Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-05 02:11
EVfan schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:04:
[...]

Die instellingen zijn goed, net als bij mij.
Ben benieuwd of dit wel werkt. Anders even contact opnemen met Zaptec support. Reageren snel en effectief.
Succes.
Helaas, als ik de stekker er in steek blijft alles groen en er gebeurt in, tegenstelling tot gisteren, nu helemaal niets meer.
Alle andere zaken zoals vergrendelen en led sterkte regelen in de app werken wel dus er is wel verbinding.
Ook de Sense P1 werkt zoals aangegeven in de handleiding.
Hulp van derden is nu inderdaad geboden.
Hoop dat Zaptec soelaas biedt.

[ Voor 4% gewijzigd door DijkDude op 15-11-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:50
DijkDude schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:23:
[...]

Helaas, als ik de stekker er in steek blijft alles groen en er gebeurt in, tegenstelling tot gisteren, nu helemaal niets meer.
Alle andere zaken zoals vergrendelen en led sterkte regelen in de app werken wel dus er is wel verbinding.
Ook de Sense P1 werkt zoals aangegeven in de handleiding.
Hulp van derden is nu inderdaad geboden.
Hoop dat Zaptec soelaas biedt.
Als de lamp groen blijft betekent dat dat er een timer is ingesteld.
Heb je per ongeluk de eco modus aanstaan?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DijkDude
EVfan schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:27:
[...]

Als de lamp groen blijft betekent dat dat er een timer is ingesteld.
Heb je per ongeluk de eco modus aanstaan?
Na contact te hebben gehad met Zaptec bleek dat de installateur zoveel instellingen had geprobeerd nadat het steeds maar niet fijn werkte, dat ze de boel op afstand opnieuw hebben ingesteld.
Het werkt nu als een zonnetje en vandaag in een paar uur tijd mijn auto volgeladen.
Ik blij en jullie hartstikke bedankt voor de hulp, de tip contact met Zaptec was de "gouden" _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
DijkDude schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:25:
[...]

Na contact te hebben gehad met Zaptec bleek dat de installateur zoveel instellingen had geprobeerd nadat het steeds maar niet fijn werkte, dat ze de boel op afstand opnieuw hebben ingesteld.
Het werkt nu als een zonnetje en vandaag in een paar uur tijd mijn auto volgeladen.
Ik blij en jullie hartstikke bedankt voor de hulp, de tip contact met Zaptec was de "gouden" _/-\o_
Fijn, weer een Zaptec fan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
DijkDude schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:25:
[...]

Oh, nog een tip. Als je de Eco modus inschakelt dan gaat de lamp op de Zaptec continue groen branden totdat het berekende tijdstip van aanvang laden is bereikt.
In de app word je echter gewaarschuwd dat de laadbox wacht op verificatie. Ik heb dat dan bij aansluiten reeds gedaan. Zaptec support bevestigt dat dit een bug is, wordt aan gewerkt, dus negeer die melding (aangenomen dat je een RFID kaart gebruikt, zo niet dan weet ik niet of die fout ook optreedt).
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:31

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

IvoB2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:30:
[...]

Uh? De ID3 heeft 13,6% verlies bij 2,3 kW laden.
Dat is geen hemelsbreed verschil met de 15% die ik opgaf (bij een model van 2019 en dan nog over een heel lange periode bij alle weersomstandigheden gemeten en niet over een relatief korte testperiode).
Het punt was dat Mazda beweert dat die verliezen er bij hen niet meer zijn en dan men bovendien beweert dit zelf ook vastgesteld te hebben.
Meer dan op 11 kW schrijf ik. 9% op 11kW, 13,6% op 2,3 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 380sl
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-11-2024
Sorry als ik hier fout zit, maar ik kom er even niet meer uit.
Ik heb een Alfen eve singel pro laadpaal bij mij thuis geïnstalleerd.
Nu wil ik de kosten van de leaseauto bij mijn werkgever gaan declareren.
Ik heb hier al gezien dat E-flux met zijn backoffice daar goed in is.
Ik heb dus een account voor een backoffice aangemaakt bij E-flux (heb overigens nog geen betaling hoeven doen)
Krijg ik daar een laadpas van E-flux bij of is dat een losse extra optie?
Als ik vervolgens bij het onderdeel laadpaal toevoegen mijn laadpaal ID nummer wil invoeren dan zegt e-flux dat hij niets kan vinden.
De laadpaal is via een UTP met internet verbonden.
Wat doe ik fout, of moet ik een simkaart van E-flux ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:40
380sl schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:22:
Sorry als ik hier fout zit, maar ik kom er even niet meer uit.
Ik heb een Alfen eve singel pro laadpaal bij mij thuis geïnstalleerd.
Nu wil ik de kosten van de leaseauto bij mijn werkgever gaan declareren.
Ik heb hier al gezien dat E-flux met zijn backoffice daar goed in is.
Ik heb dus een account voor een backoffice aangemaakt bij E-flux (heb overigens nog geen betaling hoeven doen)
Krijg ik daar een laadpas van E-flux bij of is dat een losse extra optie?
Als ik vervolgens bij het onderdeel laadpaal toevoegen mijn laadpaal ID nummer wil invoeren dan zegt e-flux dat hij niets kan vinden.
De laadpaal is via een UTP met internet verbonden.
Wat doe ik fout, of moet ik een simkaart van E-flux ontvangen?
Laadpas en laadpaal zijn twee losse abos bij E-Flux.

Als eflux je paal niet kan vinden kun je het beste even de chat op de site openen en daar vragen. Ik had het zelfde probleem en was binnen 10 minuten opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 380sl
sweebee schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:40:
[...]

Als eflux je paal niet kan vinden kun je het beste even de chat op de site openen en daar vragen. Ik had het zelfde probleem en was binnen 10 minuten opgelost.
Dank je wel,
Ik had dat al geprobeerd maar ik kreeg een robot welke de stadaard antwoorden geeft.
Ik zal het morgen overdag nogmaals proberen.

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:29
Ga dan ook eindelijk thuis een laadpaal installeren, rij al 3 jaar EV maar altijd op straat geladen.
Denk een prima offerte gekregen bij connectev voor een zaptec go met muurinstallatie en lb.
Mantelbuis zit er al dus letterlijk meterkast aanpassen kabeltrekken en paal installeren.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Gelijk naar je energiecontract kijken.

Ik zit gemiddeld (dynamisch contract) op iets van 22ct de kWh :).

Straat laden doe ik enkel wanneer nodig is, hier in het Zuiden 40ct de kWh (Vattenfall gebied) en dat vind ik prijzig dan :9.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:42

_Apache_

For life.

Jazsie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:44:
Gelijk naar je energiecontract kijken.

Ik zit gemiddeld (dynamisch contract) op iets van 22ct de kWh :).

Straat laden doe ik enkel wanneer nodig is, hier in het Zuiden 40ct de kWh (Vattenfall gebied) en dat vind ik prijzig dan :9.
Tuurlijk, het is al gauw een verdubbeling. Maar ik heb hier maar een enkele fase lader.
En als ik dubbele afspraken heb, gooi ik hier hem mooi aan de paal in de straat. Dan laadt ie dubbel zo snel. Doe het niet zo vaak, laadt 90% thuis. Mijn facturen van mn laadpas zijn daarom ook maar :

Oktober 2023: 2,3eu
September : 1,8eu
Augustus : 3,20eu

De motor heeft een vergelijkbaar verbruik in kWh/100km dan mijn benzine motor in L/100KM. Maar de benzine is 2 euro de liter. Dus al zou de kWh prijs richting de 2 euro gaan, kom ik pas in de buurt van het kantelpunt voor brandstofkosten.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik laad ook enkel fase (3,7kW).

Was EV vaker beschikbaar op de goedkope uren en kon ik sneller laden dan zou het gemiddelde lager zijn.

Al met al zeker de moeite om thuis te laden waar mogelijk :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:39
The-Source schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:29:
[...]

Ik quote even mijzelf ;) maar afgelopen donderdag weer hetzelfde laadgedrag. Dus ik naar de meterkast en viel mij op dat mijn actieve p1 splitter het lampje niet knipperde bij de laadpaal aansluiting. Nog gekker was het feit dat ik de rj11 nog kon vast klikken ( er nooit helemaal goed ingezeten en pas na ruim een jaar last... ??)
Maar ja na het vast klikken ging de laadsnelheid niet omhoog ( lampje ging nu wel netjes mee knipperen)
Na de laadsessie even de hele keten spanningsloos gemaakt en eens even kijken wat er de volgende keer gebeurd. :)
Vandaag ondanks bovenstaand nog steeds problemen, dus contact opgenomen met powerD. Safe-mode laad vermogen is verhoogd naar 6.2kWh.
Maar oorzaak zat dus in P1 communicatie, en wat blijkt mijn actieve homewizard P1 splitter blijkt poort 2 & 3 defect te zijn. Dus 1 werkende poort op de splitter 8)7
Dus oorzaak is nu bekend, nu nog een nieuwe splitter (garantie ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-05 21:43
Ik heb de Alfen pro line door Coolblue laten installeren, ik kan nu op geen enkele manier communiceren met de laadpaal,kan laden (BMW IX3)middels pasje voor de lezer te houden ,dit is alles, heb geen WiFi verbinding middels ethernet kabel,heb ook geen “laadpaal pakket “ afgesloten, ben nu langdurig met vakantie dus kan nu niets doen met de laadpaal.zou communicatie mogelijk zijn met de Alfen eve app ?
Ik wil n.l. een dynamisch energie kontrakt afsluiten en dus gaan laden op goedkope uren, nu zou ik snachts uit bed moeten komen om laden te starten, moet anders kunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:47

de Peer

under peer review

Hans4545 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:52:
Ik heb de Alfen pro line door Coolblue laten installeren, ik kan nu op geen enkele manier communiceren met de laadpaal,kan laden (BMW IX3)middels pasje voor de lezer te houden ,dit is alles, heb geen WiFi verbinding middels ethernet kabel,heb ook geen “laadpaal pakket “ afgesloten, ben nu langdurig met vakantie dus kan nu niets doen met de laadpaal.zou communicatie mogelijk zijn met de Alfen eve app ?
Ik wil n.l. een dynamisch energie kontrakt afsluiten en dus gaan laden op goedkope uren, nu zou ik snachts uit bed moeten komen om laden te starten, moet anders kunnen denk ik.
Even wachtwoord van de paal opvragen bij cool blue. En even dit topic goed lezen.
de alfen paal is prima aan te sturen via evcc of home assistant bijvoorbeeld

Kijk ook eens in het alfen lader topic

Het is wel belangrijk dat de paal per UTP aangesloten is op je netwerk

Bij sommige auto's kun je het laden ook starten via de auto zelf of de app van de auto

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 18-11-2023 13:58 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-05 21:43
de Peer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:54:
[...]

Even wachtwoord van de paal opvragen bij cool blue. En even dit topic goed lezen.
de alfen paal is prima aan te sturen via evcc of home assistant bijvoorbeeld

Kijk ook eens in het alfen lader topic

Het is wel belangrijk dat de paal per UTP aangesloten is op je netwerk

Bij sommige auto's kun je het laden ook starten via de auto zelf of de app van de auto
Bedankt voor de info, ja ik ga ook kijken of het laden instellen in de auto zelf aan te sturen is ,auto na 1 maand in bezit ben ik met vakantie gegaan,vandaar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-05 17:46
stat schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:28:
Wat een leuk topic, fijn als jullie ook mee willen denken over mijn situatie. Die bestaat uit een Tesla model Y, parkeerplaats aan de openbare weg, meestal voor de deur, in een gemeente waar een snoer over de stoep met mat erover vooralsnog wordt gedoogd.

Ik laad nu al bijna een jaar 2-3 keer per week 's nachts op 13A met de granny lader, met een goed verlengsnoer dat ik aan en uit kan zetten met een flinke 25A schakelaar. Dat gaat prima, maar ik zou liever toch wat sneller laden om wat flexibeler te zijn en stroom te besparen (300W als-ie aan staat, dat is 3x zoveel als mijn hele huis). Ik heb een 1 fase 40A aansluiting, dus denk aan 1F 32A. Loadbalancing is 's nachts niet zo nodig, ik wil wel iets bouwen met een python script dat de laadsnelheid van de auto aan kan passen.

Mijn plan is om een vrije 16A groep te vervangen door een 32A exemplaar (https://www.elektramat.nl...g-nul-32a-b-kar-85001010/)

De vraag is hoe ik nu het beste/veiligste de stroom bij de auto krijg. Ik heb in totaal 12-13 m nodig. Dat kan met een stugge kabel naar een laadpaal net buiten mijn huis: echter, dan heb ik alsnog 9/10 m kabel nodig, en ik vind die investering riskant met een gemeente die elk moment lastig kan gaan doen. Het werkt tot dusver ook prima met de Tesla granny lader.

Ik denk aan de optie een stukje met 6mm kabel te doen en dan met lasklem de laatste 10-12 m met 3x4 mm flexibele neopreen kabel naar buiten leggen, met een 32A 1p CEE female stekker aan het eind. Die koppel ik dan aan de granny lader, leg hem onder de wielkast op de band, en laden maar. Groep uit en oprollen als ik niet laad.
Is hier iets op tegen?

Uiteraard ga ik voorzichtig testen als ik het aangelegd heb en niet gelijk de hele nacht op 32A, maar liever voorkom ik gezeur.
Ik heb dit inmiddels gedaan (alleen 4mm gebruikt voor het eerste stuk ipv 6 mm), enige bezwaar is volgens mij dat ik niet selectief ben tov mijn 40A aansluiting.

Heb nog 1 vraag: als ik op de volle 32A laad (5 kwartier gedaan) dan worden de (Wago) lasklemmen wel behoorlijk warm. Ik kan ze nog vasthouden, dus < 50 graden schat ik. Dat is onder de maximale temperatuur dus mijn gedachte is dat het wel kan zo. Klopt dat of zouden jullie toch net wat lager gaan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:20
stat schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:39:
Ik heb dit inmiddels gedaan (alleen 4mm gebruikt voor het eerste stuk ipv 6 mm), enige bezwaar is volgens mij dat ik niet selectief ben tov mijn 40A aansluiting.

Heb nog 1 vraag: als ik op de volle 32A laad (5 kwartier gedaan) dan worden de (Wago) lasklemmen wel behoorlijk warm. Ik kan ze nog vasthouden, dus < 50 graden schat ik. Dat is onder de maximale temperatuur dus mijn gedachte is dat het wel kan zo. Klopt dat of zouden jullie toch net wat lager gaan zitten?
Welke klemmen gebruik je precies? Wago maakt honderden (of waarschijnlijk wel duizenden) verschillende.
Maar als de klem warmer wordt als de kabel zou ik me wel zorgen maken, want dat hoort niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 18-11-2023 17:01 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Deze: https://www.schroef.nl/pr...uk-per-stuk-te-bestellen/

Zouden tot 32A belastbaar moeten zijn. Overigens heb ik de soepele draad wel getwist, achteraf zie ik dat niet in de filmpjes terug, maar ik dacht niet dat dat kwaad zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
stat schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:03:
Deze: https://www.schroef.nl/pr...uk-per-stuk-te-bestellen/

Zouden tot 32A belastbaar moeten zijn. Overigens heb ik de soepele draad wel getwist, achteraf zie ik dat niet in de filmpjes terug, maar ik dacht niet dat dat kwaad zou kunnen.
De ean van die webshop verwijst naar de 20A versie (wat ook op de lasklem gedrukt is). Zeker weten dat je de 32A variant hebt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Oei. Even gecheckt. Aan de ene kant staat
AWG 24-12
0.14f / 0.2-4
450 V / 32A

Aan de andere kant:
Cu 1.6 /2 diameter
20 A 300 V

Lijkt me dat daar staat dat je met de kleinere doorsnedes tot max 20A kan gaan, ik heb alleen 4mm kabel gebruikt, dus dan kan 32A. Klopt dat denk je of zit ik er naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
stat schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:32:
Oei. Even gecheckt. Aan de ene kant staat
AWG 24-12
0.14f / 0.2-4
450 V / 32A

Aan de andere kant:
Cu 1.6 /2 diameter
20 A 300 V

Lijkt me dat daar staat dat je met de kleinere doorsnedes tot max 20A kan gaan, ik heb alleen 4mm kabel gebruikt, dus dan kan 32A. Klopt dat denk je of zit ik er naast?
Hier vind je de datasheet (electrical data open klappen): https://www.wago.com/glob...icing-connector/p/221-413
Volgens de ene norm gaat ie tot 20A en volgens de andere tot 32. Geen idee wat het verschil in die normen is.

Zo'n klem continu met 32A belasten zou ik zelf nooit doen, je zit dan wel heel erg op het randje...

Voor deze toepassing zou ik zijn grote broertje (de 221-613) hebben gekocht. Die gaat tot 6 mm² en mag een hogere stroom hebben: https://www.wago.com/glob...icing-connector/p/221-613

Sowieso is 4mm² voor 32A continu ook al vrij krap, je hebt dan best hoge leidingverliezen (87W over een lengte van 10m).

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 18-11-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 380sl
sweebee schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:40:
[...]

Ik heb gister een medewerker van E-flux aan de telefoon gehad.
Deze loodste mij door het geheel heen en de laadpaal doet het.
Ik had het customer ident. number in de laadpaal een andere naam gegeven, dat kan blijkbaar niet zomaar.
Even de naam terug gezet dit keer het serie nummer van de laadpaal gegeven.
Ik heb mijn Alfen laadpas als masterkaart ingesteld zodat ik hopelijk straks mijn Shell Recharge laadpas van de werkgever kan aanmelden, mogelijk leest hij hem al direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
380sl schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:16:
[...]

Ik heb gister een medewerker van E-flux aan de telefoon gehad.
Deze loodste mij door het geheel heen en de laadpaal doet het.
Ik had het customer ident. number in de laadpaal een andere naam gegeven, dat kan blijkbaar niet zomaar.
Even de naam terug gezet dit keer het serie nummer van de laadpaal gegeven.
Ik heb mijn Alfen laadpas als masterkaart ingesteld zodat ik hopelijk straks mijn Shell Recharge laadpas van de werkgever kan aanmelden, mogelijk leest hij hem al direct.
De naam aanpassen kan/mag dan inderdaad niet. Zelf ook zo achter gekomen, laden werkte ineens niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-05 16:20
Ik heb net een nieuwe auto gekocht (Polestar 2) en ben nu aan het kijken voor een laadpaal. Ik heb dit topic al doorgelezen maar ik kom hier de wallbox pulsar (max) niet zoveel tegen, terwijl deze verder wel interessant lijkt

Wat voor mij belangrijk is:
- laden op goedkope momenten icm dynamische tarieven en zonnepanelen
- load balancing
- 11 kwh laden (3 fasen)
- geen verrekening nodig

Mijn oog is dus gevallen op de pulsar max of eventueel de zaptec go. Zijn er redenen waarom ik beter voor een andere laadpaal moet gaan kijken of is de pulsar max ook gewoon een prima laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:34
mattdice schreef op zondag 19 november 2023 @ 07:27:
Ik heb net een nieuwe auto gekocht (Polestar 2) en ben nu aan het kijken voor een laadpaal. Ik heb dit topic al doorgelezen maar ik kom hier de wallbox pulsar (max) niet zoveel tegen, terwijl deze verder wel interessant lijkt

Wat voor mij belangrijk is:
- laden op goedkope momenten icm dynamische tarieven en zonnepanelen
- load balancing
- 11 kwh laden (3 fasen)
- geen verrekening nodig

Mijn oog is dus gevallen op de pulsar max of eventueel de zaptec go. Zijn er redenen waarom ik beter voor een andere laadpaal moet gaan kijken of is de pulsar max ook gewoon een prima laadpaal?
Volgens mij een prima paal, heb deze ook overwogen. Ik meen alleen dat deze niet kan schakelen tussen 1 en 3 fase wat beperkend kan werken bij het uitsluitend willen laden op zonne-energie. Zelf natuurlijk bepalen of dit een probleem zou zijn voor je, vooral zolang je kunt salderen is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-05 16:20
J-M-T schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:54:
[...]

Volgens mij een prima paal, heb deze ook overwogen. Ik meen alleen dat deze niet kan schakelen tussen 1 en 3 fase wat beperkend kan werken bij het uitsluitend willen laden op zonne-energie. Zelf natuurlijk bepalen of dit een probleem zou zijn voor je, vooral zolang je kunt salderen is er weinig aan de hand.
Dat is inderdaad nog wel een goed argument om rekening mee te houden. Is dit iets wat je normaal gesproken in de specificaties kunt vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stat
Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:34:
[...]

Zo'n klem continu met 32A belasten zou ik zelf nooit doen, je zit dan wel heel erg op het randje...

Voor deze toepassing zou ik zijn grote broertje (de 221-613) hebben gekocht. Die gaat tot 6 mm² en mag een hogere stroom hebben: https://www.wago.com/glob...icing-connector/p/221-613

Sowieso is 4mm² voor 32A continu ook al vrij krap, je hebt dan best hoge leidingverliezen (87W over een lengte van 10m).
Je hebt helemaal gelijk. Dat was ik volgens mij ook van plan maar ergens in het zoekproces naar die klemmetjes (lastig per stuk te vinden) is dat denk ik mis gegaan en dacht ik dat dit ook wel kon. Ik ga die bestellen en de klem vervangen.

Leidingverliezen heb ik geaccepteerd, dit is qua verliezen al zoveel beter dan ik had (300W verbruik bij 3 kW laden...)

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Laatst online: 07:53
Zijn er hier toevallig Belgen die hun zakelijke wagen thuisladen?

Ik vroeg me af of er ergens een calculator of een tool is waarmee je een correct thuislaadprijs kan berekenen op basis van je echte elektriciteitsprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
De boordtabellen van de CREG?
Is fiscaal aanvaard en - afhankelijk van je energiecontract - doorgaans een hogere vergoeding dan de echte prijs van het energiecontract.

Geen idee of je dat ook kan gebruiken voor zakelijk (zelfstandige?) maar voor verrekening salarisauto geen probleem en dan wordt het automatisch via een backoffice verrekend op basis van een MID kWh meter (in de laadpaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
dotcom87 schreef op maandag 20 november 2023 @ 06:07:

Ik vroeg me af of er ergens een calculator of een tool is waarmee je een correct thuislaadprijs kan berekenen op basis van je echte elektriciteitsprijs?
Ja, mijn afrekening loopt via Numobi en Arval, en die gebruiken idd de tabellen van de CREG/VREG.
Die zouden fiscaal aanvaard worden en ze zijn redelijk.
Ik kreeg voor September 0,35ct/kWh en als ik mijn kostprijs bereken dan zit ik rond de 30ct, een beetje afhankelijk van de pieken. Ik laad meestal met 4kW. Als ik met 11kW zou laden, dan denk ik dat ik niet toe kom.

Vermits een deel van de stroom van mijn PV komt (die anders aan 10ct het net op gaat) vind ik dat een moooie deal.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijnderivecourt
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-01-2024
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 20-11-2023 12:18 . Reden: Hoewel relevant, is dit gewoon 'ordinaire' reclame en dat werkt niet zo. Neem contact op met een moderator voor meer information of kijk in de FAQ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Laatst online: 20-05 16:29

Bob

Tommie12 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:28:
[...]

Ja, mijn afrekening loopt via Numobi en Arval, en die gebruiken idd de tabellen van de CREG/VREG.
Ik kreeg voor September 0,35ct/kWh en als ik mijn kostprijs bereken dan zit ik rond de 30ct, een beetje afhankelijk van de pieken. Ik laad meestal met 4kW. Als ik met 11kW zou laden, dan denk ik dat ik niet toe kom.

Vermits een deel van de stroom van mijn PV komt (die anders aan 10ct het net op gaat) vind ik dat een moooie deal.
Ik moet mijn afrekening nog maken, gewoon mezelf pro rata de verbruikte stroom terugbetalen mbv de prijs per kwh die ik terug kan vinden op mijn factuur is niet ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijnderivecourt
https://www.linkedin.com/...ivity:7132306614476251136

Voor de mensen met interesse. Volt Time Cloud API

[ Voor 8% gewijzigd door Tijnderivecourt op 20-11-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Bob schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:17:
[...]

Ik moet mijn afrekening nog maken, gewoon mezelf pro rata de verbruikte stroom terugbetalen mbv de prijs per kwh die ik terug kan vinden op mijn factuur is niet ok?
Voor mij wel, maar of de fiscus daarmee akkoord is...

Het is in elk geval geen poging tot fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 16:39
Misschien de volgende keer ook een beetje een beschrijving over waar die interesse dan over gaat?

In dit geval over "Volt Time Cloud API access". Voor Volt chargers.

Nog nooit van gehoord btw.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijnderivecourt
Hmmbob schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:32:
[...]

Misschien de volgende keer ook een beetje een beschrijving over waar die interesse dan over gaat?

In dit geval over "Volt Time Cloud API access". Voor Volt chargers.

Nog nooit van gehoord btw.
Ik had hiervoor een uitgebreide post, helaas werd deze verwijderd omdat dit teveel spam was. Vandaar de nieuwe. We zijn een Nederlandse fabrikant van laadpalen, net de Cloud API gereleased naar het publiek. Voor iedereen die hier mee wil spelen, je kunt hem gratis gebruiken en koppelt Volt Time laders met elk gewenst Energy of Home automation systeem. Volledige controle over jullie laadpaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerte
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 19:40
dotcom87 schreef op maandag 20 november 2023 @ 06:07:

Eevee app (gratis versie of betalend als je ook de verrekening via factuur via hen wilt doen).
Creg tarieven zijn gangbaar, maar i.p. enkel te gebruiken voor tussentijdse terugbetalingen. Nadien moet dit nog steeds verrekend worden met de uiteindelijke energieprijs die je hebt betaald op de eindafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kerte schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:57:
[...]
Creg tarieven zijn gangbaar, maar i.p. enkel te gebruiken voor tussentijdse terugbetalingen. Nadien moet dit nog steeds verrekend worden met de uiteindelijke energieprijs die je hebt betaald op de eindafrekening.
Misschien eerst duidelijk maken of dit gaat om een salarisauto (auto van een werknemer bekostigd door de werkgever) of een zelfstandige (werkend voor eigen rekening) die de laadkosten van de auto via zijn eigen boekhouder wil recupereren?

In het eerste geval is er een fiscale ruling waarbij de werkgever op basis van de gemiddelde (zesmaandelijkse) tarieven volgens de CREG boordtabellen de stroomkosten van de werknemer mag verrekenen (indien ook de laadpaal door de werkgever werd bekostigd).
Ook indien deze CREG tarieven hoger zijn dan de werkelijke afnameprijs van het individuele energiecontract (laat staan op basis van de TLV na laden op PV) is er nadien geen verrekening.
De winst (of verlies) is ten bate/laste van de werknemer.
Het zijn, in geval relatie werkgever/werknemer, dan ook geen tussentijdse verrekeningen op basis van de boordtabel maar definitief. Integendeel zelfs, heb je als werknemer een jaarafrekening krijg je de laadvergoeding (doorgaans afrekening op maandbasis) al uitbetaald (ruim) voor de jaarafrekening voor de consument volgt.

Of dit voor een zelfstandige anders werkt weet ik niet (deze gaat doorgaans ook geen individuele fiscale ruling aan met de fiscus).

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
IvoB2 schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:33:
[...]

Of dit voor een zelfstandige anders werkt weet ik niet (deze gaat doorgaans ook geen individuele fiscale ruling aan met de fiscus).
De overheid is niet altijd logisch, maar als je als zelfstandige de regels voor werknemer/werkgever gaat volgen, dan kunnen ze je weinig verwijten. Het is behoorlijk consistent, en zeer verdedigbaar in een onderhandeling of indien nodig in een rechtbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Laatst online: 07:53
Tommie12 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:28:
[...]

En hoe bereken je jouw kostprijs als ik vragen mag? Want dat is tegenwoordig ook niet echt simpel meer... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
dotcom87 schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:10:
[...]

En hoe bereken je jouw kostprijs als ik vragen mag? Want dat is tegenwoordig ook niet echt simpel meer... :)
Via de tarieffiche van mijn electriciteitsleverancier. https://files.boltenergie...EuMTcwMDQ5MzY0MS41Ni4wLjA.
De enige factoren die onduidelijkheid verschaffen zijn:
- vast recht van 8€ pm
- piektarief

Daar moet je dus een schatting maken, maar bv in November zijn mijn pieken hoger dan in Augustus (door PV), maar mijn afname is ook veel groter omdat ik verwarm met airco, en mijn auto meer verbruikt.
Ik kom dus aan ca 30ct voor Oktober.

[ Voor 12% gewijzigd door Tommie12 op 20-11-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:54:
[...]

De overheid is niet altijd logisch, maar als je als zelfstandige de regels voor werknemer/werkgever gaat volgen, dan kunnen ze je weinig verwijten. Het is behoorlijk consistent, en zeer verdedigbaar in een onderhandeling of indien nodig in een rechtbank.
Ik beweer niet dat het anders werkt voor een zelfstandige, integendeel, het was een vraag om meer uitleg vanuit het standpunt van ervaring met de materie.

Ik weet perfect hoe het voor een werknemer met een salarisauto werkt en daar moet je ook de werkelijke kosten niet bewijzen (zie voorgaande).
Maar omdat ik geen ervaring heb bij het inbrengen van thuisladen als zelfstandige (en het met niet helemaal duidelijk is welk het uitgangspunt van de vraagsteller is) stel ik dus vragen over hoe het werkt als zelfstandige (ik gaf al aan bij gebrek aan eigen ervaring het niet te weten) en wat nu precies het uitganspunt van vraagsteller is (zelfstandige die thuis laadt en dat wel inbrengen <=> werknemer met salarisauto en thuisladen met vergoeding).
Anderzijds begrijp ik ook niet dat je als zelfstandige daar een probleem van kan maken. Meestal heb je dan een boekhouder die je daarbij adviseert. Toch?

Ik ga nooit automatisch van het standpunt uit dat de fiscus een zelfstandige op dezelfde leest zal behandelen als een werknemer omdat je een ander standpunt van de fiscus altijd kan aanvechten voor een rechtbank. Dat vermijd je liever. Ergens moeten er dus wel regels over bestaan.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
dotcom87 schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:10:
[...]
Dat zal van geval tot geval verschillen* maar wat betreft het laden van het voertuig lijkt het me duidelijk dat zolang de netto vergoeding uitgekeerd door de werkgever (op basis van de tarieven van de CREG) hoger is dan de kWh-prijs van netafname en de kWh-prijs van de TLV (indien solar charging) men zich weinig zorgen moet maken. Laden staat dan altijd gelijk aan het maken van (een relatief kleine) winst.

*Hier geen piek/daltarief voor netafname want deze is per maand 24/7 gelijk.
Het thuisladen heeft ook geen negatieve invloed op het capaciteitstarief gezien dat forfaitair is en dus ook al
even hoog is voor het huishoudelijk verbruik.
Op vier jaar tijden heeft de vergoeding op basis van het CREG tarief nog nooit onder de prijs van netafname gelegen, laat staan onder deze van de TLV richting net.
Heb je een jaarafrekening moet je ook de prijzen voor afname en teruglevering niet per maand gaan vergelijken maar volgens de RLP0N weging. En deze is doorgaans ook nog eens in het voordeel van prosumenten met een jaarafrekening.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

Binnenkort stop ik waarschijnlijk met leasen. Ik heb een Newmotion Home Advanced (3x32A) hangen omdat ik OCPP (laadpas) support nodig had om te verrekenen. Load balancing zit officieel achter een abonnement.
Is er een manier om zelf load balancing te implementeren? Door de max laadstroom via een API aan te passen?
Baal er van dat NewMotion laadpalen zo gesloten zijn, is er iets van homebrew in de maak om de laadpaal naar je hand te zetten?
Vind het eigenlijk zonde om de paal te moeten vervangen hiervoor.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-11-2023 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 21:42
Ik heb een thuislader van Easee met een equalizer van hetzelfde merk.

Wat ik vreemd vind is dat de equalizer het kwh tijdens het laden soms afknijpt, zonder dat ik daar een aanleiding voor kan ontdekken. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsM74zFcgLtxJlgW8w5950YmwBU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qByVvrYt75c4MyTUqt0AabRO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWwdErWiee3QsMUac4R5A0wdP5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dwfNjAok81smYBTLJyzPo1vE.png?f=fotoalbum_large

Naar mijn idee gebeurt dit het vaakst wanneer de zon schijnt. Ik heb zonnepanelen. Kan hij dat verwarren met verbruik oid? Snap sowieso niet waarom hij de autolader afknijpt terwijl ik rond de 35% capaciteit zit..

Iemand ideeën wat de oorzaak kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 12:05
outlandos schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:54:

Wat ik vreemd vind is dat de equalizer het kwh tijdens het laden soms afknijpt, zonder dat ik daar een aanleiding voor kan ontdekken. Zie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naar mijn idee gebeurt dit het vaakst wanneer de zon schijnt. Ik heb zonnepanelen. Kan hij dat verwarren met verbruik oid? Snap sowieso niet waarom hij de autolader afknijpt terwijl ik rond de 35% capaciteit zit..

Volgens je onderste plaatje, is de power consumption 12A/21A/21A.
Alleen stemt dat natuurlijk niet overeen met de gegevens van de equalizer.
Wel apart, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:57

Japie.G

Colour Classic

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klik volgende keer even op het plaatje van de equalizer, dan zie je daar ook pernfsde wat hii weergeeft. Onderste plaatje even op het plusje..

Heb je niet even een hoog verbruik gehad door het een of ander waardoor de eaualizer terugregelt?Pas na 10 minuten laag verbruik gaat de lader zijn snelheid weer opvoeren.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:34

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Niet zeker hoe de equalizer werkt bij Easee maar kan het zijn dat je zonneopbrengst verkeerd wordt ingelezen als verbruik en je daarom omlaag gaat in capaciteit als de zon schijnt? Ik heb dit volgens mij wel eens gelezen bij iemand, voor de loadbalancing ging dan het huis verbruik omhoog bij opbrengst van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:18
[quote]outlandos schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYWmOzMggq24Leak4oTUTZqbCkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPnYCJ45Ggbhil30D4IeMEYM.jpg?f=fotoalbum_large

Bij teruglevering zou je iets moeten zien bij export

En idd ff op plaatje equalizer klikken om de fases te bekijken

[ Voor 6% gewijzigd door MvdV75 op 22-11-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:51
Ik heb dalijk een bijzonder opstelling met een PAP en een SAP die beide van dezelfde 3x25A aansluiting gebruik maken. Op de SAP komt enkel de autolader en dat moet natuurlijk gebalanced worden… over beide meters…

Nu heb ik er lange tijd over nagedacht hoe dit te gaan doen. De constructie die ik tot nu in gedachte had was een Easee Amp met 3 CT klemmen. Per CT klem komen er twee draden doorheen van dezelfde fase per meter L1, L2 en L3. De Amp heeft dan het opgetelde stroomsterkte in kaart per fase en daar kan je dan weer de Easee euqalizer in prikken die het laadpunt load balanced.

Exotisch misschien maar in theorie zou dit moeten werken en kunnen.

Echter is nu de vriendelijke monteur van Liander de SAP aan het plaatsen en hij dacht mee over de opstelling. Hij zegt; ik ben er 95% zeker van dat wanneer je de loadbalancer direct in de P1 van de PAP stopt dat de loadbalancer daarmee weet wat er over is aan vermogen en aan de laadpaal doorgeeft ondanks dat deze op de SAP zit. Dus het eigen opgenomen vermogen van de laadpaal is dan niet zichtbaar voor de loadbalancer en zou niet nodig moeten zijn.

Ik hoop natuurlijk dat het zo makkelijk is, wat denken jullie?

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-04 10:11
Ik heb van de week een laadpaal offerte aangevraagd voor een 22kw lader bij Coolblue. Ik schrok toch wel even van de prijs.

Ter info, de graafwerkzaamheden zijn al gedaan. Er ligt een mantelbuis van de meterkast tot de parkeerplaats. Het enige wat men nog moet doen is de kabel trekken, aansluiten in de meterkast en de paal met lader plaatsen.

2650euro. Voor een sterkstroom stopcontact. Is er iemand die een goedkopere leverancier weet? Want voor die prijs ga ik het zeker niet doen. Dan blijf ik wel gratis laden op werk en af en toe aan een publieke laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:13
bokkow schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:18:
Ik heb dalijk een bijzonder opstelling met een PAP en een SAP die beide van dezelfde 3x25A aansluiting gebruik maken. Op de SAP komt enkel de autolader en dat moet natuurlijk gebalanced worden… over beide meters…

Nu heb ik er lange tijd over nagedacht hoe dit te gaan doen. De constructie die ik tot nu in gedachte had was een Easee Amp met 3 CT klemmen. Per CT klem komen er twee draden doorheen van dezelfde fase per meter L1, L2 en L3. De Amp heeft dan het opgetelde stroomsterkte in kaart per fase en daar kan je dan weer de Easee euqalizer in prikken die het laadpunt load balanced.

Echter is nu de vriendelijke monteur van Liander de SAP aan het plaatsen en hij dacht mee over de opstelling. Hij zegt; ik ben er 95% zeker van dat wanneer je de loadbalancer direct in de P1 van de PAP stopt dat de loadbalancer daarmee weet wat er over is aan vermogen en aan de laadpaal doorgeeft ondanks dat deze op de SAP zit. Dus het eigen opgenomen vermogen van de laadpaal is dan niet zichtbaar voor de loadbalancer en zou niet nodig moeten zijn.

De vraag is hoe de easee hier mee omgaat, want zijn meetwaarden kloppen dan natuurlijk niet. Ik verwacht dat het niet goed gaat. Want als hij met 16 ampère laad denk ie nogsteeds dat er 25 ampère over is per fase.

Ik zou jouw 1e optie doen als ik jou was.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Greymane schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:23:
Ik heb van de week een laadpaal offerte aangevraagd voor een 22kw lader bij Coolblue. Ik schrok toch wel even van de prijs.

Ter info, de graafwerkzaamheden zijn al gedaan. Er ligt een mantelbuis van de meterkast tot de parkeerplaats. Het enige wat men nog moet doen is de kabel trekken, aansluiten in de meterkast en de paal met lader plaatsen.

2650euro. Voor een sterkstroom stopcontact. Is er iemand die een goedkopere leverancier weet? Want voor die prijs ga ik het zeker niet doen. Dan blijf ik wel gratis laden op werk en af en toe aan een publieke laadpaal.
Voor een betere offerte mag je me wel een pb doen ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:58

bert pit

asdasd

Ik heb slechte ervaring met de Easee equalizer. De hele laadeenheid met equalizer is geinstalleerd door een gecertificeerde installateur. Echter kreeg hij het niet goed werkend met als gevolg dat er de meeste gevallen op 1 fase werd geladen.

Niet handig bij een dynamisch contract met vaak 4 a 5 goedkope uurtjes en een auto die dan ineens 10 uur moet laden. Ik heb de equaliser er van tussen gehaald en nog nooit een probleem gehad.

Voor de rest overigens erg tevreden over de Easee lader.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje

Is die loadbalancer de equalizer, of heb je naast de equalizer een andere loadbalancer?

Makrolon heeft er natuurlijk meer verstand van, maar het 2e is wel heel makkelijk te testen, lijkt me.
Doe de loadbalancer direct in de P1 en laad je auto op (met 3x10A, bijvoorbeeld). Check wat de loadbalancer uitleest.

Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 06:52
Misschien dat iemand hier duidelijk kan uitleggen hoe het nou met de btw zit bij een leaseauto en thuisladen. Voordat ik overal aanklop.

Dus leaseauto, paal geplaatst door eneco. Daar betaal ik 50 euro per maand voor.

Op de portal staat dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlahrVzLwgcUvmnrwNKht6fLw8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wa9mcWFiZ2bYp2dEX9AwE7wf.png?f=user_large

Dat lijkt me te kloppen toch. De paal is particulier mijn eigendom.

De vergoeding van de werkgever is zonder btw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6e_jkwCRaRxc4noxG3MFkfrUOLQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ivAZZxPOKgkgBheJSWb82hU1.png?f=user_large

Klopt dat wel?

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

MvdV75 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:45:
[quote]outlandos schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij teruglevering zou je iets moeten zien bij export

En idd ff op plaatje equalizer klikken om de fases te bekijken
Balen, maar ik heb exact de zelfde ervaring, maar kon er geen patroon in ontdekken behalve dat ik dacht dat het apparaat zijn eigen verbruik aan het meten was met als gevolg terugschakeling. De equalizer heb ik er van tussen gehaald en nooit meer een probleem gehad. Maar ik moet erbij zeggen dat wij nooit heel veel stroomvreters tegelijk aan hebben staan.

Toen mijn leverancier het niet opgelost kreeg heb ik contact opgenomen met Easee. Daar kreeg ik een mail terug dat op één fase laden vaak beter gaat dan op drie 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 21:42
bert pit schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:59:
[...]

Balen, maar ik heb exact de zelfde ervaring, maar kon er geen patroon in ontdekken. De equalizer heb ik er van tussen gehaald en nooit meer een probleem gehad. Maar ik moet erbij zeggen dat wij nooit heel veel stroomvreters tegelijk aan hebben staan.

Toen mijn leverancier het niet opgelost kreeg heb ik contact opgenomen met Easee. Daar kreeg ik een mail terug dat op één fase laden vaak beter gaat dan op drie 8)7 .
Lol wat een antwoord :D echt een patroon er in ontdekken kan ik ook niet. Nou dan haal ik hem er ook maar tussenuit denk ik. 150 eur well spend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ja, jij als particulier met een auto van de zaak krijgt gewoon een 'kostenvergoeding', omdat je zelf geen btw ondernemer bent.

Kijk naar het tarief (incl. de btw) dat je thuis moet betalen over de afgenomen stroom van je energieleverancier en voer dat gewoon in, in je portaal. Dan krijg je dat ook vergoed.

Verder niet te druk om maken zou ik zeggen...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Equalizer is aangesloten via P1 dus het lijkt me niet dat hij verbruik met opwek kan verwarren. Dat zie je wel eens bij CT-klemmen die dan andersom aangesloten zitten, maar dat is hier dus niet van toepassing.

Ik kan de waarden ook niet met elkaar matchen, niet echt een goed idee van waar ik naar zit te kijken...

De Equalizer geeft een verbruik van 5,3 kW. Is dat van de gehele huisaansluiting (dus inclusief de autolader) of alleen van het huishoudelijk verbruik zónder de autolader?

De autolader geeft namelijk 5,5 kW aan (toch?), dat zou dan meer zijn dan de huisaansluiting, wat alleen kan door zonnepanelen of als die 5,3 kW excl. de autolader is.

Daarnaast zie ik ook 12 / 21 / 21 ampère staan. Wat houdt dat in?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

outlandos schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:02:
[...]

Lol wat een antwoord :D echt een patroon er in ontdekken kan ik ook niet. Nou dan haal ik hem er ook maar tussenuit denk ik. 150 eur well spend..
Het zou wel een probleem kunnen worden als je een warmtepomp hebt die op elk moment kan aanslaan of een andere grootverbruiker.

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-05 16:44

Een SAP heeft toch een 'eigen' aansluiting van 3x25A (weliswaar op dezelfde inkomende kabel, maar afgetapt voor de PAP meter?)?
Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen dat je SAP echt een dedicated eigen vermogen heeft, niet gedeeld met de PAP.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:51
nrdnmg schreef op donderdag 23 november 2023 @ 00:43:
[...]

Een SAP heeft toch een 'eigen' aansluiting van 3x25A (weliswaar op dezelfde inkomende kabel, maar afgetapt voor de PAP meter?)?
Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen dat je SAP echt een dedicated eigen vermogen heeft, niet gedeeld met de PAP.
Nee, je hebt één aansluiting, daar betaal je ook voor, die is in mijn geval 3x25A. Anders moet er echt een tweede kabel worden getrokken als je dedicated vermogen zou willen en dan heet het ook geen SAP.

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 16:39
Maar, kan je dan wel 2x(3x25A) aan vermogen trekken, in theorie?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:59
Hmmbob schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:15:
Nee de beide meters zitten volgens mij aangesloten na de hoofdzekeringen van de netbeheerder.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:15:
Jawel, als je een 3x50A aansluiting hebt. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Makrolon
Erwin_83 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:49:
[...]

Nee de beide meters zitten volgens mij aangesloten na de hoofdzekeringen van de netbeheerder.
Klopt

• Makrolon
daemonix schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:06:
[...]

Jawel, als je een 3x50A aansluiting hebt. ;)
Of als je 18 kWp zonnepanelen hebt en de zon schijnt 😁

• Pietje Pors
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-03 20:36
Beste forummers,

Ik volg al een tijdje dit forum (ben vooral een "lezer") en ben benieuwd naar jullie adviezen.

Situatie is de volgende:

Mrs Pors rijdt nu met een salaris-PHEV (Volvo XC40).
  • Die laadt nu af en toe op het werk en thuis heel soms eens op de granny charger. Maar rijdt momenteel dus vooral op benzine :-)
  • 3/5 dagen woon-werk-verkeer 100km heen, 100km terug
Mr Pors (ik dus) bestelt binnenkort een salaris-EV (wrsl BMW i4 35).
  • Ik kan 4/5 dagen een hele dag laden op het werk.
  • 4/5 dagen woon-werk-verkeer 50km heen (waarvan 20km file), 50km terug
Ideaal zou zijn dat we een thuis-laadoplossing hebben vooraleer de BMW wordt geleverd. Vandaar ben ik wat research aan het doen en adviezen aan het inwinnen.

Zowel mijn werkgever als die van mijn echtgenote bieden de installatie van een laadpaal aan; in casu via DATS24 (merken weet ik niet zo meteen) en via MobilityPlus (merken: Alfen, Schneider, Webasto, Efacec, Mennekes, Legrand,…). Enige gemeenschappelijke merk is Alfen.
Installatie van een enkele laadpaal met communicatie met de eigen werkgever is telkens inbegrepen. Eventuele extraatjes (dubbele socket, regelen dat ook wordt gecommuniceerd met de andere werkgever…) moeten we wel zelf bekostigen, maar dat vinden we wel OK.

Beetje gegevens over huisinstallatie:
  • 1F / 230V/40A netaansluiting
  • 17 zonnepanelen, thuisbatterij 10kVA, alles van SolarEdge
    (Met deze installatie halen we op 9 van de 12 maanden quasi geen stroom uit het net)
  • Vanuit lokaal meterkast vertrekken wachtbuizen naar de locatie van de laadpaal.
    (Zijn 2 buizen van 110mm; moet voldoende zijn voor de stroomkabel en 2x UTP)
  • Afstand meterkast > laadpaal bedraagt ca 30m
  • Lange oprit; auto's staan achter elkaar geparkeerd in de volgorde dat we aankomen. Auto's van plaats wisselen om zo aan de auto-eigen-laadpaal te kunnen lijkt ons wat omslachtig.
Vragen:
  1. Afstand meter > laadpaal te groot voor UTP? Is lees hier en daar een max afstand van 10-15m?
  2. Ik zou opteren voor de "Alfen Double Pro Line 1 fase, 2 sockets, enkele voedingskabel" @ Max 7,4kW
    Met 7,4kW kan de BMW op 9u van 0-100%
    De Volvo kan niet hoger dan 3,6kW; is dan 0-100% op 3u.
    (Alfen is geen must; ik vind echter niet zo heel erg veel mogelijkheden met 2 sockets…)
  3. Of zou ik eerder opteren voor een 3F-oplossing?
    Bijvoorbeeld de Alfen Double Pro Line 3 fasen, 2 sockets, enkele voedingskabel" @Max 22kW
    De BMW kan dan laden op max 11kW op 1u40
    Voor de Volvo biedt dit geen voordeel; die stopt bij 3,6kW
    >> Dit lijkt me momenteel overkill, maar is misschien wel meer toekomstgericht voor wanneer de PHEV wordt vervangen door een full-EV (normaal in 2028; da's nog ver…).
  4. Kan ik de Alfen makkelijk laten communiceren met de ModBus van SolarEdge? Of op een andere manier slim instellen zodat (vooral) geladen wordt op dal-uren of bij voldoende zonnestroom?
  5. Ik neem aan dat ik zowel de DATS4-laadpas als de MobilityPlus-laadpas kan gebruiken op de laadpaal. Of vergis ik me?
  6. Bijkomende vraag: welke laadpas gebruiken jullie in het buitenland (Nederland, Duitsland)? De MobilityPlus biedt geen dekking in het buitenland. (net zomin als de tankkaart voor mijn huidige diesel)
Alvast bedankt voor jullie input,
Mr en Mrs Pors

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-05 13:46
Tweakers,

Ik heb sinds kort een EO mini pro 2. Leuk ding, makkelijk zelf aan te sluiten, handzaam, kortom perfect voor de DHZ'er.

Nadeel is dat de installatie moet gebeuren door een EO installateur. Omdat deze niet beschikbaar lijkt in NL ben ik zelf gaan kijken hoe het ding te tweaken is. Er blijkt een RPi Zero in te zitten, welke met de lader communiceert middels diverse Python scripts.

Na het installeren van een verse Raspberry Pi OS en wat knip- & plakwerk in de code is het gelukt om load-balancing toe te passen i.c.m. de API van mij Homewizzard P1-meter. Het script haalt de gegevens uit de API en communiceert, mits nodig, de lagere laadstroom naar de lader. Dit gebeurt dus volledig over WiFi.

Op zich is dit voor mij voldoende. Tevens gaan mijn programmeerskills helaas niet verder aangezien ik nooit eerder met Python heb gewerkt. Natuurlijk is er veel meer mogelijk, zoals alleen op zon laden, laden volgens schema, een Web UI etc.

Heeft iemand interesse in het script, al dan niet om erop voor te borduren?

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:29
Greymane schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:23:

Hoeveel meter kabel zit erbij en is gewoon hun huismerk laadpaal?

• Tommie12
  • Nu online
Pietje Pors schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:01:
Beste forummers,

Ik volg al een tijdje dit forum (ben vooral een "lezer") en ben benieuwd naar jullie adviezen.

Situatie is de volgende:

Mrs Pors rijdt nu met een salaris-PHEV (Volvo XC40).
  • Die laadt nu af en toe op het werk en thuis heel soms eens op de granny charger. Maar rijdt momenteel dus vooral op benzine :-)
  • 3/5 dagen woon-werk-verkeer 100km heen, 100km terug
Mr Pors (ik dus) bestelt binnenkort een salaris-EV (wrsl BMW i4 35).
  • Ik kan 4/5 dagen een hele dag laden op het werk.
  • 4/5 dagen woon-werk-verkeer 50km heen (waarvan 20km file), 50km terug
Ideaal zou zijn dat we een thuis-laadoplossing hebben vooraleer de BMW wordt geleverd. Vandaar ben ik wat research aan het doen en adviezen aan het inwinnen.

Zowel mijn werkgever als die van mijn echtgenote bieden de installatie van een laadpaal aan; in casu via DATS24 (merken weet ik niet zo meteen) en via MobilityPlus (merken: Alfen, Schneider, Webasto, Efacec, Mennekes, Legrand,…). Enige gemeenschappelijke merk is Alfen.
Installatie van een enkele laadpaal met communicatie met de eigen werkgever is telkens inbegrepen. Eventuele extraatjes (dubbele socket, regelen dat ook wordt gecommuniceerd met de andere werkgever…) moeten we wel zelf bekostigen, maar dat vinden we wel OK.

Beetje gegevens over huisinstallatie:
  • 1F / 230V/40A netaansluiting
  • 17 zonnepanelen, thuisbatterij 10kVA, alles van SolarEdge
    (Met deze installatie halen we op 9 van de 12 maanden quasi geen stroom uit het net)
  • Vanuit lokaal meterkast vertrekken wachtbuizen naar de locatie van de laadpaal.
    (Zijn 2 buizen van 110mm; moet voldoende zijn voor de stroomkabel en 2x UTP)
  • Afstand meterkast > laadpaal bedraagt ca 30m
  • Lange oprit; auto's staan achter elkaar geparkeerd in de volgorde dat we aankomen. Auto's van plaats wisselen om zo aan de auto-eigen-laadpaal te kunnen lijkt ons wat omslachtig.
Vragen:
  1. Afstand meter > laadpaal te groot voor UTP? Is lees hier en daar een max afstand van 10-15m?
  2. Ik zou opteren voor de "Alfen Double Pro Line 1 fase, 2 sockets, enkele voedingskabel" @ Max 7,4kW
    (Alfen is geen must; ik vind echter niet zo heel erg veel mogelijkheden met 2 sockets…)
  3. Of zou ik eerder opteren voor een 3F-oplossing?
    Bijvoorbeeld de Alfen Double Pro Line 3 fasen, 2 sockets, enkele voedingskabel" @Max 22kW
    >> Dit lijkt me momenteel overkill, maar is misschien wel meer toekomstgericht voor wanneer de PHEV wordt vervangen door een full-EV (normaal in 2028; da's nog ver…).
  4. Kan ik de Alfen makkelijk laten communiceren met de ModBus van SolarEdge? Of op een andere manier slim instellen zodat (vooral) geladen wordt op dal-uren of bij voldoende zonnestroom?
  5. Ik neem aan dat ik zowel de DATS4-laadpas als de MobilityPlus-laadpas kan gebruiken op de laadpaal. Of vergis ik me?
  6. Bijkomende vraag: welke laadpas gebruiken jullie in het buitenland (Nederland, Duitsland)? De MobilityPlus biedt geen dekking in het buitenland. (net zomin als de tankkaart voor mijn huidige diesel)
Mr en Mrs Pors
In jouw geval vind ik het krap om alles te willen doen met 7kW, zeker omdat je die niet altijd hebt.
Ik zou toch overwegen om je huisaansluiting te upgraden naar 3F 32A.

Als je dat niet direct wil doen (je ene auto is nog een PHEV), leg dan in elk geval een 5G6 (onwille van de lengte) naar die laadpaal.
Nu zal je op een nacht zowat 20-30 kWh laden als beide auto's hun woon-werkrit gedaan hebben, en dat kan uiteraard perfect met 7kW, maar met 2 EV's heb je een pak meer nodig zeker als er 200km (40kWh in winter) en 100 km (20kWh in winter) geladen moet worden op een nachtje. En soms misschien eens wat meer.

Ik heb maar 1 EV, en kan 90% van de tijd laden aan 4kW en dat lukt, maar af en toe moet het wel eens sneller omdat er 2 dagen na elkaar wat verder gereden wordt.

• dextertje
Tommie12 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:55:
[...]

Als je dat niet direct wil doen (je ene auto is nog een PHEV), leg dan in elk geval een 5G6 (onwille van de lengte) naar die laadpaal.
Kun je even uitleggen aan de minder technisch geïnformeerden, wat een 5G6 is? B-)

• Tommie12
  • Nu online
dextertje schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:22:
[...]

Kun je even uitleggen aan de minder technisch geïnformeerden, wat een 5G6 is? B-)
Kabel met 5 aders van 6mm2. Daar kan je 3x 40A door sturen tot 25m en 32A als je boven de 25m gaat.
De aders zijn dan: aarding, nulleider en 3 fases

• DijkDude
guido66 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:20:
[...]

Eenheden, eenheden ....

Je auto laad nu maximaal met 5 kW en bij de openbare laadpaal 11 kW. Na een uur laden heb je dan 5 respectievelijk 11 kWh geladen.

Kun je in die Zaptec nog wat instellen in de firmware? Want als zowel je huis, je laadpaal en je auto 3 fasen zijn, zou je 11 kW moeten halen, tenzij er een installatiefout is.
Hij laadt toch max. AC 11 kw in een uur? Dus 11 Kw/h?
Ik snap je "eenheden" verhaal niet helemaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
DijkDude schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:44:
[...]

Iets met een pot en een ketel en zwart zien....

Hij laadt met een vermogen van 11kW, dus levert de paal 11kWh/h (11kWh per uur)

• IvoB2
dextertje schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:22:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VA4odGrpyhosYA7W3XA8eEFrug0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQUWWeF9Aap6M7eB056suerl.jpg?f=fotoalbum_large

De (XVB) kabel heeft 5 draden met een draadsectie van 6mm² en is dus geschikt voor het bekabelen van circuits met zwaardere toestellen zoals kookplaten en ovens.
De (XVB) 5G6 beschikt over een neutrale draad, een aardingsdraad en drie fasedraden.

[ Voor 64% gewijzigd door IvoB2 op 23-11-2023 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
Tommie12 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:31:
[...]

Kabel met 5 aders van 6mm2. Daar kan je 3x 40A door sturen tot 25m en 32A als je boven de 25m gaat.
De aders zijn dan: aarding, nulleider en 3 fases
Bedankt, ook @IvoB2 , voor de uitleg. Ik vroeg het vooral voor de meelezers. O-)

Haha, nee ik vermoedde al zoiets, maar heb hier gewoon echt geen verstand van, dus fijn dat er uitleg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:00
DijkDude schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:44:
[...]

Je laadt met een bepaald vermogen en dat druk je uit in kW. Als je dit met tanken van een benzineauto wilt vergelijken : liters benzine per minuut die in de tank gaan.

Na enige tijd laden zit er een hoeveelheid energie in je accu en die is eenvoudig uit te rekenen als vermogen maal tijd dus bv 11 kW maal 2 uur is 22 kWh. Let er op dat kWh en kW/h volslagen verschillende zaken zijn en dat je met kW/h helemaal niks kunt.

Bij het tanken net zo: 3 minuten tanken met 20 liter per minuut geeft je 60 liter in je tank.

1 liter benzine heeft ongeveer 8,9 kWh energie. Dus mijn Polestar heeft maximaal net zo veel energie bij als in een tank van 8 liter kan. Energie is ook waar je voor betaalt (€ per kWh of € per liter benzine).

1 (kilo)Watt is 1 (kilo)Joule per seconde, en 1kWh is 3600 kJ (want 3600 seconden in een uur). Als we alles in Joule zouden uitdrukken zou er voor veel mensen minder verwarring zijn omdat de tijdsfactor veel inzichtelijker is.

[ Voor 19% gewijzigd door guido66 op 23-11-2023 21:07 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:24

loewie1984

music addict! pizza monster!!

bottom line schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:45:
[...]
Blijf absoluut weg van Wallbox
Want?

Ben me nu namelijk aan het oriënteren en wilde voor Wallbox gaan maar kan ook Zaptec kiezen.

[ Voor 23% gewijzigd door loewie1984 op 23-11-2023 22:37 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:28
loewie1984 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:37:
[...]

Want?

Ben me nu namelijk aan het oriënteren en wilde voor Wallbox gaan maar kan ook Zaptec kiezen.
Wallbox kent niets anders als kapotte laadpalen.
Verbrande onderdelen, Software fouten, wegvallen communicatie.
Enige waar ze goed in zijn is marketing, waardoor het lijkt dat ze een veelbelovend product zijn.
Zou dan sowieso eerder gaan voor een Zaptec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:28
Pietje Pors schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:01:

• Ik zou opteren voor de "Alfen Double Pro Line 1 fase, 2 sockets, enkele voedingskabel" @ Max 7,4kW

• Of zou ik eerder opteren voor een 3F-oplossing?

• Kan ik de Alfen makkelijk laten communiceren met de ModBus van SolarEdge? Of op een andere manier slim instellen zodat (vooral) geladen wordt op dal-uren of bij voldoende zonnestroom?

• Ik neem aan dat ik zowel de DATS4-laadpas als de MobilityPlus-laadpas kan gebruiken op de laadpaal. Of vergis ik me?

• Bijkomende vraag: welke laadpas gebruiken jullie in het buitenland (Nederland, Duitsland)? De MobilityPlus biedt geen dekking in het buitenland. (net zomin als de tankkaart voor mijn huidige diesel)

[/list]

Mr en Mrs Pors
Heb je uberhaupt een idee hoe groot, lomp, en duur ( voor jou bijkomende kosten) die double is?
Ik zou die ten alle tijden vermijden. Ben je trouwens sowieso niets mee met je eenfasige installatie. Het hoofdvoordeel is dat deze laadpaal automatisch aan loadbalancing doet, voor 22kW. Maar dat haal je zelf nooit. Jou max is altijd 7.4kW

Het gaat amper voorvallen dat je beide auto's tegelijk MOET opladen.
Hang gewoon een alfen single MET VASTE kabel (dat kan je zelfs niet eens kiezen met een double...) op, waar je beide auto's gemakkelijk kan wisselen/bereiken.
Zo'n kabels vind je tem 10m

Alfen werkt enkel met de P1 poort van je meter. Maar kan dus solar charging doen.

[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 24-11-2023 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
  • Laatst online: 02-03 23:48
Hi all, even een vraagje over laadverliezen. Heeft een laadpaal die ingesteld staat om traag op te laden evenveel laadverlies als een granny charger? Of heeft een laadpaal minder laadverlies?

De reden dat ik het vraag: hier in België bestaat een deel van de factuur uit het capaciteitstarief, dat berekent wordt op je piekverbruik. Dus als we veel tijd hebben om de auto te laden wil ik dat ofwel via de granny charger doen ofwel met de laadpaal (van Smappee) ingesteld zodat die traag laadt. Wat is het beste tussen deze 2 opties?
En ik vraag me af of het überhaupt loont om trager te laden, misschien dat de meerkost van de laadverliezen bij traag laden niet opweegt tegen de meerkost van het capaciteitstarief als ik sneller zou laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Harvem schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:05:
Hi all, even een vraagje over laadverliezen. Heeft een laadpaal die ingesteld staat om traag op te laden evenveel laadverlies als een granny charger? Of heeft een laadpaal minder laadverlies?

De reden dat ik het vraag: hier in België bestaat een deel van de factuur uit het capaciteitstarief, dat berekent wordt op je piekverbruik. Dus als we veel tijd hebben om de auto te laden wil ik dat ofwel via de granny charger doen ofwel met de laadpaal (van Smappee) ingesteld zodat die traag laadt. Wat is het beste tussen deze 2 opties?
En ik vraag me af of het überhaupt loont om trager te laden, misschien dat de meerkost van de laadverliezen bij traag laden niet opweegt tegen de meerkost van het capaciteitstarief als ik sneller zou laden?
Het juiste antwoord is... it all depends.

Voor een Tesla weet ik dat de auto ca 200-300W verbruikt gewoon om 'wakker' te blijven tijdens het laden.
Daarbovenop komt nog het verlies in de omvormer van AC naar DC.

Ga je laden met een Granny aan 1.3 kW, dan zit je snel aan 25%+ laadverlies.
Bij 4-7kw zit je rond de 10%, en daarboven begint het terug langzaam te stijgen.
Voor sommige auto's kan je daar wat meer over vinden, maar niet alles wat je googelt is vrij correct of juist gevalueerd.

Ik laad thuis gewoon met 4kW aan mijn laadpaal. Dat houdt de pieken onder controle, en laadverliezen zijn redelijk. Trager laden gaat gewoon ook echt traag.
Als je 100km gereden hebt, en je moet 20kWh bijladen aan 1.3kW, dan duurt dat meer dan een nachtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
<knip> Dubbel

[ Voor 94% gewijzigd door Septillion op 27-11-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Tommie12 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:47:
[...]

Iets met een pot en een ketel en zwart zien....

Hij laadt met een vermogen van 11kW, dus levert de paal 11kWh/h (11kWh per uur)
Pot ketel zwart?
Sorry maar dat gaat over "verwijten" dus ben je me toch echt even kwijt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Tommie12 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:13:
[...]

Voor een Tesla weet ik dat de auto ca 200-300W verbruikt gewoon om 'wakker' te blijven tijdens het laden.

Bij 4-7kw zit je rond de 10%, en daarboven begint het terug langzaam te stijgen.
Voor sommige auto's kan je daar wat meer over vinden, maar niet alles wat je googelt is vrij correct of juist gevalueerd.

Ik laad thuis gewoon met 4kW aan mijn laadpaal. Dat houdt de pieken onder controle, en laadverliezen zijn redelijk. Trager laden gaat gewoon ook echt traag.
Als je 100km gereden hebt, en je moet 20kWh bijladen aan 1.3kW, dan duurt dat meer dan een nachtje.
Ik weet niet hoe veel verlies ik zou hebben (of hoe ik daar achter moet komen) maar mijn granny charger doet zo'n 2.4kw en dat komt uit op ongeveer 10km bereik per uur laden. Met 3,7kw zou dat bijna het dubbele moeten zijn (waarschijnlijk omdat die minder verlies heeft?) maar om mij onverklaarbare redenen 'wil' mijn laadpaal niet boven de 3,3kw laden. De auto krijgt én verwerkt 3,3kw laadstroom, tenzij de load balancer erin schiet (wat echt heel snel gebeurt) en dan valt hij terug naar 1,1kw en is dan dus effectief trager dan de granny charger.

Ik ben niet zo heel tevreden met mijn laadpaal, zeker niet gezien de aanschafprijs :/.

Dat gezegd hebbende, ik krijg de accu 's nachts altijd wel vol, als je een beetje op tijd thuis bent 's avonds lukt het nog wel de boel weer vol te hebben voor we om 8 uur weer de schoolrit hebben 's morgens.

Ik zou toch wel graag een paal hebben die gewoon de volle 3700w duwt eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 10:34

Glewellyn

is er ook weer.

Ik heb al bijna 6 jaar een New Motion Lolo Advanced (v2.0). Die is destijds geïnstalleerd op mijn 1-fase aansluiting met load balancing en voorbereid op 3 fasen.

Sinds kort is mijn hoofdaansluiting verzwaard van 1x35A naar 3x25A. Na de verzwaring heb ik de P1 kabel losgehaald zodat de laadpaal niet zou proberen 32A over één fase van max 25A te trekken.
Vanmorgen heb ik de 1-fase 32A aardlekautomaat vervangen door een 3-fase 20A model en daarna heb ik mijn auto geladen. Omdat de load balancing het nog niet doet ging dat met 5.5kW, alweer een stuk sneller dan de 1.8kW die ik de afgelopen tijd had.

Na dat succes heb Shell Recharge gevraagd de maximale belasting te verlagen van 32A naar 20A per fase. Dat hebben ze ook uitgevoerd.

De enige uitdaging is nu: hoe krijg ik een geldig P1 signaal van mijn meterkast naar de laadpaal. De P1 meter die ik nu in mijn groepenkast heb zitten kan maar 1 fase aan.
Kan ik de laadpaal ook aan de P1 poort van mijn energiemeter hangen? Heeft iemand dat al getest?

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Glewellyn schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:19:
Ik heb al bijna 6 jaar een New Motion Lolo Advanced (v2.0). Die is destijds geïnstalleerd op mijn 1-fase aansluiting met load balancing en voorbereid op 3 fasen.

Sinds kort is mijn hoofdaansluiting verzwaard van 1x35A naar 3x25A. Na de verzwaring heb ik de P1 kabel losgehaald zodat de laadpaal niet zou proberen 32A over één fase van max 25A te trekken.
Vanmorgen heb ik de 1-fase 32A aardlekautomaat vervangen door een 3-fase 20A model en daarna heb ik mijn auto geladen. Omdat de load balancing het nog niet doet ging dat met 5.5kW, alweer een stuk sneller dan de 1.8kW die ik de afgelopen tijd had.

Na dat succes heb Shell Recharge gevraagd de maximale belasting te verlagen van 32A naar 20A per fase. Dat hebben ze ook uitgevoerd.

De enige uitdaging is nu: hoe krijg ik een geldig P1 signaal van mijn meterkast naar de laadpaal. De P1 meter die ik nu in mijn groepenkast heb zitten kan maar 1 fase aan.
Kan ik de laadpaal ook aan de P1 poort van mijn energiemeter hangen? Heeft iemand dat al getest?
Ja hoor, het is of de module van newmotion, of je p1 poort vd slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
DijkDude schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:38:
[...]

Pot ketel zwart?
Sorry maar dat gaat over "verwijten" dus ben je me toch echt even kwijt. 8)7
Je verwijt iemand foute eenheden te gebruiken, maar je maakt zelf de fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:41
HTT-Thalan schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:45:

Ik weet niet hoe veel verlies ik zou hebben (of hoe ik daar achter moet komen) maar mijn granny charger doet zo'n 2.4kw en dat komt uit op ongeveer 10km bereik per uur laden. Met 3,7kw zou dat bijna het dubbele moeten zijn (waarschijnlijk omdat die minder verlies heeft?) maar om mij onverklaarbare redenen 'wil' mijn laadpaal niet boven de 3,3kw laden. De auto krijgt én verwerkt 3,3kw laadstroom, tenzij de load balancer erin schiet (wat echt heel snel gebeurt) en dan valt hij terug naar 1,1kw en is dan dus effectief trager dan de granny charger.

Ik ben niet zo heel tevreden met mijn laadpaal, zeker niet gezien de aanschafprijs :/.

Dat gezegd hebbende, ik krijg de accu 's nachts altijd wel vol, als je een beetje op tijd thuis bent 's avonds lukt het nog wel de boel weer vol te hebben voor we om 8 uur weer de schoolrit hebben 's morgens.

Ik zou toch wel graag een paal hebben die gewoon de volle 3700w duwt eigenlijk.
Je laadt met 1 x 16 A. Dat is 3,680 kW. Als daar 3,3 kW effectief in jouw accu komt is dat een prima gegeven voor je laadpaal. Meer gaat niet lukken tgv de laadverliezen.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spor36
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-05 19:22
Bij mij gaat het tussen de Alfen S-line en ABB Terra AC (webasto al afgeschreven, want mindere ervaringen). Deze moet via modus aan een domotica systeem gekoppeld worden. 2 elektrische auto's, dus wellicht later een tweede lader.

Alfen:
Pro: NL product en komt hier vaak terug, MID meter, max. 11 kW, kan schakelen tussen 1-3 fasen (heb echter geen zonnepanelen),

ABB: Prijs (geen extra licentie voor modus nodig), 22 kW, app om vrij te geven (auto werkt via telefoon, dus niet altijd RFID bij me)

Jullie nog goede toevoegingen, zodat ik mijn keus definiet kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
  • Laatst online: 02-03 23:48
Tommie12 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:13:
[...]

Ok thanks, denk dat ik vanaf nu ook gewoon op 4kW ga laden dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansham
  • Laatst online: 11-11-2024
Spor36 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:14:
Bij mij gaat het tussen de Alfen S-line en ABB Terra AC (webasto al afgeschreven, want mindere ervaringen). Deze moet via modus aan een domotica systeem gekoppeld worden. 2 elektrische auto's, dus wellicht later een tweede lader.

Alfen:
Pro: NL product en komt hier vaak terug, MID meter, max. 11 kW, kan schakelen tussen 1-3 fasen (heb echter geen zonnepanelen),

ABB: Prijs (geen extra licentie voor modus nodig), 22 kW, app om vrij te geven (auto werkt via telefoon, dus niet altijd RFID bij me)

Jullie nog goede toevoegingen, zodat ik mijn keus definiet kan maken?
Je hebt het over 11kW en 22kW maar 22kW heb je niet.
Om 22kW te krijgen moet je een hele zware aansluiting laten aanleggen en iets van 1100euro per jaar transportkosten gaan betalen! Dat wil je vast niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgUP3Ztv0KP8tmeqF-C1cNRSLkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJIg1C295RAZIJbqg2aOThpU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door hansham op 24-11-2023 23:34 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:27

Ik heb een Tibber Pulse op de PAP zitten en die meet geen enkel verbruik of fasebelasting van de SAP.

Maar als de laadpaal zelf 3x16A gebruikt dan hoeft de loadbalancer alleen maar in te grijpen wanneer er meer dan 9A op een of meerdere fases gebruikt wordt om te balanceren. Misschien dat dit software matig in te stellen is.

Geen ervaring met loadbalancing maar Just my 2 cents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DijkDude
guido66 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:16:
[...]

Je laadt met een bepaald vermogen en dat druk je uit in kW. Als je dit met tanken van een benzineauto wilt vergelijken : liters benzine per minuut die in de tank gaan.

Na enige tijd laden zit er een hoeveelheid energie in je accu en die is eenvoudig uit te rekenen als vermogen maal tijd dus bv 11 kW maal 2 uur is 22 kWh. Let er op dat kWh en kW/h volslagen verschillende zaken zijn en dat je met kW/h helemaal niks kunt.

Bij het tanken net zo: 3 minuten tanken met 20 liter per minuut geeft je 60 liter in je tank.

1 liter benzine heeft ongeveer 8,9 kWh energie. Dus mijn Polestar heeft maximaal net zo veel energie bij als in een tank van 8 liter kan. Energie is ook waar je voor betaalt (€ per kWh of € per liter benzine).

1 (kilo)Watt is 1 (kilo)Joule per seconde, en 1kWh is 3600 kJ (want 3600 seconden in een uur). Als we alles in Joule zouden uitdrukken zou er voor veel mensen minder verwarring zijn omdat de tijdsfactor veel inzichtelijker is.
Thx duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Tommie12 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:43:
[...]

Je verwijt iemand foute eenheden te gebruiken, maar je maakt zelf de fout.
Je moet me geen woorden in de mond leggen.
Laat mij maar eens zien waar ik iemand verwijt"foute eenheden te gebruiken" dan zal ik mijn woorden terugnemen.
Ik had overigens meer aan het antwoord van Guido66 dan dat van jou ;)
Ik heb misschien niet zoveel verstand van eenheden, maar ik heb vroeger op school wel heel goed spreekwoorden, gezegdes en hun betekenis geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Gerardus1956 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:15:
[...]

Je laadt met 1 x 16 A. Dat is 3,680 kW. Als daar 3,3 kW effectief in jouw accu komt is dat een prima gegeven voor je laadpaal. Meer gaat niet lukken tgv de laadverliezen.
Nee, de laadpaal levert maar 3.3kw....
Pagina: 1 ... 91 ... 172 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen