De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 209 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.360 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:17

_Eend_

🌻🇺🇦

redwing schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Dat heeft ie inderdaad al weken eerder gezegd. En natuurlijk is het verliezen, maar na omsingelen het nog maanden volhouden ondanks dat er heel veel BTGs omheen stonden is al een overwinning. Het terugtrekken daar is dus inderdaad een nederlaag voor die plek, maar ze hebben daar wel heel veel troepen vast gehouden die anders ergens anders hadden kunnen vechten.
En heel eerlijk gezegd heeft Oekraine natuurlijk al een paar schepen geraakt waardoor de haven voorlopig niet effectief gebruikt kan worden. Ik ben alleen benieuwd wat er met de niet gewonden gebeurt. Want als die daar blijven is er alsnog niet veel verandert.
En nu kunnen ze nog niet gelijk ergens anders gaan vechten, ze zullen ongetwijfeld flinke verliezen hebben geleden.

Overigens zag ik in een filmpje op NOS.nl ook (schijnbaar?) niet gewonde Oekraïners, al leek er in ieder geval 1 wel een rode kruis band om zijn arm te hebben. Veel vermoeide gezichten uiteraard en het lijkt me ook wel een vernedering voor die mensen om in zo'n busje met hele grote Z's op de ramen te moeten stappen.

Maargoed, ze zijn uit die hel, en uiteindelijk is dat ook belangrijk. Nu maar hopen dat de Russen ze een beetje behoorlijk behandelen, totdat ze worden geruild voor Russische krijgsgevangenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Dat vergeet ik ook niet. Erg belangrijk voor Rusland om het noordelijke deel van de Zwarte Zee te blijven controleren.
_Eend_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:55:
Maargoed, ze zijn uit die hel, en uiteindelijk is dat ook belangrijk. Nu maar hopen dat de Russen ze een beetje behoorlijk behandelen, totdat ze worden geruild voor Russische krijgsgevangenen.
Het is maar de vraag of ze uit de hel zijn, mogelijk begint het nu pas. Azov staat in Rusland natuurlijk bekend als DE nazi's, één van de door Poetin genoemde redenen voor de speciale operatie. Ik ben eerlijk gezegd bang dat we weinig van die troepen terug gaan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:14
TheBrut3 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Dat vergeet ik ook niet. Erg belangrijk voor Rusland om het noordelijke deel van de Zwarte Zee te blijven controleren.

[...]

Het is maar de vraag of ze uit de hel zijn, mogelijk begint het nu pas. Azov staat in Rusland natuurlijk bekend als DE nazi's, één van de door Poetin genoemde redenen voor de speciale operatie. Ik ben eerlijk gezegd bang dat we weinig van die troepen terug gaan zien.
Ik denk dat hier wel wat garanties aan vast zitten, anders zouden ze niet zo naar buiten komen. Welke en of ze gaan werken weet ik natuurlijk niet, maar zich overgeven hadden ze ook al eerder kunnen doen. Er is dus een reden dat ze dat nu wel doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:37

Yucon

*broem*

redwing schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:05:
[...]

Ik denk dat hier wel wat garanties aan vast zitten, anders zouden ze niet zo naar buiten komen. Welke en of ze gaan werken weet ik natuurlijk niet, maar zich overgeven hadden ze ook al eerder kunnen doen. Er is dus een reden dat ze dat nu wel doen.
Zijn die geruchten van eergisteren over een op handen zijnde gasaanval in mariupol nog debunked?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Yucon schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Zijn die geruchten van eergisteren over een op handen zijnde gasaanval in mariupol nog debunked?
Verder niets meer van gehoord, maar het lijkt me eerlijk gezegd ook niet snel gebeuren. Er is, zeker vanuit de VK+VS, al gewaarschuwd dat op dat soort wapens een reaktie zou komen. En het laatste wat rusland nodig heeft is een extra aanval van VS/VK die even wat kritieke installaties kapot maken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 13:41

3raser

⚜️ Premium member

ErikT738 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:05:
[...]

Zonder nog veel meer externe hulp voor Oekraïne zou ik er niet op rekenen. Ik ben maar een armchair general, maar aan de hand van wat ik gezien heb is de Krim vrij makkelijk te verdedigen omdat er nauwelijks een connectie is met het vaste land. Voor zover ik weet heeft Oekraïne momenteel geen marine en een beperkte luchtmacht en hebben ze dus geen mogelijkheid om de Krim effectief aan te vallen. Het beste wat ze kunnen doen is de brug naar Rusland opblazen en de watertoevoer naar de Krim opnieuw in handen krijgen en afsluiten.
Het opblazen van die brug lijkt me sowieso een heel goede start. Aanvoer van nieuwe voorraden wordt dan al wat lastiger. Daarnaast denk ik dat veel artillerie een hoop verschil kan maken. Het is lastig verdedigen als je continu beschoten wordt. De M777 howitzer heeft een bereik van zo'n 40km. Dan maakt die smalle doorgang naar de Krim niet zoveel meer uit aangezien je de achterliggende verdediging makkelijk onder vuur kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:41
3raser schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:29:
[...]

Het opblazen van die brug lijkt me sowieso een heel goede start. Aanvoer van nieuwe voorraden wordt dan al wat lastiger. Daarnaast denk ik dat veel artillerie een hoop verschil kan maken. Het is lastig verdedigen als je continu beschoten wordt. De M777 howitzer heeft een bereik van zo'n 40km. Dan maakt die smalle doorgang naar de Krim niet zoveel meer uit aangezien je de achterliggende verdediging makkelijk onder vuur kan nemen.
Zo'n smalle doorgang kunnen ze natuurlijk wel helemaal vol met mijnen leggen en dan de weg constant onder vuur nemen. Da's wel een probleem

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:17:
[...]

Zeer vreemd. De nederlaag was al na enkele dagen toen ze omsingeld waren en we 101 keer te horen kregen dat Azovstal vandaag of morgen zou vallen. Het is nog steeds niet gevallen, maar er is nu geen reden meer om de aandacht van Rusland daar af te laten leiden.

Maargoed, het is een perceptiekwestie. Laten we het erop houden dat wij en velen met ons een andere perceptie hebben bij de situatie.
wat is er vreemd? Het is duidelijk dat ze daar stand hebben gehouden al die tijd.
Langere tijd hebben ze meerdere BTG's vastgehouden, tot een paar weken geleden.

Ik weet niet welke perceptie je bedoelt die wij hier niet hebben.

Het is niet gevallen, maar ik denk dat toch echt de rek eruit was dit keer. 20-25 kg afgevallen, operaties moeten doen zonder verdoving, geen antibiotica.
Drinkwater op. Heb opmerkingen gezien waaruit ik opmaakte dat ze eigenlijk geen degelijk drinkwater meer gebruikten maar vloeistoffen uit machines?
Weight loss in the region of 20-25 kilograms, meager food, industrial water instead of drinking water and the lack of medicines
er is maar zoveel wat een menselijk lichaam kan verdragen.
Sommigen op de video's zagen er nog redelijk goed uit. Bijv. 'Birdie'. Misschien dat die niet in de frontlinie zitten maar meer 2nd guard zijn ofzo.

Maar toch.
Perceptie. Wel of niet gevallen. Als er geen bevoorrading meer komt en de eigen voorraden zijn op dan houdt het op een gegeven moment op.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

redwing schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:05:
[...]

Het lijkt me ook niet echt in het belang van Rusland om die mensen te laten verdwijnen. Ik hoop dan ook dat ze op termijn worden geruild. Maar vanuit Oekraine zullen we daar weinig over horen, ze hebben al gezegd dat "alles wat ze er over zeggen al te veel kan zijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 11:51

MM99

That is the way I am!

Ik vraag me af of Erdogan Putin tevreden wilt houden en daarom lastig doet, of oprecht wilt dat PKK (en Gulen) leden worden aangepakt.

Ik ben benieuwd wat hij zal doen als Finland en vooral Zweden gaat voldoen aan zijn wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

SkiFan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:36:
[...]

Zo'n smalle doorgang kunnen ze natuurlijk wel helemaal vol met mijnen leggen en dan de weg constant onder vuur nemen. Da's wel een probleem
De Duitsers hebben er in WW2 8 maanden over gedaan om de gehele Krim in handen te krijgen, inclusief Sebastopol. En met maar twee (grote) wegen die naar de Krim leiden zullen de Oekraïners het niet veel makkelijker krijgen. Dat is gewoon prijsschieten voor de Russische artillerie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

MM99 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:42:
Ik vraag me af of Erdogan Putin tevreden wilt houden en daarom lastig doet, of oprecht wilt dat PKK (en Gulen) leden worden aangepakt.

Ik ben benieuwd wat hij zal doen als Finland en vooral Zweden gaat voldoen aan zijn wensen.
Ik denk dat hij dat allebei wil, en als het even kan er nog een mooi voordeeltje uit slepen. Hij is ook niet zo populair meer als eerst, dus als hij een stel terroristen binnen kan halen en kan doen alsof hij niet zomaar alles van de NAVO accepteert dat hij dan op het thuisfront ook punten scoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing

Erdogan pakt elke kans aan om te klagen over PKK/Gulen. Daarnaast is dit een goede aktie voor hem om te laten zien dat ie redelijk neutraal is en dus bij de onderhandelingen kan helpen (wat hem dus meer macht geeft). Heel eerlijk gezegd is dit tegenstribbelen gewoon verwacht. Uiteindelijk zie ik hem dit niet echt blokkeren, maar er wel een leuke beloning uit zal halen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

_Eend_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:55:
[...]

En nu kunnen ze nog niet gelijk ergens anders gaan vechten, ze zullen ongetwijfeld flinke verliezen hebben geleden.

Overigens zag ik in een filmpje op NOS.nl ook (schijnbaar?) niet gewonde Oekraïners, al leek er in ieder geval 1 wel een rode kruis band om zijn arm te hebben. Veel vermoeide gezichten uiteraard en het lijkt me ook wel een vernedering voor die mensen om in zo'n busje met hele grote Z's op de ramen te moeten stappen.

ik denk dat deze strijders nooit meer hoeven vechten.
Zij hebben hun portie gehad.
Zelfs als ze niet naar een derde land gebracht worden om daar te blijven tot het conflict voorbij is, denk ik niet dat ze nog 'hoeven'. Ze hebben hun taak gedaan. Zelensky gaat ze niet dwingen om nog naar het front te gaan.
Deze mensen mogen uitrusten en andere functies gaan uitvoeren.
Er is niemand die ze nog naar het front gaat sturen. Misschien dat er een aantal tussen zitten die zelf vrijwillig gaan...
denk dat ze eerst grondig psychologische hulp nodig hebben. Shellshock, en het zit nu zo ingebakken dat ze zullen moeten wennen aan vrijheid en de stilte weg van het front. En de luxe van vers drinkwater en gevarieerd eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:13

polthemol

Moderator General Chat

Erdogan heeft iets om mee te onderhandelen. Dat deed hij ook al tijdens de vluchtelingencrisis bv. Zijn relatie binnen de NATO is ook stroef. Oa. Duitsland heeft al eens militairen weggehaald uit Turkije die er onder de NATOvlag actief waren (bron: https://nos.nl/artikel/21...gtrekking-troepen-turkije)

De man laat zien dat ook hij iemand is die je liever kwijt dan rijk bent en dat vetorechten altijd een slecht idee zijn in welke organisatie dan ook, vooral als we in wereld komen waarin sterke mannen veelvuldiger voorkomen.

Deze oorlog levert heel veel landen en partnerschappen heel veel huiswerk op, idem voor heel veel kiezers.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:44:
[...]

Erdogan pakt elke kans aan om te klagen over PKK/Gulen. Daarnaast is dit een goede aktie voor hem om te laten zien dat ie redelijk neutraal is en dus bij de onderhandelingen kan helpen (wat hem dus meer macht geeft). Heel eerlijk gezegd is dit tegenstribbelen gewoon verwacht. Uiteindelijk zie ik hem dit niet echt blokkeren, maar er wel een leuke beloning uit zal halen.
Erdogan was toch die persoon die dingen zei als:
The minarets are our bayonets, the mosques are our barracks, the believers are our soldiers
Dus dan kan ie gaan klagen dat er ook terroristen wonen in Zweden en Finland maar hij is er zelf debet aan dat er 'moslims' gaan emigreren naar het rijke westen. Degenen die hij niet leuk vind reizen dan ook mee.
Sowieso hypocriet, met z'n Grijze Wolven. Maar goed hij zal wel een leuk dealtje willen in ruil voor zijn toestemming voor toetreding.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
_Eend_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:42:
[...]

De Duitsers hebben er in WW2 8 maanden over gedaan om de gehele Krim in handen te krijgen, inclusief Sebastopol. En met maar twee (grote) wegen die naar de Krim leiden zullen de Oekraïners het niet veel makkelijker krijgen. Dat is gewoon prijsschieten voor de Russische artillerie.
Aan de andere kant heeft de artillerie van Oekraine een groter bereik en als ze de brug kapot krijgen zal de bevoorrading van de Krim lastiger zijn dan van de kant van Oekraine. Zeker als ze dus niet teveel haast maken en blijven focussen op de bevoorrading zullen de russen het niet makkelijk krijgen.

Maar laten we eerst eens kijken hoe ze de rest terug krijgen, al blijkt bij het oversteken van de Siverskyi Donets River al dat Oekraine de boel beter onder controle heeft dan rusland. Gezien de verhalen van Oekrainse troepen aan de 'verkeerde' kant van het water door russische kanalen is het iig zeer aannemelijk dat dat al aardig gelukt is.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-09 08:46

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FS8ZoGcXoAELcPd?format=png&name=small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Erdogan was toch die persoon die dingen zei als:

[...]

Dus dan kan ie gaan klagen dat er ook terroristen wonen in Zweden en Finland maar hij is er zelf debet aan dat er 'moslims' gaan emigreren naar het rijke westen. Degenen die hij niet leuk vind reizen dan ook mee.
Sowieso hypocriet, met z'n Grijze Wolven. Maar goed hij zal wel een leuk dealtje willen in ruil voor zijn toestemming voor toetreding.
Je vergeet voor het gemakt dat de PKK waar Turkije al 50 jaar tegen vecht zonder de steun van het westen allang kapot zou zijn, Turkije heeft hierin gelijk, als men partners zijn moet je geen terroristen herbergen :)

Erdogan heeft weer de kaarten in huis, maar hij is makkelijk om te praten denk ik:

* Geef hem die terroristen
* Alle embargo's weg
* F16/ F35

Klaar ;)

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 11:51

MM99

That is the way I am!

redwing schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:44:
[...]

PKK kan ik nog enigszins begrijpen. VS zou ook geen land accepteren die Al Qaeda steunt. Maar Gulen slaat natuurlijk nergens op. Dat is gewoon politieke tegenstander monddood willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 11:14
weer een brandje, chemische fabriek deze keer.

[Embed: https://t.me/readovkanews/34099]

maar wel nieuwe tanks, geen idee hoeveel een batch is.

[Embed: https://t.me/tass_agency/134518]

ben op zoek naar andere bron, maar nog niks te vinden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

MM99 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:58:
[...]

PKK kan ik nog enigszins begrijpen. VS zou ook geen land accepteren die Al Qaeda steunt. Maar Gulen slaat natuurlijk nergens op. Dat is gewoon politieke tegenstander monddood willen maken.
Het is bewezen dat *knip* extraordinary claims require extraordinary evidence, zie ook de topic warning. Zulke claims zul je moeten onderbouwen met betrouwbare bronnen.

[ Voor 45% gewijzigd door defiant op 17-05-2022 11:05 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:We zetten een punt achter de PKK discussie in dit topic. De discussie mag uiteraard in een eigen topic verder gevoerd worden, maar nu hier graag weer verder ontopic over de oorlog in Oekraïne.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Tens schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:59:

[Embed]

[Embed]

Wonderbaarlijk hoe kwetsbaar de Russische industrie is. Je let even niet op en dan staat er weer een fabriek of opslag in de hens in Вервегги ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

offtopic:
Kunnen we de ongerelateerde discussies even achterwege laten, danwel voortzetten in het daarvoor bestemde topic? Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:33

[Embed]

[Embed]

Machinist is in ieder geval even de weg kwijt. In het begin rijd de trein naar de camera toe en even later weer terug.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59
hoevenpe schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:38:
[...]

Los van de vraag of Oekraïne het terug moet willen hebben: er wonen alleen nog maar etnische Russen, die onderwerpen zal de nodige kopzorgen geven. Eerder een last dan een lust, wisselgeld bij een onvermijdelijke deal.
Eenvoudig op te lossen. Welke Krim bewoner niet bij Oekraïne wil kan vertrekken naar Rusland. Zo een constructie heeft destijds India bij haar onafhankelijkheid ook gedaan met de omliggende landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Eend_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:12:
[...]

Wonderbaarlijk hoe kwetsbaar de Russische industrie is. Je let even niet op en dan staat er weer een fabriek of opslag in de hens in Вервегги ofzo
als we hier in Nederland een paar partizanen rond hebben lopen krijgen we hier hetzelfde. Is moeilijk wat tegen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

SOF units kunnen prima infiltreren en de artillerie ontwrichten voordat er een grondaanval komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-09 16:36

AndereKoekoek

Ping! Pong?

[Embed]

Als dit alles is, dan is het een dag of 2 werk voor de Oekraïense mankrachten.
Maar zou me ook niks verbazen dat ze helemaal niet inzetbaar zijn en het meer een media/propaganda ding is.
Waarom anders zo in beeld brengen met alles toeters en bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

De Sovjet Unie had Amerikaanse hulp om alle gaten in de Russische productie/technologie te dichten, kreeg honderdduizend Amerikaanse voertuigen om de logistieke problemen op te lossen,...

Dat kan je niet vergelijken met het huidige Rusland die geen tanks meer kan bouwen en te weinig mensen heeft. De Sovjet-technologieën en know-how zoals het produceren van tankkanonnen verdwijnen wegens te lage lonen/status/respect voor de ingenieurs. De oude generatie ingenieurs kunnen het niet aan de jongere generaties doorgeven.

De Oekraïners kunnen zomaar aan de verkeerde kant van het water verschijnen waar de Russen niet verwachten dat het mogelijk is. Het Russisch leger is gebouwd om de pantservoertuigen die veel te hard opvallen en het Oekraïense leger is gebouwd op goede infanterie die overal kunnen binnensluipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
AndereKoekoek schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Als dit alles is, dan is het een dag of 2 werk voor de Oekraïense mankrachten.
Maar zou me ook niks verbazen dat ze helemaal niet inzetbaar zijn en het meer een media/propaganda ding is.
Waarom anders zo in beeld brengen met alles toeters en bellen?
Je omschrijft het zelf al. Ook de Russen moeten aan hun moraal werken. Net als de Oekraïners.

Ik voel mij als ik dit topic lees wel meer en meer de Kees de Kort van dit topic. Ik blijf de Russen in potentie gevaarlijk sterk vinden. En wil hun voorraden niet onderschatten. Tactieken kun je verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 12:32

pro_6or

amateur_60r

Yucon schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:16:
[...]

Ze is hier anders nog behoorlijk mild voor haar doen..
Moet je voorstellen dat je het daar dag in dag uit mee moet doen als publiek, wat een middelmatigheid en narigheid. Ik ben zelf al jaren geleden afgehaakt bij VI door het constante zure gemopper maar dit is wel de overtreffende trap. Waarom toch waarom toch. Arm Rusland.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PLAE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:33:
[...]

Je omschrijft het zelf al. Ook de Russen moeten aan hun moraal werken. Net als de Oekraïners.

Ik voel mij als ik dit topic lees wel meer en meer de Kees de Kort van dit topic. Ik blijf de Russen in potentie gevaarlijk sterk vinden. En wil hun voorraden niet onderschatten. Tactieken kun je verbeteren.
tja, combineer de Oekraiense mentaliteit met het Russische materieel en ze hadden nu in Berlijn gestaan :+

De Russen zijn sterk, maar ze benutten het potentieel niet. Gebrek aan training en gebrek aan een geoliede machine.
Misschien is dat gewoon de oorzaak: een Soviet-leider (Putin) resulteert in een Soviet-leger maar een Soviet-leger is niet geschikt voor de 21e eeuw.
Ze hebben geen militaire opdracht meegekregen. Het idee was binnenrijden en UA zou in drie dagen wel vallen.
Nu dat niet is gelukt zijn ze een conventionele oorlog in gerold maar daar hebben ze nooit voor getraind en hebben ze zich nooit op voorbereid. Voorbereiding en training voor zoiets duurt vele maanden. En die tijd hebben de Russen nooit gehad.
Tel daar bij op dat veel Russen waarschijnlijk helemaal niet tegen UA willen vechten, en nu al helemaal niet meer omdat het een meatgrinder is geworden voor ze, kan je het qua moraal wel helemaal wel vergeten.
Propagandafilmpjes over tanks op transport helpen niet. De gewone Rus weet dat die tank kapot geschoten wordt met NLAWs en drones dus wat moet je er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:24:
[...]

als we hier in Nederland een paar partizanen rond hebben lopen krijgen we hier hetzelfde. Is moeilijk wat tegen te doen.
Die partizanen, als het al geen russen uit Rusland zelf zijn, spreken Russisch, zien er Russisch uit, kennen de wereld, zijn haast niet te ontmaskeren, gaan gewoon op in de massa.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:12
polthemol schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:45:
[...]
dat vetorechten altijd een slecht idee zijn in welke organisatie dan ook,
Maar is juist bij de NATO die unanimiteit niet essentieel? Je verplicht je als land natuurlijk wel tot militair ingrijpen bij een aanval op eender welk lid en om artikel 5 nou conditioneel te maken, dan verliest het hele verdrag ook aan kracht. Het is alleen jammer dat 'n Erdogan (of 'n Korban, om nog maar iemand te noemen) er allerlei andere dingen bij gaan slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:57
Heel herkenbaar, voorlopig zijn de Russen in grote delen van de Donbass nog in het offensief.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:17
vincent_1971 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:22:
[...]

Eenvoudig op te lossen. Welke Krim bewoner niet bij Oekraïne wil kan vertrekken naar Rusland. Zo een constructie heeft destijds India bij haar onafhankelijkheid ook gedaan met de omliggende landen.
Je moet het niet verder zoeken dan de Krim. Toen Rusland eindelijk de Krim kon veroveren in 1783 op Turkije en de Krim-Tartaren, heeft men de Krim-Tartaren ook voor de keuze gesteld. Assimileren of ge moogt het afbollen. Een gedeelte is het toen vertrokken naar Turkije, de rest trok zich terug in de steppes van de Krim.
Bron : bespreking van een boek tijdens een podcast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPjSUhusP54cEWaTPPkiWLmSBwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N5mIkNGFfGn1Goprm7Ajawr1.jpg?f=user_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:21
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 05:27:
Dat het Russische leger (te) top-down georganiseerd is wisten we wel, maar dit is wel heel opmerkelijk:
[...]
Bron: https://www.theguardian.c...raine-war-western-sources
Iets te veel micro-management, anyone?
Je bedoelt een Der Untergang "de aanval door Steinerov, zal alles weer goed maken"-momentje?

Tweet van account Oryxspioenkop.
https://mobile.twitter.co...tatus/1526489796922720256

Ukraine SOF krijgt elektrische motoren (en quads?).
Fijn voordeel: vrijwel onhoorbaar rondraggen tussen de linies...

[ Voor 20% gewijzigd door Baserk op 17-05-2022 12:01 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:43:
[...]
De gewone Rus weet dat die tank kapot geschoten wordt met NLAWs en drones dus wat moet je er mee.
Ik denk dat ze dit vrijwel niet weten. Zoals wij maar weinig kapot Oekraïens materiaal delen met elkaar, zullen ze daar weinig kapot Russisch materiaal/personeel tonen aan elkaar. Ook een soort van zelfcensuur.

Voor de rest grotendeels eens met wat je schrijft. Maar de potentie van het land en leger blijven groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:49:
[...]

Heel herkenbaar, voorlopig zijn de Russen in grote delen van de Donbass nog in het offensief.
De vraag is alleen wat dat offensief dan is. Ze staan daar met een heel groot deel van het russische leger en ze komen niet tot amper vooruit. Met wat ze daar hebben staan zouden ze in potentie heel Oekraine zo in moeten kunnen nemen. In de praktijk verliezen ze echter nog steeds veel materieel voor amper terreinwinst. Waarbij ze dat terrein op andere plekken dan ook nog eens weer verliezen. Als je dan ziet dat rusland een BTG verliest bij het proberen over te steken van een rivier en Oekraine plotseling van alles aan de overkant heeft staan geeft dat weinig hoop voor het verdere verloop voor rusland. Zeker omdat Oekraine nog niet echt in het offensief gaat.

Ik blijf rusland ook nog gevaarlijk vinden, maar toch blijven ze iedere keer weer tegenvallen. Ik had iig met het bij elkaar halen van de BTGs in de Donbas verwacht dat dat wel echte progressie zou geven. In plaats daarvan lopen vooral de verliezen op.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 05:27:
Dat het Russische leger (te) top-down georganiseerd is wisten we wel, maar dit is wel heel opmerkelijk:

Bron: https://www.theguardian.c...raine-war-western-sources

Iets te veel micro-management, anyone?
Begrijpen wat er gebeurd en wat er nodig is, kan ook heel goed werken. Poetin beslist uiteindelijk ook over welke fabriek open gaat. Als er een tekort is aan staal, gaat wat er is dan naar tanks of naar APC's etc.

Ik moest denken aan:
https://www.autoweek.nl/a...im-gesloten-ketheltunnel/
En dan mag Poetin zich niet bemoeien met de gang van zaken als er net een BTG compleet is weggevaagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

TheGhostInc schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:10:
[...]

Ik moest denken aan:
En dan mag Poetin zich niet bemoeien met de gang van zaken als er net een BTG compleet is weggevaagd?
Bemoeien mag. Helemaal als hij tactische fout op tactische fout stapelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Begrijpen wat er gebeurd en wat er nodig is, kan ook heel goed werken. Poetin beslist uiteindelijk ook over welke fabriek open gaat. Als er een tekort is aan staal, gaat wat er is dan naar tanks of naar APC's etc.

Ik moest denken aan:
Er is een verschil tussen zeggen wat er precies moet gebeuren, of vragen wat er aan de hand is en aandringen op een oplossing. Wil je het vergelijken met Poetin, zou de kamer nu gaan zeggen dat mensen per direct van de Coentunnel over moeten naar de Ketheltunnel zodat die weer open kan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:32
[...]

Het kan ook zo zijn dat het Russische leger dermate wordt kaalgeplukt dat ze besluiten om troepen van de Krim in te brengen in de gevechten om het zuiden. Ze laten daar echt geen batalion uit hun neus peuteren terwijl ze ze elders nodig hebben.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-09 16:36

AndereKoekoek

Ping! Pong?

PLAE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Ik denk dat ze dit vrijwel niet weten. Zoals wij maar weinig kapot Oekraïens materiaal delen met elkaar, zullen ze daar weinig kapot Russisch materiaal/personeel tonen aan elkaar. Ook een soort van zelfcensuur.

Voor de rest grotendeels eens met wat je schrijft. Maar de potentie van het land en leger blijven groot.
Dat weten ze zeker niet. Ergens in dit topic is een filmpje gepost waarin ze een Russische militair vragen waarom ze toch die rivier op dezelfde plaats gingen oversteken als er allemaal kapot geschoten tanks in het water liggen.

Het antwoord was dat de leiding had gezegd dat het Oekraïense tanks waren die ze hadden vernietigd.
Die soldaten in de frontlinie krijgen van dit soort berichten niets mee. Behalve dan onduidelijke filmpjes van iemand in een Russisch uniform en het erop lijkt dat ze de ledematen van die persoon eraf zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Begrijpen is goed. Ik zou verwachten dat Putin zich minstens een uur (of twee) per dag laat informeren. Maar alleen om de impact op de strategie te kunnen beoordelen. Niet om op tactisch niveau zelf in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:20:
[...]

Het kan ook zo zijn dat het Russische leger dermate wordt kaalgeplukt dat ze besluiten om troepen van de Krim in te brengen in de gevechten om het zuiden. Ze laten daar echt geen batalion uit hun neus peuteren terwijl ze ze elders nodig hebben.
Die kans is aanzienlijk. Berlijn werd uiteindelijk ook maar mager verdedigd door een allegaartje aan troepen. De goede units waren toen allang vernietigd. Best kans dat er een hele taaie strijd om de Donbass en Kherson volgt maar dat ze (als ze dat winnen) daarna moeiteloos de troepen in de Krim eruit gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:57
redwing schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:05:
De vraag is alleen wat dat offensief dan is. Ze staan daar met een heel groot deel van het russische leger en ze komen niet tot amper vooruit. Met wat ze daar hebben staan zouden ze in potentie heel Oekraine zo in moeten kunnen nemen.
Zie ze niet veel gebied meer innemen, maar het gemak waarmee sommigen denken dat Rusland uit alle bezette gebieden verdreven wordt is imo wensdenken. Dan heeft Oekraïne 3-5x zoveel troepen nodig.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Zie ze niet veel gebied meer innemen, maar het gemak waarmee sommigen denken dat Rusland uit alle bezette gebieden verdreven wordt is imo wensdenken. Dan heeft Oekraïne 3-5x zoveel troepen nodig.
of dat, of gewoon blijven bombarderen met artillerie en drones.
Als de logistiek lamgelegd wordt en de loopgraven worden bestookt lopen de Russen uit eigen vrije wil terug naar Rusland als er niks meer te eten is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
De Finse kaartenmakers (https://www.scribblemaps....The-War-in-Ukraine/091194) beweren nu dat de Oekraïners ook in noorden bij Prylipka de rivier over zijn gestoken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HssXxdlNxjkMLC12N6FYSsqiAZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/89xFSDApV4ecb2T5CvABwgfJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PLAE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:59:
[...]

ik moet nog een keer serieus naar de website van de Oryx kijken maar onderaan de streep staat het internet wel vol met de Russische verliezen. Dat ze op de Russische TV de eigen verliezen niet tonen is 1 ding maar Oekraine toont zelf niet of nauwelijks over zichzelf. Wat er niet is kan je ook niet bekijken.
Andersom is er genoeg te bekijken via andere bronnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
downtime schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:25:
[...]

Die kans is aanzienlijk. Berlijn werd uiteindelijk ook maar mager verdedigd door een allegaartje aan troepen. De goede units waren toen allang vernietigd.
Nee hoor, dat werd zwaar verdedigd en heeft meer dan 100 000 man gekost om te veroveren over een 2 weken van waanzinnig zwaar vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:32:
[...]

ik moet nog een keer serieus naar de website van de Oryx kijken maar onderaan de streep staat het internet wel vol met de Russische verliezen. Dat ze op de Russische TV de eigen verliezen niet tonen is 1 ding maar Oekraine toont zelf niet of nauwelijks over zichzelf. Wat er niet is kan je ook niet bekijken.
Je kan ervan uitgaan dat aan beide kanten de verliezen zwaar zijn, het verschil is dat aan oekrainse kant ze constant bevoorraad worden en veel korter aan het front zitten en langs russische kant de jarenlange boycot en afstand zich nu wel laat voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k995 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:53:
[...]

Je kan ervan uitgaan dat aan beide kanten de verliezen zwaar zijn, het verschil is dat aan oekrainse kant ze constant bevoorraad worden en veel korter aan het front zitten en langs russische kant de jarenlange boycot en afstand zich nu wel laat voelen.
uit die anekdote van Wali/Shadow maak ik op dat er ongetwijfeld ook veel onnodige slachtoffers vallen: in het zicht van een tank met z'n tweeën buiten de loopgraaf een peuk gaan roken.
Dan heb je gewoon een doodswens.
n=1 maar als er daar ook veel van tussen zitten, zijn de verliezen aan UA-kant ook (onnodig) hoog ja, maar ik kan en wil gewoon niet geloven dat de UA-verliezen in de buurt komen van de RF-verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

downtime schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:25:
[...]

Die kans is aanzienlijk. Berlijn werd uiteindelijk ook maar mager verdedigd door een allegaartje aan troepen. De goede units waren toen allang vernietigd. Best kans dat er een hele taaie strijd om de Donbass en Kherson volgt maar dat ze (als ze dat winnen) daarna moeiteloos de troepen in de Krim eruit gooien.
We spreken hier niet over Moskou veroveren. Als de gevleugelde huzaren naar het Kremlin rijden, dan gaan de nukes omhoog.

Het is slim om zoveel mogelijk Russen uit de goed verdedigbare posities te lokken. Daarvoor zorgt de Russische legerleiding wel, ze denken dat nog meer troepen in open veld er tegen aansmijten de oplossing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k995
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:56:
[...]

uit die anekdote van Wali/Shadow maak ik op dat er ongetwijfeld ook veel onnodige slachtoffers vallen: in het zicht van een tank met z'n tweeën buiten de loopgraaf een peuk gaan roken.
Dan heb je gewoon een doodswens.
n=1 maar als er daar ook veel van tussen zitten, zijn de verliezen aan UA-kant ook (onnodig) hoog ja, maar ik kan en wil gewoon niet geloven dat de UA-verliezen in de buurt komen van de RF-verliezen.
Tja we hebben daar geen overzicht maar in omcirkelingen (zoals er een aantal geweest zijn) zoals Mariupol vallen er gewoon langs beide kanten veel doden en gewonden.

Ik zou de verliezen lang UA kant (en neen zeke rniet zo hoog als russische) niet onderschatten, mensne die denken dat ze zomaar aan zware offensieven kunnen beginnen zouden wel een verrast kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k995 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:00:
[...]

Tja we hebben daar geen overzicht maar in omcirkelingen (zoals er een aantal geweest zijn) zoals Mariupol vallen er gewoon langs beide kanten veel doden en gewonden.

Ik zou de verliezen lang UA kant (en neen zeke rniet zo hoog als russische) niet onderschatten, mensne die denken dat ze zomaar aan zware offensieven kunnen beginnen zouden wel een verrast kunnen zijn.
definieer 'zwaar'.
Offensief of 'zwaar' offensief.

Arestovich zei 'vanaf juni' of 'in juni' een offensief.
Kan ook wel juli of augustus worden.

Flinke klus inderdaad, als je het goed wil doen, met weinig verliezen.
Dus we laten ons verrassen door de situatie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

In de laatste 100 jaren heeft Rusland moeten balanceren tussen een zwak leger houdt het regime aan de macht en een sterk leger zet het regime af.

Dus het leger moet zo zwak mogelijk gehouden worden. In Soviettijd werd het leger voor het oplossen van economische problemen en arbeidstekort in de landbouw. Met een landbouwkalender kon je zien wanneer de VDV, matrozen, nuclear forces,... op de velden staan te ploegen, aardappelen oogsten,... en officieren werden gepromoveerd op basis van hoe goed dat ze de landbouwmissies kunnen managen.

Een sterk leger mag helemaal niet in Rusland. Het leger staat in de Russische machtshiërarchie onder de criminelen en de legerbasissen worden afgeperst.

De criminelen mogen een imago hebben van de wet breken, tegen het systeem zijn,... maar in werkelijkheid werken ze met goedkeuring van de overheid. Uiteindelijk is Putin de grootste bendeleider in het land en heeft veel speciale operaties georganiseerd om de concurrentie zoals de andere bendeleiders uit te schakelen.

Zo was de inval in Oekraïne ook gepland, eventjes heel veel huurmoordenaren sturen om een concurrent, de andere leider,... in 3 dagen elimineren. Wij zien speciale operatie als een eufemisme, terwijl dat eigenlijk de doctrine, het plan was.

Kadyrov en z'n TikTok soldaten staan veel hoger in de Russische machtshiërarchie, want de Oprichniki zijn de mythologische figuren, de halfgoden,... die het volk bang en tam moet maken. Dit werkt zeer goed op de Russische bevolking, maar is compleet waardeloos tegen buitenlandse troepen die gewoon beginnen te schieten en Oprichniki worden compleet verrast door het ontdekken van hun sterfelijkheid. Zo werd o.a. de VDV (kleerkasten imago om de betogers bang te maken, helemaal niet bedoeld voor conventionele oorlog) weggevaagd.

Kees de Kort opgezocht, een beurscommentator.

Een oorlog volgen is inderdaad zoals de beurs volgen. De informatie zal nooit volledig zijn, de geruchtenmolen draait op volle toeren en in de VS is het financiële nieuws nog erger dan politieke nieuws en oorlogspropaganda.

De bull case vs de bear case wordt gediscussieerd.

Hier zien de bulls de mogelijkheden voor Oekraïne om fysieke veiligheidsgaranties te krijgen. De Russen uit de Krim trappen en de Kerch Strait zo breed mogelijk maken met het afbreken van bruggen, eilanden, bouwsels,... Alleen schepen en vliegtuigen kunnen nog de grens oversteken om te voorkomen dat er tanks erdoor rollen. De verwachtingen gaan uiteraard niet morgen gebeuren, maar binnen de looptijden van opties of de aandelen lang genoeg vasthouden.

De bears denken dat Rusland nog altijd dezelfde is als die in de boeken over de 19de eeuw, de films over WOII,... en beseffen niet hoe de huidige Russische bevolkingspiramide, industrie, productie, leger,... is. Ze roepen graag dat Rusland nog ontiegelijk veel voorraden hebben, miljoenen soldaten naar het front kunnen sturen,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
k995 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:51:
[...]

Nee hoor, dat werd zwaar verdedigd en heeft meer dan 100 000 man gekost om te veroveren over een 2 weken van waanzinnig zwaar vechten.
Toch lagen de sterkste troepen erbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Dank :D.

Kees de Kort was economiecommentator bij BNR. Net gestopt. Kees de short was idd meer een bear ;-). Prachtig omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Klopt, mijn reaktie was dan ook vooral op de benaming offensief die je gaf. Zoals het nu gaat is het eerder al richting verdediging van de gebieden waar ze zitten.
Ze wegjagen zal wat lastiger worden, maar ook daarbij zie ik nu al akties die het wel makkelijker gaan maken (zoals het gemak waarmee ze de rivier over zijn gegaan). Dat betekent nl. ook dat ze achter de russische lijnen de boel kunnen verstoren. En als ze de bevoorrading weer zo aan kunnen pakken als in het noorden (en daar lijkt het nu al steeds meer op), gaat het moraal aan de russische kant helemaal door het putje.

Ik zou er dus niet raar van opkijken als ze bij een echte aanval de boel weer relatief snel richting de 2021-lijn kunnen krijgen. Zodra ze daar echter komen zal het lastiger worden, want de pro-russische speratisten hebben daar niet voor niets al zo lang gezeten.
Hierbij wel dat relatief echt als relatief zien, ik zie ze nl. echt niet zo over de russische troepen heenwalsen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:32:
[...]

Punt hierbij is natuurlijk wel dat je op de pro-russische kanalen ook maar weinig verliezen ziet van Oekraine. Als je die een beetje in de gaten houdt zie je regelmatig dezelfde verliezen, maar ook eigen verliezen als 'Oekrains' voorbijkomen. Er moeten echt wel verliezen zijn aan de kant van Oekraine, maar het is wel raar dat zelfs de russen moeite hebben om die te vinden en te laten zien. Het geeft wel aan dat het er in ieder geval veel minder zijn dan van de russen zelf.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 14:13

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Discussies over Nederlands danwel Europees landbouw- en natuurbeleid horen niet thuis in dit topic en gaan we dus niet hier voeren

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Punt is dat tot nu toe de meeste gevechten door Oekraine werden uitgezocht. Oftewel langs een weg of in een dorp wachten totdat er wat tanks voorbij zijn, er een paar neerschieten en dan weer wegwezen. De kans dat je daarbij iets verliest is vele malen kleiner dan de tanks die voorbij komen. En niet te vergeten de kolonnes waarvan de juicy doelen werden uitgezocht.

De echte verliezen zullen daarbij dus (zoals je ook zegt) vooral uit die omsingelingen komen, maar dat zijn er veel minder geweest en veelal juist andersom. Mariupol is daarbij dan ook eerder een uitzondering dan de regel. En op zulke plekken zullen er echt wel veel verliezen zijn, maar in het totaal zullen ze nog steeds veel lager zijn dan die van rusland.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 17-05-2022 13:48 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
rapture schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:15:
[...]

In de laatste 100 jaren heeft Rusland moeten balanceren tussen een zwak leger houdt het regime aan de macht en een sterk leger zet het regime af.

Dus het leger moet zo zwak mogelijk gehouden worden. In Soviettijd werd het leger voor het oplossen van economische problemen en arbeidstekort in de landbouw. Met een landbouwkalender kon je zien wanneer de VDV, matrozen, nuclear forces,... op de velden staan te ploegen, aardappelen oogsten,... en officieren werden gepromoveerd op basis van hoe goed dat ze de landbouwmissies kunnen managen.

Een sterk leger mag helemaal niet in Rusland. Het leger staat in de Russische machtshiërarchie onder de criminelen en de legerbasissen worden afgeperst.
Sorry maar dat heeft weinig met anno 2022 te maken.

Rusland haar economie is die van de benelux, belelux geeft nog geen 20 milajrd uit aan defensie, rusland 70+ miljard. Met 70 + miljard willen ze een antwoord kunnen bieden aan nato die eerder aan 1000 miljard zit.
Rusland moet dus keuzes maken, die keuzes vielen op nucleaire mogelijkheden en de middelen om die over heel de wereld te kunnen inzetten+anti scheeps . De rest is vooral geconcentreerd op moderne wapens voor de export en wat overblijft het reguliere leger.

Dit is dus niet opzettelijk maar gewoon de middelen die rusland hieraan kan besteden en dan de keuzes gemaakt in die middelen.

De keuzes van rusland brengen dus weinig toe aan een reguliere invasie zoals deze, tel darbij dat sinds 2014 oekraine zwaar ingezet heeft op haar leger (omdat dit in 2014 een absolute ramp was) en heeft ene klein mirakel gedaan met die niet enkel te kunnen trainen maar ook met redelijk moderne methodes en nieuwe manieren van oorlog voeren.

Ongetwijfeld wist rusland dit maar hebben ze gedacht dat dit of weinig zou opbrengen of dat ze toch sterk genoeg waren om dit aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
PLAE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:16:
[...]

Toch lagen de sterkste troepen erbuiten.
neen, de slag om berlijn waren vooral met troepen die al sinds de inval van polen aan het vechten waren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:57
@Verwijderd ik doel erop dat ik het vreemd vind dat Nu.nl het stoppen te vechten in Azovstal ziet als iets wat Ukraine verloren heeft - terwijl het militair gezien al bijna 90 dagen winst is door het uberhaupt uit te houden.

En met de details over het afvallen van mensen is het een onmenselijke prestatie. Dit worden uren aan docu's, films en series met de helden van Azovstal in de hoofdrol.

Dat bedoel ik met perceptie: de een vind dat ze 'verslagen' zijn nu het vechten er stopt, de ander ziet het als toonbeeld van verzet en strijdlust.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:34
NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:59:
@Verwijderd ik doel erop dat ik het vreemd vind dat Nu.nl het stoppen te vechten in Azovstal ziet als iets wat Ukraine verloren heeft - terwijl het militair gezien al bijna 90 dagen winst is door het uberhaupt uit te houden.

En met de details over het afvallen van mensen is het een onmenselijke prestatie. Dit worden uren aan docu's, films en series met de helden van Azovstal in de hoofdrol.

Dat bedoel ik met perceptie: de een vind dat ze 'verslagen' zijn nu het vechten er stopt, de ander ziet het als toonbeeld van verzet en strijdlust.
Verslagen zijn ze niet, ze hebben nu het terrein prijs moeten geven, of gaan dat prijsgeven. Ze zijn enorm belangrijk geweest op allerlei gebied. Goed voor het moraal van de gehele Oekraïne , ze hebben enorme schade toegebracht aan de Russische oorlogsmachine, en heel lang een flink deel daarvan bezig gehouden.

Ik zie het als een overwinning op meerdere vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing

Nu.nl heeft wel vaker van dit soort wazige berichten. Die proberen volgens mij russische berichtgeving mee te nemen, waardoor je juist een vertekend beeld krijgt. Ze zien de terugtrekking van de russen in het noorden als eenzelfs terugtrekking als dit. Terwijl de russen in het noorden hun doel nooit bereikt hebben, terwijl bij Mariupol de troepen juist veel meer hebben bereikt dan ooit verwacht. En uiteindelijk moeten ze daar wel weg, maar wel nadat ze 20 BTGs hebben opgehouden terwijl rusland die toen juist heel hard nodig had.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-09 08:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Nu.nl blijft een commerciële partij, en zoals bij zoveel nieuws-outlets zie je maar al te vaak dat men een beetje een overdreven titel gebruikt om clicks te harvesten.

Ik vind het eindbazen :) Edit: blijkbaar onduidelijk 8)7 De mensen die de stad (fabriek uiteindelijk) in handen hebben weten te houden dus..

[ Voor 6% gewijzigd door Kuusj op 17-05-2022 14:45 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:19

J2S

Kuusj schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:25:
[...]

Nu.nl blijft een commerciële partij, en zoals bij zoveel nieuws-outlets zie je maar al te vaak dat men een beetje een overdreven titel gebruikt om clicks te harvesten.

Ik vind het eindbazen :)
Wie vind je eindbazen :?

Daarnaast is een uitleg natuurlijk niet een reden waarom het okee zou zijn. nu.nl is dus onderhevig en doet mee aan toxische invloeden. Dat hoort te verbeteren in plaats van dat we het maar normaal gaan vinden.

Heel erg triest.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

je kon er op wachten:

in de Duma is een voorstel ingediend om het bij wet te verbieden om de Azovstal-strijders uit te wisselen:

- zij die direct betrokken zijn geweest bij het doden van mensen
- zij die bepaalde tattoos hebben

En Volodin vond het prima en zet het regelen van de documentatie in gang.

Dus eerst gaan ze akkoord met het extracten van gewonden, en zodra dat praktisch gebeurd is flikken ze dit.
Ik mag geen nare woorden gebruiken voor bepaalde Russen dus ik zal het niet doen maar het concept is wel duidelijk denk ik.

https://www.usnews.com/ne...rs-for-russian-servicemen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2022 14:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-09 08:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

J2S schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Daarnaast is een uitleg natuurlijk niet een reden waarom het okee zou zijn. nu.nl is dus onderhevig en doet mee aan toxische invloeden. Dat hoort te verbeteren in plaats van dat we het maar normaal gaan vinden.

Heel erg triest.
De mensen die de stad al zo lang in handen hebben weten te houden natuurlijk, niet Nu.nl }:| :X
Had toch gehoopt dat dit geen toelichting meer nodig had, maar goed zo zie je maar :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:57
J2S schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Heel erg triest.
Nogmaals: conclusie trek je niet op 1 bericht en hangt samen met de intentie.

Het is ook een verlies voor Ukraine, alleen de wijze waarop dit verlies is uitgerekt en uitgerekt maakt het een unieke situatie. Ze waren initieel al 'kansloos' en omsingeld, gaven niet op, trokken niet terug en hadden blijkbaar de opdracht zo lang mogelijk stand te houden.

En of ze dat deden. Eindbazen.

Ik kan alleen nog niet vinden wat het lot van de overgebleven niet-gewonde strijders wordt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:43:
je kon er op wachten:

in de Duma is een voorstel ingediend om het bij wet te verbieden om de Azovstal-strijders uit te wisselen:

- zij die direct betrokken zijn geweest bij het doden van mensen
- zij die bepaalde tattoos hebben

En Volodin vond het prima en zet het regelen van de documentatie in gang.

Dus eerst gaan ze akkoord met het extracten van gewonden, en zodra dat praktisch gebeurd is flikken ze dit.
Ik mag geen nare woorden gebruiken voor bepaalde Russen dus ik zal het niet doen maar het concept is wel duidelijk denk ik.

https://www.usnews.com/ne...rs-for-russian-servicemen
Wie had anders verwacht? Op de Russen kun je niet vertrouwen, hun woorden zijn niets waard. Dat is al keer op keer bewezen. Als je daar nog 'deals' mee sluit dan heb je jezelf te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Brazos schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:15:
[...]

Wie had anders verwacht? Op de Russen kun je niet vertrouwen, hun woorden zijn niets waard. Dat is al keer op keer bewezen. Als je daar nog 'deals' mee sluit dan heb je jezelf te pakken.
dat wisten we, maar het is extra schrijnend dat die arme drommels nu dus al in Russische handen zijn.
Als ze dit er snel doorheen stampen, is deze hele uitwisselingsdeal om zeep.

Lafhartig verraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Commander of the Black Sea Fleet 'Igor Osipov' removed from office and arrested.
He was punished for the loss of the Moskva missile cruiser, Ukrainian intelligence reports.
Investigations are also underway against Osipov's first deputy, Sergei Pinchuk.

Osipov has not appeared at public events since April 14.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2pnOaERrk-vtA5nyPVTABWKkC4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hu1z3Ndz18WTaBXkgDuIMzHL.jpg?f=user_large

Was schijnbaar al eerder een bericht van geweest (in april) dat hij gearresteerd zou zijn, maar het komt vandaag in elk geval weer voorbij in een van m'n kanalen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

En mensen die het steeds super positief inzien voor moedertje Rusland, zijn die al eens verrast?

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
pro_6or schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:25:
[...]

En mensen die het steeds super positief inzien voor moedertje Rusland, zijn die al eens verrast?
Geen idee moet je aan die vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pro_6or schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:25:
[...]
Ik denk dat de terugtrekking bij Kyiv en het rivierzwemmen daar wel als verrassing zijn gekomen? ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:39

gws24

Thinking is hard!

Qwerty-273 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 00:18:
[...]

Gescript in de zin dat hij tijd krijgt om in dit programma een bepaald zegje te doen. Dat zeker. Het is dan ook geen live uitzending, en zal eerst door een censuur / propaganda redactie heen moeten.

Maar de man zelf is gewoon al heel lang een criticus van de Russische legerleiding. Heeft zelf gediend in het leger, en is al heel lang journalist. Een artikel van zijn hand uit begin 2015 over Zuid-Oost Oekraïne: https://russiandefpolicy....e-third-world-war-begins/
Een ander recenter artikel van dezelfde man waar hij het russiche optimisme over een makkelijke overwinning onderuit haalt:

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:17:
[...]

dat wisten we, maar het is extra schrijnend dat die arme drommels nu dus al in Russische handen zijn.
Als ze dit er snel doorheen stampen, is deze hele uitwisselingsdeal om zeep.

Lafhartig verraad.
Die gewonde strijders zullen dan waarschijnlijk wel berecht en vermoord worden. Rusland heeft ze nu in handen en ik zie ze niet meer terug komen, ja, misschien in een deal om de Donbas.....

Ik hoop dat dit de rest van Oekraïne aanspoort om nog fanatieker alle Russen uit hun land te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gws24 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:58:
[...]

Een ander recenter artikel van dezelfde man waar hij het russiche optimisme over een makkelijke overwinning onderuit haalt:
[Twitter]
Geen woord over de staat van de Russische strijdkrachten. Vraag me af of hij dat niet zag of dat ie het niet hardop durfde te zeggen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het Finse parlement heeft gestemd:

Wat een enorme meerderheid is dat geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:03
gws24 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:58:
[...]Een ander recenter artikel van dezelfde man waar hij het russiche optimisme over een makkelijke overwinning onderuit haalt:
[Twitter]
Elke journalist met een gecertificeerde glazen bol kan op een gegeven moment een voorspelling doen.
Mocht die voorspelling uitkomen dan wil dat nog niet zeggen dat de rest van zijn beweringen ook waarheid zijn of zullen worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:32
user109731 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:28:
Het Finse parlement heeft gestemd:
[Twitter]
Wat een enorme meerderheid is dat geworden.
De Zweden zijn al een stapje verder, de aanvraag is inmiddels ondertekend.

https://www.dailymail.co....ws-weakening-resolve.html

Voorzichtige conclusie : beide landen hebben een aanvraag de deur uit gedaan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NOS plaatste dit. Iemand enig idee omtrent de geloofwaardigheid ervan?

Pro-Russische militie: 15.000 militairen gevangengenomen

Pro-Russische rebellen in Oost-Oekraïne beweren dat ze vele duizenden Oekraïense militairen en huurlingen gevangen hebben genomen. Een groep van zo'n 15.000 strijdkrachten is ingesloten in de buurt van de stad Sjevjerodonetsk, stelt een hooggeplaatste functionaris van de zelfverklaarde 'Volksrepubliek' van Loegansk.

De informatie van het Russische staatspersbureau Ria valt niet te verifiëren. Volgens de rebellen waren hooggeplaatste officieren van de Oekraïense strijdkrachten gevlucht voordat de groep gevangen werd genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 22:45
downtime schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:07:

[...]
Alweer?
Enkele weken geleden waren die ook al gevangen genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]
Zonder een succes met de pontonbruggen komen ze niet in de buurt tot het omsingelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]
15.000 in een keer is buitengewoon onwaarschijnlijk. Zeker omdat de Oekrainers behoorlijk mobiel zijn en de kunst van het (tijdelijk) terugtrekken goed beheersen.

Ik zie het staan bij de NOS maar ik heb er zwaar twijfels over. Het zou mij verbazen in ieder geval als blijkt dat het echt waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Indoubt schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:16:
[...]

15.000 in een keer is buitengewoon onwaarschijnlijk. Zeker omdat de Oekrainers behoorlijk mobiel zijn en de kunst van het (tijdelijk) terugtrekken goed beheersen.

Ik zie het staan bij de NOS maar ik heb er zwaar twijfels over. Het zou mij verbazen in ieder geval als blijkt dat het echt waar is.
Er staat niet voor niets deze disclaimer bij. No way. We hebben zelf gezien hoe de troepen op de grond daar vechten. Was een redelijk indrukwekkend filmpje. Die geven zich niet over.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Indoubt schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:16:
[...]

Het aantal van 15000 nam ik sowieso niet serieus want dan was het wel groter nieuws geweest en zagen we het waarschijnlijk ook wel aankomen. Maar het zouden er 150 kunnen zijn geweest, ze maken het graag groter dan het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

downtime schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:22:
[...]

Het aantal van 15000 nam ik sowieso niet serieus want dan was het wel groter nieuws geweest en zagen we het waarschijnlijk ook wel aankomen. Maar het zouden er 150 kunnen zijn geweest, ze maken het graag groter dan het is :)
Of 15, als we er toch al vanuit gaan dat de aantallen niet correct zijn.

Het is wel een gevaarlijk stukje regio waar ze een beetje in een bubbel zitten en de russen een tangconstructie zouden kunnen proberen maar die Oekrainers zijn niet gek en hebben qua taktiek en strategie heel wat laten zien.

Niet dat het allemaal eenvoudig gaat, zeker niet, maar dit zou me erg verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 11:16

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]
Volkskrant lifeblog meldt het ook. Ging hier ook al kijken of er wat meer over de geloofwaardigheid van het gegeven bekend was. Vind het niet erg geloofwaardig. Definieer gevangennemen.

Volkskrant meldt nog wel dat het bericht nog niet onafhankelijk is bevestigd. De middelste alinea leest verder als het bekende verdeel en heers gif dat Rusland voortdurend tracht te verspreiden.
15:22
‘Duizenden Oekraïense militairen gevangengenomen’

Pro-Russische rebellen in de Oost-Oekraïense regio Loehansk hebben melding gemaakt van de gevangenneming van vele duizenden ‘Oekraïense militairen en huurlingen’, meldt het Russische persbureau Tass. De Oekraïense troepen zouden bij de de plaatsen Lisitsjansk en het aangrenzende Severodonetsk zijn omsingeld.

Volgens Vitali Kiseljov, een leider van de pro-Russische separatisten in Loehansk, raakten naar schatting 15 duizend strijders ingesloten. Kiseljov noemt het waarschijnlijk dat deze soldaten het bevel hadden gekregen zich onder geen beding terug te trekken en de plaatselijke infrastructuur te vernietigen, terwijl hogere Oekraïense officieren zich wel tijdig uit de voeten maakten. De berichten zijn op dit moment niet onafhankelijk te verifiëren.

De grote industriestad Severodonetsk en het nabijgelegen Lisitsjank waren enkele van de weinige steden in Loehansk die nog niet in Russische handen zijn gevallen. Rond Serverodonetsk wordt al wekenlang gevochten.

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 17-05-2022 18:01 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 11:16

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Kan weg

[ Voor 98% gewijzigd door teacup op 17-05-2022 17:57 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 11:14

[...]
tass.com meldt er niks over zo te zien.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

teacup schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:49:
[...]
Volkskrant lifeblog meldt het ook. Ging hier ook al kijken of er wat meer over de geloofwaardigheid van het gegeven bekend was. Vind het niet erg geloofwaardig. Definieer gevangennemen.

Volkskrant meldt nog wel dat het bericht nog niet onafhankelijk is bevestigd. De middelste alinea leest verder als het bekende verdeel en heers gif dat Rusland voortdurend tracht te verspreiden.
[...]
Rusland staat erom bekend dat ze vaak op een ander pinnen iets wat ze zelf hebben gedaan, dus ben dan het klinkt alsof die 1000'en Russen zich hebben overgegeven omdat hun bevelvoerders wel de grens over Rusland in mochten bij Kharkiv, maar de rekruten uit DNR/LPR niet en verplicht moesten blijven om te verdedigen ;)

Ik zet de bergen zout voor bij het nieuwsbericht al klaar iig :)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 17-05-2022 18:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
15.000 man ineens gevangen genomen zonder dat we iets hebben gehoord over een omsingeling oid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 29-09 23:33
Brazos schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:15:
[...]

En daar gaat Rusland weer.

1 oplossing, Oorlog winnnen en onderhandelen dat UA niet bij de NAVO mag, erna als de Russen teruggetrokken zijn de NAVO er neerzetten en aanvraag indienen.
Pagina: 1 ... 209 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: