KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
sterker nog: als blijkt dat er zaken achteraf toch niet kloppen, zal dat ook worden geaccepteerd.redwing schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:53:
[...]
Oftewel we mogen hier niets meer posten? Ik durf wel te stellen dat niemand hier kan 100% bewijzen dat welke berichtgeving dan ook die gepost wordt klopt.
Punt is uiteindelijk dat rusland overduidelijk misdaden begaat en dat de berichtgeving waar je het nu over hebt in het gros van de gevallen achteraf bewezen wordt. Dan kun je blijven stellen dat je nieuwe berichten daarover niet mag posten, maar feit blijft gewoon dat die meestal toch de waarheid blijkt te zijn. En zoals ik al eerder zei moet je daar individuele soldaten niet voor in de gevangenis gooien zonder bewijs (want daarvoor moet je die meestal om kunnen zetten in een zeker). Maar van het russische leger als geheel kun je bewezen zeggen dat het een crimineel zooitje is die continue en bewust oorlogsmisdaden pleegt.
En zolang keer op keer bewezen wordt dat de verhalen kloppen, passen die prima in dit topic. Sowieso is dat precies waar zo'n topic voor is, ook van gevechten zie je dat er juist discussies ontstaan waarbij verschillende mensen met verschillende extra info komen. Juist door het te bespreken kun je bepalen of iets echt waar is of niet. En als blijkt dat iets niet waar is, zie je dat in dit topic ook voorbij komen (alleen komt dat bij dit soort zaken helaas maar heel zelden voor)
Baby jongetje van 1 welke dood is verkracht en een baby meisje van 2 welke is verkracht maar nog wel leeft. Dat staat letterlijk in het stuk van de ombudsman, dus dan heb je niet goed gelezen.Jerie schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:54:
Over geslacht zelf lees ik niets dus de term jongetjes (term die iemand anders gebruikte) is overbodig.
A one-year-old boy was raped by two rashists and died.
A two-year-old girl, raped by two, survived.
...Het is niet verstandig om op emoties te reageren. Als de bewering waar zijn is het schandelijk en moet er ter degen gestraft worden al naar gelang het internationaal strafhof. We dienen echter ook hierin de onderzoeken van o.a. de VN af te wachten. Gedane zaken nemen geen keer en zijn niet te verdoezelen hoe zeer men het ook probeert.
Het is de realiteit van oorlog. Hitler roeide minderheden uit, Imperiaal Europa maakt slaven van mensen en Timoer Lenk bouwde bergen van schedels gewonnen van vermoorde burgers na de verovering van een stad. Het is niet fraai en zeker niet efficiënt. Mensen zijn al bang genoeg voor de dood om iemand te vrezen die hun ermee bedreigt; terreur is gewoon een onnodige stap om het in te peperen.
Ik denk niet dat we erbij gebaad zijn om ellenlange discussies over details van het wel en niet te houden hier op het forum. Ja het is erg en ja we moeten onderzoek afwachten.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Normaal merk ik er fysiek weinig van nieuws. Maar dit gaf mij toch wel een heel naar gevoel in mijn maag. Tuurlijk gebeuren er veel zieke dingen tijdens een oorlog.. Maar dit spant voor mij wel echt de kroon.TheBrut3 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:10:
[...]
Baby jongetje van 1 welke dood is verkracht en een baby meisje van 2 welke is verkracht maar nog wel leeft. Dat staat letterlijk in het stuk van de ombudsman, dus dan heb je niet goed gelezen.
[...]
Als je het over individuele gevallen hebt wel. Als je naar het gehele plaatje kijkt kun je echter wel stellen dat de russen massaal oorlogsmisdaden plegen. Daarbij is het dus zeker goed om dit soort posts te blijven plaatsen en ook te bespreken. Juist daarmee krijg je de benodigde discussie. Dus om een algeheel beeld van het russische leger te vormen hoef ik iig geen onderzoek af te wachten. Als het om het daadwerkelijk opsluiten gaat en of het Jantje of Pietje was die de misdaden heeft gepleegd natuurlijk wel.Auredium schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:20:
Ik denk niet dat we erbij gebaad zijn om ellenlange discussies over details van het wel en niet te houden hier op het forum. Ja het is erg en ja we moeten onderzoek afwachten.
Punt blijft hierbij vooral dat al meerdere keren is bewezen dat dit soort verhalen massaal kloppen. Die ene keer dat het niet klopt is leuk voor de rechtbank om te onderzoeken, maar zal het gehele plaatje gewoon niet veranderen.
[removed]
Ik weet niet; ik zie dit meer als een constatering in de trend van 'Een kraai is zwart' waarmee ik wil zeggen dat we niet verbaasd moeten zijn dat Russische soldaten schokkende oorlogsmisdaden plegen. Schrijnende gevallen naar voren halen is leuk op de emotie inspelen maar iedereen hier weet al dat we te maken hebben met een invasiemacht met een moraal wat in een theelepeltje past.redwing schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:35:
[...]
Als je het over individuele gevallen hebt wel. Als je naar het gehele plaatje kijkt kun je echter wel stellen dat de russen massaal oorlogsmisdaden plegen. Daarbij is het dus zeker goed om dit soort posts te blijven plaatsen en ook te bespreken. Juist daarmee krijg je de benodigde discussie. Dus om een algeheel beeld van het russische leger te vormen hoef ik iig geen onderzoek af te wachten. Als het om het daadwerkelijk opsluiten gaat en of het Jantje of Pietje was die de misdaden heeft gepleegd natuurlijk wel.
Punt blijft hierbij vooral dat al meerdere keren is bewezen dat dit soort verhalen massaal kloppen. Die ene keer dat het niet klopt is leuk voor de rechtbank om te onderzoeken, maar zal het gehele plaatje gewoon niet veranderen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Het grote probleem is volgens mij het compleet gebrek aan moraal en orde. Als je 20 jaar ben met een IQ van een visstick, al je maten zijn aan stukken getrokken door landmijnen en anti-tank granaten, en je heb na 2 maanden dagelijkse beschieten en bombardementen het overleeft, en je drinkt jezelf een delerium, dan kunnen er gewoon vreselijke dingen gebeuren zoals plunderen en verkrachten. In een normaal leger dan wordt daar gewoon tegen opgetreden, je wil geen gezeik met stomdronken getraumatiseerde jongetjes met AK-47's.
Ik geloof persoonlijk niet dat de Russische officieren zeggen: ga maar plunderen en verkrachten boys, jullie hebben het verdient. Er wordt gewoon niet tegen op getreden denk ik, het resultaat is hetzelfde. Uiteindelijk zal dat na onderzoek wel boven komen. Uiteindelijk is het alsnog 1 en al ellende. Verkrachte babys en dergelijke, die verhalen neem ik met een vrachtwagen zout. Ik kan me niet voorstellen dat dat stelselmatig gebeurt.
These are the indicative estimates of Russia’s combat losses as of May 20, according to the Armed Forces of Ukraine. pic.twitter.com/0IUWPJFb3i
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 20 mei 2022

Punt blijft dat de russen wat dit betreft de overtreffende trap hebben uitgevonden. En het kan geen kwaad om dat toch duidelijk te maken. Zeker omdat dit soort zaken eerder al bewezen zijn en er dus weinig twijfel over is dat het echt gebeurt.Auredium schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:40:
[...]
Ik weet niet; ik zie dit meer als een constatering in de trend van 'Een kraai is zwart' waarmee ik wil zeggen dat we niet verbaasd moeten zijn dat Russische soldaten schokkende oorlogsmisdaden plegen. Schrijnende gevallen naar voren halen is leuk op de emotie inspelen maar iedereen hier weet al dat we te maken hebben met een invasiemacht met een moraal wat in een theelepeltje past.
Wat mij betreft laten dit soort verhalen dan ook goed de realiteit en brutaliteit zien. En dat je in je achterhoofd moet houden dat er af en toe eens een verhaal niet waar zal zijn lijkt me duidelijk. Maar nogmaals vind ik dat iets dat vooral in de rechtbank van belang is. Voor het algehele plaatje is er genoeg bewezen om te weten dat het gros van de verhalen gewoon klopt. En zoals al eerder opgemerkt zul je in dit topic ook de tegengeluiden horen als er bewijzen naar boven komen die juist het tegendeel aantonen. En zolang dat gebeurt vind ik juist dat een forum ervoor is om dit soort verhalen te posten en te bespreken.
[removed]
Vandaag weer een post over de russificatie van Kherson “voortaan meer tomaten voor Rusland”. Het plunderen is weldegelijk beleid van hogerhand.Lollercopter schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:45:
Ik gun elke Russische soldaat op Oekrains grondgebied een M777 grantaat in zijn bakkes.
Het grote probleem is volgens mij het compleet gebrek aan moraal en orde. Als je 20 jaar ben met een IQ van een visstick, al je maten zijn aan stukken getrokken door landmijnen en anti-tank granaten, en je heb na 2 maanden dagelijkse beschieten en bombardementen het overleeft, en je drinkt jezelf een delerium, dan kunnen er gewoon vreselijke dingen gebeuren zoals plunderen en verkrachten. In een normaal leger dan wordt daar gewoon tegen opgetreden, je wil geen gezeik met stomdronken getraumatiseerde jongetjes met AK-47's.
Ik geloof persoonlijk niet dat de Russische officieren zeggen: ga maar plunderen en verkrachten boys, jullie hebben het verdient. Er wordt gewoon niet tegen op getreden denk ik, het resultaat is hetzelfde. Uiteindelijk zal dat na onderzoek wel boven komen. Uiteindelijk is het alsnog 1 en al ellende. Verkrachte babys en dergelijke, die verhalen neem ik met een vrachtwagen zout. Ik kan me niet voorstellen dat dat stelselmatig gebeurt.
een treffende spreuk
Hoe tellen ze hierbij de verliezen die achter de linies zitten eigenlijk? Zeker met de M777s zal er steeds meer artillerie kapot worden geschoten dat ruim buiten zichtsveld zit en waarvan dus vaak niet bewezen kan worden of ze wel/niet neergeschoten zijn. Ik kan me voorstellen dat je daardoor een steeds meer vertekend beeld gaat krijgen?
[removed]
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1527357668930703366]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Over een paar weken gaat het moderne materieel ingezet worden en dan gaat het los en worden de Russen eruit geveegd. Nee, er komen nog intense tijden, en hoop dat de Oekraïnse bevolking en militairen het volhouden, zeker de Azov overlevers.... God mag weten wat die nu moeten ondergaan
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
dezelfde drones die meehelpen met het richten neem ik aan. Vaak is dan alleen niet te bepalen of iets uitgeschakeld is, of alleen beschadigd.redwing schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:50:
[...]
Hoe tellen ze hierbij de verliezen die achter de linies zitten eigenlijk? Zeker met de M777s zal er steeds meer artillerie kapot worden geschoten dat ruim buiten zichtsveld zit en waarvan dus vaak niet bewezen kan worden of ze wel/niet neergeschoten zijn. Ik kan me voorstellen dat je daardoor een steeds meer vertekend beeld gaat krijgen?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Het is hun opdracht om dit stelselmatig te doen - waarom ontgaat zoveel mensen dit? Soort oneindig geloof in de goedheid van de mens ofzo?Lollercopter schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:45:
Ik gun elke Russische soldaat op Oekrains grondgebied een M777 grantaat in zijn bakkes.
Als je de laatste 3 maanden iets had kunnen leren is dat simpelweg dat de Russische doctrine bestaat uit het vernietigen en onderwerpen van andere culturen en dat wat wij misdaden noemen in hun optiek een instrument is.
En dan nog wat: die verbazing en verbijstering die wij hier ten toon spreiden is totaal gestoord - het is namelijk al zo lang als er geschiedenis wordt vastgelegd een gegeven - neem 'the rape of Berlin' na WO2.
Het is een klassiek voorbeeld van een wapen tegen de bevolking: ontneem vrouwen de wil om zich voort te planten of zorg dat je je eigen genen verspreidt.
Ik ga stoppen met de geschiedenis wederom opzoeken, de plannen en alles wat er inmiddels bekend is en simpelweg door Rusland zelf gepubliceerd werd opzoeken en delen - ik neem alleen behoorlijke aanstoot aan je in mijn ogen naiviteit door het op 'fog of war' te gooien terwijl er sprake is van een structurele strategie om Ukraine te verkrachten, leeg te roven en onleefbaar te maken.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Vergeet de satellieten niet die nu boven Ukraine zijn. Denk dat ukrainiers zeer goed weten wat waar nu staat.Tens schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:53:
[...]
dezelfde drones die meehelpen met het richten neem ik aan. Vaak is dan alleen niet te bepalen of iets uitgeschakeld is, of alleen beschadigd.
Ik weet niet tot in hoeverre er orders van boven komen, maar die taktiek van verschroeide aarde komt daar zeker vandaan. Of daar verkrachten e.d. bij zit kan ik natuurlijk niet zeggen, maar gezien gesprekken die vrijgegeven zijn kan ook dat haast niet anders. En of dat is kunnen we nu iig niet bewijzen, maar het gebeurt wel zo grootschalig dat het zeker niet ontmoedigt wordt. En om dan in rechtspraak te blijven, als de verantwoordelijke baas dit soort zaken niet ontmoedigt, is hij er ook voor een deel schuldig aan.wowly schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:52:
Voor mij persoonlijk is de taktiek van de verbrande aarde hier actief. Ik ben ervan overtuigd dat deze bekend is bij de Russen en zeker niet wordt ontmoedigd. Dat en het feit dat er een massale normvervaging plaatsvind in een oorlogssituatie zorgt voor absurde taferelen die in een later stadium moeten worden berecht.
Yup, zeker die lend-lease van de Amerikanen gaat de goede kant op, maar ik zie dat ook de Australiërs de laatste dagen weer druk bezig zijn om wraak te nemen voor de MH17.Over een paar weken gaat het moderne materieel ingezet worden en dan gaat het los en worden de Russen eruit geveegd. Nee, er komen nog intense tijden, en hoop dat de Oekraïnse bevolking en militairen het volhouden, zeker de Azov overlevers.... God mag weten wat die nu moeten ondergaan
[removed]
Precies dit, en ik neem aan dat ze niet te lang blijven rondhangen om dat goed te controleren. En als het beschadigd is telt het niet mee (je weet niet hoe erg en of het gerepareerd kan worden), maar uitgeschakeld telt wel mee. Ik kan me dan ook voorstellen dat zeker nu die M777s meer in het spel komen, dat op de plekken waar er niet teveel tereinwinst is het lang kan duren voordat de echte schade duidelijk is.Tens schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:53:
[...]
dezelfde drones die meehelpen met het richten neem ik aan. Vaak is dan alleen niet te bepalen of iets uitgeschakeld is, of alleen beschadigd.
[removed]
Het is echt stuitend, er zijn in de geschiedenis meer dan genoeg gebeurtenissen te vinden waar de Russen als beesten tekeer gingen. Het is stelselmatig. Ook in dit topic is dit meerdere malen al genoemd en met bronnen onderbouwd (volgens mij heb ik er ook nog een keer een post aan gewijd). En toch zijn er mensen die het goed praten, of het voordeel van de twijfel gunnen, of denken dat het incidenten zijn. Ik vraag me af of het wel naïviteit is, of bewust ontkennen (want laten we eerlijk zijn, het is een bijzonder slechte kant van de menselijkheid die de Russen laten zien, confronterend en uitermate pijnlijk).NiGeLaToR schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:55:
[...]
Het is hun opdracht om dit stelselmatig te doen - waarom ontgaat zoveel mensen dit? Soort oneindig geloof in de goedheid van de mens ofzo?
Als je de laatste 3 maanden iets had kunnen leren is dat simpelweg dat de Russische doctrine bestaat uit het vernietigen en onderwerpen van andere culturen en dat wat wij misdaden noemen in hun optiek een instrument is.
En dan nog wat: die verbazing en verbijstering die wij hier ten toon spreiden is totaal gestoord - het is namelijk al zo lang als er geschiedenis wordt vastgelegd een gegeven - neem 'the rape of Berlin' na WO2.
Het is een klassiek voorbeeld van een wapen tegen de bevolking: ontneem vrouwen de wil om zich voort te planten of zorg dat je je eigen genen verspreidt.
Ik ga stoppen met de geschiedenis, de plannen en alles wat er inmiddels bekend is en simpelweg door Rusland zelf gepubliceerd werd opzoeken en delen - ik neem alleen behoorlijke aanstoot aan je in mijn ogen naiviteit door het op 'fog of war' te gooien terwijl er sprake is van een structurele strategie om Ukraine te verkrachten, leeg te roven en onleefbaar te maken.
Het blijft terug komen in dit topic en ik denk dat er ook niet tegenop te modereren valt. Dit topic is flink verarmd na de ban van een zeker persoon, waardoor ook andere "regulars" veel minder (of zelfs volledig gestopt zijn met) reageren en waardevolle bijdragen dus niet meer leveren. Hierdoor lopen we ook veel achtergrondinformatie en suggesties voor verkenning mis. Ik snap van mijzelf ook niet zo goed waarom ik dit topic blijf bezoeken (en soms reageer). Elke zoveel pagina's komt er weer een "other side" discussie voorbij, of worden de oorlogsmisdaden gebagatelliseerd, nu is het weer wachten tot de kernwapendiscussie weer begint. Eigenlijk alleen de post met de dagelijkse casualty count voegt hier nog echt wat toe.
Het hoeft helemaal niet van bovenaf te komen. Je hebt discipline, een sterke educatie in ethiek en een portie sociale controle nodig om dit soort zaken te voorkomen. Van alle drie vermoed ik dat er weinig sprake is in het Russische leger. Als er iets gebeurt en het wordt niet afgestraft zal het de volgende keer net iets heftiger gebeuren. Doe dat een tijdje en je eindigt met moord, verkrachting, marteling, enz.redwing schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:57:
[...]
Of daar verkrachten e.d. bij zit kan ik natuurlijk niet zeggen, maar gezien gesprekken die vrijgegeven zijn kan ook dat haast niet anders. [...]
Je ziet dat ook aan Oekraïense kant overigens. Gisteren nog de bodycam footage op NOS van een Oekraïense arts in het veld (die nu vermist is overigens). Daar zag je op een gegeven moment ook drie Oekraïners vragen of die Russische soldaat echt werd geholpen. Gezichten spraken boekdelen. Het enige wat verschil maakt tussen hun en die Russische misdadigers is dat zij wel de sociale controle en een moreel compas hebben meegekregen.
(en wat dat betreft hebben we in Nederland zo'n 80 jaar geleden ook vrij dubieuze dingen gehad hoor)
Voordeel van de twijfel misschien? Naiviteit? Althans, daar schaar ik mijzelf onder. Tot ik mij een beetje verdiepte in deze oorlog, de aanloop en eerdere geschiedenis mbt 'conflicten' van rusland zelf.. had ik eigenlijk geen idee. En nog steeds vind ik het moeilijk te verteren dat mensen stelselmatig tot zulke daden in staat zijn.dr.lowtune schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:12:
[...]
Het is echt stuitend, er zijn in de geschiedenis meer dan genoeg gebeurtenissen te vinden waar de Russen als beesten tekeer gingen. Het is stelselmatig. Ook in dit topic is dit meerdere malen al genoemd en met bronnen onderbouwd (volgens mij heb ik er ook nog een keer een post aan gewijd). En toch zijn er mensen die het goed praten, of het voordeel van de twijfel gunnen, of denken dat het incidenten zijn. Ik vraag me af of het wel naïviteit is, of bewust ontkennen (want laten we eerlijk zijn, het is een bijzonder slechte kant van de menselijkheid die de Russen laten zien, confronterend en uitermate pijnlijk).
Het blijft terug komen in dit topic en ik denk dat er ook niet tegenop te modereren valt. Dit topic is flink verarmd na de ban van een zeker persoon, waardoor ook andere "regulars" veel minder (of zelfs volledig gestopt zijn met) reageren en waardevolle bijdragen dus niet meer leveren. Hierdoor lopen we ook veel achtergrondinformatie en suggesties voor verkenning mis. Ik snap van mijzelf ook niet zo goed waarom ik dit topic blijf bezoeken (en soms reageer). Elke zoveel pagina's komt er weer een "other side" discussie voorbij, of worden de oorlogsmisdaden gebagatelliseerd, nu is het weer wachten tot de kernwapendiscussie weer begint. Eigenlijk alleen de post met de dagelijkse casualty count voegt hier nog echt wat toe.
Hoeft zeker niet, maar we weten uit de geschiedenis dat Rusland vaker verkrachting daadwerkelijk als wapen hebben ingezet. O.a. bij het verslaan van Duitsland (maar op dat moment wilde niemand dat weten, maar is goed gedocumenteerd. Inclusief bestraffing van soldaten die niet mee wilde doen). Alsmede ook na de inval in Praag (en daarbij ook specifiek gericht op de toekomstige intelligentsia van het land zoals studentes aan de universiteit).Caelorum schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:13:
[...]
Het hoeft helemaal niet van bovenaf te komen.
Of dat het verkrachten van kinderen daar onder valt waag ik wel te betwijfelen. Maar dat er niet actief tegen opgetreden zal worden lijkt me wel vast te staan. Culturele verschil in dat opzicht is redelijk groot.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik had bij het begin van deze oorlog oprecht schrik dat we in een situatie als deze zouden komen. Echter kan ik niet anders dan concluderen dat we dus momenteel al in deze situatie verkeren.Playa del C. schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:37:
[...]
Je haalt nu dingen door elkaar. In ieder geval blijft jouw statement: de Russen hebben het zo vaak fout gedaan, dat we niet meer hoeven te onderzoeken of het volgende verhaal klopt. En dat is heel erg gevaarlijk. En menselijkheid betekent niet dat je maar een mens bent en dus puur op emotie moet reageren. Menselijkheid betekent dat dat je een ander een eerlijk proces geeft en dat je rationeel de situatie analyseert.
We zijn het allemaal eens dat het erg is. Onbewezen verhalen als feit verspreiden in een oorlog. *knip*
Playa geeft enkel aan dat we niet zomaar berichtgevingen als waarheid moeten aanschouwen, enkele en alleen omdat het in het verleden een soortgelijk voorgeval is gebeurd. Zoals hij zegt is dit rationeel denken, en het is iets wat ikzelf ook handhaaf, en voor niemand zal opgeven. Wil dit daarom zeggen, dat ik het niet geloof? Neen, ik neem het gewoon niet zomaar als waarheid omdat het op 1 of ander kanaal wordt gepubliceerd.
Als er mensen zijn die volledig willen opgaan in de berichtgevingen over de russen be my guest.. Zich vervolgens ook nog eens willen uitdrukken gemotiveerd door emotie? Geen problemen mee. Maar dan moet je ook wel kunnen toegeven dat je niet meer in staat bent om kritisch na te denken.
@Verwijderd
''Dus weten we niet dat we op de maan geland zijn, omdat er niet over bericht mag worden omdat er mensen zijn die het niet geloven. En het pas in de krant mag komen als de laatste mensen overtuigd zijn dat het klopt''
^ Deze post van jouw op het bericht van Playa, vind ik wel los erover. Je trekt de discussie in het belachelijke terwijl dat wat playa probeert mee te delen - wat ik zelf ook steun belangrijk is om geen massapolarisatie toe te laten.
Los hiervan vind ik wel dat je meerdere malen mooie inhoudelijke post's hebt gemaakt die een meerwaarde zijn voor dit topic.
[ Voor 2% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 22:02 ]
Groot gedeelte van de artillerie van UA is met live drone feeds ter sturing.redwing schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:50:
[...]
Raak en in de fik > +1
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit kan een aantal dingen betekenen:
- Dit gaat nog weken duren, maar we moeten iets van progressie melden (zoals ze een maand geleden meldden dat Mariupol bevrijd was)
- Dit is het nieuwe doel en dus noemen we het maar en kunnen we "pauze" houden of wapenstilstand voorstellen
Luhansk staat (en stond) al grotendeels onder Russische controle. Juist in die seperatistische gebieden was nauwelijks progressie te melden. En nu staat het daar ook al weken stil. De (pro)Russen hebben groots het veroveren van Popasna gemeldt, na bijna 2,5 maand van vechten.. nauwelijks de stad Donetsk uit. Sindsdien stokt het grotendeels weer. Dorpje hier, dorpje daar, terwijl Oekraine elders weer terrein herovert.
Voorlopig voelt het voor mij alsof Oekraine weer geduldig de Russen aan het uitputten is, aan het ontdoen van hun materieel. Pro-Russische Telegramkanalen zijn soms ineens dagen stil. Ik had een hele actieve die steeds rustiger werd, zich vervolgens weer meldde na de extreemrechtse aanslag in Buffalo, om dat aan Azov te koppelen en sindsdien weer niks meldt. Dat daar de laatste 2 weken eerst de pro-Oekrainse geluiden gebanned werden, vervolgens de genuanceerden of "bewijs het eens, want ik vertrouw claims "van ons" ook niet meer" en nu zelfs helemaal geen reactiemogelijkheid meer, dat zegt ook wel iets.
(of de overduidelijke fake filmpjes van M777 houwitsers die vernietigd zouden worden).
Ik zag ook een filmpje voorbij komen met 3 BMP Terminators.. daar heeft Rusland er niet zo heel veel van, dus de nood moet wel hoog zijn dat zelfs die nu ingezet worden. Men is echt aan het schrapen voor mensen en materieel. Dat stemt gunstig.
Wellicht dat ze daar in die Telegramkanalen ook wat oorlogs-moe zijn? Ook in dit topic gaat het soms niet al te hard meer, terwijl in de eerste paar weken het hier niet bij te houden was. Ook in de media is de aandacht wat verdwenen, met hier en daar een opleving tussen de sms-jes doorProsac schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:38:
Pro-Russische Telegramkanalen zijn soms ineens dagen stil. Ik had een hele actieve die steeds rustiger werd, zich vervolgens weer meldde na de extreemrechtse aanslag in Buffalo, om dat aan Azov te koppelen en sindsdien weer niks meldt. Dat daar de laatste 2 weken eerst de pro-Oekrainse geluiden gebanned werden, vervolgens de genuanceerden of "bewijs het eens, want ik vertrouw claims "van ons" ook niet meer" en nu zelfs helemaal geen reactiemogelijkheid meer, dat zegt ook wel iets.![]()
(of de overduidelijke fake filmpjes van M777 houwitsers die vernietigd zouden worden).
Het is lastig in te schatten hoe het er allemaal nu voor staat. Ik denk dat we een paar jaar na het einde van de oorlog redelijk wat films/documentaires gaan krijgen waardoor een hoop duidelijk zal gaan worden.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Zou kunnen, voor mij klopt dat op zich ook wel. Ben er niet meer hele dagen mee bezig. Echter, als die activiteit zou verminderen, had je dat wel eerder verwacht, maar dit is vooral sinds de grandioos mislukte rivieroversteek.Alsof dat de laatste kans was.beany schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:46:
[...]
Wellicht dat ze daar in die Telegramkanalen ook wat oorlogs-moe zijn? Ook in dit topic gaat het soms niet al te hard meer, terwijl in de eerste paar weken het hier niet bij te houden was. Ook in de media is de aandacht wat verdwenen, met hier en daar een opleving tussen de sms-jes door![]()
Het is lastig in te schatten hoe het er allemaal nu voor staat. Ik denk dat we een paar jaar na het einde van de oorlog redelijk wat films/documentaires gaan krijgen waardoor een hoop duidelijk zal gaan worden.
Verwijderd
blijkbaar komt er echter alleen kritiek op 'emotionele propaganda'. Het feit dat dergelijke zaken gebeuren wordt bewust of onbewust voorbij gegaan.Rubberen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:31:
[...]
Ik had bij het begin van deze oorlog oprecht schrik dat we in een situatie als deze zouden komen. Echter kan ik niet anders dan concluderen dat we dus momenteel al in deze situatie verkeren.
Playa geeft enkel aan dat we niet zomaar berichtgevingen als waarheid moeten aanschouwen, enkele en alleen omdat het in het verleden een soortgelijk voorgeval is gebeurd. Zoals hij zegt is dit rationeel denken, en het is iets wat ikzelf ook handhaaf, en voor niemand zal opgeven. Wil dit daarom zeggen, dat ik het niet geloof? Neen, ik neem het gewoon niet zomaar als waarheid omdat het op 1 of ander kanaal wordt gepubliceerd.
Als er mensen zijn die volledig willen opgaan in de berichtgevingen over de russen be my guest.. Zich vervolgens ook nog eens willen uitdrukken gemotiveerd door emotie? Geen problemen mee. Maar dan moet je ook wel kunnen toegeven dat je niet meer in staat bent om kritisch na te denken.
@Verwijderd
''Dus weten we niet dat we op de maan geland zijn, omdat er niet over bericht mag worden omdat er mensen zijn die het niet geloven. En het pas in de krant mag komen als de laatste mensen overtuigd zijn dat het klopt''
^ Deze post van jouw op het bericht van Playa, vind ik wel los erover. Je trekt de discussie in het belachelijke terwijl dat wat playa probeert mee te delen - wat ik zelf ook steun belangrijk is om geen massapolarisatie toe te laten.
Los hiervan vind ik wel dat je meerdere malen mooie inhoudelijke post's hebt gemaakt die een meerwaarde zijn voor dit topic.
Je hoort soortgelijke kritiek niet als het gaat om berichten dat er weer ergens een aanval is gestart of een raketaanval is geweest.
Als er weer een paar raketten zijn ingeslagen in bijv. Odessa dan hoor ik niemand het hebben over dergelijke 'onbewezen verhalen'. Moet het eerst bewezen worden dat er een raketinslag is geweest? Gaan we bediscussieren of het misschien stiekem een Oekraiense raket kan zijn geweest? Dat dat eerst uitgezocht moet worden alvorens we het mogen melden in dit draadje? Hoor je met dat soort berichten eigenlijk nooit.
Maar als er een bericht komt over verkrachtingen komen er wel weer kanttekeningen uit het houtwerk kruipen.
Let wel: de recente berichten over 'verkrachting als wapen' ,en wat voorbeelden, komen uit het EU-parlement en van de ombudsvrouw van Oekraine die betreffende misdaden onderzoekt. Dat zijn geen random verzinsels, maar serieuze berichtgeving.
Ik ga verder niet meer reageren op posts die om wat voor reden dan ook berichtgeving over oorlogsmisdaden in twijfel trekken, of het liefst het er niet over willen hebben (uit zelfbescherming bijv... als je nare berichten niet wil weten, moet je dit topic niet openklikken), bagatelliseren, afzwakken, etc.. Het heeft geen zin, en ik vind het andersom weer erg stuitend. Wie proberen we eigenlijk met dat 'kritische denken' te beschermen? Het Russische leger dat het land is binnengevallen en aantoonbaar misdaden pleegt?
Zoals al gezegd: het is algemeen bekend dat de moreel in het Russische leger sinds jaar en dag miserabel is.
Ik houd ook niet van smeuiige discussies over leeftijden en manieren waarop. Ik ga er echter weinig tot geen vraagtekens bij zetten. Simpelweg omdat het te vaak voor gekomen is.
Ik doe niet meer mee aan 'kritische discussies' hierover. Ik ben dat stadium voorbij en dat heeft alles te maken met acceptatie van gruwelijkheden en niets met emotionele propaganda.
Mensen met twijfel mogen hun kritische vragen stellen aan het tribunaal, ik heb geen zin om hier te brainstormen of de verhalen misschien uit de duim gezogen zijn door Oekraine in de hoop nog meer steun te krijgen.
Enige wat hier gebeurt is dat er gemeld wordt dat deze berichten bestaan.
Er is een verschil tussen alles klakkeloos aannemen wat er op Twitter staat, en termen als 'typische emotionele propaganda' bezigen in verband met berichtgeving over walgelijke misdaden tegen de menselijkheid gepleegd door Russische militairen.
Gaan we actief twijfelen aan de intenties van de Oekraiense bevolking die onder Russische bezetting heeft geleefd de afgelopen maanden? Als dat 'kritisch denken' is, doe ik daar niet aan mee. Ik reageer er niet meer op.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2022 13:44 ]
https://www.ukrinform.net...-package-for-ukraine.htmlThe next security assistance package for Ukraine, announced by U.S. President Biden on Thursday, will include weapons and equipment totaling about $100 million.
“The package includes: 18 155mm howitzers, 18 tactical vehicles to tow 155mm howitzers,” Pentagon Press Secretary John Kirby said at a briefing, an Ukrinform correspondent reports.
...
In addition, according to him, the Armed Forces of Ukraine will receive three AN/TPQ-36 counter-artillery radars.
PSN
Het is echt een gouden kans voor de VS. Ze willen al heel lang "weg" uit Europa om zich te kunnen richten op de landen aan de overkant van de oceaan aan de andere kant van de VS. Nu kunnen ze relatief goedkoop dat realiseren. Geen mensenlevens en alleen nog maar wat extra staatsschuld. En wat zijn die paar miljard nou op die 28 biljoen die ze al hebben,.YakuzA schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:54:
De VS gaat nog wat extra howitsers en counter-arty radars opsturen:
[...]
https://www.ukrinform.net...-package-for-ukraine.html
Onszelf..Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:52:
[...]
blijkbaar komt er echter alleen kritiek op 'emotionele propaganda'. Het feit dat dergelijke zaken gebeuren wordt bewust of onbewust voorbij gegaan.
Je hoort soortgelijke kritiek niet als het gaat om berichten dat er weer ergens een aanval is gestart of een raketaanval is geweest.
Als er weer een paar raketten zijn ingeslagen in bijv. Odessa dan hoor ik niemand het hebben over dergelijke 'onbewezen verhalen'. Moet het eerst bewezen worden dat er een raketinslag is geweest? Gaan we bediscussieren of het misschien stiekem een Oekraiense raket kan zijn geweest? Dat dat eerst uitgezocht moet worden alvorens we het mogen melden in dit draadje?
Ik ga verder niet meer reageren op dergelijke posts. Het heeft geen zin, en ik vind het andersom weer erg stuitend. Wie proberen we eigenlijk met dat 'kritische denken' te beschermen? Het Russische leger dat het land is binnengevallen en aantoonbaar misdaden pleegt?
Zoals al gezegd: het is algemeen bekend dat de moreel in het Russische leger sinds jaar en dag miserabel is.
Ik houd ook niet van smeuiige discussies over leeftijden en manieren waarop. Ik ga er echter weinig tot geen vraagtekens bij zetten. Simpelweg omdat het te vaak voor gekomen is.
Ik doe niet meer mee aan 'kritische discussies' hierover. Ik ben dat stadium voorbij en dat heeft alles te maken met acceptatie van gruwelijkheden en niets met emotionele propaganda.
Mensen met twijfel mogen hun kritische vragen stellen aan het tribunaal, ik heb geen zin om hier te brainstormen of de verhalen misschien uit de duim gezogen zijn door Oekraine in de hoop nog meer steun te krijgen.
Doe ik niet (meer) aan mee.
In de oorlog om de geesten, ben jij alvast slachtoffer. Verder ga ik er niet meer op in gaan.
Aan dit tempo is de benaming Rus, binnenkort synoniem aan kinderverkrachter.
( ik dien geen advies te geven, maar zoals jij momenteel redeneert is het tijd om om je even te distantiëren van de oorlog )
Verwijderd
heb m'n post aangepast.Rubberen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:05:
[...]
Onszelf..
In de oorlog om de geesten, ben jij alvast slachtoffer. Verder ga ik er niet meer op in gaan.
( ik dien geen advies te geven, maar zoals jij momenteel redeneert is het tijd om om je even te distantiëren van de oorlog )
Onderstaand is hier prima op toepasbaar:
Er is een verschil tussen alles klakkeloos aannemen wat er op Twitter staat, en termen als 'typische emotionele propaganda' bezigen in verband met berichtgeving over walgelijke misdaden tegen de menselijkheid gepleegd door Russische militairen.
Gaan we actief twijfelen aan de intenties van de Oekraiense bevolking die onder Russische bezetting heeft geleefd de afgelopen maanden, en ook zeker gezien wat we al weten wat er in biv. Bucha is gebeurd? Als dat 'kritisch denken' is, doe ik daar niet aan mee. Ik reageer er niet meer op.
In de oorlog om de geesten ben ik slachtoffer? Slachtoffer nog wel.
Er gebeuren aantoonbaar oorlogsmisdaden in Oekraine, gepleegd door Russische militairen. Bedoel je werkelijk te zeggen dat als ik dat voor waarheid aanneem ik 'slachtoffer' ben en dus eigenlijk gegijzeld ben door Oekraiense propaganda?
Alsof het allemaal verzonnen zou kunnen zijn door Oekraine om hulp te krijgen, en het niet gewoon werkelijkheid kan zijn?
Tja.
Ik ga hier verder ook niet meer op in.
laatste ding: er is hier geen tempo. Er komen ook berichten voorbij van Russen die het hart wel op de juiste plaats hebben staan. Daar twijfelen we ook niet aan en zetten we ook geen vraagtekens bij maar wordt juist positief ontvangen.
Negatieve zaken mogen echter ook benoemd worden. Maar blijkbaar niet? Want dan kan het 'typische emotionele propaganda' zijn?
negatieve emotie weegt zwaarder, dat is waar. Maar ik hoef hier niemand te verdedigen. Afschuw over misdaden mag wat mij betreft gewoon zonder dat er gewaarschuwd moet worden. 'oh wee stel je voor dat we niet meer positief denken over de Russische invasie, die arme Russen kunnen er natuurlijk ook allemaal niks aan doen, stel je voor dat we negatief gaan denken over misdaden die Russische militairen plegen?'
.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2022 12:15 ]
...mwoah, ik denk dat je beter afgestompt kan zijn door de met zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid aan te nemen dat Rusland niet invalt om puur een andere kleur vlag op te hangen - waarbij sommigen zich niet kunnen gedragen. Of waren we de deportaties ook al vergeten? De wandaden zijn vrijwel zeker gepland, anders heb je als krijgsmacht checks & balances om dit te bestrijden.Rubberen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:05:
[...]
Onszelf..
Aan dit tempo is de benaming Rus, binnenkort synoniem aan kinderverkrachter.
Als je ieder bericht van Russische wandaden wilt afwachten tot er bewijs van op tafel komt en die ook zelf wilt beoordelen, dan ben je niet bepaald je eigen gesteldheid in bescherming aan het nemen.
https://t.me/polkazov/4487
Verwijderd
er kwam vanochtend een berichtje langs dat er een paar BTG's zijn geformeerd in de richting van Popasna.Prosac schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:38:
Shoigu geeft aan dat de operatie om Luhansk te "bevrijden" zijn einde nadert.
Dit kan een aantal dingen betekenen:
mogelijk een poging tot doorbraak richting Bakhmut (en/of verder).
Ze hebben sinds 24 februari wel eventjes 22 km terreinwinst geboekt met de verovering van PopasnaVerwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:24:
[...]
er kwam vanochtend een berichtje langs dat er een paar BTG's zijn geformeerd in de richting van Popasna.
mogelijk een poging tot doorbraak richting Bakhmut (en/of verder).

Die 1 BTG die op zo'n manier werd vernietigd kwam ook voor rusland hard aan. Ik heb nog nooit zoveel op de verschillende kanalen voorbij zien komen, en dan vooral hoe het kan dat rusland dit zo verliest.Prosac schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:48:
[...]
Zou kunnen, voor mij klopt dat op zich ook wel. Ben er niet meer hele dagen mee bezig. Echter, als die activiteit zou verminderen, had je dat wel eerder verwacht, maar dit is vooral sinds de grandioos mislukte rivieroversteek.Alsof dat de laatste kans was.
De reden waarom dit topic zo rustig is, is naar mijn idee vooral omdat er gewoon niet veel te melden is. De 1e weken veranderde het slagveld continue en gebeurde er heel veel. Maar als ik naar de laatste weken kijk zijn er eigenlijk maar 2 echte ontwikkelingen. De 1e is dat de poging om de lijn Donetsk - Izium te verkrijgen is verdwenen. De meeste troepen die daar stonden zijn naar het oostelijke deel gegaan. En dan die rivieroversteek die mislukt is. Voor de rest wint Oekraine wat kleine gebiende, rusland trekt een beetje op en dat is het wel.
Ik schat dat het hier weer actiever gaat worden zodra Oekraine echt in de tegenaanval gaat. Met het spul dat ze nu hebben en nog gaan krijgen gaat rusland het zwaar krijgen.
[removed]
Ik was ook benieuwd, via twitter:dylan_ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:22:
Iemand die dit kan vertalen? Na dagen weer een bericht vanuit een Azov bevelhebber.
https://t.me/polkazov/4487
[Twitter: https://twitter.com/XanDDeroS/status/1527597888729235459?s=20&t=Qc50Tz8fZYx0DqR0aq1v6w]
[Twitter: https://twitter.com/XanDDeroS/status/1527598456356880384?s=20&t=Qc50Tz8fZYx0DqR0aq1v6w]
Recent voorbeeld in podcast gehoord over 2e WO. Verkoop warbonds in de VS; campagne liep voor geen meter totdat ze grafischer de wandaden van de Nazi's in beeld brachten. Dat riep emotie op.
Denk niet dat ze kritisch gewacht hebben op een juridische analyse.
Dus lekker veel berichten over zogenaamde warcrimes en veel schokkende foto's. Mensen moeten / mogen niet meer wegkijken en lekker op het terrasje klagen over de prijs van hun biertje
Precies dit dus, en dat hebben ze bereikt met het grootste deel van hun leger volledig gefocussed op deze ene plek.....Prosac schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:50:
[...]
Ze hebben sinds 24 februari wel eventjes 22 km terreinwinst geboekt met de verovering van Popasna
[removed]
#Ukraine: Incredible footage reminding us the first days of the war - A Russian supply convoy was destroyed by the Ukrainian forces in Luhansk Oblast recently. pic.twitter.com/f8vyIoLyWR
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 20 mei 2022
Bijzonder dat ze nog steeds in dit soort konvooi formaties rond rijden met de drones die je continu in de gaten houden.
PSN
Het heeft waarschijnlijk altijd gewerkt en het is lente dus de Raspoetitsa zal wel voorkomen dat ze door het veld gaan. Als het ze aan iets ontbreekt is het creativiteit. Iets wat UAF juist wel heeft.YakuzA schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:39:
[Twitter]
Bijzonder dat ze nog steeds in dit soort konvooi formaties rond rijden met de drones die je continu in de gaten houden.
Anyway, weer wat materiaal voor in de smelt oven.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Verwijderd
tja hoe krijg je anders materiaal naar het front? In konvooiYakuzA schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:39:
[Twitter]
Het is ge-geo-located op een plekje net boven Popasna.YakuzA schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:39:
[Twitter]
nope
En daar zijn de Russen momenteel aan het pushen. Hopelijk vertraagt dit de Russen enigszins, lijkt wel alsof er significante hoeveelheden materieel vernietigd zijn.bloody schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:51:
[...]
Het is ge-geo-located op een plekje net boven Popasna.
ah, dat was dus deze referentie:bloody schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:51:
[...]
Het is ge-geo-located op een plekje net boven Popasna.
suffered loses near Oleksandropillya , - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the morning report
PSN
Wat meespeelt voor mij is dat het zo ver verwijderd is van mijn belevingswereld dat ik het je gewoonweg niet kan voorstellen dat mensen dit (b.v. het verkrachten van kinderen met de ouders erbij en dat soort gruwelijkheden) echt doen.dr.lowtune schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:12:
[...]
Het is echt stuitend, er zijn in de geschiedenis meer dan genoeg gebeurtenissen te vinden waar de Russen als beesten tekeer gingen. Het is stelselmatig. Ook in dit topic is dit meerdere malen al genoemd en met bronnen onderbouwd (volgens mij heb ik er ook nog een keer een post aan gewijd). En toch zijn er mensen die het goed praten, of het voordeel van de twijfel gunnen, of denken dat het incidenten zijn. Ik vraag me af of het wel naïviteit is, of bewust ontkennen (want laten we eerlijk zijn, het is een bijzonder slechte kant van de menselijkheid die de Russen laten zien, confronterend en uitermate pijnlijk).
Ik lees het, het is niet dat ik denk dat het niet echt is maar tegelijk kan ik het niet plotten op mijn model van de wereld waarbij als iemand een wellicht iets te onervaren een kind naar school laat fietsen dat al een soort schandaal is.
Ik geloof het maar, ontken het niet, maar zodra ik het als realteit toe laat heb ik de neiging om te gaan huilen van verdriet. Blijkbaar zit er iets in mij dat dit probeert te voorkomen en daarom dit onbewust buiten de deur probeert te houden. Een soort emotionele zelfbescherming.
Ik probeer mezelf te dwingen om het toe te laten op de momenten dat het kan omdat ik niet als struisvogel wil leven maar tegelijk zou ik niet willen dat mijn kind dit doet, het maakt echt iets kapot.
Blijkbaar heeft iemand van hogerhand een stevig gesprek met hem gevoerd, want nu praat hij weer precies zoals het hoort in de Russische militaire kringen.
[Embed: https://www.destentor.nl/buitenland/kritische-russische-ex-kolonel-loopt-weer-in-de-pas~a8e6e668/]
Zelfs het weer is minder veranderlijkTegen Oekraïense politici die nu hoog van de toren blazen en claimen dat hun troepen doorbraak na doorbraak forceren wil ik zeggen: loop maar niet te hard van stapel. Rusland heeft nog maar amper een tiende van zijn militaire potentie ingezet. Dus wees maar voorzichtig met jullie dromen voor werkelijkheid te nemen, heren.

nope
Als ik @YakuzA onder je moet geloven dan zijn dit UAF eenheden. De Russen hadden dan een succesje.RoD schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:52:
[...]
En daar zijn de Russen momenteel aan het pushen. Hopelijk vertraagt dit de Russen enigszins, lijkt wel alsof er significante hoeveelheden materieel vernietigd zijn.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
De quote had ik idd iets verkeerd geknipt, zo was hij idd onduidelijk, sorry:asing schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:00:
[...]
Als ik @YakuzA onder je moet geloven dan zijn dit UAF eenheden. De Russen hadden dan een succesje.
https://liveuamap.com/en/...ar-vyskryva-volodymyrivkaRussian army conducted offensive near Vyskryva, Volodymyrivka and Vasylivka villages at Bakhmut direction, suffered loses near Oleksandropillya , - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the morning report
PSN
Een professionele krijgsmacht wel, maar een krijgsmacht van een land wat effectief een staatsmaffia is? Die zal waarschijnlijk net zo rot zijn als die staat zelf. Er niet tegen optreden is niet hetzelfde als het expliciet aanmoedigen. (En beiden zijn verwerpelijk, laat daar geen misverstand over zijn)nst6ldr schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:12:
[...]
...mwoah, ik denk dat je beter afgestompt kan zijn door de met zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid aan te nemen dat Rusland niet invalt om puur een andere kleur vlag op te hangen - waarbij sommigen zich niet kunnen gedragen. Of waren we de deportaties ook al vergeten? De wandaden zijn vrijwel zeker gepland, anders heb je als krijgsmacht checks & balances om dit te bestrijden.
(Waarbij ik expliciet geen uitspraak doe over wel of niet, het ging me even over de checks & balances.)
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Tja, net zoals het bijzonder was hoe vaak ze hebben geprobeerd diezelfde rivier over te steken. Als de russische legerleiding zegt spring, dan spring je, ook als er 15cm boven je hoofd een stalen balk zit.YakuzA schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:39:
[Twitter]
Onbewust speelt daar denk ik ook de vraag mee ‘hoe verder’ als het conflict stop. “Normaal” (such as it is) oorlogsgeweld kunnen we iets mee in die context. Dit soort shit… niet echt.R3m3d7 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:57:
[...]
Wat meespeelt voor mij is dat het zo ver verwijderd is van mijn belevingswereld dat ik het je gewoonweg niet kan voorstellen dat mensen dit (b.v. het verkrachten van kinderen met de ouders erbij en dat soort gruwelijkheden) echt doen.
Ik lees het, het is niet dat ik denk dat het niet echt is maar tegelijk kan ik het niet plotten op mijn model van de wereld waarbij als iemand een wellicht iets te onervaren een kind naar school laat fietsen dat al een soort schandaal is.
Ik geloof het maar, ontken het niet, maar zodra ik het als realteit toe laat heb ik de neiging om te gaan huilen van verdriet. Blijkbaar zit er iets in mij dat dit probeert te voorkomen en daarom dit onbewust buiten de deur probeert te houden. Een soort emotionele zelfbescherming.
Ik probeer mezelf te dwingen om het toe te laten op de momenten dat het kan omdat ik niet als struisvogel wil leven maar tegelijk zou ik niet willen dat mijn kind dit doet, het maakt echt iets kapot.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
https://www.nu.nl/economi...g-dicht-voor-finland.html
PSN
Dit heeft te maken met het structureel onderschatten van de tegenstander en het niet benutten van verkregen informatie. Dit soort fouten zie je de Russen constant maken in veldslagen. Meestal komen ze er niet mee weg. In de eerste wereldoorlog zorgde tactische fouten voor een revolutie (eentje die al op handen was maar de vele doden hielpen met versnellen). In de eerste Afghanistan oorlog verloren ze hun tanks in de steden door tactische blunders.YakuzA schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:39:
[Twitter]
In dit geval krijgen ze de opdracht 'ruk daar op' maar omdat ze het luchtruim niet in handen hebben worden hun konvooien verpulverd tot stof. Dat offensief komt er vast maar zal vrij snel stil staan door een gebrek aan voorraden.
Nazi Duitsland had het luchtruim niet in handen na Normandië. Ze wilden wel verdedigen maar hun konvooien werd kapot gebombardeerd vanuit de lucht. En bij het Ardennenoffensief hield de push ook op toen ze door benzine heen waren en het weer was opgeklaard.
Ze hebben maar amper een tiende ingezet en toch al drie tienden van hun leger verloren. Hoe gaat het met het leger? Ja, leger.bloody schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:29:
Herinner de Russische militair die in een talkshow vrij pessimistisch was over het Russische leger en de kansen...
Blijkbaar heeft iemand van hogerhand een stevig gesprek met hem gevoerd, want nu praat hij weer precies zoals het hoort in de Russische militaire kringen.
[Embed]
[...]
Zelfs het weer is minder veranderlijk
een treffende spreuk
Verwijderd
technisch gezien zou het kunnen kloppen.pro_6or schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:31:
[...]
Ze hebben maar amper een tiende ingezet en toch al drie tienden van hun leger verloren. Hoe gaat het met het leger? Ja, leger.
Een tiende is daadwerkelijk ingezet met aanvallen. De rest reed er wel achteraan maar was niet actief betrokken bij aanvallen. Daarvan zijn ze ook veel kwijtgeraakt, maar ja ze hebben maar een tiende echt ingezet voor fire missions
Je zult de Russen niet vaak op volledige leugens betrappen

https://www.msn.com/nl-nl...dc89f4527b6cce94bcada7d5aMOSKOU (ANP) - Rusland gaat nieuwe militaire bases inrichten in het westen als antwoord op de dreiging die de uitbreiding van de NAVO volgens Moskou betekent. De Russische minister van Defensie Sergej Sjojgoe zei dat er meer bases en eenheden gaan komen in de westelijke militaire zone van het uitgestrekte land.
Die zone grenst aan het noorden van Oekraïne, Belarus, de Baltische staten en het zuidoosten van Finland. Oekraïne wilde tot voor kort NAVO-lid worden tot ergernis van het Kremlin. De voorheen neutrale staten Finland en Zweden zijn inmiddels op weg NAVO-lid te worden, omdat Rusland Oekraïne in februari is binnengevallen.
Sjojgoe sprak over de verplaatsing van twaalf militaire eenheden en divisies naar de westelijke zone voor het einde van het jaar.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2022 15:37 ]
Verwijderd
met Armata's en Sarmats en AK24's en Su-57's
Al het oude materiaal wordt nu kapot geschoten door Oekraine of wordt door de Russen achtergelaten in Oekraine.
Betekent dat Rusland straks een slink elite-leger overhoudt met hypermodern materiaal, niet gehinderd door oude ballast wat onderhouden moet worden.
Of alles wat ze uit de Eastern Districts halen naar het westen toe (zodat de Chinezen Siberië kunnen overnemen en waarnemen

[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 26-05-2022 10:29 ]
[removed]
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Txd4zQMnAoufn4fLHDyF9abt.webp?f=user_large)
Belangrijk detail daarin:Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:56:
ook Kroatië gaat veto gebruiken voor SE/FIN toetreding tot NATO.
Klinkt als een stukje politiek voor de buhneIndien het echter de permanente vertegenwoordigers van de NAVO-lidstaten zijn die over deze kwestie moeten beslissen, gaf Milanović toe dat hij “niet zeker was of hij de Kroatische ambassadeur kon overhalen” zijn standpunt in te nemen.

Gaat het Putin dan toch lukken via een omweg en geduld om de handel uit elkaar te spelen, op de vlakken waar we zelf door de jaren heen veel achterstallig onderhoud hebben.Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:56:
Waarom moet alles hightech zijn? Zeker voor een drone als het goedkoop kan en het werkt is het ook goed.PilatuS schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:59:
Weer een mooi stukje high-tech van de Russen. De motor van de drone is te koop op AliExpress en zie ook een mooie waterfles als brandstoftank.
[Afbeelding]
Untappd: Louwke80
Dat is wel uit onverwachte hoek. Puur speculatief: iets te maken met de oprispingen in Servië waarvan Kroatië vind dat NATO / EU dingen verkeerd doet?Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:56:
Dit gedrag en dat van Turkije op één hoop vegend, en verder speculerend: ik ga er even van uit dat de NATO al bij alle landen langs is geweest voordat de formele aanvraag door SE/FIN is ingediend, en dat (ook) de huidige dwarsliggers toen geen protest hebben aangetekend. In mijn beleving zijn de bezwaren van Turkije en Kroatië dan ook puur opportunisme om wat kralen en spiegels binnen te slepen.
De kruidenier-politici zullen ongetwijfeld tevreden met zichzelf zijn, ik vermoed echter dat hier nog een geo-politieke afrekening voor gaat komen. Deze crisis legt haarfijn bloot wat ieders woord & commitment waard is.
[edit]
Ik beschouw het overigens allemaal als ketelmuziek. Dat lidmaatschap gaat er (desnoods na langdurige discussie) echt wel komen. Tot die tijd kunnen US & VK al bilaterale akkoorden sluiten met SE & FIN, en kan de EU artikel 42 tbv FIN (her)bevestigen.
Ah ja die was ik vergeten. Als ik de Kroatische politiek goed begrijp is de premier van de "verkeerde" politieke kleur (in de ogen van de president) en gaat de president gewoon in tegen alles wat het kabinet wil.sugarlevi01 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:04:
[...]
De voornamelijk ceremoniële president, is gewoon knettergek.
[ Voor 25% gewijzigd door Seraphin op 20-05-2022 16:06 ]
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
De voornamelijk ceremoniële president, is gewoon knettergek.Seraphin schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:02:
[...]
Dat is wel uit onverwachte hoek. Puur speculatief: iets te maken met de oprispingen in Servië waarvan Kroatië vind dat NATO / EU dingen verkeerd doet?
Dit gedrag en dat van Turkije op één hoop vegend, en verder speculerend: ik ga er even van uit dat de NATO al bij alle landen langs is geweest voordat de formele aanvraag door SE/FIN is ingediend, en dat (ook) de huidige dwarsliggers toen geen protest hebben aangetekend. In mijn beleving zijn de bezwaren van Turkije en Kroatië dan ook puur opportunisme om wat kralen en spiegels binnen te slepen.
De kruidenier-politici zullen ongetwijfeld tevreden met zichzelf zijn, ik vermoed echter dat hier nog een geo-politieke afrekening voor gaat komen. Deze crisis legt haarfijn bloot wat ieders woord & commitment waard is.
Is helemaal niet erg dat dit gebeurt. Betekent alleen maar dat de Russen niet willen/gaan leren van hun fouten. Maakt het uiteindelijk alleen maar makkelijker voor Ukraïne.bloody schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:29:
Herinner de Russische militair die in een talkshow vrij pessimistisch was over het Russische leger en de kansen...
Zelfs het weer is minder veranderlijk
Motoren voor modelbouw hebben veel onderhoud nodig. Laat staan de el-cheapo versie van Ali. Of dat ding valt vanzelf uit de lucht, of je moet in het veld de boel gaan onderhouden. Niets mis met goedkoop, maar het moet wel in de lucht blijven en daarvoor kies je geen motor van AliExpress.Louwke schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:02:
[...]
Waarom moet alles hightech zijn? Zeker voor een drone als het goedkoop kan en het werkt is het ook goed.
Verwijderd
het is goedkoop dus in grotere aantallen te maken.PilatuS schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:14:
[...]
Motoren voor modelbouw hebben veel onderhoud nodig. Laat staan de el-cheapo versie van Ali. Of dat ding valt vanzelf uit de lucht, of je moet in het veld de boel gaan onderhouden. Niets mis met goedkoop, maar het moet wel in de lucht blijven en daarvoor kies je geen motor van AliExpress.
En ze worden waarschijnlijk toch snel uit de lucht gehaald door UA dus ze hoeven niet lang in de lucht te blijven.
Is dat wel zo? ik zie wat nieuwsberichten over zo'n idee van enkele weken geleden (begin mei) maar dat gaat erover dat iemand zegt dat het parlement tegen moet stemmen. Niet dat het parlement van plan is te veto'en.Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:56:
dat kan dus ook andersom zijn.PilatuS schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:59:
Weer een mooi stukje high-tech van de Russen. De motor van de drone is te koop op AliExpress en zie ook een mooie waterfles als brandstoftank.
[Afbeelding]
Indien een bedrijf niet heel verstandig omgaat met productie in China geef je het design ahw weg en staan kopieen in no time (dezelfde tijd als het origineel nodig heeft, ze maken er gewoon meer) voor minder op AliX te koop.
Verstandig en goed is, diverse subonderdelen bij verschillende fabrieken laten maken en dan ergens anders in elkaar laten zetten.
Vooral bij dit soort complexere machines maak je het dan onmogelijk een kopie of extra te laten maken.
Zo heb ik mijn flowhive gekocht, Australisch idee, alleen via die imkers te koop, was toen iets van $800 ex verzenden en invoer. Maar ze lieten ze in China maken dus op AliExpress stonden ze voor €350, gok gewaagd want zelfs als er invoer betaald moest worden nog altijd veel goedkoper., hoefde geen invoer te betalen, de postbode stond een maand later met de doos voor de deur.
Dus als iets op Alibaba etc staat zegt dat weinig over wie de ontwerpers zijn, in dit geval zouden dat daadwerkelijk de russen kunnen zijn.
Dan doet de UA het toch een tikkie beter met hun home-made military Delfast electric motorcycle. Inclusief een aangepast bagagerek waar precies een NLAW op past. Bereik van de stille fiets is 200 km.PilatuS schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:59:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat is toch precies hetzelfde?Yaksa schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:40:
[...]
Dan doet de UA het toch een tikkie beter met hun home-made military Delfast electric motorcycle. Inclusief een aangepast bagagerek waar precies een NLAW op past. Bereik van de stille fiets is 200 km.
Lekker met standaard onderdelen een werkende oplossing in elkaar knutselen voor een fractie van de kosten van een 'militaire' oplossing.
Verwijderd
https://english.ahram.org...d%20from%20joining%20NATO.De_Bastaard schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:22:
[...]
Is dat wel zo? ik zie wat nieuwsberichten over zo'n idee van enkele weken geleden (begin mei) maar dat gaat erover dat iemand zegt dat het parlement tegen moet stemmen. Niet dat het parlement van plan is te veto'en.
maar blijkbaar is het alleen zijn idee en moet hij z'n ambassadeurs overtuigen om de mening over te nemen
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2022 16:57 ]
Die begrijp ik even niet, UA levert daar al een week dagelijks wat in. Terwijl wij genieten van Drone-filmpjes is er ook een situatie op de grond waar wij vrijwel niks van zien.
Verwijderd
als UA niet 'liegt' is het een strategische terugtrekking geweest, naar beter verdedigbare posities.Tens schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:14:
[...]
Die begrijp ik even niet, UA levert daar al een week dagelijks wat in. Terwijl wij genieten van Drone-filmpjes is er ook een situatie op de grond waar wij vrijwel niks van zien.
https://english.nv.ua/nat...ensky-video-50240324.htmlThe Ukrainian military has withdrawn from Popasna to stronger positions, Luhansk Governor Serhiy Haidai said.
"Unfortunately, our troops have really moved away from Popasna,” he said. “Because, imagine, the city has been shelled for more than two months – as long as the full-scale Russian invasion of Ukraine. There are bombs, missiles, mines and artillery – everything is destroyed there. Therefore, ours retreated to stronger positions that we prepared in advance.”
Of het zo is weet ik niet. Ik heb me niet verdiept in de geografie en de militaire situatie om te beoordelen of het klopt.
Ik hoop wel dat de inwoners van Popasna zijn gevlucht. Het is geen pretje om te leven onder Russische bezetting.
Video op Twitter
Weer zo'n nutteloze actie, wel 7 gewonden waaronder een kind, gelukkig geen doden.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik wist dat het in het Russisch bestond maar nu is @mdmitri91 klaar met de vertaling. Het is een long-read maar ik heb alle 3 de delen in 1 ruk gelezen. De echtheid is uiteraard niet te verifieren maar het klinkt allemaal redelijk aannemelijk.
Deel 1; https://justpaste.it/2d3xy
Deel 2; https://justpaste.it/7l2r1
Deel 3: https://justpaste.it/4y5en
Dat betekent, stam + t .
Verwijderd
ben begonnen met lezen,Apache4u schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:33:
Bij deze een vertaald ooggetuigeverslag van een RU contract-soldaat gedurende zijn tijd in Oost-Oekraine.
Ik wist dat het in het Russisch bestond maar nu is @mdmitri91 klaar met de vertaling. Het is een long-read maar ik heb alle 3 de delen in 1 ruk gelezen. De echtheid is uiteraard niet te verifieren maar het klinkt allemaal redelijk aannemelijk.
Hold your f-ing horses....
holy crap ik dacht dat de Soviet-Unie voorbij was... blijkbaar niet.In the morning, our regiment’s zampolit* arrived.
Dus nog steeds (of alweer?) politieke officieren?
Ik ken de term, en omg waarom in 2022....

Popasna is weken geleden al verloren door de Oekrainers, maar sindsdien is er nauwelijks progressie, dus blijkbaar kan er buiten de stad weer goed verdedigd worden. En de vraag is wat UA nou verloor, om dat stadje in handen te krijgen is het vrijwel geheel met de grond gelijk gemaakt. Er viel niks meer te verdedigen.Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:25:
[...]
als UA niet 'liegt' is het een strategische terugtrekking geweest, naar beter verdedigbare posities.
[...]
https://english.nv.ua/nat...ensky-video-50240324.html
Of het zo is weet ik niet. Ik heb me niet verdiept in de geografie en de militaire situatie om te beoordelen of het klopt.
Ik hoop wel dat de inwoners van Popasna zijn gevlucht. Het is geen pretje om te leven onder Russische bezetting.
Zou ik ook zeggen als ik in die positie zat, maar omdat je deze positie niet kunt houden trek je je terug, logisch gevolg is dat je een nieuwe (hopelijk beter) verdedigbare positie zoekt Vrijwillig terugtrekken komt toch echt heel zelden voor, het is echt niet uit luxe.Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:25:
[...]
als UA niet 'liegt' is het een strategische terugtrekking geweest, naar beter verdedigbare posities.
overigens, je link gaat over 8 mei, de dag dat Popasna viel, dat UA daarna dagelijks een stukje teruggedrongen is, is bedenkelijk (en geeft al aan dat die betere posities om te verdedigen tegenvielen)
Al is het 100 meter per dag, het betekent dat ze de situatie niet meester zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door Tens op 20-05-2022 19:00 ]
Oh wow, deel 3.Apache4u schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:33:
Bij deze een vertaald ooggetuigeverslag van een RU contract-soldaat gedurende zijn tijd in Oost-Oekraine.
Wat een beeld schetst dat. De andere twee had ik al gelezen, maar dit is helemaal drama.
Mensen aan de frontlinies hebben toch niets nodig.
Hopelijk hadden ze wel droge sokken mee.those who always stayed in the rears jumped like jackals at crates with aid from some Russian regions. This aid was also meant for the frontlines. They pulled out and gutted everything - they took all the chocolate, canned foods, good cigarettes, all the good clothes - they left out all the worst and unneeded, including the worst cigarettes.
Helemaal van het padje af.We didn't have basic raincoats, either. Once it rained heavily for three days and we all were soaked, we slept soaked, we stood guard soaked...
Er begint wat te dagen...Many volunteer guys had scattered around the forests after those insane assaults by our unit. They fled because they were immediately thrown into battle and they didn't even know each other all that well. I've heard they now wander in the forests in small groups, not letting anyone approach them. If someone yells at them - 'We're yours!', they start shooting anyway.
Gelukkig worden ze constant aangevuld.Then, on 6 May the FSB Colonel arrived. One fella said that he heard him talking about us: 'Groups of 20 people are thrown into attacks like meat'. I just don't understand how this makes sense - if FSB knows about all this, why aren't they taking any measures to root out this horror?! Or is that considered normal?! Or is it just, how it often happens in Russia, everyone's covering each others since they are all friends, comrades, relatives, drinking buddies, co-thieves?!
My opinion is that regiment was 2-3 times more combat-ready and trained than ours. Why so? I don't know. That regiment's losses were 3-4 times less than ours. 80% of all volunteers, as I understood, were thrown into our regiment due to the fact that we've had huge losses and always had an acute shortage of people.
Het grootste deel van een enorm leger gaat op een steeds kleiner stukje drukken. Dat er dan uiteindelijk wat gebeurt is niet gek. Oekraïne probeert natuurlijk de moraal hoog te houden. Er staat nog steeds een stoomwals in hun deur en het kan nog steeds vreselijk mis gaan.Tens schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:37:
[...]
Zou ik ook zeggen als ik in die positie zat, maar omdat je deze positie niet kunt houden trek je je terug, logisch gevolg is dat je een nieuwe (hopelijk beter) verdedigbare positie zoekt Vrijwillig terugtrekken komt toch echt heel zelden voor, het is echt niet uit luxe.
overigens, je link gaat over 8 mei, de dag dat Popasna viel, dat UA daarna dagelijks een stukje teruggedrongen is, is bedenkelijk (en geeft al aan dat die betere posities om te verdedigen tegenvielen)
Snap niet dat je er zo over valt steeds welke woorden ze gebruiken.
een treffende spreuk
wow, en helemaal aan het negin zie je de kracht van propaganda, erg triestApache4u schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:33:
Yup, ik kijk ook altijd de video's van Volodomyr Zolkin die Russische POWs interviewt. Zelfs hun eigen ouders geloven eerder de 'TV' dan hun zoon... ongelofelijk.Silent7 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:35:
[...]
wow, en helemaal aan het negin zie je de kracht van propaganda, erg triest
Uiteraard zijn dit soort filmpjes ook gedeeltelijk propaganda vanuit de andere kant, maar er zit wel een aanzienlijk deel waarheid in.
Zou het dan toch daar nu klaar zijn?
Als je het volledige russische leger tegenover je hebt en 100 meter per dag verliest doe je het zeker heel goed. Vergeet niet dat heel wat atrillerie continue daar aan het schieten is. Zeker als je weet dat de zwaardere wapens eraan komen, die veel beter tegen die artillerie werken, is dat geen slecht uitgangspunt. Alle focus van rusland ligt nu op dat kleine punt en nog gebeurt er amper wat. Oekraine wint aan de randen nog steeds meer dan de russen daar.Tens schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:37:
[...]
Zou ik ook zeggen als ik in die positie zat, maar omdat je deze positie niet kunt houden trek je je terug, logisch gevolg is dat je een nieuwe (hopelijk beter) verdedigbare positie zoekt Vrijwillig terugtrekken komt toch echt heel zelden voor, het is echt niet uit luxe.
En nogmaals, het blijven gewoon veel russen, maar de progressie die je daarmee zou verwachten is er gewoon zo goed als niet.
[removed]
Verwijderd
zijn de marines. Waar zijn de Azov commanders?Mektheb schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:14:
Zojuist zie ik beelden van de gevangen / overgegeven commandant van de 36th marine brigade in Mariupol.
Zou het dan toch daar nu klaar zijn?
Ja dat is een goeie vraag, die zijn niet in beeld dus dan zou dat wel weer propaganda zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:24:
[...]
zijn de marines. Waar zijn de Azov commanders?
Verwijderd
nee, een mysterie.Mektheb schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:31:
[...]
Ja dat is een goeie vraag, die zijn niet in beeld dus dan zou dat wel weer propaganda zijn.
Waar zijn de Azov-commanders.
Hebben ze genoeg manschappen om de Russen tegen te houden in Azovstal?
tellen ze de doden? wat doen ze ermee?
wat is het plan?
Zijn ze nog wel in Azovstal?
Teveel vragen
Het is al geen nieuws meer: Nederland gaat geen additionele PzH 2000's meer leveren naast de bestaande vijf. Die PzH 2000's die gelevert zijn gaan hun mannetje wel staan, maar 12 stuks in totaal zijn niet echt ruime hoeveelheden. Dat Nederland de rest (52) zelf zegt nodig te hebben durf ik niet te bediscussiëren. Laten we voorlopig maar aannemen dat deze beoordeling zelf een bewegend doel is en dat waarop nu nee wordt gezegt, in de nabije toekomst weer met ja beantwoordt worden.17:26
Duitsland levert in juli eerste Gepard-tanks aan Oekraïne
Duitsland gaat in juli de eerste 15 Gepard-tanks leveren aan Oekraïne. Dat heeft een woordvoerder van het Duitse ministerie van Defensie bevestigd tegenover persbureau Reuters. Duitsland beloofde eind april in totaal vijftig van deze zware mobiele luchtafweersystemen te zullen gaan leveren, maar had daarvoor nog geen tijdspad bekendgemaakt.
De toezegging in april volgde op internationale kritiek dat Duitsland te traag was met het leveren van zware wapens aan Oekraïne. Inmiddels heeft het land ook zeven pantserhowitsers naar Oekraïne gestuurd, waar de strijders momenteel worden getraind in het gebruik ervan. Nederland leverde tegelijkertijd vijf van deze zeer geavanceerde wapensystemen.
Oekraïne blijft vragen om zware wapens, nu Rusland de strijd in het oosten van het land heeft geïntensiveerd. Premier Rutte zei gisteren dat hij niet van plan is om meer pantserhowitsers te leveren, omdat Nederland met achterstanden kampt als het gaat om militair materieel.
Redactie / Reuters
Misschien door mijn dienstplichtverleden met de Nederlandse evenknie van de Gephards, de minder sexy genoemde PRTL, heb ik wel een fascinatie met wat de rol van die 50 Gephards precies gaat worden. We weten natuurlijk al dat ze verdedigen tegen "vliegtuigen".... Voor vliegtuigen lees ik dan maar "Hinds". Of die dingen accuraat genoeg zijn om raketten af te schieten dat betwijfel ik, te kleine en te snelle doelen. Straaljagers ook, te snel.
Die systemen kunnen verder best het nodige. De kanonnen geven de munitie een aanvangssnelheid van 1400 m/s (5040 km/u). De effectieve range van de kanonnen is max 4800 meter. De toren kan in 4 seconden 360 graden draaien. Niet te zwaar eten dus. Een grappig gegeven vond ik dat de EADS (DASA) vuurleiding was opgebouwd rond Motorola 68020 processors, hou oude Amiga 1200's of Apple Mackintosh II computers dus beschikbaar voor spare parts.
Met de Oekraïense creativiteit verwacht ik eigenlijk nog wel wat origineel gebruik van dit wapensysteem. Iemand zette ooit de Flak 88 voor het eerst horizontaal.
Ook is het platform misschien nog verder te tweaken. Om hierin een inkijkje te geven kan worden teruggegrepen waarmee in het verleden werd geëxperimenteerd (Army Technology)
Het is nog even afwachten, maar ik ben benieuwd wat we over dat Gephard platform in juli gaan horen, de financiële constraints zullen nu in ieder geval minder een groot probleem zijn.KMW developed a missile system for the Gepard, using the Stinger surface-to-air missile system. The twin Stinger launching system was fitted on the side of the 35mm twin gun on a single unit. The system was tested but was not deployed due to financial constraints.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Zo wat een beeld, dank voor het plaatsenAlpina schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:21:
Fotograaf van Azovstal maakt nog een (krachtige) laatste foto:
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: