Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-10 07:12

Accountant

Mindset+goal= Succes

Interessante discussie over 10a of 16a laden daar zit ik ook een beetje mee.

Ik ga een jaartje een electrische auto rijden en uit kostenoverweging wil ik geen extra wallbox maar gewoon laden met een grannylader. Verwachting is dat we ongeveer 50km per dag rijden dus naar mijn schatting zal er iedere dag 10kwh in moeten.

Ik wil dit gaaan doen op de bestaande wasmachine/ droger aansluiting die zit namelijk exact onder het kelderraam naar de oprit. Hoopte daarmee op 16a te kunnen laden maar lees toch dat 10a veiliger is. Ook al is dit een aparte groep die eigenlijk direct naar het stopcontact loopt.

Heb vaker de wasmachine en droger tegelijkertijd aan staan en dat gaat goed. Wasmachine heeft een aansluitwaarde van 1850 watt en droger schat ik rond de 1000.

Heb ook vaker op 2 plekken in huis 2000 watt kacheltjes aanstaan dat gaat ook goed.

Maar laden met 16a/ 3,5 kwh is toch heftiger voor de installatie als ik dat zo lees. Zou wel fijn zijn tijdens gunstige dynamische tarieven zo hoog en snel mogelijk te laden.

Laden wil ik Oveel mogelijk gaan doen terwijl andere hoofdgebruikers uitstaan daar wil ik we zoveel mogelijk in sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
10 kWh is maar een paar uurtjes laden, daar heb je gaan 16A lader voor nodig. Niet perse voor overdag en niet perse voor ‘s nachts. Als je echt wilt laden tegen de laagste kosten zul je dat met een grannylader wellicht kunnen doen door het stopcontact te vervangen door 1 die 16 A aan kan voor lange tijd. Als dat al teveel kost, tov de baten( let wel, het gaat slechts over 1 jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:42
Je kan ook een granny kopen met CEE stekker, die is wel bestand tegen 16A in tegenstelling tot een shuko'tje

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:33
Flexiilex schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:45:
Vraagje; In ons nieuwbouwwoning heb ik destijds gelijk stroom laten trekken voor een laadpaal. Omdat dese loze leiding waarschijnlijk in de dekvloer loopt hebben ze geen grondkabel gebruikt. Ze hebben de 5 draden los door de buis gedaan.

Het “probleem” wat ik nu heb is dat ik iets langere draden nodig heb om de laadpaal op te kunnen hangen. De draden zitten in een lege doos in de wand gemaakt, mag je deze met wago/lasklem nog verlengen? Laatste stuk zal maximaal 45 cm zijn.

De laatste 45 cm wil ik dan vanuit de doos een 5x2.5mm XMVK kabel naar de laadpaal maken of kan dat ook anders? Een 16mm flexibele buis is te dik zag ik en moet toch ook waterbestendig zijn. Als iemand daar een beter idee voor heeft hoor ik dat ook graag.
Liefst natuurlijk kabel in een keer trekken.
Echter gebruik je originele wago klemmen dan zou dat geen problemen mogen opleveren als je geen ander keus hebt...
Accountant schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:47:

Ik ga een jaartje een electrische auto rijden en uit kostenoverweging wil ik geen extra wallbox maar gewoon laden met een grannylader. Verwachting is dat we ongeveer 50km per dag rijden dus naar mijn schatting zal er iedere dag 10kwh in moeten.

Ik wil dit gaaan doen op de bestaande wasmachine/ droger aansluiting die zit namelijk exact onder het kelderraam naar de oprit. Hoopte daarmee op 16a te kunnen laden maar lees toch dat 10a veiliger is. Ook al is dit een aparte groep die eigenlijk direct naar het stopcontact loopt.

Heb vaker de wasmachine en droger tegelijkertijd aan staan en dat gaat goed. Wasmachine heeft een aansluitwaarde van 1850 watt en droger schat ik rond de 1000.

Heb ook vaker op 2 plekken in huis 2000 watt kacheltjes aanstaan dat gaat ook goed.

Maar laden met 16a/ 3,5 kwh is toch heftiger voor de installatie als ik dat zo lees. Zou wel fijn zijn tijdens gunstige dynamische tarieven zo hoog en snel mogelijk te laden.

Laden wil ik Oveel mogelijk gaan doen terwijl andere hoofdgebruikers uitstaan daar wil ik we zoveel mogelijk in sturen.
Gaat meer om de WCD die niet gemaakt is voor langdurig 16A.

Als je nog geen Granny lader hebt, dan zou je een 16A Granny lader met CEE stekker kunnen nemen.

Weet je zeker dat het niet langer dan een jaar wordt?

Persoonlijk zou ik gewoon een 2de hands laadpaal van 100,-- van Marktplaats halen en plaatsen,
tenminste als je nog een Granny charger moet kopen...

Over een jaar krijg je die wel kwijt voor niet veel minder.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:24
Flexiilex schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:45:
Vraagje; In ons nieuwbouwwoning heb ik destijds gelijk stroom laten trekken voor een laadpaal. Omdat dese loze leiding waarschijnlijk in de dekvloer loopt hebben ze geen grondkabel gebruikt. Ze hebben de 5 draden los door de buis gedaan.

Het “probleem” wat ik nu heb is dat ik iets langere draden nodig heb om de laadpaal op te kunnen hangen. De draden zitten in een lege doos in de wand gemaakt, mag je deze met wago/lasklem nog verlengen? Laatste stuk zal maximaal 45 cm zijn.

De laatste 45 cm wil ik dan vanuit de doos een 5x2.5mm XMVK kabel naar de laadpaal maken of kan dat ook anders? Een 16mm flexibele buis is te dik zag ik en moet toch ook waterbestendig zijn. Als iemand daar een beter idee voor heeft hoor ik dat ook graag.
Het mooist is dan waarschijnlijk om die 5 draden te vervangen door 5 die wel lang genoeg zijn.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-10 20:40
Peter-036 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Het mooist is dan waarschijnlijk om die 5 draden te vervangen door 5 die wel lang genoeg zijn.
Daar heb je groot gelijk in. Er zit alleen 0 beweging in de leiding. Ga eerst nog wel op een later moment kijken of ik de overlengte in de meterkast naar het punt kan krijgen. Gisteren niet gelukt vandaar m’n vraag. Thanks all!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 11:29

Rincewind

Take me in your arms tonight

loewie1984 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:07:
[...]

Heb je ondertussen al duidelijkheid over al je vragen? Ik overweeg ook een Zaptec en zit zelf ook bij Tibber, heb ook home assistant draaien.

Het lijkt mij toch dat er binnen home assistant ruimte is om regels te maken op basis van opwek en stroomverbruik. Alla ifttt.

En waarom zou je die loadbalancing module dan nog nemen als je dit via home assistant kan laten lopen. Maar de vraag is natuurlijk of je zoveel vrijheid krijgt om zelf te reguleren hoeveel stroom er naar de paal toe gaat als je staat te koken, wassen en tegelijkertijd de airco aan hebt.
Wij worstelden inderdaad met de integratie en zijn tot op heden niet verder gekomen door de instellingen van (met name) de Zaptec. Alle componenten in de opzet (HA, zonnepanelen, auto, tibber en zaptec) zijn aanstuurbaar via HA maar ons idee om het overschot gedurende de dag naar de auto te sturen lukt niet. We hebben wel een 'pagina' in de HA interface waar we alles kunnen aansturen maar nog niet automatisch op basis van het overschot.

