Nee hoor, ze zijn in de eerste dagen tot de buitenplaatsen gekomen (Bucha, Brovary e.d.) en daar blijven hangen, omdat ze daar continu bij elke poging verder te komen, kapot geschoten werden. Na een paar weken zei Oekraine ineens: nu gaan we het offensief in en toen werden niet direct Hostomel e.d. bevrijdt, maar juist verder westers en noordelijk gelegen plaatsen. Vanuit Brovary kwamen de Russen ook niet verder, omdat ze hun aanvoerlijnen nooit onder controle kregen, steden als Konotop, Cherchinihiv en Sumy vielen niet. Daar werden ook de omliggende dorpjes heroverd. In beide gevallen (NW en O Kyiv) dreigden groepen Russen omsingeld te worden, of in elk geval in een soort Zak van Falaise terecht te komen.
Hoe Rusland het ook noemt, het was een nederlaag voor ze. Maar eerlijk is eerlijk, strategisch inderdaad wel een verstandige keuze om je terug te trekken. Voor het thuisfront moest het wel uiteindelijk wel als iets postiefs verkocht worden, dus "Doelen bereikt, blijk van goede wil etc etc"
Een nederlaag desalniettemin.
Maar ze hadden het nog maanden/jaren kunnen uitzitten als ze dat wilden. Dus het ligt veel genuanceerder.
Dat lijkt me sterk, hun aanvoer is nooit goed geweest naar die linies. Lagen continu onder vuur (staat in dit topic nog wel een reportage over hoe kleine groepjes "Wolven" het die aanvoerlijnen heel moeilijk maakte.
Dat hebben VS en VN in de dagen voor de terugtrekking nog bevestigd.
Klopt er werden defensieve lijnen aangelegd, maar dat gehele plan leek te vervallen toen Ivankiv viel/leek te gaan vallen. Aan de Oostelijke zijde van Kyiv heeft het er nooit zo op geleken.
Die nuance mis ik vaak in westerse berichtgeving.
Zit natuurlijk ook wel een beetje Pro-Oekraine kleur in, maar ik zie en lees toch altijd veel kanttekeningen en mits/maren. ZIjn nog zoveel onbekende factoren van kracht.
edit: nog even over dat "We gaan nu het offensief in" van Oekraine, daar werd door velen (incluis mezelf) nog wat lacherig over gedaan, zo van: Morele propaganda, het zal wel.
Ook in het kader van: Zou mooi zijn als het echt zo is.
Maar na een week bleek dat er toch behoorlijk opvallende progressie werd geboekt en pas na een tijdje was duidelijk hoe effectief het was (en slim).
[
Voor 8% gewijzigd door
Prosac op 11-04-2022 13:21
]