Beste forummers,
Ik volg al een tijdje dit forum (ben vooral een "lezer") en ben benieuwd naar jullie adviezen.
Situatie is de volgende:
Mrs Pors rijdt nu met een salaris-PHEV (Volvo XC40).
- Die laadt nu af en toe op het werk en thuis heel soms eens op de granny charger. Maar rijdt momenteel dus vooral op benzine :-)
- 3/5 dagen woon-werk-verkeer 100km heen, 100km terug
Mr Pors (ik dus) bestelt binnenkort een salaris-EV (wrsl BMW i4 35).
- Ik kan 4/5 dagen een hele dag laden op het werk.
- 4/5 dagen woon-werk-verkeer 50km heen (waarvan 20km file), 50km terug
Ideaal zou zijn dat we een thuis-laadoplossing hebben vooraleer de BMW wordt geleverd. Vandaar ben ik wat research aan het doen en adviezen aan het inwinnen.
Zowel mijn werkgever als die van mijn echtgenote bieden de installatie van een laadpaal aan; in casu via DATS24 (merken weet ik niet zo meteen) en via MobilityPlus (merken: Alfen, Schneider, Webasto, Efacec, Mennekes, Legrand,…). Enige gemeenschappelijke merk is Alfen.
Installatie van een enkele laadpaal met communicatie met de eigen werkgever is telkens inbegrepen. Eventuele extraatjes (dubbele socket, regelen dat ook wordt gecommuniceerd met de andere werkgever…) moeten we wel zelf bekostigen, maar dat vinden we wel OK.
Beetje gegevens over huisinstallatie:
- 1F / 230V/40A netaansluiting
- 17 zonnepanelen, thuisbatterij 10kVA, alles van SolarEdge
(Met deze installatie halen we op 9 van de 12 maanden quasi geen stroom uit het net) - Vanuit lokaal meterkast vertrekken wachtbuizen naar de locatie van de laadpaal.
(Zijn 2 buizen van 110mm; moet voldoende zijn voor de stroomkabel en 2x UTP) - Afstand meterkast > laadpaal bedraagt ca 30m
- Lange oprit; auto's staan achter elkaar geparkeerd in de volgorde dat we aankomen. Auto's van plaats wisselen om zo aan de auto-eigen-laadpaal te kunnen lijkt ons wat omslachtig.
Vragen:
- Afstand meter > laadpaal te groot voor UTP? Is lees hier en daar een max afstand van 10-15m?
- Ik zou opteren voor de "Alfen Double Pro Line 1 fase, 2 sockets, enkele voedingskabel" @ Max 7,4kW
Met 7,4kW kan de BMW op 9u van 0-100%
De Volvo kan niet hoger dan 3,6kW; is dan 0-100% op 3u.
(Alfen is geen must; ik vind echter niet zo heel erg veel mogelijkheden met 2 sockets…) - Of zou ik eerder opteren voor een 3F-oplossing?
Bijvoorbeeld de Alfen Double Pro Line 3 fasen, 2 sockets, enkele voedingskabel" @Max 22kW
De BMW kan dan laden op max 11kW op 1u40
Voor de Volvo biedt dit geen voordeel; die stopt bij 3,6kW
>> Dit lijkt me momenteel overkill, maar is misschien wel meer toekomstgericht voor wanneer de PHEV wordt vervangen door een full-EV (normaal in 2028; da's nog ver…). - Kan ik de Alfen makkelijk laten communiceren met de ModBus van SolarEdge? Of op een andere manier slim instellen zodat (vooral) geladen wordt op dal-uren of bij voldoende zonnestroom?
- Ik neem aan dat ik zowel de DATS4-laadpas als de MobilityPlus-laadpas kan gebruiken op de laadpaal. Of vergis ik me?
- Bijkomende vraag: welke laadpas gebruiken jullie in het buitenland (Nederland, Duitsland)? De MobilityPlus biedt geen dekking in het buitenland. (net zomin als de tankkaart voor mijn huidige diesel)
Alvast bedankt voor jullie input,
Mr en Mrs Pors