Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
België gok ikInspired schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:19:
@Flippy2830 heb je de verzwaring naar 3x40 echt nodig dan? Is iets van 1000 per jaar meer toch?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
@Inspired , dat vraag ik me nu ook af. Met het huishoudelijk verbruik dat ik "maar" heb, had ik het met wat minder ook kunnen doen, zeker met die loadbalancing module. Maar ik doe vaak 500 km of meer per dag en wilde zeker zijn om ook in de winter met een zo vol mogeliljke batterij te kunnen vertrekken (99kW).
Bovendien komt er mogelijk een tweede EV bij op een bepaald moment, dan wil ik zeker tot 22kW ter beschikking hebben voor beide auto's.
Inderdaad. Zelf geen enkele toegang.IvoB2 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:38:
[...]
Dat hangt dan niet af van de backoffice functie maar op de wijze dat Eneco het voor je "vergrendeld" heeft.
Hier ook backoffice functie maar zonder probleem toegang tot alle functionalteiten.
Hmm, mooi is dat. Hier afgelopen week ook een Alfen Single laadpaal laten plaatsen. En inderdaad nog geen login. Was van plan er achteraan te gaan met verwachting zelf alles met laadpaal te kunnen doen.Flippy2830 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:59:
[...]
Inderdaad. Zelf geen enkele toegang.
Als alles inderdaad vergrendeld is, mag dat eigenlijk zomaar?
Ik neig erna om een Tesla wall connector gen 3 op te laten hangen. Echter hebben we 3x25A (40A hoofdaansluiting) en een inductieplaat die ook drie-fase werkt. Er is dus kans op overbelasting als je alles tegelijk aanzet.
Wat me niet helemaal duidelijk is, is of je de wall connector nu kan beperken het maximale vermogen wat hij trekt. Ik dacht het wel gelezen te hebben, maar kan het niet echt duidelijk terugvinden.
Ik vind het niet erg om langzamer te laden, als ik dan geen rekening hoef te houden met het tegelijk koken en laden bijvoorbeeld.
Kan iemand die een wall connector heeft hier wat over zeggen?
De TWC kun je beperken en je Tesla kun je ook beperken (zelfs per stappen van 1 A) en niet zoals veel auto's maar 6, 10, 13 en 16 Ayeehaw schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:32:
Ik heb zelf al een beetje onderzoek gedaan en getracht dit topic door te lezen.
Ik neig erna om een Tesla wall connector gen 3 op te laten hangen. Echter hebben we 3x25A (40A hoofdaansluiting) en een inductieplaat die ook drie-fase werkt. Er is dus kans op overbelasting als je alles tegelijk aanzet.
Wat me niet helemaal duidelijk is, is of je de wall connector nu kan beperken het maximale vermogen wat hij trekt. Ik dacht het wel gelezen te hebben, maar kan het niet echt duidelijk terugvinden.
Ik vind het niet erg om langzamer te laden, als ik dan geen rekening hoef te houden met het tegelijk koken en laden bijvoorbeeld.
Kan iemand die een wall connector heeft hier wat over zeggen?
Weet je toevallig hoe je de TWC kunt beperken? e.g. op welke vermogens?
Ah wat stom, ik dacht dat je ook een Tesla had, maar na installatie kun je in de TWC middels Wifi en dan kun je daar gewoon een getal invullen, dus in jouw geval bijvoorbeeld 10Ayeehaw schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:35:
Ik heb geen Tesla, de Kia e-niro heeft wel wat standen maar daar staat geen amperage bij dus daar durf ik niet van uit te gaan.
Weet je toevallig hoe je de TWC kunt beperken? e.g. op welke vermogens?
Deze snap ik niet helemaal volgens mij, je hebt of 3*25A of 1 keer 40Ayeehaw schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:32:
knip
Echter hebben we 3x25A (40A hoofdaansluiting) en een inductieplaat die ook drie-fase werkt. Er is dus kans op overbelasting als je alles tegelijk aanzet.
Hoe bedoel je 3*35A (40A hoofdaansluiting)?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
:strip_exif()/f/image/7GF9MEs0NDI0e4aK5WKiiIys.jpg?f=fotoalbum_large)
Beetje scheve foto, maar ik ben nu niet in het nieuwe huis. Linksboven de kookplaat groepen, rechts onder de 40A hoofdschakelaar. Daaronder, niet op de foto zitten drie ouderwetse smeltzekeringen.
(De kap zit ondertussen al weer op de groepenkast)
[ Voor 4% gewijzigd door yeehaw op 22-09-2023 11:59 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Je laadt met 3x16A en dus heb je nog 3x9A over voor je kookplaat (tenzij je nog meer grootverbruikers tegelijk aan zet). Verder zal de kookplaat maar relatief kort veel vermogen vragen en het duurt juist lang voordat de zekeringen trippen bij een milde overbelasting. Ik denk dat het wel goed zal gaan. Nadeel is wel dat je smeltzekeringen hebt als hoofdzekering. Als die gaan moet de netbeheerder komen. Ik heb automaten dus die kan ik zelf resetten.yeehaw schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:09:
Thanks. Het idee was om niet een dure lader te hoeven kopen en met de TWC beperken uit te kunnen. Maar moet eerst maar eens kijken wat die kookplaat verbruikt denk ik zo.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Je kan ook gewoon in je Tesla het vermogen beperken. Ik laad thuis altijd met 4kW. Dat is voldoende om mijn behoefte te dekken, en ik verhoog het eigen verbruik van PV.yeehaw schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:09:
Thanks. Het idee was om niet een dure lader te hoeven kopen en met de TWC beperken uit te kunnen. Maar moet eerst maar eens kijken wat die kookplaat verbruikt denk ik zo.
Mijn laadpaal kan 11kW leveren, en de load balancing staat ingesteld op 11kW max.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ja dus als ik iets voorzichtiger wil zijn dan zet ik de TWC op 10A en dan houdt ik nog 15A over om te koken. Dan gaat het laden 1/3 zo langzaam maar dan hoef ik nergens over na te denken.DonJuape schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:38:
[...]
Je laadt met 3x16A en dus heb je nog 3x9A over voor je kookplaat (tenzij je nog meer grootverbruikers tegelijk aan zet). Verder zal de kookplaat maar relatief kort veel vermogen vragen en het duurt juist lang voordat de zekeringen trippen bij een milde overbelasting. Ik denk dat het wel goed zal gaan. Nadeel is wel dat je smeltzekeringen hebt als hoofdzekering. Als die gaan moet de netbeheerder komen. Ik heb automaten dus die kan ik zelf resetten.
Thanks voor je reactie.Inspired schreef op maandag 18 september 2023 @ 23:00:
@BaBoK Zappi kan wel met backend maar heeft geen lezer. Je kunt wel je laadpas koppelen en dan laden via een code oid. Die kan ook LB via CT klemmen doen. Kan handig zijn. Solar charging heb je nog niks aan nu met je meter. In de toekomst kun je dan gewoon slim je opwek wegladen. Neig zelf meer naar de Alfen maar ik kan dan ook gewoon LB via P1 doen.
Ik ben er nog verder ingedoken maar deze Zappi 2.1 lijkt beide te hebben of mis ik nu iets?
https://ev-solutions.nl/product/zappi-v2
“Mogelijkheden voor zakelijke verrekening
Gedurende langere tijd was een van de gróótste nadelen van de ZAPPI het gebrek aan mogelijkheden voor zakelijke verrekening. Dit betekende dat mensen die opzoek waren naar een manier om zakelijk te verrekenen én gebruik te maken van de zonnepanelen voor een lastig dilemma stonden. Sluiten we een compromis op het zakelijk verrekenen, of op het laden met zonnepanelen? Gelukkig hoeft deze keuze nu niet meer gemaakt te worden. Myenergi heeft namelijk de nieuwe ZAPPI V2.1 uitgebracht, welke met wat aanpassingen achteraf in staat is om zakelijk te verrekenen”
Je kookt toch niet 's nachts? Een kookplaat trekt nooit langdurig het maximum vermogen, en wat is de kans dat je alle pitten tegelijk op max. vermogen gebruikt? Is het een 4 of een 5 pits kookplaat? Als het 4 pits is, dan is de derde fase niet echt nodig op hoog vermogen.yeehaw schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:00:
[...]
Ja dus als ik iets voorzichtiger wil zijn dan zet ik de TWC op 10A en dan houdt ik nog 15A over om te koken. Dan gaat het laden 1/3 zo langzaam maar dan hoef ik nergens over na te denken.
Kortom, ik denk dat je je onterecht zorgen maakt.
FYI: wij hebben jarenlang geen problemen gehad met onze 5 pits (11.2 kW) kookplaat gecombineerd met 2 ovens en alle verdere elektronica. (2x16 A laden voor 2 EV's (single phase)
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Backend heeft hij wel maar geen RFID. Je kunt dus niet met een tag bliepen. Nummer van de pas moet je eerst registreren en dan kun je laden aan de hand van een code denk ik. Persoonlijk heb ik liever iets met RFID voor bezoekers. Weinig zin om steeds die passen in te moeten vullen.BaBoK schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:49:
[...]
Thanks voor je reactie.
Ik ben er nog verder ingedoken maar deze Zappi 2.1 lijkt beide te hebben of mis ik nu iets?
https://ev-solutions.nl/product/zappi-v2
“Mogelijkheden voor zakelijke verrekening
Gedurende langere tijd was een van de gróótste nadelen van de ZAPPI het gebrek aan mogelijkheden voor zakelijke verrekening. Dit betekende dat mensen die opzoek waren naar een manier om zakelijk te verrekenen én gebruik te maken van de zonnepanelen voor een lastig dilemma stonden. Sluiten we een compromis op het zakelijk verrekenen, of op het laden met zonnepanelen? Gelukkig hoeft deze keuze nu niet meer gemaakt te worden. Myenergi heeft namelijk de nieuwe ZAPPI V2.1 uitgebracht, welke met wat aanpassingen achteraf in staat is om zakelijk te verrekenen”
De standen in de e-Niro komen overeen met respectievelijk 60/90/100% van het (ingestelde) vermogen op de laadpaal.yeehaw schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:35:
Ik heb geen Tesla, de Kia e-niro heeft wel wat standen maar daar staat geen amperage bij dus daar durf ik niet van uit te gaan.
Waarbij die 90 en 100% uiteraard (mijn mening) veel te kort op elkaar zit.
Het is een inductieplaat met flexibele zones met ook een wokbrander stand. Geen idee hoeveel kW die maximaal trekt want we hebben het huis pas net gekocht. Zodra we verhuist zijn maar even kijken.daemonix schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:03:
[...]
Je kookt toch niet 's nachts? Een kookplaat trekt nooit langdurig het maximum vermogen, en wat is de kans dat je alle pitten tegelijk op max. vermogen gebruikt? Is het een 4 of een 5 pits kookplaat? Als het 4 pits is, dan is de derde fase niet echt nodig op hoog vermogen.
Kortom, ik denk dat je je onterecht zorgen maakt.
FYI: wij hebben jarenlang geen problemen gehad met onze 5 pits (11.2 kW) kookplaat gecombineerd met 2 ovens en alle verdere elektronica. (2x16 A laden voor 2 EV's (single phase)
Kun je die TWC voor weinig krijgen dan? Vind het anders niet een mega deal voor 500,-.yeehaw schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:21:
[...]
Het is een inductieplaat met flexibele zones met ook een wokbrander stand. Geen idee hoeveel kW die maximaal trekt want we hebben het huis pas net gekocht. Zodra we verhuist zijn maar even kijken.
Op marktplaats zijn er mensen die ze met hun referral punten kopen en dan voor 400 verkopen. En soms staan ze er nieuw in doos voor 300-350 op.Inspired schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:44:
[...]
Kun je die TWC voor weinig krijgen dan? Vind het anders niet een mega deal voor 500,-.
Vandaar dat het een relatief goedkope manier is om aan een paal te komen.
Als je een betere aanbieding weet met loadbalancing houd ik me aanbevolen
[ Voor 8% gewijzigd door yeehaw op 22-09-2023 15:47 ]
Als mijn auto 11kw gebruikt en de sauna gaat aan, dan regelt de loadbalancing mooi dat alles blijft werken.
Ik betaal nu 0,38ct per kwh bij een publieke paal. Als ik een paal met loadbalancing van de 1000 euro koop of eentje zonder van 400 euro, dan scheelt dat nogal in de terugverdiendtijd van de paal.
Uiteindelijk is het maar een simpel apparaat waarmee ik kan laden, dus vind ik 1000 euro daarvoor best wel fors.
Hier ook een simpele laadpaal die alleen "dom" kan laden. Wel beperkt op 8 kW voor de zekerheid, all electric wonen en smelt hoofdzekering. Zelf aangelegd en inclusief meterkast aanpassen iets van 500 euro kwijt.yeehaw schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:10:
Nee ik wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten komt het op neer.
Ik betaal nu 0,38ct per kwh bij een publieke paal. Als ik een paal met loadbalancing van de 1000 euro koop of eentje zonder van 400 euro, dan scheelt dat nogal in de terugverdiendtijd van de paal.
Uiteindelijk is het maar een simpel apparaat waarmee ik kan laden, dus vind ik 1000 euro daarvoor best wel fors.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
EUR 1000 is natuurlijk wat overdreven. Een Alfen kun je krijgen zo rond de 600. Dan heb je LB en de mogelijkheid tot RFID en solar charging.yeehaw schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:10:
Nee ik wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten komt het op neer.
Nou ik heb er geen zin om op te letten wanneer ik laad en andere zware apparatuur aanzet.
Daarnaast wil ik zoveel mogelijk op zonne energie willen laden als het salderen wegvalt. En heb ik de boel laten installeren.
Hrt laden op zonne energie moet wrl nog komen.
Door mijn overschot rijdt ik nu gratis (behoudens de vakanties)
janne_nl schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:15:
Door mijn overschot en vooral door dit overschot nog te salderen rijdt ik nu gratis (behoudens de vakanties)
Waar zie je dat dan? Ik zie ze alleen voor 795 met verplicht back-office van 5 euro per maand.Inspired schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:03:
[...]
EUR 1000 is natuurlijk wat overdreven. Een Alfen kun je krijgen zo rond de 600. Dan heb je LB en de mogelijkheid tot RFID en solar charging.
Overigens 11 kw laden en auto instellen dat ie alleen snachts laad en je hebt er geen omkijken naar. In een woning met gas dan. All electric zet je m op 10 ampère per fase.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Laat maar. Ik val iemand aan blijkbaar.yeehaw schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:47:
[...]
Waar zie je dat dan? Ik zie ze alleen voor 795 met verplicht back-office van 5 euro per maand.
Waren jouw PV panelen gratis?janne_nl schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:15:
A owkee.
Nou ik heb er geen zin om op te letten wanneer ik laad en andere zware apparatuur aanzet.
Daarnaast wil ik zoveel mogelijk op zonne energie willen laden als het salderen wegvalt. En heb ik de boel laten installeren.
Hrt laden op zonne energie moet wrl nog komen.
Door mijn overschot rijdt ik nu gratis (behoudens de vakanties)
Sinds kort ben ik in het bezit van een Hyundai Ioniq 5, en dus moet er thuis een laadpaal komen.
Nu hebben wij zonnepanelen, en zou ik graag willen dat het overschot in de auto gaat. Als ik dit topic (en deel 1 van dit topic) doorlees, dan zie ik vaak de Ratio Solar terugkomen en de Zappi (v2.1) die solar charging ondersteunen.
Ik heb inmiddels ook een offerte voor het plaatsen van een Ratio Solar.
Nu hebben wij 20 zonnepanelen á 405Wp met een 300W microomvormer. Dus max vermogen is 6kW. Alle panelen liggen op hetzelfde dak, en produceren energie op hetzelfde moment. Wij hebben 3 fasen, 3x25A. De panelen zijn verdeeld over deze 3 fasen, ik vermoed 8 om 6 om 6.
In de Q&A van Ratio staat het volgende:
In ons geval, als 1 fase een overschot heeft van 1,4kW, dan zullen de andere 2 fasen dat ook hebben (zelfde dak).Ik heb beperkte opbrengst op mijn zonnepanelen, heeft de Ratio Solar dan toegevoegde waarde voor mij?
Ja! In tegenstelling tot sommige andere laders kan de Solar al met minimale PV opbrengst gaan laden. Het laden van uw elektrische auto start over 1 fase al vanaf 1,4 kW terwijl sommige andere laders pas laden van 3 fase (4,2 kW) beginnen met laden. Zo start het laden met de Solar eerder en kunt u langer door laden.
Dus effectief gaat de Ratio pas laden als het overschot 3 x 1,4kW = 4,2kW is. Klopt dit?
Dat maakt de Ratio niet persé oninteressant, maar zeker minder interessant.
De Q&A van Zappi zegt het volgende:
Als ik het goed begrijp, dan telt de Zappi de 1,4kW over de 3 fases bij elkaar op? Dus de Zappi laadt als het overschot 1,4kW is over alle 3 de fasen. Dan is de Zappi toch superieur aan de Ratio?Hoe werken de ECO en ECO+ modus wanneer ik laad met 3-fase?
Voor de ECO en ECO+ mode raden we aan om te laden op 1-fase (en dat gaat volledig automatisch). Het voordeel is dat u dan al kunt laden vanaf 1,4kW overschotstroom. De hoeveelheid overschotstroom wordt gemeten over 3 fases. Het totaal wordt vervolgens via 1-fase naar de auto gestuurd, zodat het saldo van 3 fases op de teller 0 (nul) blijft. Hierbij maakt het dus niet uit of er een 1-fase omvormer of een 3-fase omvormer wordt gebruikt voor de zonnepanelen. Ook combinaties van meerdere omvormers hebben geen invloed op de werking van de ECO / ECO+ laadmodi.
Klopt mijn relaas? Of kan ik gecorrigeerd worden?
Dat idee heb ik niet hoor. Ben niet van suiker, was oprecht benieuwd naar waar je de alfen voor die prijs zag.Inspired schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:19:
[...]
Laat maar. Ik val iemand aan blijkbaar.Op dit forum mag je blijkbaar alleen zeggen dat iemand een goede keuze maakt.
Wellicht terugverdiend?
De helft ligt 10 jaar en heeft grotendeels ook de andere helft betaald. En vorig jaar ging het natuurlijk snel, met 60ct of zo per kwh.
Schat dat het vorig jaar zo'n 3000 euro bespaard heeft.
Dus bottomline, gratis laden nu.
Je slimme meter telt t overschot van de fases op en saldeert deze intern..;)ptie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:40:
Hi allen,
Sinds kort ben ik in het bezit van een Hyundai Ioniq 5, en dus moet er thuis een laadpaal komen.
Nu hebben wij zonnepanelen, en zou ik graag willen dat het overschot in de auto gaat. Als ik dit topic (en deel 1 van dit topic) doorlees, dan zie ik vaak de Ratio Solar terugkomen en de Zappi (v2.1) die solar charging ondersteunen.
Ik heb inmiddels ook een offerte voor het plaatsen van een Ratio Solar.
Nu hebben wij 20 zonnepanelen á 405Wp met een 300W microomvormer. Dus max vermogen is 6kW. Alle panelen liggen op hetzelfde dak, en produceren energie op hetzelfde moment. Wij hebben 3 fasen, 3x25A. De panelen zijn verdeeld over deze 3 fasen, ik vermoed 8 om 6 om 6.
In de Q&A van Ratio staat het volgende:
[...]
In ons geval, als 1 fase een overschot heeft van 1,4kW, dan zullen de andere 2 fasen dat ook hebben (zelfde dak).
Dus effectief gaat de Ratio pas laden als het overschot 3 x 1,4kW = 4,2kW is. Klopt dit?
Dat maakt de Ratio niet persé oninteressant, maar zeker minder interessant.
De Q&A van Zappi zegt het volgende:
[...]
Als ik het goed begrijp, dan telt de Zappi de 1,4kW over de 3 fases bij elkaar op? Dus de Zappi laadt als het overschot 1,4kW is over alle 3 de fasen. Dan is de Zappi toch superieur aan de Ratio?
Klopt mijn relaas? Of kan ik gecorrigeerd worden?
Wat de zappi doet en de ratio niet is terugschakelen naar 1 fase als er te weinig zonneopwek is. Waardoor je dus al eerder kan starten met laden. Namelijk bij 1,4kw opwek ipv 3x 1,4.
Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat je met PV individueel niet gratis kan laden (afhankelijk van hoe snel de installatie in het verleden was afbetaald, je al dan niet nog kan salderen* en zoniet of je de mogelijkheid hebt om bij de meeste productie de auto telkens aan de woning te koppelen, je al dan niet een laadvergoeding kan krijgen,....) maar 60 cent/kWh thuisladen is, hoop ik toch, een uitzondering? Kon je in Nederland dan echt geen goedkoper elektriciteitscontract krijgen (hier bedroeg de gemiddelde kWh prijs maar een 30 cent/kWh en dit jaar schommelde deze, all in, tussen de 24 en 29 kWh) noch een dynamisch contract zodat je doorgaans kan laden aan veel goedkopere prijzen?janne_nl schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:03:
[...]
Wellicht terugverdiend?
De helft ligt 10 jaar en heeft grotendeels ook de andere helft betaald. En vorig jaar ging het natuurlijk snel, met 60ct of zo per kwh.
Schat dat het vorig jaar zo'n 3000 euro bespaard heeft.
Dus bottomline, gratis laden nu.
En was er in NL vorig jaar geen prijsplafond waardoor je "virtueel" geen 60 cent/kWh betaalde maar max. slechts 40 cent/kWh?
Om 5000 kWh te laden op uitsluitend zonnestroom moet je al een serieuze PV installatie hebben (want het komt bovenop het verbruik in de woning) laat staan dat je dat nog haalt zonder saldering (wat gezien je vorige post je einddoel is?).
*Wanneer je niet meer saldeert is er doorgaans ook een terugleververgoeding (dacht trouwens dat die er ook was in NL voor elke kWh die je binnen de salderingsperiode niet verbruikt?) die je misloopt wanneer je ze in de accu van de EV steekt. Dat moet je dan uiteraard ook meenemen in de "virtuele winstberekening".
Is de TLV bv. 11 cent dan "kost" iedere geladen kWh je 11 cent ipv 0 cent ook al is je PV al jaren geleden afbetaald.
Gratis bestaat bovendien niet. Iets kan een nulkost (of beter) zijn voor een welbepaald individu maar daar staat altijd een ander (bedrijf, individu, groep, ....) tegenover die de werkelijke kost daarvoor zal aangerekend krijgen.
[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 23-09-2023 09:53 ]
Dus de Zappi start dus al met laden bij een overschot van bijvoorbeeld 3x 0,5W?Makrolon schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:28:
[...]
Je slimme meter telt t overschot van de fases op en saldeert deze intern..;)
Wat de zappi doet en de ratio niet is terugschakelen naar 1 fase als er te weinig zonneopwek is. Waardoor je dus al eerder kan starten met laden. Namelijk bij 1,4kw opwek ipv 3x 1,4.
Als je dan met 1F gaat laden wel ja. Het is minimaal 1x6 of 3x6. Hoe je dat verder opwekt maakt niet uit.ptie schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:58:
[...]
Dus de Zappi start dus al met laden bij een overschot van bijvoorbeeld 3x 0,5W?
De oude versies kunnen dit niet, dus vraag zeker na bij jouw installateur dat het de nieuwe versie is als je die zou willen kopen. Prijzen zouden hetzelfde zijn als de oude versie.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Het prijsplafond is er juist dit jaar. Beetje mosterd na de maaltijd, maar goed.
Het zou mij verbazen als die Ratio Solar niet ook gewoon naar het totaal kijkt.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik heb hier nog een installatie die moet goedgekeurd worden
Aandachtspunten waar ik best rekening mee hou ?
Begin volgend jaar ben ik aan de beurt en wil me zo goed mogelijk voorbereiden.
Tnx.
Dan hebben we hier geluk gehad.Termy schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:11:
@IvoB2 vorig jaar was het een groot deel van de tijd idd niet mogelijk een nieuw contract af te sluiten voor minder dan dat, vaak zelfs significant meer dan dat. Een aantal modelcontracten (wat ze je verplicht zijn aan te bieden in NL) was zelfs zo schokkend duur dat mensen met groot overschot daar juist voor gingen omdat de TLV exact het kale tarief was. Dit heeft mij vorig jaar ook duizenden euro's opgeleverd.
Nooit goed begrepen waarom het verschil in stroompprijs tussen NL en Vlaanderen zo groot is en je in NL, waar veel meer PV en wind aanwezig is, geen goedkoper groen energiecontract kan afsluiten.
Ik heb bv. ook geen contract van lange duur maar daarentegen een variabel contract waar iedere maand de prijzen aangepast worden aan de situatie van de afgelopen maand. Dus daar kan het al niet aan liggen.
[ Voor 140% gewijzigd door outlandos op 23-09-2023 16:22 ]
❓outlandos schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:19:
Probleem op magische wijze verholpen. Bericht mag verwijderd worden.
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Jep, bij mij geregeld via Numobi.dmod schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:41:
Iemand ervaring met laadpaal (Alfen) installatie via Arval leasing België ?
Aandachtspunten waar ik best rekening mee hou ?
Begin volgend jaar ben ik aan de beurt en wil me zo goed mogelijk voorbereiden.
Tnx.
Gewoon goed op tijd contact nemen, want Numobi loopt verschrikkelijk achter. Zowat alle collega’s die na mij kwamen wachten al maanden.
Ik heb voor de installatie mijn huisinstallatie eerst laten omzetten naar 3 fasig, en er zijn ook zonnepanelen bij gekomen.
Daarmee kan ik ook laden op 11 Kw (en zelfs 22kW, maar dat kan de auto niet).
Misschien ga ik nu hele domme vragen stellenInspired schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:00:
[...]
Als je dan met 1F gaat laden wel ja. Het is minimaal 1x6 of 3x6. Hoe je dat verder opwekt maakt niet uit.
Met 1 fase laden, regelt de Zappi dit zelf?
Of moet ik dat aangeven in de app?
Of moet hier tijdens de installatie al rekening mee gehouden zijn? (enkel op 1 fase zijn aangesloten)
Tja, het is het topic er verder niet voor maar in NL hangt de stroomprijs nogal aan de gasprijs. Zodra er genoeg zon/wind is dan is de prijs vrij laag (hoewel er nu nog steeds zo'n 17 ct/kWh belasting op zit) maar als dat niet zo is dan schiet die omhoog. Zelfs nu, bv 11 september tussen 19:00-21:00. Toen schoot de prijs naar rond de 70 ct/kWh inc. terwijl dat overdag nog onder de 30 was. Ik vermoed dat de variabele contracten van toen (vast kon niet) dit soort dingen ingeprijsd hadden waardoor je gemiddeld gewoon erg hoog uit kwam. Prima tijden voor overschot verkopen op een modelcontract of dynamisch te zitten en slim te laden.IvoB2 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:20:
[...]
Dan hebben we hier geluk gehad.
Nooit goed begrepen waarom het verschil in stroompprijs tussen NL en Vlaanderen zo groot is en je in NL, waar veel meer PV en wind aanwezig is, geen goedkoper groen energiecontract kan afsluiten.
Ik heb bv. ook geen contract van lange duur maar daarentegen een variabel contract waar iedere maand de prijzen aangepast worden aan de situatie van de afgelopen maand. Dus daar kan het al niet aan liggen.
Wie weet of dit weer gaat gebeuren, je leest wel eens wat doemverhalen over de aankomende winter, maar een eigen laadpaal, zonnepanelen en een dynamisch contract (als je geen goedkoop vast contract hebt) lijkt wel de beste hedge tegen lompe prijzen, althans in NL.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Gezien dat Europsees geregeld is is dat in Vlaanderen niet anders voor de standaard grote producenten.Termy schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:37:
[...]
Tja, het is het topic er verder niet voor maar in NL hangt de stroomprijs nogal aan de gasprijs.
De stroomprijs wordt immer dan niet bepaald door de prijs van de mix van PV, wind, nucleair, gas, kolen,.... maar van de laatste aanbieder die de balans kan rondmaken. En dat is meestal een verouderde (dure) gascentrale waarop alle andere spelers (die goedkoper produceren) hun verkoopprijs mogen op afstemmen (waardoor de producent meer winst maakt maar de eindklant weinig merkt van de goedkopere mix).
Je hebt het dan over de spotmarkt/dagtrading.Zodra er genoeg zon/wind is dan is de prijs vrij laag (hoewel er nu nog steeds zo'n 17 ct/kWh belasting op zit) maar als dat niet zo is dan schiet die omhoog. Zelfs nu, bv 11 september tussen 19:00-21:00. Toen schoot de prijs naar rond de 70 ct/kWh inc. terwijl dat overdag nog onder de 30 was. Ik vermoed dat de variabele contracten van toen (vast kon niet) dit soort dingen ingeprijsd hadden waardoor je gemiddeld gewoon erg hoog uit kwam. Prima tijden voor overschot verkopen op een modelcontract of dynamisch te zitten en slim te laden.
Vaste en variabele contracten worden grotendeels geregeld via voorinkoop en niet op de dagprijs. Dat doet een dynamisch contract.
Toch zolang je kan salderen tussen winter en zomer.Wie weet of dit weer gaat gebeuren, je leest wel eens wat doemverhalen over de aankomende winter, maar een eigen laadpaal, zonnepanelen en een dynamisch contract (als je geen goedkoop vast contract hebt) lijkt wel de beste hedge tegen lompe prijzen, althans in NL.
Met PV en een eigen laadpaal valt er in de wintermaanden - bovenop het normale huishoudelijke verbruik - doorgaans niet veel te laden rechtstreeks van de zon (zonder te salderen).
Dat kan wel af en toe dynamisch (toch als het genoeg waait) maar dan doe je in de zomermaanden weer nadeel met de lagere TLV op een dynamisch contract.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 23-09-2023 23:08 ]
En is de load balancing licentie inbegrepen in de formule van Arval ?Tommie12 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:06:
[...]
Jep, bij mij geregeld via Numobi.
Gewoon goed op tijd contact nemen, want Numobi loopt verschrikkelijk achter. Zowat alle collega’s die na mij kwamen wachten al maanden.
Ik heb voor de installatie mijn huisinstallatie eerst laten omzetten naar 3 fasig, en er zijn ook zonnepanelen bij gekomen.
Daarmee kan ik ook laden op 11 Kw (en zelfs 22kW, maar dat kan de auto niet).
En 2 UTP kabels trekken ook inclusief ?
En krijg je toegang tot de instellingen in de Alfen software of is het dichtgetimmerd ?
Mijn ervaring met Eneco en Alfen: helemaal dichtgetimmerd. En niks UTP kabels. Enkel een 4 ader voor de loadbalaning via P1, maar geen enkele toegang tot het laadpunt, dus zelf kan je niks configureren of monitoren.dmod schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:49:
[...]
En is de load balancing licentie inbegrepen in de formule van Arval ?
En krijg je toegang tot de instellingen in de Alfen software of is het dichtgetimmerd ?
Ja, dat weet ik allemaal. Het punt kwam blijkbaar niet helemaal goed over maar aangezien dit het laadpaaltopic is laat ik het hierbij.IvoB2 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:05:
[...]
Gezien dat Europsees geregeld is is dat in Vlaanderen niet anders voor de standaard grote producenten.
De stroomprijs wordt immer dan niet bepaald door de prijs van de mix van PV, wind, nucleair, gas, kolen,.... maar van de laatste aanbieder die de balans kan rondmaken. En dat is meestal een verouderde (dure) gascentrale waarop alle andere spelers (die goedkoper produceren) hun verkoopprijs mogen op afstemmen (waardoor de producent meer winst maakt maar de eindklant weinig merkt van de goedkopere mix).
[...]
Je hebt het dan over de spotmarkt/dagtrading.
Vaste en variabele contracten worden grotendeels geregeld via voorinkoop en niet op de dagprijs. Dat doet een dynamisch contract.
[...]
Toch zolang je kan salderen tussen winter en zomer.
Met PV en een eigen laadpaal valt er in de wintermaanden - bovenop het normale huishoudelijke verbruik - doorgaans niet veel te laden rechtstreeks van de zon (zonder te salderen).
Dat kan wel af en toe dynamisch (toch als het genoeg waait) maar dan doe je in de zomermaanden weer nadeel met de lagere TLV op een dynamisch contract.
Belasting? In NL betaal je thuis sowieso ruim 15 cent/kWh aan belastingen.IvoB2 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:20:
[...]
Dan hebben we hier geluk gehad.
Wat ik wel apart vond: thuisladen is schijnbaar in België goedkoper, maar de openbare laadpalen zijn er gemiddeld duurder. Althans, dat was mijn indruk; het gold afgelopen zomer in elk geval zeker voor Tesla superchargers.
De stroom in ons vakantiehuisje in Belgïe (Jalhay) was overigens ook duurder dan de gemiddelde laadpaal. Dus 'thuis' laden was daar geen goede optie. Was dat uitzonderlijk?
Heb je dan met de installateur moeten afspreken welke solar charging opties ingesteld moesten worden ?Flippy2830 schreef op zondag 24 september 2023 @ 00:10:
[...]
Mijn ervaring met Eneco en Alfen: helemaal dichtgetimmerd. En niks UTP kabels. Enkel een 4 ader voor de loadbalaning via P1, maar geen enkele toegang tot het laadpunt, dus zelf kan je niks configureren of monitoren.
Ik heb een leaseauto van Arval en een Alfen laadpaal.dmod schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:49:
[...]
Ik weet niet hoe het op een ander geregeld is maar de lease van de Alfen werd niet rechtstreeks geregeld door Arval maar door de backoffice (Stroohm => Last Mile Solutions) aangeduid door de werkgever.
De plaatsing van de laadpaal was inbegrepen tot 10 meter vanaf de automatenkast (graafwerken en kabel) en kwamen op zo'n 2500 €.
Er was slechts één UTP kabel inbegrepen, de tweede was 15 € extra.
Alle licenties (incl. LB) waren blijkbaar inbegrepen (want alles is toegankelijk en werkt) en gebruiker heeft volledige toegankelijkheid tot de paal (na downloaden ACE installer en via mail aanvraag van wachtwoorden bij Alfen België).
Na drie jaar loopt de lease van de paal af en wordt deze eigendom van de eigenaar van de woning waar de paal werd geplaatst.
Maar dat zegt alleen iets over de specifieke situatie bij deze werkgever en de carpolicy die daar van toepassing is. Iedere werkgever kan zijn eigen voorwaarden afsluiten bij een leasemaatschappij (situatie België).
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 24-09-2023 08:33 ]
In Vlaanderen betaal je afhankelijk van het netgebied ook een 12 tot 15 cent overhead kosten (accijnzen, netkosten, BTW 6%). BTW is lager dan in NL maar om dat te compenseren werden onlangs de accijnzen verhoogd. In de all in prijs die ik vernoemde zitten die kosten dus ook vervat.dextertje schreef op zondag 24 september 2023 @ 05:07:
[...]
Belasting? In NL betaal je thuis sowieso ruim 15 cent/kWh aan belastingen.
Dit jaar schommelde de naakte maandelijkse gemiddelde energieprijs (excl. 6% BTW) tussen de 7 en 14 cent/kWh op de spotmarkt en rond de 20 cent/kWh voor 100% groene energie (incl. winstmarge producent) waardoor je op een gemiddelde komt van een 14 cent/kWh. Incl. overheadkosten zit je dan tussen de 26 tot 29 cent/kWh.
Kost thuisladen is gewoon afhankelijk van het energiecontract dat je afsloot.Wat ik wel apart vond: thuisladen is schijnbaar in België goedkoper, maar de openbare laadpalen zijn er gemiddeld duurder. Althans, dat was mijn indruk; het gold afgelopen zomer in elk geval zeker voor Tesla superchargers.
Maar in België is het overgrote deel van de elektrische auto's een salarisauto (bedrijfswagen die ook privé mag gebruikt worden) waar je meestal ook nog eens een laadvergoeding voor krijgt en is openbaar laden met een laadkaart van de werkgever.
Gezien voorgaande geen idee wat laden aan een laadpaal er kost. Bij de Lidl kost het bv. een 38 cent/kWh voor AC22 en een 58 cent/kWh voor DC50.
Dan zit je al in een ander gewest. Stroomprijzen worden in België niet federaal geregeld maar wat betreft de overheadkosten per Gewest, de netwerkkosten per subnetbeheerder en wat betreft de component energie per energieleverancier. Er is niet zo iets als één stroomprijs voor heel België.De stroom in ons vakantiehuisje in Belgïe (Jalhay) was overigens ook duurder dan de gemiddelde laadpaal. Dus 'thuis' laden was daar geen goede optie. Was dat uitzonderlijk?
De BTW is dan weer wel federaal en voor heel België momenteel (berekend op de naakte stroomprijs + netkwerkkosten + heffingen).
De prijs aan een publieke laadpaal wordt dan weer lokaal bepaald door de uitbater van die paal/netwerk laadpalen.
Daar ben ik dan ook benieuwd naar want je kan verschillende opties Solar Charging instellen (of het helemaal uitschakelen) en verschillende max. waarden van vermogen in de paal instellen.dmod schreef op zondag 24 september 2023 @ 07:56:
[...]
Heb je dan met de installateur moeten afspreken welke solar charging opties ingesteld moesten worden ?
Kan je daar dan niet bij of moet je daar telkens de back office voor gaan lastig vallen?
Backoffice verzorgd door Eneco, en installateur komt vervolgens alles plaatsen (Circet).
Ik kreeg zo goed als geen info vooraf en ook niet tijdens de installatie. Moest over alles vragen stellen en de antwoorden die ik kreeg waren erg cryptisch. Het leek erop dat ze alles vaag en mistig wilden houden.
Op mijn vraag of er geen UTP kabel naar de router moest komen (of Wifi), was het antwoord een korte "nee". Enkel naar de p1 poort voor loadbalancing. De loadbalancing module was volgens één van de installateurs ook niet op voorraad, die zouden ze nog komen plaatsen achteraf. Echter, de werkbon die ik achteraf via email ontving vermeld dat die wel geïnstalleerd werd.
Wanneer ik vroeg naar configuratiemogelijkheden (bvb 2e laadpas als mijn vrouw overstapt op een EV), kreeg ik te horen dat ik voor aanpassingen met Eneco moest bellen en zij telkens de aanpassing doen. Niet bijzonder handig als er bijvoorbeeld eens een vrienden op bezoek komen. Die kunnen dus niet laden dan.
Ik heb nog geen zonnepanelen maar zal ze binnen het jaar wel laten plaatsen. Geen info hierover gekregen.
Door het vrijdagnamiddag-effect wilden de techniekers snel vertrekken. Ik bleef vragen stellen over de werking van de paal, maar enige uitleg: "Heb je al ergens anders geladen? Ja? Zo werkt dat hier ook. Simpel".
Dan wilde ik toch nog testen. Was volgens hen niet nodig. Was al getest met hun toestelletje. Toch maar aangedrongen en idd, de auto begon op te laden. En zij direct weg. Ik kreeg nog een kaartje in m'n handen geduwd met daarop de inlogcode. "Dat hebben we nodig bij toekomstige interventie".
Bleek dat laden maar aan 6,6kW ging, terwijl ik het laadpunt had laten instellen op 17,4 en de auto 10,6 AC laadt. Meerdere emails, telefoons,... "alles is normaal mijnheer". Vermoedelijk verbruik je thuis veel?
Tot ik dit forum dus begon te lezen, stroom afgehaald en nu laadt met 10,6kW zonder problemen.
Echter, Circet gelooft het niet. Dus komen ze maandag toch maar langs om te onderzoeken wat het probleem is.
Dus nee, ik kan niet inloggen, krijg geen info, en kan dus helemaal niks zelf configureren.
Opladen kan ik nu dus wel lol.
Hoe snel nieuwe configuratie in orde komt nadat ik zonnepanelen laat plaatsen? Even geen zin om daar nu al bij stil te staan gezien bovenstaande ervaring
Hier idem, na 3 jaar is de paal van mij.IvoB2 schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:06:
[...]
Ik heb een leaseauto van Arval en een Alfen laadpaal.
Ik weet niet hoe het op een ander geregeld is maar de lease van de Alfen werd niet rechtstreeks geregeld door Arval maar door de backoffice (Stroohm => Last Mile Solutions) aangeduid door de werkgever.
De plaatsing van de laadpaal was inbegrepen tot 10 meter vanaf de automatenkast (graafwerken en kabel) en kwamen op zo'n 2500 €.
Er was slechts één UTP kabel inbegrepen, de tweede was 15 € extra.
Alle licenties (incl. LB) waren blijkbaar inbegrepen (want alles is toegankelijk en werkt) en gebruiker heeft volledige toegankelijkheid tot de paal (na downloaden ACE installer en via mail aanvraag van wachtwoorden bij Alfen België).
Na drie jaar loopt de lease van de paal af en wordt deze eigendom van de eigenaar van de woning waar de paal werd geplaatst.
Maar dat zegt alleen iets over de specifieke situatie bij deze werkgever en de carpolicy die daar van toepassing is. Iedere werkgever kan zijn eigen voorwaarden afsluiten bij een leasemaatschappij (situatie België).
Is toch wel bijzonder dat een installatie van een zelfde laadpaal bij dezelfde leasemaatschappij niet altijd gelijk zou lopen.
En hoe kan de back office dan aan de instellingen van die Alfen software (indien ze enkel een kabel trekken naar de P1 poort) ?IvoB2 schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:28:
[...]
Daar ben ik dan ook benieuwd naar want je kan verschillende opties Solar Charging instellen (of het helemaal uitschakelen) en verschillende max. waarden van vermogen in de paal instellen.
Kan je daar dan niet bij of moet je daar telkens de back office voor gaan lastig vallen?
Via een simmodule in de Alfen.dmod schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:52:
[...]
En hoe kan de back office dan aan de instellingen van die Alfen software (indien ze enkel een kabel trekken naar de P1 poort) ?
No nochtans lees ik dat @IvoB2 het volgende schreef in andere topic :
De SIMkaart maakt alleen een 4G verbinding voor uitlezen naar backend. Niet voor gebruikerstoegang tot de paal. Dan kan alleen met de ACE installer op een pc (rechtstreeks of via wifinetwerk) of met de Android/Mac MyEve app (wifinetwerk). De Alfen laadpaal heeft immers geen Wifi aan boord.
Maandag komt de installateur langs. Hopelijk zijn ze dan wat minder spaarzaam met hun info.dmod schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:42:
[...]
[...]
Binnenkort wil ik mijn laadpaal aansluiten op de meterkast.
Ik beschik over elektrische basiskennis maar ik vroeg me af of het gebruikelijk is om de 3P aardlekautomaat voor de laadpaal direct na de 3P hoofdaansluiting aan te sluiten, of deze na de 3 individuele aardlekschakelaars aan te sluiten.
Dit laatste voelt een beetje dubbel, omdat je dan 2 aardlekschakelaars na elkaar hebt.
Mocht optie 1 de juiste zijn, is het dan conform NEN om 2 aders op een schroefaansluiting te monteren? Zo niet, wat is het alternatief?
Dank!
:strip_exif()/f/image/N3atJXSO0VW3TXefrdj8pXTD.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je een 3fase aansluiting maakt (met 3 verschillende fases, heb je maar 1 nul). Meer zul je ook op dke automaat niet hebben.
En inderdaad geen aardlek na een aardlek.
Of.je snap je vraag niet
Met alle respect, maar ook ik ben van mening dat als je dit soort vragen moet stellen, dit geen klus voor jou is. Dan ontbreekt toch de basiskennis....Melvinvossen schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:04:
Ik vraag me af of ik dus direct na de hoofdaansluiting de ‘kabels trek’ naar mijn 3P aardlekautomaat voor de laadpaal, of dat ik de kabels vanaf de 3 individuele reeds bestaande aardlekschakelaars trek.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik waardeer jullie mening, maar ik zou toch ook graag horen hoe ik het dan wel moet aansluiten.
Met de juiste instructie is dit echt niet heel lastig vind ik.
Maar als je het verkeerd doet, kunnen brand, gewonden en zelfs een dode het gevolg zijn. Daar willen we je graag voor beschermen.
Je hebt een kookgroep in een drie fase kast met de verkeerde kleuren, de doorlossing vanuit de hoofdschakelaar naar de aardleks verdiend ook geen schoonheidsprijs.
Ben benieuwd hoe de aansluiting op de groepen is aangelegd, dat kan ik net niet zien op de foto.
En je beltrafo staat uit :-)
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Huh, wat is er mis met die kleuren? Vind jij maar een 5 aderige ymvk kabel met andere kleuren dan...martijn v o schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:42:
Hier volgt de juiste instructie van een electricien: Bel een electricien.
Je hebt een kookgroep in een drie fase kast met de verkeerde kleuren, de doorlossing vanuit de hoofdschakelaar naar de aardleks verdiend ook geen schoonheidsprijs.
Ben benieuwd hoe de aansluiting op de groepen is aangelegd, dat kan ik net niet zien op de foto.
En je beltrafo staat uit :-)
En wat er mis is met die 'doorlussing' snap ik ook niet...
Melvin, ik ben ook heel erg van het zoveel mogelijk zelf aansluiten, ook al ben ik daar niet voor opgeleid. En nee, het is geen raketwetenschap. Maar ik ben het met de anderen eens, dat jouw vraag toch wel ver beneden "de basiskennis" ligt. Als je niet weet hoe een 3-fase groepenkast is opgebouwd, dan moet je daar niet zelf aan gaan zitten frutten.Melvinvossen schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:14:
Ik waardeer jullie mening, maar ik zou toch ook graag horen hoe ik het dan wel moet aansluiten.
Ander onderwerp: vandaag was het zonnig, heb ik eindelijk de zappi op ECO+ met automatische fase-switching kunnen testen. Ik ben nog niet erg onder de indruk, zie de notificaties die er de hele middag aan de lopende band binnenkwamen:
:strip_exif()/f/image/TJsKkcSWtuNxfXk8aMZzqL1W.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had MGL op 70% staan, dus er mocht 30% uit het net getrokken worden. Het kan te maken hebben met het feit dat m'n meisje de hele middag de ovens aan het gebruiken was, en er niet genoeg "surplus" was. Maar die notificaties.... hmmm... ik kan ze natuurlijk uitzetten, maar dan moet ik ze wel weer aanzetten als ik ergens ga laden waar ik wel op de hoogte wil zijn van een echte laadstoring. Ik kon overigens wel zien dat ie bij 1.4kW toch echt ging laden. Het werkt dus mooi. Maar hij 'stottert' dus wel behoorlijk...
Het heeft me wel overtuigd dat ik veel meer panelen nodig heb in een volgend huis
Hier hetzelfde: continue schakelen tussen 1 en 3 fase. Wellicht door de lagere stand van de zon en daardoor mindere opbrengst en hier wasmachine en droger aan. Ik had MGL op 100% staan. Dus maar weer vast op 1 fase gezet voor ECO+. Vreemd dat er geen combinatie is ECO = 3 fase en ECO+ = 1 fase. Misschien een volgende updateTCMR schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:15:
[...]
Ander onderwerp: vandaag was het zonnig, heb ik eindelijk de zappi op ECO+ met automatische fase-switching kunnen testen. Ik ben nog niet erg onder de indruk, zie de notificaties die er de hele middag aan de lopende band binnenkwamen:
[Afbeelding]
Ik had MGL op 70% staan, dus er mocht 30% uit het net getrokken worden. Het kan te maken hebben met het feit dat m'n meisje de hele middag de ovens aan het gebruiken was, en er niet genoeg "surplus" was. Maar die notificaties.... hmmm... ik kan ze natuurlijk uitzetten, maar dan moet ik ze wel weer aanzetten als ik ergens ga laden waar ik wel op de hoogte wil zijn van een echte laadstoring. Ik kon overigens wel zien dat ie bij 1.4kW toch echt ging laden. Het werkt dus mooi. Maar hij 'stottert' dus wel behoorlijk...
Load balancing heb ik mee gekregen.dmod schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:49:
[...]
Bij mij ligt er maar 1 UTP en die gaat naar de P1 poort.
Ik heb geen toegang tot de instellingen. Ik heb wel een paswoord gekregen en ik zou aan bepaalde parameters kunnen, maar dat heb ik nog nooit gedaan.
Wel krijg ik ca 3 weken na afsluiten van de maand mijn stroom vergoed.
Hier wed "standaard" een Alfen Single Pro line 3F 32 A geïnstalleerd (maar gezien ik een huisinstallatie van AF40A heb op 1F aangesloten.Flippy2830 schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:56:
[En je kiest zelf welk type Alfen je wil hebben.
Dat begrijp ik niet. Wanneer de UTP aangesloten wordt op een P1 poort betekent dat dat er een digitale meter aanwezig is. Er is dan helemaal geen LB module nodig. Die zit standaard in de Alfen laadpaal. Je moet dan alleen een licentie betalen om de hardware te activeren.De loadbalancing module was volgens één van de installateurs ook niet op voorraad, die zouden ze nog komen plaatsen achteraf. Echter, de werkbon die ik achteraf via email ontving vermeld dat die wel geïnstalleerd werd.
De lease van de EV loopt hier via Arval, niet de lease van de Alfen. Dat verloopt via de werkgever.dmod schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:49:
[...]
Hier idem, na 3 jaar is de paal van mij.
Is toch wel bijzonder dat een installatie van een zelfde laadpaal bij dezelfde leasemaatschappij niet altijd gelijk zou lopen.
Daar zit waarschijnlijk het verschil.
Via de 4G module in de paal.dmod schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:52:
[...]
En hoe kan de back office dan aan de instellingen van die Alfen software (indien ze enkel een kabel trekken naar de P1 poort) ?
De 4G maakt verbinding met de backoffice. Ik neem dus aan dat dit in twee richtingen werkt voor de backoffice.dmod schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:42:
[...]
[...]
De gebruiker zelf heeft via de ACE installer of de MYEve app toegang tot de paal en dat verloopt dan via Wifi of rechtstreekse verbinding tussen PC en laadpaal.
Die twee staan dus gescheiden van elkaar.
En hoe weet jij dan dat die load balancing actief ingesteld is ? En heeft de installateur iets verteld over de Solar Charging setting ? Heeft die überhaupt iets uitgelegd ?Tommie12 schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:06:
[...]
Load balancing heb ik mee gekregen.
Bij mij ligt er maar 1 UTP en die gaat naar de P1 poort.
Ik heb geen toegang tot de instellingen. Ik heb wel een paswoord gekregen en ik zou aan bepaalde parameters kunnen, maar dat heb ik nog nooit gedaan.
Wel krijg ik ca 3 weken na afsluiten van de maand mijn stroom vergoed.
Ik heb eens geprobeerd om een paar dikke gebruikers in huis aan te zetten, en dan de auto met 11 kW te laden, en dat werd terug geregeld. Dus, ik neem aan dat die Lb werkt.dmod schreef op maandag 25 september 2023 @ 06:30:
[...]
En hoe weet jij dan dat die load balancing actief ingesteld is ? En heeft de installateur iets verteld over de Solar Charging setting ? Heeft die überhaupt iets uitgelegd ?
Er is me niks verteld over solar charging. Ik weet ook niet of dat toen al beschikbaar was.
Verder gebruik ik Jedlix in verbinding met de auto om zo veel mogelijk te laden op basis van de zon, en ik beperk het laadvermogen zelf tot 4kW.
Er is jou dus ook niks verteld over firmware versies et hoe die geüpdate worden ?Tommie12 schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:53:
[...]
Er is me niks verteld over solar charging. Ik weet ook niet of dat toen al beschikbaar was.
Load balancing is inbegrepen.dmod schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:49:
[...]
Slechts 1 UTP kabel.
Ik zou toegang hebben, maar heb het niet geprobeerd.
Nu om helemaal eerlijk te zijn...
De auto kan 11kW laden, maar ik gebruik het nooit, ik laad altijd met 4kW, en dan doet LB niks (tenzij ik ga koken, wassen, strijken en de L/L WP volle bak zet).
Als ik ooit stop met werken, en de paal wordt van mij, dan ga ik zeker geen maandelijkse licentie voor LB betalen.
Dan rij ik waarschijnlijk ook wat minder, dus kan ik probleemloos insteken wanneer de zon schijnt.
Nope. Maar eerlijk, could not care less.dmod schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:22:
[...]
Er is jou dus ook niks verteld over firmware versies et hoe die geüpdate worden ?
Laadpaal is nogal simpel hé.
Ik steek in, en de auto wordt geladen nadat ik mijn laadkaart er tegen houdt.
De lader van mijn boormachine of GSM krijgt ook geen updates.
Nou ja, de Alfen heeft middels updates nu Solar Charging. Een laadpaal is toch wel degelijk anders dan een lader voor je boormachine.Tommie12 schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:26:
[...]
Nope. Maar eerlijk, could not care less.
Laadpaal is nogal simpel hé.
Ik steek in, en de auto wordt geladen nadat ik mijn laadkaart er tegen houdt.
De lader van mijn boormachine of GSM krijgt ook geen updates.
Maar die Solar Charging is blijkbaar (voorlopig) nutteloos in situaties met een thuisbatterij (zie eerdere ervaringen).Inspired schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:38:
[...]
Nou ja, de Alfen heeft middels updates nu Solar Charging. Een laadpaal is toch wel degelijk anders dan een lader voor je boormachine.
[ Voor 48% gewijzigd door dmod op 25-09-2023 09:44 ]
LB bij Alfen is een éénmalige licentieTommie12 schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:25:
[...]
De auto kan 11kW laden, maar ik gebruik het nooit, ik laad altijd met 4kW, en dan doet LB niks (tenzij ik ga koken, wassen, strijken en de L/L WP volle bak zet).
Als ik ooit stop met werken, en de paal wordt van mij, dan ga ik zeker geen maandelijkse licentie voor LB betalen.
Mja, ze zijn er ook nog maar net mee bezig toch? Ook zullen er veel geen thuisaccu hebben nog. Dan is een firmware update met Solar Charging toch handig. Met een thuisaccu erbij wil je toch wat meer slimmigheid denk ik. Dan kun je zelf ook via HA regelen dat je auto pas start met laden als de accu vol zit. Vanaf dat punt kun je mooi de Solar Charging optie gebruiken.dmod schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:41:
[...]
Maar die Solar Charging is blijkbaar (voorlopig) nutteloos in situaties met een thuisbatterij (zie eerdere ervaringen).
Met 1 UTP kabel (waarschijnlijk de RJ11 naar de P1 poort) kan je ook geen gemakkelijke toegang hebben tot de Alfen laadpaal. De tweede UTP kabel gaat immers in de RJ45 poort van de Alfen en naar de poort in je ethernetpoort op modem/router om de paal op te nemen in je wifi thuisnetwerk.Tommie12 schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:25:
[...]
Load balancing is inbegrepen.
Slechts 1 UTP kabel.
Ik zou toegang hebben, maar heb het niet geprobeerd.
De Alfen heeft immers alleen 4G aan boord (om te communiceren met de backoffice maar daar geraak je als klant standaard niet tussen) en geen wifi.
De MyEve app (Android/iOS van Alfen werkt alleen op wifi dus zal je via je thuisnetwerk de paal moeten aansturen.
De ACE installer moet je downloaden op een windows platform en kan je dan ook integreren in het thuisnetwerk en aansturen via wifi.
De ACE installer kan je wel rechtstreeks aansturen door de PC waarop de ACE installer draait met een UTP aan te sluiten tussen de ethernetpoort van de PC en de RJ45 poort in de Alfen. Maar die poort zit intern en daarvoor moet je dus telkens de cover van de Alfen afschroeven wat niet al te handig werken is, zeker niet als de Alfen buiten staat en/of tegen een muur is geschroefd.
Bij Alfen is er voor loadbalancing geen maandelijkse licentie te betalen maar een eenmalige licentie om de software in de paal te activeren (de hardware zit er altijd al in). Dat is gewoon een kwestie van de box in de ACE installer naast de loadbalance functie aanvinken.Als ik ooit stop met werken, en de paal wordt van mij, dan ga ik zeker geen maandelijkse licentie voor LB betalen.
Wanneer nu de paal al werkt voor LB op de P1 poort betekent dat de eenmalige licentie (een 200€) al door iemand werd betaald en dat je dit zelf niet meer moet doen.
Dat loopt ook gewoon door wanneer de paal jouw eigendom wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 25-09-2023 09:53 ]
Of je reduceert tijdelijk de laadstroom naar je thuisaccu. Daarmee zou er stroom het net op gaan en dus ziet de alfen dat als overschot en zal gaan laden. Het is maar net wat je het belangrijkste vindt.Inspired schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:49:
[...]
Mja, ze zijn er ook nog maar net mee bezig toch? Ook zullen er veel geen thuisaccu hebben nog. Dan is een firmware update met Solar Charging toch handig. Met een thuisaccu erbij wil je toch wat meer slimmigheid denk ik. Dan kun je zelf ook via HA regelen dat je auto pas start met laden als de accu vol zit. Vanaf dat punt kun je mooi de Solar Charging optie gebruiken.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Klopt zeer zekerInspired schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:49:
[...]
Mja, ze zijn er ook nog maar net mee bezig toch? Ook zullen er veel geen thuisaccu hebben nog. Dan is een firmware update met Solar Charging toch handig. Met een thuisaccu erbij wil je toch wat meer slimmigheid denk ik. Dan kun je zelf ook via HA regelen dat je auto pas start met laden als de accu vol zit. Vanaf dat punt kun je mooi de Solar Charging optie gebruiken.
Maar ik had gehoopt op een out of the box oplossing zonder al teveel kosten en/of technische kennis.
Ik heb een gezonde dosis IT kennis maar ben absoluut geen programmeur, ik zie me dus niet direct klooien in die HA
De zappi 2.1 (de huidige versie die je kan kopen) heeft de hub ingebouwd de prijs is met vaste kabel 1149 dus het maakt veder helaas weinig uit, behalve dat je geen keuze meer hebt.
Beetje manke vergelijking want een eenvoudige GSM en boormachine zijn dan ook niet voorzien van software waar je andere functies mee kan updaten of toevoegen.Inspired schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:38:
[...]
Nou ja, de Alfen heeft middels updates nu Solar Charging. Een laadpaal is toch wel degelijk anders dan een lader voor je boormachine.
Doorgaans ga je een smartphone, besturingssysteem van een PC/tablet en tegenwoordig zelfs een EV wel regelmatig updaten.
Wat betreft de Alfen, wil je solar charging gebruiken dan zal je moeten updaten tot minstens firmware 6.3.
Wil je de paal laten laden met minder vermogen dan het max. van de automaat zal je ook de paal moeten bijsturen (via de MY Eve en/of de ACE installer).
Wil je van RFID overschakelen op plug&charge (of omgekeerd) idem.
Heb je dat allemaal niet nodig en gebruik je de laadpaal eigenlijk als een groot stopcontact en kan je het vermogen van het laden alleen beïnvloeden via de EV zelf dan is het uiteraard een andere zaak.
@IvoB2 zal het beter kunnen uitleggen, maar het huidige probleem van die Solar Charging is dat die in specifieke situaties jouw thuisbatterij gewoon leegzuigt wanneer je dat niet wil.V_ger schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:51:
[...]
Of je reduceert tijdelijk de laadstroom naar je thuisaccu. Daarmee zou er stroom het net op gaan en dus ziet de alfen dat als overschot en zal gaan laden. Het is maar net wat je het belangrijkste vindt.
Kleine nuance: dat is in mijn situatie zo. Ik weet niet of dit algemeen gesteld (met andere configuraties) zo kan gesteld worden.dmod schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:41:
[...]
Maar die Solar Charging is blijkbaar (voorlopig) nutteloos in situaties met een thuisbatterij (zie eerdere ervaringen).
Maar dan is het ook nog niet nutteloos. Ik kan nl. (op afstand) mijn thuisaccu ook uit het systeem halen en dan (op afstand) de Solar Charging functie activeren. En omgekeerd. Er is ook een work around via bv. HA.
Maar het zou uiteraard nog leuker zijn moest solar charging en iedere thuisbatterij standaard probleemloos met elkaar samenwerken.
Ik vermoed dat zo'n situaties (thuisaccu en laden EV) nog niet algemeen zijn en wanneer dit meer wordt toegepast (en er dus ook meer problemen opduiken) dit telkens met nieuwe updates kan verholpen worden.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen