-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ja, lijkt me eerst zinvol om alles helder te krijgen. Of via de bewoners of anders via @Jazsie.Termy schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:49:
[...]
Die casus ja. Ik heb het nu via via dus uiteraard ga ik het gesprek met de bewoner aan om uit te vogelen hoe het echt zit.
Maar goed, dank allen, ik weet denk ik genoeg.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Gewoon lekker direct.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Iets eerder in dit topic zijn er wel berichten te vinden, bijvoorbeeld deze: fmb in "Thuisladen van je EV deel 2"GilbertvH schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:04:
Heeft iemand ervaring met het automatisch verrekenen van de laadkosten met een Easee Charge Lite? Ik lees dat het met E-Flux moet kunnen. LM (Arval) zegt dat ze het niet kunnen...
Zit ook bij Arval, maar die zijn hier niet behulpzaam in. Bij mij werkt het uitstekend met een Alfen laadpaal, eflux als backoffice en Arval als leasemaatschappij.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Ik ben een beetje ten einde raad, ons Shell Recharge laadpunt werk niet meer. Shell geeft aan dat het niet meer te repareren valt, omdat ze dit model van de NewMotion(?) niet meer ondersteunen. Ze kunnen op afstand uitlezen dat er een 'probleem' is, maar wat dit is vertellen ze me niet. Ze sturen me natuurlijk wel direct een offerte voor een nieuw punt... de boeven.
Wat ik graag zou willen weten is wat er kapot is, dan kan ik lokaal op zoek naar een monteur die wél moeite wil doen om een reparatie uit te voeren. Ik hoop dat er hier iemand is die aan de hand van onderstaande filmpje kan begrijpen wat er mis gaat. Het laadpunt en de auto blijven koppelen en ontkoppelen. Het laadpunt is zichtbaar in mijn Shell app. De auto kan laden bij andere laadpalen. Wie o wie weet wat dit is of wie ik hiervoor kan inschakelen om het te onderzoeken of repareren?
Ik lees de combinatie E-Flux met Arval. Aangezien mijn laadpaal ondersteuning biedt voor E-Flux zou dit dus moeten werken...?fmb schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:08:
[...]
Iets eerder in dit topic zijn er wel berichten te vinden, bijvoorbeeld deze: fmb in "Thuisladen van je EV deel 2"
Zit ook bij Arval, maar die zijn hier niet behulpzaam in. Bij mij werkt het uitstekend met een Alfen laadpaal, eflux als backoffice en Arval als leasemaatschappij.
[ Voor 89% gewijzigd door YJB op 03-11-2023 10:35 . Reden: Verkeerde forum ]
Die vraag kun je beter hier stellen:YJB schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:27:
Ik probeer in te loggen op mijn Alfen Eve Single Pro. Deze wordt gemanaged met een backoffice abonnement, maar ik wil deze graag med modbus uitlezen.
Ik kan inloggen in de service installer, maar als ik verbinding wil maken met de Alfen Eve Single Pro dan krijg een wachtwoord prompt "Please select the user level and enter the password to login"
Enig idee hoe ik hier achter kan komen? (Ik vrees dat ik het niet kan achterhalen via 50five...)
ZeRoC00L in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Denk dat het zo lastig in te schatten is. Welke paal is het precies en hoe oud is hij? Als het een oudere lolo is lijkt het me financieel interessanter om iets anders op te hangen.loldskool schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:54:
Goedemorgen!
Ik ben een beetje ten einde raad, ons Shell Recharge laadpunt werk niet meer. Shell geeft aan dat het niet meer te repareren valt, omdat ze dit model van de NewMotion(?) niet meer ondersteunen. Ze kunnen op afstand uitlezen dat er een 'probleem' is, maar wat dit is vertellen ze me niet. Ze sturen me natuurlijk wel direct een offerte voor een nieuw punt... de boeven.
Wat ik graag zou willen weten is wat er kapot is, dan kan ik lokaal op zoek naar een monteur die wél moeite wil doen om een reparatie uit te voeren. Ik hoop dat er hier iemand is die aan de hand van onderstaande filmpje kan begrijpen wat er mis gaat. Het laadpunt en de auto blijven koppelen en ontkoppelen. Het laadpunt is zichtbaar in mijn Shell app. De auto kan laden bij andere laadpalen. Wie o wie weet wat dit is of wie ik hiervoor kan inschakelen om het te onderzoeken of repareren?
[Streamable: IMG_1527]
Ik lees dat de Zappie wat meer gebruikers heeft dan de Ratio. Misschien toch voor de lelijkere maar betrouwbare Zappie gaan...
Qua kosten komt het ongever op zelfde uit bovengenoemde merken, offerte van ±1750. Ook nog offerte gehad van Vattenfall voor de Alfen S line. Die kwam op 2100 uit (met 100 korting toen ik klaagde over de maandelijkse abbo kosten). Vind dat echt niks een verplicht abbo bij de Alfen.
Ik probeer al 3 dagen met Slimmedingen te bellen voor een offerte, maar die nemen nooit op. Is alles ok met die webshop?
[ Voor 31% gewijzigd door Badname2 op 03-11-2023 11:12 ]
In het kort: volgend jaar komt er een EX30 en daar moet (dus) een lader bij op de oprit. Rijden alleen prive, dus geen noodzaak voor RFID etc. Het dak gaat ook nog vol met panelen, dus daar optimaal gebruik van kunnen maken lijkt me erg handig, de aanvraag naar 3-fasen is inmiddels ook gedaan.
Maar dan nu de hamvraag: welke box(en) kunnen van zichzelf het beste omgaan met de omstandigheden (gebruik panelenoverschot, load balancing) zónder dat je daar actief mee bezig moet zijn? Domotica is er niet en komt er ook niet, als e.e.a. (eenmalig) kan worden ingeregeld via een app ofzo is dat al wat minder spannend imho.
De dealer verkoopt een Wallbox Pulsar en ook de installateur gaf aan dat ze die veel toepassen, maar als ik dit topic doorlees zou een Zappi V2.1 toch de betere optie zijn (ook ivm schakelen tussen 1 en 3 fasen)? Klopt dit, of zie ik nog iets anders over het hoofd?
Ik heb een loadbalancing paal, waar normaal het 'budget' aan stroom tot maximaal 11kWh geladen wordt.
Nu was het avond maar met thuis apparatuur aan zou dat resulteren in ongeveer 10kWh laden (prima).
Maar gisteren ging het laden met ongeveer 4.5kWh terwijl de totale afname uit het net op 5.8kWh zat.
Laadpaal zit in management systeem van leaseplan (Zakelijk) en kan daar weinig aan uitlezen.
De auto Renault Zoe bied daar ook geen data aan.
Zou het een toevallige situatie zijn geweest of herkennen andere dit gedrag?
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Klopt, Zappi is naar mijn mening inderdaad ook de beste optie om te kiezen voor deze situatie.Stalensnuitje schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:16:
Goedemorgen, even meelurken hier. Ik ben voor mijn ouders even aan het zoeken naar de beste optie.
In het kort: volgend jaar komt er een EX30 en daar moet (dus) een lader bij op de oprit. Rijden alleen prive, dus geen noodzaak voor RFID etc. Het dak gaat ook nog vol met panelen, dus daar optimaal gebruik van kunnen maken lijkt me erg handig, de aanvraag naar 3-fasen is inmiddels ook gedaan.
Maar dan nu de hamvraag: welke box(en) kunnen van zichzelf het beste omgaan met de omstandigheden (gebruik panelenoverschot, load balancing) zónder dat je daar actief mee bezig moet zijn? Domotica is er niet en komt er ook niet, als e.e.a. (eenmalig) kan worden ingeregeld via een app ofzo is dat al wat minder spannend imho.
De dealer verkoopt een Wallbox Pulsar en ook de installateur gaf aan dat ze die veel toepassen, maar als ik dit topic doorlees zou een Zappi V2.1 toch de betere optie zijn (ook ivm schakelen tussen 1 en 3 fasen)? Klopt dit, of zie ik nog iets anders over het hoofd?
11 kW -> 3fase 16A.The-Source schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:26:
Gisteren merkte ik wat vreemds met mijn thuislaad sessie tov alle voorgaande keren.
Ik heb een loadbalancing paal, waar normaal het 'budget' aan stroom tot maximaal 11kW h geladen wordt.
Nu was het avond maar met thuis apparatuur aan zou dat resulteren in ongeveer 10kW h laden (prima).
Maar gisteren ging het laden met ongeveer 4.5kW h terwijl de totale afname uit het net op 5.8kW h zat.
Laadpaal zit in management systeem van leaseplan (Zakelijk) en kan daar weinig aan uitlezen.
De auto Renault Zoe bied daar ook geen data aan.
Zou het een toevallige situatie zijn geweest of herkennen andere dit gedrag?
Aanname: Hoofdaansluiting 3x25A.
5.8 kW is al 25A als dat op 1 fase plaatsvindt, er was dus enige verspreiding, anders had je helemaal niet kunnen laden. De 4.5 kW geeft aan dat er 18A op de meest belaste fase gebruikt werd waardoor er 7A voor de lader beschikbaar is. 3 x 7A * 230V ~ 4.5 kW.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je aanname is correct van 3x 35A en huis verbruik lag op dat moment rond de 1kWh en al had dat allemaal op 1 fase geweest dan was er nog voldoende ruimte om rond de 10kWh te laden maar dat is dus niet gebeurd. Dat vind ik dus het vreemde. Het betreft ook een 3fase laadpaal en doet het normaal ook goed. Wellicht puur een incident in het loadbalancing deel dat deze iets niet goed kon lezen en op veilige stand ging laden.Proton_ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:53:
[...]
11 kW -> 3fase 16A.
Aanname: Hoofdaansluiting 3x25A.
5.8 kW is al 25A als dat op 1 fase plaatsvindt, er was dus enige verspreiding, anders had je helemaal niet kunnen laden. De 4.5 kW geeft aan dat er 18A op de meest belaste fase gebruikt werd waardoor er 7A voor de lader beschikbaar is. 3 x 7A * 230V ~ 4.5 kW.
[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 03-11-2023 12:46 ]
Nu doet hij het wel weer met 10/11kW dan? Weet ff niet welke paal je hebt maar er zou ook storing kunnen zitten in de LB. Als ik mijn P1 module uitschakel gaat mijn Shell paal ook in een 4,5kW "safety" stand. Zal bij andere palen wellicht ook zo zijn.The-Source schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:45:
[...]
Je aanname is correct van 3x 35A en huis verbruik lag op dat moment rond de 1kWh en al had dat allemaal op 1 fase geweest dan was er nog voldoende ruimte om rond de 10kWh te laden maar dat is dus niet gebeurd. Dat vind ik dus het vreemde.
Is een Alfen paal weet zo niet precies welke. Laden doe ik 1x per week een zal pas donderdag weer zijn dus duurt nog even.Inspired schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:47:
[...]
Nu doet hij het wel weer met 10/11kW dan? Weet ff niet welke paal je hebt maar er zou ook storing kunnen zitten in de LB. Als ik mijn P1 module uitschakel gaat mijn Shell paal ook in een 4,5kW "safety" stand. Zal bij andere palen wellicht ook zo zijn.
Als je de paal in eigen beheer hebt maakt dat toch niets uit? Voor Arval ben je dan gelijk eender welke openbare paal dan ook. Als je je pasje erlangs wappert krijgt Arval gewoon een factuur van e-flux op dezelfde manier als dat je bij een Shell recharge paal had geladen.GilbertvH schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:18:
Arval geeft geen krimp en is zo flexibel als een loden pijp: “Wij doen geen zaken met E-Flux”. Ik houd mijn laadpaal gewoon en mag per kwartaal declareren. Prima, neem ik de privé EV mee in de totaalsom… 🫡
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dat klopt, maar ze willen niet dat E-Flux daartussen zit. That’s the whole deal. Ze krijgen dus straks een declaratie per kwartaal van mij (rapport van Easee) met mijn tariefV_ger schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:30:
[...]
Als je de paal in eigen beheer hebt maakt dat toch niets uit? Voor Arval ben je dan gelijk eender welke openbare paal dan ook. Als je je pasje erlangs wappert krijgt Arval gewoon een factuur van e-flux op dezelfde manier als dat je bij een Shell recharge paal had geladen.
Dat kan natuurlijk ook maar e-flux met paal op publiek zou gewoon moeten kunnen. Of kun je bij geen enkele publieke paal met e-flux laden? Dat laatste lijkt mij heel sterk.GilbertvH schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:45:
[...]
Dat klopt, maar ze willen niet dat E-Flux daartussen zit. That’s the whole deal. Ze krijgen dus straks een declaratie per kwartaal van mij (rapport van Easee) met mijn tarief
Ik krijg gewoon een druppel of pas om overal publiekelijk te kunnen laden. EV moet nog besteld worden. Ik weet ook wel dat het met E-Flux gewoon moet kunnen werken, maar flexibiliteit kennen ze daar nietInspired schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:50:
[...]
Dat kan natuurlijk ook maar e-flux met paal op publiek zou gewoon moeten kunnen. Of kun je bij geen enkele publieke paal met e-flux laden? Dat laatste lijkt mij heel sterk.
Dus dat werkt met een paal thuis ook wel. Enige is dat de automatische verrekening wellicht niet kan. Maar op zich maakt dat niet uit. Gewoon publiek zetten met 50c per kWh en je krijgt dat via eflux gewoon terug.GilbertvH schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:53:
[...]
Ik krijg gewoon een druppel of pas om overal publiekelijk te kunnen laden. EV moet nog besteld worden. Ik weet ook wel dat het met E-Flux gewoon moet kunnen werken, maar flexibiliteit kennen ze daar niet
Nu heb ik beetje tegenstrijdige info ontvangen van partijen, eentje vertelde me dat de Easee lite niet dynamisch kan schakelen tussen 3 en 1 fase, waardoor je dus bij weinig zon niet puur met de zon kan opladen. Maar als ik dit lees https://www.slimmedingen....-op-je-eigen-zonnestroom/ dan zou die vanaf 1,4kw dit wel moeten kunnen? Of zit je dan met 1,4kw over 3 fase, en dus nog steeds de sjaak met je zonnenpanelen?
Zijn er in mijn geval grote voordelen aan de Zappi die de iets hogere prijs verantwoorden? Of zit in met de Easee lite ook prima?
[ Voor 7% gewijzigd door Badname2 op 03-11-2023 23:54 ]
Kijk hier eens. Hier staat dat het gaat icm equalizerBadname2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:40:
Ik twijfel momenteel tussen de Zappi en Easee lite. Ik heb 8 zonnenpanelen en wil dus in de zomer met 'alleen' zonnenstroom kunnen laden. Qua auto een MG4 en later een Tesla model 3.
Nu heb ik beetje tegenstrijdige info ontvangen van partijen, eentje vertelde me dat de Easee lite niet kan schakelen tussen 3 en 1 fase, waardoor je dus bij weinig zon niet puur met de zon kan opladen. Maar als ik dit lees https://www.slimmedingen....-op-je-eigen-zonnestroom/ dan zou die vanaf 1,4kw dit wel moeten kunnen? Of zit je dan met 1,4kw over 3 fase, en dus nog steeds de sjaak met je zonnenpanelen?
Zijn er in mijn geval grote voordelen aan de Zappi die de iets hogere prijs verantwoorden? Of zit in met de Easee lite ook prima?
https://download.easee.co...rge_Lite_Productsheet.pdf
Ik ben nieuw in de EV wereld 😅 Heb mezelf een Model Y Performance cadeau gedaan en ben nu alles er omheen aan het uitzoeken/regelen. Waaronder het thuisladen.
Situatie is dat ik nu 60.000km rij, thuis 23 panelen heb (10.000Kwh), 2 jr geleden nwe meterkast en vooralsnog alleen EV rijd maar volgend jaar of jaar daarop ook mijn vrouw EV gaat rijden. Kortom, denk dat het handig is daarop voor te sorteren.
Had eerst (gemakshalve) bedacht de Tesla wall connector aan te schaffen maar werd door een vriend geïnformeerd over loadbalancing (wat de Tesla lader niet in zich heeft). En met 6 airco’s thuis om te verwarmen/koelen en andere elektrische (kook)toestellen is dat wellicht geen overbodige luxe om op je lader te hebben zitten?
En dan dus het toekomstbeeld dat mijn vrouw ook elektrisch gaat rijden. Dat wordt knokken bij de lader 😬 Tenzij ik een dubbele lader meteen laat aanleggen. Dan kom ik bijv op een Alfen Eve Double;
https://www.laadpaal-outl...ine-3-fase-22kw-copy.html
Wel een enorme meerprijs tov bijv een Tesla lader. Plus dat je nog allerlei opties aan kunt/moet klikken. Schiet je zonder installatie zo naar de €3.800,-
Kortom, kan het advies goed gebruiken. 🙏🏻
Is 2 laadstations een optie? Je zou nu bv een zappi kunnen laten plaatsen, en dan later een 2e er bij. Eventueel alles voor die 2e vast laten voorbereiden.MaartenK2023 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:42:
Dag allemaal,
Ik ben nieuw in de EV wereld 😅 Heb mezelf een Model Y Performance cadeau gedaan en ben nu alles er omheen aan het uitzoeken/regelen. Waaronder het thuisladen.
Situatie is dat ik nu 60.000km rij, thuis 23 panelen heb (10.000Kwh), 2 jr geleden nwe meterkast en vooralsnog alleen EV rijd maar volgend jaar of jaar daarop ook mijn vrouw EV gaat rijden. Kortom, denk dat het handig is daarop voor te sorteren.
Had eerst (gemakshalve) bedacht de Tesla wall connector aan te schaffen maar werd door een vriend geïnformeerd over loadbalancing (wat de Tesla lader niet in zich heeft). En met 6 airco’s thuis om te verwarmen/koelen en andere elektrische (kook)toestellen is dat wellicht geen overbodige luxe om op je lader te hebben zitten?
En dan dus het toekomstbeeld dat mijn vrouw ook elektrisch gaat rijden. Dat wordt knokken bij de lader 😬 Tenzij ik een dubbele lader meteen laat aanleggen. Dan kom ik bijv op een Alfen Eve Double;
Wel een enorme meerprijs tov bijv een Tesla lader. Plus dat je nog allerlei opties aan kunt/moet klikken. Schiet je zonder installatie zo naar de €3.800,-
Qua mogelijkheden vind ik de Zappi een veel mooier laadstation dan zon Alfen. Je hoeft geen opties aan te schaffen voor de Zappi, alles zit er al op.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
eventjes hardop denken van mij (met biervilt cijfertjes, dus laat gerust weten als het beduidend anders is):MaartenK2023 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:42:
Dag allemaal,
60.000 km/Jaar > 50.000 werk /10.000 prive
werk: 50.000Km ~ 1.000 km /week
1.000km / week ? bij 1:5 ~200kWh nodig per week
200kWh per week met x-% thuisladen en de rest onderweg
175kWh / week (biervilt..) met een flinke batterij.....
geeft paar keer per week thuis laden (met een 11kW bv Zappi lader)
Dan zou je dus makkelijk moeten kunnen afwisselen tussen zélf én partner laden...
ZELFS als je partner evenveel gaat rijden. (je bent in weekeinde vaak met 1 auto thuis?)
note:
-gaat je partner óók zoveel km maken?
-óók een auto met grote batterij?
(en dan is er altijd nog Granny voor éérste hulp bij kleine klusjes)
m2c
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Bedankt voor je uiteenzetting, top!Hansieo schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:02:
[...]
eventjes hardop denken van mij (met biervilt cijfertjes, dus laat gerust weten als het beduidend anders is):
60.000 km/Jaar > 50.000 werk /10.000 prive
werk: 50.000Km ~ 1.000 km /week
1.000km / week ? bij 1:5 ~200kWh nodig per week
200kWh per week met x-% thuisladen en de rest onderweg
175kWh / week (biervilt..) met een flinke batterij.....
geeft paar keer per week thuis laden (met een 11kW bv Zappi lader)
Dan zou je dus makkelijk moeten kunnen afwisselen tussen zélf én partner laden...
ZELFS als je partner evenveel gaat rijden. (je bent in weekeinde vaak met 1 auto thuis?)
note:
-gaat je partner óók zoveel km maken?
-óók een auto met grote batterij?
(en dan is er altijd nog Granny voor éérste hulp bij kleine klusjes)
m2c
Ik rij idd zakelijk zo’n 50.000 zakelijk. 3x per week 260km woon-werk. Daar vooralsnog geen optie om te laden, dus liefst zoveel mogelijk thuis. Moet met de actieradius van de Model Y lukken.
Weekend idd met 1 auto op pad. Vrouw rijdt max 15.000 per jaar. Gaat Mini rijden (batterij dus wat kleinere dan de Tesla).
Gisteren heb ik mij en ons gezien een Octavia Combi Hybride PHEV cadeau gedaan. Enige harde voorwaarde voor mijn vrouw is dat we een eigen wallbox/laadpal bij ons huis plaatsen. Ik ben nu dus druk aan het zoeken naar wat het beste zou zijn, maar eerlijk gezegd zie ik nu al door de bomen het bos niet meer. Zouden jullie wellicht voor wat licht in de duisternis kunnen zorgen? Mijn situatie is als volgt:
- Ik heb al 3-fase vanwege inductiekoken
- We hebben momenteel 15 zonnepanelen en spelen daar volgens mij (5 zijn er onlangs bijgeplaatst) quitte mee. Toch zou ik voor de toekomst (wanneer saldering mogelijk wordt afgeschaft) graag van de stroom die de zonnepanelen opbrengen gebruik willen maken.
- Op dit moment nog geen airco, maar dat kan zomaar de komende 3 jaar komen
- We hebben een eigen oprit voor ons huis, dus eigen paal zou makkelijk moeten kunnen.
- Die Skoda kan nu niet snelladen, maar zou paal wel graag enigszins voor de toekomst willen kopen.
- Ik zou het fijn vinden om later ook bezoek bij ons de auto te kunnen laten laden, maar dan wel zonder het steeds via een tikkie ofzo te moeten verrekenen. Weet niet of dat mogelijk is?
Dank alvast voor het meedenken!
Thx! Ik lees idd dat de Zappi V2.1 erg compleet is. Alleen iets van Harvi en CT-klemmen aanschaffen. Geen idee wat dat is maar dat zijn geen enorme meerkosten.Makrolon schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:53:
[...]
Is 2 laadstations een optie? Je zou nu bv een zappi kunnen laten plaatsen, en dan later een 2e er bij. Eventueel alles voor die 2e vast laten voorbereiden.
Qua mogelijkheden vind ik de Zappi een veel mooier laadstation dan zon Alfen. Je hoeft geen opties aan te schaffen voor de Zappi, alles zit er al op.
Duidelijk.MaartenK2023 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:10:
[...]
Bedankt voor je uiteenzetting, top!
Ik rij idd zakelijk zo’n 50.000 zakelijk. 3x per week 260km woon-werk. Daar vooralsnog geen optie om te laden, dus liefst zoveel mogelijk thuis. Moet met de actieradius van de Model Y lukken.
Weekend idd met 1 auto op pad. Vrouw rijdt max 15.000 per jaar. Gaat Mini rijden (batterij dus wat kleinere dan de Tesla).
Meeste mensen overschatten hoe dikwijls er moet geladen worden.
Ik zou beginnen met 1 laadpaal en zorg dat je daar load balancing in hebt, en dat die paal kan communiceren met een eventuele tweede paal.
Staar je niet blind op 11 kW laden, je zal dat amper nodig hebben.
Als je 260 km gereden hebt, dan zal je zo’n 40 kWh nodig hebben.
Zelfs aan 4 kW heb je de auto dan op een nachtje terug vol.
Ik laad thuis altijd met 4 kW en kom prima toe, ook als er 2 dagen na elkaar behoorlijk wat gereden wordt.
En met dat 4 kW laden kan je je zelfs af vragen of load balancing nodig is, en of je niet gewoon voor de Tesla connector kan gaan. (Tenzij je een geijkte meter nodig hebt om het zakelijk laden van prive laden te scheiden)
Sony A7 iv en wat recycled glas
Voor een klein bedrag heb ik mij een tweedehands, eerste generatie Loloo1 Newmotion laadpaal aangeschaft. Deze wil ik nu gaan aansluiten.
Ik heb nog zowel een 1 fase groep alsook een 3 fase groep beschikbaar, waarbij de 3fase altijd gereserveerd was voor een laadpaal.
Op welke groep kan ik best deze laadpaal aansluiten?
Altijd kiezen voor 3f, vermogen beperken kan altijd nog.thebow1987 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:48:
Hi,
Voor een klein bedrag heb ik mij een tweedehands, eerste generatie Loloo1 Newmotion laadpaal aangeschaft. Deze wil ik nu gaan aansluiten.
Ik heb nog zowel een 1 fase groep alsook een 3 fase groep beschikbaar, waarbij de 3fase altijd gereserveerd was voor een laadpaal.
Op welke groep kan ik best deze laadpaal aansluiten?
Harvi is alleen nodig als je geen netwerk kabel van de meterkast naar de Zappi kunt leggen. CT klemmen zitten er bij en gaan om de 3 fasen die je huis binnenkomen.MaartenK2023 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:32:
[...]
Thx! Ik lees idd dat de Zappi V2.1 erg compleet is. Alleen iets van Harvi en CT-klemmen aanschaffen. Geen idee wat dat is maar dat zijn geen enorme meerkosten.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Moet de paal dat natuurlijk wel kunnen, volgens mij niet het geval, zie ik nu.Tommie12 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:17:
[...]
Altijd kiezen voor 3f, vermogen beperken kan altijd nog.
:strip_exif()/f/image/QMcSeLabvPBZYbIY7K5p37Lb.jpg?f=fotoalbum_large)
Werken twee Zappi's nu al goed dan op 1 aansluiting? In het verleden ging dit mis. Een Alfen met LB is voordeliger dan een Zappi. En je hebt RFID. Zelfs met software om onderling goed te kunnen LBen is het volgens mij nog voordeliger dan een Zappi en je zit ook niet met CT te prutsen.Makrolon schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:53:
[...]
Is 2 laadstations een optie? Je zou nu bv een zappi kunnen laten plaatsen, en dan later een 2e er bij. Eventueel alles voor die 2e vast laten voorbereiden.
Wij hebben veel vrienden en familie met BEVs en ik heb geen zin om alle passen in een laadpaal te gaan zetten en dan codes uit te gaan delen. Voor mij is RFID sowieso een must.
[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 04-11-2023 12:20 ]
Thx. Dus als je wel een netwerkkabel kunt trekken en dan is Harvi niet nodig, maar de CT klemmen wel begrijp ik? (Indien je 3 fase meterkast hebt)guido66 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:55:
[...]
Harvi is alleen nodig als je geen netwerk kabel van de meterkast naar de Zappi kunt leggen. CT klemmen zitten er bij en gaan om de 3 fasen die je huis binnenkomen.
Dank Tommie voor je uitleg. Hoef niet privé/zakelijk gescheiden te doen (of inzichtelijk te krijgen). Ik laad gewoon volledig privé en krijg een uiterst royale km-vergoeding. Dus dat probleem heb ik gelukkig niet.Tommie12 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:36:
[...]
Duidelijk.
Meeste mensen overschatten hoe dikwijls er moet geladen worden.
Ik zou beginnen met 1 laadpaal en zorg dat je daar load balancing in hebt, en dat die paal kan communiceren met een eventuele tweede paal.
Staar je niet blind op 11 kW laden, je zal dat amper nodig hebben.
Als je 260 km gereden hebt, dan zal je zo’n 40 kWh nodig hebben.
Zelfs aan 4 kW heb je de auto dan op een nachtje terug vol.
Ik laad thuis altijd met 4 kW en kom prima toe, ook als er 2 dagen na elkaar behoorlijk wat gereden wordt.
En met dat 4 kW laden kan je je zelfs af vragen of load balancing nodig is, en of je niet gewoon voor de Tesla connector kan gaan. (Tenzij je een geijkte meter nodig hebt om het zakelijk laden van prive laden te scheiden)
Dat van evt. een 2e paal en daarmee te communiceren, daar kan bijv een Zappi mee uit de voeten?
Tot slot, je hebt gelijk. Ik hoef niet 40kW in minder dan 4 uur aan te vullen als het gewoon ‘s nachts kan. Weet niet of je dat via de lader kunt instellen (laden met max 4kW) of via de auto straks.
Los daarvan zou het wel ideaal zijn als de lader slim is en maximaal kan laden wanneer de zonnepanelen opwekken. En in geval van winter of ‘s nachts opladen, dat die dan niet 11 kW moet gaan trekken. Maar misschien vraag ik dan wel teveel maatwerk/instellingen van zo’n ding 😬😅
Hangt er gewoon vanaf voor welke laadpaal je uiteindelijk gaat.MaartenK2023 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:37:
[...]
Los daarvan zou het wel ideaal zijn als de lader slim is en maximaal kan laden wanneer de zonnepanelen opwekken. En in geval van winter of ‘s nachts opladen, dat die dan niet 11 kW moet gaan trekken. Maar misschien vraag ik dan wel teveel maatwerk/instellingen van zo’n ding 😬😅
Er zijn er voldoende die aan je eisen tegemoet komen.
Een Alfen is daar bv. al hardwarematig al op vvoorbereid Je moet alleen dd juiste firmware downloaden (indien nog niet aanwezig), zien dat je 2 UTP kabels hebt (eentje vanuit de DM en eentje vanuit de ethernetpoort van de router/modem richting bevestigingspunt laadunit.
En uiteraard de nodige licenties tegen betaling activeert.
Het is maar welk budget je ervoor over hebt.
Zappi is daar tegenwoordig ook geschikt voor.
Dat kan in de toekomst natuurlijk wel wijzigen. Bij jouw huidige of toekomstige werkgever. Daar zou ik als het kan wel rekening mee houden.MaartenK2023 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:37:
Dank Tommie voor je uitleg. Hoef niet privé/zakelijk gescheiden te doen (of inzichtelijk te krijgen). Ik laad gewoon volledig privé en krijg een uiterst royale km-vergoeding. Dus dat probleem heb ik gelukkig niet.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
De meeste auto’s kunnen het vermogen beperken dacht ik. Tesla kan het zeker.MaartenK2023 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:37:
[...]
Dank Tommie voor je uitleg. Hoef niet privé/zakelijk gescheiden te doen (of inzichtelijk te krijgen). Ik laad gewoon volledig privé en krijg een uiterst royale km-vergoeding. Dus dat probleem heb ik gelukkig niet.
Dat van evt. een 2e paal en daarmee te communiceren, daar kan bijv een Zappi mee uit de voeten?
Tot slot, je hebt gelijk. Ik hoef niet 40kW in minder dan 4 uur aan te vullen als het gewoon ‘s nachts kan. Weet niet of je dat via de lader kunt instellen (laden met max 4kW) of via de auto straks.
De opmerkingen hierboven zijn ook geldig natuurlijk. Als je denkt ooit te moeten afrekenen heb je een backoffice nodig, en dan is Alfen of Zappi een goede keuze.
Ook die palen kan je in vermogen beperken, en voorrang geven aan PV.
Hou er rekening mee dat dat alleen iets oplevert als je regelmatig thuis werkt.
Mijn paal is onder beheer van de LM, en ik kan zelf niet aan de instellingen. Daarom gebruik ik Jedlix die via API met mijn auto bepaalt wanneer er geladen wordt.
Mmm ik kan het er niet vinden, dat ie echt dynamisch kan schakelen tussen de fases.MvdV75 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:06:
[...]
Kijk hier eens. Hier staat dat het gaat icm equalizer
https://download.easee.co...rge_Lite_Productsheet.pdf
Dat hoeft dus nietMaartenK2023 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:32:
[...]
Thx! Ik lees idd dat de Zappi V2.1 erg compleet is. Alleen iets van Harvi en CT-klemmen aanschaffen. Geen idee wat dat is maar dat zijn geen enorme meerkosten.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Wat ging er mis dan? Gaat prima op een aansluiting, ene stel je in alsaster, die regelt loadbalancing, de 2e voeg je toe als slave. Je kan dan zeggen welke vd 2 prioriteit moet krijgen qua laden, of allebei evenveel.Inspired schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:09:
[...]
Werken twee Zappi's nu al goed dan op 1 aansluiting? In het verleden ging dit mis. Een Alfen met LB is voordeliger dan een Zappi. En je hebt RFID. Zelfs met software om onderling goed te kunnen LBen is het volgens mij nog voordeliger dan een Zappi en je zit ook niet met CT te prutsen.
Wij hebben veel vrienden en familie met BEVs en ik heb geen zin om alle passen in een laadpaal te gaan zetten en dan codes uit te gaan delen. Voor mij is RFID sowieso een must.
Verder kan zappi veel meer, zelf op t goedkoopsteanier vd dag laden, terug naar 1 fase, combineren met de accu die er aan komt.
Tja, das je eigen keuze natuurlijk. Ik ga een benzine rijder ook geen benzine geven, en anders stuur je een tikkie van een paar euro.
Badname2 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:49:
[...]
Mmm ik kan het er niet vinden, dat ie echt dynamisch kan schakelen tussen de fases.
/f/image/G8CAySbc9TWdMGVUirI9205N.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HDNDzvzZ70TaHB4C2E5dtH3E.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door MvdV75 op 04-11-2023 21:11 ]
Das ook een nietszeggende tekst... Wat is phase balancing? Als leek zou ik denken dat hij kan zorgen dat de fases onderling in balans komen. Maar dat kan natuurkundig niet door alleen de lader gedaan worden.
Nietszeggende verkoopteksten.
Het lijkt er echter wel op dat ik voor de Zappi ga, als ik zo het forum mag lezen loop ik daar het minste risico een verkeerde keuze te maken.
[ Voor 21% gewijzigd door Badname2 op 04-11-2023 21:17 ]
Ik ben benieuwd!Badname2 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:12:
Ik ga proberen Easee te bereiken. Mocht ik nieuws hebben zal ik het hier delen. Apart dat er best weinig over hun -toch wel erg mooie- laadpaal duidelijk is.
Het lijkt er echter wel op dat ik voor de Zappi ga, als ik zo het forum mag lezen loop ik daar het minste risico een verkeerde keuze te maken.
De Zaptec heeft een soortgelijke functie aan boord. Misschien kan deze YouTube film meer achtergrond verschaffen. Ik ben geen expert, maar lijkt me dat phase balancing meer is dan verkooppraat.Makrolon schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:10:
[...]
Das ook een nietszeggende tekst... Wat is phase balancing? Als leek zou ik denken dat hij kan zorgen dat de fases onderling in balans komen. Maar dat kan natuurkundig niet door alleen de lader gedaan worden.
Nietszeggende verkoopteksten.
YouTube: What's the deal with load and phase balancing?!
[ Voor 9% gewijzigd door EVfan op 05-11-2023 06:34 ]
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Volgens mij haal je termen door elkaar heen. RFID is alleen de pas/tag. Om überhaupt een laadpas te kunnen gebruiken heb je een RFID reader nodig. De code van de pas/tag moet daarna nog steeds verwerkt worden.Inspired schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:09:
[...]
Wat je zoekt is de backoffice functie. Die gebruikt de RFID van de laadpassen van jouw vrienden/familie en stuurt de rekening van het laden naar hun laadpas abonnement.
Backoffice is een abonnement van ongeveer €6 per maand. Provider kun je zelf kiezen en instellen.
Dank voor t delen! Wist niet dat laders dit kunnen. Maar de zaptec pro kan dus blijkbaar met relais schakelen tussen welke fase hij bij een een fase auto gebruikt.EVfan schreef op zondag 5 november 2023 @ 06:32:
[...]
De Zaptec heeft een soortgelijke functie aan boord. Misschien kan deze YouTube film meer achtergrond verschaffen. Ik ben geen expert, maar lijkt me dat phase balancing meer is dan verkooppraat.
YouTube: What's the deal with load and phase balancing?!
Wellicht kan de easee dat dan ook.
Heb je in een woning niet echt nodig overigens, zeker niet omdat de autos tegenwoordig allemaal toch 3 fase laden.
[ Voor 8% gewijzigd door Makrolon op 05-11-2023 08:32 ]
Een Zappi kan inmiddels wel met een backend overweg maar heeft geen RFID (reader). Je kunt daar de passen registreren en dan kun je op de paal middels een code op de juiste pas laden. Dat is dus iets wat ik niet wil.Ricko1 schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:33:
[...]
Volgens mij haal je termen door elkaar heen. RFID is alleen de pas/tag. Om überhaupt een laadpas te kunnen gebruiken heb je een RFID reader nodig. De code van de pas/tag moet daarna nog steeds verwerkt worden.
Wat je zoekt is de backoffice functie. Die gebruikt de RFID van de laadpassen van jouw vrienden/familie en stuurt de rekening van het laden naar hun laadpas abonnement.
Backoffice is een abonnement van ongeveer €6 per maand. Provider kun je zelf kiezen en instellen.
@MakrolonMakrolon schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:31:
[...]
Dank voor t delen! Wist niet dat laders dit kunnen. Maar de zaptec pro kan dus blijkbaar met relais schakelen tussen welke fase hij bij een een fase auto gebruikt.
Wellicht kan de easee dat dan ook.
Heb je in een woning niet echt nodig overigens, zeker niet omdat de autos tegenwoordig allemaal toch 3 fase laden.
Heb sinds 2 dagen een Zaptec GO. Snap verder niet hoe dat soort technische features werken, maar het werkt zowel met 3 fase (onze ETron) als 1 fase (Kia MY 2019).
Ik werd door support van Zaptec nog wel geattendeerd op een instelling die niet optimaal is: IT-3 ipv TN, beats me. Geen idee wat dit verschil is. Maar de lader zou meer storingsgevoelig zijn met de IT-3 netwerk instelling.
Ga dat morgen met ze bespreken.
Overigens kan de Zaptec, net als de Easee gekoppeld worden tot 3 laders per woning aansluiting, wellicht is dat de reden dat er dit soort trucjes in de units zitten?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Wat is er niet duidelijk dan? Ik heb dat ding, en hij schakelt gewoon tussen 1 en 3 fasen hoor. Of deed de vorige versie dat niet en komt daar de verwarring vandaan? T staat iig allemaal vrij duidelijk uitgelegd op hun website. Snap niet wat er zo lastig aan is. It just works. Lokaal in te stellen als je niet van cloud gedoe enzo houdt. Enige wat ze helaas niet bieden is een lokale API voor de tweakerts. Die gaat alleen via de cloud. Verder alles wat je je kan wensen wat mij betreft :-)Badname2 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:12:
@MvdV75 dan voor de toelichting! Ik ga proberen Easee te bereiken. Mocht ik nieuws hebben zal ik het hier delen. Apart dat er best weinig over hun -toch wel erg mooie- laadpaal duidelijk is.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Waar staat dat hij automatisch schakelt tussen 1 en 3 fasen bijvoorbeeld op basis van PV overschot? Ik kan alleen vinden dat hij dat doet als je meer Easee's hebt; phase balancing.Japie.G schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:06:
[...]
Wat is er niet duidelijk dan? Ik heb dat ding, en hij schakelt gewoon tussen 1 en 3 fasen hoor. Of deed de vorige versie dat niet en komt daar de verwarring vandaan? T staat iig allemaal vrij duidelijk uitgelegd op hun website. Snap niet wat er zo lastig aan is. It just works. Lokaal in te stellen als je niet van cloud gedoe enzo houdt. Enige wat ze helaas niet bieden is een lokale API voor de tweakerts. Die gaat alleen via de cloud. Verder alles wat je je kan wensen wat mij betreft :-)
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
De verwarring komt omdat installateur die zowel Easee, Zappi aanbied bij de offerte call meldde dat Easee Lite dit niet echt kan op basis van Pv overschot fase schakelen, en de Zappi een betere keuze is. Of zij hebben verkeerde info. Ik heb een ticket geopened bij Easee. Even kijken of ze het ook kunnen bevestigen.Japie.G schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:06:
[...]
Wat is er niet duidelijk dan? Ik heb dat ding, en hij schakelt gewoon tussen 1 en 3 fasen hoor. Of deed de vorige versie dat niet en komt daar de verwarring vandaan? T staat iig allemaal vrij duidelijk uitgelegd op hun website. Snap niet wat er zo lastig aan is. It just works. Lokaal in te stellen als je niet van cloud gedoe enzo houdt. Enige wat ze helaas niet bieden is een lokale API voor de tweakerts. Die gaat alleen via de cloud. Verder alles wat je je kan wensen wat mij betreft :-)
Verder valt me wel op dat op dit forum veel meer ervaringen zijn met Zappi dan Easee. Dus misschien sowieso de vieligere keuze. Al is ie wel wat duurder de Zappi.
https://support.easee.com...nnemodus-is-ingeschakeld-DonJuape schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:35:
[...]
Waar staat dat hij automatisch schakelt tussen 1 en 3 fasen bijvoorbeeld op basis van PV overschot? Ik kan alleen vinden dat hij dat doet als je meer Easee's hebt; phase balancing.
Daar staat dus dat de Easee NIET automatisch kan schakelen naar 3 fasen. Niet bij laden op zonnestroom en niet als hij bij een hoge huisbelasting naar 1 fase is geschakeld.
Er staat dat de laadsessie dan op 1 fase wordt afgerond tenzij de gebruiker ingrijpt via de app
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Je bevestigt wat ik bedoel…DonJuape schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:36:
[...]
Daar staat dus dat de Easee NIET automatisch kan schakelen naar 3 fasen. Niet bij laden op zonnestroom en niet als hij bij een hoge huisbelasting naar 1 fase is geschakeld.
Er staat dat de laadsessie dan op 1 fase wordt afgerond tenzij de gebruiker ingrijpt via de app
Als er niet genoeg power op 3f is schakelt de easee naar 1f. Automatisch! Dat hij vervolgens niet terug gaat naar 3f is een designkeuze ten gunste van levensduur. (Opzich aardige keuze, ik heb de easee aangeschaft als vervanger van een laadpunt waarvan een relais kapot bleek. )
De vraagsteller zegt dit:
Laatste keer 🤣 Advies klopt dus niet.Badname2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:01:
Zo ik dacht er bijna uit te zijn en de Easee Lite te bestellen, tot Laadpaal outlet me informeerde dat deze minder goed werkt met de 'maar 8' zonnenpanelen die ik heb omdat hij niet van 3 fase naar 1 fase terug kan schakelen. En dan toch vaak stroom van het net zou gebruiken. Zijn adviseerden me de Ratio of Zappie. Die dit wel kan. Klopt dit advies?
Vraagsteller heeft 8 zonnepanelen… die moet helemaal niet op 3f gaan laden als hij zn solar wil gebruiken. Dat deel van het advies klopt wel!
[ Voor 12% gewijzigd door Japie.G op 05-11-2023 20:32 ]
Met 8 zonnepanelen wil je inderdaad op 1 fase laden. Wellicht wil je daarna (bijvoorbeeld omdat je EV nog niet vol is) automatisch verder laden op 3 fase, bijvoorbeeld 's nachts.Japie.G schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:24:
[...]
Je bevestigt wat ik bedoel…
Als er niet genoeg power op 3f is schakelt de easee naar 1f. Automatisch! Dat hij vervolgens niet terug gaat naar 3f is een designkeuze ten gunste van levensduur. (Opzich aardige keuze, ik heb de easee aangeschaft als vervanger van een laadpunt waarvan een relais kapot bleek. )
De vraagsteller zegt dit:
[...]
Laatste keer 🤣 Advies klopt dus niet.
Vraagsteller heeft 8 zonnepanelen… die moet helemaal niet op 3f gaan laden als hij zn solar wil gebruiken. Dat deel van het advies klopt wel!
Dat kan de Easee niet en bijvoorbeeld de Zappi wel.
Vorig jaar stond ik ook voor de keuze tussen een Zappi (aangeraden door Laadpaal Outlet i.v.m. zonnepanelen) en een Easee. Ik heb voor Easee gekozen en ben er ondanks het hele gedoe rond het verkoopverbod toch nog steeds blij mee.Japie.G schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:06:
[...]
De functie laden op PV-overschot kan zeker wat verbetering verbruiken (de Easee kijkt naar het overschot per fase, dus je moet op alle 3 de fases 6A over hebben om met 3 fasen op 100% PV te laden).
Edit: Maar toen we de Easee net hadden, was die functie er helemaal niet, dus ik was best aangenaam verrast dat deze er opeens was.
Ik vind het vooral mooi dat ze, ondanks het fors snijden in hun personeel, toch nog regelmatig hun app en functionaliteiten bijwerken.
Zo is het sinds september mogelijk om onze laadpaal rechtstreeks via bluetooth i.p.v. via de cloud te bedienen.
Het valt dan ook niet uit te sluiten dat ze in de toekomst toch een keer een lokale API kunnen bieden.
[ Voor 4% gewijzigd door dextertje op 06-11-2023 16:34 ]
Ontwikkeling gaat erg hard ja! Lokale API zou leuk zijn. Het verkoopverbod gedoe is achter de rug met de nieuwe laders. En ter info voor mij.. zijn er auto's die met minder dan 6a per fase 3fase solarsurplus kunnen laden? Volgens mij is 6a voor de meeste auto's een minimum per fase.. Heb je op 1 fase een surplus van 6a en de rest niet schakelt de easee dus naar 1 fase laden. Verder lijkt me de optie 'Beperkt netgebruik' icm solar een fijne optie voor de gulden middenweg. Dat moet ik nog gaan ervaren..dextertje schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:59:
[...]
Vorig jaar stond ik ook voor de keuze tussen een Zappi (aangeraden door Laadpaal Outlet i.v.m. zonnepanelen) en een Easee. Ik heb voor Easee gekozen en ben er ondanks het hele goede rond het verkoopverbod toch nog steeds blij mee.
De functie laden op PV-overschot kan zeker wat verbetering verbruiken (de Easee kijkt naar het overschot per fase, dus je moet op alle 3 de fases 6A over hebben om met 3 fasen op 100% PV te laden).
Edit: Maar toen we de Easee net hadden, was die functie er helemaal niet, dus ik was best aangenaam verrast dat deze er opeens was.
Ik vind het vooral mooi dat ze, ondanks het fors snijden in hun personeel, toch nog regelmatig hun app en functionaliteiten bijwerken.
Zo is het sinds september mogelijk om onze laadpaal rechtstreeks via bluetooth i.p.v. via de cloud te bedienen.
Het valt dan ook niet uit te sluiten dat ze in de toekomst toch een keer een lokale API kunnen bieden.
(Wat daar aan verbeterd kan worden is om in dat geval alsnog te kijken wat het overschot is op de andere fasen en dat op die ene fase waarop geladen wordt erbij te plussen
@GilbertvHGilbertvH schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:18:
Arval geeft geen krimp en is zo flexibel als een loden pijp: “Wij doen geen zaken met E-Flux”. Ik houd mijn laadpaal gewoon en mag per kwartaal declareren. Prima, neem ik de privé EV mee in de totaalsom… 🫡
Logisch ...
E-flux is een concurrent van Mobiflow die dezelfde aandeelhouder heeft als Arval (= BNP Paribas Fortis).
Arval werkt wel samen met Mobiflow.
That explains a lot! Dank je! Heb nu de EV besteld en ga per kwartaal declareren bij Arval.dmod schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:11:
[...]
@GilbertvH
Logisch ...
E-flux is een concurrent van Mobiflow die dezelfde aandeelhouder heeft als Arval (= BNP Paribas Fortis).
Arval werkt wel samen met Mobiflow.
Tesla.Japie.G schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:08:
[...]
Ontwikkeling gaat erg hard ja! Lokale API zou leuk zijn. Het verkoopverbod gedoe is achter de rug met de nieuwe laders. En ter info voor mij.. zijn er auto's die met minder dan 6a per fase 3fase solarsurplus kunnen laden? Volgens mij is 6a voor de meeste auto's een minimum per fase.. Heb je op 1 fase een surplus van 6a en de rest niet schakelt de easee dus naar 1 fase laden. Verder lijkt me de optie 'Beperkt netgebruik' icm solar een fijne optie voor de gulden middenweg. Dat moet ik nog gaan ervaren..
(Wat daar aan verbeterd kan worden is om in dat geval alsnog te kijken wat het overschot is op de andere fasen en dat op die ene fase waarop geladen wordt erbij te plussen. Want aangezien in NL de meter intern saldeert over de fasen zal je dan nog op papier al je solar gebruiken
)
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
@GilbertvH, wel vreemd dat Arval dergelijke "manuele" declaraties aanvaardtGilbertvH schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:18:
[...]
That explains a lot! Dank je! Heb nu de EV besteld en ga per kwartaal declareren bij Arval.
en welk deel daarvan gaat dan daadwerkelijk de batterij in?
6A is al niks (met hoge verliezen ivm auto wakker houden) en dus slecht rendement.
5A zou dan al helemaal een slecht rendement geven. (bij 235V is dat 1.175W -/- wakker houden)
Wat verbruikt de Tesla voor wakker houden? (is dat sterk model afhankelijk??)
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Al goed dat je thuis niet betaalbaar DC kan laden met een Tesla want dan zou hij waarschijnlijk de bewoners ook wakker houdenHansieo schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:11:
[...]
Wat verbruikt de Tesla voor wakker houden? (is dat sterk model afhankelijk??)
Stond gisteren aan een DC50 van een winkelcomplex de e-Niro te laden naast een Tesla.
Terwijl de e-Niro dat fluisterstil deed stond de Tesla te blazen dat het een lieve lust was. Dacht dat men voorbereidingen aan het treffen was om op te stijgen. Zou het een Tesla SpaceX geweest zijn?
[ Voor 20% gewijzigd door Hansieo op 06-11-2023 15:34 ]
Waarom? Ik doe de thuislaaddeclaraties voor Arval ook "handmatig". Gaat redelijk snel in hun MTC (MultiTankCard) app.dmod schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:56:
[...]
@GilbertvH, wel vreemd dat Arval dergelijke "manuele" declaraties aanvaardt
NL situatie neem ik aan ?DonJuape schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:37:
[...]
Waarom? Ik doe de thuislaaddeclaraties voor Arval ook "handmatig". Gaat redelijk snel in hun MTC (MultiTankCard) app.
Arval biedt dit niet aan in BE.
Ah, Nederland inderdaad. En hoe moet je dan in Belgie bij Arval incidentele kosten declareren? Als je tankpas vergeten bent ofzo (bij een brandstofauto) of als je hebt geladen bij de Tesla Supercharger?dmod schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:42:
[...]
NL situatie neem ik aan ?
Arval biedt dit niet aan in BE.
[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 06-11-2023 15:52 ]
Jij weet alleen niet waarom die Tesla stond te blazen. Bijv. omdat de eigenaar de cabine aan het voorverwarmen was, of omdat ie meer moest koelen omdat ie veel sneller aan het laden was dan jouw e-Niro.IvoB2 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:19:
[...]
Stond gisteren aan een DC50 van een winkelcomplex de e-Niro te laden naast een Tesla.
Terwijl de e-Niro dat fluisterstil deed stond de Tesla te blazen dat het een lieve lust was.
Bij een supercharger wil het weleens wat luidruchtiger worden, maar 50KW, dat is nou niet iets waar een Tesla "warm van wordt"
Ik zou trouwens eerder denken dat die DC-lader het meeste geluid maakte, niet de auto die eraan hangt...
Ik vermoed dat @daemonix met "Tesla" doelde op de beschikbaarheid van lokale API in Tesla's Wall Connectors.Hansieo schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:11:
[...]
en welk deel daarvan gaat dan daadwerkelijk de batterij in?
Dat is ook mijn ervaring. Pas als je een tijdje 170 kW trekt begin ik het te horen.TCMR schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:49:
[...]
Jij weet alleen niet waarom die Tesla stond te blazen. Bijv. omdat de eigenaar de cabine aan het voorverwarmen was, of omdat ie meer moest koelen omdat ie veel sneller aan het laden was dan jouw e-Niro.
Bij een supercharger wil het weleens wat luidruchtiger worden, maar 50KW, dat is nou niet iets waar een Tesla "warm van wordt"
Ik zou trouwens eerder denken dat die DC-lader het meeste geluid maakte, niet de auto die eraan hangt...
Maar laders staan niet direct op echt stille plaatsen, dus zo je weet niet altijd of het de lader of de auto is.
Tja, je mag dat vanop afstand uiteraard denken maar ik stond ernaast en stelde de "bron" van het geluid vast.TCMR schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:49:
[...]
Jij weet alleen niet waarom die Tesla stond te blazen. Bijv. omdat de eigenaar de cabine aan het voorverwarmen was, of omdat ie meer moest koelen omdat ie veel sneller aan het laden was dan jouw e-Niro.
Bij laden aan een DC50 is trouwens de lader de beperkende snelheid om te laden en niet de EV.
Ik weet idd niet waarom de Tesla nog hoorbaar vanop enkele meters afstand stond te blazen.
Kan inderdaad de "verwarming" zijn of whatever. Dat maakt het geluid er niet minder om.
Het stoort me ook niet want het was mijn auto niet.
Het was gewoon een ironisch tussendoortje dus lig er verder niet wakker van.
Zal waarschijnlijk ook niet want DC50 laders staan doorgaans niet nabij een woning.
Deze stond overigens op een parking zonder doorgaand verkeer ten tijde van de vaststelling.
Moest hij staan laden hebben in een omgeving vol omgevingsgeluid en daar dan nog bovenuit staan blazen zou het alleen maar nog opvallender (en erger) geweest zijn.
Uiteraard was het geen probleem om vast te stellen dat het niet de lader was want daar stond ik slechts enkele tientallen cm vanaf bij inpluggen van de laadkabel in de EV en de Tesla in het verhaal een paar meter verder.
Sorry wanneer ik op een paar gevoelige "Teslateentjes" getrapt heb.
[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 06-11-2023 18:16 ]
Nee, je kunt in de Tesla iedere laadstroom instellen die je wilt, tot en met 1 A per fase aan toe.TCMR schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:54:
[...]
Ik vermoed dat @daemonix met "Tesla" doelde op de beschikbaarheid van lokale API in Tesla's Wall Connectors.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
wtf?? 1A ofwel ~235x1A~ 235W???daemonix schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:53:
[...]
Nee, je kunt in de Tesla iedere laadstroom instellen die je wilt, tot en met 1 A per fase aan toe.
is er dan nog een redelijk (lees rendement economisch) deel dat voor de batterij overblijft?
Gezien de redementspercentages die ik recent las, lijkt me de gemiddelde omvormer zo tussen de 250 en 500 watt te gebruiken. (Er zijn blijkbaar auto's die bij 2000watt 30% laadverlies hebben, tel uit je winst (of verlies))
Tesla lijkt nu de accu gewoon warm te stoken zodra hij DC gaat laden. Op vakantie in Spanje veel 50KW laders gebruikt afgelopen zomer. Zelfs met een accu temp van 30 graden gaat hij dan nog opwarmen. Zou bij 50kW toch niet nodig moeten zijn.IvoB2 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:19:
[...]
Al goed dat je thuis niet betaalbaar DC kan laden met een Tesla want dan zou hij waarschijnlijk de bewoners ook wakker houden.
Terwijl de e-Niro dat fluisterstil deed stond de Tesla te blazen dat het een lieve lust was. Dacht dat men voorbereidingen aan het treffen was om op te stijgen. Zou het een Tesla SpaceX geweest zijn?
Maar het valt mij wel op dat men gewoon heel slecht luistert naar mijn eisen/wensen. Ik geef aan dat de auto maar op kan laden op 1fase (want PHEV) en mijn meterkast ook maar 1fase heeft en ik dus voldoende heb aan een 1fase Zappi. En ook geen Harvi nodig heb voor extra inzicht omdat ik zelf HA hebt.
Helaas krijg ik dan toch gewoon doodleuk offertes voor een 3fase Zappi en dan soms ook nog met een Harvi....

Die gaan gewoon meteen op de nee stapel.

Hebben jullie soort gelijke ervaringen met installateurs die gewoon niet naar de wensen luisteren en hun "standaard" offertes sturen?
Ik zou wel echt een 3 fase Zappi nemen als ik jou was. Als je over 5 jaar toch naar 3 fase wil moet je anders een nieuw laadstation kopen...master_JE schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:49:
Hier ook bezig met opvragen van offertes voor het opladen van mijn PHEV. Voorkeur ligt bij de Zappi vanwege zonnepanelen en load balancing.
Maar het valt mij wel op dat men gewoon heel slecht luistert naar mijn eisen/wensen. Ik geef aan dat de auto maar op kan laden op 1fase (want PHEV) en mijn meterkast ook maar 1fase heeft en ik dus voldoende heb aan een 1fase Zappi. En ook geen Harvi nodig heb voor extra inzicht omdat ik zelf HA hebt.
Helaas krijg ik dan toch gewoon doodleuk offertes voor een 3fase Zappi en dan soms ook nog met een Harvi....Dit geeft mij weinig vertrouwen in de eerlijkheid van de installateur zelf.
Die gaan gewoon meteen op de nee stapel.Alleen is de nee stapel hierdoor wel meer dan de ja stapel.
Hebben jullie soort gelijke ervaringen met installateurs die gewoon niet naar de wensen luisteren en hun "standaard" offertes sturen?
Maar... is het niet handig om alvast voor de 3-fasen te gaan? Tenzij je zeker weet da je hier na naar ICE gaat.
En stel je gaat overstappen naar 3-fasen, hoef je geen nieuwe lader te kopen.
Volgens mij valt de meerprijs nu dan ook wel mee dan later nieuwe aanschaffen + aanpassingen maken aan je installatie.
Daar heb ik uiteraard over nagedacht. Zei het niet dat ik dan ook de meterkast moet laten aanpassen.Jazsie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:00:
@master_JE :
Maar... is het niet handig om alvast voor de 3-fasen te gaan? Tenzij je zeker weet da je hier na naar ICE gaat.
En stel je gaat overstappen naar 3-fasen, hoef je geen nieuwe lader te kopen.
Volgens mij valt de meerprijs nu dan ook wel mee dan later nieuwe aanschaffen + aanpassingen maken aan je installatie.
Het is de bedoeling dat we net als de vorige auto's deze toch wel een jaar of 10 gaan gebruiken.
Over z'n lange periode kan er veel veranderen in de techniek en wie weet woon ik dan ook niet eens meer hier.
De 3 fase Zappi kan je gewoon 1 fase aansluitenmaster_JE schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:07:
[...]
Daar heb ik uiteraard over nagedacht. Zei het niet dat ik dan ook de meterkast moet laten aanpassen.
Het is de bedoeling dat we net als de vorige auto's deze toch wel een jaar of 10 gaan gebruiken.
Over z'n lange periode kan er veel veranderen in de techniek en wie weet woon ik dan ook niet eens meer hier.
Zeker, dat gebeurt denk ik in de meeste gevallen. Mijn ervaring met installateurs in het algemeen is dat ze geen risico nemen. Risico en elektro gaat niet goed samen. Dus hebben ze eenmaal een concept dat naar behoren werkt, dan borduurt de installateur daarop voort. Vanuit veiligheid kan dit een logische gedachte zijn, vanuit innovatie soms niet.master_JE schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:49:
Ergens ook wel logisch en weet je het zelf beter, pak het dan zelf aan.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Dus geen verwachtingen wat dat betreft..
Punt is ik wil/kan het wel zelf tot op zekere hoogte, en het is toch stroom waar je mee aan de gang gaat. Het moet goed aangesloten worden, en mijn meterkast moet ook nog eens uitgebreid worden, dus het is niet alleen maar de paal aansluiten en de juiste automaat in de meterkast erin prikken.
Weet iemand of je ergens kan zien dat hij verbinding maakt met de Easee charge lite?
Ik heb de auto nog niet dus kan nog niet controleren dat alles goed werkt.
Wil alles op voorhand goed hebben geïnstalleerd
Easee app openen, swipe naar equalizer kaart, klik op equalizer instellingen, klik op ‘over’. Daar zie je wifi sterkte en ook de direct rf link sterkte.Hieperdepiep schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:02:
Vandaag de Easee equalizer binnen gekregen en geactiveerd.
Weet iemand of je ergens kan zien dat hij verbinding maakt met de Easee charge lite?
Ik heb de auto nog niet dus kan nog niet controleren dat alles goed werkt.
Wil alles op voorhand goed hebben geïnstalleerd
Als daar een bepaalde sterkte staat (bij mij uitstekend en uitstekend) dan heeft hij dus verbinding met de paal?Japie.G schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:15:
[...]
Easee app openen, swipe naar equalizer kaart, klik op equalizer instellingen, klik op ‘over’. Daar zie je wifi sterkte en ook de direct rf link sterkte.
Correct.Hieperdepiep schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:18:
[...]
Als daar een bepaalde sterkte staat (bij mij uitstekend en uitstekend) dan heeft hij dus verbinding met de paal?
En verder.. ff de buurmans ev 10 minuutjes aan je lader hangen en je weet gelijk of alles verder ook werkt :-)
[ Voor 17% gewijzigd door Japie.G op 07-11-2023 21:36 ]
- Load balancing
- Wanneer er voldoende zon is: alleen laden wanneer er overschot vanuit zonnepanelen is (ivm mogelijk afschaffing salderen)
- 3 fase (hebben we nu al thuis, dus voor toekomst goed)
- een app om verbruik te kiezen wanneer gasten laden en ik het wil verrekenen
- alleen te gebruiken door vooraf geautoriseerde gebruikers
Tot nu toe kreeg ik Alfen en Zaptec als adviezen. Maar Alfen doet toch nog niks met zonnepanelen? Is Zappi eigenlijk niet beter? Maar daar kan ik geen installateurs voor vinden.
Kortom: help?
Nieuweling op dit gebied.maar snap nog wel iets van elektra.
Er wordt gewerkt aan een elektriek vehikel voor medio 2024, idee is een EV6.
Situatie:
- Eigen oprit
- 3x25A aansluiting
- Astand meterkast tot montageplek een meter of 7
- Meterkast zit al best vol stroomtechnisch met o.a.
- 11Kw kookplaat
- Warmtepomp die 17A kan trekken en rustig 1000W continue pakt
- Uiteraard direct afrekenen met de leasemaatschappij
- Loadbalancing
- Vaste kabel van een meter of 7 (wil geen gedoe als de auto een keer andersom of net wat verder weg staat, oprit is ong. 30 meter lang, wallmount ongeveer in het midden)
- Zonnepanelen (3800Kwh) p/j
Of maakt dat geen zak uit omdat de vergoeding van LM = voordeel van salderen?
Naast die vraag, voorkeur voor een bepaalde paal en wat mag dat kosten?
LM rekent 3000,- totaal, wat ik bezopen duur vind (wel volledig ontzorgt)
Rond de 2000,- moet toch wel kunnen incl wat graafwerk (meter of 5 en evt kan het ook bovengronds langs de muur)
lengte kabel: misschien wil je nog welmacfocus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:42:
Hi all,
Nieuweling op dit gebied.maar snap nog wel iets van elektra.
Er wordt gewerkt aan een elektriek vehikel voor medio 2024, idee is een EV6.
Situatie:Ben ik heel blond als ik de auto dan alleen wil opladen buiten “solartijd” ivm salderen?
- Vaste kabel van een meter of 7 (wil geen gedoe als de auto een keer andersom of net wat verder weg staat, oprit is ong. 30 meter lang, wallmount ongeveer in het midden)
- Zonnepanelen (3800Kwh) p/j
Of maakt dat geen zak uit omdat de vergoeding van LM = voordeel van salderen?
Naast die vraag, voorkeur voor een bepaalde paal en wat mag dat kosten?
LM rekent 3000,- totaal, wat ik bezopen duur vind (wel volledig ontzorgt)
Rond de 2000,- moet toch wel kunnen incl wat graafwerk (meter of 5 en evt kan het ook bovengronds langs de muur)
langer als je je auto andersom neerzet heb ik 8 mtr nodig. ik heb een losse die ik er altijd in laat zitten behalve bij het heg knippen….
wanneer laden: voor je saldering maakt het niks uit. ik heb de jedlix app erbij, en meestal wordt wr dan om 3 uur snachts geladen en ant dan is er het meeste stroomoverschot.
prijs: tja. bezopen duur maar wel wat het kost. laadpaal 3 fasen met backoffice en laodbalqncing kun je de prijs van opzoeken. zit voor max 400 euro materiaal in toch betaal je daar een boel meer voor. graafwerk, monteren 2 man 6 uur werk? graafwerk kraantje misschien nog 185 euro extra? stukje kabel, schutbuis…
Als ik het zelf moest betalen begon ik meteen te graven maar ik ben duurder voor mijn werkgever
dan die mannen die bezig zijn…
Ik heb wel eens zzp ers langs gehad die alles met de hand groeven dan hoef je geen cliq melding te doen dat scheelt 40 euro. bij 5 palen im de week hielden ze daar pp 400 euro in de maand extra aan over, daar wouden ze wel voor graven…
Maar als je het een beetje slim doet en er hoeft niet gegraven te worden en niet geboord vanuit de kruipruimte enzo kan het een stuk goedkoper.
Ben je verplicht het via de lm te doen of kun je ook een bonnetje inleveren?
Lengte kabel:Lochnes schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:08:
[...]
lengte kabel: misschien wil je nog wel
langer als je je auto andersom neerzet heb ik 8 mtr nodig. ik heb een losse die ik er altijd in laat zitten behalve bij het heg knippen….
wanneer laden: voor je saldering maakt het niks uit. ik heb de jedlix app erbij, en meestal wordt wr dan om 3 uur snachts geladen en ant dan is er het meeste stroomoverschot.
prijs: tja. bezopen duur maar wel wat het kost. laadpaal 3 fasen met backoffice en laodbalqncing kun je de prijs van opzoeken. zit voor max 400 euro materiaal in toch betaal je daar een boel meer voor. graafwerk, monteren 2 man 6 uur werk? graafwerk kraantje misschien nog 185 euro extra? stukje kabel, schutbuis…
Als ik het zelf moest betalen begon ik meteen te graven maar ik ben duurder voor mijn werkgever
dan die mannen die bezig zijn…
Ik heb wel eens zzp ers langs gehad die alles met de hand groeven dan hoef je geen cliq melding te doen dat scheelt 40 euro. bij 5 palen im de week hielden ze daar pp 400 euro in de maand extra aan over, daar wouden ze wel voor graven…
Maar als je het een beetje slim doet en er hoeft niet gegraven te worden en niet geboord vanuit de kruipruimte enzo kan het een stuk goedkoper.
Ben je verplicht het via de lm te doen of kun je ook een bonnetje inleveren?
Mijn auto staat nooit helemaal achterin, daar staat of 7 meter camper of de auto van mijn vriendin.
Hij kan hooguit te ver naar voren staan. Ik parkeer altijd achteruit in (wat met de EV 6 heel goed uitkomt want laadport op de achterkant).
De kinderen wel eens voorruit, en dan is 8 meter wel genoeg.
12 meter kabel naast de deur is ook weer zowat.
De kosten van de paal zijn voor mezelf. Daar vind ik sowieso nog iets van want bij een benzine auto betaal ik ook mij eigen benzinepomp niet, maar goed.
Geen idee of een andere laadpaal wel in de lease mee kan. Ga ik uitzoeken.
Backoffice is neem ik aan niet nodig? Alleen de leaseauto komt erop, dus alle kosten rechtstreeks naar de LM lijkt me.
Een vriend van me is elektricien, maar eens ff vragen wat hij wil hebben voor een dagje klussen.
Kabel kan in principe in opbouw. Iets minder mooi, maar ala.
Laadpaal uitlezen dan via een wifi connectie, extra netwerkkabel(s) vind ik dan weer slordig eruit gaan zien.
Zal vast wel een paalzijn die dat kan.
Als je thuis een benzinepomp wilt hebben waarschijnlijk wel. Je kunt ook op publieke plaatsen laden. Je betaalt voor het gemak van thuis laden,macfocus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:19:
[...]
De kosten van de paal zijn voor mezelf. Daar vind ik sowieso nog iets van want bij een benzine auto betaal ik ook mij eigen benzinepomp niet, maar goed.
De kWh vergoeding wat verhogen om je laadpaal mee te vergoeden. Bij benzine zit dat ook in de literprijs verwerkt. En anders alleen openbaar laden.macfocus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:19:
[...]
Geen idee of een andere laadpaal wel in de lease mee kan. Ga ik uitzoeken.
Backoffice is neem ik aan niet nodig? Alleen de leaseauto komt erop, dus alle kosten rechtstreeks naar de LM lijkt me.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Zappi kan met backoffice werken maar heeft geen kaart lezer. Dus vooraf toevoegen met een pincode.Rhodez schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:09:
Allen, aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie qua laadpalen probeer ik het maar even hier aan jullie te vragen. Wij zijn op zoek naar een eigen wallbox voor onze nieuwe hybride auto. Vanuit installateurs krijg ik wisselende adviezen. Onze wensen zijn als volgt:
- Load balancing
- Wanneer er voldoende zon is: alleen laden wanneer er overschot vanuit zonnepanelen is (ivm mogelijk afschaffing salderen)
- 3 fase (hebben we nu al thuis, dus voor toekomst goed)
- een app om verbruik te kiezen wanneer gasten laden en ik het wil verrekenen
- alleen te gebruiken door vooraf geautoriseerde gebruikers
Tot nu toe kreeg ik Alfen en Zaptec als adviezen. Maar Alfen doet toch nog niks met zonnepanelen? Is Zappi eigenlijk niet beter? Maar daar kan ik geen installateurs voor vinden.
Kortom: help?
Alfen doet tegenwoordig ook laden op PV overschot.
Komt er vaak bezoek dat je wilt vrerekenen? Backoffice kost ook weer aantal euro's in de maand.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen