Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-01 17:02
Thanks, had wel gekeken maar vond tarieven van laadkaarten ... niet van "backend" (en niet zeker wat backend was)

Vind het allemaal nog redelijk verwarrend.

Dus om een laadpaal publiek te maken heb je altijd "backend" nodig? je kan dat niet zonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:57
anticlock schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:25:
[...]

Thanks, had wel gekeken maar vond tarieven van laadkaarten ... niet van "backend" (en niet zeker wat backend was)

Vind het allemaal nog redelijk verwarrend.

Dus om een laadpaal publiek te maken heb je altijd "backend" nodig? je kan dat niet zonder?
Als je geld wilt ontvangen heb je inderdaad een partij nodig die dit voor je regelt. En dat zijn bedrijven die kosten maken en ook nog wat winst willen maken. Maar goed, als je thuis 30c betaald per kWh plus je het tarief naar 32c en heb je het met 300kWh per maand er weer uit.

Andere optie is een kWh meter voor de laadpaal als de zakelijke auto de enige is die de paal gebruikt. Dan kun je dat verbruik gewoon declareren buiten de laadpas om. Maar goed, dat moet je WG ook goed vinden.

Ik vind persoonlijk een backend wel fijn. Ook voor bezoek met eigen laadpas zodat die ook kunnen laden.

[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 06-10-2023 20:43 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
Inspired schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:39:
[...]

Als je geld wilt ontvangen heb je inderdaad een partij nodig die dit voor je regelt. En dat zijn bedrijven die kosten maken en ook nog wat winst willen maken. Maar goed, als je thuis 30c betaald per kWh plus je het tarief naar 32c en heb je het met 300kWh per maand er weer uit.

Andere optie is een kWh meter voor de laadpaal als de zakelijke auto de enige is die de paal gebruikt. Dan kun je dat verbruik gewoon declareren buiten de laadpas om. Maar goed, dat moet je WG ook goed vinden.

Ik vind persoonlijk een backend wel fijn. Ook voor bezoek met eigen laadpas zodat die ook kunnen laden.
ik wil geen geld ontvangen, ik wil enkel maar de fleetpass kunnen gebruiken die ik krijg van het werk want iets anders voorzien ze niet.
Ik wil niemand anders op m'n oprit om op te laden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuperni
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-05 06:57
Inspired schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:39:
[...]

Hoe doe je dat met bezoek bij je Zappi? Heb je die laadpassen ook geregistreerd bij de backend?
Het is jammer dat er geen RFID op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
anticlock schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 01:18:
[...]

ik wil geen geld ontvangen, ik wil enkel maar de fleetpass kunnen gebruiken die ik krijg van het werk want iets anders voorzien ze niet.
Je wilt de stroom de je in de auto stopt niet vergoed krijgen? Dan heb je geen backend nodig. En dan hoef je ook niet met de fleetpas te laden. Hang een zappi op en zet er een code op. Hoeft ook verder niet publiek te staan dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Zuperni schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 07:34:
[...]

Hoe doe je dat met bezoek bij je Zappi? Heb je die laadpassen ook geregistreerd bij de backend?
Ik heb zelf geen Zappi. Om deze reden zou ik dat ook niet snel doen. Je moet idd de passen eerst registreren. Bij veel verschillende bezoekers lijkt me dat niet mega handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-10 12:25
[...]

Euh, die stroom van je eigen laadpaal betaal je gewoon aan je energiemaatschappij (alsof je een waterkoker aanzet). De back-end is er om vervolgens de stroomafname bij te houden en dan keer het tarief wat je zelf instelt weer terug te kunnen boeken.
Als je een laadpaal op je oprit zet dan ben je dus eigenlijk een soort 1-persoon laadpaalaanbieder waarbij je zelf de enige afnemer bent.

Je vult dus je eigen rekeningnummer in op de back-end software van de paal en krijgt (meestal) aan het eind van de maand in 1x alle kosten van die maand weer betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Zuperni schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 07:34:
[...]

Dat is niet moeilijk hoor. :)
Vroeger, in het ICE tijdperk had ik ook niet de gewoonte om iedereen bij een bezoek zijn benzinetank vol te gooien. :+
En wanneer je dat wil kan je iedereen die je bij zijn bezoek wil laten bijladen gewoon je eigen pas even lenen of, zoals wij het doen, gewoon laten inpluggen en laden (onze laadpaal heeft een vaste laadkabel en staat P&C ingesteld dus technisch geen probleem.
En ondanks dat is er nog nooit iemand zonder toestemming de oprit opgereden om er ongevraagd te komen laden. Zo iets doe je immers niet ongezien en het duurt zo lang dat het nauwelijks iets opbrengt om er bewust misbruik van te maken.
Veel gedoe om niets dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Ik zie echt je probleem niet hoor.
Registreer gewoon je fleetpass op je paal indien je met RFID wil werken of stel je paal in als P&C zodat je gewoon kan inpluggen en het laden start.
1. Of je hebt een backoffice en dan betaal je de stroom die via de paal wordt afgenomen aan je energieleverancier, net zoals iedere andere verbruiker in je woning. De kost van de geladen stroom wordt dan verrekend via de backoffice en maandelijks op je rekening gestort waar ook je loon op wordt gestort.
Je zal dan in de paal een backoffice moeten registreren en de verbinding instellen via 4G of UTP.
2. Je registreert in je paal de fleetpass als een toe te laten laadkaart. De rekening gaat dan rechtstreeks naar de werkgever, net alsof je zou laden aan een openbare laadpaal.

Hoe hoog die terug te betalen vergoeding is hangt af van de carpolicy van de werkgever.
Werk je met de laadpas (op een paal ingesteld als openbare paal) dan zie je als werknemer de kostprijs niet want rechtstreeks verrekend met de werkgever.
Werk je met een backend dan hangt het af van de carpolicy van de werkgever. Hier stel je bv. zelf de vergoeding niet in gezien de overeenkomst is dat de vergoeding wordt bepaald volgens de CREG tarieven (de federale energieregulator in België). Dat heeft (in België) het voordeel dat deze vergoeding meestal hoger is dan de contractuele energietarieven en dat de fiscus er niet moeilijk over doet (je verdient er immers dan zelf nog op).

Zo werkt het in elk geval bij de 2 Alfens die ik gebruik en bij de toegeleverde fleetpassen (en in België).
Wanneer het je niet duidelijk is of het bij jou zo werkt zou ik contact opnemen met de fleetafdeling van je werkgever.

De laadpaal staat nergens op een kaart aangegeven en ik heb nog nooit voorgehad, nog van iemand gehoord, dat men ongevraagd op zijn oprit kwam laden.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 07-10-2023 08:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
IvoB2 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:32:
[...]

Dat is niet moeilijk hoor. :)
Vroeger, in het ICE tijdperk had ik ook niet de gewoonte om iedereen bij een bezoek zijn benzinetank vol te gooien. :+
En wanneer je dat wil kan je iedereen die je bij zijn bezoek wil laten bijladen gewoon je eigen pas even lenen of, zoals wij het doen, gewoon laten inpluggen en laden (onze laadpaal heeft een vaste laadkabel en staat P&C ingesteld dus technisch geen probleem.
En ondanks dat is er nog nooit iemand zonder toestemming de oprit opgereden om er ongevraagd te komen laden. Zo iets doe je immers niet ongezien en het duurt zo lang dat het nauwelijks iets opbrengt om er bewust misbruik van te maken.
Veel gedoe om niets dus. :)
Hoezo veel gedoe? Heb toch al een backend nodig voor de WG. Dan is het toch fijn dat bezoek ook kan laden? Bij een paal met RFID is het nul gedoe. Vergelijken met ICE slaat nergens op imho. Die komen zelfs in de winter bij 130 wel tot 600km op een tank. Dus bij een bezoek eigenlijk nooit een probleem. Als ik twee keer 175-200km moet vind ik het ook prettig dat kan ik laden. Regel dat dan ook graag voor de ander als hij bij mij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:50:
[...]

Hoezo veel gedoe? Heb toch al een backend nodig voor de WG. Dan is het toch fijn dat bezoek ook kan laden? Bij een paal met RFID is het nul gedoe. Vergelijken met ICE slaat nergens op imho. Die komen zelfs in de winter bij 130 wel tot 600km op een tank. Dus bij een bezoek eigenlijk nooit een probleem. Als ik twee keer 175-200km moet vind ik het ook prettig dat kan ik laden. Regel dat dan ook graag voor de ander als hij bij mij komt.
Ok, totaal andere uitgangspunten dus.

Om te beginnen krijg ik zelden bezoek (in de praktijk nooit) van 600 km ver.
Ik woon bovendien in Vlaanderen, hier heeft bijna niemand privé een EV en kan je nergens nog een snelheid van gemiddeld 130 km aanhouden. Dus ook weer ander uitgauitgangsp

En ik maak er geen punt van dat, indien nodig, bezoek met een EV gewoon voor hen gratis P&C kan laden aan mijn laadpunt. :) Eveneens nul gedoe.
Wanneer ik zelf tot 400 km moet rijden maak ik er ook geen punt van om bij vertrek die range al aan boord te hebben of onderweg even halt te houden voor een snellaadbeurt.

Dat "gedoe" sloeg overigens op de ongegronde angst dat men regelmatig ongezien op de eigen oprit zou kunnen laden en/of zonder RFID niet, mits toestemming, aan de laadpaal van een ander zou kunnen laden.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 07-10-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:09
IvoB2 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:32:
[...]
Ja, dat argument heb je hier al vaker genoemd, maar ik ben het met @Inspired eens dat dit weinig hout snijdt.

Ik vind het juist superleuk dat ik mijn bezoek nu kan aanbieden even op 11kW aan de zappi te hangen. Vorig weekend bezoek dat een nogal ingewikkelde tour door Nederland aan het maken was, toch even mooi tijdens het eten weer naar bijna 100% kunnen laden. Die hoefden dus daarna niet op de terugweg ergens langs de snelweg aan een DC-charger te gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:26
anticlock schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:54:
[...]

welke laadpaal is dat aub?
als je zelf een paal plaatst kan je kiezen welke beheerder neem ik aan? Prijs instellen doe je dan zelf enzo.

Ik moet wel kijken voor Belgie
Ik heb de Alfen Pro. Alles werd geregeld via de LM van mijn bedrijfswagen.
Zij stellen de prijs in volgens een algemeen tarief van de VREG. Als je daar van af wijkt kan je belast worden op het verschil.
Ik krijg deze maand 35ct, en volgens mijn berekening ligt de kost voor aangekochte stroom op 31ct, maar de ‘niet teruggeleverde zonnestroom’ reken ik 8ct.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nah
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-10-2023

Nah

Handig filmpje van Webasto Pure 2 installatie. Alles duidelijk te zien (denk ik)
https://www.youtube.com/watch?v=ZZAnCThBaAU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
Tommie12 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

Nee, maar als het op een kaart staat, dan kan je wel iemand aan de deur krijgen die stroom zoekt.
ja dat bedoel ik dus ... als het bij iedereen in de app verschijnt dan lijkt het niet onlogisch dat men daar komt laden op m'n oprit

als p&c zou kunnen zonder dat de paal publiek staat maar toch de laadkaart wordt aangerekend dan zou dat goed zijn (ben hier nog es alles aant lezen of dat kan, nog steeds verwarrend)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:10
anticlock schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

ja dat bedoel ik dus ... als het bij iedereen in de app verschijnt dan lijkt het niet onlogisch dat men daar komt laden op m'n oprit

als p&c zou kunnen zonder dat de paal publiek staat maar toch de laadkaart wordt aangerekend dan zou dat goed zijn (ben hier nog es alles aant lezen of dat kan, nog steeds verwarrend)
En anders kan je altijd nog via Home assistant een mooie regel maken die de paal op 0 ampère zet als je eigen auto er niet is of iets dergelijks.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:16
Ik wil de komende maand mijn 5 jaar oude EVBox, 1 fase lader vervangen (kan nu maar met 20A laden, ofwel netto na aftrek laadverlies nog geen 4.5 kW).
Ik ben in de markt voor een van de volgende twee systemen.

1.Easee Lite, is weer met een product op de markt, heeft bluetooth en kan dus bediend worden zonder de cloud van Easee, mocht die omvallen. Wel moet er dan een 3 fase type b aardlek gemonteerd worden in mijn meterkast, kost toch ook snel 150€. Load balancing kan met de Tibber Pulse, of met de Easee Equalizer, die netto ook nog eens 150€ kost.
De Easee krijgt sinds hun problemen in april op bijvoorbeeld Trustpilot erg slechte reviews voor customer support, wat gegeven dat de helft van het personeel is afgebouwd is, te verwachten was.
Maar dat is wel zorgwekkend, als je ook de aard van de problemen ziet waar de reviewers mee kampen.
Heeft hier iemand ervaring met dynamisch laden met de Easee, liefst de Lite (Tibber geeft aan dat de oudere Easee modellen met elke auto prima werkt)
2. De Zaptec Go. Basis prijs hetzelfde als voor de Easee. Reviews op Trustpilot, ook de recente en voor customer support, zijn aanmerkelijk positiever. En deze laadbox heeft een ingebouwde type b randaarde (begrijp ik dat goed?). Load balancing kan weer met de Pulse van Tibber, of hun eigen “Sense”, die ik in Nederland nog niet op de markt kan vinden, maar ongetwijfeld spoedig hier ook beschikbaar is. Is hier iemand die met een Zaptec ervaring heeft, en nog mooier, ook met dynamisch laden (Tibber ondersteunt het en claimt dat het erg goed werkt).

Dank voor jullie advies.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Je kiest dus voor een instelling op de laadpaal volgens plug and charge of voor RFID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
V_ger schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:46:
[...]

En anders kan je altijd nog via Home assistant een mooie regel maken die de paal op 0 ampère zet als je eigen auto er niet is of iets dergelijks.
Of via de software van de backoffice,
of via de software van de paal
of gewoon de automaat omhalen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Dat moet je dus vragen aan de backoffice die jouw paal beheert.
Maar het zou me verwonderen dat het niet zou kunnen.

Mijn paal staat alvast zo ingesteld, je ziet hem niet op de kaarten en een collega heeft recent geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
IvoB2 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:29:
[...]

Of via de software van de backoffice,
of via de software van de paal
of gewoon de automaat omhalen. :)
Ook al gehoord dat je die kan uitstellen via de app maar telkens aan en uit moeten zetten via de app lijkt mij ook een gedoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het is maar wat je zelf "gedoe" vindt.

Hier staat de laadpaal ingesteld op plug and charge.
Diegene die thuiskomt plugt gewoon in (indien nodig) en laden start. Diegene die vertrekt ontplugt gewoon.
Het is immers een vaste laadkabel.
Dus niet telkens het "gedoe" met het swipen van een RFID langs het toestel noch intikken van een code. :)

De laadpaal echt buiten gebruik stellen doe je vanop iedere smartphone/tablet/pc.
Hier doen we dat alleen wanneer we langdurig afwezig zijn.
Kost minder tijd en gedoe dan dagelijks inloggen op een tablet/spartphone. :)

Wanneer je dat een gedoe vindt dan zal het inpluggen en ontpluggen van een EV (dat doet ie immers niet zelf noch van op afstand) je ook al vlug gaan tegensteken en is een EV/thuislaadpaal waarschijnlijk eigenlijk niets voor jou. Ik zou dan toch al minstens een vaste laadkabel voorzien.

Punt is dat je het kan maar niet moet.
Dus alleen voor EV-gebruikers die bang zijn dat onbekenden met de regelmaat van de klok hun oprit oprijden om er ongevraagd te komen laden. Zoals al meermaals geschreven, in vier jaar zelf nog nooit voorgehad en daar kan je gewoon laden door met de vaste kabel in te pluggen en met wat moeite kan je de laadbox van op straat zien.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 08-10-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:56
Maar even een antwoord in het juiste topic:
Hieperdepiep schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:55:
Klopt ik bedoel ook eigenlijk vanaf 11kw.
Ik weet dat er bij de Audi etron een 11kw lader wordt geleverd die je met een cee aansluiting kan aansluiten.

Dus niet specifiek op een wcd

Dan heb je niet persee een laadpaal nodig maar een cee stopcontact
Ik begrijp de use-case van zo'n lader niet. Waarom zou je dat willen?
Want de elektronica die normaliter in je laadpaal zit, zit dan in die losse lader, maar iets essentieels als load-balancing wordt dan wel erg lastig.

En als je een rode CEE-wcd aan de muur kunt schroeven en kunt aansluiten, kun je ook wel een laadpaal installeren, dat is ongeveer even ingewikkeld.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:00:

[...]

Want de elektronica die normaliter in je laadpaal zit, zit dan in die losse lader, maar iets essentieels als load-balancing wordt dan wel erg lastig.

En als je een rode CEE-wcd aan de muur kunt schroeven en kunt aansluiten, kun je ook wel een laadpaal installeren, dat is ongeveer even ingewikkeld.
De use case zit waarschijnlijk bij bedrijven, over het algemeen hebben die geen behoefte aan loadbalancing en hebben ze die rode stopcontacten toch al hangen voor zwaar elektrisch gereedschap. Voor thuis even zinvol als een laadpaal inderdaad.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired

[...]

Als je hem bij de auto krijgt is het toch best een optie? CEE aan de muur en je kunt laden. Zonder dat iemand nog een laadpaal moet aanschaffen van EUR 500,-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anticlock
IvoB2 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:48:
... Zoals al meermaals geschreven, in vier jaar zelf nog nooit voorgehad en daar kan je gewoon laden door met de vaste kabel in te pluggen en met wat moeite kan je de laadbox van op straat zien.
en zoals al meermaals geantwoord dat het over een publieke laadpaal gaat en dat het normaal is als je paal op P&C staat (en dus niet publiek staat) dat ze niet op je oprit komen rijden. Het gaat er hem over dat als de paal publiek zou moeten staan die bij andere mensen in hun app zou verschijnen en pas DAN zou het wel eens kunnen dat mensen op zoek naar laadpaal die op jouw oprit komen. In jouw geval verschijnt die niet bij andere op de app dus is het inderdaad normaal dat ze niet op jouw oprit komen rijden ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbraamse
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-09 14:32

[...]

Ik wel, het is een stuk goedkoper.
Toen ik de prijzen zag van laadpalen schrok ik nogal.
Ik heb de groepenkast aangepast, een 3-fasen stopcontact geïnstalleerd en een mobiele lader gekocht.
Dit alles voor minder dan € 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:26
jbraamse schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:35:
[...]

Ik heb de groepenkast aangepast, een 3-fasen stopcontact geïnstalleerd en een mobiele lader gekocht.
Het is ook afhankelijk van je wensen, ik heb een laadpaal die alleen kan laden, dus geen pasjes systeem en load balancing en was voor minder als 500 klaar inclusief aansluit materiaal. (Wel zelf gedaan)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn zelfbouw laadpaal zit ook aan een (16A) CEE. In de eerste jaren (2015) ging die mee op vakantie, de Duitse/Oostenrijkse campings waar we heen gingen waren daarmee akkoord.
Loadbalancing kan ik er altijd nog bijklussen mocht de nood er ooit komen (einde salderen, meer grootverbruikers).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-10 21:40
jbraamse schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:35:
[...]

Het verschil tussen een mobiele lader en een laadbox is niet heel groot. Mobiele lader 329 euro vs 398 euro elvi (zelfs met vaste laadkabel).

Een gewoon laadpunt vind ik bij dagelijks gebruik toch veel praktischer dan een mobiele lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdbraak
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-10-2023
Iemand ervaring met een LOLO 2 laadpaal die op ethernet port 1 geen link heeft, op ethernet 2 port wel echter krijg dan geen verbinding met de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
anticlock schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:43:
[...]

en zoals al meermaals geantwoord dat het over een publieke laadpaal gaat en dat het normaal is als je paal op P&C staat (en dus niet publiek staat) dat ze niet op je oprit komen rijden. Het gaat er hem over dat als de paal publiek zou moeten staan die bij andere mensen in hun app zou verschijnen en pas DAN zou het wel eens kunnen dat mensen op zoek naar laadpaal die op jouw oprit komen. In jouw geval verschijnt die niet bij andere op de app dus is het inderdaad normaal dat ze niet op jouw oprit komen rijden ....
En waarom kan dat bij jou dan niet?

Al eens navraag gedaan bij je fleetbeheerder?
Waarom staat die paal op je privé domein publiek? Is het niet semi-publiek? En wie heeft de locatie dan toegevoegd op een kaart zodat het voor iedereen zichtbaar is als publiek laadpunt?
Bij semi publiek is er een fiscaal voordeel maar je laadpunt staat daarom niet automatisch zichtbaar voor iedereen.

Je opmerking is trouwens niet geheel juist.
Zoals ik eerder schreef staat de thuislaadpaal niet publiek maar de tweede laadpaal staat wel degelijk semi-publiek. Op geen van beide laadpunten werd al door derden zonder toestemming geladen.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 09-10-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:15
Iemand die weet hoe het zit met herkeuring van een Easee laadpaal in België? De laadpaal was nu via een stekker aangesloten tot dat er bepaalde werken klaar waren. Als ik hem nu wil laten herkeuring heb ik het idee dat hij afgekeurd gaat worden… is er een type b aardlekschakelaar (3 fase) dat niet 400 euro kost? En zou dit mogen ipv de “niet correcte” ingebouwde dc lekstroom detectie?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hangt ervan af welke Easee laadpaal je hebt.
Betreft dit het nieuwste product zoals een Charge lite dan is er geen probleem.
De FOD Economie verbiedt momenteel de keuring van oudere Easee laadpalen (Easee Home en Easee Charge), ook al werden ze al eerder geïnstalleerd.
Aanleiding is dat werd vastgesteld dat dit type laadpalen, die radiocomponenten bevatten, niet voldoen aan de eisen van Richtlijn 2014/53/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 betreffende de harmonisatie van de wetgevingen van de lidstaten inzake het op de markt aanbieden van radioapparatuur.
Hierdoor heeft het BIPT zich bevoegd verklaard om de installatie van dit type palen te verbieden omdat ze toezichthouder zijn op de naleving van de RED.
In afwachting van een door de fabrikant geleverde oplossing die door de Zweedse markttoezichtautoriteit wordt goedgekeurd, verbiedt het BIPT niet om laders die bij particulieren zijn geïnstalleerd, te gebruiken. Dat betekent niet dat deze al geïnstalleerde en gebruikte laders als conform kunnen worden aangezien. Echter heeft de FOD Economie aan de erkende organismen belast met de controle van elektrische installaties gecommuniceerd dat deze producten (Easee Home en Easee Charge) bij een gelijkvormigheidscontrole voor gebruik, voorlopig niet kunnen goedgekeurd worden.

Kortom, heb je een Easee Home of Charge dan kan deze momenteel (volgens he thuidige standpunt van de FOD Econimie) niet goedgekeurd worden. Heb je een Easee Lite is er geen probleem.

[ Voor 105% gewijzigd door IvoB2 op 10-10-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 17:07
Voor ons bedrijf zijn we momenteel op zoek naar een partner om het thuisladen van ons personeel te monitoren. Het gaat hierbij om een app die geïnstalleerd wordt in de wagen en registreert (op locatie) hoeveel kWh er afgenomen is geweest waarbij er automatische doorfacturatie gebeurt naar de gebruiker.

1 partij die we gevonden hebben is EEVEE. Zijn er nog dergelijke spelers in de markt die we kunnen bevragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
mysticwizard schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:37:
Voor ons bedrijf zijn we momenteel op zoek naar een partner om het thuisladen van ons personeel te monitoren. Het gaat hierbij om een app die geïnstalleerd wordt in de wagen en registreert (op locatie) hoeveel kWh er afgenomen is geweest waarbij er automatische doorfacturatie gebeurt naar de gebruiker.

1 partij die we gevonden hebben is EEVEE. Zijn er nog dergelijke spelers in de markt die we kunnen bevragen?
Lastige is (lijkt me) dat dit lang niet bij alle auto's werkt. Waarom niet "gewoon" een laadpaal met backend? Als bedrijf wil je toch gewoon gemak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Als het om facturatie of vergoedingen gaat is de enige manier die wettelijk in orde is via een laadpaal met backend.
De meting in de auto is niet geijkt en per definitie onnauwkeurig omdat de laadverliezen niet altijd mee genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Elke constructeur kan gebruiken maken van EEVEE op dit moment behalve 1 speler die binnenkort zou aansluiten. Het risico lijkt ons daar dus beperkt te zijn.
Omwille van het feit dat we met een groot verloop aan personeel zitten lijkt een laadpaal is minder gunstig. Ofwel moet de laadpaal verhuisd worden naar de locatie van de nieuwe mdw (extra kosten) ofwel draagt de uitgaande mdw de overnamekosten van de laadpaal en dit laatste wensen we te vermijden.
Een app geïnstalleerd in de wagen zelf lijkt ons dan de meest makkelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2

Uit nieuwsgierigheid, wat meet die app dan: de afgenomen kWh aan de laadpaal of de verbruikte kWh van de BEV?
In het eerste geval, waarom dan niet gewoon een MID kWh meter in de laadpaal zelf?
In het tweede geval, zijn de werknemers het er dan mee eens dat ze bij iedere laadbeurt de verliezen zelf moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mysticwizard schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:57:
Elke constructeur kan gebruiken maken van EEVEE op dit moment behalve 1 speler die binnenkort zou aansluiten. Het risico lijkt ons daar dus beperkt te zijn.
Omwille van het feit dat we met een groot verloop aan personeel zitten lijkt een laadpaal is minder gunstig. Ofwel moet de laadpaal verhuisd worden naar de locatie van de nieuwe mdw (extra kosten) ofwel draagt de uitgaande mdw de overnamekosten van de laadpaal en dit laatste wensen we te vermijden.
Een app geïnstalleerd in de wagen zelf lijkt ons dan de meest makkelijke oplossing.
Dan gebruik je toch gewoon een mobiele laadunit met ingebouwde kWh meter en 4G verbinding?
Maar dat was meer geschikt voor Plug in.
Powerdale had met de nexxtender zo'n product maar heeft de boeken neergelegd.
Werd overgenomen door de Luxemburgse Mij Encevo die de activiteiten onder de merknaam "Diego" heeft voortgezet. Maar inmiddels werd ook dat systeem geblokkeerd.
Installateurs raden inmiddels die oplossing dus ook niet meer aan en raden bedrijven aan over te schakelen naar een vaste laadpaal met kWh meter en backend, laden op een laadplein aan het bedrijf of publiek laden via RFID.
De mogelijkheden zullen dus idd zeer beperkt zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 11-10-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Elke constructeur?
EEVEE is compatible with Tesla, BMW, Škoda (beta), Mercedes-Benz, Audi (beta) and MINI.
Ik heb het idee dat ik er meer dan 1 mis. :)

Van de top 10 bij LP werken er al 7 niet.

Als het verloop groot is dan kun je mensen toch gewoon op straat laten laden? Met alleen zo'n app hebben ze ook nog geen laadoplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 11-10-2023 10:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Gezellig bedrijf, een app verplicht installeren die je personeel monitort. Weet je zeker dat die app alleen het verbruik monitort? Ik weet zeker van niet als ik de website https://eeveemobility.com raadpleeg. Het lijkt wel alsof de AVG niet bestaat.

"Track your EV" "charging, driving & parking insights" zijn wat kreten die bij mij alarmbellen laten afgaan.

Die oplossing is niet AVG compliant, toch wel een eis voor werknemers die in Europa rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Bedankt allemaal voor de feedback , ik neem het hier verder intern op want ik zit nog maar sinds kort op dit dossier.
Nog wat vragen aangaande jullie opmerkingen:
* @Tommie12 : Is het mogelijk mij de verordening door te sturen waaraan verwezen wordt dat enkel laadbeurten via laadpalen wettelijk conform zijn om door te factureren?

* Indien er via een laadpaal backend door gefactureerd wordt, wordt hier wel rekening gehouden met laadverliezen ten gunste van de verbruiker? Ik vermoed via EEVEE dat dit niet het geval zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
mysticwizard schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:32:
Bedankt allemaal voor de feedback , ik neem het hier verder intern op want ik zit nog maar sinds kort op dit dossier.
* @Tommie12 : Is het mogelijk mij de verordening door te sturen waaraan verwezen wordt dat enkel laadbeurten via laadpalen wettelijk conform zijn om door te factureren?

* Indien er via een laadpaal backend door gefactureerd wordt, wordt hier wel rekening gehouden met laadverliezen ten gunste van de verbruiker? Ik vermoed via EEVEE dat dit niet het geval zal zijn.
In NL is dat eerste er volgens mij niet. Gewoon kWh's declareren obv een meter mag ook.

Mbt het tweede punt; een laadpaal heeft een meter en die zal al het gebruik registreren. Wellicht valt er nog wat sluimerverbruik buiten maar laadverliezen zal hij wel registreren. Het zal in ieder geval zuiverder zijn dan een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online

Dat gaat @Tommie12 niet lukken want die verordening is er niet. Zelfs met niet-MID gecertificeerde meters kom je momenteel nog weg bij de belastingdienst.
EEVEE kan geen rekening houden met laadverliezen.

Je kunt makkelijk zelf kijken of de opgegeven kWh's enigszins kloppen door het gemiddelde gebruik * kilometers te nemen, dit geeft een behoorlijke indicatie. Het zal verder een centenkwestie zijn van verschillen. Het komt mijns inziens vooral neer op: vertrouw je je medewerkes of niet. Hetzelfde als bij thuiswerken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Het voordeel van deze app is dat de app de thuislocatie van medewerkers herkent en enkel het verbruik op die locatie terug vergoedt. Dit in tegenstelling tot een "smart cable" waarbij een kwaadwillige gebruiker ook de auto van zijn vader, oom en buurman kan laden op zijn thuisadres. We zouden het wellicht na een tijd wel merken maar niet onmiddellijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
mysticwizard schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:58:
Het voordeel van deze app is dat de app de thuislocatie van medewerkers herkent en enkel het verbruik op die locatie terug vergoedt. Dit in tegenstelling tot een "smart cable" waarbij een kwaadwillige gebruiker ook de auto van zijn vader, oom en buurman kan laden op zijn thuisadres. We zouden het wellicht na een tijd wel merken maar niet onmiddellijk.
En wat dan als die gebruiker zelf ergens anders laadt? Je maakt je zorgen om niets. Kijk maar naar degenen die hun laadpaal publiek hebben staan. Er komt geen hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Ik heb geen toegang tot wetteksten, maar dat is de regel die de belgische fiscus toepast.
Het gaat niet om "laadpalen", maar om het vergoeden van stroom aan particulieren op een manier die kan geverifieerd worden, aan aanvaardbare tarieven en met geijkt materiaal.

Als je dat los laat, dan kan mijn werkgever me stroom vergoeden aan 10€ per kWh, we kunnen samen bepalen hoe veel stroom, en we hebben een nieuwe manier om mensen te verlonen zonder belasting te betalen.

En de tweede reden is dat veel werkgevers geen individuele declaraties willen die ze moeten controleren elke maand voor beperkte bedragen.
Je zal altijd kunnen frauderen (ik kan ook mijn tag gebruiken en een andere auto laden aan een snellader of thuis), maar wil je nu als goede werknemer je job riskeren voor tientjes per maand?

[ Voor 12% gewijzigd door Tommie12 op 11-10-2023 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Neem aan dat ze ook een laadpas krijgen? Kunnen ze ook uitlenen aan vrienden. Als dit de instelling is dan gaat het een lastig verhaal worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Neem aan dat ze ook een laadpas krijgen? Kunnen ze ook uitlenen aan vrienden. Als dit de instelling is dan gaat het een lastig verhaal worden.
Dat zeg ik, uit alles blijkt nul vertrouwen. Dat is geen goede en motiverende instelling voor een werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RricK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:44
Zijn er hier mensen die hun laadpaal hebben gekoppeld met een e-Mobility Service Provider (eMsp)?

Ik zit te kijken naar wat mogelijk is maar kan alleen van e-flux wat concrete prijzen en info vinden. Shell recharge geeft wel aan dat er mogelijkheden zijn maar daarvoor moet je contact opnemen.

Ik zou het in willen zetten in combinatie met een dynamisch energie contract en vraag me af of er dan gewerkt wordt met een vast of dynmisch tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Laatst online: 12-10 14:25
RricK schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:47:
Zijn er hier mensen die hun laadpaal hebben gekoppeld met een e-Mobility Service Provider (eMsp)?

Ik zit te kijken naar wat mogelijk is maar kan alleen van e-flux wat concrete prijzen en info vinden. Shell recharge geeft wel aan dat er mogelijkheden zijn maar daarvoor moet je contact opnemen.

Ik zou het in willen zetten in combinatie met een dynamisch energie contract en vraag me af of er dan gewerkt wordt met een vast of dynmisch tarief.
Ik heb via mijn werk een laadpaal gekoppeld met Eneco eMobility. Ik geef maandelijks mijn tarief voor de komende maand door. Ik heb zelf geen dynamisch energiecontract, maar in hun faq geven ze aan dat je dan wekelijks moet doorgeven. Lijkt erop dat je zelf maar een gemiddelde moet uitrekenen.
https://www.eneco-emobili...ging-stroomvergoeding#q-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Uiteraard want de kWh meter zit in de laadpaal en daar wordt de afgenomen stroom op afgerekend en niet daarna wanneer de stroom die, na de verliezen, in de accu van de EV terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tja, dat ga je met een thuislaadpaal met kWh meters ook niet voorkomen.
Wanneer je wil misbruik maken kan je met een thuislaadpaal ook iedereen P&C laten laden en/of je laadkaart even ter beschikking stellen van vader, oom, buurman,....
Dat was niet anders dan de tankkaart 'even uitlenen" bij ICE tanken.
Maar ietwat bedrijf kent het gemiddelde verbruik van zijn fleet en ietwat software programma haalt er dan gewoon de anomalieën uit van wie vader, oom en buurman te regelmatig laat tanken en/of laden.
Want dan klopt het verbruik van de auto niet meer.

Maar een bedrijf dat zo weinig vertrouwen heeft in al zijn medewerkers dat het pro forma op iedereen moet toegepast worden heeft een groter probleem dat de paar medewerkers die er de kantjes aflopen en ieder bedrijf wel heeft (en die vroeg of laat toch door de mand vallen).

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 11-10-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:03:
[...]
Als je dat los laat, dan kan mijn werkgever me stroom vergoeden aan 10€ per kWh, we kunnen samen bepalen hoe veel stroom, en we hebben een nieuwe manier om mensen te verlonen zonder belasting te betalen.
Uh?
Wat doet het gecombineerde systeem van het ter beschikking stellen van salarisauto's, laadpalen aan huis op kosten van de werkgever, het vergoeden van energie (zowel brandstof als elektriciteit) via thuislaadpalen aan een hogere prijs dan de werkelijke kost (via de boordtabellen van de VREG/CREG) en het ter beschikking stellen van laadpassen en tankkaarten tot in de gehele EU toe dan anders dan mensen verlonen zonder of minder belasting te betalen? :)
maar wil je nu als goede werknemer je job riskeren voor tientjes per maand?
De meerderheid zal dat idd niet doen maar je hebt altijd uitzonderingen op de regel.
Maar daar moet je dan idd geen systeem voor opzetten dat er vanuit gaat dat niemand in het bedrijf te betrouwen is.

ps. Alle wetteksten zijn voor iedereen vrij toegankelijk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:24:
[...]

Uh?
Wat doet het gecombineerde systeem van het ter beschikking stellen van salarisauto's, laadpalen aan huis op kosten van de werkgever, het vergoeden van energie (zowel brandstof als elektriciteit) via thuislaadpalen aan een hogere prijs dan de werkelijke kost (via de boordtabellen van de VREG/CREG) en het ter beschikking stellen van laadpassen en tankkaarten tot in de gehele EU toe dan anders dan mensen verlonen zonder of minder belasting te betalen? :)

[...]

De meerderheid zal dat idd niet doen maar je hebt altijd uitzonderingen op de regel.
Maar daar moet je dan idd geen systeem voor opzetten dat er vanuit gaat dat niemand in het bedrijf te betrouwen is.

ps. Alle wetteksten zijn voor iedereen vrij toegankelijk hoor.
Ik krijg van mijn werkgever 32ct deze maand denk ik. En mijn kost zit rond de 30ct (als ik mijn pieken in de gate hou).

400 kWh * 2ct = 8€

Als dat "verlonen" zonder te belasten is, dan zijn er toch grotere gaten te dichten....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Tijd om van werkgever te veranderen.
Of nog beter, alles in rekening te brengen.

Je krijgt uiteraard geen 2 cent per kWh vergoed, dat mag ik toch voor je hopen, maar de volledige kostprijs van de salarisauto, de volledige gebruikskosten van die auto (onderhoud, verzekering,....) en dit iedere 4-5 jaar opnieuw en eventueel de volledige kostprijs van een laadpaal en de gebruikskosten daarvan (zoals de kost van de backoffice) en de volledige energiekost, m.a.w. je rijdt volledig gratis met die auto.
Laad je thuis krijg je niet alleen de werkelijke kostprijs terug maar ook nog eens een extraatje ((in jouw geval deze maand dus 2 cent/kWh EXTRA). Je kan uiteraard altijd een goedkoper energiecontract afsluiten om dat extraatje te verhogen. Maar dat moet je zelf doen. Laad je via PV is dat extraatje zelfs nog hoger.

En voor al die voordelen betaal je slechts een symbolische VAA vergoeding.

Ik zou dus eens beginnen de werkelijke kostprijs van de aankoop van een BEV en laadpaal en de werkelijke gebruikskosten (laden, onderhoud, bijstand, verzekering,....) in rekening te brengen en te spreiden over vier tot vijf jaar. Wanneer je dan nog niet tot het besef komt welke fiscale voordelen je kan genieten is er toch iets grondig mis met je realiteitsbesef.

Het is niet voor niets dat 90% van de BEV's behoren tot het segment van de salarisauto's en geen privé aankoop zijn.

Niet dat het er toe doet maar hier schommelde de laadvergoeding in 2023 tussen de 32,86 en 58 cent/kWh (+5 cent/kWh forfaitaire capaciteitsvergoeding) en schommelde de werkelijke kostprijs voor thuisafname maandelijks tussen de 25 ,26 en 28,49 cent/kWh.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 11-10-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:47:
Tijd om van werkgever te veranderen.
Of nog beter, alles in rekening te brengen.

Je krijgt uiteraard geen 2 cent per kWh vergoed, dat mag ik toch voor je hopen, maar de volledige kostprijs van de salarisauto, de volledige gebruikskosten van die auto (onderhoud, verzekering,....) en dit iedere 4-5 jaar opnieuw en eventueel de volledige kostprijs van een laadpaal en de gebruikskosten daarvan (zoals de kost van de backoffice) en de volledige energiekost, m.a.w. je rijdt volledig gratis met die auto.
Laad je thuis krijg je niet alleen de werkelijke kostprijs terug maar ook nog eens een eextraatj ((in jouw geval deze maand dus 2 cent/kWh EXTRA). Je kan uiteraard altijd een goedkoper energiecontract afsluiten om dat extraatje te verhogen. Maar dat moet je zelf doen. Laad je via PV is dat extraatje zelfs nog hoger.

En voor al die voordelen betaal je slechts een symbolische VAA vergoeding.

Ik zou dus eens beginnen de werkelijke kostprijs van de aankoop van een BEV en laadpaal en de werkelijke gebruikskosten (laden, onderhoud, bijstand, verzekering,....) in rekening te brengen en te spreiden over vier tot vijf jaar. Wanneer je dan nog niet tot het besef komt welke fiscale voordelen je kan genieten is er toch iets grondig mis met je realiteitsbesef.

Het is niet voor niets dat 90% van de BEV's behoren tot het segment van de salarisauto's en geen privé aankoop zijn.

Niet dat het er toe doet maar hier schommelde de laadvergoeding in 2023 tussen de 32,86 en 58 cent/kWh (+5 cent/kWh forfaitaire capaciteitsvergoeding) en schommelde de werkelijke kostprijs voor thuisafname maandelijks tussen de 25 ,26 en 28,49 cent/kWh.
Ik zal het wat duidelijker maken.

De leaseprijs van mijn auto wordt volledig door de werkgever betaald voor onbegrensd privé gebruik inclusief laden in het binnen en buitenland.

Werkgever heeft de paal laten installeren, en ik krijg idd 32ct/kWh voor alles wat ik thuis laad. Paal is van Alfen, en de vergoeding komt automatisch ca 6 weken na het afsluiten van de maand. Dat zijn bedragen van 100-150€.

Ik heb de werkelijke kostprijs een paar keer berekend, en zag dat het goed was, zeker als ik wat met de zon kan laden op dagen dat ik thuis werk. Dan komen er kWh’s in de auto die ik anders aan ca 10ct zou terugleveren.

En voor al dat moois betaal ik een netto kost van 70€ (VAA van 140€)+30€ (eigen bijdrage omdat ik boven budget wou gaan)=100€ pm.

Met de vorige dieselketel was het meer dan het dubbele aan VAA.

Je hoort me dus niet klagen en ik vind dat het allemaal nogal correct gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
En wat als je op je thuislocatie niet kunt laden ? Wat krijg je dan terug via eevee? Ik vindt dat maar een halfslachtige oplossing. Als het dan gaat om mensen zonder laadpaal op de oprit, en dus allen het laden via de granny-lader wordt vergoed snap ik het wellicht nog, maar denk dat daar ook makkelijker laadbomen voor zijn, met kWh meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 11:49
Shell recharge heeft de afgelopen tijd (lees jaren), weinig tot niks gedaan aan ontwikkeling. Maar nu heeft Shell recharge een pilot voor slim laden.

Nog veel onduidelijkheid. Zoals wat zien zij als “slim” laden of wat zijn de randvoorwaarden. Wel lees ik, dat er een nieuwe app komt hiervoor.

Weet iemand meer?. Is er een forum?

Hierbij de tekst voor uitnodiging tot de pilot slim laden.
===================

Shell Recharge werkt aan de langverwachte functie voor slim thuisladen. We gaan nu de testfase in en zouden daar graag jouw hulp bij willen.

Slim laden zorgt ervoor dat je thuis efficiënt kunt laden en dat je elektrische auto altijd klaar is voor gebruik. Je kunt dan laden met zonne-energie of tijdens daluren waarop de kosten voor elektriciteit het laagst zijn.

Onze vraag:
Wil je als een van de eersten technologie voor slim laden gebruiken en deze nieuwe functionaliteit testen zodat wij onze services kunnen verbeteren?

Kom jij in aanmerking voor de pilot?
Heb je een elektrische auto, laad je thuis op en woon je in Nederland? Vul dan uiterlijk 20-10-2023 deze vragenlijst in. Wij kijken dan of je in aanmerking komt en verzamelen vervolgens alle benodigde gegevens voor deelname. Invullen kost maar een paar minuten. Wij laten dan zo snel mogelijk weten of je bent geselecteerd.

Wat wordt er van je verwacht tijdens de pilot?
De pilot duurt ongeveer 12 weken. Je krijgt tijdelijk een app voor slim laden. Als onderdeel van de pilot ga je verschillende appfuncties testen. Daarbij moet je dan jouw ervaringen documenteren en delen. Let op, de kosten voor het thuis laden die je vergoed krijgt van je werkgever of leasemaatschappij, worden niet beïnvloed tijdens de pilot. Daarnaast kunnen we je feedback vragen via interviews, logboekdata of enquêtes.

We beloven dat de pilot leuk en interessant wordt. We waarderen je tijd en feedback, en als blijk van waardering belonen we de geselecteerde deelnemers met een cadeaubon aan het einde van de pilot!

Met vriendelijke groet,

Het Shell Recharge-team

Edit: de vragenlijst lijkt persoonlijk te zijn en verwijst naar een office forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
engelbertus schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:32:
En wat als je op je thuislocatie niet kunt laden ? Wat krijg je dan terug via eevee? Ik vindt dat maar een halfslachtige oplossing. Als het dan gaat om mensen zonder laadpaal op de oprit, en dus allen het laden via de granny-lader wordt vergoed snap ik het wellicht nog, maar denk dat daar ook makkelijker laadbomen voor zijn, met kWh meter?
Voor mensen die aangeven nooit thuis te laden omdat ze bv. geen mogelijkheid hebben (rijwoning,..) zal er geen gebruik gemaakt worden van EEVEE. Iedereen krijgt sowieso wel een laadpas om publiek te laden + mogelijkheid om op het bedrijf te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotjeknor54
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 12:49
Ik krijg als het goed is begin volgend jaar toestemming om in de gemeenschappelijke parkeergarage, met eigen parkeerplek in eigendom, aan de gemeenschappelijke meterkast (van de nuts voorzieningen, lift, verlichting) een aansluiting te maken.

Er zal natuurlijk een verrekening moeten plaatsvinden van mijn gebruik. Ook wil ik de kosten zakelijk kunnen verrekenen met mijn b.v.
Ik stel mij nu voor dat er in de gemeenschappelijke meterkast een extra groepenkast wordt geplaatst, waar aan dan mijn laadpaal wordt verbonden.
Hoe kan ik dan het beste mijn verbruik gaan meten (liefst op afstand, geen internet of wifi aanwezig)?
Ben ik gebonden aan de energieleverancier van de VVE, of zijn er nog andere opties?
Zijn er nog zaken waar ik nu niet aangedacht heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-10 15:09
Wellicht is het een optie dat de VVE de laadpaal installeert en aansluit op een backend? Dan kunnen ze zelf een tarief instellen voor de geleverde stroom. Via de backend provider krijgen ze dan het geld. Jij kan dan gewoon laden met je laadpas. Als je die op naam van de zaak zet, kun je de factuur gewoon in de boekhouding zetten en heb je de kosten verrekend.

Voor beide partijen een stuk makkelijker en waarschijnlijk vindt jouw accountant het ook prettiger.

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
rotjeknor54 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:43:
Ik krijg als het goed is begin volgend jaar toestemming om in de gemeenschappelijke parkeergarage, met eigen parkeerplek in eigendom, aan de gemeenschappelijke meterkast (van de nuts voorzieningen, lift, verlichting) een aansluiting te maken.

Er zal natuurlijk een verrekening moeten plaatsvinden van mijn gebruik. Ook wil ik de kosten zakelijk kunnen verrekenen met mijn b.v.
Ik stel mij nu voor dat er in de gemeenschappelijke meterkast een extra groepenkast wordt geplaatst, waar aan dan mijn laadpaal wordt verbonden.
Hoe kan ik dan het beste mijn verbruik gaan meten (liefst op afstand, geen internet of wifi aanwezig)?
Ben ik gebonden aan de energieleverancier van de VVE, of zijn er nog andere opties?
Misschien dat er een SAP op kan? Kun je daar een eigen contract opzetten en meteen met je BV verrekenen. Maar goed, dit moet je dan wel doen voor de wat langere termijn. Al lijkt me de optie van @MadMan81 wat handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotjeknor54
MadMan81 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:05:
Wellicht is het een optie dat de VVE de laadpaal installeert en aansluit op een backend?
Zou je ideale oplossing zijn, alleen ik loop voorruit, animo is nihil, dus komen de kosten op mijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotjeknor54
Inspired schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:20:
[...]
Misschien dat er een SAP op kan?
Is dat gelijk aan een eigen 'meter'? of is dit wat anders. Enig idee wat de kosten van een SAP zouden kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:51
rotjeknor54 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:30:
[...]

Is dat gelijk aan een eigen 'meter'? of is dit wat anders. Enig idee wat de kosten van een SAP zouden kunnen worden?
Een SAP is een secundaire meter, je kunt hier dan zelf een contract op afsluiten (als de VVE dat goedvindt)
Eenmalige installatiekosten hangt er vanaf of er al 3 fasen aanwezig zijn en of er automaten als hoofdschakelaar zijn. Zo ja en er is plek in de meterkast om een tweede meter op te hangen dan rond de 300 dacht ik grofweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-10 15:09
rotjeknor54 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Zou je ideale oplossing zijn, alleen ik loop voorruit, animo is nihil, dus komen de kosten op mijn rekening.
Ik neem aan dat je het dan hebt over de installatiekosten? Die zou je natuurlijk nog steeds voor eigen rekening kunnen nemen. Dit was meer een optie voor het verrekenen van de stroom. Een SAP zou wellicht ook kunnen maar lijkt me allemaal wat omslachtig. Zeker als je ook iets verder naar de toekomst kijkt en er wellicht nog meer laadpalen nodig zijn.

Als jullie geen individuele parkeerplaatsen hebben (bijv gebonden aan een woning of kenteken), dan zou de VVE het ook best als algemene voorziening kunnen beschouwen. Net als de lift: mensen op de begane grond maken daar ook geen gebruik van. Voordeel hiervan is ook dat de VVE het dan helemaal in eigen beheer houdt en niet allemaal mensen in de meterkast heeft zitten prutsen.

Cupra Born

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:55
rotjeknor54 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:43:

Tenzij jullie een hele dikke aansluiting hebben is het belangrijk dat iedereen, nu en in de toekomst het zelfde merk lader neemt. Die kunnen dan onderling de beschikbare stroom verdelen. Dat zal nu niet van toepassing zijn, maar als meer mensen willen gaan laden word dit wel een ding.
Handig om daar nu al over na te denken. Verder zou je om t simpel te houden gewoon in de gezamelijke groepenkast voor elke laadpaal een eigen kWh meter kunnen plaatsen. Die kosten kan je dan verrekenen met de VvE.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:05
Weet iemand of de easee lader al geschikt is voor V2G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:15
Is niet geschikt voor V2G @Hieperdepiep.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-10 10:48
Hoe werkt het betalingsproces eigenlijk bij thuis/openbaar laden?

Ik heb een MTC laaddruppel, als ik deze inlog bij een snellader of mijn thuis laad paal welke openbaar staat ingesteld, gaat de factuur dan naar MTC en brengt deze het door naar de leasemaatschappij of gaat deze door naar de werkgever?
Of gaat de factuur direct door naar de werkgever ongeacht de MTC druppel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
BaBoK schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:11:
Hoe werkt het betalingsproces eigenlijk bij thuis/openbaar laden?

Ik heb een MTC laaddruppel, als ik deze inlog bij een snellader of mijn thuis laad paal welke openbaar staat ingesteld, gaat de factuur dan naar MTC en brengt deze het door naar de leasemaatschappij of gaat deze door naar de werkgever?
Of gaat de factuur direct door naar de werkgever ongeacht de MTC druppel?
Doorgaans gaat de factuur van MTC naar de LM. Obv het brandstofvoorschot worden dan eventuele extra kosten doorbelast richting WG op een verzamelfactuur van de LM. Bij laden thuis krijg je de kosten via de backend provider op je rekening. De backend provider krijgt de kosten dan van MTC.

Sommige WGs leasen auto’s zonder brandstof en regelen zelf de tankpas. Dan gaat de factuur wel meteen naar de WG.

Maar wat maakt het uit hoe het gaat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 15:33
internet4me schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:19:
Shell recharge heeft de afgelopen tijd (lees jaren), weinig tot niks gedaan aan ontwikkeling. Maar nu heeft Shell recharge een pilot voor slim laden.

Nog veel onduidelijkheid. Zoals wat zien zij als “slim” laden of wat zijn de randvoorwaarden. Wel lees ik, dat er een nieuwe app komt hiervoor.

Weet iemand meer?. Is er een forum?

Hierbij de tekst voor uitnodiging tot de pilot slim laden.
===================

Shell Recharge werkt aan de langverwachte functie voor slim thuisladen. We gaan nu de testfase in en zouden daar graag jouw hulp bij willen.

Slim laden zorgt ervoor dat je thuis efficiënt kunt laden en dat je elektrische auto altijd klaar is voor gebruik. Je kunt dan laden met zonne-energie of tijdens daluren waarop de kosten voor elektriciteit het laagst zijn.

Onze vraag:
Wil je als een van de eersten technologie voor slim laden gebruiken en deze nieuwe functionaliteit testen zodat wij onze services kunnen verbeteren?

Kom jij in aanmerking voor de pilot?
Heb je een elektrische auto, laad je thuis op en woon je in Nederland? Vul dan uiterlijk 20-10-2023 deze vragenlijst in. Wij kijken dan of je in aanmerking komt en verzamelen vervolgens alle benodigde gegevens voor deelname. Invullen kost maar een paar minuten. Wij laten dan zo snel mogelijk weten of je bent geselecteerd.

Wat wordt er van je verwacht tijdens de pilot?
De pilot duurt ongeveer 12 weken. Je krijgt tijdelijk een app voor slim laden. Als onderdeel van de pilot ga je verschillende appfuncties testen. Daarbij moet je dan jouw ervaringen documenteren en delen. Let op, de kosten voor het thuis laden die je vergoed krijgt van je werkgever of leasemaatschappij, worden niet beïnvloed tijdens de pilot. Daarnaast kunnen we je feedback vragen via interviews, logboekdata of enquêtes.

We beloven dat de pilot leuk en interessant wordt. We waarderen je tijd en feedback, en als blijk van waardering belonen we de geselecteerde deelnemers met een cadeaubon aan het einde van de pilot!

Met vriendelijke groet,

Het Shell Recharge-team

Edit: de vragenlijst lijkt persoonlijk te zijn en verwijst naar een office forum.
Zou zomaar leuk kunnen zijn.
Wel nog even mijn ervaring met iets dergelijks met VanDeBron, die hielden mijn M3 continue wakker, dus waar het mij voordeel op had moeten leveren (en hen minder terugleverpieken, etc.) kostte het mij 5kW per dag.
En die wilden ze mij uiteraard graag (maar dat was ongetwijfeld de bedoeling NIET) tegen betaling alsnog leveren...

Maar laden bij een stroomoverschot (al dan niet voor een scherpe prijs) is wel prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 15:45
Easee is er wel mee bezig: https://support.easee.com...ader-vehicle-to-grid-V2G-

Uit de tekst begrijp ik dat het vooral een firmware-kwestie is, weet niet zeker of ik dat goed interpreteer.
Maar goed, ze hebben recent tweederde van hun personeel ontslagen, dus ik betwijfel of ze nu genoeg mankracht hebben om zich hier mee bezig te houden.

Maar wie weet, als het ooit weer beter gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvos
  • Laatst online: 06-04-2024
Vraagje wat vinden jullie van deze laadpaal als alternatief voor de Zappi?

huawei SCharger-22KT-S0

Deze zou ook automatisch van 3 naar 1 fase schakelen volgens de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
yvos schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:10:
Vraagje wat vinden jullie van deze laadpaal als alternatief voor de Zappi?

huawei SCharger-22KT-S0

Deze zou ook automatisch van 3 naar 1 fase schakelen volgens de documentatie.
Ehhhh, wat zijn je eisen en wensen?
Er is niet zoiets als "de beste laadpaal" - het hangt af van je wensen en eisen.

En als je die op een rijtje hebt - hoe verhouden deze 2 palen zich dan tot jouw eisen en wensen?

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb de mogelijkheid via de werkgever voordeliger een laadpaal te zetten. Ik moet nog uitzoeken hoe of wat, merk, enz... Veel zal ik wel niet te kiezen hebben (ze werken denk ik met een vaste aanbieder).

Dat gezegd zijnde, ik twijfel of ik 'm IN de garage zet (dus achter de garagepoort, enkel beschikbaar voor mezelf), of buiten de garage hang, beschikbaar eventueel voor beginnende EV rijders in de familie die even komen laden. (ook als ik niet thuis ben)

Als 'ie buiten hangt, kan ik nog steeds de laadkabel onder de poort doen, naar binnen. Omgekeerd moeilijker als de poort op slot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
Ik ga mijn Alfen Eve Single S-line eruit gooien. Wat een meuk is dat zeg. Nu is het zo dat ik een eigen bedrijf heb. Ik heb dus niets van doen met een backoffice omdat ik niets hoef te registreren. Ik heb 20 zonnepanelen en waarschijnlijk in de toekomst een een variabel energiecontract. Is Zappi dan de beste keus? In de app van Tiber staan drie laadpalen die ik kan connecten: Wallbox, Easee en Zaptec. Loadbalancing is wel iets wat er perse op moet zitten aangezien wij met een warmtepomp in de winter nog al wel eens flink wat stroom willen trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door Sunri5e op 13-10-2023 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Sunri5e schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:01:
Ik ga mijn Alfen Eve Single S-line eruit gooien. Wat een meuk is dat zeg. Nu is het zo dat ik een eigen bedrijf heb. Ik heb dus niets van doen met een backoffice omdat ik niets hoef te registreren. Ik heb 20 zonnepanelen en waarschijnlijk in de toekomst een een variabel energiecontract. Is Zappi dan de beste keus? In de app van Tiber staan drie laadpalen die ik kan connecten: Wallbox, Easee en Zaptec. Loadbalancing is wel iets wat er perse op moet zitten aangezien wij met een warmtepomp in de winter nog al wel eens flink wat stroom willen trekken.
Wat is het issue met de Alfen als ik vragen mag? Kun je het niet nog ff rekken? Saldering blijft nog 1/2/? jaar dus tot die tijd zal dynamisch en laden obv PV niet zo noodzakelijk zijn. Tegen die tijd zijn er wellicht betere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
Inspired schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

Wat is het issue met de Alfen als ik vragen mag? Kun je het niet nog ff rekken? Saldering blijft nog 1/2/? jaar dus tot die tijd zal dynamisch en laden obv PV niet zo noodzakelijk zijn. Tegen die tijd zijn er wellicht betere oplossingen.
De software van Alfen is zo brak als wat. Constant problemen met storingen. Resetten werkt niet. Alleen een paar keer achter elkaar de firmware updaten en weer downgraden en daarna opnieuw opstarten werk. En dit moet je soms een paar keer doen om hem aan de gang te krijgen. Op de nieuwste firmware doet hij het zelf helemaal niet. En de helpdesk daar is echt dramatisch slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Sunri5e schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:15:
[...]

De software van Alfen is zo brak als wat. Constant problemen met storingen. Resetten werkt niet. Alleen een paar keer achter elkaar de firmware updaten en weer downgraden en daarna opnieuw opstarten werk. En dit moet je soms een paar keer doen om hem aan de gang te krijgen. Op de nieuwste firmware doet hij het zelf helemaal niet. En de helpdesk daar is echt dramatisch slecht.
Terug naar een stabiele fw is geen optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfy
  • Laatst online: 02-10 23:23
Hieperdepiep schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:55:
Weet iemand of de easee lader al geschikt is voor V2G
Laders die bidirectioneel kunnen laden zijn niet te betalen, prijzen van € 5.000 en hoger zijn heel normaal blijkbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRVD-kGC4uJxeGK7lVNk5x6uffA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDNYIaIRFBmeTdwlFHEbJshT.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.laadpaal-informatie.nl/v2g

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Rolfy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:34:
[...]
Laders die bidirectioneel kunnen laden zijn niet te betalen, prijzen van € 5.000 en hoger zijn heel normaal blijkbaar:
5000€ is duur maar niet te betalen is iets anders :)
Wie 40 tot 50.000 aan een auto kan uitgeven zal ook nog wel ergens 5.000 € voor een laadpaal liggen hebben. ;)
Kwestie van prioriteiten stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:03
IvoB2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

....
Inderdaad!
Maar die van jou zijn niet altijd gelijk aan die van anderen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

[Afbeelding]

Ze zijn de eerste…
5000€ is gewoon te veel, dat krijg je niet terug verdiend in de huidige systemen en met de huidige tarieven.

Maar als het gaat in de richting van Californie, daar kan je met een bidirectionele Nissan Leaf ca 300€ per maand verdienen als je minstens 12 uur per dag aan de stekker hangt.
Dan is 5000€ ineens niet zo veel….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-10 10:48
[...]

[Afbeelding]

Nu komen er voornamelijk nog DC laders op de markt voor BiDi laden. De AC-> DC omvormer zit dan in de lader in plaats van die in de auto te gebruiken en vise versa. Dus dat is veel duurder.

Als iso15118-20 beschikbaar komt in auto's en laders kan het via AC laders gebeuren. Het BiDi deel dan. Dat zorgt voor een halvering (of meer afhankelijk van de toe te passen veiligheidseisen / normen die nog niet helemaal gehomologeerd zijn in de EU) van de kosten voor de consument - dan wordt het verhaal opeens een stuk aantrekkelijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvos
  • Laatst online: 06-04-2024
Maestro.mosjuh schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

Ehhhh, wat zijn je eisen en wensen?
Er is niet zoiets als "de beste laadpaal" - het hangt af van je wensen en eisen.

En als je die op een rijtje hebt - hoe verhouden deze 2 palen zich dan tot jouw eisen en wensen?
In principe voldoet de Zappi. Met name omdat die automatisch van 3 naar 1 fase kan schakelen. Echter dat lijkt de Huawei ook te doen.

Dus mijn vraag is wellicht eerder zien jullie verder verschillen en zijn er misschien ervaringen met deze lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:35
Momenteel in de markt voor een lader. We rijden nu een hybride (2020 XC90) maar ik wil klaar zijn voor de toekomst en van onze granny charger af (of een stopcontact buiten maken maar dit is ook een werk met kabels trekken dus dan liever gelijk goed). Nu de twijfel tussen de Zappi en EVBox Livo. Voornaamste is dat de Livo vooralsnog geen functie heeft om te laden via beschikbare zonnestroom, maar dit lijkt nog wel te komen via een update. Daarnaast ziet de Livo er een stuk beter uit..

Iemand een redenatie waarom wel voor de Zappi te gaan? Dank!

[ Voor 11% gewijzigd door BrcBas op 13-10-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Peter-036 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:20:
[...]

Inderdaad!
Maar die van jou zijn niet altijd gelijk aan die van anderen.
Correct.
Ik geef geen geld aan een EV noch laadpaal. :+
Krijg ik nooit "terugverdiend". :)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 13-10-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Heinemancp schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:30:
[...]

Nu komen er voornamelijk nog DC laders op de markt voor BiDi laden. De AC-> DC omvormer zit dan in de lader in plaats van die in de auto te gebruiken en vise versa. Dus dat is veel duurder.

Als iso15118-20 beschikbaar komt in auto's en laders kan het via AC laders gebeuren. Het BiDi deel dan. Dat zorgt voor een halvering (of meer afhankelijk van de toe te passen veiligheidseisen / normen die nog niet helemaal gehomologeerd zijn in de EU) van de kosten voor de consument - dan wordt het verhaal opeens een stuk aantrekkelijker!
Aan een gewoon stopcontact of aan een non bidirectionele laadpaal kan je een EV even goed thuis opladen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
IvoB2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

5000€ is duur maar niet te betalen is iets anders :)
Wie 40 tot 50.000 aan een auto kan uitgeven zal ook nog wel ergens 5.000 € voor een laadpaal liggen hebben. ;)
Was ook niet serieus bedoeld, die opmerking, het was meer een verbaasde uitroep. Ik had niet verwacht dat ze zoveel duurder zouden zijn.

Je hebt natuurlijk gelijk, kwestie van even rekenen of het je het extra bedrag voor de bidirectionele laadpaal waard is en of je het er wellicht zelfs uit kunt halen door terug te leveren aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
IvoB2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:03:
[...]

Correct.
Ik geef geen geld aan een EV noch laadpaal. :+
Krijg ik nooit "terugverdiend". :)
Niet onvriendelijk bedoeld, maar wat doe je hier dan? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:50
Rolfy schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 01:03:
[...]

Was ook niet serieus bedoeld, die opmerking, het was meer een verbaasde uitroep. Ik had niet verwacht dat ze zoveel duurder zouden zijn.

Je hebt natuurlijk gelijk, kwestie van even rekenen of het je het extra bedrag voor de bidirectionele laadpaal waard is en of je het er wellicht zelfs uit kunt halen door terug te leveren aan het net.
Als ook je auto dat ondersteund en de keuze is tussen een bidirectionele laadpaal of een thuisaccu van 10kwh (veel minder dan je auto), wordt de keuze wellicht heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rolfy schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 01:03:
[...]
Dat kan misschien (tijdelijk?) in Nederland met de salderingsregeling (waar je ook de kosten kan salderen) nog gunstig zijn. Maar ik woon in Vlaanderen waar je:
- een hoger capaciteitstartief hebt op hoge vermogens icm hoge volumes.
- BTW en heffngen betaalt (net zoals bij een gewoon contract) op de afnameprijs, een afnamefee (2%) en een vaste vergoeding voor een dynamisch contract en voor teruglevering de BTW en heffingen niet kan salderen en een fee betaalt (-15%) op de dynamische prijs.
Dit in combinatie met de omzettingsverliezen haal je er doorgaans niets uit. Laat staan dat je er de kosten uithaalt.

Tenminste zo is de situatie over het voorbije jaar (dat ik voor mijn situatie uur per uur uitgerekend heb).
Wat de toekomst brengt weet ik ook niet.

En die 5.000 € voor een DC laadpaal is nog maar een begin. Dat is zonder plaatsingskosten en (in Vlaanderen) zonder keuringskosten.
In Vlaanderen is die paal trouwens ook (nog) niet gehomologeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2023 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:00
[...]

De coolblue laadpaal (“bluebuild”) “laad in de toekomst bidirectioneel”, en is nu niet veel duurder dan andere oplossingen.
En ik was vorige week op een beurs, waar de medewerker van Myenergi vertelde dat volgend jaar, 2024, de zappi 3.0 uit zal komen, die ook geschikt zal zijn voor bidirectioneel laden (en waar de vaste kabel verborgen opgehangen kan worden)
Nog even wachten dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rolfy schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 01:06:
[...]
Niet onvriendelijk bedoeld, maar wat doe je hier dan? 8)
Informatie opdoen.
Ik heb al vier jaar een Alfen SPL (niet uit vrije keuze want het was dat of niets en openbaar laden wat nog altijd praktisch comfortabel niet te doen is) en ben aan mijn tweede BEV toe en zou normaliter in februari 2024 de derde geleverd moeten krijgen (maar dat heb ik om voor de hand liggende redenen met een jaar uitgesteld).

Het is niet omdat je er je eigen geld niet in wil steken (ik geef geen 40 tot 50.000 € aan een auto, zeker niet aan een middenklasser en al helemaal niet wanneer je zelf maar een 3000 km/jaar met de auto rijdt) dat je de technologie niet wil evalueren en gebruiken wanneer het kan).
En ik ben heus geen uitzondering.
In Vlaanderen betaalt maar een 10% van de gebruikers zijn BEV zelf.
En ik heb een sterk vermoeden dat veel (Nederlandse) forumleden hun BEV ook niet privé financieren.
Daar moet je niet flauw over doen, het is gewoon de werkelijkheid.

Soit, beetje off topic want bidirectioneel laden heeft zijn eigen topic. :)

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2023 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
janne_nl schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:39:
[...]

Als ook je auto dat ondersteund en de keuze is tussen een bidirectionele laadpaal of een thuisaccu van 10kwh (veel minder dan je auto), wordt de keuze wellicht heel anders.
Je thuisaccu staat wel 24/7 gekoppeld aan je woning.
Bij de meeste woningen staat een auto ook niet 24/7 gekoppeld aan de woning (in het beste geval is hij bijna altijd onderweg want een auto is bedoelt om mobiel te zijn, in tegenstelling tot een thuisaccu die ontworpen is om stationair te zijn.
Verkijk je ook niet op het "veel grotere" opslagvolume van een mobiele accu tov een stationaire accu.
Je moet dat veel grotere volume ook nog kunnen inzetten en vooral tegen een lagere prijs kunnen volladen dan een stationaire accu en/of van het net.
Ik heb bv. een stationaire opslagcapaciteit van 15 kWh. Dat is tien van de twaalf maanden meer dan ruim voldoende om de woning full electric te doen functioneren.
In de twee maanden dat dit niet kan krijg ik die 15 kWh niet eens geladen en komt de energie grotendeels uit het net. Wat heb ik dan aan een mobiele accu met een veel hoger opslagvermogen als ik die eerst via het net moet laden om vervolgens terug te leveren aan de woning. Dan kan ik in die periode net zo goed (en zonder verliezen) de woning rechtstreeks via het net van energie voorzien).

Mooie theorieën willen nogal eens verschillen van praktische toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:32
[...]

[Afbeelding]

Het vreemde is, dat een nette 5kW PV omvormer onder de 1.000 te krijgen is,
maar zodra het een combi is met een lader, ineen 5.000+ moet kosten.

Ok, ik snap omzet volumes, maar op deze manier gaat het lang duren.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:50
IvoB2 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Je thuisaccu staat wel 24/7 gekoppeld aan je woning.
Bij de meeste woningen staat een auto ook niet 24/7 gekoppeld aan de woning (in het beste geval is hij bijna altijd onderweg want een auto is bedoelt om mobiel te zijn, in tegenstelling tot een thuisaccu die ontworpen is om stationair te zijn.
Verkijk je ook niet op het "veel grotere" opslagvolume van een mobiele accu tov een stationaire accu.
Je moet dat veel grotere volume ook nog kunnen inzetten en vooral tegen een lagere prijs kunnen volladen dan een stationaire accu en/of van het net.
Ik heb bv. een stationaire opslagcapaciteit van 15 kWh. Dat is tien van de twaalf maanden meer dan ruim voldoende om de woning full electric te doen functioneren.
In de twee maanden dat dit niet kan krijg ik die 15 kWh niet eens geladen en komt de energie grotendeels uit het net. Wat heb ik dan aan een mobiele accu met een veel hoger opslagvermogen als ik die eerst via het net moet laden om vervolgens terug te leveren aan de woning. Dan kan ik in die periode net zo goed (en zonder verliezen) de woning rechtstreeks via het net van energie voorzien).

Mooie theorieën willen nogal eens verschillen van praktische toepassingen.
Klopt natuurlijk helemaal. Maar het is ook niet zo zwart wit denk ik. Als je elke dag 2 a 300 km moet rijden wordt het zeker erg lastig om enig nut te hebben aan bidirectioneel laden.

Daarnaast, ik zal zelf ook sneller voor een stationaire accu kiezen om inderdaad elk zonnestraaltje mee te pakken. Ik heb denk ik wel redelijk wat wensen hoe e.e.a. zou moeten samenwerken mbt accu laden, auto laden etc.
Pagina: 1 ... 84 ... 193 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen