Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big_Sander
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-10 22:21
Hoi Tweakers, normaal ben ik meer een lezer, maar ik heb jullie hulp nodig want ik loop vast.
Sinds deze week heb ik een Wallbox Copper SB. Uitgekozen na goed (dacht ik) ingelezen te hebben. Mijn situatie is dat ik 7000Wp zonnepanelen heb en ik hoopte - voorbereid op de salderingsregeling - of eventueel met dynamische prijzen te gaan laden. Een andere criteria was dat de paal zich liet aansturen vanuit Homey.

De paal hangt dus inmiddels en alles ging goed, totdat ik de e-flux inhuisde via OCPP, zodra je dat aanzet kan je niets meer, is paal enkel nog benaderbaar voor het wijzigen van de Amperage. (Waarvan het trouwens bizar is dat dat wel via Tibber en Homey kan en niet via de eigen app.) Alle andere kaarten in Homey werken niet meer, in Tibber komen foutmeldingen en in de Wallbox app is alles uitgegrijsd.

Enigszins teleurgesteld kwam ik achter de oplossing "Stekker". Helaas werkt die ook niet...

Basaal zou ik al blij zijn als ik kan passeren en hervatten via een flow.
Ik ben in staat om de paal te wisselen voor een andere, maar eerst de vraag aan jullie:

- Herkent iemand dit in een soortgelijke opstelling en/of hebben jullie een oplossing?
- Gebruikt iemand een Zapptec go met e-flux en werkt dit wel met Homey, HA of eigen app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
dextertje schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:22:
[...]

Easee is er wel mee bezig: https://support.easee.com...ader-vehicle-to-grid-V2G-

Uit de tekst begrijp ik dat het vooral een firmware-kwestie is, weet niet zeker of ik dat goed interpreteer.
Maar goed, ze hebben recent tweederde van hun personeel ontslagen, dus ik betwijfel of ze nu genoeg mankracht hebben om zich hier mee bezig te houden.

Maar wie weet, als het ooit weer beter gaat..
Zou het gewoon bij de charger lite aan gezet kunnen worden door een andere firmware?
Of heb je een hele andere lader/hardware nodig?

Mijn auto heeft ong 6 maanden levertijd. anders probeer ik de laadpaal zolang mogelijk uit te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:35
Hieperdepiep schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:31:
[...]

Zou het gewoon bij de charger lite aan gezet kunnen worden door een andere firmware?
Of heb je een hele andere lader/hardware nodig?

Mijn auto heeft ong 6 maanden levertijd. anders probeer ik de laadpaal zolang mogelijk uit te stellen
Kans lijkt me nul. Ze hebben het ook over hardware & firmware.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Nu online
Inspired schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:44:
[...]

Kans lijkt me nul. Ze hebben het ook over hardware & firmware.
Dus eigenlijk zolang mogelijk wachten en hopen dat zoiets op de markt komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Hieperdepiep schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:45:
[...]

Dus eigenlijk zolang mogelijk wachten en hopen dat zoiets op de markt komt
Je auto heeft V2G dan? Komende tijd is het in NL ook gewoon niet rendabel.

Je krijgt een EV6? Die heeft geen V2G toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 14-10-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 23:23
De eerste auto die met V2G op de Nederlandse markt komt, is de nieuwe Renault 5 die binnenkort uitkomt. Er is zover ik weet in Nederland nog geen enkel model leverbaar met V2G af fabriek. Er zijn wel al auto's met V2L leverbaar, maar dan heb je het over maximaal 3-4 kwh aansluiting. Een frituurpan dus ofzo, maar geen volledige woning.

https://www.dumpert.nl/item/100073197_012ea4ba _O-

[ Voor 7% gewijzigd door Rolfy op 14-10-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Rolfy schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:04:
De eerste auto die met V2G op de Nederlandse markt komt, is de nieuwe Renault 5 die binnenkort uitkomt. Er is zover ik weet in Nederland nog geen enkel model leverbaar met V2G af fabriek. Er zijn wel al auto's met V2L leverbaar, maar dan heb je het over maximaal 3-4 kwh aansluiting. Een frituurpan dus ofzo, maar geen volledige woning.

https://www.dumpert.nl/item/100073197_012ea4ba _O-
Er zijn al de nodige CHAdeMO V2G auto’s. Al jaren. Er komen nu wel wat meer auto’s met V2G via CCS. Oa de Kia EV9. Denk dat die eerder op de weg is dan de 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Nu online
Inspired schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:48:
[...]

Je auto heeft V2G dan? Komende tijd is het in NL ook gewoon niet rendabel.

Je krijgt een EV6? Die heeft geen V2G toch?
Zoals ik heb begrepen wel, de auto ondersteund het wel volgens verkoper. Alleen mag het nog niet vrij gegeven worden ivm regelgeving.
Maar dit zou elk moment kunnen gebeuren, omdat dit mee kan werken aan de transitie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Hieperdepiep schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:04:
[...]

Zoals ik heb begrepen wel, de auto ondersteund het wel volgens verkoper. Alleen mag het nog niet vrij gegeven worden ivm regelgeving.
Maar dit zou elk moment kunnen gebeuren, omdat dit mee kan werken aan de transitie.
Als dit heel belangrijk is dan heb je dit zwart op wit? Verkopers zijn niet de beste bron vaak. Ook heeft Kia het al wel aangekondigd voor de EV9. Regelgeving is er al klaar voor dus dit klinkt een beetje als een broodje aap verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:15
Op dit moment -zover ik weet- heeft de Kia EV6 enkel V2L en niet V2G.

De EV9 heeft het wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Jazsie op 15-10-2023 12:30 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-10 15:22
BrcBas schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:46:
Momenteel in de markt voor een lader. We rijden nu een hybride (2020 XC90) maar ik wil klaar zijn voor de toekomst en van onze granny charger af (of een stopcontact buiten maken maar dit is ook een werk met kabels trekken dus dan liever gelijk goed). Nu de twijfel tussen de Zappi en EVBox Livo. Voornaamste is dat de Livo vooralsnog geen functie heeft om te laden via beschikbare zonnestroom, maar dit lijkt nog wel te komen via een update. Daarnaast ziet de Livo er een stuk beter uit..

Iemand een redenatie waarom wel voor de Zappi te gaan? Dank!
Ik ben ook aan het kijken voor de Livo. Die lijkt me voor de komende jaren prima te voldoen. En hij ziet er net wat strakker uit dan de Zappi. Die is wat 'vrolijker'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:11:
[...]

Als dit heel belangrijk is dan heb je dit zwart op wit? Verkopers zijn niet de beste bron vaak. Ook heeft Kia het al wel aangekondigd voor de EV9. Regelgeving is er al klaar voor dus dit klinkt een beetje als een broodje aap verhaal.
Niet zwart op wit helaas. We hadden het over een thuis batterij, daarbij werd verteld dat deze auto als thuis batterij kan gaan dienen.

Weet iemand wat de maximale lengte voor een losse laadkabel thuis is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:36

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Hieperdepiep schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:30:
[...]
Weet iemand wat de maximale lengte voor een losse laadkabel thuis is?
15M als je echt "safe" wilt zitten, hier op forum is ook meer voorgekomen tot wel 20M.

Mijn vaste kabel is 18M en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik zou binnenkort ook een laadpaal via de werkgever kunnen laten installeren, maar dat is dan wel Alfen (alfen-pro). Een snelle search in dit topic levert wel wat horrorverhalen op (software/firmware)

Zijn er ook tevreden gebruikers? Kan je dat ding koppelen aan een smarthome, zodat je bvb laadsnelheden kan beperken om maximaal uit zonnepanelen te halen, of te limiteren tot wat de zonnepanelen leveren? Is nu nog niet aan de orde, maar later mag het eventueel allemaal wat 'slimmer' om te optimaliseren.

Een andere paal is jammer genoeg geen optie denk ik. Bidirectioneel (toekomstgericht) zal ook wel niet mogelijk zijn. Toch een beetje de far-west, heel dat EV gebeuren. Grote variantie in kwaliteit en mogelijkheden. En je moet maar net geluk hebben met wie de werkgever samen werkt

[ Voor 11% gewijzigd door Amos_x op 16-10-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palladio
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10-2023
Dag Tweakers,

Mijn vader vraagt zich af hoeveel zonnepanelen je nodigt hebt voor een elektrische wagen.
Op het internet is er hierover wel wat te vinden.
Maar wat zijn volgens jullie hierover kwaliteitsvolle bronnen.
Kennen jullie ook goede calculators online hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Amos_x schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:46:
Ik zou binnenkort ook een laadpaal via de werkgever kunnen laten installeren, maar dat is dan wel Alfen (alfen-pro). Een snelle search in dit topic levert wel wat horrorverhalen op (software/firmware)

Zijn er ook tevreden gebruikers? Kan je dat ding koppelen aan een smarthome, zodat je bvb laadsnelheden kan beperken om maximaal uit zonnepanelen te halen, of te limiteren tot wat de zonnepanelen leveren? Is nu nog niet aan de orde, maar later mag het eventueel allemaal wat 'slimmer' om te optimaliseren.

Een andere paal is jammer genoeg geen optie denk ik. Bidirectioneel (toekomstgericht) zal ook wel niet mogelijk zijn. Toch een beetje de far-west, heel dat EV gebeuren. Grote variantie in kwaliteit en mogelijkheden. En je moet maar net geluk hebben met wie de werkgever samen werkt
Ik heb een Alfen Pro via werkgever.

Geen horrorverhalen, maar ik zit zelf ook niet te prutsen aan instellingen.
Ik regel laadsnelheid via de auto, en tijdstippen van laden gebruik ik Jedlix voor die via een api met Tesla de zaak regelt via de auto.

Wat kwaliteit van de paal betreft heb ik geen klagen, die werkt gewoon, kan 11kW leveren en mijn load balancing staat ook op 11kW (werd ingesteld door 50Five na een telefoontje).

Voor de rest heb ik geen app nodig, ik steek de stekker in en scan mijn tag.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
palladio schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:54:
Dag Tweakers,

Mijn vader vraagt zich af hoeveel zonnepanelen je nodigt hebt voor een elektrische wagen.
Staat helemaal los van elkaar.
Je hebt echt geen enkel paneel nodig om electrisch te rijden.

Het kan wel interessant zijn, maar dan hebben we wat meer info nodig.
- welke auto?
- hoeveel km/j
- B of NL (salderen? )
- is er plaats op het dak?
- heb je 1F of 3F aansluiting?
- overdag thuis of meestal weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Jazsie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

15M als je echt "safe" wilt zitten, hier op forum is ook meer voorgekomen tot wel 20M.

Mijn vaste kabel is 18M en dat werkt prima.
Als je LANGGG nodig hebt, neem dan geen 11kW (16A)kabel maar bv 22kW (32A).
Niet voor de stroom maar voor de verliezen (en dus warmte ontwikkeling).
Geeft ook meer ruimte voor de handshake.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024

Van de paal zelf, sinds 2019 in gebruik - eerst via analoge teller en nu met een digitale meter, toch nog niet echt "horror" ervaren. :)
Het enige "minpunt" is dat ik met nog geen enkele firmwareversie de MyEve app werkzaam heb gekregen. Ttz. kan de app opstarten, de app ziet de paal, kan wijzigingen aanbrengen in de app maar kan die niet doorsturen naar de paal zonder een foutmelding te krijgen. Anderzijds werkt tot en met 6.4 de ACE installer zonder problemen (en wijzigingen die ik doorvoer met de installer zie je vreemd genoeg ook in de MyEve app).
Maar dus geen idee of dat door de paal komt of door de Android My Eve app.

Koppelen aan een smarthome weet ik niet (ik heb een redelijk dom huis) maar wat je vraagt kan de paal zelf ook op zijn eigen. De laadsnelheid kan ingesteld worden in trappen van 1A vanaf 6A en het max. van de automaat (tot 32A). Solar charging kan vanaf firmware 6.3 (maar werkt hier niet icm een geladen thuisaccu).
Maar zonder thuisaccu (of de min. SoC van de thuisaccu ingesteld of de laadpaal buiten de critical loads gehouden, maar dat is hier off topic) werkt het wel volgens de overproductie van de PV installatie (mits een UTP verbinding met de P1 poort van de DM).

Ik denk niet dat er al veel bestaande one direction laadpalen zijn die geschikt zijn voor bi-directionele werking.
Je EV moet er ook voor geschikt zijn.

De laadpaal is ook hier door de werkgever (en op zijn kosten) geïnstalleerd. Backend werkt probleemloos via 4G of via ethernetverbinding. Ik denk dan maar dat je een gegeven paard beter niet in de bek kijkt om mogelijke horrorverhalen op te sporen. :+
Het doet wat het moet doen. Zou beter kunnen maar dat is met bijna alles zo.

De meeste horror verhalen die je leest hebben als grond dat er geen Alfen account/wachtwoord door de backend/installateur werd afgeleverd waardoor je zelf niet in de paal kan (of nog erger de toegang werd dichtgespijkerd door de backend beheerder/installateur. Maar dat heeft weinig met de paal zelf te maken.
Hier werd dat ook niet bijgeleverd maar op eenvoudige vraag bij Alfen (België) werd dat account en de wachtwoorden aangeleverd. Ik kan dus als eigenaar (na drie jaar lease werd ik automatisch eigenaar van de paal) zoveel ik wil en wat de ACE installer toelaat wijzigen in de paal zelf. Wat ik tussen eind februari en eind oktober (ivm Solar Charging) dan ook regelmatig doe. Maar dat laatste is een persoonlijke vereiste (en geen algemeen standpunt) omdat overproductie terugleveren aan de Ev accu hier 3 tot 5 keer meer oplevert dan terugleveren aan het net. :)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2023 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dag Tweakers,

In principe geen. :)
Indien hij (gratis) wil rijden op zonnestroom hangt dat van de oriëntatie/dakhelling af, hoeveel km je per dag dient te doen en of je tijdens de zonne-uren de mogelijkheid hebt de EV aan de laadpaal te koppelen.
En uiteraard hoelang hij denkt dat salderen nog 100% blijft bestaan.
Zonder salderen heb je - in de context van EV rijden - weinig aan PV indien je doorgaans (zonder eigen opslag) na zonsondergang en voor zonsopgang gaat laden.
Met salderen is het simpel: bereken hoeveel km je per jaar doet, hoeveel kWh je auto (incl. laadverliezen) per 100 km verbruikt en dan weet je hoeveel je panelen per jaar meer moeten produceren dan het huishoudelijk verbruik om 100% op (uitgestelde) zonne-energie te rijden.
Zoals gewoonlijk is dat dus een individuele berekening.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2023 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

Het correcte antwoord is ongetwijfeld "dak vol" (gesteld dat je geen grote boerenschuur of zo hebt :p). Anders laad je niet bij bewolking of in de winter op zonnestroom.

Zelf heb ik 7,3 kWp (zie sig) en is me vrij vlot duidelijk geworden dat als ik echt 100% op de zon wil laden ik ongeveer het dubbele nodig heb om bij bewolking solide boven de 1,4 kW overschot te blijven, zelfs in de zomer. In de winter natuurlijk volstrekt kansloos, zeker met mijn platte oost/west set.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

Ik vind het een fijne paal. Het enige waar je op moet letten is dat je het wachtwoord + username in eigen bezit hebt voordat je software updates gaat doorvoeren. Sowieso: als het werkt, niet onnodig updaten, daar zitten nu eenmaal risico's aan.

en ja is goed te koppelen aan smarthome, maar zelf heeft hij ook smart functies zoals solar charging en load balancing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dag Tweakers,

Een elektrische auto gebruikt 'gewoon' stroom dat uit je stopcontact komt. daar zijn dus geen zonnepanelen voor nodig.

Het stroomverbruik per km van een elektrische auto dat kun je echt wel eenvoudig vinden via Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:22:
Het correcte antwoord is ongetwijfeld "dak vol" (gesteld dat je geen grote boerenschuur of zo hebt :p). Anders laad je niet bij bewolking of in de winter op zonnestroom.
Dat is dan het correcte antwoord voor jouw verbruikersprofiel.
Maar er is niets waaruit - in de vraag waarop je een antwoord geeft - blijkt dat het om eenzelfde verbruikersprofiel gaat.

Ik heb bv. maar 5.6 kWp/5.0 kVA op het dak liggen en dan is een 64 EV batterij (bij ons EV gebruik en bruto 67 kWh en +70 kWh laadruimte incl. verliezen aan de paal via traag zonneladen) ruim voldoende om te laden op zonnestroom. Maar ook dat zegt niets over het profiel van de vader van noch deze zijn uitgangspunt. :)
Iedere BEV kan ook zonder zonnepanelen van het net laden (thuis, parking werkgever, openbaar,.......).
Hoeveel zonnepanelen je wil icm een EV hangt dus gewoon af van wat je wil bereiken en wat je uitgangspunten zijn en die lees ik nergens in de vraagstelling.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
@de Peer @IvoB2 @Tommie12 ok, bedankt. Zal maar gewoon deze Alfen-pro nemen. Gegeven paard en zo inderdaad...

[ Voor 4% gewijzigd door Amos_x op 16-10-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

IvoB2 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Dat is dan het correcte antwoord voor jouw verbruikersprofiel.
Maar er is niets waaruit - in de vraag waarop je een antwoord geeft - blijkt dat het om eenzelfde verbruikersprofiel gaat.

Ik heb bv. maar 5.6 kWp/5.0 kVA op het dak liggen en dan is een 64 EV batterij (bij ons EV gebruik en bruto 67 kWh en +70 kWh laadruimte incl. verliezen aan de paal via traag zonneladen) ruim voldoende om te laden op zonnestroom. Maar ook dat zegt niets over het profiel van de vader van noch deze zijn uitgangspunt. :)
Iedere BEV kan ook zonder zonnepanelen van het net laden (thuis, parking werkgever, openbaar,.......).
Hoeveel zonnepanelen je wil icm een EV hangt dus gewoon af van wat je wil bereiken en wat je uitgangspunten zijn en die lees ik nergens in de vraagstelling.
Ik gaf antwoord op de enige logische vraag die gesteld kon worden: hoeveel heb je nodig om op zonnestroom te rijden. Ik acht z'n vader iets hoger in intelligentie dan dat hem verteld moet worden dat je geen zonnepanelen nodig hebt om een auto op te laden..

En dan zou je nog kunnen stellen dat er een verschil is tussen altijd puur op zonnestroom rijden en genoeg opwekken op jaarbasis, maar daarom dat ik "ongetwijfeld" zei aangezien jaarverbruik binnen afzienbare tijd geen relevante parameter meer is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:22:
[...]
Ik gaf antwoord op de enige logische vraag die gesteld kon worden: hoeveel heb je nodig om op zonnestroom te rijden. Ik acht z'n vader iets hoger in intelligentie dan dat hem verteld moet worden dat je geen zonnepanelen nodig hebt om een auto op te laden..
"Dak vol" is alles behalve een intelligent antwoord op die veronderstelde vraag. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:03
Ik heb een Shell Recharge Advanced 3.0 laadpaal die Modbus gebruikt voor de communicatie met de (Xemex) load balancing module in de meterkast.

Om de laadpaal aan mijn zelfontwikkelde EMS te hangen heb ik een RS485/Modbus naar TCP module gekocht en heb ik het verkeer tussen de laadpaal en de load balancing module afgeluisterd. Op basis van online informatie heb ik nu de dynamic load balancing module uit geschakeld en ben ik deze nu aan het simuleren door middel van een zelf geschreven .NET (C#) service die waarden genereert en naar de laadpaal stuurt.

Dit alles op basis van: https://github.com/thomas...nt-xemex-csmb/tree/master

De laadpaal acteert als een Modbus master en leest 3 waarden uit op de Xemex load balancing module (wat eigenlijk een simpele energie meter is): de amperages van de 3 fases van mijn 3x25A aansluiting.
Ik zie de uitgelezen amperages ook voorbij komen in de Modbus communicatie en de waarden komen, min of meer, overeen met de amperages uit de P1 poort van mijn slimme meter.

Nu kan de auto maximaal met 16*3A geladen worden. Ik zou dus verwachten dat als ik 9*3A in de Modbus communicatie zet dat de auto doorgaat met laden op ~11kW, en dat als ik de amperages langzaam opschroef dat de laadsnelheid langzaam omlaag gaat. Ik zou ook verwachten dat de reactie snelheid van dit mechanisme direct (minder dan 1s is), omdat anders de hoofdzekering eruit zou kunnen springen.

De waarheid is anders: ik zie de laadpaal wel reageren op waarden die ik stuur. Ik stuur nu bijvoorbeeld al meer dan een half uur 19A op alle 3 de fasen, maar de auto blijft op 11kW laden. Als dit een echte situatie was geweest was mijn hoofdschakelaar uitgeschakeld door overbelasting.

Heeft iemand een vergelijkbare situatie (bijvoorbeeld door gebruik van HomeAssistant) werkend gekregen? Ik heb het gevoel dat er iets mis gaat in de Modbus communicatie, maar ik heb de waarden die ik stuur drie-dubbel gevalideerd en die lijken te kloppen. Het gedrag van de laadpaal lijkt alleen erg onregelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

IvoB2 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:13:
[...]

"Dak vol" is alles behalve een intelligent antwoord op die veronderstelde vraag. :+
Want? Het punt is dat het daar waarschijnlijk op neer komt tenzij we het hier hebben over een enorm huis/boerenschuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ttja "waarschijnlijkheid".
Al goed dat je mijn PV installateur nog EV dealer bent want met zo'n non info ben je niets.

Vraagsteller zal toch moeten aangeven, hoe groot het dakopp. vlak is, wat de dakhelling en oriëntatie is, wat zijn budget is (aantal panelen met lage Wp of duurdere met hogere Wp), wat de BEV is die men op het oog heeft (of al heeft), welk het gemiddeld verbruik is (bij zonneladen wat bij lagere vermogens meer verliezen geeft), hoeveel uur hij per dag kan laden tijdens de uren van overproductie, hoeveel zijn gemiddeld huishoudelijk verbruik is (het heeft geen zin om dagelijks te gaan zonneladen en dan voor het huishouden van het net af te nemen), hoeveel km hij dagelijks gemiddeld moet afleggen, enz.

En uiteraard allereerst: wat wil ie nu precies bekomen?

Zonder die info is er geen relevante info te geven op zijn (vage) vraag en blijf je idd steken in "waarschijnlijkheden", "eigen logica toeschrijven aan vage vragen", "uitgaan van de eigen situatie",..... om dan als enig nietszeggend antwoord te stranden op "dak vol". 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jazsie
Dat zijn de details, infeite is dak vol leggen het meest logische wil je maximaal gebruik maken ervan.
Zomer heb je "altijd" te veel en in de winter "nooit" genoeg...

Met de informatie die nu beschikbaar is van de vraagsteller zou ik net als @Termy dat ook als antwoord geven.

Verder heb je helemaal gelijk dat er cruciale informatie mist om een meer gericht antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tja, als je gerichte informatie wil waar je ook daadwerkelijk iets mee kan zit het juist in de details en gaat het niet om een algemene uitspraak waar iedereen iets mee kan maar in feite ook weer niets.
Geen dak, geen uitgangssituatie, geen profiel, geen doelstelling,..... is immers gelijk.

Het lijkt me van de vraagsteller dan ook maar een kleine moeite om die details te verstrekken om een advies te krijgen waar hij iets mee is.
Of inderdaad er verder het zwijgen toe doen en zijn vader het advies te geven: "wanneer je een BEV koopt en thuis wil laden moet je eerst je dak volleggen met PV pannelen". :)
Vraagsteller is in dat geval dan blijkbaar ook op zoek naar een calculator die, nadat je alle parameters hebt ingevuld, als uitkomst geeft: "leg je dak vol". :+

Wat betreft het max. gebruik maken van "je dak vol" weet je niet eens hoe groot dat dak is, welk budget er is voor panelen (grof gesteld geeft een goedkoper paneel geeft minder Wp dan een duurder) en vooral of er tijdens de uren van "overproductie" wel thuis geladen kan worden. allemaal "details" die er wel degelijk toe doen. Je bent nl. weinig met een investering in een dak vol zonnepanelen wanneer je huis voornamelijk op gas draait en je doorgaans met de auto pas 's avonds thuiskomt.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 17-10-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Supermario16 ik neem even aan dat je wel het abonnement hebt voor LB? Werkt het wel als je hem gewoon via de P1 van je kWh meter aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:03
Inspired schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:59:
@Supermario16 ik neem even aan dat je wel het abonnement hebt voor LB? Werkt het wel als je hem gewoon via de P1 van je kWh meter aansluit?
Het abonnement loopt via mijn lease maatschappij. Ik heb dit wel aangegeven maar ik heb eigenlijk niet gecontroleerd of dit ook actief is.

De LB werkt in zoverre dat het opladen van de auto werkt. Voor zover ik kan zien in de data is het nog niet voorgekomen dat de LB in heeft moeten grijpen tijdens het laden van de auto. Ik zou eens een poging kunnen wagen het originele mechanisme te testen door een flinke verbruiker aan te zetten tijdens het laden. Hier moet ik even over nadenken, want het moet wel gecontroleerd gebeuren.

Ik kom terug als ik resultaten van de test heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Supermario16 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:49:
[...]

Het abonnement loopt via mijn lease maatschappij. Ik heb dit wel aangegeven maar ik heb eigenlijk niet gecontroleerd of dit ook actief is.

De LB werkt in zoverre dat het opladen van de auto werkt. Voor zover ik kan zien in de data is het nog niet voorgekomen dat de LB in heeft moeten grijpen tijdens het laden van de auto. Ik zou eens een poging kunnen wagen het originele mechanisme te testen door een flinke verbruiker aan te zetten tijdens het laden. Hier moet ik even over nadenken, want het moet wel gecontroleerd gebeuren.

Ik kom terug als ik resultaten van de test heb.
Als LB actief is en je zet de input uit richting de laadpaal zou hij meteen met 3x6A max moeten gaan laden. Tenminste, dat doet hij bij mij. Je moet dan dus wel de DLB module hebben. Ook is de paal vrij conservatief. Als ik de waterkoker en de oven aan heb dan gaat hij al langzamer laden. Of zelfs soms even pauzeren. Ik gebruik de meegeleverde DLB module met CT klemmen.
De LB werkt in zoverre dat het opladen van de auto werkt.
Dit heeft nog niks met LB te maken toch? Als je auto gewoon op 11kW blijft laden als je andere grootverbruikers aan hebt dan werkt LB juist niet.

Heb je niet een offerte van de LM gezien met wat er gekocht is? Op mijn offerte van destijds staat specifiek ook de DLB module & abonnement. Als de paal zonder LB besteld is dan zal denk ik ook het DLB abonnement niet geactiveerd zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 17-10-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:42

Japie.G

Colour Classic

Er zijn hier vast meer easee paal bezitters. Ik heb gisteren een charge lite gehaald en geinstalleerd als vervanger voor een kapotte besen laadpaal. Er valt mij op dat het voltage per fase fout gemeten wordt. Mijn Besen paal gaf eerder wel een accuraat voltage per fase overeenkomend met wat mijn slimme meter meet. De easee doet dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRtgx3JJxAuIA2LIjUpDxSr2dYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18tlL5Y1ralNp3eGLrDC7KZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Heb het ding er af gehaald en alle connecties gecheckt. Mijn fluke multimeter geeft wel op elke fase +\- 231/232v, wat lijkt te kloppen met de waardes uit de slimme meter. Mijn conclusie is dus dat de easee de fase voltages niet goed meet.

Herkent iemand dit?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 15:45
Japie.G schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:32:
Er zijn hier vast meer easee paal bezitters. Ik heb gisteren een charge lite gehaald en geinstalleerd als vervanger voor een kapotte besen laadpaal. Er valt mij op dat het voltage per fase fout gemeten wordt. Mijn besen paal gaf een accuraat voltage per fase overeenkomend met wat mijn slimme meter meet. De easee doet dit:

[Afbeelding]

Heb het ding er af gehaald en alle connecties gecheckt. Mijn fluke multimeter geeft wel op elke fase +\- 231/232v, wat wel lijkt te kloppen. Mijn conclusie is dus dat de easee de phase voltages niet goed meet.

Herkent iemand dit?
Nu je het zegt, ik heb een Easee Charge en zie dat de voltages op de laadpaal zelf net iets anders zijn dan op de P1:
243V-239V-230V op de paal
236V-235V-235V op de P1 (weergegeven door de Eeasee Loadbalancer).

Maar goed, ik weet niet of dat een meetonnauwkeurigheid is of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 08:42

Japie.G

Colour Classic

dextertje schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:55:
[...]

Nu je het zegt, ik heb een Easee Charge en zie dat de voltages op de laadpaal zelf net iets anders zijn dan op de P1:
243V-239V-230V op de paal
236V-235V-235V op de P1 (weergegeven door de Eeasee Loadbalancer).

Maar goed, ik weet niet of dat een meetonnauwkeurigheid is of iets anders.
Mooi, dan zal het aan de easee paal liggen. Ik werd even onzeker of ik ergens iets fout zou hebben gedaan. De multimeter geeft op de easee backplate wel de juiste voltages. Ik houd het dus op een meetfout in de easee paal. De paal werkt verder prima :)

[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 17-10-2023 15:03 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 18:39
Ik wil een goedkope oplossing om mijn EV te laden voor 1-2 jaar. Ik heb wat speurwerk verricht en zit ik er ver naast als ik een shell Lolo of Tesla wall charger op 1 fase met 25 of 32 automaat aansluit? Of zijn er nog goedkopere opties? Er zit geen granny charger bij de auto. Plan is om snachts te laden met daltarief. Het is trouwens een Citroën e C4 en hoofdautomaat huis is C40A

Ik lees ook veel over laadverliezen, minimum 300watt gaat verloren aan het in stand houden van het laden. Zou er ook een deel verloren gaan in het omzetten van ac naar dc? Met andere woorden, moet ik mijn kast gaan ombouwen van 1x40A naar 3x25A of zijn die verliezen te verwaarlozen?

En nog een laatste vraag. Als het salderen voorbij is zal je met een minimum vermogen willen laden ivm laadverliezen. Hoe gaan jullie daar mee om? Nu nog niet aan de orde maar wel interessant onderwerp. Moet je dan pas gaan laden vanaf 1kw bv? Dan heb je al 30% laadverlies door het 300watt gebruik van de laadcomponenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

michaeltb schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:16:
Ik wil een goedkope oplossing om mijn EV te laden voor 1-2 jaar. Ik heb wat speurwerk verricht en zit ik er ver naast als ik een shell Lolo of Tesla wall charger op 1 fase met 25 of 32 automaat aansluit? Of zijn er nog goedkopere opties? Er zit geen granny charger bij de auto. Plan is om snachts te laden met daltarief. Het is trouwens een Citroën e C4 en hoofdautomaat huis is C40A
Wil je goedkoop in aanschaf of goedkoop in gebruik? Want je kunt natuurlijk gewoon een granny kabel kopen. Dat is lekker goedkoop maar dan heb je meer met laadverliezen te maken inderdaad. Maarja als het maar voor 1 of 2 jaar is, is een granny misschien wel prima voor jou.
Ik lees ook veel over laadverliezen, minimum 300watt gaat verloren aan het in stand houden van het laden. Zou er ook een deel verloren gaan in het omzetten van ac naar dc? Met andere woorden, moet ik mijn kast gaan ombouwen van 1x40A naar 3x25A of zijn die verliezen te verwaarlozen?
Als je auto ook daadwerkelijk op 3 fasen kan laden en je een laadpaal kiest die op 11 kW (of sneller ) kan laden ja dan minimaliseer je de laadverliezen. Het is niet te verwaarlozen maar dat kun je eenvoudig zelf uitrekenen als je even uit gaat van die 300W.
En nog een laatste vraag. Als het salderen voorbij is zal je met een minimum vermogen willen laden ivm laadverliezen. Hoe gaan jullie daar mee om? Nu nog niet aan de orde maar wel interessant onderwerp. Moet je dan pas gaan laden vanaf 1kw bv? Dan heb je al 30% laadverlies door het 300watt gebruik van de laadcomponenten.
Ik denk dat je bedoelt dat je zo veel mogelijk met je directe opbrengst van de zonnepanelen wilt laden. Dan zul je inderdaad meer laadverlies hebben, echter je zonnestroom heeft op dat moment ook minder 'waarde' volgens mij dus dan is het niet zo erg dat er laadverliezen zijn. Je kunt zelf kiezen wat je acceptabel vindt. Je kunt bijvoorbeeld ook pas vanaf 3000W zonneopbrengst gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Ik heb een offerte ontvangen voor een Alfen-pro. Allemaal prima, maar ze verwachten een UTP kabel van de tellerkast naar de vrijstaande garage. Met de verbouwing is dit nu echter helemaal onmogelijk. De tuin tussen woning en huis ligt volledig dicht/aangelegd/terras (grote keramiek tegels, kan niet meer open).

Ook de afstand tussen hoofdteller en achteraan woning valt niet meer te overbruggen, die kabel krijg ik niet buiten.

Ik heb een sleeve laten leggen voor de electriciteitskabel van huis naar garage, maar die krijg ik er op geen manier terug uit (geen trekput) en krijg ik ook absoluut geen utp kabel meer bij zonder eerst de electriteitskabel er uit te halen (onmogelijk)

De vraag: kan je die dingen ook via een wifi accesspoint verbinden? Moet de verbinding rechtstreeks zijn tussen tellerkast en laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

Inderdaad zoals @de Peer zegt, goedkoop in aanschaf of in gebruik?
Overigens behoor je normaal gesproken een Granny lader bij de auto bij te krijgen.

Laadverliezen op laag vermogen laden neem ik zelf met een korreltje zout, maar verschilt ook enorm per auto.

Goedkoop in aanschaf kan voor <100,-- EUR een "domme" laadpaal van Marktplaats oid. Zijn meestal wel max 16A (3,7kW).

Citroën e-C4 kan met 32A (7,4kW) laden maar dat lijkt me toch wel wat te hoog op een 40A huisaansluiting zonder load balancing. Met 16A en met warmptepomp en inductie koken is het soms al krapjes (uiteraard afhankelijk van de situatie).
Daarnaast ga je load balancing niet vinden <100,-- EUR.

Wil je slim laden (ala laden met PV overschot) dan zit je al in een compleet ander segment mbt aanschafprijs.

Dus wellicht eerst afwegen wat je precies wilt, goedkoop en slim laden gaat niet echt samen ;).
Niet in verhouding met een "domme" laadpaal van Marktplaats...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Amos_x schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:54:
Ik heb een offerte ontvangen voor een Alfen-pro. Allemaal prima, maar ze verwachten een UTP kabel van de tellerkast naar de vrijstaande garage. Met de verbouwing is dit nu echter helemaal onmogelijk. De tuin tussen woning en huis ligt volledig dicht/aangelegd/terras (grote keramiek tegels, kan niet meer open).

Ook de afstand tussen hoofdteller en achteraan woning valt niet meer te overbruggen, die kabel krijg ik niet buiten.

Ik heb een sleeve laten leggen voor de electriciteitskabel van huis naar garage, maar die krijg ik er op geen manier terug uit (geen trekput) en krijg ik ook absoluut geen utp kabel meer bij zonder eerst de electriteitskabel er uit te halen (onmogelijk)

De vraag: kan je die dingen ook via een wifi accesspoint verbinden? Moet de verbinding rechtstreeks zijn tussen tellerkast en laadpaal?
Als de UTP kabel wordt gebruikt voor internet toegang van de laadpaal dan kan je ook af met een Powerline adapter.

Echter wordt ook vaak een UTP kabel gebruikt voor load balancing, en dan heb je toch echt een fysieke kabel nodig aangezien de UTP kabel gebruikt wordt tussen laadpaal en de LB module in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Amos_x schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:54:
Nee, hij heeft simpelweg geen wifi voor zover ik weet. Voor load balancing is er inderdaad een directe kabel nodig van je slimme meter naar de laadpaal.
Als je load balancing niet gebruikt, en ook geen backoffice, dan zou je de paal wellicht ook offline gewoon kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

Inderdaad zoals @de Peer zegt, goedkoop in aanschaf of in gebruik?
Overigens behoor je normaal gesproken een Granny lader bij de auto bij te krijgen.

[...]
Bedoel je "Overigens behoor je normaal gesproken een Granny lader bij deze auto bij te krijgen."?

Want het is zeker niet zo dat elke elektrische auto standaard met een Granny-charger geleverd wordt.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Moet je dan pas gaan laden vanaf 1kw bv? Dan heb je al 30% laadverlies door het 300watt gebruik van de laadcomponenten.
De meeste EV's kunnen niet laden aan 1 kW.
Die hebben minstens 6A nodig en dat is 1,4 kW op monofase of 4,2 kW op driefase.

Iedere situatie is anders maar ik gebruik in een 1F40A woning al jaren een 1F32A lader waarvan de eerste drie jaar zonder LB en dit zonder enig technisch probleem.
Je moet dan uiteraard niet gaan laden wanneer er andere verbruikers met een hoog vermogen gelijktijdig draaien.
Ik laad overigens overwegend op zonnestroom (2 => 4 kW) en dan belast je het netwerk sowieso niet.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat deze werkwijze ook voor jou geschikt is maar het kan technisch dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
de Peer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:33:
[...]

Wil je goedkoop in aanschaf of goedkoop in gebruik? Want je kunt natuurlijk gewoon een granny kabel kopen. Dat is lekker goedkoop maar dan heb je meer met laadverliezen te maken inderdaad. Maarja als het maar voor 1 of 2 jaar is, is een granny misschien wel prima voor jou.

[...]

Als je auto ook daadwerkelijk op 3 fasen kan laden en je een laadpaal kiest die op 11 kW (of sneller ) kan laden ja dan minimaliseer je de laadverliezen. Het is niet te verwaarlozen maar dat kun je eenvoudig zelf uitrekenen als je even uit gaat van die 300W.

[...]

Ik denk dat je bedoelt dat je zo veel mogelijk met je directe opbrengst van de zonnepanelen wilt laden. Dan zul je inderdaad meer laadverlies hebben, echter je zonnestroom heeft op dat moment ook minder 'waarde' volgens mij dus dan is het niet zo erg dat er laadverliezen zijn. Je kunt zelf kiezen wat je acceptabel vindt. Je kunt bijvoorbeeld ook pas vanaf 3000W zonneopbrengst gaan laden.
De reden dat ik naar een punt/laadpaal kijk is omdat ik evengoed kabels moet leggen voor een buitencontact voor de Granny. Of kan ik die gewoon in de garage laden aan een bestaand stop contact, is dat veilig genoeg? Dan zou alleen een Granny idd een goede optie zijn.

Laadverlies is 60-120 euro per jaar. Ik ga uit van 4000kwh en 30cent kw/h. Dat maakt €60 bij 5% en bij 10% €120. Daarbij ga ik ervanuit dat een laadpaal 10-15% verlies heeft en granny 20%, ergens gelezen in een ADAC test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

michaeltb schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:38:
[...]

De reden dat ik naar een punt/laadpaal kijk is omdat ik evengoed kabels moet leggen voor een buitencontact voor de Granny. Of kan ik die gewoon in de garage laden aan een bestaand stop contact, is dat veilig genoeg? Dan zou alleen een Granny idd een goede optie zijn.
Als je de granny beperkt op 10A kun je laden met ongeveer 2400 W en dat kun je in elk willekeurig stopcontact doen.
Je kunt de granny ook op 16A instellen (3600W) maar dan moet je echt kritisch kijken naar het stopcontact want die blijken niet altijd bestand tegen 12u lang laden op volle kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 22:56
IvoB2 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:14:
De meeste EV's kunnen niet laden aan 1 kW.
Die hebben minstens 6A nodig en dat is 1,4 kW op monofase of 4,2 kW op driefase.
Daar loop ik momenteel op vast: Met het oog op het aflopen van de salderingsregeling overweeg ik om een EV (Model Y) aan te schaffen, zodat die mooi met het PV-overschot geladen kan worden.
(De auto wordt hier vooral voor lange ritten in het weekend gebruikt, en max 1 à 2 keer per week 70 km woon-werk, dus dat zou gemakkelijk moeten kunnen)
Zo'n EV zal altijd uiteraard een 11 kW lader hebben.
Ik moet dan dus al 4.2 kW PV-stroom over hebben om dit te laten werken, maar dat is alleen maar in de topmaanden mei t/m augustus haalbaar. De rest van het jaar kom ik daar bijna nooit aan. En dan heb ik nog een best grote PV-installatie op het dak.
De enige mogelijkheid lijkt dus om dan de rest van het jaar maar te gaan laden met een granny charger, die wel altijd op 1 fase laadt.

Of is er een andere mogelijkheid om toch de auto met enkel PV-overschot te kunnen laden?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
de Peer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:43:
Je kunt de granny ook op 16A instellen (3600W) maar dan moet je echt kritisch kijken naar het stopcontact want die blijken niet altijd bestand tegen 12u lang laden op volle kracht.
Om dat lekker te laten werken moet je de stekker eraf knippen en vervangen door een blauwe CEE (camping)-stekker. Die zijn wel bestand tegen langdurig 16A.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Of is er een andere mogelijkheid om toch de auto met enkel PV-overschot te kunnen laden?
veel laadpalen kunnen gewoon switchen tussen 1 fase en 3 fase laden. Zoals de Alfen laadpalen.

En het is natuurlijk ook niet heel erg als niet 100% van de stroom van je panelen komt, maar bijvoorbeeld 60%. Dan vang je ook een beetje de fluctuaties op bij bewolkt weer.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 18-10-2023 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Het is niet omdat je EV (openbaar) aan driefase kan laden dat hij thuis daarom ook aan een driefase laadpaal moet hangen.
Mijn volgende EV zal ook een driefase omvormer aan boord hebben (waar de huidige maar een 1F aan boord heeft) maar zal thuis gewoon op max. 1F32A blijven laden.
Afhankelijk van de situatie is thuis monofase AC laden doorgaans ruim voldoende. Driefase AC laden, mijn mening, is vooral nuttig aan een AC destination charger (omdat je daar doorgaans geen uren de tijd hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:48:
[...]

veel laadpalen kunnen gewoon switchen tussen 1 fase en 3 fase laden. Zoals de Alfen laadpalen.

En het is natuurlijk ook niet heel erg als niet 100% van de stroom van je panelen komt, maar bijvoorbeeld 60%. Dan vang je ook een beetje de fluctuaties op bij bewolkt weer.
Dit dus!

Er zijn echt weinig dagen waar de zon vanaf bv 11h vol schijnt met 4kW tot ca 16h en waar je gewoon 100% op de zon kan laden.
Op die dagen heb je dan typisch niet zo veel energie nodig...

Ik heb geen speciale regeling op mijn Alfen paal, maar begrens het laadvermogen in de auto op 4kW.
Dat levert een goed compromis tussen snelheid en laadverlies.
Als ik dan thuis werk, dan start het laden rond 11h30 (panelen op ZW) tot de auto terug op 80% staat.

In deze periode van het jaar is de opbrengst op veel grijze dagen sowieso erg mager, en dan laad ik gewoon met 4kW. Wat de zon niet levert zal ik wel moeten aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
de Peer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:43:
[...]

Als je de granny beperkt op 10A kun je laden met ongeveer 2400 W en dat kun je in elk willekeurig stopcontact doen.
Neig dan toch naar een tesla lader of een andere lader die 32 x 230 = 7.4 kW kan laden. Minder laad verlies en sneller vol als ik dat ooit nodig heb.

Granny is ook 200 euro en een tesla laadpaal is dan nog maar 300 euro meer en meer toekomst bestendig? Oh en ingebouwde A 6ma DC aardlekautomaat, die zal ik ook nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:37
IvoB2 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Het is niet omdat je EV (openbaar) aan driefase kan laden dat hij thuis daarom ook aan een driefase laadpaal moet hangen.
Mijn volgende EV zal ook een driefase omvormer aan boord hebben (waar de huidige maar een 1F aan boord heeft) maar zal thuis gewoon op max. 1F32A blijven laden.
Afhankelijk van de situatie is thuis monofase AC laden doorgaans ruim voldoende. Driefase AC laden, mijn mening, is vooral nuttig aan een AC destination charger (omdat je daar doorgaans geen uren de tijd hebt).
Ik denk daar anders over. Zeker bij een dynamisch contract. Een beetje EV heeft minimaal een circa 60 kWh accu. Dus als die een beetje leeg is kan je zo 40-50 kWh laden. En je plant natuurlij kzo dat hij in het weekend leeg is want dan zijn de prijzen over het algemeen het laagste. PV laden is niet interessant zolang je kan salderen.
Voor het laden heb je dus als 4 a 5 uur nodig. Maar als je gebruik wil maken van de laagste uren op de dag (of in de nacht) dan is het beter om met 11 kW te laden. Anders heb je meer dan 5 uur achter elkaar lage prijzen nodig.
Nieuwe(re) huizen zullen altijd een 3 fase aansluiting hebben en als je op 1F wil laden kan dat dus maar met max 3.5 kW... Dan krijg je de accu nooit vol in het tijdsbestek dat de prijzen laag zijn.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

Om dat lekker te laten werken moet je de stekker eraf knippen en vervangen door een blauwe CEE (camping)-stekker. Die zijn wel bestand tegen langdurig 16A.
En voor als je minder handig bent - er zijn ook Granny chargers die standaard met een CEE (of verwisselbare) aansluiting komen - voorbeeld .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Maestro.mosjuh schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:13:
[...]

Bedoel je "Overigens behoor je normaal gesproken een Granny lader bij deze auto bij te krijgen."?

Want het is zeker niet zo dat elke elektrische auto standaard met een Granny-charger geleverd wordt.
Nou lijkt mij toch iets cruciaals, hoe wil je immers anders je auto thuis laden? Niet iedereen heeft gelijk een laadpaal.

Het is in ieder geval iets wat ik gelijk zou aankaarten bij aankoop van een auto, Granny lader of korting >:).
Idem voor de Type 2 laadkabel...

Grapje bij elkaar kost ruim 500,-- als niet meer is :9.
michaeltb schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:38:
[...]

Laadverlies is 60-120 euro per jaar. Ik ga uit van 4000kwh en 30cent kw/h. Dat maakt €60 bij 5% en bij 10% €120. Daarbij ga ik ervanuit dat een laadpaal 10-15% verlies heeft en granny 20%, ergens gelezen in een ADAC test.
Sowieso gelijk de juiste kabels leggen, dit doe je infeite maar 1x.Vergeet UTP kabel (internet) + evt een 2de voor load balancing niet.

Granny lader op 10A kan prima, wil je hoger dan zou ik dit enkel doen als het een aparte groep is en gebruik maken van CEE stekker/stopcontact.
michaeltb schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:54:
[...]
Neig dan toch naar een tesla lader of een andere lader die 32 x 230 = 7.4 kW kan laden. Minder laad verlies en sneller vol als ik dat ooit nodig heb.

Granny is ook 200 euro en een tesla laadpaal is dan nog maar 300 euro meer en meer toekomst bestendig? Oh en ingebouwde A 6ma DC aardlekautomaat, die zal ik ook nodig hebben?
Als de laadpaal geen DC beveiliging heeft dan heb je inderdaad een losse 6mA DC aardlekschakelaar nodig.

Los zijn ze prijzig, een "Chinese" versie kost je al gauw 150,-- en een A-merk het dubbele als niet meer is.

Kortom:
kies een laadpaal met ingebouwde DC beveiliging, dan heb je genoeg aan een Type A aardlekschakelaar.
V_ger schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

Ik denk daar anders over. Zeker bij een dynamisch contract. Een beetje EV heeft minimaal een circa 60 kWh accu. Dus als die een beetje leeg is kan je zo 40-50 kWh laden. En je plant natuurlij kzo dat hij in het weekend leeg is want dan zijn de prijzen over het algemeen het laagste. PV laden is niet interessant zolang je kan salderen.
Voor het laden heb je dus als 4 a 5 uur nodig. Maar als je gebruik wil maken van de laagste uren op de dag (of in de nacht) dan is het beter om met 11 kW te laden. Anders heb je meer dan 5 uur achter elkaar lage prijzen nodig.
Nieuwe(re) huizen zullen altijd een 3 fase aansluiting hebben en als je op 1F wil laden kan dat dus maar met max 3.5 kW... Dan krijg je de accu nooit vol in het tijdsbestek dat de prijzen laag zijn.
Ik meen dat @IvoB2 in BE zit en niet NL, dan is het een ander verhaal want capaciteitstarief...

Hier in NL wil je inderdaad lekker snel kunnen laden, vooral met Dynamisch contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

michaeltb schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Dat kun je zeker doen. Wel goed opletten met andere apparatuur die je dan tegelijkertijd aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Maestro.mosjuh schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:03:
En voor als je minder handig bent - er zijn ook Granny chargers die standaard met een CEE (of verwisselbare) aansluiting komen - voorbeeld .
Die heeft rode (3-fasen) CEE-pluggen. Die past dus niet in een (blauw, 1-fase) campingstopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Jazsie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:08:
[...]

Als de UTP kabel wordt gebruikt voor internet toegang van de laadpaal dan kan je ook af met een Powerline adapter.

Echter wordt ook vaak een UTP kabel gebruikt voor load balancing, en dan heb je toch echt een fysieke kabel nodig aangezien de UTP kabel gebruikt wordt tussen laadpaal en de LB module in de meterkast.
de Peer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:09:
[...]

Nee, hij heeft simpelweg geen wifi voor zover ik weet. Voor load balancing is er inderdaad een directe kabel nodig van je slimme meter naar de laadpaal.
Als je load balancing niet gebruikt, en ook geen backoffice, dan zou je de paal wellicht ook offline gewoon kunnen gebruiken?
Het betreft een paal via de werkgever, dus laadkosten worden doorgerekend naar hen. Dat wordt bedoeld met 'backoffice' vermoed ik (sorry, nog allemaal 'nieuw'). Dus dat is wel nodig.

Ik bedoelde niet dat de paal direct zelf op wifi kon. Maar eventueel dat ik een soort wifi 'onderbreking' doe. Dus meterkast-utp -> utp-wifi -> wifi-utp -> utp-laadpaal.
Of meterkast-utp -> utp-powerline-> powerline-utp-> utp-laadpaal.

Of het deel in de meterkast via utp aansluit op de router binnenshuis, en in de garage de wifi doorzet naar utp.

Vreemd dat het een 'directe' verbinding moet zijn. :( Ik heb alles netjes aangelegd, en de woning is op die locatie zeer krap en volledig terug dichtgewerkt (doorvoeren en zo), dit wordt zeer moeiljjk :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Amos_x schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

[...]

Het betreft een paal via de werkgever, dus laadkosten worden doorgerekend naar hen. Dat wordt bedoeld met 'backoffice' vermoed ik (sorry, nog allemaal 'nieuw'). Dus dat is wel nodig.

Ik bedoelde niet dat de paal direct zelf op wifi kon. Maar eventueel dat ik een soort wifi 'onderbreking' doe. Dus meterkast-utp -> utp-wifi -> wifi-utp -> utp-laadpaal.

Of het deel in de meterkast via utp aansluit op de router binnenshuis, en in de garage de wifi doorzet naar utp.

Vreemd dat het een 'directe' verbinding moet zijn. :( Ik heb alles netjes aangelegd, en de woning is op die locatie zeer krap en volledig terug dichtgewerkt (doorvoeren en zo), dit wordt zeer moeiljjk :(
ah oke.
Ja de genoemde powerline route zou gewoon moeten werken. Nu je het zo zegt is het eigenlijk wel een gemis dat de paal zelf geen wifi heeft. Waarschijnlijk doen ze dat omdat er met bedraad netwerk over het algemeen minder problemen/verstoringen zijn.

Maar ik denk niet dat er een mogelijkheid is om de kabel naar de slimme meter 'draadloos' te krijgen. In theorie is het mogelijk om een soort draadloze repeater te maken/knutselen van het P1 signaal. Maar ik denk niet dat hier een commerciele versie van bestaat momenteel.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 18-10-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Die heeft rode (3-fasen) CEE-pluggen. Die past dus niet een (blauw, 1-fase) campingstopcontact.
Ok - het was een voorbeeld om aan te geven dat ze beschikbaar zijn, maar er zijn vele variaties mogelijk - met blauw is er ook gewoon (en die is ook niet heel duur)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Amos_x schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

[...]

Even navragen waarvoor de kabel gebruikt wordt, voor load balancing (=dus fysieke kabel) of enkel voor internet (backoffice).

Is het voor internet (backoffice) dan kan je prima af met een Powerline adapter.
Personlijk zou ik niet de wifi route nemen maar dat is persoonlijk.

Omdat je een aparte groep cq kabel hebt liggen voor de laadpaal is een Powerline adapter ook direct verbonden, dit zou nagenoegen geen problemen moeten opleveren.
(Uiteraard Powerline adapters op de zelfde groep aansluiten).
[...]

Daar loop ik momenteel op vast: Met het oog op het aflopen van de salderingsregeling overweeg ik om een EV (Model Y) aan te schaffen, zodat die mooi met het PV-overschot geladen kan worden.
(De auto wordt hier vooral voor lange ritten in het weekend gebruikt, en max 1 à 2 keer per week 70 km woon-werk, dus dat zou gemakkelijk moeten kunnen)
Ik moet dan dus al 4.2 kW PV-stroom over hebben om dit te laten werken, maar dat is alleen maar in de topmaanden mei t/m augustus haalbaar. De rest van het jaar kom ik daar bijna nooit aan. En dan heb ik nog een best grote PV-installatie op het dak.
De enige mogelijkheid lijkt dus om dan de rest van het jaar maar te gaan laden met een granny charger, die wel altijd op 1 fase laadt.

Zoals eerder vermeld door medetweakers, een laadpaal die kan wisselen tussen 1-fase en 3-fase laden. Dan kan je minimaal op 6A laden ofwel 1.4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Maestro.mosjuh schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:10:
Ok - het was een voorbeeld om aan te geven dat ze beschikbaar zijn, maar er zijn vele variaties mogelijk - met blauw is er ook gewoon (en die is ook niet heel duur)
Die heeft een 32A blauwe stekker. Die is fysiek groter dan de 16A versie en past dus ook niet in je camping WCD. Het gekke is dat ze 16A alleen maar met een Schuko stekker leveren: https://www.accu-machine....pe-2-1-fase-16a-mennekes/, terwijl er voor zover ik weet geen Schuko WCD's zijn die continu 16A mogen leveren...

Edit: Ik heb hier Hager/Berker W.1 buitenstopcontacten en daar staat de beperking van 10A continu niet op gedrukt. Er staat enkel 16A/250V op.
Ook in de datasheet (https://gzhls.at/blob/ldb...8511aa3a7381082e602e5.pdf) staat enkel de 16A. Wellicht dat deze wel geschikt zijn voor 16A continu?

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 18-10-2023 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:04:
[...]

Nou lijkt mij toch iets cruciaals, hoe wil je immers anders je auto thuis laden? Niet iedereen heeft gelijk een laadpaal.

Het is in ieder geval iets wat ik gelijk zou aankaarten bij aankoop van een auto, Granny lader of korting >:).
Idem voor de Type 2 laadkabel...
Daarom wilde ik het even ophelderen - het is dus niet dat standaard bij een auto een granny-charger geleverd wordt. Dat jij dat wel afdwingt is inderdaad heel slim, maar voor de minder geïnformeerde lezer is het wel handig om te benadrukken dat dat dus niet voor iedereen / alle auto's het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Andrehj schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

Die heeft een 32A blauwe stekker. Die is fysiek groter dan de 16A versie en past dus ook niet in je camping WCD. Het gekke is dat ze 16A alleen maar met een Schuko stekker leveren: https://www.accu-machine....pe-2-1-fase-16a-mennekes/, terwijl er voor zover ik weet geen Schuko WCD's zijn die continu 16A mogen leveren...
He bekende lader: https://nl.aliexpress.com/item/1005005038057141.html

Mooie marge maken ze erop >:).
Maestro.mosjuh schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:15:
[...]
Daarom wilde ik het even ophelderen - het is dus niet dat standaard bij een auto een granny-charger geleverd wordt. Dat jij dat wel afdwingt is inderdaad heel slim, maar voor de minder geïnformeerde lezer is het wel handig om te benadrukken dat dat dus niet voor iedereen / alle auto's het geval is.
Nog niet hebben hoeven afdwingen. Uiteraard wel erop gelet bij aankoop :).

Maar inderdaad, vooral 2de hands zit ie er niet bij want de verkoper verpatst de lader los op Marktplaats...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
V_ger schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:56:
[...]
Ik denk daar anders over.
Dat kan en mag.
Zoals ik schreef is iedere situatie anders.
Zeker bij een dynamisch contract. Een beetje EV heeft minimaal een circa 60 kWh accu. Dus als die een beetje leeg is kan je zo 40-50 kWh laden.
Daar begint het verschil dus al.
Om te beginnen heb ik geen dynamisch contract want dat is in mijn geval economischer nadeliger dan een variabel contract (ik saldeer nl. niet meer). Ik rij ook hoogst zelden de accu bijna volledig leeg maar ga laden telkens de gelegenheid zich daartoe leent. 40 tot 50 kWh laden in één keer is er dus zelden bij.
En je plant natuurlij kzo dat hij in het weekend leeg is want dan zijn de prijzen over het algemeen het laagste. PV laden is niet interessant zolang je kan salderen.
Totaal ander uitgangspunt.
Wat betreft salderen en methode van laden zie voorgaande.
Week-end maakt hier ook niet uit want ik heb een energiecontract waar de prijs 24/7 gelijk is.
Dat kan dan in Nederland zo zijn maar in Vlaanderen heeft de meerderheid van de woningen een 1F/40A aansluiting.
En ik zou niet weten waarom je bij een 1F aansluiting dan maar aan 3,5 kW zou kunnen laden. Zoals ik schreef heb ik een 1F32A laadpaal en dan kan je aan 7,2 kW laden. Wij hebben hier ook de gewoonte om 's nachts een achttal uren te slapen. Dus ruim de tijd om, indien nodig, de accu van nettot 64 kWh (bruto incl laadverliezen + 70 kWh) van voldoende energie te voorzien (zoals geschreven, we rijden de EV nooit naar 0%).
Niet dat dit nodig is want zoals ik schreef hebben wij meestal de mogelijkheid om tijdens de dag max. op zonne-stroom te laden (en dan doet de afnameprijs van het net er al helemaal niet toe). :)

Besluit: gezien we blijkbaar twee totaal verschillende vertrekpunten hebben is de conclusie voor beiden ook verschillend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Jazsie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:04:
Ik meen dat @IvoB2 in BE zit en niet NL, dan is het een ander verhaal want capaciteitstarief...
Kleine nuance, in Belgisch Vlaanderen (energietarieven/heffingen zijn een gewestmaterie en geen federale materie dus anders in Vlaanderen dan in de andere gewesten :) ).

Dat bedraagt voor iedereen (laadpaal of geen laadpaal, weinig of veel kWh netafname, digitale of analoge meter,...) minstens de prijs van 2,5 kW (in euro afhankelijk van het netgebied een 100-120 €).

Overigens heb ik van het overhead capaciteitstartief geen last. Ik heb nl. zonnepanelen en laad overwegend kWh op PV dus bij de jaarnota wordt volgens de regeling van de max. netfactuur alle technsch gebruikte capaciteit (hier dus tot 9,2 kW) bij de facturatie toch teruggebracht tot het forfait van 2,5 kW.
Het technisch beschikbare vermogen is dus niet de reden dat ik voornamelijk op zonne-stroom laad. De persoonlijke hoofdreden is dat terugleveren aan de EV accu mij drie tot vijf keer meer opbrengt dan terugleveren aan het net. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

De Tesla is de grote uitzondering en houdt zich niet aan de standaard. Die kan met veel kleinere stromen laden (maar de verliezen zijn dan weer behoorlijk groter). Volgens mij zelfs tot 1 A per fase aan toe. Kun je in de auto instellen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
daemonix schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:43:
De Tesla is de grote uitzondering en houdt zich niet aan de standaard. Die kan met veel kleinere stromen laden (maar de verliezen zijn dan weer behoorlijk groter). Volgens mij zelfs tot 1 A per fase aan toe. Kun je in de auto instellen.
Dat klinkt positief. Maar is dat automatiseerbaar? Oftewel via Domotica regelbaar? Ik zou deze stroom namelijk continu, dus bijvoorbeeld elke paar seconden (a.d.h.v. P1 berichten die toch al op mijn Pi binnenkomen) willen variëren zodanig dat precies het PV-overschot in de EV-accu verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Andrehj schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:59:
[...]

Dat klinkt positief. Maar is dat automatiseerbaar? Oftewel via Domotica regelbaar? Ik zou deze stroom namelijk continu, dus bijvoorbeeld elke paar seconden (a.d.h.v. P1 berichten die toch al op mijn Pi binnenkomen) willen variëren zodanig dat precies het PV-overschot in de EV-accu verdwijnt.
Ja, dit kan prima. Ik heb al even getest met een minimum van 3A met een Tesla. Gebruik daarvoor gewoon de plugin op TeslaMate. Gebruik het verder nu niet omdat we nog kunnen salderen. Maar voor de toekomst zeker een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Onzin. De standaard schrijft voor dat de auto met minimaal 1x6A moet kunnen laden. Dat doet een Tesla netjes. Er staat nergens dat laden met <6A niet zou mogen. Andere auto's gaan ook druppelen met een laag amperage als je richting de 100% SoC gaat. Ook zijn er genoeg andere auto's die <6A accepteren via een API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
En hoeveel van die 1/3A wordt er dan daadwerkelijk in de Tesla accu opgeslagen en hoeveel wordt er gebruikt om het systeem gewoon draaiende te houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
IvoB2 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:08:
En hoeveel van die 1/3A wordt er dan daadwerkelijk in de Tesla accu opgeslagen en hoeveel wordt er gebruikt om het systeem gewoon draaiende te houden?
Zeg dat je 1A kwijt bent. Nu zinloos in NL. Maar als ik straks <5c per kWh als TLV krijg kan het best interessant zijn. Zal bij mij met name ook 3x2A of 3x3A worden als minimum. Dit omdat ik (nog) niet automatisch kan schakelen tussen 1 en 3F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
En heb je die 1A daadwerkelijk gemeten over langere periodes of is dat een veronderstelling?
Het gaat er me niet om of dit goed of slecht is maar om de info.

Los daarvan, staat het al vast dat je in Nederland "straks" bij teruglevering minder dan 5 cent/kWh zal krijgen?
Hier krijg je, zonder te salderen en afhankelijk van je energiecontract, nog steeds tussen de 11 en 20 cent/kWh voor teruglevering aan het net. Wat toch een aanzienlijk verschil is.
Wanneer teruglevering aan het net continu onder de 5 cent/kWh zit dan wordt een dynamisch contract (afhankelijk van de extra kosten die men daarvoor aanrekent) wel weer een interessante optie.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 18-10-2023 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:28

Bob

IvoB2 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:19:
En heb je die 1A daadwerkelijk gemeten over langere periodes of is dat een veronderstelling?
Het gaat er me niet om of dit goed of slecht is maar om de info.
Net getest, 1 A instellen => 1 A verbruik. Geen idee of hij dan effectief nog iets in de batterij krijgt, daar ga ik niet op wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Onzin. De standaard schrijft voor dat de auto met minimaal 1x6A moet kunnen laden. Dat doet een Tesla netjes. Er staat nergens dat laden met <6A niet zou mogen. Andere auto's gaan ook druppelen met een laag amperage als je richting de 100% SoC gaat. Ook zijn er genoeg andere auto's die <6A accepteren via een API.
Er zijn heel weinig auto's waar je onder de 6 A kunt instellen. 6 A is de minimum standaard, en jouw interpretatie is precies dat. Jouw interpretatie. Het heeft ook weinig zin om lager dan 6 A te gaan vanwege de verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik heb nog geen Tesla, dus kan het verder nog niet proberen. De bestelling gaat waarschijnlijk in Januari of Februari de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
Er zijn heel weinig auto's waar je onder de 6 A kunt instellen. 6 A is de minimum standaard, en jouw interpretatie is precies dat. Jouw interpretatie. Het heeft ook weinig zin om lager dan 6 A te gaan vanwege de verliezen.
e-Golf kan vanaf 5A en volgens mij MEB via de API ook vanaf 1A. Ook ondersteund zo'n beetje elke laadpaal <6A als ik een sessie start via de Tesla API. Dus Tesla is dan zeker niet de enige die de standaard dan niet zou volgen.

Maar goed, boeit me verder ook niet. Ik ben er blij mee. En zoals aangegeven ben ik daarmee ook flexibeler omdat ik niet kan schakelen tussen 1 en 3F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Voordeel voor de Tesla rijders dan :)

Mijn eGolf krijg ik overigens niet lager dan 6A, verder niet van belang want ik laad altijd gewoon op 16A...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:20

Freak187

geen

Ik denk dat ik de kiezen voor de Easee Lite (3 fase).

Maar nu wil ik uiteraard ook load balancing en je kan daarvoor de Equalizer bijkopen. Op de Easee site staan verschillende manieren waarop je die kan aansluiten.

Aansluiten op slimme meter dmv HAN-poort, maar er staat dat die alleen in Zweden en Noorwegen gebruikt worden? Of is dat hetzelfde als de P1 poort?

Aansluiten zonder slimme meter maar dan moet je weer gaan werken met CT-klemmen.

Op verschillende websites die de Equalizer aanbieden zeggen ze: aansluiten op de P1 poort.

Kan ik er vanuit gaan dat aansluiten via de P1 poort gewoon werkt?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 15:45
Freak187 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:38:
Ik denk dat ik de kiezen voor de Easee Lite (3 fase).

Maar nu wil ik uiteraard ook load balancing en je kan daarvoor de Equalizer bijkopen. Op de Easee site staan verschillende manieren waarop je die kan aansluiten.

Aansluiten op slimme meter dmv HAN-poort, maar er staat dat die alleen in Zweden en Noorwegen gebruikt worden? Of is dat hetzelfde als de P1 poort?

Aansluiten zonder slimme meter maar dan moet je weer gaan werken met CT-klemmen.

Op verschillende websites die de Equalizer aanbieden zeggen ze: aansluiten op de P1 poort.

Kan ik er vanuit gaan dat aansluiten via de P1 poort gewoon werkt?
Mijn Equalizer hangt gewoon aan de P1-poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
[...]

Lager dan 5A kan ik niet instellen in de Tesla app....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-10 19:55
Ligt het aan mij of heeft e-flux een storing? Paal weigert mijn tag. In de paal zie ik de OCPP-status niet OK worden en het dashboard van e-flux doet het ook niet….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Er is iets wat ik niet begrijp. De prijs voor een Alfen-pro (met 1 stekker) is ongeveer 1300. De prijs voor een Alfen-pro met twee stekkers is ongeveer 3000-3200.

??

Wat is het voordeel van 1 laadpaal met twee stekkers aan meer dan 2x de prijs, als je er dan ook twee met enkele stekker tegen de garagemuur kan vijzen voor minder (+-2400)

Ik overweeg een dubbele om twee auto’s tegelijk te kunnen opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Amos_x schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:40:
Er is iets wat ik niet begrijp. De prijs voor een Alfen-pro (met 1 stekker) is ongeveer 1300. De prijs voor een Alfen-pro met twee stekkers is ongeveer 3000-3200.

??

Wat is het voordeel van 1 laadpaal met twee stekkers aan meer dan 2x de prijs, als je er dan ook twee met enkele stekker tegen de garagemuur kan vijzen voor minder (+-2400)

Ik overweeg een dubbele om twee auto’s tegelijk te kunnen opladen.
Voordeel is vermogensverdeling….

De prijs van de single lijkt me behoorlijk gunstig….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik neig nu toch naar de Zappi. Maar die Alfen blijft ook trekken. Ik heb 't idee dat Alfen professioneel is en Zappi vooral voor de thuisgebruiker? Ik ben een eenvoudige thuisgebruiker en verwacht de komende jaren niet ineens professioneel aan de bak te moeten met bedrijfsmatig verrekenen enzo. Wel heb ik de boel vol met zonnepanelen en kan ik overdag niet laden. Iemand nog een reden waarom dan géén Zappi te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-10 19:46
Pannencouque schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:22:
Ik neig nu toch naar de Zappi. Maar die Alfen blijft ook trekken. Ik heb 't idee dat Alfen professioneel is en Zappi vooral voor de thuisgebruiker? Ik ben een eenvoudige thuisgebruiker en verwacht de komende jaren niet ineens professioneel aan de bak te moeten met bedrijfsmatig verrekenen enzo. Wel heb ik de boel vol met zonnepanelen en kan ik overdag niet laden. Iemand nog een reden waarom dan géén Zappi te nemen?
Nee, ik heb ook een Zappi. Bovendien kun je met de Zappi nu ook zakelijk verrekenen, mocht dat wel nog eens van toepassing zijn.
MyEnergi heeft ook een bijpassende thuis accu , de Libbi, die misschien in de toekomst nog interessant kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Tommie12 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:45:
[...]

Voordeel is vermogensverdeling….

De prijs van de single lijkt me behoorlijk gunstig….
Kunnen twee aparte laders dan niet netjes samen werken? Ze zullen beide wel slim genoeg zijn om niet meer te trekken dan wat het circuit aankan en de zekering springt? Of bedoel je dat 1 auto die als eerste aansluit 11kW uit lader 1 trekt, en de volgende het moet doen met bvb 3kW, ipv dat ze beiden aan 7kW zo optimaal mogelijk laden.

Je kan het, in het geval er twee auto's tegelijk moeten laden (zelden) ook nog wel manueel instellen en beperken van uit de auto zelf.

Met twee laders kan je er ook 1 buiten en 1 binnen hangen. 1 publiek beschikbaar maken (en in de zomer zonnepaneelstroom beter verkopen), en de andere steeds beschikbaar houden prive. Een dubbele binnen kan je niet publiek beschikbaar maken, en met een dubbele buiten moet je de kabel onder de garagepoort leggen om zelf binnen prive te laden.

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 18-10-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Nu online
Heeft er iemand al eens de paal (easee base 1) van easee gemonteerd/geplaatst?

Tot hoe ver kan deze in de grond geplaatst worden?

Ik vind hem best hoog 150cm, en er zit in het midden een klepje ik weet niet of deze nat mag worden/vochtig. Als deze in de grond zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:17
Amos_x schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:48:
[...]

Kunnen twee aparte laders dan niet netjes samen werken? Ze zullen beide wel slim genoeg zijn om niet meer te trekken dan wat het circuit aankan en de zekering springt? Of bedoel je dat 1 auto die als eerste aansluit 11kW uit lader 1 trekt, en de volgende het moet doen met bvb 3kW, ipv dat ze beiden aan 7kW zo optimaal mogelijk laden.

Je kan het, in het geval er twee auto's tegelijk moeten laden (zelden) ook nog wel manueel instellen en beperken van uit de auto zelf.

Met twee laders kan je er ook 1 buiten en 1 binnen hangen. 1 publiek beschikbaar maken (en in de zomer zonnepaneelstroom beter verkopen), en de andere steeds beschikbaar houden prive. Een dubbele binnen kan je niet publiek beschikbaar maken, en met een dubbele buiten moet je de kabel onder de garagepoort leggen om zelf binnen prive te laden.
Een dubbele lader doet ook tussen de twee laders aan loadbalancing, met een master-slave inrichting. Bij twee losse laadpalen kunnen ze wel beide loadbalancing hebben maar kun je ze toch niet tegelijk gebruiken want dan gaan de loadbalancers klapperen.

Ik heb twee losse laadpalen op de oprit staan, een NewMotion en een tot SmartEVSE omgebouwde Zappi (die na 4 jaar ineens defect ging) en die hebben beide loadbalancing. Maar wij houden er echt rekening mee dat we nooit beide auto’s tegelijk laden. Ik start en stop het laden overigens vanuit Home Assistant dat er ook voor zorgt dat ze niet tegelijk laden. De loadbalancers zijn er dus alleen om verbruik van andere huishoudelijke apparatuur op te vangen, al komt dat weinig voor bij het laat in de avond en nacht laden.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@Amos_x & @Himalaya; in geval van Alfen kunnen de enkele en dubbele allemaal load balancen tussen elkaar als je er meerdere van hebt, je hebt echter wel een aparte "controller" nodig die de load balancing doet tussen de palen. Niet goedkoop trouwens (ofwel niet iets voor thuis).

Plaatst je maar 1 laadpaal dan houd de dubbele uitvoering rekening met beiden "uitgangen".
Himalaya schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Een dubbele lader doet ook tussen de twee laders aan loadbalancing, met een master-slave inrichting. Bij twee losse laadpalen kunnen ze wel beide loadbalancing hebben maar kun je ze toch niet tegelijk gebruiken want dan gaan de loadbalancers klapperen.

Ik heb twee losse laadpalen op de oprit staan, een NewMotion en een tot SmartEVSE omgebouwde Zappi (die na 4 jaar ineens defect ging) en die hebben beide loadbalancing. Maar wij houden er echt rekening mee dat we nooit beide auto’s tegelijk laden. Ik start en stop het laden overigens vanuit Home Assistant dat er ook voor zorgt dat ze niet tegelijk laden. De loadbalancers zijn er dus alleen om verbruik van andere huishoudelijke apparatuur op te vangen, al komt dat weinig voor bij het laat in de avond en nacht laden.
NewMotion ook ombouwen naar SmartEVSE en je kan master-slave setup doen >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
  • Laatst online: 11-01 19:08
[
De Wallbox heeft volgens mij geen RFID en theoretisch zou iemand dus misbruik kunnen maken van mijn laadpaal. Tegelijk lijkt het mij ook wel makkelijk als ik niet hoef te klooien met pasjes. Wat is jullie ervaring?
Heb sinds juli jl. een Wallbox Pulsar Pro met RFID. Heb hiervoor 3 jaar een Wallbox Pulsar Plus gebruikt die via de app eveneens te beveiligen is tegen misbruik van de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:17
Jazsie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:51:

NewMotion ook ombouwen naar SmartEVSE en je kan master-slave setup doen >:).
Is nu nog van de werkgever met automatische verrekening, maar daarna best kans op. Stelt niet veel voor en werkt echt leuk voor een lage prijs als je de meeste onderdelen al hebt. En goede HomeAssistant integratie O+

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Hebben jullie trouwens ervaring met misbruik van de laadpaal? Ik woon hier aan de rand van een grote stad en heb bij de buren nog nooit andere auto's op hun oprit zien staan die aan de laadpaal hangen, maar wellicht is dat elders wel anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Pannencouque schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:54:
Hebben jullie trouwens ervaring met misbruik van de laadpaal? Ik woon hier aan de rand van een grote stad en heb bij de buren nog nooit andere auto's op hun oprit zien staan die aan de laadpaal hangen, maar wellicht is dat elders wel anders?
Mijn laadpaal staat ook vlak aan de straat.

Nu heb je bij mijn paal ook een tag of laadkaart nodig, maar anders...
Je moet echt al uren parkeren voor je een bedrag van meer dan een paar euro kan 'stelen'.
Aan 11kW gaat het om ca 3€ per uur.
En als iemand een halve nacht parkeert en gratis zou kunnen laden, dan spreken we meestal niet over 2 tientjes.
En daarvoor zou je dan riskeren dat je de politie aan je deur krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Hier een lader zonder pasjes e.d. op de oprit en hangt in het zicht aan de gevel. Maar nog nooit een vreemde auto gezien.

En zowel dan is het maar heel even, gezien ik dan een mail van de bewegingsdetectie krijg en via KaKu de lader uit kan zetten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nope, al jaren twee laadpalen in gebruik (eentje thuis onder de carport en met wat moeite zichtbaar vanop straat die plug and charge staat ingesteld en eentje in een ondergrondse parkeergartage met RFID toegang) en nog nooit een ongeautoriseerde laadbeurt meegemaakt.

Er valt ook weinig "te verdienen" met op een ander zijn oprit te gaan laden en de kans is uitermate klein dat door de nodige tijdsduur en de omvang van het "vreemde" voertuig dit ongemerkt zou gebeuren.
Het risico staat dus meestal niet in verhouding tot de "beloning".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:55
Inderdaad. Ik snap die angst op vreemdladers ook nooit zo om bovengenoemde redenen.

En als je thuis komt er er staat een vreemde auto op je oprit zet je jouw auto er achter en kan die gene niet weg, waarom zou iemand dat risico nemen...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1 ... 85 ... 193 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen