Broodro0ster schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:22:
[...]
Uit jouw vorige post liet je uitschijnen dat je nu nog 0.20euro/kWh kan krijgen in België voor injectie. Bij mijn weten heeft EcoPower vandaag de beste injectievergoeding aan 0.11euro/kWh.
Dat je nu verteld dat je nu nog voordeelt haalt uit het RLP profiel, heeft weinig te bieden voor iemand die nu de situatie aan het bekijken.
Welke post was dat dan?
Je kan mij moeilijk verantwoordelijk stellen voor wat jij denkt dat ik schrijf.
Het RLP0N profiel is voor iedereen met een jaarafrekening in Vlaanderen een van de parameters om mee tekening te houden. En dat is nog steeds van toepassing op het heden en al helemaal wanneer je overweegt Ecopower als energieleverancier te kiezen in de toekomst want daar heb je nog steeds niet de keuze om voor een maandtarief te kiezen. En wanneer later die keuze alsnog aangeboden wordt is het geen verplichting heb kan je als prosument nog altijd de beste optie kiezen. Dat jij vindt dat dit jou niets te bieden heeft is iets totaal anders.
Het RLP0N zorgt er ook voor dat een deel van de effectieve teruglevering NA mei 23 nog gefactureerd wordt aan de prijs van VOOR mei 2023, dus wel degelijk nog aan 20 cent/kWh.
Een injectievergoeding van 11 cent is nog altijd meer dan het dubbele van de 5 cent waarmee de discussie begon.
En misschien moet je uw aandeel niet houden,
Niet misschien, heel zeker niet.
Hoelang de 11cent gaat aanhouden is ook maar de vraag, want de Nordpool marktprijs zit al een tijdje onder de 11cent tijdens de zonne uren.
Ja en?
Bij wijzigende omstandigheden neem je gewoon andere maatregelen.
Het stond zelfs al in mijn eerder bericht dat dynamisch nu niet voordelig is (bij mijn of een gelijkaardig profiel) maar dat het dat altijd nog kan worden bij wijzigende omstandigheden.
En het is net een van de elementen in het voordeel van een variabel tarief met 24/7 dezelfde TLV dat tijdens de zonne-uren dynamisch wat betreft injectie bijna altijd lager is dan variabel dat nog altijd in het voordeel van variabel speelt.
Bijkomend voordeel, toch wat betreft Ecopower, is dat variabel nog steeds geen enkele vaste kost heeft en er bij dynamisch zowel een vaste kost per maand als voor afname en injectievolume wordt aangerekend.
En die kosten werden een jaar tijd al eens verhoogd waardoor het nog minder snel voordelig wordt.
Ecopower heeft gezien zijn strategie maar weinig voordeel om veel klanten met een dynamisch tarief te werven.
Bij andere leveranciers (o.a. Engie) is men daar soepeler in maar daar betaal je dan ook weer een hogere vaste maandkost voor.
Ik woon nog geen jaar in ons huis, maar als ik de tarieven van Engie Dynamic over mijn Fluvius kwartierverbruik draai, ben ik 80% goedkoper af voor afname en 10% beter af voor injectie. Dat is wel zonder EV en zonder ons aan te passen. Als de EV kan geladen worden volgens dynamische tarieven, kan het misschien meer voordeel opleveren. Langs de andere kant laad ik vooral op de zon tijdens thuiswerk. Af te wachten dus.
Ja en?
Ik gaf al meerdere keren aan dat wie een ander verbruikersprofiel heeft daar naar moet handelen.
Wat mij betreft haal ik er zelfs de vaste kosten bij Engie niet uit. Is dat voor jou anders moet je daar een dynamisch contract afsluiten. Ieder zijn ding.
Ik gebruik thuis EV laden bijna uitsluitend om overproductie te injecteren aan een hoger TLV dan aan het net.
En op jaarbasis haal ik 89% van mijn eigen verbruik uit eigen productie en heb ik bijgevolg nauwelijks netafname.
Met dat profiel doet de netafnameprijs er niet echt toe maar de terugleververgoeding tijdens de uren van overproductie (dus doorgaans tussen 11:00 en 15:00 uur waar je bij een dynamisch contract er bijna niets voor krijgt) des te meer.
Een andere situatie en profiel vraagt om andere maatregelen.
Wie thuis veel laadt kan overigens ook overwegen om een tweede digitale meter te plaatsen (gratis in Vlaanderen) voor alleen de laadpaal en op die meter een ander energiecontract af te sluiten dan voor de woning. Bv. een energiecontract met een lage netafnamekost voor de laadpaal en een energiecontract met een hoge TLV voor de woning met PV. Maar ook dat moet ieder voor zichzelf berekenen want ook daar zijn weer andere voor- en nadelen aan verbonden.
[
Voor 5% gewijzigd door
IvoB2 op 19-10-2023 14:13
]