De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 208 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.363 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Michael_OsGroot schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:16:
[...]

Verklaart ook waarom Putin zo relaxed was. Die lacht in zijn vuistje.
dan gaat ie zich nog vergissen.
Zweden en Finland komen gewoon bij NATO, of Turkije het nu veto'ed of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:33

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Nee hoor. Poetin is relaxed omdat hij zich realiseerd dat de situatie dermate ernstig is dat hij het beste koel kan spelen. Hij weet hoe slecht het gaat.
Erdogan is gewoon uit op wat extra's. Het gaat slecht met zijn economie, zijn populariteit is laag er liggen sancties op zijn land. Hij hoopt de situatie wat te verbeteren. Zodra wij wat voordeeltjes heeft zegt hij gewoon dat ze bij de NATO kunnen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Dat heb je als je als beschaafd land moet dealen met landen zoals Turkije en Hongarije en op vreselijk naïeve wijze er van uit bent gegaan dat gezond verstand altijd prevaleert. Die landen maken misbruik van de situatie omdat ze dat kunnen.

Het is gelukkig nog niet op het punt dat het net zo belachelijk is als de VN die we echt direct kunnen ontbinden, misschien kan ome Erdo nog gepaaid worden.

We moeten als westen echt eens een heleboel dingen in ons wereldbeeld gaan herzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auredium schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:21:
[...]

Nee hoor. Poetin is relaxed omdat hij zich realiseerd dat de situatie dermate ernstig is dat hij het beste koel kan spelen. Hij weet hoe slecht het gaat.
Erdogan is gewoon uit op wat extra's. Het gaat slecht met zijn economie, zijn populariteit is laag er liggen sancties op zijn land. Hij hoopt de situatie wat te verbeteren. Zodra wij wat voordeeltjes heeft zegt hij gewoon dat ze bij de NATO kunnen.
krijgt ie zowel de S-300 van Rusland als de Patriot van de VS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

dr.lowtune schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:21:
[...]

Dat heb je als je als beschaafd land moet dealen met landen zoals Turkije en Hongarije en op vreselijk naïeve wijze er van uit bent gegaan dat gezond verstand altijd prevaleert. Die landen maken misbruik van de situatie omdat ze dat kunnen.

Het is gelukkig nog niet op het punt dat het net zo belachelijk is als de VN die we echt direct kunnen ontbinden, misschien kan ome Erdo nog gepaaid worden.

We moeten als westen echt eens een heleboel dingen in ons wereldbeeld gaan herzien.
Jups helemaal mee eens. +1

De VN...in dit soort gevallen is het compleet waardeloos. Warcrimes op elk niveau, net als het internationale gerechtshof, al dit soort dingen doet Putin niks en lacht ernaar.
Mja, sta je dan als VN en de Internationale Gerechtshof. Denk je echt Putin naar je luistert en even naar Den Haag komt om voor het gerecht gaat staan? 8)7

Maar goed. Weet je dan ook weer waar je belastingcenten naar toe gaan eh :+

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Verwijderd

Xtr3me4me schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:24:
[...]

De VN...in dit soort gevallen is het compleet waardeloos. Warcrimes op elk niveau, net als het internationale gerechtshof, al dit soort dingen doet Putin niks en lacht ernaar.
Mja, sta je dan als VN en de Internationale Gerechtshof. Denk je echt Putin naar je luistert en even naar Den Haag komt om voor het gerecht gaat staan? 8)7

Maar goed. Weet je dan ook weer waar je belastingcenten naar toe gaan eh :+
en toch is de VN een groot goed.
Het is een internationaal forum waar toch met elkaar gepraat wordt.
het is niet perfect. Verre van perfect.
Maar het is iets.
De league of nations. 2.0.

Als iets als de VN niet bestaat zijn we nog verder van huis. Want de VN krijgt wel veel gedaan op andere vlakken waar de wereld beter van wordt. Economisch. Gezondheid. Politiek. etc.
Die paar dictators en incidenten mogen dat nooit in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:49
MBgek schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:14:
[...]

Niet helemaal, omdat ze de Ariane 5 raket zo nauwkeurig hebben geleid is de levensverwachting van Webb grofweg verdubbeld: https://www.space.com/jam...e-telescope-fuel-20-years
Dat deel is natúúrlijk waar, maar dat dat komt omdat de Europese ingenieurs zo veel beter zijn en de Amerikanen hooguit een paar toeristen naar het ISS brengen is simpelweg niet waar. Zo zwart-wit zit dat allemaal niet in elkaar. Nu gaan we echter wel héél veer offtopic :P

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:28:
[...]

en toch is de VN een groot goed.
Het is een internationaal forum waar toch met elkaar gepraat wordt.
het is niet perfect. Verre van perfect.
Maar het is iets.
De league of nations. 2.0.

Als iets als de VN niet bestaat zijn we nog verder van huis. Want de VN krijgt wel veel gedaan op andere vlakken waar de wereld beter van wordt. Economisch. Gezondheid. Politiek. etc.
Die paar dictators en incidenten mogen dat nooit in de weg zitten.
Tja, er is een illegale oorlog gaande waarvan een VN veiligheidsraadslid de aanstichter is. Die vermoorden en verkrachten vrouwen en kinderen en deporteerden(klinkt bekend?) al vele Oekraïners(1mio+?). Dat land maakt er geen geheim van Oekraïne/de Oekraïense cultuur volledig uit te roeien(klinkt ook wel bekend toch?).

Was de VN toen juist niet opgericht om daar iets aan te doen? Leuk dat ze scoren met klein bier, maar juist dit, daar kunnen ze totaal niks aan doen. Ze kunnen niet eens dat lid er uit gooien. Sorry hoor, dan ben je je geloofwaardigheid en bestaansrecht echt helemaal kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De Fransen en Duitsers hebben nog steeds niet begrepen hoe Putin in elkaar steekt volgens mij.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:35:
[...]

Tja, er is een illegale oorlog gaande waarvan een VN veiligheidsraadslid de aanstichter is. Die vermoorden en verkrachten vrouwen en kinderen en deporteerden(klinkt bekend?) al vele Oekraïners(1mio+?). Dat land maakt er geen geheim van Oekraïne/de Oekraïense cultuur volledig uit te roeien(klinkt ook wel bekend toch?).

Was de VN toen juist niet opgericht om daar iets aan te doen? Leuk dat ze scoren met klein bier, maar juist dit, daar kunnen ze totaal niks aan doen. Ze kunnen niet eens dat lid er uit gooien. Sorry hoor, dan ben je je geloofwaardigheid en bestaansrecht echt helemaal kwijt.
stel je een alternatief universum voor waar de VN niet bestond. Helemaal niet.
Wat zou er toen gebeurd zijn sinds 1947?

Ik durf m wel in te koppen: nog meer oorlog, nog meer verkrachting, nog meer moord.
Want ik zei het al: 'een paar dictators en incidenten'.
Het is vervelend, maar als er helemaal geen VN zou zijn, zou er nog meer chaos en wanorde zijn. Nog meer dood en verderf, omdat er helemaal geen internationale cohesie zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:46:
De Fransen en Duitsers hebben nog steeds niet begrepen hoe Putin in elkaar steekt volgens mij.
[Embed]
en de Europese Commissie he... vergeet die niet.

Met de EU win je geen oorlogen, zoveel is duidelijk.
Het is een handelsunie, en dat merk je. Oorlog is lastig. Hindert handel en geld verdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:54
Op liveuamap.com nu het bericht dat UA Russische munitieopslagplaatsen bij Izium (en in de omgeving van Kherson) heeft vernietigd

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Wat is er bij Azovstal aan de hand?
The defenders of Mariupol carried out the order, despite all the difficulties, withdrew the overwhelming forces of the enemy for 82 days and allowed the Ukrainian army to regroup, train more personnel and receive a large number of weapons from partner countries.

No weapon will work without professional servicemen, making them the most valuable element of the army.
In order to save lives, the entire Mariupol garrison is implementing the approved decision of the Supreme Military Command and hopes for the support of the Ukrainian people.

en straks een aankondiging van Zelensky?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yaksa schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:49:
Op liveuamap.com nu het bericht dat UA Russische munitieopslagplaatsen bij Izium (en in de omgeving van Kherson) heeft vernietigd
1 bij izium en 1 andere bij kherson vermoed ik idd. De tekst is wat verwarrend om te lezen :)
Die 2 liggen een kleine 800 km bij elkaar vandaan :)

:X

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 16-05-2022 20:54 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sugarlevi01 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:50:
Wat is er bij Azovstal aan de hand?

[...]

[Twitter]

en straks een aankondiging van Zelensky?

[Twitter]
a) extraction to third country
b) surrender

We gaan het binnenkort weten denk ik dan maar.
Ik vermoed a).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:59:
[...]

b) surrender

Ik vermoed a).
Ik vermoed c ze zichzelf nog liever van kant maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:59:
[...]

b) surrender

Ik vermoed a).
De berichten onder de tweet bekijkend lijkt het een gevangenenruil te zijn. Gewonde azov-strijders versus Russische militairen.
Maar blijft speculeren voorlopig uiteraard.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 16-05-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mektheb schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:00:
[...]

Ik vermoed c ze zichzelf nog liever van kant maken.
conform nazi-traditie hebben ze allemaal een cyaankali-pil?
nah...

los daarvan.
Het zal toch niet? -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:01:
[...]

De berichten onder de tweet bekijkend lijkt het een gevangenenruil te zijn. Gewonde azov-strijders versus Russische militairen.
en de niet-gewonde dan?
Surrendered with the hope of a future exchange!
dan mogen ze dus hopen dat de Russen ze niet bruut gaan martelen. Anders valt er niets te exchangen.
Hoeveel Russen moeten er wel niet geruild worden tegen de waardevolle nazi's van Azov?
Zou UA genoeg Russen hebben gevangen genomen?
En wat gebeurt er met de vrouwelijke strijders in de tussentijd? ;(

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Die blijven nog een paar maanden om het de Russen lastig te maken?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:01:
[...]

Maar blijft speculeren voorlopig uiteraard.
Ik zie daar inderdaad chatter over.

Rusland: 'Ze hebben zich over gegeven'
Ukraïne: 'Het is een gevangenruil'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Volgens Reuters

https://www.reuters.com/w...iers-azovstal-2022-05-16/
LONDON, May 16 (Reuters) - Russia said on Monday that it had agreed to evacuate wounded Ukrainian soldiers from the bunkers below the besieged Azovstal steel works in Mariupol to a medical facility in the Russian-controlled town of Novoazovsk.

"An agreement has been reached on the removal of the wounded," the Moscow defence ministry said in a statement.

"A humanitarian corridor has been opened through which wounded Ukrainian servicemen are being taken to a medical facility in Novoazovsk."

Ukraine's Deputy Defence Minister Hanna Malyar told Ukrainian television: "Any information can harm the processes that are taking place ... Inasmuch as the process is under way, we can't say what's happening right now."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:41

Lijkt erop dat ze allemaal stoppen. Gevangenenruil, wellicht.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:53

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Gewonden lijkt bevestigd.
Ze gaan alleen wel (eerst) Russische grondgebied op.

[Twitter: https://twitter.com/tpyxanews/status/1526257860975464449?s=21&t=JEqsi3ZI1qs6HLkjqeJSTg]

[ Voor 22% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-05-2022 21:19 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:52:
[...]

1 bij izium en 1 andere bij kherson vermoed ik idd. De tekst is wat verwarrend om te lezen :)
Die 2 liggen een kleine 800 km bij elkaar vandaan :)

[Twitter]
:X
nadeel is: waar zijn die andere 1 miljoen Oekraieners precies?
Volgens UA zijn er ruim een miljoen gedeporteerd naar RF of DNR/LNR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:54

_Eend_

🌻🇺🇦

NiGeLaToR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:12:

[Embed]
LONDON, May 16 (Reuters) - Russia said on Monday that it had agreed to evacuate wounded Ukrainian soldiers from the bunkers below the besieged Azovstal steel works in Mariupol to a medical facility in the Russian-controlled town of Novoazovsk.

"An agreement has been reached on the removal of the wounded," the Moscow defence ministry said in a statement.

"A humanitarian corridor has been opened through which wounded Ukrainian servicemen are being taken to a medical facility in Novoazovsk."

bron: https://www.reuters.com/w...iers-azovstal-2022-05-16/
Novoazovsk ligt +/- 35 km ten oosten van Mariupol, en dus in Russisch gebied. Ik had liever gezien dat ze aan het Rode Kruis zouden worden overgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:12:

[Embed]

[Embed]
maar dan nog. Die commander lijkt een serieuze boodschap te hebben. Het kwam niet op mij over als 'alleen de gewonden' maar uiteindelijk allemaal.
Ze hebben hun werk gedaan, en het is goed zo.
Mijn gevoel zegt allemaal, bijzonder dat de Russen akkoord gaan, maar het gevoel zegt mij dat ze er allemaal uitgaan.
Uiteraard eerst de gewonden, maar de rest ook, anders had ie dat duidelijk gezegd, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:20:
[...]

maar dan nog. Die commander lijkt een serieuze boodschap te hebben. Het kwam niet op mij over als 'alleen de gewonden' maar uiteindelijk allemaal.
Ze hebben hun werk gedaan, en het is goed zo.
Mijn gevoel zegt allemaal, bijzonder dat de Russen akkoord gaan, maar het gevoel zegt mij dat ze er allemaal uitgaan.
Uiteraard eerst de gewonden, maar de rest ook, anders had ie dat duidelijk gezegd, of niet?
Ja, daarom postte ik dat initieel ook, maar weet niet wat dit betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:20:
[...]
Mijn gevoel zegt allemaal, bijzonder dat de Russen akkoord gaan,
Iedere dag extra is een belediging voor de Russen natuurlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR

:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Apache4u schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:46:
[Embed]
Als dit waar is, dan is dit wel weer extreem pijnlijk. Ik dacht niet dat ik het snel zou zeggen. Maar met de UK uit de EU, mis je een land wat Frankrijk en Duitsland met ferme taal kan aanspreken. En waar ze mogelijk naar zouden luisteren. Polen en Nederland kunnen wel blaffen, maar helaas niet bijten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:22:
[...]

Ja, daarom postte ik dat initieel ook, maar weet niet wat dit betekent.
Trojan horse van de eeuw. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
Haha mooi man. Is wel weer typisch dat de teee grootste leden ook daadwerkelijk de broek aanhebben.

Anyway, wat wilt Erdogan nu eigenlijk? Geld? Kan me niet voorstellen dat hij nu echt in zijn eentje de boel gaat lopen frustreren. Wist niet dat de nato landen onderling ook aan dit soort politiek deden :7 (mbt nato lidmaatschappen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:13
De_Bastaard schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:04:
Haha mooi man. Is wel weer typisch dat de teee grootste leden ook daadwerkelijk de broek aanhebben.

Anyway, wat wilt Erdogan nu eigenlijk? Geld? Kan me niet voorstellen dat hij nu echt in zijn eentje de boel gaat lopen frustreren. Wist niet dat de nato landen onderling ook aan dit soort politiek deden :7 (mbt nato lidmaatschappen)
Behoorlijk simpel.
Men was niet al te blij toen Turkije Russiche luchtafweer aanschafte. Nu is de situatie gewijzigd en controleert Turkije de Bosporus waarmee weer wat Goodwill gekweekt is. Maar Turkije probeert nog steeds een bemiddelende en semi neutrale houding aantenemen. Dan kan je niet zomaar voor Navo uitbreiding stemmen zonder dat daar concessies tegenover staan. Dat is het spel wat nu gespeelt wordt. Vermoedelijk zal het wel neerkomen op F35's voor Turkije

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wist niet dat de nato landen onderling ook aan dit soort politiek deden :7 (mbt nato lidmaatschappen)
Normaal gesproken niet maar Turkije is (zeker onder Erdogan) wel een dwarsligger. Ze weten heel goed dat hun ligging het land een belangrijke partner maakt, hoe onbetrouwbaar ze verder ook zijn.
Je kunt hun er ook niet uitgooien want stel je voor dat ze terugslaan door de Bosporus open te gooien voor de Russische marine. Heb je er zomaar weer twee Moskva's (en een boel ander spul) bij in de Zwarte Zee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Xtr3me4me schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:24:
[...]

Je beseft je dan onze nummer 1 bondgenoot net zo naar het ICJ staat? Inclusief plannen om ons binnen te vallen om terecht staande soldaten te bevrijden?

[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 16-05-2022 22:23 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@D-dark blijkbaar is Zweden iets te positief over de PKK en levert het geen Koerden uit aan Turkije.

En F-35’s, natuurlijk. Die ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ik gok twee dingen:

PKK en Gülen leden uitleveren (meer dan het land uitzetten kan het niet worden, gezien de staat van de Turkse rechtsstaat) en F-16's mogen kopen van de VS. Dat laatste zal het wel worden, schat ik.

En als hij z'n hand helemaal grof overspeelt: toetreding tot de EU. Kansloos, gezien de staat van, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheekAzzaBreek schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:32:
[...]
En als hij z'n hand helemaal grof overspeelt: toetreding tot de EU. Kansloos, gezien de staat van, etc.
Als ie z'n hand overspeelt? Dat doet ie nu al... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
D-dark schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:13:
[...]

Behoorlijk simpel.
Men was niet al te blij toen Turkije Russiche luchtafweer aanschafte.
En dat is nogal een fors punt.

Levering van F-35 zou betekenen dat die dingen continu in actie te bewonderen zijn vol in beeld van een S-400 systeem, onderhouden door Russen. Die zouden de S-400 dus kunnen upgraden en fijn slijpen tegen de F-35 met overvloedige live data. Echt uitgesloten dat de VS dat gaan toestaan.

Turkije beseft dat ook en zet tegenwoordig in op F-16's. Daar heeft de VS ook niet zo veel zin in, want rechtstaat, democratie enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:38:
[...]

Als ie z'n hand overspeelt? Dat doet ie nu al... :X
Want?

Weet jij welke prijs hij vraagt? Vertel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 20:12

Qwerty-273

Meukposter

Over Azovstal, verschillende kanalen rond het Vostok Battalion melden dat er 20 zwaar gewonden en 31 "licht" gewonden zich overgegeven hebben. Anderen hebben het er over dat ze worden geruild tegen gevangen genomen Russen. Weer anderen hebben het over een totale groep van 300 strijders met daar tussen 50 gewonden die naar het ziekenhuis in Novoazovsk zijn gebracht onder escorte, en ook een deel is naar Yelenovka gebracht.

Voor duidelijkheid over de situatie verwacht ik dat we pas over enkele dagen een officieel statement vanuit Oekraïne kunnen krijgen.

Dit past wel weer met de berichten (1 en 2) van enkele dagen geleden van Iryna Vereshchuk:
On the instructions of the President, we are conducting very difficult negotiations on the evacuation of severely wounded fighters from Azovstal in exchange for captured Russians.

Unfortunately, the public comments of some politicians, journalists and public figures on the content of the negotiations are not only misinforming and disorienting the public, but also undermining the negotiation process.

I'm begging you. This is about people's lives. Refrain from making public comments about things you do not know. If it all works out and we get people out, then do what you want. Now please be responsible and don't interfere.

To be clear: we are currently negotiating only 38 seriously wounded (lying) soldiers. We are working on schedule. We'll exchange 38 men, then we'll move on. At the moment, there have been no changes regarding the exchange of 500 or 600 people, as reported by some media.

I urge everyone to work seriously and not to engage in unrealistic schemes and claims. Only realism and sincerity of thought and action will yield results.
The heart of the country now is Azovstal. Apart from the Azov servicemen, our ZSU, National Guard, border guards, SBU fighters, policemen and tera defence forces are there. I share the concern and hatred of those close to us for the share of the fortress defenders. War is blood and tears. There are no miracles in war. There are essential realities. That's why only a serious and pragmatic approach works.

We must not increase the influence of world leaders. Because if this influence were necessary, there would not have been a war.

There is a presidential order to do everything possible and impossible to get us out of there. The team is working. The negotiations with the enemy are very difficult. The result may not satisfy everyone. But our task is to extract our guys. All of them. Alive.

God willing, we'll take them all out.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Dat 101 x aangekondigde einde, komt dan toch in zicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:42:
[...]

Levering van F-35 zou betekenen dat die dingen continu in actie te bewonderen zijn vol in beeld van een S-400 systeem, onderhouden door Russen. Die zouden de S-400 dus kunnen upgraden en fijn slijpen tegen de F-35 met overvloedige live data. Echt uitgesloten dat de VS dat gaan toestaan.

Turkije beseft dat ook en zet tegenwoordig in op F-16's. Daar heeft de VS ook niet zo veel zin in, want rechtstaat, democratie enzovoorts.
Misschien kan de VS die S400’s ruilen tegen Patriots om ze vervolgens aan UA te kunnen leveren. Dan is de F35 ook geen probleem meer 😉

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheekAzzaBreek schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:43:
[...]

Want?

Weet jij welke prijs hij vraagt? Vertel.
Al vraagt ie er drie pakken melk voor.
Dat zogenaamde 'neutrale' komt er inmiddels op neer dat het van twee walletjes eten is.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 16-05-2022 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
TheekAzzaBreek schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:42:
[...]

Ah, correct.
Maar trek die redenatie door naar zijn volgende niveau.
Vervang de S-400 door een Patriot batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:45:
[...]

Misschien kan de VS die S400’s ruilen tegen Patriots om ze vervolgens aan UA te kunnen leveren. Dan is de F35 ook geen probleem meer 😉
Dat zouden ze wel willen, maar dan houden ze hem zelf om hem heeel goed te bekijken :D.

Gaat niet gebeuren, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:45:
[Embed]

Dat 101 x aangekondigde einde, komt dan toch in zicht.
Welke zekerheid ze dan denken te krijgen op enigszins positieve afloop? Nog niet bevestigd ook uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 16-05-2022 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
NiGeLaToR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:27:
@D-dark blijkbaar is Zweden iets te positief over de PKK en levert het geen Koerden uit aan Turkije.
Dat is waar ze het op gooien. De meest simpele reden om te protesteren.
Maar niet van dien aard of impact dat er niet uittekomen valt.
Zweden is ver weg zat dat het niet direct een bedreiging voor Turkije is. Enige steun is meer symbolisch dan reëel in de praktijk.

puur een ruilmiddel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 20:21
MikeyMan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:47:
[...]

Welke zekerheid ze dan denken te krijgen op enigszins positieve afloop? Nog niet bevestigd ook uiteraard.
Geen denk ik. Maar als ze zonder water, eten en ammo zitten dan wordt het tijd om te vertrekken.

Als ze het kunnen navertellen hebben ze geluk denk ik.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Ze zijn in Novoazovsk aangekomen, meldt Guardian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MikeyMan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:47:
[...]

Turkije speelt een rol in het verhaal begrijp ik, wellicht is er borgstelling geregeld om een massamoord in slowmotion te voorkomen.

Edit: twijfel alom:

[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-05-2022 23:00 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:00

bloody

0.000 KB!!

Mooi, wat realiteitszin op de russische tv. Wat een b*tch is die vrouwelijke presentator trouwens zeg..

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Interessant stukje over de C&C aanpak (onbevestigde bronnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bloody schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:03:
Mooi, wat realiteitszin op de russische tv. Wat een b*tch is die vrouwelijke presentator trouwens zeg..

[Twitter]
Русский мир noemen ze dat geloof ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 20:21
TheekAzzaBreek schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:10:
Interessant stukje over de C&C aanpak (onbevestigde bronnen).
Er was nog iemand die op het laatst zo fanatiek bezig was met oorlog voeren en alle adviezen van al zijn generaals overboord gooide. Die maakte het daarna niet lang meer, en dat was Adolf Hitler.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
asing schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:19:
[...]

Er was nog iemand die op het laatst zo fanatiek bezig was met oorlog voeren en alle adviezen van al zijn generaals overboord gooide. Die maakte het daarna niet lang meer, en dat was Adolf Hitler.
Die associatie had ik ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[Twitter: https://twitter.com/canadianukrain1/status/1526312043774623749?s=21&t=JEqsi3ZI1qs6HLkjqeJSTg]

[Twitter: https://twitter.com/canadianukrain1/status/1526312045360078849?s=21&t=JEqsi3ZI1qs6HLkjqeJSTg]

Onbevestigd, dit account blijft je verrassen maar kan ook op veel scepsis rekenen.

Azovstal gevechten worden beindigd en Zelensky zinspeelt op gevangenruil, expliciet voor de gewonden, maar impliciet voor de rest. We zullen zien.

[ Voor 30% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-05-2022 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online

[Twitter]
Dappere man.

En weet die (stylized to the task) bitch toch het zwijgen op te leggen. :)
Hoop dat we nog van hem horen. Wat realisme in de russische discussie is goed voor iedereen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
Interessant artikel over dat het werven van soldaten in Tsjetsjenen door Rusland gestopt zou zijn.

Disclaimer..Weet niet in hoeverre de bron correct is.

Google translate (stukje naar onderen scrollen):
https://idel--ural-org.tr...r_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp

Orginele bron:
https://idel-ural.org/arc...kazatsya-plohoj-novostyu/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:27:
[Embed]

[Embed]

Onbevestigd, dit account blijft je verrassen maar kan ook op veel scepsis rekenen.
Bevestigd, komt van Zelensky zelf af.

Het is nog even wachten op de vertalingen van de video beelden.

Ik lees ook dat 53 gewonden naar Novoazovsk zijn gebracht.

En nog zo'n 211, zijn geëvacueerd door een humanitaire corridor naar Oekraïne Russich gebied en naar Oekraine zouden moeten komen, in ruil voor Russische gevangenen.

https://t.me/nexta_live/28534

[ Voor 8% gewijzigd door sugarlevi01 op 16-05-2022 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 17:47
Oekraïense soldaten die aan het trainen zijn met de door Nederland geleverde YPR-765. Zo te zien zijn dat best stevige apparaten!

https://www.reddit.com/r/...raining_with_newlyarrived

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchy007 op 16-05-2022 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@sugarlevi01 thanks, had m’n post aangepast.

Worden spannende dagen. Ias dat er nog zo’n 2.000 niet gewonde troepen zijn, dat is nog een fors aantal. Taaie bunkers, met nog taaiere mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
Dutchy007 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:39:
Oekraïense soldaten die aan het trainen zijn met de door Nederland geleverde YPR-765. Zo te zien zijn dat best stevige apparaten!

https://www.reddit.com/r/...raining_with_newlyarrived
Wel een leuke quote daar onder :D

"Finally my tax money being used in a proper way".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Mythbusters vraag: als je hard genoeg over een landmijn rijdt ontploft ie dan pas als je erover heen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard

[Twitter]
Inderdaad zeg, gadverdamme wat een naar mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:39:
@sugarlevi01 thanks, had m’n post aangepast.

Worden spannende dagen. Ias dat er nog zo’n 2.000 niet gewonde troepen zijn, dat is nog een fors aantal. Taaie bunkers, met nog taaiere mensen.
Die 211, moeten nog uitgewisseld worden trouwens.
Ze hopen de rest ook nog te kunnen evacueren. Maar spannend wordt het wel inderdaad.

Zal al schelen voor de achterblijvers, als de zieken, gewonden en/of mensen die niet meer willen, weg zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:15
Dit is gescript en komt recht uit het Kremlin.

Samen met de milde woorden van Poetin over de NAVO-uitbreiding, de deal over Avozstal en het uitblijven van algemene mobilisatie op 9 mei lijkt het er toch echt op dat Rusland een uitweg zoekt.

Een deal waarbij ze tenmiste de Donbass, landbrug en Krim kunnen behouden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:49:
Van die opslag is niet veel over:
https://nitter.net/UAWeapons/status/1526274124523397120#m

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:52:
[...]

Samen met de milde woorden van Poetin over de NAVO-uitbreiding, de deal over Avozstal en het uitblijven van algemene mobilisatie op 9 mei lijkt het er toch echt op dat Rusland een uitweg zoekt.

Een deal waarbij ze tenmiste de Donbass, landbrug en Krim kunnen behouden.
Ja, kan. Of witte raaf. We zullen het zien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 20:12

Qwerty-273

Meukposter

hoevenpe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:52:
Gescript in de zin dat hij tijd krijgt om in dit programma een bepaald zegje te doen. Dat zeker. Het is dan ook geen live uitzending, en zal eerst door een censuur / propaganda redactie heen moeten.

Maar de man zelf is gewoon al heel lang een criticus van de Russische legerleiding. Heeft zelf gediend in het leger, en is al heel lang journalist. Een artikel van zijn hand uit begin 2015 over Zuid-Oost Oekraïne: https://russiandefpolicy....e-third-world-war-begins/
How does the war in the south-east present itself from the point of view of military art? Essentially, two Soviet armies are fighting. One is a 1991 model (it is the armed forces of Ukraine), the other is a somewhat modernized version of the same Soviet army — better trained in an operational-tactical sense, manned by more competent specialists, and commanded better.
But from the point of view of military art, the armed confrontation in the south-east is all just a somewhat modernized variant of World War II in its final stage. Neither this nor that side has identified new weapons and military equipment or new techniques and methods of conducting armed warfare.
Unfortunately, the modern Russian Army is still less than qualitatively different from its Soviet predecessor of the 1991 model. And there is not very much of the latest weaponry, meeting the highest demands of the XXI century, in it.
The Black Sea Fleet today, to our great regret, is a branch of the Central Naval Museum. On the ships of the BSF it would be possible to study the history of Soviet shipbuilding in the 1960-1970s.
A fully legitimate question arises: what did you do the last 20 years? This period in the life of the Russian Armed Forces awaits its impartial historian. Still one can say the following concisely. All force in the 1990s and 2000s, maybe, went into continuous organizational-staffing measures. Meaning: form, then disband the very same, then restore it, disband it again, but incidentally with the aims exclusively of optimizing and improving the organizational structure, zeroize military science and education, cut military academies to the root under the well-meaning pretext of relocating them, scatter valuable cadres in the course of continuous cuts and reformations. Just two words — “reform” and “optimization” — in their harmful effect on the life of the Armed Forces are comparable, perhaps, only with the consequences of delivering a series of MRAUs (massed missile-air strikes).

Perhaps, if we look at the matter critically, nothing qualitatively new was created (in any case this is debatable). We have essentially marked time for more than 20 years, while other countries have made a breakthrough in military affairs. If any positive trend has been noted, then it is only with the arrival of Sergey Shoygu in the Ministry of Defense.
Of course, all the above described and enumerated is no more than speculation, fantasies, and hypotheses.

But there can be only one exit from the Ukrainian crisis — under no circumstances should the Russian Federation Armed Forces be allowed to be dragged into the conflict in the south-east. Our country, the army and navy, needs to note objectively that we are still not ready for large-scale armed confrontation employing only conventional weapons. If you sort out all the criteria of the state’s readiness for war (Armed Forces training, preparation of the country’s economy, the preparation of the country’s territory to support the RF Armed Forces, preparing the population for defense), then most of them have very substantial problems.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:12
Qwerty-273 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 00:18:
[...]
One is a 1991 model (it is the armed forces of Ukraine),
Die is wel heel erg aged like milk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
https://www-dr-dk.transla...r?_x_tr_sl=da&_x_tr_tl=en

Enkele weken tot rusland de mogelijkheid tot offensieve aanvallen verliest, tot 1/3e van al hun troepen die ze daar hadden uitgeschakeld.

ZOnder snelle en grootte versterkingen langs russische kant kan dus de oorlog teruggaan naar de 2014-2022 stellingen oorlog. De vraag is dan kan oekraine zelf in de aanval beginnen gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Next level trolling als het waar is en een strategisch bizarre ontwikkeling:
Ukraine update: Someone managed to cross the Siverskyi Donets River, but it's not Russia

The bridge at Staryi Saltiv is incredibly long, over a kilometer and a half, because the river there is not a river but a lake—a reservoir held back by a large hydroelectric dam. So of all the places that Ukraine might cross, at first glance this would seem among the least likely. However, from the moment Ukraine maneuvered around other villages and shocked Russian forces by capturing Staryi Saltiv, Ukraine began an artillery bombardment of the area directly along the eastern end of that bridge. It certainly seemed that they had some interest in what was going on across the river.

Now there are reports that Ukraine has sufficiently repaired the lengthy bridge to move forces across and establish a bridgehead on the eastern bank. There are even reports that Ukraine has moved out from that location to capture two nearby villages. None of this has officially been confirmed by the Ukrainian Ministry of Defense. However, it is coming from some of the reliable sources that first reported the Ukrainian advance on Ternova last week. There are other, even less confirmed reports that Ukraine may have crossed the river at another point further north, using a pontoon bridge. Take both of these reports with a good dash of salt, but since there are Russian Telegram messages complaining about the Ukrainian forces on “their” side of the river, maybe not that much salt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dat het Russische leger (te) top-down georganiseerd is wisten we wel, maar dit is wel heel opmerkelijk:
Putin involved in war ‘at level of colonel or brigadier’, say western sources

Vladimir Putin has become so personally involved in the Ukraine war that he is making operational and tactical decisions “at the level of a colonel or brigadier”, according to western military sources.

The Russian president is helping determine the movement of forces in the Donbas, they added, where last week the invaders suffered a bloody defeat as they tried on multiple occasions to cross a strategic river in the east of Ukraine.

The sources added that Putin is still working closely with Gen Valery Gerasimov, the commander of the Russian armed forces, in contrast to claims made by Ukraine last week that the military chief had been sidelined.

“We think Putin and Gerasimov are involved in tactical decision making at a level we would normally expect to be taken by a colonel or a brigadier,” the military source said, referring to the ongoing battle in the east of Ukraine.
Bron: https://www.theguardian.c...raine-war-western-sources

Iets te veel micro-management, anyone?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2022 05:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:35
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 05:27:
Dat het Russische leger (te) top-down georganiseerd is wisten we wel, maar dit is wel heel opmerkelijk:

[...]

Bron: https://www.theguardian.c...raine-war-western-sources

Iets te veel micro-management, anyone?
Deed er ook eentje in de jaren 40 van vorige eeuw.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Arator schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 05:49:
[...]

Deed er ook eentje in de jaren 40 van vorige eeuw.
En die deed dat zo slecht (vooral aan het eind van de oorlog) dat het alleen maar hielp om de oorlog sneller te beeindigen. Hoe gefrustrererder hij werd hoe slechter de beslissingen.

Zal hier niet echt anders verlopen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:44

Yucon

*broem*

De_Bastaard schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:49:
[...]

Inderdaad zeg, gadverdamme wat een naar mens.
Ze is hier anders nog behoorlijk mild voor haar doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
k995 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 00:36:
https://www-dr-dk.transla...r?_x_tr_sl=da&_x_tr_tl=en

Enkele weken tot rusland de mogelijkheid tot offensieve aanvallen verliest, tot 1/3e van al hun troepen die ze daar hadden uitgeschakeld.

ZOnder snelle en grootte versterkingen langs russische kant kan dus de oorlog teruggaan naar de 2014-2022 stellingen oorlog. De vraag is dan kan oekraine zelf in de aanval beginnen gaan?
Eind dit jaar heeft UA de Krim terug 8-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:44
De_Bastaard schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:46:
[...]

Eind dit jaar heeft UA de Krim terug 8-)
Zonder nog veel meer externe hulp voor Oekraïne zou ik er niet op rekenen. Ik ben maar een armchair general, maar aan de hand van wat ik gezien heb is de Krim vrij makkelijk te verdedigen omdat er nauwelijks een connectie is met het vaste land. Voor zover ik weet heeft Oekraïne momenteel geen marine en een beperkte luchtmacht en hebben ze dus geen mogelijkheid om de Krim effectief aan te vallen. Het beste wat ze kunnen doen is de brug naar Rusland opblazen en de watertoevoer naar de Krim opnieuw in handen krijgen en afsluiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:27:
[Embed]

[Embed]

[Embed]

Azovstal gevechten worden beindigd en Zelensky zinspeelt op gevangenruil, expliciet voor de gewonden, maar impliciet voor de rest. We zullen zien.
NU.nl noemt het een nederlaag voor Oekraine.
Op militair vlak misschien wel ja. Ligt eraan wat de 'mission' was. Als de missie was: houd zo lang mogelijk vol, zelfopoffering, om tijd te winnen voor de rest van het land... dan is het geen nederlaag.

En wederom toont Zelensky zich de betere van Rusland: 'we need our heroes alive'.
Geen militairen opofferen alsof het voorwerpen zijn, maar waarde hechten aan je manschappen.

Als ze in leven blijven en terug kunnen naar UA dan is het een overwinning, en geen nederlaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
ErikT738 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:05:Het beste wat ze kunnen doen is de brug naar Rusland opblazen en de watertoevoer naar de Krim opnieuw in handen krijgen en afsluiten.
Los van de vraag of Oekraïne het terug moet willen hebben: er wonen alleen nog maar etnische Russen, die onderwerpen zal de nodige kopzorgen geven. Eerder een last dan een lust, wisselgeld bij een onvermijdelijke deal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

_Eend_ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:20:
[...]
Novoazovsk ligt +/- 35 km ten oosten van Mariupol, en dus in Russisch gebied. Ik had liever gezien dat ze aan het Rode Kruis zouden worden overgedragen.
Zonder een neutrale partij als het Rode Kruis verwacht ik dat er een verhaal komt als "de Azov strijders grepen wapens van Russische soldaten en zijn toen allemaal doodgeschoten", de Russen hebben een reputatie daarin. Vraag dat maar aan de Polen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:40:
[...]

Zonder een neutrale partij als het Rode Kruis verwacht ik dat er een verhaal komt als "de Azov strijders grepen wapens van Russische soldaten en zijn toen allemaal doodgeschoten", de Russen hebben een reputatie daarin. Vraag dat maar aan de Polen.
de meesten zijn zwaargewond dus die zijn 'toevallig' allemaal net overleden op de operatietafel. Kan ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:42:
de meesten zijn zwaargewond dus die zijn 'toevallig' allemaal net overleden op de operatietafel. Kan ook nog.
Rusland heeft weinig te winnen met vermoorden van deze soldaten: dan blijft de rest in Avozstal vechten en zijn onvermijdelijke onderhandelingen later defacto onmogelijk.

De geluiden in de russische talkshow zijn een teken aan de wand, men beseft dat behouden wat men nu heeft al lastig genoeg gaat zijn. Mariupol is het laatste verzet aan de kust, die troepen ruilen tegen eigen krijgsgevangenen levert ze een aaneengesloten gebied op wat straks 'Russisch' kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:32
Nog steeds tegenstrijdige berichten over Azovstal.
8:44
It's not over in Mariupol yet - Ukrainian officer
Oleksandr Danylyuk, a former Ukrainian national security chief and finance minister, currently serving as an officer in the Ukrainian army, has been talking to BBC Radio 4's Today programme about the situation at the steelworks.

He won’t say exactly how many remain at the plant, but says there are many more left there, some of them wounded.

"It's a relief, but it's not the end."

Their main mission is completed and their lives need to be saved, he says.

Russia controls Mariupol but they don't control the steel plant, though the strategic importance of the plant is minimal at this stage, he adds, so it's rather symbolic for Russia to take full control of the city.

"But that symbolic action will cost them a lot of lives."

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

hoevenpe schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:38:
[...]

Los van de vraag of Oekraïne het terug moet willen hebben: er wonen alleen nog maar etnische Russen, die onderwerpen zal de nodige kopzorgen geven. Eerder een last dan een lust, wisselgeld bij een onvermijdelijke deal.
Ik heb begrepen dat die etnische russen die daar heen zijn verhuisd na de annexatie van de Krim in rap tempo hun woningen te koop aan het zetten zijn en hun gezinnen alvast terug sturen naar rusland.

Het lijkt erop alsof die niet gaan afwachten wat er gaat gebeuren met de Krim en het verkrijgen van de controle op de Krim door Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Die zijn er snel genoeg weer uit te treiteren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:33

Auredium

Informaticus Chaoticus

Mariupol ging altijd al vallen. De ligging van de plaats en de snelheid van de initiële eerste dagen aan het begin van de oorlog isoleerde de stad vrij snel. Het was de Russische overwinning die altijd al in het verschiet lag. Met de omsingeling van Azovstal waarbij zelfs veel divisies werden terug getrokken (omdat ze niet meer nodig waren) was het duidelijk dat deze dag ging komen. Ik moet zien of de ruil goed gaat vooral omdat Poetin het narratief had dat juist die strijders symbool stonden voor een belangrijk punt van de invasie.

Vooruit kijkend is nu de vraag; zijn er nog veel van dit soort overwinningen op komst voor Rusland. Kijkend naar de kaart en de situatie in het veld zeg ik 'nee'. Ik vermoed dat dit de laatste vreugdekreet is van Russische kant. Ik zeg niet dat Oekraïne makkelijk de Russen zal terug dringen. Dit is iets wat nog zeker een jaar kan duren en zelfs jaren als Rusland dit economisch vol kon houden. Maar ik verwacht wel dat vanaf nu het gedaan is met merkbaar Russische zegens en ze nu vooral een hele reeks kleine en middelgrote nederlagen op het slagveld gaan krijgen. Uiteindelijk zullen ze hierdoor gedwongen worden zich terug te trekken.

We moeten ons ook niet blind staren op deze oorlog. Er is iets veel belangrijkers bezig in de wereld. Enorm voedseltekort op de wereld. Niet alleen door de oorlog in Oekraïne maar omdat de hoeveelheid beschikbare landbouwgrond aan het krimpen is. Enorme droogte en overstromingen. India wat zich genoodzaakt ziet de export van zijn Tarwe te verbieden. Ik denk dat als wij in 2030 terug kijken naar deze tijd we dat met nostalgie doen. Deze situatie wordt erger, de vluchtelingenstromen zullen aanzwellen en regionale conflicten en burgeroorlogen zullen toenemen als de voedselbronnen schaarser worden.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:07:
[...]

Op militair vlak misschien wel ja. Ligt eraan wat de 'mission' was. Als de missie was: houd zo lang mogelijk vol, zelfopoffering, om tijd te winnen voor de rest van het land... dan is het geen nederlaag.

En wederom toont Zelensky zich de betere van Rusland: 'we need our heroes alive'.
Geen militairen opofferen alsof het voorwerpen zijn, maar waarde hechten aan je manschappen.

Als ze in leven blijven en terug kunnen naar UA dan is het een overwinning, en geen nederlaag.
Zeer vreemd. De nederlaag was al na enkele dagen toen ze omsingeld waren en we 101 keer te horen kregen dat Azovstal vandaag of morgen zou vallen. Het is nog steeds niet gevallen, maar er is nu geen reden meer om de aandacht van Rusland daar af te laten leiden.

Maargoed, het is een perceptiekwestie. Laten we het erop houden dat wij en velen met ons een andere perceptie hebben bij de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:07:
[...]

Terugtrekken = verliezen, aldus Nu.nl. Het heeft langer geduurd dan ik had verwacht eigenlijk. Zelensky had al eerder gezegd dat ze hun uiterste best gingen doen om die mensen daar weg te krijgen en dat is nu eindelijk gelukt. Ze hebben hun ding gedaan en kunnen maar zoveel Russische eenheden aan zich binden dat hun rol min of meer uitgespeeld was.

Het gelinkte artikeltje is van afgelopen zaterdag, maar ik kan me herinneren dat Zelensky dit al eerder heeft gezegd, maar een artikel daarover kan ik op het moment even niet vinden

[ Voor 8% gewijzigd door _Eend_ op 17-05-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:44
hoevenpe schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:55:
[...]

Rusland heeft weinig te winnen met vermoorden van deze soldaten: dan blijft de rest in Avozstal vechten en zijn onvermijdelijke onderhandelingen later defacto onmogelijk.

De geluiden in de russische talkshow zijn een teken aan de wand, men beseft dat behouden wat men nu heeft al lastig genoeg gaat zijn. Mariupol is het laatste verzet aan de kust, die troepen ruilen tegen eigen krijgsgevangenen levert ze een aaneengesloten gebied op wat straks 'Russisch' kan worden.
Leuk dat Rusland daar genoegen mee neemt natuurlijk, maar ik geloof niet dat Oekraïne de kust op zou willen geven en ben bang dat de oorlog nog wel even voort zal duren. Ik ben ook benieuwd of Oekraïne nog even veel westerse steun zal ontvangen als zij uiteindelijk het offensief voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 19:50
_Eend_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Terugtrekken = verliezen, aldus Nu.nl. Het heeft langer geduurd dan ik had verwacht eigenlijk. Zelensky had al eerder gezegd dat ze hun uiterste best gingen doen om die mensen daar weg te krijgen en dat is nu eindelijk gelukt. Ze hebben hun ding gedaan en kunnen maar zoveel Russische eenheden aan zich binden dat hun rol min of meer uitgespeeld was.

Het gelinkte artikeltje is van afgelopen zaterdag, maar ik kan me herinneren dat Zelensky dit al eerder heeft gezegd, maar een artikel daarover kan ik op het moment even niet vinden
Dat heeft ie inderdaad al weken eerder gezegd. En natuurlijk is het verliezen, maar na omsingelen het nog maanden volhouden ondanks dat er heel veel BTGs omheen stonden is al een overwinning. Het terugtrekken daar is dus inderdaad een nederlaag voor die plek, maar ze hebben daar wel heel veel troepen vast gehouden die anders ergens anders hadden kunnen vechten.
En heel eerlijk gezegd heeft Oekraine natuurlijk al een paar schepen geraakt waardoor de haven voorlopig niet effectief gebruikt kan worden. Ik ben alleen benieuwd wat er met de niet gewonden gebeurt. Want als die daar blijven is er alsnog niet veel verandert.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
Auredium schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:04:

We moeten ons ook niet blind staren op deze oorlog. Er is iets veel belangrijkers bezig in de wereld. Enorm voedseltekort op de wereld. Niet alleen door de oorlog in Oekraïne maar omdat de hoeveelheid beschikbare landbouwgrond aan het krimpen is. Enorme droogte en overstromingen. India wat zich genoodzaakt ziet de export van zijn Tarwe te verbieden. Ik denk dat als wij in 2030 terug kijken naar deze tijd we dat met nostalgie doen. Deze situatie wordt erger, de vluchtelingenstromen zullen aanzwellen en regionale conflicten en burgeroorlogen zullen toenemen als de voedselbronnen schaarser worden.
En daarom moeten we bijvoorbeeld in Nederland veel meer gaan verbouwen. Dat de grond hier niet geschikt is pertinent niet waar. Wij in de westerse landen moeten zorgen dat we een stuk meer zelf voorzienend zijn.

Weet je hoe jouw stukje biefstuk of varkensvlees in de supermarkt komt? Die gaat hier in het noorden op transport naar Italie om daar geslacht te worden. Vervolgens komt het daarna in pakjes terug zodat de AH e.d. het kunnen verkopen..

Ik vind dat export goed is. Maar zorg eerst maar voor jezelf dat je voedselproductie (en andere basisbehoeften) in je land goed geregeld is.

[ Voor 31% gewijzigd door Jelmer93 op 17-05-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 19:50
ErikT738 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:39:
[...]

Leuk dat Rusland daar genoegen mee neemt natuurlijk, maar ik geloof niet dat Oekraïne de kust op zou willen geven en ben bang dat de oorlog nog wel even voort zal duren. Ik ben ook benieuwd of Oekraïne nog even veel westerse steun zal ontvangen als zij uiteindelijk het offensief voeren.
Het is heel simpel, er is momenteel maar 1 echt gevaarlijke vijand, en Oekraine is druk bezig die vijand te minimaliseren. De kosten van wat we er heen sturen is nog geen fractie van de kosten als rusland zou groeien en andere landen aan zou vallen. Die steun blijft voorlopig dus nog wel even doorgaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:30
Er zit voor héél veel geld aan grondstoffen onder de wateren van de Krim. Alleen daarom al denk ik dat Rusland het wil houden, de mensen boeit ze niets, en dat Oekraïne het terug wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

TheBrut3 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Er zit voor héél veel geld aan grondstoffen onder de wateren van de Krim. Alleen daarom al denk ik dat Rusland het wil houden, de mensen boeit ze niets, en dat Oekraïne het terug wil hebben.
Vergeet Sebastopol niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Jelmer93 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:42:
[...]

En daarom moeten we bijvoorbeeld in Nederland veel meer gaan verbouwen. Dat de grond hier niet geschikt is pertinent niet waar. Wij in de westerse landen moeten zorgen dat we een stuk meer zelf voorzienend zijn.

Weet je hoe jouw stukje biefstuk of varkensvlees in de supermarkt komt? Die gaat hier in het noorden op transport naar Italie om daar geslacht te worden. Vervolgens komt het daarna in pakjes terug zodat de AH e.d. het kunnen verkopen..

Ik vind dat export goed is. Maar zorg eerst maar voor jezelf dat je voedselproductie (en andere basisbehoeften) in je land goed geregeld is.
Helaas, er wordt nu kostbare landbouwgrond opgegeven om zonneweide's aan te leggen met zonnepanelen.

Ik zou persoonlijk liever zien dat we daken van gebouwen vol leggen met panelen en daar geen landbouwgrond voor op geven.

Ik zal het wel verkeerd zien :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Jelmer93 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:42:
[...]

Nederland exporteert meer voedsel dan dat het importeert (en de import is zaken zoals kruiden, exotisch fruit of soya).

De wereldproduceert meer dan genoeg voedsel trouwens, genoeg voor 10-11 mijard mensen en de productie is enkel gestegen tov 5 jaar geleden, echter verspilling en om economische redenen gooien we veel weg.
Pagina: 1 ... 208 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: