to defend an oblast or a city in our country? And you know, for the most part they weren’t even defending the cities where they were born.

Today, between 50 and 100 people might be killed on the most difficult front, in the East…They are defending our country and our independence, which is so widely discussed all over the world.

So when I see a petition like this, a petition which asks that our men be able to leave the country during martial law, I believe that I’m not the right person to address with such a petition.

This is speaking in terms of humanity. As for the law, we have a certain amount of time to consider and respond to the petitions we receive."
Het artikel handelt over een door 25000 mensen ondertekende petitie dat mannelijke Oekraïners in staat moeten zijn om het land te verlaten. Begrijpelijkerwijs heeft Zelenskyy moeite een dergelijke petitie te honoreren. Als zijn land leegloopt blijven er misschien te weinig Oekraïense mannen over om de strijd in de Donbas te voeren. Deze petitie heeft aan actualiteit gewonnen omdat Oekraïne enkele dagen terug haar al actieve staat van beleg met 90 dagen verlengde (Euronews).

Dit wijst ons erop dat net als de Russische werkelijkheid ook die van Oekraïne een weerbarstige is. We willen hier graag geloven dat ieder Oekraïense man het een eer vindt om voor Oekraïne en de democratische wereld te strijden. Genoeg mannen die even met wat anders bezig zijn, er zijn genoeg legitieme redenen te verzinnen om de grens over te moeten. Ook zijn er waarschijnlijk genoeg mannen die helemaal niet aan het Donbas front willen staan. En laten we ze niet vanuit onze leunstoel veroordelen. De Oekraïners zijn met deze oorlog voor het blok gezet.

Zelenskyy deelt in zijn reactie nog een gegeven, hij heeft het over 50 tot 100 doden per dag. Deze strijd vindt meer plaats onder de Russische voorwaarden, artillerie en verder weinig anders. Dit wordt een conventionele linie oorlog, met meer parallellen met WO-I dan met WO-II. Als ik het zo mag zeggen, een domme oorlog. Andere koek dan tanks in een hinderlaag lokken vanuit de bosjes. Ik had gehoopt dat er methodieken waren ontwikkeld om de artillerie te counteren. Spullen als de switchblades zouden dit naast eigen artillerie moeten kunnen (misschien afhankelijk van de versie).

Voor ons is het op dit moment heel lastig om vast te stellen hoe succesvol Oekraïne is om die Russische artillerie te neutraliseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:32
Maakt iemand zich zorgen om de Russische doorbraak bij Popasna? Als dit zo doorgaat, knijpen de Russen Lysytsjansk en Sjevjerodonetsk af. En dat terwijl ik de Oekraïners een tijd geleden heb horen zeggen dat de doorbraak bij Popasna in te dammen was. Dan krijgen de Russen een moraalboost en dat gun ik ze niet op dit kritieke punt in de oorlog :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:48:
[...]
En de n=1 van de ussr zegt dat het niet zo hoeft te zijn.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-09 22:45
teacup schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:30:
Niet schrikken van de bron, de naam is Pravda, maar het is de Oekraïense tak ervan. De link naar de pravda komt van de Kyiv Independent.

[...]

Het artikel handelt over een door 25000 mensen ondertekende petitie dat mannelijke Oekraïners in staat moeten zijn om het land te verlaten. Begrijpelijkerwijs heeft Zelenskyy moeite een dergelijke petitie te honoreren. Als zijn land leegloopt blijven er misschien te weinig Oekraïense mannen over om de strijd in de Donbas te voeren. Deze petitie heeft aan actualiteit gewonnen omdat Oekraïne enkele dagen terug haar al actieve staat van beleg met 90 dagen verlengde (Euronews).

Dit wijst ons erop dat net als de Russische werkelijkheid ook die van Oekraïne een weerbarstige is. We willen hier graag geloven dat ieder Oekraïense man het een eer vindt om voor Oekraïne en de democratische wereld te strijden. Genoeg mannen die even met wat anders bezig zijn, er zijn genoeg legitieme redenen te verzinnen om de grens over te moeten. Ook zijn er waarschijnlijk genoeg mannen die helemaal niet aan het Donbas front willen staan. En laten we ze niet vanuit onze leunstoel veroordelen. De Oekraïners zijn met deze oorlog voor het blok gezet.

Zelenskyy deelt in zijn reactie nog een gegeven, hij heeft het over 50 tot 100 doden per dag. Deze strijd vindt meer plaats onder de Russische voorwaarden, artillerie en verder weinig anders. Dit wordt een conventionele linie oorlog, met meer parallellen met WO-I dan met WO-II. Als ik het zo mag zeggen, een domme oorlog. Andere koek dan tanks in een hinderlaag lokken vanuit de bosjes. Ik had gehoopt dat er methodieken waren ontwikkeld om de artillerie te counteren. Spullen als de switchblades zouden dit naast eigen artillerie moeten kunnen (misschien afhankelijk van de versie).

Voor ons is het op dit moment heel lastig om vast te stellen hoe succesvol Oekraïne is om die Russische artillerie te neutraliseren.
Ik vraag mij dan wel af of dit alleen KIA is of ook WIA en MIA bevat. Dat staat er vaak niet bij vermeld en dit geldt net zo goed voor bij de Russen. Het maakt namelijk nog een groot verschil.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Emryte schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:52:
[...]

Ik vraag mij dan wel af of dit alleen KIA is of ook WIA en MIA bevat. Dat staat er vaak niet bij vermeld en dit geldt net zo goed voor bij de Russen. Het maakt namelijk nog een groot verschil.
Er staat heel duidelijk Killed. WIA en MIA vallen daar dus niet onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:42:
[...]

En de n=1 van de ussr zegt dat het niet zo hoeft te zijn.
Niet? Geen chaos? Iedere oostblokker heeft het over de jaren 90 als een zeer zware tijd en in de chaos zijn heel veel landen hun kans op democratie verloren. Rusland is er daar één van.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Joep schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:03:
Maakt iemand zich zorgen om de Russische doorbraak bij Popasna? Als dit zo doorgaat, knijpen de Russen Lysytsjansk en Sjevjerodonetsk af. En dat terwijl ik de Oekraïners een tijd geleden heb horen zeggen dat de doorbraak bij Popasna in te dammen was. Dan krijgen de Russen een moraalboost en dat gun ik ze niet op dit kritieke punt in de oorlog :>
Ja het is gevaarlijk. De laatste 2 dagen lijkt het iets positiever (minder negatief) er uit te zien bij de mensen die ik volg op Twitter.

Rusland lijkt toch echt wel langzaam tegen haar grenzen aan te lopen en Oekraïne bouwt een reserve op. Als dat allemaal klopt. Of er een offensief komt, en hoe kansrijk dat is? Ik durf het niet te zeggen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Stukje meer van de persoonlijke kant is ook zeer belangrijk in zulke situaties.

Klein beetje achtergrond, ik volg al jaren een YT kanaal, Indigo Traveller.
Deze man uit Nieuw Zeeland maakt al jaren een soort van mini vlog docu's van allerlei "bijzondere" landen.
Denk aan Rwanda, Libanon, Afghanistan etc etc.
Waar hij juist de minder gezellige plekken (understatement) op zoekt.

Z'n doel is niet om hele diepgaande beelden of gesprekken te voeren, maar gewoon vrij simpel en ruw een kijk te nemen hoe de bevolking daar is, hoe men leeft, denkt en doet.
Ook niet veel meer of minder, zeker ook geen politieke lading aan dingen.

Het geeft vooral een meer alledaags straatbeeld, iets wat soms maar lastig te vatten is via het normale nieuws. Hoe mensen dus leven in de omstandigheden, hoe zij bv boodschappen moeten doen, of waar zij ineens moeten koken etc etc. Gewoon hoe de normale mens zo goed of kwaad maar de dag probeert door te komen.
Iets wat naar mijn mening nog weleens vergeten wordt in zulke conflicten.

Inmiddels is hij ook naar Oekraïne, om daar te laten zien hoe het eraan toe gaat.

Persoonlijk vind ik het wel de moeite waard om te kijken, vooral omdat het dingen in perspectief zet.
Dit is inmiddels deel 2, van de serie.

DISCLAIMER, kan ZEKER schokkende en emotionele beelden bevatten.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:47

J2S

Emryte schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:52:
[...]

Zelenskyy: up to Ukrainian 100 soldiers killed each day in eastern Ukraine

Today, between 50 and 100 people might be killed on the most difficult front, in the East…
Geen concrete getallen, maar gaat wel om KIA.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

ik zie daar:
- are killed
en
- might be killed

Dus wat is het?
Als het echt zo is, dan zijn dat forse aantallen :/
Maar goed, ik heb makkelijk praten langs de zijlijn. Het is oorlog. En een oorlog tegen Rusland is geen pretje. Artillerie is de baas en daar doe je weinig tegen anders dan de arty van de tegenstander zo snel mogelijk uitschakelen om te voorkomen dat je zelf veel slachtoffers krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2022 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik maak me geen zorgen, maar dat komt meer omdat ik verwacht dat ze die kleine omcirkeling wel zullen gaan voltooien.

Sloviansk en Kramatorsk gaan ze ook wel bereiken. Misschien dat het nog weken duurt, maar het zal ze ongetwijfeld gaan lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2022 @ 06:50:
[...]

ik zie daar:
- are killed
en
- might be killed

Dus wat is het?
Als het echt zo is, dan zijn dat forse aantallen :/
Maar goed, ik heb makkelijk praten langs de zijlijn. Het is oorlog. En een oorlog tegen Rusland is geen pretje. Artillerie is de baas en daar doe je weinig tegen anders dan de arty van de tegenstander zo snel mogelijk uitschakelen om te voorkomen dat je zelf veel slachtoffers krijgt.
Mee eens, er is ambivalentie in de boodschap, en in de statement zal zich ook een factor van overdrijving bevinden. We moeten denk ik naast de inhoudelijkheid van de uitspraak ook kijken naar het waarom van de uitspraak.

Hij is een democratische president die een populaire petitie door de strot geduwd krijgt, martial law of niet. Door enige uitzonderingen toe te laten op zijn uitreisverbod kan hij zich als democratische president onderscheiden van zijn noordelijke evenknie. Maar ingewikkeld is het wel. Eigenlijk beginnen voor Zelenskyy nu vergelijkbare dilemma's te ontstaan (zij het op kleinere schaal) als waar Poetin mee worstelt: "hoe hou ik mijn bevolking gemotiveerd voor deze strijd". De schaal voor Zelenskyy is alleen dramatisch kleiner vergeleken met de problematiek waarmee Poetin in Rusland kampt.

Het is hopen op een tipping point, we vangen alleen nog geen enkel signaal op die dat ook maar suggereert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op maandag 23 mei 2022 @ 07:31:
[...]

Mee eens, er is ambivalentie in de boodschap, en in de statement zal zich ook een factor van overdrijving bevinden. We moeten denk ik naast de inhoudelijkheid van de uitspraak ook kijken naar het waarom van de uitspraak.

Hij is een democratische president die een populaire petitie door de strot geduwd krijgt, martial law of niet. Door enige uitzonderingen toe te laten op zijn uitreisverbod kan hij zich als democratische president onderscheiden van zijn noordelijke evenknie. Maar ingewikkeld is het wel. Eigenlijk beginnen voor Zelenskyy nu vergelijkbare dilemma's te ontstaan (zij het op kleinere schaal) als waar Poetin mee worstelt: "hoe hou ik mijn bevolking gemotiveerd voor deze strijd". De schaal voor Zelenskyy is alleen dramatisch kleiner vergeleken met de problematiek waarmee Poetin in Rusland kampt.

Het is hopen op een tipping point, we vangen alleen nog geen enkel signaal op die dat ook maar suggereert.
mogelijk is dit waar Putin op hoopt: dat de motivatie van het Oekraiense volk instort voor de zomer.
Iedereen wil graag zijn/haar land verdedigen en patriottisch zijn, maar slechts weinigen willen sterven voor hun land. Doodgaan op het slagveld is geen fijne hobby.

Oekraine zal alles op alles moeten zetten om te voorkomen dat het een WW1-slagveld wordt (of blijft) in het oosten.
Ze zullen baat hebben bij Russische columns die ze kunnen vernietigen. Zoals het er nu uit ziet kan het tij zich keren en zullen de Russsische BTG's volledig benut worden en daar is moeilijk tegen te vechten zonder veel slachtoffers aan eigen kant.
Niet voor niets zit en zat UA te springen om zwaardere wapens, de westerse artillerie die een groter bereik heeft dan de Russische. Alles om ervoor te zorgen dat de linie met mensen buiten bereik van de Russische arty blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Deze strijd vindt meer plaats onder de Russische voorwaarden, artillerie en verder weinig anders. Dit wordt een conventionele linie oorlog, met meer parallellen met WO-I dan met WO-II. Als ik het zo mag zeggen, een domme oorlog. Andere koek dan tanks in een hinderlaag lokken vanuit de bosjes. Ik had gehoopt dat er methodieken waren ontwikkeld om de artillerie te counteren. Spullen als de switchblades zouden dit naast eigen artillerie moeten kunnen (misschien afhankelijk van de versie).

De impact van de VS artillerie, en dingen als switchblades vallen mij tot nu toe ook nog tegen. Als je ziet hoeveel RU artillerie uitgeschakeld wordt per dag is er nog weinig veranderd de laatste weken. Ze hebben ook al counter artillerie radar gekregen toch, of is dat nog onderweg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:50:
[...]

De impact van de VS artillerie, en dingen als switchblades vallen mij tot nu toe ook nog tegen. Als je ziet hoeveel RU artillerie uitgeschakeld wordt per dag is er nog weinig veranderd de laatste weken. Ze hebben ook al counter artillerie radar gekregen toch, of is dat nog onderweg?
Niet alles is er al, en daarnaast is het russische leger gebaseerd op veel artillerie. Je zult dus heel veel neer moeten schieten voordat je daarin verschil gaat zien.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:52:
[...]

Niet alles is er al, en daarnaast is het russische leger gebaseerd op veel artillerie. Je zult dus heel veel neer moeten schieten voordat je daarin verschil gaat zien.
een BTG inclusief Terminators lijkt me echt een dodelijke combinatie.
Artillerie en IFV's ondersteund met nog meer anti-infantry/light vehicle is, mits goed uitgevoerd, gewoon verwoestend en onverslaanbaar.
Tenzij je arty met brute range hebt die alles aan puin kunnen schieten.
Het gaat er om spannen.

Geography is a bitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003

Garyu

WW

Tens schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:50:
[...]

Ik vraag me vooral af hoeveel daarvan ook daadwerkelijk aan het front is aangekomen. De Russen weten zo af en toe toch westelijke leveringen te vernietigen door raketaanvallen op treinstations en opslag. Hoeveel er daarbij werkelijke geraakt wordt, wordt nooit gezegd - maar ik vrees dat er toch e.e.a. de reis niet heelhuids heeft overleefd.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Er komt een moment dat die BMPT ook ergens moet parkeren om bij te tanken en dan is een artillerie granaat door het dak voor de Terminator dodelijk. Het ontwerp is ook alweer 20+ jaar oud voor een specifiek soort gevecht in een grote stad tegen rebellen met RPG's. Tegen een Stugna team op 2,5 kilometer of een drone doet het weer niet zoveel en de bescherming van een T-72 is simpelweg niet voldoende in 2022. De enorme hoeveelheid munitie aan boord (4 ATGMs plus eventuele extra's, 850 stuks 30mm, 600 stuks 40mm) helpt ook niet als om het overleven van een treffer gaat.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

De Russische ambities worden continue naar beneden gesteld.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FSziL0nWIAI6R99?format=jpg&name=small
https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1525843071610638342

Straks gaat het over een kantelpunt en de ambities slaan naar negatief (terugtrekken) om.

Wat de ene een stale mate noemt, is voor de andere een kantelpunt. Het is een goede zaak dat de Russen nauwelijks terreinwinst kunnen maken en de kaarten worden niet meer dagelijks upgedate.

Nu lijkt het inderdaad op WOI: artillerieduels, de drones worden gebruikt zoals hoe de eerste militaire vliegtuigen gebruikt werden (targets spotten voor de artillerie en de geïmproviseerde bewapening), loopgraven, machinegeweren in crossfire opstelling,... Het kost veel tijd om tot 6k Russische arties (dat naar het front gestuurd kan worden) te slopen met slechts 2k Oekraïense arties.

Als de belangrijkste resource de toegang tot moderne wapens is, dan is Oekraïne in het voordeel en Rusland in het nadeel.

De VS zal de ene hulppakket na de andere goedkeuren, de bestaande of bijna vervallen wapens gaan naar het front en het Amerikaanse leger krijgt nieuwe wapens. Als de werkgever vraagt om de huidige lease auto voor een nieuwe in te ruilen, daar worden de meeste mensen blij van. Het is uiteindelijk eigen industrie en jobs subsidiëren. Staatsschuld kan altijd omhoog, defensieuitgaven kunnen naar de 6% GDP van Reagan z'n tijd en de Corona heeft laten zien hoe hard "money printer go brrr" kan gaan.

Iedereen wilt hun wapens in Oekraïne laten testen en naamsbekendheid verkrijgen. Als de leken alle tanks in WOII een Tiger noemen, alle anti-tank wapens in Oekraïne een Javelin noemen,... dan hebben de fabrikanten een voorsprong op hun concurrenten verkregen. Net zoals de leken altijd al voor Intel Inside gaan, 4/5 van de gamers willen niks anders dan Nvidia,...

Er worden miljarden aan waarde gecreëerd met goodwill, merknamen, marketingwaarde,... Iedereen weet dat je een militaire drone nodig hebt, Bayraktar! Als de politici keuzes moeten maken, dan is het meestal de marketing volgen, want dat is het wat grote publiek kent en het land wilt status uitstralen ipv voor de goedkoopste tweederangsmerken gaan. En de vijand weet ook wat hen te wachten staat, als ze door de producten van de eerste keuze merknamen aangevallen worden.

Rusland heeft meer dan half miljoen ton graan gestolen, zet honger als wapen in en kan de arme landen destabiliseren. Het Westen kan hierop reageren met meer steun om Oekraïne sneller naar de overwinning te helpen.

Perun heeft lend-lease uitgelegd als de plan B voor het geval dat de Republikeinen dwarsliggen. Nu zijn de wapenleveringen giften en als er geen giften meer goedgekeurd worden, dan kan Oekraïne wapens op krediet kopen. Als daarna de Amerikaanse politiek terug in het voordeel van deze oorlog omslaat, kunnen de politici nieuwe hulppakketten en grote zak geld goedkeuren om de schulden weg te werken.

Rusland kan weinig aan hun situatie doen.

Oekraïne kan meer moderne wapens binnenhalen en de troepenaantallen sterk opdrijven.

Denys Davydov heeft gesproken over dalende Russische ambities en Oekraïne heeft het voordeel van gemakkelijker toegang tot moderne wapens:

Na 2 weken basic training is het aldoende leert men aan het front en de Russen worden als schietschijven gebruikt om nieuwe eenheden op te leiden en aan de nieuwe wapens gewend worden.

Voor de aanvallen met tanks moet de modder opdrogen.

Uit het regenseizoen gaan:
Afbeeldingslocatie: https://www.weather-atlas.com/weather/images/city_climate/2/3/2308832-1000-rainfall-mm-en.gif

En warm weer moet de modder doen opdrogen:
Afbeeldingslocatie: https://www.weather-atlas.com/weather/images/city_climate/2/3/2308832-1000-temperature-c-en.gif

Vanaf juli kunnen de tanks overal rijden.

De objectieven in de komende 1 à 2 maanden zijn:
  • de Russen vertragen of tegenhouden, laat ze maar in de modder vastrijden
  • zoveel mogelijk wapens, munitie,... vanuit Lviv naar het front transporteren om de nodige voorraden aan te leggen
  • het opleiden van een miljoen troepen
  • ervaring met de nieuwe wapens opdoen
  • alles uittesten met de tegenoffensieven en het slopen van Russische aanvoerroutes
  • sloop zoveel mogelijk Russische logistiek en artillerie
  • het kapot grinden van het Russisch materiaal (zodat ze straks geen voertuigen meer hebben, als ze eindelijk op de opgedroogde modder kunnen rijden)
In de zomercampagne is zoveel mogelijk terrein heroveren totdat de modder in de herfst de voertuigen weer op de wegen houdt.

Wintercampagne kan weer een korte zijn zoals januari 2022 was te warm en Putin zat te wachten op een koude prik in midden februari voor bevroren modder.
Na 2,5 maanden zijn de Russen erin geslaagd om Popasna plat te gooien en veroveren. Weinig terreinwinst voor de tijd dat ze eraan gespendeerd hebben, maar het is wel high ground waar de artillerie opgesteld kan worden.

210 meter hoger dan Soledar:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTQwn6eWIAAuSyd?format=jpg&name=small

Van op hoogte kunnen ze in de loopgraven schieten en de lager gelegen gebieden aanvallen. Het is gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

rapture schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:48:
[...]

De VS zal de ene hulppakket na de andere goedkeuren, de bestaande of bijna vervallen wapens gaan naar het front en het Amerikaanse leger krijgt nieuwe wapens. Als de werkgever vraagt om de huidige lease auto voor een nieuwe in te ruilen, daar worden de meeste mensen blij van. Het is uiteindelijk eigen industrie en jobs subsidiëren. Staatsschuld kan altijd omhoog, defensieuitgaven kunnen naar de 6% van Reagan z'n tijd en de Corona heeft laten zien hoe hard "money printer go brrr" kan gaan.

Iedereen wilt hun wapens in Oekraïne laten testen en naamsbekendheid verkrijgen. Als de leken alle tanks in WOII een Tiger noemen, alle anti-tank wapens in Oekraïne een Javelin noemen,... dan hebben de fabrikanten een voorsprong op hun concurrenten verkregen. Net zoals de leken altijd al voor Intel Inside gaan, 4/5 van de gamers willen niks anders dan Nvidia,...
Er gaan ook wapens naar Oekraine tegen de wensen van de makers in.
De mensen achter https://twitter.com/UAWeapons draaien overuren met wat er allemaal langs komt. Zo ook Iraanse en Chinese wapens. Die komen dan weer via de VS binnen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lliMokL.jpg

Dit is een lading Iraanse en Chinese wapens die op weg waren naar Yemen en in beslag zijn genomen, die zijn veelal weer afgeleiden van Russisch spul wat Oekraine al kent en makkelijk kan gebruiken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09 09:32

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTbVtuhWAAAGx9k?format=png&name=small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Garyu schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:37:
[...]

Ik vraag me vooral af hoeveel daarvan ook daadwerkelijk aan het front is aangekomen. De Russen weten zo af en toe toch westelijke leveringen te vernietigen door raketaanvallen op treinstations en opslag. Hoeveel er daarbij werkelijke geraakt wordt, wordt nooit gezegd - maar ik vrees dat er toch e.e.a. de reis niet heelhuids heeft overleefd.
Er is stevig gebombardeerd op infra om het transport tegen te gaan, maar de meeste claims van RU zijn aantoonbaar 'lichtelijk' overdreven.

ben ook heel benieuwd of dit waar is:
MOSCOW, May 23. /TASS/. The Russian Defense Ministry uploaded a video showing the crews of Giatsint-S 152mm self-propelled artillery guns wiping out a Ukrainian unit of US-made M777 155mm howitzers in their special military operation in Ukraine.

"In the process of fulfilling its counter-battery warfare tasks, a battery of Giatsint-S systems eliminated a unit of US-made M-777 155mm towed howitzers," the ministry said in a statement.

According to the ministry’s data, the Russian teams of Giatsint-S self-propelled artillery guns are fulfilling the tasks of destroying the Ukrainian military’s strongholds, fortifications, manpower and military hardware by firepower and are successfully eliminating enemy weapon emplacements in counter-battery warfare. After each artillery strike and upon detecting enemy unmanned aerial vehicles, Giatsint-S teams swiftly change their fire positions.
iemand die video al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 17:47
Tens schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:54:

Dit is echt textbook Russische propaganda weer. Denk niet dat we überhaupt een filmpje gaan zien.
Leuk voor de Russische bühne thuis laten we zeggen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003

Garyu

WW

[...]

Er is stevig gebombardeerd op infra om het transport tegen te gaan, maar de meeste claims van RU zijn aantoonbaar 'lichtelijk' overdreven.

[...]

Die video lijkt me fake, daar is nogal in op en neer gesneden en het bos in het begni lijkt een ander bos dan aan het einde.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:39
[...]

[...]

Ging dat niet over deze?
YouTube: Update from Ukraine | M777 destroyed FAKE Video Confirmed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
ah, gaat het over die. Zou kunnen, maar dat is al van een paar dagen geleden. Die video van hoe ze missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:59:
[...]

ah, gaat het over die. Zou kunnen, maar dat is al van een paar dagen geleden. Die video van hoe ze missen.
Yup, en daarna in een ander bos wat bomen bestoken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Laatst online: 13:00
redwing schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:14:
[...]

Yup, en daarna in een ander bos wat bomen bestoken.
waar ik als (geschoold) bos en natuurbeheerder van gruwel natuurlijk, geeft wel meer dynamiek in het bos, maar of het de natuur ten goede komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
HvdBent schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:16:
[...]

waar ik als (geschoold) bos en natuurbeheerder van gruwel natuurlijk, geeft wel meer dynamiek in het bos, maar of het de natuur ten goede komt?
Tja, maar als je ervoor zorgt dat Oekraine geen zuurstof meer heeft, heb je natuurlijk wel een enorm voordeel :P

Maar wat meer ontopic, het zou ook raar zijn als rusland met counterartillerie die M777s zou raken. Die M777s hebben juist een groot bereik en zullen dus buiten bereik van de russische artillerie staan. En het kan natuurlijk altijd een keer gebeuren, maar het is niet iets dat normaal is. Drone-aanvallen zoals in dat filmpje zijn veel logischer want die dingen komen nu eenmaal overal.

[ Voor 34% gewijzigd door redwing op 23-05-2022 11:31 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ligt het trouwens aan mij, en wat ik voorbij zie komen. Of zijn de lange afstands raketten op bij de Russen. Of althans bijna op. Want ik zie de laatste weinig aanvallen op het binnenland van Oekraïne.

Liveuamap, geeft wel aan dat er een aantal zijn tegengehouden door de luchtafweer. Maar de hoeveelheid lijkt flink afgenomen te zijn?

Ook lijkt vrijwel alles in Luhansk geconcentreerd te zijn. En de overige linies enigszins 'rustig' te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Tja, maar als je ervoor zorgt dat Oekraine geen zuurstof meer heeft, heb je natuurlijk wel een enorm voordeel :P

Maar wat meer ontopic, het zou ook raar zijn als rusland met counterartillerie die M777s zou raken. Die M777s hebben juist een groot bereik en zullen dus buiten bereik van de russische artillerie staan. En het kan natuurlijk altijd een keer gebeuren, maar het is niet iets dat normaal is. Drone-aanvallen zoals in dat filmpje zijn veel logischer want die dingen komen nu eenmaal overal.
Giatsint-S is wel echt ouderwets. De voorloper van de MSTA-s. Het kan, maar het is niet heel waarschijnlijk.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 14:24

polthemol

Moderator General Chat
https://nos.nl/liveblog/2...-aarde-in-sjevjerodonetsk
De Russische tak van persbureau Interfax schrijft dat de Oekraïense militairen die zich hebben overgegeven bij de gevechten om de Azovstal-staalfabriek in Marioepol berecht zullen in de volksrepubliek Donetsk, zoals Rusland en de pro-Russische separatisten die daar de dienst uitmaken dit deel van Oekraïne noemen.
en de volgende schending van oorlogsrecht ligt op tafel. Dit geeft meteen een helder signaal naar andere Oekraïnse soldaten in ieder geval, dat overgeven mogelijk helemaal niet meer een vanzelfsprekende optie is.

samen met:
De Russische onderminister van Buitenlandse Zaken Roedenko sloot vandaag niet uit dat de krijgsgevangen worden ingezet bij een gevangenenruil. Hij zei verder dat Rusland bereid is weer te onderhandelen met Oekraïne over een einde aan de oorlog, als Oekraïne zich "constructief" opstelt.
deze reactie zijn we dus de facto naar een gijzelingsactie aan het kijken van militairen die zich hebben overgegeven.

Het is dan in ieder geval een zekerheid dat onderhandelen geen enkele nut heeft op welke wijze dan ook.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 15:07
En hier zijn we nog verbaasd over omdat?

Wij (de experts hier op dit forum) zagen dit toch van verre aankomen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

polthemol schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:01:
https://nos.nl/liveblog/2...-aarde-in-sjevjerodonetsk

[...]

en de volgende schending van oorlogsrecht ligt op tafel. Dit geeft meteen een helder signaal naar andere Oekraïnse soldaten in ieder geval, dat overgeven mogelijk helemaal niet meer een vanzelfsprekende optie is.

samen met:

[...]

deze reactie zijn we dus de facto naar een gijzelingsactie aan het kijken van militairen die zich hebben overgegeven.

Het is dan in ieder geval een zekerheid dat onderhandelen geen enkele nut heeft op welke wijze dan ook.
@Seraphin lees je mee?

nst6ldr in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

Deze uitkomst was net zo voorspelbaar als dat van een leeuw die je een stuk vlees toewerpt. Jammer dat er wederom een praktijkvoorbeeld nodig is voordat men het woord van de Russische agressor op waarde kan schatten (of eerder het gebrek daaraan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
gustaveau schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:05:
En hier zijn we nog verbaasd over omdat?

Wij (de experts hier op dit forum) zagen dit toch van verre aankomen?
hiermee dwarsboom je jezelf als Rusland zijnde. Als ik welke vijand ook dan ga aanvallen, wil ik altijd de optie tot het accepteren van overgave open houden om diverse redenen:

1. het scheelt slachtoffers aan beide kanten (ik hoef dan minder aan te vallen en bij aanvallen vallen er slachtoffers aan beide kanten)
2. de kans dat overgaves van mijn troepen worden geaccepteerd zijn ook groter dan (gevangenenruil)
3. als ik geen overgaves accepteer of er allerlei zware maatregelen aan ga ophangen, zoals arbitraire rechtzaken over verzonnen claims, ga je vrij snel krijgen dat mensen zich niet meer gaan overgeven maar tot het bittere einde gaan doorvechten.

Ongeacht je narratief in het binnenland, is het gewoon een totaal absurde keuze om te maken, ene waarbij i me tevens heel voorzichtig af begin te vagen hoeveel Putin te zeggen heeft in de Donbas ten opzichte van het begin van de oorlog. Een fiks deel van het Azovregiment heeft zich overgegeven, zitten op Russische grondgebied: zet ze gewoon in een gevangenenkamp en klaar. Hoef je niets mee te doen buiten ze goed te behandelen. Dat laatste is geen probleem want propagandawise gaat niemand veel te horen krijgen over ze. Voor de rest weiger je bij elke gevangenenruil Azovmilitairen te ruilen.

Dan is er niets aan de hand, nu kiest men voor een vrij stevige escalatie.

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 23-05-2022 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

polthemol schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:10:
[...]

een waarbij ik me tevens heel voorzichtig af begin te vagen hoeveel Putin te zeggen heeft in de Donbas ten opzichte van het begin van de oorlog.
Als dit waar blijkt te zijn, dan heb ik op deze...
polthemol schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:10:
[...]

Dan is er niets aan de hand, nu kiest men voor een vrij stevige escalatie.
...wel een vervelende nieuwe voorspelling: voorwaardelijke ter dood veroordeling als pressiemiddel voor overgave.

Klinkt wat extreem, maar ligt volledig in lijn met de ROE die ze zichzelf hebben toegedicht door het als 'speciale actie' te verkopen (verkrachting en executies van burgers) en de paniek die heerst wegens gebrek aan voortgang. Ze hebben Zelensky's aandacht nu, op wereldtoneel. Dat is anders dan reguliere gevangenen, die op dezelfde manier uitruilen zou niet logisch zijn ten opzichte van de moeite die ze hebben gedaan om ze te bemachtigen.

[ Voor 11% gewijzigd door nst6ldr op 23-05-2022 12:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:44

Meer en meer signalen dat de sancties veel harder aankomen dan men doet voorkomen. Inmiddels luisteren we daar niet meer naar, toch?

Aangezien Ukraine ook Russische krijgsgevangenen berecht is het wellicht minder ‘raar’ dat Rusland dit ook wilt doen.

Punt is wellicht gemaakte beloftes (inmiddels luisteren we daar niet meer naar, toch?) en oorlogsrecht, maar daar komt al een tijdje niet zoveel van terecht. Of eigenlijk: niets.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 15:28

Seraphin

Meep?

nst6ldr schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:05:
[...]

@Seraphin lees je mee?

nst6ldr in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

Deze uitkomst was net zo voorspelbaar als dat van een leeuw die je een stuk vlees toewerpt. Jammer dat er wederom een praktijkvoorbeeld nodig is voordat men het woord van de Russische agressor op waarde kan schatten (of eerder het gebrek daaraan).
Wat was het doel van je tag? Komt op mij over alsof je me de les wil lezen omwille van eerdere posts. Om dan dat standpunt - en je toenmalige argument dat ik "naiëf" was- nog maar weer eens te duiden:

Stel: je hebt 2 keuzes:

Keuze 1) 100% zekerheid op sterven aan een infecterende wond bij gebrek aan medicatie

Keuze 2)
Een niet nader cijfermatig te onderbouwen scenario met één of meerdere van de volgende opties / uitkomsten:
- Door een showproces gesleurd worden met een zware straf in het vooruitzicht
- Mishandeling / marteling, al dan niet tot de dood
- Gevangen en (enigszins) conform Geneefse standaarden behandeld als POW
- Gevangenruil en terugkeer naar UA in vrijheid

Jouw standpunt kwam (gechargeerd en zonder context) neer op: "het is 100% zeker dat de enig mogelijke uitkomst is dat iedereen ongenadig hard wordt doodgemarteld. Keuze 1 is daarom beter want dan heb je zelf iig nog je eigen lot in de hand".

Mijn standpunt (ook gechargeerd en even zonder context) kwam neer op: "een kans op overleven is altijd beter dan 0%. Keuze 2 is daarom beter"

Ik stel voor die discussie verder te laten voor wat het is. Ik ben verder niet gediend van moralistisch aanvoelende tags met een "zie-je-wel" ondertoon.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Seraphin schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:19:
[...]

Mijn standpunt (ook gechargeerd en even zonder context) kwam neer op: "een kans op overleven is altijd beter dan 0%. Keuze 2 is daarom beter"
En dat standpunt was - ook toen - niet te bevatten gezien de gebeurtenissen zover. Je noemt mij gechargeerd, ik zie gewoon een logische oorzaak->gevolg uitspelen. Dan vind ik dat wel een tag waard, al is het maar dat dit inzicht lurkers ook even scherp stelt: er valt niet te onderhandelen met deze vijand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
NiGeLaToR schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:18:
Aangezien Ukraine ook Russische krijgsgevangenen berecht is het wellicht minder ‘raar’ dat Rusland dit ook wilt doen.

Punt is wellicht gemaakte beloftes (inmiddels luisteren we daar niet meer naar, toch?) en oorlogsrecht, maar daar komt al een tijdje niet zoveel van terecht. Of eigenlijk: niets.
nee er is een verschil hier: internationaal oorlogsrecht.

Kort gesteld (maar hierop mag ik aangevuld worden, ik ben geen advocaat): als ik als Russische militair in opdracht Oekraïne binnen ga vallen en Oekraïnse militairen volgens dat oorlogsrecht bejegen, is er niets aan de hand als ik me overgeef op een zeker moment. I kheb me gedragen als een militair, heb de regels gevolgd op dat punt en Oekraïne kan me dan in een gevangenenkamp zetten tot de oorlog voorbij is of tot men mij wil ruilen. Hoe men mij gaat behandelen daar is ook vastgelegd in oorlogsrecht.

Als ik in bovenstaande situatie, gericht een burger neer schiet zonder enige reden, dan heb ik een oorlogsmisdaad begaan en krijgt Oekraïne (in dit geval) ook gewono het recht om mij daarvoor voor een rechtbank te plaatsen en ook te straffen.

Het zijn 2 totaal verschillende situaties, al begrijp ik wel je punt dat men dit mogelijk als een propagandapunt kan spinnen op deze wijze: 'zij veroordelen onze jongens, wij de hunne', maar het verschil tussen beide cases is echt levensgroot, lijkt me belangrijk dat heel erg duidelijk te benadrukken.

Pagina: 1 ... 216 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: