Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:52
IvoB2 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:19:
En heb je die 1A daadwerkelijk gemeten over langere periodes of is dat een veronderstelling?
Het gaat er me niet om of dit goed of slecht is maar om de info.

Los daarvan, staat het al vast dat je in Nederland "straks" bij teruglevering minder dan 5 cent/kWh zal krijgen?
Hier krijg je, zonder te salderen en afhankelijk van je energiecontract, nog steeds tussen de 11 en 20 cent/kWh voor teruglevering aan het net. Wat toch een aanzienlijk verschil is.
Wanneer teruglevering aan het net continu onder de 5 cent/kWh zit dan wordt een dynamisch contract (afhankelijk van de extra kosten die men daarvoor aanrekent) wel weer een interessante optie.
Daar moet ik toch even op inpikken. De meeste contracten zitten België rond de 5cent/kWh voor teruglevering. Ik heb nog een ouder contract en bij mij schommeld het rond de 7cent/kWh. Als ik de simulatie maak met een dynamisch tarief, zou ik 10% meer krijgen.
EcoPower geeft 11cent/kWh (for now), maar daarvoor moet je coöperant zijn om aan te kunnen sluiten.
Als je nu nog steeds ergens 20cent vergoeding kunt krijgen, dan stap ik direct over maar helaas kan ik zo geen contract vinden.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Kan een slimme laadpaal eigenlijk ook laden aan 7.8A bijvoorbeeld als dat nodig is om de teruglevering op 0 te krijgen? Of gaat dat altijd in stapjes van 1 ampere waardoor je toch altijd een beetje blijft injecteren?

Gaat een slimme laadpaal die op zonne energie aan het laden is eigenlijk altijd in stapjes van 1 ampere laden? Of kan die bijvoorbeeld ook op 7.8A laden als dat nodig is om de teruglevering op 0 te krijgen?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-10 22:43

de Peer

under peer review

Broodro0ster schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:59:
Kan een slimme laadpaal eigenlijk ook laden aan 7.8A bijvoorbeeld als dat nodig is om de teruglevering op 0 te krijgen? Of gaat dat altijd in stapjes van 1 ampere waardoor je toch altijd een beetje blijft injecteren?

Gaat een slimme laadpaal die op zonne energie aan het laden is eigenlijk altijd in stapjes van 1 ampere laden? Of kan die bijvoorbeeld ook op 7.8A laden als dat nodig is om de teruglevering op 0 te krijgen?
Bij mijn laadpaal (Alfen) gaat het in stapjes van 0.1 Ampere

edit: bij nader inzien weet ik dit toch niet zo zeker. mogelijk toch stappen van 1A

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 19-10-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Broodro0ster schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Daar moet ik toch even op inpikken. De meeste contracten zitten België rond de 5cent/kWh voor teruglevering. Ik heb nog een ouder contract en bij mij schommeld het rond de 7cent/kWh. Als ik de simulatie maak met een dynamisch tarief, zou ik 10% meer krijgen.
EcoPower geeft 11cent/kWh (for now), maar daarvoor moet je coöperant zijn om aan te kunnen sluiten.
Als je nu nog steeds ergens 20cent vergoeding kunt krijgen, dan stap ik direct over maar helaas kan ik zo geen contract vinden.
Het is uiteraard aan ieder om voor zichzelf het meest gunstige contract af te sluiten.
Er is geen enkele verplichting om een minder gunstig contract af te sluiten omdat het "de meeste" contracten zijn.

Wat betreft Ecopower, het staat iedereen vrij om daar aandeelhouder van te worden.
Het is overigens ook niet correct dat je aandeelhouder van Ecopower moet zijn om daar een energiecontract bij af te kunnen sluiten. Ik neem bv. nog altijd mijn energie af via een variabel contract van Ecopower en heb al geruime tijd gelden al mijn aandelen terug verkocht en geïnd.
Tussen november 22 en eind april 23 was de TLV bij Ecopower wel degelijk 20 cent/kWh.
Wat betreft mijn laatste jaarnota (1/9/22 - 30/9/23) was de TLV, voor mij, gemiddeld dan ook zelfs hoger dan 11 cent/kwh. Het minimum lag op 11 cent en het max. op 20 cent en de RLP0N weging deed, bij mijn verbruikersprofiel, een deels virtuele verschuiving van de effectief teruggeleverde kWh naar de meest gunstige facturatieperiode (en omgekeerd voor de afname, dus win-win).

Het is een variabel contract. Dat betekent dat je als prosument ook steeds de situatie op de voet moet volgen en evalueren. Voor de een is een ander contract dan voordeliger, voor de ander een dynamisch, enz.
Er is niet zo iets als een contract dat altijd en voor iedereen het meest gunstig is.

Wie voor zichzelf dus berekend dat dynamisch gunstiger is (tevens rekening houdende met de hogere vaste kosten tov een variabel contract?) zou dom zijn om dan niet over te schakelen.
Maar voor mijn profiel, bezitter van PV en op jaarbasis meer TLV dan afnamekost, is dat duidelijk en met cijfers aantoonbaar (de grafieken en resultaten zijn o.a. op dit forum vrij in te zien) en onder de huidige voorwaarden niet zo.
De dag dat de voorwaarden wijzigen en een dynamisch contract (of een contract van een ander type) op jaarbasis meer voordelen oplevert dan de huidige situatie stap ik gewoon over.
Maar zover is het nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

Bij mijn laadpaal (Alfen) gaat het in stapjes van 0.1 Ampere
Waar stel je dat dan in?
Als ik het me goed kan herinneren gaat dat hier, met de eigen software van Alfen, maar in stappen van 1A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

Waar stel je dat dan in?
Als ik het me goed kan herinneren gaat dat hier, met de eigen software van Alfen, maar in stappen van 1A?
alle invulvelden van de ACE software zijn met 1 decimaal in te vullen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Moet ik nakijken.
Heb ik inderdaad nooit zo geprobeerd want ik loop gewoon met het pijltje naar boven of beneden en dan gaat het in stappen van 1A. Lijkt me in de praktijk doorgaans ook niet echt relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:15:
Moet ik nakijken.
Heb ik inderdaad nooit zo geprobeerd want ik loop gewoon met het pijltje naar boven of beneden en dan gaat het in stappen van 1A. Lijkt me in de praktijk doorgaans ook niet echt relevant.
hmm nu ga ik zelf ook twijfelen. ik durf het niet met zekerheid te zeggen. mogelijk zit ik er naast hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb een vraag over de Easee laadpalen, met name de nieuwe versies. Ik heb nog wel vertrouwen in het bedrijf op zich en vind het positief dat ze een nieuwe uitbrengen en dat er binnenkort ook nieuwe versies komen. Maar dan iets meer inhoudelijk:

Hoe werkt het solar charging technisch?

Schakelt ie ook tussen 1- en 3-fase, zoals een Zappi dat doet?

Werkt laden op zonnestroom ook met een backend (e-flux) eraan gekoppeld? Een heel aantal laadpalen geven bij een ingeschakelde backend namelijk gewoon vol vermogen. Op zich begrijpelijk bij een publiek laadpunt, maar bij een thuislaadpaal niet wenselijk.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:50

Japie.G

Colour Classic

JanHenk schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:17:
Ik heb een vraag over de Easee laadpalen, met name de nieuwe versies. Ik heb nog wel vertrouwen in het bedrijf op zich en vind het positief dat ze een nieuwe uitbrengen en dat er binnenkort ook nieuwe versies komen. Maar dan iets meer inhoudelijk:

Werkt laden op zonnestroom ook met een backend (e-flux) eraan gekoppeld? Een heel aantal laadpalen geven bij een ingeschakelde backend namelijk gewoon vol vermogen. Op zich begrijpelijk bij een publiek laadpunt, maar bij een thuislaadpaal niet wenselijk.
Heb sinds gisteren een easee charge lite (nieuwe dus) draaien met een equalizer erbij dus kan het je binnenkort vertellen :-) Buiten de solar om doet hij wel automatisch switchen tussen 1 en 3 fasen. Ik ga er dus vanuit dat hij dat op solar surplus ook doet/kan. Ik vind het tot dusver verdomd mooi werken dat paaltje. Een backend gebruik ik overigens niet.

https://easee.com/nl/producten/diensten/energiebeheer/

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 19-10-2023 11:49 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 15:45
JanHenk schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:17:

Uit ervaring weet ik dat hij wel schakelt van 3 naar 1 fase, indien nodig. Maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat hij daarna niet meer terugschakelt.

Er valt nog het nodige te verbeteren aan het solar chargen. Zo is het zo dat je voor 3-fase laden op volledige zonnestroom, eigenlijk op alle fasen 6A aan overschot moet hebben.
Dus als je maar op 2 fases zonnepanelen hebt, zul je met die instelling nooit op 3-fasen kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

hmm nu ga ik zelf ook twijfelen. ik durf het niet met zekerheid te zeggen. mogelijk zit ik er naast hoor.
Juist even getest.
Je hebt gelijk in de app maar (zover ik kan nagaan) niet in de unit.
In de MyEve app (Android) kan ik zoveel decimalen invullen als ik wil (uitgetest met 15 cijfers na de komma, in de app staan er ook geen pijltjes ofwel herinner ik me dat verkeerd ofwel is dat bij de ACE installer maar die heb ik nu niet bij de hand ) en dat wordt dan opgeslagen in de app en zonder foutmelding overgedragen naar de laadunit.
Maar in de laadunit staan geen A maar kW en dat wordt in de unit dan naar boven afgerond tot één digit na de komma (in kW en niet in A).
Of ik nu (als praktisch vb.) 12A of 12,123456789.... invul maakt voor de unit niet uit want dat blijft telkens 2.8 kW.
Stel ik de waarde in de app in op 12.5 A wordt dat in de laadunit afgerond naar 2.9 kW.
In de praktijk (voor zover ik het kan nagaan) werkt de unit dus niet met stappen van 0.1 A maar in stappen van 0.1 kW. Gezien het display van de Alfen SPL maar één cijfer na de komma kan tonen kan ik niet nagaan of hij bij het werkelijke laden dan rekening houdt met de in de app ingestelde decimalen in A of met de naar boven afgeronde waarde in kW.

Voor alle duidelijkheid, ik heb het over de waarden/stroomsterkte die je aanpast in de "connector 1".

Wat betreft het minimum laden, ook mijn alfen laadpaal geeft bij het ingeven van de waarde in het rood aan dat de "minimum ingestelde waarde 6A moet bedragen".

Off topic: met dit te proberen blijkt de Android MyEve app (zonder een upgrade uit te voeren en in firmware 6.3.0-4185 voor de eerste keer in maanden hier probleemloos te werken en ook de ingestelde waarden effectief over te dragen naar de laadunit (fingers crossed). _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 19-10-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:57
Iemand ervaring met Leaseplan Energy en het plaatsen van een tweede laadpaal (ze werken met Alfen EVE Single Pro)?

Ik heb reeds een laadpaal via Leaseplan. Mijn partner sindskort ook lease auto van de zaak, waarbij ook installatie van een laadpaal hoort.

We hebben dus een aanvraag gedaan voor een tweede laadpaal. Deze aanvraag wordt door Leaseplan Energy afgekeurd omdat men hiervoor een verzwaring van de aansluiting benodigd zou zijn (3x40A) en niet verantwoord. Ook zouden beide niet op een slimme meter aangesloten kunnen worden.

Wat volgens hen wél zou kunnen is een laadpaal met dual socket.

Ik wil (mede vanwege de fysieke locatie's) een tweede laadpaal. Dus heb ik uitgezocht dat Alfen 'Smart Charging' network aanbied. Kost een extra licentie en je moet een switch / routeerbaar netwerk hebben zodat beide laadpalen onderling met elkaar kunnen communiceren voor load balancing.

Zojuist nog even telefonisch contact gehad met Leaseplan Energy. Het was volgens hen maar een lastige case. Er werd ook voorzichtig geroepen dat het standpunt van de netwerkbeheerder is dat er géén twee laadpalen mogen op een 3x25A aansluiting. Is dat zo, ik kan hier niets over terugvinden?

Ik zie zelf voor nu geen bezwaren of technische onmogelijkheden. De beste meneer ging met mijn vragen aan de slag en komt er nog op terug. Ik vermoed dat ze met een uitspraak gaan komen dat er een beleid is waarin ze dit niet faciliteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Dix0r op 19-10-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Het is uiteraard aan ieder om voor zichzelf het meest gunstige contract af te sluiten.
Er is geen enkele verplichting om een minder gunstig contract af te sluiten omdat het "de meeste" contracten zijn.

Wat betreft Ecopower, het staat iedereen vrij om daar aandeelhouder van te worden.
Het is overigens ook niet correct dat je aandeelhouder van Ecopower moet zijn om daar een energiecontract bij af te kunnen sluiten. Ik neem bv. nog altijd mijn energie af via een variabel contract van Ecopower en heb al geruime tijd gelden al mijn aandelen terug verkocht en geïnd.
Tussen november 22 en eind april 23 was de TLV bij Ecopower wel degelijk 20 cent/kWh.
Wat betreft mijn laatste jaarnota (1/9/22 - 30/9/23) was de TLV, voor mij, gemiddeld dan ook zelfs hoger dan 11 cent/kwh. Het minimum lag op 11 cent en het max. op 20 cent en de RLP0N weging deed, bij mijn verbruikersprofiel, een deels virtuele verschuiving van de effectief teruggeleverde kWh naar de meest gunstige facturatieperiode (en omgekeerd voor de afname, dus win-win).

Het is een variabel contract. Dat betekent dat je als prosument ook steeds de situatie op de voet moet volgen en evalueren. Voor de een is een ander contract dan voordeliger, voor de ander een dynamisch, enz.
Er is niet zo iets als een contract dat altijd en voor iedereen het meest gunstig is.

Wie voor zichzelf dus berekend dat dynamisch gunstiger is (tevens rekening houdende met de hogere vaste kosten tov een variabel contract?) zou dom zijn om dan niet over te schakelen.
Maar voor mijn profiel, bezitter van PV en op jaarbasis meer TLV dan afnamekost, is dat duidelijk en met cijfers aantoonbaar (de grafieken en resultaten zijn o.a. op dit forum vrij in te zien) en onder de huidige voorwaarden niet zo.
De dag dat de voorwaarden wijzigen en een dynamisch contract (of een contract van een ander type) op jaarbasis meer voordelen oplevert dan de huidige situatie stap ik gewoon over.
Sinds Mei 2023 is de terugleververgoeding bij Ecopower 11ct. Ik krijg nu 8ct bij Bolt.
Momenteel krijg je geen nieuw contract meer bij ecopower, en je kan nu ook geen aandeel meer kopen.

20ct krijg je nergens meer. En inderdaad, in 2022 heb ik nog vergoedingen van 30ct gezien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:35
@Dix0r nu wellicht te laat maar je had hem gewoon als "eerste" laadpaal moeten bestellen. Dat verhaal van 1 laadpaal op 3x25 is onzin. Er staan binnen NL juist heel veel dubbele palen op 3x25. Ze kunnen waarschijnlijk alleen niet een goede LB garanderen bij twee losse palen. Als je zelf dat risico pakt dan moet het geen issue zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

dextertje schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Uit ervaring weet ik dat hij wel schakelt van 3 naar 1 fase, indien nodig. Maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat hij daarna niet meer terugschakelt.

Er valt nog het nodige te verbeteren aan het solar chargen. Zo is het zo dat je voor 3-fase laden op volledige zonnestroom, eigenlijk op alle fasen 6A aan overschot moet hebben.
Dus als je maar op 2 fases zonnepanelen hebt, zul je met die instelling nooit op 3-fasen kunnen laden.
Heb gisteren zitten spelen en het huis flink lopen overbelasten 8)7 . Maar hij schakelt prima weer terug naar 3 fasen bij mij (n=1). Duurde wel 10 minuten. De loadbalancer schakelt snel terug in vermogen als dat nodig is, maar schakelt vrij traag weer naar meer power. Zal wel met veiligheid te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Inspired schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:43:
@Dix0r nu wellicht te laat maar je had hem gewoon als "eerste" laadpaal moeten bestellen. Dat verhaal van 1 laadpaal op 3x25 is onzin. Er staan binnen NL juist heel veel dubbele palen op 3x25. Ze kunnen waarschijnlijk alleen niet een goede LB garanderen bij twee losse palen. Als je zelf dat risico pakt dan moet het geen issue zijn.
Hmm ik wil vooral dat het goed geregeld is. Vandaar ook mijn suggestie bij de aanvraag voor de extra loadbalancing licentie.

Daarnaast mogen zij het voor me installeren en configureren (en als daar meerkosten aan verbonden zitten, prima). Wellicht heb ik ze nu wat overvraagd omdat ze dit soort aanvragen natuurlijk niet elke dag krijgen.

Desnoods sturen ze de laadpaal uiteindelijk maar los op, dan regel ik het idd zelf wel (inc. licentie) met een bevriend elektricien.

Edit: bedenk me wel dat ik dan de grond in moet, en daar had ik ze natuurlijk wel graag voor thuis gehad :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Dix0r op 19-10-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
dextertje schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Dit is bij alle palen zo. Daarom kan de paal ook terug naar 1F bij een 1,4kW <> 4kW.

Maar gebruik je ook een backend? Dat was even de vraag volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dix0r schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:35:
Iemand ervaring met Leaseplan Energy en het plaatsen van een tweede laadpaal (ze werken met Alfen EVE Single Pro)?

Ik heb reeds een laadpaal via Leaseplan. Mijn partner sindskort ook lease auto van de zaak, waarbij ook installatie van een laadpaal hoort.

We hebben dus een aanvraag gedaan voor een tweede laadpaal. Deze aanvraag wordt door Leaseplan Energy afgekeurd omdat men hiervoor een verzwaring van de aansluiting benodigd zou zijn (3x40A) en niet verantwoord. Ook zouden beide niet op een slimme meter aangesloten kunnen worden.

Wat volgens hen wél zou kunnen is een laadpaal met dual socket.

Ik wil (mede vanwege de fysieke locatie's) een tweede laadpaal. Dus heb ik uitgezocht dat Alfen 'Smart Charging' network aanbied. Kost een extra licentie en je moet een switch / routeerbaar netwerk hebben zodat beide laadpalen onderling met elkaar kunnen communiceren voor load balancing.

Zojuist nog even telefonisch contact gehad met Leaseplan Energy. Het was volgens hen maar een lastige case. Er werd ook voorzichtig geroepen dat het standpunt van de netwerkbeheerder is dat er géén twee laadpalen mogen op een 3x25A aansluiting. Is dat zo, ik kan hier niets over terugvinden?

Ik zie zelf voor nu geen bezwaren of technische onmogelijkheden. De beste meneer ging met mijn vragen aan de slag en komt er nog op terug. Ik vermoed dat ze met een uitspraak gaan komen dat er een beleid is waarin ze dit niet faciliteren.
Weet je zeker dat je niet gewoon genoeg hebt aan 1 laadpaal? (je leasebedrag is dan ook lager als het goed is).

Wij hebben ook 2 EV's en wij kunnen gewoon prima om en om laden. Het gebeurt nooit dat beide auto's leeg zijn en we een probleem hebben. En als het toch zou gebeuren kan ik altijd nog een Granny aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Dix0r schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:46:
[...]

Hmm ik wil vooral dat het goed geregeld is. Vandaar ook mijn suggestie bij de aanvraag voor de extra loadbalancing licentie.

Daarnaast mogen zij het voor me installeren en configureren (en als daar meerkosten aan verbonden zitten, prima). Wellicht heb ik ze nu wat overvraagd omdat ze dit soort aanvragen natuurlijk niet elke dag krijgen.

Desnoods sturen ze de laadpaal uiteindelijk maar los op, dan regel ik het idd zelf wel (inc. licentie) met een bevriend elektricien.
Je hebt (volgens mij) meer nodig dan een licentie. Bij twee Alfen palen zul je naar een EMS moeten afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Japie.G @dextertje Bedankt voor jullie reacties. Ik kom nu ook een stuk tegen van Easee zelf dat e.e.a. uitlegt, al heb ik nog steeds wel wat vragen hierbij.

Volgens mij is het niet zo dat er een surplus (overschot c.q. teruglevering) van 6A op iedere fase is, maar wel dat er 6A ruimte (t.o.v. grid limit, vaak 25A in NL) moet zijn.

Ik lees hier inderdaad ook dat hij niet terugkeert van 1- naar 3- als ie al een keer terug is geschakeld van 3- naar 1-fase. In de praktijk bij zonnestroomladen niet zo'n probleem me dunkt. @Japie.G Dit klopt dus niet met jouw ervaringen? Was jouw lader daadwerkelijk naar 1-fase teruggeschakeld of was het laden gewoon gestopt en hervat, maar wel in 3-fase modus gebleven. Dat maakt nogal een verschil me dunkt.

Dan nog steeds de vraag hoe e.e.a. samen met backend voor automatische verrekening verloopt, of de settings worden overschreden of niet. Gebruiken jullie dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[b]Tommie12 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:41:[/b

Sinds Mei 2023 is de terugleververgoeding bij Ecopower 11ct.
Dat schreef ik al bij herhaling.
Ik krijg nu 8ct bij Bolt.
Ja en?
Momenteel krijg je geen nieuw contract meer bij ecopower, en je kan nu ook geen aandeel meer kopen.
Momenteel krijg je tijdelijk geen nieuw energieleveringscontract meer bij Ecopower want men neemt geen nieuwe klanten aan voor stroomlevering wat men niet zelf kan produceren.
En nogmaals, men moet geen aandeelhouder van Ecopower zijn om er, bij openstelling van de eigen markt, een energiecontract te kunnen afsluiten.
Maar er was begin dit jaar wel een opportuniteit voor nieuwe klanten en die zal er, volgens de huidige stand van zaken, ook begin 2024 terug zijn. Zoals ik schreef heeft iedere consument/prosument de keuze om zijn situatie op de voet op te volgen en daar naar te handelen of gewoon de marktwerking in het algemeen te (blijven) ondergaan.

Dat men geen aandelen meer kan kopen bij Ecopower (of partners) is een nieuw gegeven voor mij want in het verleden stond het één los van het ander.
Wat is je verifieerbare bron hiervan want volgens mijn informatie is dat niet correct en kan je als bestaande coöperant nog altijd aandelen bijkopen en als nieuwe klant een of meerdere aandelen kopen.
20ct krijg je nergens meer.
Wat ik ook nooit beweerd heb.
Ik gaf duidelijk de periodes weer en welke TLV in die periodes van toepassing was.
En Ecopower werkt niet met maandelijkse afrekeningen maar volgens het RLP0N profiel voor de jaarnota.
Het zijn dus wel degelijk alle periodes en het RLP0N dat daar telkens op van toepassing is dat de prijs van de TLV bij de jaarnota zal bepalen.

Wat betreft de jaarnota en om te beslissen wat het voordeligste contract is moet je ook met alle parameters rekening houden en niet alleen met de prijs per kWh voor één welbepaalde periode en dat zijn o.a.: het individuele verbruikersprofiel en de spreiding volgens de RLP0N weging van die individuele verbruiken, het tarief per kWh dat daar telkens op van toepassing is en dit zowel voor teruglevering als netafname, de vaste kosten per tijdseenheid en/of volume voor afmame/injectie of de afwezigheid daarvan, het capaciteitstarief,.......

Sommige energieleveranciers vragen geen vaste kosten, sommige wel, sommige voor één type contract weer wel en voor een andere type weer niet, bij sommige mag je switchen/hoppen tussen verschillende contracten bij anderen ben je voor een vaste periode gebonden, enz.
Afhankelijk over hoeveel volume je die vaste kosten kan spreiden zijn ze in meer of mindere mate van doorslaggevend belang bij de keuze van een energiecontract.
Wie zijn eigen verbruikersprofiel niet door en door kent noch kan inschatten voor de toekomst kan nooit een weloverwogen beslissing nemen wat voor hem/haar de beste optie is.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 19-10-2023 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
@de Peer de auto van mijn partner wordt niet bijgeteld, enkel zakelijk gebruik de kosten zijn dus 0. Althans voor ons, de werkgever natuurlijk niet.

Wat ik al schreef, het is voornamelijk de fysieke locatie en dus gemak waarom we nou juist die tweede laadpaal willen.

Ander argument was dat ik een laadpaal niet op 'openbaar' wil zetten. Begreep echter wel van LeasePlan Energy dat je bij een Alfen op de interface specifiek kan instellen welke laadpassen je toestaat. Dus dat argument valt nu af.

@Inspired

Ik baseer me nu op deze info van Alfen:
https://alfen.com/media/702
https://knowledge.alfen.c...CE%20Smart%20Charging.pdf

Moet nog even de diepte in, maar wat ik snel zie is dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen EMS en 'Smart Charging Network'. Ofwel SCN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Dix0r schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:01:
@de Peer de auto van mijn partner wordt niet bijgeteld, enkel zakelijk gebruik de kosten zijn dus 0. Althans voor ons, de werkgever natuurlijk niet.

Wat ik al schreef, het is voornamelijk de fysieke locatie en dus gemak waarom we nou juist die tweede laadpaal willen.

Ander argument was dat ik een laadpaal niet op 'openbaar' wil zetten. Begreep echter wel van LeasePlan Energy dat je bij een Alfen op de interface specifiek kunst instellen welke laadpassen je toestaat. Dus dat argument valt nu af.

@Inspired

Moet nog even de diepte in, maar wat ik snel zie is dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen EMS en 'Smart Charging Network'. Ofwel SCN.
Dat SCN lijkt idd te zijn wat je zoekt. De kant van EMS wil je niet op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Dix0r schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:01:

Ander argument was dat ik een laadpaal niet op 'openbaar' wil zetten. Begreep echter wel van LeasePlan Energy dat je bij een Alfen op de interface specifiek kan instellen welke laadpassen je toestaat. Dus dat argument valt nu af.

@Inspired

Maak je binnenkort ook een keuze voor 2 Alfen palen? ik zit een beetje in dezelfde situatie, maar heb van deze materie helemaal geen kaas gegeten, en heb op dit moment weinig tijd om het allemaal uit te zoeken. Wel is het zo dat ik vrij snel de offerte moet inbrengen bij de werkgever.

Ik twijfel tussen
  1. 2x alfen-pro (+- 1250x2 = 2500 euro)
  2. Of een Alfen-pro met 2 stekkers = 3000 euro. Toch 500 euro verschil.
Met optie 1 heb je de flexibiliteit om ze te zetten waar ze best tot hun recht komen. Bvb 1 in de garage en 1 buiten.

Hier in dit topic verneem ik dat optie 1 niet netjes kan loadbalancen, en dat ze dan vreemd gedrag gaan vertonen, of fluctueren.

De aanbieder zegt dat ook 1 aparte palen onderling kunnen loadbalancen. (bvb 11kW netjes in twee delen als dat de max. is) als ze beide via utp aangesloten zijn en via de cloud met elkaar kunnen communiceren.

:? -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 15:45
Inspired schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Dit is bij alle palen zo. Daarom kan de paal ook terug naar 1F bij een 1,4kW <> 4kW.

Maar gebruik je ook een backend? Dat was even de vraag volgens mij.
Wat is bij alle palen zo? Ik dacht eigenlijk dat sommige palen ook gewoon op 4,2 kW konden laden als de opbrengst van je zonnepanelen niet over alle fasen was verdeeld.
Bij Easee moet je Easee als operator hebben ingesteld om te kunnen solar chargen. Dus geen andere backend.
JanHenk schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:56:
@Japie.G @dextertje Bedankt voor jullie reacties. Ik kom nu ook een stuk tegen van Easee zelf dat e.e.a. uitlegt, al heb ik nog steeds wel wat vragen hierbij.

Volgens mij is het niet zo dat er een surplus (overschot c.q. teruglevering) van 6A op iedere fase is, maar wel dat er 6A ruimte (t.o.v. grid limit, vaak 25A in NL) moet zijn.
In het door jou genoemde stuk staat In het geval van zonne-energie moet er dan minimaal 6A/1400W in productie zijn op elke fase gedurende ten minste 10 minuten.
Mijn ervaring is, ook al produceren de zonnepanelen op dat moment 5 kW, het zonneladen alleen op 1 fase start, omdat bij mij op fase 3 geen zonnepanelen zitten.

Ook als ik kies voor "limited grid usage", dan start het laden op 3 fasen alleen als ik 6A invul.
Het systeem is dus (nog?) niet zo slim dat alle opwekking wordt opgeteld en dan gekeken wordt of dat voldoende is om te laden op 3 fasen (met dus minimaal 4,2kW).
Dan nog steeds de vraag hoe e.e.a. samen met backend voor automatische verrekening verloopt, of de settings worden overschreden of niet. Gebruiken jullie dat niet?
Zie mijn antwoord hierboven (en https://support.easee.com...-Surplus-charging-BETA-): helaas moet je Easee als site operator instellen, anders werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
dextertje schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

Wat is bij alle palen zo? Ik dacht eigenlijk dat sommige palen ook gewoon op 4,2 kW konden laden als de opbrengst van je zonnepanelen niet over alle fasen was verdeeld.
Bij Easee moet je Easee als operator hebben ingesteld om te kunnen solar chargen. Dus geen andere backend.
..
Ah, ja. Dat is niet handig nee. :) Hij zou gewoon naar opbrengst over alle fasen moeten kijken. Qua backend. Je kunt die niet e-flux gebruiken EN ook solar charging gebruiken? Dan valt de paal sowieso al af voor me. Vraag me af welke amateurs toch dit soort fratsen verzinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 19-10-2023 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
IvoB2 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Uit jouw vorige post liet je uitschijnen dat je nu nog 0.20euro/kWh kan krijgen in België voor injectie. Bij mijn weten heeft EcoPower vandaag de beste injectievergoeding aan 0.11euro/kWh.
Dat je nu verteld dat je nu nog voordeelt haalt uit het RLP profiel, heeft weinig te bieden voor iemand die nu de situatie aan het bekijken.

En misschien moet je uw aandeel niet houden, maar om er bij aan te sluiten moet je op dat ogenblik coöperant zijn van een Vlaamse REScoop als ik me niet vergis. Ik heb een aandeel van BeauVent en wil graag bij EcoPower aansluiten, maar ik moet wachten tot de klantenstop voorbij is.
Hoelang de 11cent gaat aanhouden is ook maar de vraag, want de Nordpool marktprijs zit al een tijdje onder de 11cent tijdens de zonne uren.

Ik woon nog geen jaar in ons huis, maar als ik de tarieven van Engie Dynamic over mijn Fluvius kwartierverbruik draai, ben ik 80% goedkoper af voor afname en 10% beter af voor injectie. Dat is wel zonder EV en zonder ons aan te passen. Als de EV kan geladen worden volgens dynamische tarieven, kan het misschien meer voordeel opleveren. Langs de andere kant laad ik vooral op de zon tijdens thuiswerk. Af te wachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-10 15:22
Poeh, ik schrik nu wel wat van de tarieven. Zo'n 1700 euro bij elkaar voor installatie van een Zappi. En dat terwijl ik toch niet sneller ga laden van 3,7kW...

Nu is het wel fijn om gewoon een goed laadstation te hebben en niet te klooien met allerlei kabels, maar voor dit geld ga ik haast twijfelen of ik niet gewoon een vaste verlengkabel naar buiten ga leggen en daar de granny charger aan hang :/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
Amos_x schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

Maak je binnenkort ook een keuze voor 2 Alfen palen? ik zit een beetje in dezelfde situatie, maar heb van deze materie helemaal geen kaas gegeten, en heb op dit moment weinig tijd om het allemaal uit te zoeken. Wel is het zo dat ik vrij snel de offerte moet inbrengen bij de werkgever.

Ik twijfel tussen
Met optie 1 heb je de flexibiliteit om ze te zetten waar ze best tot hun recht komen. Bvb 1 in de garage en 1 buiten.

Hier in dit topic verneem ik dat optie 1 niet netjes kan loadbalancen, en dat ze dan vreemd gedrag gaan vertonen, of fluctueren.

De aanbieder zegt dat ook 1 aparte palen onderling kunnen loadbalancen. (bvb 11kW netjes in twee delen als dat de max. is) als ze beide via utp aangesloten zijn en via de cloud met elkaar kunnen communiceren.

Heb al reeds een laadpaal van Alfen. Er komt dus een 2e bij. Zie 'Smart Charging Network'. Dat zou prima moeten werken. Geen Cloud voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Pannencouque schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:45:
Poeh, ik schrik nu wel wat van de tarieven. Zo'n 1700 euro bij elkaar voor installatie van een Zappi. En dat terwijl ik toch niet sneller ga laden van 3,7kW...

Nu is het wel fijn om gewoon een goed laadstation te hebben en niet te klooien met allerlei kabels, maar voor dit geld ga ik haast twijfelen of ik niet gewoon een vaste verlengkabel naar buiten ga leggen en daar de granny charger aan hang :/.
1700 incl installatie is een mooie prijs voor een Zappi - alleen het apparaat kost al 1150 euro en daar komen dan nog installatiematerialen (kabels, buizen, automaten voor in meterkast en wellicht aanvullende onderdelen zoals een Harvi en/of CT-klemmen) bij. Tel daarbij de arbeid op (toch een paar uur bezig) en dan is 1700 niet zo'n gek bedrag.

Je hebt dan wel een hele uitgebreide laadpaal met veel mogelijkheden. Tussen een Zappi en een granny-charger zitten natuurlijk nog veel gradaties die ook voordeliger zijn (en wel het gebruiksgemak hebben van de Zappi) zoals bijvoorbeeld de al vaker genoemde Lidl wallbox - dat scheelt 720 euro aan kale aanschaf (en wellicht is die ook makkelijker te installeren, maar dat weet ik even niet).

[ Voor 4% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 19-10-2023 14:05 ]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Zo'n tussenoplossing heb ik wel naar gekeken, ik kwam nog een EVBox Elvi tegen op Amazon voor 400-500 euro. Punt is dat ik dan bij een mogelijk upgrade van auto over een tijdje weer moet gaan (laten) klussen wellicht. Ik wil gewoon een oplossing die 10-15 jaar meegaat. App enzo erbij om de statistieken te blijven monitoren etc. Of een kneutoplossing die voor nu werkt en nagenoeg niets kost.

[ Voor 8% gewijzigd door Pannencouque op 19-10-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Broodro0ster schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:22:
[...]
Uit jouw vorige post liet je uitschijnen dat je nu nog 0.20euro/kWh kan krijgen in België voor injectie. Bij mijn weten heeft EcoPower vandaag de beste injectievergoeding aan 0.11euro/kWh.
Dat je nu verteld dat je nu nog voordeelt haalt uit het RLP profiel, heeft weinig te bieden voor iemand die nu de situatie aan het bekijken.
Welke post was dat dan?
Je kan mij moeilijk verantwoordelijk stellen voor wat jij denkt dat ik schrijf. :)
Het RLP0N profiel is voor iedereen met een jaarafrekening in Vlaanderen een van de parameters om mee tekening te houden. En dat is nog steeds van toepassing op het heden en al helemaal wanneer je overweegt Ecopower als energieleverancier te kiezen in de toekomst want daar heb je nog steeds niet de keuze om voor een maandtarief te kiezen. En wanneer later die keuze alsnog aangeboden wordt is het geen verplichting heb kan je als prosument nog altijd de beste optie kiezen. Dat jij vindt dat dit jou niets te bieden heeft is iets totaal anders.
Het RLP0N zorgt er ook voor dat een deel van de effectieve teruglevering NA mei 23 nog gefactureerd wordt aan de prijs van VOOR mei 2023, dus wel degelijk nog aan 20 cent/kWh.

Een injectievergoeding van 11 cent is nog altijd meer dan het dubbele van de 5 cent waarmee de discussie begon.
En misschien moet je uw aandeel niet houden,
Niet misschien, heel zeker niet.
Hoelang de 11cent gaat aanhouden is ook maar de vraag, want de Nordpool marktprijs zit al een tijdje onder de 11cent tijdens de zonne uren.
Ja en?
Bij wijzigende omstandigheden neem je gewoon andere maatregelen.
Het stond zelfs al in mijn eerder bericht dat dynamisch nu niet voordelig is (bij mijn of een gelijkaardig profiel) maar dat het dat altijd nog kan worden bij wijzigende omstandigheden.
En het is net een van de elementen in het voordeel van een variabel tarief met 24/7 dezelfde TLV dat tijdens de zonne-uren dynamisch wat betreft injectie bijna altijd lager is dan variabel dat nog altijd in het voordeel van variabel speelt.
Bijkomend voordeel, toch wat betreft Ecopower, is dat variabel nog steeds geen enkele vaste kost heeft en er bij dynamisch zowel een vaste kost per maand als voor afname en injectievolume wordt aangerekend.
En die kosten werden een jaar tijd al eens verhoogd waardoor het nog minder snel voordelig wordt.
Ecopower heeft gezien zijn strategie maar weinig voordeel om veel klanten met een dynamisch tarief te werven.
Bij andere leveranciers (o.a. Engie) is men daar soepeler in maar daar betaal je dan ook weer een hogere vaste maandkost voor.
Ik woon nog geen jaar in ons huis, maar als ik de tarieven van Engie Dynamic over mijn Fluvius kwartierverbruik draai, ben ik 80% goedkoper af voor afname en 10% beter af voor injectie. Dat is wel zonder EV en zonder ons aan te passen. Als de EV kan geladen worden volgens dynamische tarieven, kan het misschien meer voordeel opleveren. Langs de andere kant laad ik vooral op de zon tijdens thuiswerk. Af te wachten dus.
Ja en?
Ik gaf al meerdere keren aan dat wie een ander verbruikersprofiel heeft daar naar moet handelen.
Wat mij betreft haal ik er zelfs de vaste kosten bij Engie niet uit. Is dat voor jou anders moet je daar een dynamisch contract afsluiten. Ieder zijn ding.
Ik gebruik thuis EV laden bijna uitsluitend om overproductie te injecteren aan een hoger TLV dan aan het net.
En op jaarbasis haal ik 89% van mijn eigen verbruik uit eigen productie en heb ik bijgevolg nauwelijks netafname.
Met dat profiel doet de netafnameprijs er niet echt toe maar de terugleververgoeding tijdens de uren van overproductie (dus doorgaans tussen 11:00 en 15:00 uur waar je bij een dynamisch contract er bijna niets voor krijgt) des te meer.
Een andere situatie en profiel vraagt om andere maatregelen.

Wie thuis veel laadt kan overigens ook overwegen om een tweede digitale meter te plaatsen (gratis in Vlaanderen) voor alleen de laadpaal en op die meter een ander energiecontract af te sluiten dan voor de woning. Bv. een energiecontract met een lage netafnamekost voor de laadpaal en een energiecontract met een hoge TLV voor de woning met PV. Maar ook dat moet ieder voor zichzelf berekenen want ook daar zijn weer andere voor- en nadelen aan verbonden.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 19-10-2023 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Amos_x schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

Ik twijfel tussen

Je kunt ook voor 2x de Single-line gaan. Zit je op 2 x 700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Pannencouque schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:07:
[...] Ik wil gewoon een oplossing die 10-15 jaar meegaat. [...]
Dat is een Granny-charger toch niet? Dus dan kan je die prijzen ook niet op die manier vergelijken.

Juist als je iets voor langere termijn kiest / zoekt, kan het verstandig zijn iets meer te investeren om een apparaat met meer mogelijkheden te hebben en te voorkomen dat je achteraf bepaalde zaken mist.

Ik vind juist dat je nu mooi keuze hebt voor elke wens en budget:
Granny charger - als je heeeeel af en toe moet laden of als tijdelijke overbrugging als je nu nog geen wallbox kan plaatsen.
Goedkope wallbox - prima prijsbewuste oplossing als je simpel en/of goedkoop wil laden
"Duurdere wallbox" - als je meer inzicht wil, iets slimmer wil kunnen sturen (bijv ivm zonnepanelen) en/of baat heb bij aansturen middels API.

In heel veel gevallen is een "duurdere wallbox" wel leuk, maar uiteindelijk zal maar een heel klein gedeelte van de kopers/gebruikers ook echt actief gebruik maken van al die opties die die bied. Een goedkope wallbox bied als voordeel dat er weinig mis kan gaan en dus juist lang mee.

Daarnaast (mening/speculatie) denk ik dat met de opkomst van EV de prijzen van wallboxen de komende jaren nog wel gaan dalen - dus als je nu een goedkope plaatst die een paar jaar mee gaat kan je hem over 5 jaar vervangen door 1 die meer kan en ben je uiteindelijk wellicht goedkoper uit (bij vervanging kan je een groot deel van de bestaande installatie hergebruiken waardoor de vervanging/installatie simpeler en goedkoper wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
dextertje schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

In het door jou genoemde stuk staat [i]In het geval van zonne-energie moet er dan minimaal 6A/1400W in productie zijn op elke fase gedurende ten minste 10 minuten.
Mijn ervaring is, ook al produceren de zonnepanelen op dat moment 5 kW, het zonneladen alleen op 1 fase start, omdat bij mij op fase 3 geen zonnepanelen zitten.

Ook als ik kies voor "limited grid usage", dan start het laden op 3 fasen alleen als ik 6A invul.
Het systeem is dus (nog?) niet zo slim dat alle opwekking wordt opgeteld en dan gekeken wordt of dat voldoende is om te laden op 3 fasen (met dus minimaal 4,2kW).
Ik lees dat stuk iets anders, want een zin eerder staat:
Bij laden op zonne-energie moet er minimaal 10 minuten lang een stabiele productie van meer dan 6A/1400W op een van de fasen zijn voordat het laden via alleen zonne-energie wordt geactiveerd.
Daarna komt inderdaad
Als de lader op drie fasen is ingesteld,
en daarna jouw passage. Dat is iets tegenstrijdig.

Maar uiteindelijk zijn jouw ervaringen hierin belangrijker dan het ontleden van een tekst. Dankjewel daarvoor, mijn conclusie is dat nog niet helemaal doet wat we zouden willen dus...
Zie mijn antwoord hierboven (en https://support.easee.com...-Surplus-charging-BETA-): helaas moet je Easee als site operator instellen, anders werkt het niet.
Ik zie nu dat een backend als andere "operator" wordt gezien en dat je daarmee dus die functionaliteiten verliest. Dat is net als bij Wallbox (wat ik nu heb) dus. Zijn veel laadpalen die zo werken. Jammer...

Uiteindelijk zijn er wat betreft zonneladen (net als met "V2X") een hoop beloften, maar nog maar weinig praktische inzetbare toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Maestro.mosjuh schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:30:
[...]

Dat is een Granny-charger toch niet? Dus dan kan je die prijzen ook niet op die manier vergelijken.

Juist als je iets voor langere termijn kiest / zoekt, kan het verstandig zijn iets meer te investeren om een apparaat met meer mogelijkheden te hebben en te voorkomen dat je achteraf bepaalde zaken mist.

Ik vind juist dat je nu mooi keuze hebt voor elke wens en budget:
Granny charger - als je heeeeel af en toe moet laden of als tijdelijke overbrugging als je nu nog geen wallbox kan plaatsen.
Goedkope wallbox - prima prijsbewuste oplossing als je simpel en/of goedkoop wil laden
"Duurdere wallbox" - als je meer inzicht wil, iets slimmer wil kunnen sturen (bijv ivm zonnepanelen) en/of baat heb bij aansturen middels API.

In heel veel gevallen is een "duurdere wallbox" wel leuk, maar uiteindelijk zal maar een heel klein gedeelte van de kopers/gebruikers ook echt actief gebruik maken van al die opties die die bied. Een goedkope wallbox bied als voordeel dat er weinig mis kan gaan en dus juist lang mee.

Daarnaast (mening/speculatie) denk ik dat met de opkomst van EV de prijzen van wallboxen de komende jaren nog wel gaan dalen - dus als je nu een goedkope plaatst die een paar jaar mee gaat kan je hem over 5 jaar vervangen door 1 die meer kan en ben je uiteindelijk wellicht goedkoper uit (bij vervanging kan je een groot deel van de bestaande installatie hergebruiken waardoor de vervanging/installatie simpeler en goedkoper wordt).
Daarom gaf ik ook als alternatief de 'kneutoplossing' van de granny charger. Omdat ik ook nog niet weet of er hierna een full ev komt. Maar die kans is wel aanwezig, phev sowieso wel.

Misschien is de Zappi over vijf jaar ook wel achterhaald. Maar omdat ik er zelf niet aan kan knutselen (elektronica is niet mijn specialiteit) moet ik dan weer iemand inhuren. Daar heb ik niet veel trek in denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Maestro.mosjuh schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:30:
Die garantie heb je voor geen enkel elektronisch product.
Ik heb bv. een Alfen SPL en op vier jaar tijd zijn er al vier technische interventies on site geweest waarvan drie na de gebruikelijke garantieperiode van 2 jaar.
Anderzijds, hoe meer mogelijkheden en hoe ingewikkelder een toestel hoe meer kans dat er iets fout kan gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Broodro0ster
IvoB2 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:10:
[...]

Je kan mij moeilijk verantwoordelijk stellen voor wat jij denkt dat ik schrijf. :)
Het RLP0N profiel is voor iedereen met een jaarafrekening in Vlaanderen een van de parameters om mee tekening te houden. En dat is nog steeds van toepassing op het heden en al helemaal wanneer je overweegt Ecopower als energieleverancier te kiezen in de toekomst want daar heb je nog steeds niet de keuze om voor een maandtarief te kiezen. En wanneer later die keuze alsnog aangeboden wordt is het geen verplichting heb kan je als prosument nog altijd de beste optie kiezen. Dat jij vindt dat dit jou niets te bieden heeft is iets totaal anders.
Het RLP0N zorgt er ook voor dat een deel van de effectieve teruglevering NA mei 23 nog gefactureerd wordt aan de prijs van VOOR mei 2023, dus wel degelijk nog aan 20 cent/kWh.
Het gaat hier over:
IvoB2 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:19:

Hier krijg je, zonder te salderen en afhankelijk van je energiecontract, nog steeds tussen de 11 en 20 cent/kWh voor teruglevering aan het net. Wat toch een aanzienlijk verschil is.
Omdat jij al langer al bij Ecopower zit, ja. Maar dat staat er nergens bij. Dat moeten wij dan maar te weten te komen. Jij maakt er dan van dat ik jouw posts niet kan interpreteren. Dat is lastig als je pas achteraf de bijkomende informatie geeft.
Daarnaast is EcoPower een coöperatie en zonder een aandeel te bezitten kan je niet toetreden als klant. Dat je achteraf uw aandeel kan verkopen en toch klant blijven, wist ik niet. Maar je moet wel minimaal 3 jaar houden als je instapt. En ik spreek over nu, niet over het verleden.

Je geeft de indruk alsof we in heel België van zo'n schitterend tarief genieten. Het is dus enkel bij 1 kleine speler en het aantal klanten is beperkt. Dat is belangrijk om er bij te vermelden. Voor de rest zitten we gemiddeld rond de 4-6cent/kWh teruglevering in België. Zo hebben onze Nederlandse vrienden ook de juiste info en kunnen ze vergelijken.

Ik laat het hierbij, zodat er verder kan gepraat worden over laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Broodro0ster schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:47:
Daarnaast is EcoPower een coöperatie en zonder een aandeel te bezitten kan je niet toetreden als klant. Dat je achteraf uw aandeel kan verkopen en toch klant blijven, wist ik niet. Maar je moet wel minimaal 3 jaar houden als je instapt. En ik spreek over nu, niet over het verleden.
Het staat iedereen vrij en alle tijden coöperant te worden van Ecopower en/of een van haar partners.
Je moet geen aandeel van Ecopower bezitten om er een energiecontract bij af te sluiten. Kan ook via een aandeel bij een van haar aanvaarde partners. Dat is nu eenmaal het uitgangspunt van een energiecoöperatie.
Je moet ook geen energiecontract bij Ecopower afsluiten om er een of meerdere aandeel te kunnen kopen.
De informatie die hierover eerder verstrekt werd is volgens mij foutieve info en zal ik handhaven tot er een verifieerbare bron van het tegendeel kan verstrekt worden. Zelfs bij Ecopower zelf is men daar niet van op de hoogte. :-(
Je geeft de indruk alsof we in heel België van zo'n schitterend tarief genieten. Het is dus enkel bij 1 kleine speler en het aantal klanten is beperkt. Dat is belangrijk om er bij te vermelden. Voor de rest zitten we gemiddeld rond de 4-6cent/kWh teruglevering in België. Zo hebben onze Nederlandse vrienden ook de juiste info en kunnen ze vergelijken.
Ik geef die indruk helemaal niet.
Dat is jouw vrije interpretatie van wat een ander schreef.
Als Belg zou je trouwens ook al moeten weten dat ik het niet over heel België heb want Ecopower levert niet over heel België en de bevoegdheid over de verdeling van stroom over het laagspanningsnet is een gewestelijke materie en geen federale. Slaat dus per definitie alleen maar op Vlaanderen.
Of een energieleverancier een kleine speler is of niet doet er niet toe.
Het is aan de klant om zijn rekening te maken en tijdig de optie te kiezen die voor hun het meest voordelig is.
Dat sommige klanten het er niet voor over hebben om (tijdig) in een coöperatie te investeren is iets anders.

Dat het over de situatie in Vlaanderen gaat en iedere situatie anders is stond er al van in het begin bij.
Dat jij aan cherry picking wil doen om verder je punt, dat idd niet ter zake is, te blijven maken is een individueel probleem.

Wat betreft laadpalen, het staat je, zoals ik eerder schreef, in Vlaanderen ook vrij om zonder kosten (indien je technische ruimte en de plaats van je eerste DM dit toelaat) een tweede meter te plaatsen exclusief voor de laadpaal en daarvoor een afzonderlijk afnamecontract af te sluiten. Uiteraard ook weer niet voor wie vooralsnog niet kiest voor een digitale meter.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 19-10-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:05
Pannencouque schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:45:

Indien je de kabel zelf legt is een <100 EUR laadpaal van Marktplaats ook prima keus.
Toch net iets handiger dan een Granny charger :P

Edit:
Afhankelijk van de afstand die je gaat rijden is 3,7kW prima. Heb ik ook en rijd dagelijks 60-80km.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 19-10-2023 15:04 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
IvoB2 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

Het staat iedereen vrij en alle tijden coöperant te worden van Ecopower en/of een van haar partners.
Je moet geen aandeel van Ecopower bezitten om er een energiecontract bij af te sluiten. Kan ook via een aandeel bij een van haar aanvaarde partners. Dat is nu eenmaal het uitgangspunt van een energiecoöperatie.
Je moet ook geen energiecontract bij Ecopower afsluiten om er een of meerdere aandeel te kunnen kopen.
De informatie die hierover eerder verstrekt werd is volgens mij foutieve info en zal ik handhaven tot er een verifieerbare bron van het tegendeel kan verstrekt worden. Zelfs bij Ecopower zelf is men daar niet van op de hoogte. :-(
Dat lijkt me ook foutief. Ik heb recent nog gekeken wat ik moest doen om aangesloten te geraken. Je moet aangesloten zijn bij Ecopower of een andere Vlaamse REScoop/partner. Daarna kan je klant worden bij EcoPower voor een groene stroomcontract als de klantenstop voorbij is (eind dit jaar/begin volgend jaar).

En EcoPower aandelen kopen staat inderdaad los van de klantenstop voor de elektriciteitslevering. Ik raad dat iedereen die klant wil worden, nu al zorgt hij aan de voorwaarden voldoet om klant te worden zodat de overstap vlot kan verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

JanHenk schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:56:
@Japie.G [...]Was jouw lader daadwerkelijk naar 1-fase teruggeschakeld of was het laden gewoon gestopt en hervat, maar wel in 3-fase modus gebleven. Dat maakt nogal een verschil me dunkt.
Je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben. Ik was flink aan het kloojen gisteren om alles te proberen... excuus voor mijn waarschijnlijk te voorbarige conclusie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Jazsie schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:01:
[...]

Indien je de kabel zelf legt is een <100 EUR laadpaal van Marktplaats ook prima keus.
Toch net iets handiger dan een Granny charger :P

Edit:
Afhankelijk van de afstand die je gaat rijden is 3,7kW prima. Heb ik ook en rijd dagelijks 60-80km.
3,7 houdt niet over maar is voor nu oké. Bij full EV natuurlijk niet, dan krijg je dat ding nooit vol en kun je er ook geen lange rit mee maken.
Maar even gekeken: met de granny charger heeft het ding er gisteren 5,5u over gedaan om van 18% naar 100% te gaan. Prima als je nergens naartoe hoeft, maar anders wel zuur. Op zulke momenten is het wel fijn als je in elk geval een km of 25 kunt bijladen in twee uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
@Pannencouque
Ik reed 17000 km in de laatste 6 maanden. Gisteren 300km en ik kwam thuis met 20% om 20h.
En net zoals altijd gewoon geladen met 4 kW. Deze morgen terug 80% om 7h.

Waarom zou je nergens geraken als je ‘maar’ met 3,7 kW gaat laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Pannencouque schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:14:
[...]

Op zulke momenten is het wel fijn als je in elk geval een km of 25 kunt bijladen in twee uur.
Aan een laadsnelheid van 3,7 kW vermogen gedurende twee uur zou je EV bruto al 29,6 kWh/100 km moeten verbruiken om geen 25 km te kunnen halen. Of mis ik iets?

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 19-10-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-10 21:40
Er zullen momenten zijn waarop je het met 3,7 kW niet gaat redden. Maar hoevaak zal dat zijn? Bij de meeste denk ik slechts sporadisch. Voor die paar keer is openbaar laden op 3-fasen ook een optie of als laatste optie de snellader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
IvoB2 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:56:
[...]

Aan een laadsnelheid van 3,7 kW vermogen gedurende twee uur zou je EV bruto al 29,6 kWh/100 km moeten verbruiken om geen 25 km te kunnen halen. Of mis ik iets?
Ja als je dat haalt wel. Bij m'n granny kabel haal ik nu misschien de helft.
Tommie12 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:47:
@Pannencouque
Ik reed 17000 km in de laatste 6 maanden. Gisteren 300km en ik kwam thuis met 20% om 20h.
En net zoals altijd gewoon geladen met 4 kW. Deze morgen terug 80% om 7h.

Waarom zou je nergens geraken als je ‘maar’ met 3,7 kW gaat laden?
Ik doel op bijv een vakantierit oid, daarvoor is het onvoldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Pannencouque schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:14:
[...]

3,7 houdt niet over maar is voor nu oké. Bij full EV natuurlijk niet, dan krijg je dat ding nooit vol en kun je er ook geen lange rit mee maken.
Maar even gekeken: met de granny charger heeft het ding er gisteren 5,5u over gedaan om van 18% naar 100% te gaan. Prima als je nergens naartoe hoeft, maar anders wel zuur. Op zulke momenten is het wel fijn als je in elk geval een km of 25 kunt bijladen in twee uur.
Gaat prima bij mijn full EV met 60-80km per dag. Met 3,7kW doe ik 20-25km per uur laden.

Een laadpaal van <100 EUR kan je altijd weer verkopen. Het is sowieso fijner/handiger dan een Granny charger :).
Pannencouque schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:01:
[...]
Ja als je dat haalt wel. Bij m'n granny kabel haal ik nu misschien de helft.

[...]
Mijn Granny doet maar 10A, ja dat is inderdaad niet echt vlot.

Vakantierit weet je -normaal gesproken- ruim op tijd wanneer je vertrekt... en mocht je onverhoop niet genoeg hebben is er nog de snellader onderweg voor die sporadische momenten :+.

Het is en blijft anders voor ieder situatie, kijk dus vooral hoe jij het wilt gaan gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Pannencouque schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:01:
[...]

[...]
Nu snap ik je helemaal niet.
De nacht voor je vertrekt laad je tot 100%, en onderweg gebruik je snelladers, of 11 kW laders aan hotels, campings, parkings etc. Wat heeft dat met een granny of 4 kW lader te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Ik laad in afwachting van mijn laadpaal ook met een de granny charger. Die kan maximaal tot 13A (3.1kW)
Ik rijdt nu al bijna 3 maanden zo rond en dat gaat eigenlijk prima.

Op vakantie heb ik de granny niet nodig gehad. Ik had hem wel bij in geval van nood, maar hij is de auto niet uitgeweest. Ook vinden ze het niet leuk als je ter plekke met de granny jouw auto begint te laden. Vroeger kregen we ook geen jerrycan benzine bij ons huisje.
Mits goede afspraken met de verhuurder kan het wel, maar tegenwoordig zijn er vaak voldoende alternatieven dan ter plaatse laden voor die ene week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Alles hangt er uiteraard vanaf hoe afhankelijk je bent van thuisladen (elders nog andere mogelijkheden?) en hoeveel km je normaal met de EV dagelijks onderweg bent (dagelijks 50 km tov dagelijks 300 km is een ander uitgangspunt).

Heb zelf al jaren een Alfen laadpaal maar laadt thuis doorgaans maar tussen 2 en 4 kW.
Maar met een ander uitgangspunt (wij gaan bv. al niet graag met de auto op vakantie) kom je uiteraard tot andere conclusies.

Wat "vakanties" er mee te maken hebben begrijp ik ook niet zo goed.
Of het zou moeten zijn dat je een "snellere" granny wil om op je vakantielocatie in de vakantiewoning sneller te kunnen laden? (Er vanuitgaand dat de zekeringen dat daar kunnen trekken).

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 20-10-2023 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik plemp hier even een schaamteloze crosspost voor degenen die nog een simpel 11kW laadpunt met een vaste kabel zoeken.
Eventueel is deze wellicht nog slim te maken door er een SmartEVSE in te hangen in plaats van de ingebouwde regelunit?

[ Voor 23% gewijzigd door SpongeRob op 20-10-2023 09:53 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-10 23:00
Is dit een merk waar mensen ervaring mee hebben? Of een merk waarbij je huis uitbrand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:23
Is het mogelijk om het aangeleverde vermogen van een 'domme' laadpaal te regelen? Ik heb een laadpaal thuis gekregen van mijn werk, deze kan ik niet vervangen, omdat er een geijkte meter in zit voor de terugbetaling van de stroom. Mijn Volkswagen plug-in hybride kan wel worden ingesteld op 6 of 16 ampère, maar dit lijkt alleen mogelijk in de auto zelf en niet via de API.

Ik vraag me af of er toch een manier is (module tussen laadkabel en auto ?) om het geleverde vermogen te regelen via een API, zodat ik mijn laadsnelheid kan aanpassen op basis van de opwekking van mijn zonnepanelen, bijvoorbeeld via home-assistant of evcc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
yeehaw schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:46:
Is dit een merk waar mensen ervaring mee hebben? Of een merk waarbij je huis uitbrand ;)
Alfen doet hier de job die ik er van verwacht.

En vermits die correct en professioneel geïnstalleerd werd is het huis nog niet uitgebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-10 23:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
corewillem schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:50:
Is het mogelijk om het aangeleverde vermogen van een 'domme' laadpaal te regelen? Ik heb een laadpaal thuis gekregen van mijn werk, deze kan ik niet vervangen, omdat er een geijkte meter in zit voor de terugbetaling van de stroom. Mijn Volkswagen plug-in hybride kan wel worden ingesteld op 6 of 16 ampère, maar dit lijkt alleen mogelijk in de auto zelf en niet via de API.

Ik vraag me af of er toch een manier is (module tussen laadkabel en auto ?) om het geleverde vermogen te regelen via een API, zodat ik mijn laadsnelheid kan aanpassen op basis van de opwekking van mijn zonnepanelen, bijvoorbeeld via home-assistant of evcc.
Ofwel zal de auto het vermogen regelen, ofwel de laadpaal als die intelligent is.

De extra module waar jij naar vraagt is simpelweg de laadpaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:23
Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:52:
[...]

Ofwel zal de auto het vermogen regelen, ofwel de laadpaal als die intelligent is.

De extra module waar jij naar vraagt is simpelweg de laadpaal..
Ik besef dat dit normaal gezien in de laadpaal zit, moest ik de paal dus zelf kunnen kiezen zou ik ineens gegaan zijn voor een model dat netjes aanstuurbaar is, echter is dit nu niet mogelijk doordat ik hierin geen keuze heb bij mijn werkgever.

De vraag is dus of er alsnog iets aangepast kan worden zodat ik dit alsnog kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 18:39
https://www.eibabo.nl/abl...-eb12109372?fs=1587346278

ABL 1W1108

Wat is er mis met deze lader? Voor weinig een simpele lader?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XX2Yi7dCMXM2zroaa8YRsBnx-hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RibCeUsByBl7CNNv2vK0rJl4.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het vergelijk met een Tesla wall connector 3 dan heeft de Tesla ook een ingebouwde Aardlekschakelaar type a.

Moet je dan zowel een type a aardlek in de lader hebben en ook in de groepenkast? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:44
Zat net op de easee site te kijken om nogmaals alles door te nemen of ik een goede keuzes zou maken.
Staat er nu boven aan de site dat er 5 jaar garantie wordt gegeven door easee.

Ik kan nergens vinden of dit ook geld als je hem zelf installeert. Iemand hem zelf al geïnstalleerd en de 5 jaar garantie gekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Hieperdepiep schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:30:
Zat net op de easee site te kijken om nogmaals alles door te nemen of ik een goede keuzes zou maken.
Staat er nu boven aan de site dat er 5 jaar garantie wordt gegeven door easee.

Ik kan nergens vinden of dit ook geld als je hem zelf installeert. Iemand hem zelf al geïnstalleerd en de 5 jaar garantie gekregen ?
Vast wel. De grotere vraag is wellicht of ze dan nog bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:38

Gamer

mobile

Mijn Easee charge (nog niet gekeurd) wordt omgeruild tegen een Easee charge lite volgens installateur, ik vermoed niet dat ze direct de werkzaamheden zullen stopzetten.

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Goed om te horen dat ze goed met garantie gevallen om gaan.
Maar die 5 jaar garantie zou me wel echt over de streep helpen om voor de easee charge lite te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:38

Gamer

mobile

Nieuwe versie heeft Bluetooth-functionaliteit, dus kan je off line je paal beheren mochten ze toch ooit stoppen.

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Gamer schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:57:
Nieuwe versie heeft Bluetooth-functionaliteit, dus kan je off line je paal beheren mochten ze toch ooit stoppen.
Zou de load balance dan ook nog blijven werken? Ik heb namelijk begrepen dat deze via de cloud gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hieperdepiep schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:15:
[...]

Zou de load balance dan ook nog blijven werken? Ik heb namelijk begrepen dat deze via de cloud gaat
Jep, loadbalancer heeft eigen RF link naar de paal toe. Geen cloud nodig voor de normale functionaliteit. Nu nog een local API en het zou helemaal de ideale laadpaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:17
Dag lieve mensen,

Kunnen jullie me helpen een knoop door te hakken. Heb inmiddels aardig wat door dit topic gestruind en een drietal wallboxes in het vizier. Maar ze komen allemaal rond dezelfde prijs uit.

Huisaansluiting is 1x35A, maar ga op jullie aanraden voorbereiden op 3-fase in de toekomst. Nu met traag ladende Zoë nog geen vereiste maar soit.
Loadbalancing: JA, Abonnement: Nee
Afstand laadpunt/meterkast is heerlijk klein dus dat is geen doorslaggevende factor.
Inspelen op zonnestroom: Ja, bij afschaffen salderen zeer handig, al verwacht ik nu niet dat we thuis veel overdag laden.

Heb een Pulsar Plus, Ratio Smart Home, en een Zappi 2.1 op het oog. Zappi zou in 22KW uitvoering een slagje duurder uitvallen.
Hoor graag jullie ervaringen en argumenten

Pulsar Plus, met powerboost en houder voor 866 https://charge24.nl/product/wallbox-pulsar-plus/
Ratio Smart Home voor 680 https://evcompany.eu/prod...o-smart-home-box-2e-kans/
Zappi v2.1 voor 899/1099 https://www.wallboxdiscou...lter%5B%5D=775525&brand=0

Cash is king.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 18:09
mk1992 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:35:
Kunnen jullie me helpen een knoop door te hakken.
Tja, da's altijd lastig. Ik ben zelf voor de zappi gegaan. Niet omdat ik uitgebreid onderzoek gedaan heb, maar omdat een vriend die ik in dit soort zaken vertrouw dat onderzoek voor zichzelf al gedaan had. Scheelde een boel tijd. Ben er erg tevreden over. Vind myenergi een leuk bedrijf, timmeren hard aan de weg. Zappi is niet de goedkoopste, of mooiste (wat mij overigens geen biet kan schelen, want hangt uit het zicht, maar sommige mensen wel), maar ik vind dat ze hun hard- en software goed voor elkaar hebben. En ze hebben een leuk forum.

Het is uiteindelijk maar een laadpaal hè? Je hoeft het bed er niet mee te delen (hoop ik ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Vanavond kwam er te spraken met familie en vrienden bij een verjaardag dat ik de laadpaal zelf wilt installeren.

Kreeg ik de vraag en opmerking “weet je wel of je dan wel of niet verzekerd bent”?

Ik heb een eigen woning, mocht er ooit iets gebeuren, iemand al eens bij de verzekering of uit gezocht of je dan gewoon verzekerd bent als je de paal zelf hebt geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:37
Hieperdepiep schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:59:
Vanavond kwam er te spraken met familie en vrienden bij een verjaardag dat ik de laadpaal zelf wilt installeren.

Kreeg ik de vraag en opmerking “weet je wel of je dan wel of niet verzekerd bent”?

Ik heb een eigen woning, mocht er ooit iets gebeuren, iemand al eens bij de verzekering of uit gezocht of je dan gewoon verzekerd bent als je de paal zelf hebt geïnstalleerd?
Goeie vraag. Is het niet zo dat je in NL zelf verantwoordelijk bent voor alles achter de meter/hoofdschakelaar? In België is het compleet anders.

Voor zover ik weet zijn er hier geen electrakeuringen gericht op particulieren (of ik heb niet goed gezocht). Alleen voor bedrijven zijn er verplichte keuringen.

En bij wie zou de bewijslast van een ondeugdelijk aangebrachte installatie dan moeten liggen?
En is het dan wel ok als je "een" factuur hebt?

Ter info, ik heb zelf mijn thuisaccu en laadpaal zelf geïnstalleerd, meterkast aangepast (en prutswerk van een electricien enigzins verbeterd). Maar weet dus ook niet wat de officiële vereisten zijn...

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
michaeltb schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:48:
https://www.eibabo.nl/abl...-eb12109372?fs=1587346278

ABL 1W1108

Wat is er mis met deze lader? Voor weinig een simpele lader?

[Afbeelding]

Als ik het vergelijk met een Tesla wall connector 3 dan heeft de Tesla ook een ingebouwde Aardlekschakelaar type a.

Moet je dan zowel een type a aardlek in de lader hebben en ook in de groepenkast? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Interessant, DC detectie zit erin, Type A ALS zit erin (de standaard versie, basis is zonder ALS).
Via RS485 kan je de boel monitoren/instellen, ondersteund zo te zien ook load balancing.
Als je zelf de aansturing doet heb je voor weinig een slimme laadpaal, maar ook "dom" is het een nette prijs.

Heb al een laadpaal, anders was het een leuke optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 12-10 09:38
mk1992 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:35:
Dag lieve mensen,

Kunnen jullie me helpen een knoop door te hakken. Heb inmiddels aardig wat door dit topic gestruind en een drietal wallboxes in het vizier. Maar ze komen allemaal rond dezelfde prijs uit.

Huisaansluiting is 1x35A, maar ga op jullie aanraden voorbereiden op 3-fase in de toekomst. Nu met traag ladende Zoë nog geen vereiste maar soit.
Ik weet vrij zeker dat alle versies van de Renault Zoë als een van de weinigen met 22 kW AC kunnen laden (bij sommige basisuitvoeringen is dat ook meteen de maximale snelheid qua snelladen).

Dus dan kun je met jouw huidige 1x35A aansluiting op max 7,4 kW laden (1 fase 32A, dan moet je verder niet veel meer verbruiken of loadbalancing instellen), of met een aangepaste 3x25A aansluiting op max 17 kW laden (3 fasen, loadbalancing nodig). Meer realistisch laad je dan met circa 3,7 (16A) tot 5,7 kW (25A) op 1 fase, of 11 kW op 3 fasen (3x16A).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online

In België moet je idd laten keuren bij belangrijke wijzigingen.
Voor laadpalen gebeurt dat nu veelvuldig omdat die dikwijls in het pakket zitten bij een bedrijfswagen en de werkgevers geen zin hebben in miserie.

Maar in heel veel huizen worden er wijzigingen aangebracht zonder te keuren, en sowieso moet je die keuring in principe herhalen om de 25 jaar. Niemand doet dat.
Bij verkoop van een woning moet je een keuringsattest voorleggen, en dat is in 90% van de gevallen een afkeur. De koper weet dan dat hij de situatie moet in orde brengen.

Maar het belangrijkste… verzekeringsmaatschappijen gebruiken dat nooit om uitbetaling te weigeren bij brand bv. Enkel bij kwaad opzet is dat ooit gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online

Hij moet volgens voorschriften / alle regels in acht nemend geïnstalleerd worden.

Als jij hem zelf op een correcte manier kan installeren - prima, dan ben je gewoon verzekerd. Hang je hem ondeugdelijk op (sluit je hem niet op de correcte wijze aan) en de boel fikt af, keert de verzekering natuurlijk niet uit.
Maar - de verzekering moet dan wel kunnen aantonen dat de installatie niet deugde - ze kunnen niet simpel zeggen "je hebt hem zelf geïnstalleerd, dus ondeugdelijk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:59
Ik lees al tijden mee hier op Tweakers.

Maar nu toch een vraag.

Ik heb hier een WallBox Copper SB en een PV installatie van 1640 watt piek.

Dus op goede dagen haal ik misschien 1400 watt.

Nu wil ik graag mijn laadpaal kunnen kiezen of die 1 of 3 fasen laad. Aansluit schema is vrij simpel.

L1 N Aarde voor 1 fase aansluiting.
L1 L2 L3 N Aarde voor 3 fase aansluiting.

Wat houd mij tegen om een (geschikte!) schakelaar op L2 en L3 te zetten? Dan kan ik me een grote knop in de meterkast de WallBox schakelen tussen 1 of 3 fasen namelijk. Ik weet alleen niet of dit kan wanneer de wallbox actief is. Er zit in de wallbox zelf volgens de installatie handleiding enkel een switch om het maximale amperage per fase te kiezen.

(Alle aanverwante zaken zoals de juiste MID meter zijn beschikbaar en goed aangesloten.)

[ Voor 5% gewijzigd door The - DDD op 23-10-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
The - DDD schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:51:
Ik lees al tijden mee hier op Tweakers.

Maar nu toch een vraag.

Ik heb hier een WallBox Copper SB en een PV installatie van 1640 watt piek.

Nu wil ik graag mijn laadpaal kunnen kiezen of die 1 of 3 fasen laad. Aansluit schema is vrij simpel.

L1 N Aarde voor 1 fase aansluiting.
L1 L2 L3 N Aarde voor 3 fase aansluiting.

Wat houd mij tegen om een (geschikte!) schakelaar op L2 en L3 te zetten? Dan kan ik me een grote knop in de meterkast de WallBox schakelen tussen 1 of 3 fasen namelijk. Ik weet alleen niet of dit kan wanneer de wallbox actief is. Er zit in de wallbox zelf volgens de installatie handleiding enkel een switch om het maximale amperage per fase te kiezen.

(Alle aanverwante zaken zoals de juiste MID meter zijn beschikbaar en goed aangesloten.)
Op zich kan dit gewoon. Mits de Wallbox dan nog gewoon werkt. Ik heb dit met mijn Shell paal al getest. Werkt prima. Als saldering er ooit af gaat dan overweg ik dit voor lente/herfst ook.

Je kunt het gewoon testen. Aardlek van de paal om en dan aan de laadpaalkant op de aardlek even L2 en L3 disconnecten. Dan kijken of je gewoon kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilStinky
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:19
Iemand hier al gebruik gemaakt van een rfid extender?

De installateur heeft mijn laadpaal op een nogal onhandige plek geplaatst (volgens hem de enige mogelijke locatie, wat ik sterk betwijfel maar het zij zo).

Ik kan wel makkelijk de laadkabel zelf ergens laten uitkomen zodat deze eenvoudig te gebruiken is. Enkel lost dit niet veel op. Het is nl. een laadpaal via het werk dus ik zou nog steeds moeten batchen aan de laadpaal zelf.

Daarom was ik was aan het rondkijken en kwam rfid extenders tegen (zoiets dus https://lab401.com/produc...er?variant=37903948251336). Ik zou er dan wel 1 moeten bestellen met een langere kabel. Op aliexpress al wel een paar langere tegen gekomen maar ik vroeg me eerst af of iemand hiermee ervaring had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
EvilStinky schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:04:

De installateur heeft mijn laadpaal op een nogal onhandige plek geplaatst (volgens hem de enige mogelijke locatie, wat ik sterk betwijfel maar het zij zo).

Ik kan wel makkelijk de laadkabel zelf ergens laten uitkomen zodat deze eenvoudig te gebruiken is. Enkel lost dit niet veel op. Het is nl. een laadpaal via het werk dus ik zou nog steeds moeten batchen aan de laadpaal zelf.

Daarom was ik was aan het rondkijken en kwam rfid extenders tegen (zoiets dus https://lab401.com/produc...er?variant=37903948251336). Ik zou er dan wel 1 moeten bestellen met een langere kabel. Op aliexpress al wel een paar langere tegen gekomen maar ik vroeg me eerst af of iemand hiermee ervaring had?
Geen ervaring maar kun je niet met plug & charge laden? Dus niet bliepen maar gewoon standaard alle sessie op je laadpas boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilStinky
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:19
Inspired schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:08:
[...]

Geen ervaring maar kun je niet met plug & charge laden? Dus niet bliepen maar gewoon standaard alle sessie op je laadpas boeken.
Ja, dat zou eigenlijk perfect zijn. Maar tot nu toe zoiets nog niet tegen gekomen id instellingen van mijn Smappee laadpaal.
Ik kan het ook nog niet allemaal testen aangezien de wagen er pas binnen een paar weken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
EvilStinky schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:10:
[...]

Ja, dat zou eigenlijk perfect zijn. Maar tot nu toe zoiets nog niet tegen gekomen id instellingen van mijn Smappee laadpaal.
Ik kan het ook nog niet allemaal testen aangezien de wagen er pas binnen een paar weken is.
Misschien anders even met Smappee support schakelen? Dit lijkt mij een standaard feature van een paal met backend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Laatst online: 12-10 18:39
Jazsie schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:33:
[...]

Interessant, DC detectie zit erin, Type A ALS zit erin (de standaard versie, basis is zonder ALS).
Via RS485 kan je de boel monitoren/instellen, ondersteund zo te zien ook load balancing.
Als je zelf de aansturing doet heb je voor weinig een slimme laadpaal, maar ook "dom" is het een nette prijs.

Heb al een laadpaal, anders was het een leuke optie.
Even voor de duidelijkheid..

Bij een "normale" laadpaal, zit daar dan een type A aardlek in zowel de laadpaal als de meterkast? Dus dubbel? Of volstaat het om alleen een type A in de meterkast te hebben en een DC 6ma detectie in de laadpaal zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Een Type A volstaat in de meterkast mits laadpaal zelf DC detectie heeft (anders moet het een Type B zijn).
Geld overigens alleen bij een laadpaal met één socket/laadkabel.

Heb je een laadpaal met twee of meer sockets/laadkabels dan moet dit in de laadpaal zelf zitten want ieder lader heeft zijn eigen ALS.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 23-10-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Inspired schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:03:
[...]

Op zich kan dit gewoon. Mits de Wallbox dan nog gewoon werkt. Ik heb dit met mijn Shell paal al getest. Werkt prima. Als saldering er ooit af gaat dan overweg ik dit voor lente/herfst ook.

Je kunt het gewoon testen. Aardlek van de paal om en dan aan de laadpaalkant op de aardlek even L2 en L3 disconnecten. Dan kijken of je gewoon kunt laden.
Zit zelfs nog simpeler te denken. Wat nou als ik een enkel fase kabel tussen de laadpaal en de auto gebruik. 🧐

Zou de paal dan 1 fase slim kunnen laden vanaf 1x 2A?

Iemand in Apeldoorn een 1 fase type twee kabel in huis die ik met een mooie dag is mag proberen? 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

The - DDD schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:59:
[...]

Zit zelfs nog simpeler te denken. Wat nou als ik een enkel fase kabel tussen de laadpaal en de auto gebruik. 🧐

Zou de paal dan 1 fase slim kunnen laden vanaf 1x 2A?

Iemand in Apeldoorn een 1 fase type twee kabel in huis die ik met een mooie dag is mag proberen? 😇
Veel auto's laden niet langzamer dan 6A volgens mij. Moet je ook niet willen, want dan gaat misschien wel 50% van de energie verloren aan laadverliezen.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 23-10-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

The - DDD schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:51:
een PV installatie van 1640 watt piek.

Dat is vreemd. Je zou gewoon 1640W of hoger moeten halen op een goede dag.
Maar met zo'n kleine PV installatie zou ik sowieso niet veel rekening gaan houden, dat gaat echt om tientallen eurocenten per dag waarschijnlijk wat je daar mee gaat besparen.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 23-10-2023 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The - DDD
de Peer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:01:
[...]

Veel auto's laden niet langzamer dan 6A volgens mij. Moet je ook niet willen, want dan gaat misschien wel 50% van de energie verloren aan laadverliezen.
Klopt. De laadpaal pakt dan 4A van het net om samen de benodigde 6A te krijgen. Wallbox heeft twee standen. Smart ik n full green. Dat laatste vereist 6A per fase aan overschot. Smart vereist 2A per fase aan overschot.

En een derde of meer van de stroom gratis is natuurlijk mooi meegenomen als de auto op een zonnige dag aan de gevel staat. Toch al10 cent per kWh winst waar ik verder dan niks voor hoef te doen.

Als ik dat met 1600 kWh kan doen dan heb ik de kabel er al uit. 😂 Gaat ook meer om het idee natuurlijk. Minimaal terugleveren.

Wp is 1640 en bij 90% opwek 1496 watt. Zullen niet veel dagen met veel uren zijn dat ik dat krijg. Maar de dagen dat ik 2A of meer krijg zijn er aanzienlijk meer. En als ik 1100 opwek heb kan ik ineens 4A van de zon naar de auto sturen zuiver met overschot. Grid vult de laatste 2A dan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:06:
[...]
Dat is vreemd. Je zou gewoon 1640W of hoger moeten halen op een goede dag.
Niet noodzakelijk.
Hangt af van de oriëntatie van de panelen, de hellingshoek en de max. waarde van de omvormer waaraan de panelen gekoppeld zijn.
Ik heb bv. 5600 Wp aan panelen op 32° en ZZ0 (dus ideaal om het max. WP te behalen) doch haal nooit meer dan 5000/5100 W want de omvormer zijn max is 5.0 kVA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Hier 2x APSystems DS3 met 4x 415Wp hyundai panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
EvilStinky schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:04:

Zolang je zorgt dat de RFID extender op de zelfde frequentie werkt als je badge/pas moet dit geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
Ik rijd een Cupra Leon E-Hybrid en wil graag thuis opladen. Momenteel hebben we 1 fase.
Nu lees ik verschillende wattages over het opladen met een normaal stopcontact op 230V. Sommige schrijven 2,3kW en andere 3,7kW.

230V * 16 Amp =3680Watt, 3,68kW? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik wil een oplossing voor opladen welke voorbereid is op de toekomst. Mijn idee: 6mm2 kabel door de kruipruimte, met overlengte. En vanuit daar een 2,5mm2 naar het stopcontact op de oprit, zodat ik daar kan opladen.

Verder een aardlekautomaat van 16 ampere in de kast, welke in de toekomst nog vervangen kan worden door een 3 fase automaat. Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk of ik net zo snel ga laden als met een laadpaal, welke in mijn geval ook maar 3,7kW aan de auto geeft...

Hoor graag jullie mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Stanmy schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:49:
Ik rijd een Cupra Leon E-Hybrid en wil graag thuis opladen. Momenteel hebben we 1 fase.
Nu lees ik verschillende wattages over het opladen met een normaal stopcontact op 230V. Sommige schrijven 2,3kW en andere 3,7kW.

Bij veel Granny laders kun je kiezen tussen 16A laden of 13A laden of soms ook 10A volgens mij. die laatste is dus 2,3 kW.

Met een laadpaal kun je op 1 fase tot 7.4 kW laden, maar dan moet je een 32A alamat nemen.

je zegt voorbereid op de toekomst, leg dan in ieder geval een 3 fasen kabel aan naar de plek van de laadpaal.
Als je met een stopcontact gaat werken dan inderdaad een 16A alamat, maar als je met een laadpaal gaat werken zou ik voor 25A gaan (3 fase aansluting) of 32A als je een 1fase aansluiting hebt en houdt. Load balancing is wel een voorwaarde als je echt zo snel wilt kunnen laden.

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 23-10-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Ik wil een oplossing voor opladen welke voorbereid is op de toekomst. Mijn idee: 6mm2 kabel door de kruipruimte, met overlengte. En vanuit daar een 2,5mm2 naar het stopcontact op de oprit, zodat ik daar kan opladen.

Verder een aardlekautomaat van 16 ampere in de kast, welke in de toekomst nog vervangen kan worden door een 3 fase automaat. Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk of ik net zo snel ga laden als met een laadpaal, welke in mijn geval ook maar 3,7kW aan de auto geeft...

Hoor graag jullie mening
De 2,3kW en 3,7kW heeft te maken met het stopcontact. Een stopcontact is gecertificeerd/gebouwd voor 3,7kW kortstondig. Dus niet meerdere uren.
Daarom gaan granny chargers vaak op 2,3kW, maar kan je ze vaak wel op 16A, dus 3,7kW zetten.

Ga je even snel laden? Ja waarschijnlijk wel. Smelt je stopcontact weg? Ik hoop het niet voor je.

PS. Ik laad thuis via stopcontact 1 fase, standaard op 13A. Als ik vergeet te laden kan het zijn dat ik 2 a 3 uur 16A laad. Ik heb zelf het stopcontact aangelegd, dus weet of het goed in elkaar zit.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie

Hoor graag jullie mening
Zoals vermeld is een stopcontact -uitzonderingen daargelaten- niet geschikt om uren op 16A te gebruiken.
Wil je Granny lader houden en deze kan 16A laden, maak dan gebruik van CEE stekker.

Laadpaal kan sneller laden dan 16A (uiteraard afhankelijk van het type laadpaal) mits je auto dit ook ondersteund.

Granny lader vind ik wel onhandig, laadpaal is naar mijn mening handiger in gebruik (vooral met vaste kabel).

Ik doe 16A laden met full EV en rijd 80km per dag woon/werk. Gaat prima...

Zeker als je nog een Granny lader moet aanschaffen die 16A doet, dan is een 100,- EUR laadpaal van marktplaats ook geen slecht idee :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:02

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Jazsie schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:40:
[...]

Zoals vermeld is een stopcontact -uitzonderingen daargelaten- niet geschikt om uren op 16A te gebruiken.
Wil je Granny lader houden en deze kan 16A laden, maak dan gebruik van CEE stekker.

Laadpaal kan sneller laden dan 16A (uiteraard afhankelijk van het type laadpaal) mits je auto dit ook ondersteund.

Granny lader vind ik wel onhandig, laadpaal is naar mijn mening handiger in gebruik (vooral met vaste kabel).

Ik doe 16A laden met full EV en rijd 80km per dag woon/werk. Gaat prima...

Zeker als je nog een Granny lader moet aanschaffen die 16A doet, dan is een 100,- EUR laadpaal van marktplaats ook geen slecht idee :+.
Ik ben precies dat aan het uitzoeken nu.... ik overweeg een auto waarvan de EV database deze cijfers opgeeft:
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 14u30m 13 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 9 uur 21 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 5u45m 33 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 5 uur 38 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 9 uur 21 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 5u45m 33 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 5 uur 38 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Ja, ik heb krachstroom tot mijn beschikking, maar op een 'standaard' 11kw lader (zoals je die bij veel webshops voordeling kunt krijgen) is de 16A nog steeds de beperking, en kom ik dus niet boven de 3,7kw laadsnelheid uit die een granny charger ook levert? Moet ik dan nog steeds voor een wallbox kiezen zeg je dus?

22kw benodigt een verzwaring van mijn aansluiting (geen zin in, te duur, onzinnig etc) maar die tussenoptie van 17kw, is dat geen optie voor mij? Aangezien mijn enexis aansluiting wel 3x25a heeft... haal ik toch die 5.8kw ipv 3,7.

- edit -

na uitleg nog eens gelezen te hebben - ik zou technisch gezien een daartoe bestemd stopcontact direct uit de meterkast kunnen betrekken (aangelegd door een electricien) vanuit de kast naar de buitenmuur, dan zit er maximaal 1-1.5 meter bedrading tussen stopcontact en de meterkast (en dus de stop) zelf. Als dat contact van goede kwaliteit is en de juiste dikte qua bedrading gebruikt....?

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-10-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HTT-Thalan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:44:
[...]

Ik ben precies dat aan het uitzoeken nu.... ik overweeg een auto waarvan de EV database deze cijfers opgeeft:

[...]

Ja, ik heb krachstroom tot mijn beschikking, maar op een 'standaard' 11kw lader (zoals je die bij veel webshops voordeling kunt krijgen) is de 16A nog steeds de beperking, en kom ik dus niet boven de 3,7kw laadsnelheid uit die een granny charger ook levert? Moet ik dan nog steeds voor een wallbox kiezen zeg je dus?

22kw benodigt een verzwaring van mijn aansluiting (geen zin in, te duur, onzinnig etc) maar die tussenoptie van 17kw, is dat geen optie voor mij? Aangezien mijn enexis aansluiting wel 3x25a heeft... haal ik toch die 5.8kw ipv 3,7.

- edit -

na uitleg nog eens gelezen te hebben - ik zou technisch gezien een daartoe bestemd stopcontact direct uit de meterkast kunnen betrekken (aangelegd door een electricien) vanuit de kast naar de buitenmuur, dan zit er maximaal 1-1.5 meter bedrading tussen stopcontact en de meterkast (en dus de stop) zelf. Als dat contact van goede kwaliteit is en de juiste dikte qua bedrading gebruikt....?
Je kunt gewoon op 25A afzekeren. Dan kun je met een 11 kW wallbox 5,8 kW laden Met je 3x25A aansluiting. Load balancing wordt dan wel belangrijker.

Zou je huis een 1 fase aansluiting hebben dan kun je nog sneller laden met die auto. 6.6 kW

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 23-10-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

de Peer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

Je kunt gewoon op 25A afzekeren. Dan kun je met een 11 kW wallbox 5,8 kW laden Met je 3x25A aansluiting. Load balancing wordt dan wel belangrijker.

Zou je huis een 1 fase aansluiting hebben dan kun je nog sneller laden met die auto.
Ik las eerder dat load balancing minder een dingetje is met 3fasen? Of adviseer je dat nu omdat ik op het randje van 3fasen ga zitten?

11kw lijkt wel de beste keuze... zelfs een theoretische Tesla Model Y (die totaal niet binnen budget ligt) haalt maar maximaal 11kw op een thuisaansluiting dus ik denk niet dat ik angst heb dat de investering in een 11kw punt snel overbodig zal worden. Maw, een 11kw lader, op 3 fasen, afgezekerd op 25A. Nu dan nog even shoppen naar een goeie wallbox (tips?) en een mannetje regelen die de boel komt aansluiting in de meterkast (kast zit vol :X).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-10 21:55
de Peer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

Zou je huis een 1 fase aansluiting hebben dan kun je nog sneller laden met die auto. 6.6 kW
Nee hoor, een 11kw lader doet op 1 fase max 3,7kw..ook al zeker je hem met 25 af.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Makrolon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:12:
[...]

Nee hoor, een 11kw lader doet op 1 fase max 3,7kw..ook al zeker je hem met 25 af.
Je hebt toch ook 3fase 11kw laders?
Pagina: 1 ... 86 ... 193 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen