De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 206 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.369 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:32:
[...]

Heb de Oekraïense legerleiding dit conflict nog niet op grote misstappen kunnen betrappen, dus het zal wel een combinatie van beide factoren zijn.
In de Kherson omgeving zijn ze momenteel nieuwe tank crews aan het trainen op de Tsjechische T72M1 en T72M1R.
Vermoed dat ze voor een grotere push op het afronden van die training wachten en de aankomst van de nieuwe artillerie.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

bulle bas schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:45:
[...]

+1 voor de onderbouwde post. Ik ben het met delen eens.
Ik licht deze uit, omdat het belangrijk is te onderkennen dat Rusland normaal gesproken niet meer kan winnen. Het heeft niet de infrastructuur en capaciteit die nodig is voor mobilisatie. Men is al te laat.
Dat is eigenlijk al een fatale uitkomst voor Putin. De taart is nu stukken kleiner geworden. Dat betekent dat er minder gegeten kan worden. Hier gaan mensen niet blij mee zijn.
De dictator die het niet meer kan waarmaken moet erg op zijn hoede zijn. Dat Putin nu praktisch alles in de hete oven van de oorlog schuift laat zien hoe zeer zijn lot verbonden is met deze oorlog. De federatie wordt met geweld bijeengehouden.

Het probleem van sommigen in het Westen is dat men bang is dat Oekraïne wint. Het is de enige moreel juiste uitkomst. Ik ben dan ook erg blij met de inzet van de VS in dezen. Als het aan Europa lag was Oekraïne al verloren.

Dus
1. Het spel voor Putin is over, het is een kwestie van tijd.
2. Soevereiniteit van Oekraïne maakt moreel dat het moet winnen.

Een denkfout m.i. is om dan, zoals jouw bron doet, om weer redenen te bedenken waarom Rusland (!) kernwapens zou mogen gaan gebruiken. Mocht het Kremlin dat nodig achten, dan had men de doctrine ook wel kunnen aanpassen. Daarnaast is het erg flauw om een gebied in te rennen, te claimen dat het van jou is en vervolgens degene die dat betwist als agressor bestempelen. Het is een creatief idee wat op de woningmarkt heel wat starters als muziek in de oren zou klinken, maar niemand kan dit serieus nemen. Waar de grenzen van Oekraïne lopen is genoegzaam gedocumenteerd. Referenda en groene mannetjes zijn allemaal trucjes van een sjacheraar die op de rommelmarkt spullen in zijn zak aan het stoppen. Als het westen serieus genomen wil worden zal zij dit nooit mogen toestaan.

Wat het Kremlin allemaal bedenkt is niet relevant voor wie een eigen plan heeft. Dat heeft het VS+VK+UA gelukkig in ieder geval. En dat behelst het gehele grondgebied van Oekraïne. Oost-Europa was al van meet af aan bij de les. Wat Duitsland en Frankrijk aan het uitspoken zijn weet ik niet, maar ze zijn gelukkig vrij irrelevant.

Daarbij: ik heb eerder betoogt dat kernwapens hooguit een functie hebben als afschrikking in een verdedigende functie. Dat Rusland straks aan de grond zit en zelfs de reserves aan het doorjagen is in een offensieve setting is inderdaad niet in het voordeel van Rusland, sterker nog: men ondergraaft haar eigen defensie. De doctrine lijkt me ontworpen voor het geval een agressor (lees: de VS) een invasie zou organiseren in Rusland. De situatie waarbij grondgebied wordt ingepikt in een offensieve setting lijkt me niet beoogd bij deze doctrine.
En wat dan nog: wij beoordelen het handelen van Rusland naar internationaal recht, de toetsing aan arbitraire regels van wat eerder als een maffiose bende verstaan kan worden heeft geen enkele functie.

En in dat licht heeft de VS aangegeven:
- alle claims van Rusland te verwerpen; en
- dat WMD's een response in kind vragen van de NATO.

Maw, het is een theoretische exercitie, want wij staan Putin de optie van WMDs niet toe. En dat is de enige juist instelling: wij stellen grenzen. Dat is een houding die Europa wezensvreemd is, maar goddank doen de Amerikanen mee. En, met alle fouten die men gemaakt heeft, die weten wel hoe je macht gebruikt.

Rusland != Kremlin != Putin. Die indruk hadden we natuurlijk wel, maar zodra er hommeles is lopen die drie zaken niet meer in het zelfde ritme. We horen nu al dat op het oorlogsveld bevelen niet meer worden opgevolgd.
Europa is lui geworden tijdens onze vrede.
We zijn gewend om er over te praten, maar dat kan niet altijd, zo blijkt ook nu weer.
Maar dat zit niet meer in het DNA van onze leiders; die zijn gewend om te praten in Brussel over alles.
Dat verklaart ook de clash tussen west-Europa en bijv. Polen/Hongarije over politieke correctheid en rechtstaat: er is voor oost-Europa eigenlijk niets om over te praten want zo is vermoedelijk hun cultuur en daar valt niet over te praten. Hier in west-Europa hebben we de luxe aangekweekt dat er altijd een compromis te vinden is. Er is nooit een moment dat een de partijen zegt 'stop, hier valt niet over te praten'.
Maar dat was met Polen/Hongarije wel zo, en met Rusland in de overtreffende trap.

En als Rusland dan Oekraine binnenvalt blijven we schaapachtig kijken: 'ja maar we dachten dat overal over te praten valt, waarom doe je zo agressief?'.
Inderdaad erg goed van de VS om ons bij de haren te pakken terug de NATO-realiteit in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

YakuzA schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:35:
[...]

In de Kherson omgeving zijn ze momenteel nieuwe tank crews aan het trainen op de Tsjechische T72M1 en T72M1R.
Vermoed dat ze voor een grotere push op het afronden van die training wachten en de aankomst van de nieuwe artillerie.
Ze pakken denk ik eerst het laaghangende fruit. Met de minste risico het meeste resultaat. Het gevolg hiervan is dat er misschien troepen ergens anders vandaan gehaald worden wat dan weer een mogelijk target is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:49:
[...]

Ze pakken denk ik eerst het laaghangende fruit. Met de minste risico het meeste resultaat. Het gevolg hiervan is dat er misschien troepen ergens anders vandaan gehaald worden wat dan weer een mogelijk target is.
1 ding is zeker: Sun Tzu's Art of War is overduidelijk ook vertaald in het Oekraiens.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 19:41
YakuzA schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:35:
[...]

Bij een NATO-manier van vechten hoort enorm veel gebruik van.. logica.

De kosten van materieel + militairen + training = enorm. Elk verlies is dus heel kostbaar en je maakt niet per se de afweging over 'maar ik neem wel een km grond terug' of 'maar hun verlies is groter', maar eerder 'welke zetten geef ik mezelf als ik dit doe en wat kan de andere doen'.

Het is een veel beter georchestreerd schaakspel tussen zowel militaire inzet, beschikbaarheid en gebruik van middelen, de publieke opinie, effect op de vijand en de zetten die beide partijen erna kan zetten. En dat is wat je al 3 maanden ziet: er wordt probleemloos grond opgegeven om Rusland uit te nodigen rivieren over te steken of lange linies te creeeren, simpelweg omdat je de directe confrontatie te kostbaar vindt en daarna met de inmiddels bekende strategie schade toebrengt aan moreel, mankracht en materieel.

Verder: Mijn vermoeden is inmiddels diverse keren bevestigd - Ukraine heeft een tekort aan artillerie en munitie. Ze verzadigen niet en schieten alleen op kostbaarste doelen omdat ze niet anders kunnen. Ze besparen erop. Ze gaan dus pas het offensief in als ze zich dat kunnen permitteren en dat kan zo nog 1-2 maanden duren gezien de training die overal moet doorsijpelen en de ervaring die men moet opdoen met de nieuwe wapens.

Ook wordt er melding gemaakt van problemen met de aanvoer aan Ukrainse zijde, dat is niet alleen aan Rusland voorbehouden. Oa brandstof en munitie lees ik her en der. Dus ook daar zal werk van gemaakt moeten worden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:06
[...]

Heb de Oekraïense legerleiding dit conflict nog niet op grote misstappen kunnen betrappen, dus het zal wel een combinatie van beide factoren zijn.
Houd het maar puur op de laatste. Elke aktie die je momenteel van Oekraine ziet kun je rechtstreeks linken aan het onderbreken van de russische bevoorrading. Aanvallen puur omdat ze land terug willen krijgen zie ik nog nergens.

Ook als je kijkt naar de steden/dorpen die al terug veroverd zijn, meestal is dat omdat de bevoorrading zo slecht is geworden dat de russische troepen weinig meer kunnen, of omdat ze nodig zijn om bevoorradingsroutes te kunnen bestoken.

Gecombineerd met het gebrek aan progressie van rusland bij de Donbass, zorgt dat er voor dat alles daarheen wordt gestuurd. Zoals hier wel vaker is gezegd worden de steden/dorpen dus niet bevrijd omdat rusland er geen focus meer op heeft, het is omdat ze er niets meer kunnen bereiken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:31
teacup schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:42:
[...]

In de VS zien we nu dat de Republikeinen bijna voorop lopen in de steun aan Oekraïne. Ook begrijpelijk want wapens en olie zijn een Republikeinse machtsbasis. Ik denk daarom dat dit te maken heeft met de dynamiek van de binnenlandse politiek in de VS. Het democratische kamp neigt er nu naar om op de rem te trappen. Dit terwijl ze in de beginfase aanjager zijn geweest. Dit speelt mee.
Apart je ziet juist op trump rallies veel support voor putin. Logisch zelfde gebrainwashde domme volk.
Daarnaast is het toch echt een hele rits aan republiekeinen die tegen aid packages stemt. Biljoen aan belastingverlaging voor rijken, geen probleem, paar miljard voor de handhaving van vrede in europa, dat kan echt niet hoor...

https://www.newsweek.com/...ainst-ukraine-aid-1705463

edit: correctie getallen, tnx, seraphin, engels en nederlands door elkaar dan krijg je dat. :)

[ Voor 6% gewijzigd door MrOleo op 16-05-2022 14:00 ]

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Seraphin

Meep?

MrOleo schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:20:
[...]
Triljoen aan belastingverlaging voor rijken, geen probleem, paar biljoen voor de handhaving van vrede in europa, dat kan echt niet hoor...
offtopic:
"Billion" = Miljard = 10^9
"Trillion" = Biljoen = 10^12

Biljard = 10^15
Triljoen = 10^18

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
nst6ldr schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:45:
Zojuist op BNR een nieuwsitem dat iemand in Poetin's inwendige cirkel aangeeft dat Poetin een vorm van (bloed)kanker heeft, en zijn opgezwollen gezicht komt door de behandeling.

@RoD, is dat aannemelijk? Hij heeft een behoorlijk opgezwollen hoofd de laatste tijd, dat wel.
Ik ben geen arts :P Maar als ik een arts was geweest, had ik waarschijnlijk gezegd dat je op basis van foto's geen diagnoses moet stellen.

Hij heeft wel een prednisonkop, maar dat kan allerlei oorzaken hebben.

De originele bron is overigens wel betrouwbaar: Is Putin Sick – Or Are We Meant to Think He Is?

Wmb een goed gebalanceerd artikel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bulle bas schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:45:
[...]
Het probleem van sommigen in het Westen is dat men bang is dat Oekraïne wint.
Wie dan? Even behalve wat randgroeperingen, die heb je altijd.
Een denkfout m.i. is om dan, zoals jouw bron doet, om weer redenen te bedenken waarom Rusland (!) kernwapens zou mogen gaan gebruiken.
Huh? Niemand heeft het over 'mogen' gebruiken, het gaat om dat ze het mogelijk gaan gebruiken,

Net als je volgende punt:
Daarnaast is het erg flauw om een gebied in te rennen, te claimen dat het van jou is en vervolgens degene die dat betwist als agressor bestempelen.
En dus? Ga jij naar Putin toe om te vertellen dat wat hij doet wel erg flauw is? Het gaat er niet om of het al dan niet flauw is, het gaat erom dat er een goede kans is dat hij zoiets doet. En zoals wat andere ook hierboven zeggen: We kunnen wel heel makkelijk hopen dat Oekraïne de Russische troepen eruit trappen, maar een offensieve oorlog tegen een ingegraven Rusland gaat ook puur conventioneel een hele dure bezigheid worden voor Oekraïne. En vooralsnog is het meer proberen voor Oekraïne om niet teveel extra land te verliezen (en ja op andere plaatsen nemen ze wel weer grond terug, maar het is nog zeker niet zo dat ze de Russen overal aan het terugdrijven zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:27:
[...]

Lukt het niet of kijken ze wel uit hun manschappen door dezelfde meatgrinder te halen?
Dat komt toch op ongeveer hetzelfde neer? Ze zullen het niet kunnen doen zonder onacceptabele verliezen te lijden, anders deden ze het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

ze zijn er wel, maar doordat ze in kleine groepjes opereren is het niet "nieuwswaardig" genoeg voor RU om als propaganda/nieuws uit te buiten.

Dat zou best wel eens kunnen veranderen als er grotere veldslagen zouden gaan komen, maar de nadruk op "als" in dit geval.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sissors schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:34:
[...]

Dat komt toch op ongeveer hetzelfde neer? Ze zullen het niet kunnen doen zonder onacceptabele verliezen te lijden, anders deden ze het wel.
Nou, ik vind dat niet hetzelfde.

Als aanvallende partij heb je altijd meer manschappen nodig en lijd je meer verliezen.
Rusland maakt in zo'n geval de keuze om er wel voor te gaan.
Oekraïne doet het slimmer en doet dat niet.

Zegt niet dat het niet zou lukken, maar idd, je moet een afweging maken wat het je waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:36:
[...]

ze zijn er wel, maar doordat ze in kleine groepjes opereren is het niet "nieuwswaardig" genoeg voor RU om als propaganda/nieuws uit te buiten.

Dat zou best wel eens kunnen veranderen als er grotere veldslagen zouden gaan komen, maar de nadruk op "als" in dit geval.
ik heb zelfs het vermoeden dat ze helemaal geen grote aanvallen gaan doen, maar gebruik gaan maken van de verdere range van de nieuwe artillerie. Gewoon stukje bij beetje de boel stuk schieten en alles wat op ze af komt kapot schieten.
Het hoeft niet allemaal op 1 dag.
3-5 tanks per dag en wat losse voertuigen is ook prima. Dag in dag uit.
Dat zie je nu ook.
Ik denk: de enige reden waarom je die tactiek zou willen veranderen is omdat je het zelf niet lang genoeg kan volhouden qua resources.

Uitputtingsslag: tegenstander zodanig bombarderen qua logistiek dat ie op een gegeven moment uit pure ellende terugtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:39:
[...]

ik heb zelfs het vermoeden dat ze helemaal geen grote aanvallen gaan doen, maar gebruik gaan maken van de verdere range van de nieuwe artillerie. Gewoon stukje bij beetje de boel stuk schieten en alles wat op ze af komt kapot schieten.
Dat zie je nu ook.
Ik denk: de enige reden waarom je die tactiek zou willen veranderen is omdat je het zelf niet lang genoeg kan volhouden qua resources.

Uitputtingsslag: tegenstander zodanig bombarderen qua logistiek dat ie op een gegeven moment uit pure ellende terugtrekt.
Dan moeten ze hun eigen steden systematisch in puin gaan schieten. En dat zal ook niet hun plan zijn. Natuurlijk is een stadsgevecht makkelijker voor hun, omdat de bevolking primair aan hun kant zal staan, maar het blijft iets wat problematisch is, en je niet kan doen door alles vanaf 30km afstand met artillerie te bestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Sissors schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:46:
[...]

Dan moeten ze hun eigen steden systematisch in puin gaan schieten. En dat zal ook niet hun plan zijn. Natuurlijk is een stadsgevecht makkelijker voor hun, omdat de bevolking primair aan hun kant zal staan, maar het blijft iets wat problematisch is, en je niet kan doen door alles vanaf 30km afstand met artillerie te bestoken.
Dit: ze gaan Kherson niet frontaal aanvallen, want dan gaat de stad incl inwoners er aan. Hoe ze dat wel gaan doen is de vraag, ik zie bijvoorbeeld wel 'psyops' met folders in het Russische die waarschuwen voor de consequenties als ze blijven en oproepen om lekker naar huis te gaan en zeker niet mee te werken aan de annexatie van de stad en de regio.

Ze horen in Kherson stad dagelijks de gevechten - er is absoluut geen gevoel van 'Rusland heeft gewonnen'.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:39:
[...]

Dat zie je nu ook.

Ligt eraan, 1 mil personeel erbij oproepen doe je ook niet voor de kat zijn viool ;)

Maar inderdaad wat ze tot nu toe doen gaat ze goed af, maar ze zijn gewoon niet overhaast bezig dat betreft pissen ze ijspegels bij UA legerleiding. Iets wat de russen ook enorm irriteert want die zijn ingesteld op massieve veldslagen.. met gelijkwaardig materieel.

Het moet ook enorm erg zijn als Rus aan het front te zitten, je weet dat je geen schuilplek hebt.. en de lend-lease is nog niet eens in "full swing" ..

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:14
De nieuwe nummers zijn er ook weer.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FS3bveiWQAABt36?format=png&name=small

[ Voor 19% gewijzigd door NyceNL op 16-05-2022 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

NiGeLaToR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:48:
[...]

Dit: ze gaan Kherson niet frontaal aanvallen, want dan gaat de stad incl inwoners er aan. Hoe ze dat wel gaan doen is de vraag, ik zie bijvoorbeeld wel 'psyops' met folders in het Russische die waarschuwen voor de consequenties als ze blijven en oproepen om lekker naar huis te gaan en zeker niet mee te werken aan de annexatie van de stad en de regio.

Ze horen in Kherson stad dagelijks de gevechten - er is absoluut geen gevoel van 'Rusland heeft gewonnen'.
Er zijn factoren waardoor ik Oekraïne wel degelijk op hun eigen steden zie schieten:
  • Ze hebben een intrinsieke motivatie om nauwkeurig te schieten, in plaats van de Russen, die willen vooral terreur zaaien. Het Oekraïense leger wil vooral de Russen weg hebben.
  • Ze hebben straks de beschikking over precisie artillerie, waarmee je op afstanden van 30km nog steeds tot op 10m nauwkeurig bent.
Dan is nog steeds niet elke locatie in de stad geschikt, maar pleinen en bijvoorbeeld voetbalvelden/parkjes (als er maar Russisch materieel staat) lijken me dan toch fair game.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-10 11:40

Jebus4life

BE User

nst6ldr schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:45:
Zojuist op BNR een nieuwsitem dat iemand in Poetin's inwendige cirkel aangeeft dat Poetin een vorm van (bloed)kanker heeft, en zijn opgezwollen gezicht komt door de behandeling.

@RoD, is dat aannemelijk? Hij heeft een behoorlijk opgezwollen hoofd de laatste tijd, dat wel.
Als ik het moet geloven heeft Poetin inmiddels zowat elk mogelijke zware ziekte op deze planeet :+

Beetje de Russische Mr. Burns :+

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 21:14

AndereKoekoek

Ping! Pong?

RoD schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Hij heeft wel een prednisonkop, maar dat kan allerlei oorzaken hebben.
Van de McDonald's kan het niet zijn, want die hebben de deuren gesloten daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
dr.lowtune schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:56:
[...]

Er zijn factoren waardoor ik Oekraïne wel degelijk op hun eigen steden zie schieten:
  • Ze hebben een intrinsieke motivatie om nauwkeurig te schieten, in plaats van de Russen, die willen vooral terreur zaaien. Het Oekraïense leger wil vooral de Russen weg hebben.
  • Ze hebben straks de beschikking over precisie artillerie, waarmee je op afstanden van 30km nog steeds tot op 10m nauwkeurig bent.
Dan is nog steeds niet elke locatie in de stad geschikt, maar pleinen en bijvoorbeeld voetbalvelden/parkjes (als er maar Russisch materieel staat) lijken me dan toch fair game.
Klopt! Je ziet ze vaak genoeg op gebouwen met Russen erin schieten of op materieel in bebouwd gebied schieten. Maar waar ik eerder op doel is dat Kherson gewoon een bewoond gebied is en de Russen nu simpelweg naast Ukrainse burgers wonen. Als je ziet dat je op een tank naast een in gebruik zijnde school moet schieten wordt het een andere afweging. Ik reken erop dat Rusland er alles aan gaat doen om zo dicht mogelijk op de bevolking te zitten en deze niet te laten ontsnappen/vluchten.

Lijkt me een ingewikkeld spel - daar waar ze de vijand kunnen aangrijpen zullen ze dat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:30
Denk dat aanvullend daarop het goed is om te blijven realiseren dat we hier achter ons beeldscherm het liefste zouden zien dat het Russische leger "in Rambo stijl" op grote schaal ongenadig aan stukken geschoten zou worden. Deels is het ongeduld hier terecht: de ellende kan beter zo snel mogelijk voorbij zijn; maar er gaat echt nog wat geduld nodig zijn.

Voor een groot gedeelte zijn de trainingen met westerse wapens/artillerie nog niet eens afgerond. We zullen nog enkele weken moeten wachten voordat we bijvoorbeeld de PzH's in actie kunnen gaan zien; en daarna zal het nog een tijdje (weken/maanden) duren voordat de wapens/crews offensief een rol kunnen spelen (qualitatief/quantitatief).

Wat je imho wilt voorkomen is dat je straks een offensief hebt met duur westers materieel bemand door soldaten die die wapens nog nooit in een echt gevecht gebruikt hebben. Ik verwacht dat er eerst wat kleine schermutselingen zullen zijn om ook praktijk gevoel te krijgen met de capabilities van al het aanwezige materieel. Wat dat betreft heeft de legerleiding nog wel wat te doen. Als het NL-leger artillerie in wil zetten is het vrij duidelijk: je neemt een PzH want meer keus is er niet; het UKR-leger zal na moeten denken over zaken als op welk terrein kan ik met de CAESARs terecht en wat is een klusje voor de PzH's en waar kan ik volstaan met oude Sovjet meuk.

De uiteindelijke afweging die gemaakt zal moeten worden is hoe minimaliseer ik de kosten in mensenlevens: te lang wachten geeft de Russen meer tijd voor genocide op de burger bevolking; te snel aanvallen zal gepaard gaan met grotere verliezen van het Ukrainse leger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:23
Jebus4life schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:58:
[...]
Als ik het moet geloven heeft Poetin inmiddels zowat elk mogelijke zware ziekte op deze planeet :+
Dat zal hem in ieder geval toegewenst zijn :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jebus4life schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:58:
[...]

Beetje de Russische Mr. Burns :+
[YouTube: Mr. Burns is Indestructible]
De wel/niet/misschien status van de gezondheid van Putin staat bij mij al een hele tijd in de /ignore list.

Aangezien er toch niemand met betrouwbare info komt en alles gebaseerd blijft op watertrappelende speculaties en geruchten.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Gebanned precies - het is bijna alsof je de calculaties moet maken in Excel om je kansen door een soort risico-calculator te halen.

In tegenstelling tot hoe Rusland lijkt te opereren: kies een doel, stuur er wat op af, als die niet terug komen, rinse, repeat. Dat contrast is extreem in elk opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gebanned schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:59:
[...]
Denk dat aanvullend daarop het goed is om te blijven realiseren dat we hier achter ons beeldscherm het liefste zouden zien dat het Russische leger "in Rambo stijl" op grote schaal ongenadig aan stukken geschoten zou worden. Deels is het ongeduld hier terecht: de ellende kan beter zo snel mogelijk voorbij zijn; maar er gaat echt nog wat geduld nodig zijn.
*knip* we gaan hier niet aan doodsverwensingen beginnen richting Russische burgers

Grappig dat je Rambo neemt, maar eigenlijk is UA dat exact aan het doen! en ik zie eerder parallellen dan iets anders.
Rambo is een 1 persoons moordmachine met goeie training, al dan niet betere wapens, maakt gebruik van het terrein, en past zich snel aan de omstandigheden.

De laatste "drone" filmpjes en de uitleg van de Estlander YouTube kanaal: Arthur Rehi laten zien waarom UA zo goed vergelijkbaar is met Rambo.

Wat deze Artur ook zo goed uitlegt: de pure paniek die men veroorzaakt zoals in de Rambo films is alleen al enorm demoraliserend.. of die granaat gedropt door een drone het wel/niet doet is bijzaak

Zag bv laatst een filmpje van een Russische soldaat, die rijd op een nog rokende tank oid af zit wat te vloeken en tieren wil "vuren" zijn ding weigert .. "f*ck" .. en rijd weer weg (einde filmpje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLWeyb9egLyJxMsNnxVaLu2Ab1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5Elts4c69wcKHG2wBHhO0ik.png?f=user_large
Our warriors. Attention is drawn to the brand new SCAR-H screw and prosthetic leg. A real combat Cyborg.

And, by the way, a volunteer from Belarus.
1 van de UA Rambo's ;)

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 16-05-2022 13:54 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
NiGeLaToR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:03:
@Gebanned precies - het is bijna alsof je de calculaties moet maken in Excel om je kansen door een soort risico-calculator te halen.
Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat er niet ergens iemand zit te rekenen met een gespecialiseerd stuk (modelleer)software om het globale aanvalsplan op te stellen.
In tegenstelling tot hoe Rusland lijkt te opereren: kies een doel, stuur er wat op af, als die niet terug komen, rinse, repeat. Dat contrast is extreem in elk opzicht.
Ja, maar dat is ook een cultureel dingetje. Deels is het risico aversie; die hier enorm hoog is; juist doordat je hier in het westen wat te verliezen hebt; waar in armere landen het motto "waar gehakt wordt vallen spaanders" wat meer van toepassing is.
Daarnaast is hier een mensenleven veel meer waard: uiteindelijk is de staat hier de optelsom van de individuele burgers; waar in Rusland de burgers de onderdelen van de staat zijn. Voor de Russische staat zijn mensen uiteindelijk niet meer dan middelen waar je mee kan doen wat je wilt. Als burger moet je gewoon zorgen dat jij niet het middel bent waar de staat naar grijpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:33:
[...]

Wie dan? Even behalve wat randgroeperingen, die heb je altijd.
Rusland zonder Putin is een onbekende situatie. Ik merk dat er een verschil is in het westen hoe er tegen Putin aangekeken wordt.
Even heel erg versimpelend:

- This man can not stay in power, versus
- We moeten denken aan de legitieme veiligheidsvragen van Rusland / We mogen Putin niet vernederen / Dit is geen genocide / we moeten Putin een uitweg bieden "to save his face"

Grofweg kan je in dat laatste behoudzucht (men zal het liever behoedzaamheid noemen denk ik). De redenen daarachter zullen niet allemaal even fraai zijn.
[...]

Huh? Niemand heeft het over 'mogen' gebruiken, het gaat om dat ze het mogelijk gaan gebruiken,
Mogen als in "mogen op basis van hun eigen doctrine".
En dus? Ga jij naar Putin toe om te vertellen dat wat hij doet wel erg flauw is? Het gaat er niet om of het al dan niet flauw is, het gaat erom dat er een goede kans is dat hij zoiets doet.
Of iets flauw is of niet is niet een primaire factor inderdaad. Misschien had ik dat explicieter moeten maken, maar ik gaf aan dat het westen dat nooit als geldige reden zou moeten accepteren vanwege precendentwerking. Daarbij bedoel ik ook dat welke doctrine je ook ontwerpt, de acceptatie daarvan afhangt van de internationale gemeenschap. Neem India. Voor India zal nucleaire wapens ongepast zijn bij een oorlog rond de Krim. Men zal eerder begrip hebben voor het gebruik daarvan wanneer de NAVO Moskou binnen wandelt.
Dus: ook al kan je van alles in je doctrine opschrijven, in de praktijk heb je niet zoveel vrijheid.
En zoals wat andere ook hierboven zeggen: We kunnen wel heel makkelijk hopen dat Oekraïne de Russische troepen eruit trappen, maar een offensieve oorlog tegen een ingegraven Rusland gaat ook puur conventioneel een hele dure bezigheid worden voor Oekraïne. En vooralsnog is het meer proberen voor Oekraïne om niet teveel extra land te verliezen (en ja op andere plaatsen nemen ze wel weer grond terug, maar het is nog zeker niet zo dat ze de Russen overal aan het terugdrijven zijn).
Klopt hoor, ik hoop niet dat ik die indruk ooit gewekt heb. Dat is wat @polthemol ook aangeeft, maar waar ik vraagtekens bij heb, want ik zie hier af en toe een enthousiaste post maar volgens mij is de teneur niet dat een offensief een walk in the park is. Zoals @NiGeLaToR ook helder maakt, Oekraïne is nu vooral bezig de vijand te verzwakken. Het lijkt erop dat ze daar succesvol in zijn. Uiteraard zijn rivieren en steden voor Oekraïne ook een probleem. De optimistische insteek moet je mijns inziens dan ook hebben voor de lange termijn. De processen die nu in gang zijn gezet gaan over tijd culmineren.
Wanneer je artillerie een betere range en precisie heeft en wanneer je dat combineert met superieure intel gaat de verdedigende partij zijn voordeel minder goed uit kunnen buiten. Het Russische leger heeft te maken met een negatieve dynamiek. Vanuit de leunstoel geloof ik dat moreel een grote rol zal spelen, groter dan de pessimisten denken. Het is nogal een verschil of je je wapens draagt omdat je een appartementje kan krijgen als je het er levend van afbrengt, of dat je met een existentiële drive het gevecht aangaat. In elk van die Russische koppies zit een wedkantoor.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Gebanned schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:39:
[...]

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat er niet ergens iemand zit te rekenen met een gespecialiseerd stuk (modelleer)software om het globale aanvalsplan op te stellen.
Ik las dit van het weekend, wellicht is het al gedeeld - over GIS Art of Artillery, geschreven door Ukrainse specialisten zelf:

https://www.dailykos.com/...dible-Artillery-Advantage
TL;DR — Ukraine has developed and refined a groundbreaking artillery targeting solution that is, in many ways, better than anything else out there. It’s not U.S. tech. It’s not Israeli tech. It’s homegrown.

At the heart of it is Ukraine’s “GIS Art for Artillery” software package, written by Yaroslav Sherstyuk — one of many talented earth observation / geospatial (GIS) specialists working in Ukraine.

Sherstyuk's software is reminiscent of Uber or Lyft's taxi software. It’s a true distributed software environment that assigns targets to the nearest gun, mortar, rocket launcher, drone or SF team.

The software can coordinate targeting among a distributed group of multiple guns, with multiple trajectories, spanning a whole front, all focused on hitting one target at one time.

Just like Uber can get you a ride much faster than calling a cab company switchboard, “GIS Art for Artillery” can dramatically reduce the time “from call to trigger pull” — from around 20 minutes, to around 30 seconds (!).
Ze gebruiken een soort Lyft of Uber techniek om dichtbijzijnde artilleriesystemen een doelwit te geven.

Het is dus nog beter dan een excel-sheet, het is geautomatiseerd. Iemand zit een doel via een drone, meldt de precieze coordinaten aan de GIS Art for Artillery software en men kan zonder tussenkomst vuren. Hierin worden aannames van blue-on-blue en burgerslachtoffer kans soort-van meegenomen (of weggelaten), maar verkort de tijd tot vuren na doelherkenning naar ettele minuten in plaats van 15 min voor de VS bijvoorbeeld. Dit is een gamechanger.
Ja, maar dat is ook een cultureel dingetje. Deels is het risico aversie; die hier enorm hoog is; juist doordat je hier in het westen wat te verliezen hebt; waar in armere landen het motto "waar gehakt wordt vallen spaanders" wat meer van toepassing is.
Daarnaast is hier een mensenleven veel meer waard: uiteindelijk is de staat hier de optelsom van de individuele burgers; waar in Rusland de burgers de onderdelen van de staat zijn. Voor de Russische staat zijn mensen uiteindelijk niet meer dan middelen waar je mee kan doen wat je wilt. Als burger moet je gewoon zorgen dat jij niet het middel bent waar de staat naar grijpt.
Wederom: eens! Wij zijn een democratie en een individu en een individueel leven zien wij als een groot, zo niet het grootste, goed. In andere culturen heerst meer een concept van 'moeder Rusland' of 'het Chinese volk' als centrale drijfveer. Beide landen kennen een veel grotere opofferingsgezindheid van mensen door bovenaf en een grotere acceptatie hiervan, onderop.

Al vind ik het geval van China wel opmerkelijk hoe er gereageerd is op de lockdown in Shanghai door de bevolking - dat is niet lekker geland daar. Er zit blijkbaar een grens aan welke onderdrukking een mens tolereert, zelfs als je niet beter weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Ligt eraan, 1 mil personeel erbij oproepen doe je ook niet voor de kat zijn viool ;)

Maar inderdaad wat ze tot nu toe doen gaat ze goed af, maar ze zijn gewoon niet overhaast bezig dat betreft pissen ze ijspegels bij UA legerleiding. Iets wat de russen ook enorm irriteert want die zijn ingesteld op massieve veldslagen.. met gelijkwaardig materieel.

Het moet ook enorm erg zijn als Rus aan het front te zitten, je weet dat je geen schuilplek hebt.. en de lend-lease is nog niet eens in "full swing" ..
ze hebben geen schuilplek inderdaad. Elke seconde kan een Intertoys-drone een granaatje in hun loopgraaf laten valen.
Zenuwslopend alleen al.
Sissors schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:46:
[...]

laat de Russen er lekker zitten. Met SOF-groepjes het achterland lamleggen qua bevoorrading.
Het is al genoeg gezien dat Russen hun spul in de steek laten en terugmarcheren naar Rusland.

Grootste nadeel is de burgerbevolking die onder de Russische terreur blijft vallen dus anderszijds wil je de steden natuurlijk ook zo snel mogelijk bevrijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
NiGeLaToR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Ik las dit van het weekend, wellicht is het al gedeeld - over GIS Art of Artillery, geschreven door Ukrainse specialisten zelf:

[...]

Ze gebruiken een soort Lyft of Uber techniek om dichtbijzijnde artilleriesystemen een doelwit te geven.

Het is dus nog beter dan een excel-sheet, het is geautomatiseerd. Iemand zit een doel via een drone, meldt de precieze coordinaten aan de GIS Art for Artillery software en men kan zonder tussenkomst vuren. Hierin worden aannames van blue-on-blue en burgerslachtoffer kans soort-van meegenomen (of weggelaten), maar verkort de tijd tot vuren na doelherkenning naar ettele minuten in plaats van 15 min voor de VS bijvoorbeeld. Dit is een gamechanger.
Hierbij moet je wel meenemen dat de voornaamste reden dat de VS/EU versies er 15 minuten (of langer) over doen vooral is omdat we veel meer inzetten om friendly fire te voorkomen. Bij Oekraine gaan ze er van uit dat wat de targetter aangeeft ook een legitiem doel is. Bij VS/EU gaan daar nog een heel aantal checks overheen voordat geschoten wordt.
Dit lijkt me trouwens wederom weer een gevolg van het extreem willen minimaliseren van eigen doden/gewonden. Als je echter naar Oekraine kijkt zou ik zeggen dat een keertje mis schieten (voor zover dat al gebeurt) al snel opweegt tegen het voorkomen dat de russen gericht een stad of ander doel raken.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
[...]

[...]

Had het verhaal van de week al gelezen. Over de tijd tussen doelherkenning en vurem:
"By comparison, the US Army did that call to trigger pull in 5 minutes in WW2, 15 minutes in Vietnam and one hour currently." Waarbij de toegenomen tijd vooral zit in de beoordeling door JAG-personeel om te bepalen of het doel valide is en er geen eigen troepen/burgers in de buurt zijn.

Dit is overigens de reden dat special operations troepen zo blij zijn met dingen als switchblades; die kan je tenminste direct gebruiken als je een vijand in het snotje krijgt.

Ander leuk effect van de software is dat je een doel vanuit meerdere richtingen bestookt; en iedere richting maar een paar granaten op het doel afvuurt. De Russische counter battery radar heeft daardoor moeite om een doel te bepalen omdat er nergens een "echte battery" staat opgesteld.
Al vind ik het geval van China wel opmerkelijk hoe er gereageerd is op de lockdown in Shanghai door de bevolking - dat is niet lekker geland daar. Er zit blijkbaar een grens aan welke onderdrukking een mens tolereert, zelfs als je niet beter weet.
Uiteindelijk kiest de mens voor de weg van de minste ellende. Ik heb genoeg verhalen voorbij zien komen over woningblokken die dagen/weken niets te eten hadden. Als de honger maar groot genoeg is dan boeit die social credit status ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:13

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:55:
[...]

ze hebben geen schuilplek inderdaad. Elke seconde kan een Intertoys-drone een granaatje in hun loopgraaf laten valen.
Zenuwslopend alleen al.

[...]

laat de Russen er lekker zitten. Met SOF-groepjes het achterland lamleggen qua bevoorrading.
Het is al genoeg gezien dat Russen hun spul in de steek laten en terugmarcheren naar Rusland.

Grootste nadeel is de burgerbevolking die onder de Russische terreur blijft vallen dus anderszijds wil je de steden natuurlijk ook zo snel mogelijk bevrijden.
Ik weet niet of een stadsgevecht nu echt makkelijker is als thuiswedstrijd. Voor russen lijkt de theorie nu, als je iets (denkt) te zien. "schiet eerst, mocht je dan nog zin hebben, zoek dan achteraf uit of het wel of geen burger was . en als je denkt dat er ergens in een appartement een sniper zit, laat je gewoon heel de flat platbombarderen"

Dat zijn taktieken die je als UKR niet kunt of wilt gebruiken

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Een leuke post die via een kanaal van @Verwijderd komt https://t.me/pravdaGerashchenko_en/11849 (als je telegram hebt leuk kanaal om te volgen) De webpagina die erin gelink staat is leuk lees voer. paar stukjes:
Among such fighters, there is 38-year-old Ken Ree, a former navy seal, and lieutenant of the Special Forces of the Republic of Korea, who arrived in Ukraine in early March. After completing eight years of service, Ree earned a solid resume: holding several government positions in his homeland, working in the US and UN Departments, participating in a popular tv show about the military. He also started his own YouTube channel
I was very impressed by how kind and sensitive the Ukrainian people are to foreigners, even during the war no one was angry or annoyed. This is a unique situation: there is a cult of foreign fighters in Ukraine, and everyone is ready to help them.
Verschil van vechttechnieken / doctrines
We had to work with Ukrainian special forces on the battlefield, and they are exceptional professionals – very well-trained fighters. But it was also quite difficult due to the great cultural and mental differences. I trained with the Korean and American military, where we always spent a lot of energy on planning. Ukrainian fighters are a little different, they are like a flash – they just go and fight, improvising. This is a very good fighting mentality, but I and many Americans or Britons have a culture shock because of the big difference in approaches to combat.
I met Georgians, but for me they are also very militant. Sometimes they don’t have good technique, training or strategy, especially weapons or equipment. However, they are fighting like real fearless warriors.
Hele artikel hier
[...]
GIS Art of Artillery, geschreven door Ukrainse specialisten zelf:
Wat ik begreep is dat ze de data van veel dingen op 1 hoop gooien, voordeel is dat je in alle resources hebt van het land/gemeentes enzv. denk bv aan radio/gsm signaal locatie bepalingen

Leuk detail is dat de russen ze geholpen heeft door satcom terminals omzeep te helpen met Starlink zijn ze nu 100x mobieler / effectiever + meer secure.

Of het eerder voorkomt ? --> GIS art(y) --> topic search ;) (ja dus)

btw dat USA van 5min --> naar 1 uur -->weer terug naar 15 min heeft met "politiek" en "juridisch" te maken .. daar heeft UA geen last van .. anders zou USA dat ook kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 16-05-2022 12:09 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Zenuwslopend alleen al.
Wat denk je dan van deze "drum" voor granaten in "Wapens en wapensystemen" in het twitter draadje daarvermeld staat een filmpje ;) Leuke nederlandse uitvinding & 3d printed ding.

Leuk detail dat betreft "ze zijn nu aan het veld-testen in UA met dat ding"

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:08:
Een leuke post die via een kanaal van @Verwijderd komt https://t.me/pravdaGerashchenko_en/11849 (als je telegram hebt leuk kanaal om te volgen) De webpagina die erin gelink staat is leuk lees voer. paar stukjes:

[...]

[...]

Verschil van vechttechnieken / doctrines

[...]

[...]

Hele artikel hier

[...]

Wat ik begreep is dat ze de data van veel dingen op 1 hoop gooien, voordeel is dat je in alle resources hebt van het land/gemeentes enzv. denk bv aan radio/gsm signaal locatie bepalingen

Leuk detail is dat de russen ze geholpen heeft door satcom terminals omzeep te helpen met Starlink zijn ze nu 100x mobieler / effectiever + meer secure.

Of het eerder voorkomt ? --> GIS art(y) --> topic search ;) (ja dus)

btw dat USA van 5min --> naar 1 uur -->weer terug naar 15 min heeft met "politiek" en "juridisch" te maken .. daar heeft UA geen last van .. anders zou USA dat ook kunnen.
het is inderdaad niet zozeer de JAG-officers die erbij moeten zitten (al vergt dat inderdaad wel de meeste tijd).
Het is een samenloop van verschillende factoren:

- opensource artillerie. Ze hebben blijkbaar zelf software geschreven, zonder afhankelijk te hoeven zijn van gevestigde Amerikaanse systemen
- ze zijn inderdaad niet perse afhankelijk van bepaalde satcom-systemen maar kunnen gewoon overschakelen naar iets anders (kunnen de Amerikanen dat?)
- ze kennen de Russen dus passen ook die technieken toe dat ze geen klassieke batterijen vormen maar losse guns ergens neerzetten met integratie in die GIS arty software.
- zelfs al zouden Russen alsnog achter de losse guns aan gaan (bij gebrek aan groen licht van hun eigen counter-battery radar) dan missen ze alsnog omdat UA na drie shells hun kanon weer inklapt en doet aan location location location

Die special forces dodo heeft een culture shock vanwege het militante van UA/Georgia, maar anderszijds is het ook weer puur vanuit de Amerikaanse doctrine: pure chaos! als je zelf niet weet wat je doet, weet de vijand dat al helemaal niet.
Die vrije gang van zaken heeft natuurlijk wel een onderliggende doctrine nodig maar het klinkt alsof UA dit ingebakken heeft in hun SOF sinds 2014: mobiel, onvoorspelbaar, inventief
Eigenlijk precies wat het doel is van de BTG: besluitvorming laag in de organisatie, ter plaatse. Minder top-down maar een geoliede machine die weet wat ze wanneer moeten doen en dat ook erg zelfstandig uitvoeren.

Concept van de Russische BTG is dan goed, maar ze hebben de commandostructuur-cultuur blijkbaar niet veranderd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
vso schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:28:
[...]

*knip* we gaan hier niet aan doodsverwensingen beginnen richting Russische burgers
Right, dat laat ons zien dat wij de "good guys" zijn. Door tienduizenden/honderdduizenden burgers, kinderen, etc te vermoorden. En dan neem ik aan dat een andere partij dat weer in onze steden mag doen? Gezellige boel, ga dan maar meteen voor nucleaire armageddon, zijn we ervanaf.

[ Voor 22% gewijzigd door polthemol op 16-05-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bulle bas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:41:
[...]

Rusland zonder Putin is een onbekende situatie. Ik merk dat er een verschil is in het westen hoe er tegen Putin aangekeken wordt.
Even heel erg versimpelend:

- This man can not stay in power, versus
- We moeten denken aan de legitieme veiligheidsvragen van Rusland / We mogen Putin niet vernederen / Dit is geen genocide / we moeten Putin een uitweg bieden "to save his face"

Grofweg kan je in dat laatste behoudzucht (men zal het liever behoedzaamheid noemen denk ik). De redenen daarachter zullen niet allemaal even fraai zijn.
Levens besparen. Makkelijk om vanachter je computer een oorlog tot het einde te bedenken, maar jij bent het slachtoffer daar niet van. Hoeveel Oekraïners gaan er extra dood omdat het doel is Rusland kapot te maken, ipv Oekraïne te bevrijden?
Een exit open houden voor Putin zodat hij kan terugtrekken, wat voor binnenlandse consumptie kan claimen over hoe ze hebben gewonnen, en Oekraïne weer vrede kan kennen, is wat mij betreft een prima oplossing. Natuurlijk geen ideale oplossing, maar heel veel meer Oekraïners dood is ook geen ideale oplossing wat mij betreft...

(Overigens zou het mij ook niet verbazen dat een opvolger van Putin nog erger gaat worden, om het nog niet te hebben over een burgeroorlog in Rusland. Dat betekend niet dat ik voorstander ervan ben om Putin te appeasen, maar wel dat het doel is om Rusland uit Oekraïne te krijgen, niet meer, niet minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:29
vso schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:15:
[...]

Wat denk je dan van deze "drum" voor granaten in "Wapens en wapensystemen" in het twitter draadje daarvermeld staat een filmpje ;) Leuke nederlandse uitvinding & 3d printed ding.

Leuk detail dat betreft "ze zijn nu aan het veld-testen in UA met dat ding"
Is het eigenlijk al geverifiëerd dat dit van Nederlandse makelij is? Kon er nog niks over vinden gisteren. Beetje een vreemd verhaal dat het een aangepaste Heineken-dispenser zou zijn. En de ene keer zegt men Nederlands bedrijf, andere keer wordt verwezen naar een Nederlandse universiteit of studenten.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FS3vG5uX0AEKuz7?format=jpg&name=small
❗ the Ukrainian army will be ready for an active counteroffensive by mid July

This will happen after receiving sufficient amounts of heavy equipment from partners. This was stated by the adviser to the head of the OP Alexey Arestovich.

"The first serious weapon, I think, will arrive no earlier than July. More precisely, in serious quantities. You need to understand correctly. It will go earlier, but this is how it would be. Not before July."
Dus nog 1,5 maand "rustig door slopen" .. vraag me af wat er dan nog over is voor de counteroffensive 8)

*knip* stop met op de man spelen
Is het realistische gedachte? nee niet echt.
_O-

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 16-05-2022 13:56 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Levens besparen. Makkelijk om vanachter je computer een oorlog tot het einde te bedenken, maar jij bent het slachtoffer daar niet van. Hoeveel Oekraïners gaan er extra dood omdat het doel is Rusland kapot te maken, ipv Oekraïne te bevrijden?
Een exit open houden voor Putin zodat hij kan terugtrekken, wat voor binnenlandse consumptie kan claimen over hoe ze hebben gewonnen, en Oekraïne weer vrede kan kennen, is wat mij betreft een prima oplossing. Natuurlijk geen ideale oplossing, maar heel veel meer Oekraïners dood is ook geen ideale oplossing wat mij betreft...

(Overigens zou het mij ook niet verbazen dat een opvolger van Putin nog erger gaat worden, om het nog niet te hebben over een burgeroorlog in Rusland. Dat betekend niet dat ik voorstander ervan ben om Putin te appeasen, maar wel dat het doel is om Rusland uit Oekraïne te krijgen, niet meer, niet minder).
het lijkt een beetje het spelen op safe door Europa.
De huidige situatie kennen we, Putin kennen we. Als er iemand anders komt, moeten we eerst weer een heel leger diplomaten en psychologen er op zetten om erachter te komen hoe de vlag erbij hangt.
Dat is een periode van onzekerheid, en daar houden we niet.
Houden de Russen ook niet van: onzekerheid. Daarom hebben ze liever een dictator waarmee je weer waar je aan toe bent. Democratie is voor hen een onzeker concept.

Maar goed, de zure appel moeten we toch een keer doorheen, want Putin heeft niet het eeuwige leven.
Dus dan liever op een moment wat we zelf bepalen.

Now is the time. Daarom Oekraine steunen en ervoor zorgen dat de Russen terug moeten naar de tekentafel voor tenminste de komende vijf jaar.

Rusland kapot maken en Oekraine bevrijden zijn twee zaken die elkaar niet uitsluiten.
Je kunt Rusland tactisch blijven aanvallen zoals ze nu doen. Stelselmatig uithollen.
Nee, daarmee herover je Ukraine niet direct. Maar als je niet de middelen hebt om over de Russen heen te stormen is dat dus geen optie. Dat zou alleen maar meer doden opleveren.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2022 12:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
vso schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:27:
[Afbeelding]

Die had ik gezien, maar het gaat mij er ook niet om of het al dan niet realistisch is. Het is niet alsof iets wat we hier schrijven impact heeft op de oorlog. Het gaat erom dat je blij zou worden van massamoord op burgers, kinderen, etc.

Als mensen in Oekraïne zo zouden denken, dan is dat al een probleem omdat zulk soort ideeën een spiraal van geweld beginnen, maar tegelijk is het natuurlijk te begrijpen als je eigen familie om is gekomen door Russische aanvallen. Maar dat zelfs op een veilige afstand, mensen zulk soort dingen wel prima zouden vinden, ja dat vind ik beangstigend.

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 16-05-2022 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:27:
[Afbeelding]

[...]

Dus nog 1,5 maand "rustig door slopen" .. vraag me af wat er dan nog over is voor de counteroffensive 8)

ben ik echt benieuwd he... Relaxovich lijkt aan te tonen dat de regie bij UA ligt. Zij bepalen wat er gebeurt en wanneer.
ze wachten liever langer totdat ze vinden dat het een walk in the park wordt. Dat zou betekenen dat ze in een luxe positie zitten.

Komt nog bij: ben ik benieuwd welk zwaar wapen dan in kwantiteit aanwezig kan en zal zijn.
Tanks? Artillerie? Munitie?

Of... Blue Spear zodat ze in een klap de Zwarte Zee vloot tot onderzeeboot kunnen promoten?
Want dan kunnen ze vervolgens de Krim terugpakken...

Wordt een spannende zomer.

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 16-05-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BeefHazard schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:25:
[...]
Is het eigenlijk al geverifiëerd dat dit van Nederlandse makelij is? Kon er nog niks over vinden gisteren. Beetje een vreemd verhaal dat het een aangepaste Heineken-dispenser zou zijn. En de ene keer zegt men Nederlands bedrijf, andere keer wordt verwezen naar een Nederlandse universiteit of studenten.
Jij en ik zouden zoiets ook kunnen maken hoor .. als je een beetje drone hebt en 3d printer.
hoe zwaar een granaat weegt kan je vast opzoeken. flesjes water of ijzeren buizen met lood zijn goeie "test" middelen lijkt mij.

Vervolgens test je een drum ontwerp / perfectioneer je het en zoek je naar UA drone enthousiastelingen met het demofilmpje. Daar hebben ze echt wel 3d printers vermoed ik :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:35:
[...]

Jij en ik zouden zoiets ook kunnen maken hoor .. als je een beetje drone hebt en 3d printer.
hoe zwaar een granaat weegt kan je vast opzoeken. flesjes water of ijzeren buizen met lood zijn goeie "test" middelen lijkt mij.

Vervolgens test je een drum ontwerp / perfectioneer je het en zoek je naar UA drone enthousiastelingen met het demofilmpje. Daar hebben ze echt wel 3d printers vermoed ik :)
er wordt ongelooflijk veel inventief gesleuteld in UA.
Van dit soort zaken tot familiebedrijfjes die buggies in elkaar lassen voor installatie met raketwerper erop.

Het is te mooi om waar te zijn. Een volk dat zich vrij vecht en als The A-Team bezig is.
Je weet nooit wat er nou weer het daglicht gaat zien als een Ukraiener de deur van z'n garage open trekt.

Van consumenten-drones tot smart artillery.
We kunnen lachen om een geduct-taped GPS-apparaat in een Sukhoi... maar als het werkt, dan werkt het dus waarom niet? Wie niet sterk is moet slim zijn.
Zo opereert UA ook :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:17:
[...]
- opensource artillerie. Ze hebben blijkbaar zelf software geschreven, zonder afhankelijk te hoeven zijn van gevestigde Amerikaanse systemen
Ontwikkeld in eigen beheer, maar ook open source? Security door obscurity is geen echte beveiliging, maar toch. Bovendien, willen ze het IP niet zelf houden?
- zelfs al zouden Russen alsnog achter de losse guns aan gaan (bij gebrek aan groen licht van hun eigen counter-battery radar) dan missen ze alsnog omdat UA na drie shells hun kanon weer inklapt en doet aan location location location
Het zijn dus verrekte makelaars. :+
Die special forces dodo heeft een culture shock vanwege het militante van UA/Georgia, maar anderszijds is het ook weer puur vanuit de Amerikaanse doctrine: pure chaos! als je zelf niet weet wat je doet, weet de vijand dat al helemaal niet.
Die vrije gang van zaken heeft natuurlijk wel een onderliggende doctrine nodig maar het klinkt alsof UA dit ingebakken heeft in hun SOF sinds 2014: mobiel, onvoorspelbaar, inventief
Eigenlijk precies wat het doel is van de BTG: besluitvorming laag in de organisatie, ter plaatse. Minder top-down maar een geoliede machine die weet wat ze wanneer moeten doen en dat ook erg zelfstandig uitvoeren.
Ik zag gisteren voorbij komen dat bepaalde eenheden met volledig vrije agenda rondzwerven: ze zoeken zelf hun targets op en ruimen die op. Volledig zelfstandig. Zal niet voor alle eenheden zijn, maar kennelijk is dat opportunistisch kunnen jagen een heel belangrijke kwaliteit voor Oekraïne.

Sissors schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:24:
[...]

De discussie was dat Oekraïne zelf er niet zo van gediend is dat anderen wel eventjes de oorlog gingen beëindigen voor Oekraïne door stukken van hun land te geven aan Putin. Heeft dus niks met mij te maken.
Ik geef de Oekraïners hooguit gelijk, het is hun goed recht.
Het is eerder andersom: als jij wat anders wil dan druist dat in tegen wat de Oekraïners willen.
Dat zal Oekraïne ook wel prima vinden, maar niet in ruil voor hun land. Ik denk dat deze optie nicht erwunscht is door Putin.
Ik denk dat Navalny daarom ook opgehemeld wordt. Ik heb zo het gevoel dat hij een schaakstuk is. Hij heeft wel een beweging achter zich en zou voor het westen een handzame pion kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Sissors schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:33:
Als mensen in Oekraïne zo zouden denken,
Zo denken Oekrainers niet dus einde discussie lijkt mij

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:29
vso schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:35:
[...]

Daar twijfel ik ook niet aan hoor. Ben zelf TU student en ik heb een redelijk idee van wat wij kunnen in multidisciplinaire teams :*)

Vraag me vooral af uit welke hoek deze ontwikkeling komt als het uit Nederland is - en wie ervoor betaalt. Eigen initiatief van een bedrijf of team, of aangespoord door een overheid?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
vso schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:44:
[...]

Zo denken Oekrainers niet dus einde discussie lijkt mij
Zelfs die denken niet zo, maar jij alsnog wel...

Helaas vermoed ik dat als zelfs hier mensen zo denken, dat er zeker in Oekraïne mensen ook zo denken. Of misschien begrijpen die wel beter wat jij hier voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bulle bas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Ontwikkeld in eigen beheer, maar ook open source? Security door obscurity is geen echte beveiliging, maar toch. Bovendien, willen ze het IP niet zelf houden?

[...]

Het zijn dus verrekte makelaars. :+

[...]

Ik zag gisteren voorbij komen dat bepaalde eenheden met volledig vrije agenda rondzwerven: ze zoeken zelf hun targets op en ruimen die op. Volledig zelfstandig. Zal niet voor alle eenheden zijn, maar kennelijk is dat opportunistisch kunnen jagen een heel belangrijke kwaliteit voor Oekraïne.
opportunistisch jagen _/-\o_

maar als dat de trend is, is dat ook juist heel slim. Verklaart ook wel diverse telefoongesprekken van de Russen terug naar huis:
- ze krijgen geen moment rust. Continue shelling op hun dak en ze weten niet waar vandaan en hoe en wat.

Als er geen plan van aanpak is met tijdschema's (zoals de Russen in Donbas schijnen te hebben) maar units zelf mogelijk bepalen hoe en wat dan heb je gewoonweg chaos voor de vlieg maar plezier voor de spin.
Eigen initiatief is dan weer heel belangrijk voor militairen die dat prettig vinden. Dan wordt het bijna 'plezier' op het slagveld. En dat is ook weer goed voor de moraal. Ze hebben zelf iets bedacht en uitgevoerd met positief resultaat.
En ook de keus om iets NIET te doen als ze dat niet goed achten. Ook dat is goed voor de moraal bij UA, en weer niet goed bij RF waar militairen dan weer met tegenzin iets moeten doen, of voorgelogen moeten worden dat UA ook de Z op hun voertuigen schildert en daarom al die voertuigen bij Sivertsy Donetsk staan.
Ik denk dat Navalny daarom ook opgehemeld wordt. Ik heb zo het gevoel dat hij een schaakstuk is. Hij heeft wel een beweging achter zich en zou voor het westen een handzame pion kunnen zijn.
en misschien issie dat ook wel. En misschien is dat ook wel onderdeel van de (drog)reden van de Russen die alles wat niet meeklapt met Putin wordt gezien als 'western agent'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:39:
[...]

er wordt ongelooflijk veel inventief gesleuteld in UA.
Van dit soort zaken tot familiebedrijfjes die buggies in elkaar lassen voor installatie met raketwerper erop.

Het is te mooi om waar te zijn. Een volk dat zich vrij vecht en als The A-Team bezig is.
Je weet nooit wat er nou weer het daglicht gaat zien als een Ukraiener de deur van z'n garage open trekt.

Van consumenten-drones tot smart artillery.
Zo opereert UA ook :P
LOL _/-\o_ je hebt gelijk
We kunnen lachen om een geduct-taped GPS-apparaat in een Sukhoi... maar als het werkt, dan werkt het dus waarom niet? Wie niet sterk is moet slim zijn.
Dit was toch een russische straaljager die dat had gedaan ? dat is niet slim dat is gewoon sneu tot de macht 1000

Kan me overgens ook niet voorstellen dat commerciele gps(sen) enig nut bieden in straaljagers .. daar zijn die dingen niet voor ontworpen (toch?)

Daarnaast als je een scherpe bocht maakt en dat ding vliegt door de cabine word je ook niet vrolijk, het is niet alsof je even de knuppel los kan laten om hem onder je stoel vandaan te grijpen ofzo :)
Dan kan je het maar beter thuis laten.

Dus dat betreft iets goed doen, of laten is wel een afweging.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Sissors schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:33:
[...]
Als mensen in Oekraïne zo zouden denken, dan is dat al een probleem omdat zulk soort ideeën een spiraal van geweld beginnen, maar tegelijk is het natuurlijk te begrijpen als je eigen familie om is gekomen door Russische aanvallen. Maar dat zelfs op een veilige afstand, mensen zulk soort dingen wel prima zouden vinden, ja dat vind ik beangstigend.
Ik heb ook het idee dat volgens mij juist op afstand niet helemaal doordringt wat de bittere realiteit van oorlog is. We zien hier elke dag een plaatje gepost worden met hoeveel gewonden, doden en kapotte tanks er vandaag weer zijn. Die teller staat dagelijks op ongeveer 300. 300 mensen dood, dag na dag, week na week, en het lijkt hier bijna alsof het een soort scorebord is van een spelletje.

Ik troost me met de gedachte dat iedereeen die roept dat wij op de grote rode knop moeten drukken, niet met eigen handen ook maar 1 persoon zouden vermoorden, laat staan 100.000 man.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:55:
[...]

LOL _/-\o_ je hebt gelijk

[...]

Dit was toch een russische straaljager die dat had gedaan ? dat is niet slim dat is gewoon sneu tot de macht 1000

Kan me overgens ook niet voorstellen dat commerciele gps(sen) enig nut bieden in straaljagers .. daar zijn die dingen niet voor ontworpen (toch?)

Daarnaast als je een scherpe bocht maakt en dat ding vliegt door de cabine word je ook niet vrolijk, het is niet alsof je even de knuppel los kan laten om hem onder je stoel vandaan te grijpen ofzo :)
Dan kan je het maar beter thuis laten.

Dus dat betreft iets goed doen, of laten is wel een afweging.
was een Rus begreep ik ja.
Commerciele GPS is volgens mij inderdaad te traag voor fighter jets, maar goed...
stel je hebt een toestel wat verder goed is maar alleen geen navigatie.. en je kan het op deze manier nog enigszins oplossen waardoor je toch met het toestel de lucht in kan.... waarom niet?
Ja het is een armoedige oplossing, maar in een oorlog ga je niet voor de schoonheidsprijs.
Dat vond ik ook altijd mooi van de Russische doctrine: die ontwerpen hun wapentuig vanuit het idee dat alles chaos is, en modder en wrakstukken. Dat het ook dan nog enigszins werkt.
Daar tegenover de westerse high-tech paradepaardjes die van een brandschone startbaan moeten opstijgen...

No plan survives first contact with the enemy.
Dus daarom ook inventief met materiaal als je dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Sissors schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:46:
*knip* stop met te happen en gebruik de TR

[ Voor 85% gewijzigd door polthemol op 16-05-2022 14:00 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Wat zijn de gevolgen van de oorlog wanneer Zweden en Finland tot de NAVO toetreden? Betekent dit voor Finland dat de Russen daar eventueel ook binnen zouden vallen, omdat Rusland tegen is?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Meg schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:08:
Wat zijn de gevolgen van de oorlog wanneer Zweden en Finland tot de NAVO toetreden? Betekent dit voor Finland dat de Russen daar eventueel ook binnen zouden vallen, omdat Rusland tegen is?
Ik ben net als de rest hier een armchair general, dus neem mijn expertise ook in die context. Ik denk dat er eigenlijk weinig is wat Rusland kan doen. Volgens mij hebben ze 3 opties:
  • Cyberaanvallen opschroeven
  • Conventioneel aanvallen
  • Kernwapens
Cyberaanvallen opschroeven zullen ze wel doen denk ik. Dat is allemaal erg onzichtbaar voor het grote publiek en niet 100% herleidbaar naar Rusland, en geen 'echte' oorlogsdaad.

Conventioneel aanvallen lijkt me niet. Ze worden nu in de pan gehakt in UA en dat is met beperkte steun van Navo. Als ze Finland of Zweden aanvallen dan heeft de EU wel goede reden om echt op te schalen. Bovendien hebben ze volgens mij niet zoveel capaciteit meer over.

Nucleair is de dreiging die Putin nu al weet ik hoe vaak geuit heeft, en eigenlijk geen optie is tenzij als laatste redmiddel. Dat is gelijk 15 treden naar boven op de escalatieladder.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik zie Rusland echt niet Finland aanvallen. Daar hebben ze zowel de materialen als mankrachten voor. Rusland kan niet op 2 verschillende gebieden vechten.
Daarnaast heeft Finland een behoorlijke militaire macht, denk dat Rusland zichzelf behoorlijk vernederd zouden ze daar aanvallen.

Enige wat Rusland echt daadwerkelijk kan inzetten om ze op hun knieën te krijgen is tactische nuclaire wapens. Maar die stap is er eentje als ze die nemen dat er totaal geen terugweg meer is voor Putin en denk dat van daaruit de boel echt zou escaleren tot een all out war.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

In theorie zou dit kunnen. In de Praktijk is al bekend dat Rusland geen troepen heeft om te spenderen voor een invasie van Finland. Alles wat Rusland heeft en operationeel is zit momenteel in Oekraïne. Daarnaast kunnen ze economisch het ook niet aan om een tweede front te openen. Nog meer vrachtwagens nodig voor transport van munitie, benzine en andere middelen nodig voor een oorlog.

Daarnaast is bekend dat Finland geen pushover is. Ze hebben een goed getraind leger en veel installaties zoals bunkers.

Verder hebben landen zoals GB en de VS beloofd dat Finland een schildje rondom zich heen heeft in dit geval. Iets waarvan Poetin uit ging dat Oekraine dat niet zo krijgen maar Finland al op voorhand heeft.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Betekent waarschijnlijk dat Rusland daar in het noorden meer materieel laat staan, wat ze dan dus niet Oekraine in sturen.

Verder is de kans op een Russische inval in Finland daardoor juist kleiner, omdat Rusland weet dat zodra ze aanvallen, ze verloren hebben.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Dus echt zorgen maken hoeft niet, tenzij Rusland natuurlijk kernwapens gaat inzetten.

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Meg schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:13:
Dus echt zorgen maken hoeft niet, tenzij Rusland natuurlijk kernwapens gaat inzetten.
Correct, maar kernwapens zal die niet inzetten. Hij weet immers ook wel de gevolgen ervan, daarnaast de RTV moet je al helemaal niet geloven, die lui zitten alleen maar het volk op te hitsen met hun domme praat en hebben absoluut niks te vertellen wat er in het kremlin gebeurt en besproken wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Xtr3me4me schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:15:
[...]

Correct, maar kernwapens zal die niet inzetten. Hij weet immers ook wel de gevolgen ervan, daarnaast de RTV moet je al helemaal niet geloven, die lui zitten alleen maar het volk op te hitsen met hun domme praat en hebben absoluut niks te vertellen wat er in het kremlin gebeurt en besproken wordt.
Thanks! Ik volg het nieuws m.b.t. dit toch al zo min mogelijk omdat ik er niet echt vrolijker van wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Meg schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:16:
[...]

Thanks! Ik volg het nieuws m.b.t. dit toch al zo min mogelijk omdat ik er niet echt vrolijker van wordt.
Niemand word er vrolijk van, helaas is het wel de realiteit. Rusland heeft zijn "marbles" verloren en gelogen tegen de wereld en toch op 24 feb. lanceerde hij zoals ik het graag noem "Suicide war"
Alles zit hem tegen en juist datgene wat hij probeerde te weren, kreeg hij op zijn bord.

Helaas heeft deze oorlog de hele wereld last van. Van import van voedsel en gas en olie, tot meer armoede, honger en economische rampen.
Toch kan het nog erger en met name China en wat die gaan doen met Taiwan. Al die oefeningen die ze aan het uitvoeren zijn op grote schaal betekend niks goed.
Daarbij heeft US al laten weten Taiwan bij te staan bij een aanval van China. Dit wetende als dit gebeurt, ik de US nog wel voor aanzie om de EU ermee in te slepen om China te stoppen.

Het zijn verontrustende tijden, zo hebben we covid pandemie en vallen er dooien en nu maken we mekaar af om onzinnige dingen.

Soms denk ik, enige wat ontbreekt is een grote meteor die onze kant op komt van +/- 10km groot dan hebben we alles gehad om ons compleet maar weg te vagen. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:06

-tom-562

Oliesjeik

vso schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:04:

*knip* gebruik de TR ipv te reageren

[ Voor 68% gewijzigd door polthemol op 16-05-2022 14:00 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Xtr3me4me schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:23:
Niemand word er vrolijk van, helaas is het wel de realiteit. Rusland heeft zijn "marbles" verloren en gelogen tegen de wereld en toch op 24 feb. lanceerde hij zoals ik het graag noem "Suicide war"
Alles zit hem tegen en juist datgene wat hij probeerde te weren, kreeg hij op zijn bord.
Je zou er bijna een soort omgekeerd complot in gaan zien. Putin is niet gek, dit had hij toch kunnen zien aankomen? Of speelt hij een soort 4d chess?

Maar nee, daar geloof ik niet in. Ik denk ook dat Putin zijn hand heeft overspeeld: zijn eigen strijdkrachten overschat, UA onderschat, de steun die het westen aan UA geeft onderschat. Maar dat hij niet zag aankomen dat Zweden en Finland bij de NAVO zouden willen?

Putin dreigt met atoombommen op de hoofdsteden van Europa (via zijn staatsmedia), riep hoog en laag dat hij geen invasie plande, dat zijn troepen alleen aan het trainen waren. En oeps, toen werd opeens Oekraine binnengevallen. Hoe denkt hij dat de woorden aan Finland dat ze niets te vrezen hebben zouden landen? Een ezel stoot zich in 't gemeen niet twee keer aan dezelfde steen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Xtr3me4me schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:23:
[...]

Helaas heeft deze oorlog de hele wereld last van. Van import van voedsel en gas en olie, tot meer armoede, honger en economische rampen.
Toch kan het nog erger en met name China en wat die gaan doen met Taiwan. Al die oefeningen die ze aan het uitvoeren zijn op grote schaal betekend niks goed.
Daarbij heeft US al laten weten Taiwan bij te staan bij een aanval van China. Dit wetende als dit gebeurt, ik de US nog wel voor aanzie om de EU ermee in te slepen om China te stoppen.

Het zijn verontrustende tijden, zo hebben we covid pandemie en vallen er dooien en nu maken we mekaar af om onzinnige dingen.

Soms denk ik, enige wat ontbreekt is een grote meteor die onze kant op komt van +/- 10km groot dan hebben we alles gehad om ons compleet maar weg te vagen. 8)7
dit dus allemaal.

Deze oorlog gaat niet alleen Rusland pijn doen, maar de gehele wereld.
Om Rusland te stoppen moeten ook wij vanuit het westen sancties opleggen en die gaan ons zelf ook pijn doen (alles kost geld... ook transitie naar Russisch-gas-loos worden doet pijn uiteindelijk).
En de voedselcrisis is een dingetje waar met name noord-Afrikaanse landen (bijvoorbeeld) last van gaan krijgen.

Maar goed, doen we het niet, dan kost het ook erg veel.
En het is maar net wat men wil: principes of gemak.
Wil men gemak, dan zal men principes opzij moeten zetten.

De rest van de wereld heeft vaak niet de luxe dat men principes blijft hanteren. Een land als India heeft een groot probleem momenteel. Het is erg bloedjeheet en oogsten zullen mogelijk gaan mislukken.
Ze zijn echter afhankelijk van Rusland op veel vlakken en ze zeggen dan ook gewoon dat die sancties te duur voor ze zijn.
Wij hebben hier in het westen de rijkdom en luxe om te minderen, zelfs flink te minderen, om überhaupt op het niveau van de derde wereld te komen.
En toch zullen we gaan klagen, want sancties.

Maar als wij niet standhouden (met Oekraine als ons leger voorop), dan gaat niemand het doen.
Dat is ook weer de luxe van het westen: de rest van de wereld wil niet altijd onze principes, maar wel onze welvaart.
En onze welvaart gaat natuurlijk weer over de rug van de rest van de wereld.
Maar toch.

Rusland moet gestopt worden en dit is het moment. Het is nu of alsnog vele malen op een later moment met nog meer ellende.

En dat gaat UA lukken op dit moment, met onze hulp.
Rusland kan dit niet meer winnen zonder WMD's. Of NATO-landen moeten ineens stoppen met alle hulp. Maar waarom zouden we dat doen? Zowel qua westerse principes als geopolitieke doeleinden is dit de uitgelezen kans om Rusland uit te schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:59:
[...]

was een Rus begreep ik ja.
Commerciele GPS is volgens mij inderdaad te traag voor fighter jets, maar goed...
stel je hebt een toestel wat verder goed is maar alleen geen navigatie.. en je kan het op deze manier nog enigszins oplossen waardoor je toch met het toestel de lucht in kan.... waarom niet?
Ja het is een armoedige oplossing, maar in een oorlog ga je niet voor de schoonheidsprijs.
Dat vond ik ook altijd mooi van de Russische doctrine: die ontwerpen hun wapentuig vanuit het idee dat alles chaos is, en modder en wrakstukken. Dat het ook dan nog enigszins werkt.
Daar tegenover de westerse high-tech paradepaardjes die van een brandschone startbaan moeten opstijgen...

No plan survives first contact with the enemy.
Dus daarom ook inventief met materiaal als je dat kan.
Daar valt natuurlijk heel veel voor te zeggen, maar we zien nu de 2 doctrines head to head gaan.

Waarbij alleen UA niet beschikt over het westerse speelgoed, nu dat ze dat "langzaam" wel krijgen zie je dat Rusland gewoon weggevaagd word.

En goed wapentuig dat onder alle omstandigheden werkt is wel leuk maar als je op een kluitje staat dan is het volgende YouTube: Elbit Systems / 155mm M454 Super High Explosive Artillery Projectile zowel de normale als de "super" wel erg vervelend om mee te maken.

Nu heeft het volgende niet zoveel met deze oorlog te maken. Maar best wel bijzonder.
Incredible Reasons Why US Navy Aircraft Carriers are Almost Impossible to sink en dat doet USA met eigen wapen tuig nogal liefst.

Dubbelzijdig tape is wel erg armoedig inderdaad, wellicht dat ze geen beschikking hebben over een (onderhoud)werkplaats waar je van metaal een goeie houder zou kunnen fabriceren ..tenminste metaal is ook zo duur.

Maar ook al is het ontwerp zo goed & robuust, als je bewust chinezium parts (te goedkoop/geen kwaliteits controles die nut hebben doet) .. toepast, of onderhoud dat betreft gewoon weglaat.. en een jacht koopt.
Tja dan ga je ook niet veel indruk bij de tegenstander maken.

vroeger was dat russische spul overrated, anno nu weten we dat als ze komen .. hooguit 10% de eindstreep haalt. en die schiet je wel makkelijk af.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Auredium schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:12:
[...]

In theorie zou dit kunnen. In de Praktijk is al bekend dat Rusland geen troepen heeft om te spenderen voor een invasie van Finland. Alles wat Rusland heeft en operationeel is zit momenteel in Oekraïne. Daarnaast kunnen ze economisch het ook niet aan om een tweede front te openen. Nog meer vrachtwagens nodig voor transport van munitie, benzine en andere middelen nodig voor een oorlog.

Daarnaast is bekend dat Finland geen pushover is. Ze hebben een goed getraind leger en veel installaties zoals bunkers.

Verder hebben landen zoals GB en de VS beloofd dat Finland een schildje rondom zich heen heeft in dit geval. Iets waarvan Poetin uit ging dat Oekraine dat niet zo krijgen maar Finland al op voorhand heeft.
plaatjes zeggen meer
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FS3Sal-WYAAPb1X?format=jpg&name=small

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Michael_OsGroot schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:29:
[...]

Je zou er bijna een soort omgekeerd complot in gaan zien. Putin is niet gek, dit had hij toch kunnen zien aankomen? Of speelt hij een soort 4d chess?

Maar nee, daar geloof ik niet in. Ik denk ook dat Putin zijn hand heeft overspeeld: zijn eigen strijdkrachten overschat, UA onderschat, de steun die het westen aan UA geeft onderschat. Maar dat hij niet zag aankomen dat Zweden en Finland bij de NAVO zouden willen?

Putin dreigt met atoombommen op de hoofdsteden van Europa (via zijn staatsmedia), riep hoog en laag dat hij geen invasie plande, dat zijn troepen alleen aan het trainen waren. En oeps, toen werd opeens Oekraine binnengevallen. Hoe denkt hij dat de woorden aan Finland dat ze niets te vrezen hebben zouden landen? Een ezel stoot zich in 't gemeen niet twee keer aan dezelfde steen.
Putin had zijn strijdkrachten heel heel erg overschat en dat is nog zacht uitgedrukt ook. Bedoel welke militair wilt een ander land veroveren, terwijl dat land jou helemaal niks aangedaan heeft.
Ja ze zijn 8 jaar in oorlog met de donbas, maar dat zijn binnenlandse zaken. Rusland dacht meteen van laten we boel overnemen, want onze mensen daar gaan dood. In plaats van deze Russen een toegangsvlucht te bieden naar Rusland, nee onder het mom van leugens vallen we het hele land maar aan.
Oh boy, wat heeft ie de plank misgeslagen.

Mister Putin denkt: Waar russen grotendeels leven, is van ons. yeah right. Dit heeft ontelbare mensen pijn, verdriet en ellende gegeven en hij is een emotieloze man. Macht en geld is de enige taal die hij kent en mensenleven of die gene die onder hem staan, zijn voor hem niks anders dan een voetveeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
Ik zie verschillende berichten dat de Russen zich roeren rond Sumy (kleine inval), Chernihiv (mortierbeschietingen). Zal wellicht poging zijn zoveel mogelijk troepen gebonden te houden in die regio's. Verbaasde mij dat ze dat niet vanaf het begin hebben gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door PLAE op 16-05-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:23
Michael_OsGroot schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:29:
[...]
Een deel van het probleem is waarschijnlijk dat 'ie zich omringd heeft met ja-knikkers. Voeg daarbij vergaande corruptie in alle lagen en je krijgt een situatie waar geld en middelen bestemd voor defensie in grote hoeveelheden andere kanten op vloeien, terwijl er naar boven toe wordt gerapporteerd dat alles in perfecte staat is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:37
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:31:
[...]

het lijkt een beetje het spelen op safe door Europa.
De huidige situatie kennen we, Putin kennen we. Als er iemand anders komt, moeten we eerst weer een heel leger diplomaten en psychologen er op zetten om erachter te komen hoe de vlag erbij hangt.
Dat is een periode van onzekerheid, en daar houden we niet.
Houden de Russen ook niet van: onzekerheid. Daarom hebben ze liever een dictator waarmee je weer waar je aan toe bent. Democratie is voor hen een onzeker concept.

Maar goed, de zure appel moeten we toch een keer doorheen, want Putin heeft niet het eeuwige leven.
Dus dan liever op een moment wat we zelf bepalen.

Now is the time. Daarom Oekraine steunen en ervoor zorgen dat de Russen terug moeten naar de tekentafel voor tenminste de komende vijf jaar.

Rusland kapot maken en Oekraine bevrijden zijn twee zaken die elkaar niet uitsluiten.
Je kunt Rusland tactisch blijven aanvallen zoals ze nu doen. Stelselmatig uithollen.
Nee, daarmee herover je Ukraine niet direct. Maar als je niet de middelen hebt om over de Russen heen te stormen is dat dus geen optie. Dat zou alleen maar meer doden opleveren.
Als ik dit soort filmpjes kijk (vnl het gesprek met moeder /oma ed, YouTube: Textbook propaganda from Mother of Russian Soldier - Deleted Video) dan vrees ik dat putin niet eens het grote probleem is, maar de complete achterlijkheid, het niet kritisch willen/kunnen denken, en het alles maar voor waarheid aannemen van een groot deel van de Russische bevolking. Met zulke domme schapen kun je echt alles doen wat je maar wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Xtr3me4me schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Putin had zijn strijdkrachten heel heel erg overschat en dat is nog zacht uitgedrukt ook. Bedoel welke militair wilt een ander land veroveren, terwijl dat land jou helemaal niks aangedaan heeft.
Ja ze zijn 8 jaar in oorlog met de donbas, maar dat zijn binnenlandse zaken. Rusland dacht meteen van laten we boel overnemen, want onze mensen daar gaan dood. In plaats van deze Russen een toegangsvlucht te bieden naar Rusland, nee onder het mom van leugens vallen we het hele land maar aan.
Oh boy, wat heeft ie de plank misgeslagen.
Als hij vanaf het begin alleen de opstandige regio's had geannexeerd, had hij er naar mijn idee veel beter voor gestaan. Dan had het wel wat gevechten opgeleverd, maar dan had ie de Donbass in handen gehad voordat het leger werd gestopt (overal waar ze hebben aangevallen zie je dat ze eerst een stuk door mogen stoten om dan pas aangevallen te worden.) Hij heeft dus echt gedacht dat ie Oekraine wel even kon innemen.
Mister Putin denkt: Waar russen grotendeels leven, is van ons. yeah right. Dit heeft ontelbare mensen pijn, verdriet en ellende gegeven en hij is een emotieloze man. Macht en geld is de enige taal die hij kent en mensenleven of die gene die onder hem staan, zijn voor hem niks anders dan een voetveeg.
Sterker nog, hij zorgt eerst dat de russen wonen in de gebieden die ie wil hebben. Daarna zegt ie dat het van hem is (referendum) omdat er zoveel russen wonen.

Hoe dan ook ben ik heel blij dat Oekraine heel veel heeft geleerd van 2014 en daarmee het 2e leger van de wereld heeft gereduceerd tot hooguit een lage top tien plaats.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
olafmol schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:54:
[...]

Als ik dit soort filmpjes kijk (vnl het gesprek met moeder /oma ed, YouTube: Textbook propaganda from Mother of Russian Soldier - Deleted Video) dan vrees ik dat putin niet eens het grote probleem is, maar de complete achterlijkheid, het niet kritisch willen/kunnen denken, en het alles maar voor waarheid aannemen van een groot deel van de Russische bevolking. Met zulke domme schapen kun je echt alles doen wat je maar wilt.
En je denk dat dat hier anders is? Hoe groot was de groep wel niet die corona onzin vond en bovenal de maatregelen onzinnig. Of wat ook altijd een goed voorbeeld is, is de kerk. Hoeveel mensen zweren niet bij het geloof en houden zich vast aan een eeuwenoud boek? En dan heb ik het er niet over of er wel/niet een God is, maar wel het vast houden aan zo'n eeuwenoud boek, terwijl de wereld volledig verandetr is.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
olafmol schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:54:
[...]

Heb wel te doen met die knul.

Maar ik denk dat je het zelf-denkend-vermogen van de gemiddelde burger overschat... misschien niet "zelf-denkend", maar het vermogen om door alle complexiteit en afleiding en persoonlijke bezigheden de rode draad van zaken te blijven zien. Met andere woorden: waar houdt kritsch denken op, en waar begint "gewoon" vertrouwen in de authoriteit/experts?
We hebben ditzelfde gezien met Covid. Er is een punt dat je het gewoon niet meer kunt overzien "dus jas die prik er maar in" (of het tegenovergestelde, "ik overzie het niet, dus ik vertrouw het niet").

Dat de Russische burger de werkelijkheid van wat er gebeurt in Oekraine niet ziet of ontkent is eerder een waarschuwing over hoe beinvloedbaar wij allemaal zijn, dan dat het iets zegt over het niveau van de Rus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:37
Ik vrees dat we het hier inderdaad niet veel beter zullen doen, al hoop ik wel dat we hier op de opleidingen iets meer qua kritisch denken worden opgeleid dan in een virtuele dictatuur.

Maar als dit het geval is, dan is puur het vervangen van de ene mafketel voor de andere een accident waiting to happen.

De enige manier lijkt me dat je achter de schermen zaken doet met een democratisch gezinde leider die je dan naar voren kan schuiven. Maar dat klinkt vrij onmogelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:30:
[...]

dit dus allemaal.

Deze oorlog gaat niet alleen Rusland pijn doen, maar de gehele wereld.
Om Rusland te stoppen moeten ook wij vanuit het westen sancties opleggen en die gaan ons zelf ook pijn doen (alles kost geld... ook transitie naar Russisch-gas-loos worden doet pijn uiteindelijk).
En de voedselcrisis is een dingetje waar met name noord-Afrikaanse landen (bijvoorbeeld) last van gaan krijgen.

Maar goed, doen we het niet, dan kost het ook erg veel.
En het is maar net wat men wil: principes of gemak.
Wil men gemak, dan zal men principes opzij moeten zetten.

De rest van de wereld heeft vaak niet de luxe dat men principes blijft hanteren. Een land als India heeft een groot probleem momenteel. Het is erg bloedjeheet en oogsten zullen mogelijk gaan mislukken.
Ze zijn echter afhankelijk van Rusland op veel vlakken en ze zeggen dan ook gewoon dat die sancties te duur voor ze zijn.
Wij hebben hier in het westen de rijkdom en luxe om te minderen, zelfs flink te minderen, om überhaupt op het niveau van de derde wereld te komen.
En toch zullen we gaan klagen, want sancties.
Toch is het denken hierin enorm korte termijn.

We kijken continu naar 'kost dit of dat', maar zelden naar: we hebben een kans.

De kans die voor ons ligt is de verduurzaming versnellen. En dat kun je doen omdat je van Russisch gas af wil of het klimaat wilt redden - maar wellicht vekroopt het toch beter door het te brengen als 'je energierekening decimeren'.

Tis interne PR die we niet beheersen - omdat zowel politici als journalisten goed gedijen bij FUD. Tis heel saai, maar de gestegen energieprijzen - voor zover in relatie tot dit conflict - raken mij niet.

Een ander element wat ook niet goed genoemd wordt is simpelweg de principiele keuze om democratie en vrijheid als concept te verdedigen. Dat vergt alleen leiderschap wat we momenteel alleen bij Zelensky zien.
Maar als wij niet standhouden (met Oekraine als ons leger voorop), dan gaat niemand het doen.
Dat is ook weer de luxe van het westen: de rest van de wereld wil niet altijd onze principes, maar wel onze welvaart.
En onze welvaart gaat natuurlijk weer over de rug van de rest van de wereld.
Maar toch.

Rusland moet gestopt worden en dit is het moment. Het is nu of alsnog vele malen op een later moment met nog meer ellende.

En dat gaat UA lukken op dit moment, met onze hulp.
Rusland kan dit niet meer winnen zonder WMD's. Of NATO-landen moeten ineens stoppen met alle hulp. Maar waarom zouden we dat doen? Zowel qua westerse principes als geopolitieke doeleinden is dit de uitgelezen kans om Rusland uit te schakelen.
Ook met WMD's winnen ze uiteindelijk niet, zelfs als ze die niet terug krijgen op hun dak maken ze van zichzelf de komende decennia de paria van de wereld. Want landen die nu neutraal zijn, zullen dat dan niet meer zijn verwacht ik.

Qua stoppen eens en zoals het nu gaat is de limiterende factor beschikbaarheid van grotere wapens en munitie - dat wordt nu geregeld. NATO groeit, we gaan zelfvoorzienend en Rusland wordt een veel kleinere bedreiging. Tis geopolitiek gezien een interessante tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:53

pro_6or

amateur_60r

Rusland is veel beter met MDW, dan met WMD.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:47:
[...]

Toch is het denken hierin enorm korte termijn.

We kijken continu naar 'kost dit of dat', maar zelden naar: we hebben een kans.

De kans die voor ons ligt is de verduurzaming versnellen. En dat kun je doen omdat je van Russisch gas af wil of het klimaat wilt redden - maar wellicht vekroopt het toch beter door het te brengen als 'je energierekening decimeren'.

Tis interne PR die we niet beheersen - omdat zowel politici als journalisten goed gedijen bij FUD. Tis heel saai, maar de gestegen energieprijzen - voor zover in relatie tot dit conflict - raken mij niet.

Een ander element wat ook niet goed genoemd wordt is simpelweg de principiele keuze om democratie en vrijheid als concept te verdedigen. Dat vergt alleen leiderschap wat we momenteel alleen bij Zelensky zien.
zoals ik later ook schreef: dit is de kans, dit is het moment, om Rusland te verslaan voor de voorlopige toekomst.
Niet omdat we dat willen maar omdat Rusland wederom aantoont gewoon niet mee te willen met Europa en we het niet kunnen permitteren om zo'n land aan onze oostflank te hebben.

Ik ben zelf bij voorkeur erg terughoudend, en zet vraagtekens bij de verheerlijking van Zelensky. Ik weet niet of ie het van zichzelf zegt, maar z'n PR-molen doet dat (helaas) wel: de Churchill van Oekraine noemen.
Weet niet of je jezelf wil vergelijken met Churchill :P Misschien een enkel facet, dat wel, maar toch, ik zou het niet over mezelf zeggen ook al was ik Zelensky.
Voor een voorheen corrupt arm land als Oekraine doen ze overigens wel heel erg alsof ze de reincarnatie zijn van het oude Griekenland als het gaat om vrijheid en democratie.
Nee, UA, jullie zijn een nieuwkomer. Fijn om te zien dat jullie er nog zin in hebben, met de jeugdige energie, maar het zal nog een flinke klus om waar te maken wat men nu allemaal roept over zichzelf. De mantel die ze zichzelf aantrekken is erg zwaar, en ik hoop dat ze het niet doen om ons te paaien zodat we geld en wapens blijven leveren en alleen daarom doen alsof ze de jongste aanwinst zijn een puur glanzend wit vrije democratie staat.
Ook met WMD's winnen ze uiteindelijk niet, zelfs als ze die niet terug krijgen op hun dak maken ze van zichzelf de komende decennia de paria van de wereld. Want landen die nu neutraal zijn, zullen dat dan niet meer zijn verwacht ik.

Qua stoppen eens en zoals het nu gaat is de limiterende factor beschikbaarheid van grotere wapens en munitie - dat wordt nu geregeld. NATO groeit, we gaan zelfvoorzienend en Rusland wordt een veel kleinere bedreiging. Tis geopolitiek gezien een interessante tijd.
er wordt hier geschiedenis geschreven inderdaad. Een zware naschok van 1989.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:47:
[...]
we gaan zelfvoorzienend en Rusland wordt een veel kleinere bedreiging. Tis geopolitiek gezien een interessante tijd.
Nadeel is wel dat we zelfvoorzienend worden kwa energie, maar dat we ondertussen hard aan de andere verslaving van consumptie van producten aan China gaan.
De zonnepaneel import uit China gaat hoogtijdagen tegemoet iig.

(dat zullen we met de ogen op Rusland nu ook niet uit het oog moeten verliezen)

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 16-05-2022 15:08 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Gebanned schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:39:
[...]

En in Oekraïne is het veel kans dat ze de software zelf schrijven. Net zoals de GIS Art.

Straks kunnen ze het nog exporteren. Slecht nieuws voor wie PLTR-aandelen heeft.

De tech-industrie zit altijd waar de defensie-uitgaven hoog zijn en een bloeiende wapenindustrie is. De EU heeft weinig tech-industrie wegens te weinig defensie-uitgaven in de laatste 30 jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:07:
[...]

zoals ik later ook schreef: dit is de kans, dit is het moment, om Rusland te verslaan voor de voorlopige toekomst.
Niet omdat we dat willen maar omdat Rusland wederom aantoont gewoon niet mee te willen met Europa en we het niet kunnen permitteren om zo'n land aan onze oostflank te hebben.

Ik ben zelf bij voorkeur erg terughoudend, en zet vraagtekens bij de verheerlijking van Zelensky. Ik weet niet of ie het van zichzelf zegt, maar z'n PR-molen doet dat (helaas) wel: de Churchill van Oekraine noemen.
Weet niet of je jezelf wil vergelijken met Churchill :P Misschien een enkel facet, dat wel, maar toch, ik zou het niet over mezelf zeggen ook al was ik Zelensky.
Voor een voorheen corrupt arm land als Oekraine doen ze overigens wel heel erg alsof ze de reincarnatie zijn van het oude Griekenland als het gaat om vrijheid en democratie.
Nee, UA, jullie zijn een nieuwkomer. Fijn om te zien dat jullie er nog zin in hebben, met de jeugdige energie, maar het zal nog een flinke klus om waar te maken wat men nu allemaal roept over zichzelf. De mantel die ze zichzelf aantrekken is erg zwaar, en ik hoop dat ze het niet doen om ons te paaien zodat we geld en wapens blijven leveren en alleen daarom doen alsof ze de jongste aanwinst zijn een puur glanzend wit vrije democratie staat.

[...]

er wordt hier geschiedenis geschreven inderdaad. Een zware naschok van 1989.
Ze zijn er inderdaad niet, maar als je ziet waar ze 10 jaar geleden stonden en waar ze nu staan, kun je wel zeggen dat ze dit niet alleen doen om ons te paaien. Bedenk daarbij dat ze oorspronkelijk begonnen op het nivo van rusland.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:59:
[...]
Ik troost me met de gedachte dat iedereeen die roept dat wij op de grote rode knop moeten drukken, niet met eigen handen ook maar 1 persoon zouden vermoorden, laat staan 100.000 man.
Tja, hoe groter de afstand hoe makkelijker het drukken is.

Straaljagerpiloten hebben relatief gezien minder psychische issues na oorlogshandelingen dan de soldaat op de groot die met een mes zijn vijand moet afmaken.

Los daarvan blijf ik het het een heel erg verkeerd argument zijn: er vallen al zoveel doden dus laten we aub stoppen en dan maar Putin geven wat hij wil.
Ik vraag me echt af in wat voor omgeving dergelijke mensen opgegroeid zijn.

Nu toegeven om 100.000 mensen te redden, betekent onherroepelijk veel meer doden in de toekomst. Want de volgende keer weet de vijand dat ze er toch weg mee komen.

Wat is daar nu moeilijk aan te begrijpen? Nee, het is niet leuk, maar het is wel de realiteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Finland in NAVO
Leuke redelijk korte video over Finland en hoe ze erg strategisch ilitair goed voorstaan (@Meg relax :)
YouTube: Why Putin Couldn't Invade Finland - TLDR News
Wist ik trouwens ook niet, dus Finland is het Zwitserland van Scandinavie, interessant.

[ Voor 15% gewijzigd door Silent7 op 16-05-2022 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

jeroenkb schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:27:
[...]

Tja, hoe groter de afstand hoe makkelijker het drukken is.

Straaljagerpiloten hebben relatief gezien minder psychische issues na oorlogshandelingen dan de soldaat op de groot die met een mes zijn vijand moet afmaken.

Los daarvan blijf ik het het een heel erg verkeerd argument zijn: er vallen al zoveel doden dus laten we aub stoppen en dan maar Putin geven wat hij wil.
Ik vraag me echt af in wat voor omgeving dergelijke mensen opgegroeid zijn.

Nu toegeven om 100.000 mensen te redden, betekent onherroepelijk veel meer doden in de toekomst. Want de volgende keer weet de vijand dat ze er toch weg mee komen.

Wat is daar nu moeilijk aan te begrijpen? Nee, het is niet leuk, maar het is wel de realiteit.
Je zet nu een stroman neer. Het argument is nooit geweest we moeten stoppen ons tegen Putin te verzetten, het is argument is we moeten niet als eerste een atoombom gooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:22:
[...]

Ze zijn er inderdaad niet, maar als je ziet waar ze 10 jaar geleden stonden en waar ze nu staan, kun je wel zeggen dat ze dit niet alleen doen om ons te paaien. Bedenk daarbij dat ze oorspronkelijk begonnen op het nivo van rusland.
en ik zag recent ook een documentaire over Maidan. Uiteraard ongetwijfeld rooskleurige propaganda, maar toch.

Niet perse omdat ze zo nodig bij de EU wilden, maar uit de documentaire kwam chronologisch naar voren dat het ze ging om zelfbeschikking en 'dignity' van het volk als legioen van individuen die je gewoon moet respecteren en goed behandelen.
Daarvoor hebben ze zich op Maidan praktisch laten doorschieten net zolang tot de overheid wel moest zwichten.
Dat is een offer dat de meeste oproerkraaiers wereldwijd nog niet vaak hebben laten zien.
In Belarus is het tenminste nog niet gelukt. Daar zijn de protesten uiteindelijk wel uiteengeslagen.
Op Maidan weken ze er niet voor en dat is een gouden offer geweest.

Dat is wat mij betreft de toegangsticket tot het westen geweest.
Zolang ze op die tour door blijven gaan, ook wat ze nu doen, dan halen ze ons straks links in. Zowel politiek, economisch als militair.
Dat is bijna te mooi om waar te zijn, maar anderszijds verbaast het me ook niks. Oekraine is in mijn ogen (qua grondgebied) de bakermat van Europa. Onze voorouders komen er ook vandaan.
De Scythen. Meer hoef ik niet te zeggen. Oh nog wel, Sarmatia. En dan wel weer leuk dat de Russen een 'Sarmat'-raket hebben.
En mogelijk de drijvende kracht achter WO2. Qua militairen als productie.

Ze hebben op alle fronten alles mee.
Het is te mooi om waar te zijn. Laten we hopen dat het toch waar is. Dan wordt het een aanwinst, en zelfs een voorbeeld, voor Europa.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2022 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Volg het eurovisie songfestival absoluut niet, zag op het journaal dat UA gewonnen heeft, dat vond ik mooi, geeft iets aan over hoe alle stemmers denken en net kwam ik dit tegen, wauw ondanks de tragiek gewoon prachtig:
https://www.ad.nl/show/af...p-om-te-vechten~a6b004c2/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Silent7 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:40:
Volg het eurovisie songfestival absoluut niet, zag op het journaal dat UA gewonnen heeft, dat vond ik mooi, geeft iets aan over hoe alle stemmers denken en net kwam ik dit tegen, wauw ondanks de tragiek gewoon prachtig:
https://www.ad.nl/show/af...p-om-te-vechten~a6b004c2/
yup, was al van tevoren bekend:

- dat UA zou winnen. Ook zal zegt men dat het geen politiek festival is, iedereen weet allang dat het een politiek(correct) festival is waarbij men ook voornamelijk op de eigen vriendjes stemt of op een bepaald thema (Conchita bijv.) ipv echt naar de muziek en de presentatie te kijken
- dat ze weer terug zouden moeten naar UA. Ze hebben zeg maar twee weken vrij gekregen om op te treden op het festival maar ze gaan uit vrije wil weer terug. Omdat het moet, maar ook omdat ze het willen. Niet alleen omdat ze het willen, maar omdat ze het willen willen. Al was het maar vanwege het imago wat ze tegen zich krijgen als ze er toch tussenuit sneaken; dat zou de UA-eenheid schaden en hebben tegenstanders weer een stok om mee te slaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Michael_OsGroot schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:11:
Nucleair is de dreiging die Putin nu al weet ik hoe vaak geuit heeft, en eigenlijk geen optie is tenzij als laatste redmiddel. Dat is gelijk 15 treden naar boven op de escalatieladder.
Een praktisch probleem met nucleair is dat de Amerikanen op de satellietbeelden zien wanneer de onderzeeërs en de mobiele ICBM's uitgestuurd worden. Zolang de Amerikanen het niet op de beelden ziet, dan is het de zoveelste reminder dat Rusland een kernmacht is.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FSpbufSWAAUYIB4?format=jpg&name=small
[Twitter: https://twitter.com/mbk_center/status/1525132426590265345]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:06
Nieuwe poging?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11
De Finnen worden inmiddels bedreigd:

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:53:
De Finnen worden inmiddels bedreigd:

[Twitter]
ze moeten wel iets doen, anders is het gezichtsverlies.

Dus nu zetten ze waarschijnlijk 7 iskanders neer over een lengte van 1000km langs de Finse grens 8)7
Of alle 7 bij Vyborg en gericht op Helsinki.
Tja.

Sorry, Moskou, maar als je Oekraine niet had aangevallen was dit niet gebeurd.

Als al je buren bij je wegrennen, ben je waarschijnlijk zelf het probleem.

En onze Finse schone was er duidelijk over, en dan parafraseer ik: het is gebleken dat je niet meer onafhankelijk en neutraal kan zijn als land. Het blijkt dat Rusland je toch wel binnenvalt als het ze uit komt.
Daarom ziet ook Finland geen andere optie dan toetreden tot NATO.

Niet dat de Finnen niet de vloer aan zouden kunnen vegen met de Russen, maar in een groter verband is het inderdaad toch veiliger.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2022 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 12:38
Finnen zijn echt de ijskonijnen van deze wereld; het is echt een wonder hoe Putin de Finnen in 3 maand van de ene kant naar de andere kant heeft kunnen brengen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:54:
[...]

ze moeten wel iets doen, anders is het gezichtsverlies.

Dus nu zetten ze waarschijnlijk 7 iskanders neer over een lengte van 1000km langs de Finse grens 8)7
Wat moeten we denken van het feit dat het er maar 7 zijn. Is dat alles wat ze nu nog beschikbaar hebben?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Het gerucht dat Macron soevereiniteit had willen opofferen staat in schril contrast met de houding van de VS.
De VS hebben nogmaals laten weten dat men Oekraïne steunt zoals Oekraïne, soeverein, zelf hun overwinning definieert:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 10:20

Dazzler2120

FP ProMod
asing schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:57:
[...]

Wat moeten we denken van het feit dat het er maar 7 zijn. Is dat alles wat ze nu nog beschikbaar hebben?
Daar moeten we helemaal niks van denken. Ze zijn in actieve oorlog, we kunnen alleen maar aannames maken dat ze niet alles sturen wat ze beschikbaar hebben, voor een indirecte bedreiging.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:42

Zewatanejo

Fine Thanks!

bulle bas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:59:
Het gerucht dat Macron soevereiniteit had willen opofferen staat in schril contrast met de houding van de VS.
De VS hebben nogmaals laten weten dat men Oekraïne steunt zoals Oekraïne, soeverein, zelf hun overwinning definieert:

[Twitter]
Dat is een krachtig statement.

Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen de EU en de VS.
De VS heeft veel te winnen. De EU nog wel het eea te verliezen.

dat praat de houding van Macron niet goed, maar het kan natuurlijk wel een verklaring zijn.

[ Voor 202% gewijzigd door Zewatanejo op 16-05-2022 16:02 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

asing schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:57:
[...]

Denk dat het 7 zijn met alle 7 nuclair warheads erop. Dat maakt de boel denk wel wat anders ivm die 13xxkm grens :P

Denk niet dat ze gewone conventionele raketten op die dingen hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xzaz schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:56:
Finnen zijn echt de ijskonijnen van deze wereld; het is echt een wonder hoe Putin de Finnen in 3 maand van de ene kant naar de andere kant heeft kunnen brengen.
heel simpel: Oekraine was geen NATO-lid.
Finland ook niet.
Rusland ging toch achter Oekraine aan, militair.
Dus Finland is ook niet veilig. Eerder was er wel een mogelijke verstandhouding maar sinds 24 februari is niets meer zeker.
Dus dan maar alsnog lid.
Pagina: 1 ... 206 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: