Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-07 22:56
Gister een installateur op bezoek gehad voor mijn cv, ook maar gelijk gevraagd of hij een laadpaal kon installeren, krijg hopelijk in januari een mg4.

De mg4 kan laden met cv 1fase, heb niet de long range gekozen, was voor ons niet interessant. Aangezien we voor woon werk 30km per dag rijden.

Hij vroeg zich af waarom een laadpaal en niet gebruik maken van een granny.
Zou een stopcontact aan de buitenkant voldoende zijn? Met daaraan een granny tot max 10A. Alleen laden in de avond/nacht.
En kan een granny tegen een fikse regenbui, we hebben geen carport waar de auto droogstaat…?

We hebben nu 1x40A aansluiting.
Misschien een goede tussen oplossing totdat er een wallbox komt en 3 fase aansluiting?

Veel vragen maar was een beetje verrast door het advies en zet me nu aan het twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Quadesh schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:16:
Gister een installateur op bezoek gehad voor mijn cv, ook maar gelijk gevraagd of hij een laadpaal kon installeren, krijg hopelijk in januari een mg4.

De mg4 kan laden met cv 1fase, heb niet de long range gekozen, was voor ons niet interessant. Aangezien we voor woon werk 30km per dag rijden.

Zou een stopcontact aan de buitenkant voldoende zijn? Met daaraan een granny tot max 10A. Alleen laden in de avond/nacht.
En kan een granny tegen een fikse regenbui, we hebben geen carport waar de auto droogstaat…?

Misschien een goede tussen oplossing totdat er een wallbox komt en 3 fase aansluiting?

Veel vragen maar was een beetje verrast door het advies en zet me nu aan het twijfelen.
In principe kan het met een granny, maar ik zou die toch liefst goed droog houden.

En net daarom zou ik toch een simpele wall connector nemen, die van Tesla bv is best betaalbaar als je niks anders van functies verwacht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:13
Mijn granny heeft ongeveer 6 jaar altijd in de regen gestaan (Mitsubishi) en eigenlijk nooit problemen gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:14
HTT-Thalan schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:13:
[...]

Nee, de laadpaal levert maar 3.3kw....
Vraag: hoe weet jij dat? Hoe meet je dat.

Ik heb bijvoorbeeld een granny bij mijn auto gekocht (zie onder) van 1 x 10 A. De app geeft aan bij gebruik dat er met 2 kW wordt geladen. Zou moeten zijn: 10 x 230= 2300W. Dus er komt 300 W niet in de accu.
Thuis doe ik 3 x 10 A. Dat zou 2,3 x 3 = 6,9 kW zijn. De app geeft 7kW aan. Kunnen ook afrondingen zijn. Ik zou thuis kunnen uitrekenen hoeveel stroom er geleverd wordt en hoeveel % de accu voller wordt. Ik heb daarvoor een energiemeter in de meterkast. Hoe precies is het percentage wat er in de accu zit.

Als je denkt dat het toch aan de lader ligt: welke lader evt auto. Als jij de lader duur vond kunnen er best instellingen verkeerd staan. Denk ik aan dipswitches of loadbalancers.
Ik heb bijna de goedkoopste en domste.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-07 13:13
Quadesh schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:16:

Een granny charger is prima geschikt voor buiten.

Je hebt ook granny chargers instelbaar (6A) tot 16A. Wellicht iets minder verliezen. Neem dan wel een goede Schuko WCD geschikt voor continue 16A of ga voor een CEE-form stekker.

Als het aanbrengen van de kabel kostbaar is overweeg dan een 3 fasen kabel met genoeg lengte voor eventueel een toekomstige laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:21
Ik heb eigenlijk een vrij korte vraag, weten jullie of er iets gaat veranderen omtrent het zelf installeren van een los gekochte laadpaal?

Reden dat ik het vraag is omdat ik er nu 2 man over heb gehoord(waarvan ik niet weet of ze altijd betrouwbaar nieuws verspreiden, zijn niet bepaald ambassadeurs van vernieuwing en vooruitgang) en met zoeken op internet maar ook in dit topic heb ik er niks over gelezen.

Ik ben namelijk van plan een Zappi te plaatsen, maar was dit pas van plan om volgend jaar te doen en zodoende ook te kunnen aftrekken van de bijtelling van volgend jaar wat als het goed is moet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-07 17:53

Glewellyn

is er ook weer.

Makrolon schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:38:
[...]

Ja hoor, het is of de module van newmotion, of je p1 poort vd slimme meter.
Net even een langere rj11 kabel geknepen, werkt inderdaad als een zonnetje nu de laadpaal rechtstreeks is aangesloten op de meter van Liander.

Dank voor het advies!

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:54
Savagegek schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:19:
Ik heb eigenlijk een vrij korte vraag, weten jullie of er iets gaat veranderen omtrent het zelf installeren van een los gekochte laadpaal?
In NL mag dat zeker, net zoals je ook gewoon zelf een verlichtingsgroep mag toevoegen in je meterkast. Het helpt echter wel als je een beetje begrijpt waar je mee bezig bent...
Als je soms sommige knutselwerkjes ziet, dan ontbreekt het daar nog wel eens aan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-07 13:13
Savagegek schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:19:

Reden dat ik het vraag is omdat ik er nu 2 man over heb gehoord(waarvan ik niet weet of ze altijd betrouwbaar nieuws verspreiden, zijn niet bepaald ambassadeurs van vernieuwing en vooruitgang) en met zoeken op internet maar ook in dit topic heb ik er niks over gelezen.

Ik ben namelijk van plan een Zappi te plaatsen, maar was dit pas van plan om volgend jaar te doen en zodoende ook te kunnen aftrekken van de bijtelling van volgend jaar wat als het goed is moet kunnen.
Waarom denk je de kosten voor een laadpaal af te kunnen trekken van de bijtelling voor een auto van de zaak?

De kosten voor een laadpaal kunnen wel zakelijk worden geboekt als bedrijfskosten als de laadpaal voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt. Dit betekent dat de aanschaf- en installatiekosten van de laadpaal kunnen worden afgetrokken van de winst van de onderneming, wat resulteert in een verlaging van de belastbare winst. Afhankelijk van de situatie kunnen er ook mogelijkheden zijn voor het aanvragen van subsidies of het terugvragen van BTW op de aanschaf en installatie van de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:19
Gecko123 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:38:
[...]

Waarom denk je de kosten voor een laadpaal af te kunnen trekken van de bijtelling voor een auto van de zaak?

De kosten voor een laadpaal kunnen wel zakelijk worden geboekt als bedrijfskosten als de laadpaal voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt. Dit betekent dat de aanschaf- en installatiekosten van de laadpaal kunnen worden afgetrokken van de winst van de onderneming, wat resulteert in een verlaging van de belastbare winst. Afhankelijk van de situatie kunnen er ook mogelijkheden zijn voor het aanvragen van subsidies of het terugvragen van BTW op de aanschaf en installatie van de laadpaal.
Omdat het kosten voor de auto zijn. Als de WG mee wil werken kan dat prima.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik heb gisteren mijn Alfen laadpaal eens aan home assistant gehangen om wat zaken uit te lezen en daar schrok ik een beetje van. Mijn auto (Opel Ampera-e) blijkt veel stroom af te blijven nemen na opgeladen te zijn. Wat gebeurt hier nu precies? Is dat accu-conditionering of simpelweg de accu op een bepaalde temperatuur houden?

Het gaat om maar liefst 6-7 kWh per dag :/ :/
Dat is even veel als ik momenteel gebruik om mijn huis warm te stoken met de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-MpX_GmKLgZxlgU6Lbt0vHClBI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qhPh2iUsUUUZUCkkuVwQD0bK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1yGOvWSDAz449ydx4jNfmt3O90=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TVGWlh9wwbTLBOebLnoSvVRS.jpg?f=user_large

Wat ik nog ga doen is uitzoeken:
-Of ik dit gedrag ook zie bij onze andere elektrische auto (Nissan leaf)
-In de gaten houden of het zich bij hogere temperaturen ook voordoet.
-Kijken of de auto dit zelf ook doet als hij niet aan de lader staat.

En vervolgens maar eens bedenken hoe hier mee om te gaan. Ik ben geneigd om de auto voortaan na laden maar af te koppelen. Fysiek (stekker eruit) of via home assistant (max current beperken).

Meer mensen met ervaring op dit gebied? Als het nu 1 of 2 kWh per dag was zou ik er nog mee kunnen leven, maar meer dan 7 kWh per dag is niet acceptabel vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:20:
Ik heb gisteren mijn Alfen laadpaal eens aan home assistant gehangen om wat zaken uit te lezen en daar schrok ik een beetje van. Mijn auto (Opel Ampera-e) blijkt veel stroom af te blijven nemen na opgeladen te zijn. Wat gebeurt hier nu precies? Is dat accu-conditionering of simpelweg de accu op een bepaalde temperatuur houden?

Dat is even veel als ik momenteel gebruik om mijn huis warm te stoken met de warmtepomp.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En vervolgens maar eens bedenken hoe hier mee om te gaan. Ik ben geneigd om de auto voortaan na laden maar af te koppelen. Fysiek (stekker eruit) of via home assistant (max current beperken).

Meer mensen met ervaring op dit gebied? Als het nu 1 of 2 kWh per dag was zou ik er nog mee kunnen leven, maar meer dan 7 kWh per dag is niet acceptabel vind ik.
Ik kan je alvast zeggen dat een Tesla dat niet doet. Enkel als je gaat voorverwarmen zal die nog waat vermogen trekken nadat die volgeladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
De combinatie van een Alfen SPL met een e-Niro MY2019 vertoont dat gedrag alleszins niet.
Gezien ik een 5-6 kWh per etmaal verbruik zou dat ook vlug zijn opgevallen.
Maar bij afwezigheid van de BEV gaat de laadpaal, net zoals de meeste andere verbruikers, wel altijd volledig van de stroom af.
Voorverwarmen/koelen doet de e-Niro hier trouwens nooit. Door de combinatie van stoelverwarming/koeling, stuurverwarming en warmtepomp heeft dat ook geen enkel praktisch nut. Dat veroorzaakt hier dus ook geen hoog sluipverbruik.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 26-11-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05-2024
k.westerveld schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:25:
[...]

Bedankt, heb het topic zojuist doorgelezen. Dan denk ik toch niet dat het een Zappi gaat worden.
Zou de Wallbox Pulsar Plus dan een goed alternatief zijn?
Hierbij even een positieve ervaring met Wallbox: heb een Commander, uiterst tevreden. Super soepel geinstalleerd en nog nooit enige issue mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-07 13:41
Even een vraag, onlangs Alfen pro line laadpaal laten installeren,afgelopen vrijdag Stedin geweest om 3 fase aan te sluiten, gisteren auto geladen maar kwam niet verder dan 3,7 Kw i.p.v. 11 Kw, iemand een idee hoe dit kan, moet de paal misschien nog op afstand worden aangepast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:42
Beste Tweakers,
Hopelijk kunnen jullie mij helpen om wat duidelijkheid te scheppen in het laadpalenbos. Binnenkort krijg ik ook een EV en ik wil deze thuis kunnen laden. Vandaar opzoek naar een geschikte laadpaal. Volgens mij voldoen heel veel laadpalen aan mijn eisen, maar ik kan niet goed herleiden waarom er zo veel prijs verschil zit. Is dat kwaliteit van de paal, extra accesoires, Kwh meter? Hopelijk kunnen jullie mij helpen met een het maken van een gefundeerde keuze.

Mijn eisen:
-laden met max 11 kw
-installatie aan huisgevel (ca. 5 meter van meterkast)
-wel voorzien van dynamic load balancing
-ook een plus als de auto alleen overschat van PV-panelen kan laden.
-ik heb een mogelijkheid tot het meeleggen van een UTP kabel
-vastzittende kabel is een plus
-geen verrekening met werkgever nodig
-geen abbo

Volgens mij voldoen dus heel veel laders hieraan, Zappi v2.1, Wallboxx, Volt Time, EV Box, etc. Prijzen variëren van ca. 650 euro tot >1300 euro.

Iemand die mij misschien kan uitleggen waar dat prijsverschil inzit en waar ik goed aan doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:02
Hans4545 schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:05:
Even een vraag, onlangs Alfen pro line laadpaal laten installeren,afgelopen vrijdag Stedin geweest om 3 fase aan te sluiten, gisteren auto geladen maar kwam niet verder dan 3,7 Kw i.p.v. 11 Kw, iemand een idee hoe dit kan, moet de paal misschien nog op afstand worden aangepast ?
Dan laadt 'ie kennelijk nu nog op met 1 fase, misschien de stroom er nog een keer een poosje afhalen?
Edit:
Het kan ook zijn dat er in de laadpaal zelf slechts 1 fase is aangelsoten.......

[ Voor 8% gewijzigd door Peter-036 op 26-11-2023 16:10 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hans4545 schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:05:
Ja dan moet de 3fase instelling nog gedaan worden in de laadpaal, en vervolgens een restart van de paal.
Dit kan met op afstand voor je regelen als je het niet zelf wilt/kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-07 13:41
de Peer schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:49:
[...]

Ja dan moet de 3fase instelling nog gedaan worden in de laadpaal, en vervolgens een restart van de paal.
Dit kan met op afstand voor je regelen als je het niet zelf wilt/kan doen.
Bedankt, kan zelf niets doen ,morgen Coolblue bellen om het te regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofpa
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-01-2024
Hallo iedereen,

Heb ondertussen ettelijke uren gezocht naar een antwoord (o.a hier) maar wegens geen antwoord, probeer ik het zelf eens te vragen hier. Alvast dank en excuses moest het antwoord hier toch al ergens staan.

Situatie: België, tesla MYLR, alfen pro line laadpaal met loadbalancing (niet aangesloten, enkel kabel die klaarligt), met 3 fasen 230V (zonder N) 32A zekering. Huisaansluiting is 3x230V 63A.

De laadpaal zegt max laadvermogen van 14,7kW, echter in de auto kan ik max tot 10A selecteren met een 4,2kW max vermogen tot gevolg. Tesla geeft een 3 symbool, dus hij herkent de drie fasen (bij gebrek aan N gebruikt hij er maar twee natuurlijk).

Technieker is langsgekomen omdat hij vermoedde dat het de drie fasen waren die misliepen. Installatie omgezet naar 1 fase 32 A (is max 7,4kW), maar ook nu zegt de auto max 10A en is het max laadvermogen slechts 2.1kW (de helft dus).

Iemand een suggestie/idee waar het misloopt? Bij Eneco zeggen ze dat de paal helemaal open staat en dat het aan de auto ligt. Echter op andere plaatsen kan ik makkelijk met 11 of 22 kW laden. Is er nog iets dat ik zelf kan nakijken?
Is er ergens nog een instelling die ik niet ken in de wagen? Of herkent de wagen de laadpaal niet goed?

Dankjewel alvast,
Groeten,
Kristof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zowel onze eNiro (2019, 1-fase) als de Etron (2019) vertonen dit probleem niet.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07 15:25
janne_nl schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:46:
[...]

In de grond is modbus over tcp/ip okk gewoon ee 'fixed' kabel. Even geen idee of mijn stroomspoelen via modbus of een ander ethernst protocol gebruiken.

Best vraag je dat aan de/een installateur
Modbus over TCP/IP is idd ook een fixed kabel, echter deze kan ik in huis oppikken en op het LAN netwerk zetten en via de glasvezel naar de garage sturen. Voor stroomspoelen (CT klemmen) heb je echt een nieuwe fysieke kabel nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:21
Gecko123 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:38:
[...]

In principe zijn alle kosten voor de leaseauto aftrekbaar van de bijtelling, maar zal met name van de werkgever afhankelijk zijn hoever zij daarin mee gaan denk ik.

Dat moet ik eerlijk gezegd ook nog even navragen, maar ik heb ondertussen vaker gelezen dat men dit als aftrekpost aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Vraagje aan Tesla (3/Y) rijders. Wanneer zou je wel/niet voor 12A kiezen? Wat is de toegevoegde waarde tov 16A? Ik las iets over rendement? Maakt dat zo'n wezenlijk verschil? Ik heb 3x25A met een max 11kW (slimme?) laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
OriginalDon schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:09:
Vraagje aan Tesla (3/Y) rijders. Wanneer zou je wel/niet voor 12A kiezen? Wat is de toegevoegde waarde tov 16A? Ik las iets over rendement? Maakt dat zo'n wezenlijk verschil? Ik heb 3x25A met een max 11kW (slimme?) laadpaal.
In NL is er wellicht geen voor of nadeel, in België betaal je voor piekvermogen en daarom laad ik maar met 4kW (6A - 3F).
Het duurt langer natuurlijk, maar ik krijg mijn batterij prima vol hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:19
OriginalDon schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:09:
Ik weet even niet hoe het tegenwoordig is maar bij de S kwam iemand bij 3x13 tot de hoogste efficiency. Daarboven werd het verlies weer iets meer.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:13:
In NL is er wellicht geen voor of nadeel, in België betaal je voor piekvermogen en daarom laad ik maar met 4kW (6A - 3F).
Het duurt langer natuurlijk, maar ik krijg mijn batterij prima vol hoor.
In Nederland betaal je ook een capaciteitstarief maar dan op de aansluiting. Je kan er, in tegenstelling tot Vlaanderen (het is een gewestbelasting en geen federale belasting toepasbaar op België) dus niet onderuit door je gedrag aan te passen.
Ik betaal op jaarbasis 109€ capaciteitstarief en 14€ databeheer (ongeacht het aangesloten vermogen) en daar kunnen veel Nederlanders alleen maar van dromen. :)

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 27-11-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:08
Ik mag binnenkort elektrisch gaan rijden, auto wordt gekocht door mijn eigen bedrijf, thuis laden, kWh’s moeten door mijn bedrijf aan mij privé worden vergoed.

Bij mijn zoektocht naar een goede laadpaal ben ik o.a. via Tweakers terecht gekomen bij Easee.

Nu zegt de Easee website dat de Easy Lite geen MID goedgekeurde kWh meter heeft en dat de belastingdienst nog geen uitspraak heeft gedaan over het wel of niet accepteren van de meterstanden.
Een aparte kWh meter dus, zou je zeggen.

Maar wat nu als je er 2 auto’s mee gaat laden, 1 zakelijke en 1 privé?
Dan een oasjes systeem, 1 pas prive, 1 pas via een partij als E-Flux de kWh’s laten registeren, aan de zaak laten factureren en privé laten uitbetalen?
Dan gebruik je nog steeds de kWh meter van de lader.

Hoe los je zoiets op?
2 laadpalen is een beetje te gek, lijkt me.
Hebben andere laadpalen wel een MID goedgekeurde kWh meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:05
ASS-Ware schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:38:
Ik mag binnenkort elektrisch gaan rijden, auto wordt gekocht door mijn eigen bedrijf, thuis laden, kWh’s moeten door mijn bedrijf aan mij privé worden vergoed.

Bij mijn zoektocht naar een goede laadpaal ben ik o.a. via Tweakers terecht gekomen bij Easee.

Nu zegt de Easee website dat de Easy Lite geen MID goedgekeurde kWh meter heeft en dat de belastingdienst nog geen uitspraak heeft gedaan over het wel of niet accepteren van de meterstanden.

Dan een oasjes systeem, 1 pas prive, 1 pas via een partij als E-Flux de kWh’s laten registeren, aan de zaak laten factureren en privé laten uitbetalen?

Hoe los je zoiets op?
MID kWh meter speelt enkel rol als je op basis van kWh gaat verekenen.
Maak je gebruik van pas dan krijg je gewoon factuur die je dan doet inboeken...

Als je dus en zakelijk en prive gaat laden met een enkele laadpaal, dan neem je een laadpaal met backoffice.
Heb je het netjes gescheiden van elkaar.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:32

Hoe los je zoiets op?
Ik weet niet hoe het zit met de Easee paal en doorberekenen. Ik heb de Alfen Single S-Line en die zou wel goedgekeurd moeten zijn.

Voor wat betreft zakelijk en prive laden, bij E-Flux kan je verschillende tarieven opgeven, per pas en generiek, dus Pas A -> 0 ct/kWh / Pas B -> 35 ct/kWh / Overig 50 ct/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:29

Hoe los je zoiets op?
Je kunt met E-Flux automatisch doorberekenen. Bij de Easee laadpaal zit al een RFC tag dus met een extra zou je ook je administratie kunnen scheiden. Wanneer je E-Flux gaan gebruiken moet je hen als operator instellen en kan je geen gebruik meer maken van laden op zonenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Jazsie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:23:
[...]

MID kWh meter speelt enkel rol als je op basis van kWh gaat verekenen.
Maak je gebruik van pas dan krijg je gewoon factuur die je dan doet inboeken...

Als je dus en zakelijk en prive gaat laden met een enkele laadpaal, dan neem je een laadpaal met backoffice.
Heb je het netjes gescheiden van elkaar.
Maar dan vetrouw je dus nog steeds op het meten van de kWh's door de laadpaal en die moet, zover ik heb gelezen, MID goedgekeurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
GilbertvH schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:25:
[...]

Je kunt met E-Flux automatisch doorberekenen. Bij de Easee laadpaal zit al een RFC tag dus met een extra zou je ook je administratie kunnen scheiden. Wanneer je E-Flux gaan gebruiken moet je hen als operator instellen en kan je geen gebruik meer maken van laden op zonenergie.
Oh dat is crap ... dat was wel de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-07 13:10

Hoe los je zoiets op?
De eis van een MID meter komt niet uit de norm voor de laadpaal, maar heeft te maken met het feit dat er een verrekening plaatsvindt op basis van de meterstanden. De belastingdienst heeft hier echter nog nooit op
gehandhaafd, en het is onwaarschijnlijk dat ze dat bij bestaande situaties bij particulieren in de toekomst wel zullen gaan doen, omdat de fraude die ermee gepleegd kan worden niet zo heel groot is.

Om de verrekening automatisch te laten verlopen heb je een backoffice nodig. Deze registreert de verschillende laadsessies voor de verschillende auto's aan de hand van de laadpassen. Twee laadpalen is dan inderdaad overbodig. De laadpas van de bedrijfsauto wordt met de werkgever verrekend, de laadpas van de prive-auto niet. Dit is in elke backoffice in te stellen.

Een aantal ontwerpers van laadpalen heeft ervoor gekozen een kant en klare MID meter in de paal in te bouwen en het door deze meter gerapporteerde gebruik door te geven naar de backoffice. De MID meter is echter een fors apparaat, en als de ontwerper een kleinere laadpaal wil, zal de elektronica van de energiemeter in de paal zelf ingebouwd moeten worden. Hierbij heeft de Easee ervoor gekozen voor een ontwerp dat blijkbaar niet MID meter certificeerbaar is. Bij het certificeren van zo'n meter komen ook nogal wat andere zaken aan de orde zoals een verplicht display met daarop bijvoorbeeld het gemeten energiegebruik en ook een verzegelde constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
RJan61 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:33:
[...]

De eis van een MID meter komt niet uit de norm voor de laadpaal, maar heeft te maken met het feit dat er een verrekening plaatsvindt op basis van de meterstanden.
Er wordt een norm afgesproken en die norm stelt dat er gemeten moet worden volgens een bepaalde standaard met minimale afwijkingen en dat heeft niets te maken met de laadpaal, het apparaat wat de getallen doorgeeft aan de backoffice?
Volgens mij begrijp ik een deel van dit verhaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ASS-Ware schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:26:
[...]

Maar dan vetrouw je dus nog steeds op het meten van de kWh's door de laadpaal en die moet, zover ik heb gelezen, MID goedgekeurd zijn.
Doe je op basis van kWh verekenen dan moet het een MID kWh meter zijn.

As je met backoffice werkt dan kan je de factuur gewoon indienen.

En als het je echt zo tegen zit dan neem je een laadpaal met een MID kWh meter + backoffice :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
ASS-Ware schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:11:
[...]

Er wordt een norm afgesproken en die norm stelt dat er gemeten moet worden volgens een bepaalde standaard met minimale afwijkingen en dat heeft niets te maken met de laadpaal, het apparaat wat de getallen doorgeeft aan de backoffice?
Volgens mij begrijp ik een deel van dit verhaal niet.
Nee, de norm van de laadpaal (IEC 61851) zegt helemaal niets over het meten van de energie, omdat dat geen functie is van de laadpaal die in de norm beschreven wordt. De norm beschrijft namelijk alleen hoe een auto kan worden opgeladen. Het hoe, wat en wie van de energiemeting en betaling is hierbij niet aan de orde.

Op het moment dat er dingen verrekend worden, is er BTW verschuldigd en komt de belastingdienst in het spel. Omdat er geen directe norm is voor het meten van de geleverde energie aan de auto wordt er door de overheid teruggegrepen op andere normen die iets zeggen over het meten van energie, namelijk de MID meter norm (EN 50470). Deze geschreven voor energiemeters is bijvoorbeeld huishoudens om een manier te hebben waarop de energie verrekend kan worden, niet voor energiemeting van laadpalen. Maar het is een norm die hiervoor ook gebruikt (of misbruikt) kan worden.

Het hele gebruik van backoffice etc is ontstaan voordat er normen voor beschikbaar waren, dus is er een standaard afgesproken hiervoor, het OCPP protocol. Hier wordt afgesproken hoe de interface met de backoffice plaatsvind, zonder zich daarbij zorgen te maken over hoe de gebruikswaarden gemeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Jazsie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:03:
[...]

Doe je op basis van kWh verekenen dan moet het een MID kWh meter zijn.

As je met backoffice werkt dan kan je de factuur gewoon indienen.
Mijn punt komt niet binnen.

De laadpaal geeft de kWh's toch door aan de backoffice?
Dan moet de laadpaal dit toch meten?
Dat meten moet hij dan toch doen met een ingebouwde MID goedgekeurde kWh meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
RJan61 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:04:
[...]

Nee, de norm van de laadpaal (IEC 61851) zegt helemaal niets over het meten van de energie, omdat dat geen functie is van de laadpaal die in de norm beschreven wordt. De norm beschrijft namelijk alleen hoe een auto kan worden opgeladen. Het hoe, wat en wie van de energiemeting en betaling is hierbij niet aan de orde.

Op het moment dat er dingen verrekend worden, is er BTW verschuldigd en komt de belastingdienst in het spel. Omdat er geen directe norm is voor het meten van de geleverde energie aan de auto wordt er door de overheid teruggegrepen op andere normen die iets zeggen over het meten van energie, namelijk de MID meter norm (EN 50470). Deze geschreven voor energiemeters is bijvoorbeeld huishoudens om een manier te hebben waarop de energie verrekend kan worden, niet voor energiemeting van laadpalen. Maar het is een norm die hiervoor ook gebruikt (of misbruikt) kan worden.

Het hele gebruik van backoffice etc is ontstaan voordat er normen voor beschikbaar waren, dus is er een standaard afgesproken hiervoor, het OCPP protocol. Hier wordt afgesproken hoe de interface met de backoffice plaatsvind, zonder zich daarbij zorgen te maken over hoe de gebruikswaarden gemeten worden.
Mij ben je kwijt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Beste mensen, ik lees al een hele poos mee en heb een vraag mbt de Zappi. Maar ik weet niet zeker of ik het bij het rechte eind heb:
Is het enige verschil tussen een V2 en een V2.1 de ingebouwde hub? Welk ander voordeel heeft een V2.1 tov een V2?
Alvast hartelijk dank voor jullie verhelderingen!

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
ASS-Ware schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:07:
[...]

...
Het gebruik van een MID meter is nu net het punt dat nergens in de internationale normen geeist wordt. Het wordt formeel geeist vanuit de nederlandse overheid, maar er is tot nu toe nog nooit op gehandhaafd, ook omdat buitenlandse palen het niet altijd ondersteunen, zie bijvoorbeeld de Easee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-07 19:10
DeWâl schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:15:
Beste mensen, ik lees al een hele poos mee en heb een vraag mbt de Zappi. Maar ik weet niet zeker of ik het bij het rechte eind heb:
Is het enige verschil tussen een V2 en een V2.1 de ingebouwde hub? Welk ander voordeel heeft een V2.1 tov een V2?
Alvast hartelijk dank voor jullie verhelderingen!
Misschien heb je hier wat aan, eventueel vertaald via Google Translate? :
https://www.e-mobileo.de/...-zappi-v2-und-zappi-v2-1/

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ASS-Ware schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:07:
[...]

De laadpaal geeft de kWh's toch door aan de backoffice?
Dan moet de laadpaal dit toch meten?
Antwoord is dus neen als je met backoffice werkt.

En zoals eerder vermeld, als het je zo tegen zit dan neem je een laadpaal met MID kWh meter + backoffice :+.

Zo zit het eenmaal in elkaar, of je het wilt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Meubelmaker schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:24:
[...]

Misschien heb je hier wat aan, eventueel vertaald via Google Translate? :
https://www.e-mobileo.de/...-zappi-v2-und-zappi-v2-1/
Hier heb ik zeker wat aan, bedankt!

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fristii
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-04 21:40
Vraagje over laadpaal en backoffice etc.

Heb een paar maanden geleden via de lease van men werkgever een laadpaal kunnen laten installeren. Het betreft een Alfen Pro. Leaasematschappij is Alphabet en ze werken samen met Eneco als backoffice provider.

Nu, na de installatie ben ik van werkgever veranderd. Volgens contract kan ik laadpaal (particulier dan, nieuwe werkgever heeft geen lease of iets dergelijks) gewoon overnemen, allemaal top. Enkel, in praktijk is het nog altijd niet in orde en word ik door Alphabet en Eneco een beetje heen en weer gestuurd, tot op het punt dat ik, als het kan, ik mijn contract niet meer bij Eneco wil.

Op de Eneco website staat dat hun paal simlockvrij is, dus dat er gewoon van backoffice provider gewisseld kan worden, maar wat mij niet helemaal duidelijk is, is hoe dat in zen werk gaat? Welke gegevens heb ik net nodig? De laadpaal hangt wel aan men slimme meter, maar voor de rest niet aan men thuisnetwerk, heeft wel een simkaart. Heb geen laadpas (ontslag genomen voor ik die heb gekregen) of master key, ook geen wachtwoord.

Ik ga er vanuit dat ik dit wel kan krijgen van Eneco, maar ik ben een beetje verloren in wat ik ze net moet vragen en welke gegevens ik net nodig heb. Vraag ik hun gewoon naar het wachtwoord van de laadpaal en ga ik hiermee naar een backoffice provider? Enige aanraders?

Heb ik uberhaupt een backoffice provider nodig? Ik moet mijn kosten niet verrekenen met werkgever of iets dergelijks, zolang ik mijn paal maar kan "beveiligen" met een pasje is het eigenlijk oke, heb de tools die ze aanbieden niet echt nodig, maar is het mogelijk om dat zelf te doen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Jazsie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:25:
[...]

Antwoord is dus neen als je met backoffice werkt.
Hoe meet hij dan wel?
Of, wie of wat meet er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:37

Japie.G

Colour Classic

ASS-Ware schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:34:
[...]

Hoe meet hij dan wel?
Of, wie of wat meet er?
Meten doet ie hetzelfde als een paal met MID meter (spanning stroom en fase meten), alleen heeft een niet MID paal geen MID certificaat :-)

Uiteraard kun je ook nog in je meterkast een MID kwh meter plaatsen, maar dan zit je weer met het feit dat je 2 auto's niet makkelijk uit elkaar kan halen zoals de vraagsteller al opperde.

Ik heb toevallig een easee lader en een MID meter in de meterkast hangen. De metingen ontlopen elkaar bijzonder weinig. Ondanks dat de easee op de fases soms een m.i. verkeerde spanning weergeeft. Zal wel compensatie voor plaatsvinden. Het verschil tussen easee rapportage en de MID meter is zo klein dat het wel kabelverlies zou kunnen zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Japie.G op 28-11-2023 15:47 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Japie.G schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:42:
[...]

Meten doet ie hetzelfde als een paal met MID meter (spanning stroom en fase meten), alleen heeft een niet MID paal geen MID certificaat :-)

Uiteraard kun je ook nog in je meterkast een MID kwh meter plaatsen, maar dan zit je weer met het feit dat je 2 auto's niet makkelijk uit elkaar kan halen zoals de vraagsteller al opperde.

Ik heb toevallig een easee lader en een MID meter in de meterkast hangen. De metingen ontlopen elkaar bijzonder weinig. Ondanks dat de easee op de fases soms een m.i. verkeerde spanning weergeeft. Zal wel compensatie voor plaatsvinden. Het verschil tussen easee rapportage en de MID meter is zo klein dat het wel kabelverlies zou kunnen zijn.
Thanks.
Ik was ook de vraagsteller :P
Ik heb zojuist een Easee lader besteld en inderdaad maar met MID kWh meter in de meterkast er bij.
Zodra er een privé auto bij komt, dan zie ik wel verder.
Als ik dan kan laten zien dat de MID meter bijna hetzelfde aangeeft als de laadpaal, dan is een pasjes systeem wel te onderbouwen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Onderbouwen is niet nodig, MID kWh meter apart is ook niet nodig als je met backoffice gaat werken.

Onnodige kosten als je het mij vraagt.

Je dient de facturen in en klaar.

Verder heeft @Japie.G al antwoord gegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Jazsie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:43:
Onderbouwen is niet nodig, MID kWh meter apart is ook niet nodig als je met backoffice gaat werken.
Als ja, wat ik voorlopig niet hoef te doen, want bij slechts 1 auto hoef ik slechts 1 x per maand de kWh's te noteren a xx cent en die zakelijk aan mezelf betalen.
Voordeel is ook dat ik niet elke maand de kWh prijs hoef door te geven aan de backoffice, want als je dat een keer te laat doet, dan klopt het gefactureerde bedrag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dallie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-03-2024
Hallo allemaal. Ik heb speciaal een account gemaakt voor deze vraag. Wij hebben een occasion Kuga PHEVBuit 2022 uit Duitsland laten importeren en mogen hem over 2-3 weken ophalen. We zullen hem dagelijks gebruiken voor woon-werkverkeer (2x20 of 2x30km). We oriënteren ons op de aanschaf van een laadpaal. Kunnen jullie adviezen geven waar rekening mee de houden? Wij zoeken een laadpaal die de zonnepanelen opgewekte energie kan gebruiken. We hebben achttien stuks en leveren overdreven veel terug, wat vanaf 2025 steeds minder waard wordt.

https://www.lidl.nl/p/ult...-wallbox-11-kw/p100368246

Bij de Lidl zagen we deze laadpaal. Hij leek in onze ogen te voldoen aan de vereisten van kW (11), 3-fasen (is nu niet nodig maar wellicht later wel bij een e-auto, las ik hier?), en een langzamere stand die gebruikt maakt van zonnepanelen energie. Dat laatste werd me alleen niet helemaal duidelijk. En twijfel of deze inderdaad goed is.

Wat adviseren jullie? Is voornoemde laadpaal iets, of moeten we eerder kijken naar een Wallbox?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:37

Japie.G

Colour Classic

Dallie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:20:
Hallo allemaal. Ik heb speciaal een account gemaakt voor deze vraag. Wij hebben een occasion Kuga PHEVBuit 2022 uit Duitsland laten importeren en mogen hem over 2-3 weken ophalen. We zullen hem dagelijks gebruiken voor woon-werkverkeer (2x20 of 2x30km). We oriënteren ons op de aanschaf van een laadpaal. Kunnen jullie adviezen geven waar rekening mee de houden? Wij zoeken een laadpaal die de zonnepanelen opgewekte energie kan gebruiken. We hebben achttien stuks en leveren overdreven veel terug, wat vanaf 2025 steeds minder waard wordt.

https://www.lidl.nl/p/ult...-wallbox-11-kw/p100368246

Bij de Lidl zagen we deze laadpaal. Hij leek in onze ogen te voldoen aan de vereisten van kW (11), 3-fasen (is nu niet nodig maar wellicht later wel bij een e-auto, las ik hier?), en een langzamere stand die gebruikt maakt van zonnepanelen energie. Dat laatste werd me alleen niet helemaal duidelijk. En twijfel of deze inderdaad goed is.

Wat adviseren jullie? Is voornoemde laadpaal iets, of moeten we eerder kijken naar een Wallbox?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Om op de toekomst voorbereid te zijn zou ik sowieso een 5 aderige kabel van meterkast naar laadpunt leggen en als je meterkast reeds een 3 fasen hoofdaansluiting heeft ook zeker direct een 3 fasen laadpaal kopen.

Voor laden op zonne-energie zijn er een aantal mogelijkheden. De paal die je linkt kun je handmatig instellen op een bepaalde laadstroom. Die kun je dan matchen met wat je ongeveer teruglevert. Er zijn ook palen met loadbalancers (een device dat bijhoudt hoeveel stroom er live beschikbaar is op je aansluiting) die ook overweg kunnen met teruglevering. Die palen kunnen via de loadbalancer de hoeveelheid teruggeleverd energie ongeveer (meestal in stappen) je auto in sturen.

Een en ander is met name ook afhankelijk van de lader in de auto. De auto bepaalt hoe hard er geladen kan worden. Voor de meeste PHEV's is dat nog altijd 1 fase 16a. Je zult dan een lader moeten zoeken die op 1fase ook zonne energie kan laden in de auto. Volgens mij kunnen bijvoorbeeld de Zappi, Alfen en Easee dat.

Kortom:
- Als je de middelen hebt direct een 3fasen laadpaal installeren
- Manual laadstroom instelling zoals je gelinkte paal is prima maar vergt wat handmatige actie
- Automatisch via zonnestroom laden indien beschikbaar heb je de wat duurdere laadpalen voor nodig. Onder andere Zappi, Alfen of easee gaat dan werken icm hun loadbalancer opties.
- Je auto bepaalt de max laadstroom. Als je 10kw aan het terugleveren bent maar je auto kan maar met 3,6kw laden, zal dus niet al je zonnestroom je auto in gepompt worden..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
@Dallie Die 'LIDL-laadoplossing' is al geschikt voor 3 fasen, dus daar kun je mee uit de voeten.
Een goedkopere ga je (nieuw) niet vinden denk ik, en het meeste dat ik van LIDL ken/heb is van goede kwaliteit.
Maar als de auto voor woon-werk verkeer gebruikt wordt, kun je 'm in de zomer nog wel op eigen zonnestroom vol krijgen, maar daarbuiten zal dat snel minder worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Peter-036 op 29-11-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasonv
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
@Dallie je spreekt over woon-werk verkeer.. kan je dan overdag opladen thuis? (voor zon?)

de Kuga kan max 3,7kw laden.. geen idee hoeveel energie je panelen kunnen leveren...
maar ik zou de wagen/laadpaal dan gewoon instellen smiddags te beginnen laden (volledig vol laden duurt dan toch bijna 4uur)

en (tenzij je op korte termijn nog een andere wagen bijkoopt) later past kijkt naar loadbalancing/zonenergie oplossingen die over xjaar waarschijnlijk weer een pak goedkoper/uitgebreider is

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-07 08:23
Ik kan voor een leuke prijs een nieuwe Commander 2S op de kop tikken, ik zie zo geen nadelen voor prive gebruik.

Ik wil hem thuis gebruiken icm Tibber en 1 private lease auto.

Iemand meer info waarom dit wel of niet een goede keuze zou kunnen zijn?
.

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:48
Met eFlux kan je een laadpaal openbaar zetten, zodat anderen met een laadpas aan jouw paal kunnen (betalend) laden. Welke concurrenten of alternatieven zijn er voor eFlux?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-07 13:29
Dankzij jullie weet ik nu welke laadpaal ik wil. Zojuist een bestelling gedaan voor een Zappi V2.1, 2x harvi en extra CT klem voor de tweede harvi om ook mijn zonnepanelen te monitoren
Bedankt allemaal.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:24
warsame schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:57:
Dankzij jullie weet ik nu welke laadpaal ik wil. Zojuist een bestelling gedaan voor een Zappi V2.1, 2x harvi en extra CT klem voor de tweede harvi om ook mijn zonnepanelen te monitoren
Bedankt allemaal.
Waarom sluit je de 1e 3 ct klemmen niet bedraad aan?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:49

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

warsame schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:57:
Bedankt allemaal.
Je hebt geen 2 harvi’s nodig. 1 is voldoende. De eerste 3 ct klemmen worden in de zappi zelf aangesloten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• warsame
Tylen schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:25:
[...]

Je hebt geen 2 harvi’s nodig. 1 is voldoende. De eerste 3 ct klemmen worden in de zappi zelf aangesloten.
Omdat ik dan anders 2 utp kabels moet trekken van de meterkast naar de Zappi 10m verderop. Harvi of tegels losmaken en utp kabels ingraven. Daarom de harvi dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:49

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

warsame schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:01:
[...]

Omdat ik dan anders 2 utp kabels moet trekken van de meterkast naar de Zappi 10m verderop. Harvi of tegels losmaken en utp kabels ingraven. Daarom de harvi dus.
Maar je moet sowieso kabels naar de zappi trekken. Dan doe je toch alles tegelijkertijd?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-07 10:53
db I Delirium schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:24:
Ik kan voor een leuke prijs een nieuwe Commander 2S op de kop tikken, ik zie zo geen nadelen voor prive gebruik.

Ik wil hem thuis gebruiken icm Tibber en 1 private lease auto.

Iemand meer info waarom dit wel of niet een goede keuze zou kunnen zijn?
.
Ik heb thuis 2 x commander S en en tot nu toe zeer tevreden over.
Ik heb ze wel via UTP aangesloten want ik had gelezen dat Wallboxen en wi-fi soms problemen geeft.

Vergeet wel geen mid meter zodat je powerboost of alleen laden met zonne-energie kan doen.
Bij mij heeft het wel 2-3 maanden geduurd eer de dynamic powerboost werkte.
Na een update werkte alles plots zoals het hoorde.
Had een case open maar die was niet echt behulpzaam.

Heb ook wel al een holster via de support gratis vervangen gekregen.
De holster is van plastiek en als men deze verkeerd gebruikt kan het pinnetje dat het pistool vasthoudt afbreken.

[ Voor 30% gewijzigd door belrpr op 01-12-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Mijn boekhouder zegt dat als ik een auto van mijn eigen bedrijf thuis oplaad, dat ik het aantal kWh x de kWh prijs netto aan mezelf mag uitbetalen als ik maar een declaratie opstel.
Tot zover niets niets onder de zon.
Toen ik echter vroeg hoe het zat met de BTW, zei hij: Jij bent als privé persoon niet BTW plichtig en dus wordt er geen BTW vermeld op je declaratie, waardoor ook de zaak geen BTW terug kan krijgen.
Het totale inc BTW bedrag wordt dus opgevoerd, wat iets minder voordelig is dan BTW terugvorderen en de rest opvoeren als kosten.
Maar hoe zit dat met een backoffice die je bedrijf facturen stuurt, staat daar wel BTW op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
ASS-Ware schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:29:
Mijn boekhouder zegt dat als ik een auto van mijn eigen bedrijf thuis oplaad, dat ik het aantal kWh x de kWh prijs netto aan mezelf mag uitbetalen als ik maar een declaratie opstel.
Toen ik echter vroeg hoe het zat met de BTW, zei hij: Jij bent als privé persoon niet BTW plichtig en dus wordt er geen BTW vermeld op je declaratie, waardoor ook de zaak geen BTW terug kan krijgen.
Het totale inc BTW bedrag wordt dus opgevoerd, wat iets minder voordelig is dan BTW terugvorderen en de rest opvoeren als kosten.
Maar hoe zit dat met een backoffice die je bedrijf facturen stuurt, staat daar wel BTW op?
Dat zit niet aan elkaar gekoppeld. Zie het als losse transacties / connecties.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ASS-Ware schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:29:
Backoffice betaalt ook vrij van btw aan je uit.

Stel jouw energietarief voor contract thuis is 30 cent ex. btw en 36,3 cent incl. btw. Dan stel je je vergoedingstarief in op 36,3 cent.

Van de backoffice krijg je dan 36,3 cent (vrij van btw) vergoed.

De backoffice geeft de transactie door aan de MSP (van je laadpas), kan ook dezelfde partij zijn. MSP is wel btw plichtig. De afspraken met de MSP bepalen het tarief dat je aan je MSP moet betalen. Stel dat dat 'gewoon' het vergoedingstarief is zonder opslagen (komt het meest voor), dan factureert je MSP 36,3 cent ex. btw en 43,92 incl. btw.

Die laatste btw is mogelijk aftrekbaar, dat hangt ervan af of de voorbelasting toeziet op btw belaste prestaties. Als je bijv. tussenpersoon bent in de assuranties verricht je geen btw belaste prestaties, kun je die btw niet verrekenen en is die backoffice dus nadelig. Als je die btw van de MSP wel kunt verrekenen, heb je dus uiteindelijk gewoon 36,3 cent vanaf de zaak aan jezelf uitbetaald.

Zo werkt het proces van een backoffice.

Maar eigenlijk is het nog complexer dan dit, want het kan uitmaken of je natuurlijk persoon ondernemer bent of werknemer van een (eigen) BV. En of je bijv. zonnepanelen hebt op diezelfde woning waar je 'ooit' btw voor hebt teruggevraagd, etc. Daarvoor heb ik te weinig informatie.

In beginsel ben ik het eens met jouw boekhouder.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
Tylen schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 05:34:
[...]

Maar je moet sowieso kabels naar de zappi trekken. Dan doe je toch alles tegelijkertijd?
Stroomkabel voor de Zappi ligt al in de grond. Ik ben pas later achtergekomen dat ik ook utp kabels had moeten leggen(; Het is verder ook zo dat mijn netwerkaparatuur niet in de meterkast bevind.

Maar goed met de harvi kan toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-07 09:21
Hallo vorige week een elektrisch auto gekocht, nu nog de lader.

Twijfel welke lader ik zal kopen..... zappie alfen .... tesla

zoek wel een slimme met een leuke app erbij en evt te koppelen met home assistent
zeker loadbalencer nodig wat is beter P1 of CT klemmen ?

hebben jullie tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-07 19:58
stat schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:54:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Dat was ik volgens mij ook van plan maar ergens in het zoekproces naar die klemmetjes (lastig per stuk te vinden) is dat denk ik mis gegaan en dacht ik dat dit ook wel kon. Ik ga die bestellen en de klem vervangen.

Leidingverliezen heb ik geaccepteerd, dit is qua verliezen al zoveel beter dan ik had (300W verbruik bij 3 kW laden...)

Dank voor het meedenken!
Nog even terugmelden: ik heb de grotere klemmetjes nu in gebruik, wordt nog steeds warm maar niet meer heet. Dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-07 18:59
Ik heb sinds kort dat de Zappi v2.1 (3fase) slechts 7,5kw levert ipv 11kw die de paal altijd heeft geleverd.
Aan mijn elektrische installatie is niets veranderd. Heeft iemand tips waar ik kan beginnen met analyseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:43
@markweb4871 wat voor auto? Bij Polestar en Volvo gaat de OBC wel eens kapot, waardoor deze nog maar op 2 fasen laadt. In de auto zie je dan 3 fasen, maar als je in het menu van de zappi duikt, zie je dat 1 fase niet meer meedoet.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
guido66 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:12:
@markweb4871 wat voor auto? Bij Polestar en Volvo gaat de OBC wel eens kapot, waardoor deze nog maar op 2 fasen laadt. In de auto zie je dan 3 fasen, maar als je in het menu van de zappi duikt, zie je dat 1 fase niet meer meedoet.
Ik heb een Enyaq. Ik heb de auto al uitgelezen en deze geeft geen foutmelding. Op een andere paal geeft de auto inmiddels wel 11kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
markweb4871 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:04:
Ik heb sinds kort dat de Zappi v2.1 (3fase) slechts 7,5kw levert ipv 11kw die de paal altijd heeft geleverd.
Aan mijn elektrische installatie is niets veranderd. Heeft iemand tips waar ik kan beginnen met analyseren?
Als je handig bent tijdens het laden even de fases meten na de schakel relais om te kijken of je op alle fases spanning hebt die naar de auto gaat.

Nog mooier is vervolgens per fase meten met een stroomtang, dan weet je ook zeker of er naast spanning ook vermogen door heen gaat.

Als je vaste kabel hebt zou je die ook nog los kunnen doormeten of er geen kabelbreuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:43
Jazsie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:57:
[...]

Als je handig bent tijdens het laden even de fases meten na de schakel relais om te kijken of je op alle fases spanning hebt die naar de auto gaat.

Nog mooier is vervolgens per fase meten met een stroomtang, dan weet je ook zeker of er naast spanning ook vermogen door heen gaat.

Als je vaste kabel hebt zou je die ook nog los kunnen doormeten of er geen kabelbreuk is.
@markweb4871 Dit kun je per fase aflezen in de Zappi tijdens het laden. Hierbij 2 foto's van mijn Zappi toen 1 fase in mijn auto niet meedeed, fase 2 in mijn OBC was defect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ko4vJL0DbaGJbJwjgJaJjJf4H90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2p9gfMyws4IoEcLpcsaKXFH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPuGVr7yeX7gop1lo-bOCHbh6LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Cce90djjFV9QGorZhDLMtav.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door guido66 op 02-12-2023 13:31 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
guido66 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:22:
@markweb4871 Dit kun je per fase aflezen in de Zappi tijdens het laden. Hierbij 2 foto's van mijn Zappi toen 1 fase in mijn auto niet meedeed, fase 2 in mijn OBC was defect.
[Afbeelding]
Minimale spanning van slechts 184V? Dat zou mij wel zorgen baren...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
Valt op dat de 3e fase niet goed gaat. Net tijdens het laden ook ineens een korte melding met "aardlekcontrole". Iemand nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HHrh3GV/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xfZK0QM/1.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tmx701C/2.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nkP5dXk/3.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Y0n4r2Y/4.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cXN58pZ/5.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MV2q5vt/6.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bmqm31X/7.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BrXy96Q/8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
markweb4871 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:04:
Valt op dat de 3e fase niet goed gaat. Net tijdens het laden ook ineens een korte melding met "aardlekcontrole". Iemand nog tips?

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zou eens beginnen met het controleren van de bedrading. Kans is groot dat de schroeven niet goed zijn aangedraaid. De fabrikanten van klemmen en automaten specificeren niet voor niets aanhaalmomenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
markweb4871 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:04:

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Heb je iets om in de zappi te meten of je daar spanning op l3 meet? Het mooiste is als je aan t laden bent.

Anders denk ik het relais van fase 3 kapot... Als je spanning meet op alle 3 de fases in de zappi zou ik even met myenergi bellen hierover.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatTrmnt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-05 09:12
Dag allemaal,

Kan iemand mij een thuis-laadpaal adviseren, om aan 7,4 Kw op te laden werkend op een elektriciteitsnetwerk met 1 fase en 40 Amp maximum capaciteit van de hoofdzekering EN ingebouwde load- balance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

PatTrmnt schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:46:
Dag allemaal,

Kan iemand mij een thuis-laadpaal adviseren, om aan 7,4 Kw op te laden werkend op een elektriciteitsnetwerk met 1 fase en 40 Amp maximum capaciteit van de hoofdzekering EN ingebouwde load- balance?
wat had je zelf al gevonden? want nu kunnen we wel van alles gaan roepen, zoals: Alfen eve bijvoorbeeld. bevalt mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dag allemaal,

Wat is je budget?
Hier ook al sinds begin 2019 een alfen eve spl in gebruik op 1F 32A en een 1F40A netwerk.
LB is hardwarematig ingebouwd maar vraagt een bijkomende eenmalig te betalen licentie van bijna 200€ om te activeren. Ze zijn wel niet van de goedkoopste en de naservice hangt volledig af van de installateur die het bij je komt uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Dag allemaal,

Alle palen met loadbalancing voldoen dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-07 09:21
Hier ook al sinds begin 2019 een alfen eve spl in gebruik op 1F 32A en een 1F40A netwerk.
LB is hardwarematig ingebouwd maar vraagt een bijkomende eenmalig te betalen licentie van bijna 200€ om te activeren
wil de laadplaal zelf instaleren en dan nog extra betalen voor activeren van LB ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

frans3 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:32:
[...]

wil de laadplaal zelf instaleren en dan nog extra betalen voor activeren van LB ?
Ja. Je betaalt voor die functie. Voor de software dus eigenlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 02-12-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:48
Hoi allen, ik zou graag advies krijgen van zappi v2 eigenaren (of anderen uiteraard).

Heb een zappi, ging prima. Altijd op de fast stand. Nu twee keer de hoofdzekering fase1 eruit. 3x25a.
Dat komt vermoedelijk door het 9kw backup verwarmingselement in mijn warmtepomp boiler. Dat slaat de laatste koude dagen vaker aan en trekt dan meteen 3kw per fase extra. Als dat aan gaat, gaat het volgens mij mis. Uiteraard draait er nog het een en ander aan apparatuur. Zag laatst een 18kwh piek in mijn plugwise overzicht..... heb in ieder geval geprobeerd een goede verdeling te maken in de meterkast.

Nu weet ik even niet zeker of mijn loadbalancing het dan goed doet. Ik zou verwachten dat het laden dan aangepast zou worden/stoppen? Of gebeurt dat niet in de fast modus?

Iemand een idee waar ik dit kan zoeken?

Dank en groet

[ Voor 19% gewijzigd door bkruyver op 02-12-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatTrmnt
  • Laatst online: 26-05 09:12
de Peer schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:48:
[...]

wat had je zelf al gevonden? want nu kunnen we wel van alles gaan roepen, zoals: Alfen eve bijvoorbeeld. bevalt mij prima.
Ik had gedacht in de richting van een Alfen Eve Pro Line ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

bkruyver schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:57:
Hoi allen, ik zou graag advies krijgen van zappi v2 eigenaren (of anderen uiteraard).

Heb een zappi, ging prima. Altijd op de fast stand. Nu twee keer de hoofdzekering fase1 eruit. 3x25a.
Dat komt vermoedelijk door het 9kw backup verwarmingselement in mijn warmtepomp boiler. Dat slaat de laatste koude dagen vaker aan en trekt dan meteen 3kw per fase extra. Als dat aan gaat, gaat het volgens mij mis. Uiteraard draait er nog het een en ander aan apparatuur. Zag laatst een 18kwh piek in mijn plugwise overzicht..... heb in ieder geval geprobeerd een goede verdeling te maken in de meterkast.

Nu weet ik even niet zeker of mijn loadbalancing het dan goed doet. Ik zou verwachten dat het laden dan aangepast zou worden/stoppen? Of gebeurt dat niet in de fast modus?

Iemand een idee waar ik dit kan zoeken?

Dank en groet
LB moet het altijd doen, ook in de Fast mode. Mogelijk zijn de instellingen niet correct of de CT klemmen niet goed aangesloten.
Kun je wat screenshots sturen van de CT instellingen? En welke grid limit (als je de laatste firmware hebt dan heet dit import limit) heb je ingesteld?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrutzZz
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-04 13:30
binnenkort krijgen we een nieuwe auto (lynk & co) hybride (zakelijk lease)
ik lees veel hier op het forum maar ik kom er niet uit.

Ik zoek een laadpaal voor thuis waar ik doormiddel van een pasje van "Shuttel" (RFID lezer) kan opladen.
Zodat het verrekend kan worden door mijn werkgever.

Met welke laadpaal(en) kan ik mijn "Shuttel pas" ervoor gebruiken.

iemand suggesties? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
CrutzZz schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:39:
binnenkort krijgen we een nieuwe auto (lynk & co) hybride (zakelijk lease)
ik lees veel hier op het forum maar ik kom er niet uit.

Ik zoek een laadpaal voor thuis waar ik doormiddel van een pasje van "Shuttel" (RFID lezer) kan opladen.
Zodat het verrekend kan worden door mijn werkgever.

Met welke laadpaal(en) kan ik mijn "Shuttel pas" ervoor gebruiken.

iemand suggesties? :)
Check de website van E-Flux eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrutzZz
ASS-Ware schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:54:
[...]

Check de website van E-Flux eens.
werkt dit samen met "Shuttel" laadpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
CrutzZz schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:58:
[...]

werkt dit samen met "Shuttel" laadpas?
Daar kom je achter door de website te bestuderen of contact met ze op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:48
DonJuape schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:11:
[...]

LB moet het altijd doen, ook in de Fast mode. Mogelijk zijn de instellingen niet correct of de CT klemmen niet goed aangesloten.
Kun je wat screenshots sturen van de CT instellingen? En welke grid limit (als je de laatste firmware hebt dan heet dit import limit) heb je ingesteld?
Dank voor het meedenken!
Zal er aankomende week eens naar kijken.
Ct klemmen zitten volgens mij wel goed, gaven eerder dezelfde (ongeveer) waarden aan als L1, L2 en L3. Ik weet alleen niet meer of de rotatie inderdaad ook rechtsom was
Die grid waarde moet ik ff bekijken. Wat moet dat zijn ivm mijn 3x25a?
Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:45
Shuttel is erg duur voor laden op andere plaatsen dan thuis….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusser2
  • Laatst online: 04-12-2023
Hoi. Ik vind t maar erg onoverzichtelijk wat betreft laadpalen. Alles wordt uitgedrukt in KW. Dan nog eens AC. Of DC. Prijzen moet je online maar zien te vinden.
Stel ik heb een 1 fase EV. Max laadcapaciteit op AC is 7 kw. Normaal home stopcontact is 3.6kw. Klopt t als ik zeg dat een 11 kw laadpaal NET ZO SNEL laad als thuis ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusser2
Slimme laadpaal icm zonnepanelen. Persoonlijk vond ik wel lollig. Immers de panelen worden toch qua aansluitng parallel gezet in je MK en deze wordt uiteraard vanzelf herleid naar de verbruiker alvorens terug te leveren. Of mis ik hier wat in ( behalve goedkopere tarief met piek en daluren )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrutzZz
engelbertus schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:40:
Shuttel is erg duur voor laden op andere plaatsen dan thuis….
Shuttel is van mijn werkgever waarmee ik ook tank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

bkruyver schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:27:
[...]

Dank voor het meedenken!
Zal er aankomende week eens naar kijken.
Ct klemmen zitten volgens mij wel goed, gaven eerder dezelfde (ongeveer) waarden aan als L1, L2 en L3. Ik weet alleen niet meer of de rotatie inderdaad ook rechtsom was
Die grid waarde moet ik ff bekijken. Wat moet dat zijn ivm mijn 3x25a?
Gr
25A

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Klusser2 schreef op maandag 4 december 2023 @ 01:31:
....
Stel ik heb een 1 fase EV. Max laadcapaciteit op AC is 7 kw. Normaal home stopcontact is 3.6kw. Klopt t als ik zeg dat een 11 kw laadpaal NET ZO SNEL laad als thuis ?
Ja, maar het is een slecht idee om een normale WCD lange(re) tijd zo (maximaal) te belasten, noch de WCD, noch de bedrading erachter is daarop berekend/voorbereid.
Daar komt nog bij dat er meestal nog andere verbruikers op de groep van die WCD zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Klusser2 schreef op maandag 4 december 2023 @ 01:31:
Hoi. Ik vind t maar erg onoverzichtelijk wat betreft laadpalen. Alles wordt uitgedrukt in KW. Dan nog eens AC. Of DC. Prijzen moet je online maar zien te vinden.
Stel ik heb een 1 fase EV. Max laadcapaciteit op AC is 7 kw. Normaal home stopcontact is 3.6kw. Klopt t als ik zeg dat een 11 kw laadpaal NET ZO SNEL laad als thuis ??
Dit is het thuisladen topic en DC (snel) laden komt voor als nog zo goed als niet voor in deze situatie.

Je vraag is verder niet geheel duidelijk maar ik doe een poging:
- Een 11kW laadpaal kan maximaal 3,7kW per fase doen.
- Een standaard groep thuis is 16A ofwel 3,7kW.
- EV laden met een granny lader op een thuis stopcontact gaat normaliter met maximaal 10A ofwel 2,3kW.

Dus ik zou als antwoord geven: "neen, een 11kW laadpaal is sneller (want 3,7kW vs 2,3kW)" tenzij je een laadpaal plaatst want dan kan je bij 1 fase tot 32A (7,4kW) gaan mits je huisaansluiting dit ook aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusser2
Hou ik t simpel. Een wallbox of apart stopcontact 16A /3.6 kw laad net zo snel op als een 11kw lader ? Bij een 1fase auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Klusser2 schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:10:
Hou ik t simpel. Een wallbox of apart stopcontact 16A /3.6 kw laad net zo snel op als een 11kw lader ? Bij een 1fase auto
De wallbox is (meestal) een 11 kW lader.

Maar er zijn ook wallbox 1 fase waarmee je 7,4 kW kunt laden

En met een 22 kW lader kun je met een 1 fase auto 7,4 kW laden als de auto zelf dit ook ondersteunt en je netaansluiting dit kan leveren.

Maar inderdaad. Als jij een 3 fase 11kw wallbox gebruikt voor een 1 fase auto zul je niet sneller laden dan 3,6 kW en dat is vergelijkbaar met een gewoon stopcontact

Als je snel laden belangrijk vindt zou ik dus voor 1 fase wallbox 7,4 kW gaan of een 22kW lader (3 fase).
houd er rekening mee dat een 3 fase huisaansluiting maar 5,7 kW kan leveren op 1 fase

Mijn situatie : 1 fase auto, 3 fase huisaansluiting, 3 fase laadpaal (22kW).
Ik kan de auto laden met 5,9kW en als de zonnepanelen leveren is dit 7,4 kW.

[ Voor 60% gewijzigd door de Peer op 04-12-2023 10:42 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 182 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen