Rusland zonder Putin is een onbekende situatie. Ik merk dat er een verschil is in het westen hoe er tegen Putin aangekeken wordt.
Even heel erg versimpelend:
- This man can not stay in power, versus
- We moeten denken aan de legitieme veiligheidsvragen van Rusland / We mogen Putin niet vernederen / Dit is geen genocide / we moeten Putin een uitweg bieden "to save his face"
Grofweg kan je in dat laatste behoudzucht (men zal het liever behoedzaamheid noemen denk ik). De redenen daarachter zullen niet allemaal even fraai zijn.
[...]
Huh? Niemand heeft het over 'mogen' gebruiken, het gaat om dat ze het mogelijk gaan gebruiken,
Mogen als in "mogen op basis van hun eigen doctrine".
En dus? Ga jij naar Putin toe om te vertellen dat wat hij doet wel erg flauw is? Het gaat er niet om of het al dan niet flauw is, het gaat erom dat er een goede kans is dat hij zoiets doet.
Of iets flauw is of niet is niet een primaire factor inderdaad. Misschien had ik dat explicieter moeten maken, maar ik gaf aan dat het westen dat nooit als geldige reden zou moeten accepteren vanwege precendentwerking. Daarbij bedoel ik ook dat welke doctrine je ook ontwerpt, de acceptatie daarvan afhangt van de internationale gemeenschap. Neem India. Voor India zal nucleaire wapens ongepast zijn bij een oorlog rond de Krim. Men zal eerder begrip hebben voor het gebruik daarvan wanneer de NAVO Moskou binnen wandelt.
Dus: ook al kan je van alles in je doctrine opschrijven, in de praktijk heb je niet zoveel vrijheid.
En zoals wat andere ook hierboven zeggen: We kunnen wel heel makkelijk hopen dat Oekraïne de Russische troepen eruit trappen, maar een offensieve oorlog tegen een ingegraven Rusland gaat ook puur conventioneel een hele dure bezigheid worden voor Oekraïne. En vooralsnog is het meer proberen voor Oekraïne om niet teveel extra land te verliezen (en ja op andere plaatsen nemen ze wel weer grond terug, maar het is nog zeker niet zo dat ze de Russen overal aan het terugdrijven zijn).
Klopt hoor, ik hoop niet dat ik die indruk ooit gewekt heb. Dat is wat @
polthemol ook aangeeft, maar waar ik vraagtekens bij heb, want ik zie hier af en toe een enthousiaste post maar volgens mij is de teneur niet dat een offensief een walk in the park is. Zoals @
NiGeLaToR ook helder maakt, Oekraïne is nu vooral bezig de vijand te verzwakken. Het lijkt erop dat ze daar succesvol in zijn. Uiteraard zijn rivieren en steden voor Oekraïne ook een probleem. De optimistische insteek moet je mijns inziens dan ook hebben voor de lange termijn. De processen die nu in gang zijn gezet gaan over tijd culmineren.
Wanneer je artillerie een betere range en precisie heeft en wanneer je dat combineert met superieure intel gaat de verdedigende partij zijn voordeel minder goed uit kunnen buiten. Het Russische leger heeft te maken met een negatieve dynamiek. Vanuit de leunstoel geloof ik dat moreel een grote rol zal spelen, groter dan de pessimisten denken. Het is nogal een verschil of je je wapens draagt omdat je een appartementje kan krijgen als je het er levend van afbrengt, of dat je met een existentiële drive het gevecht aangaat. In elk van die Russische koppies zit een wedkantoor.