Als je selectief wilt blijven: ja, 16A is dan de max. Het wordt over het algemeen niet aangeraden om een 16A automaat voor langere tijd te belasten op zijn max vermogen (80% regel). Ik heb daarom 3x20A op 3x25A hoofdaansluiting. Ben daardoor ook niet meer selectief, maar het is niet anders.
Ik ben geen fan van extra veel stroom via toevoeging van zonnestroom naar één verbruiker te dirigeren, zoals sommige stuntmannen hier, tenzij je heeeeeel goed weet dat
alle bekabeling die dan belast wordt daarop berekend is.
• Is dit onderdeel een aardlekschakelaar, een installatieautomaat of een aardlekautomaat?
Meestal gebruik je hier een aardlekautomaat voor. Je hebt ruimte genoeg in je groepenkast, zo te zien, maar in veel gevallen is dat niet zo, en neemt een aardlekautomaat minder ruimte in dan een aardlekschakelaar + automaat.
• Moet dit onderdeel 1-fase zijn (de mobiele lader wordt 1-fase) of 3-fase (onze netaansluiting is 3-fase)?
1-fase, want je neemt maar op 1 fase af.
• Onze groepenkast is van Schneider, ik zie dat
A9Z51216 een forse 250 euro kost. Wat doet dit precies? De 25A variant is een tientje goedkoper. Is dat dan ook een goede optie?
Dat is een "Type B" aardlekautomaat (niet te verwarren met "B-karakteristiek). Die heb je dus niet nodig, want:
In beide gevallen is het een (max) 16A lader met Type B aardlek bescherming.
En dat gaat je heel veel geld schelen.
De kabel gaat vanuit de meterkast via de kruipruimte en een doorboring van de fundering naar onze voortuin. Dit is alles bij elkaar een meter of 6-8.
- Heb ik hiervoor een YMvK kabel nodig?
- Met hoeveel aders en hoeveel mm2 ?
- Het vervangen van bekabeling kan een flinke klus zijn, dus loont het om een kabel te gebruiken die geschikt is voor 3 fase 22 kW ? En ook met het oog op de toekomst: hoe zinvol is het om ook alvast een UTP mee te trekken? Die dus aan beide kanten niet aangesloten wordt.
6-8 meter is niet zo lang, dus met verliezen hoef je geen rekening te houden. Je kunt met 4mm2 toe. Als je zeker weet dat je op 1-fase blijft, 3-aders. Als je mogelijk in de toekomst een 3-fase-lader wilt gaan gebruiken, leg dan 5x4mm2 in een mantelbuis. Of 4x4mm YMvK-AS (
aardlitze die als aarde wordt gebruikt).
Leg twee UTP-kabels. Het kost niets, en als er ooit een laadpaal komt, heb je dan de mogelijkheid om één kabel te gebruiken voor netwerk-aansluiting, en eentje voor meetklemmen/loadbalancing.
Buiten-stopcontact
Zoals reeds gezegd: een Schuko-stekker is niet ideaal in zo'n situatie. Langdurige belasting op de max.
...en betekent het "Type B aardlek" ook dat de aanpassing van onze meterkast eenvoudiger kan worden? Dus alleen een extra groep van 16A of 25A ?
Ja. En vooral: veel goedkoper.
Maar zoals @
de Peer suggereert: als je zoveel moeite gaat doen, zou ik gewoon een deftige laadpaal ophangen. Vriend van me heeft ook een 1-fase auto, maar wel een 3-fase Zappi gemonteerd. Dan heb je 'm maar vast hangen, want wie weet wat de toekomst brengt? En als er dan iemand met een EV met 3-fase OBC op bezoek komt, kun je die mooi even laten laden. Ik zou sowieso de bekabeling voor 3-fasen voorbereiden.