Hoi,
ergens de komende dagen kunnen we onze eerste EV ophalen (Tesla MY) en ik wil nu eindelijk een keuze maken welke laadpaal ik wil plaatsen.
Ik zoek een laadpaal die:
a. 11kW kan laden (heb 3x25A aansluiting)
b. 100% zonne-energie kan laden (zonnepanelen worden ook binnenkort aangeschaft)
c. een factuur kan sturen naar mijn lease-maatschappij (backoffice of anders. LM heeft geen voorkeur hierin)
d. laadpas gebruiken om te laden
e. naast een mogelijke backoffice connectie ook gekoppeld kan worden met mijn lokale domatica systeem (Home Assistant)
f. om kan gaan met dynamische tarieven (ieder uur een ander electra tarief)
g. LAN-koppeling via ethernet
h. liefst geen scherm op de laadpaal
i. vaste kabel
Ik ben dus al weken opties aan het checken en heb de volgende short-list:
1.
Volt Time Source 2 Business
PRO: - MID-kWh meter in lader
- design (7/10)
- open REST API
- Volt Time-support redelijk goed bereikbaar (lijkt het)
- Volt Time ontwikkeld goed door (lijkt het)
CON: - redelijk groot
- bedrijf bestaat sinds 2020 (start-up / continuiteit onzeker)
- uitsluitende Nederlandse markt/kantoor momenteel
- weinig info over te vinden
2.
Smappee EV Wall Home
PRO: - formaat compact
- design (8/10)
- lokale REST API beschikbaar
- opgericht in 2012, dus redelijke zekerheid
- internationaal
CON: - meer componenten in meterkast
- weinig info over te vinden
3. Alfen Eve Single S-line
PRO: - energiemeting via P1
- MID kWh meter
- opgericht in 1937, eerste laadpaal 2008
- internationaal
- beurs genoteerd
CON: - design (5/10)
- lokale MODBUS API (ben ik niet bekend mee en kan me beperken in mogelijkheden)
- lees best wel wat klachten over de laatste firmware(s) (zie GoT Alfen laadpaal Ervaring)
Volgens mij voldoen alle 3 de laadpalen aan de meeste opties, en is alleen de behoefte om om te gaan met dynamische electra tarieven de grootste uitdaging. Ook vanuit de LM krijg ik niet echt duidelijk uitsluitsel hoe dit uiteindelijk te regelen, buiten gewoon een vast tarief te zetten die gemiddeld net iets hoger is dan ik echt zou betalen.
Maar als ik een lokale API heb denk ik dat ik wel een stukje logica zelf zou kunnen maken om de juiste totaalkosten te kunnen berekenen (in Home Assistant bijv.)
Daarnaast vraag ik mij af of ik wellicht bij een van de palen iets mis waardoor deze toch zou afvallen.
Of wellicht een reden om voor 1 van de 3 kiezen omdat er bijv. een optie is die beter werkt dan de anderen.
Hoop dat jullie me kunnen helpen.
Thanks!
[
Voor 2% gewijzigd door
BSDforMe op 15-12-2023 10:23
. Reden: iets vergeten / update API info ]