Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:14
Alles even binnen MO tags.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb je rechtsbijstand? Zo ja, dan doe je er handig aan daar melding te doen.

De NEN1010 staat niet als verplichting in bouwbesluit. Daarom is deze ook niet kostenloos openbaar gemaakt... Ja dat is heel, heel erg slecht van de NL overheid. AREI is wat ik er van meegekregen heb gewoon beter, dus mijn zegen heb je dat je daar ook naar gekeken hebt.

Ik zie dus ook niet hoe de gemeente hier op zou mogen handhaven... maar dat is aan de juristen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:18
Eens met Ronald, dit is volgens mij niet afdwingbaar door de gemeente. Ik zou vriendelijk aan de gemeente vragen op basis van welk wetsartikel je verplicht bent aan de NEN1010 te voldoen.

En....het zal niet het meest populaire advies zijn hier. Maar ik had linea recta ook een melding gedaan over de buurman zijn 'onveilige meterkast'. Werkelijk waar van de potgerukt om dit soort meldingen over je buurman te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-06 23:25
de gemeente dient te handhaven dat er wordt gebouwd volgens het bouwbesluit. Dat doen ze met een inspecteur bouw en woningtoezicht, die hebben ze dus zelf.
Via het bouwbesluit artikel 5.1a is de nen1010:2015 op de punten die betrekking hebben op de veiligheid van elektrische installaties aangewezen waarmee je als je daar aan houdt geacht wordt aan het bouwbesluit te voldoen.
Je hoeft het niet te laten keuren volgens mij, ze mogen het wel inspecteren, en je zou wel aantoonbaar moeten kunnen maken dat het aan de nen1010
op die punten voldoet, wat weer zou kunnen volgens een keuring, of een verklaring van de installateur, of volgens mij dan stiekum ook een verklaring van jezelf…

[ Voor 33% gewijzigd door Lochnes op 31-10-2023 20:05 . Reden: details toegevoegd met betrekking tot rol nen1010 in jet bouwbesluiti ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 12:16
Hele lap tekst ernaast waarin ze stellen dat ik moet voldoen aan NEN 1010. Uiteindelijk vraagt de gemeente dat ik een NEN 1010 keuring laat uitvoeren. Ze dreigen met een bestuursrechtelijke sanctie als ik de brief negeer
Vragen ze het of eisen ze het? En wat als je ze gewoon uitnodigt?

En wat bedoel je met "als ik de brief negeer". Misschien kun je wat letterlijker de tekst hier plaatsen?

[ Voor 14% gewijzigd door Bulldock op 31-10-2023 20:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• larsg
Bedankt voor die snelle reacties alvast!

Fijn dat jullie mijn verbazing delen! Nadat ik nattigheid voelde met deze buren heb ik alle denkbare verzekeringen genomen op dit huis. Ik ga als volgende stap contact opnemen met de rechtsbijstand en eens horen bij eigenhuis. Hopelijk kunnen we op basis daarvan een brief opstellen die de gemeente op hun plaats zet en à la limite voorstelt dat ze zelf even mogen komen kijken. Ik moet ook geen extra vijanden maken...

Een extract uit de brief met de gemeente:
Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door larsg op 31-10-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
En de regels waarin het negeren van hun verzoek besproken is?
Hoe en op welke manier denken ze dan iets te kunnen waarmaken?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Geldt hier niet gewoon het gezegde “wie eist die bewijst”?

Is de brief niet een prank van uw buurman? Want de NEN1010 is zoals reeds gemeld, slechts een norm en dekt in deze situatie niet de gehele lading.

[ Voor 16% gewijzigd door Microstar op 31-10-2023 20:20 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:50
Is de brief wel van de gemeente? Geen knutselwerkje van die buurman?

Bevat de brief een besluit waartegen bezwaar mogelijk is?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

larsg schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:09:

Fijn dat jullie mijn verbazing delen! Nadat ik nattigheid voelde met deze buren heb ik alle denkbare verzekeringen genomen op dit huis. Ik ga als volgende stap contact opnemen met de rechtsbijstand en eens horen bij eigenhuis. Hopelijk kunnen we op basis daarvan een brief opstellen die de gemeente op hun plaats zet en à la limite voorstelt dat ze zelf even mogen komen kijken. Ik moet ook geen extra vijanden maken...

***members only***
Correct me if I'm wrong but:
"Laagspanning" betekent over het algemeen niet de huis, tuin en keuken meterkast. Deze staan in industriële omgevingen. Dus dat hele stukje van bouwbesluit 2012 blabla en moeten voldoen van NEN1010 is helemaal niet van toepassing op jou dus ze kunnen jou dat dus ook niet verplichten.

Het is ook nog eens een Norm, geen wet oid!!!

[ Voor 3% gewijzigd door Gekkenhuis op 31-10-2023 20:19 ]

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

In de eerste plaats heb je niets en dan ook niets meer met de gemeente te maken omdat de woning al een geruime tijd is opgeleverd. De gemeente had slechts een controlerende functie tijdens de bouw.

Verder wordt de NEN 1010 aangehaald in het bouwbesluit wat betreft de artikelen veiligheid maar de overheid heeft nooit aangegeven welke artikelen dat zijn. En dat gaan ze ook niet doen omdat ze dat moeten betalen voor de NEN 1010.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Weet je zeker dat deze brief afkomstig is van de gemeente?
Staat er een contactpersoon of afdeling bij?
Heb je daar contact mee opgenomen?

* teacher heeft namelijk een vermoeden...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Wat heeft je buurman met jouw meterkast te maken? Waarom praat je überhaupt met je buurman daarover? Delen jullie de voordeur ofzo? Of hebben jullie overpad over elkaar grond ofzo? Waarom is het zo nodig om contact te hebben met de buurman? Ik bedoel... als je ook maar enigsinds merkt dat hij daar niet zo'n trek in heeft, dan stop je toch met contact zoeken?

[ Voor 19% gewijzigd door Nickname55 op 31-10-2023 20:22 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:31
Ik vind het een bijzonder stuk ambtenarenproza.
Informeer morgen eens bij de gemeente of ze hier iets vanaf weten en de buren je met behulp van ChatGPT niet in de zeik nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsg
jack zomer schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:11:
En de regels waarin het negeren van hun verzoek besproken is?
Hoe en op welke manier denken ze dan iets te kunnen waarmaken?
Ik weet niet juist wat je bedoelt?

Ivm is de brief van de gemeente.
Hij is verstuurd naar mijn huisadres in BE met briefpapier en envelop van de gemeente. Ook is deze in naam van de burgemeester opgestuurd. Overigens is de brief gefrankeerd zonder postzegel maar rechtstreeks door PostNL. Ik vermoed dus dat deze legitiem is. De buurman is misschien een
Members only:
maar ik zie hem geen misdrijf als valsheid ingeschrifte plegen.
Nickname55 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:19:
Wat heeft je buurman met jouw meterkast te maken? Waarom praat je überhaupt met je buurman daarover? Delen jullie de voordeur ofzo? Of hebben jullie overpad over elkaar grond ofzo? Waarom is het zo nodig om contact te hebben met de buurman? Ik bedoel... als je ook maar enigsinds merkt dat hij daar niet zo'n trek in heeft, dan stop je toch met contact zoeken?
Godzijdank niks gedeeld! Eén jaar geleden in naam van openheid vrij verteld wat we gingen doen aan ons huis in de poging een fijne burenrelatie op te starten. Dat contact is nu al geruime tijd beperkt tot de minimale "hallo" als je elkaar ziet in de straat.

[ Voor 35% gewijzigd door larsg op 31-10-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
larsg schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Hij is verstuurd naar mijn huisadres in BE met briefpapier en envelop van de gemeente. Ook is deze in naam van de burgemeester opgestuurd. Overigens is de brief gefrankeerd zonder postzegel maar rechtstreeks door PostNL. Ik vermoed dus dat deze legitiem is. De buurman is misschien een
***members only***
De "gemeente" verzoekt jou deze inspectie te laten doen.
Een verzoek is niet meer dan dat. (Ik verzoek jou nu 10k naar mij rekening over temaken)

Waar spreken ze over de gevolgen van het niet uitvoeren van de inspectie
Op basis waarvan willen ze dan bv een boete geven?

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 31-10-2023 20:24 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:25

Reinier

\o/

Gekkenhuis schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:18:
[...]

"Laagspanning" betekent over het algemeen niet de huis, tuin en keuken meterkast.
Jawel, 230V is laagspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Maar welke inspectie verwachten ze? Een Scope 8?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 08:54
Wat een onzin. Een NEN1010 is alleen verplicht bij eerste oplevering van de installatie. Eventueel kan een aanvullende keuring uitgevoerd worden bij een uitbreiding / oplevering van een aditionele installatie.
Conform het bouwbesluit dient een woning aan de richtlijnen van de NEN1010 te voldoen.

Als woning eigennaar bent u zel conform de NEN3140 installatie verantwoordelijke voor de electrische installatie van uw woning.

Op geen enkele grond kan een gemeente eisen, zonder daarvoor aantoonbare gergronden reden voor te hebben. Ga dus met de gemeente in contact en doe hier navraag over het schrijven. De brief zal een referentie hebben.

Voor de installatie is het hebben van een installatie overzicht, afgaande groepen aansluiting etc.. wel het e.e.a. wenselijk zoals een groepen verklaring.

Het testen van de aardlekschakelaars is iets wat "officieel" periodiek uitgevoerd dient te worden maar in de praktijk zie je dit niemand doen.

Wat eventueel nog wel opgevraagd kan worden bij de installateur is een aardspreidingweerstands raport echter heb ik die ook maar bar weining gezien in mijn leven.

Kortom niet druk maken, spulletjes op orde maken en even bellen.

Aanvulling:
NEN3140 spanning tot 1000Vac of 1500Vdc is laagspanning. Daarboven is hoogspanning en valt onder de NEN3840

[ Voor 4% gewijzigd door amiaima op 31-10-2023 20:30 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:49
De gemeente is weldegelijk aangewezen om het bouwbesluit te handhaven. Dit kan dus best, maar is een uitzondering.

Het gaat hier mank op "wij hebben aanwijzingen". Als dat daadwerkelijk alleen roddel van de buurman is dan is dat erg mager om iemand op kosten te jagen door direct een keuringsrapport te vragen. De gemeente heeft immers zelf ook toezichthouders in dienst.

Tegen deze brief is denk ik geen bezwaar mogelijk, wel tegen de sanctie die mogelijk volgt. Wat je daarvoor kunt doen is 1) contact opnemen met de behandelend ambtenaar voor 1a) vragen waar de melding vandaan komt, 1b) de zeurbuur aanstippen, 1c) schetsen dat de installatie fatsoenlijk is aangelegd, 1d) de ambtenaar uit te nodigen zelf vast te stellen dat dit het geval is door een huisbezoek of beoordeling van fotos.

Indien bovenstaande niet werkt kun je 2) flauw een WOB verzoek indienen om achter de "aanwijzingen" en gerelateerde besluitvorming te komen.

Zomaar negeren moet je voorkomen want dan loopt het proces gewoon verder. Of je het 3) voor de bestuursrechter wilt laten komen tzt is een kwestie van afwegen.

Tevens de gouden tip: houd je mond tegen dit soort buren en geef ze geen vinger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lochnes
ik vond hier een commerciele partij het wel
helder en eerlijk weergeven:
https://www.parkstad-insp...n-1010-keuring-verplicht/

“Een NEN 1010 inspectie is wettelijk niet verplicht, want de hoofdstukken uit de NEN 1010 die een inspectie voorschrijven zijn niet 'aangewezen' in het Bouwbesluit”

tegelijkertijd dien je wel aan te tonen dat je voldoet aan dat bouwbesluit…

Dus slecht geregeld in Nederland.

De gemeente het het recht en de plicht om het bouwbesluit te handhaven. Dat je dat aan kunt tonen met een formele
keuring of inspectie is duidelijk. Maar ik zou er gewoon eens een belletje bij de gemeente aan wagen en rustig die inspecteur van de gemeente uitnodigen.
Als die het ok
vindt is het gewoon ok. Als
die twijfelt of zelf helemaal niks durft te beslissen kun je altijd nog een volgend traject in.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:29

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]
Bij deze :P
Artikel 1.1. Begripsbepalingen
[...]
lage spanning: nominale wisselspanning van niet meer dan 1.000 volt, hetzij nominale gelijkspanning van niet meer dan 1.500 volt;
En voor wat betreft deze...
Zie https://pdhadvocatuur.nl/...-nen-normen-zijn-bindend/

Hoewel ik handhavingsjurist ben, is ruimtelijke ordening niet mijn cup-of-tea. Volgens mij is het college op zichzelf wel bevoegd om te beslissen tot een aanschrijving tot woningverbetering (artikel 15 van de Woningwet). Je lijkt nu in het voortraject te zitten: er is geen besluit genomen, zie het als een verzoek om informatie. Voor wie nu denkt: ja maar dat kan toch helemaal niet? Nou, wel dus:
https://www.raadvanstate....n/@121713/201908331-1-r1/

6. Het college heeft, voor zover nu van belang, in het eerste dwangsombesluit van 13 oktober 2017 [appellant] onder oplegging van een dwangsom van € 10.000,00 ineens gelast binnen een termijn van zes maanden na verzenddatum van dit besluit de elektrische installatie in de panden [locatie A] en [locatie C] in overeenstemming te brengen met artikel 6.8 van het Bouwbesluit 2012 en deze te laten voldoen aan NEN 1010 én dit aan het college aan te tonen middels het binnen de gegeven termijn overleggen van een rapport van een erkend bedrijf. In het tweede dwangsombesluit van 13 oktober 2017 heeft het college [appellant] onder oplegging van een last van een dwangsom van € 10.000,00 ineens gelast binnen een termijn van zes maanden na verzenddatum van dit besluit de elektrische installatie in het pand [locatie B] te laten voldoen aan NEN 1010 én dit aan het college aan te tonen middels het binnen de gegeven termijn overleggen van een rapport van een erkend bedrijf.

7. Naar het oordeel van de rechtbank heeft [appellant] niet aan deze lasten voldaan, omdat hij niet binnen de begunstigingstermijn een rapport van een erkend bedrijf heeft overgelegd waaruit blijkt dat de elektrische installaties in de woningen [locatie A], [locatie B] en [locatie C] voldoen aan NEN 1010. Omdat uit de door [appellant] overgelegde rapporten van AET Inspectie B.V. van 16 april 2018 blijkt dat de elektrische installaties op 13 april 2018 en dus voor het einde van de begunstigingstermijn voldeden, had het college volgens de rechtbank in redelijkheid over moeten gaan tot matiging. De rechtbank heeft zelf aanleiding gezien de lasten elk te matigen met 50% tot € 5.000,00 per last.

8. [appellant] betoogt dat de rechtbank ten onrechte heeft overwogen dat hij door het niet tijdig overleggen van de rapporten niet aan de lasten heeft voldaan. Daartoe voert hij aan dat de lasten tot doel hebben om overtreding van het Bouwbesluit 2012 wat betreft de elektrische installaties te beëindigen en dat de rapporten slechts een middel zijn om te controleren of binnen de begunstigingstermijn aan de lasten is voldaan. Het college kan niet in een last opnemen dat er rapporten overlegd moeten worden. Omdat de elektrische installaties voor het einde van de begunstigingstermijn voldeden, is volgens [appellant] niet relevant dat de rapporten na afloop van de begunstigingstermijn zijn overgelegd. De rechtbank had aanleiding moeten zien voor verdergaande matiging, omdat de overtredingen tijdig zijn beëindigd.

8.1. Niet in geschil is dat de elektrische installaties in de woningen [locatie A], [locatie B] en [locatie C] voor het einde van de begunstigingstermijn voldeden aan de voorschriften van het Bouwbesluit 2012. Evenmin is in geschil dat de rapporten niet voor het einde van de begunstigingstermijn aan het college zijn overgelegd om dit aan te tonen. Aangezien de lasten over de elektrische installaties ook behelzen dat [appellant] aantoont dat de installaties voldoen middels het binnen de begunstigingstermijn aan het college overleggen van een rapport van een erkend bedrijf, heeft de rechtbank terecht geoordeeld dat [appellant] niet aan deze lasten heeft voldaan. Het betoog dat het college niet in de last kan opnemen dat er rapporten overgelegd moeten worden, kan in deze procedure niet (meer) aan de orde komen. Dit had [appellant] in een procedure tegen de besluiten van 13 oktober 2017 kunnen aanvoeren. De besluiten van 13 oktober 2017 zijn in rechte onaantastbaar, zodat de inhoud van de lastgeving niet meer ter discussie kan staan. Omdat [appellant] in beide lasten aan één van de twee onderdelen heeft voldaan, heeft de rechtbank in redelijkheid aanleiding kunnen zien de dwangsommen met 50% te matigen. In hetgeen [appellant] heeft aangevoerd ziet de Afdeling geen aanleiding voor het oordeel dat een verdergaande matiging op zijn plaats is.
Hoe nu verder? Je kunt natuurlijk altijd bellen, uitleggen dat er een burenruzie speelt en dat je ervan uitgaat dat je buurman een handhavingsverzoek heeft gedaan. Bestuursorganen zijn er niet happig op zich te mengen in een burenruzie. De kwestie wordt namelijk afgedaan, de burenruzie blijft bestaan en het is wachten op een volgend verzoek om handhaving van iets anders. Dat neemt niet weg dat er een besluit moet worden genomen op het verzoek (al is dat bij wijze van spreken een afwijzing wegens prioriteitstelling).

Heb je uberhaupt een uitbreiding in de meterkast gedaan? Als dat niet het geval is, zou dat wel eens reden kunnen zijn om hun "aanwijzingen" onderuit te schoffelen. Stel dan voor een foto te mailen waaruit blijkt dat die uitbreiding er helemaal niet is. Je kunt sowieso informeren naar de aanwijzingen.

Houd er wel rekening mee dat het er wel eens op zou kunnen neerkomen dat je de keuring moet laten uitvoeren, hoe onterecht dat ook mag aanvoelen. Tegelijkertijd: een rapportje van een elektricien zal ook niet de hoofdprijs kosten en bespaart een hoop gezeur.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Thijsmans NEN1010 wordt niet expliciet genoemd op die pagina.
Voor zover ik weet ligt de NEN1010 nergens (kostenloos) ter inzage. Het kost 435 ex BTW. https://www.nen.nl/nen-1010-2020-nl-272897

Veranderd dit iets aan de toepasselijkheid van die uitspraak op specifiek NEN1010?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat hierboven word gezegt is beste, wel goed bij de gemeenteabtenaar duidelijk maken dat ze voor een karretje worden gespannen en in een burenruzie worden getrokken. doorgaans zijn gemeentes niet happig daarop. ook goed duidelijk maken dat je bereid bent mee te werken met de gemeente maar wel in redelijkheid en dat het niet zo kan zijn dat jij gedwongen word enorme onkosten te maken vanwege een "anonieme tip" zonder dat er bewijs voor is. in deze claimt de gemeente dat er bewijs is dus mogen ze dat op tafel leggen, weigeren heeft weing nut omdat je gewoon een WOB verzoek daarvoor kan indienen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Rukapul @flippy WOB is dood, is tegenwoordig WOO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

***members only***

[...]
Nogmaals, heb je contact opgenomen met de desbetreffende afdeling?
Los van het feit dat ik twijfel aan de legitimiteit van de brief, ben ik ook wel benieuwd hoe ze dit voor zich zien bij een particulier. En wellicht kunnen ze zelf een controleur sturen als ze het niet vertrouwen; het lijkt me niet wenselijk dat jij, op basis van hear-say, kosten moet gaan maken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:38

martijn v o

Certified by Enphase.

[...]

"Laagspanning" betekent over het algemeen niet de huis, tuin en keuken meterkast. Deze staan in industriële omgevingen. Dus dat hele stukje van bouwbesluit 2012 blabla en moeten voldoen van NEN1010 is helemaal niet van toepassing op jou dus ze kunnen jou dat dus ook niet verplichten.

Hier de correctie :-).
1- Met laagspanning wordt bedoeld de 230V installatie.
2- Omdat de NEN 1010 in het bouwbesluit wordt genoemd is het WEL een verplichting.

De vraag is alleen geldt dat ook voor een verbouwing na de oplevering?

[ Voor 12% gewijzigd door martijn v o op 31-10-2023 21:31 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:48
Welkom in Nederland, je hebt de NSB'er in de straat al gevonden zie ik. :+
Wat is die buurman van jou dan een triest ventje zeg als deze brief van de gemeente echt is, ongekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:38

martijn v o

Certified by Enphase.

Zou je wat foto's kunnen plaatsen van je meterkast zonder kappen?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ronald schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:14:
@Thijsmans NEN1010 wordt niet expliciet genoemd op die pagina.
Voor zover ik weet ligt de NEN1010 nergens (kostenloos) ter inzage. Het kost 435 ex BTW. https://www.nen.nl/nen-1010-2020-nl-272897

Veranderd dit iets aan de toepasselijkheid van die uitspraak op specifiek NEN1010?
Voor alle NEN-normen waarnaar wordt verwezen in het Bouwbesluit geldt hetzelfde (onderstaande). En wat betreft de kosteloze inzage, die bestaat wel:
https://www.raadvanstate....en/@53808/201002804-1-h1/

2.4.6. De kenbaarheid is in ieder geval verzekerd als de bekendmaking van deze normen geschiedt op een wijze als voorzien voor algemeen verbindende voorschriften in de Bekendmakingswet, te weten bekendmaking in de Staatscourant. Aanwijzing 190 van de Aanwijzingen voor de regelgeving gaat daarvan ook uit. De kenbaarheid is evenwel ook voldoende verzekerd als deze normen zonder belemmering door een ieder kunnen worden geraadpleegd. De kenbaarheid van NEN-normen voor bouwers, architecten, installateurs en andere bij de bouw direct betrokkenen is voldoende verzekerd, nu zij de NEN-normen tegen redelijke betaling kunnen aanschaffen. Voor burgers zal de koopprijs wellicht een belemmering vormen om daarvan kennis te nemen. Naar het oordeel van de Afdeling is de kenbaarheid ook voor de burger voldoende verzekerd als de NEN-normen voor de burger ter inzage liggen en zonder belemmering geraadpleegd kunnen worden. Voor dit oordeel heeft de Afdeling aansluiting gezocht bij de mogelijkheid die de Bekendmakingswet biedt om een bijlage bij een algemeen verbindend voorschrift onder omstandigheden bekend te maken door terinzagelegging. Zoals ter zitting door het college onweersproken is gesteld en wordt bevestigd in het arrest van het gerechtshof 's-Gravenhage van 16 november 2010 in zaak nrs. 200.029.693/01 en 200.031.136/01 - waarin de tegen het vonnis van 31 december 2008 ingestelde hoger beroepen zijn behandeld - vindt terinzagelegging van de NEN-normen feitelijk plaats in de bibliotheek van het Nederlands Normalisatie Instituut waar belangstellenden van de NEN-normen kunnen kennis nemen. De Afdeling gaat daarbij uit van de niet onredelijke veronderstelling dat voor de burger voldoende kenbaar is of kan zijn dat deze normen aldaar kunnen worden ingezien, voor zover deze niet al bij de gemeente zelf kunnen worden ingezien.

Onder deze omstandigheden zijn de NEN-normen die zien op de beperking van uitbreiding van brand als vermeld in afdeling 2.13 van het Bouwbesluit 2003, voldoende kenbaar en konden deze derhalve door het college aan [appellante] als bindend worden tegengeworpen. Dit leidt tot het oordeel dat de rechtbank terecht, zij het op andere gronden, tot de conclusie is gekomen dat de in de procedure van belang zijnde NEN-normen verbindend moeten worden geacht.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Spannend... ik zoek op exact de bewoordingen vind ik niets.

Op de site van NEN staan openingstijden... Maar niets over een bezoekbare bibliotheek.

Ik als burger kan met behoorlijk gericht zoeken niet vinden hoe en waar ik die norm kan inzien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Thijsmans schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:22:
[...]

Voor alle NEN-normen waarnaar wordt verwezen in het Bouwbesluit geldt hetzelfde (onderstaande). En wat betreft de kosteloze inzage, die bestaat wel:

[...]
dus je moet naar delft om als burger de regels op te zoeken?

doet me denken aan een boek waarbij het huis van de protagonist werd gesloopt om een ringweg aan te sluiten en de plannen ervoor in de kelder van het gemeentehuis ter inzage lagen.....
Ronald schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:31:
Spannend... ik zoek op exact de bewoordingen vind ik niets.

Op de site van NEN staan openingstijden... Maar niets over een bezoekbare bibliotheek.

Ik als burger kan met behoorlijk gericht zoeken niet vinden hoe en waar ik die norm kan inzien.
de grap is dat je ze alleen mag inzien. dus niet kopieren of anderzijds reproduceren dus ik hoop dat je een goed geheugen hebt....

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 31-10-2023 21:33 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zie dat er e.e.a. is verbeterd sinds 2011 (gelukkig). Een aantal normen is nu vrij te raadplegen via NEN Connect. Dat is ook wel beter dan de bibliotheek: je mocht daar destijds namelijk wel inzien, maar geen kopieën maken. Succes met het onthouden van je 500 pagina's NEN 1010... Nu is juist NEN 1010 helaas _niet_ online te raadplegen:

https://connect.nen.nl/po...n/Vrij-Beschikbare-Normen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Thijsmans Dus is de conclusie dan dat specifiek nen1010 dus niet voldoende beschikbaar is om onder die uitspraak die je eerder aanhaalde te vallen?

En als de bibliotheek bij het NEN zowaar bestaat (ik heb nog steeds geen referentie gevonden) dan gaat de thuiskopie regeling natuurlijk gelden... Relevante delen mag ik overnemen. (Maar NIET aan jou ter beschikking stellen)

[ Voor 43% gewijzigd door Ronald op 31-10-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-06 12:09
Thijsmans schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:40:
Ik zie dat er e.e.a. is verbeterd sinds 2011 (gelukkig). Een aantal normen is nu vrij te raadplegen via NEN Connect. Dat is ook wel beter dan de bibliotheek: je mocht daar destijds namelijk wel inzien, maar geen kopieën maken. Succes met het onthouden van je 500 pagina's NEN 1010... Nu is juist NEN 1010 helaas _niet_ online te raadplegen:

https://connect.nen.nl/po...n/Vrij-Beschikbare-Normen
Sommige instituten (uni's) kunnen via NEN-connect alles gratis inzien. Wel met je eens dat het best belachelijk is dat normen die de veiligheid (hopelijk) ten goede komen niet voor iedereen gratis zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@Ronald Nee, de norm is nog steeds bij het NNI in te zien, en bovendien mogelijk ook bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:18

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Heb geen kennis over de NEN 1010, maar waarom stuurt men de brief naar België en niet naar je Nederlandse adres?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-06 22:16
m-vw schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:44:
Heb geen kennis over de NEN 1010, maar waarom stuurt men de brief naar België en niet naar je Nederlandse adres?
Misschien wil je het pand verhuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Laatst online: 13:18

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Dapdodo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:45:
[...]

Misschien wil je het pand verhuren?
Lees de tweede regel binnen de MO tags nog even.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Thijsmans Check... (Vriendelijk) mailtje verstuurt met de vraag of ik NEN 1010 in Delft kan komen bekijken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Laatst online: 13:34

Aardedraadje

Met kabelschoen

Buiten de vraag of je nu wel of niet verplicht bent iets te doen, vind ik het ook wel interessant om te weten waarom deze "beste" man er nou zo'n probleem van maakt.

Is hij ergens bang voor? Brand? Aanzicht? Gebrom van een warmtepomp? Of is het gewoon lekker buurman pesten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
Ronald schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:41:
@Thijsmans Dus is de conclusie dan dat specifiek nen1010 dus niet voldoende beschikbaar is om onder die uitspraak die je eerder aanhaalde te vallen?

En als de bibliotheek bij het NEN zowaar bestaat (ik heb nog steeds geen referentie gevonden) dan gaat de thuiskopie regeling natuurlijk gelden... Relevante delen mag ik overnemen. (Maar NIET aan jou ter beschikking stellen)
ik kom er wel eens en mij is de bibliotheek ook nog nooit opgevallen…zal er de volgende keer eens specifiek naar vragen. Ze hebben er verder wel goeie gratis koffie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:26
Het kan een ouderdomsgerelateerde achterdocht zijn met lichamelijke of psychische oorzaak, maar dat is jouw probleem niet in de zin dat jij dat niet op kunt lossen.

De brief van de gemeente is redelijk informeel in de zin dat er nog geen besluit is genomen (een besluit is een formele stap waartegen bezwaar mogelijk is).
Ik zou proberen direct contact te leggen met de ambtenaar die deze brief heeft opgesteld en uitleggen wat er volgens jou aan de hand is. Nodig die persoon aan huis uit om zelf de installatie te komen bekijken indien gewenst. Het is een prima installatie die aan alle normen voldoet. Geef ook zeker aan dat je hier een burenconflict ziet met risico op juridisering die je niet wenst, en die de gemeente zelf ook niet wenst.
Een WOO procedure om te achterhalen wat de 'aanwijzing' van de gemeente dan is (ze hebben zelf kennelijk niets geconstateerd) is een optie maar ik zou op dit moment ook de gemeente nog te vriend proberen te houden, evt met de WOO achter de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 22:41
Thijsmans schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:06:

Hoewel ik handhavingsjurist ben, is ruimtelijke ordening niet mijn cup-of-tea. Volgens mij is het college op zichzelf wel bevoegd om te beslissen tot een aanschrijving tot woningverbetering (artikel 15 van de Woningwet). Je lijkt nu in het voortraject te zitten: er is geen besluit genomen, zie het als een verzoek om informatie. Voor wie nu denkt: ja maar dat kan toch helemaal niet? Nou, wel dus:
De grote vraag lijkt mij hier, in hoeverre ben je verplicht zelf aan te tonen dat je je aan de wet houdt? De gemeente lijkt hier te proberen om te handhaven, zonder eerst een overtreding vast te stellen (er is volgens TS helemaal geen gevaarlijke situatie en de installatie voldoet zo-goed-als aan de norm). Dat is natuurlijk wel makkelijk, hoeven ze niet op inspectie, maar niet erg burger vriendelijk.

Ik krijg sterk het idee dat de 'status' van de brief aan TS een 'waarschuwing' is, waarbij ze hopen dat TS daarna zijn onschuld bewijst en zo niet ze over 4 weken op inspectie kunnen komen en dan direct bestraffend op kunnen treden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-06 22:16
m-vw schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:49:
[...]

Lees de tweede regel binnen de MO tags nog even.
Dat jij dit doet, had ik wel gelezen. Maar soms moet je jezelf in de positie van de ander verplaatsen en dan alle mogelijke scenario's die in het leven plaats kunnen vinden meenemen om je actie te bepalen.
Jij bent eigenaar van de grond en de woning. Maar sta je daar al ingeschreven?
Zo nee, dan kan dat de reden zijn dat de gemeente hem naar Belgie stuurt.
Want welke adres staat er in de koopakte?
Als je nog aan een verbouwing bezig bent en er niet woont is 4 weken vakantie ook zo om en dan heb je niet gelezen.
Er zijn vanuit de gemeente redenen genoeg te verzinnen, om dit te doen.
Zie genoeg Belgen hier in Zeeuws-Vlaanderen bouwen en renoveren.
De een om er zelf in te wonen, de volgende voor arbeidsmigranten, de volgende voor verhuur.
de volgende voor flippen enz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 02:10
Ik vraag mij altijd af waarom zoveel mensen denken dat de NEN-1010 geen wettelijke verplichting is?

Bij bouwen en/of verbouwen stelt de wet dat je moet voldoen aan het bouwbesluit, het bouwbesluit legt via art. 6.8 de plicht op om te voldoen aan de NEN-1010

Conclusie: Het verplicht voldoen aan de NEN-1010 bij bouw/verbouw is wettelijk vastgelegd.

Zie ook deze: https://pdhadvocatuur.nl/...-nen-normen-zijn-bindend/
NEN-normen zijn geen algemeen verbindende voorschriften die vanwege het Rijk zijn vastgesteld. Door de verwijzing ernaar in het Bouwbesluit 2003 zijn deze normen desondanks naar buiten werkende, de burgers bindende regels. De kenbaarheid is voldoende verzekerd als deze ter inzage liggen en zonder belemmering geraadpleegd kunnen worden. Terinzagelegging in de bibliotheek van het NNI volstaat.
TS zijn woning is inmiddels een jaar geleden opgeleverd maar TS heeft wel veranderingen aangebracht die mogelijk als verbouwing zouden kunnen gelden zoals panelen/warmtepomp en indien zo dan kan de overheid handhavend optreden.

Natuurlijk is een keuring niet wettelijk verplicht, dus dat is een beetje raar. Aan de andere kant kan de gemeente jou wel vragen om aan te tonen dat jij voldoet aan de regels en dan is een keuring wel de gebruikelijke methode.

Ik zou contact opnemen met de gemeente, en het verhaal met de buurman uitleggen en dat je weinig zin hebt om kosten te maken wegens deze buurman maar dat je deur altijd openstaat als de gemeente zelf wil inspecteren of een derde partij hiervoor in wil schakelen.

En kunnen we nu ook een ophouden met te roepen dat er geen verplichting is om aan de NEN te voldoen, want die fabel is nogal hardnekkig op Tweakers.

[ Voor 23% gewijzigd door Groningerkoek op 31-10-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 22:41
Groningerkoek schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:48:
Natuurlijk is een keuring niet wettelijk verplicht, dus dat is een beetje raar. Aan de andere kant kan de gemeente jou wel vragen om aan te tonen dat jij voldoet aan de regels en dan is een keuring wel de gebruikelijke methode.
Bovenstaande lijkt mij dus de hele vraag? Praktisch gezien 'vereist' de gemeente nu een keuring, maar op basis waarvan?

Ze kunnen eisen dat de installatie aan de norm voldoet, prima, maar dat doet'ie volgens TS. Het heikele punt is, moet hij dat ook kunnen bewijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:18
@Groningerkoek Als zonnepanelen en of een warmtepomp als verbouwing wordt gezien, mag half Nederland een vergunning gaan aanvragen :)

[ Voor 6% gewijzigd door BiLLY_daKid op 31-10-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:11:
@Groningerkoek Als zonnepanelen en of een warmtepomp als verbouwing wordt gezien, mag half Nederland een vergunning gaan aanvragen :)
Heb je ooit gehoord van vergunningsvrije werkzaamheden ;)

Jij kunt ook vergunningsvrij een extra toilet maken op de bovenste verdieping, maar het is wel een verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Ilmar schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:10:
[...]

Bovenstaande lijkt mij dus de hele vraag? Praktisch gezien 'vereist' de gemeente nu een keuring, maar op basis waarvan?

Ze kunnen eisen dat de installatie aan de norm voldoet, prima, maar dat doet'ie volgens TS. Het heikele punt is, moet hij dat ook kunnen bewijzen?
In beginsel ligt de bewijslast bij het bevoegd gezag, als het bevoegd gezag handhavend wil optreden in zaken betreffende een overtreding van het bouwbesluit dan dient de gemeente dit deugdelijk te onderbouwen.

Een telefoontje van een buurman lijkt mij geen onderbouwing die deugdelijk genoeg is, en nu proberen ze de bewijslast bij TS neer te leggen, vandaar ook dat ikaangaf dat als ik TS was dat ik de gemeente zou bellen om hen te zeggen dat ze vrij zijn om te komen kijken maar dat hij geen zin heeft om geld te verspillen wegens zijn boze buurman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
Bedankt alvast voor de heel interessante reacties!

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 12:16
@larsg de gemeente vraagt dat je onderzoek laat uitvoeren. Niet perse een officiële nen1010 inspectie. Onderzoek kan mijn inziens ook zijn het vragen van een check door een lokale electricien. En dan alleen op je eigen aanpassingen. Het resultaat op de mail laten zetten ('geen problemen geconstateerd' ) en je bent van het gezeur af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:33

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

dehardstyler schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:18:
Welkom in Nederland, je hebt de NSB'er in de straat al gevonden zie ik. :+
Wat is die buurman van jou dan een triest ventje zeg als deze brief van de gemeente echt is, ongekend.
Nouja, als de brief niet echt is, maakt het 't ook niet veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Bulldock schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:06:
@larsg de gemeente vraagt dat je onderzoek laat uitvoeren. Niet perse een officiële nen1010 inspectie. Onderzoek kan mijn inziens ook zijn het vragen van een check door een lokale electricien. En dan alleen op je eigen aanpassingen. Het resultaat op de mail laten zetten ('geen problemen geconstateerd' ) en je bent van het gezeur af?
Sterker nog, de gemeente vraag niet om een rapport of iets dergelijks. Ze vragen een onderzoek om het aan te tonen. Niet een onderzoek EN het aantonen.

Overheid pak je op de letter. Doen ze bij jou ook. Ik zou ook per direct in de WOO pen klimmen en telefonisch contact opnemen voor overleg met de behandelend ambtenaar. Als de gemeente inderdaad ingaat op "een anonieme tip over de inhoud van een meterkast", dan heb ik nog wel wat tips voor ze ook. Ik verwacht dan gelijke behandeling, ze gaan het druk krijgen.

Ah een gepensioneerd politie-agent. Stoppen met de-escaleren. Deze man moet duidelijk "geïsoleerd" worden. Hij maakt nu misbruik van zijn contacten met ambtenaren uit de tijd dat hij zelf ook ambtenaar was. Ik zou hem ook maar even schriftelijk laten weten dat hij absoluut niet meer welkom is op jullie terrein. En als hij dan toch komt, gewoon 3x verzoeken direct te vertrekken en dan zijn ex-collega's bellen. Met zo'n tirannetje zou ik ook helemaal geen contact hoeven, die zou ik gewoon 100% negeren. Niet actief gaan tegenwerken ofzo, maar "gewoon" wissen in je hoofd en zijn bestaan ontkennen. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-11-2023 08:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

larsg schreef op woensdag 1 november 2023 @ 03:11:

***members only***
Selectiviteit is niet verplicht vanuit de NEN norm. Kwam gisteren nog ter sprake in een ander topic.
Geen verplichting tot selectiviteit
De verplichting tot selectiviteit is er overigens niet. Alleen op het overdrachtspunt tussen netbeheerder en installatie is in de netcode elektriciteit (uitgave ACM), een verplichting opgenomen over selectiviteit tussen de beveiliging van de netbeheerder en de hoofdbeveiliging in de installatie. Verder is het aan de eigenaar van een installatie om de afweging te maken in hoeverre selectiviteit in de installatie gewenst en noodzakelijk is. De informatie over selectiviteit in de NEN 1010 is dus vooralsnog informatief. Desondanks is het zinvol en belangrijk om bij dit onderwerp stil te staan en de juiste afwegingen te maken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik zou echt keihard voor die aanwijzingen gaan.
Laat maar zien die aanwijzingen.

edit: Nou ja met dit topic zijn ze er wel denk ik. Qua aanwijzingen.

WOB/WOO (Waarom naam aangepast?)

[ Voor 28% gewijzigd door MrMonkE op 01-11-2023 07:59 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MrMonkE schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:57:
Ik zou echt keihard voor die aanwijzingen gaan.
Laat maar zien die aanwijzingen.

edit: Nou ja met dit topic zijn ze er wel denk ik. Qua aanwijzingen.

WOB/WOO (Waarom naam aangepast?)
Je moet een heel leger ambtenaren bezig houden. Dat lukt niet als je niet regelmatig dingen "helemaal omgooit" om tot een voor de burger minder gunstige maar toch nog vergelijkbare regeling te komen. :)

Ik zou als gemeente overigens never nooit een anonieme tip zonder enig bewijs aannemen en daarop gaan handhaven door "het slachtoffer" ineens allerlei verplichtingen op te leggen en op kosten te jagen om zijn onschuld te bewijzen. Veel teveel ruimte voor misbruik. Ik zie dit ook wel als een klein integriteitsprobleempje binnen deze gemeente. Reken er maar niet op, dat ze zo actief reageren op een vergelijkbare melding van een "gewone burger" in plaats van een "ex-collega". Die krijgt een speciale behandeling blijkbaar en de gemeente zou gewaarborgd moeten hebben dat dit gesignaleerd en bijgestuurd wordt. Maar dat is duidelijk nagelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
Accretion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:20:
[...]

Nouja, als de brief niet echt is, maakt het 't ook niet veel beter.
Ja dat had ik indd wel weg kunnen laten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

larsg schreef op woensdag 1 november 2023 @ 03:11:

***members only***
Nou, de gemeente kan niets afdwingen want:

https://www.wikiwand.com/nl/NEN_1010

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Die 3x25 vervangen door een schakelaar mag juist niet.

Die afgaande kabel naar een externe kast moet wel voorbeveiligd zijn tenzij
- binnen dezelfde ruimte,
- binnen 3 meter
- brandveilig aangelegd

Dat 3x25A hier niet selectief is, is niet relevant. De afgaande groep daarna is dat (vermoedelijk) wel. Dus de installatie als geheel is netjes selectief.
Anders zou je bijvoorbeeld ook nooit een maximaalbeveiliging mogen plaatsen bij PV op enkelfase (of >15A PV op 3x25).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:22

Kheos

FP ProMod
larsg schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:42:
Mijn situatie voldoet aan de normen. Ik heb de installatie omgevormd naar een combinatie van het strengste van NEN 1010 en het Belgische AREI. (Ik kreeg sommige zaken echt niet over mijn hart en heb teruggegrepen naar het AREI).
En dat heb je ook zo tegen de buurman gezegd?
Kan me voorstellen dat hij zenuwachtig wordt als je Belgische en Nederlandse normen gaat mixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Hij is verstuurd naar mijn huisadres in BE met briefpapier en envelop van de gemeente. Ook is deze in naam van de burgemeester opgestuurd.
Hoe weet de gemeente jou belgische huisadres? Waarom is die brief niet gestuurd aan het huis wat niet volgens de norm zou zijn? Is er al iemand ingeschreven op dat adres?

En ik vind ook je interactie met de buurman een beetje vreemd. Ik heb nog nooit mijn buurman verteld dat ik iets aan mijn elektrische installatie deed. Misschien dat je heel familiair bent met je buurman en hem alles vertelt waar je mee bezig bent, maar ik zie de reden niet.
Ook zijn mijn buren nooit naar mij toegekomen met dat soort informatie, of überhaupt met verbouwingsplannen. Alleen over mandelige zaken (zoals de tuinschutting).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Maasluip schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:17:
[...]

Hoe weet de gemeente jou belgische huisadres? Waarom is die brief niet gestuurd aan het huis wat niet volgens de norm zou zijn? Is er al iemand ingeschreven op dat adres?
Kadaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
timberleek schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:28:
[...]

- binnen 3 meter
- brandveilig aangelegd

Dat 3x25A hier niet selectief is, is niet relevant. De afgaande groep daarna is dat (vermoedelijk) wel. Dus de installatie als geheel is netjes selectief.
Anders zou je bijvoorbeeld ook nooit een maximaalbeveiliging mogen plaatsen bij PV op enkelfase (of >15A PV op 3x25).
Oh, het is ver weg? PV subpaneel zit meestal direct naast de hoofdpaneel, dus verleggen met 4x 25A naar zolder oid is sowieso fout dan, nog erger dan ik dacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 08:54
Als de PV installatie invoed parallel aan de hoofdvoeding is de rating ansich niet verkeerd echter..... nu kan er 25 Ampere vanuit de PV en 25 Ampere (gokje) van de hoofd aansluiting de kast voeden,dus 50 Ampère. Wat is de rating van de aardlekautomaten?? Normaal zijn deze 40A/30mA wat betekend dat ze niet geschikt. Er kan nu 50 Ampere door. Dus moeten ze 63A/30mA zijn.
Ook waar je naar moet kijken is de doorsneden van de draden vanaf de aardlekschakelaars en Moet bij toepassing 63/30mA iets van 10mm2 zijn of meer.

Alternatief is de PV en hoofdvoeding op een 40Ampere installatie automaat aan te sluiten en van daaruit de kast naar aardleks verder te voeden. Op die manier zijn de aarleks beveiligd tegen 40Ampere en zal de bedrading van 6mm2 (gokje) ook voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:05:
[...]

Je moet een heel leger ambtenaren bezig houden. Dat lukt niet als je niet regelmatig dingen "helemaal omgooit" om tot een voor de burger minder gunstige maar toch nog vergelijkbare regeling te komen. :)

Ik zou als gemeente overigens never nooit een anonieme tip zonder enig bewijs aannemen en daarop gaan handhaven door "het slachtoffer" ineens allerlei verplichtingen op te leggen en op kosten te jagen om zijn onschuld te bewijzen. Veel teveel ruimte voor misbruik. Ik zie dit ook wel als een klein integriteitsprobleempje binnen deze gemeente. Reken er maar niet op, dat ze zo actief reageren op een vergelijkbare melding van een "gewone burger" in plaats van een "ex-collega". Die krijgt een speciale behandeling blijkbaar en de gemeente zou gewaarborgd moeten hebben dat dit gesignaleerd en bijgestuurd wordt. Maar dat is duidelijk nagelaten.
Bouw en woningtoezicht krijgen zat tips en vragen binnen of iets legaal gedaan wordt. De buitendienst neemt het dan gewoon even mee in hun rondje als ze in de buurt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@larsg Laat ze maar komen en keuren op hun manier, je hebt het volgens eigen zeggen netjes uitgevoerd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 11:26
Hackus schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:22:
@larsg Laat ze maar komen en keuren op hun manier, je hebt het volgens eigen zeggen netjes uitgevoerd.
Zou ik best vrede mee hebben. Dan heb je zwart op wit dat het in orde is en daarmee ook geen discussie met de verzekering mocht er in de toekomst eens wat zijn.

De buurman zou ik persoonlijk geen woord meer mee wisselen dan strikt noodzakelijk ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Laatst online: 16-05 11:26
-edit foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Jorgeb op 01-11-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:40
[...]
En ik vind ook je interactie met de buurman een beetje vreemd. Ik heb nog nooit mijn buurman verteld dat ik iets aan mijn elektrische installatie deed. Misschien dat je heel familiair bent met je buurman en hem alles vertelt waar je mee bezig bent, maar ik zie de reden niet.
Tsja, kan natuurlijk een vermoeden onstaan van de buur als ze zien dat je veel zelf aan het doen bent. En dan vragen.

Verder is het natuurlijk fijn als je een uurtje stroom kunt tappen bij de buren voor je gereedschap als je grondig met de elektra bezig bent (niet iedereen heeft een accu-klopboor).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Interessant topic, maar dat gezegd hebbende, kun je gemeente niet eerst contacten met de gemeente om de gemoederen wat te bedaren?
Uitleggen dat je wel weet waar de tip vandaan komt, omdat je relatie met de buurman niet zo best is, en je het erg jammer vind dat hij deze weg bewandelt om jou in een kwaad daglicht te zetten.
Dat je meer dan gemiddelde kennis van zaken hebt, eventueel een foto kan opsturen waarop de huidige meterkast te zien is zodat ze kunnen zien dat er gebruik gemaakt is van A-kwaliteit onderdelen en alles met nieuw spul gedaan is op een degelijke manier en met inachtneming van de normen. En dat je een keuring te ver vind gaan omdat het jou onnodig op kosten jaagt, en je twjijfelt aan de wettelijke verplichting daartoe. Tenslotte staat het een ieder vrij om aanpassingen te doen aan de groepenkast, omdat we dat in Nederland niet wettelijk hebben afgekaderd zoals in Belgie, waar je bijvoorbeeld alleen je woning kunt verkopen als de installatie gekeurd is. (toch?)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

[...]
Ook zijn mijn buren nooit naar mij toegekomen met dat soort informatie, of überhaupt met verbouwingsplannen. Alleen over mandelige zaken (zoals de tuinschutting).
Vind het niet ver gezocht.

Toen ik net in ons huis kwam wonen, heb ik als aller eerste even aangeklopt bij de buren. Kennis maken, praatje maken. Wel zo fijn als je buren weten wie je bent, en jij weet wie zij zijn. En als vrij organisch verloop van het geprek kwam bij beide buren ter sprake dat we een en ander gingen aanpassen, kabels trekken, zonnepanelen leggen, etc.

Niet alleen omdat het af en toe best gezond is een praatje te maken en (eventueel) common ground te vinden, maar ook om ze op de hoogte te stellen van werkzaamheden en mogelijk te verwachten overlast en scheppen van begrip.

In mijn geval was het zelfs zo dat de buurman het best interessant vond, en we uiteindelijk samen voorbereidend werk hebben laten doen op onze daken en samen zonnepanelen hebben laten leggen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsg
timberleek schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:28:
[...]

- binnen 3 meter
- brandveilig aangelegd

Het bord voor de zonnepanelen staat een verdiepje hoger. Er ligt een kabel met aders van 10mm² tussen de twee ~3 à 4 meter. Daar staan 2 automaten van 16A + tellers in. In het hoofdbord in de meterkast is alles intern gekableerd met 6mm² maar voor de verbruiksgroepen staat een rem automaat van 25A. Er kan dus nooit een hogere stroom gaan lopen dan toegelaten door 6mm². De automaat voor de zonnepanelen is verbonden met de rem automaat, de remautomaat is ook verbonden met de hoofdschakelaar
Eigenlijk volgens dit principe: https://installo.nl/veili...nepanelen-in-groepenkast/

De buurman zijn woning is gelijk opgeleverd met de onze. Ik vond het logisch dat je dan even de plannen bespreekt tijdens de kennismaking. Met de andere is dat overigens prima verlopen!

Al even gebeld met eigen huis, die gaven aan dat de gemeente wel kan eisen dat een deskundige het komt nakijken, een keuring dan weer niet. Maar ze konden mij niet vertellen op welke grond dat was.
De ambtenaar van de gemeente was niet direct beschikbaar maar ging me morgen terugbellen.
Straks nog even de rechtsbijstand betrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ds23man schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:16:
[...]

Bouw en woningtoezicht krijgen zat tips en vragen binnen of iets legaal gedaan wordt. De buitendienst neemt het dan gewoon even mee in hun rondje als ze in de buurt zijn.
Ja, precies dat. Maar dat is iets anders dan "Laat maar een keuring uitvoeren en stuur ons het rapport maar. We hebben geheime redenen om te vermoeden dat het niet in de haak is. En oja, we kunnen eventueel bestuursdwang toepassen hoor, dus geen gezeik."

Als ze dat bij mij doen, dan heb ik waarschijnlijk ook ineens behoefte om gebruik te gaan maken van al mijn "rechten". Kom maar op met de inhoud van de besluitvorming. Dan nog wat schriftelijke communicatie inclusief een uitgebreid relaas met feiten. Eventueel verantwoordelijke wethouder aanschrijven.... 2 can play that game.

Terwijl ze natuurlijk wel gewoon welkom zijn voor een kop koffie met koekje om zelf even te kijken wat er speelt. Maarja.... dat is voor een bureauwerker waarschijnlijk iets te ver uit de comfort zone. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-11-2023 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
larsg schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:12:
Al even gebeld met eigen huis, die gaven aan dat de gemeente wel kan eisen dat een deskundige het komt nakijken, een keuring dan weer niet. Maar ze konden mij niet vertellen op welke grond dat was.
Ik kan je er even niet zo snel een artikel nummer o.i.d bij geven. Maar de gedachtegang hierachter is dat de gemeente in deze een handhavende instantie is maar alvorens de gemeente kan handhaven dient zij hiervoor een redelijke onderbouwing te hebben.

Handhaven bestaat uit opsporen en toezichthouding. Toezichthouding is het verifiëren of aan de geldende wet- en regelgeving wordt voldaan. Hiervoor heeft de gemeente ook eigen bouwinspecteurs in dienst welke onder andere als taak hebben om te verifiëren of aan de geldende wet- en regelgeving wordt voldaan.

De bewijslast alvorens tot een sanctie kan worden overgegaan ligt dus bij de gemeente, een anonieme tip of een tip van de buurman is hiervoor niet afdoende. In mijn zienswijze is het hier dan heel simpel en kan de gemeente als zij een overtreding vermoedt zelf ter plekke de situatie op komen nemen en aan de hand daarvan verdere actie besluiten, het is natuurlijk niet zo dat de gemeente burgers lukraak aan kan schrijven met "Hey, jij moet nu geld uitgeven om aan te tonen dat jij goed zit, hoewel de bewijslast alvorens tot maatregelen over te kunnen gaan bij ons ligt"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-06 10:52

ep667

It doesn't hurt to help

Los van het feit of de meterkast volgens de normen is ingericht (dat lijkt niet zo), is dit wel een heel bijzonder verhaal.

Je krijgt feitelijk niets meer of minder dan een aanzegging van de gemeente. Doe dit nu of er komt een dwangsom. Nee, er is nog geen besluit genomen maar de bewijslast wordt eenzijdig bij jou gelegd en anders volgt het besluit. Dat zal een dwangsom zijn. Het klinkt nu nog wat informeel, maar het is niets anders dan een aankondiging. Dus gewoon formele communicatie. Behandel het dan ook zo.

De normale gang van zaken zou (moeten) zijn dat de gemeente langskomt, controleert, constateert of het bouwbesluit gevolgd is of niet en op basis daarvan de tijd geeft om het op te lossen (en doe je dat niet, dan volgt een sanctie).

Eigenlijk zou je dat af moeten wachten en in bezwaar moeten gaan en hopen dat het op een rechtszaak uitdraait. Want dan gaat er ergens een ambtenaar enorm nat en is hij vermoedelijk zijn baan kwijt.

Die zal ongetwijfeld vanwege zijn goede contacten met de nieuwe buur van jouw ouders dit zonder morren hebben doorgeduwd. Heel bijzonder allemaal. Ik vraag me dan gelijk af hoe groot de gemeente is waar dit speelt. Want het getuigt van 0 professionaliteit (en is daardoor wat ik verwacht bij een kleinere gemeente waar 1 ambtenaar het hele toezicht doet). Dit is totaal niet integer en doet me denken hoeveel eerdere bewoners van dat huis al op deze manier zijn weggepest door deze meneer.

Enfin, wat te doen? Je neemt de juiste stappen nu. Maar als die onbevredigend zijn, zou ik het wel escaleren voor er een dwangsom op tafel komt. Dus probeer de oorspronkelijke klacht op te vragen, probeer het bij de commissie ombudsman van de gemeente. En parallel daaraan, kun je de politiek ook nog inschakelen. Hier wordt namelijk niet integer gehandeld door de gemeente. Daar moet de gemeenteraad iets van vinden.

Ergens denk ik ook wel: wegwezen daar. Want dit stopt hier niet.

[ Voor 3% gewijzigd door ep667 op 01-11-2023 14:52 ]

EP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:50

Fordox

00101010

Dit soort dingen wil je toch gauw de kop indrukken? Vertel de gemeente wat er speelt, voor je het weet geef je je keuring netjes af en komt er wéér een brief binnen voor een andere keuring. Je buurman voelt gelijk gratificatie wanneer je de keuring hebt gedaan en het rapport hebt ingeleverd. Dan werkt zijn strategie.

Speel open kaart naar de gemeente, speel het spel voor nu even mee maar wees duidelijk dat je vind dat de gemeente voor een karretje wordt gespannen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Wat een gedoe. Heb zelf jaren gewerkt in de milieuhandhaving met ro projecten. Ik zou gewoon reageren op de brief (dan kan je bewijzen dat je iets hebt gedaan) met een brief met het verzoek om meer informatie. Doe beetje dom en geef aan dat alles in orde is dat ze mogen controleren. Test de waters hoe serieus ze zijn. Of het echt in het traject zit of vriendjespolitiek is.

Daarnaast is er de wet openbaarheid bestuur waar je mee kunt schermen als je belt nav je brief. Weet niet hoe goed je kunt pokeren maar als je een beetje weet hoe zoiets werkt kan je alles wel boven water krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Met hierboven. Morgen aan de telefoon even vragen voor meer informatie en uitnodigen dat ze mogen kijken. Hierna dit per mail bevestigen aan de ambtenaar en voorzichtig laten doorschemeren dat je wel heel graag wil weten waar het vermoeden vandaan komt. Dat je er wellicht zelfs een WOO voor in zult dienen.

Geef ze dan een kans om terug te krabbelen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remotica
  • Laatst online: 13-06 18:03
@Ronald
Voor zover ik weet ligt de NEN1010 nergens (kostenloos) ter inzage.
Voor zover ik weet kan dat nog wel bij het Nederlands Normalisatie Instituut in Delft.
Voor mijn studie (gelukkig ook in Delft op fietsafstand) moest ik in een aantal standaarden duiken die niet in de TU bieb aanwezig waren.
Je mag alle standaarden inzien en potlood en papier meenemen om aantekeningen te maken.
Foto's of anderszins kopieen maken mag niet.

Kortom, zonder fotografisch geheugen in de praktijk niet werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-06 12:09
remotica schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:31:
@Ronald
[...]

Voor zover ik weet kan dat nog wel bij het Nederlands Normalisatie Instituut in Delft.
Voor mijn studie (gelukkig ook in Delft op fietsafstand) moest ik in een aantal standaarden duiken die niet in de TU bieb aanwezig waren.
Je mag alle standaarden inzien en potlood en papier meenemen om aantekeningen te maken.

Als je verbonden bent aan de TU had je ook via surfcontext kunnen inloggen met je NetID. Wist ik zelf eerst ook niet tot de directeur van de NEN een keer een lezing gaf over het gebruik van normen en dit vertelde. Daarbij zei hij overigens ook dat je als particulier gewoon langs kan komen om normen in te zien.

@larsg Mocht het zo zijn dat je iets specifieks zoekt in de norm en Delft (te) ver weg is, laat maar weten dan wil ik wel even voor je kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat zie je ook bij Universiteiten, als je een account hebt als medewerker of student heb je toegang tot heel veel betaalde publicaties. Ook al is het niet eens je vakgebied. Zij sluiten gewoon lumpsum contracten af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
remotica schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:31:
@Ronald
[...]

Ik had al een mail naar ze gestuurd... want als de raad van state iets beweerd vind ik eigenlijk dat het ook goed vindbaar moet zijn en het staat echt niet goed vindbaar op de site / in oom Google. Niet in de context van het NNI, niet in de context van gemeentes.

Fijn dat ik nu weet via de wandelgangen dat het kan bij NNI overigens - daarvoor dank.

Zou zeer bruikbaar moeten zijn om je eigen situatie te toetsen aan de norm. Niet zozeer om professioneel te kunnen werken volgens de norm (maar dan is €400 iets minder dramatisch/belachelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aardedraadje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:02:
[...]

Vind het niet ver gezocht.

Toen ik net in ons huis kwam wonen, heb ik als aller eerste even aangeklopt bij de buren. Kennis maken, praatje maken. Wel zo fijn als je buren weten wie je bent, en jij weet wie zij zijn. En als vrij organisch verloop van het geprek kwam bij beide buren ter sprake dat we een en ander gingen aanpassen, kabels trekken, zonnepanelen leggen, etc.

Niet alleen omdat het af en toe best gezond is een praatje te maken en (eventueel) common ground te vinden, maar ook om ze op de hoogte te stellen van werkzaamheden en mogelijk te verwachten overlast en scheppen van begrip.

In mijn geval was het zelfs zo dat de buurman het best interessant vond, en we uiteindelijk samen voorbereidend werk hebben laten doen op onze daken en samen zonnepanelen hebben laten leggen. :)
het is maar net hoe je verhouding is met de buren. in 1e instantie zou ik er ook niet gelijk over beginnen.
Je hoeft niet in detail te treden, waarvan de buurman denkt dat je er een zootje van maakt. Zeker als het iemand is die er zelf een totale leek in is, en alleen de lokale installateur vertrouwd

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• larsg
Update:

Members only:

Nogmaals grote dank voor alle advies en sterke inhoudelijke reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:04
larsg schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:09:

***members only***
Dit is totale flauwekul.
Met elektrische installaties geldt dat als er geen significante wijziging is geweest dat het aan het bouwbesluit van het bouwjaar moet voldoen.

Dus als er een jaartal wordt genoemd weet je meteen dat het onzin is.

Acties:
  • +71 Henk 'm!

• larsg
Updatetijd :)
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat klinkt in ieder geval hoopvol.

Dit betekent dus dat je vanaf nu helemaal niks meer van je plannen deelt met de buren deelt. Laat ze lekker in het ongewisse, breng je plannen tot realiteit en maak wat moois van je huis(installatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Gefeliciteerd met deze (zo zal het toch voelen) overwinning, zal een hoop stress schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:34

Mickey77

Allround ICT-er

Mosterd na de maaltijd... goed opgelost zo!

[ Voor 162% gewijzigd door Mickey77 op 22-11-2023 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 13:24
Ik blijf het ongelofelijk vinden dat de "klager" ook maar IETS van terugkoppeling wordt gegeven.

Hij heeft echt geen reet te maken met het huis van een ander, ook niet als jullie geschakeld wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Wat is eigenlijk de definitie van een deskundige? Is er een certificering voor NEN1010 keuringen verplicht of mag iedereen zo'n verklaring afgeven zoals bij een CE-conformiteitsverklaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Gebanned schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:14:
Wat is eigenlijk de definitie van een deskundige? Is er een certificering voor NEN1010 keuringen verplicht of mag iedereen zo'n verklaring afgeven zoals bij een CE-conformiteitsverklaring?
Offtopic maar dat hele CE-verhaal is ook niet zomaar even gedaan. Ik heb zelf meermaals in het traject gezeten en ja, de fabrikant verklaart zelf dat ze voldoen, maar er zijn weldegelijk testen en eisen aan gesteld. Je kunt niet zomaar even CE op je product plakken omdat je denkt dat het goed is, want dan kan het hele handeltje weer uit de... handel genomen worden. Ook voor CE ga je dus gewoon netjes naar een keuringsinstantie (De Kema's en Dekra's van de wereld).

Je verklaart als fabrikant eigenlijk dat je je product getoetst hebt aan de relevante eisen en dat je bewijs hebt dat het voldoet. Als je dat niet hebt.. Dan fraudeer je gewoon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

OverSoft schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:13:
Ik blijf het ongelofelijk vinden dat de "klager" ook maar IETS van terugkoppeling wordt gegeven.

Hij heeft echt geen reet te maken met het huis van een ander, ook niet als jullie geschakeld wonen.
Dat vind ik nog het meest problematische. De buurman heeft blijkbaar zo'n dikke vinger in de pap bij de gemeente(/wethouder/verantwoordelijk ambtenaar) dat:
  • Handhaving meerdere keren langskomt
  • Er een blafbrief wordt verstuurd
  • Er uit coulance een inspecteur van de gemeente komt
  • Meneer ook nog terugkoppeling over jouw persoonlijke zaken krijgt
Dat geeft hem natuurlijk alleen maar meer munitie om kwaad te doen. Zeker als die terugkoppeling zo gaat zijn als jij hem hebt gekregen. Dan vermoed ik een lange juridische zaak of juist andere pesterijtjes, al dan niet via de gemeente.

Ik zou bijna zeggen: flip dit huis nu het nog kan. Maar ja, doe je dit anderen aan?

EP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@ep667 woo’tje naar de gemeente over deze besluitvorming lijkt me gepast. Als de inspecteur aangeeft dat de gemeente nooit in actie had moeten komen dan is er iets niet goed gegaan en dan help je alleen maar door de vinger op de zere plek te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:12
OverSoft schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:13:
Als die terugkoppeling gebeurt in de vorm van: "De installatie is in orde, maak je geen zorgen", dan vind ik dat prima. Meer detail hoeft niet.
Nou, als mijn buren onder dezelfde kap, of een aangelegen (geschakelde) woning, een onveilige situatie creeren, waardoor het risico bestaat dat ook *mijn* huis afbrandt, dan wil ik dat potverdorie toch echt wel ergens kunnen melden! Bij een instantie die een keuring kan afdwingen, of op zijn minst kan vaststellen of de installatie(s) voldoende veilig zijn!

Het kan toch niet zo zijn dat je niets kunt doen aan buren die (on)bewust de kans op schade of onbewoonbaar raken van jouw huis vergroten?

Het gedrag wat deze specifieke buurman vertoont, is niet okee, maar in zijn algemeenheid moet je toch ergens kunnen aangeven dat iets een onveilige situatie oplevert? Bij een brand of (gas)explosie in een woning blijft de schade veelal niet beperkt tot die ene woning. Je hebt als buur dus ook zeker een belang bij een veilige installatie lijkt me...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Aardedraadje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:18:Ook voor CE ga je dus gewoon netjes naar een keuringsinstantie (De Kema's en Dekra's van de wereld).
Ja er zijn zat bedrijven die dit doen, maar er zijn ook zat bedrijven die dat allemaal in eigen huis houden. Ik heb jaren besturingskasten e.d. gebouwd en alles wat ik maakte certificeerde ik zelf. Sticker in de kast, documentatie in een mapje, mapje in een archief waar nooit nog iemand in kijkt en klaar.

Er zijn producten waarbij je wettelijk via een gespecialiseerde instantie moet, maar er zijn ook een hoop producten waarbij alles prima binnenshuis is te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Ronald schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:04:
@ep667 woo’tje naar de gemeente over deze besluitvorming lijkt me gepast. Als de inspecteur aangeeft dat de gemeente nooit in actie had moeten komen dan is er iets niet goed gegaan en dan help je alleen maar door de vinger op de zere plek te leggen.
Lijkt me goed inderdaad. Zou ik in deze situatie zeker doen. Wie heeft besloten tot welke actie, waardoor werd dit geïnitieerd en waarop was dat dan gebaseerd.... Wat is er teruggekoppeld naar derden (buurman) en op basis waarvan moet deze informatie aan hen verstrekt worden.

Als niemand het doet, hou je deze werkwijze alleen in stand en komt het niet boven water als bijvoorbeeld een bepaalde ambtenaar zijn boekje te buiten gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:52:
[...]

Lijkt me goed inderdaad. Zou ik in deze situatie zeker doen. Wie heeft besloten tot welke actie, waardoor werd dit geïnitieerd en waarop was dat dan gebaseerd.... Wat is er teruggekoppeld naar derden (buurman) en op basis waarvan moet deze informatie aan hen verstrekt worden.

Als niemand het doet, hou je deze werkwijze alleen in stand en komt het niet boven water als bijvoorbeeld een bepaalde ambtenaar zijn boekje te buiten gaat.
Honderd procent eens met jullie. Wat hier gebeurt is niet integer, het is duidelijk dat de buurman (vanuit zijn oude rol) duidelijk iemand kan bespelen binnen de organisatie. Dat is niet de bedoeling, dat moet boven tafel komen.

EP

Pagina: 1 2 Laatste