@
Badname2 Je hebt al de Wallbox Quasar 2 geschikt voor CCS en 3 fase (12,8 DC laadvermogen).
In België nog niet gehomologeerd maar in Nederland waarschijnlijk geen probleem om er eentje te plaatsen (?).
Ik woon in Vlaanderen dus ik ken de specifieke aansluitvoorwaarden in Nederland niet.
Iedere standaard laadpaal is in je thuisnetwerk een gewone AC verbruiker.
Wanneer er overproductie is (wat je op dat ogenblik niet in de woning verbruikt) dan gaat deze naar de accu van de EV (toch wanneer deze op dat ogenblik snel genoeg kan laden).
Vraag je bv. 11 kW laden en er is maar 5 kW overproductie beschikbaar dan neemt hij 6 kW (excl. laadverliezen)
van het net.
Vraag je bv. 7 kW laden en er is op dat ogenblik 10 kW overproductie dan gaat er uiteraard alsnog 3 kW in het net.
Wil je uitsluitend laden op zonnestroom dan zal je een laadunit moeten installeren die daarop kan sturen (meestal met CT klemmen of een UTP verbinding tussen laadunit en P1-poort van de DM).
Wanneer er dan 4 kW productie is dan zal de EV laden op 4 kW (indien ingesteld op 100% groene stroom).
Bij onvoldoende overproductie zal volgens de instelling van de solar charging de laadunit dan het ontbrekende deel van het net aanvullen of tijdelijk stoppen met laden.
Je kan solar charging ook volledig uitschakelen en 100% via het net laden op een vooraf ingesteld vermogen.
Of een combinatie van voorgaanden. Dat gaat doorgaans via een aanpassing volgens je wensen in de software van de paal.
Wat jij wil bestaat dus maar heeft weinig tot niets te maken met V2H. V2H gaat erover dat je EV ook terug kan leveren aan je woning om de energie in de accu te verbruiken in de woning en dat vraagt ook een EV die daarvoor geschikt is en dat zijn ze heus nog niet allemaal.
Een klein overzicht van de mogelijkheden:
https://www.wattsnext.be/bidirectioneel
Zelf gebruik ik al jaren een Alfen Single Pro Line 3F/32A (als 1F ingesteld wegens 1F/40A woning en e-Niro die maar op AF kan laden) en deze kan vanaf firmware 6.3 ingesteld worden op solar charging (alle info hierover kan je vinden in het Alfen topic op dit forum).
Maar dat is geen V2H laadpaal noch is de e-Niro (MY2019) geschikt voor terugleveren aan de woning.
Persoonlijk zie ik daar het nut (nog) niet van in.
[
Voor 107% gewijzigd door
IvoB2 op 24-10-2023 15:06
]