De redenen daarvan zijn grotendeels puur technisch. Zo verwacht de Zpatec blijkbaar een minimum 'aanvoer' voordat het doorgesluisd wordt naar de auto. Die treshhold is net wat hoger dan wat wij over hebben op een zonnige dag en is niet te verlagen. We hebben wel een vraag daarover open staan bij Zaptec. Een ander nadeel bij ons is dat we een 3-fase aansluting hebben en de opbrengst van de zonnepanelen komt binnen op 1 van de fases. Dat is geen probleem op zich maar wij kunnen de zaptec niet 'toewijzen' aan een specifieke fase: als hij laadt dan tapt die alle fases af (misschien niet de correcte omschrijving maar ik ben dan ook geen electricien :) )

Kortom: we zijn er bijna maar nog niet helemaal. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Rincewind Als het relais in de Zaptec niet kan schakelen tussen 1-fase en 3-fase laden, probeer het eens te forceren door een 1-fase laadkabel te gebruiken (1x32A). Als het goed is start het laden dan met 6A, in plaats van 3x6A.

Het is wel aan te raden om je zonnepanelen op dezelfde fase te zetten als de fase die de Zaptec dan pakt met die kabel.

En het is nog de vraag of je het maximale vermogen (7,4 kW, die 32A dus) kan gebruiken.
Afzekering van je laadpaal in de meterkast en bekabeling naar de laadpaal moet op 32A zijn ontworpen (deze zijn wellicht op 16A ontworpen, zie je vaak ivm selectiviteit..). En het hangt ook van je auto af of die 32 ampère kan laden met 1-fase toevoer, sommige auto's slikken dan ook maximaal 16A. Dat is overigens alsnog 3,7 kW.

[ Voor 54% gewijzigd door JanHenk op 27-10-2023 10:33 ]

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:12
Makrolon schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:03:
Vergeet allemaal niet dat de bedrading van dat stopcontact waar jij je Granny in plugt misschien wel langs 2 of 3 centraaldozen in t plafond gaat. Als daar een slechte verbinding in zit gaat het daar vonken en warm worden. Dat zal bij een nieuwbouwhuis niet gebeuren, maar bij een ouder huis zeker een reële kans. En als die centraaldoos dan ook nog tussen een oud rieten plafond zit hoef ik niet te vertellen wat er kan gebeuren.
Hier had ik nog niet aan gedacht, het loopt inderdaad naar 1 centraaldoos toe, op het plafond van de garage, is van hout dus toch wel een aandachtspunt, die ga ik de volgende keer ook even in de gaten houden ondanks de 10 A. Dank voor de tip.
Arar schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:26:

Buiten onder een afdak. De standaard Nissan lader ging probleemloos (10A uit mijn hoofd?). De andere lader heeft een instelling van 16A en daar ging het mis. Waar de geur achteraf vandaan kwam kon ik wel verklaren. Het is dus geleidelijk aan gegaan.

10A zou zoals geschreven toch echt geen probleem mogen opleveren.
Dank voor de duiding, 10A geeft me nu wel een fijner gevoel dus dat ga ik gewoon aanhouden.
Maar hou het desondanks toch regelmatig in de gaten.
Accountant schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:47:

5 uurtjes laden met 10 A levert ook die 10 kWh op, snap je gedachte dat je het sneller wilt en ook icm met je dynamische tarieven zit maar veiligheid zou bij mij toch een hogere prioriteit hebben.

Wasmachine en droger vragen niet constant het max. vermogen, je lader wel, en dat voor een paar uur.
Weet niet hoe lang die kacheltjes van 2000 watt aan staan maar dat is toch ook niet voor uren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:49
Zjanzjak schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:23:
[...]

Hier had ik nog niet aan gedacht, het loopt inderdaad naar 1 centraaldoos toe, op het plafond van de garage, is van hout dus toch wel een aandachtspunt, die ga ik de volgende keer ook even in de gaten houden ondanks de 10 A. Dank voor de tip.

[...]

Dank voor de duiding, 10A geeft me nu wel een fijner gevoel dus dat ga ik gewoon aanhouden.
Maar hou het desondanks toch regelmatig in de gaten.

[...]

5 uurtjes laden met 10 A levert ook die 10 kWh op, snap je gedachte dat je het sneller wilt en ook icm met je dynamische tarieven zit maar veiligheid zou bij mij toch een hogere prioriteit hebben.

Wasmachine en droger vragen niet constant het max. vermogen, je lader wel, en dat voor een paar uur.
Weet niet hoe lang die kacheltjes van 2000 watt aan staan maar dat is toch ook niet voor uren?
Bij twijfel gewoon effe doos open, als er al t nieuwe type wago lasdoppen in zitten vertrouw ik t wel. Anders even draden opnieuw aanstippen en in nieuwe wago lasdoppen doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:32
Het maakt toch niet uit wat op welke fase zit? De meter saldeert altijd over alle 3 de fases heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:35
janne_nl schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:33:
Het maakt toch niet uit wat op welke fase zit? De meter saldeert altijd over alle 3 de fases heen.
Voor de hoofdzekering (en de netbelasting) verdeel je grote verbruikers over de verschillende fases.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:29
Voordat ik de vraag stel, even een stukje voorkennis:
Mijn auto is een 1 fase boordlader met maximaal 7,x kw aan laadsnelheid.
Mijn wallbox (Alfen Eve Single Pro met loadbalancing) is afgezekerd op 3 fase 20A.
Mijn meterkast is laatst verzwaard van 1 fase ?A naar 3 fase 25A. Toen de Stedin monteur klaar was en ik het vertelde van mijn auto die op 1 fase laad, wenste hij mij veel geluk want 'load balancing werkt traag' en de kans is groot dat er een stop zou doorbranden à EUR 100,-.
Zit daar nu een reeël risico in? In de meterkast staat de automaat bij de kookgroep. En met een ladende auto heb ik de inductie plaat aan gehad, de oven maar er is niks verkeerd gegaan of eruit gevlogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Loadbalancing werkt bij mij redelijk snel. Weliswaar niet via de slimme meter.

Als de auto laad met 3x16 ampere en ik zet de sauna aan, die 2 fases belast met elke 3000 watt, dan krijgt de 25A hoofdautomaat toch even 29A voor zijn kiezen. Tot nu geen probleem.

Geen idee hoe ver jij er over heen gaat en of de slimme meter de loadbalancing 'regelt' of spoelen om de draden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Erwin_83 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

Voor de hoofdzekering (en de netbelasting) verdeel je grote verbruikers over de verschillende fases.
Tuurlijk, lijkt me erg slim. Maar ik reageerde met name op de opmerking van janhenk om de zonnepanelen op dezelfde fase als de lader te monteren.

Als ik alle mogelijke vermogens thuis optel (los van de auto) dan ga ik ruim over mij maximum heen van elke fase. Maar er is nog nooit een hoofdautomaat uitgeklapt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
janne_nl schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Tuurlijk, lijkt me erg slim. Maar ik reageerde met name op de opmerking van janhenk om de zonnepanelen op dezelfde fase als de lader te monteren.
Zodat de hoofdzekering (vaak 25A) er niet uit klapt met 32A laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
MarcoEV schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:48:
Mijn wallbox (Alfen Eve Single Pro met loadbalancing) is afgezekerd op 3 fase 20A.
Mijn meterkast is laatst verzwaard van 1 fase ?A naar 3 fase 25A. Toen de Stedin monteur klaar was en ik het vertelde van mijn auto die op 1 fase laad, wenste hij mij veel geluk want 'load balancing werkt traag' en de kans is groot dat er een stop zou doorbranden à EUR 100,-.
Zit daar nu een reeël risico in? In de meterkast staat de automaat bij de kookgroep. En met een ladende auto heb ik de inductie plaat aan gehad, de oven maar er is niks verkeerd gegaan of eruit gevlogen..
Alfen heeft load balancing prima in orde, daar hoef je niet druk om te maken.

Wat bedoel je precies met "stop doorbranden"; de hoofdzekering (smelt patronen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
JanHenk schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:21:
[...]

Zodat de hoofdzekering (vaak 25A) er niet uit klapt met 32A laden.
Owkee.

Hm, volgens mij mag je zo niet rekenen. Bewust langere tijd overbelasten lijkt me ook geen goede zaak.

En daarnaast, in de herfst en winter minder laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@janne_nl Als je de bekabeling van zowel de zonnepanelen en de laadpaal zodanig uitvoert dat deze 32A kan hebben (bekabeling geschikt voor 32A over de betreffende afstand dus) én je zekert hem af met 32A én ze zitten op dezelfde fase, dan passeer je de hoofdzekering en raakt er niets overbelast...

Als ze niet op dezelfde fase zitten, trek je op de fase van je laadpaal juist stroom uit het net en klapt de hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik vraag me toch af hoe je dat voor je ziet.

Vraag me ook af wat een verzekering zegt als er toch ooit wat fout gaat.

Klinkt mij een beetje als gevaarlijk geknutsel in de oren. Zeker een zin als de hoofdzekering passeren.

Maar goed, jouw feestje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:24
Ik heb ruim 2 jaar op diezelfde manier mijn Kia E-Soul (1 fase) geladen aan de Alfen Eve single pro zonder enig probleem.
Dit in een nul op de meter-woning die alles op stroom doet, dus inductiekoken en een warmtepomp.
Laden begon op 4,6kW, en dat zakte wanneer het nodig was. De loadbalancing werkt prima, en snel genoeg.
Edit:
Overigens, wanneer er pas van 1 fase (35A) naar 3 fase (3x25A) is omgebouwd, heb je geen smeltzekeringen meer, dus als het onverhoopt wel een keertje misgaat, is het een kwestie van de schakelaar weer aan zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Peter-036 op 27-10-2023 17:17 . Reden: toevoeging. ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
Die lui komen alleen maar bij mensen waar t verkeerd is gegaan. ;) niet druk om maken, loadbalancing werkt snel genoeg.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:27
Badname2 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:43:
@IvoB2 Jammer dat CCS nog niet klaar voor V2H is. Is er een laadpaal die ik nu koop / installatie methode die deels te hergebruiken is als het wel zover is over 2+ jaar? Wil vooral de 'verloren kosten' van deze tussenoplossing minimaliseren.)
Coolblue stelt dat de door hen aangeboden eigen merk laadpaal in de toekomst geschikt zal zijn voor V2H..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:07
Ik hoor een hoop hearsay geleuter hier over de problemen met loadbalancing. 25A op de hoofdzekering kan zeker 8 a 10 minuten rond de 40A belast worden voordat hij klapt.

De lader op de fase van de PV zetten is ook zo'n kul advies, je slimme meter saldeert op de meter, elektrotechnische moet je als je 32A trekt (laadt ) en 16A stroom van PV krijgt op 1 fase deze bij elkaar optellen ipv van elkaar aftrekken, je bedrading/kast moet hier wel geschikt voor zijn, een gewone standaard groepen kast is dat dus niet.

Als je twijffelt een vakman inschakelen en niet zelf gaan hobbyen, brand in een woning ontstaat in de meeste gevallen in de groepenkast.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
rvdgaag schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:37:
Ik hoor een hoop hearsay geleuter hier over de problemen met loadbalancing. 25A op de hoofdzekering kan zeker 8 a 10 minuten rond de 40A belast worden voordat hij klapt.

De lader op de fase van de PV zetten is ook zo'n kul advies, je slimme meter saldeert op de meter, elektrotechnische moet je als je 32A trekt (laadt ) en 16A stroom van PV krijgt op 1 fase deze bij elkaar optellen ipv van elkaar aftrekken, je bedrading/kast moet hier wel geschikt voor zijn, een gewone standaard groepen kast is dat dus niet.

Als je twijffelt een vakman inschakelen en niet zelf gaan hobbyen, brand in een woning ontstaat in de meeste gevallen in de groepenkast.
Waarom is dat een kul advies? Iedereen mag best een beetje helpen om het net te ontlasten. Zeker als dat met weinig moeite en geen nadelen voor de gebruiker kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:07
Makrolon schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

Waarom is dat een kul advies? Iedereen mag best een beetje helpen om het net te ontlasten. Zeker als dat met weinig moeite en geen nadelen voor de gebruiker kan.
Omdat er helemaal geen ene snars van klopt en het domweg een gevaarlijk en dom advies is.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:14

de Peer

under peer review

Makrolon schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

Het net is ook lang niet overal overbelast he. Zit hier gewoon op Max 235V

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

rvdgaag schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:37:
Een 25A automaat mag met 40A (1.6 In) na ~40 seconden klappen. Als hij na 10 minuten nog niet aanspreekt is hij defect. En dat geldt slechts bij nominale omgevingstemperatuur, als de automaat ernaast ook warmte genereert klapt hij eerder.
De lader op de fase van de PV zetten is ook zo'n kul advies, je slimme meter saldeert op de meter, elektrotechnische moet je als je 32A trekt (laadt ) en 16A stroom van PV krijgt op 1 fase deze bij elkaar optellen ipv van elkaar aftrekken
Niet helemaal, want die stromen mag je wel van elkaar aftrekken.
Wat je op moet tellen is de stroom van de PV en de hoofdzekering.
Met 16A PV en 25A hoofdzekering is 40A schakelmateriaal dus al strikt genomen onvoldoende (al loopt dat in de praktijk wel los).
Driefase asymmetrisch belast is nog anders.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
de Peer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:44:
[...]

Het net is ook lang niet overal overbelast he. Zit hier gewoon op Max 235V
Daar heeft t niks mee te maken.

Als jij je pc en lader op een andere fase zet, ben je dus aan de ene kant 16a aan t opwekken, en op de andere fase 16a aan t wegstoken. Er gaat dus 2x 16a door het net wat gewoon nul had kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
rvdgaag schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:43:
[...]

Omdat er helemaal geen ene snars van klopt en het domweg een gevaarlijk en dom advies is.
Huh, een gevaarlijk advies om je pv en autolader op dezelfde fase te zetten?? Leg even uit wat daar precies zo dom en gevaarlijk aan is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Makrolon schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

Daar heeft t niks mee te maken.

Als jij je pc en lader op een andere fase zet, ben je dus aan de ene kant 16a aan t opwekken, en op de andere fase 16a aan t wegstoken. Er gaat dus 2x 16a door het net wat gewoon nul had kunnen zijn.
Dat heeft er alles mee te maken. Er is niets mis met gebruik maken van het net als dat in zijn geheel niet overbelast is. Ik betaal voor deze dienst.

Bij een overbelast net is het wel wat socialer om dit te optimaliseren.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 27-10-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:35
Rincewind schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:57:
[...]
Wij worstelden inderdaad met de integratie en zijn tot op heden niet verder gekomen door de instellingen van (met name) de Zaptec. Alle componenten in de opzet (HA, zonnepanelen, auto, tibber en zaptec) zijn aanstuurbaar via HA maar ons idee om het overschot gedurende de dag naar de auto te sturen lukt niet. We hebben wel een 'pagina' in de HA interface waar we alles kunnen aansturen maar nog niet automatisch op basis van het overschot.

De redenen daarvan zijn grotendeels puur technisch. Zo verwacht de Zpatec blijkbaar een minimum 'aanvoer' voordat het doorgesluisd wordt naar de auto. Die treshhold is net wat hoger dan wat wij over hebben op een zonnige dag en is niet te verlagen. We hebben wel een vraag daarover open staan bij Zaptec. Een ander nadeel bij ons is dat we een 3-fase aansluting hebben en de opbrengst van de zonnepanelen komt binnen op 1 van de fases. Dat is geen probleem op zich maar wij kunnen de zaptec niet 'toewijzen' aan een specifieke fase: als hij laadt dan tapt die alle fases af (misschien niet de correcte omschrijving maar ik ben dan ook geen electricien :) )

Kortom: we zijn er bijna maar nog niet helemaal. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Vraag aan @Rincewind en @loewie1984: ik heb hier een Zaptec GO liggen, zojuist aangeschaft, om met Tibber dynamisch te kunnen laden zonder (zoals met mijn huidige EVBox) de lader steeds te starten en stoppen afhankelijk van de tarieven. Tibber geeft aan dat die koppeling door hen met Zaptec is ontwikkeld en goed werkt.
Hebben jullie ervaring et de koppeling van de Tibber Pulse met de Zaptec GO, voor dynamisch laden (en dan ook load balancing met die Pulse)?
Dank voor jullie adviezen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
de Peer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:40:
[...]

Dat heeft er alles mee te maken. Er is niets mis met gebruik maken van het net als dat in zijn geheel niet overbelast is. Ik betaal voor deze dienst.

Bij een overbelast net is het wel wat socialer om dit te optimaliseren.
Als iedereen zo denkt word t met zwaarder belast, dat moet zwaarder uitgevoerd worden. En wie gaat dat betalen denk je? ;)

Echt ik snap jouw denkwijze totaal niet. Het heeft geen nadelen voor jou he, om als er toch aan je installatie gewerkt word een grote verbruiker op dezelfde fase te laten zetten als je pv.

Dit was ook mn laatste reactie in deze discussie. Als iedereen in de wereld zo egoïstisch denkt komen we er wel als maatschappij.

[ Voor 9% gewijzigd door Makrolon op 27-10-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Makrolon schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:08:
[...]

Als iedereen zo denkt word t met zwaarder belast, dat moet zwaarder uitgevoerd worden. En wie gaat dat betalen denk je? ;)

Echt ik snap jouw denkwijze totaal niet. Het heeft geen nadelen voor jou he, om als er toch aan je installatie gewerkt word een grote verbruiker op dezelfde fase te laten zetten als je pv.

Dit was ook mn laatste reactie in deze discussie. Als iedereen in de wereld zo egoïstisch denkt komen we er wel als maatschappij.
Je reactie slaat gewoon nergens op. Zoals gezegd. Het net is hier niet overbelast. Er is geen probleem. Je ziet spoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
de Peer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:10:
[...]

Je reactie slaat gewoon nergens op. Zoals gezegd. Het net is hier niet overbelast. Er is geen probleem. Je ziet spoken.
Oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:44
Nou de keuze is gemaakt het wordt een Easee charge lite.

Nu de meterkast, ik heb 1 aardlek schakelaar waar maar 1 groep op aangesloten is. Zie foto.
Officieel volgens de regels mag je 4 groepen op 1 aardlekschakelaar zetten.

Dus ik zou zeggen ik kan gewoon met een kamrail de extra groep voor de laadpaal bij deze aardlekschakelaar zetten. Of denk ik verkeerd? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/somqkwbjT5n2DUm6qFqkJtSeGTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soZL6RywzLxWFTgzKA1MD9Oa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Hieperdepiep schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:00:
Nou de keuze is gemaakt het wordt een Easee charge lite.

Nu de meterkast, ik heb 1 aardlek schakelaar waar maar 1 groep op aangesloten is. Zie foto.
Officieel volgens de regels mag je 4 groepen op 1 aardlekschakelaar zetten.

Dus ik zou zeggen ik kan gewoon met een kamrail de extra groep voor de laadpaal bij deze aardlekschakelaar zetten. Of denk ik verkeerd? [Afbeelding]
Een autolader moet op een eigen aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:29
jorisjansen3 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:34:
[...]

Coolblue stelt dat de door hen aangeboden eigen merk laadpaal in de toekomst geschikt zal zijn voor V2H..
Er staat een vage opmerking, maar niets over het hoe of wat(t).

Hoeveel kan de unit (straks...) terugleveren? en is er éérst een "aanpassing" nodig á €.

va wanneer zóu dat kunnen?

Het lijkt mij dat als het concreter was, dat ze wel méér hadden vrijgegeven.

mtc

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 18:39
Zou ik deze aardlekautomaat kunnen gebruiken? Waarom is hij zo goedkoop, addertje?

https://www.toolstation.n...3I9xdKGqCyLMaAqd6EALw_wcB

Ik wil overigens maar 1 fase gebruiken, volgend jaar misschien over naar 3 fasen

[ Voor 11% gewijzigd door michaeltb op 28-10-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
michaeltb schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:34:
Zou ik deze aardlekautomaat kunnen gebruiken? Waarom is hij zo goedkoop, addertje?

Ik wil overigens maar 1 fase gebruiken, volgend jaar misschien over naar 3 fasen
Dat is best wel een normale prijs voor een type A en maar 16 A. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

michaeltb schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:34:

Je zou een 3x25A of 3x32A kunnen overwegen omdat je dan op 1 fase sneller kan laden.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:36
@The - DDD Wow dank voor deze uitleg. Had hier geen idee van.
De tesla model 2 lijkt toch alleen 11kw ipv 22kw aan te kunnen. Dan lijkt die 1 fase al helemaal verstandig.

@jorisjansen3 Dank voor de tip, zou nice zijn als ze dat echt gaan ondersteunen, om niet weer een nieuwe laadpaal nodig te hebben over 2 jaar! Ik zie het ja met hun BlueBuilt laadpalen zeggen ze dat te kunnen later via software. Enig idee of je dan bij aansluiting op de meterkast een aparte groep of iets nodig hebt?

Weet iemand uberhaupt waar ik advies kan vinden bij welke meterkast groep mn installateur hem het beste kan aansluiten, in mijn situatie 8 zonnenpanelen > 3 fase meterkast > laadpaal die voorbereid is op V2H > Tesla model 3 die enkel 11kw ondersteunt. Of puur kwestie van een ongebruikte vinden? Ik heb enkel nummer 6 nog over (van de 12)
The - DDD schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:28:
@Badname2 Overweeg ook zeker een laadpaal die op PV overschot kan switchen tussen 1 fase en 3 fase laden. Voordeel daarvan is dat je voor 1 fase al met 6A volledig op de zon kan laden. Met 3 fasen is dat 18A.

EcoSmart van WallBox werkt als volgt. Is je laadpaal op 1 fase aangesloten, dan kan ie bij 2A opwek overschot al op de zon laden, de benodigde minimale 6A wordt gehaald door de rest van het net te halen. Zet je hem op full green, dan heb je 6A overschot nodig.

Sluit je je paal aan op 3 fasen met een wallbox, dan moet je 6A overschot voor smart hebben, of 18A overschot voor full green laden.

Nadeel van 3 fasen is dat je relatief veel overschot moet hebben en dus minder uren volledig op de zon zult kunnen laden.

Nadeel van 1 fase laden is dat je veel trager kan laden als je niet beperkt wordt door beschikbare zon energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:29
Badname2 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:20:
Weet iemand uberhaupt waar ik advies kan vinden bij welke meterkast groep mn installateur hem het beste kan aansluiten, in mijn situatie 8 zonnenpanelen > 3 fase meterkast > laadpaal die voorbereid is op V2H > Tesla model 3 die enkel 11kw ondersteunt. Of puur kwestie van een ongebruikte vinden? Ik heb enkel nummer 6 nog over (van de 12)
Voor een 11 (of 22) kW laadpaal wordt altijd een eigen krachtgroep aangelegd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Badname2 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:20:
@The - DDD Wow dank voor deze uitleg. Had hier geen idee van.
De tesla model 2 lijkt toch alleen 11kw ipv 22kw aan te kunnen. Dan lijkt die 1 fase al helemaal verstandig.

@jorisjansen3 Dank voor de tip, zou nice zijn als ze dat echt gaan ondersteunen, om niet weer een nieuwe laadpaal nodig te hebben over 2 jaar! Ik zie het ja met hun BlueBuilt laadpalen zeggen ze dat te kunnen later via software. Enig idee of je dan bij aansluiting op de meterkast een aparte groep of iets nodig hebt?

[...]
Eigen ALS en automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
@Jazsie Ah bedankt. goed om te weten waar ik bij de installateur op moet letten. Is het dan ok dat deze naast de huidige groepen hangt aan de achterwand gemonteerd ofzo? (als de rest al vol zit)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:52
Badname2 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:58:
@Jazsie Ah bedankt. goed om te weten waar ik bij de installateur op moet letten. Is het dan ok dat deze naast de huidige groepen hangt aan de achterwand gemonteerd ofzo? (als de rest al vol zit)

[...]
Klein kastje ernaast. Alamat erin en gaan. Maar een beetje installateur moet dit wel weten hoor.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Zou iemand toevallig voor mij en lengte van de stekker van de laadkabel op kunnen meten?
En wat is de lengte van een opgerolde kabel (doorsnee) ?
Het is voor de hoogte van de paal, hoe ver deze in de grond moet. Dank voor jullie hulp!

[ Voor 14% gewijzigd door Hieperdepiep op 30-10-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:24
Heeft iemand ervaring met het automatisch verrekenen van de laadkosten met een Easee Charge Lite? Ik lees dat het met E-Flux moet kunnen. LM (Arval) zegt dat ze het niet kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Hieperdepiep schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:51:
Zou iemand toevallig voor mij en lengte van de stekker van de laadkabel op kunnen meten?
Het is voor de hoogte van de paal, hoe ver deze in de grond moet. Dank voor jullie hulp!
Stekkers zijn zo te zien niet allemaal hetzelfde en kabellengte is een keus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Urdn3f39p6deOjrmGfkmJT5msw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KtHdrV4muaF9PDZCHEijSP8B.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Hieperdepiep schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:51:
Deze vraag kunnen we niet antwoorden want zo goed als ieder laadpaal kan je (bij vaste kabel) in verschillende lengtes krijgen... daarnaast zijn er ook verschillen tussen de stekkers...
GilbertvH schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:04:
Heeft iemand ervaring met het automatisch verrekenen van de laadkosten met een Easee Charge Lite? Ik lees dat het met E-Flux moet kunnen. LM (Arval) zegt dat ze het niet kunnen...
Lite staat niet op de site van E-Flux maar misschien kan je het proberen met de Home versie handleiding:
https://help.e-flux.io/en/articles/8455139-guide-easee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Het gaat niet om een vaste kabel maar om een losse kabel (Easee charge lite).
Ik kom nergens namelijk de maten tegen.

Ook niet van een opgerolde kabel. En dan de complete ronde kwa maat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:49

Japie.G

Colour Classic

GilbertvH schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:04:
Geen ervaring, maar ik zie E-Flux gewoon in de lijst met operators staan bij mijn charge-lite. Je bent wel de mogelijkheid tot solar only laden kwijt als ik het goed bekijk. Daarvoor moet easee zelf als operator staan ingesteld.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Vandaag offerte ontvangen van Coolblue. Ze geven aan dat hun laadpaal enkel met software update straks V2H kan. Ze maken de software zelf in huis.

±2100euro voor laadpaal 22kw, loadbalancer en installatie. Klonk wel goed, maar ben geen kenner.

Toen ik vroeg of de software kon regelen dat ik met 11kw (of 1 fase) kan opladen om enkel mn zonnenpanelen stroom te gebruiken, toen gaven ze aan dat dat met je auto te regelen is qua laadsnelheid instelling. Is dit waar? (ik kijk nu naar een MG4, en later een tesla model 3)

Wat kan ik zelf doen om te zorgen dat hij niet teveel niet zonnenpaneel stroom gebruikt om te laden?

[ Voor 4% gewijzigd door Badname2 op 30-10-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Badname2 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:43:
Vandaag offerte ontvangen van Coolblue. Ze geven aan dat hun laadpaal enkel met software update straks V2H kan. Ze maken de software zelf in huis.

±2100euro voor laadpaal 22kw, loadbalancer en installatie. Klonk wel goed, maar ben geen kenner.

Toen ik vroeg of de software kon regelen dat ik met 11kw (of 1 fase) kan opladen om enkel mn zonnenpanelen stroom te gebruiken, toen gaven ze aan dat dat met je auto te regelen is qua laadsnelheid instelling. Is dit waar? (ik kijk nu naar een MG4, en later een tesla model 3)

Wat kan ik zelf doen om te zorgen dat hij niet teveel niet zonnenpaneel stroom gebruikt om te laden?
Het beste regel je een laadpaal die aan te sturen is via bijvoorbeeld domotica of een app.

Met de auto gaat dat maar beperkt lukken. Daarmee stel je vaak alleen een vaste laadsnelheid in of eventueel tijdvakken waarin geladen mag worden. Maar dat is een 'domme' regeling die geen rekening houdt met de zon.

De Alfen paal heeft een solar charging mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-10 11:34

Laden kan met een zappie teruglevering zal een moeilijke worden en nog niet voor de nabije toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online

Je kunt de software wel zelf maken maar niet op afstand de hardware veranderen... Er is niets van terug te vinden op de coolblue website.

2100 euro is niet echt een koopje trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Hieperdepiep schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:07:
Het gaat niet om een vaste kabel maar om een losse kabel (Easee charge lite).
Ik kom nergens namelijk de maten tegen.

Ook niet van een opgerolde kabel. En dan de complete ronde kwa maat
Ook de losse kabel heb je in velen maten en soorten, dus ook hier kunnen we geen antwoord op geven...
daemonix schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:06:
[...]
2100 euro is niet echt een koopje trouwens.
Ligt eraan, zonder te weten wat er exact gedaan wordt kan je dit moeilijk zeggen.

Als men 100M moet gaan graven dan vind ik het echt wel een koopje :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Ik heb van hen ook een offerte gekregen, zelfde prijs. Echter zit er wel een adertje onder het gras. Wil je buiten het gewoon laden anderen dingen instellen komt er een maand abonnement bij.
Ik dacht 6 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG V
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-10 12:21
Hoi allen,
Binnenkort gaat mijn vriendin privé een Renault Zoe kopen en wij willen graag thuis een laadpaal plaatsen.
In 2025 zal ik zelf ook een elektrische auto gaan rijden van de zaak. Ik probeer dus wat informatie in te winnen over hoe we een privé en zakelijke auto thuis kunnen opladen en welke laadpaal dan aan te raden is.

We hebben ook zonnepanelen en ik zag Zappy meerdere keren voorbij komen maar wat mij nog niet duidelijk werd is hoe je die paal met pasjes kan gebruiken.
Verder is het misschien zonde om nu al een paal met een backoffice systeem te kopen door abonnementskosten? Dat kreeg ik in ieder geval mee toen ik een bedrijf belde dat laadpalen levert.

In dit topic zie ik al verschillende mensen met een vergelijkbare situatie en ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven voordat ik een laadpaal ga aanschaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
RG V schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:49:
Hoi allen,
Binnenkort gaat mijn vriendin privé een Renault Zoe kopen en wij willen graag thuis een laadpaal plaatsen.
In 2025 zal ik zelf ook een elektrische auto gaan rijden van de zaak. Ik probeer dus wat informatie in te winnen over hoe we een privé en zakelijke auto thuis kunnen opladen en welke laadpaal dan aan te raden is.

We hebben ook zonnepanelen en ik zag Zappy meerdere keren voorbij komen maar wat mij nog niet duidelijk werd is hoe je die paal met pasjes kan gebruiken.
Verder is het misschien zonde om nu al een paal met een backoffice systeem te kopen door abonnementskosten? Dat kreeg ik in ieder geval mee toen ik een bedrijf belde dat laadpalen levert.

In dit topic zie ik al verschillende mensen met een vergelijkbare situatie en ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven voordat ik een laadpaal ga aanschaffen!
Persoonlijk zou ik nu voor een Zappi gaan aangezien je wilt solar laden.

En dan later gewoon eentje via je werkgever laten plaatsen die dan backoffice heeft.

Verder geen kaas gegeten van de Zappi, wellicht kan ander mede tweaker daar meer over tellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:05:
[...]

Persoonlijk zou ik nu voor een Zappi gaan aangezien je wilt solar laden.

En dan later gewoon eentje via je werkgever laten plaatsen die dan backoffice heeft.

Verder geen kaas gegeten van de Zappi, wellicht kan ander mede tweaker daar meer over tellen...
solar laden kan ook met de Alfen paal.

Al snap ik dan persoonlijk weer niet waarom je zou willen solar laden (in Nederland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Laatst online: 17:48
Jazsie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:05:
[...]

Dit advies snap ik niet. Zelf een paal kopen en dan een jaar later nog een keer. Die paal van je werkgever + afkoop van backoffice.abbo voor de duur van de leaseovereenkomst telt gewoon op bij je leasebedrag hoor. Niets is gratis.
Als je dan toch iets aan gaat schaffen, schaf dan iets aan wat met en zonder backend kan werken. Dan kan je het nu gebruiken en straks ook.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
de Peer schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:52:
[...]

solar laden kan ook met de Alfen paal.

Al snap ik dan persoonlijk weer niet waarom je zou willen solar laden (in Nederland).
Nou ja, zo'n paal gaat wel 5 jaar mee en in die tijd zal salderen er toch een keer vanaf gaan. Dus zou dat nu voor de toekomst ook wel willen hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:55
Vraagje:
Is er bij een Zappi laadpaal een overzicht beschikbaar met laadbeurten per wagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:29
Inspired schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

Nou ja, zo'n paal gaat wel 5 jaar mee en in die tijd zal salderen er toch een keer vanaf gaan. Dus zou dat nu voor de toekomst ook wel willen hebben denk ik.
Ik heb dit óók "voor de toekomst", en niet alleen omdat het salderen er straks áf gaat...
maar meer om de komende tijd alvast te ervaren waar een bottleneck kán ontstaan -O-
en heb ik straks een mooi paar jaren overzicht voor mijn komende investering (of juist níet.. :F )

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Crupa schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:03:
Vraagje:
Is er bij een Zappi laadpaal een overzicht beschikbaar met laadbeurten per wagen?
Nee, niet tenzij je zelf wat geprogrammeerd hebt. De zappi weet niet wie er laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Ah dus voor zonnenpaneelbezitters adviseren jullie Alfen of Zappi? Support Easee niet ook via de app zoiets?

@Hieperdepiep Oh dank voor de waarschuwing. Ik zag nergers dan coolblue een abbo heeft voor bepaalde functies.

Wat ik wel fijn vind aan de coolblue offerte is dat het hun installateurs zijn en geen geklooi. Welke betrouwbare partij installeert Aflen/Zappi/Easee? Ik heb met 50% van de ingehuurde vakmannen zeer slechte ervaringen, dus ben heel huiverig geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Badname2 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:05:
Ah dus voor zonnenpaneelbezitters adviseren jullie Alfen of Zappi? Support Easee niet ook via de app zoiets?

@Hieperdepiep Oh dank voor de waarschuwing. Ik zag nergers dan coolblue een abbo heeft voor bepaalde functies.

Wat ik wel fijn vind aan de coolblue offerte is dat het hun installateurs zijn en geen geklooi. Welke betrouwbare partij installeert Aflen/Zappi/Easee? Ik heb met 50% van de ingehuurde vakmannen zeer slechte ervaringen, dus ben heel huiverig geworden.
Je hebt een pb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Badname2 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:05:
Ja de easee icm equalizer ondersteunt dit ook, als je niet zakelijk je paal laat beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Japie.G schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

Ja de easee icm equalizer ondersteunt dit ook, als je niet zakelijk je paal laat beheren.
Een fabrikant die dat soort onnozele keuzes maakt zou ik lekker links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:57:
[...]

Nee, niet tenzij je zelf wat geprogrammeerd hebt. De zappi weet niet wie er laadt.
Bij gebruik van een backend kan het wel denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
V_ger schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:56:
[...]
Dit advies snap ik niet. Zelf een paal kopen en dan een jaar later nog een keer. Die paal van je werkgever + afkoop van backoffice.abbo voor de duur van de leaseovereenkomst telt gewoon op bij je leasebedrag hoor. Niets is gratis.
Als je dan toch iets aan gaat schaffen, schaf dan iets aan wat met en zonder backend kan werken. Dan kan je het nu gebruiken en straks ook.
Ik wel, dan kan ik ook beiden auto's tegelijk laden :).
Of nu voor een Aflen duo gaan kan natuurlijk ook, zit je wel vast aan de backoffice.

Verder heb ik ook niet gezegd dat het gratis zou zijn, was het maar zo >:).

Maar wie weet vind de vraagsteller het totaal niet belangrijk om tegelijk te laden...

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 31-10-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG V
Bedankt voor de reacties! Ik vind het inderdaad niet belangrijk om tegelijk te laden aangezien ik voornamelijk thuiswerk.

De Alfen lijkt me ook wel een mooie optie omdat die ook zonder backend systeem te gebruiken is, dat is een mooie oplossing tot ik zakelijk ga laden thuis.

Nu nog even uitzoeken welke Alfen ik dan wil hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Inspired schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:12:
[...]

Een fabrikant die dat soort onnozele keuzes maakt zou ik lekker links laten liggen.
Er zijn ook mensen die hun laadpaal gewoon prive gebruiken en geen extern zakelijk beheer willen. Zoals ik :-) Dan is het een ideaal product. Zeer tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Japie.G schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

Oh nice. Even uitzoeken welke van de 3 opties dan beste voor me zijn. Coolblue valt denk ik dan af, in de zomer via zonnenpanelen only laden scheelt me wss veel geld op jaarbasis.

Wat hout zakelijk je paal beheren in? Als je baas je oplaadkosten wil vergoeden, kan je dan niet gewoon de facturen of laadsessie data delen? willen werkgevers echt exact je dynamische tarieven meten ofzo?

Als ZZPer neem ik aan dat als je prive auto hebt je 21cent per km aanhoud, en bij auto op de zaak op een of andere manier al je oplaad sessie bijhoudt en verrekend met je energietarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Laatst online: 17:48
RG V schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:04:

Nu nog even uitzoeken welke Alfen ik dan wil hebben
De S-line. Koop een 3 fase met LB en RFID (en een vaste kabel). Het enige wat je dan mist tov een pro-line is het display, mogelijkheid tot 22kW laden en draadloos backoffice via sim.

Dat laatste is vooral relevant om verbinding te maken met backends die alleen via eigen sim van backend leverancier bereikbaar zijn.
Maar als je e-flux neemt, dan kan dat gewoon via de utp.

Edit: De S-line is een pak goedkoper dan de pro en kan eigenlijk gewoon hetzelfde. 22kW laden kan toch bijna geen auto en huisaansluiting.

[ Voor 11% gewijzigd door V_ger op 31-10-2023 22:15 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badname2
Dank voor al het advies en kennis hier!

Ipv het Coolblue aanbod van 2150,-, kijk ik nu toch naar Easee Charge Lite + Equalizer + installatie via Slimmedingen voor 1540,-.

Voordeelvan Easee is dat ik dan wel Solar charging opties in de app heb, en geen abbo voor nodig. coolblue met de 22kwh en V2H laat ik dan maar zitten. 22kwh is als ik het hier goed lees toch niet te halen met normale 3 fase meterkast.

Is er nog iets wat ik moet weten over betrouwbaarheid Easee of Slimmedingen installatie service?

[ Voor 38% gewijzigd door Badname2 op 31-10-2023 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG V
V_ger schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:12:
[...]

De S-line. Koop een 3 fase met LB en RFID (en een vaste kabel). Het enige wat je dan mist tov een pro-line is het display, mogelijkheid tot 22kW laden en draadloos backoffice via sim.

Dat laatste is vooral relevant om verbinding te maken met backends die alleen via eigen sim van backend leverancier bereikbaar zijn.
Maar als je e-flux neemt, dan kan dat gewoon via de utp.

Edit: De S-line is een pak goedkoper dan de pro en kan eigenlijk gewoon hetzelfde. 22kW laden kan toch bijna geen auto en huisaansluiting.
Hartstikke bedankt voor de info. Ik ga morgen offertes opvragen voor dat model. 22kw opladen was ik sowieso niet van plan inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:14:
[...]

Bij gebruik van een backend kan het wel denk ik?
Als je een v2.1 hebt wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik heb wat zitten zoeken maar ik kan zo snel niet vinden wat de wettelijke eisen zijn aan een laadpaalinstallatie. Hoe zit het bv met het hebben van een eigen groep, etc? Stel een paal is aangesloten op een stopcontact in de schuur, is dit echt 'illegaal' of gewoon 'niet netjes'?

Heeft iemand een bron van hoe dit zit?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Termy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:13:
Ik heb wat zitten zoeken maar ik kan zo snel niet vinden wat de wettelijke eisen zijn aan een laadpaalinstallatie. Hoe zit het bv met het hebben van een eigen groep, etc? Stel een paal is aangesloten op een stopcontact in de schuur, is dit echt 'illegaal' of gewoon 'niet netjes'?

NL? Zie NEN1010. Een granny mag je eigenlijk gewoon overal inprakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Inspired schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:15:
[...]

NL? Zie NEN1010. Een granny mag je eigenlijk gewoon overal inprakken.
NL ja en ik heb het niet over een granny, maar een vaste paal.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:29
Termy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:18:
Die kun je vanwege zijn aansluitwaarde en het feit dat die meestal 3-fasen nodig heeft natuurlijk niet op een standaard WCD aansluiten.
Een vaste paal moet gewoon op een eigen groep.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Termy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:13:

-vaste- Laadpaal:
  • Eigen aardlekschakelaar (ALS).
  • Eigen zekering(automaat).
  • Type B ALS indien laadpaal geen DC detectie heeft, anders is Type A voldoende.
  • Vaste installatie ofwel niet via stopcontact (weerhoud je natuurlijk niet dit als nog te doen).
Tip: zou je het echt via WCD doen, dan stel de maximale laadstroom in op 10A.
(maar raad uiteraard niet aan om laadpaal via WCD aan te sluiten, tevens altijd 1-fase dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Andrehj schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:26:
[...]

Die kun je vanwege zijn aansluitwaarde en het feit dat die meestal 3-fasen nodig heeft natuurlijk niet op een WCD aansluiten.
Een vaste paal hoort gewoon op een eigen groep.
Als je slechts op 1 fase laadt niet en wat 'hoort' is niet het zelfde als wat 'moet' en ik vraag naar dat laatste :).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@Jazsie Is dat hoe het hoort of een eis? En vanuit waar komt die eis? Ben je onverzekerd als je het niet zo doet en er gaat iets mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Dan kun je het in de NEN1010 terug vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Termy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:30:
[...]

Als je slechts op 1 fase laadt niet en wat 'hoort' is niet het zelfde als wat 'moet' en ik vraag naar dat laatste :).

***members only***

@Jazsie Is dat hoe het hoort of een eis? En vanuit waar komt die eis? Ben je onverzekerd als je het niet zo doet en er gaat iets mis?
Lees NEN1010 (en het is een eis!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-10 14:32
[...]

Zoals al eerder gezegd: het staat in NEN1010
Specifieker: hoofdstuk 722 Laadinrichtingen voor elektrische voertuigen

daarin staat bijvoorbeeld:
722.314.101 Er moet worden voorzien in een aparte stroomketen die alleen is bedoeld voor het
aansluiten van elektrische voertuigen

en zo staan er nog meer eisen. De installateur zal hiervan op de hoogte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

***members only***

Dit zijn de NEN1010 eisen waar ieder installateur aan moet houden. Voor ons als particulier echter is het geen eis maar een norm.

Ja ik weet, het is beetje krom...

Je weet dus zeker dat het een laadpaal is en niet granny charger?

Edit: Aangepast, zie hier onder.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 01-11-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-10 20:38
[...]

***members only***

@Jazsie
Lees hier even over eis en norm: Gemeente vraagt NEN 1010 keuring
Hoofdstuk 722 inderdaad en dan, checken hoe het echt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
[...]

***members only***

A vanuit de VVE de vraag. Zoals je het verteld is er kans op beunwerk en brandgevaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Dapdodo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:21:
[...]

@Jazsie
Lees hier even over eis en norm: Gemeente vraagt NEN 1010 keuring
Hoofdstuk 722 inderdaad en dan, checken hoe het echt zit.
NEN1010 is helaas niet open beschikbaar, opzoeken gaat lastig echter wel door je aangewezen topic gelezen en ook daar is het tweestrijdig (Groningerkoek in "Gemeente vraagt NEN 1010 keuring").

Dus wat is het nu >:).

[ Voor 18% gewijzigd door Jazsie op 01-11-2023 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-10 20:38
Jazsie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:00:
[...]

NEN1010 is helaas niet open beschikbaar, opzoeken gaat lastig echter wel door je aangewezen topic gelezen en ook daar is het tweestrijdig (Groningerkoek in "Gemeente vraagt NEN 1010 keuring").

Dus wat is het nu >:).
Zie onderste regel van post die je quote.
Je moet er aan voldoen. Maar er is geen inspectieplicht derden, zoals in Belgie.

Aanvulling:
https://www.installatiejo...dsmaatregelen-volgens-nen
Maar daar staat weinig nieuws voor de lezers hier.

[ Voor 14% gewijzigd door Dapdodo op 01-11-2023 17:02 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Het blijft allemaal wat onduidelijk. Volgens de ene bron is het een eis en volgens de ander niet.

Bepaalt de NEN1010 ook de selectiviteitregels? Daarvan zegt men ook dat het (voor woningen) geen eis is (hier is het ook 25A afgezekerd ivn laden op 1 fase met zonneoverschot) maar dat lijkt me anders dan de bovenstaande eisen van een eigen groep etc aangezien dat brand kan veroorzaken en gebrek aan selectiviteit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:35
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 02-11-2023 09:04 . Reden: Hier hebben we V&A voor :) ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Termy schreef op donderdag 2 november 2023 @ 01:35:
Het blijft allemaal wat onduidelijk. Volgens de ene bron is het een eis en volgens de ander niet.

Bepaalt de NEN1010 ook de selectiviteitregels? Daarvan zegt men ook dat het (voor woningen) geen eis is (hier is het ook 25A afgezekerd ivn laden op 1 fase met zonneoverschot) maar dat lijkt me anders dan de bovenstaande eisen van een eigen groep etc aangezien dat brand kan veroorzaken en gebrek aan selectiviteit niet.
Wat wil je nu precies dan? Op een aansluiting in de schuur die gewoon onderdeel is van een andere groep een laadpaal aansluiten? Dat lijkt me sowieso geen goed idee. En mag dus van de NEN1010 sowieso niet. Kun je niet gewoon met een granny op 10A laden? Dit staat verder nog even los van selectiviteit. Ook dat is een regel in de NEN1010 maar dat is niet zo zwart/wit voor een thuisaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Inspired schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:51:
[...]

Wat wil je nu precies dan? Op een aansluiting in de schuur die gewoon onderdeel is van een andere groep een laadpaal aansluiten? Dat lijkt me sowieso geen goed idee. En mag dus van de NEN1010 sowieso niet. Kun je niet gewoon met een granny op 10A laden? Dit staat verder nog even los van selectiviteit. Ook dat is een regel in de NEN1010 maar dat is niet zo zwart/wit voor een thuisaansluiting.
Nee, ik wil helemaal niks. Het gaat om een bestaande laadpaal van een ander. Ik probeer zwart op wit helder te krijgen wat er nu wel en niet wettelijk geëist wordt. Dat het geen goed idee is snap ik, de vraag is of ik een poot heb om op te staan als ik het aan wil pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Termy schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:20:
[...]

Nee, ik wil helemaal niks. Het gaat om een bestaande laadpaal van een ander. Ik probeer zwart op wit helder te krijgen wat er nu wel en niet wettelijk geëist wordt. Dat het geen goed idee is snap ik, de vraag is of ik een poot heb om op te staan als ik het aan wil pakken.
Een laadpaal moet gewoon op een eigen alamat zitten. Als dat niet zo is dan is het niet conform de NEN1010. Als je een woning gekocht hebt en dit blijkt achteraf dan kun je dit als verborgen gekrek zien. (Zie oa; https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHSHE:2015:3586)

Maar goed, verder is het mij nu niet precies duidelijk wat de casus is, en hoe de laadpaal nu aangesloten is. Maar feit blijft dat de installatie volgens de NEN1010 moet zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 02-11-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Is allemaal vermeld als je paar posts terug gelezen had @Inspired ;), dan was de casus wel duidelijk.

Verder is het wel zo wat @Inspired zegt, laadpaal is aangesloten op een gedeelde ALS/zekering en dat is niet conform NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Jazsie schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:53:
Is allemaal vermeld als je paar posts terug gelezen had @Inspired ;), dan was de casus wel duidelijk.

Verder is het wel zo wat @Inspired zegt, laadpaal is aangesloten op een gedeelde ALS/zekering en dat is niet conform NEN1010.
Je doelt op de post met "naar verluid" aangesloten op de schuur? Wie zegt dat er geen grondkabel getrokken is? Of intern de kabebeling opgepakt is en op een eigen groep gezet is met een verdeelkast in de schuur?

Pagina: 1 ... 88 ... 193 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen