Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

digilb schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:05:
[...]

We hebben een 3x25A aansluiting, en onze auto kan met 1 fase laden. Dan kunnen we toch nooit sneller dan met 1x25A laden?
Wel als je zonnepanelen hebt. Dan haal je 25A van het net en 7A van de panelen.
Maar dat kan dus alleen als de zon schijnt. In het donker ben je inderdaad beperkt tot 25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:50
Volgens mij mag je met een 3x25 aansluiting nooit 1 fase met 25a belasten.

1x20 mag volgens mij nog net als er geen gewone stopcontacten op zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

janne_nl schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:36:

Kan en 'mag' gewoon. De discussie over selectiviteit wordt uitgebreid in andere topics gevoerd hier op tweakers.
Is meer een richtlijn. Geen verplichting als particulier.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 01-10-2023 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:20
janne_nl schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:36:

Het doel is dat je zekering springt voordat je net aansluiting springt.
Maar als je zelf bij de automaten op de netaansluiting kan is dat al minder belangrijk (je kan immers de boel zelf weer aanzetten)
Dus met loadbalancing kan je prima 32A laden, mits je fase belasting onder /rond de 25A blijft (maar 26-27 gaat ws. ook goed.

mbt. een granny charger: een 16A charger is in feite een hele compacte laadpaal. Ik zou hem alleen niet op een schuko stekker zetten. Dit hebben het vaak moeilijk met langdurig meer dan 12A.
een CEE stekker (zo'n blauwe camping stekker) is beter geschikt.

ik heb zelf een domme 25A laadpaal op 1 fase van de 3. Daarbij geen andere verbruiksgroepen op die fase en dat gaat echt prima.

zou wel dikker dan 2,5mm2 kabel nemen. die wordt bij 25A best wel warm.

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 01-10-2023 21:47 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:09
digilb schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:34:
Moet dit altijd 16A zijn, of kan deze groep ook 25A krigen?
Als je selectief wilt blijven: ja, 16A is dan de max. Het wordt over het algemeen niet aangeraden om een 16A automaat voor langere tijd te belasten op zijn max vermogen (80% regel). Ik heb daarom 3x20A op 3x25A hoofdaansluiting. Ben daardoor ook niet meer selectief, maar het is niet anders.
Ik ben geen fan van extra veel stroom via toevoeging van zonnestroom naar één verbruiker te dirigeren, zoals sommige stuntmannen hier, tenzij je heeeeeel goed weet dat alle bekabeling die dan belast wordt daarop berekend is.
• Is dit onderdeel een aardlekschakelaar, een installatieautomaat of een aardlekautomaat?
Meestal gebruik je hier een aardlekautomaat voor. Je hebt ruimte genoeg in je groepenkast, zo te zien, maar in veel gevallen is dat niet zo, en neemt een aardlekautomaat minder ruimte in dan een aardlekschakelaar + automaat.
• Moet dit onderdeel 1-fase zijn (de mobiele lader wordt 1-fase) of 3-fase (onze netaansluiting is 3-fase)?
1-fase, want je neemt maar op 1 fase af.
• Onze groepenkast is van Schneider, ik zie dat A9Z51216 een forse 250 euro kost. Wat doet dit precies? De 25A variant is een tientje goedkoper. Is dat dan ook een goede optie?
Dat is een "Type B" aardlekautomaat (niet te verwarren met "B-karakteristiek). Die heb je dus niet nodig, want:
In beide gevallen is het een (max) 16A lader met Type B aardlek bescherming.
En dat gaat je heel veel geld schelen.
De kabel gaat vanuit de meterkast via de kruipruimte en een doorboring van de fundering naar onze voortuin. Dit is alles bij elkaar een meter of 6-8.
  • Heb ik hiervoor een YMvK kabel nodig?
  • Met hoeveel aders en hoeveel mm2 ?
  • Het vervangen van bekabeling kan een flinke klus zijn, dus loont het om een kabel te gebruiken die geschikt is voor 3 fase 22 kW ? En ook met het oog op de toekomst: hoe zinvol is het om ook alvast een UTP mee te trekken? Die dus aan beide kanten niet aangesloten wordt.
6-8 meter is niet zo lang, dus met verliezen hoef je geen rekening te houden. Je kunt met 4mm2 toe. Als je zeker weet dat je op 1-fase blijft, 3-aders. Als je mogelijk in de toekomst een 3-fase-lader wilt gaan gebruiken, leg dan 5x4mm2 in een mantelbuis. Of 4x4mm YMvK-AS (aardlitze die als aarde wordt gebruikt).
Leg twee UTP-kabels. Het kost niets, en als er ooit een laadpaal komt, heb je dan de mogelijkheid om één kabel te gebruiken voor netwerk-aansluiting, en eentje voor meetklemmen/loadbalancing.
Buiten-stopcontact
Zoals reeds gezegd: een Schuko-stekker is niet ideaal in zo'n situatie. Langdurige belasting op de max.
...en betekent het "Type B aardlek" ook dat de aanpassing van onze meterkast eenvoudiger kan worden? Dus alleen een extra groep van 16A of 25A ?
Ja. En vooral: veel goedkoper.

Maar zoals @de Peer suggereert: als je zoveel moeite gaat doen, zou ik gewoon een deftige laadpaal ophangen. Vriend van me heeft ook een 1-fase auto, maar wel een 3-fase Zappi gemonteerd. Dan heb je 'm maar vast hangen, want wie weet wat de toekomst brengt? En als er dan iemand met een EV met 3-fase OBC op bezoek komt, kun je die mooi even laten laden. Ik zou sowieso de bekabeling voor 3-fasen voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-04 18:01
Goedemiddag,

Ik vroeg me af hoe ik alfen LB en internet via 1 utp kan doen.

Welke kleuren moeten dan in de RJ45 voor ACE en welke in de RJ11 voor LB?

Paaltje net geïnstalleerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AI8SF99KllwYdUy1Q1jI3YvG_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ka5WlLOKYsU35WH3eb6AuVFe.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:10
Melvinvossen schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:20:
Goedemiddag,

[Afbeelding]

Thanks!
Ik vroeg me af, heb je ook al iets van gezocht? Want precies deze vraag komt circa 1x per week langs....

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-10 10:48
Inspired schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:16:
[...]

Backend heeft hij wel maar geen RFID. Je kunt dus niet met een tag bliepen. Nummer van de pas moet je eerst registreren en dan kun je laden aan de hand van een code denk ik. Persoonlijk heb ik liever iets met RFID voor bezoekers. Weinig zin om steeds die passen in te moeten vullen.
Hi @Inspired,

Kun je me helpen over hetgeen wat je zegt aangaande code?

Nu wil ik dus een laadpaal met backend.
Backend zou wss E-flux worden.
Stel het wordt ZAPPI, deze heeft geen RFID, kan ik dan mijn MTC pas koppelen aan een "pincode" op de Zappi laadpaal?
Dus stel ik kom aan bij mijn laadpaal, toest code 1234 in op de Zappi laadpaal, start deze dan de laadsessie en factureert E-flux dan naar MTC?

Ik wil publiekelijk laden dus niet instellen.
Echter wil ik wel dat mijn werkgever de KWH betaal die mijn energiemaatschappij bij mij in rekening brengt zonder dat ik dit handmatig moet declareren.

[ Voor 10% gewijzigd door BaBoK op 02-10-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Melvinvossen schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:20:
Goedemiddag,

[Afbeelding]

Thanks!
In principe hou je paartjes blauw en bruin over als je de ethernet als 100mbit aansluit. Maar tegenwoordig kan je ook via netwerk een homewizard of andere netwerk p1 lezer koppelen.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
Thanks,
Kan je bevestigen dat het zo juist is?
Resumé dus:
RJ45 van links naar rechts: half oranje/heel oranje/half groen/leeg/leeg/ heel groen/ leeg/leeg

RJ11 van links naar rechts: half bruin/heel bruin/half blauw/ heel blauw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iANaNmjGAqpefodTtK405KFX5b4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HlXta4Zn9989ERJodwmDKcEx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zu9PDgl7pC-e432mUz-oHHHczys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l15149ykg1hDNyMiyJy2mprY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42
bert pit schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:40:
@outlandos Ik zou beginnen met het uitzetten van de equalizer. Waarschijnlijk werkt het dan goed. En je weet dan in elk geval dat het niet aan de rest van de installatie ligt.

De equalizer zet hem slechts heel af en toe op 3 fasen. Komt er dan een gebruiker bij, dan wordt he hele fase afgeschakeld. Ik heb contact gehad met de helpdesk en die beweerden dat één fase vaak sneller laadt dan 3 fasen....

Aangezien ik een dynamisch energie contact heb wil ik vaak in korte tijd veel laden, drie fasen dus.
Bedankt voor je reply Bert.

Ik heb de equalizer er tussen uit gehaald maar helaas geen verandering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8ttKetnC_Mf_By7fvaKBGFsmGc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ggyV0n6vHcL1EZM5wBf5wRxI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFXCCC8Sqz34m-DO8N7FyLKe9IE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y02oC30FfFnoSbBJa7heEXin.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCKhGCDGsGDLnfPgEQzbo4mQQ20=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZZgRxaH8MWRLl0zQrHOX3ZvF.png?f=fotoalbum_large

Misschien nog andere tips? Gistermiddag deed hij nog phase 2... snap er niks van.

Kan het misschien zijn omdat de auto 71% vol is dat hij niet harder laadt dan dit?

[ Voor 11% gewijzigd door outlandos op 02-10-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Melvinvossen schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:09:
Thanks,
Resumé dus: RJ45 van links naar rechts: half oranje/heel oranje/half groen/leeg/leeg/ heel groen/ leeg/leeg
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als die met oranje/wit etc voor een standaard ethernet poort is, is het in ieder geval niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
@janne_nl Die rechter connector is inderdaad voor ethernet. Ik heb hem according de alfen manual gewired minus bruin/blauw pair. Maar klopt het dus dat ik hem volgens T568A moet wiren? Snap er niks meer van hahah

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oipoF00m4vQSER5wJer8VhuCVlo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/16NYGOGIThMLxtL9LK6tSWGi.jpg?f=user_large

Dit zegt de alfen installatievideo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bQxvtT8OpLAxVdp6NiC14fZHtY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IP12OEYnZAACb4YkN0HHOGsH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Melvinvossen op 02-10-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Nu online
Volgens B is is prima. Werkt het niet ofzo?

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
Wil graag geen dingen kortsluiten etc. Dus hoor liever voor ik het aansluit of het correct is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Nu online
Je aansluiting is prima volgens schema, of je het ook goed hebt uitgevoerd kan ik niet beoordelen.
Maar je zal niet snel iets slopen met deze twee poorten/aansluitingen.

Anders kan je met een metertje eerst controleren, maar als je die niet hebt is dat niet direct erg.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
De connecties zijn ok.
Was alleen niet zeker van of een ethernet wel werkt met alleen deze 4 aderen,

Maar ik ga hem zo aansluiten. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:47
Melvinvossen schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:09:
Thanks,
Resumé dus:
RJ45 van links naar rechts: half oranje/heel oranje/half groen/leeg/leeg/ heel groen/ leeg/leeg

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Of dit de juiste volgorde is of niet kan ik niet zo zeggen maar ik kan wel zeggen dat dit niet slim is, waarom denk je dat vanaf CAT6 alles een shield heeft? Zodat twee signalen niet met elkaar kunnen storen nu ga je Ethernet en RS323 door de zelfde kabel zonder dat ze onderling shielding hebben voeren.
Het zal best wel werken maar de kwaliteit van je ethernet zal flink omlaag gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Daveth schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Of dit de juiste volgorde is of niet kan ik niet zo zeggen maar ik kan wel zeggen dat dit niet slim is, waarom denk je dat vanaf CAT6 alles een shield heeft? Zodat twee signalen niet met elkaar kunnen storen nu ga je Ethernet en RS323 door de zelfde kabel zonder dat ze onderling shielding hebben voeren.
Het zal best wel werken maar de kwaliteit van je ethernet zal flink omlaag gaan.
Kak, dat wordt dan geen film kijken op het display van de laadpaal...Bummer. :+

In theorie heb je wel een punt, maar hoe relevant dat in de praktijk gaat zijn..

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:57
Daveth schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Je hebt het over 100Mbit/s over relatief korte afstand. En dan ook nog niet naar een usenet download machine maar een laadpaal die amper wat doet buiten een firmware update. Nee, dat geeft echt nul problemen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
outlandos schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien nog andere tips? Gistermiddag deed hij nog phase 2... snap er niks van.

Kan het misschien zijn omdat de auto 71% vol is dat hij niet harder laadt dan dit?
Update:

Ik heb zojuist de laadkabel die bij de Jeep Avenger kwam nader onder de loep genomen. De dealer zei dat het een phase 3 laadkabel moet zijn, maar "P1" staat zeker voor phase 1??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rp9j3ECGMwkhULzS_FeIV00HOM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smJLZrgOinTDMmEhYTc9N9kq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Melvinvossen schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:46:
@janne_nl Die rechter connector is inderdaad voor ethernet. Ik heb hem according de alfen manual gewired minus bruin/blauw pair. Maar klopt het dus dat ik hem volgens T568A moet wiren? Snap er niks meer van hahah

[Afbeelding]

Dit zegt de alfen installatievideo:
[Afbeelding]
De middelste 4 aders worden normaal gebruikt voor data.

Voor 100mbit mag je buitenste wel weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
Bedankt voor de reacties allen.

Dus nog een keer de vraag dan haha.

Gaat dit werken als ik het morgen aanzet? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:03
1P + N + een symbooltje waavan ik denk dat het een shield moet voorstellen, @outlandos ik vermoed inderdaad dat dit een 1 fase kabel is.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Nu online
outlandos schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:17:
[...]

Update:

Ik heb zojuist de laadkabel die bij de Jeep Avenger kwam nader onder de loep genomen. De dealer zei dat het een phase 3 laadkabel moet zijn, maar "P1" staat zeker voor phase 1??

[Afbeelding]
Dat is idd een 1 fase kabel.
1 fase + nul + aarde Max 32 ampere toegestaan.

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:36
outlandos schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:17:
[...]

Update:

[Afbeelding]
Waarom draai je de benamingen telkens om? Het is 1 fase (1P) of 3 fasen (3P).

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-10 20:16

bert pit

asdasd

outlandos schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij mij staat de max charger current load op 32 A en de fase mode op automatic.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• outlandos
guido66 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:37:
[...]

Waarom draai je de benamingen telkens om? Het is 1 fase (1P) of 3 fasen (3P).
Omdat ik er nul (0) verstand van heb. ;) maar ik zal vanaf nu op de benamingen letten en ook maar gelijk een 3 fasen (3P) laadkabel aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-10 10:00
Maakt kabellengte wat uit voor een granny charger? Ik kan me voorstellen dat een grotendeels opgerolde lange kabel heter kan worden, maar wellicht ook handiger is op vakantie.

Iemand tips voor een sweet spot aan kabellengte voor een granny charger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Grotbewoner schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:32:
Maakt kabellengte wat uit voor een granny charger? Ik kan me voorstellen dat een grotendeels opgerolde lange kabel heter kan worden, maar wellicht ook handiger is op vakantie.

Iemand tips voor een sweet spot aan kabellengte voor een granny charger?
Kabels waar een hoge stroom doorheen gaat sowieso nooit opgerold gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-10 20:40
BaBoK schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:14:
[...]

Hi @Inspired,

Kun je me helpen over hetgeen wat je zegt aangaande code?

Nu wil ik dus een laadpaal met backend.
Backend zou wss E-flux worden.
Stel het wordt ZAPPI, deze heeft geen RFID, kan ik dan mijn MTC pas koppelen aan een "pincode" op de Zappi laadpaal?
Dus stel ik kom aan bij mijn laadpaal, toest code 1234 in op de Zappi laadpaal, start deze dan de laadsessie en factureert E-flux dan naar MTC?

Ik wil publiekelijk laden dus niet instellen.
Echter wil ik wel dat mijn werkgever de KWH betaal die mijn energiemaatschappij bij mij in rekening brengt zonder dat ik dit handmatig moet declareren.
Dat kan zeker! Toevallig Myenergi zelf nog over gebeld. Je kan het ook zo instellen dat hij automatisch je laadpas gebruikt als je de lader gebruikt en iemand anders een pincode moet gebruiken. Mocht je familie hebben o.i.d. Dan zul je hun speciale ID (even de naam kwijt) moeten hebben van hun laadpas, dan kan je die koppelen aan openbaar lader aan je laadpaal bijvoorbeeld of je vriendin die ook zakelijk rijd oid. De reden da Zappi geen RFID heeft is omdat dit in de UK niet gebruikelijk is gaven ze aan. Heb t zelf nog niet getest, die van mij komt woensdag binnen.

Je kan hun altijd even contacten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 15:37
janne_nl schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

De middelste 4 aders worden normaal gebruikt voor data.

Voor 100mbit mag je buitenste wel weglaten.
Dit klopt niet.
Ethernet (10 Mbps) en Fast Ethernet (100 Mbps) gebruiken idd maar 4 aders.
Echter 1 aderpaar moet op pin 1+2 en 1 aderpaar moet op pin 3+6
(pin 4, 5, 7 & 8 worden niet gebruikt)

Gigabit Ethernet heeft wel alle 8 aders nodig. (1+2, 3+6, 4+5 en 7+8)

(voor RJ11 vs RJ12 heb je wel gelijk, als we het hebben over een P1 aansluiting. In beiden zit de data op de middelste pins 2-5. (of eigenlijk 2, 3, 5; pin 4 wordt niet gebruikt.)
RJ12 heeft daarnaast nog optioneel pins 1+6 voor 5v voeding vanuit de P1 meter, maar deze is niet nodig voor Alfen.
Bij RJ11 ontbreken deze pin 1 en 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
DrChair schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:44:
[...]

Dit klopt niet.
Ethernet (10 Mbps) en Fast Ethernet (100 Mbps) gebruiken idd maar 4 aders.
Echter 1 aderpaar moet op pin 1+2 en 1 aderpaar moet op pin 3+6
(pin 4, 5, 7 & 8 worden niet gebruikt)

Gigabit Ethernet heeft wel alle 8 aders nodig. (1+2, 3+6, 4+5 en 7+8)

(voor RJ11 vs RJ12 heb je wel gelijk, als we het hebben over een P1 aansluiting. In beiden zit de data op de middelste pins 2-5. (of eigenlijk 2, 3, 5; pin 4 wordt niet gebruikt.)
RJ12 heeft daarnaast nog optioneel pins 1+6 voor 5v voeding vanuit de P1 meter, maar deze is niet nodig voor Alfen.
Bij RJ11 ontbreken deze pin 1 en 6.
En je hebt natuurlijk gelijk, ik weet even niet waar ik was met mijn hoofd (niet bij een goede ethernet kabel in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
Helaas werkt de ethernet kabel niet.
Het lampje naast de poort brand ook niet zoals bij de andere wel het geval is…

Iemand nog ideeën?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlebiLyPK2A_0-OZ4hNOMIldnFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1RsDJoFXs1N4y1piTritm1f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Peter-036 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:37:
1P + N + een symbooltje waavan ik denk dat het een shield moet voorstellen, @outlandos ik vermoed inderdaad dat dit een 1 fase kabel is.
Centauriprime schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:18:
[...]

Dat is idd een 1 fase kabel.
1 fase + nul + aarde Max 32 ampere toegestaan.
Ik heb mijn dealer hierover gemaild, omdat er in de brochure stond dat de auto wordt geleverd met een 3 fase laadkabel. Zijn antwoord:
Jouw kabel is een echte fase 3, geen twijfel mogelijk.

Waarschijnlijk is de aansluiting van de wallbox fase1?! ( geen krachtstroom?)
Geen idee hoe hij zo zeker kan zijn. Ik had hem de foto doorgestuurd en hem gewezen op de 1P rechtsboven... maar desondanks is hij dus 100% zeker. Is er een mogelijkheid dat dit toch een 3P kabel is volgens jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door outlandos op 03-10-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

outlandos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

[...]

Ik heb mijn dealer hierover gemaild, omdat er in de brochure stond dat de auto wordt geleverd met een 3 fase laadkabel. Zijn antwoord:

[...]

Geen idee hoe hij zo zeker kan zijn. Ik had hem de foto doorgestuurd en hem gewezen op de 1P rechtsboven... maar desondanks is hij dus 100% zeker. Is er een mogelijkheid dat dit toch een 3P kabel is volgens jullie?
Ik zou even publiek laden en dan in de auto kijken met hoeveel kW hij aan het laden is. Ongeveer 11kW is 3 fase en ongeveer 7,4kW of 3,7kW is 1 fase (afhankelijk van EV en openbare laadpaal).

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 03-10-2023 15:38 . Reden: Meest EV's kunnen met 7,4kW laden op 1 fase als de laadpaal dat kan leveren ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Op een publieke 3F22kW laadpaal zal je 1F doorgaans ook meer dan 3,7 kW laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
DonJuape schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:37:
[...]

Ik zou even publiek laden en dan in de auto kijken met hoeveel kW hij aan het laden is. Ongeveer 11kW is 3 fase en ongeveer 3,7kW is 1 fase.
Dan moet ik eerst een laadpas aanschaffen. En dan maar hopen dat dat laadpunt 3 fase ondersteunt.

Een webshop gespecialiseerd in o.a. laadkabels was overigens erg stellig toen ik de foto doorstuurde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rUkkHjZkJPucCteAwzBfRzwu5c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ep8eYs0GSBVGtGq4It7GqjBm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@outlandos Zou mij heel sterk lijken als je hiermee 11kW kunt halen. 7,4 kW over 1 fase (32 ampère) lijkt me het maximale. Anders klopt het label niet.

Alles wijst erop dat dit een 1-fase kabel en daardoor trek je dus ook gewoon over 1-fase 16 ampère op je laadpaal (3,7 kW).

Kennis bij dealers van elektrisch rijden en al het bijkomende is overigens zwaar ondermaats, dus ervan opkijken doe ik ook niet.

[ Voor 20% gewijzigd door JanHenk op 03-10-2023 11:51 ]

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:25
Je zou de pins kunnen doormeten, als het één fase is, dan zijn ze niet allemaal verbonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• outlandos
JanHenk schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:50:
@outlandos Zou mij heel sterk lijken als je hiermee 11kW kunt halen. 7,4 kW over 1 fase (32 ampère) lijkt me het maximale. Anders klopt het label niet.

Alles wijst erop dat dit een 1-fase kabel en daardoor trek je dus ook gewoon over 1-fase 16 ampère op je laadpaal (3,7 kW).

Kennis bij dealers van elektrisch rijden en al het bijkomende is overigens zwaar ondermaats, dus ervan opkijken doe ik ook niet.
Ja dat blijkt maar weer eens. Nu is dit ook een Jeep dealer dus veel ervaring hebben ze niet. Maar ik heb hem nogmaals gemaild dat het gewoon echt niet klopt wat hij zegt en nu komt het volgende antwoord:
Je hebt helemaal gelijk! Zie hieronder! J

Je hebt dus inderdaad de verkeerde kabel erbij.

Er ligt uiteraard een nieuwe goeie voor je klaar.

Heel vreemd, maar excuses.
Eind goed al goed zullen we maar zeggen. Jullie bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
outlandos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:48:
[...]
Dan moet ik eerst een laadpas aanschaffen. En dan maar hopen dat dat laadpunt 3 fase ondersteunt.
Ken je niemand met een laadpas waarmee je dat zou kunnen uittesten?
Wanneer je een laadpunt hebt met een (werkend) display (bv. de Alfen) kan je op het display ook al zien wat zijn theoretische max. laadsnelheid is. Meestal haal je dat wanneer je er alleen staat te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
outlandos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Eind goed al goed zullen we maar zeggen. Jullie bedankt voor de hulp!
Voor sommige auto's kan een 1P 32A best wel een goede kabel zijn, voornamelijk bij plug-in hybrides die vaak een 1P 32A boordlader hebben. Wellicht dat de dealer daar één uit heeft gehaald o.i.d...

Volledig elektrische auto's hebben echter vaak 'gewoon' een 3P boordlader. Dan heb je in de praktijk (logischerwijs) meer aan een 3P 16A kabel (vaak 11kW-kabel genoemd). Je hebt ook 3P 32A, maar die zijn vaak dikker en minder flexibel in verband met grotere doorsnede van de aders (afhankelijk van de lengte van de kabel, hogere vermogens over langere lengte vereist een lagere weerstand dus dikkere aders). Ik heb een 3P 16A kabel bij mijn auto voor openbaar laden.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Nu online
outlandos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

[...]

[...]

Met alle respect wie heb je geproken. De verkoper. Misschien kent ie auto's, maar elektriciteit is weer wat anders.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Melvinvossen schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:10:
Helaas werkt de ethernet kabel niet.
Het lampje naast de poort brand ook niet zoals bij de andere wel het geval is…

Iemand nog ideeën?
[Afbeelding]
Die foto is een beetje onduidelijk, maar weet je zeker dat de draadjes goed zitten en goed contact maken? Aan de andere kant (bij de laadpaal) is een heel stuk draad niet meer twisted. Je kan dit het beste zo lang mogelijk twisted laten. Ik ben geen expert genoeg om te zeggen of dat er dan voor kan zorgen dat het helemaal niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
Ja driedubbel gecheckt dat ze goed zitten ahah.

Zal straks wel een utp tester halen om te kijken of het daaraan ligt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Wellicht even met een losse kleine switch proberen. Asl de switch voeding heeft, moeten de lampjes normaal wel aangaan. Kijk ook even wat de lampjes betekenen, een 1gb lampje gaat niet aan bij een 100mbit verbinding, of met een andere kleur of....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
De router is de kleinste switch die ik heb vrees ik.

De my eve app en ACE vind de laadpaal ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-10 10:48
Flexiilex schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

Dat kan zeker! Toevallig Myenergi zelf nog over gebeld. Je kan het ook zo instellen dat hij automatisch je laadpas gebruikt als je de lader gebruikt en iemand anders een pincode moet gebruiken. Mocht je familie hebben o.i.d. Dan zul je hun speciale ID (even de naam kwijt) moeten hebben van hun laadpas, dan kan je die koppelen aan openbaar lader aan je laadpaal bijvoorbeeld of je vriendin die ook zakelijk rijd oid. De reden da Zappi geen RFID heeft is omdat dit in de UK niet gebruikelijk is gaven ze aan. Heb t zelf nog niet getest, die van mij komt woensdag binnen.

Je kan hun altijd even contacten
Thanks voor de reactie! Vraag staat bij ze uit en mocht je updates hebben hoe het bij jouw werkt jou me op de hoogte aub. Ps heb je zelf zakelijk vanuit werkgever ook MTC/newmotion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-10 21:40
Dit is een mooie oplossing. Als die zo plat ligt zie ik praktisch geen struikelgevaar. Ziet er alleen niet echt solide uit en je kan er bij verkeerd gebruik toch nog over struikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
Melvinvossen schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:11:
Ja driedubbel gecheckt dat ze goed zitten ahah.

Zal straks wel een utp tester halen om te kijken of het daaraan ligt…
Waarschijnlijk kan jouw laptop ook wel terug schakelen naar 100mbit... Dan kun je die dus ook gebruiken om te testen of de kabel goed werkt met slechts 2 ader paren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
Gefixed.
Ik had 2x een utp getrokken, omdat ik niet wist dat LB en ACE via eentje kon.

Je raad het al, op de verkeerde van de 2 de connectors gezet. Simple fix gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
Melvinvossen schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:09:
Gefixed.
Ik had 2x een utp getrokken, omdat ik niet wist dat LB en ACE via eentje kon.

Je raad het al, op de verkeerde van de 2 de connectors gezet. Simple fix gelukkig
Gast, als je 2x utp hebt liggen, waarom heb je dan zo moeilijk gedaan om je kabel te splitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:37

timovd

Voorsprong door techniek

V_ger schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:51:
[...]

Ik denk dat je je amperepomp wat harder moet zetten, je laadkabel is leeggelopen ;)

Maar iets serieuzer. Denk je dat het voor de wet uitmaakt wat de vorm van je kabel is? Je mag nu ook geen kabelgoten, matjes, luchtbruggen of wat dan ook gebruiken. En het blijft een laadkabel. In welke vorm dan ook. Dus voor overijverige ambtenaren in gebieden waar het niet is toegestaan....
Matjes zijn een drama als je er met een kinderwagen o.i.d. overheen loopt. Goten zijn prima. En net als met deze platte kabel heb je natuurlijk geen garantie op een plek voor de deur.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:27
V_ger schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:14:
[...]

Gast, als je 2x utp hebt liggen, waarom heb je dan zo moeilijk gedaan om je kabel te splitsen?
Nu heeft hij een redundante kabel liggen 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Eddos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:35:
[...]

Nu heeft hij een redundante kabel liggen 😋
Oh duh, voor half-tarief-laden natuurlijk. Of als je 2x je laadpas swiped voor dubbele snelheid. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Een jaar geleden een nieuwe meterkast aan laten leggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGPU3rwmtRQIkrsiCLM2sG86aFI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v12OEYhePPfNzkfTv3zrq7jP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAnmxRBYxyCoURS7OBzR6s08ncE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UCwUw8bIOgqb72z1vi6ltHgG.png?f=fotoalbum_tile

Ben nu aan het kijken wat ik nodig heb om mijn nieuwe laadpaal aan te kunnen sluiten.
Wordt zo te zien een Ratio Solar a 22kW - wagen kan 11kW aan maar ben zo voorbereid op de toekomst.

Ik zie diverse sites die aangeven dat je nog een "installatie pakket" nodig hebt, bijv:
1x 3-fase aardlekautomaat
1x verdeelkastje voor het plaatsen van de aardlekautomaat
1x Setje Aansluitkabels voor het aansluiten van de aardlekautomaat op de meterkast

Is dit nu bij mij nog nodig? Gezien ik al een aardlek heb.
Ik ga dit niet zelf aansluiten, maar weet graag wat ik in huis moet halen en of ik plek moet gaan vrijmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:09
Daikirai schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:09:
Ben nu aan het kijken wat ik nodig heb om mijn nieuwe laadpaal aan te kunnen sluiten.
Even twee pagina's terugbladeren, bericht van @digilb lezen, mijn antwoorden staan een pagina erna. Volgens mij zijn dan al je vragen beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:56
Daikirai schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:09:
Een jaar geleden een nieuwe meterkast aan laten leggen:
[Afbeelding][Afbeelding]

Wordt zo te zien een Ratio Solar a 22kW - wagen kan 11kW aan maar ben zo voorbereid op de toekomst.

Ik zie diverse sites die aangeven dat je nog een "installatie pakket" nodig hebt, bijv:
1x 3-fase aardlekautomaat
1x verdeelkastje voor het plaatsen van de aardlekautomaat
1x Setje Aansluitkabels voor het aansluiten van de aardlekautomaat op de meterkast

Is dit nu bij mij nog nodig? Gezien ik al een aardlek heb.
Ik ga dit niet zelf aansluiten, maar weet graag wat ik in huis moet halen en of ik plek moet gaan vrijmaken :)
Jammer dat je toen niet verder vooruitgekeken hebt. Deze nieuwe kast is al helemaal vol! En dat terwijl de hoeveelheid elektrische apparatuur (denk aan warmtepomp, elektrische auto, zonnepanelen en meet- en schakelapparatuur voor die systemen) alleen maar toeneemt.
Gelukkig is er rechts van de huidige kast nog wat ruimte en zijn deze Hager Vision kasten nog verkrijgbaar. Ik zou er precies zo'n kast naast laten zetten en die gebruiken voor je huidige en toekomstige uitbreidingen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tja hoe groot moet je automatenkast dan eigenlijk zijn en hoe ver kijk je vooruit?

En zoals je zelf schrijft, je kan toch altijd een kast bijplaatsen? (Alhoewel ik denk dat dit in Nederland moeilijker is dan in België daar, verbeter me indien ik het verkeerd begrepen heb, in Nederland een elektriciteitskast wel degelijk een "kast" is en in België de automatenkast vrij op de muur kan geplaatst worden).

Inmiddels hangen hier al vijf automatenkasten (monofase) op drie verschillende locaties in en rond de monofase woning. :)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 04-10-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
Andrehj schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:58:
[...]
Jammer dat je toen niet verder vooruitgekeken hebt. Deze nieuwe kast is al helemaal vol! En dat terwijl de hoeveelheid elektrische apparatuur (denk aan warmtepomp, elektrische auto, zonnepanelen en meet- en schakelapparatuur voor die systemen) alleen maar toeneemt.
Gelukkig is er rechts van de huidige kast nog wat ruimte en zijn deze Hager Vision kasten nog verkrijgbaar. Ik zou er precies zo'n kast naast laten zetten en die gebruiken voor je huidige en toekomstige uitbreidingen.
Had ik even moeten vermelden, de bedoeling is dat we hier groepen voor vrijmaken.
Nu is het onnodig ruim verdeeld. De kledingkamer zit bijv op 1 groep, net als badkamer (enkel lampje) etc..

12 groepen (plus kookgroep) lijkt me zat voor een gemiddeld huishouden? We komen van 3..
De kast is destijds aangelegd met EV/Solar in achthouding, dit was daarbij het aanbod vanuit elektricien.

Plan is minstens 2 groepen vrijmaken, 1 voor de autolader en 1 voor zonnepanelen die er later nog zullen komen.

@TCMR Eerlijk gezegd blijft het antwoord onduidelijk voor me, klinkt mij als een andere situatie (maar ik ben duidelijk een leek)

De vraag is dus, zijn groepen vrijmaken voldoende? Denk als ik de reactie van @Andrehj zie, nee?
Uitbreiden is geen punt, maar dan weet ik wel vast dat er wat meer bij komt kijken dan gedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:56
Daikirai schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:30:
Had ik even moeten vermelden, de bedoeling is dat we hier groepen voor vrijmaken.
Nu is het onnodig ruim verdeeld. De kledingkamer zit bijv op 1 groep, net als badkamer (enkel lampje) etc..

12 groepen (plus kookgroep) lijkt me zat voor een gemiddeld huishouden? We komen van 3..
De kast is destijds aangelegd met EV/Solar in achthouding, dit was daarbij het aanbod vanuit elektricien.

Plan is minstens 2 groepen vrijmaken, 1 voor de autolader en 1 voor zonnepanelen die er later nog zullen komen.

@TCMR Eerlijk gezegd blijft het antwoord onduidelijk voor me, klinkt mij als een andere situatie (maar ik ben duidelijk een leek)

De vraag is dus, zijn groepen vrijmaken voldoende? Denk als ik de reactie van @Andrehj zie, nee?
Uitbreiden is geen punt, maar dan weet ik wel vast dat er wat meer bij komt kijken dan gedacht.
De meeste autoladers zijn 11 kW laders (zeker op een 3x25A hoofdaansluiting). De benodigde alamat daarvoor is al vier modules breed. Dat gaat dus al nooit door ergens een 1 fase-groepje vrij te maken.
Dan wil je die autolader waarschijnlijk qua verbruik ook wel monitoren. Die meter is al weer vier modules breed.
En ooit komt er misschien wel een accusysteem. Ook weer een 4 modules brede alamat + monitoring. Bovendien is een beetje PV-systeem tegenwoordig ook drie-fasen, zeker als je toch al een drie-fasen hoofdaansluiting hebt. Zoals je ziet gaat het gemakkelijk erg hard.
Dat een elektricien zo'n kast aanbiedt en daarbij zegt dat hier EV en solar bij-in kan vind ik echt onbegrijpelijk.

Edit: Ik was elektrisch koken nog vergeten. Ook daarvoor zou je anno 2023 (ruimte voor) een alamat willen reserveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 04-10-2023 14:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
@Andrehj

Heldere taal, wordt zeer gewaardeerd!
Ik ga eens contact opnemen om verhaal te halen.

[ Voor 80% gewijzigd door Daikirai op 04-10-2023 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:56
Hallo Tweakers,
Wij overwegen om een laadpaal te laten installeren. We hebben een kleine zonnepaneleninstallatie (3000Wp, Oost), we willen graag toekomstgericht investeren. We denken aan een Zappi v2.1 3fase socketversie, die we voorlopig op 1 fase willen aansluiten. Wanneer ik dit forum goed lees, lijkt het verstandig om gelijk een toekomstgerichte bekabeling te nemen (3 fase, 22Kwh laden: 5-aderig 6mm2 plus 2xUTP?). Is het nu zo, dat wij in onze tijdelijke situatie 1 van de 3 vaste CT-klemmen kunnen gebruiken om de zonnepanelenopbrengst te monitoren en 1 vaste CT-klem voor 1 fase loadbalancing (geen HARVI dus). Rijden jaarlijks 20k km en beiden met pensioen, dus in een nachtje laden op netstroom zal in de meeste gevallen voldoende zijn, en het geringe PV-overschot kunnen we dan ook volledig benutten (met name na de afschaffing van de salderingsregeling). Wij hebben een netwerkaansluiting van 1x35A, zou de laadpaal in ons geval op 32A kunnen werken of is 25A verstandiger? Is het bijplaatsen van een extra meterkastgroep voldoende (beveiligingen al ingebouwd in de Zappi)?
Klopt onze leken redenering een beetje?

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:56
Onze meterkast: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmgPrE_aF4ah3MfuEVgDUk61Zzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2w8bYtWZy0ew7c0ENMEe4Qfq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrrT32dyRNGzjiFWfm3rCTbAlPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uugwsYKPjITOK6ahgan4jjij.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMN93jL42q6LT8I7DcSDMtc3ZbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VLEIVp8qJ2uIiJAT3YJQfne.jpg?f=fotoalbum_large

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
@V_ger

Omdat 1 van de 2 kabels net te kort was hahahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-10 09:14
Welke laadpaal is volgens jullie ervaringen het meest geschikt om met enkel zonnestroom te laden? (1 die dit dus goed monitort en niet meer laadt dan de panelen leveren) Ik rij zelf niet zoveel, dus ik hoef niet te snelladen. (ongeveer 10.000 km per jaar).

Dat het laden een dag duurt is dus geen ramp zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:08
Binnenkort wordt een nieuwe elektrische auto geleverd. Ik wil graag kunnen thuis laden. Heb hiervoor vijf offertes openstaan. De prijzen schommelen tussen de €1100 en €3000 in.

Natuurlijk ben ik het meest geïnteresseerd in de optie van €1100. Deze partij is bij mij thuis langsgekomen. De rest heeft op basis van foto's offertes uitgebracht.

Offerte
spoiler:
RE
Hierbij hebben wij het genoegen u een offerte toe te komen voor de onderstaand omschreven werkzaamheden.

Onderstaand genoemde prijzen zijn inclusief 21% btw.

Werkomschrijving:

Het leveren en plaatsen van een walbox naast de voordeur
Het leveren en aanleggen van een elektrakabel vanaf de meterkast onder de vloer langs naar de Walbox
Het leveren en installeren van een extra groep in de bestaande meterkast
Het testen en doormeten van de nieuwe installatie en huidige meterkast.

Manuren: €400,- incl. btw

Walbox 11kw EV 3 fase €425,- incl. btw

Kabel en eindgroep €250,- incl. btw

Klein materiaal €35,- incl. btw

Totaal complete offerte €1110,- incl. btw en montage

Uitgesloten:

Asbest verwijdering
Hak, boor en breekwerkzaamheden in beton eveneens gevolgschade hierdoor

Betalingscondities:

100% bij oplevering werkzaamheden

De laadpaal in de offerte wil ik niet, hier kan ik niks over vinden op het internet. Deze kan ik aanpassen voor de EVbox Elvi voor een meerprijs van €80.

Ik ben echter een complete leek op het gebied van elektriciteit. Heb gevraagd of mijn meterkast aangepast kon worden naar 3 fase. En dit was het geval, maar hier zie ik niets van terug in de offerte?

Foto van meterkast
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zz_dANRe8rhNxi2KmzKWngQeO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSArUtL04E5RTIOJjKqIYtsS.jpg?f=fotoalbum_large

Is mijn meterkast geschikt voor 3 fase ( en is er nog genoeg ruimte qua groepen voor elektrisch opladen) of moet ik een nieuwe laten plaatsen?

Weet dat ik voor 3 fase ook verzwaring moet aanvragen bij de netbeheerder.

Ik begin namelijk te twijfelen aan de offerte, omdat deze zoveel afwijkt van de rest...

[ Voor 6% gewijzigd door Ruben0s op 04-10-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
  • Laatst online: 29-01 17:02
via ons werk krijgen we een laadpass (fleetpass), laadpaal thuis is voor eigen kosten.

Probleem is dat als je met die fleetpass wil laden de paal publiek moet gezet worden en ik wil natuurlijk niet dat er zomaar mensen op de oprit komen parkeren om te laden.

Van iemand gehoord dat je een publieke laadpaal zou kunnen blokkeren voor alle kaarten behalve je eigen kaart maar bij installateurs geluisterd en dat blijkt niet te kunnen.

Nog mensen die dat probleem hebben? Hoe los je dat op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

anticlock schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:15:
via ons werk krijgen we een laadpass (fleetpass), laadpaal thuis is voor eigen kosten.

Probleem is dat als je met die fleetpass wil laden de paal publiek moet gezet worden en ik wil natuurlijk niet dat er zomaar mensen op de oprit komen parkeren om te laden.

Van iemand gehoord dat je een publieke laadpaal zou kunnen blokkeren voor alle kaarten behalve je eigen kaart maar bij installateurs geluisterd en dat blijkt niet te kunnen.

Is het wel een probleem? Ik kan me niet voorstellen dat er iemand op mijn oprit gaat laden.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired

Woon je midden in een stad ofzo dan? Ik rij nu 5 jaar elektrisch met een paal op mijn oprit die als publiek staat. Nooit iemand gezien. Ik zou zelf ook niet zomaar op een oprit gaan staan van iemand overigens. Is dit bij een paal met e-flux bv niet af te schermen? Of een Zappi? Bij die laatste sowieso wel lijkt me omdat je daar ook geen RFID hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:59:
[...]

Woon je midden in een stad ofzo dan? Ik rij nu 5 jaar elektrisch met een paal op mijn oprit die als publiek staat. Nooit iemand gezien. Ik zou zelf ook niet zomaar op een oprit gaan staan van iemand overigens. Is dit bij een paal met e-flux bv niet af te schermen? Of een Zappi? Bij die laatste sowieso wel lijkt me omdat je daar ook geen RFID hebt.
Zappi kun je met een code afschermen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ruben0s schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:19:
Binnenkort wordt een nieuwe elektrische auto geleverd. Ik wil graag kunnen thuis laden. Heb hiervoor vijf offertes openstaan. De prijzen schommelen tussen de €1100 en €3000 in.

Natuurlijk ben ik het meest geïnteresseerd in de optie van €1100. Deze partij is bij mij thuis langsgekomen. De rest heeft op basis van foto's offertes uitgebracht.

Offerte
spoiler:
RE
Hierbij hebben wij het genoegen u een offerte toe te komen voor de onderstaand omschreven werkzaamheden.

Onderstaand genoemde prijzen zijn inclusief 21% btw.

Werkomschrijving:

Het leveren en plaatsen van een walbox naast de voordeur
Het leveren en aanleggen van een elektrakabel vanaf de meterkast onder de vloer langs naar de Walbox
Het leveren en installeren van een extra groep in de bestaande meterkast
Het testen en doormeten van de nieuwe installatie en huidige meterkast.

Manuren: €400,- incl. btw

Walbox 11kw EV 3 fase €425,- incl. btw

Kabel en eindgroep €250,- incl. btw

Klein materiaal €35,- incl. btw

Totaal complete offerte €1110,- incl. btw en montage

Uitgesloten:

Asbest verwijdering
Hak, boor en breekwerkzaamheden in beton eveneens gevolgschade hierdoor

Betalingscondities:

100% bij oplevering werkzaamheden

De laadpaal in de offerte wil ik niet, hier kan ik niks over vinden op het internet. Deze kan ik aanpassen voor de EVbox Elvi voor een meerprijs van €80.

Ik ben echter een complete leek op het gebied van elektriciteit. Heb gevraagd of mijn meterkast aangepast kon worden naar 3 fase. En dit was het geval, maar hier zie ik niets van terug in de offerte?

Foto van meterkast
spoiler:

Is mijn meterkast geschikt voor 3 fase ( en is er nog genoeg ruimte qua groepen voor elektrisch opladen) of moet ik een nieuwe laten plaatsen?

Weet dat ik voor 3 fase ook verzwaring moet aanvragen bij de netbeheerder.

Ik begin namelijk te twijfelen aan de offerte, omdat deze zoveel afwijkt van de rest...
Ik heb sinds kort een evBox Livo (sommige functionaliteiten (laadprofielen en laden (puur) met zonnee- energie) komen er (als het goed is) later in. 11kW paal op 3 fasen trouwens.

Je moet trouwens je meterkast (laten) uitbreiden voor 3 fasen voordat je netbeheerder de 3 fase aansluiting realiseerd. Nadat de kast voor 3 fase klaargemaakt is zou ik de paal pas laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:26

Zelfde situatie hier.
Mijn beheerder (50five of Numobi) heeft een mogelijkheid om de paal "Semi-publiek" te zetten.
Je kan dan laden met een boel LMS kaartjes, maar de paal wordt niet weergegeven op de diverse kaarten.

Dus ik kan mijn kinderen, buren of vrienden laten laden met hun eigen kaart op mijn oprit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:05
Ruben0s schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:19:

De geoffreerde laadpaal is de goedkoopste en domste laadpaal die er is. Stekker in de auto en hij gaat laden.
Zoiets kun je tevreden mee zijn. (ik ook)
Je hebt wel een 3 fase meterkast nodig. Er moet eerst een andere hoofdschakelaar in die geschikt is voor drie fasen. Dat zou de firma die de laadpaal plaats ook kunnen doen. De meterkast is verder geschikt. Ruimte genoeg (of te krijgen) en ook modern genoeg.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:26
DonJuape schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:27:
[...]

Is het wel een probleem? Ik kan me niet voorstellen dat er iemand op mijn oprit gaat laden.
Nee, maar als het op een kaart staat, dan kan je wel iemand aan de deur krijgen die stroom zoekt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:16
Ik was in de markt voor een Easee laadbox, tot deze werd afgekeurd in Zweden en er vervolgens een verkoopverbod kwam in een aantal landen incl. Nederland.
Inmiddels is een Lite versie op de markt.
Een aantal vragen aan de experts hoer:
1. Als je deze box installeert en gebruikt via de cloud/app wat gebeurt er dan mocht Easee toch uiteindelijk “belly up” gaan. Blijft de box dan bruikbaar?
2. Slim laden met dynamisch contract: Tibber geeft aan dat de Lite door hen nog niet is vrijgegeven.
Iemand ervaring/advies?
3. Ik lees dat aan de base plate een externe RCD moet worden aangesloten. Als leek: is een aardlek type B in de meterkast aansluiting niet voldoende.

Iemand die een vergelijking kan trekken met de Zaptec?
Dank voor jullie advies.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Heb alleen antwoord op #3:

3) Aardlek Type B is altijd goed en dus voldoende, Type A mag enkel wanneer de laadpaal ook over DC beveiliging beschikt.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:16
@daemonix
Dat snap ik en had ik ook al gelezen, en is precies waarom ik vroeg of de laadbox nog werkt en hoe/welke functies als Easee mocht failliet gaan.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
Waar krijg je tegenwoordig >2.5mm buitenkabels?
Bouwmaat, Hornbach en de andere DYI zaken lijken dit niet aan te bieden.
Gaat om ca 10 meter, 6mm, 5 aderig. Is dit alleen online te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Daikirai schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:44:
Waar krijg je tegenwoordig >2.5mm buitenkabels?
Bouwmaat, Hornbach en de andere DYI zaken lijken dit niet aan te bieden.
Gaat om ca 10 meter, 6mm, 5 aderig. Is dit alleen online te bestellen?
Dat is al speciaal. En niet voor de gewone dhz-er.
Gewoon online bestellen, net als extra automaten, losse groepenkast, etc. Heb zelf de meeste spullen bij Elektramat of Sandervunderink vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:20
Ja, heb inderdaad ook online besteld voor mijn laadpaal - 5x 6mm2 bij Elektramat.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53
Iemand ervaring met delaadpaalmonteur.nl? Kan er zo niets vinden hier op GoT. Google Reviews zijn wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-10 16:45
janne_nl schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Ik heb sinds kort een evBox Livo (sommige functionaliteiten (laadprofielen en laden (puur) met zonnee- energie) komen er (als het goed is) later in. 11kW paal op 3 fasen trouwens.

Je moet trouwens je meterkast (laten) uitbreiden voor 3 fasen voordat je netbeheerder de 3 fase aansluiting realiseerd. Nadat de kast voor 3 fase klaargemaakt is zou ik de paal pas laten installeren.
Ik zou in elk geval een laadpaal zoeken met loadbalancing. We gaan steeds meer elektrisch leven, dus de belasting zal toenemen in huis. Dan hoef je verder niet nadenken over andere apparaten in huis, want de laadpaal schroeft terug om overbelasting te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ow ja, dat zit standaard al bij de Livo (dacht ik, anders heb ik daar extra voor betaald), zonder slimme meter.
Geen slimme meter thuis, die past (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-10 11:51
Schwarz schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:25:
[...]

Hmm, mooi is dat. Hier afgelopen week ook een Alfen Single laadpaal laten plaatsen. En inderdaad nog geen login. Was van plan er achteraan te gaan met verwachting zelf alles met laadpaal te kunnen doen.
Als alles inderdaad vergrendeld is, mag dat eigenlijk zomaar?
Update. Na wat contact met backofficeprovider login gegevens ontvangen. Nu toegang om wat met solarcharging te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
Inspired schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:59:
[...]

De laadpaal moet met een laadkaart werken, ik moet met een fleetpass kunnen laden.
Zappi lijkt mij niet te werken met laadpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
daemonix schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

Zappi kun je met een code afschermen.
de laadpaal moet met laadkaart kunnen werken, ik moet de fleetpass kunnen gebruiken.
Zappi lijkt me niet geschikt voor laadkaarten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
Tommie12 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:49:
[...]

Zelfde situatie hier.
Mijn beheerder (50five of Numobi) heeft een mogelijkheid om de paal "Semi-publiek" te zetten.
Je kan dan laden met een boel LMS kaartjes, maar de paal wordt niet weergegeven op de diverse kaarten.

Dus ik kan mijn kinderen, buren of vrienden laten laden met hun eigen kaart op mijn oprit.
welke laadpaal is dat aub?
als je zelf een paal plaatst kan je kiezen welke beheerder neem ik aan? Prijs instellen doe je dan zelf enzo.

Ik moet wel kijken voor Belgie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
anticlock schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

De laadpaal moet met een laadkaart werken, ik moet met een fleetpass kunnen laden.
Zappi lijkt mij niet te werken met laadpassen.
Zappi kan sinds kort gewoon met backend werken. Bijvoorbeeld met eflux. Hij heeft geen RFID maar je laadpas kun je gewoon registreren en dan sessie daarop boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
anticlock schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:54:
[...]

welke laadpaal is dat aub?
als je zelf een paal plaatst kan je kiezen welke beheerder neem ik aan? Prijs instellen doe je dan zelf enzo.

Ik moet wel kijken voor Belgie
Ik werk al jaar en dag met twee Alfen SPL laadunits en dit op twee verschillende locaties in Vlaanderen/Belgë.
En daar kan je zelf pasjes aan koppelen (of niet en plug and charge werken) en een backoffice toevoegen (uit het keuzemenu).
De paal op het thuisadres staat niet openbaar vermeld maar ik kan uiteraard iedereen die dat wil onder mijn carport laten laden.

Thuis staat de laadunit overigens gewoon plug and charge ingesteld en op vier jaar tijd nog niemand op de oprit zien laden die daar niet moest zijn.
Bij langdurige afwezigheid wordt de laadunit gewoon, op afstand en softwarematig, buiten dienst gesteld.

Op de tweede locatie (ondergrondse parkeerplaats) is gewoon de laadpas aan de backoffice gekoppeld. Deze staat wel semi publiek maar op geen enkele kaart.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2023 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 15:45
EVfan schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:01:
[...]

@daemonix
Dat snap ik en had ik ook al gelezen, en is precies waarom ik vroeg of de laadbox nog werkt en hoe/welke functies als Easee mocht failliet gaan.
Volgens Easee zelf, hebben hun nieuwe laders Bluetooth-functionaliteit zodat ze niet afhankelijk hoeven zijn van Cloud Services.
Dus ik ga ervan uit dat in elk geval de basis (gewoon opladen) nog zal blijven werken.
Geen garanties natuurlijk.

Ik hoop echter dat ze gewoon overeind blijven en weer gaan groeien, want ik vind het best een fijne laadpaal en het was volgens mij best een vooruitstrevend bedrijf.
De solar charging feature kan nog wel wat updates gebruiken, dus fingers crossed dat ze overeind blijven en deze feature verbeteren...

Edit: ik meen trouwens dat als je bij hun oude laadpalen een RFID hebt gekoppeld, dat je daarmee gewoon het laden kan starten, ook zonder internetverbinding.

[ Voor 11% gewijzigd door dextertje op 06-10-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
IvoB2 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:20:
[...]

Ik werk al jaar en dag met twee Alfen SPL laadunits en dit op twee verschillende locaties in Vlaanderen/Belgë.
En daar kan je zelf pasjes aan koppelen (of niet en plug and charge werken) en een backoffice toevoegen (uit het keuzemenu).
De paal op het thuisadres staat niet openbaar vermeld maar ik kan uiteraard iedereen die dat wil onder mijn carport laten laden.

Thuis staat de laadunit overigens gewoon plug and charge ingesteld en op vier jaar tijd nog niemand op de oprit zien laden die daar niet moest zijn.
Bij langdurige afwezigheid wordt de laadunit gewoon, op afstand en softwarematig, buiten dienst gesteld.

Op de tweede locatie (ondergrondse parkeerplaats) is gewoon de laadpas aan de backoffice gekoppeld. Deze staat wel semi publiek maar op geen enkele kaart.
Als ik het goed begrijp is plug and charge zonder laadkaart.
Dus in mijn geval moet dan op backoffice en semi-publiek staan, als ik met laadkaart wil werken neem ik aan. Wat wil dat juist zeggen "op backoffice", wat houdt dat juist in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
Inspired schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:14:
[...]

Zappi kan sinds kort gewoon met backend werken. Bijvoorbeeld met eflux. Hij heeft geen RFID maar je laadpas kun je gewoon registreren en dan sessie daarop boeken.
Ben niet goed mee hoe ik daarmee met mijn fleetpass kan laden.
Dus in mijn geval moet ik dan een e-flux abonnement hebben ofzo en dan mijn kaart daar registreren en dan staat die paal niet publiek? is die kaart dan gekoppeld aan mijn wagen? niemand anders kan dan laden op mijn oprit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
anticlock schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Ben niet goed mee hoe ik daarmee met mijn fleetpass kan laden.
Dus in mijn geval moet ik dan een e-flux abonnement hebben ofzo en dan mijn kaart daar registreren en dan staat die paal niet publiek? is die kaart dan gekoppeld aan mijn wagen? niemand anders kan dan laden op mijn oprit?
Je moet dan gewoon het nummer van je laadpas registeren. Dan kun je met een code op de Zappi laden. Zonder een code kun je dan niet laden. De backend regelt dan dat de laadsessie op de rekening van de laadpas komt, Voor dit soort verrekening is altijdj een betaald backend nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
Inspired schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:12:
[...]

Je moet dan gewoon het nummer van je laadpas registeren. Dan kun je met een code op de Zappi laden. Zonder een code kun je dan niet laden. De backend regelt dan dat de laadsessie op de rekening van de laadpas komt, Voor dit soort verrekening is altijdj een betaald backend nodig.
wat kost zo'n backend ? dat is dan bvb e-flux?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
anticlock schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:06:
[...]
Als ik het goed begrijp is plug and charge zonder laadkaart.
Correct, gewoon inpluggen en het laden begint. Rekening gaat via kWh teller en backoffice (LMS) naar werkgever die de thuis geladen kWh vergoed (deze kWh betaal je zelf wel aan je energieleverancier).

De tweede staat ingesteld op de aan de paal zelf toegevoegde laadpas (van de werkgever). Bij activeren paal met deze laadpas (Totalenergies of pas eigen aan werkgever) gaat rekening eveneens naar werkgever die de laadpassen op zijn naam heeft staan. kWh worden dan niet aangerkend aan de energieleverancier gekoppeld aan locatie. De tweede laadpaal fungeert dan net zoals iedere publieke laadpaal (rekening techtstreeks naar uitgever laadpas).

Overigens geen idee wat de backoffice kost. Wordt betaald door de werkgever die de salarisauto en laadpaal verstrekt (deze op de thuislocatie dus). Verstrekt eveneens de laadpassen (in eerste instantie eentje van Totalenergies maar gezien deze niet op alle publieke laadpalen werkt een blanco back up laadpas van de werkgever waar de TE niet aangenomen wordt).

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2023 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
anticlock schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

E-flux abbo is EUR 5,30 / maand incl. BTW

Je krijgt de rekening voor de afgenomen stroom aan het einde van de maand. Ze betalen vervolgens een maand later. Hou daar dus rekening mee dat je wel 1 maand zelf vooruit moet financieren.

[ Voor 31% gewijzigd door V_ger op 06-10-2023 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
anticlock schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Je kunt ook zelf wat moeite doen natuurlijk. :)

https://e-flux.io/nl/tarieven/

Pagina: 1 ... 83 ... 193 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen