Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:04
macfocus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:42:
Hi all,

Nieuweling op dit gebied.maar snap nog wel iets van elektra.
Er wordt gewerkt aan een elektriek vehikel voor medio 2024, idee is een EV6.
Situatie:
  • Eigen oprit
  • 3x25A aansluiting
  • Astand meterkast tot montageplek een meter of 7
  • Meterkast zit al best vol stroomtechnisch met o.a.
  • 11Kw kookplaat
  • Warmtepomp die 17A kan trekken en rustig 1000W continue pakt
  • Uiteraard direct afrekenen met de leasemaatschappij
  • Loadbalancing
  • Vaste kabel van een meter of 7 (wil geen gedoe als de auto een keer andersom of net wat verder weg staat, oprit is ong. 30 meter lang, wallmount ongeveer in het midden)
  • Zonnepanelen (3800Kwh) p/j
Ben ik heel blond als ik de auto dan alleen wil opladen buiten “solartijd” ivm salderen?
Of maakt dat geen zak uit omdat de vergoeding van LM = voordeel van salderen?

Naast die vraag, voorkeur voor een bepaalde paal en wat mag dat kosten?
LM rekent 3000,- totaal, wat ik bezopen duur vind (wel volledig ontzorgt)
Rond de 2000,- moet toch wel kunnen incl wat graafwerk (meter of 5 en evt kan het ook bovengronds langs de muur)
Of buiten "solartijd" laden slim is ligt aan je energiecontract ;)

3k EUR is een bak met geld maar afhankelijk van de type laadpaal is dit een normale prijs vind ik, zeker als je graafwerk, uitbreiding meterkast etc gaat meetellen.
macfocus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:19:
[...]
Backoffice is neem ik aan niet nodig? Alleen de leaseauto komt erop, dus alle kosten rechtstreeks naar de LM lijkt me.
Als jij een laadpas krijgt dan heb je wel backoffice nodig. Of mag je ook iedere maand handmatig declareren aan de hand van kWh meter?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-05 23:01
7o9 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 06:39:
[...]

Als je thuis een benzinepomp wilt hebben waarschijnlijk wel. Je kunt ook op publieke plaatsen laden. Je betaalt voor het gemak van thuis laden,
Benzine pompen zijn iets ruimer gezaaid en thuisladen is over het algemeen goedkoper als openbaar.
Gaan we het iet hebben over het verschil in laadtijd tussen benzine en electrisch.
Daarnaast zien ze me hier in het dorp aankomen. 2 laadpalen voor het hele dorp.
Erwin_83 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 06:50:
[...]

De kWh vergoeding wat verhogen om je laadpaal mee te vergoeden. Bij benzine zit dat ook in de literprijs verwerkt. En anders alleen openbaar laden.
Ik moet het contract overleggen, dus dat zal niet lukken daargelaten dat ik de boel dan zelf moet voorfinancieren. In de basis wel een slimme gedachte.
Jazsie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:41:
[...]

Zappi kan met backoffice werken maar heeft geen kaart lezer. Dus vooraf toevoegen met een pincode.

Alfen doet tegenwoordig ook laden op PV overschot.

Komt er vaak bezoek dat je wilt vrerekenen? Backoffice kost ook weer aantal euro's in de maand.
Bezoek wat zou willen laden in zeer marginaal tot 0. Daar een paar euro per maand voor uitgeven is geld weggooien.
Jazsie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:52:
[...]

Of buiten "solartijd" laden slim is ligt aan je energiecontract ;)

3k EUR is een bak met geld maar afhankelijk van de type laadpaal is dit een normale prijs vind ik, zeker als je graafwerk, uitbreiding meterkast etc gaat meetellen.

[...]

Als jij een laadpas krijgt dan heb je wel backoffice nodig. Of mag je ook iedere maand handmatig declareren aan de hand van kWh meter?
Ah, backofice is noodzakelijk voor automatisch factureren?
Ik dacht dat dat vooral was om te kunnen uitsplitsen.
Het eerste is wel gewenst, het 2e niet belangrijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Rhodez schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:09:
Maar Alfen doet toch nog niks met zonnepanelen?
Vanaf firmware 6.3 kan de Alfen (er is geen andere hardware nodig en de firmware upgrades kan je zelf downloaden en installeren zich vervolgens zelf) ook aan solar charging doen, tot en met 100% laden op lokale productie.
Wanneer er geen saldering meer is werkt dat uiteraard alleen wanneer er voldoende overproductie van panelen is. Zoniet zal je elders moeten gaan laden of alsnog van het net laden.
Er moet bij de Alfen minstens 6A voorhanden zijn voor hij begint te laden (1F 6A - 3F 3x6A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:35
IvoB2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:49:
[...]

Vanaf firmware 6.3 kan de Alfen (er is geen andere hardware nodig en de firmware upgrades kan je zelf downloaden en installeren zich vervolgens zelf) ook aan solar charging doen, tot en met 100% laden op lokale productie.
Wanneer er geen saldering meer is werkt dat uiteraard alleen wanneer er voldoende overproductie van panelen is. Zoniet zal je elders moeten gaan laden of alsnog van het net laden.
Er moet bij de Alfen minstens 6A voorhanden zijn voor hij begint te laden (1F 6A - 3F 3x6A).
Is 6A gelijk aan de 1,4kw waarmee de Zappi al kan laden met PV only? Of is de Zappi nog beter in dat soort situaties.

Offerte van Laderthuis binnen, tot nu toe de beste offerte voor de Zappi. 2050 incl harvi.

[ Voor 8% gewijzigd door Badname2 op 08-11-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Badname2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:05:
Is 6A gelijk aan de 1,4kw waarmee de Zappi al kan laden met PV only? Of is de Zappi nog beter in dat soort situaties.
Mijn antwoord ging over de mogelijkheden van de Alfen.
Met Zappi heb ik zelf geen persoonlijke ervaring dus daar kan ik niet mee gaan vergelijken.

De Alfen kan niet laden onder de 6A (want dan krijg je een melding dat je niet onder de 6A mag instellen).
De Alfen zou kunnen schakelen tussen 1F en 3F (dus afhankelijk van de beschikbare overproductie 6A of 3 x 6A) maar ik heb geen persoonlijke ervaring met 3F laden (bewust de laadpaal op 1F32A aangesloten).

6A1F is idd 1,38 kW
6A3F is 4,1 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30

Freak187

geen

Mijn Easee Lite charger hangt mooi te glimmen op de muur. Echt een mooie compacte unit.

Als ik de app ga instellen moet ik ook aangeven wat het amperage is van de hoofdaansluiting.

Nu heb ik 3x 25A. Op de hoofdschakelaar van mijn groepenkast staat 80A. Dus is het nu 25A of 80A?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02:07
Freak187 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:48:
Mijn Easee Lite charger hangt mooi te glimmen op de muur. Echt een mooie compacte unit.

Als ik de app ga instellen moet ik ook aangeven wat het amperage is van de hoofdaansluiting.

Nu heb ik 3x 25A. Op de hoofdschakelaar van mijn groepenkast staat 80A. Dus is het nu 25A of 80A?
25 ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:27
Badname2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:05:
[...]

Offerte van Laderthuis binnen, tot nu toe de beste offerte voor de Zappi. 2050 incl harvi.
Zappi switcht automatisch tussen 1 en 3 fase in de eco+ mode. Dus je hebt de minimale PV opwek van 1 fase plus 3 fase laden als je veel PV capaciteit hebt zonder dat je moet kiezen tussen deze twee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhodez
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 11:22
Dank voor de hulp mensen! Echt fijn. Ga denk ik toch voor de Zappi nu. En heb op basis van de tip hierboven ook bij laderthuis een offerte opgevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
macfocus schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:22:
[...]
Ah, backofice is noodzakelijk voor automatisch factureren?
Ik dacht dat dat vooral was om te kunnen uitsplitsen.
Het eerste is wel gewenst, het 2e niet belangrijk..
Backoffice regelt de administratie mbt verrekenen. Dus ook "uitsplitsen" wie er laad aan de hand van de gebruikte laadpas.

Het is net als een openbare laadpaal, alleen omdat jij je laadpas gebruikt van LM krijgt je LM de "factuur".

Ook regelen hun de uitbetaling naar jouw toe, immers ben jij de laadpaal eigenaar en wordt "jouw" stroom gebruikt die je ook vergoed wilt hebben ;).

Dus ja, tenzij je handmatig via kWh meter mag/kan/wilt declareren heb je een laadpaal nodig met backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:32
Goede middag Alle,

Ik lees al enige tijd mee met dit forum, alleen dan nu toch een echte vraag.
Ook ik ben ik de markt voor een nieuwe leaseauto (medio 2024).
Hier hoort ook een laadpaal bij, echter gezien de huidige lease prijzen valt de prijs van de laadpaal (+/- 60,- p/m) buiten mijn budget en dien ik deze dus geheel zelf te betalen.
Vandaar dat ik ook aan het kijken ben naar een eigen laadpaal.
Ik zou heb wel toekomst gericht willen aanschaffen.

Eisen:
Communicatie met backoffice (ivm declaratie stroom bij de LM)

Wensen:
Loadbalancing via ethernet of draadloos. (heb wel ethernet tot mijn beschikking bij de laadpaal, maar kan geen extra kabel vanuit de slimme meter trekken)
Solar laden. (ik heb momenteel 11kwp aan solar op mij dak liggen).
Automatisch terug schakelen naar 1F, maar ook weer naar 3F
Minimaal 1kWh lader, mag ook 22kWh zijn.
Een vaste kabel.

Op zich heb ik wel enige elektrische ervaring, dus aansluiten kan ik zelf.

Ik heb alles op een rijtje gezet en kom tot de volgende mogelijkheden:
Alfen Single S-line (max 11kWh) (via kWh meter op modbus TCP/IP)
Alfen Single Pro (via kWh meter op modbus TCP/IP)
Zappi V2.1 (met Harvi)
Ratio IO6 (of deze draadloos loadbalancing kan weet ik niet)

waarbij ze allemaal tussen de 1100 en de 1250 zitten behalve de Alfen Single Pro, deze is echt duurder.
Heb ik er nog enkele over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:20
Gezien dat de salderings regeling nog wel zeker tot eind volgend jaar doorloopt, kijk je ook naar palen die dat nu nog niet hebben?

Ik heb een EvBox Livo, die als het goed is die functionalitieit nog gaat krijgen, load balancing zit er wel (extra) in. Dus nu regelmatig kijken of er updates zijn. Inclusief installatie etc was het rond de 2000 (3 fase aansluiting)

Volgens mij kun je met een abbo ook backoffice functionaliteit krijgen. Dat heb ik als prive rijder echter niet nodig vooralsnog, dus dat weet ik niet. Via de app kan ik wel zien wat er verstookt is, dus ik kan iemand altijd wel wat in rekening brengen als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:49
OscarAarts schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:18:
Goede middag Alle,

Ik lees al enige tijd mee met dit forum, alleen dan nu toch een echte vraag.
Ook ik ben ik de markt voor een nieuwe leaseauto (medio 2024).
Hier hoort ook een laadpaal bij, echter gezien de huidige lease prijzen valt de prijs van de laadpaal (+/- 60,- p/m) buiten mijn budget en dien ik deze dus geheel zelf te betalen.
Vandaar dat ik ook aan het kijken ben naar een eigen laadpaal.
Ik zou heb wel toekomst gericht willen aanschaffen.
Misschien in overleg met de werkgever het bovenmatige bedrag van de laadpaal verrekenen met het brutoloon (fiscaal voordeel maar wellicht lagere pensioengrondslag en uitkeringsgrondslag ww en dergelijke). Jouw eisen waaraan de laadpaal moet voldoen kunnen dan ook worden besproken in het gesprek met werkgever.

https://www.dezaak.nl/fin...tijd-volledig-aftrekbaar/

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 22:34
Heeft iemand hier ervaring met de EV lader van Huawei?
Ik kreeg de vraag hoeveel een laadpaal kost. Deze beste man heeft namelijk een PV omvormer van Huawei dus dat leek mij de beste keuze. (nergens op gebaseerd)

Hij vind het belangrijk om dadelijk bij overschot aan PV de auto te laden. En slim laden op basis van zijn dynamisch contract bij de ANWB.
Backoffice is niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Nickkie55 op 08-11-2023 16:53 ]

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-11-2024
Hallo, vraagje over een Besen 3,7kW lader.
Deze heb ik zojuist geïnstalleerd maar nu laadt hij maar met 7A ipv maximaal met 16A.
Iemand enig idee hoe dat kan? Is dat een instelling iod van Besen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nickkie55 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:53:
Heeft iemand hier ervaring met de EV lader van Huawei?
Ik kreeg de vraag hoeveel een laadpaal kost. Deze beste man heeft namelijk een PV omvormer van Huawei dus dat leek mij de beste keuze. (nergens op gebaseerd)

Hij vind het belangrijk om dadelijk bij overschot aan PV de auto te laden. En slim laden op basis van zijn dynamisch contract bij de ANWB.
Backoffice is niet nodig.
Zappi. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Kibimie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:41:
Deze heb ik zojuist geïnstalleerd maar nu laadt hij maar met 7A ipv maximaal met 16A.
Instelling op de laadpaal of de van de auto.

Ga ik er even van uit dat de rest in orde is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:27
Kibimie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:41:
Zit er geen handleiding bij? Of is die in het Chinees? :+

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 00:13

fmb

GilbertvH schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:40:
[...]

Ik lees de combinatie E-Flux met Arval. Aangezien mijn laadpaal ondersteuning biedt voor E-Flux zou dit dus moeten werken...?
Dat verwacht ik wel, hier werkt de verrekening helemaal goed.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:22
daemonix schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:57:
[...]

Nee, niet tenzij je zelf wat geprogrammeerd hebt. De zappi weet niet wie er laadt.
Jawel. Je kunt via de MyEnergi website de Zappi programmeren met 2 pincodes: voor iedere EV een code. Bij beide codes kun je instellen of dit prive of zakelijk is. Dus je kunt verschillende pincodes instellen voor verschillende EV's of als je voor 1 EV wilt bijhouden of het laden prive of zakelijk is dit ook met 2 pincodes bijhouden.

https://myaccount.myenergi.com/ --> Location --> Access Management of

YouTube: myenergi zappi - New feature, the myenergi-ID enables charging with ...

[ Voor 16% gewijzigd door MajaMestreech op 09-11-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:37
MajaMestreech schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:52:
[...]

Jawel. Je kunt via de MyEnergi website de Zappi programmeren met 2 pincodes: voor iedere EV een code. Bij beide codes kun je instellen of dit prive of zakelijk is. Dus je kunt verschillende pincodes instellen voor verschillende EV's of als je voor 1 EV wilt bijhouden of het laden prive of zakelijk is dit ook met 2 pincodes bijhouden.

https://myaccount.myenergi.com/ --> Location --> Access Management of

YouTube: myenergi zappi - New feature, the myenergi-ID enables charging with ...
Kan Zappi ook de sessiekosten bijhouden adhv dynamische tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:22
Gecko123 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:52:
[...]

Kan Zappi ook de sessiekosten bijhouden adhv dynamische tarieven?
Weet ik niet. Je kunt wel een dynamisch contract invullen en op basis van de prijzen het laden plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodez
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 11:22
Heeft iemand trouwens ervaring met een Volt Time laadpaal? Die kreeg ik vandaag ook als advies, omdat je daar zowel goed met zonnepanelen om gaan als dat er in de toekomst eventueel een backoffice (E-flux) aan gekoppeld kan worden. Over Zappi lees ik over dat laatste wisselende verhalen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02:12
Na redelijk wat research vandaag een Zappi 2.1 laten plaatsen. Via enkele offertes en wat zoekacties uitgekomen bij een installateur en na erg prettig contact via mail was het vandaag in een paar uurtjes gepiept. Blijkt aan het einde van de klus dat die beste man @Makrolon was. 8) Grappig hoe dat dan loopt.

Was overigens oprecht een hele prettige ervaring. Ik had her en der wat offertes aangevraagd maar liep er veelal tegenaan dat bedrijven commercieel belang hadden bij een bepaalde type en dat zou hem dan moeten worden. Nu werd er gewoon goed meegedacht en ook nog geholpen wat te besparen wanneer er wat zaken niet nodig bleken die ik wel had ingecalculeerd.

Nog even leren hoe het met het preconditioning werkt, lijkt me een handige functie in de wintertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Zojuist is onze Zonneplan paal geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVkm1N2DSfi4t5W3sPSzWr4VcqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20P0goSaeL1927yTEf8JFFeH.jpg?f=fotoalbum_large

bij testen ging hij gelijk met 3,3kw laden (jammer dat het niet de volledige 3,7kw is) maar vrij snel schiet de load balancer erin waardoor hij nu 1,1kw doet. Waarschijnlijk omdat op die fase (we hebben 3 x 25, dus 3 fases) de afwasmachine net aangeschoten is. Ik gebruikte eerder een stopcontact achterop het terras met een druppellader en haalde daar constant 2,4kw.

Die load balancer is weinig fijnzinnig, hij schiet gewoon terug naar 6A als hij teveel last meet. Op deze manier heb ik er natuurlijk weinig aan.

Heeft het zin de boel op een andere fase te laten hangen? Bij voorkeur degene waar toevallig ook dat buitenstopcontact hangt? Die heeft de minste 'kans' om ook andere apparaten te starten tegelijk met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

HTT-Thalan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:59:

[Afbeelding]

bij testen ging hij gelijk met 3,3kw laden (jammer dat het niet de volledige 3,7kw is) maar vrij snel schiet de load balancer erin waardoor hij nu 1,1kw doet. Waarschijnlijk omdat op die fase (we hebben 3 x 25, dus 3 fases) de afwasmachine net aangeschoten is. Ik gebruikte eerder een stopcontact achterop het terras met een druppellader en haalde daar constant 2,4kw.

Die load balancer is weinig fijnzinnig, hij schiet gewoon terug naar 6A als hij teveel last meet. Op deze manier heb ik er natuurlijk weinig aan.

Heeft het zin de boel op een andere fase te laten hangen? Bij voorkeur degene waar toevallig ook dat buitenstopcontact hangt? Die heeft de minste 'kans' om ook andere apparaten te starten tegelijk met de auto.
Dan werkt de load balancer toch precies zoals het moet? Zo'n vaatwasser doet vaak 2000W maar dat is maar heel kort natuurlijk. 2 x 10 min ofzo.

Andere fase kun je doen ja als daar minder apparatuur op zit

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

de Peer schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:07:
[...]

Dan werkt de load balancer toch precies zoals het moet? Zo'n vaatwasser doet vaak 2000W maar dat is maar heel kort natuurlijk. 2 x 10 min ofzo.

Andere fase kun je doen ja als daar minder apparatuur op zit
Ja, maar zoals zij de paal verkopen (met een dynamisch contract) zou je dan b.v. automatisch opladen tussen 1 en 5 's nachts. Ik heb tijdens het hele wasprogramma net de boel periodiek in de gaten gehouden en het meerendeel van die tijd is de balancer actief geweest, de auto heeft dus constant met maar 1,1kw opgeladen.

Als dat zo gaat, heb ik effectief 2 uur goedkoop laden 's nachts en dat is als er niks anders aanspringt wat stroom vreet.

Bovendien had ik ze gevraagd of ik de paal kon beveiligen tegen gebruik door derden. Maar het blijkt dat je alleen kan kiezen tussen 'direct laden' of 'activeren via de app' maar als je daar voor dynamisch of gepland kiest, schakelt hij gewoon tussen die tijd de stroom aan of af, dus bij een geplande activiteit terwijl ik niet thuis ben kan er nog steeds iemand gebruik van maken. Ik zou liever een tag of pasje gebruiken, of desnoods een knop langs binnen.

Zeggen en schrijven was ik zoals het er nu uitziet beter afgeweest met een fatsoenlijk 16A contact op de muur, met een knop langs de binnenkant, en daar de druppellader aan. Die haalt tenminste betrouwbaar en consistent 2.4kw, ongeacht wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Misschien begrijp ik het verkeerd maar het doel is toch dat laadsnelheid omlaag gaat wanneer een fase overbelast dreigt te raken?

Misschien staan de instellingen te conservatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
J-M-T schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:39:
Na redelijk wat research vandaag een Zappi 2.1 laten plaatsen. Via enkele offertes en wat zoekacties uitgekomen bij een installateur en na erg prettig contact via mail was het vandaag in een paar uurtjes gepiept. Blijkt aan het einde van de klus dat die beste man @Makrolon was. 8) Grappig hoe dat dan loopt.

Was overigens oprecht een hele prettige ervaring. Ik had her en der wat offertes aangevraagd maar liep er veelal tegenaan dat bedrijven commercieel belang hadden bij een bepaalde type en dat zou hem dan moeten worden. Nu werd er gewoon goed meegedacht en ook nog geholpen wat te besparen wanneer er wat zaken niet nodig bleken die ik wel had ingecalculeerd.

Nog even leren hoe het met het preconditioning werkt, lijkt me een handige functie in de wintertijd.
Leuk om te horen! En graag gedaan 😎

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-05 09:46
HTT-Thalan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:59:

[Afbeelding]

bij testen ging hij gelijk met 3,3kw laden (jammer dat het niet de volledige 3,7kw is) maar vrij snel schiet de load balancer erin waardoor hij nu 1,1kw doet. ..................

Het lijkt mij idd wat grof om gelijk zoveel terug te schakelen.

Op mijn Zappi (3F) zie ik dat deze netjes zéér variabel de laadstroom regelt naar de auto, terwijl ik best veel op mijn 3x25 heb aangesloten die stevig kunnen gebruiken.

Inductie, magno, grill, 2x warmtepomp, wasmachine, droger, vaatwasser, en stevige waterkoker kunnen allemaal naar wens in/uit schakelen en de Zappi doet nu al 3 jaar alles naar wens regelen.

Heeft de Zonneplan alleen 2 standen? vol laden of terug naar 6A? of moet je in een menu duiken voor meerdere instellingen?

Of hebben we het over een 1F lader?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Hansieo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:53:
[...]

Het lijkt mij idd wat grof om gelijk zoveel terug te schakelen.

Op mijn Zappi (3F) zie ik dat deze netjes zéér variabel de laadstroom regelt naar de auto, terwijl ik best veel op mijn 3x25 heb aangesloten die stevig kunnen gebruiken.

Inductie, magno, grill, 2x warmtepomp, wasmachine, droger, vaatwasser, en stevige waterkoker kunnen allemaal naar wens in/uit schakelen en de Zappi doet nu al 3 jaar alles naar wens regelen.

Heeft de Zonneplan alleen 2 standen? vol laden of terug naar 6A? of moet je in een menu duiken voor meerdere instellingen?

Of hebben we het over een 1F lader?
Het is een 3-fase lader, maar mijn auto kan maar met 1 fase laden, hij is op de toekomst gekocht dus. De Zonneplan paal, die bij ABB vandaan komt volgens de sticker, schakelt inderdaad maar op 2 manieren: Van vol naar 'minimaal' (6A) of gewoon uit. Niks geen finesse. Dat hij terugschakelt is prima (@Jazsie) maar hij schakelt direct terug naar minimaal vermogen en lijkt dat ook vrij aggressief te doen, m.a.w. het minste of geringste en je laadsnelheid keldert in elkaar.

Na goed, dat zou nog tot daar aan toe zijn, maar ze hebben de fase waarop ik laad aan de keukengroep gezet, ik zou er eerder voor gekozen hebben hem aan een groep te hangen waar puur een paar slaapkamers aan hangen (zoals gezegd, de kast is gelabeld dus die optie was er, hij had er ook naar kunnen vragen eventueel).

Maar dan nog haalt hij om redenen die ik niet kan verklaren slechts 3,2kw constant ipv 3,7kw, en is de 'beveiliging' tegen gebruik door derden eigenlijk heel onhandig in het gebruik en daarom praktisch waardeloos.

Daarnaast: Als de auto stopt met laden en daarna weer stroom vraagt (omdat je de laadlimiet verhoogt of omdat je op afstand gaat voorverwarmen) moet je de stroomtoevoer weer actief vanuit de app opstarten anders krijgt de auto gewoon een error voor zijn kiezen (krijgt geen stroom) waardoor 'even' de auto ontdooien gelijk weer een stuk gecompliceerder word want als de accu vol is geeft hij gewoon aan dat de auto niet kan worden geladen en stopt direct weer met stroom verstrekken. Je hele remote functionaliteit is dus gewoon naar de gallemiezen.

De enige manier om dat laatste te omzeilen is om de paal in 'altijd aan' modus te zetten waardoor iedere knuppel die mijn oprit op rijdt dus gratis kan laden. Wég beveiliging.

Met andere woorden, voor de gevraagde 1900 euro vind ik dit echt een kutlaadpaal, sorry dat ik het zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 00:20
Ik heb wat vragen en ik hoop dat jullie mij hier met wat antwoorden kunnen helpen. Volgend jaar wil ik eea gaan wijzigen als het gaat om vervoersmiddelen en opladen. Mijn situatie is als volgt:
- onlangs begonnen als ZZP’er
- Volgend jaar zonnepanelen installeren
- 1 elektrische auto privé die ik zakelijk gebruik
- 1 elektrische auto zakelijk ik privé gebruik
- 3 fase aansluiting in huis
- beiden auto’s nog niet aangeschaft of gekozen

De vragen die ik heb zijn de volgende:
- is het afsluiten van een backoffice in bovenstaand geval nodig en moet ik onderscheid kunnen maken tussen de auto’s?
- klopt het dat ik zelf een (marktconform) tarief als kosten op mag nemen voor het opladen van de auto(‘s)?
- in m’n P1 poort heb ik nu een HomeWizard. Kan ik deze blijven gebruiken?
- qua laadpaal overweeg ik de Zappi of Easee op basis van loadbalancing en de overwegend postitieve reacties hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HTT-Thalan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:36:
[...]

Het is een 3-fase lader, maar mijn auto kan maar met 1 fase laden, hij is op de toekomst gekocht dus. De Zonneplan paal, die bij ABB vandaan komt volgens de sticker, schakelt inderdaad maar op 2 manieren: Van vol naar 'minimaal' (6A) of gewoon uit. Niks geen finesse.
Weet je dat zeker?
https://library.e.abb.com...bnRH3nGHIPsXI4NK84sydvsb9

Het lijkt erop dat je die finesse gewoon kunt instellen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

de Peer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:24:
[...]

Weet je dat zeker?
https://library.e.abb.com...bnRH3nGHIPsXI4NK84sydvsb9

Het lijkt erop dat je die finesse gewoon kunt instellen.
Ik twijfel er niet aan dat de paal het kan, maar zonneplan heeft het zo niet gedaan en de app biedt me die optie ook niet.

Ik denk eerlijk gezegd dat het meeste grieven met fatsoenlijke software opgelost kan worden maar zoals hij er nu bij hangt is hij zijn geld echt niet waard.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-11-2023 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-05 08:47
HTT-Thalan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:36:
[...]

De enige manier om dat laatste te omzeilen is om de paal in 'altijd aan' modus te zetten waardoor iedere knuppel die mijn oprit op rijdt dus gratis kan laden. Wég beveiliging.
Denk je nu echt dat iemand zijn auto gaat opladen op jou oprit met Max 1,1 kw 🤣. Dan staat hij 3 dagen te laden voor een volle accu.

Mijn paal staat ook vrij. Maar er is nog nooit iemand bij mij op de oprit geweest. En daarbij krijg ik een melding in de easee app als paal met een sessie begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HTT-Thalan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:26:
[...]

Ik twijfel er niet aan dat de paal het kan, maar zonneplan heeft het zo niet gedaan en de app biedt me die optie ook niet.

Ik denk eerlijk gezegd dat het meeste grieven met fatsoenlijke software opgelost kan worden maar zoals hij er nu bij hangt is hij zijn geld echt niet waard.
Ok, dan zou ik de vraag of het verzoek maar bij Zonneplan neer leggen want dit is niet zoals het zou moeten werken. Dit is meer static dan dynamic load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

MvdV75 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:30:
[...]

Denk je nu echt dat iemand zijn auto gaat opladen op jou oprit met Max 1,1 kw 🤣. Dan staat hij 3 dagen te laden voor een volle accu.

Mijn paal staat ook vrij. Maar er is nog nooit iemand bij mij op de oprit geweest. En daarbij krijg ik een melding in de easee app als paal met een sessie begint.
Dat het bij jou niet is gebeurd is heel mooi, maar dat doet niks af aan het principe. Bovendien kan de paal op 3fase wel gewoon 11kw leveren.

@de Peer ik heb ze geprobeerd te bellen, maar na 20 minuten in de wacht werd de lijn verbroken. Ik heb ze een uitgebreide mail gestuurd en zal het maar weer blijven proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:37
synorluna schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:44:
Ik heb wat vragen en ik hoop dat jullie mij hier met wat antwoorden kunnen helpen. Volgend jaar wil ik eea gaan wijzigen als het gaat om vervoersmiddelen en opladen. Mijn situatie is als volgt:
- onlangs begonnen als ZZP’er
- Volgend jaar zonnepanelen installeren
- 1 elektrische auto privé die ik zakelijk gebruik
- 1 elektrische auto zakelijk ik privé gebruik
- 3 fase aansluiting in huis
- beiden auto’s nog niet aangeschaft of gekozen

De vragen die ik heb zijn de volgende:
- is het afsluiten van een backoffice in bovenstaand geval nodig en moet ik onderscheid kunnen maken tussen de auto’s?
- klopt het dat ik zelf een (marktconform) tarief als kosten op mag nemen voor het opladen van de auto(‘s)?
- in m’n P1 poort heb ik nu een HomeWizard. Kan ik deze blijven gebruiken?
- qua laadpaal overweeg ik de Zappi of Easee op basis van loadbalancing en de overwegend postitieve reacties hier.
Ik laad zelf de zakelijke auto op achter een secundaire aansluiting van mijn woonhuis met hierop een zakelijk dynamisch energiecontract. Alle investeringen hierin zakelijk gedaan. In mijn optiek de enige manier om de zakelijke kosten goed te scheiden. Of het goedkoper laden met een dynamisch contract opwegen tegen de investeringen kan je voor je eigen situatie nagaan bijv afhankelijk van km per jaar. Dit kan erg voordelig zijn.

In dit topic lees je dat sommige ook een marktconform tarief hanteren maar of/en hoe een belastingdienst hier zal omgaan is volgens mij onbekend en een risico.

Zonder een dynamisch contract (dus een vast tarief) is het overigens prima te doen met alleen een primaire aansluiting maar dan met een aparte energiemeter die gecertificeerd is voor de belastingdienst voor je declaraties. Moet je wel je meterstanden goed registreren en wanneer je energietarief wijzigt.

Ik zit nog niet in de situatie dat er een extra elektrische auto in prive komt. Daarvoor rijden we de 2e auto veel te weinig. Hopelijk zijn er t.z.t. laadpalen die alles dusdanig registreren dat je niet apart hoeft te bemeteren om degelijke declaraties te doen. Desnoods een aparte kabel en paal kan altijd ook nog.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
HTT-Thalan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:55:
[...]

Dat het bij jou niet is gebeurd is heel mooi, maar dat doet niks af aan het principe. Bovendien kan de paal op 3fase wel gewoon 11kw leveren.

@de Peer ik heb ze geprobeerd te bellen, maar na 20 minuten in de wacht werd de lijn verbroken. Ik heb ze een uitgebreide mail gestuurd en zal het maar weer blijven proberen.
Denk je nu echt dat er mensen gaan ‘wildladen’?

De pakkans is toch gewoon enorm. Eventueel hang je een sticker op je laadpaal met: tarief 2€ per kWh, zodat je een wildlader een dikke rekening kan vragen.

En als je op vakantie gaat zet je toch gewoon de zekering uit….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 00:20
Gecko123 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:36:
[...]

Ik laad zelf de zakelijke auto op achter een secundaire aansluiting van mijn woonhuis met hierop een zakelijk dynamisch energiecontract. Alle investeringen hierin zakelijk gedaan. In mijn optiek de enige manier om de zakelijke kosten goed te scheiden. Of het goedkoper laden met een dynamisch contract opwegen tegen de investeringen kan je voor je eigen situatie nagaan bijv afhankelijk van km per jaar. Dit kan erg voordelig zijn.

In dit topic lees je dat sommige ook een marktconform tarief hanteren maar of/en hoe een belastingdienst hier zal omgaan is volgens mij onbekend en een risico.

Zonder een dynamisch contract (dus een vast tarief) is het overigens prima te doen met alleen een primaire aansluiting maar dan met een aparte energiemeter die gecertificeerd is voor de belastingdienst voor je declaraties. Moet je wel je meterstanden goed registreren en wanneer je energietarief wijzigt.

Ik zit nog niet in de situatie dat er een extra elektrische auto in prive komt. Daarvoor rijden we de 2e auto veel te weinig. Hopelijk zijn er t.z.t. laadpalen die alles dusdanig registreren dat je niet apart hoeft te bemeteren om degelijke declaraties te doen. Desnoods een aparte kabel en paal kan altijd ook nog.
Ja, juist die tweede auto maakt het complex. Daarbij werkt het denk ik niet om op basis van de meterstand het verbruik in te dienen, want de privé kilometers lopen hier ook in mee. Om die reden dacht ik aan een backoffice, waarbij je dmv een laadpas of code (Zappi) kunt scheiden welke auto hoeveel verbruikt heeft.

Zakelijk en privé lopen überhaupt door elkaar met veel thuis werken. Niet alleen voor de auto is het dan lastig te scheiden maar het energieverbruik in huis. Dat zal met een tweede installatie denk ik geen verschil maken (toch?). Dan heb je het voor de auto zuiver, maar de rest nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
synorluna schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:37:
[...]

Ja, juist die tweede auto maakt het complex. Daarbij werkt het denk ik niet om op basis van de meterstand het verbruik in te dienen, want de privé kilometers lopen hier ook in mee. Om die reden dacht ik aan een backoffice, waarbij je dmv een laadpas of code (Zappi) kunt scheiden welke auto hoeveel verbruikt heeft.

Zakelijk en privé lopen überhaupt door elkaar met veel thuis werken. Niet alleen voor de auto is het dan lastig te scheiden maar het energieverbruik in huis. Dat zal met een tweede installatie denk ik geen verschil maken (toch?). Dan heb je het voor de auto zuiver, maar de rest nog niet.
Pin me er niet helemaal op vast, maar ik weet vrij zeker dat je met de zappi nu zonder backoffice 2 autos dmv een code uit elkaar kan houden.

Dan kan je dus eind vd maand een overzicht van alleen de zakelijke auto uitdraaien met de geladen kwh's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02:12
Makrolon schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:50:
[...]

Pin me er niet helemaal op vast, maar ik weet vrij zeker dat je met de zappi nu zonder backoffice 2 autos dmv een code uit elkaar kan houden.

Dan kan je dus eind vd maand een overzicht van alleen de zakelijke auto uitdraaien met de geladen kwh's
Dit helpt daarbij :
https://support.myenergi....ultiple-users-with-zappi-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:26
The-Source schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:28:
[...]

Is een Alfen paal weet zo niet precies welke. Laden doe ik 1x per week een zal pas donderdag weer zijn dus duurt nog even.
Ik quote even mijzelf ;) maar afgelopen donderdag weer hetzelfde laadgedrag. Dus ik naar de meterkast en viel mij op dat mijn actieve p1 splitter het lampje niet knipperde bij de laadpaal aansluiting. Nog gekker was het feit dat ik de rj11 nog kon vast klikken ( er nooit helemaal goed ingezeten en pas na ruim een jaar last... ??)
Maar ja na het vast klikken ging de laadsnelheid niet omhoog ( lampje ging nu wel netjes mee knipperen)
Na de laadsessie even de hele keten spanningsloos gemaakt en eens even kijken wat er de volgende keer gebeurd. :)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Termy

valt er nog wat te fragge?

J-M-T schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:39:
Ik hou me aanbevolen voor je bevindingen. Ik heb nog niet voor elkaar gekregen dat m'n ID.3 preconditioning uit de paal trekt ipv de batterij en heb al een aantal instellingen geprobeerd.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:07
Ik heb veel informatie uit dit forum gehaald ivm de aanschaf van een laadpaal. Nu denk ik te weten wat we nodig hebben en ben gestart met het opvragen van enkele offertes. Als je op Google zoekt zie je veel websites die installatie aanbieden. Waarschijnlijk leveren de meeste websites een goede service dus misschien is het handig om te vragen naar de "te vermijden websites/installatiebedrijven" ?

Zijn er websites/installatiebedrijven waar mensen een slechte ervaringen mee hebben gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:24
Is er iemand bekent mee dat de easee charge lite de fase spanning (voltage) anders meet dan werkelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 23:08

Japie.G

Colour Classic

Hieperdepiep schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:52:
Is er iemand bekent mee dat de easee charge lite de fase spanning (voltage) anders meet dan werkelijk is?
Jep, maak je geen zorgen. Heb alles met multimeter zitten nameten. De easee geeft t gewoon fout aan. Toevallig poosje terug ook hier op t forum gevraagd. De equalizer geeft t wel goed aan, de lader zelf niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Japie.G op 12-11-2023 14:58 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:24
Japie.G schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:57:
[...]

Jep, maak je geen zorgen. Heb alles met multimeter zitten nameten. De easee geeft t gewoon fout aan. Toevallig poosje terug ook hier op t forum gevraagd. De equalizer geeft t wel goed aan, de lader zelf niet.
Voor de werking van de lader maakt het niet uit?
Omdat hij nu op 1 fase een lagere spanning meet?

Ik heb de auto nog niet dus kan niet zeggen dat alles goed gaat kwa laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hieperdepiep schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:33:
[...]

Voor de werking van de lader maakt het niet uit?
Omdat hij nu op 1 fase een lagere spanning meet?

Ik heb de auto nog niet dus kan niet zeggen dat alles goed gaat kwa laden
Had dezelfde gedachte. Maar werkt allemaal feilloos . Vind het wel slordig. Lijkt me softwarematig heel makkelijk te corrigeren.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:32
janne_nl schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:30:
Gezien dat de salderings regeling nog wel zeker tot eind volgend jaar doorloopt, kijk je ook naar palen die dat nu nog niet hebben?

Ik heb een EvBox Livo, die als het goed is die functionalitieit nog gaat krijgen, load balancing zit er wel (extra) in. Dus nu regelmatig kijken of er updates zijn. Inclusief installatie etc was het rond de 2000 (3 fase aansluiting)

Volgens mij kun je met een abbo ook backoffice functionaliteit krijgen. Dat heb ik als prive rijder echter niet nodig vooralsnog, dus dat weet ik niet. Via de app kan ik wel zien wat er verstookt is, dus ik kan iemand altijd wel wat in rekening brengen als het moet.
Ik Heb hier wel even naar gekeken, maar aangezien ik al van alles voorbij heb zien komen, laders die enkel middels een firmware upgrade geschikt zouden zijn voor V2G, en dat ze mijn geen garantie willen of kunnen geven dat als het niet werkt ik mijn geld terug krijg houd ik het nu even bij de spelers op de markt die het nu al wel kunnen.

Wat nml ook nog een belangrijk puntje is, is dat deze of draadloos (bv Harvi) of via Modbus over TCP/IP moet kunnen load balancen, niet over een fixed kabel. Deze krijg ik er nml bijna niet meer door en zal waarschijnlijk te lang worden (+/- 25 a 30 meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSCOTT
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-11-2023
Kan ik een laadunit "3 fasen" (36A 22kW) tijdelijk aansluiten als monofase en later aanpassen naar 3-fasen aansluiting? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:50
MSCOTT schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:28:
Kan ik een laadunit "3 fasen" (36A 22kW) tijdelijk aansluiten als monofase en later aanpassen naar 3-fasen aansluiting? :)
Sommige wel en sommige niet. Lees de handleiding of geeft het type wat je voor ogen hebt.
Heidelberg had er geen moeite mee. maar die is 11kW dus die heb je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
MSCOTT schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:28:
Jahoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSCOTT
in verband met mijn vraag over diverse fase-aansluitingen, Helpt jou dit?

https://nl.aliexpress.com...A79W&gatewayAdapt=glo2nld

klik vervolgens op het 3de symbooltje (aankoopopties)
en dan de gegevens verder opendoen via "meer weergeven"
Hartelijk dank bij voorbaat,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSCOTT
zie ook bijlage Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXWPlHZPC6W8PiiHOCwboxvySuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrqdXZNXiselWKz0fmTrSORW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@MSCOTT Er ontbreekt een aardlekschakelaar in die tekening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSCOTT
@daemonix even openvouwen, dan lees je:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rr5pZqM08P_AmVWAuyfCxaY_ofY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z7Ep3i0twtbqP38lnoRq8bmZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
@MSCOTT:

Beste contacteer je de verkoper, hoewel het vaak kan zijn er ook laadpalen die die niet kunnen.

Verder zie ik nergens iet over DC detectie, betekent dus dat je als nog een DC aardlekschakelaar moet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Onlangs mijn Easee Lite aangesloten en werkt perfect. Ik wil nu ook de Equalizer gebruiken voor load balancing. Maar die zit nu aangesloten op de P1 poort van mijn slimme meter, maar de Equalizer geeft geen teken van leven. Het apparaat doet het wel, want ik kan em uitlezen, maar hij krijgt geen info vanuit de slimme meter.
Ik heb Liander gebeld om te vragen of de P1 poort nog geactiveerd moest worden, maar volgens de medewerker stond die ‘standaard’ actief.

Iemand hier ervaring mee? De Equalizer zit met een RJ11 kabeltje verbonden aan de P1 poort.. maar er hoort een indicatie lichtje te gaan branden, maar er verschijnt niks. Ook in de app staat dat de Equalizer ‘offline’ is en geen data krijgt vanuit de meter.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
Freak187 schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:34:
Onlangs mijn Easee Lite aangesloten en werkt perfect. Ik wil nu ook de Equalizer gebruiken voor load balancing. Maar die zit nu aangesloten op de P1 poort van mijn slimme meter, maar de Equalizer geeft geen teken van leven. Het apparaat doet het wel, want ik kan em uitlezen, maar hij krijgt geen info vanuit de slimme meter.
Ik heb Liander gebeld om te vragen of de P1 poort nog geactiveerd moest worden, maar volgens de medewerker stond die ‘standaard’ actief.

Iemand hier ervaring mee? De Equalizer zit met een RJ11 kabeltje verbonden aan de P1 poort.. maar er hoort een indicatie lichtje te gaan branden, maar er verschijnt niks. Ook in de app staat dat de Equalizer ‘offline’ is en geen data krijgt vanuit de meter.
Heb je geprobeerd even een aparte usb voeding op de equalizer aan te sluiten? Wellicht is de voeding van je slimme meter niet voldoende.
Alleen de generatie 5 slimme meters hebben weinig problemen met aansluiten van energie meter ed zonder eigen voeding is mijn ervaring.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

EVfan schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:44:
[...]

Heb je geprobeerd even een aparte usb voeding op de equalizer aan te sluiten? Wellicht is de voeding van je slimme meter niet voldoende.
Alleen de generatie 5 slimme meters hebben weinig problemen met aansluiten van energie meter ed zonder eigen voeding is mijn ervaring.
Bedankt voor je antwoord. De Equalizer heeft voor de rest geen aansluiting buiten de RJ11 connector. Bestaat er zoiets dat je een RJ11 kabel kan samenvoegen met een extra voeding?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Freak187 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:03:
[...]

Bedankt voor je antwoord. De Equalizer heeft voor de rest geen aansluiting buiten de RJ11 connector. Bestaat er zoiets dat je een RJ11 kabel kan samenvoegen met een extra voeding?
De actieve p1 splitter van homewizard kopen ;) die voorziet je equalizer van voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Freak187 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:03:
[...]

Ik vrees dan toch dat je de installatie nog niet hebt doorlopen.
Lees even de handleiding en doorloop de beide stappen indoen nodig nog een keer.
Succes.

https://easee.com/wp-cont...Easee_Equalizer_Guide.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Makrolon schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:12:
[...]

De actieve p1 splitter van homewizard kopen ;) die voorziet je equalizer van voeding.
Klopt, als voeding het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
EVfan schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:12:
[...]

Klopt, als voeding het probleem is.
Er moet iets branden op de equalizer. Heb t al eens gehad met een oudere slimme meter, was toen opgelost met die splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Makrolon schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:16:
[...]

Er moet iets branden op de equalizer. Heb t al eens gehad met een oudere slimme meter, was toen opgelost met die splitter.
Ja lijkt logisch, had het hier ook met een andere energiemeter. Vandaar mijn opmerking over ontbrekende voeding. Maar dan wel vreemd dat deze equalizer geen usb aansluiting heeft toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
EVfan schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:19:
[...]

Ja lijkt logisch, had het hier ook met een andere energiemeter. Vandaar mijn opmerking over ontbrekende voeding. Maar dan wel vreemd dat deze equalizer geen usb aansluiting heeft toch?
Tja vreemd, dat hebben de equalizers van easee nou eenmaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliemannetje
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-02 20:49
Sinds kort de trotse bezitten van een EV een Mazda MX 30. Op internet, ook op de forum, lees ik over de gevaren van het opladen via het stopcontact, ook zou je te maken hebben met energieverlies, in sommige gevallen wel meer dan 10 procent. Maar mijn Mazdagarage spreekt dit beide tegen. Mazda stopt er alleen maar veilige laadkabels in. Ook spreken zij het verlies tegen, en dit heb ik kort geleden uitgeprobeerd en dit blijkt echt waar te zijn. Maar over de veiligheid leeft er nog steeds wat angst, want veiligheid gaat bij mij boven alles. Ik maak geen gebruik van een kabelhaspel, ik kan hem in mijn garage opladen. Wat adviseren jullie mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:37
Oliemannetje schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:13:
Sinds kort de trotse bezitten van een EV een Mazda MX 30. Op internet, ook op de forum, lees ik over de gevaren van het opladen via het stopcontact, ook zou je te maken hebben met energieverlies, in sommige gevallen wel meer dan 10 procent. Maar mijn Mazdagarage spreekt dit beide tegen. Mazda stopt er alleen maar veilige laadkabels in. Ook spreken zij het verlies tegen, en dit heb ik kort geleden uitgeprobeerd en dit blijkt echt waar te zijn. Maar over de veiligheid leeft er nog steeds wat angst, want veiligheid gaat bij mij boven alles. Ik maak geen gebruik van een kabelhaspel, ik kan hem in mijn garage opladen. Wat adviseren jullie mij?
Knap dat je dealer op afstand je electrische installatie kan beoordelen.

Bij een goed aangelegde wcd, bijvoorkeur rechtstreeks aangesloten in de meterkast is de kans niet zo groot dat er wat gebeurd. Hoe hoger het vermogen van de granny, hoe meer kans.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:20
OscarAarts schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:12:
[...]

Ik Heb hier wel even naar gekeken, maar aangezien ik al van alles voorbij heb zien komen, laders die enkel middels een firmware upgrade geschikt zouden zijn voor V2G, en dat ze mijn geen garantie willen of kunnen geven dat als het niet werkt ik mijn geld terug krijg houd ik het nu even bij de spelers op de markt die het nu al wel kunnen.

Wat nml ook nog een belangrijk puntje is, is dat deze of draadloos (bv Harvi) of via Modbus over TCP/IP moet kunnen load balancen, niet over een fixed kabel. Deze krijg ik er nml bijna niet meer door en zal waarschijnlijk te lang worden (+/- 25 a 30 meter)
In de grond is modbus over tcp/ip okk gewoon ee 'fixed' kabel. Even geen idee of mijn stroomspoelen via modbus of een ander ethernst protocol gebruiken.

Best vraag je dat aan de/een installateur

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IvoB2
Ook spreken zij het verlies tegen, en dit heb ik kort geleden uitgeprobeerd en dit blijkt echt waar te zijn.
Knap van Mazda.
En wisten zij ook te vertellen door middel van welke technieken ze de verliezen door het omzetten van AC naar DC tot praktisch nul wisten te reduceren want dat zou redelijk revolutionair zijn toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
Proficiat met je aankoop. Je dealer heeft nog niet veel ervaring blijkbaar, en kent meer van benzine en olie dan van electriciteit.

De kabel tussen je stopcontact is hopelijk idd veilig, en die is bij alle merken veilig.

Maar een stopcontact dat jaren in het vocht van een tuinhuis hangt en enkel gebruikt werd voor een lampje is niet altijd veilig.

Wat laadverlies betreft, tijdens het laden blijft de electronica van de auto wakker, en die verbruikt al snel 200-300W. Als je dan gaat laden met 1000W, dan heb je makkelijk 20-30% verlies bovenop de AC/DC omzetting.

De laadverliezen worden redelijk zodra je gaat laden met ca 3kW en meer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:47

d0s

sssst

Ik kon een Easee Home + Equalizer voor vrijwel niks overnemen vanuit iemand die ging verhuizen. Helaas lees ik nu pas de recente ophef + berichtgeving over Easee en dan specifiek de Home/Charge.

Ik lees vooral dat er een verkoopverbod is in bepaalde landen maar het is me niet helemaal duidelijk of de laadpalen nog 'veilig' geplaatst kunnen worden. Deze laadpaal heeft 2 jaar lang probleemloos gewerkt verder op het oude adres.

[ Voor 6% gewijzigd door d0s op 14-11-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appletower
  • Laatst online: 23-05 12:50
Onlangs de bestelling geplaatst van onze eerste EV (EQB 250+). Nu druk aan het kijken naar laadpalen, hoe/of deze aan te sturen met Home Assistant en ik moet zakelijk de stroom kunnen verreken met de leasemaatschappij c.q. mijn werkgever.

Mijn keuze valt op dit moment op de Alfen Single Pro line laadpaal. Heb offertes opgevraagd bij 50Five, Eneco en een lokale laadaalboer. Allen bieden de laadpaal incl. montage aan voor +/- EUR 2.500,- en een service abonnement. Heb de volgende vragen:

- als je een beetje handig bent, dan kun zo'n laadpaal toch ook zelf installeren en een elektriciën vragen of hij de aansluiting in de meterkast doet?
- hebben jullie ook zo'n service abonnement?
- hebben jullie bij deze laadpaal 1 of 2 netwerkkabels aangesloten?
- wie maakt gebruikt van het Modbus protocol?
- zien jullie voordelen om de laadpaal aansturen via Home Assistant over dit protocol? Wil dit vooral doen ivm overschot stroom door de zonnepalen.

Lees graag jullie reacties. Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Twee UTP kabels => eentje voor verbinding met de DM (RJ45) voor LB en SC en eentje voor verbinding met de ethernetpoort van de modem/router (RJ11) om de laadpaal via het thuisnetwerk aan te sturen.

Vanaf firmware 6.3 kan je SolarCharging rechtstreeks via de software van de paal (ACE installer en/of MyEve app) aansturen.

Service abo is hier niet van toepassing (salarisauto - backoffice is op kosten werkgever).

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2023 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-05 16:02
d0s schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:47:
Ik kon een Easee Home + Equalizer voor vrijwel niks overnemen vanuit iemand die ging verhuizen. Helaas lees ik nu pas de recente ophef + berichtgeving over Easee en dan specifiek de Home/Charge.

Ik lees vooral dat er een verkoopverbod is in bepaalde landen maar het is me niet helemaal duidelijk of de laadpalen nog 'veilig' geplaatst kunnen worden. Deze laadpaal heeft 2 jaar lang probleemloos gewerkt verder op het oude adres.
De paal kan gewoon veilig geplaatst worden, maar het is dan aan te raden om een Type B aardlekschakelaar in de meterkast te plaatsen.

Dat is, tenminste, wat ik anderen heb zien schrijven: TheGhostInc in "Easee laadpaal verkoopverbod in Zweden (en Europa)" (en verder).

Zelf ben ik daar niet in thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05 17:08
Serviceabonnement is waarschijnlijk voor de backoffice die je wilt om automatisch de stroomkosten te verrekenen met je LM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

dextertje schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:08:
[...]

De paal kan gewoon veilig geplaatst worden, maar het is dan aan te raden om een Type B aardlekschakelaar in de meterkast te plaatsen.

Dat is, tenminste, wat ik anderen heb zien schrijven: TheGhostInc in "Easee laadpaal verkoopverbod in Zweden (en Europa)" (en verder).

Zelf ben ik daar niet in thuis.
Dat topic had ik even gemist, dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:35
Ook spreken zij het verlies tegen, en dit heb ik kort geleden uitgeprobeerd en dit blijkt echt waar te zijn.
En Sinterklaas bestaat en ik lust geen bier....

Proficiat met je aankoop maar dit gaat er bij mij niet in, hoe heb je gemeten dat jij concludeert dat er geen verlies is bij laden met de grannycharger?

In de regel heb je met op deze manier laden zo rond de 10% verlies, ook ik (Renault Megane E Tech) zit zo rond die waarde, wel meer onder de 10% dan er boven maar soit, verlies is er. Ik kan dit meten omdat mijn grannycharger laat zien hoeveel prik er door heen is gegaan en de auto vertelt mij weer hoeveel er ontvangen is. Er zijn trouwens wagens waar het verlies nog vele malen hoger is.

Qua veiligheid, zoals al gezegd, ligt er aan op welke groep je zit, zelf doe ik laden met de grannycharger in mijn garage, op de groep zit 1 lichtpunt en een koelkast, mijn grannycharger is instelbaar dus qua veiligheid (ook na info van het forum hier) zet ik de boel altijd op 10 A maar nooit hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Zjanzjak schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:37:
[...]
Er zijn trouwens wagens waar het verlies nog vele malen hoger is.
e-Niro MY 2019 laadverlies gemiddeld 15%, gemeten over vier jaar gebruik.
Thuisladen voornamelijk op solar charging (Alfen SPL) tussen 2 en 4 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zjanzjak schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:37:
[...]

En Sinterklaas bestaat en ik lust geen bier....

Proficiat met je aankoop maar dit gaat er bij mij niet in, hoe heb je gemeten dat jij concludeert dat er geen verlies is bij laden met de grannycharger?

In de regel heb je met op deze manier laden zo rond de 10% verlies, ook ik (Renault Megane E Tech) zit zo rond die waarde, wel meer onder de 10% dan er boven maar soit, verlies is er. Ik kan dit meten omdat mijn grannycharger laat zien hoeveel prik er door heen is gegaan en de auto vertelt mij weer hoeveel er ontvangen is. Er zijn trouwens wagens waar het verlies nog vele malen hoger is.

Qua veiligheid, zoals al gezegd, ligt er aan op welke groep je zit, zelf doe ik laden met de grannycharger in mijn garage, op de groep zit 1 lichtpunt en een koelkast, mijn grannycharger is instelbaar dus qua veiligheid (ook na info van het forum hier) zet ik de boel altijd op 10 A maar nooit hoger.
Je bedoelt de Mazda die in hun reclame aanhaalt dat ze expres 30 ms vertraging inbouwen? Ze kunnen niet anders bedoelen ze, een ICE heeft traagheid in zijn reactie op het gas. Iedere ICE.. :P

Nee, ik geloof ze niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2700
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03 17:04
Even een ervaring delen met de EVBox Elvi thuislader. Die heb ik eind 2020 aangeschaft via 50five en heeft in eerste instantie goed gefunctioneerd. Echter eind mei ging de laadpaal in storing; na het aankoppelen van de auto werd telkens maar 1% bijgeladen en dan stopte het laden. Bleek dat de laadpaal aangaf dat de auto opgeladen was (maar in werkelijkheid dus vrijwel leeg was).
In eerste instantie gebeld naar 50five, maar die gaven aan dat zij EVBox laadpalen meer in hun assortiment hadden en of ik maar met EVBox contact wilde opnemen. Die konden de paal niet in hun systeem vinden (logisch, ik gebruik deze alleen voor mijn auto dus heb hem niet publiek aangemeld – 50five zei dat dit ook niet nodig was). Ze hebben de gegevens alsnog genoteerd en gaven instructies dat ik bepaalde dingen moest uitproberen. Geen resultaat. Nadat ik de paal op hun verzoek via mijn WiFi systeem benaderbaar heb gemaakt, hebben zij OTA nieuwe firmware geinstalleerd en nadat dit zonder resultaat bleef, de instellingen veranderd. Ook dit gaf niet het gewenst resultaat. Uiteindelijk (maar dit was na 3 maanden aanklooien, waarbij ik de auto steeds via publieke laders moest opladen om mobiel te blijven) besloten zij tot het sturen van een monteur. Zou € 100 gaan kosten werd mij gezegd. Ik werd naar een 'field service partner' gestuurd (een ander bedrijf dat de monteursklussen voor EVBox doet). Die hadden een wachttijd. Uiteindelijk verscheen eind september een monteur die de paal repareerde. Gevraagd naar het probleem zei hij dat de instellingen van de paal verkeerd stonden...
Gisteren kreeg ik uiteindelijk de factuur van EVBox: € 311 (!).
Ik heb even juridisch advies gevraagd aan de Consumentenbond; die gaf aan dat ik schade moet verhalen op 50five omdat zij als verkoper van de laadpaal verantwoordelijk zijn voor een deugdelijke werking. En je mag verwachten dat een laadpaal het langer blijft doen dan ruim 2 jaar... Mijn verhaal is nu dus in behandeling bij 50five; wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-05 20:51
IvoB2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:14:
Twee UTP kabels => eentje voor verbinding met de DM (RJ45) voor LB en SC en eentje voor verbinding met de ethernetpoort van de modem/router (RJ11) om de laadpaal via het thuisnetwerk aan te sturen.
1 ftp kabel is al voldoende voor LB en netwerk. Hier afgelopen weekend een single S geïnstalleerd. Zelfde principe als de pro. 4 aders voor P1 en 4 aders voor netwerk. En er zitten 8 aders in een ftp kabel 😉
Appletower schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:12:
- als je een beetje handig bent, dan kun zo'n laadpaal toch ook zelf installeren en een elektriciën vragen of hij de aansluiting in de meterkast doet?
- hebben jullie ook zo'n service abonnement?
- hebben jullie bij deze laadpaal 1 of 2 netwerkkabels aangesloten?
- wie maakt gebruikt van het Modbus protocol?
- zien jullie voordelen om de laadpaal aansturen via Home Assistant over dit protocol? Wil dit vooral doen ivm overschot stroom door de zonnepalen.
Hier de Alfen hacs intergratie in HA. Niet om de stroom te regelen ivm overschot, want dan kan al in de nieuwste firmware van Alfen. Maar gewoon om het te monitoren. En het verbruik van de lading in de gaten te houden (is privé auto).

Tevens de paal hier dus zelf geïnstalleerd, alleen door mijn vader (electra monteur) aanlaten sluiten in de meterkast. Wat eventueel ik zelf ook had kunnen doen, maar ben liever zeker ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

IvoB2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:55:
[...]

e-Niro MY 2019 laadverlies gemiddeld 15%, gemeten over vier jaar gebruik.
Thuisladen voornamelijk op solar charging (Alfen SPL) tussen 2 en 4 kW).
Hier hetzelfde e-Niro MY2021 laadverlies 15% met de Granny. Gemeten over ruim 2 jaar inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
metalmarco schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:00:
1 ftp kabel is al voldoende voor LB en netwerk. Hier afgelopen weekend een single S geïnstalleerd. Zelfde principe als de pro. 4 aders voor P1 en 4 aders voor netwerk. En er zitten 8 aders in een ftp kabel 😉
Kan uiteraard ook. Toch wanneer de P1 poort van de digitale meter en de ethernetingang van de modem/router niet te ver uit elkaar liggen en de ene UTP lang genoeg is om opgesplitst deze afstand te overbruggen.
Wanneer je het van bij de installatie doet zie ik geen enkele reden om niet onmiddellijk twee UTP te trekken. Toch niet om die paar euro te besparen dat zo'n kabel kost?
Hier de Alfen hacs intergratie in HA. Niet om de stroom te regelen ivm overschot, want dan kan al in de nieuwste firmware van Alfen. Maar gewoon om het te monitoren. En het verbruik van de lading in de gaten te houden (is privé auto).
Kan ook.
Maar hier zit er een MID kWh meter op de laadpaal. :) Dat is ook een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22-05 02:31
Ik heb een laadbox geïnstalleerd Zaptec Go en beschik over een 3 fase aansluiting 3x25 Ah met een Zaptec Sense P1 op de slimme meter.
Desondanks laadt de auto niet sneller dan ongeveer 5 Kw/h.
Nu las ik dus ergens dat je met 3 fase alleen maar sneller kan laden ,dus geen 11 Kwh, als je een " ev charger transformer" hebt.
Dus ik ben het nu even kwijt.
Wie kan mij dit uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
DijkDude schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:54:
Ik heb een laadbox geïnstalleerd Zaptec Go en beschik over een 3 fase aansluiting 3x25 Ah met een Zaptec Sense P1 op de slimme meter.
Desondanks laadt de auto niet sneller dan ongeveer 5 Kw/h.
Nu las ik dus ergens dat je met 3 fase alleen maar sneller kan laden ,dus geen 11 Kwh, als je een " ev charger transformer" hebt.
Dus ik ben het nu even kwijt.
Wie kan mij dit uitleggen?
Welke auto heb je? Als je auto maar een fase is ga je inderdaad maar 5,7 kw max laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Makrolon schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:37:
[...]

Welke auto heb je? Als je auto maar een fase is ga je inderdaad maar 5,7 kw max laden.
Ah ja sorry
Niro EV MY22
Laadt op de openbare laadpaal 11 Kwh
En DC (bv Fastned > 75 Kwh)
Dus wel degelijk 3 fase denk ik zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:52
DijkDude schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:59:
[...]

Ah ja sorry
Niro EV MY22
Eenheden, eenheden ....

Je auto laad nu maximaal met 5 kW en bij de openbare laadpaal 11 kW. Na een uur laden heb je dan 5 respectievelijk 11 kWh geladen.

Kun je in die Zaptec nog wat instellen in de firmware? Want als zowel je huis, je laadpaal en je auto 3 fasen zijn, zou je 11 kW moeten halen, tenzij er een installatiefout is.

[ Voor 17% gewijzigd door guido66 op 14-11-2023 21:23 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:42

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Tommie12 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:17:
[...]

Proficiat met je aankoop. Je dealer heeft nog niet veel ervaring blijkbaar, en kent meer van benzine en olie dan van electriciteit.

De kabel tussen je stopcontact is hopelijk idd veilig, en die is bij alle merken veilig.

Maar een stopcontact dat jaren in het vocht van een tuinhuis hangt en enkel gebruikt werd voor een lampje is niet altijd veilig.

Wat laadverlies betreft, tijdens het laden blijft de electronica van de auto wakker, en die verbruikt al snel 200-300W. Als je dan gaat laden met 1000W, dan heb je makkelijk 20-30% verlies bovenop de AC/DC omzetting.

De laadverliezen worden redelijk zodra je gaat laden met ca 3kW en meer.
Niet elke auto heeft zo’n laadverliezen.
https://www.adac.de/rund-...luste-elektroauto-studie/
Mijn auto vw, dus maar 4% meer dan op 11kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
guido66 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:20:
[...]

Eenheden, eenheden ....

Je auto laad nu maximaal met 5 kW en bij de openbare laadpaal 11 kW. Na een uur laden heb je dan 5 respectievelijk 11 kWh geladen.

Kun je in die Zaptec nog wat instellen in de firmware? Want als zowel je huis, je laadpaal en je auto 3 fasen zijn, zou je 11 kW moeten halen, tenzij er een installatiefout is.
Dat dacht ik dus inderdaad ook.
Helaas vind ik de software vd Zaptec nogal onoverzichtelijk dus ik hoopte eigenlijk dat hier iemand een stappenplan oid heeft.aar ik ga nog zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
DijkDude schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:59:
[...]

Ah ja sorry
Niro EV MY22
Ik heb ook een Zaptec Go geïnstalleerd. Aanvankelijk ook wat storing en dergelijke. Bij jouw lijkt die maar op 1 fase te laden, of wat bij mij gebeurde, aangaf op een fase te laden, terwijl de Beeclear energiemeter aangaf dat er 11 kW geleverd werd.
Bleek aan de instelling van de aarde in de box te liggen.
Even aannemende dat je de box met 5 draden correct hebt aangesloten, stel dan de aarde in op TN-3 fase. Dit zit in het installatie menu.
Anders even met Zaptec support contact opnemen. Ik heb goede response en support ondervonden, en ben erg blij met deze laadbox (zeker vergeleken met mijn eerdere 1-fase EVBox, die wel betrouwbaar was, maar slechts met 5 kW kon laden, zoals jij).
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
DijkDude schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:49:
[...]

Dat dacht ik dus inderdaad ook.
Helaas vind ik de software vd Zaptec nogal onoverzichtelijk dus ik hoopte eigenlijk dat hier iemand een stappenplan oid heeft.aar ik ga nog zoeken.
De software is vind ik simpel en effectief, maar daarom wat minder “gewoon”.
Weet je zeker dat je kabel wel 3 fase is en niet een 1-fase 32A kabel?
Want een correct ingestelde Zaptec Go kan op een 3 maal 25A aansluiting jouw auto maar met 3 maal 16A laden. Ik houd het even op je instelling van de aarde. Lijkt best op het probleem wat ik had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
niki_lauda schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:42:
[...]

Uh? De ID3 heeft 13,6% verlies bij 2,3 kW laden.
Dat is geen hemelsbreed verschil met de 15% die ik opgaf (bij een model van 2019 en dan nog over een heel lange periode bij alle weersomstandigheden gemeten en niet over een relatief korte testperiode).
Het punt was dat Mazda beweert dat die verliezen er bij hen niet meer zijn en dan men bovendien beweert dit zelf ook vastgesteld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
EVfan schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:50:
[...]

Ik heb ook een Zaptec Go geïnstalleerd. Aanvankelijk ook wat storing en dergelijke. Bij jouw lijkt die maar op 1 fase te laden, of wat bij mij gebeurde, aangaf op een fase te laden, terwijl de Beeclear energiemeter aangaf dat er 11 kW geleverd werd.
Even aannemende dat je de box met 5 draden correct hebt aangesloten, stel dan de aarde in op TN-3 fase. Dit zit in het installatie menu.
Anders even met Zaptec support contact opnemen. Ik heb goede response en support ondervonden, en ben erg blij met deze laadbox (zeker vergeleken met mijn eerdere 1-fase EVBox, die wel betrouwbaar was, maar slechts met 5 kW kon laden, zoals jij).
Succes.
Dank je nu heb ik weer wat houvast.
Ga er naar kijken. Laat jet weer weten als ik verder ben. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DijkDude
EVfan schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:50:
[...]

Succes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDE3eH1Fq07r89AhkLLoIbne2rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awMyVn88rFwVar3sBDFl5bh7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
EVfan schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:55:
[...]

De software is vind ik simpel en effectief, maar daarom wat minder “gewoon”.
Weet je zeker dat je kabel wel 3 fase is en niet een 1-fase 32A kabel?
Want een correct ingestelde Zaptec Go kan op een 3 maal 25A aansluiting jouw auto maar met 3 maal 16A laden. Ik houd het even op je instelling van de aarde. Lijkt best op het probleem wat ik had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGVlRD490Sw5P_gBEwuTS56rVW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EMxoupTLHWfBJ6KJoevad4Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Die instellingen zijn goed, net als bij mij.
Ben benieuwd of dit wel werkt. Anders even contact opnemen met Zaptec support. Reageren snel en effectief.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-05 09:46
niki_lauda schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:42:
[...]

Maar dan nog:

Geen PV? dan gaat dit zeker op.

Wél PV ? dan zijn er 2 mogelijkheden:
-je hebt minimale opwek:
dan moet je een afweging maken wat belangrijker is. laadverlies tegen mislopen beetje TLV.

-redelijk wat opwek.
Dan lijkt mij laadverlies ondergeschikt, pakken wat je pakken kan want je hebt toch minimale TLV.

m2c

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Er zijn nog opties hoor:

- Je hebt geen PV en de terugleververgoeding naar de accu van de EV is hoger dan de kost die je energieleverancier je aanrekent (verhouding nu een 26 cent/kWh-35 cent/kWh).
- Je hebt wel PV en de terugleververgoeding naar de accu van de EV is hoger dan de terugleververgoeding die je krijgt van de energieleverancier (verhouding nu een 11 cent/kWh-35 cent/kwh).

De verliezen zitten immers in de EV zelf en niet aan de laadpaal. Verliezen worden dus gewoon mee verrekend in de terugleververgoeding aan de BEV. In die situatie is laadverlies, economisch gezien, altijd ondergeschikt.
Cynisch zou je zelfs kunnen stellen dat hoe hoger de laadverliezen en hoe meer trager laden op zon hoe hoger het economisch voordeel.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 15-11-2023 13:08 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 173 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen