787Stefan schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:06:
Graag zou ik wat advies van jullie krijgen wbt een nog te installeren laadpaal en load balancing. Ik woon in een 1 jaar oud full electric appartement met warmtepomp, inductiekookplaat en 3 zonnepanelen. Meterkast is 3x25A. Door de bouwer is er vanaf de meterkast al bedrading aangelegd naar de parkeerplaats voor het appartementencomplex. Vanuit de meterkast gaat er 1 groep van 16A naar de berging op de begane grond en vanaf daar gaat er een kabel naar mijn eigen vaste parkeerplaats. Mijn appartement zit aan de achterkant van het pand dus ik heb geen mogelijkheid om dmv wifi contact te maken met de laadpaal. Ook het trekken van een datakabel naar de paal is niet mogelijk. Mijn auto kan laden met 11kW. Is er een andere mogelijkheid om toch load balancing toe te passen en is dit überhaupt wel nodig?
Alles hangt af van de Amperage van uw hoofzekering.
In elk geval moet de installatie van uw laadpunt over een apart circuit lopen, daarmee bedoel ik : ofwel een vrije plaats in de electriciteitskast ofwel van daaruit naar een klein subkastje indien je geen ruimte meer hebt.
Stel:
De hoofzekering is 40 Amp. Je trekt 1 fase en nul en aarding van de hoofdkast naar desgevallend het subkastje. In het subkastje dient er een aardlekautomaat van 32 Amp te worden geplaatst.
Van daaruit vertrek ja naar uw laadpunt met 1 Fase ( logisch) - Neutraal en Aarding. Onder de 20 m afstand kan dit met kabel van 2,5mm , indien verder moet dit 4 mm zijn. Op die manier kan je laden aan max.7,4 Kw dus dubbel zo snel als over 16 Amp - 1 Fase.
Wat load balancing betreft heb je laders met ingebouwde load-balancer, zoniet moet je een power-booster installeren tussen uw lader en uw aansluiting. Load balancing zorgt voor de spreiding van uw piekvermogen.
BV autolader zal zijn laadniveau verminderen wanneer op hetzelfde ogenblik de wasmachine ( of andere grootverbruiker(s) draait.
Nog interessanter is een ladpunt met Dynamic loader in combinatie met een dynamisch stroomtarief.
Hier wordt niet gerekend in piektarief en daltarief maar wel in uurtarief.
Stroom kost bv. om 16:30 uur slects 1/3 van wat de stroom om 12:00 uur kost ( momenten van pieken op het totale net ). De dynamic loader gaat dan stroom afleveren op de ogenblikken dat de stroom het goedkoopst is.
Dus: de interessantste lader is diegene met zowel load-balancing als dynamic loader aan boord.
B.V ( naast anderen) is Smappee EV Wall Home een zeer goede lader.
[
Voor 26% gewijzigd door
PatTrmnt op 08-12-2023 08:39
]