PV is hier 5.6 kWp op een 5.0 kVA omvormer gekoppeld aan een 15,4 kWh batterij op een 5.0 kVA omvormer en een 1F/40A thuisinstallatie en een Alfen SPL 3F laadpaal ingesteld op een 1F32A.
En een digitale meter zonder salderen (zelf aangevraagd gezien dit in mijn situatie voordeliger is dan blijven salderen met een analoge meter want in het laatste geval betaal je altijd prosumententarief dat niet te recupereren is).
Belangrijk daarbij is welk verbruik daar jaarlijks tegenover staat.
De jaaropwek is gemiddeld een 5.200 kWh, de directe zelfconsumptie gemeten over de laatste 365 dagen 23% maar de zelfvoorziening over de laatste 365 dagen 89%. Uit het net moet dan nog een 230 kWh afgenomen worden (via een burgercoöperatie waardoor de afnameprijs en TLV een gunstige verhouding hebben voor de eindgebruiker).
Ik moet er wel bijvertellen dat MIJN doel is dat er zoveel mogelijk van de PV productie direct in de EV kan zodat deze niet naar het net gaat (de laadvergoeding richting EV is immers een factor 3 tot 6 keer hoger dan deze richting net). Verliezen op de laadpaal vallen daar ook onder. Verliezen richting woning niet.
Dacht gelezen te hebben dat je in contact was met een Alfen medewerker voor dat issue met thuisbatterij.
Wat zeggen ze ? Kans op oplossing in volgende firmware(s) of gaat dit technisch sowieso niet lukken ?
Dat contact via een Alfen medewerker verliep via dit forum (het is een forumlid en kan je ergens terugvinden in de bijdragen op het Alfen topic van dit forum).
Zoniet had ik ook niet geweten waarom de solar charging hier zo vreemd verliep.
Wanneer ik het goed onthouden heb werd dan aangeraden het op te lossen via HA en/of bijkomende sturingen. Maar zo belangrijk is SC voor mij nu ook weer niet. Dan werk ik gewoon terug zoals vanouds zonder SC en op instellen max. A laadpaal volgens verwachtingen PV.
Van de medewerkers van Alfen/backoffice die aan huis komen om "problemen op te lossen" moet je het niet hebben. Op een uitzondering na weten deze ook meestal niet wat er allemaal omgaat rond een Alfen laadpaal. En er zijn hier de laatste vier jaar al alt interventies geweest voor de Alfen laadpaal. Die nog steeds niet allemaal opgelost zijn, bv. de slechte communicatie tussen de laadpaal en de backoffice, dat was eerst via 4G en zou dan eerst "opgelost" worden via een firmware update en vervolgens via een bijkomende UTP verbinding maar probleem blijft gewoon bestaan. Volgens mij weten ze het dus zelf niet meer.
De MyEve app heb ik hier (Android) trouwens ook nooit werkend gekregen. Het werkt wel, je kan inloggen en de instellingen bekijken maar wijzigingen resulteren er altijd in een foutmelding en worden zelden tot niet uitgevoerd. ACE werkt dan weer probleemloos en wijzigingen die je daar uitvoert zie je ook onmiddellijk in de MyEve app. Er is dus verbinding tussen het thuisnetwerk, de MyEve app en de laadpaal maar er mee werken is om een onbekende reden nog niet gelukt.
Moest ik een gebruiker zijn zonder nood aan backoffica en geen TLV hebben voor thuisladen (en de Alfenlaadpaal, de Alfen interventies en de backoffice niet betaald worden door de werkgever) had ik gewoon gekozen voor een Zappi.
[
Voor 17% gewijzigd door
IvoB2 op 25-09-2023 14:05
]