Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:00
Klusser2 schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:10:
Hou ik t simpel. Een wallbox of apart stopcontact 16A /3.6 kw laad net zo snel op als een 11kw lader ? Bij een 1fase auto
Dan is het antwoord ja.

Dan ga ik er van uit dat je een 1 fase 16A wallbox bedoelt, je hebt immers ook 1 fase 32A wallbox, en dan zou je 2x sneller kunnen laden...

[ Voor 22% gewijzigd door Jazsie op 04-12-2023 10:45 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dat hangt er vanaf wat er met wallbox bedoeld wordt. Een 1 fase 7,4 kW wallbox zal sneller laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:38
Vannacht -dynamisch tarief- voor de eerste keer mijn nieuwe EV thuis geladen. 11 kW box, 3 fasen. App gaf aan maximale snelheid 10,7 kW. Prima!

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-08 15:03
Binnenkort krijg ik een EV en ik ben de opties om thuis te laden aan het bekijken.
Ik heb een huur woning met redelijk wat overcapaciteit van de zonnepanelen.
Probleem is dat ik geen eigen oprit heb. Wel heb ik achter een schuurtje met elektra waar ik de auto "tijdelijk" neer kan zetten. Dit is geen doorgaande weg, maar er is ook geen parkeerplaats.

Als ik naar de opties kijk dan is laden met een granny charger een mogelijkheid. Maar dit gaat wel erg lang duren.

Wat voor aanpassingen zouden er gedaan moeten worden om toch met meer kWh te kunnen laden? Aangezien het een huurhuis is, zou ik hier eerst toestemming voor moeten hebben, maar omdat het achter geen officiële parkeerplaats is zal ik die waarschijnlijk niet gaan krijgen. Het makkelijkste zou een simpele tijdelijke laadpaal zijn, Bijvoorbeeld de Easywallbox van Citroen welke met aanpassingen met 7,4 kW kan laden. Maar welke aanpassingen moet ik dan aan denken?

Of heeft iemand anders nog een ander ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Thoraxx schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:44:
Binnenkort krijg ik een EV en ik ben de opties om thuis te laden aan het bekijken.
Ik heb een huur woning met redelijk wat overcapaciteit van de zonnepanelen.
Probleem is dat ik geen eigen oprit heb. Wel heb ik achter een schuurtje met elektra waar ik de auto "tijdelijk" neer kan zetten. Dit is geen doorgaande weg, maar er is ook geen parkeerplaats.

Als ik naar de opties kijk dan is laden met een granny charger een mogelijkheid. Maar dit gaat wel erg lang duren.

Wat voor aanpassingen zouden er gedaan moeten worden om toch met meer kWh te kunnen laden? Aangezien het een huurhuis is, zou ik hier eerst toestemming voor moeten hebben, maar omdat het achter geen officiële parkeerplaats is zal ik die waarschijnlijk niet gaan krijgen. Het makkelijkste zou een simpele tijdelijke laadpaal zijn, Bijvoorbeeld de Easywallbox van Citroen welke met aanpassingen met 7,4 kW kan laden. Maar welke aanpassingen moet ik dan aan denken?

Of heeft iemand anders nog een ander ideetje?
Waarschijnlijk moet er alleen een kabel aangelegd worden van meterkast naar die schuur. Dat is alles denk ik. En een groepje erbij.

Wellicht kun je ook de huidige kabel gebruiken, maar dan ten koste van de huidige elektra in de schuur?

Straks met de nieuwe energiewet is het idee dat op straat laden verrekend kan worden met je energierekening (en zonnepanelen? thuis. Maar zal nog wel even duren voor het zover is.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 04-12-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusser2
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-12-2023
Oke tnx. 5.7 kw huisaansluiting als max is natuurlijk BS. 3x35 is vrij normaal als hoofdautomaat D karakteristiek. Komt neer op 8,4 kw max per fase.
Verder mag ik hopen dat je load balancing hebt met 22 kw lader ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-08 20:45
de Peer schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:47:
[...]

Straks met de nieuwe energiewet is het idee dat op straat laden verrekend kan worden met je energierekening (en zonnepanelen? thuis. Maar zal nog wel even duren voor het zover is.
Klinkt interessant, maar ook wel een hele grote aanpassing op de huidige situatie. En behoorlijk ingewikkeld. ook maakt dit thuisladen prijstechnisch gezien een stuk minder interessant.
Is voor de eerste keer dat ik dit hoor. Heb je meer info? Bron?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-08 20:45
Klusser2 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:18:
Oke tnx. 5.7 kw huisaansluiting als max is natuurlijk BS. 3x35 is vrij normaal als hoofdautomaat D karakteristiek. Komt neer op 8,4 kw max per fase.
(..)
Hoezo "5.7 kw huisaansluiting als max is natuurlijk BS"? 3x35 is (in Nederland) een stuk duurder dan 3x25,
bij Liander scheelt dit in 2023 ruim € 1100 (€ 1459,03 i.p.v. € 346,39, bron)
Voor mijn situatie is de meerwaarde van 3x35 geen € 1100/jaar waard en ik vermoed dat dat voor de meeste Nederlandse huishoudens geldt. En met 3x25 krijg je niet meer dan ~5,7 kW over 1 fase.

[ Voor 79% gewijzigd door dextertje op 04-12-2023 18:40 . Reden: Tarieven gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

dextertje schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:24:
[...]

Klinkt interessant, maar ook wel een hele grote aanpassing op de huidige situatie. En behoorlijk ingewikkeld. ook maakt dit thuisladen prijstechnisch gezien een stuk minder interessant.
Is voor de eerste keer dat ik dit hoor. Heb je meer info? Bron?
Nee meer info heb ik niet. Heb het in dit topic of een ander topic hier gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Is geen bull shit. Veel mensen hebben tegenwoordig 3x25A en met een 1 fase auto kun je dan maximaal met 5,7kW laden, en dat kan eventueel 7,4kW worden op de momenten dat de zonnepanelen terigleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-08 23:20
Hoi, instellingen alsvolgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3slmSx2f9ab6XtBWE-2ZquZlHYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iw5BBxhiVS3JVtb1bYMGW67S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsEPl_yHsYVhzPd-ilAdahIP40o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0qQ3NSsnwoh2aQu0Dqzuzf6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LR6mnJd6NTgfqB0jEkxMPRGT-Xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/645Lup20AVuT4WBiipGuJuzN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UfMrnY4OZw7DK7cfeV7SoW0Lms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aebHzxWAKyRqgsyZrUfa6znc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Ik ken settings in het Nederlands niet zo goed maar ik denk dat de "limiet zekering" op 25A moet staan en niet op "OFF". Verder staat je Zappi zelf (= limiet lader) op 32A (31,8). Deze moet gelijk zijn aan de zekering in de meterkast voor de Zappi zelf. Ik denk dat die 3x16A is bij jou?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:19
DonJuape schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:31:
[...]

Ik ken settings in het Nederlands niet zo goed maar ik denk dat de "limiet zekering" op 25A moet staan en niet op "OFF". Verder staat je Zappi zelf (= limiet lader) op 32A (31,8). Deze moet gelijk zijn aan de zekering in de meterkast voor de Zappi zelf. Ik denk dat die 3x16A is bij jou?
Klopt idd, dat is de grid limit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
3x35A huisaansluiting is zeker niet normaal in NL >:).

Gangbaar is 1x40A of 3x25A gezien de 1000+ meerprijs per jaar voor 3x35A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 20:15
En in sommige gebieden nog 1x35A. Maar dan heb je de meest gangbare wel te pakken ja.

1x40A, 1x35A, 3x25A

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:47
Reken maar rustig ook op 1x25 voor huizen die ongeveer 30jaar en ouder zijn en nooit behoefte hebben gehad aan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
DonJuape schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:31:
[...]

Hoi, dank voor de hulp!
Nu zo ingesteld (even terug op Engels gezet)
Klopt dat wat u betreft?
Ik heb het inderdaad 3fase aangesloten, 3x25a

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-CIVSqTn_2URyv-eYx0HQORG-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LxrVjLE2jP5V8x8afb3qzWX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhyKskIvW_TaXslSBHW4jaLdGDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUog7TBr7d2LuFpzHFakRGbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bkruyver schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:24:
[...]

Hoi, dank voor de hulp!
Nu zo ingesteld (even terug op Engels gezet)
Klopt dat wat u betreft?
Ik heb het inderdaad 3fase aangesloten, 3x25a

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zou zo moeten werken. Als LB nu nog niet werkt dan is er iets verkeerd aangesloten.

Gezien de device limit van 15,6A neem ik aan dat je voor de laadpaal een 3x16A zekering in de meterkast hebt?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:44

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Okay, na wat debatteren met Zonneplan heb ik de volgende keuze, met achtergrond.

Origineel akkoord gegaan met een laadpaal van Zonneplan (gebaseerd op een ABB wallbox) die o.a.:

- dynamisch laden kan (maar alleen icm een zonneplan energiecontract)
- load balancing heeft (maar alleen in grote stappen - vollebak, 6A of niks)
- 1899,- kost inclusief installatie
- beveiliging heeft tegen ongeoorloofd gebruik
- 11kw/3,7kw kan leveren afhankelijk van 3/1 fase gebruik

Na installatie kon ik pas de app installeren en gebruiken (ivm benodigde installatiecode). Ik wist van te voren dat ik 1 fase zou gaan laden en dat de beveiliging 'via de app' zou lopen, maar details waren er niet.

Achteraf blijkt dat de paal niet verder komt dan 3,3kw (op basis van mijn aansluiting en voltage is 3,6/3,7kw mogelijk maar ze kunnen niet verklaren waarom dat niet gehaald word) en dat de beveiliging uit niks meer bestaat dan een 'start laden' knop in de app die alleen werkt als er iets aangesloten is. Dit blijkt funest voor de remote functies van mijn auto (zoals op afstand ontdooien/verwarmen of bijladen zodat je met een 100% accu vertrekt) want die werken dan niet meer omdat ze geen stroom kijgen van de paal - deze sluit de stroom af zodra hij detecteert dat de laadsessie 'klaar' is. Ook schiet de load balancer er heel snel in omdat ze hem op de groep van de vaatwasser hebben gehangen.

Zonneplan heeft hiernaar gekeken en bieden de volgende opties:

- 250 euro korting en de groep omzetten naar een minder zwaar belaste groep
- De installatie volledig weghalen (inclusief de uitbreiding in de meterkast) maar met behoud van de grondkabel door de kruipruimte (dus die mag ik houden/hergebruiken) tegen een kostenplaatje van 250e

Zo achteraf bezien is de Zonneplan paal dus echt een heeeel simpel ding wat ook voor veel minder dan 1000 euro te kopen is tegen dezelfde functionaliteit en zonder gebonden te zijn aan hun energiecontract voor toekomstige opties qua slim/zuinig laden.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:03:
Okay, na wat debatteren met Zonneplan heb ik de volgende keuze, met achtergrond.

Origineel akkoord gegaan met een laadpaal van Zonneplan (gebaseerd op een ABB wallbox) die o.a.:

- dynamisch laden kan (maar alleen icm een zonneplan energiecontract)
- load balancing heeft (maar alleen in grote stappen - vollebak, 6A of niks)
- 1899,- kost inclusief installatie
- beveiliging heeft tegen ongeoorloofd gebruik
- 11kw/3,7kw kan leveren afhankelijk van 3/1 fase gebruik

Na installatie kon ik pas de app installeren en gebruiken (ivm benodigde installatiecode). Ik wist van te voren dat ik 1 fase zou gaan laden en dat de beveiliging 'via de app' zou lopen, maar details waren er niet.

Achteraf blijkt dat de paal niet verder komt dan 3,3kw (op basis van mijn aansluiting en voltage is 3,6/3,7kw mogelijk maar ze kunnen niet verklaren waarom dat niet gehaald word) en dat de beveiliging uit niks meer bestaat dan een 'start laden' knop in de app die alleen werkt als er iets aangesloten is. Dit blijkt funest voor de remote functies van mijn auto (zoals op afstand ontdooien/verwarmen of bijladen zodat je met een 100% accu vertrekt) want die werken dan niet meer omdat ze geen stroom kijgen van de paal - deze sluit de stroom af zodra hij detecteert dat de laadsessie 'klaar' is. Ook schiet de load balancer er heel snel in omdat ze hem op de groep van de vaatwasser hebben gehangen.

Zonneplan heeft hiernaar gekeken en bieden de volgende opties:

- 250 euro korting en de groep omzetten naar een minder zwaar belaste groep
- De installatie volledig weghalen (inclusief de uitbreiding in de meterkast) maar met behoud van de grondkabel door de kruipruimte (dus die mag ik houden/hergebruiken) tegen een kostenplaatje van 250e

Zo achteraf bezien is de Zonneplan paal dus echt een heeeel simpel ding wat ook voor veel minder dan 1000 euro te kopen is tegen dezelfde functionaliteit en zonder gebonden te zijn aan hun energiecontract voor toekomstige opties qua slim/zuinig laden.

Wat zouden jullie doen?
Er af laten halen en een fatsoenlijke lader ophangen waar je wel gewoon met 7,4kw mee kan laden.

Kijken of je nog iets van die 250 af kan krijgen natuurlijk

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Makrolon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:26:
[...]

Er af laten halen en een fatsoenlijke lader ophangen waar je wel gewoon met 7,4kw mee kan laden.

Kijken of je nog iets van die 250 af kan krijgen natuurlijk
Nee, dat eerste is geen optie want mijn auto kan maar 1 fase laden en mijn stoppenkast is afgezekerd op 3x25A met 16A max per groep, dus 3,7 is de max. Theoretisch kan ik het maximum van 1 fase pakken (25A) wanneer er een goede load balancer aanwezig is, maar ik heb geen idee bij wie (leverancier/fabrikant) ik dat kan krijgen.

En dat tweede, dat zet geen zoden aan de dijk, ze gaan er nooit zoveel afhalen dat de paal competief geprijsd is met andere simpele palen en dat is ook een discussie die ik niet zie zitten momenteel (qua energie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:50

Hans1956

Pixel 8 Pro

@HTT-Thalan:

Is er na het beëindigen van de laadsessie (en het afsluiten van de stroom) vanuit de app geen nieuwe sessie in de Zonneplan laadpaal te starten die weer stroom gaat leveren voor koelen/verwarmen/laden?
Ik ben nl ook aan het kijken naar die Zonneplan laadpaal, maar krijg m'n bedenkingen ondanks dat ik een dynamisch contract heb bij Zonneplan.

[ Voor 27% gewijzigd door Hans1956 op 05-12-2023 18:06 ]

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
DonJuape schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:18:
[...]

Dat zou zo moeten werken. Als LB nu nog niet werkt dan is er iets verkeerd aangesloten.

Gezien de device limit van 15,6A neem ik aan dat je voor de laadpaal een 3x16A zekering in de meterkast hebt?
Ja, 3x16A aardlekautomaat inderdaad!
Zal eens opletten bij het laden eerstvolgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hans1956 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:01:
@HTT-Thalan:

Is er na het beëindigen van de laadsessie (en het afsluiten van de stroom) vanuit de app geen nieuwe sessie in de Zonneplan laadpaal te starten die weer stroom gaat leveren voor koelen/verwarmen/laden?
Ik ben nl ook aan het kijken naar die Zonneplan laadpaal, maar krijg m'n bedenkingen ondanks dat ik een dynamisch contract heb bij Zonneplan.
De enige knop die je hebt is 'start laden':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJ1j4q-EQmgsq7BpOQNQpAlMlZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1hfvuByqElkaSzkJJLvwDL2.jpg?f=fotoalbum_large

maar dan moet de auto die wel kunnen accepteren. Als de auto op een laadlimiet ingesteld staat (b.v. 80%) en je verhoogt de limiet (omdat je over een paar uur met een volle accu weg wilt) dan kan de auto niet uit zichzelf gaan laden, de paal blokkeert dat. Dan moet je dus eerst de limiet verhogen, en dan switchen naar de app en daar weer start laden geven, maar volgens mij moet je dan ook de auto opnieuw inpluggen want ondanks dat de auto als 'aangesloten' weergegeven word na een afgeronde laadsessie kan je niet zomaar start laden geven (de paal denkt dan nog dat de auto vol is).

Al met al vind ik het een hoop gedoe. ABB heeft de techniek om gewoon de voertuigcode in te lezen (ABB levert ook de techniek achter Fastned, die het ook doet) maar ook gewoon een pasje of pincode had ik prima gevonden. ABB kan ook gewoon écht dynamisch laden maar ook dat ondersteunt de zonneplan software niet.

Is allemaal prima, maar adverteer de paal dan niet voor 1900 euro, deze paal heeft niet meer functionaliteit als eentje van (veel) minder dan 1000 euro. Je ziet het ook aan de app, die heeft letterlijk 2 knoppen en wat simpele instellingen.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-12-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hans1956 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:01:
@HTT-Thalan:

Dat is dus een extra complicatie, de app kan rekening houden met 'goedkope momenten' om dan juist te beginnen met laden, maar hun load balancing is zo cru dat je bij het minste of geringste terugzakt naar 1.1kw en dan ga je met die 5 goedkope uurtjes die zij per nacht aanbieden geen betekenisvolle lading in je accu proppen. Dan moet je dus toch gebruik gaan maken van de dure uren, en dan is dat hele zonneplan 'goedkoop en slim laden' een beetje betekenisloos geworden.

Tuurlijk, een auto met 3 fase lader kan dan meer halen, maar die zullen in de regel ook een veel grotere accu hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-12-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 09:59
HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:03:
......
Wat zouden jullie doen?
Installatie weg laten halen, en iets van een Zappi of zelfs een (te? dure Alfen) laten plaatsen, die 250 Euro voor de bekabeling..... als je dat door een ander had laten doen was je 't ook (deels?) kwijt geweest.
Neem je verlies en ga voor iets goeds, anders blijf je je ergeren aan deze installatie.
Just my 2 cts.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
Hoeveel watt mag je (voor korte duur) met een 1x25 fase hoofdzekering trekken.

25x230 = 5750 watt. Hoofdschakelaar is 3 fase 40 ampère (als 1 fase aangesloten) en 40 ampère aardlekautomaten.

Deze 3 fase krijgen we binnenkort maar merk dat we nu met koken en laden soms op 8000 watt zitten. Dat lijkt nog steeds goed te gaan, maar hoe lang....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:15:
ABB heeft de techniek om gewoon de voertuigcode in te lezen (ABB levert ook de techniek achter Fastned, die het ook doet) maar ook gewoon een pasje of pincode had ik prima gevonden. ABB kan ook gewoon écht dynamisch laden maar ook dat ondersteunt de zonneplan software niet.
Je verwart DC laden met AC laden.
Thuis ga je doorgaans AC laden en bij Fastned DC.
Dat gebruikt andere pinnen van de laadkabel en andere protocollen.
Geen enkele thuislaadpaal kan heden de voertuigcode inlezen gezien het volgens het AC protocol met bijhorende plugs en pinnen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Stanmy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:42:
Hoeveel watt mag je (voor korte duur) met een 1x25 fase hoofdzekering trekken.

25x230 = 5750 watt. Hoofdschakelaar is 3 fase 40 ampère (als 1 fase aangesloten) en 40 ampère aardlekautomaten.

Deze 3 fase krijgen we binnenkort maar merk dat we nu met koken en laden soms op 8000 watt zitten. Dat lijkt nog steeds goed te gaan, maar hoe lang....
Dan moet je even de specs (grafiek) van je zekering opzoeken dan kun je het aflezen. 50 procent overbelasten zal wel 30min goed gaan maar je zit wel op het randje, gaat een keertje mis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:47:
[...]

Nee, dat eerste is geen optie want mijn auto kan maar 1 fase laden en mijn stoppenkast is afgezekerd op 3x25A met 16A max per groep, dus 3,7 is de max. Theoretisch kan ik het maximum van 1 fase pakken (25A) wanneer er een goede load balancer aanwezig is, maar ik heb geen idee bij wie (leverancier/fabrikant) ik dat kan krijgen.
Ja is wel zo handig om hem op 20 of 25A/32A af te zekeren. Dan haal je in ieder geval 5,7 kW of eventueel 7,4kW als je panelen ook terug leveren. Dat is hoe ik het doe met mijn 1 fase auto's.
maar het is maar net hoe belangrijk je het vindt. 3.kW kan ook prima zijn als je daar tevreden mee bent.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 05-12-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:47:
[...]

En dat tweede, dat zet geen zoden aan de dijk, ze gaan er nooit zoveel afhalen dat de paal competief geprijsd is met andere simpele palen en dat is ook een discussie die ik niet zie zitten momenteel (qua energie).
Wat kostte hij bij zonneplan dan?

En idd, dan kan je met 5,7kw laden. Dat toch een stuk sneller dan 3,7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Makrolon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:16:
[...]

Wat kostte hij bij zonneplan dan?

En idd, dan kan je met 5,7kw laden. Dat toch een stuk sneller dan 3,7.
(en @Peter-036)

inderdaad, 250 euro voor het boren / kruipruimtewerk en de kabel is niet heel erg schokkend, zonneplan rekent dus 1900 euro voor deze paal, dat is wel inclusief de installatie maar die ramen zij dus op 250e waardoor de paal dus 1650 kost, en dat is echt grof voor wat het ding (niet) kan.

Ok, misschien was een voertuigcode inlezen teveel gevraagd maar alle andere opties waren gewoon mogelijk (want anderen bieden dit ook aan). Zonneplan zegt 'je wist dat wij een app zouden gebruiken' - tuurlijk, dat wist ik, maar niet dat het zo kut zou werken :P.

Op zich heb ik geen moeite met 3.x kw maar wel tegen deze prijs. Voor 1900e verwacht ik een luxe model met opties en functies, geen stekker met een (digitale) aanknop.

Het lijkt er dus op dat ik beter af ben deze weg te laten halen. Als tussenoplossing kan ik een heavy duty stopcontact aan de kabel maken en voorlopig de druppellader gebruiken, maar ik moet dus een nieuwe laadpaal gaan uitzoeken die iets beter werkt.

Tips voor goede merken? Liefst met installatie, maar indien dat voor de gekozen optie niet mogelijk is heb ik hier in de buurt ook wel een mannetje om hem in de meterkast te te bedraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:40:
[...]

(en @Peter-036)

inderdaad, 250 euro voor het boren / kruipruimtewerk en de kabel is niet heel erg schokkend, zonneplan rekent dus 1900 euro voor deze paal, dat is wel inclusief de installatie maar die ramen zij dus op 250e waardoor de paal dus 1650 kost, en dat is echt grof voor wat het ding (niet) kan.

Ok, misschien was een voertuigcode inlezen teveel gevraagd maar alle andere opties waren gewoon mogelijk (want anderen bieden dit ook aan). Zonneplan zegt 'je wist dat wij een app zouden gebruiken' - tuurlijk, dat wist ik, maar niet dat het zo kut zou werken :P.

Op zich heb ik geen moeite met 3.x kw maar wel tegen deze prijs. Voor 1900e verwacht ik een luxe model met opties en functies, geen stekker met een (digitale) aanknop.

Het lijkt er dus op dat ik beter af ben deze weg te laten halen. Als tussenoplossing kan ik een heavy duty stopcontact aan de kabel maken en voorlopig de druppellader gebruiken, maar ik moet dus een nieuwe laadpaal gaan uitzoeken die iets beter werkt.

Tips voor goede merken? Liefst met installatie, maar indien dat voor de gekozen optie niet mogelijk is heb ik hier in de buurt ook wel een mannetje om hem in de meterkast te te bedraden.
Stuur me maar een pb. Als t niet te ver weg is installeer ik voor die 1650 een zappi bij je...

Schofterig dat ze zon simpele lader voor dit geld verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Makrolon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:49:
[...]

Stuur me maar een pb. Als t niet te ver weg is installeer ik voor die 1650 een zappi bij je...

Wat win ik met de Zappi boven wat ik nu heb? Je snapt dat ik nu iets voorzichtiger ben met kiezen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:05:
[...]

Wat win ik met de Zappi boven wat ik nu heb? Je snapt dat ik nu iets voorzichtiger ben met kiezen ;).
Haha snap ik hoor.

Zappi heeft load balancing, kan je sowieso met 5,7kw laden, als je ook nog zonnepanelen hebt met 7,4 kw als de zon genoeg schijnt. (Mits de auto geschikt is om 7,4kw te laden natuurlijk) je kan de zappi blokkeren met code, zodat niemand anders kan laden, en de zappi bied veel mogelijkheden om zo goedkoop mogelijk te laden, met zonnestroom voor als de saldering weg valt en op het goedkoopste moment vd dag met dynamische tarieven.

Je hebt dan veel meer waar voor je geld tov t ding wat je nu hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:18
En als toevoeging, misschien een hele belangrijke in dit geval, doet de Zappi netjes terugschakelen per watt. Dus niet gelijk het vermogen halveren bij enige belasting op die fase.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Makrolon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:49:
[...]

Schofterig dat jij 1650,-- vraagt aan @HTT-Thalan terwijl de Zappi rond de 1100,-- kost >:).
(en ja weet dat er nog wat materiaal kosten bij komt).

Verder wel eens dat @HTT-Thalan zo te lezen beter af is met een Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Jazsie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:52:
[...]

Schofterig dat jij 1650,-- vraagt aan @HTT-Thalan terwijl de Zappi rond de 1100,-- kost >:).
(en ja weet dat er nog wat materiaal kosten bij komt).

Verder wel eens dat @HTT-Thalan zo te lezen beter af is met een Zappi.
En over zonneplan die 2k vraagt voor een veel goedkopere lader zeg je dan niks? :') vraag maar eens wat offertes op, dan valt die schofterigheid bij mij wel mee hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Installatie van een Alfen SPL met 10 m bekabeling en alle licenties kostte in 2019 2550€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
IvoB2 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:09:
Installatie van een Alfen SPL met 10 m bekabeling en alle licenties kostte in 2019 2550€.
Dat kostte hier in de zomer van 2021 2323 euro (Eneco in Nederland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Makrolon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:38:
[...]

Haha snap ik hoor.

Zappi heeft load balancing, kan je sowieso met 5,7kw laden, als je ook nog zonnepanelen hebt met 7,4 kw als de zon genoeg schijnt. (Mits de auto geschikt is om 7,4kw te laden natuurlijk) je kan de zappi blokkeren met code, zodat niemand anders kan laden, en de zappi bied veel mogelijkheden om zo goedkoop mogelijk te laden, met zonnestroom voor als de saldering weg valt en op het goedkoopste moment vd dag met dynamische tarieven.

Je hebt dan veel meer waar voor je geld tov t ding wat je nu hebt hangen.
Die prijs is dus inclusief een uitbreiding op de meterkast die op 25A wordt afgezekerd? En op wat voor termijn kan zoiets geplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
HTT-Thalan schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:26:
[...]

Die prijs is dus inclusief een uitbreiding op de meterkast die op 25A wordt afgezekerd? En op wat voor termijn kan zoiets geplaatst worden?
Je kan mij beter even een pb doen om het verder te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Makrolon schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:36:
[...]

En over zonneplan die 2k vraagt voor een veel goedkopere lader zeg je dan niks? :') vraag maar eens wat offertes op, dan valt die schofterigheid bij mij wel mee hoor ;)
Daar valt natuurlijk ook iets over te zeggen :). Verder ook geen verwijt maar eigen mening :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodez
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-08 22:39
Vandaag is onze Zappi geïnstalleerd! Echt heel blij mee! Enige dat ik nog wel lastig vindt, is de handleiding. Ik begrijp die scheduling toch nog niet echt goed merk ik, hoevaak ik het ook lees. Dus toch maar even een vraag hier of jullie misschien kunnen helpen.

Situatie is als volgt: we hebben een hybride auto die niet elke dag opgeladen hoeft te worden. Wanneer we dat wel willen, zou ik hem eigenlijk als volgt in willen stellen: hij laadt wanneer er zonne-overschot is vanuit de zonnepanelen overdag op die zonnepanelen en wanneer dat niet lukt laadt hij 's avonds tijdens het daltarief. Beiden los instellen lukt me denk ik nog wel, maar hoe kan ik ergens die combi maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
@Rhodez Als je beide los hebt ingesteld, is het goed en moet het gewoon werken.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhodez
OK, dus los de Zappi op ECO+ zetten en los een dagelijks schedule maken tussen 23 en 7 uur inpluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodez
En trouwens: opladen tot ongeveer 80% (zoals een laptop/telefoon) of kan een accu van een EV/hybride gewoon telkens tot 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-08 02:02
Rhodez schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:54:
En trouwens: opladen tot ongeveer 80% (zoals een laptop/telefoon) of kan een accu van een EV/hybride gewoon telkens tot 100%?
80% wordt sterk aangeraden, maar sporadisch tot 100% laden als je er dan direct mee wegrijd als deze vol is moet geen probleem zijn. Je moet hem alleen niet vol wegzetten en laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Rhodez schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:52:
OK, dus los de Zappi op ECO+ zetten en los een dagelijks schedule maken tussen 23 en 7 uur inpluggen?
Ja, zo werkt het.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodez
Wannial schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:55:
[...]

80% wordt sterk aangeraden, maar sporadisch tot 100% laden als je er dan direct mee wegrijd als deze vol is moet geen probleem zijn. Je moet hem alleen niet vol wegzetten en laten staan.
OK helder. Maar hoe en waar kan ik dat aanpassen? Ik heb een Skoda Octavia Combi PHEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-08 22:59
Ik neem binnenkort een Tesla Model 3 over, en ben me gaan buigen over het thuisladen. Mijn huidige plan is:

- Een Tesla Wall Connector bestellen
- Meterkast voorbereiden op 3-fase 25A en Wall Connector laten plaatsen
- Meterkast door Liander over laten zetten op 3-fase 25A en Wall Connector laten aansluiten

Ik heb hiervoor (exclusief de Wall Connector zelf) offertes van ongeveer 1700 euro inclusief BTW voor gehad. Er moet 7-8 meter kabel onder de oprit worden gelegd (ik neem aan graafwerk). Is dat een reële prijs?

De reden dat ik een Wall Connector wil, is omdat je daarmee geen pas nodig hebt maar op VIN kan authenticaten, en omdat je met de knop op de kabel kan ontgrendelen.

Ik begrijp wel dat de Wall Connector minder slim is met het load balancen, wat best een ding kan zijn met 3 airco's en inductiekoken. Zou dat een groot probleem zijn?

Tenslotte heb ik ook zonnepanelen. Ik vind het niet erg als de Wall Connector meer stroom trekt dan wat de panelen leveren. Moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Rhodez schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:06:
[...]

OK helder. Maar hoe en waar kan ik dat aanpassen? Ik heb een Skoda Octavia Combi PHEV.
Best mogelijk dat dat niet kan. Mijn Fiat 500e kan het ook niet. Hoe dan ook, als het kan, dan moet je het in de auto instellen. De Zappi heeft geen idee hoeveel % je accu geladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Rhodez schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:06:
[...]

Met je PHEV zou ik gewoon tot 100% laden.

Tenzij je dagen lang de auto niet gebruikt, dan kan je beter zorgen dat je rond de 50% zit.

80% bij je PHEV blijft er weinig over want de accu is al niet heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
coptician schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:15:
Ik neem binnenkort een Tesla Model 3 over, en ben me gaan buigen over het thuisladen. Mijn huidige plan is:

- Meterkast door Liander over laten zetten op 3-fase 25A en Wall Connector laten aansluiten

Ik heb hiervoor (exclusief de Wall Connector zelf) offertes van ongeveer 1700 euro inclusief BTW voor gehad. Er moet 7-8 meter kabel onder de oprit worden gelegd (ik neem aan graafwerk). Is dat een reële prijs?

De reden dat ik een Wall Connector wil, is omdat je daarmee geen pas nodig hebt maar op VIN kan authenticaten, en omdat je met de knop op de kabel kan ontgrendelen.

Ik begrijp wel dat de Wall Connector minder slim is met het load balancen, wat best een ding kan zijn met 3 airco's en inductiekoken. Zou dat een groot probleem zijn?

Tenslotte heb ik ook zonnepanelen. Ik vind het niet erg als de Wall Connector meer stroom trekt dan wat de panelen leveren. Moet ik nog ergens anders rekening mee houden?
Als dat alleen aanpassen van de meterkast is vind ik dat veel geld. Als je hiervoor een hele nieuwe groepenkast krijgt van een amerk dan is t een normale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatTrmnt
  • Laatst online: 26-05 09:12
PatTrmnt schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:46:
Dag allemaal,

Kan iemand mij een thuis-laadpaal adviseren, om aan 7,4 Kw op te laden werkend op een elektriciteitsnetwerk met 1 fase en 40 Amp maximum capaciteit van de hoofdzekering EN ingebouwde load- balance?
Inmiddels is de beslissing genomen. Het wordt een Smappee EV- Wall Home.
Heeft alles aan boord, maar buiten de load balancing ook nog dynamic loading.
Interessant voor mensen die een dynamisch stroomtarief hebben...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:37
[...]

Mwah, dat ligt er maar net aan wat voor een batterij er in je EV hangt. Bij een NMC klopt dit zeker wel. Maar als je een LFP hebt wordt zelfs aangeraden om zeker 1x per week tot 100% te laden.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:59
coptician schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:15:

Als je alleen een Tesla hebt kun je ook LB en Solar Charging via software doen. Al is dit wel wat meer gedoe. Een TWC heeft zeker voordelen met een Tesla maar zelf zou ik toch wat meer slimmigheid in de lader willen hebben. Zeker ook met (veel?) PV en ivm afbouw van de saldering.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-08 22:59
Makrolon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 06:39:
[...]

Als dat alleen aanpassen van de meterkast is vind ik dat veel geld. Als je hiervoor een hele nieuwe groepenkast krijgt van een amerk dan is t een normale prijs.
Dit heb ik nagevraagd. Dank je wel!
Inspired schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:58:
[...]

Als je alleen een Tesla hebt kun je ook LB en Solar Charging via software doen. Al is dit wel wat meer gedoe. Een TWC heeft zeker voordelen met een Tesla maar zelf zou ik toch wat meer slimmigheid in de lader willen hebben. Zeker ook met (veel?) PV en ivm afbouw van de saldering.
Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat ik via de Tesla app kan aangeven te starten of stoppen met laden. Dat is inderdaad flink wat handwerk, maar het is wel fijn als backup. Dank je!

Ik maak me trouwens niet gek veel zorgen over de load balancing. Er zit nu in het huis 1x25A. Daarop moet alles as-is dus kunnen draaien. Ik ga naar 3x25, en 2x25*230= +- 11 kW, dus er blijft ongeveer hetzelfde over als wat nu gebruikt kan worden. Misschien ben ik daar wat te simpel in, dat zou wel kunnen.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Ik laad altijd tot 100% behalve als hij in de vakantie twee weken stil staat. Moderne EVs hebben buffers en andere maatregelen om schade aan de accu te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
coptician schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:12:
[...]

Dit heb ik nagevraagd. Dank je wel!

[...]

Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat ik via de Tesla app kan aangeven te starten of stoppen met laden. Dat is inderdaad flink wat handwerk, maar het is wel fijn als backup. Dank je!

Ik maak me trouwens niet gek veel zorgen over de load balancing. Er zit nu in het huis 1x25A. Daarop moet alles as-is dus kunnen draaien. Ik ga naar 3x25, en 2x25*230= +- 11 kW, dus er blijft ongeveer hetzelfde over als wat nu gebruikt kan worden. Misschien ben ik daar wat te simpel in, dat zou wel kunnen.
Nee, ik doel op software die dit automatisch doet via de API. Verder zul je met 11kW op alle fases 16A gebruiken. Je zult de groepen dus beter moeten verdelen als je nu alles op 1 fase hebt. Of ervoor kiezen om met 2x16A te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-08 02:02
DonJuape schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:19:
[...]

Ik laad altijd tot 100% behalve als hij in de vakantie twee weken stil staat. Moderne EVs hebben buffers en andere maatregelen om schade aan de accu te beperken.
Wat versta je onder modern? Mijn etron 55 van 3 jaar oud raad bijvoorbeeld aan om maar tot 80 te laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wannial schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:05:
[...]

Wat versta je onder modern? Mijn etron 55 van 3 jaar oud raad bijvoorbeeld aan om maar tot 80 te laden
Mijn Kia MY 2019 had al een voor de rijder niet bruikbare buffer om nooit tot 100% te laden.
Je kan wel 100% laden (64 kWh) maar dat is niet de echte 100% (67 kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 787Stefan
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:26
Graag zou ik wat advies van jullie krijgen wbt een nog te installeren laadpaal en load balancing. Ik woon in een 1 jaar oud full electric appartement met warmtepomp, inductiekookplaat en 3 zonnepanelen. Meterkast is 3x25A. Door de bouwer is er vanaf de meterkast al bedrading aangelegd naar de parkeerplaats voor het appartementencomplex. Vanuit de meterkast gaat er 1 groep van 16A naar de berging op de begane grond en vanaf daar gaat er een kabel naar mijn eigen vaste parkeerplaats. Mijn appartement zit aan de achterkant van het pand dus ik heb geen mogelijkheid om dmv wifi contact te maken met de laadpaal. Ook het trekken van een datakabel naar de paal is niet mogelijk. Mijn auto kan laden met 11kW. Is er een andere mogelijkheid om toch load balancing toe te passen en is dit überhaupt wel nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:53
787Stefan schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:06:
Graag zou ik wat advies van jullie krijgen wbt een nog te installeren laadpaal en load balancing. Ik woon in een 1 jaar oud full electric appartement met warmtepomp, inductiekookplaat en 3 zonnepanelen. Meterkast is 3x25A. Door de bouwer is er vanaf de meterkast al bedrading aangelegd naar de parkeerplaats voor het appartementencomplex. Vanuit de meterkast gaat er 1 groep van 16A naar de berging op de begane grond en vanaf daar gaat er een kabel naar mijn eigen vaste parkeerplaats. Mijn appartement zit aan de achterkant van het pand dus ik heb geen mogelijkheid om dmv wifi contact te maken met de laadpaal. Ook het trekken van een datakabel naar de paal is niet mogelijk. Mijn auto kan laden met 11kW. Is er een andere mogelijkheid om toch load balancing toe te passen en is dit überhaupt wel nodig?
Je hebt een aansluiting van 17 kW, datis echt veel!
Als je niet dagelijks je batterij leeg rijdt, dan kan je makkelijk laden met 4 of 5 kW, dat doe ik nu ook, en ik heb in de laatste 7 maanden 22000 km gereden.
Dan heb je load balancing niet nodig.
En moet het eens sneller, dan laad je op dat moment sneller.
Besef goed dat je een zekering makkelijk een half uur met 30-40% kan overbelasten. Dus even die oven opwarmen op die spaghetti koken zal niet direct erg zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
@787Stefan ik lees dat toch anders dan @Tommie12: 1 groep van 16a naar je berging, is dat 1 of 3 fasen? Als het 1 fase is kom je niet verder dan 3,7 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Als het goed is kan easee het via de cloud. De easee zelf heeft een eSIM en de equalizer zou dan verbinding maken met jouw wifi in je meterkast.

Maar is het 1 fase 16 ampère? Dan ben je toch nogal beperkt en is load balancing niet nodig.
Weet je toevallig wat voor dikte kabel er ligt? Als t een 4mm2 is kan je m.afhankelijk van de lengte wel op 20 of 25 ampère afzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 787Stefan
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:26
Makrolon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:01:
[...]

Als het goed is kan easee het via de cloud. De easee zelf heeft een eSIM en de equalizer zou dan verbinding maken met jouw wifi in je meterkast.

Maar is het 1 fase 16 ampère? Dan ben je toch nogal beperkt en is load balancing niet nodig.
Weet je toevallig wat voor dikte kabel er ligt? Als t een 4mm2 is kan je m.afhankelijk van de lengte wel op 20 of 25 ampère afzekeren.
Ik denk dat het 3 fase 16A is maar hoe kan ik dit zeker weten? Kabeldikte moet ik even checken. Er werd gezegd door een medebewoner met een EV dat hij te dun is maar welke dikte er ligt weet ik dus niet.

Volgens mij werkt load balancing bij de easee niet met 4G maar is de 4G voor OTA updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
IvoB2 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:14:
[...]

Mijn Kia MY 2019 had al een voor de rijder niet bruikbare buffer om nooit tot 100% te laden.
Je kan wel 100% laden (64 kWh) maar dat is niet de echte 100% (67 kWh).
Ondanks de buffer is tot 80% laden toch zeker beter voor de levensduur cq degredatie van de accu.

Voordeel is dat je een grote accu pakket hebt, dus die degradatie merk je minder snel :).
Ik lees het zelfde als @guido66, als het 1-fase kabel is dan zit je op 16A ofwel 3,7kW als max.

Mbt loadbalancing heb je een laadpaal nodig die via netwerk werkt, dan zou je een powerline kunnen gebruiken om internet bij je laadpaal te krijgen.

De vraag is of je handig bent en zelf iets in elkaar wilt/kan knutselen of dat het een kant en klaar iets moet zijn.

Verder zou je kunnen kijken of je het zonder Load Balancing af zou kunnen, maar dat moet je uitrekenen of het gaat in jouw situatie en of je dat wel wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
787Stefan schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:08:
[...]

Ik denk dat het 3 fase 16A is maar hoe kan ik dit zeker weten? Kabeldikte moet ik even checken. Er werd gezegd door een medebewoner met een EV dat hij te dun is maar welke dikte er ligt weet ik dus niet.

Volgens mij werkt load balancing bij de easee niet met 4G maar is de 4G voor OTA updates.
Je zegt dat er al een groep ligt, een foto ervan zegt genoeg :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 01:55

Termy

valt er nog wat te fragge?

Rhodez schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:37:
Vandaag is onze Zappi geïnstalleerd! Echt heel blij mee! Enige dat ik nog wel lastig vindt, is de handleiding. Ik begrijp die scheduling toch nog niet echt goed merk ik, hoevaak ik het ook lees. Dus toch maar even een vraag hier of jullie misschien kunnen helpen.

Situatie is als volgt: we hebben een hybride auto die niet elke dag opgeladen hoeft te worden. Wanneer we dat wel willen, zou ik hem eigenlijk als volgt in willen stellen: hij laadt wanneer er zonne-overschot is vanuit de zonnepanelen overdag op die zonnepanelen en wanneer dat niet lukt laadt hij 's avonds tijdens het daltarief. Beiden los instellen lukt me denk ik nog wel, maar hoe kan ik ergens die combi maken?
Onder ECO+ een scheduled boost aanmaken voor de tijd waarin je op max snelheid wilt laden.

Nu de panelen hier niet meer genoeg opwekken om op overschot te laden heb ik zo ook een aantal typisch goedkope nachten ingesteld. Ik probeer nog uit te vogelen hoe ik het op basis van m'n dynamische tarieven kan doen maar vooralsnog werkt dit ook. Midden in de nacht is meestal toch het goedkoopste moment.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Jazsie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:29:
[...]

Ondanks de buffer is tot 80% laden toch zeker beter voor de levensduur cq degredatie van de accu.

Voordeel is dat je een grote accu pakket hebt, dus die degradatie merk je minder snel :).

[...]

Ik lees het zelfde als @guido66, als het 1-fase kabel is dan zit je op 16A ofwel 3,7kW als max.

Mbt loadbalancing heb je een laadpaal nodig die via netwerk werkt, dan zou je een powerline kunnen gebruiken om internet bij je laadpaal te krijgen.

De vraag is of je handig bent en zelf iets in elkaar wilt/kan knutselen of dat het een kant en klaar iets moet zijn.

Verder zou je kunnen kijken of je het zonder Load Balancing af zou kunnen, maar dat moet je uitrekenen of het gaat in jouw situatie en of je dat wel wilt.
Hou er rekening mee dat sommige autos powerline niet zo leuk vinden.

De mg bijvoorbeeld wil soms niet laden als er Powerline in de buurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
787Stefan schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:08:
[...]

Op de kabel staat het, maar dat is soms erg lastig om te zien bij een gemonteerde kabel... Zoals eerder gezegd hier kunnen we aan de hand van een foto van de groep zien of dat een 3 fase groep is of niet.

Nee, de 4g kan sowieso ook gebruikt worden voor gebruik app enzo. Dan is wifi niet nodig. En ik weer 90 procent zeker dat dit ook voor de load balancing kan. Maar dit zou je kunnen checken bij easee zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatTrmnt
  • Laatst online: 26-05 09:12
Alles hangt af van de Amperage van uw hoofzekering.
In elk geval moet de installatie van uw laadpunt over een apart circuit lopen, daarmee bedoel ik : ofwel een vrije plaats in de electriciteitskast ofwel van daaruit naar een klein subkastje indien je geen ruimte meer hebt.
Stel:
De hoofzekering is 40 Amp. Je trekt 1 fase en nul en aarding van de hoofdkast naar desgevallend het subkastje. In het subkastje dient er een aardlekautomaat van 32 Amp te worden geplaatst.
Van daaruit vertrek ja naar uw laadpunt met 1 Fase ( logisch) - Neutraal en Aarding. Onder de 20 m afstand kan dit met kabel van 2,5mm , indien verder moet dit 4 mm zijn. Op die manier kan je laden aan max.7,4 Kw dus dubbel zo snel als over 16 Amp - 1 Fase.

Wat load balancing betreft heb je laders met ingebouwde load-balancer, zoniet moet je een power-booster installeren tussen uw lader en uw aansluiting. Load balancing zorgt voor de spreiding van uw piekvermogen.
BV autolader zal zijn laadniveau verminderen wanneer op hetzelfde ogenblik de wasmachine ( of andere grootverbruiker(s) draait.
Nog interessanter is een ladpunt met Dynamic loader in combinatie met een dynamisch stroomtarief.
Hier wordt niet gerekend in piektarief en daltarief maar wel in uurtarief.
Stroom kost bv. om 16:30 uur slects 1/3 van wat de stroom om 12:00 uur kost ( momenten van pieken op het totale net ). De dynamic loader gaat dan stroom afleveren op de ogenblikken dat de stroom het goedkoopst is.

Dus: de interessantste lader is diegene met zowel load-balancing als dynamic loader aan boord.
B.V ( naast anderen) is Smappee EV Wall Home een zeer goede lader.

[ Voor 26% gewijzigd door PatTrmnt op 08-12-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@PatTrmnt De vraagsteller heeft een 3 x25A aansluiting, dus 3 hoofdzekeringen van elk 25A.
Het klopt dat een laadpunt op een 'eigen' groep moet. (Als er in die berging geen stroomafnemers actief zijn, is het quasi een eigen groep.)
Voor loadbalancing moet de laadpaal data-contact hebben met de meterkast, de laadpaal moet 'weten' wat de rest van de woning verbruikt, daarvoor gebruiken de fabrikanten CT klemmen of de P1 poort.

@787Stefan Omdat de groep voor de berging op 16A is afgezekerd zul je, zoals hierboven al meermalen vermeld, niet meer dan 3,7kW kunnen laden (waarschijnlijk ivm laadverliezen maar krap-aan meer dan 3kW).
Maar als je per dag niet meer dan 30 tot 40kWh (120 tot 300km, afhankelijk van auto/rijstijl) uit de auto rijdt, kom je elke nacht wel weer op niveau.

[ Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 08-12-2023 09:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Jazsie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:29:
[...]

Inderdaad, ik ga geen EV met een relatief groot accu pakket aanschaffen om dan maar 60% daarvan te benutten. Een auto is voor mij een gebruiksvoorwerp.
En na vier jaar en 65.000 km merk ik daar idd niets negatiefs aan.
Hier gaat de EV gewoon in de laadpaal wanneer er op locatie eentje beschikbaar is (en dat zijn er steeds meer) en dat zonder rekening te houden met de SoC van de accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
PatTrmnt schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:28:
[...]

Alles hangt af van de Amperage van uw hoofzekering.
In elk geval moet de installatie van uw laadpunt over een apart circuit lopen, daarmee bedoel ik : ofwel een vrije plaats in de electriciteitskast ofwel van daaruit naar een klein subkastje indien je geen ruimte meer hebt.
Stel:
De hoofzekering is 40 Amp. Je trekt 1 fase en nul en aarding van de hoofdkast naar desgevallend het subkastje. In het subkastje dient er een aardlekautomaat van 32 Amp te worden geplaatst.
Van daaruit vertrek ja naar uw laadpunt met 1 Fase ( logisch) - Neutraal en Aarding. Onder de 20 m afstand kan dit met kabel van 2,5mm , indien verder moet dit 4 mm zijn. Op die manier kan je laden aan max.7,4 Kw dus dubbel zo snel als over 16 Amp - 1 Fase.

Wat load balancing betreft heb je laders met ingebouwde load-balancer, zoniet moet je een power-booster installeren tussen uw lader en uw aansluiting. Load balancing zorgt voor de spreiding van uw piekvermogen.
BV autolader zal zijn laadniveau verminderen wanneer op hetzelfde ogenblik de wasmachine ( of andere grootverbruiker(s) draait.
Nog interessanter is een ladpunt met Dynamic loader in combinatie met een dynamisch stroomtarief.
Hier wordt niet gerekend in piektarief en daltarief maar wel in uurtarief.
Stroom kost bv. om 16:30 uur slects 1/3 van wat de stroom om 12:00 uur kost ( momenten van pieken op het totale net ). De dynamic loader gaat dan stroom afleveren op de ogenblikken dat de stroom het goedkoopst is.

Dus: de interessantste lader is diegene met zowel load-balancing als dynamic loader aan boord.
B.V ( naast anderen) is Smappee EV Wall Home een zeer goede lader.
2,5mm2 is veel te weinig voor 7,4kw laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-08 09:20
Is Zonneplan op dit moment de enige laadpaal die daadwerkelijk zo intelligent is dat hij op basis van de dynamische tarieven gaat laden? Ik lees wel dat er bij bijv. de Zappi eea inte stellen valt, maar dan blijft het handmatig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
synorluna schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:40:
Is Zonneplan op dit moment de enige laadpaal die daadwerkelijk zo intelligent is dat hij op basis van de dynamische tarieven gaat laden? Ik lees wel dat er bij bijv. de Zappi eea inte stellen valt, maar dan blijft het handmatig.
Er staat hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77410776 wat leesvoer over.
Een recente ervaring met 'zonneplan', ik betwijfel op grond van dat verhaal of het systeem zo intelligent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
synorluna schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:40:
Niet handmatig hoor, zappi kan het automatisch.

Zeggen hoeveel kWh je er sochtends in wil hebben en hij kiest t goedkoopste moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Makrolon schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:06:
[...]

Zeggen hoeveel kWh je er sochtends in wil hebben en hij kiest t goedkoopste moment.
Enig idee hoe dat daadwerkelijk in te stellen? Ik heb nu wel dynamisch/flex met tibber geselecteerd maar hij beweert nog iets nodig te hebben of zo? Vooralsnog gaat hij gewoon volle bak laden op Fast.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:09

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Een vriend van mij gaat een EV aanschaffen en dus moet er ook een laadpaal aan huis komen. De EV ondersteunt V2G via AC en nu is hij dus op zoek naar een laadpaal die dat ondersteunt. Tot nu toe heb ik alleen pruducten kunnen vinden die met DC werken (bv. voor EV's met een CHAdeMO-stekker), maar dan zijn erg dure oplossingen.

Alfen kondigde vorig jaar aan dat zij verwachtten bidirectioneel laden op basis van ISO 15118 in 2023 ook in thuislaadpalen te gaan aanbieden. Maar het jaar is bijna om en er is nog steeds niets, ook niet van andere merken. Wat is daar de reden voor? Zijn er problemen met de technologie? Loopt de wet- en regelgeving achter? Zijn er al laadpalen die voorbereid zijn voor bidirectioneel laden op basis van ISO 15118?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Termy schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:56:
[...]

Enig idee hoe dat daadwerkelijk in te stellen? Ik heb nu wel dynamisch/flex met tibber geselecteerd maar hij beweert nog iets nodig te hebben of zo? Vooralsnog gaat hij gewoon volle bak laden op Fast.
Je moet hem dan sowieso op eco plus hebben staan, en dan moet je geloof ik bij de boost functie een hoeveelheid kWh instellen die je er om een bepaalde tijd in wil hebben zitten. Dit stel je in via de web portal en niet via de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 06:01:
Een vriend van mij gaat een EV aanschaffen en dus moet er ook een laadpaal aan huis komen. De EV ondersteunt V2G via AC en nu is hij dus op zoek naar een laadpaal die dat ondersteunt. Tot nu toe heb ik alleen pruducten kunnen vinden die met DC werken (bv. voor EV's met een CHAdeMO-stekker), maar dan zijn erg dure oplossingen.

Alfen kondigde vorig jaar aan dat zij verwachtten bidirectioneel laden op basis van ISO 15118 in 2023 ook in thuislaadpalen te gaan aanbieden. Maar het jaar is bijna om en er is nog steeds niets, ook niet van andere merken. Wat is daar de reden voor? Zijn er problemen met de technologie? Loopt de wet- en regelgeving achter? Zijn er al laadpalen die voorbereid zijn voor bidirectioneel laden op basis van ISO 15118?
Nog maar weinig auto’s die het ondersteunen en een stuk duurder. Velen met een eigen paal hebben ook PV en dan heb je met salderen ook al geen V2G nodig. Ook zal een thuisaccu wellicht op termijn beter zijn dan een dure V2G paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Als ik zo de prijzen bekijk (voor zover vindbaar/bekend) zou een V2G laadpaal financieel vergelijkbaar kunnen worden met een thuisaccu.
Dan moeten alleen de auto's het gaan ondersteunen.(Maar ook daar zal een prijskaartje aan hangen.)
Maar voor zoiets echt op de markt komt, en bereikbaar/betaalbaar voor particulieren, zal er nog veel water door de Rijn stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Makrolon schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 07:05:
[...]

Je moet hem dan sowieso op eco plus hebben staan, en dan moet je geloof ik bij de boost functie een hoeveelheid kWh instellen die je er om een bepaalde tijd in wil hebben zitten. Dit stel je in via de web portal en niet via de app.
Ja daar staat ie nu ook op. Ik laad nu met scheduled boost in een aantal nachten. Een aantal kWh boosten heb ik ook al eens geprobeerd maar dat heeft nog nooit niet direct geladen en dynamische tarieven staat al vanaf het begin ingesteld.

Maar dit was wel via de app. Eens zien of de website andere opties geeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Peter-036 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:37:
Als ik zo de prijzen bekijk (voor zover vindbaar/bekend) zou een V2G laadpaal financieel vergelijkbaar kunnen worden met een thuisaccu.
Dan moeten alleen de auto's het gaan ondersteunen.(Maar ook daar zal een prijskaartje aan hangen.)
Maar voor zoiets echt op de markt komt, en bereikbaar/betaalbaar voor particulieren, zal er nog veel water door de Rijn stromen.
Maar het voordeel van een thuisaccu is dat ze in de twee richtingen 24/7 beschikbaar is en een auto aan de woning moet gekoppeld zijn telkens je overproductie hebt (en dat is doorgaans door de dag) en telkens wanneer je woning de stroom nodig heeft.

Er zijn al aanbieders (bv. de Wallbox Quasar 2 CCS) maar in Vlaanderen is de homologerende autoriteit (Synergrid) er nog altijd niet uit of ze voor AC of DC gaan en of de EV met V2G dan ook gezien moet worden als leverancier en gehomologeerd moet worden. Gezien er ook nauwelijks vraag is naar V2G laadpalen voor CCS zal de prijs ook nog wel een tijdje aan de hoge kant blijven.

En dan blijft uiteraard nog altijd de vraag welk voordeel een particulier erbij heeft. Een thuisaccu is maar zelden rendabel in een huishoudelijke installatie. Laat staan dat een minder inzetbare autoaccu voor dezelfde meerprijs dat dan wel zou zijn.
Je hebt in een huishoudelijke omgeving (op economisch vlak) weinig voordeel aan een groter opslagmedium (mobiele autoaccu vs stationaire thuisaccu) wanneer je niet de capaciteit hebt om deze aan te vullen tijdens de periode dat het echt nodig is (van november tot februari).

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 09-12-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 20:55
Sinds kort hebben we een Smappee laadpaal. Werkt naar behoren, enkel lijkt het verbruik van laadsessies niet correct te worden weergegeven. Elke laadsessie is 0 kWh.. dit terwijl het verbruik van de laadpaal in de statistieken wel correct is.

Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1U3XSW_g_HMe7nV9b4SnsRVqsY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xlaeAESVDjxtjGEoihSmeoN2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:09

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Peter-036 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:37:
Wat nu te koop is zijn allemaal DC-gebaseerde oplossingen (b.v. via CHAdeMO). In die laadpalen zit een omvormer en dat maakt het duur. En de kleine aantallen maken het nog eens extra duur. Wat mij betreft voor de massamarkt een gevalletje van TZT (Technologie Zonder Toekomst).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Het is uiteraard geen technologie zonder toekomst.
De toekomst zal vooral afhangen hoe overheden en netbeheerders denken de integratie van V2G als buffer van overproductie te gaan vergoeden aan diegenen die daar zelf willen in investeren. Zelfde scenario waar de overheid het bij PV overliet aan de particulier markt om te investeren in te behalen doelstellingen. In de begindagen van PV werd dat overigens door velen ook afgeschilderd als een investering zonder enige toekomst. :+

Hier kan je een kort overzicht lezen wat heden of in de nabije toekomst beschikbaar is/komt inzake DC/AC laadpunten en EV uitgerust met V2X via AC en via DC.
https://www.wattsnext.be/bidirectioneel

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 09-12-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 20:55
Azlec schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:24:
Sinds kort hebben we een Smappee laadpaal. Werkt naar behoren, enkel lijkt het verbruik van laadsessies niet correct te worden weergegeven. Elke laadsessie is 0 kWh.. dit terwijl het verbruik van de laadpaal in de statistieken wel correct is.

Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn?

[Afbeelding]
Ondertussen ontdekt wat er misging. Power metering was foutief aangesloten en gaf negatieve waarden. In het dashboard de fases op 'omgekeerd' ingesteld. Nu lijkt het wel te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-08 22:41
Makrolon schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:06:
[...]

De Zaptec GO kan dat ook, en is aanzienlijk goedkoper.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:21
bokkow schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:18:
Ik heb dalijk een bijzonder opstelling met een PAP en een SAP die beide van dezelfde 3x25A aansluiting gebruik maken. Op de SAP komt enkel de autolader en dat moet natuurlijk gebalanced worden… over beide meters…

Nu heb ik er lange tijd over nagedacht hoe dit te gaan doen. De constructie die ik tot nu in gedachte had was een Easee Amp met 3 CT klemmen. Per CT klem komen er twee draden doorheen van dezelfde fase per meter L1, L2 en L3. De Amp heeft dan het opgetelde stroomsterkte in kaart per fase en daar kan je dan weer de Easee euqalizer in prikken die het laadpunt load balanced.

Exotisch misschien maar in theorie zou dit moeten werken en kunnen.

Echter is nu de vriendelijke monteur van Liander de SAP aan het plaatsen en hij dacht mee over de opstelling. Hij zegt; ik ben er 95% zeker van dat wanneer je de loadbalancer direct in de P1 van de PAP stopt dat de loadbalancer daarmee weet wat er over is aan vermogen en aan de laadpaal doorgeeft ondanks dat deze op de SAP zit. Dus het eigen opgenomen vermogen van de laadpaal is dan niet zichtbaar voor de loadbalancer en zou niet nodig moeten zijn.

Ik hoop natuurlijk dat het zo makkelijk is, wat denken jullie?
@Makrolon @bert pit @dextertje @Gecko123

Het moment was eindelijk daar; de SAP hangt, dynamisch contract met Tibber is gesloten, de Easee hangt, de Equalizer zit in de P1 poort van de PAP, Mars lag in één lijn met Jupiter en Uranus; ik kon eindelijk gaan proberen.

Wat gebeurt er in de praktijk; de Equalizer laat in de Easee app zien hoeveel de PAP op het moment verbruikt per fase (ook voltage wordt getoond trouwens, leuk), en maakt daarbij een rekensom wat er aan vermogen overblijft van de 3x25A. Echter is dit daadwerkelijke gemeten verbruik van de PAP leidend voor het afknijpen van de Easee op de SAP door de Equalizer. Dus ondanks dat het verbruik van de laadunit onzichtbaar is voor de Equalizer beperkt deze wel op basis van 25A per fase hoeveel de laadunit mag afgeven.

Dit is gebaseerd op een uurtje testen overigens dus we zullen zien of het zo goed werkt als gehoopt maar het scheelt wel de aanschaf van een dure Amp en bijbehorende exotische opstelling.

De interval waarop de Equalizer het weer oké vindt om een hogere stroomsterkte toe te staan lijkt te liggen op zo'n 5 minuten nadat alle fases van de PAP weer onder de 9A zitten.

Kijk er naar uit wanneer er vannacht voor 10ct/kWh geladen gaat worden :9~

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

bokkow schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:08:
Als je 18,2 ct/kWh bedoelt met alle belastingen dan kun je daar naar uikijken vannacht, ja ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Termy schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:22:
[...]

Als je 18,2 ct/kWh bedoelt met alle belastingen dan kun je daar naar uikijken vannacht, ja ;).
Nee, ik bedoel toch echt 10ct/kWh MET belasting en BTW tegen speciaal tarief voor enkel laden van EV's met dit energiepunt: https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen

Edit:
Bewijs, en ook om te laten zien dat Tibber dit ook in hun tarieven doorvoert:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CkCuSRb.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door bokkow op 09-12-2023 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
bokkow schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:37:
[...]
Nee, ik bedoel toch echt 10ct/kWh MET belasting en BTW tegen speciaal tarief voor enkel laden van EV's met dit energiepunt:
En dan nog een BEV met V2H functie en je bent helemaal klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
IvoB2 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:00:
[...]

En dan nog een BEV met V2H functie en je bent helemaal klaar. :)
Haha ja maar dan begeef je je in het zwarte deel van het grijze gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
bokkow schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:08:
[...]

@Makrolon @bert pit @dextertje @Gecko123

Het moment was eindelijk daar; de SAP hangt, dynamisch contract met Tibber is gesloten, de Easee hangt, de Equalizer zit in de P1 poort van de PAP, Mars lag in één lijn met Jupiter en Uranus; ik kon eindelijk gaan proberen.

Wat gebeurt er in de praktijk; de Equalizer laat in de Easee app zien hoeveel de PAP op het moment verbruikt per fase (ook voltage wordt getoond trouwens, leuk), en maakt daarbij een rekensom wat er aan vermogen overblijft van de 3x25A. Echter is dit daadwerkelijke gemeten verbruik van de PAP leidend voor het afknijpen van de Easee op de SAP door de Equalizer. Dus ondanks dat het verbruik van de laadunit onzichtbaar is voor de Equalizer beperkt deze wel op basis van 25A per fase hoeveel de laadunit mag afgeven.

Dit is gebaseerd op een uurtje testen overigens dus we zullen zien of het zo goed werkt als gehoopt maar het scheelt wel de aanschaf van een dure Amp en bijbehorende exotische opstelling.

De interval waarop de Equalizer het weer oké vindt om een hogere stroomsterkte toe te staan lijkt te liggen op zo'n 5 minuten nadat alle fases van de PAP weer onder de 9A zitten.

Interessant! Dus het werkt zoals je hoopte?

Maar, voor veel situaties is dit wel slecht. Want als jij overdag aan 11kw laad, je hebt 11kw zonopwek, en je zet je waterkoker aan, zal de easee dus gaan beperken terwijl dit nergens voor nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Makrolon schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:43:
[...]

Maar, voor veel situaties is dit wel slecht. Want als jij overdag aan 11kw laad, je hebt 11kw zonopwek, en je zet je waterkoker aan, zal de easee dus gaan beperken terwijl dit nergens voor nodig is.
Nouja slecht is een groot woord. Suboptimaal zou ik zeggen maar nog steeds dikke prima oplossing. Af en toe ietsje langzamer is toch geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:31
IvoB2 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:12:
[...]

Maar het voordeel van een thuisaccu is dat ze in de twee richtingen 24/7 beschikbaar is en een auto aan de woning moet gekoppeld zijn telkens je overproductie hebt (en dat is doorgaans door de dag) en telkens wanneer je woning de stroom nodig heeft.

Er zijn al aanbieders (bv. de Wallbox Quasar 2 CCS) maar in Vlaanderen is de homologerende autoriteit (Synergrid) er nog altijd niet uit of ze voor AC of DC gaan en of de EV met V2G dan ook gezien moet worden als leverancier en gehomologeerd moet worden. Gezien er ook nauwelijks vraag is naar V2G laadpalen voor CCS zal de prijs ook nog wel een tijdje aan de hoge kant blijven.

En dan blijft uiteraard nog altijd de vraag welk voordeel een particulier erbij heeft. Een thuisaccu is maar zelden rendabel in een huishoudelijke installatie. Laat staan dat een minder inzetbare autoaccu voor dezelfde meerprijs dat dan wel zou zijn.
Je hebt in een huishoudelijke omgeving (op economisch vlak) weinig voordeel aan een groter opslagmedium (mobiele autoaccu vs stationaire thuisaccu) wanneer je niet de capaciteit hebt om deze aan te vullen tijdens de periode dat het echt nodig is (van november tot februari).
In huishoudelijke context kan ik er mij ook weinig bij voorstellen.

Maar denk bijvoorbeeld aan publieke of bedrijfsparkings: carports vol zonnepanelen en v2g laadpalen.

Daar kan je leuke dingen mee doen denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Makrolon schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:43:
[...]

Ja inderdaad! Zoals gehoopt :D

Dat gaan we zien in de zomer, als ik zorg dat de groepen met de grote verbruikers op dezelfde fase zitten als de zonnepanelen denk ik dat dat misschien nog wel meevalt en wat @de Peer zegt; suboptimaal is het dan, ik mag zeker niet klagen. Voorlopig komen echte 9A+ pieken nog niet vaak voor tijdens dagen met veel zon.

Pagina: 1 ... 93 ... 189 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen