Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
bokkow schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:02:
[...]

Haha ja maar dan begeef je je in het zwarte deel van het grijze gebied.
Dat weet ik zo nog niet.
Dat zal afhangen hoe V2X gereglementeerd zal worden.
Er is nu ook geen enkele wettelijke hindernis om tijdens de goedkoopste uren een thuisaccu bij te laden en deze energie nadien (tijdens duurdere uren) terug aan de woning vrij te geven.
De enige hindernis is dat het voor de gebruiker (afhankelijk van de lokale wetgeving, dynamische prijszetting, al dan niet PV, al dan niet salderen, delta tussen variabel en dynamisch, hoogte van de overheadkosten bij afname,....) niet altijd echt rendabel is.

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 09-12-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:00
bokkow schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:37:
[...]

Nee, ik bedoel toch echt 10ct/kWh MET belasting en BTW tegen speciaal tarief voor enkel laden van EV's met dit energiepunt: https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen

Edit:
Bewijs, en ook om te laten zien dat Tibber dit ook in hun tarieven doorvoert:

[Afbeelding]
Hoe werkt dit tarief, hoe kom je ervoor in aanmerking?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

EVfan schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 22:37:
[...]

Is in dit topic al veel besproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-10 23:34
de Peer schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 22:40:
[...]

Is in dit topic al veel besproken
Ik doe mijn best maar kan er eigenlijk niets over vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:22
@EVfan @J-M-T

Je hebt een extra EAN nodig die je puur en alleen gaat gebruiken om de auto mee op te laden. Een SAP is dat. Het moet in eigendom zijn dus voor huurders gaat de vlieger niet op helaas.

Met die SAP (levertijd is moeilijk lang bij Liander) ga je naar een energie leverancier om een stroomcontract af te sluiten. Dat kan iedere zijn, ik heb gekozen voor Tibber.

Aan de leverancier vraag je een formulier om te verklaren dat je voldoet aan de voorwaarden voor een verlaagd belastingtarief geldend voor het laden van EV’s. De ene leverancier is hier makkelijker in dan de ander, Tibber was er heel makkelijk mee, geen vragen, wisten meteen wat ik bedoelde.

Dat formulier vul je naar eer en geweten in, stuur je terug, dat wordt verwerkt en presto!

Ik werd gisteren door een mede tweaker er op gewezen dat dit misschien niet mag als particulier en met een laadpunt aan het huis vast. Dat bracht me aan het twijfelen dus ben weer de bevestiging gaan zoeken. Volgens mij en een juridisch aangelegde vriend mag dit wel. Zaak is dat het in eigendom is en niet tijdelijk bezit en het een EIGEN EAN heeft waar niets anders mee gebeurd dan auto’s opladen. De passage die deed twijfelen:
Met een zelfstandige aansluiting wordt bedoeld een aansluiting die geen deel uitmaakt van de aansluiting van een
meer omvattende onroerende zaak en de oplaadinstallatie rechtstreeks met het distributienet verbindt. Een
oplaadinstallatie bestaat uit één oplaadpunt of meerdere bij elkaar gelegen oplaadpunten die door middel van dezelfde
aansluiting met het distributienet verbonden zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AkizFTcJbxHEZs9pcc_2BAHCLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gR61Vuf5w8iQueipWlzH5EU.jpg?f=fotoalbum_large

Interessant trouwens: HomeWizard geeft bij de meter aan 27,1kWh, Tessie (Tesla logging tool) geeft aan 26,7kWh te hebben opgenomen en 26,2kWh in de batterij te hebben gestopt. Zover de vermoedelijke efficientie en verliezen tussen meter, laadpunt en auto.

[ Voor 9% gewijzigd door bokkow op 10-12-2023 10:00 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
IvoB2 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:40:
[...]

Dat weet ik zo nog niet.
Dat zal afhangen hoe V2X gereglementeerd zal worden.
Er is nu ook geen enkele wettelijke hindernis om tijdens de goedkoopste uren een thuisaccu bij te laden en deze energie nadien (tijdens duurdere uren) terug aan de woning vrij te geven.
De enige hindernis is dat het voor de gebruiker (afhankelijk van de lokale wetgeving, dynamische prijszetting, al dan niet PV, al dan niet salderen, delta tussen variabel en dynamisch, hoogte van de overheadkosten bij afname,....) niet altijd echt rendabel is.
Waarom ik denk dat dit donkergrijs is; het laadpunt mag je enkel gebruiken om EV’s mee op te laden. Aangezien je dat hierbij zou doen met de intentie om het vervolgens via een tweede verbinding weer terug te leveren aan het huis gaat het het doel van verlaagde belastingtarief voorbij natuurlijk. Al heb je dan gelijk dat het niet per se zo juridisch staat beschreven dat dit niet mag. Hiermee zou je wel die delta waar je over spreekt kunnen verhogen want tot dusver heb ik nog geen model kunnen ontdekken in Nederland met een thuisbatterij die meer dan 0,10€/kWh/dag zou besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:00
bokkow schreef op zondag 10 december 2023 @ 07:07:
@EVfan @J-M-T

Je hebt een extra EAN nodig die je puur en alleen gaat gebruiken om de auto mee op te laden. Een SAP is dat. Het moet in eigendom zijn dus voor huurders gaat de vlieger niet op helaas.

Met die SAP (levertijd is moeilijk lang bij Liander) ga je naar een energie leverancier om een stroomcontract af te sluiten. Dat kan iedere zijn, ik heb gekozen voor Tibber.

Aan de leverancier vraag je een formulier om te verklaren dat je voldoet aan de voorwaarden voor een verlaagd belastingtarief geldend voor het laden van EV’s. De ene leverancier is hier makkelijker in dan de ander, Tibber was er heel makkelijk mee, geen vragen, wisten meteen wat ik bedoelde.

Dat formulier vul je naar eer en geweten in, stuur je terug, dat wordt verwerkt en presto!

Ik werd gisteren door een mede tweaker er op gewezen dat dit misschien niet mag als particulier en met een laadpunt aan het huis vast. Dat bracht me aan het twijfelen dus ben weer de bevestiging gaan zoeken. Volgens mij en een juridisch aangelegde vriend mag dit wel. Zaak is dat het in eigendom is en niet tijdelijk bezit en het een EIGEN EAN heeft waar niets anders mee gebeurd dan auto’s opladen. De passage die deed twijfelen:

[...]

[Afbeelding]

Interessant trouwens: HomeWizard geeft bij de meter aan 27,1kWh, Tessie (Tesla logging tool) geeft aan 26,7kWh te hebben opgenomen en 26,2kWh in de batterij te hebben gestopt. Zover de vermoedelijke efficientie en verliezen tussen meter, laadpunt en auto.
Dank je voor je uitgebreide toelichting.
Het SAP verhaal kende ik (natuurlijk), maar de koppeling met een lager belasting tarief niet.
De moeite om even door te rekenen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:35
Dat is leuk om te zien.
Weet je toevallig ook wat de auto zélf aangaf? wellicht op basis van je rit?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
De auto zelf geeft die laatste twee cijfers aan, die komen uit Tessie, en Tessie doet niets meer dan de data-feed van de Tesla uitlezen en loggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:26

Termy

valt er nog wat te fragge?

bokkow schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:37:
[...]

Nee, ik bedoel toch echt 10ct/kWh MET belasting en BTW tegen speciaal tarief voor enkel laden van EV's met dit energiepunt: https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen

Edit:
Bewijs, en ook om te laten zien dat Tibber dit ook in hun tarieven doorvoert:

[Afbeelding]
Ah, hier wist ik idd niet van. Duidelijk dat hier een toegewijde SAP voor nodig is. Dat maakt het voor mij oninteressant aangezien ik het gros van het jaar op m'n zonnepanelen laad en dat zal dan niet mogen aangezien deze aansluiting dus alleen voor elektrisch laden gebruikt mag worden.

@Makrolon Ik heb op basis van dynamische tarieven laden op de website ingesteld en er stond ook dat hij vannacht tussen 3 en 4 zou gaan laden maar dat heeft hij niet gedaan. Geen poging ook, gewoon helemaal niks. 'gelukkig' was al vroeg wakker vanochtend met dank aan de koters dus handmatig maar even nog relatief goedkoop geladen maar echt nuttig is het zo nog niet. Hij stond in ECO+.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:50
Termy schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:08:
[...]

Ah, hier wist ik idd niet van. Duidelijk dat hier een toegewijde SAP voor nodig is. Dat maakt het voor mij oninteressant aangezien ik het gros van het jaar op m'n zonnepanelen laad en dat zal dan niet mogen aangezien deze aansluiting dus alleen voor elektrisch laden gebruikt mag worden.

@Makrolon Ik heb op basis van dynamische tarieven laden op de website ingesteld en er stond ook dat hij vannacht tussen 3 en 4 zou gaan laden maar dat heeft hij niet gedaan. Geen poging ook, gewoon helemaal niks. 'gelukkig' was al vroeg wakker vanochtend met dank aan de koters dus handmatig maar even nog relatief goedkoop geladen maar echt nuttig is het zo nog niet. Hij stond in ECO+.
Heb je ook t aantal kWh ingesteld dat er in moest zitten voor een bepaalde tijd?

Bel morgen even met myenergi, het moet werken, er staat gewoon ergens een instelling verkeerd. Hun kunnen op afstand mee kijken en dan is het vast zo opgelost.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-10 22:18
bokkow schreef op zondag 10 december 2023 @ 07:07:
@EVfan @J-M-T

[...]

[Afbeelding]

Ik zie je straatnaam staan bij tibber. Wellicht vindt je het geen probleem, maar wilde het toch even benoemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
bokkow schreef op zondag 10 december 2023 @ 07:26:
[...]
Waarom ik denk dat dit donkergrijs is; het laadpunt mag je enkel gebruiken om EV’s mee op te laden. Aangezien je dat hierbij zou doen met de intentie om het vervolgens via een tweede verbinding weer terug te leveren aan het huis gaat het het doel van verlaagde belastingtarief voorbij natuurlijk. Al heb je dan gelijk dat het niet per se zo juridisch staat beschreven dat dit niet mag. Hiermee zou je wel die delta waar je over spreekt kunnen verhogen want tot dusver heb ik nog geen model kunnen ontdekken in Nederland met een thuisbatterij die meer dan 0,10€/kWh/dag zou besparen.
Je zal waarschijnlijk gelijk hebben wat betreft Nederland (ik ken de details van de NL-situatie niet) gezien het verschillend belastingtarief.
Verkeerde reflex vanuit Vlaams oogpunt waar voor de SAP (afzonderlijke DM en afzonderlijk energiecontract voor laadpunt) geen verschillende energiebelasting wordt toegepast.

Ter info: ik pas dat zelf ook niet toe gezien ik nu hoofdzakelijk op PV de EV laadt (en dat is 24/7 tegen 11 cent/kWh en vanaf 1/1 e.k. aan 7,5 cent/kWh). De productie van PV gaat hier uiteraard naar de PAP (woning) en wanneer ik die wil overzetten op de SAP moet ik aan energiedelen doen (wanneer ik op de SAP wil laden via PV) en dan betaal ik het volle pond heffingen op mijn eigen PV productie. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 10-12-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Makrolon schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:15:
[...]

Heb je ook t aantal kWh ingesteld dat er in moest zitten voor een bepaalde tijd?
Ja, 11 kWh.
Bel morgen even met myenergi, het moet werken, er staat gewoon ergens een instelling verkeerd. Hun kunnen op afstand mee kijken en dan is het vast zo opgelost.
Ja zal ik doen. Hopelijk kan ik hier dan ook de definitieve manier om dit te laten werken delen :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Untouchablezz20 schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:19:
[...]

Ik zie je straatnaam staan bij tibber. Wellicht vindt je het geen probleem, maar wilde het toch even benoemen.
Thanks! Inderdaad, maakt niet zoveel uit maar liever niet, heb het aangepast 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
IvoB2 schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:30:
[...]
Je zal waarschijnlijk gelijk hebben wat betreft Nederland (ik ken de details van de NL-situatie niet) gezien het verschillend belastingtarief.
Verkeerde reflex vanuit Vlaams oogpunt waar voor de SAP (afzonderlijke DM en afzonderlijk energiecontract voor laadpunt) geen verschillende energiebelasting wordt toegepast.

Ter info: ik pas dat zelf ook niet toe gezien ik nu hoofdzakelijk op PV de EV laadt (en dat is 24/7 tegen 11 cent/kWh en vanaf 1/1 e.k. aan 7,5 cent/kwh). De productie van PV gaat hier uiteraard naar de PAP (woning) en wanneer ik die wil overzetten op de SAP moet ik aan energiedelen doen (wanneer ik op de SAP wil laden via PV) en dan betaal ik het volle pond heffingen op mijn eigen PV productie. 8)7
Oh wow, dat is inderdaad wel erg gunstig en tevens anders dan wat er mogelijk is in Nederland 😂. Energiedelen zou hier ook iets moois kunnen zijn zoals het klinkt behalve dan wanneer je daar heffingen over moet gaan afdragen haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
bokkow schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:06:
[...]
Oh wow, dat is inderdaad wel erg gunstig en tevens anders dan wat er mogelijk is in Nederland 😂. Energiedelen zou hier ook iets moois kunnen zijn zoals het klinkt behalve dan wanneer je daar heffingen over moet gaan afdragen haha.
Uh neen, wat is daar gunstig aan?
Ik vind de NL-situatie (waar je bijna geen belasting noch heffingen betaalt op het SAP) veel gunstiger.
Moest dat hier zo toegepast worden zou ik er onmiddellijk instappen.
Er is niets gunstig aan energiedelen met je eigen gezien je de volle mep toeslagen (een 11 cent/kWh) op je eigen opgewekte energie gaat bijbetalen. Energiedelen gaat over het openbaar net (zelfs als het niet verder gaat dan je eigen woning) en dan betaal je hier altijd (ongeacht SAP, PAP, dynamisch, variabel, vast,....) dezelfde heffingen en belastingen (ong. 10 cent/kWh heffingen + 6% BTW + capaciteitstarief volgens vermogen met een forfaitair min. van 2,5 kW). Energiedelen werkt technisch ook alleen maar per klokkwartier (je deelt alleen de overproductie die je binnen hetzelfde kwartier elders kan verbruiken).

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 10-12-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
bokkow schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:01:
De auto zelf geeft die laatste twee cijfers aan, die komen uit Tessie, en Tessie doet niets meer dan de data-feed van de Tesla uitlezen en loggen ;)
Dus als je een rit maakt van bv 100km,
waar het Tesla M3 scherm15,2kWh/100 aangeeft,
dan ga je nagenoeg die 15,2 kWh zien op je HomeWizzard?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10 21:44
Ik krijg ik januari een elektrische auto (MY) en twijfel nog tussen de Zappi V2.1 en de Volt Time Source. Volgens mij kunnen deze min of meer hetzelfde? Belangrijk is load balancing en rekening houden met opbrengst panelen qua laadmoment. Is er reden om voor t een of t ander te kiezen?

Heb al een mantelbuis onder mn oprit liggen met een kabel erin en meterkast is als het goed is voorbereid (nieuwbouwwoning).

Kan er iemand een goede partij aanraden die installatie kan verzorgen? (Omg. Amersfoort). Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Hansieo schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:16:
[...]

Dus als je een rit maakt van bv 100km,
waar het Tesla M3 scherm15,2kWh/100 aangeeft,
dan ga je nagenoeg die 15,2 kWh zien op je HomeWizzard?
Haha nee dat zou mooi zijn maar HomeWizard =! Tessie. In Tessie kan je per rit het verbruik zien zoals jij verwacht. Dat is nauwkeuriger overigens dan wat de boordcomputer laat zien op het scherm in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:44

bert pit

asdasd

EVfan schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 22:37:
[...]

Er bestaat een ' Verlaagd tarief voor belasting op elektriciteit'. Dit tarief is 7 cent lager dan het huidige tarief. Zie tabel van de balastingdienst. Daar overheen gaat nog BTW, dus netto circa 8.5 cent per kWh.

Deze verlaging is van toepassing als de stroom exclusief gebruikt wordt voor het laden van een EV. Daar moet dus een extra meter voor hebben en dat is een SAP. Een SAP kost 300 Euro excl installeren kabels.

Kanttekening: Een enkeling geeft aan dat dit alleen zakelijk gebruikt kan worden (?). De energiebelasting gaat volgend jaar 1.8 cent naar beneden en de vraag is hoe lang deze regel van toepassing blijft.

Je kunt op een SAP een ander contract afsluiten dan op je PAP.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-10 22:30
Termy schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:01:
[...]

Ja, 11 kWh.

[...]

Ja zal ik doen. Hopelijk kan ik hier dan ook de definitieve manier om dit te laten werken delen :).
Hi , misschien kan ik hierbij helpen daar het dynamisch laden al eens gewerkt heeft bij mij als een test (zelf heb ik nog geen dynamisch contract). Je moet een aantal dingen instellen op de MyEnergi website:
1. Een Vehicle aanmaken bij Account-->Verhicles
2. Een Energy Supplier instellen met dynamische tarieven (Tibber) en de Energy Tariff op Flexibel Tariff NL zetten.
3. Onder Tariff kun je dan de tarieven van Tibber bekijken (exclusief 17 ct belasting/btw)
4. Via Schedules dien je tot slot een Scheduled Charge aan te maken. Selecteer je Auto die je bij Vehicles hebt aangemaakt, With heb ik op 100% gezet, My EV will be plugged in at heb ik gewoon vanaf 09:00 uur gezet tot 08:00 (dus in principe de hele dag). Opslaan en Schedule ON zetten.
5. Stekker in de EV en op ECO+ zetten.

Je zult zien dat hij dan binnen de groene tarieven gaat laden. Ben benieuwd of het gaat lukken.

Er is trouwens ook een video hiervan van MyEnergi:
YouTube: myenergi zappi - laden met dynamische tarieven

[ Voor 6% gewijzigd door MajaMestreech op 10-12-2023 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoMarco
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-12-2024
Zelf ben ik ook bij de zappi 2.1 aangekomen vanwege:
- zakelijk zelf factureren zonder backoffice en beheer. Lees dat als je paal remote beheerd wordt je dan zelf dit niet meer kunt).
- Switchen tussen 1 en 3 fase laden bij 3 fase omvormer zonnepanelen zonder dat de laadsessie wordt afgebroken.

Qua design vindt ik de easee lite mooier, maar die heeft geen MID meter.

quote]Orfu schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:52:
Ik krijg ik januari een elektrische auto (MY) en twijfel nog tussen de Zappi V2.1 en de Volt Time Source. Volgens mij kunnen deze min of meer hetzelfde? Belangrijk is load balancing en rekening houden met opbrengst panelen qua laadmoment. Is er reden om voor t een of t ander te kiezen?

Heb al een mantelbuis onder mn oprit liggen met een kabel erin en meterkast is als het goed is voorbereid (nieuwbouwwoning).

Kan er iemand een goede partij aanraden die installatie kan verzorgen? (Omg. Amersfoort). Dank alvast!
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

MarcoMarco schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:36:
Zelf ben ik ook bij de zappi 2.1 aangekomen vanwege:
- Switchen tussen 1 en 3 fase laden bij 3 fase omvormer zonnepanelen zonder dat de laadsessie wordt afgebroken.
De 3 fase omvormer heeft er niks mee te maken. Het automatisch switchen tussen 1 en 3 fasen bij laden op zonnestroomoverschot is vooral interessant als je echt heel veel panelen hebt. Belangrijker is dat de Zappi op 1 fase zonnestroomoverschot kan laden en dan (bijvoorbeeld in de nacht) automatisch naar 3 fasen Fast kan schakelen (11kW).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

MajaMestreech schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:31:
[...]

Hi , misschien kan ik hierbij helpen daar het dynamisch laden al eens gewerkt heeft bij mij als een test (zelf heb ik nog geen dynamisch contract). Je moet een aantal dingen instellen op de MyEnergi website:
1. Een Vehicle aanmaken bij Account-->Verhicles
2. Een Energy Supplier instellen met dynamische tarieven (Tibber) en de Energy Tariff op Flexibel Tariff NL zetten.
3. Onder Tariff kun je dan de tarieven van Tibber bekijken (exclusief 17 ct belasting/btw)
4. Via Schedules dien je tot slot een Scheduled Charge aan te maken. Selecteer je Auto die je bij Vehicles hebt aangemaakt, With heb ik op 100% gezet, My EV will be plugged in at heb ik gewoon vanaf 09:00 uur gezet tot 08:00 (dus in principe de hele dag). Opslaan en Schedule ON zetten.
5. Stekker in de EV en op ECO+ zetten.

Je zult zien dat hij dan binnen de groene tarieven gaat laden. Ben benieuwd of het gaat lukken.

Er is trouwens ook een video hiervan van MyEnergi:
YouTube: myenergi zappi - laden met dynamische tarieven
Het enige verschil met wat ik al had was dat ik geen tijden aangepast had. Dus bij beide opties stond nog 00:00 met de gedachte dat het de hele dag kan, als ik de tooltip goed begreep. Aangezien hij 3:00 4:00 10 December aangaf als laadmoment leek dat te kloppen. Misschien klopt dit niet en is er effectief geen moment om te laden als beide op 00:00 staan. Nu staat het op 7:00 voor de onderste. Maar zien of dit het was wanneer er wat te laden valt (nu al 90% vol).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-10 23:34
Orfu schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:52:

@Makrolon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayman1111
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-12-2023
Goedemiddag,

Sinds een maand rij ik naar alle tevredenheid in een mooie ev6 58kwh. Nu heb ik een issue met laden en ben er redelijk achter wat er aan de hand is. Als ik de auto naar 100% laad vliegt bij mij de aardlekautomaat eruit. 2 seconden daarvoor ontvang ik een melding dat het laadproces is voltooid. Ook als ik 100% ben opgeladen en ik laat de auto voorverwarmen met de laadkabel erin vliegt hij eruit als de voorverwarming stopt. Ook 2 seconden daarvoor krijg ik een melding dat klimatiseren is voltooid. Ik heb drie maal getest op op maximaal tot 90% laden. Hierbij geen enkel issue...en klimatiseren gaat ook prima zonder dat de automaat eruit gaat. Als hij eruit vliegt dan geeft de automaat aan dat er fout/lekstroom is gedetecteerd en dat hij daarop is getriggerd.

Elektriciën heeft installatie en laadpaal bekeken, geen bijzonderheden vocht etc. Betreft een Ratio Solar. Ik laad op 3 x 16A (11kw). aardlekautomaat is van ABB en betreft een B20 automaat.

Mogelijk dat er hier mensen zijn die dit herkennen of dat het al een bekend issue is...ik wordt er gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-10 15:07
Gewoon tot 95% laden, beter voor de accu ook ;).

De vraag is welk lekstroom is het, DC of AC?

Ook eens geprobeerd op een andere laadpaal (om uit te sluiten of het aan de auto ligt).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:55
@Rayman1111 lijken meer het issue te hebben met de EV6. Het grote Kia EV6 topic

Kun je het op een andere paal proberen? Je kunt ook Ratio benaderen, wellicht dat die wat weten. Ook kun je eens Kia benaderen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
Hebben meer mensen last van onderbroken laadsessies laatste tijd? Heb het idee dat door de regen mijn laadsessies heel onbetrouwbaar zijn geworden.

Zappi v2.1 icm een EV6. Ik zet hem aan de lader. Begint te laden en slaat soms af na 5 minuten, soms na 3 uur en soms ook geen enkel probleem. Geen flauw idee waar dat aan ligt. Ben benieuwd of dit vaker voorkomt of dat er misschien toch iets zou kunnen zijn met mijn paal.

Elektra lijkt in orde. Aardlek is sinds installatie (zelf gedaan) in september nog niet gesprongen...

[ Voor 10% gewijzigd door B-Bandit op 11-12-2023 10:37 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Nope, hier geen last van. Maar ik heb dan ook geen EV6 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayman1111
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-12-2023
Jazsie schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:47:
Gewoon tot 95% laden, beter voor de accu ook ;).

De vraag is welk lekstroom is het, DC of AC?

Ook eens geprobeerd op een andere laadpaal (om uit te sluiten of het aan de auto ligt).
het is AC laden. Nog niet geprobeerd op een andere paal te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Jazsie schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:44:
Nope, hier geen last van. Maar ik heb dan ook geen EV6 ;).
Zou dat het zijn? De laadpoort heb ik net uitvoerig bestudeerd en is naar mijn inschatting wel gevoelig voor water dat naar binnen sijpelt.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Er zijn wat bekende laad problemen met de EV6, @Rayman1111 heeft er ook last van in een iets andere vorm.

Check eens het grote Kia topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Rayman1111 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:06:
[...]
het is AC laden. Nog niet geprobeerd op een andere paal te laden.
Klopt, echter kan de lekstroom nog steeds DC zijn.

Indien mogelijk wellicht even testen op een andere laadpaal om het een en ander uit te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Jazsie schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:42:
[...]

Klopt, echter kan de lekstroom nog steeds DC zijn.

Indien mogelijk wellicht even testen op een andere laadpaal om het een en ander uit te sluiten.
Volgens mij zei @Rayman1111 dat de aardlekautomaat in de meterkast tripte op lekstroom. AC lekstroom dus want het is een "gewone" ABB B20 aardlekautomaat.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
DonJuape schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:19:
[...]

Volgens mij zei @Rayman1111 dat de aardlekautomaat in de meterkast tripte op lekstroom. AC lekstroom dus want het is een "gewone" ABB B20 aardlekautomaat.
Klopt, heb ik overheen gelezen. Ik las losse ALS met daarbij een B20 automaat van ABB... 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Jazsie schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:41:
Er zijn wat bekende laad problemen met de EV6, @Rayman1111 heeft er ook last van in een iets andere vorm.

Check eens het grote Kia topic.
Net met de Zappi klantenservice gebeld (echt professionele gasten trouwens) en op hun advies de firmware geupdate en de power limit op off. Was een instelling die alleen voor België nodig is. Weet ff niet of ik de juiste naam van de instelling heb, maar het is de limietinstelling die in kWh wordt uitgedrukt.

Nu weer aan het laden en gaat goed al 2 uur...dus heb goede hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik wil mijn granny lader graag in de schuur hangen en via een muurdoorvoer-achtige constructie de granny 'doorlussen'. Is zoiets mogelijk? Zo ja, welke 2 stekkers heb ik hier dan voor nodig?

Situatieschets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9b6Uu6_aD0X5tmfbGqgKYWOLBSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HWflXDxoWPDz1IdyT10UVXBJ.png?f=fotoalbum_large

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodgefreak5
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-10 12:20
Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVkapV1hm7OlMDajxsElG6tegYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3bZEKYS7huGM2XsOGwKAGsl.jpg?f=fotoalbum_large

Op amazon gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:36
--Erik-- schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:52:
Ik wil mijn granny lader graag in de schuur hangen en via een muurdoorvoer-achtige constructie de granny 'doorlussen'. Is zoiets mogelijk? Zo ja, welke 2 stekkers heb ik hier dan voor nodig?

Situatieschets:
[Afbeelding]
Granny charger altijd direct op de auto en de stekker aansluiten op een vaste installatie. Als kosten een ding is om niet voor een laadpunt te gaan en je gaat voor een wcd of ceeformpunt met granny charger. Laat de wandcontactdoos degelijk aansluiten door of met advies van een electricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Gecko123 schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:09:
[...]

Granny charger altijd direct op de auto en de stekker aansluiten op een vaste installatie. Als kosten een ding is om niet voor een laadpunt te gaan en je gaat voor een wcd of ceeformpunt met granny charger. Laat de wandcontactdoos degelijk aansluiten door of met advies van een electricien.
Het gaat niet perse om de kosten, ik wil de granny lader liever achter een gesloten deur. Je 2e zin snap ik niet helemaal…

Het aansluiten gaat gebeuren door iemand met kennis en ervaring. Dus daar geen zorgen over.

Is dit (veilig) te maken met losse onderdelen? De set die @dodgefreak5 laat zien is met 5 meter kabel wat overkill, maar ziet er wel uit als een eventuele oplossing. Maar liever ga ik voor een simpelere variant, als dat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
--Erik-- schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:42:
[...]

Het gaat niet perse om de kosten, ik wil de granny lader liever achter een gesloten deur. Je 2e zin snap ik niet helemaal…

Het aansluiten gaat gebeuren door iemand met kennis en ervaring. Dus daar geen zorgen over.

Is dit (veilig) te maken met losse onderdelen? De set die @dodgefreak5 laat zien is met 5 meter kabel wat overkill, maar ziet er wel uit als een eventuele oplossing. Maar liever ga ik voor een simpelere variant, als dat mogelijk is.
Waarom dan niet een heel goedkope wallbox. Bijvoorbeeld Lidl heeft ze heel goedkoop. Kun je veilig aansluiten met weinig kans op diefstal. Het verschil in prijs is bijna te verwaarlozen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:18:
[...]

Waarom dan niet een heel goedkope wallbox. Bijvoorbeeld Lidl heeft ze heel goedkoop. Kun je veilig aansluiten met weinig kans op diefstal. Het verschil in prijs is bijna te verwaarlozen.
Ik wil met 10a gaan laden en dan gebruik maken van een Homewizard energy socket. Daarmee kan ik laden bij productie van de zonnepanelen.
Dus dan is dit de meest voordelige oplossing met de spullen die ik al heb (granny en Honewizard socket).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

--Erik-- schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:32:
[...]

Ik wil met 10a gaan laden en dan gebruik maken van een Homewizard energy socket. Daarmee kan ik laden bij productie van de zonnepanelen.
Dus dan is dit de meest voordelige oplossing met de spullen die ik al heb (granny en Honewizard socket).
Houd er wel rekening mee:
-dat je in Nederland kunt salderen. Het maakt dus niet uit wanneer je stroom verbruikt (wel of geen zon), tenzij je een dynamisch contract hebt.
-bij 10a heb je grote laadverliezen, waardoor je stiekem alsnog 10 procent duurder uit bent.
-vaak zijn dat soort sockets niet geschikt om zulke vermogens mee te schakelen. Dus verbruiken kan wel maar van 3000 naar 0 is niet zo prettig.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 11-12-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
--Erik-- schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:32:
[...]

De meeste wallboxen kun je via dipswitches instellen op een Amperage. Zo heb ik de mijne op 3 x 10 A ingesteld. (EVhub)

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twlr1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-08 18:08
Hi allen,

Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en rijdt momenteel een tesla model 3.

Graag wil ik een 11kw lader laten plaatsen inclusief montage, maar ik weet niet wat voor voorzieningen ik moet treffen in de meterkast (ik kan extra groepen, extra aardlek etc. aangeven).

Ik beschik momenteel over een 3x25a aansluiting, maar heb geen idee waar ik verder rekening mee moet houden, anders dan loadbalancing & wellicht op zonnepanelen kunnen opladen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:33
Met een 3x25A laad ik mijn Ioniq 5 prima, veilig en snel genoeg op, en dat zal voor een model 3 ook opgaan.
De voorzieningen in de meterkast kunnen (voor zover nodig) direct bij de plaatsing van de lader geplaatst worden.
Loadbalancing is wel een goed idee, 9A per groep 'overhouden' is wellicht wat weinig bij een warmtepomp, WTW en inductiekoken (nieuwbouw!...). Je kunt ook zelf de laadmomenten zo plannen dat de rest van de woning er 'geen last' van heeft. De stroom uit de zonnepanelen zal, tijdens het laden, altijd op de afgenomen stroom in mindering worden gebracht (dat doet de meter).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

twlr1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:07:
Hi allen,

Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en rijdt momenteel een tesla model 3.

Graag wil ik een 11kw lader laten plaatsen inclusief montage, maar ik weet niet wat voor voorzieningen ik moet treffen in de meterkast (ik kan extra groepen, extra aardlek etc. aangeven).

Ik beschik momenteel over een 3x25a aansluiting, maar heb geen idee waar ik verder rekening mee moet houden, anders dan loadbalancing & wellicht op zonnepanelen kunnen opladen..
Een 16A 3 fase alamat volstaat dan. Wil je in de toekomst sneller laden kun je ook voor 20 of 25A gaan maar ik vermoed dat 16A voor nu prima is.
load balancing is altijd fijn om te hebben. Laden met solar is een leuke gimmick maar niet echt essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dv2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-08 21:16

dv2

In januari krijgen wij onze eerste EV en ben daarom opzoek naar de beste oplossing voor mijn situatie. De afstand tussen meterkast en parkeerplaats is 20-20 meter, zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xl9IBs0hFvgcRLb5OV8DTDr1QcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5ZmrjLA7HBgVW8vAIS5ZKWr.jpg?f=fotoalbum_large

Waar ik nog niet helemaal achter ben is of het mogelijk is om een laadpaal op de parkeerplaats te plaatsen, welke dan in weer in wind zou staan en buiten bereik van WiFi, of dat het beter is om de laadpaal bij het huis te plaatsen en dan te werken met een lange kabel. Ik heb al begrepen dat dit erg dikke en zware kabels zijn, maar aangezien hij zou kunnen blijven liggen is dat niet zo'n probleem.

In eerste instantie heb ik alleen een granny oplader, maar dit zal dus ook niet gaan werken zonder verlengsnoer, wat over deze lengte al helemaal niet aan te raden is begrijp ik.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

dv2 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:25:
In januari krijgen wij onze eerste EV en ben daarom opzoek naar de beste oplossing voor mijn situatie. De afstand tussen meterkast en parkeerplaats is 20-20 meter, zie foto:

[Afbeelding]

Waar ik nog niet helemaal achter ben is of het mogelijk is om een laadpaal op de parkeerplaats te plaatsen, welke dan in weer in wind zou staan en buiten bereik van WiFi, of dat het beter is om de laadpaal bij het huis te plaatsen en dan te werken met een lange kabel. Ik heb al begrepen dat dit erg dikke en zware kabels zijn, maar aangezien hij zou kunnen blijven liggen is dat niet zo'n probleem.

In eerste instantie heb ik alleen een granny oplader, maar dit zal dus ook niet gaan werken zonder verlengsnoer, wat over deze lengte al helemaal niet aan te raden is begrijp ik.
Dank!
Ik zou internet via netwerkkabel doen, niet WiFi.

Oef bijzonder idee. Praktisch lijkt het me niet. Bestaan er überhaupt laadkabels van 20m lang.?

Weer en wind is geen enkel probleem. Daar zijn ze op gebouwd. Maar droog is altijd beter/fijner natuurlijk

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 12-12-2023 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:15
dv2 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:25:

[Afbeelding]

Dank!
20meter is nu niet zo lang hoor, maar ik zou nooit een laadkabel (tussen box en auto) van 20meter gebruiken.
Gewoon een 5G4 kabel en 2 internetkabels (correct afgezekerd in je groepenkast) van je huis naar de parking leggen, en daar op een paal van Alfen, Zappi, ... zetten.

Weer en wind kan geen kwaad, daar zijn die dingen op gebouwd.
Kijk maar eens naar parkings waar er trage laadaansluitingen zijn. Kabellengtes zijn een pak langer dan 20m en die dingen staan ook buiten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dv2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-08 21:16

dv2

Tommie12 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:04:
[...]

20meter is nu niet zo lang hoor, maar ik zou nooit een laadkabel (tussen box en auto) van 20meter gebruiken.
Gewoon een 5G4 kabel en 2 internetkabels (correct afgezekerd in je groepenkast) van je huis naar de parking leggen, en daar op een paal van Alfen, Zappi, ... zetten.

Weer en wind kan geen kwaad, daar zijn die dingen op gebouwd.
Kijk maar eens naar parkings waar er trage laadaansluitingen zijn. Kabellengtes zijn een pak langer dan 20m en die dingen staan ook buiten.
Oke top, bedankt! De laadpaal wordt daar flink blootgesteld aan de elementen, maar goed om te horen dat dit geen probleem is. Zou inderdaad voor een Zappi paal willen gaan.

Wat betreft de kabel; moet deze op een bepaalde diepte in de grond gelegd worden? Zou zoveel mogelijk voorbereidend werk, zoals de sleuven graven, zelf willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edutch
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:22
Afdakje een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

dv2 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:15:
[...]

Oke top, bedankt! De laadpaal wordt daar flink blootgesteld aan de elementen, maar goed om te horen dat dit geen probleem is. Zou inderdaad voor een Zappi paal willen gaan.

Wat betreft de kabel; moet deze op een bepaalde diepte in de grond gelegd worden? Zou zoveel mogelijk voorbereidend werk, zoals de sleuven graven, zelf willen doen.
Officieel minimaal 60 cm diep. Mijn installateur vroeg echter mijn toestemming om het op 30-40cm te doen. Dat gaf minder schade aan mijn oprit. Dus daar ben ik in mee gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:22:
[...]

Officieel minimaal 60 cm diep. Mijn installateur vroeg echter mijn toestemming om het op 30-40cm te doen. Dat gaf minder schade aan mijn oprit. Dus daar ben ik in mee gegaan.
En zorgen voor wat extra bescherming in de grond zodat je er niet door steekt met een schup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Tommie12 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:41:
[...]

En zorgen voor wat extra bescherming in de grond zodat je er niet door steekt met een schup.
Kabel op 40cm en een roodwit lint op 20 cm.
En uiteraard gewoon grondkabel gebruiken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Makrolon schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:55:
[...]

Kabel op 40cm en een roodwit lint op 20 cm.
En uiteraard gewoon grondkabel gebruiken.
Ik dacht aan zoiets:https://www.solyd.be/nl/helia-kabelomhulsel-buit-gl-h50xl330st-550.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAiApuCrBhAuEiwA8VJ6JvToMl-JxhPFnyXkBF7-5koUI9Ma5AUR3A3fjcBv2FubeKS2CFKFXRoCqQAQAvD_BwE

Dat is wat ze op openbaar domein gebruiken.
Een rioolbuis kan ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 14-10 18:21
Of een "mantelbuis" (zoekterm), dan heb je ook geen grondkabel maar gewone YMVK kabel nodig

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:08
Poeh, ben mij dus aan het oriënteren voor een laadpaal en gelukkig dit topic gevonden want dat heeft na het doorlezen al een stuk meer duidelijkheid gebracht.
Echt een fatsoenlijke site waar de verschillen en voordelen van de verschillende laadpalen beschreven staan heb ik nog niet gevonden namelijk. Ik zie Easee, zaptec en zappi genoemd worden. Iemand een overzichtje of website waar ik de verschillen/voordelen/etc. kan vinden van deze modellen? Of zal ik toch 300+ pagina's van dit topic moeten gaan doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twlr1
de Peer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:07:
[...]

Een 16A 3 fase alamat volstaat dan. Wil je in de toekomst sneller laden kun je ook voor 20 of 25A gaan maar ik vermoed dat 16A voor nu prima is.
load balancing is altijd fijn om te hebben. Laden met solar is een leuke gimmick maar niet echt essentieel.
Dank je! En zou je dan ook aanraden om voor een aparte aardlek + groep te gaan? Of is dat niet nodig? We zitten namelijk met 2x airco en inductiekoken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
twlr1 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:42:
[...]

Dank je! En zou je dan ook aanraden om voor een aparte aardlek + groep te gaan? Of is dat niet nodig? We zitten namelijk met 2x airco en inductiekoken..
Ik zou zorgen dat je een grote groepenkast krijgt vanaf de bouw, en de rest lekker door de installateur vd laadpaal laten plaatsen. Ik denk dat dat goedkoper is dan via de bouwer, en je loopt niet t risico dat je verkeerd voorbereid en dubbele kosten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

twlr1 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:42:
[...]

Zeker apart ja. Alamat = aardlekautomaat

Dus je hebt 1 alamat 16A 3 fasen nodig die direct op de hoofdschakelaar aangesloten wordt (en daarmee is het dus een extra 'groep' als je het zo wilt noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twlr1
de Peer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:45:
[...]

Zeker apart ja. Alamat = aardlekautomaat

Dus je hebt 1 alamat 16A 3 fasen nodig die direct op de hoofdschakelaar aangesloten wordt (en daarmee is het dus een extra 'groep' als je het zo wilt noemen.
Dank je, dan ga ik maar gewoon voor de maximale uitbreiding voor de groepen, puur om ook in de toekomst veilig te zijn. Ze vragen 75 euro per groep en 245 euro voor een extra aardlekschakelaar. Die groepen vallen dus nog wel mee.

Er zitten momenteel 6 groepen standaard bij, waarbij ik er +- 4 ga bijnemen. Volgens mij is het gebruikelijk 4 groepen achter een aardlek te hebben, dus dat zou alsnog betekenen dat er dan minimaal 1 aardlek (liefste 2) bij moeten, toch?

Sorry, ik heb hier vrij weinig kaas van gegeten zoals je kunt merken :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

twlr1 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:59:
[...]

Dank je, dan ga ik maar gewoon voor de maximale uitbreiding voor de groepen, puur om ook in de toekomst veilig te zijn. Ze vragen 75 euro per groep en 245 euro voor een extra aardlekschakelaar. Die groepen vallen dus nog wel mee.

Er zitten momenteel 6 groepen standaard bij, waarbij ik er +- 4 ga bijnemen. Volgens mij is het gebruikelijk 4 groepen achter een aardlek te hebben, dus dat zou alsnog betekenen dat er dan minimaal 1 aardlek (liefste 2) bij moeten, toch?

Ja er komt 1 aardlekautomaat bij. Die kost 40 tot 60 euro. Dat is alles wat nodig is voor je laadpaal. Dat is een aardlek en 'groep' in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
twlr1 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:59:
[...]

4 groepen achter 1 aardlek is niet ; gebruikelijk' maar het maximum dat NEN1010 toestaat. ;) Maak zo veel mogelijk groepen en splits goed uit over de groepen en aardlek schaelaars. Liefst niet alle verlichting op 1 ALS, want als die er uit gaat.... de rest kun je zelf wel invullen. ;)

Laadpalen moeten verplicht op een eigen groep.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-10 14:25
Rayman1111 schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:01:
Goedemiddag,

Sinds een maand rij ik naar alle tevredenheid in een mooie ev6 58kwh. Nu heb ik een issue met laden en ben er redelijk achter wat er aan de hand is. Als ik de auto naar 100% laad vliegt bij mij de aardlekautomaat eruit. 2 seconden daarvoor ontvang ik een melding dat het laadproces is voltooid. Ook als ik 100% ben opgeladen en ik laat de auto voorverwarmen met de laadkabel erin vliegt hij eruit als de voorverwarming stopt. Ook 2 seconden daarvoor krijg ik een melding dat klimatiseren is voltooid. Ik heb drie maal getest op op maximaal tot 90% laden. Hierbij geen enkel issue...en klimatiseren gaat ook prima zonder dat de automaat eruit gaat. Als hij eruit vliegt dan geeft de automaat aan dat er fout/lekstroom is gedetecteerd en dat hij daarop is getriggerd.

Elektriciën heeft installatie en laadpaal bekeken, geen bijzonderheden vocht etc. Betreft een Ratio Solar. Ik laad op 3 x 16A (11kw). aardlekautomaat is van ABB en betreft een B20 automaat.

Mogelijk dat er hier mensen zijn die dit herkennen of dat het al een bekend issue is...ik wordt er gek van.
Stop gelijk met AC laden en ga zo snel mogelijk naar de KIA dealer, ik repareer laders en zie zo veel laders voorbij komen die voor honderden euro's gerepareerd moeten worden omdat er een kapotte KIA EV6 aan hebt gestaan.
Het is niet alleen aardlek wat deze auto's veroorzaken maar ook volledige sluiting en daar kunnen de laders niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Laatst online: 26-09 09:47
Hey allemaal,

Begin 2024 krijgen wij onze eerste elektrische auto en vlak daarna onze nieuwbouw woning :) De woning zal 3x 25A aansluiting krijgen en we hebben zonnepanelen.

Wij rijden niet extreem veel en ik denk dat we gemiddeld 1 keer per week moeten gaan opladen.

Aangezien we een Tesla gaan kopen, leek ons de Tesla Wall Connector het meest bijpassend en we vinden hem er mooi uit zien. Bijkomend voordeel is het knopje om de laadklep te openen en de wall connector is relatief goedkoop.

Nadelen zijn natuurlijk dat er geen load balancing opzit en dat deze niet automatisch rekening houdt met energie prijzen of energie van de zonnepanelen. Nu denk ik dat ik dit kan ondervangen doordat we best weinig zullen opladen en dat ik voor die ene keer in de week zelf even de prijzen check of in de gaten houd wanneer het zonnig is, en dan zelf instel wanneer die moet gaan opladen.

Wat betreft load balancing weet ik niet zo goed of het echt een must is met 3 fase? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hierin. Ik weet dat je in de Tesla app zelf het oplaad vermogen naar beneden kan bijstellen, mocht dat nodig zijn. Misschien minder praktisch maar voor eens per week wellicht wel te overzien.

Als laatste ben ik benieuwd naar waar jullie de oplaadbox zouden plaatsen in onze situatie. Mijn idee was om de installateur vanuit de meterkast schuin door de zijgevel te laten boren (70 centimeter ongeveer), zodat de wall connector naast de regenpijp op de muur kan. De wall connector kan dan aangesloten worden via de achterzijde, zodat er geen bedrading/leiding zichtbaar is. Een andere optie is via de kruipruimte en dan ergens anders op de muur plaatsen, maar dan blijft er een leiding zichtbaar aan de onderkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZkndjnJtkhLiPMdIgX93F7kQsw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CpqKItKDmczWGPglXZ2orzEo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Angriebirdie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:59:
Hey allemaal,

Begin 2024 krijgen wij onze eerste elektrische auto en vlak daarna onze nieuwbouw woning :) De woning zal 3x 25A aansluiting krijgen en we hebben zonnepanelen.

Wij rijden niet extreem veel en ik denk dat we gemiddeld 1 keer per week moeten gaan opladen.

Aangezien we een Tesla gaan kopen, leek ons de Tesla Wall Connector het meest bijpassend en we vinden hem er mooi uit zien. Bijkomend voordeel is het knopje om de laadklep te openen en de wall connector is relatief goedkoop.

Nadelen zijn natuurlijk dat er geen load balancing opzit en dat deze niet automatisch rekening houdt met energie prijzen of energie van de zonnepanelen. Nu denk ik dat ik dit kan ondervangen doordat we best weinig zullen opladen en dat ik voor die ene keer in de week zelf even de prijzen check of in de gaten houd wanneer het zonnig is, en dan zelf instel wanneer die moet gaan opladen.

Wat betreft load balancing weet ik niet zo goed of het echt een must is met 3 fase? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hierin. Ik weet dat je in de Tesla app zelf het oplaad vermogen naar beneden kan bijstellen, mocht dat nodig zijn. Misschien minder praktisch maar voor eens per week wellicht wel te overzien.

Als laatste ben ik benieuwd naar waar jullie de oplaadbox zouden plaatsen in onze situatie. Mijn idee was om de installateur vanuit de meterkast schuin door de zijgevel te laten boren (70 centimeter ongeveer), zodat de wall connector naast de regenpijp op de muur kan. De wall connector kan dan aangesloten worden via de achterzijde, zodat er geen bedrading/leiding zichtbaar is. Een andere optie is via de kruipruimte en dan ergens anders op de muur plaatsen, maar dan blijft er een leiding zichtbaar aan de onderkant.

[Afbeelding]
Load balancing is idd geen must met 3 fase, tenzij 1 van je fases regelmatig flink belast wordt.
Maar onderschat je zekering niet, die kan best wat hebben. Dus je kan het ook gewoon proberen. Als het vaker dan 1x per jaar fout gaat kun je alsnog maatregelen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@Angriebirdie qua plaatsing. Afhankelijk van waar je de auto doorgaans parkeert. Laadpoort van de Tesla zit ook aan de andere kant.

Verder kun je met de Tesla API ook een LB oplossing maken via software en zelfs laden op zon en/of dynamische tarieven. Wel wat hobby werk maar goed, we zitten ook op Tweakers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
@Angriebirdie ook zou ik het gat in de muur onder een hoek van ongeveer 45 graden laten boren. Dan hoef je nl niet haaks om met de kabel om hem aan te sluiten via achterkant. Maar ligt er natuurlijk ook aan welke kabel je gaat gebruiken. Ik heb 5x6mm liggen en die is stugger dan 5x2,5mm of 5x4mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hey allemaal,

[Afbeelding]
Als je weinig rijdt, laad dan 2 keer per week op aan 4 kW, dan trek je 6A per fase, en is de kans dat je load balancing nodig hebt echt klein. Ik laad wat vaker, maar ook aan 4 kW en doe probleemloos 30k+ per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
Tommie12 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:56:
[...]

Als je weinig rijdt, laad dan 2 keer per week op aan 4 kW, dan trek je 6A per fase, en is de kans dat je load balancing nodig hebt echt klein. Ik laad wat vaker, maar ook aan 4 kW en doe probleemloos 30k+ per jaar.
Is het laadverlies dan niet aanzienlijk hoger door het langzamere laden? Of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
MvdV75 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:13:
@Angriebirdie ook zou ik het gat in de muur onder een hoek van ongeveer 45 graden laten boren. Dan hoef je nl niet haaks om met de kabel om hem aan te sluiten via achterkant. Maar ligt er natuurlijk ook aan welke kabel je gaat gebruiken. Ik heb 5x6mm liggen en die is stugger dan 5x2,5mm of 5x4mm.
Bedoel je in een hoek van 45 graden omhoog? Is er dan niet een kleine kans dat er regenwater naar binnen kan lopen? Of begrijp ik het helemaal verkeerd wat je bedoeld?🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
Angriebirdie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:46:
[...]

Bedoel je in een hoek van 45 graden omhoog? Is er dan niet een kleine kans dat er regenwater naar binnen kan lopen? Of begrijp ik het helemaal verkeerd wat je bedoeld?🤓
Dat begrijp je goed. Je lader komt onder carport als ik het goed zag. Dus kans op regenwater is nihil. Maar een beetje laadpaal heeft een rubber ring(stop) waar je kabel doorhaalt. Deze sluit dan gat af in de muur. Mocht er niet zo’n dichting bij zitten kan je het ook altijd afkitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Angriebirdie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:45:
[...]

Is het laadverlies dan niet aanzienlijk hoger door het langzamere laden? Of valt dat mee?
Ik heb het zelf niet gemeten, maar las dat het vanaf 4 kW rond de 10% zou zijn.
Boven de 7 kW zou het ook terug stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Hey allemaal,

[Afbeelding]
Tesla áchteruit inparkeren en vervolgens de gele pijl gaan gebruiken.
Win-Win, met slecht weer (vorst) rij je vóóruit weg.
(of je moet standaard interieur voorverwarmen ten koste van bereik)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-10 09:45
Inspired schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:33:
@Angriebirdie qua plaatsing. Afhankelijk van waar je de auto doorgaans parkeert. Laadpoort van de Tesla zit ook aan de andere kant.

Verder kun je met de Tesla API ook een LB oplossing maken via software en zelfs laden op zon en/of dynamische tarieven. Wel wat hobby werk maar goed, we zitten ook op Tweakers. :)
Als je een Tesla hebt en je wil dynamische tarieven gebruiken kan je ook een app zoals Jedlix installeren. Krijg je soms nog korting op je stroomprijs ook en dat kan zelfs zonder een slimme laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSDforMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08 19:55
Hoi,

ergens de komende dagen kunnen we onze eerste EV ophalen (Tesla MY) en ik wil nu eindelijk een keuze maken welke laadpaal ik wil plaatsen.

Ik zoek een laadpaal die:
a. 11kW kan laden (heb 3x25A aansluiting)
b. 100% zonne-energie kan laden (zonnepanelen worden ook binnenkort aangeschaft)
c. een factuur kan sturen naar mijn lease-maatschappij (backoffice of anders. LM heeft geen voorkeur hierin)
d. laadpas gebruiken om te laden
e. naast een mogelijke backoffice connectie ook gekoppeld kan worden met mijn lokale domatica systeem (Home Assistant)
f. om kan gaan met dynamische tarieven (ieder uur een ander electra tarief)
g. LAN-koppeling via ethernet
h. liefst geen scherm op de laadpaal
i. vaste kabel

Ik ben dus al weken opties aan het checken en heb de volgende short-list:

1. Volt Time Source 2 Business
PRO: - MID-kWh meter in lader
- design (7/10)
- open REST API
- Volt Time-support redelijk goed bereikbaar (lijkt het)
- Volt Time ontwikkeld goed door (lijkt het)
CON: - redelijk groot
- bedrijf bestaat sinds 2020 (start-up / continuiteit onzeker)
- uitsluitende Nederlandse markt/kantoor momenteel
- weinig info over te vinden

2. Smappee EV Wall Home
PRO: - formaat compact
- design (8/10)
- lokale REST API beschikbaar
- opgericht in 2012, dus redelijke zekerheid
- internationaal
CON: - meer componenten in meterkast
- weinig info over te vinden

3. Alfen Eve Single S-line
PRO: - energiemeting via P1
- MID kWh meter
- opgericht in 1937, eerste laadpaal 2008
- internationaal
- beurs genoteerd
CON: - design (5/10)
- lokale MODBUS API (ben ik niet bekend mee en kan me beperken in mogelijkheden)
- lees best wel wat klachten over de laatste firmware(s) (zie GoT Alfen laadpaal Ervaring)

Volgens mij voldoen alle 3 de laadpalen aan de meeste opties, en is alleen de behoefte om om te gaan met dynamische electra tarieven de grootste uitdaging. Ook vanuit de LM krijg ik niet echt duidelijk uitsluitsel hoe dit uiteindelijk te regelen, buiten gewoon een vast tarief te zetten die gemiddeld net iets hoger is dan ik echt zou betalen.
Maar als ik een lokale API heb denk ik dat ik wel een stukje logica zelf zou kunnen maken om de juiste totaalkosten te kunnen berekenen (in Home Assistant bijv.)

Daarnaast vraag ik mij af of ik wellicht bij een van de palen iets mis waardoor deze toch zou afvallen.
Of wellicht een reden om voor 1 van de 3 kiezen omdat er bijv. een optie is die beter werkt dan de anderen.

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Thanks!

[ Voor 2% gewijzigd door BSDforMe op 15-12-2023 10:23 . Reden: iets vergeten / update API info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:02
BSDforMe schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:48:
...

3. Alfen Eve Single S-line
PRO: - energiemeting via P1
- MID kWh meter
- opgericht in 1937, eerste laadpaal 2008
- internationaal
- beurs genoteerd
CON: - design (5/10)
- geen lokale API
- lees best wel wat klachten over de laatste firmware(s)

...
Alfen heeft wel lokale API. Bijvoorbeeld via de HA integratie van leeyuentuen https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

Hier overigens probleemloos op firmware 6.5 met een Tesla M3. Paal in eigen beheer, backofice e-flux. Loadbalancing via telnet met slimmemeter.nl, dus maar 1 UTP kabel nodig.

Als laadtarief heb ik gewoon een vaste prijs boven mijn inkoopkosten, maar wel marktconform. Paal immers zelf gefinancierd. Als ik dan zelf slim weet te laden door handige automatisering dan is het mooi. Moet ik toch duur laden omdat de auto weg moet de volgende dag is het ook goed.

[ Voor 15% gewijzigd door V_ger op 13-12-2023 10:06 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

V_ger schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:04:
[...]

Alfen heeft wel lokale API.
Inderdaad en ook eenvoudig via modbus aanstuurbaar dus in combinatie met domotica kun je dan ook dynamische prijzen gebruiken voor aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik twijfel of ik een laadpaal moet mee leasen of beter zelf kan kopen en regelen.
Klopt mijn redenering dat het toch via de leasemaatschappij goedkoper is (mogelijk door bruto/netto verhouding?)

Situatie
ik heb de kabel al klaar liggen, incl data. Het wordt een vrij rechtoe-rechtaan installatie, wel met een losse kast in de MK. Ik heb al 3fase.

Leasemij vs zelf
De newmotion advanced wordt voor 1300 verkocht, incl verplichte installatie a 1400. Dit zijn brutobedragen. Ik kan hem meeleasen, dat kost netto ca 30 euro pm (60 maanden).

Als ik hem zelf koop, ben ik op de installatie goedkoper uit, dit scheelt ongeveer de helft.

Stel bijv zelf kopen incl installatie van 750 euro, dan kost het mij 2050 over 60 maanden is 35 euro netto.
De leasemij rekent ca 30 euro. Hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Waypoint schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:59:
Ik twijfel of ik een laadpaal moet mee leasen of beter zelf kan kopen en regelen.
Klopt mijn redenering dat het toch via de leasemaatschappij goedkoper is (mogelijk door bruto/netto verhouding?)

Situatie
ik heb de kabel al klaar liggen, incl data. Het wordt een vrij rechtoe-rechtaan installatie, wel met een losse kast in de MK. Ik heb al 3fase.

Leasemij vs zelf
De newmotion advanced wordt voor 1300 verkocht, incl verplichte installatie a 1400. Dit zijn brutobedragen. Ik kan hem meeleasen, dat kost netto ca 30 euro pm (60 maanden).

Als ik hem zelf koop, ben ik op de installatie goedkoper uit, dit scheelt ongeveer de helft.

Stel bijv zelf kopen incl installatie van 750 euro, dan kost het mij 2050 over 60 maanden is 35 euro netto.
De leasemij rekent ca 30 euro. Hoe kan dat?
Is hij van jou aan t eind? En mag je een andere lader dan een Newmotion kiezen als je m zelf regelt? Wat ik zou geen Newmotion willen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Makrolon schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:09:
[...]

Is hij van jou aan t eind? En mag je een andere lader dan een Newmotion kiezen als je m zelf regelt? Wat ik zou geen Newmotion willen namelijk.
ja ik denk het wel. Ik weet nog niet helemaal de condities.

Zit namelijk ook te kijken hoe dat werkt met de vergoedingen als ik het zelf regel.
Ergens voelt het wel gek dat ik dat ding koop en alleen de kw prijs doorreken. Het apparaat zou je toch ook moeten doorbelasten en afschrijven in 5 jaar, maar volgens mij wordt dat weinig tot niet gedaan. Lees er op GOT nog niks over. Lijkt mij prima verdedigbaar en nog steeds goedkoper dan een openbare paal. Daar rekenen ze dat toch ook door. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Waypoint schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:20:
[...]

Zit namelijk ook te kijken hoe dat werkt met de vergoedingen als ik het zelf regel.
Ergens voelt het wel gek dat ik dat ding koop en alleen de kw prijs doorreken. Het apparaat zou je toch ook moeten doorbelasten en afschrijven in 5 jaar, maar volgens mij wordt dat weinig tot niet gedaan. Lees er op GOT nog niks over. Lijkt mij prima verdedigbaar en nog steeds goedkoper dan een openbare paal. Daar rekenen ze dat toch ook door. :)
Volgens mij doen de meeste er een paar cent bij op (moet je uitrekenen hoeveel dat moet zijn) om de aanschaf van de paal terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSDforMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08 19:55
de Peer schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:12:
[...]

Inderdaad en ook eenvoudig via modbus aanstuurbaar dus in combinatie met domotica kun je dan ook dynamische prijzen gebruiken voor aansturing.
oke, dat is in ieder geval goed om te weten.
Dan is alleen het verschil dat ik bij de Volt Time en Smappee een REST API heb (waar ik mee bekend ben vanuit mijn developes achtergrond), en via Alfen een ModBus interface die lastiger voor mij al zijn om maatwerk op te maken maar niet onmogelijk.

Maar heeft iemand, buiten de cosmetische afweging, een reden om voor de een of ander te gaan ?
Iets waar ik nog niet aan gedacht heb ? :?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Waypoint schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:20:
[...]

Dat ligt er helemaal aan wat er hierover met de WG is afgesproken. Dat iets logisch is/lijkt, betekent niet dat het in je leasecontract staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@Waypoint dit is wat afhankelijk van de situatie. Als je budget hebt is leasen voordeliger. Als het EB is kost het je netto +/- de helft. Zal het ook nog voordeliger zijn wellicht. Je kunt ook zelf wat plaatsen en qua tarief hoger gaan zitten totdat je de kosten eruit hebt.

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:06
Iemand anders hier met een laadpaal van Shell Recharge die zowel een zakelijke pas met automatische vergoeding als een privepas zonder vergoeding heeft?

Als ik de prive laadpas toevoeg wordt er bij gebruik wel degelijk een vergoeding betaald een bedrag belast op de prive laadpas. De rekening wordt verhoogd met BTW maar op de uitbetaalde vergoeding ontvang ik geen BTW. Thuis laden is daarmee dus duurder dan mijn Kwh tarief (en betalen we ook dubbele BTW).
Ik wil het gewoon gebruiken alsof in een lader in het stopcontact steek....

[ Voor 19% gewijzigd door sanger1981 op 14-12-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
sanger1981 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:05:
Iemand anders hier met een laadpaal van Shell Recharge die zowel een zakelijke pas met automatische vergoeding als een privepas zonder vergoeding heeft?

Als ik de prive laadpas toevoeg wordt er bij gebruik wel degelijk een vergoeding betaald een bedrag belast op de prive laadpas. De rekening wordt verhoogd met BTW maar op de uitbetaalde vergoeding ontvang ik geen BTW. Thuis laden is daarmee dus duurder dan mijn Kwh tarief (en betalen we ook dubbele BTW).
Ik wil het gewoon gebruiken alsof in een lader in het stopcontact steek....
Je hebt een prive pas toegevoegd en ingesteld dat deze voor 0 mag laden? Gewoon een Shell pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 787Stefan
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:07
Makrolon schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:09:
[...]

Op de kabel staat het, maar dat is soms erg lastig om te zien bij een gemonteerde kabel... Zoals eerder gezegd hier kunnen we aan de hand van een foto van de groep zien of dat een 3 fase groep is of niet.

Nee, de 4g kan sowieso ook gebruikt worden voor gebruik app enzo. Dan is wifi niet nodig. En ik weer 90 procent zeker dat dit ook voor de load balancing kan. Maar dit zou je kunnen checken bij easee zelf.
Bij deze alsnog de foto’s van mijn meterkast. Groep 9 is de berging/laadpaal. De kabeldikte vanaf de berging naar de parkeerplaats is 2,5mm2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvlEeAAAtu6wJ9gtuQm4KXXh0xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5JlxXr6Yeh9wiY7byVGnBcd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61Zfz-IHxvGysH19PpYSJsG7g7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nV7Q8YfhY0FyMAi3twjJb29G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yo0REBDj-LJUYKfa-8SHCaZxcTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKXkbVDaijnmuYiobFY64fDu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXYWvcJoPvozEMAxP1-Sez0k1ZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGiw0iefcjlWZ6flDcOOvCED.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-10 18:38
787Stefan schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:44:
[...]

Bij deze alsnog de foto’s van mijn meterkast. Groep 9 is de berging/laadpaal. De kabeldikte vanaf de berging naar de parkeerplaats is 2,5mm2.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mijn heb je een 3 fase hoofdaansluiting (3x25A)
Op op 1 van die fases heb je een 16A groep voor je laadpaal.

Dus je verdeeld al je gebruikers via hun groepen over de 3 fases.

Jouw auto/laadpaal maakt altijd maar gebruik van 1 en dezelfde fase.

Dat kan vast veel mooier, maar moet de elektricien aan de slag. Wellicht kan je dan slim over alle 3 de fases laden. (Maar ik ben geen elektricien)

Geen idee of je kabel dik genoeg is. 2,5 meter m2 is de normale maat voor 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:53
De kabel naar de berging/laadpaal is 1 fase.
De kabeldikte van 2,5 mm2 is alleen voldoende voor 16 Ampere maximaal/kortstondig. Voor een laadpaal is dit onvoldoende, zeker als er ook nog elektriciteit in de berging wordt gebruikt, al is het maar een lamp.
Bij 2,5 mm2 zou je waarschijnlijk wel 10 Ampere continu kunnen gaan.
Bij grotere lengte zou ik voor 6mm2 gaan, zeker als je naar drie fasen gaat. Bij mijn laadstation (Victron) is dit zelfs voorgeschreven.
En ja, ik weet dat er heel veel mensen zijn die hier anders over denken. Als compromis kun je 3 x 4mm2 overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-10 18:27
Bij de bouw van mijn appartement heb ik een Ymvk 5g6 voedingskabel laten aanleggen. Dit werd mij door de aannemer/het installatiebedrijf aangeraden.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodgefreak5
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-10 12:20
Hier 5G4 van 8 meter lengte en op 11 KW heeft de kabel 30 graden. Zou toch niet voor minder gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
5G6 vooral ook omdat je auto vaak ook op 1F tot 7kW kan laden
(de auto gebruikt dan intern 2 van de 3 fasen)

7kW door een 4mm2, kan... mag? goed?? zou ik niet voor kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:06
Inspired schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:01:
[...]

Je hebt een prive pas toegevoegd en ingesteld dat deze voor 0 mag laden? Gewoon een Shell pas?
We hebben prive meerdere passen maar het leek me logisch om inderdaad de Shell pas toe te voegen. Ik vraag me alleen af of ik dat juist heb ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-10 14:32
[...]

Dat is dus niet toegestaan. Een laadpaal moet zijn eigen groep hebben en mag niet gedeeld worden met andere aansluitingen zoals stopcontacten of lichtpunten. Je zal of een aparte groep moeten aanleggen, of in de berging een onderverdeelkast met extra aardlekautomaat moeten installeren, In beide gevallen is 2.5 mm2 te weinig als de bedrading langer dan enkele meters is. Minstens 4 mm2, liever nog 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hansieo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:00:
5G6 vooral ook omdat je auto vaak ook op 1F tot 7kW kan laden
(de auto gebruikt dan intern 2 van de 3 fasen)

7kW door een 4mm2, kan... mag? goed?? zou ik niet voor kiezen
7 kW door 4 mm2 mag zeker mits de kabellengte beperkt is (geen tientallen meters).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als aanvulling op de rest hier zou je als je geen nieuwe kabel kan/wilt trekken en/of de meterkast niet wilt/kan aanpassen, nog altijd voor een 10A "granny lader" kunnen gaan.

Pagina: 1 ... 94 ... 193 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen